Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 144 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.359 views

Onderwerpen

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-11 21:37
Lanfear89 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:03:
[...]

Ja.. ik zit nu ook te kijken met een blik van "had ik maar..", maar goed, achteraf is altijd makkelijk praten. Mede door de harde stijging heb ik twijfels of ik nu nog moet willen kopen.
Zo dacht ik ook toen de koers $400 was. Ik dacht, ach Telsa zijn auto's en met die industrie zijn de winsten niet zo goed. Nu een paar jaar later en we zitten boven de 1100 dollar..
En weer vindt ik het te duur. Moet ik nu wachten totdat de koers onder de 1000 dollar is of tocch maar wat kopen?

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 22:16
De Nikola soap gaat weer door. Trevor Milton weer een hoop onzin aan het verkopen, gelukkig staat de interviewer er kritisch in.

Over de truck die het in 2016 blijkbaar niet deed terwijl hun zeiden van wel; we wouden hem niet laten gebruiken omdat er mensen dood door konden gaan, maar hij was wel volledig functionerend. 8)7

YouTube: YouTube

[ Voor 33% gewijzigd door PWSteal op 01-07-2020 20:16 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Lanfear89 @phantom09 Mocht je het overwegen dan zou ik Solving the money problem op Youtube aanraden en wees kritisch. De laatste tijd begint die wel wat arrogant te worden en zit zelf voor meer dan miljoen in Tesla, maar zo ver ik kan inschatten klopt het aardig wat die aangeeft.

Een goed begin (geen idee of die al eerder voorbij is gekomen):

• phantom09
magneetje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:56:
[...]

- In verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Dat de Amerikaanse bedrijven nu beter presteren wil niet zeggen dat dat in de toekomst ook zo blijft.
- Als je merkt dat het 'downhill' gaat ben je al te laat.
- VWRL heeft een wereldwijde spreiding.
- S&P500 heeft een spreiding over +/- 500 bedrijven en VWRL over +/- 3400 bedrijven.
Als je 500 bedrijven in de SP500 te weinig vind dan neem je toch de Russel 2000 of Russel3000 index?
Zit niet ver van VWRL af met ongeveer 3400 bedrijven.
En hoezo heeft de SP500 te weinig wereldspreiding? Hier een paar bedrijven in de SP500 die wereldwijd diensten/goederen leveren:

-Netflix
-Pfizer
-Fed-Ex
-Western digital
-3M
-Activision Blizzard
-Alphabet (google)
-Boeing
-Booking holdings
-Broadcom
-Caterpillar
-Chevron
--Cisco
-Citrix
-Domino Pizza
-Dupont
-Eaton
-Equinix
-Expedia
-Facebook
-Fort
-Gap
-General motors
-Hasbro
-etxc. etc.

Kortom genoeg bedrijven die ook buiten de VS zitten en ook zaken doen buiten de VS.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:12

LankHoar

Langharig tuig

Santee schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:16:
[...]

Markt is nu dicht (Xetra is Duits), dus weet niet of je de order nu kan zetten, kan zijn dat je moet wachten tot de openingsbel. Je moet even goed naar de spread kijken, het verschil tussen 'bied' en 'laat'. Wanneer er erg veel volume is liggen de bied en laat meestal vlak naast elkaar en kan je best een market order doen als je op dat moment de "beste" prijs wilt hebben. Bij weinig volume kan de spreid erg groot zijn en koop je bij een market order ineens flink boven de huidige prijs.

Ik koop zelf altijd met een limit (wat wil je PER STUK uitgeven aan het aandeel), dit kan onder de huidige waarde liggen. Dat betekent wel dat je order pas door gaat als er iemand het aandeel aanbiedt voor jou limietprijs.

In dit geval zou je de limit bijvoorbeeld op €6,5 zetten met 28 stuks (=€182) + eventuele transactiekosten, dan zit je netjes binnen budget. Enige manier waarop de order niet door gaat is als de openingskoers >€6,5 zit.
Bedankt voor de heldere uitleg, ik heb zojuist 3 limit orders geplaats voor alle drie de ETFs (World, Europe and US) voor een bedrag naar boven afgerond op .10 van het bedrag bij sluit (e.g. 5.60 voor een sluit bedrag van 5.54), voor in totaal een kleine 600 euro. Heb nog ruim 10 euro vrije bestedingsruimte over, en toch mocht ik die niet gebruiken voor een order, beetje vreemd (ik heb dus 1 aandeel minder besteld dan ik zou kunnen gezien de vrije bestedingsruimte). Anyway, soit. Ik ben in mijn nopjes, nu nog hopen dat de order er morgen doorgaat.

Volgens mij mag ik me nu officieel een belegger noemen :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:12

LankHoar

Langharig tuig

Deveon schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:19:
@Lanfear89 @phantom09 Mocht je het overwegen dan zou ik Solving the money problem op Youtube aanraden en wees kritisch. De laatste tijd begint die wel wat arrogant te worden en zit zelf voor meer dan miljoen in Tesla, maar zo ver ik kan inschatten klopt het aardig wat die aangeeft.

[YouTube: 🤯 Is Tesla Stock Still Worth It Over $1,000?]
Na het kijken van dat filmpje dacht ik "ik ga Tesla stock kopen! *O* " Maar toen bedacht ik me dat ik dan 1000 USD neer moet leggen en dat heb ik nu niet beschikbaar -O-

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• phantom09

Tsja, er zit wel wat in zjin verhaal. Echter gisteren ging de koers met 6% omhoog en vandaag met meer dan 4%. Ik denk dat hij koers binnenkort wel iets zal terugzakken. Dan zal ik 1 of 2 aandeeltjes kopen.

Echter ik heb zoveel op mijn verlang lijstje staan. gelukkig kan ik mijn Robeco varkentje slachten :)

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 01-07-2020 20:48 ]

• Deveon
  • Niet online
LankHoar schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:43:
[...]

Na het kijken van dat filmpje dacht ik "ik ga Tesla stock kopen! *O* " Maar toen bedacht ik me dat ik dan 1000 USD neer moet leggen en dat heb ik nu niet beschikbaar -O-
Dat effect heeft die op mij ook. :+ Helemaal nadat ik de analyse van Sandy Munro over de Model Y gevolgd heeft en hoe hij denkt over de Cybertruck, maar het blijft een ontzettend risicovol aandeel dus blijf kritisch! Voor hetzelfde geld zit veel meer in de prijs gecalculeerd dan verwacht.

@phantom09 Eens, na een drop probeer ik in te stappen en heb meestal wel een buy order lopen, maar inmiddels raakt mijn geld ook op. Ik heb nog wel erg ruime buffer, maar de bedragen worden wel iets te serieus om naar mijzelf te verantwoorden en wil niet teveel op één paard wedden, hoe lucratief het (tot nog toe) ook is.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 01-07-2020 21:06 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoe smaakt koude koffie, opnieuw opgewarmd?

Deze maand (jun)
Vorige maand (mei)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+9,21%
+21,13%
+25,18%
+60,82%
Hoogste prestatie
LKNCY, +107,10%
FSLY, +96,54%
FSLY, +323,39%
SHOP, +561,83%
Laagste prestatie
CWEB, –30,17%
LKNCY, –51,47%
LKNCY, –89,38%
LKNCY, –89,38%
Aantal posities
Aandelen 126×
Opties 11×
Aandelen 121×
Opties

Transacties
Aandelen 10×
Opties 7×

Aandelen 7×

Transactiekosten
€ 6,76
€ 2,42

Margin en risico (hover voor uitleg)

Deze maand (jun)
Vorige maand (mei)
Leverage
181,4%
156,8%
Initial Margin
78,3%
75,6%
Maintenance Margin
48,1%
44,0%
Kritieke daling
–64,7%
–66,0%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200701.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200701-maand.png

Ook dit keer heb ik weer een rendementsgrafiek van Portfolio Performance klaargezet waarin het effect van cash leverage op mijn portfolio is verwijderd. De streepjeslijn is IWDA.

LKNCY, voorheen LK, heeft de dubieuze eer om deze maand de beste prestatie neer te zetten. Maar eigenlijk telt het niet. Deze positie heb ik gesloten op 4 juni omdat het die dag zonder aanwijsbare reden fors aan het stijgen was. Mooi excuus om deze positie op te ruimen, maar daarmee is het met +107,10% deze maand het best presterende aandeel in mijn portfolio geworden. Inmiddels is het delisted en handelt het alleen nog op de pink sheets onder de ticker LKNCY.

Tel ik LKNCY niet mee, dan had FSLY deze maand bovenaan gestaan met maar liefst +95,07%. En dat bovenop de +96,54% van vorige maand, waarmee het ook al bovenaan stond. Laat ik het zo zeggen, in tegenstelling tot LKNCY zit dit aandeel nog steeds in mijn portfolio. :)

Tweede en derde plaats zijn voor NVTA met +78,02% en BZUN met +43,48%. Mooi dat zelfs in dit politieke klimaat het een Chinees bedrijf nog lukt om met een (hopelijk) legitiem resultaat op de 3e plaats te komen in mijn portfolio.

Dan de onderkant. Als ik de LKNCY positie deze maand niet had gesloten, dan kwam het uit op –28,70%. Dat was niet genoeg geweest voor de slechtste verliezer, dat is CWEB met –30,17%. Met dit aandeel loopt de koers ook niet geweldig, maar in tegenstelling tot LKNCY speelt hier geen fraude (voor zover bekend). Tweede plaats is voor UBER met –15,41%, derde plaats voor GMED met –13,70%.

Since inception staat LKNCY nu vereeuwigd op –89,38% verlies. Misschien dat ik volgende maand ook de tweede en derde plek in de tabel op ga nemen. :+ Speaking of which, dat zijn CWEB met –80,51% en HA met –55,52%.

Net als vorige maand blijft de winstkoning SHOP maar winnen. Twee maanden geleden stond het op +352,16%, vorige maand op +434,52% en deze maand op +561,83%. Verder stijgt DOCU ook door en behoudt wederom zijn tweede plaats met +344,23%. Vorige maand stond MELI derde, maar deze maand heeft FSLY deze plaats overgenomen met +271,46% (tegen +216,78% van MELI).

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
phantom09 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:22:
[...]

Als je 500 bedrijven in de SP500 te weinig vind dan neem je toch de Russel 2000 of Russel3000 index?
Zit niet ver van VWRL af met ongeveer 3400 bedrijven.
En hoezo heeft de SP500 te weinig wereldspreiding? Hier een paar bedrijven in de SP500 die wereldwijd diensten/goederen leveren:

-Netflix
-Pfizer
-Fed-Ex
-Western digital
-3M
-Activision Blizzard
-Alphabet (google)
-Boeing
-Booking holdings
-Broadcom
-Caterpillar
-Chevron
--Cisco
-Citrix
-Domino Pizza
-Dupont
-Eaton
-Equinix
-Expedia
-Facebook
-Fort
-Gap
-General motors
-Hasbro
-etxc. etc.

Kortom genoeg bedrijven die ook buiten de VS zitten en ook zaken doen buiten de VS.
Ze doen zaken buiten de VS maar hun primaire doelgroep is alsnog voor het grootste deel de VS zelf.
Alle sectoren zitten er dan wel in, maar de grote vraag die je jezelf zou kunnen stellen is waarom je je dan wel beperkt tot bedrijven uit de VS?
In buffett's theorie is een S&P500 ETF heel goedkoop, goedkoper dan een world ETF.
Maar in Nederland is deze situatie niet van toepassing, world is goedkoper en daarin zit ook al ontzettend veel VS.
Behalve als je echt gelooft in dat de VS het nu en in de toekomst beter gaat doen dan de rest van de wereld zou je daar op in kunnen spelen met een S&P500 ETF/fonds, maar anders is een world fonds met een zo laag mogelijke TER veel interessanter.

Dit is volgens mij wat Buffett in essentie ook probeerde te vertellen; zorg voor een goede spreiding over sectoren met zo laag mogelijke kosten.
Dat is bij ons dus een world fonds / ETF; VRWL, NT world, NN enhanced index fund etc.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 01-07-2020 21:19 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
@Zr40 Mooie maand geweest zo te zien. Ik vond namelijk afgelopen maand redelijk horizontaal gaan, behalve technische bedrijven, dus toch mooi om enigszins wat rendement te scoren lijkt mij.
Heb jij een "pagina" gemaakt in PP voor de grafieken? Overigens verbaas ik mij over SHOP. Sommige gaan zo hard dat het voelt alsof het een bel is wat op knappen staat ofzo.

Mijn stats:

Ik zit op 6.3% rendement van afgelopen maand.
Hoogste prestatie is TSLA met +337,39%.
Laagste prestatie is SPCE met -82,07%.
Transactie: 6 aandelen ge/ver-kocht. Transactiekosten: €4,15.

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=2ZUI&p=1

Afgelopen maand weinig gehandeld. Ik heb namelijk alles van Philips verkocht en van mijn vrije ruimte + opbrengst van Philips heb ik meer Galapagos gekocht. Ook de gebruikelijke Fondsen en ETF's gedaan, en that's all.

[ Voor 24% gewijzigd door Qunix op 01-07-2020 21:53 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:27:
Heb jij een "pagina" gemaakt in PP voor de grafieken?
Voor de PP grafiek gebruik ik Reports > Performance > Chart waarin ik een data series gebaseerd op een taxonomy heb toegevoegd. Aan die taxonomy heb ik alle aandelen en opties toegevoegd. Het cash saldo heb ik niet toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 01-07-2020 21:34 ]

• Qunix
En de VWRL/VT/SPX zijn benchmarks ga ik vanuit?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Oh, die grafieken zijn niet van PP afkomstig. Ze komen uit PortfolioAnalyst, de rapportagetool van IB. En inderdaad, het zijn benchmarks. VWRL kennen we wel, VT is een US ETF (moet ik eigenlijk vervangen door IWDA), en SPX is de S&P 500 index.

• Qunix
Ik vergelijk het met VWRL en FitVermogen in mijn chart, zie reactie boven.
Zr40 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:56:
In PP kan je het beste niet een dividend uitkerend fonds kiezen als benchmark. Dividend wordt namelijk niet meegenomen bij het rendement van die benchmark. Dat is de reden waarom ik daar IWDA gebruik.
Duidelijk. Ik haal hem weg.

Ik heb trouwens bijna The Intelligent Investor uit van Benjamin Graham. Ikzelf ben een beginnende belegger en duik in een diep gat met zo'n moeilijk boek, maar toch enorm veel geleerd. Ondertussen ben ik de volgende aan het bestellen (twijfel nog tussen Thinking Fast And Slow, Think And Grow Rich, of Rich Dad Poor Dad)... Ik ben niet zo'n lezer, maar dit heeft wel behoorlijk mijzelf veranderd en wil het graag voortzetten.

[ Voor 107% gewijzigd door Qunix op 01-07-2020 21:58 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In PP kan je het beste niet een dividend uitkerend fonds kiezen als benchmark. Dividend wordt namelijk niet meegenomen bij het rendement van die benchmark. Dat is de reden waarom ik daar IWDA gebruik.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:23
Mooi overzicht weer @Zr40 Ik kijk iedere maand uit naar je post.

Mijn portefeuille staat dit jaar nog in de min. Heb mijn allocatie in de Rabo certificaten verkleint. Was al te groot voor mijn smaak. Ondanks alles toch een leuk ritje mee gemaakt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• PWSteal

Recent vind ik hem niet meer zo sterk, teveel afzeiken van anderen. Over het algemeen meer fan van Dave Lee on Investing en HyperChance.

• phantom09
JohanNL schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:14:
[...]

Dit is volgens mij wat Buffett in essentie ook probeerde te vertellen; zorg voor een goede spreiding over sectoren met zo laag mogelijke kosten.
Dat is bij ons dus een world fonds / ETF; VRWL, NT world, NN enhanced index fund etc.
Al meer dan 20 jaar wordt er door Robeco geroepen dat Azie potentie heeft. En al 20 jaar zjin de rendementen van de Robeco asia fondsen niet echt goed. Voor mij dus US grotendeels, gedeelte EU en heel heel klein gedeelte Azie.

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:58
Niet zo'n spannende juni geweest. Wat Liberty SiriusXM bijgekocht volgens plan via hun rights issue, net zoals ome Warren. Verder nog wat extra Nornickel opgepikt na hun incidentje en als laatst nog wat Huntington Ingalls bijgekocht.

Verder wat extra cash geparkeerd voor eventuele mogelijkheden tijdens het Q2-cijferseizoen/

• JohanNL
  • Nu online
phantom09 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:15:
[...]

Al meer dan 20 jaar wordt er door Robeco geroepen dat Azie potentie heeft. En al 20 jaar zjin de rendementen van de Robeco asia fondsen niet echt goed. Voor mij dus US grotendeels, gedeelte EU en heel heel klein gedeelte Azie.
Dat heeft wellicht ook te maken met hun hoge kosten, dan blijft er niet meer zoveel over van de winst.
Die globale fondsen zijn doorgaans een stuk goedkoper dan die inspelen op één bepaalde sector, land of continent.
Op de lange termijn doen de fondsen met de lagere kosten het meestal dan beter.

• phantom09
JohanNL schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:38:
[...]

Dat heeft wellicht ook te maken met hun hoge kosten, dan blijft er niet meer zoveel over van de winst.
Die globale fondsen zijn doorgaans een stuk goedkoper dan die inspelen op één bepaalde sector, land of continent.
Op de lange termijn doen de fondsen met de lagere kosten het meestal dan beter.
Klopt, kosten zijn vrij hoog. Robeco laat koers info tot 5 jaar terug zien. En 1 keer per zoveel jaar gaan ze de namen veranderen en is de historie weg. Dat zegt wat. Wat ze wel doen is het rendement vermelden sinds de introductie van het fonds. Grafiek zie je niet.

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:21
Dit is een van de Financial Times journalisten die Wirecard versloeg. Geeft een mooie samenvatting van de hele fraudezaak. .

Hier moeten toch flink wat gevangenisstraffen uit voortkomen. Corrupte BaFin medewerkers mogen imho het zwaarst gestraft worden. :/

• Deveon
  • Niet online
Edwin__ schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:02:
[...]

Recent vind ik hem niet meer zo sterk, teveel afzeiken van anderen. Over het algemeen meer fan van Dave Lee on Investing en HyperChance.
Dave Lee kende ik nog niet, die ga ik ook eens volgen. Thanks.
[..]
In comparison, most other automakers are seeing 30+% drop in deliveries in the second quarter due to the global pandemic.

As for breaking even or a possible small profit, I think it’s still a real possibility if they delivered that kind of volume – plus an increase in the FSD package take rate.

The FSD package could have brought a few hundreds of millions for Tesla in Q2.

Bron: https://electrek.co/2020/...sla-workers-execution-q2/
Voor de geïnteresseerde, het kan dus nog alle kanten op.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor de Fastned volgers hier: Fastned heeft het snellaadnetwerk van MisterGreen overgenomen voor 1,98 miljoen in aandelen. Persbericht. Het gaat om 11 operationele stations en 5 in planning, voornamelijk rond Amsterdam/Rotterdam/Utrecht. Mooie aanvulling op de dekking van het Fastned netwerk daar. En de acquisitieprijs vind ik nog best redelijk; 123k per locatie (of 180k per operationeel station).

De koers van het aandeel reageert mild; +3,45% op dit moment.

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2020 09:22 ]

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-11 10:12
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:18:
Voor de Fastned volgers hier: Fastned heeft het snellaadnetwerk van MisterGreen overgenomen voor 1,98 miljoen in aandelen. Persbericht. Het gaat om 11 operationele stations en 5 in planning, voornamelijk rond Amsterdam/Rotterdam/Utrecht. Mooie aanvulling op de dekking van het Fastned netwerk daar. En de acquisitieprijs vind ik nog best redelijk; 123k per locatie (of 180k per operationeel station).

De koers van het aandeel reageert mild; +3,45% op dit moment.
Heb je al een poging gedaan om te schatten wat de portfolio van Fastned zelf waard is, als je voor 2 miljoen 11 stations en een development pipeline van 5 stations kan overnemen?

Onvoorstelbaar!

• JohanNL
  • Nu online
Iemand die in BAM zit?

BAM waarschuwt voor groot verlies
Vandaag 08:13,
Bron: ABMfn
(ABM FN-Dow Jones) BAM Groep heeft donderdag gewaarschuwd voor een groot verlies in de eerste helft van 2020.

"We hebben gedurende de eerste twee maanden van de crisis ongeveer 35 procent van onze operationele efficiency verloren en keren nu terug naar 80 procent", zei CFO Frans den Houter, die momenteel ook ad interim CEO is.

In de eerste zes maanden rekent BAM op een gecorrigeerd verlies vóór belastingen van circa 130 miljoen tot 150 miljoen euro.

"De buitengewone omstandigheden, veroorzaakt door de Covid-19-crisis, hebben een aanzienlijke impact", stelde BAM.

Maar de resultaten worden ook gedrukt door aanhoudende verliezen bij BAM International, de recent bekend gemaakte Keulse metroschikking en in mindere mate de achterblijvende prestaties van het Duitse bouw- en het Nederlandse infrabedrijf, aldus de bouwer.

BAM heeft besloten tot het afbouwen van BAM International, dat opereert buiten de Europese thuismarkten, "vanwege het ontbreken van positieve vooruitzichten".

De bouwer neemt concrete acties, waaronder kostenbesparingen en initiatieven om het risicoprofiel te verbeteren, met een sterke focus op cash.

Mede op grond van de sterke orderportefeuille, verwacht BAM dat de resultaten over het gehele jaar naar verwachting verbeteren in vergelijking met de eerste helft van 2020.

Tot slot meldde BAM dat de kaspositie in de eerste jaarhelft is gestegen tot circa 1,2 miljard euro, inclusief de volledig getrokken kredietfaciliteit van 400 miljoen euro.
Had de markt schijnbaar niet verwacht want het aandeel noteert nu zo'n 13% lager.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
writser schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:31:
[...]

Heb je al een poging gedaan om te schatten wat de portfolio van Fastned zelf waard is, als je voor 2 miljoen 11 stations en een development pipeline van 5 stations kan overnemen?
Leuke vraag :)

180K per operationeel station, Fastned heeft er in Europa zo'n 250. Kom je uit op 45 miljoen.
Huidige marketcap op de beurs: 178 miljoen.

En dat met zo'n 5 miljoen omzet en een niet noemenswaardige winst.

:X

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:35:

[...]

Had de markt schijnbaar niet verwacht want het aandeel noteert nu zo'n 13% lager.
Niet echt een verrassing. BAM doet internationaal hetzelfde wat Imtech ook deed. En in Nederland kunnen ze nog altijd niet foutloos een huis ontwerpen en bouwen.

• DJTimo
JohanNL schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:35:
Iemand die in BAM zit?

[...]

Met BAM in je porto zit je altijd met je billen dicht geknepen. Elke maand valt er wel een lijk uit de kast. Een onverwachte settlement voor een constructie fout of gemiste deadline, er is altijd el iets aan de hand. :P

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:31:
[...]

De prijs waarvoor je bereid bent andermans locaties over te nemen is natuurlijk lager dan de waarde die je zelf aan een dergelijke locatie toekent. Anders zou je ze niet overnemen.

Je zou dan nog kunnen stellen: waarom is MisterGreen bereid om voor zo'n lage prijs deze locaties af te stoten? En dat is een heel goede vraag. Ik denk dat het hem zit in het schaalvoordeel van Fastned. Het netwerk van MisterGreen is relatief klein, en daarmee zijn de vaste bedrijfskosten verdeeld over de 11 operationele stations veel hoger dan die van Fastned.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2020 09:53 ]

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Zr40 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:10:

Deze maand (jun)
Vorige maand (mei)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+9,21%
+21,13%
+25,18%
+60,82%
Hoogste prestatie
LKNCY, +107,10%
FSLY, +96,54%
FSLY, +323,39%
SHOP, +561,83%
Laagste prestatie
CWEB, –30,17%
LKNCY, –51,47%
LKNCY, –89,38%
LKNCY, –89,38%
Aantal posities
Aandelen 126×
Opties 11×
Aandelen 121×
Opties

Transacties
Aandelen 10×
Opties 7×

Aandelen 7×

Transactiekosten
€ 6,76
€ 2,42

Deze maand (jun)
Vorige maand (mei)
Leverage
181,4%
156,8%
Initial Margin
78,3%
75,6%
Maintenance Margin
48,1%
44,0%
Kritieke daling
–64,7%
–66,0%

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ook dit keer heb ik weer een rendementsgrafiek van Portfolio Performance klaargezet waarin het effect van cash leverage op mijn portfolio is verwijderd. De streepjeslijn is IWDA.

LKNCY, voorheen LK, heeft de dubieuze eer om deze maand de beste prestatie neer te zetten. Maar eigenlijk telt het niet. Deze positie heb ik gesloten op 4 juni omdat het die dag zonder aanwijsbare reden fors aan het stijgen was. Mooi excuus om deze positie op te ruimen, maar daarmee is het met +107,10% deze maand het best presterende aandeel in mijn portfolio geworden. Inmiddels is het delisted en handelt het alleen nog op de pink sheets onder de ticker LKNCY.

Tel ik LKNCY niet mee, dan had FSLY deze maand bovenaan gestaan met maar liefst +95,07%. En dat bovenop de +96,54% van vorige maand, waarmee het ook al bovenaan stond. Laat ik het zo zeggen, in tegenstelling tot LKNCY zit dit aandeel nog steeds in mijn portfolio. :)

Tweede en derde plaats zijn voor NVTA met +78,02% en BZUN met +43,48%. Mooi dat zelfs in dit politieke klimaat het een Chinees bedrijf nog lukt om met een (hopelijk) legitiem resultaat op de 3e plaats te komen in mijn portfolio.

Dan de onderkant. Als ik de LKNCY positie deze maand niet had gesloten, dan kwam het uit op –28,70%. Dat was niet genoeg geweest voor de slechtste verliezer, dat is CWEB met –30,17%. Met dit aandeel loopt de koers ook niet geweldig, maar in tegenstelling tot LKNCY speelt hier geen fraude (voor zover bekend). Tweede plaats is voor UBER met –15,41%, derde plaats voor GMED met –13,70%.

Since inception staat LKNCY nu vereeuwigd op –89,38% verlies. Misschien dat ik volgende maand ook de tweede en derde plek in de tabel op ga nemen. :+ Speaking of which, dat zijn CWEB met –80,51% en HA met –55,52%.

Net als vorige maand blijft de winstkoning SHOP maar winnen. Twee maanden geleden stond het op +352,16%, vorige maand op +434,52% en deze maand op +561,83%. Verder stijgt DOCU ook door en behoudt wederom zijn tweede plaats met +344,23%. Vorige maand stond MELI derde, maar deze maand heeft FSLY deze plaats overgenomen met +271,46% (tegen +216,78% van MELI).
Super netjes resultaat en verslag, gaaf om te zien! Ik ben heel benieuwd wat voor tooling de mensen in deze topic gebruiken om hun resultaten bij te houden en zo mooi zichtbaar te maken. Suggesties?

• writser
Skyaero schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:39:
[...]

180K per operationeel station, Fastned heeft er in Europa zo'n 250. Kom je uit op 45 miljoen.

En dan vergeet je nog dat het bedrijf zo'n 60 miljoen in obligaties heeft uitgegeven (precies weten we dat niet eens, want Fastned meldt in de kwartaalupdates strategisch helemaal niks over de uitstaande schulden). Als Shell dus alle stations van Fastned overneemt op een vergelijkbare prijs kunnen de obligaties niet eens afgelost worden - laat staan dat er iets overblijft voor de aandeelhouders.

Bovendien heeft Fastned volgens mij nog lang geen 250 laadstations, eind 2019 hadden ze 114 operationele laadstations. Die 45 miljoen is al vrij genereus.

Dus, aantal vragen voor de liefhebber: je kan een laatstation voor ~200k bouwen. Je kan een laadstation voor ~200k overnemen.Wat is een laadstation dan waard? Hoe waardeert de markt de laadstations van Fastned? Is dat verschil te rechtvaardigen? Als je geld wil verdienen met laadstations, wat is dan je beste strategie?

[ Voor 32% gewijzigd door writser op 02-07-2020 10:04 ]

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vincentsmit11 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:46:
[...]

Super netjes resultaat en verslag, gaaf om te zien! Ik ben heel benieuwd wat voor tooling de mensen in deze topic gebruiken om hun resultaten bij te houden en zo mooi zichtbaar te maken. Suggesties?
De meeste data en de grafieken (met uitzondering van de Portfolio Performance grafiek) komen uit de rapportages van PortfolioAnalyst (van IB). De margin/risico cijfers baseer ik op gegevens uit Risk Navigator (functie binnen TWS van IB).

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:46:
[...]

De prijs waarvoor je bereid bent andermans locaties over te nemen is natuurlijk lager dan de waarde die je zelf aan een dergelijke locatie toekent. Anders zou je ze niet overnemen.

Je zou dan nog kunnen stellen: waarom is MisterGreen bereid om voor zo'n lage prijs deze locaties af te stoten? En dat is een heel goede vraag. Ik denk dat het hem zit in het schaalvoordeel van Fastned. Het netwerk van MisterGreen is relatief klein, en daarmee zijn de vaste bedrijfskosten verdeeld over de 11 operationele stations veel hoger dan die van Fastned.
Als ik het goed lees, is het zelfs transactie volledig in aandelen?? D eigenaar van MisterGreen denkt blijkbaar dat FastNed als geheel het beter gaat doen dan ze zelf in staat zijn te behalen.
De overnameprijs is voldaan door uitgifte van 165.000 nieuwe certificaten van aandelen Fastned (vertegenwoordigende 1,1% van het totaal aantal uitstaande certificaten van aandelen Fastned). Over een jaar (op 1 juli 2021) volgt een definitieve afrekening van de overnameprijs op basis van de gemiddelde slotkoers van de certificaten van aandelen Fastned aan Euronext gedurende een periode van 40 handelsdagen voorafgaand aan 1 juli 2021.

[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 02-07-2020 10:05 ]

• Deveon
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:39:
[...]

Niet elk station is natuurlijk gelijk qua omzet en het is natuurlijk wel een enorme groei markt, zeker als straks de huishoudens zonder eigen parkeerplaats over gaan op elektrisch rijden. Daar tegenover staan wel steeds betaalbare en grotere accu’s zorgt ook voor minder afname. Met 60 kWh accu hoef je met binnenlands verkeer nou eenmaal veel minder onderweg te laden dan met een Ioniq, Leaf of Zoë.

De concurrentie ligt dan ook nog op de loer en snellaadstation is zo geplaatst. Zeker wanneer het vrachtverkeer de stap naar waterstof gaat maken wordt en de productie bij het tankstation gaat plaats vinden (enorme efficiency winst tov per vrachtwagen transporten) en die dikke kabel er toch ligt. Een snellaadstation is dan een interessante bijvangst bij het tankstation met alle in-shop voorzieningen (even een broodje tijdens te laden). Shell had dacht ik al een uitspraak van de rechter in hun broekzak om hun huidige tankstations uit te breiden met snelladers.

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:49:
[...]

De meeste data en de grafieken (met uitzondering van de Portfolio Performance grafiek) komen uit de rapportages van PortfolioAnalyst (van IB). De margin/risico cijfers baseer ik op gegevens uit Risk Navigator (functie binnen TWS van IB).
Ik zie dat je een broker account moet verbinden (inclusief gegevens), en mijn platform staat er niet bij. Vind je dit niet riskant?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vincentsmit11 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Ik zie dat je een broker account moet verbinden (inclusief gegevens), en mijn platform staat er niet bij. Vind je dit niet riskant?
IB is mijn broker. Ik heb geen ervaring met het verbinden van andere accounts, en daarnaast zijn de ondersteunde brokers voornamelijk US brokers.

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2020 10:24 ]

• flyguy
DJTimo schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:44:
[...]

Met BAM in je porto zit je altijd met je billen dicht geknepen. Elke maand valt er wel een lijk uit de kast. Een onverwachte settlement voor een constructie fout of gemiste deadline, er is altijd el iets aan de hand. :P
Als je BAM koopt dan verdien het je ook. 1 blik op de gemiddelde resultaten, winstmarges en dergelijke van het afgelopen decennium en je hoort genoeg te weten.

• Xanaroth
flyguy schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:11:
[...]

Als je BAM koopt dan verdien het je ook. 1 blik op de gemiddelde resultaten, winstmarges en dergelijke van het afgelopen decennium en je hoort genoeg te weten.
Maar.maar..maar...maarrrr... This time its different!!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:48:
[...]

En dan vergeet je nog dat het bedrijf zo'n 60 miljoen in obligaties heeft uitgegeven (precies weten we dat niet eens, want Fastned meldt in de kwartaalupdates strategisch helemaal niks over de uitstaande schulden).
Dat kan je wel precies weten. Pak het prospectus erbij, die is vorige maand nog geactualiseerd. Daar staan nog een aantal andere zaken in die jij wel interessant zal vinden.
Als Shell dus alle stations van Fastned overneemt op een vergelijkbare prijs kunnen de obligaties niet eens afgelost worden - laat staan dat er iets overblijft voor de aandeelhouders.
Precies, als ze dat zouden doen op vergelijkbare prijs. Maar dat gebeurt niet. Fastned laat zien dat kopen op deze prijs aantrekkelijk is. Dan gaan ze natuurlijk niet verkopen op dezelfde prijs.

Vergeet niet dat Fastned vandaag al winstgevend zou zijn als ze het deel van het bedrijf dat zich bezig houdt met expansie en ontwikkeling volledig stop zouden zetten.
Dus, aantal vragen voor de liefhebber: je kan een laatstation voor ~200k bouwen. Je kan een laadstation voor ~200k overnemen.Wat is een laadstation dan waard? Hoe waardeert de markt de laadstations van Fastned? Is dat verschil te rechtvaardigen? Als je geld wil verdienen met laadstations, wat is dan je beste strategie?
Die vraag kan jij zelf ook beantwoorden. Weliswaar niet in concrete cijfers, maar wel in principe. De kosten voor aanschaf of constructie van een asset hoeft niet gelijk te zijn aan de opbrengst van die asset over zijn levensduur. Fastned ziet een business case wanneer de bouw/aanschaf ~200k kost. Dus zij verwachten dat de opbrengst groter zal zijn dan de kosten.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Vergeet niet dat Fastned vandaag al winstgevend zou zijn als ze het deel van het bedrijf dat zich bezig houdt met expansie volledig stop zouden zetten.
Maar hoe is die winstgevendheid precies gedefinieerd? Is dat inclusief de afschrijving op hun laadstations?

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-10 00:05
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:21:

Vergeet niet dat Fastned vandaag al winstgevend zou zijn als ze het deel van het bedrijf dat zich bezig houdt met expansie en ontwikkeling volledig stop zouden zetten.
Hier zet ik toch wel een paar vraagtekens bij. Kan je dit onderbouwen?

Ik zie in 2019 een verlies van 12 miljoen en 4 miljoen aan expansie kosten.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hielko schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:31:
[...]

Maar hoe is die winstgevendheid precies gedefinieerd? Is dat inclusief de afschrijving op hun laadstations?
Ik geloof van niet. Maar 200k afschrijven over 15 jaar zou 13k per jaar betekenen. De omzet van een gemiddeld station lag op ongeveer 45k in 2019. Met een klein beetje groei heb je ook die 13k al te pakken.
klaasvaak1853 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:59:
[...]

Hier zet ik toch wel een paar vraagtekens bij. Kan je dit onderbouwen?

Ik zie in 2019 een verlies van 12 miljoen en 4 miljoen aan expansie kosten.
Ze beweren het zelf in de presentatie van de jaarcijfers. Pagina 4 van https://presspage-product...2019ampq1presentation.pdf

• Hielko
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:08:
[...]

Ik geloof van niet. Maar 200k afschrijven over 15 jaar zou 13k per jaar betekenen. De omzet van een gemiddeld station lag op ongeveer 45k in 2019. Met een klein beetje groei heb je ook die 13k al te pakken.
Maar dan hoop ik toch wel dat je het met mij eens bent dat die "winst" wel een fantasie concept is, iedereen kan winst maken als je even niet meeneemt dat je eerst een flinke som kwijt bent om te beginnen. Als je voor 100 miljoen een fabriek bouwt en vervolgens 20 jaar lang een positieve cashflow hebt van 1 miljoen dan maak je ook geen winst. Maar in de wereld van FastNed zou dit een fabriek zijn die op dag 1 winstgevend is...

Wellicht dat FastNed met wat extra groei daadwerkelijk winst kan maken, maar het is mijn inziens hoogst onethisch hoe ze de presentatie van de cijfers manipuleren. Zeker gezien het feit dat het meerendeel van hun beleggers particulieren zijn die daar niet makkelijk door heen prikken. Daarnaast, met een 13K stijging in omzet ben je er nog niet. Want die omzet is niet gratis.

• Rhemme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:02
Zr40 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:10:

Deze maand (jun)
Vorige maand (mei)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+9,21%
+21,13%
+25,18%
+60,82%
Hoogste prestatie
LKNCY, +107,10%
FSLY, +96,54%
FSLY, +323,39%
SHOP, +561,83%
Laagste prestatie
CWEB, –30,17%
LKNCY, –51,47%
LKNCY, –89,38%
LKNCY, –89,38%
Aantal posities
Aandelen 126×
Opties 11×
Aandelen 121×
Opties

Transacties
Aandelen 10×
Opties 7×

Aandelen 7×

Transactiekosten
€ 6,76
€ 2,42

Deze maand (jun)
Vorige maand (mei)
Leverage
181,4%
156,8%
Initial Margin
78,3%
75,6%
Maintenance Margin
48,1%
44,0%
Kritieke daling
–64,7%
–66,0%

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Waarom ben je de leverage weer aan het vergroten?

• Xanaroth
Wat vooral niet vergeten moet worden is dat Fastned in 2019 een monsterlijk Q4 had, ordergrootte van +50% groei, door de enorme lading aan EV leveringen. En dat Q1 er ook nog steeds groei was bovenop Q4 cijfers.

Q2 wordt verwacht dat het zwaar tegenvalt, maar dat Q3 weer on-track komt vergelijkbaar met Q4/Q1. Dan praat je straks yoy over over een groei in de vorm van 20-50% ondanks de crisis.

Dan ga je van 'beetje cash over op EBITDA niveau' ineens naar omslagpunt dat er echt winst gepakt kan worden. Gooi er dan wat instant-groei bij door kant en klare stations over te nemen en dan kan 2020/2021 wel eens kantelpunt worden.

Dat wordt er nu ook zwaar gegooid met EV subsidies samen met de eerste tekenen van prijzenoorlog met zware prijsverlagingen in deze sector, en er ontstaat een run op deze voertuigen die de basis zijn van Fast ned business model. De aanschafprijzen/maandlasten van deze voertuigen begint heel boeiend te worden, en dan duurt het ritje naar vakantie adres maar iets langer... geeft voor Fastned een hele hoge potentiële groei binnen 6-12 maanden op basis van 0,- investeringen.

offtopic:
Kan nu zelf bijna een klasse groter rijden tegen dezelfde of lagere maandlasten als ik naar EV's kijk tegenover onze huidige 2016 opel astra station. Wij zijn er dan zelf ook serieus over aan het praten om de overstap te maken, en zijn vast niet de enige die nu aan het rekenen zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Xanaroth op 02-07-2020 11:31 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hielko schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:20:
[...]
Daarnaast, met een 13K stijging in omzet ben je er nog niet. Want die omzet is niet gratis.
Klopt. Maar als je de jaarcijfers erbij pakt zie je dat voor 4548k omzet 'related to charging' 867k kosten 'related to charging' gemaakt zijn.

Dan zou de benodigde stijging in omzet 17k zijn. Voor het gemak 20k. Dat lijkt me nog prima haalbaar.

• Hielko
  • Nu online
Sure, maar zo wordt de doellijn wel stap voor stap verder weg gelegd. Eerst zouden ze per direct winstgevend zijn, dan met een groei van 29% en nu al weer 38%.

Verwijderd

BAM doet zijn naam weer eer aan zie ik.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rhemme schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:23:
[...]
Waarom ben je de leverage weer aan het vergroten?
"Leverage" in die tabel heb ik gedefinieerd als gross position value gedeeld door net liquidation value. Niet perfect in verband met opties, maar het is iets.

In juni ben ik een nieuwe optiepositie aangegaan. Een bull call spread. De legs afzonderlijk hebben een grote gross position value, maar de positie als geheel heeft een relatief kleine net liquidation value. Kleiner zelfs dan de meeste aandelenposities die ik heb. Daarom is "Leverage" zo hard omhoog geschoten. Merk op dat de margin requirements een heel stuk minder zijn gegroeid. En dat komt voornamelijk door de 6 nieuwe aandelenposities.

Goed dat het je opvalt trouwens :)

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2020 11:55 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hielko schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:27:
Sure, maar zo wordt de doellijn wel stap voor stap verder weg gelegd. Eerst zouden ze per direct winstgevend zijn, dan met een groei van 29% en nu al weer 38%.
Ja, wanneer je om een andere doellijn vraagt dan is het resultaat inderdaad anders.

EBITDA zijn ze al winstgevend. EBITD nog niet.

• Hielko
  • Nu online
Behalve dat niemand een positieve EBITDA definieert als winstgevend. Met uitzondering van FastNed natuurlijk.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Met uitzondering van zo'n beetje ieder hard groeiend beursgenoteerd bedrijf dat nog niet 'echt' winstgevend is op dit moment. Fastned is daar zeker niet uniek in.
Hielko schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:27:
Om hier nog even op terug te komen - zie jij 38% groei als lastig/onmogelijk? De Q1 cijfers laten een YoY groei zien van +102%, de cijfers van eerdere jaren laten een soortgelijke groei zien, en Fastned ziet geen reden om te stoppen met groei.

De omzetgroei wordt gedreven door twee factoren: beschikbaarheid op meer locaties, en meer elektrische auto's op de weg. Als ze alle expansie zouden stopzetten dan verdwijnt de eerste factor. Maar voor die tweede factor hoeven ze niets te doen. Die elektrische auto's komen er.

[ Voor 79% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2020 11:53 ]

• Hielko
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:43:
Met uitzondering van zo'n beetje ieder hard groeiend beursgenoteerd bedrijf dat nog niet 'echt' winstgevend is op dit moment. Fastned is daar zeker niet uniek in.
Is dat echt zo? Zelfs hun grote voorbeeld Tesla doet het niet.

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:43:
Hielko bedoelt denk ik dat er een groot verschil is tussen "Er is een belangrijke mijlpaal bereikt: het EBITDA is voor het eerst sinds oprichting positief" of iets in die richting en "als je een aantal items buiten beeld laat dan zijn we nu al winstgevend". Er zijn zat bedrijven die liever naar EBITDA kijken dan naar net income, maar er zijn er niet veel die EBITDA gelijkstellen aan winst.

Edit: Hoe durf je mijn Karma Keizer badges af te pakken! :(

[ Voor 4% gewijzigd door Longcat op 02-07-2020 12:29 ]

• flyguy
EBIT(DA) is dan ook niets anders dan bullshit-earnings. Een Fastned heeft uiteindelijk gewoon negatieve operationele cashflows en moet dan ook nog eens flink spenderen aan capex. Als investeerder valt er niets te halen. Het bedrijfsmodel is makkelijk te kopiëren en het heeft dan ook een reden dat grote autofabrikanten en energiemaatschappijen niet massaal dit doen.

• klaasvaak1853
[...]

[...]

Ze beweren het zelf in de presentatie van de jaarcijfers. Pagina 4 van https://presspage-product...2019ampq1presentation.pdf
Ik zie het, maar zoals hierboven ook al is gezegd niemand buiten fastned zelf ziet een positieve (operationele)ebitda als winstgevendheid.

Probleem wat ik bij fastned naast de balans zie is een niet duurzame hoge marge. Bruto marge van fastned is nu 80% dat lijkt me extreem hoog voor een commodity product. Wat denk jij over de ontwikkeling van de marges, zullen deze op termijn naar hetzelfde niveau als benzine gaan?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flyguy schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:54:
Het bedrijfsmodel is makkelijk te kopiëren en het heeft dan ook een reden dat grote autofabrikanten en energiemaatschappijen niet massaal dit doen.
Ja, en het bedrijfsmodel van Amazon is ook makkelijk te kopiëren. Gewoon even een hele grote webwinkel opzetten met daarnaast cloud hosting diensten. Toch zie ik je dan lang niet zo groot worden als Amazon.

Kopieerbaarheid is lang niet zo belangrijk als je denkt.
klaasvaak1853 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:13:
[...]

Ik zie het, maar zoals hierboven ook al is gezegd niemand buiten fastned zelf ziet een positieve (operationele)ebitda als winstgevendheid.

Probleem wat ik bij fastned naast de balans zie is een niet duurzame hoge marge. Bruto marge van fastned is nu 80% dat lijkt me extreem hoog voor een commodity product. Wat denk jij over de ontwikkeling van de marges, zullen deze op termijn naar hetzelfde niveau als benzine gaan?
Als je redeneert van "er wordt elektriciteit geleverd, en elektriciteit is een commodity" dan zie je de meerwaarde van de dienst 'snelladen' niet. En als je dat niet ziet dan krijg je ook de business case niet rond.

Bruto marge vergelijken is net zoiets als EBITDA winstgevendheid noemen, maar dan van de andere kant. Je laat dan alle kosten buiten beschouwing die niet rechtstreeks met de geleverde elektriciteit te maken hebben maar toch noodzakelijk zijn.

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:07:
[...]

Ja, en het bedrijfsmodel van Amazon is ook makkelijk te kopiëren. Gewoon even een hele grote webwinkel opzetten met daarnaast cloud hosting diensten. Toch zie ik je dan lang niet zo groot worden als Amazon.

[...]
Amazon moet het vooral van de schaal hebben. Opzetten wat ze nu hebben staan kost miljarden. Een Shell/BP/Total gooit zo miljarden op tafel voor een (duurzaam) project als Fastned een succesvolle businessmodel laat zien.

Volgens mij heeft Fastned ook geen voordeel op de concurrentie in gebruikte technologie. Partijen als Ionity zetten precies hetzelfde neer.

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 02-07-2020 14:15 ]

• Xanaroth
https://www.nu.nl/auto/60...r-de-helft-verbruikt.html

Er komen komend kwartaal een hoop nieuwe Fastned gebruikers bij, na de al enorme gerapporteerde toename van Q4/Q1 (hoi leaserijders).

Ik denk niet dat het realistisch is te kijken naar de huidige Fastned cijfers, wanneer de groei juist afhankelijk van de gebruikers en niet zozeer het aantal reeds aanwezige/geplande laadstations. Zoveel wachtrijen of 100% bezette plekken zijn er immers (nog) niet.

De afgelopen jaren was het aantal leveringen stabiel +10-20k/jaar over de periode 2013-2018. In 2019 kwam er ineens +60k bij (grotendeels bedankt Tesla) et voila, Fastned schoot ook omhoog eind Q4 met een bizarre +50% tegenover het voorgaande kwartaal.
YTD, pre-subsidie, stonden we ook alweer op dik +30k EV leveringen, on track om 2019 te evenaren.
Betekend potentieel dat we in Q4 opnieuw 50-100% groei gaan zien, na de 50-100% groei van afgelopen jaar.

Fastned zou ik voorlopig echt niet afschieten, of puur basseren op de huidige cijfers, wanneer ze dergelijke schaalvergroting krijgen zonder ook maar 1 euro eigen geld in te leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 02-07-2020 14:19 ]

• flyguy
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:07:
[...]

[...]
Ik hoop toch wel dat je het verschil ziet tussen een Amazon en een Fastned als het gaat om barriers to entry. In het geval van Amazon vergt het inderdaad nog al wat om het op poten te zetten (en niet alleen in kapitaal), maar in het geval van een Fastned niet zo zeer. De laadpalen kan je kant-en-klaar inkopen bij partijen zoals een ABB en iedereen kan zich inschrijven op concessies voor locaties. Een Shell bijvoorbeeld hoeft 'alleen maar' laadpalen in te kopen en deze toe te voegen aan zijn bestaande distributie netwerk. De setupkosten zijn relatief verwaarloosbaar, maar toch heeft het een reden dat dit niet gebeurd.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:17
Ze zeggen toch altijd dat het slechte nieuws al verwerkt is in de koers?

BAM komt met winstwaarschuwing. Wordt geraakt door coronacrisis en problemen bij BAM International. Verlies van 130- tot 150 miljoen (verlies voor belastingen).

Je wist dat deze waarschuwing ging komen maar toch zakt de koers 13 procent. We gaan nog harde klappen krijgen aankomend half jaar.

• PWSteal
Tesla 90.650 voertuigen geleverd in 2020Q2
https://ir.tesla.com/news...cle-production-deliveries

Vorig kwartaal hadden ze met 91.000 een kleine winst. Dit kwartaal meer voertuigen in China waarbij de winstmarge hoger is. Denk 80% kans op voor het eerst een jaar winst en dus S&P500 deelname.

Premarket nu al +9%

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flyguy schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:24:
[...]

Ik hoop toch wel dat je het verschil ziet tussen een Amazon en een Fastned als het gaat om barriers to entry. In het geval van Amazon vergt het inderdaad nog al wat om het op poten te zetten (en niet alleen in kapitaal), maar in het geval van een Fastned niet zo zeer. De laadpalen kan je kant-en-klaar inkopen bij partijen zoals een ABB en iedereen kan zich inschrijven op concessies voor locaties. Een Shell bijvoorbeeld hoeft 'alleen maar' laadpalen in te kopen en deze toe te voegen aan zijn bestaande distributie netwerk. De setupkosten zijn relatief verwaarloosbaar, maar toch heeft het een reden dat dit niet gebeurd.
Als je denkt dat dat alles is, dan heb je je duidelijk niet verdiept in wat er allemaal komt kijken bij de bouw en het onderhoud van een snellaadlocatie. Het is veel meer dan slechts het neerplempen van laders op je concessielocaties. Hier heb ik al eerder over uitgewijd en ik heb geen behoefte om dat nu nogmaals te doen. Zoek maar terug in dit topic (en in deel 8) naar mijn posts waar ik het over Fastned heb.

• Deveon
  • Niet online
Helaas geen verbetering op Q2 van 2019, maar ondanks Corona toch wel een gigantische prestatie. Ik ben benieuwd naar de earnings call maar moet gek lopen als ze geen winst realiseren. Vorig kwartaal hadden ze ook winst met meer productie, vergelijkbaar aantal levering en geen Model Y of minder Chinese Model 3’s met hoge marge. Volgens mij is het vooral Giga Shanghai die nu Tesla door de corona crisis loodst.

Verwijderd

*

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2020 17:48 ]

• DJTimo
Is er een topic dat het kopen van fysiek goud behandeld? En dan doel ik niet op sierraden. Ik kan zo 123 niets vinden.

- of kan dat hier? is namelijk niet 'op de beurs'. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DJTimo op 02-07-2020 15:04 ]

• writser
Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:49:
Zijn er hier mensen die dmv een theoretische benadering in (synthetische) opties handelen? Denk aan Arbitrage Theory van Bjork en dat boek van Hull.
Wat hoop je met dat boek van Hull te bereiken thuis?

Onvoorstelbaar!

Verwijderd

*

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2020 17:49 ]

• flyguy
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:40:
[...]

Als je denkt dat dat alles is, dan heb je je duidelijk niet verdiept in wat er allemaal komt kijken bij de bouw en het onderhoud van een snellaadlocatie. Het is veel meer dan slechts het neerplempen van laders op je concessielocaties. Hier heb ik al eerder over uitgewijd en ik heb geen behoefte om dat nu nogmaals te doen. Zoek maar terug in dit topic (en in deel 8) naar mijn posts waar ik het over Fastned heb.
Er is ook een reden dat ik 'alleen maar' tussen haakjes hebt gezet, er komt inderdaad meer bij kijken (mijn werkgever haalt een paar miljard aan omzet per jaar uit dergelijke business dus ik krijg err het één en ander van). Maar het blijft een relatief eenvoudig proces.

Het feit blijft dat Fastned geen competitief voordeel heeft tov andere spelers. Er is geen vendor lock-in voor klanten, het verkoopt een homogeen product zonder pricing power, het heeft geen onderhandelingskracht voor zijn inkoop, schaalgrote is beperkt, heeft hogere cost of capital dan potentiële rivalen en kan het niet verticaal integreren zoals bijvoorbeeld autofabrikanten/energiemaatschappijen. In combinatie met de beroerde financials van Fastned is bijvoorbeeld niet raar dat ze bijvoorbeeld financiering moeten zoeken bij particulieren. Er is gewoon simpelweg weinig wat het doet lijken op een winnaar.

Verwijderd

*

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:34
Sunri5e schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:25:
Nee dat is niet wat men zegt. Als iets echt nieuws is kan het wel degelijk invloed hebben op de koers. Zie bijvoorbeeld wat positief nieuws over een corona vaccin kan doen met die bedrijven.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:32

3DDude

I void warranty's

Sunri5e schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:25:

BAM komt met winstwaarschuwing. Wordt geraakt door coronacrisis en problemen bij BAM International. Verlies van 130- tot 150 miljoen (verlies voor belastingen).

Je wist dat deze waarschuwing ging komen maar toch zakt de koers 13 procent. We gaan nog harde klappen krijgen aankomend half jaar.
Mwjah
je hebt die claim van 40 miljoen uit 2009, toen was er in Keulen iets ingestort.

en er is een nieuwe CFO/CEO die wel ballen heeft, die heeft gezegd nu dat ze Bam International gaan stoppen. Want daar leggen ze elke keer geld op toe.
Kijk Bam NL kan best wat winst maken, maar als je elke keer Bam international verlies maakt blijf je bezig. Deze tijdelijke CEO doet wat van Wingerden nooit durfde en die zegt we gaan daarmee stoppen. Want dat is elk jaar feest.. had van Wingerden (de vorige CEO) al 5 jaar geleden kunnen doen natuurlijk, maar die was van het pappen en nat houden haha.. :X

Dus ik vind het deels positief, nieuwe CEO die het wel snapt en die wil gewoon schoon schip maken.

[ Voor 6% gewijzigd door 3DDude op 02-07-2020 16:41 ]

Be nice, You Assholes :)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Zijn er trouwens nog iets van mooie templates waar je wat excel data in kan droppen?

Bij Flatex kan ik namelijk wel een rapportage uitdraaien, maar dat is echt rauwe data zoals hieronder.

@JohanNL Bij trading212 mis ik ook rapportage en dashboard functionaliteit, gezien de UI had ik verwacht dat het er juist wel in zou zitten.

NummerBoekingsdatumValutaISINNaamNominaalboekingsgegevensTA-nrKoers
101350801701.06.202003.06.2020 US9616842061WESTWATER RES DL-,0011.500,000 Aant.Uitvoering ORDER aankoop US9616842061 14682426319192125221,630 EUR

• JohanNL
  • Nu online
@Greatsword Werkt allemaal wat anders, je krijgt elke dag een overzicht van je uitgevoerde transacties van de vorige dag of je kijkt op het platform onder geschiedenis en dan orders.
Je moet dan ( handmatig ) deze data verwerken met eventueel een ander programma om een mooie reportage te maken.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-11 21:13
writser schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:48:

Voor 200k heb je geen laadstation met een aantal (50kW+) snelladers.

Geld verdienen zal uiteindelijk hetzelfde zijn als met de tankstations: met alles behalve het tanken/laden zelf. (vooral dus de winkel/eettent er naast)
[...]

Vast recht van je (erg dikke) elektriciteitsaansluiting is pijnlijker dan de afschrijving. Dan is er nog onderhoud, upgrades, etc. 50kW laders zijn nu zo al wat (economisch) nutteloos, voor de 100kW en 175kW varianten komt dat punt ook nog (veel) eerder dan 15 jaar.

[ Voor 31% gewijzigd door AndRo555 op 02-07-2020 20:10 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AndRo555 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:44:
[...]
Vast recht van je (erg dikke) elektriciteitsaansluiting is pijnlijker dan de afschrijving. Dan is er nog onderhoud, ...
Bovenstaande zijn dan weer items die wél zitten inbegrepen in de operationele kosten van een station.
..., upgrades, etc. 50kW laders zijn nu zo al wat (economisch) nutteloos, voor de 100kW en 175kW varianten komt dat punt ook nog (veel) eerder dan 15 jaar.
Klopt in theorie. Maar 50 kW laders zijn vandaag zeker nog niet nutteloos. Ze kunnen bijvoorbeeld prima naast andere laders op een stationslocatie blijven staan. Je hebt immers nu auto's op de weg die niet sneller dan 50 kW kunnen laden en die auto's verdwijnen ook niet zomaar wanneer nieuwere auto's op de markt komen die dat wel kunnen.

En zelfs als een lader vervangen wordt door een snellere zijn ze nog bruikbaar. Je ziet bijvoorbeeld dat Fastned ze verplaatst naar de supermarktlocaties. 50 kW is prima voor tijdens de boodschappen, daar staat je auto immers langer stil en is iets langzamer snelladen ook prima. Scheelt daarnaast nog in de netaansluiting voor die locaties.

• writser
Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:04:
[...]

Dat is mijn vraag; heb het net allemaal op de studie gehad en ben naar wat InHouse dagen gegaan.
Thuis heb je weinig aan dat boek, veel te theoretisch. Misschien nuttig als je hoopt goede sier te maken als je wil solliciteren bij Optiver, maar in dat geval zou ik me eerst maar eens druk maken over de rekentesten.

De relevante optietheorie krijg je bij dat soort bedrijven overigens alsnog wel voorgeschoteld tijdens je eerste werkjaar, dat is niet bepaald waar ze sollicitanten op beoordelen.

Kortom, ik weet niet wat je plannen zijn maar in de meeste gevallen kun je dat boek lekker links laten liggen.

[ Voor 25% gewijzigd door writser op 02-07-2020 20:33 ]

Onvoorstelbaar!

• klaasvaak1853
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:24:
[...]

Bovenstaande zijn dan weer items die wél zitten inbegrepen in de operationele kosten van een station.

[...]
Groot onderhoud wordt niet geactiveerd? Ik kan het straks thuis wel nakijken maar het lijkt me dat Fastned groot onderhoud op de balans zet en daarna afschrijft? Hierdoor valt een (groot) gedeelte van het onderhoud buiten de "operationele ebitda".

• AndRo555
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:24:

[...]

Klopt in theorie. Maar 50 kW laders zijn vandaag zeker nog niet nutteloos. Ze kunnen bijvoorbeeld prima naast andere laders op een stationslocatie blijven staan. Je hebt immers nu auto's op de weg die niet sneller dan 50 kW kunnen laden en die auto's verdwijnen ook niet zomaar wanneer nieuwere auto's op de markt komen die dat wel kunnen.

En zelfs als een lader vervangen wordt door een snellere zijn ze nog bruikbaar. Je ziet bijvoorbeeld dat Fastned ze verplaatst naar de supermarktlocaties. 50 kW is prima voor tijdens de boodschappen, daar staat je auto immers langer stil en is iets langzamer snelladen ook prima. Scheelt daarnaast nog in de netaansluiting voor die locaties.
Klopt allemaal, vandaar ook mijn comment dat ze al snel economisch nutteloos zijn. In het eerste geval omdat de laadprijzen voor een 50kW naar beneden zullen moeten om nog een beetje geld binnen te brengen, men kan immers nooit nog de volumes aan elektriciteit nog de premium vragen voor snel laden op een 50kW.
En de tweede geeft nu niet bepaald heel veel geld uit aan dergelijke folietjes als je moet concurreren met 11kW AC laders op een parkibng (die zijn pas goedkoop tegenover DC laden!). Afschrijven op 15 jaar is een utopie.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AndRo555 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:34:
[...]
Afschrijven op 15 jaar is een utopie.
De laders zelf zijn anders bij lange na niet het grootste deel van de capex van een snellaadstation. Ik begrijp niet waarom je enkel daarop focust qua afschrijving, en niet op het gehele station.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2020 20:45 ]

• DJTimo
Deveon schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:20:
[...]

Hier maar een verkoop order neergezet op €1100 (geen $).
Was het een doorlopende order? Eerst volgende handelsdag ben je de stukken kwijt gok ik. ;)

• Deveon
  • Niet online
DJTimo schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:46:
[...]

Was het een doorlopende order? Eerst volgende handelsdag ben je de stukken kwijt gok ik. ;)
Staat nog open, of het aandeel morgen weer z’n sprong gaat maken betwijfel ik.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
Deveon schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:19:
[...]

Staat nog open, of het aandeel morgen weer z’n sprong gaat maken betwijfel ik.
De beurzen in de VS zijn morgen gesloten

TheS4ndm4n#1919

• Deveon
  • Niet online
Oh dan zeker niet :+ ik dacht een halve dag. Misschien gaan die Amerikanen elkaar opjutten ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Deveon op 02-07-2020 21:24 ]

• RocketKoen

Zelfs dit doet niks met de koers

[ Voor 18% gewijzigd door RocketKoen op 02-07-2020 21:26 ]

TheS4ndm4n#1919

• AndRo555
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:42:
[...]

De laders zelf zijn anders bij lange na niet het grootste deel van de capex van een snellaadstation. Ik begrijp niet waarom je enkel daarop focust qua afschrijving, en niet op het gehele station.
Omdat heel jouw originele antwoord gebaseerd is op een "goedkope" afschrijving op 15 jaar? :?
Ik probeer maar wat te duiden met wat ik ken, en dat ging een stuk verder dan enkel capex. Een werkend businessmodel door enkel geld verdienen op een dure stekker langs een snelweg is een utopie.

[ Voor 3% gewijzigd door AndRo555 op 02-07-2020 21:27 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AndRo555 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:27:
[...]

Omdat heel jouw originele antwoord gebaseerd is op een "goedkope" afschrijving op 15 jaar? :?
Omdat er gevraagd werd hoe stations die voor 200k gerealiseerd worden winstgevend genoeg kunnen worden om diezelfde 200k terug te kunnen verdienen, onder de aanname dat de huidige 'operationeel winstgevende' stations de afschrijving van deze 200k nu nog niet dekken.

Als jij die 200k goedkoop noemt, dan nodig ik je uit om aan te wijzen welke kosten in de realisatie niet gedekt worden door die 200k.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2020 21:35 ]

• writser
@Zr40 ik heb het al eens eerder gezegd volgens mij, maar: je hebt enorm veel verstand van A elektrisch laden, maar volgens mij kun je nog wat bijleren op het gebied van B bedrijfswaardering. Het risico is in dat geval dat je denkt dat je kennis van A het gebrek aan kennis van B kan compenseren bij het beoordelen van een investering.

En: nog erger, volgens mij mis je wat gezond boerenverstand :p . Om nog even terug te komen op de overname van vandaag: Fastned koopt een aantal station voor een ruime 2 ton per stuk. Het gaat me niet om de precieze cijfers, maar even om de grote lijnen. Eind 2019 had Fastned 114 operationele laadstations en in totaal ~38m geïnvesteerd in PP&E. Dus zo’n 3 ton per stuk. Dus, waar praten we over? Een laadstation kun je kopen of bouwen voor 2 ton? 3? 4?

En nu de andere kant van het verhaal: de enterprise value van Fastned is ruim 200 miljoen? Dus de markt waardeert de portfolio van Fastned op ongeveer 2 miljoen per laadstation.

Hoe verklaar je deze enorme delta? Ik wil best geloven dat een laadstation onder de Fastned-paraplu meerwaarde heeft, maar we praten hier over een orde van grootte! Is een Shell tankstation 10x meer waard dan een merkloze concurrent?

Misschien ben ik een saaie conservatieve belegger maar w.m.b. moet je wel een extreem goed verhaal hebben om deze orde van grootte te overbruggen. Het feit dat je een 50kwh lader kan hergebruiken bij een supermarkt is een leuk feitje, dat wist ik niet, maar daarmee kom je niet van 200k tot 2m. Bovendien kan de concurrent dat ook gewoon doen natuurlijk.

Onvoorstelbaar!

• AndRo555
Zr40 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:31:
[...]

Omdat er gevraagd werd hoe stations die voor 200k gerealiseerd worden winstgevend genoeg kunnen worden om diezelfde 200k terug te kunnen verdienen. Als jij die 200k goedkoop noemt, dan nodig ik je uit om aan te wijzen welke kosten in de realisatie niet gedekt worden door die 200k.
Omdat je voor 200k geen handvol HPC's hebt? (als je er al genoeg bestelt) Dus tenzij je grond gratis is, er gratis gebouwd kan worden en er toevallig als een 500kVA aansluiting ligt lijkt mij dat niet realistisch. Stukje beton, asfalt en een dakje tikt volgens mij ook al rap over 50k. (maar van bouwwerken ken ik een pak minder dan HP electronica, dus neem dat met een korrel zout)

En dat een laadstation voor omgerekend 200k overkocht wilt nog niet zeggen dat je er een neerzet voor 200k. ;) (zo ver vind ik zelf niet of Mistergreen de laadhardware in eigen bezit had)

[ Voor 22% gewijzigd door AndRo555 op 02-07-2020 21:44 ]

Verwijderd

*

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2020 17:49 ]

Verwijderd

*

Verwijderd

*

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2020 17:49 ]

• DJTimo
Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:36:
[...]

Ben bij Optiver, FT, Maverick & Da Vinci geweest ;)
Maverick ken ik niet (Amerikaans?), maar het enige wat je je bij de anderen hoeft af te vragen is in welk regime je het best denkt te passen (mocht het zover komen). ;)

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Verwijderd Ik hoop dat je je realiseert dat je als student of net afgestudeerde behoorlijk neerbuigend doet naar writser...
Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:36:
[...]

Tevens heb ik die boeken door en door tot mij moeten nemen voor de studie; de vraag is echter of hier een mortal soul deze toepast. Bepaalde variable werden namelijk altijd gegeven zoals de risk free rate en volatility.
Probeer het maar eens toe te passen. De opmerking van writser was zeer terecht. Die boeken zijn leuk voor de theorie. Begin maar eens met zoiets simpels als de risk-free rate. Waar ga je die vinden? En je gaat een curve nodig hebben en niet 1 datapunt.
Nu weet ik zeker dat ik niet bij jou hoef te zijn aangezien het voor jou al te theoretisch is en dus waarschijnlijk er geen snars van snapt.
_O- Dat betwijfel ik.
Als je geld wil verdienen, zul je die theorie moeten vertalen naar praktijk. Het boek dat je noemde is leuk, maar gaat je als particulier weinig opleveren in de praktijk.

[ Voor 101% gewijzigd door Longcat op 02-07-2020 22:11 ]

• RocketKoen
writser schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:35:
@Zr40 ik heb het al eens eerder gezegd volgens mij, maar: je hebt enorm veel verstand van A elektrisch laden, maar volgens mij kun je nog wat bijleren op het gebied van B bedrijfswaardering. Het risico is in dat geval dat je denkt dat je kennis van A het gebrek aan kennis van B kan compenseren bij het beoordelen van een investering.

En: nog erger, volgens mij mis je wat gezond boerenverstand :p . Om nog even terug te komen op de overname van vandaag: Fastned koopt een aantal station voor een ruime 2 ton per stuk. Het gaat me niet om de precieze cijfers, maar even om de grote lijnen. Eind 2019 had Fastned 114 operationele laadstations en in totaal ~38m geïnvesteerd in PP&E. Dus zo’n 3 ton per stuk. Dus, waar praten we over? Een laadstation kun je kopen of bouwen voor 2 ton? 3? 4?

En nu de andere kant van het verhaal: de enterprise value van Fastned is ruim 200 miljoen? Dus de markt waardeert de portfolio van Fastned op ongeveer 2 miljoen per laadstation.

Hoe verklaar je deze enorme delta? Ik wil best geloven dat een laadstation onder de Fastned-paraplu meerwaarde heeft, maar we praten hier over een orde van grootte! Is een Shell tankstation 10x meer waard dan een merkloze concurrent?

Misschien ben ik een saaie conservatieve belegger maar w.m.b. moet je wel een extreem goed verhaal hebben om deze orde van grootte te overbruggen. Het feit dat je een 50kwh lader kan hergebruiken bij een supermarkt is een leuk feitje, dat wist ik niet, maar daarmee kom je niet van 200k tot 2m. Bovendien kan de concurrent dat ook gewoon doen natuurlijk.
Jij waardeert het bedrijf op de waarde van zijn assets. Dat is leuk als je een bedrijf als Hema of V&D koopt om de assets daarna los voor meer geld van de hand te doen. Maar dat werkt alleen in een volwassen en verzadigde markt. Als je daar wil groeien moet je marktaandeel van je concurrentie afsnoepen en als die hetzelfde kunstje kunnen na-apen dan kom je in een prijzenoorlog terecht. Zie bijvoorbeeld de supermarkten.

In Nederland zijn 125k van de 12,7 miljoen auto's volledig elektrisch.Dat is 1% van het wagenpark. Wereldwijd ligt dat nog lager. De markt kan dus nog 100x zo groot worden.
En de partij die als 1e een nieuwe markt domineert blijft later meestal ook een belangrijke speler.

De valuatie van investeerders is dus niet op basis van de huidige omvang, maar om de verwachting dat ze in de toekomst meer dan 10x zo groot worden.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

*

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2020 17:50 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:34
Ik denk dat de waarde van de Laadhardware in het niets valt in vergelijking tot de waarde van de locatie waar de laadstations staan.

Ik kan me vergissen maar volgens mij is de overheid eigenaar van de gronden langs de autosnelwegen. En die verkopen een licentie aan de uitbaters van een tankstation.

De meeste tankstations hebben ook al een eigen hoogsspanningscabine staan. Daar zit meestal nog wel wat rek op. Een transformator van 400kVA vervangen door eentje van 800 of 1000kVA. Ofwel nog een cabine bijplaatsen. De HV-kabels liggen er toch al.
Daarvoor moet je wel aankloppen bij de netbeheerder en die hebben weinig last van concurrentie, hun offerte is te nemen of te laten...

Ik heb dus de indruk dat andere partijen het meeste geld zullen verdienen aan de uitbouw van een laadpalennet.

Of het zou moeten zijn dat fastned heel performante beheerssoftware ontwikkeld heeft? Daar valt misschien nog iets mee te verdienen.

Verwijderd

*

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2020 17:50 ]

Pagina: 1 ... 144 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.