Zo simpel als jij het schetst is het niet. Veel bedrijven in China zijn niet beursgenoteerd waardoor je er ook niet in kunt beleggen. Als je naar de marktwaarde beursgenoteerde bedrijven (2019) kijkt bestaat de top 10 uit 8 Amerikaanse bedrijven en 2 Chinese bedrijven. Als je naar de top 20 kijkt bestaat die uit 14 Amerikaanse bedrijven en 3 Chinese bedrijven.HEA220 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:13:
[...]
Simpel... Door meer China op te nemen. China is de tweede economie. Maar zit maar voor 4% in de index.
Die 4.4% van China in VWRL is dus correct als je kijkt naar de marktwaarde van de beursgenoteerde bedrijven uit China.
Dit klopt niet, van de bedrijven die ik noemde zijn o.a Microsoft, Apple en Johnson & Johnson zijn actief in China.Klopt dat de genoemde aandelen over de hele wereld handelen ... maar weer niet in China.
Welke MSCI index, die van emerging markets? Heb je een bron? In de MSCI World Index ontbreekt China helemaal omdat het alleen ontwikkelde landen bevat. Daarom beleg ik via VWRL in de FTSE All-World Index welke een percentage van 4.4% in China bevat.De msci heeft geloof ik vorig jaar het gewicht van China flink verhoogd in drie stappen (hoezo passief). Maar China's percentage is volgens mij nog steeds te laag.
Ik heb niet gezegd dat VWRL heilig is, iedereen moet zijn eigen afweging maken welke verdeling hij/zij aanhoud. Maar dat FTSE All-World Index 90-95% van de belegbare marktkapitalisatie omvat is een feit. Op basis van de waarde van beursgenoteerde bedrijven is het dus bijna onmogelijk om zelf een betere verdeling te krijgen.Overigens type ik dit in licht van de discussie over je regioverdeling af laten wijken van de heilige vwrl verdelingniet perse welk werelddeel je moet overwegen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/p14crgBV3BFOS5QHRFaLnDiQ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/wOdNRd9oykl241xLLA11Fgmp.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/nFGtL7lzASZrHcuYzrQvFKVD.png?f=user_large)