Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 132 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.429 views

Onderwerpen

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:50
Nick The Heazk schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:17:
[...]

Ik ben benieuwd naar je case voor Avantium. Wat verwacht je? Valkuilen?
Dikke emissie spoedig.

Web Enrichment

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:50
Ik hoop dat iemand mij even iets kan uitleggen.

Ik snap niet waarom VectoIQ / Nikola Motor Company juist nu (of eigenlijk gisteren) opeens zo over de kop gaat. Dat VectoIQ Nikola zou inlijven was al bekend. Er is dus niets wezenlijks veranderd volgens mij door de fusie, behalve dat de ticker nu NKLA is en er aandelen behoorlijk verwaterd zijn, door zowel het bijschrijven van 1901 Nikola-aandelen en een half miljard $ aan nieuwe aandelen:
In a nutshell, Nikola will become a wholly owned subsidiary of VectoIQ. Existing Nikola shareholders will receive 1,901 shares of VectoIQ stock for each of their Nikola shares.
[...]
As part of the deal, the combined company will raise $525 million in a private placement at $10 per share. The investors include Fidelity Investments, ValueAct Spring Fund, and P. Schoenfeld Asset Management.
https://www.fool.com/inve...tock-jumped-150-sinc.aspx

(Die 1901 aandelen en die 525 miljoen zijn een emissie neem ik aan. Ik hoor het graag als dit niet klopt. Ik vind het maar lastig te begrijpen zo'n nep IPO. :-( )

Maar die fusie was allang bekend en ook dat het zo zou gaan. Waarom komt er dan nu pas zo'n enorme vlucht omhoog? Kan iemand dat uitleggen? Of is het gewoon "toeval" dat dit nu gebeurt, net een paar dagen na de fusie, en was het ook gebeurd als de fusie een week later zou zijn geweest? De fusie zelf kan het eigenlijk ook helemaal niet verklaren, want die was vorige week al afgerond, ruim voordat NKLA >100% in de plus ging.

Of is het gewoon een hype nu er een aandeel te verhandelen is dat ook daadwerkelijk "Nikola" in de naam heeft? Als dit laatste waar is dan moet je echt zo snel mogelijk van dit aandeel af. :D

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:56
Vooralsnog zit ik er compleet naast met mijn baseline: ik verwachtte namelijk een nieuwe correctie als gevolg van een 2e golf in COVID-19. Van de meest bekende analisten is er nog maar 1 in het bear kamp en dat is nota bene Barclays.... :) Bank of America Merrill Lynch hinkt nog op twee gedachten.

Ik heb mijn baseline, en dus prive beleggingsportefeuille, nog niet aangepast. Binnen USD FI (fixed income) zit er een soort van cap op widening van spreads vanwege de opkoopprogramma's. Dat heeft het FI gedeelte van mijn portefeuille goed gedaan maar natuurlijk is mijn 0% equity exposure een relatief dure bet.

De reden dat ik mijn baseline nog niet heb aangepast is dat IMHO de recovery die in ingeprijst te optimistisch is. Landen gaan nu open en hoewel een 2e golf, gelukkig, nog niet zichtbaar is blijven consumenten voorzichtig. In Georgia, de eerste staat in de VS die weer open ging, nam het aantal COVID-19 infecties snel toe na heropening. De VS in het algemeen gaat open terwijl de situatie nog niet zo ver onder controle was als bijvoorbeeld Duitsland en Nederland. Daar is een kans op een significante 2e golf nog aanwezig.

De 2Q cijfers gaan heel lelijk worden, daar zijn veruit de meesten het wel mee eens maar zelfs als beleggers - en daar lijkt het op - 2020 negeren en vooruit kijken naar 2021 dan vind ik de waarderingen nog steeds te hoog.

Een werkende vaccinatie/medicatie voor het eind van dit jaar is de algehele verwachting maar ook dat vind ik nog optimistisch hoewel er echt een race gaande is met bijna 200 (misschien wel meer) kandidaten.

Anyhow, my 2 cents.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
Chief schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 02:52:
Vooralsnog zit ik er compleet naast met mijn baseline: ik verwachtte namelijk een nieuwe correctie als gevolg van een 2e golf in COVID-19. Van de meest bekende analisten is er nog maar 1 in het bear kamp en dat is nota bene Barclays.... :) Bank of America Merrill Lynch hinkt nog op twee gedachten.

Ik heb mijn baseline, en dus prive beleggingsportefeuille, nog niet aangepast. Binnen USD FI (fixed income) zit er een soort van cap op widening van spreads vanwege de opkoopprogramma's. Dat heeft het FI gedeelte van mijn portefeuille goed gedaan maar natuurlijk is mijn 0% equity exposure een relatief dure bet.

De reden dat ik mijn baseline nog niet heb aangepast is dat IMHO de recovery die in ingeprijst te optimistisch is. Landen gaan nu open en hoewel een 2e golf, gelukkig, nog niet zichtbaar is blijven consumenten voorzichtig. In Georgia, de eerste staat in de VS die weer open ging, nam het aantal COVID-19 infecties snel toe na heropening. De VS in het algemeen gaat open terwijl de situatie nog niet zo ver onder controle was als bijvoorbeeld Duitsland en Nederland. Daar is een kans op een significante 2e golf nog aanwezig.

De 2Q cijfers gaan heel lelijk worden, daar zijn veruit de meesten het wel mee eens maar zelfs als beleggers - en daar lijkt het op - 2020 negeren en vooruit kijken naar 2021 dan vind ik de waarderingen nog steeds te hoog.

Een werkende vaccinatie/medicatie voor het eind van dit jaar is de algehele verwachting maar ook dat vind ik nog optimistisch hoewel er echt een race gaande is met bijna 200 (misschien wel meer) kandidaten.

Anyhow, my 2 cents.
Ik vraag me af of dergelijke ontwikkelingen een wezenlijke rol spelen in de afwegingen van de beleggers en de markten. Gisteren een interessant item gehoord op BNR tijdens het beleggerspanel, waarin Marco Groot en Thijs Knaap met elkaar in discussie gingen over onder andere de disconnect tussen de reële economie en de financiële economie. Mijn takeaway: in een situatie van (veel) meer geld dan assets - waar nu sprake van is met het huidige stimuleringsbeleid - in combinatie met een lage cost of capital, wordt de waardering van deze assets oneindig hoog. Dit, in combinatie met het gegeven dat een deel van het gecreëerde geld direct doorvloeit naar beurzen en aandelen, zou zorgen voor de huidige prijsstijgingen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Chief
Het speelt wel degelijk een rol. De centrale banken pompen geld in het financieel systeem, yields zijn laag waardoor equity weer aantrekkelijk lijkt.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Over uitlenen gesproken; ik kreeg laats paar dagen 29,77% op mijn posities in MAIN, iets van 0,1% per dag dus. Helaas weer snel opgeheven, anders had ik voor die beste man wat stukken bij willen kopen.

Over het algemeen heb ik 1 of 2 posities tegelijk uitgeleend staan van het gehele portfolio. Meestal op bandbreedte 'laag' 0,1-0,5% vergoeding op jaarbasis of anders 'hoog' 3-7% op jaarbasis.
Effectief denk ik dat de 1,4% op jaarbasis wat hoog is. Voor mij komt het eerder op een 0,01-0,05% uit. Toch niet slecht rendement voor een vinkje te zetten; ik heb posities die minder dividend uitkeren aangezien het over de totale portfolio waarde gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 10-06-2020 10:16 ]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:25
Ik heb wat Amerikaanse ETFs bij Lynx/IB. Uitlenen brengt per jaar ongeveer 66 EUR per 100k op. Niet om over naar huis te schrijven maar toch leuk dat het transactiekosten ed dekt.

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-11 09:07
Xamsix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:53:
[...]

Nee uiteindelijk wil ik simpelweg een beter rendement dan het geld zou hebben op een spaarrekening (dat is inmiddels geen rendement natuurlijk).
Houd er wel rekening mee dat beleggen en sparen op een spaarrekening twee heel verschillende producten zijn. Je geld op je spaarrekening staat veilig (tot €100.000). Bij beleggen hoeft je rendement niet beter te zijn dan bij sparen.. je kunt ook een negatief rendement behalen met je beleggingen... Als je goed gespreid belegd voor de lange termijn (meer dan 10 jaar) is de kans op beter rendement dan sparen wel groot.
ING en Shell waren vrij veilige aankopen, heb ze letterlijk op bijna het laagste punt gekocht.
Ik denk dat je jezelf hierin overschat, je maakte gewoon een gok die (op dit moment) goed uitpakt. De koers had ook nog 30% verder kunnen dalen... of nog erger ING had genationaliseerd kunnen worden dan ben je je geld als belegger kwijt.
Ook natuurlijk gekeken wat koersen voor Corona waren, wat de verwachtingen zijn en veel over de oliecrisis gelezen. KLM was de grote gok die door iedereen werd afgeraden, dat was toch een beetje die crypto investering. Ging er hier vanuit dat ze werden gered door de overheid, dat reizen binnenkort weer beschikbaar zou worden (dat gebeurde al enigzins vlak na mijn aankoop) en dat men flink gaat snijden in de kosten. Besides is de kans dat concurrenten het loodje leggen groter.
De koersdalingen zijn vaak met een reden, dus kijken naar de historische koersen zegt niet zoveel. Dat Air France-KLM gered wordt wil niet zeggen dat dit positief uitpakt voor jou als belegger. Fortis was ook beursgenoteerd en is ook gered door de overheid (genationaliseerd). Als aandeelhouder ben je dan je beleggingen kwijt.

Daarnaast heb je met ING, Air France-KLM en Shell een slechte spreiding. Naast dat 3 bedrijven erg weinige spreiding geeft zit je ook niet goed gespreid over de sectoren. ING heeft heeft met 52 miljard euro (bron) een behoorlijke blootstelling aan de energiesector. Als er niet gevlogen wordt heeft dit ook weer impact op de vraag naar olie en dus ook de olieprijs. Als de olieprijs te laag ligt dan zit die onder de break even point van Shell en maken ze verlies. Als er oliebedrijven omvallen kunnen ze de bankleningen niet terug betalen etc...
All in all wel over dingen nagedacht hoor. ETF's vond ik minder aantrekkelijk omdat ze inmiddels zo ontzettend gestegen zijn. Maar KLM deze week verkopen en dat geld in ETFs steken zou wel een aan te raden move zijn?
De wereldwijd gespreide ETF's waren ook meer dan 30% gedaald. Als je voor de lange termijn gaat beleggen (meer dan 10 jaar) zou ik adviseren om een goed gespreide ETF te kopen.

• Xamsix
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-08 18:02
Houd er wel rekening mee dat beleggen en sparen op een spaarrekening twee heel verschillende producten zijn. Je geld op je spaarrekening staat veilig (tot €100.000). Bij beleggen hoeft je rendement niet beter te zijn dan bij sparen.. je kunt ook een negatief rendement behalen met je beleggingen... Als je goed gespreid belegd voor de lange termijn (meer dan 10 jaar) is de kans op beter rendement dan sparen wel groot.
Daar was ik me zeker van bewust, beleggen is niet zonder risico. Dat is natuurlijk wel gebleken eerder dit jaar. Mijn bedoeling is/was dan ook om voor lange termijn te beleggen met geld dat ik niet nodig heb om van te leven. Oftewel, ik behoud een ruime buffer op een spaarrekening, waarmee ik zonder werk ook een lange tijd door zou kunnen.
Ik denk dat je jezelf hierin overschat, je maakte gewoon een gok die (op dit moment) goed uitpakt. De koers had ook nog 30% verder kunnen dalen... of nog erger ING had genationaliseerd kunnen worden dan ben je je geld als belegger kwijt.
Voor mijn gevoel was dat risico bij ING niet zo uitdrukkelijk aanwezig op dat moment, of heb je daar een bron voor? Bij KLM zeker wel een risico, daar was ik me van bewust. Ook een kleinere inleg in gedaan. Daarnaast, wat je zelf natuurlijk ook al aangaf, waren de ETFs ook flink gedaald. Een ING of Shell hadden flink kunnen doorzakken, maar datzelfde gold op dat moment voor de algehele markt. In principe werd het een gokmarkt, aangezien zich er nog nooit eerder een zulke situatie had voorgedaan. ETFs natuurlijk wel iets minder risico, maar niet gevrijwaard van.
De wereldwijd gespreide ETF's waren ook meer dan 30% gedaald. Als je voor de lange termijn gaat beleggen (meer dan 10 jaar) zou ik adviseren om een goed gespreide ETF te kopen.
Helemaal met je eens hoor. Heb gewoon geluk gehad hoe het initieel heeft uitgepakt. Al was ik ook niet bang om nog een flink percentage te dalen en de rit uit te zitten voor bijvoorbeeld 10 jaar. Maar het is wel duidelijk dat ik inderdaad beter moet spreiden. Zijn er buiten de standaard ETFs (World, S&P 500) nog anderen die interessant zijn?

Sorry als mijn post wat eigenwijs overkomt, zo bedoel ik het niet. Bedankt voor de feedback, die is juist superwelkom!

PSN/Steam: Xamsix

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
TimoDimo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 01:38:
Ik hoop dat iemand mij even iets kan uitleggen.

Ik snap niet waarom VectoIQ / Nikola Motor Company juist nu (of eigenlijk gisteren) opeens zo over de kop gaat. Dat VectoIQ Nikola zou inlijven was al bekend. Er is dus niets wezenlijks veranderd volgens mij door de fusie, behalve dat de ticker nu NKLA is en er aandelen behoorlijk verwaterd zijn, door zowel het bijschrijven van 1901 Nikola-aandelen en een half miljard $ aan nieuwe aandelen:

[...]

https://www.fool.com/inve...tock-jumped-150-sinc.aspx

(Die 1901 aandelen en die 525 miljoen zijn een emissie neem ik aan. Ik hoor het graag als dit niet klopt. Ik vind het maar lastig te begrijpen zo'n nep IPO. :-( )

Maar die fusie was allang bekend en ook dat het zo zou gaan. Waarom komt er dan nu pas zo'n enorme vlucht omhoog? Kan iemand dat uitleggen? Of is het gewoon "toeval" dat dit nu gebeurt, net een paar dagen na de fusie, en was het ook gebeurd als de fusie een week later zou zijn geweest? De fusie zelf kan het eigenlijk ook helemaal niet verklaren, want die was vorige week al afgerond, ruim voordat NKLA >100% in de plus ging.

Of is het gewoon een hype nu er een aandeel te verhandelen is dat ook daadwerkelijk "Nikola" in de naam heeft? Als dit laatste waar is dan moet je echt zo snel mogelijk van dit aandeel af. :D
4 belangrijke dingen:
1) De fusie stond inderdaad al lang in de planning. Maar hij moest nog wel goedgekeurd worden door de aandeelhoudersvergadering van beide bedrijven. Dat is pas vorige week dinsdag gebeurt. VTIQ is een genieke shelf company. Dus Nikola had best nog kunnen besluiten om toch met een ander bedrijf te fuseren. Dan zit je daar met je waardelozen VTIQ aandelen.
2) Nikola heeft door de beursnotering een enorme hoeveelheid aandacht gehad in de pers. En ze hebben zich weten te presenteren als "Het nieuwe Tesla".
3) Door de voorwaarden van de fusie mag een groot deel van de bestaande aandelen pas over 6 maanden worden verkocht. Ze hebben ook (nog) geen noemenswaardige emissie van nieuwe aandelen gedaan. Het gevolg is dat er dagelijks meer transacties zijn dan dat er verhandelbare aandelen zijn.
4) Het is nog niet mogelijk om dit aandeel te shorten, omdat je het niet kan lenen. Normaal zorgen veel shorts voor een negatieve druk (ze verkopen aandelen die ze niet hebben). Als je naar de prijzen van puts kijkt dan is het duidelijk dat er wel heel veel geld zit aan de kant die denkt dat dit aandeel voor het eind van het jaar weer $10-$20 waard is.

TheS4ndm4n#1919

• TimoDimo
RocketKoen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:01:
[...]

4 belangrijke dingen:
1) De fusie stond inderdaad al lang in de planning. Maar hij moest nog wel goedgekeurd worden door de aandeelhoudersvergadering van beide bedrijven. Dat is pas vorige week dinsdag gebeurt. VTIQ is een genieke shelf company. Dus Nikola had best nog kunnen besluiten om toch met een ander bedrijf te fuseren. Dan zit je daar met je waardelozen VTIQ aandelen.
2) Nikola heeft door de beursnotering een enorme hoeveelheid aandacht gehad in de pers. En ze hebben zich weten te presenteren als "Het nieuwe Tesla".
3) Door de voorwaarden van de fusie mag een groot deel van de bestaande aandelen pas over 6 maanden worden verkocht. Ze hebben ook (nog) geen noemenswaardige emissie van nieuwe aandelen gedaan. Het gevolg is dat er dagelijks meer transacties zijn dan dat er verhandelbare aandelen zijn.
4) Het is nog niet mogelijk om dit aandeel te shorten, omdat je het niet kan lenen. Normaal zorgen veel shorts voor een negatieve druk (ze verkopen aandelen die ze niet hebben). Als je naar de prijzen van puts kijkt dan is het duidelijk dat er wel heel veel geld zit aan de kant die denkt dat dit aandeel voor het eind van het jaar weer $10-$20 waard is.
Dit is een mooi overzicht. :)

Voornamelijk was het dus 2 denk ik, dus een hype. Want als het ook 1 was dan zou het vorige week dinsdag al erg omhoog gegaan zijn. Gek genoeg ging de koers toen juist omlaag.

1 is denk ik wel een belangrijke voorwaarde geweest voor 2, waarbij 2 soort van de trigger is geweest.

Dus voornamelijk toch een hype, waarbij door 3 en 4 ook nog eens de prijzen hooggehouden worden.

• TimoDimo
Cocytus schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:19:
[...]

Als je verwacht dat het over 5 maanden op $20 staat kun je puts gaan schrijven. Put strike $50 16 Oct 20 gaat momenteel voor $32-33, dan behaal je dus nog $200-$300 winst als het over 4 maanden op $20 staat. Dat is hoe slecht de markt denkt dat de koers zich gaat ontwikkelen.
Ik snap dit ook niet helemaal. Als je een put schrijft, met strike $50, dan krijg je dus $32. Vervolgens moet je op 16 oktober NKLA kopen voor $50, terwijl hij dan op $20 staat. Dan heb je toch maar $32 - $50 + $20 = $2 winst. Geen $200-$300?

(Ik ben niet zo thuis in opties dus wellicht zie ik iets compleet over het hoofd.)

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:51
TimoDimo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:26:
[...]

Ik snap dit ook niet helemaal. Als je een put schrijft, met strike $50, dan krijg je dus $32. Vervolgens moet je op 16 oktober NKLA kopen voor $50, terwijl hij dan op $20 staat. Dan heb je toch maar $32 - $50 + $20 = $2 winst. Geen $200-$300?

(Ik ben niet zo thuis in opties dus wellicht zie ik iets compleet over het hoofd.)
Optiecontracten gaan in de regel per 100 stuks aandelen.

• magneetje
Xamsix schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:47:
Daar was ik me zeker van bewust, beleggen is niet zonder risico. Dat is natuurlijk wel gebleken eerder dit jaar. Mijn bedoeling is/was dan ook om voor lange termijn te beleggen met geld dat ik niet nodig heb om van te leven. Oftewel, ik behoud een ruime buffer op een spaarrekening, waarmee ik zonder werk ook een lange tijd door zou kunnen.
Oke goed om te lezen dat je niet alleen bent gaan beleggen vanwege de lage rentes op de spaarrekening maar ook rekening houd met de risico's en dat je belegd voor de lange termijn met geld dat je kunt missen d:)b
Voor mijn gevoel was dat risico bij ING niet zo uitdrukkelijk aanwezig op dat moment, of heb je daar een bron voor? Bij KLM zeker wel een risico, daar was ik me van bewust. Ook een kleinere inleg in gedaan.
Ik zou met beleggen niet teveel vertrouwen op je gevoel ;). Heb je een reden (naast je gevoel) om te geloven dat de risico's bij ING niet zo uitdrukkelijk aanwezig waren? Als particuliere belegger hebben we veel minder informatie beschikbaar dan de professionele belegger. .

- Zoals de bron die ik stuurde aangaf heeft ING met 52 miljard een grote blootstelling aan de energiemarkt waarvan de vraag was ingestort. Bij faillissementen in die sector loopt ING dus een groot risico hun leningen niet terugbetaald te krijgen.
- Op dit moment lijkt de Corona crisis (in Europa) redelijk onder controle, al wist je dat op het moment van aankoop denk ik nog niet? Wat als de lockdowns langer zouden duren of wat als er straks een 2de golf komt? Bedrijven die omvallen kunnen ook hun leningen niet terug betalen aan de bank.
- De marktrente is verder gezakt wat een negatieve invloed heeft op de marges van de bank.

Er zijn vast nog wel mee risico's die ik hier niet heb genoemd, maar bankenaandelen zijn geen defensieve aandelen en zeker in een crisis kleven er nog wat extra risico's aan. Vandaar ook de lage koers..
Daarnaast, wat je zelf natuurlijk ook al aangaf, waren de ETFs ook flink gedaald. Een ING of Shell hadden flink kunnen doorzakken, maar datzelfde gold op dat moment voor de algehele markt. In principe werd het een gokmarkt, aangezien zich er nog nooit eerder een zulke situatie had voorgedaan. ETFs natuurlijk wel iets minder risico, maar niet gevrijwaard van.
Voor een korte periode zakte een groot deel van de markt vanwege 'de paniek', maar dit betekent niet dat het een gokmarkt werd.

Een bedrijf als Ahold bijvoorbeeld is defensief en heeft weinig risico in een crisis periode, aangezien mensen hun boodschappen moeten blijven doen. Nu bleek dat vanwege het hamsteren en extra luxe uitgaven (mensen kunnen niet uit eten) er nog meer werd uitgegeven dan normaal. Zo zijn er wel meer defensieve bedrijven zoals Unilever, Kraft Heinz etc.

Het risico van een goed gespreide ETF als VWRL met +/- 3400 bedrijven, geografisch en over alle sectoren verspreid is wel veel minder dan bij het hebben van een portefeuille met 3 bedrijven. Als Shell failliet zou gaan kost jou dat 33% (bij gelijke spreiding) van je belegd vermogen terwijl dat bij VWRL Shell maar een aandeel heeft van 0,28%.
Helemaal met je eens hoor. Heb gewoon geluk gehad hoe het initieel heeft uitgepakt. Al was ik ook niet bang om nog een flink percentage te dalen en de rit uit te zitten voor bijvoorbeeld 10 jaar. Maar het is wel duidelijk dat ik inderdaad beter moet spreiden. Zijn er buiten de standaard ETFs (World, S&P 500) nog anderen die interessant zijn?
Zelf koop ik alleen VWRL (wereldwijd gespreid over +/- 3400 bedrijven), daarnaast heb ik een klein deel individuele aandelen.
Sorry als mijn post wat eigenwijs overkomt, zo bedoel ik het niet. Bedankt voor de feedback, die is juist superwelkom!
Geen probleem! ;) Ik geef ook alleen maar mijn eigen mening :+

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:46
magneetje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:37:
[...]

Oke goed om te lezen dat je niet alleen bent gaan beleggen vanwege de lage rentes op de spaarrekening maar ook rekening houd met de risico's en dat je belegd voor de lange termijn met geld dat je kunt missen d:)b

[...]

Ik zou met beleggen niet teveel vertrouwen op je gevoel ;). Heb je een reden (naast je gevoel) om te geloven dat de risico's bij ING niet zo uitdrukkelijk aanwezig waren? Als particuliere belegger hebben we veel minder informatie beschikbaar dan de professionele belegger. .

- Zoals de bron die ik stuurde aangaf heeft ING met 52 miljard een grote blootstelling aan de energiemarkt waarvan de vraag was ingestort. Bij faillissementen in die sector loopt ING dus een groot risico hun leningen niet terugbetaald te krijgen.
- Op dit moment lijkt de Corona crisis (in Europa) redelijk onder controle, al wist je dat op het moment van aankoop denk ik nog niet? Wat als de lockdowns langer zouden duren of wat als er straks een 2de golf komt? Bedrijven die omvallen kunnen ook hun leningen niet terug betalen aan de bank.
- De marktrente is verder gezakt wat een negatieve invloed heeft op de marges van de bank.

Er zijn vast nog wel mee risico's die ik hier niet heb genoemd, maar bankenaandelen zijn geen defensieve aandelen en zeker in een crisis kleven er nog wat extra risico's aan. Vandaar ook de lage koers..

[...]

Voor een korte periode zakte een groot deel van de markt vanwege 'de paniek', maar dit betekent niet dat het een gokmarkt werd.

Een bedrijf als Ahold bijvoorbeeld is defensief en heeft weinig risico in een crisis periode, aangezien mensen hun boodschappen moeten blijven doen. Nu bleek dat vanwege het hamsteren en extra luxe uitgaven (mensen kunnen niet uit eten) er nog meer werd uitgegeven dan normaal. Zo zijn er wel meer defensieve bedrijven zoals Unilever, Kraft Heinz etc.

Het risico van een goed gespreide ETF als VWRL met +/- 3400 bedrijven, geografisch en over alle sectoren verspreid is wel veel minder dan bij het hebben van een portefeuille met 3 bedrijven. Als Shell failliet zou gaan kost jou dat 33% (bij gelijke spreiding) van je belegd vermogen terwijl dat bij VWRL Shell maar een aandeel heeft van 0,28%.

[...]

Zelf koop ik alleen VWRL (wereldwijd gespreid over +/- 3400 bedrijven), daarnaast heb ik een klein deel individuele aandelen.

[...]

Geen probleem! ;) Ik geef ook alleen maar mijn eigen mening :+
ING moet deze maand toch wel een keer de opvolger van Hamers bekend gaan maken, dat gaat vast en zeker nog invloed op de koers hebben. Hopelijk positief.

BlaBlaBla

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:20

tomtom901

Moderator General Chat
Chief schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 02:52:

Verbaast me enigzins dat je prive mag beleggen, meestal zitten daar toch vrij sterke restricties aan. Voor wat betreft je 2 cents, ik ben het eens met je analyse, maar gezien de recente rally ben ik er wel achter dat de markt voorspellen bijzonder lastig is :+

• DJTimo
  • Laatst online: 13:00
Nu Tesla van start gaat met massaproductie van de Semitruck ben ik benieuwd wat er van de koers van Nikola overblijft vandaag. Tesla doet alvast dik 4% plussen en test de ATH. :)
SHANGHAI (Reuters) - Tesla Inc's chief executive Elon Musk said that it is time to bring its Semi commercial truck to "volume production," as the U.S. electric vehicle maker ramps up vehicle production after a brief virus-related shutdown.

Musk did not specify a timeframe for the production.

[ Voor 46% gewijzigd door DJTimo op 10-06-2020 15:45 ]

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
DJTimo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:43:
Nu Tesla van start gaat met massaproductie van de Semitruck ben ik benieuwd wat er van de koers van Nikola overblijft vandaag. Tesla doet alvast dik 4% plussen en test de ATH. :)

[...]
Tikte zowaar de 999,- aan. :o

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 22:16
Qunix schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:53:
[...]

Tikte zowaar de 999,- aan. :o
1000+ nu _/-\o_

100% plus voor mijn positie dit jaar 8)

[ Voor 4% gewijzigd door PWSteal op 10-06-2020 16:11 ]

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Ik heb vorige week wat Tesla verkocht omdat ik verwacht dat de Q2 verkoopcijfers helemaal ruk zijn, had nog iets langer moeten wachten :'(

• Santee
  • Laatst online: 16:35
Edwin__ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:10:
[...]

1000+ nu _/-\o_

100% plus voor mijn positie dit jaar 8)
Argh waarom leek het mij een slecht idee niet in te stappen begin/mid maart :+ 8)7

• JohanNL
  • Laatst online: 16:23
Santee schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:19:
[...]

Argh waarom leek het mij een slecht idee niet in te stappen begin/mid maart :+ 8)7
Omdat het principe, wat laag staat kan nog lager gaan :p

Sowieso kan het nog wel uiteindelijk heel anders uitpakken, zoals in dit artikel vandaag: https://www.rtlnieuws.nl/...rs-beleggen-autofabrikant

De experts blijven pessimistisch.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 10-06-2020 16:23 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

• JohanNL
Ik weet even niet zo wat er aan de hand is, maar koers Takeaway stort in.
15% eraf binnen een uur.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
sjukke schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:14:
Ik heb vorige week wat Tesla verkocht omdat ik verwacht dat de Q2 verkoopcijfers helemaal ruk zijn, had nog iets langer moeten wachten :'(
Dat is mijn verwachting ook. Zeker nu vorige week het bericht lekte dat de productie van de Y tegenvalt. Dit nieuws van de Semi klinkt mij echter als goed nieuws brengen wat voorlopig niet waar gemaakt gaat worden. Ik wacht nog even af. Ik heb veel vertrouwen in Tesla, maar op het moment is het al 75% van mijn portfolio en wil eigenlijk richting minimaal 50% in ETFs. Het is alleen wel verleidelijk aangezien Tesla momenteel de enige die echt in waarde stijgt.

PS: Het geld kan ik missen en is totaal nog niet de 5 cijfers gepasseerd.

• Santee
JohanNL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:22:
[...]

Sowieso kan het nog wel uiteindelijk heel anders uitpakken, zoals in dit artikel vandaag: https://www.rtlnieuws.nl/...rs-beleggen-autofabrikant

Het is wel vrij duur, alleen groei potentie ziet men nog als gigantisch. 26B omzet vorig jaar, nog geen echte winst. Tja is 180B dan een overdreven waarde?

10 jaar geleden had apple dezelfde market cap ongeveer, toen hadden ze echter een dubbele omzet én maakten ze al 10B winst per jaar. Is natuurlijk vlak na de crisis van 2008.

• JohanNL
JohanNL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:29:
Ik weet even niet zo wat er aan de hand is, maar koers Takeaway stort in.
15% eraf binnen een uur.
Dit gevonden: https://www.iex.nl/Nieuws...-om-Grubhub-van-Uber.aspx

Lijkt me nou niet echt een reden om het aandeel te dumpen(?) eerder juist goed nieuws.

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11 21:23
[...]

Ik geloof ook helemaal in Tesla als bedrijf, maar de koers staat imo veel te hoog. Ik blijf er verder maar vanaf, al zie ik de koers nog wel veel verder stijgen.

• DJTimo
[...]

Die fondsmanager is waarschijnlijk piswoest dat hij niet is ingestapt. Leg dat maar uit aan je klanten. >:)

Automagazine Carros:
Tesla heeft nu nog een voorsprong op de rest, maar Brantsen vraagt zich af voor hoe lang. "De Duiters komen eraan, ik denk bijvoorbeeld ten eerste aan Audi. Op zijn best zal Tesla een van de grote spelers worden, maar zeker niet dé speler op het gebied van elektrische auto’s."
_/-\o_ :D

Tesla is nog niet eens op stoom en verslaan nu al in de kwartaalcijfers sowieso elke BEV-boer èn menig ICE-boer. Voorlopig maak ik me nergens druk om. Dat "de Tesla-killers are coming" horen we nu ook al jaren . :z

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:31:
[...]

Dit gevonden: https://www.iex.nl/Nieuws...-om-Grubhub-van-Uber.aspx

Lijkt me nou niet echt een reden om het aandeel te dumpen(?) eerder juist goed nieuws.
Ik zie echt over de hele linie een dip nu, paar opgepikt voor een kort ritje naar 100,-

Vanavond 20.00 (slecht) nieuws?

https://www.iex.nl/Nieuws...ed-voorzitter-Powell.aspx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg5G9DxI4Z49qLIt-WkKYrzwhos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxLCFXlOCy6g1WqhvXURCjen.jpg?f=fotoalbum_large

• PWSteal
Santee schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:19:
[...]

Ik heb in stapjes ingekocht op de weg naar beneden, elke week een aantal erbij. Gemiddeld op 500 dollar per aandeel. Zelfde gedaan met VISA, maar daar gemiddeld iets van 150~160 dollar

[ Voor 10% gewijzigd door PWSteal op 10-06-2020 16:58 ]

• PWSteal
Deveon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:29:
[...]

Dat is mijn verwachting ook. Zeker nu vorige week het bericht lekte dat de productie van de Y tegenvalt. Dit nieuws van de Semi klinkt mij echter als goed nieuws brengen wat voorlopig niet waar gemaakt gaat worden. Ik wacht nog even af. Ik heb veel vertrouwen in Tesla, maar op het moment is het al 75% van mijn portfolio en wil eigenlijk richting minimaal 50% in ETFs. Het is alleen wel verleidelijk aangezien Tesla momenteel de enige die echt in waarde stijgt.

PS: Het geld kan ik missen en is totaal nog niet de 5 cijfers gepasseerd.
Ik denk dat Q2 behoorlijk gaat meevallen.

Ja, het wordt wat minder dan Q2 2019 (91k levering), maar denk max 20% lager. Verhalen uit China zijn positief, verwacht daar dit kwartaal ongeveer 30~32k leveringen. De productie problemen moet ik nog even aanzien, hoorde al wel weer wat quality control zaken, dus hopelijk pakken ze die nu op.

Bij mij is Tesla nu ook 70% van mijn portfolio, lukt maar niet om het omlaag te krijgen zonder te verkopen. VISA stijgt ook lekker door, maar positie daarvan is wat kleiner. ETF sta ik inmiddels weer op een kleine plus.

• Strider
[...]

Inderdaad, daar hield ik ook erg aan vast.
Al maanden zat ik te wachten op rode dagen om wat extra bij te kopen, en dan komen ze en dan koop je uiteindelijk toch niet bij :')

Het stond al laag en dan ga je vergelijken met historische koersen en veel koersen leken in maart/april nog steeds hoog te staan.

BlaBlaBla

• PWSteal
Strider schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:06:
[...]

Al maanden zat ik te wachten op rode dagen om wat extra bij te kopen, en dan komen ze en dan koop je uiteindelijk toch niet bij :')

Het stond al laag en dan ga je vergelijken met historische koersen en veel koersen leken in maart/april nog steeds hoog te staan.
Het is heel simpel; als je verwacht dat het in de toekomst gaat stijgen moet je kopen. Maakt het uit of je voor 400 of 500 koopt als je verwacht dat het aandeel 3000 waard is in een paar jaar? Als je gaat proberen op de bodem te wachten dan vis je eigenlijk altijd naast het net.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004

Zenix

BOE!

[...]

Time in the market ftw :)
Heb niks van mijn ETF's verkocht en sta alweer een paar duizend in de plus. Mijn portfolio heeft weer dezelfde waarde als 1 januari 2020, door de maandelijks inleg en het herstel. Procentueel staat die nog wel -4,63% in het rood voor dit jaar, maar gezien de stijging gaat het misschien niet lang meer duren voordat alles groen is.

• Strider
Edwin__ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:11:
[...]

Het is heel simpel; als je verwacht dat het in de toekomst gaat stijgen moet je kopen. Maakt het uit of je voor 400 of 500 koopt als je verwacht dat het aandeel 3000 waard is in een paar jaar? Als je gaat proberen op de bodem te wachten dan vis je eigenlijk altijd naast het net.
Maar zo simpel is het natuurlijk niet, je hebt gewoon geluk gehad dat de koersen weer zo snel gingen stijgen dat had ook heel anders kunnen uitpakken.
Stel je voor dat het in oktober weer gaat zakken, omdat de vaccins niet lijken te werken, maatregelen weer verscherpt moeten gaat worden etc.. Wat ga je dan doen ;)
Zenix schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:18:
[...]

Time in the market ftw :)
Heb niks van mijn ETF's verkocht en sta alweer een paar duizend in de plus. Mijn portfolio heeft weer dezelfde waarde als 1 januari 2020, door de maandelijks inleg en het herstel. Procentueel staat die nog wel -4,63% in het rood voor dit jaar, maar gezien de stijging gaat het misschien niet lang meer duren voordat alles groen gaat worden.
Ik kan niet timen, daarom koop ik ook maandelijks Northern Trust World bij. Maar met deze dip werden interessante aandelen ineens weer wat betaalbaar.
Ik zou periodiek graag een mandje met zelf samengestelde aandelen kopen, maar dat is helaas voor mij onbetaalbaar.

[ Voor 45% gewijzigd door Strider op 10-06-2020 18:24 ]

BlaBlaBla

• Deveon
  • Niet online
[...]

Je weet natuurlijk achteraf pas wat een goed moment is om te kopen of verkopen, feitelijk niet anders dan in het casino. Zelf verkoop ik daarom niet, enkel nu heb ik een uitzondering gemaakt door een verkoop order op Tesla te plaatsen (Flatex) om zo na de storm, want die is er altijd bij Tesla, via Trading 212 weer in te kopen.

• Qunix
$NKLA -12.5% en dalende...

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Plug power en Ballard gaan dan wel weer aardig vandaag, doen beide al +/- 13%

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-11 09:28

3DDude

I void warranty's

Ja luchtkasteel is lek? ;)

Be nice, You Assholes :)

• Qunix
3DDude schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:05:
[...]

Ja luchtkasteel is lek? ;)
Hype voorbij. Tijd om te realiseren hoe dom men was die erin trapte :P

Ik blijf het graag volgen :)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004

Zenix

BOE!

@Strider Losse aandelen zoals bijvoorbeeld NKLA is leuk als je dat kon meepakken inderdaad, maar als je daarmee gaat beginnen kost best veel tijd. Ik hou het ook bij mijn maandelijkse NT aankopen, slow and steady wins the race :)

• Qunix
10% losse aandelen van je totale portfolio (mits het winstgevend is), rest in een etf of index fonds.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:02
Sinds begin dit jaar ben ik een klein beetje gaan verdelen in losse aandelen. Elke maand leg ik nog steeds bij in de NT fondsen en maak daarnaast wat speelgeld over naar DeGiro. Op dit moment zit ik in Tesla (yay vandaag) en Beyond Meat. Waarom die twee? Daarom, want speelgeld.

Alhoewel dagen zoals vandaag leuk zijn, ben ik blij dat ik voor >95% in mijn gebruiksvriendelijke NT fondsen zit. Ik heb 2008 meegemaakt en een mandje aandelen bijhouden met allerlei analyses en de laatste stand van zaken opzoeken in mijn avonduren is mij veel te veel moeite :)

• RocketKoen
Qunix schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:24:
10% losse aandelen van je totale portfolio (mits het winstgevend is), rest in een etf of index fonds.
Zo begon ik ook 1/6 losse aandelen, 5/6 brede ETF's. Maar mijn losse aandelen hebben het zoveel beter gedaan, dat ze nu 60% zijn. :X

TheS4ndm4n#1919

• Qunix
YouTube: YouTube

Goh, zou het!? :D

• Qunix
RocketKoen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:38:
[...]

Zo begon ik ook 1/6 losse aandelen, 5/6 brede ETF's. Maar mijn losse aandelen hebben het zoveel beter gedaan, dat ze nu 60% zijn. :X
Nice! ik ben net begonnen, dus ben benieuwd.

Ik bezit wat aandelen van 10 bedrijven en totaal bevat dit nu nog een groot deel van mijn totale portfolio. Maar ik doe aan dollar cost average, dus over ongeveer een jaar moet dit dan 10 tot 15% worden. De rest in fondsen.

• Strider
Zenix schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:19:
@Strider Losse aandelen zoals bijvoorbeeld NKLA is leuk als je dat kon meepakken inderdaad, maar als je daarmee gaat beginnen kost best veel tijd. Ik hou het ook bij mijn maandelijkse NT aankopen, slow and steady wins the race :)
Niet zozeer NKLA.

Het probleem met veel interessante aandelen is dat ze gewoon duur zijn, stel je wilt periodiek (iedere maand) Amazon kopen. Dat is gewoon niet te doen. Het zou mooi zijn als je een gedeelte van een aandeel kon kopen.

BlaBlaBla

• DJTimo
Strider schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:46:
[...]

Niet zozeer NKLA.

Het probleem met veel interessante aandelen is dat ze gewoon duur zijn, stel je wilt periodiek (iedere maand) Amazon kopen. Dat is gewoon niet te doen. Het zou mooi zijn als je een gedeelte van een aandeel kon kopen.
Dit is een van de redenen dat Apple aan stock splits doet. Om de kleine man ook een kans te gunnen wat shares op te pikken. :)

• PWSteal
Strider schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:18:
[...]

Maar zo simpel is het natuurlijk niet, je hebt gewoon geluk gehad dat de koersen weer zo snel gingen stijgen dat had ook heel anders kunnen uitpakken.
Stel je voor dat het in oktober weer gaat zakken, omdat de vaccins niet lijken te werken, maatregelen weer verscherpt moeten gaat worden etc.. Wat ga je dan doen ;)

[...]
Het gaat om de lange termijn. Als de koers nog lager was gegaan had het niets uitgemaakt, aangezien ik toch niet van plan was om te verkopen. Je weet nooit van tevoren wat de koers gaat doen, dus wachten op het juiste moment is een strategie die niet werkt. En je kan dan wel denken; had ik maar langer gewacht. Maar daar heb je niets aan, omdat je er niets meer aan kan veranderen.

Ook al gaat de koers in oktober naar 200 dollar, het maakt mij niets uit. Het gaat erom wat je verwacht op de lange termijn; blijf ik een duidelijk pad zien naar een veel hogere koers hou ik het aandeel aan. Zie ik dat pad niet meer dan verkoop ik het aandeel. Dus al gaat hij naar 200 dollar ligt het weer compleet aan wat ik verwacht dat er op lange termijn gaat gebeuren.

En dat is wat er gebeurde in maart. De koers ging flink onderuit, maar er veranderde niets aan de lange termijn voor Tesla, hoogstens levert dit wat vertraging op voor de plannen die ze hebben. Waar ik naar kijk bij dit aandeel zijn ook amper de financiën, maar meer de fundamenten van waar ze mee bezig zijn en wat de algehele markt doet.

• PWSteal
Grote kans dat hij er nu alles aan gaat doen om Nikola de grond in te werken. Trevor Milton heeft Elon Musk behoorlijk lopen uitdagen, en dat laat hij hem denk niet in de koude kleren zitten.

YouTube: Exclusive Interview with Trevor Milton of Nikola Motors | NKLA, VTIQ...
Hele interview ziet vol met grote praatjes.

Tesla Semi hogere prioriteit en de markt wegkapen voor voor Nikola zijn neus. ;)

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:55
Even enthousiastme delen, ik heb tot nu toe nog geen PF beheer gevonden die aan mijn eisen voldoet. Vanavond een poos aan het prutsen geweest in Numbers en ik kom eindelijk in de buurt. Enige nadeel is dat ik handmatig dagelijks of wekelijks mijn statistieken moet invoeren, maar dat neem ik voor lief :)

• Amens
Strider schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:46:
[...]

Niet zozeer NKLA.

Trading212 bied fractionele shares, wellicht een optie voor je?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hielko schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:53:
[...]
Maar als je een lading NKLA hebt verwacht ik dat je daar aardig aan kan verdienen (bij interactive brokers zijn geen aandelen beschikbaar om te lenen, en krijg je 160% betaald op jaarbasis!).
Inmiddels 514%!

• JohanNL
Da's toch wel een aantrekkelijk aanbod van die shorters :9

Jammer genoeg kun je niet met ze afspreken dat ze minimaal voor een jaar je aandelen lenen bijvoorbeeld, ze kunnen er na een dagje alweer klaar mee zijn.

• DJTimo
Amens schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:55:
[...]

Trading212 bied fractionele shares, wellicht een optie voor je?
Heb geen ervaring met T212, maar waren dat geen CFD's die je dan koopt? immers een fractioneel aandeel bestaat niet,
Oh wow, bij een koers van $50 betaal je dan net iets meer dan $1 per dag per aandeel. :+

[ Voor 26% gewijzigd door DJTimo op 10-06-2020 21:26 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:22:
Da's toch wel een aantrekkelijk aanbod van die shorters :9

Jammer genoeg kun je niet met ze afspreken dat ze minimaal voor een jaar je aandelen lenen bijvoorbeeld, ze kunnen er na een dagje alweer klaar mee zijn.
Je kan het ook omdraaien. Die shorters denken dat shorten nog steeds lucratief is, ondanks dat ze 1,4% per dag moeten betalen. Of 9,8% per week. Met het risico dat de verwachte daling niet snel genoeg komt, of helemaal uitblijft.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 10-06-2020 21:26 ]

• RocketKoen
Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:24:
[...]

Je kan het ook omdraaien. Die shorters denken dat shorten nog steeds lucratief is, ondanks dat ze 1,4% per dag moeten betalen. Of 9,8% per week. Met het risico dat de verwachte daling niet snel genoeg komt, of helemaal uitblijft.
Vandaag was het in ieder geval een prima investering :P

TheS4ndm4n#1919

• Qunix
Wanneer zou je op een IPO kunnen shorten eigenlijk? Is er een contract oid met daarin een tijdsduur dat het short-vrij zijn?

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Is dit ook de juiste plek voor beginners? Heb me de laatste tijd ingelezen in beleggen en wil graag gaan investeren. Eerste jaar wil ik voornamelijk gaan beleggen in fondsen en ondertussen kennis op doen van het handelen in losse aandelen. Door de corona dacht ik dat beurzen nog wel redelijk laag stonden en dit een goed moment zou zijn om in te stappen alleen ben ik bij veel aandelen geloof ik te laat om voor een koopje in te stappen. Aandelen welke mij interessant leken om aan te kopen staan nu alweer redelijk hoog of veel hoger dan voor de corona. Plan is om 30 jaar maandelijks 250euro te gaan beleggen voor mijn pensioen, als startkapitaal wil ik graag starten met 5 tot 10k spaargeld in te leggen. Aandelen welke ik nu in de corona tijd zou willen aankopen waren Microsoft, Beyond Meat, Spotify en Tesla alleen lijkt het aankopen me nu niet verstandig omdat ze redelijk hoog staan. Hoe kan ik mijn startkapitaal nu het beste beleggen zonder ervaring, grootste gedeelte (90%) in een fonds en rest aanhouden voor mooie kansen die zich aandoen deze tijd?

• JohanNL
@Qunix Iemand zou de aandelen jou moeten kunnen lenen, zodat je die dan kunt verkopen.
Lijkt me lastig in de praktijk om voor een IPO short te kunnen gaan, zou waarschijnlijk met iets als CFD's moeten gaan ( wat om diverse redenen niet aan te raden is )

• Qunix
JohanNL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:46:
@Qunix Iemand zou de aandelen jou moeten kunnen lenen, zodat je die dan kunt verkopen.
Lijkt me lastig in de praktijk om voor een IPO short te kunnen gaan, zou waarschijnlijk met iets als CFD's moeten gaan ( wat om diverse redenen niet aan te raden is )
En vanaf wanneer kan je dan wel shorten?

(ik verwacht op dat moment een stagnering van NKLA)

[ Voor 7% gewijzigd door Qunix op 10-06-2020 21:49 ]

• JohanNL
Qunix schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:48:
[...]

En vanaf wanneer kan je dan wel shorten?
Nadat de aandelen vrij verkrijgbaar zijn en er aandeelhouders zijn die deze aandelen beschikbaar stellen om uitgeleend te worden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Over welke IPO hebben we het eigenlijk? NKLA heeft geen IPO gedaan.

• JohanNL
Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:24:
[...]

Ja en ik zie ook een verhoogd risico van het uitlenen van deze effecten door de beweeglijkheid van de koers, maar zolang er een stabiele en financieel gezonde broker tussenzit zou die dat risico hopelijk kunnen opvangen.

• RocketKoen
Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:51:
Over welke IPO hebben we het eigenlijk? NKLA heeft geen IPO gedaan.
Een reverse IPO.
Maar het ging over NKLA inderdaad.

Het is vooral lastig omdat ze van de 361 miljoen aandelen, er maar 23 miljoen vrij verhandelbaar hebben.
En het gemiddelde handelsvolume ligt deze week op meer dan 30 miljoen per dag.

[ Voor 28% gewijzigd door RocketKoen op 10-06-2020 22:00 ]

TheS4ndm4n#1919

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Geen termen door elkaar halen. Het is een reverse takeover. Daarmee is het oude niet-beursgenoteerde bedrijf Nikola Motors beursgenoteerd geworden terwijl ze alle disclosures, procedures en formaliteiten die bij een IPO verplicht zijn hebben kunnen overslaan.

Ik schreef eerder al, ik vind een dergelijk bedrijf niet investeerbaar omdat je als belegger (en zeker als retail belegger) niet kan weten waar je precies in investeert. Een bedrijf dat een reverse takeover is ondergaan moet van mij op zijn minst twee jaarverslagen gepubliceerd hebben voordat ik het investeerbaar acht.

[ Voor 41% gewijzigd door Zr40 op 10-06-2020 22:10 ]

• Deveon
  • Niet online
asdf25 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:45:
[...]
Aandelen welke ik nu in de corona tijd zou willen aankopen waren Microsoft, Beyond Meat, Spotify en Tesla alleen lijkt het aankopen me nu niet verstandig omdat ze redelijk hoog staan. Hoe kan ik mijn startkapitaal nu het beste beleggen zonder ervaring, grootste gedeelte (90%) in een fonds en rest aanhouden voor mooie kansen die zich aandoen deze tijd?
Staan ze nu hoog ten opzichte van over 20-30 jaar of verwacht je in die tijd een forse stijging? Kansen zullen er altijd zijn, echter weet je nooit welke zich gaan uitbetalen. Spreiden is daarom key en 90% in (passieve) fondsen lijkt mij een prima streven. Niemand kan vertellen of we het diepste dal al hebben gehad of deze nog gaat komen.

Zelf richt ik, naast ETFs, op de lange termijn in de bedrijven die veel belovend zijn. Waaronder ook Beyond Meat en Tesla, maar ook Ahold, Randstad (verwacht vraag naar flexibele arbeid op korte termijn) en KPN omdat het stabiele bedrijven zijn die ook nog eens dividend uit betalen. Amerikaanse bedrijven waaronder Microsoft, Amazon, Apple en Alphabet vind ik al ruim vertegenwoordigd in de gekozen ETFs.

• Qunix
Ik kom net dit tegen: https://old.reddit.com/r/...de_clinch_met_afm_detijd/
(zie de linken naar het FD en BNR)
https://www.tijd.be/onder...zichthouder/10231644.html

Blijkbaar heeft DeGiro zijn zaken niet op orde.

[ Voor 20% gewijzigd door Qunix op 10-06-2020 22:29 ]

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Deveon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:21:
[...]

Staan ze nu hoog ten opzichte van over 20-30 jaar of verwacht je in die tijd een forse stijging? Kansen zullen er altijd zijn, echter weet je nooit welke zich gaan uitbetalen. Spreiden is daarom key en 90% in (passieve) fondsen lijkt mij een prima streven. Niemand kan vertellen of we het diepste dal al hebben gehad of deze nog gaat komen.

Zelf richt ik, naast ETFs, op de lange termijn in de bedrijven die veel belovend zijn. Waaronder ook Beyond Meat en Tesla, maar ook Ahold, Randstad (verwacht vraag naar flexibele arbeid op korte termijn) en KPN omdat het stabiele bedrijven zijn die ook nog eens dividend uit betalen. Amerikaanse bedrijven waaronder Microsoft, Amazon, Apple en Alphabet vind ik al ruim vertegenwoordigd in de gekozen ETFs.
Dank voor je toelichting. Was je als 'beginner' eerst begonnen bij BinckForward of gelijk bij deGiro en uit de kernselectie een ETF kiezen? Heb nu namelijk bij beide geld staan en al wat dingen aangekocht.

• Deveon
  • Niet online
asdf25 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:39:
[...]

Dank voor je toelichting. Was je als 'beginner' eerst begonnen bij BinckForward of gelijk bij deGiro en uit de kernselectie een ETF kiezen? Heb nu namelijk bij beide geld staan en al wat dingen aangekocht.
Via de bekende actie was ik al eerder bij Flatex uitgekomen en ben daarom daar begonnen en nu inmiddels bij Trading 212. Een ETF uitkiezen vond ik wel lastig, maar ben gewoon gaan zoeken wat andere deden tot ik iets interessants tegen kwam. Mijn favoriet tot nog toe is IE00BYX2JD69 gezien de “ecologische, sociale en governancecriteria“. Ik hoef namelijk niet te profiteren van olie, wapen of tabakhandel. Verder ben ik nog op zoek naar spreiding naar opkomende markten en liefst ook in dollars ipv euro’s.

• JohanNL
Qunix schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:22:
Ik kom net dit tegen: https://old.reddit.com/r/...de_clinch_met_afm_detijd/
(zie de linken naar het FD en BNR)
https://www.tijd.be/onder...zichthouder/10231644.html

Blijkbaar heeft DeGiro zijn zaken niet op orde.
Ja ik vond het altijd ook al vreemd dat '' men '' akkoord ging met die gekke regeling voor het aanhouden van tegoeden ( cash ) bij DeGiro.
Het is eigenlijk gewoon een beleggingsinstrument waarbij het risico dan wel op de schaal van 1 tot 7 een 1 scoort, maar DeGiro verpakte dit min of meer als een bankrekening terwijl dat niet zo is.
Maarja alles komt tot zijn eind zo te zien, ze gaan het daar nu ook mogelijk maken een echte bankrekening aan te houden of te koppelen hiervoor, dat staat tenminste in een van die reddit reacties.
Met de banklicentie van Flatex moet dat allemaal ook niet zo'n probleem zijn...

• JohanNL
@Deveon Inderdaad die ETF is ideaal voor als je duurzaam wilt beleggen, mooi alternatief voor die dure ASN fondsen bijvoorbeeld :)

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:25:
Mijn favoriet tot nog toe is IE00BYX2JD69 gezien de “ecologische, sociale en governancecriteria“. Ik hoef namelijk niet te profiteren van olie, wapen of tabakhandel. Verder ben ik nog op zoek naar spreiding naar opkomende markten en liefst ook in dollars ipv euro’s.
Maar hij heeft wel striktere exclusiecriteria dan die zaken die jij noemt. Ik mis een hoop bekende namen: Berkshire, Apple, Amazon, Facebook, Alphabet (Google), Netflix, Visa, JPMorgan, Intel, Mastercard, Walmart, UNITEDHEALTH, Verzion. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het is wel goed om te weten denk ik.

• JohanNL
@Verwijderd1 Hij is vooral leuk als aanvulling op je al bestaande portefeuille denk ik, zo ga ik hem dan ook gebruiken zodra ik er aan toe kom.
Als aanvulling om wat meer exposure te geven aan sectoren en bedrijven die duurzamer zijn.
Geen idee waarom die bedrijven die jij noemt zijn uitgesloten overigens, zal wel een goede reden voor zijn en dat laat ik dan ook mooi over aan degene die de index samenstelt.

Maarja wel goed om te benoemen dat deze ETF dus wel erg afwijkt van wat " normaal " is inderdaad.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:35:
@Verwijderd1 Hij is vooral leuk als aanvulling op je al bestaande portefeuille denk ik, zo ga ik hem dan ook gebruiken zodra ik er aan toe kom.
Als aanvulling om wat meer exposure te geven aan sectoren en bedrijven die duurzamer zijn.
Snap ik, zo heb ik zelf de Europese variant (IE00B52VJ196) voor meer exposure op Europa. Die zit niet in de kernselectie van degiro maar wordt wel op de Amsterdamse beurs verhandeld waardoor de kosten in bulk toch wel meevallen.
Geen idee waarom die bedrijven die jij noemt zijn uitgesloten overigens, zal wel een goede reden voor zijn en dat laat ik dan ook mooi over aan degene die de index samenstelt.

Maarja wel goed om te benoemen dat deze ETF dus wel erg afwijkt van wat " normaal " is inderdaad.
Wellicht is het andersom, in plaats van dat ze bedrijven uitsluiten die niet voldoen kan het ook zijn dat ze maar een select aantal posities kiezen die het hoogst scoren op hun criteria. Ze lijken trouwens gewoon de index te volgen, en die zegt:
The index aims to represent the performance of companies that are consistent with specific values and climate change based criteria, as well as exhibit a high minimum level of ESG performance. The Index is designed for investors seeking a diversified Socially Responsible Investment (SRI) benchmark comprised of companies with strong sustainability profiles while avoiding companies incompatible with values screen or having exposure to fossil fuels through extraction and production activities, power generation activities or reserves ownership. Constituent selection is based on research provided by MSCI ESG Research. The Index is float-adjusted market capitalization weighted and a 5% capping is applied on issuer weights in the Index.
https://www.msci.com/docu...6a-8f05-99dd-d13d145e2e75

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb mijn maandelijkse inleg in VWRL (via DEGIRO) nu al een tijdje op de rit, nu wil ik maandelijks ook wat gaan investeren in een NASDAQ 100 ETF.
Nu ben ik dus op zoek naar een geschikte ETF.

Volgens JustETF.com zijn er (als je je regio op Nederland hebt ingesteld) kennelijk maar 5 ETF's die de NASDAQ 100 volgen.
Van deze 5 zitten er 2 in de kernselectie van DEGIRO (leuk maar niet per se een vereiste):

Lyxor Nasdaq-100 Ucits ETF Acc
Invesco EQQQ NASDAQ-100 UCITS ETF
  • Beide hebben een TER van 0.3%. Lijkt me prima.
  • Lyxor gebruikt synthetische en Invesco fysieke replicatie. Pluspuntje voor Invesco denk ik dan.
  • Lyxor bestaat pas sinds januari 2018 en Invesco al sinds december 2002. Weer een pluspuntje voor Invesco lijkt me.
  • Lyxor is accumulerend, dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit.
  • Invesco is een equal weighted ETF, maar dat lijkt qua performance ten opzichte van de benchmark (bijna) niets uit te maken.Klopt niet, ik was in die veronderstelling vanwege EQQQ tov QQQ, wat ik herkende.
  • De koers van Invesco ligt met ~ €212 wel een stuk hoger dan de ~ €35 van Lyxor.
    Hoe kan het dat een ETF die dezelfde index volgt een veel hogere prijs heeft dan een andere ETF?
  • Er zit ook een verschil in qua domicilie; Lyxor zit in Luxemburg en Invesco in Ierland.
    Ik had begrepen dat Ierland de betere keuze van de twee is qua dividenlekkage, omdat Luxemburgse fondsen kennelijk vaak geen gebruik kunnen maken van de verdragen.
    Maar misschien gelden deze beperkingen wel niet voor dit fonds? Hoe kom ik daar achter?
  • In de beleggersinformatie van Lyxor zie ik wel een verhaal bij de in- en uitstapvergoeding. Hoe moet ik dit interpreteren? Bij Invesco zie ik hier niets over.
Kortom, ik kom er eigenlijk niet echt uit welke ETF ik op basis van welk criterium dan zou moeten kiezen.
Waar zouden jullie naar kijken? Of wellicht helemaal geen NDX ETF en een ander fonds/ETF aankopen?

• Chief
tomtom901 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:19:
[...]

Verbaast me enigzins dat je prive mag beleggen, meestal zitten daar toch vrij sterke restricties aan. Voor wat betreft je 2 cents, ik ben het eens met je analyse, maar gezien de recente rally ben ik er wel achter dat de markt voorspellen bijzonder lastig is :+
Ik heb ook vele restricties mbt prive beleggingen maar het is niet zo dat ik dat helemaal niet mag.

/edit
De toelichting van de FED gisteren was ook interessant, to say the least. De FED schets een veel langzamer herstel dan de V-shape die door de meesten wordt aangehaald en geeft guidance dat het rentes tot minimaal 2022 laag houdt.
Powell ontweek ook vragen over wat zijn visie is op de discrepantie tussen de reele economie en Wallstreet.
In enkele staten in de VS wordt ook weer een scherpe toename in de COVID-10 patienten gezien: het aantal ziekenhuispatienten stijgt nu 9 dagen op rij in Californie, Texas ziet hoogste toename in aantal COVD-19 ziekehuispatienten en Florida laat het hoogste aantal nieuwe besmettingen zien over een periode van 7 dagen.

The judge is still out there.

[ Voor 42% gewijzigd door Chief op 11-06-2020 03:26 ]

• magneetje
Verwijderd1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:52:
[...]

Maar hij heeft wel striktere exclusiecriteria dan die zaken die jij noemt. Ik mis een hoop bekende namen: Berkshire, Apple, Amazon, Facebook, Alphabet (Google), Netflix, Visa, JPMorgan, Intel, Mastercard, Walmart, UNITEDHEALTH, Verzion. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het is wel goed om te weten denk ik.
Dat is inderdaad goed om te weten, alleen dat zou voor mij al reden genoeg zijn om niet voor deze ETF te kiezen. Ik vind ook de spreiding over 374 bedrijven te weinig en een weging van 22% de top 10 te hoog.

• Qunix
https://nos.nl/artikel/23...ranchegenoot-grubhub.html
"Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway koopt Amerikaanse branchegenoot Grubhub"
De Nederlands-Britse maaltijdbezorger Just Eat Takeaway heeft een grote slag geslagen in de Verenigde Staten. Het bedrijf neemt de Amerikaanse branchegenoot Grubhub over en krijgt zo voet aan de grond in Amerika.

(dat verklaarde de stijging gisteren)

en

https://nos.nl/artikel/23...er-een-brits-bedrijf.html
"Unilever wordt op papier een Brits bedrijf"
Levensmiddelenconcern Unilever gaat zijn hoofdkantoor vestigen in Londen. Nu heeft het bedrijf nog twee hoofdkantoren, in Rotterdam en Londen. Het kantoor in Rotterdam sluit niet.

• Amens
Potverdorie, wat een bloedbad overal... Werkelijk alles in mijn PF staat in het rood. Nu kan dat aan mij liggen, maar volgens mij is mijn spreiding heel prima te noemen. Maar even een poosje de tanden op elkaar en doorbijten..

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:56
Bloedbad?! Markt gaat 1 dag ~2% omlaag, niet een bloedbad in mijn boekje.

• Amens
flipjevandejam schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:06:
Bloedbad?! Markt gaat 1 dag ~2% omlaag, niet een bloedbad in mijn boekje.
In mijn boekje nog wel, maar ik ben dan ook een leerling :)

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:10
@Amens na maart dit jaar pas begonnen zeker? ;)

• Chief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI450QXx2OaX02uckCiVxqZ0nB0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/pCnPiAMIPceksNf7PmQCtCar.gif?f=fotoalbum_large
US futures waren vanochtend (Azie) licht rood, nu aardig opgelopen.

• Charly
  • Laatst online: 14:27
Goed nieuws voor alle fomo roepers die vorige week dachten de boot gemist te hebben. Toch? :+

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Amens schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:51:
Potverdorie, wat een bloedbad overal... Werkelijk alles in mijn PF staat in het rood. Nu kan dat aan mij liggen, maar volgens mij is mijn spreiding heel prima te noemen. Maar even een poosje de tanden op elkaar en doorbijten..
Dit is nu precies 1 van de lessen die ik geleerd heb. Zorg dat je altijd geld achter de hand hebt, om op dit soort dagen en nog veel ergere, bij te kunnen komen om zo je gemiddelde aankoop prijs naar beneden te krijgen.

Dus stel je hebt nu een aandeel van 2,- en hij staat nu op 1,85, koop dan bijvoorbeeld lekker bij op 1,50 en lager.

Een grote buffer is voor mij dan ook veel belangrijker dan heel veel verschillende aandelen of fondsen in mijn portefeuille hebben.

Stel dat het nu een 2de coronacrisis golf is, dan wil je ook niet direct alles vandaag kopen, maar eerder stapsgewijs in de komende weken of in het ergste geval maanden.

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:11
Charly schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:34:
Goed nieuws voor alle fomo roepers die vorige week dachten de boot gemist te hebben. Toch? :+
Zo lang je een netto koper bent van activa, zijn dalende of gelijkblijvende prijzen alleen maar positief (mits onderliggende gelijk blijft of verbeterd).

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-11 10:10
Haha herkenbaar als nieuwkomer. Dat ben ik ook en het houdt me helemaal in m'n greep na de positieve gekte van vorigeweek bij de banken. Uitstappen nu zei m'n pa, je winst pakken, tevreden zijn, want het is klaar met de pret.

Niet gedaan, maar hij heeft wel gelijk. De beurs lijkt niet langer in de ban van de corona versoepelingen, maar het net wordt opgehaald met de schade die de economie ermee heeft geleden.
Leuk en enorm leerzaam om te leren wat er allemaal gaande is en hoe dat effect heeft :).

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
sj0ertum schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:43:
Haha herkenbaar als nieuwkomer. Dat ben ik ook en het houdt me helemaal in m'n greep na de positieve gekte van vorigeweek bij de banken. Uitstappen nu zei m'n pa, je winst pakken, tevreden zijn, want het is klaar met de pret.

Niet gedaan, maar hij heeft wel gelijk. De beurs lijkt niet langer in de ban van de corona versoepelingen, maar het net wordt opgehaald met de schade die de economie ermee heeft geleden.
Leuk en enorm leerzaam om te leren wat er allemaal gaande is en hoe dat effect heeft :).
Niet zo druk maken voor dit kleine dipje.
je bent net begonnen, dus zoveel zou er nu ook wel weer niet belegt zijn.

Gewoon rustig aankopen en laten staan :)

Als je in een week tijd 30% ziet verdampen dan pas kan je je een klein beetje zorgen gaan maken.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• Amens
Greatsword schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:38:
[...]

Dit is nu precies 1 van de lessen die ik geleerd heb. Zorg dat je altijd geld achter de hand hebt, om op dit soort dagen en nog veel ergere, bij te kunnen komen om zo je gemiddelde aankoop prijs naar beneden te krijgen.

Dus stel je hebt nu een aandeel van 2,- en hij staat nu op 1,85, koop dan bijvoorbeeld lekker bij op 1,50 en lager.

Een grote buffer is voor mij dan ook veel belangrijker dan heel veel verschillende aandelen of fondsen in mijn portefeuille hebben.

Stel dat het nu een 2de coronacrisis golf is, dan wil je ook niet direct alles vandaag kopen, maar eerder stapsgewijs in de komende weken of in het ergste geval maanden.
Dat lijkt me voor de toekomst een prima strategie :) Dank!

• Qunix
michael3 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Wie weet doet 'ie niet aan dollar-cost-average...

• Qunix
Morgen gaan de beurzen vast wel weer in het groen, want dan wordt het een zonnige dag (in tegen stelling tot vandaag). En ja, ook het weer heeft deels invloed op de beurs.

• Chief
Zelfs als je niet aan dollar-cost-averaging doet: als je intentie is om je beleggingen jaren vast te houden en je hebt een redelijke diversificatie dan mag je een positief rendement verwachten

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009

Thompson

Beeromaniac

Laat het maar weer even flink zakken hoor, ik wacht nog op het moment dat S&P500 onder de 2800 duikt voor ik er wat extra's in stop (dat vakantiegeld wordt voorlopig toch nog niet aan een vakantie besteed...). Tot die tijd blijft het bij de standaard maandelijkse inleg.

Als dat moment voorlopig niet meer komt, ach dan koop ik wat leuks van dat geld en gaan we wat vaker uit eten nu dat langzaam aan weer kan.

Beeromaniac

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-11 10:10
michael3 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Gewoon rustig aankopen en laten staan :)

Als je in een week tijd 30% ziet verdampen dan pas kan je je een klein beetje zorgen gaan maken.
Precies. Ik stapte er ook in met de lange termijn gedachten met een bedrag dat ik niet zomaar nodig verwacht te hebben en kan missen. De hele dag door die koers in de gaten houden om maar te voorspellen of je het onderste uit de kan haalt en misschien toch moet verkopen om later goedkoper in te stappen, dat geeft me ontzettend veel onrust. Dus we zien wel waar het in de 2e helft van het jaar heen gaat :)

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009

Thompson

Beeromaniac

sj0ertum schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Precies. Ik stapte er ook in met de lange termijn gedachten met een bedrag dat ik niet zomaar nodig verwacht te hebben en kan missen. De hele dag door die koers in de gaten houden om maar te voorspellen of je het onderste uit de kan haalt en misschien toch moet verkopen om later goedkoper in te stappen, dat geeft me ontzettend veel onrust. Dus we zien wel waar het in de 2e helft van het jaar heen gaat :)
Ik ben zelf na een aantal jaren twijfelen half maart toch maar begonnen, precies op het juiste moment dus.
In een periode van 4 weken 80% van m'n "beleg geld" dagelijks gespreid ingelegd, overige 20% nog even apart gehouden. Sinds half april alleen nog maar 1x per maand aankoop (nu dus pas 2x, volgende week de 3e :+ )

In het begin keek ik ook elke dag naar de standen en wat ik dan al "verdient" had. Dat is inmiddels nog 1x per week om te kijken of ik die overige 20% wil gaan inleggen of niet, voorlopig dus nog niet. Zodra e.e.a. weer een beetje gekalmeerd is denk ik niet dat ik vaker dan 1x per maand zal kijken. Beter gezegd; ik ga proberen zo min mogelijk te kijken. Hoe meer ik vergeet dat dat geld überhaupt bestaat des te beter.

Beeromaniac

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:02
Thompson schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:56:
Beter gezegd; ik ga proberen zo min mogelijk te kijken. Hoe meer ik vergeet dat dat geld überhaupt bestaat des te beter.
Waarom? Beetje discipline en vasthouden aan je doelstellingen kan geen kwaad toch? Ik vind het heerlijk als het zakt, dat betekent dat ik het de volgende maand goedkoper kan kopen. Over +20 jaar ben ik de dipjes weer compleet vergeten.

• Santee
Laat nu maar lekker zakken! Komende maanden komt er nog wat extra geld vrij, dus dan kan ik de aandelen die ik "gemist" heb oppikken (NEL, Besi, Dialog, Powercell Sweden to name a few).

NKLA premarket $60. Gisteren nog wat meer vergelijkingen gedaan met market cap van andere bedrijven en dan komt steeds meer naar boven drijven hoe belachelijk deze waardering is. Zodra NKLA <$20 dollar staat ga ik er weer rustig naar kijken.

[ Voor 39% gewijzigd door Santee op 11-06-2020 11:08 ]

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het zal wel vroeg zijn, maar ik kom ergens niet uit.

Als ik via de mobile app van Interactive Brokers AML (Aston Martin) wil kopen, zie ik dat ze nu zo'n 66 GBP per stuk kosten. Als ik vervolgens een order van bijvoorbeeld 100 ingeef, staat er:

Quantity 100
~66.8 GBP

Dit klopt toch niet?

[ Voor 3% gewijzigd door MaZo op 11-06-2020 11:13 ]

Pagina: 1 ... 132 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.