FTFY. Prima als je hier geen discussies meer over wil, maar het is onverantwoord om dit als advies aan beginners te geven zonder expliciet te vermelden dat je niet per se met aandelen en niet op de beurs handelt.JohanNL schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:35:
@michael3 Bij Trading212 Invest kun je gratis "handelen" in zo'n 3000 verschillende CFD's.
Gaan we weer, ik ging dit een tijdje geleden ook nog zelf geloven maar er staat letterlijk nergens iets over CFD's bij Trading212 invest.BrtH schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 02:45:
[...]
FTFY. Prima als je hier geen discussies meer over wil, maar het is onverantwoord om dit als advies aan beginners te geven zonder expliciet te vermelden dat je niet per se met aandelen en niet op de beurs handelt.
Zelfs met de fractionele aandelen behoud je recht op aandelen, welke zij aanhouden voor hun klanten bij IB.
Waaruit maak jij dat het om CFD's gaat?
Dat je niet met de reguliere beurs handelt is wel zo, anders is het aankopen van diverse Amerikaanse en Engelse genoteerde aandelen in euro's ook niet mogelijk, hierbij.
In vino veritas, in aqua sanitas
Dat kan zeker wel, bv op Xetra en Frankfurt. Ik heb bijvoorbeeld mijn Tesla aandelen ook in EUR gekocht.JohanNL schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:41:
[...]
Dat je niet met de reguliere beurs handelt is wel zo, anders is het aankopen van diverse Amerikaanse en Engelse genoteerde aandelen in euro's ook niet mogelijk, hierbij.
Ja het kan, maar bij Trading212 krijg je daadwerkelijk de aandelen van de Amerikaanse en Britse beurs.DJTimo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:59:
[...]
Dat kan zeker wel, bv op Xetra en Frankfurt. Ik heb bijvoorbeeld mijn Tesla aandelen ook in EUR gekocht.
De koers van die aandelen in je portefeuille is ook in $/£ in die gevallen
Zijn ook enkel verhandelbaar tijdens beurstijden NY / LSE.
[ Voor 6% gewijzigd door JohanNL op 02-06-2020 09:30 ]
Wat is dit voor onzin .. Denk je dat als je Tesla koopt in Duitsland, genoteerd in euro's, dat je een ander aandeel koopt dan in Amerika? Antwoord: nee, dat is 100% precies hetzelfde aandeel. De koers waarin het genoteerd is maakt geen bal uit, of dat nou euro's, dollars, bitcoins of tulpenbollen zijn. Je winst of verlies blijft precies hetzelfde. Waar je het aandeel koopt maakt ook niet uit. Het gekochte aandeel in Duitsland kun je gewoon overboeken naar een depot in Amerika en daar weer op de Amerikaanse beurs verkopen.JohanNL schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:25:
[...]
Ja het kan, maar bij Trading212 krijg je daadwerkelijk de aandelen van de Amerikaanse en Britse beurs.
Onvoorstelbaar!
okay, dus gratis FX exposure krijg je erbij?JohanNL schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:25:
[...]
Ja het kan, maar bij Trading212 krijg je daadwerkelijk de aandelen van de Amerikaanse en Britse beurs.
Zijn er particuliere brokers waar je zo'n depotswitch kunt laten doen dat je weet? Kan interessant zijn.writser schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:30:
[...]
Het gekochte aandeel in Duitsland kun je gewoon overboeken naar een depot in Amerika en daar weer op de Amerikaanse beurs verkopen.
[ Voor 33% gewijzigd door DJTimo op 02-06-2020 09:33 ]
Ook goede morgenwritser schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:30:
[...]
Wat is dit voor onzin .. Denk je dat als je Tesla koopt in Duitsland, genoteerd in euro's, dat je een ander aandeel koopt dan in Amerika? Antwoord: nee, dat is 100% precies hetzelfde aandeel. De koers waarin het genoteerd is maakt geen bal uit, of dat nou euro's, dollars, bitcoins of tulpenbollen zijn. Je winst of verlies blijft precies hetzelfde. Waar je het aandeel koopt maakt ook niet uit. Het gekochte aandeel in Duitsland kun je gewoon overboeken naar een depot in Amerika en daar weer op de Amerikaanse beurs verkopen.
Zonder het over te boeken naar een andere exchange of broker ( in dit geval want Trading212 ondersteund enkel Amerikaanse aandelen op de beurs van NY ) ben je daar aan verbonden.
Ben je waar aan verbonden?JohanNL schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:33:
[...]
Ook goede morgen
Zonder het over te boeken naar een andere exchange of broker ( in dit geval want Trading212 ondersteund enkel Amerikaanse aandelen op de beurs van NY ) ben je daar aan verbonden.
Onvoorstelbaar!
De handelstijden en de koers van de NY beurs.
IB ziet dit wel als verschillende posities. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Fastned, welke aandelen ik bijvoorbeeld direct kan kopen op Euronext en verkopen in Frankfurt.writser schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:30:
[...]
Wat is dit voor onzin .. Denk je dat als je Tesla koopt in Duitsland, genoteerd in euro's, dat je een ander aandeel koopt dan in Amerika? Antwoord: nee, dat is 100% precies hetzelfde aandeel. De koers waarin het genoteerd is maakt geen bal uit, of dat nou euro's, dollars, bitcoins of tulpenbollen zijn. Je winst of verlies blijft precies hetzelfde. Waar je het aandeel koopt maakt ook niet uit. Het gekochte aandeel in Duitsland kun je gewoon overboeken naar een depot in Amerika en daar weer op de Amerikaanse beurs verkopen.
Bedoel je met overboeken naar een ander depot het overboeken naar een andere broker die depot houdt in Amerika? Of iets dat je bij de servicelijn van je broker moet aanvragen?
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 02-06-2020 09:59 ]
Indrukwekkend en ook wel inspirerend, gezien de opbrengsten. Is dit het resultaat van jarenlange ervaring op de beurs? Of werk je in het beurswezen of een gelieerde tak? En doe je overwegend aan day trading of houd je posities ook wel langer aan?Zr40 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:50:
Aanhoudende stijging? Tijdens een pandemie?
Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+21,13%
+32,82%
+14,62%
+47,25%
Hoogste prestatie
FSLY, +96,54%
ETSY, +70,04%
FSLY, +117,04%
SHOP, +434,52%
Laagste prestatie
LK, –51,47%
LK, –83,73%
LK, –94,87%
LK, –94,87%
Aantal posities
Aandelen 121×
Opties 8×
Aandelen 114×
Opties 8×
Transacties
Aandelen 7×
Aandelen 4×
Opties 8×
Transactiekosten
€ 2,42
€ 7,02
Margin en risico (hover voor uitleg)
Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
Leverage
156,8%
155,0%
Initial Margin
75,6%
100,9%
Maintenance Margin
44,0%
44,8%
Kritieke daling
–66,0%
–62,5%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dankzij de opvallende winsten deze maand is mijn margin requirement enorm verbeterd. De initial margin is vooral gedaald voor de short boxes. En ondanks een paar aankopen is de maintenance margin requirement ook gedaald. Voor de verandering heb ik deze maand geen enkele optie aangeraakt.
Ook dit keer heb ik weer een rendementsgrafiek van Portfolio Performance klaargezet waarin het effect van cash leverage op mijn portfolio is verwijderd. De streepjeslijn is IWDA.
De top 3 deze maand heeft wederom grote uitschieters. Op 1 staat FSLY met +96,54%. Deze stijging is voornamelijk gevoed door uitstekende kwartaalcijfers. Tweede plaats is dit keer voor TWLO met +73,55%, ook door uitstekende kwartaalcijfers. WIX staat derde met +67,64%. Je raadt het al, uitstekende kwartaalcijfers. En dan heb ik nog 14 andere posities met een stijging van 30% of hoger.
Helemaal onderaan vinden we natuurlijk LK met –51,47%. Was al een kleine positie, maar nu blijft er al helemaal niets meer van over.Wat minder schokkend zijn de tweede en derde plaats: BZUN met –17,94% en ROKU met –10,90%.
En dan since inception. Niet verrassend is dat LK de titel van verlieskoning nog eens heeft versterkt. Staat nu op –94,87% sinds aankoop. CWEB houdt de tweede plaats met –72,09% ondanks een lichte stijging. Op de derde plaats staat GTLS met –55,43%.
Dan de winstkoning, SHOP. Die blijft maar winnen, zo lijkt het. Vorige maand stond het op +352,16%, deze maand +434,52% sinds aankoop. DOCU stijgt ook flink en behoudt zijn tweede plaats met +264,66%. De derde plaats was vorige maand in bezit van TSLA, maar die is deze maand verslagen door MELI met +176,87% (tegen +171,14% van TSLA).
@WizZie- Mijn portefeuille is overwegend buy & hold en ik maak momenteel gebruik van margin (wat ik rustig aan het afbouwen ben; zie de Portfolio Performance grafiek voor het resultaat zonder cash leverage). Day trading doe ik niet aan, wel heb ik een aantal (kleine, niet al te spannende) optieposities die ik in principe houd tot expiration.
Ik doe inspiratie op uit een betaalde stock picking nieuwsbrief (hier is al veel over gediscussieerd bij voorgaande maandupdates, zoek met name naar de reacties van writser) en met 'inspiratie opdoen' bedoel ik dat ik een hoop van deze bedrijven (zowel de goed presterende als de slechtere) anders nooit had ontdekt. Welke nieuwsbrief dat is ga ik hier niet delen (ik wil niet de indruk wekken dat ik het iedereen aanbeveel enkel omdat mijn resultaat tot nu toe goed is).
Vooralsnog schrijf ik de outperformance toe aan geluk. Ik beleg pas sinds december 2018 in losse aandelen en anderhalf jaar is veel te kort om conclusies te kunnen trekken uit het behaalde resultaat. Wie weet keert mijn portfolio komend jaar weer terug naar het gemiddelde, of duikt er zelfs onder. Vraag het me over 10 jaar
Ten opzichte van een ETF heb ik als voordeel dat ik geen TER betaal. Het nadeel is natuurlijk meer transactiekosten en de prijs van de nieuwsbrief. En ik heb natuurlijk een andere weging van sectoren en landen vergeleken met een goed gespreide market-cap weighted ETF.
Ik heb verder geen professionele ervaring in de financiële sector.
Ik doe inspiratie op uit een betaalde stock picking nieuwsbrief (hier is al veel over gediscussieerd bij voorgaande maandupdates, zoek met name naar de reacties van writser) en met 'inspiratie opdoen' bedoel ik dat ik een hoop van deze bedrijven (zowel de goed presterende als de slechtere) anders nooit had ontdekt. Welke nieuwsbrief dat is ga ik hier niet delen (ik wil niet de indruk wekken dat ik het iedereen aanbeveel enkel omdat mijn resultaat tot nu toe goed is).
Vooralsnog schrijf ik de outperformance toe aan geluk. Ik beleg pas sinds december 2018 in losse aandelen en anderhalf jaar is veel te kort om conclusies te kunnen trekken uit het behaalde resultaat. Wie weet keert mijn portfolio komend jaar weer terug naar het gemiddelde, of duikt er zelfs onder. Vraag het me over 10 jaar
Ten opzichte van een ETF heb ik als voordeel dat ik geen TER betaal. Het nadeel is natuurlijk meer transactiekosten en de prijs van de nieuwsbrief. En ik heb natuurlijk een andere weging van sectoren en landen vergeleken met een goed gespreide market-cap weighted ETF.
Ik heb verder geen professionele ervaring in de financiële sector.
Mooi overzichtje, ook met die uitleg erbij van alle termen e.d. Bedankt voor het delen. Ziet er ook goed uit.Zr40 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:50:
Aanhoudende stijging? Tijdens een pandemie?
Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+21,13%
+32,82%
+14,62%
+47,25%
Hoogste prestatie
FSLY, +96,54%
ETSY, +70,04%
FSLY, +117,04%
SHOP, +434,52%
Laagste prestatie
LK, –51,47%
LK, –83,73%
LK, –94,87%
LK, –94,87%
Aantal posities
Aandelen 121×
Opties 8×
Aandelen 114×
Opties 8×
Transacties
Aandelen 7×
Aandelen 4×
Opties 8×
Transactiekosten
€ 2,42
€ 7,02
Margin en risico (hover voor uitleg)
Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
Leverage
156,8%
155,0%
Initial Margin
75,6%
100,9%
Maintenance Margin
44,0%
44,8%
Kritieke daling
–66,0%
–62,5%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dankzij de opvallende winsten deze maand is mijn margin requirement enorm verbeterd. De initial margin is vooral gedaald voor de short boxes. En ondanks een paar aankopen is de maintenance margin requirement ook gedaald. Voor de verandering heb ik deze maand geen enkele optie aangeraakt.
Ook dit keer heb ik weer een rendementsgrafiek van Portfolio Performance klaargezet waarin het effect van cash leverage op mijn portfolio is verwijderd. De streepjeslijn is IWDA.
De top 3 deze maand heeft wederom grote uitschieters. Op 1 staat FSLY met +96,54%. Deze stijging is voornamelijk gevoed door uitstekende kwartaalcijfers. Tweede plaats is dit keer voor TWLO met +73,55%, ook door uitstekende kwartaalcijfers. WIX staat derde met +67,64%. Je raadt het al, uitstekende kwartaalcijfers. En dan heb ik nog 14 andere posities met een stijging van 30% of hoger.
Helemaal onderaan vinden we natuurlijk LK met –51,47%. Was al een kleine positie, maar nu blijft er al helemaal niets meer van over.Wat minder schokkend zijn de tweede en derde plaats: BZUN met –17,94% en ROKU met –10,90%.
En dan since inception. Niet verrassend is dat LK de titel van verlieskoning nog eens heeft versterkt. Staat nu op –94,87% sinds aankoop. CWEB houdt de tweede plaats met –72,09% ondanks een lichte stijging. Op de derde plaats staat GTLS met –55,43%.
Dan de winstkoning, SHOP. Die blijft maar winnen, zo lijkt het. Vorige maand stond het op +352,16%, deze maand +434,52% sinds aankoop. DOCU stijgt ook flink en behoudt zijn tweede plaats met +264,66%. De derde plaats was vorige maand in bezit van TSLA, maar die is deze maand verslagen door MELI met +176,87% (tegen +171,14% van TSLA).
EDIT: oh wacht nu zie ik dat je dat ook geeft in je link naar een apart plaatje.
Ik vraag me dan alleen af: hoe kan het dat het diepe dal van maart bij dat plaatje ongeveer de markt volgt, terwijl de leveraged variant een dieper dal vertoont?
https://nos.nl/artikel/23...in-nieuwe-eurocrisis.html
"De coronacrisis kan uitlopen op een nieuwe eurocrisis. Het Centraal Planbureau (CPB) stelt dat in een analyse van de kwetsbaarheden van het financiële systeem. Ondanks de overheidssteun raken bedrijven en huishoudens in financiële problemen. Zij kunnen financiële instellingen meetrekken als de recessie lang aanhoudt en steeds meer schulden niet of moeilijk terugbetaald kunnen worden."
Dit geldt dus voor alle landen in Europa, en dus de zwakkere landen die effectief dan de wat rijkere landen ook mee kunnen nemen (je kan het breed trekken).
Zou helemaal fout gaan bij een tweede griep golf?
"De coronacrisis kan uitlopen op een nieuwe eurocrisis. Het Centraal Planbureau (CPB) stelt dat in een analyse van de kwetsbaarheden van het financiële systeem. Ondanks de overheidssteun raken bedrijven en huishoudens in financiële problemen. Zij kunnen financiële instellingen meetrekken als de recessie lang aanhoudt en steeds meer schulden niet of moeilijk terugbetaald kunnen worden."
Dit geldt dus voor alle landen in Europa, en dus de zwakkere landen die effectief dan de wat rijkere landen ook mee kunnen nemen (je kan het breed trekken).
Zou helemaal fout gaan bij een tweede griep golf?
Op zich wel, maar de mate van leverage verandert over tijd door stijging en daling en door aankopen en stortingen. In de Portfolio Performance grafiek heb ik gecorrigeerd voor leverage. Althans het cash deel, de opties zijn wat lastiger. Dit doe ik door het cash saldo en de short boxes uit te sluiten van de 'taxonomy' die ik in PP gebruik om de grafiek te voeden. Wat er over blijft is het rendement wat ik gehad zou hebben zonder de short boxes en met een cash saldo van exact 0. En dat vergelijk ik met IWDA. PP kan geen dividend meenemen bij benchmarks, vandaar de keuze voor een accumulerende ETF met goede spreiding die al bestond in december 2018.TimoDimo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:35:
[...]
Mooi overzichtje, ook met die uitleg erbij van alle termen e.d. Bedankt voor het delen. Ziet er ook goed uit.Eén vraagje/verbeterpuntje: je maakt dit soort overzichten voor jezelf neem ik aan onder andere omdat je je portfolio wilt vergelijken met een benchmark. Echter, je hebt meer dan 150% leverage en je doet stock picking. Is het dan niet het meest interessante om je portfolio te vergelijken met een benchmark die evenveel "geleveraged" is als je eigen portfolio? Pas dan weet je of je door het gebruik van al je instrumenten en keuzes de markt verslagen hebt.
Leverage werkt twee kanten op.EDIT: oh wacht nu zie ik dat je dat ook geeft in je link naar een apart plaatje.
Ik vraag me dan alleen af: hoe kan het dat het diepe dal van maart bij dat plaatje ongeveer de markt volgt, terwijl de leveraged variant een dieper dal vertoont?
[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 02-06-2020 12:57 ]
Ja, maar wie gaat nu dan de koers naar beneden tweeten?
Weet iemand wat er met Westwater aan de hand is?
Opeens een absurde piek, had mijn verkoop limiet op 2,20 staan
Opeens een absurde piek, had mijn verkoop limiet op 2,20 staan

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Zou je moeten kunnen verkopen voor €4,80+ op dit momentGreatsword schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:17:
Opeens een absurde piek, had mijn verkoop limiet op 2,20 staan![]()
[Afbeelding]
Dit denk ik?Greatsword schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:17:
[Afbeelding]
https://finance.yahoo.com...ndependent-120000115.html
Westwater Resources, Inc. (Nasdaq: WWR), an energy materials development company, announced today that independent testing of its ULTRA-PMG™ battery graphite material has shown outstanding resistivity values as a conductive additive.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Geen idee, maar heerlijk hoe vaak dat aandeel gemerged is. 80k USD in 2008. Short squeeze? Pump and dump?Greatsword schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:17:
[Afbeelding]
Correct, 2500 stuks. Had ze gisteren weer opnieuw gekocht toen de koers even dipte naar 1,65. Dacht een leuk ritje naar 2,20 moet wel haalbaar zijn. Volgende keer maar op 5 euro zettenZr40 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:27:
[...]
Een of meerdere van deze zouden dan van jou moeten zijn
[Afbeelding]
Ben blij met m'n winst, maar het gezegde, wat je niet hebt, kan je ook niet missen, gaar hier niet op

Wat voor programma gebruik je eigenlijk dat je dit zo kan zien?
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 02-06-2020 14:39 ]
Da's balen
Dit is een standaard functie van de software van IB. Time & Sales. Van alle beurzen waar je delayed of realtime data van ontvangt kan je alle transacties voorbij zien komen.Greatsword schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:33:
[...]
Wat voor programma gebruik je eigenlijk dat je dit zo kan zien?
Lesje geleerd dus. Weg met die limieten. Iedereen kan dat zien. https://www.tradegate.de/...tze.php?isin=US9616842061Greatsword schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:17:
[Afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door Wietsee. op 02-06-2020 14:42 ]
Ja, helaas niet altijd tijd/zin om het continue te monitoren. Maar in dit geval inderdaad wel een flinke misser.Wietsee. schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:40:
[...]
Lesje geleerd dus. Weg met die limieten. Iedereen kan dat zien. https://www.tradegate.de/...tze.php?isin=US9616842061
Het orderboek vanuit tradegate ken ik wel, maar die van @Zr40 zag er heel anders uit en hij post wel vaker chiquere plaatjes
Het had ook weer terug onder de $2 kunnen dippen als het een fat finger was ipv press release. Dan was je blij geweest met je limit order.
Ik heb serieus overwogen om een deel van mijn crypto te verkopen om een aandeel Tesla te kopen, had verwacht dat die wel flink zou pieken na de succesvolle lancering van SpaceX. Durf het toch niet aan... Ik hoop wel dat StarLink van SpaceX binnen niet al te lange tijd de beurs op gaat, daar ga ik zeker wel instappen. Voorlopig houden we het even bij Shell, presteert leuk vandaag.
Ik zal eens wat uitgebreider beschrijven waar mijn twijfel vandaan komt. Want echt begrijpen doe ik nog niet.Zr40 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:02:
Of het getal wel of niet in de plus staat maakt qua belasting (althans voor particulieren in Nederland) niets uit. Je betaalt geen belasting over gerealiseerde winsten, en je switcht vanwege de toekomst, niet vanwege het verleden. Als je wilt switchen naar een fonds met praktisch dezelfde samenstelling, dan maakt het moment van overstap ook niets uit.
Kortom: gewoon doen
Mijn twijfel komt doordat ik bijvoorbeeld snap dat particuliere beleggers zonder échte kennis bij daytraden geheid nat zullen gaan op transactiekosten en evt een knap staaltje “buy high, sell low” aanpak. Dat snap ik in grote lijnen.
Nu Is het omzetten van VTI/VXUS naar VWRL geen daytraden, maar ik betwijfelde of ik door het omzetten er onbewust voor zorgde dat ik in dit geval er dan ook netto op achteruit ging. (Vandaar dat ik begon over aankoopwaarde vs huidige verkoopwaarde.)
Ja dat snap ik, ik vond alleen dat die leveraged variant wel erg uitloopt t.o.v. de leverage gecorrigeerde variant, bij de dip waar hij zelfs de 0% aantikt. Maar dat zal dan inderdaad daarmee te maken hebben.
Goede beslissingen blijkbaar.Wel heb ik in februari/maart extra gestort en zelfs enkele posities gesloten, waardoor het herstel van de afgelopen maanden een minder groot effect heeft gehad dan de daling. Daardoor is in de eerste grafiek de huidige stand wat lager dan de piek van januari, en in de leverage-gecorrigeerde PP grafiek juist hoger.
Ik vraag me dit ook weleens af. Je orders zitten in het orderboek van de beurs dus iedereen kan zien wat jouw limiet is. Als dit een voorbeeld was van hoe de gehaaide handelaren daar van denken te profiteren is dat wel echt een heel vuil spelletje.Wietsee. schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:40:
[...]
Lesje geleerd dus. Weg met die limieten. Iedereen kan dat zien. https://www.tradegate.de/...tze.php?isin=US9616842061
Maar wat is dan het advies? Een market order ben ik wat huiverig voor. Of kun je het beste alleen zeer nabije limieten geven als je gewoon iets wilt kopen of verkopen?
Dat laatste is wat ik zelf doe. Bij populaire aandelen met hoge volumes en lage spread geef je een limit order die wat hoger is als de laagste laatkoers. Je koopt dan direct alle verkooporders van anderen op totdat je aantal of limietprijs bereikt is. En je voorkomt dat je net toevallig bovenop een kleine spike omhoog koopt bij een market order. Bij verkopen precies anders om.TimoDimo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:58:
Maar wat is dan het advies? Een market order ben ik wat huiverig voor. Of kun je het beste alleen zeer nabije limieten geven als je gewoon iets wilt kopen of verkopen?
Als de spread hoger is kan het lonen om juist een limit aan de onderkant te zetten, maar dan moet je wel goed blijven opletten dat je bij een stijgende koers niet ingehaald wordt door de realiteit. (en bij verkopen weer precies anders om)
Ik laat eigenlijk bijna nooit orders lange tijd staan om op een bepaald koersdoel te kopen of verkopen.
Mooi om te zien dat de CEFs toch lekker aan het herstellen zijn, zodat ik mijn positie zonder verlies om kan zetten naar IWDA bij Degiro.
Is bij mij ook zeer duidelijk geworden dat leverage twee kanten op werkt.Zr40 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:50:
[...]
Leverage werkt twee kanten op.Wel heb ik in februari/maart extra gestort en zelfs enkele posities gesloten, waardoor het herstel van de afgelopen maanden een minder groot effect heeft gehad dan de daling. Daardoor is in de eerste grafiek de huidige stand wat lager dan de piek van januari, en in de leverage-gecorrigeerde PP grafiek juist hoger.
In een opgaande markt kocht ik steeds bij om op mijn gewenste margin te blijven. Alleen bij de daling bleef ik gewoon zitten. Ondanks dat ik nagenoeg VWRL volg (iets meer EM en Nederland, minder US) blijf ik zwaar achter op VWRL.
Nu snap ik ook waarom leveraged ETF's elke dag herbalanceren

Zichtbaarheid in het orderboek is niet zozeer het probleem, geen activiteit is het probleem.TimoDimo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:58:
[...]
Ik vraag me dit ook weleens af. Je orders zitten in het orderboek van de beurs dus iedereen kan zien wat jouw limiet is. Als dit een voorbeeld was van hoe de gehaaide handelaren daar van denken te profiteren is dat wel echt een heel vuil spelletje.![]()
In het geval van Greatsword heb je 1. handel op een andere beurs, 2. in een andere valuta, 3. buiten reguliere handelstijden van de hoofdnotering, dan is het niet gek dat jouw rustende limietorder de enige order is in het orderboek op dat moment. Wanneer een andere handelaar het persbericht ziet, gaat rondkijken, en ziet dat jouw verkooporder toch een heel stuk lager staat dan de kooporders bij de hoofdnotering, natuurlijk slaat hij dan direct toe. Zou jij ook doen
Doe je dit met aandelen die ook maar enige vorm van activiteit kennen, dan zijn jouw orders al niet meer herkenbaar in het orderboek.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 02-06-2020 17:21 ]
Ja hier zat ik laatst al aan te denken.Zr40 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:18:
[...]
Zichtbaarheid in het orderboek is niet zozeer het probleem, geen activiteit is het probleem.
In het geval van Greatsword heb je 1. handel op een andere beurs, 2. in een andere valuta, 3. buiten reguliere handelstijden van de hoofdnotering, dan is het niet gek dat jouw rustende limietorder de enige order is in het orderboek op dat moment. Wanneer een andere handelaar het persbericht ziet, gaat rondkijken, en ziet dat jouw verkooporder toch een heel stuk lager staat dan de kooporders bij de hoofdnotering, natuurlijk slaat hij dan direct toe. Zou jij ook doen
Doe je dit met aandelen die ook maar enige vorm van activiteit kennen, dan zijn jouw orders al niet meer herkenbaar in het orderboek.
Stel er is een aandeel dat bijna niet verhandeld word van 0,10 en ik zet dievan mij voor 1,00 te koop en een sukkel koopt bestens. Gaat hij dan nat? Ben ik in overtreding? Is hier regelgeving voor?
★ What does that mean? ★
Als je order geaccepteerd wordt dan zal diegene bestens voor 1,00 per stuk kopen.MrMonkE schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:26:
[...]
Ja hier zat ik laatst al aan te denken.
Stel er is een aandeel dat bijna niet verhandeld word van 0,10 en ik zet dievan mij voor 1,00 te koop en een sukkel koopt bestens. Gaat hij dan nat? Ben ik in overtreding? Is hier regelgeving voor?
Je broker of de beurs zou de order kunnen weigeren als de prijs teveel afwijkt. Ik weet niet waar de grens precies ligt.
Ja, nu je het zegt. Ik heb wel eens een komma fout gemaakt bij Alex.Zr40 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:35:
[...]
Als je order geaccepteerd wordt dan zal diegene bestens voor 1,00 per stuk kopen.
Je broker of de beurs zou de order kunnen weigeren als de prijs teveel afwijkt. Ik weet niet waar de grens precies ligt.
Toen werd het volgens mij geweigerd. Is wel 15 jaar terug ofzo.
Dus misschien klopt mijn geheugen niet
★ What does that mean? ★
Ja, want IWDA wordt steeds goedkoper hoe langer je wacht...mark de man schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:37:
Mooi om te zien dat de CEFs toch lekker aan het herstellen zijn, zodat ik mijn positie zonder verlies om kan zetten naar IWDA bij Degiro.

Een bericht van DeGiro gekregen omtrent hun eerste maatregel en wat de mogelijkheden zijn:
1: U doet niets, waarna wij op 1 december uw gerelateerde posities voor u zullen sluiten voor de koersprijzen van dat moment.
2: U verkoopt de desbetreffende posities voor 1 december.
3: U vraagt een overboeking aan naar een andere provider, hier zitten echter kosten aan verbonden. U kunt hier klikken voor het tarievenoverzicht.
Als ik het goed gezien heb kost dat grapje "slechts" 100 Euro per regel..
1: U doet niets, waarna wij op 1 december uw gerelateerde posities voor u zullen sluiten voor de koersprijzen van dat moment.
2: U verkoopt de desbetreffende posities voor 1 december.
3: U vraagt een overboeking aan naar een andere provider, hier zitten echter kosten aan verbonden. U kunt hier klikken voor het tarievenoverzicht.
Als ik het goed gezien heb kost dat grapje "slechts" 100 Euro per regel..

[ Voor 8% gewijzigd door NIK0 op 02-06-2020 17:47 ]
Member of the Ukraine IT Army
@NIK0 Dit gaat alleen maar om een select aantal effecten, maar het is uiteraard alsnog schandalig, ze hadden iedereen wel tegemoet kunnen komen in de kosten inclusief die je hebt gemaakt om het aan te kopen.
Ben bang dat het ergste nog moet komen nu dat het is overgenomen door het moederbedrijf van Flatex die uit zijn op maximale winst.
Ben bang dat het ergste nog moet komen nu dat het is overgenomen door het moederbedrijf van Flatex die uit zijn op maximale winst.

Dat niet, maar de daling daarvan was behoorlijk lager dan sommige CEFs, 50% ten opzichte van 30% bij IWDAKo.Kane schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:41:
[...]
Ja, want IWDA wordt steeds goedkoper hoe langer je wacht...
Je schetst een scenario waar ik nog niet eens over nagedacht had (waarbij het dus om arbitragemogelijkheden op basis van limietorders gaat tussen verschillende beurzen).Zr40 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:18:
[...]
Zichtbaarheid in het orderboek is niet zozeer het probleem, geen activiteit is het probleem.
Ik weet niet of dat bij @Greatsword het geval was, maar ik dacht meer aan de nietsvermoedende particuliere belegger die een limietverkooporder plaatst, met het idee dat hij wel van het fonds af wilt voor een zeer gunstige prijs. Als er vervolgens een hoop van zulke limietorders accumuleren dan kan de arbitrageur aan dezelfde beurs al deze orders te gelde maken en zo het hele orderboek "schoonvegen", mits hij denkt dat de prijs toch wel omhoog zal gaan. Dit is dan niet zozeer arbitrage van zijn kant, maar meer een optimalisatie, waarbij hij precies de prijzen kan bieden die de beleggers vragen. (Geen idee of het zo werkt en of market makers geen roet in het eten gooien van dit idee.)
Zie dat de beurs nu op een niveau staat van begin 2017, eind 2018. Is hier al het geld van de ECB in de beurs gaan zitten? Maar als dat dan zo is, dan volgt de reeele economie met slechte cijfers, de beurskoersen niet meer en krijg je hele scheve koerswinstverhoudingen. Of zie ik iets over het hoofd. Snap er niets van, de winstcijfers zullen met een enkele uitzondering over de hele breedte belabberd zijn, maar de koersen gaan weer naar normale grote hoogtes. Dat kan toch niet goed gaan?
Je ziet jouw verkoop terug in de grafiekGreatsword schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:17:
[Afbeelding]

Verwijderd
Ik denk dat de cijfers van bijvoorbeeld Ahold-Delhaize, Amazon, Microsoft, Zoom en Google heel behoorlijk zullen gaan zijn. Van Volkswagen, KLM en Marriott weet ik het zo net nog niet.aljooge schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:42:
Maar als dat dan zo is, dan volgt de reeele economie met slechte cijfers, de beurskoersen niet meer en krijg je hele scheve koerswinstverhoudingen. Of zie ik iets over het hoofd. Snap er niets van, de winstcijfers zullen met een enkele uitzondering over de hele breedte belabberd zijn, maar de koersen gaan weer naar normale grote hoogtes. Dat kan toch niet goed gaan?
De reeële economie is natuurlijk nooit te zien in de beurs, want het leeuwendeel van de bedrijven staat niet op de beurs genoteerd. En van beursgenoteerde ondernemingen mag je verwachten dat ze heel goed zijn in het ontwijken van de kosten van de pandemie (illustratief voorbeeld), of in het ritselen van staatssteun.
Het verbaast mij eigenlijk niet zoveel dat de beurs deze kant op gaat. Er is namelijk geen alternatief, en je kunt wel raden wat in het kapitalistische systeem meer beloond wordt: kapitaal of arbeid (beetje achtergrond).
En de huidige K/W vind ik nu niet bepaald een goede indicator of een bedrijf 'duur' is of niet, ik zou eerder naar de contante waarde van de toekomstige kasstromen kijken. Dan doet een kwartaal of een jaartje wat minder er niet zoveel toe.
Uiteraard kun je er ook compleet anders tegenaan kijken
Ik ben ook benieuwd naar welk beursniveau je precies kijkt als vandaag het niveau van begin 2017 is bereikt...

Als je beide maatregelen bij elkaar gaat bekijken (het verplicht verkopen en de maatregel dat je voor zaken buiten hun lijst 30% dividend belasting gaat betalen) gaat het bij al snel om de helft van mijn portfolio.JohanNL schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:53:
@NIK0 Dit gaat alleen maar om een select aantal effecten, maar het is uiteraard alsnog schandalig, ze hadden iedereen wel tegemoet kunnen komen in de kosten inclusief die je hebt gemaakt om het aan te kopen.
Ga er niet al teveel moeite insteken meer zo snel mogelijk alles verkopen en wegwezen bij deGiro is mijn advies aan een ieder.
Member of the Ukraine IT Army
De laatste weken valt mij op dat Nio Inc aardig herstelt van de dip in september/oktober vorig jaar. Het blijft wisselgeld maar met voldoende aantallen tikt het lekker door...
Dat is net het probleem, de toekomstige kasstromen zijn onzeker. De werkloosheid loopt op en het leven gaat flink duurder worden op meerdere terreinen, de kosten van nu worden vertaald in de prijzen. Daar wil ik het even bij laten omdat het teveel off topic kan wordenVerwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:10:
[...]
Ik denk dat de cijfers van bijvoorbeeld Ahold-Delhaize, Amazon, Microsoft, Zoom en Google heel behoorlijk zullen gaan zijn. Van Volkswagen, KLM en Marriott weet ik het zo net nog niet.
De reeële economie is natuurlijk nooit te zien in de beurs, want het leeuwendeel van de bedrijven staat niet op de beurs genoteerd. En van beursgenoteerde ondernemingen mag je verwachten dat ze heel goed zijn in het ontwijken van de kosten van de pandemie (illustratief voorbeeld), of in het ritselen van staatssteun.
Het verbaast mij eigenlijk niet zoveel dat de beurs deze kant op gaat. Er is namelijk geen alternatief, en je kunt wel raden wat in het kapitalistische systeem meer beloond wordt: kapitaal of arbeid (beetje achtergrond).
En de huidige K/W vind ik nu niet bepaald een goede indicator of een bedrijf 'duur' is of niet, ik zou eerder naar de contante waarde van de toekomstige kasstromen kijken. Dan doet een kwartaal of een jaartje wat minder er niet zoveel toe.
Uiteraard kun je er ook compleet anders tegenaan kijken
Maar het punt is dat als de werkgelegenheid zo hard daalt en de kosten voor levensonderhoud voor het groepje werkenden wat overblijft flink stijgt, de vraag naar goederen af zal nemen.
Voor de overheid. Die bestedingen gaan terug zakken, dan doel ik niet alleen de landelijke overheid, maar er zitten nu al een flink aantal gemeentes in de problemen.
Bovendien, er staat ook nog steeds een dikke schuldenberg in veel (EU) landen, de Brexit komt er ook nog bij, de vergrijzing gaat steeds meer toenemen en niet te vergeten, de energietransitie moet ook nog worden bekostigd.
Dan ziet het er voor de toekomstige vraag naar goederen er niet goed uit. Met al dit wat er nog te wachten staat.
En als laatste punt: Corona is nog niet uitgeroeid en kan weer gaan opleven.
Misschien ben ik te pessimistisch. Het lijken de 7 plagen wel. Welke toekomstige kasstromen?!
Dit heet bij ING tarieven variable Servicefee:michael3 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:20:
[...]
Met beheer fee bedoel je de TER? Die heb je overal en is afhankelijk van welke ETF of fonds je kiest.
https://www.ing.nl/media/...%202020_tcm162-117780.pdf
arieven variabele servicefeeBelegd vermogen Tarieven
Tarieven< € 100.000 0,24%
€ 100.000 - € 500.000 0,12%
€ 500.000 - € 2.500.000 0,06%
€ 2.500.000 t/m € 5.000.000 0,05%
> € 5.000.000 0,02%•
De hierboven vermelde tarieven zijn op jaarbasis. De servicefee wordt per kwartaal geïncasseerd, van het gelddeel van uw Beleggingsrekening. • De bovenstaande tarieven worden berekend over het gemiddelde belegde vermogen. Dit gemiddelde wordt bepaald op basis van de waarde van het belegd vermogen aan het eind van elke maand.• De bovenstaande tarieven zijn exclusief de beheervergoeding die in rekening wordt gebracht door de fondsbeheerders. Deze vergoeding wordt automatisch verrekend in de koers van het betreffende fonds. Meer informatie over de beheervergoeding kunt u vinden op ing.nl/beleggersinformatie.
Dat er veranderingen worden doorgevoerd bij welk bedrijf dan ook is niet erg. Echter zodra men teveel gaat sleutelen aan de dienstverlening of kosten dan heeft men kans dat een aantal klanten gaat weglopen.RocketKoen schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:54:
[...]
Ik heb niks tegen een broker met beperkte diensten en service. Of waar je ala Ryanair voor alles los bij betaalt. Zolang dat maar duidelijk is.
Op zich deed degiro dat heel goed. Tot de flatex overname. Ineens wordt er aan alle kanten in de dienstverlening gesneden terwijl de kosten gelijk blijven. De bestaande klanten mogen betalen voor "€100 welkomstbonus" acties.
Dit is vaak niet erg, want hier houden ze rekening mee. Echter het is wel erg als teveel klanten weglopen.
Daar is zowel het bedrijf als de achterblijvende klant niet blij mee.
Toekomstige kasstromen zijn per definitie onzeker daarom is er een margin of safety. Daarnaast ben je heel stellig dat dingen duurder gaan worden, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Bijvoorbeeld alle koelhuizen in Europa zitten vol met voedsel. Dit zal voorlopig juist op voedselprijzen een drukkend effect hebben. Hetzelfde geldt voor de lage energieprijzen die inflatie negatief beïnvloeden (laag houden).aljooge schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:37:
[...]
Dat is net het probleem, de toekomstige kasstromen zijn onzeker. De werkloosheid loopt op en het leven gaat flink duurder worden op meerdere terreinen, de kosten van nu worden vertaald in de prijzen. Daar wil ik het even bij laten omdat het teveel off topic kan worden
Maar het punt is dat als de werkgelegenheid zo hard daalt en de kosten voor levensonderhoud voor het groepje werkenden wat overblijft flink stijgt, de vraag naar goederen af zal nemen.
Voor de overheid. Die bestedingen gaan terug zakken, dan doel ik niet alleen de landelijke overheid, maar er zitten nu al een flink aantal gemeentes in de problemen.
Bovendien, er staat ook nog steeds een dikke schuldenberg in veel (EU) landen, de Brexit komt er ook nog bij, de vergrijzing gaat steeds meer toenemen en niet te vergeten, de energietransitie moet ook nog worden bekostigd.
Dan ziet het er voor de toekomstige vraag naar goederen er niet goed uit. Met al dit wat er nog te wachten staat.
Misschien ben ik te pessimistisch. Het lijken de 7 plagen wel. Welke toekomstige kasstromen?!
Dat bestendigen terugzakken van (lagere) overheden is ook maar zeer de vraag. Tot nu toe zie je juist dat projecten en dergelijke naar voren gehaald worden om zo bestedingen en vraag aan te zwengelen.
De hele corona-crisis lijkt tot nu toe heel sector specifiek te zijn (reisbranche etc) en met name het mkb te treffen. Zoals gezegd draaien de grote techbedrijven recordcijfers en hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld pharma. Daarnaast zie je dat veel grote bedrijven de gedaalde rentes gebruiken om schulden te herfinancieren, waardoor ze juist winstgevender zijn.
Het meeste wat nu nog laag staat, staat laag om een reden. Denk aan banken/verzekeraars, automotive en retail.
Het is nu eerder dat kwaliteit duurder is en bagger goedkoper. Daartussen in zijn nog wel wat dingen interessant.
Dit gaat over ING, ik ga evt bij de Rabobank en dan waarschijnlijk de NT fonds.phantom09 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:43:
[...]
Dit heet bij ING tarieven variable Servicefee:
https://www.ing.nl/media/...%202020_tcm162-117780.pdf
arieven variabele servicefeeBelegd vermogen Tarieven
Tarieven< € 100.000 0,24%
€ 100.000 - € 500.000 0,12%
€ 500.000 - € 2.500.000 0,06%
€ 2.500.000 t/m € 5.000.000 0,05%
> € 5.000.000 0,02%•
De hierboven vermelde tarieven zijn op jaarbasis. De servicefee wordt per kwartaal geïncasseerd, van het gelddeel van uw Beleggingsrekening. • De bovenstaande tarieven worden berekend over het gemiddelde belegde vermogen. Dit gemiddelde wordt bepaald op basis van de waarde van het belegd vermogen aan het eind van elke maand.• De bovenstaande tarieven zijn exclusief de beheervergoeding die in rekening wordt gebracht door de fondsbeheerders. Deze vergoeding wordt automatisch verrekend in de koers van het betreffende fonds. Meer informatie over de beheervergoeding kunt u vinden op ing.nl/beleggersinformatie.
Aangezien die steeds geadviseerd word.
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Verwijderd
Dat effect van de werkloosheid is (zoals altijd) tijdelijk, en de (Nederlandse) arbeidsmarkt was m.i. sowieso toe aan herijking (i.e. minder schijn-ZZP en meer zekerheid in de breedte dan alleen voor de mensen met een vast contract), een goed beginpunt voor Creative Destruction.aljooge schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:37:
[...]
En ik vraag mij af of een krimpende vraag naar duurzame goederen een grote impact heeft op de economische groei in Europa, aangezien we gezien hebben hoeveel van de keten eigenlijk niet uit de EU komt. Nog even daarvan afgezien dat deze shock vooral bij een beperkt aantal sectoren toeslaat. Maar een oplossing voor Corona komt, daar ben ik van overtuigd.
De (Nederlandse) gemeentes die in de problemen zitten, is naar mijn idee vooral het gevolg van een nationale overheid die als mantra "hand op de knip" heeft. Naar beneden, maar zeker ook naar boven. Kortzichtig waarschijnlijk, maar niet een structureel probleem. Bij wijze van spreken kan dat probleem bij de volgende verkiezingen weg zijn.
Nu gaan we misschien en masse 1-3 dagen per week thuis werken, dan heb je automatisch een gedeelte van jouw energietransitie opgelost. Die schuldenberg zorgt voor een niet al te sterke Euro, wat dan weer goed is voor onze concurrentiepositie. Brexit is een feit, maar de gevolgen van een harde Brexit vallen zowel in Nederland als in het VK in het niet bij de kosten van de Corona-operatie.
Tot hier zijn al jouw punten puur op Nederland gericht. Dat heeft sowieso maar een beperkte impact op de meeste bedrijven die aan de beurs genoteerd zijn.
Bij de Europese vergrijzing heb je een punt. Uiteraard helpen Polen en Hongarije
De valkuil die we nu in de EU hebben, is throwing good money after bad, dat wil zeggen dat we bedrijven die niet (meer) levensvatbaar zijn kunstmatig te lang in de lucht houden, of lage belastingregimes creeëren zodat die bedrijven in hun eigen land géén belasting meer afdragen zodat ze niet kunnen helpen om staatsschulden af te bouwen. Dat zou wel zuur geld zijn.
Een elegante oplossing zou kunnen zijn om de EU belasting te laten heffen bij pan-Europees opererende bedrijven. Dan kunnen de bijdragen van indviduele lidstaten omlaag en is Europa minder afhankelijk van nationale politiek. Wat dat betreft komt Corona precies goed: aan het begin van een nieuwe begrotingsperiode (en bijbehorend subsidieprogramma) van de EU.
Ik snap best dat het er op het eerste gezicht niet rooskleurig uit ziet, maar voorlopig zou ik nog niet bij de pakken gaan neerzitten. Als je de beurs nu te hoog vindt, hoef je natuurlijk niet te handelen, of je speculeert op een dalende beurs. Denk er wel aan dat de beurs meer omhoog dan omlaag gaat, al eeuwen lang
(misschien een lang antwoord, maar een serieuze vraag verdient een serieus antwoord en is relevant voor hoe ik denk dat de beurzen zich ontwikkelen)
Weet je al naar welke broker je dan gaat?NIK0 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:39:
[...]
Als je beide maatregelen bij elkaar gaat bekijken (het verplicht verkopen en de maatregel dat je voor zaken buiten hun lijst 30% dividend belasting gaat betalen) gaat het bij al snel om de helft van mijn portfolio.
Ga er niet al teveel moeite insteken meer zo snel mogelijk alles verkopen en wegwezen bij deGiro is mijn advies aan een ieder.
Er was laatst wat aandacht voor Nikola Motors. Ik ben niet ingestapt, maar volg het wel. Daarom vond ik dit interview met de CEO wel interessant.
Donderdag zal het VTIQ aandeel worden omgezet naar NKLA.
Gisteren een pump naar $38 en een slot <$32 na goedkeuring. Duidelijk een aantal grote investeerders die op de top van de huidige pump hun winst pakken.DJTimo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:10:
Er was laatst wat aandacht voor Nikola Motors. Ik ben niet ingestapt, maar volg het wel. Daarom vond ik dit interview met de CEO wel interessant.
[YouTube: Interview: Nikola Motor CEO Trevor Milton (Tesla Daily) (VTIQ, NKLA)]
Ik blijf met mijn kleine positie zitten mocht het toch groeien komende tijd, echter denk ik dat ze met die 3,3B wel realistischer zitten dan met de huidige >10B. Jan en alleman denkt dat het een 2e Tesla is, terwijl er veel meer komt kijken bij het bouwen van deze infrastructuur. Ik hoop stiekem dat het aandeel weer weg kan zakken naar <$15 zodra de hype is gezakt aangezien het toch nog ~1,5 jaar duurt voor hun EV trucks gemaakt worden.
Wat is er nou zo bijzonder aan deze reverse takeover? VTIQ is volgens mij een leeg bedrijf en de reverse takeover leidt niet tot meer kapitaal voor Nikola. Kapitaal dat ze nodig zullen hebben, willen ze een productielijn voor hun vrachtwagens èn een waterstoftankinfrastructuur bouwen. Dat zou dan betekenen dat ze zich diep in de schulden moet steken en/of de bestaande aandelen moeten verwateren.
Uit mijn hoofd brengt VTIQ een extra 750M in de lade. Plus het zou mij niks verbazen als de investeerders dit graag wilden. Over 6 maanden mogen huidige investeerders binnen NKLA hun aandelen ook verpatsen. Ik zou het wel weten op een waardering van 3-4x wat ze zelf dachten dat het bedrijf waard was.Skyaero schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:59:
Wat is er nou zo bijzonder aan deze reverse takeover? VTIQ is volgens mij een leeg bedrijf en de reverse takeover leidt niet tot meer kapitaal voor Nikola. Kapitaal dat ze nodig zullen hebben, willen ze een productielijn voor hun vrachtwagens èn een waterstoftankinfrastructuur bouwen. Dat zou dan betekenen dat ze zich diep in de schulden moet steken en/of de bestaande aandelen moeten verwateren.
Ik denk dat je in de war bent met de market cap van VTIQ...Santee schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:35:
[...]
Uit mijn hoofd brengt VTIQ een extra 750M in de lade. Plus het zou mij niks verbazen als de investeerders dit graag wilden. Over 6 maanden mogen huidige investeerders binnen NKLA hun aandelen ook verpatsen. Ik zou het wel weten op een waardering van 3-4x wat ze zelf dachten dat het bedrijf waard was.
1 zo'n flap heeft 500M erin geinvesteerd. Die heeft dus ~1/8e van de aandelen. Tja mocht over 6 maanden het aandeel nog op $30 staan dan is dat dus ~1,5miljard waard. Dan zou ik inderdaad een deel van mijn eigen aandelen op de markt gooien om iig die 500M investering eruit te trekken. Mijn verwachten is dan ook dat we vanaf 2 december enorme verwatering kunnen gaan zien. Beetje glazen bol kijken natuurlijk.Skyaero schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:43:
Klinkt als een exit van de huidige investeerders voordat het bedrijf in elkaar klapt.
De listing is denk ik hoofdzakelijk bedoeld om geld op te kunnen halen met emissies. Er gaat inderdaad nog een hoop verwatering komen.Niet vreemd voor een bedrijf dat in de kinderschoenen staat.Santee schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:13:
[...]
1 zo'n flap heeft 500M erin geinvesteerd. Die heeft dus ~1/8e van de aandelen. Tja mocht over 6 maanden het aandeel nog op $30 staan dan is dat dus ~1,5miljard waard. Dan zou ik inderdaad een deel van mijn eigen aandelen op de markt gooien om iig die 500M investering eruit te trekken. Mijn verwachten is dan ook dat we vanaf 2 december enorme verwatering kunnen gaan zien. Beetje glazen bol kijken natuurlijk.
Een reverse takeover leidt tot een beursnotering van het bedrijf zonder dat het bedrijf de hele IPO procedure met bijbehorende disclosures heeft hoeven volgen.Skyaero schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:59:
Los van wat ik vind van het bedrijf zelf, een reverse takeover vind ik voldoende reden om niet te investeren totdat het gecombineerde bedrijf twee jaarverslagen heeft gepubliceerd.
Zelf vind ik momenteel galapagos erg interessant. Aandeel is de laatste weken fors gedaald en dit terwijl ze aan de vooravond staan hoor goedkeuring van hun reuma pil.
Daarnaast heeft het bedrijf voldoende cash in huis (bijna 90 euro per aandeel) en zitten en nog genoeg veel belovende onderzoeken in de pijplijn. Met name van toledo verwacht ik erg veel!
Daarnaast heeft het bedrijf voldoende cash in huis (bijna 90 euro per aandeel) en zitten en nog genoeg veel belovende onderzoeken in de pijplijn. Met name van toledo verwacht ik erg veel!
Dat snap ik, maar waarom is dat goed voor het bedrijf? Nikola is een bedrijf zonder omzet, maar in potentie (als hun claims waar zijn) richting 100 miljard omzet per jaar kan gaan. Waarom nu naar de beurs?Zr40 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:26:
[...]
Een reverse takeover leidt tot een beursnotering van het bedrijf zonder dat het bedrijf de hele IPO procedure met bijbehorende disclosures heeft hoeven volgen.
@Skyaero Het is goed voor het bedrijf omdat ze het IPO-traject kunnen overslaan. Het is slecht voor de geïnteresseerden omdat die nu geen beschikking hebben over alle informatie die gepubliceerd moet worden bij een IPO en er geen eerdere filings beschikbaar zijn omdat het bedrijf niet beursgenoteerd was.
Een betere vraag is, waarom nu naar de beurs middels een reverse takeover? Met een IPO hadden ze ook gelijk kapitaal kunnen ophalen met de uitgifte van nieuwe aandelen, of ze hadden kunnen kiezen voor een direct listing zonder uitgifte van nieuwe aandelen.
Een betere vraag is, waarom nu naar de beurs middels een reverse takeover? Met een IPO hadden ze ook gelijk kapitaal kunnen ophalen met de uitgifte van nieuwe aandelen, of ze hadden kunnen kiezen voor een direct listing zonder uitgifte van nieuwe aandelen.
Het is alleen wel de vraag wat ze hiermee gaan doen en je moet je als belegger er natuurlijk ook niet blind op staren dat je dat geld er altijd nog wel uit zult krijgen voor een aandeeltje Galapagos.Luncatic12 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:39:
Daarnaast heeft het bedrijf voldoende cash in huis (bijna 90 euro per aandeel)
Het blijft toch wel aardig onzeker met die farma aandelen, maar wil je er in stappen dan lijkt Galapagos inderdaad wel een van de interessantere keuzes
Verwijderd
Als je aandelen in het vrij verhandelbaar kapitaal laat stromen heeft dat geen ander effect dan iedere andere verkoop in die orde van grootte (bovendien zal het in plukjes gaan, of er wordt er onderhands geplaatst bij institutionele beleggers). De winst moet nog steeds gedeeld worden met hetzelfde aantal aandelen. Op het moment dat je extra aandelen uitgeeft (en er dus meer aandelen zijn die de winst moeten delen), dan pas is er verwatering.Santee schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:13:
[...]
1 zo'n flap heeft 500M erin geinvesteerd. Die heeft dus ~1/8e van de aandelen. Tja mocht over 6 maanden het aandeel nog op $30 staan dan is dat dus ~1,5miljard waard. Dan zou ik inderdaad een deel van mijn eigen aandelen op de markt gooien om iig die 500M investering eruit te trekken. Mijn verwachten is dan ook dat we vanaf 2 december enorme verwatering kunnen gaan zien.
Ik zit ook in Galapagos. Aandeel gekocht op EUR 135 en verkocht op EUR 185, nu terug ingekocht op EUR 180 voor ongeveer EUR 8k. Heel benieuwd hoe de koers zich gaat ontwikkelen, heb er vertrouwen in. Toledo wordt veel van verwacht, maar gaat nog wel enkele jaren duren voordat ze dat kunnen vermarkten. Is een beetje het lievelingsaandeel op het IEX forum.Luncatic12 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:39:
Zelf vind ik momenteel galapagos erg interessant. Aandeel is de laatste weken fors gedaald en dit terwijl ze aan de vooravond staan hoor goedkeuring van hun reuma pil.
Correct mijn fout!Verwijderd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:27:
[...]
Als je aandelen in het vrij verhandelbaar kapitaal laat stromen heeft dat geen ander effect dan iedere andere verkoop in die orde van grootte (bovendien zal het in plukjes gaan, of er wordt er onderhands geplaatst bij institutionele beleggers). De winst moet nog steeds gedeeld worden met hetzelfde aantal aandelen. Op het moment dat je extra aandelen uitgeeft (en er dus meer aandelen zijn die de winst moeten delen), dan pas is er verwatering.
Als ik deze maand VTI/VXUS wil aanschaffen via opties, is er dan een mogelijk probleem met de dividend datum? Lijkt mij niet maar dacht zal het even checken. Opties expireren 3e vrijdag van de maand: 20 juni. Eff. ex. dividend datum is 25 juni.
Als ik de stukken dan de 21e in bezit heb zou ik toch gewoon dividend uitgekeerd moeten krijgen of neem ik toch een klein risico?
Als ik de stukken dan de 21e in bezit heb zou ik toch gewoon dividend uitgekeerd moeten krijgen of neem ik toch een klein risico?
Als iemand die totaal geen verstand heeft van de beurs, ben ik aan het overwegen om wat spaargeld te laten beleggen.
Nu kan ik bij mijn hypotheekadviseur tevens een beleggingsrekening openen, waarbij het openen vd rekening 235eu bedraagt een de jaarlijkse beheerkosten 0,5% vh saldo. Zijn dit redelijke fees, of kan ik beter verder shoppen? Heb namelijk wel een goed gevoel bij dit bedrijf verder.
Nu kan ik bij mijn hypotheekadviseur tevens een beleggingsrekening openen, waarbij het openen vd rekening 235eu bedraagt een de jaarlijkse beheerkosten 0,5% vh saldo. Zijn dit redelijke fees, of kan ik beter verder shoppen? Heb namelijk wel een goed gevoel bij dit bedrijf verder.
@goldmemberf1 zonde van het geld. Bij bijvoorbeeld Fitvermogen is een rekening openen gratis en betaal je geen beheerskosten.
Inderdaad en je hoeft er echt niet 24/7 mee bezig te zijn. Maar als je even wat tijd investeert in inlezen kan je al veel kosten besparen én zelf makkelijker bepalen of je iets wilt aanpassen aan je investeringen. Zo'n tussenman kost alleen maar geld en pakt soms helemaal niet goed uit. Kijk maar eens naar die Rabo certificaten die die "experts" van de Rabobank (wij van WC eend...) hun klanten hebben aangesmeerd.Pistachenootje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:57:
@goldmemberf1 zonde van het geld. Bij bijvoorbeeld Fitvermogen is een rekening openen gratis en betaal je geen beheerskosten.
Als je over de stukken beschikt op de ex dividend datum voordat de beurs open gaat krijg je het dividend.Pistachenootje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:33:
Als ik deze maand VTI/VXUS wil aanschaffen via opties, is er dan een mogelijk probleem met de dividend datum? Lijkt mij niet maar dacht zal het even checken. Opties expireren 3e vrijdag van de maand: 20 juni. Eff. ex. dividend datum is 25 juni.
Maar wat voor risico zou er moeten zijn omtrent dividend? Het wordt onttrokken uit het fonds dus gaat de koers van het fonds dan doorgaans ook gelijk aan de hoogte van het dividend naar beneden.
Ze schijnen 14'000 orders te hebben, echter $0 daarvan is aanbetaald. Verder zijn er onder VTIQ 29.64 miljoen aandelen uitgegeven, maar worden dit er morgen (post-merger) 13x zoveel (402.9 miljoen).Skyaero schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:59:
De CEO zit nog 180 dagen aan zijn aandelen vast, maar ik zou zelf persoonlijk even afwachten om te zien of de rest massaal z'n aandelen van de hand zal doen.
Het risico waar ik het over heb is een keer eerder genoemd: dat je de stukken net te laat in bezit krijgt waardoor je het dividend misloopt, terwijl je betaald hebt voor de stukken inclusief dividend. Maar ik weet niet precies wat de veilige marge is. Misschien iemand anders wel. @HEA220 misschien?JohanNL schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:08:
[...]
Als je over de stukken beschikt op de ex dividend datum voordat de beurs open gaat krijg je het dividend.
Maar wat voor risico zou er moeten zijn omtrent dividend? Het wordt onttrokken uit het fonds dus gaat de koers van het fonds dan doorgaans ook gelijk aan de hoogte van het dividend naar beneden.
[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 03-06-2020 15:41 ]
Een tijdje geleden las ik hier dat een aantal mensen het hadden over norwegian air. Zijn er nog mensen die in norwegian air zitten? Zelf heb ik 4000 aandelen a €0,30 gekocht.
Blijft een gok gezien financieel het bedrijf in slecht weer zit en er zelf een hele grote emissie nodig was. Maar toch met vorige week het nieuws dat de Chinese staat en een lease maatschappij een groot belang hebben genomen, heb ik er wel vertrouwen in.
Blijft een gok gezien financieel het bedrijf in slecht weer zit en er zelf een hele grote emissie nodig was. Maar toch met vorige week het nieuws dat de Chinese staat en een lease maatschappij een groot belang hebben genomen, heb ik er wel vertrouwen in.
Nee hoor, kijk maar hier: https://youtu.be/D_BHapsCeCM?t=2592Hielko schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:07:
[...]
Ik denk dat je in de war bent met de market cap van VTIQ...
[ Voor 9% gewijzigd door Santee op 03-06-2020 16:12 ]
Voor een persoonlijk beleggingsadviseur zijn dit volgens mij redelijke fees. Vergelijk het maar eens met wat andere private bankers:goldmemberf1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:47:
Als iemand die totaal geen verstand heeft van de beurs, ben ik aan het overwegen om wat spaargeld te laten beleggen.
Voorbeeldje: https://www.abnamro.nl/nl...ng/beleggen/tarieven.html
Ik denk dat je dit best kan gebruiken als:
- Je hebt persoonlijk beleggingsadvies nodig (want je hebt er zelf geen verstand van, gaat jezelf ook niet inlezen, je hebt een complexe financiele situatie)
- Je hebt een berg geld
- Je voelt je veilig als een 'deskundige' belegt voor je, of je helpt met beleggen.
Dan is het volgens mij redelijk.
Voor de simpele buy en hold belegger in dit topic of de sporadische daytrader is dit niet nodig.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Vandaag mijn laatste positie verkocht en sta nu op +9,5% YTD.
Ben net een klein half jaartje bezig met handelen op de beurs en moet zeggen dat ik veel sneller hersteld ben van de corona crisis dan verwacht. Het dieptepunt was ongeveer -20%.
Als beginner uiteraard veel (vaak voorkomende) fouten gemaakt, enkele voorbeelden zijn:
De laatste tijd ben ik dus veel voorzichtiger geweest, ik had gemiddeld slechts 20-30% belegd, zodat ik altijd nog voldoende over had om lager bij te kopen. Dit heeft me echt geholpen om zo van bepaalde posities af te komen, als het toch niet de kant op ging die ik voor ogen had. (Soms quitte en soms met een acceptabel verlies).
Ik zal dus blijven beleggen, maar in ieder geval een stuk voorzichtiger, wetende dat het zo weer kan omslaan. Wel kijk ik op tegen de aankomende transactiekosten van Flatex, dus misschien wordt het ook eens tijd om naar een andere broker te kijken, aangezien ik aardig wat transacties per maand uitvoer en nu dus geen stukken bezit.
Ben net een klein half jaartje bezig met handelen op de beurs en moet zeggen dat ik veel sneller hersteld ben van de corona crisis dan verwacht. Het dieptepunt was ongeveer -20%.
Als beginner uiteraard veel (vaak voorkomende) fouten gemaakt, enkele voorbeelden zijn:
- Blind kopen, met de gedachte wat nu flink naar beneden gaat, zal zo ook wel weer omhoog gaan (KLM).
- De hele tijd alles monitoren, om 07.30 al ready om forums, IEX etc. door te lezen en regelmatig tot 22.00 blijven volgen.
- Hoog kopen en laag verkopen door emotie/paniek.
- Geen geld gereserveerd om bij te kopen, om zo het GAK te verlagen. Hierdoor ook een paar keer alles verkocht "om weer opnieuw te beginnen"
- Is dat ik hou van kleine ritjes, 50 euro hier en 100 euro daar is voor mij prima.
- Dat ik niet geduldig ben. Een weekje is prima, een maand irriteert me en maanden kan ik niet uitstaan.
- Lange termijn beleggen en niet naar omkijken is dus niet echt mijn ding, aangezien ik dan het gevoel heb dat ik mooie koop/verkoop kansen misloop.
De laatste tijd ben ik dus veel voorzichtiger geweest, ik had gemiddeld slechts 20-30% belegd, zodat ik altijd nog voldoende over had om lager bij te kopen. Dit heeft me echt geholpen om zo van bepaalde posities af te komen, als het toch niet de kant op ging die ik voor ogen had. (Soms quitte en soms met een acceptabel verlies).
Ik zal dus blijven beleggen, maar in ieder geval een stuk voorzichtiger, wetende dat het zo weer kan omslaan. Wel kijk ik op tegen de aankomende transactiekosten van Flatex, dus misschien wordt het ook eens tijd om naar een andere broker te kijken, aangezien ik aardig wat transacties per maand uitvoer en nu dus geen stukken bezit.
Wat een veilige marge is, zou ik ook niet weten.Pistachenootje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:28:
[...]
Het risico waar ik het over heb is een keer eerder genoemd: dat je de stukken net te laat in bezit krijgt waardoor je het dividend misloopt, terwijl je betaald hebt voor de stukken inclusief dividend. Maar ik weet niet precies wat de veilige marge is. Misschien iemand anders wel. @HEA220 misschien?
Als je met een call opties werkt, en je oefent hem handmatig uit, zie je meteen de stukken op je account staan.
Of dit achterliggend ook werkelijk zo is weet ik niet.
Probleem is een beetje dat Vanguard slecht (lees als: niet) communiceert wanneer de ex-data zijn.
Voor de zekerheid koop ik dus eigenlijk niet in de maand dat er dividend wordt betaald.
Ik heb gekocht op de 21ste toen ze een tik kregen, maar het herstel blijft nog even uit vooralsnog. Zit te twijfelen of ik nog wat bij zal kopen nu ze nog steeds zo laag staan.TheDeuce schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:28:
[...]
Ik zit ook in Galapagos. Aandeel gekocht op EUR 135 en verkocht op EUR 185, nu terug ingekocht op EUR 180 voor ongeveer EUR 8k. Heel benieuwd hoe de koers zich gaat ontwikkelen, heb er vertrouwen in. Toledo wordt veel van verwacht, maar gaat nog wel enkele jaren duren voordat ze dat kunnen vermarkten. Is een beetje het lievelingsaandeel op het IEX forum.
De daling van de 21ste kwam trouwens van de resultaten van een klinische test van dat reumamedicijn waaraan gerefereerd werd hierboven en die waren wisselend, vandaar de 10% daling. Ik verwacht niet dat Galapagos daarom overnight weer naar de 200 toe gaat.
[ Voor 16% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-06-2020 16:39 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Waar komt dat geld dan vandaan?Santee schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:11:
[...]
Nee hoor, kijk maar hier: https://youtu.be/D_BHapsCeCM?t=2592
VectoIQ estimates that the per-share pro rata portion of the trust account will be approximately $10.36 at the time of the special meeting, based on the approximate amount of $238.4 million held in the trust account as of March 31, 2020.
@Greatsword Ik zou je bestaande posities laten staan ( als je deze posities ook wilt aanhouden ) en voor nieuwe beleggingen een andere broker zoeken.
Flatex was sowieso nooit helemaal gratis doordat er veel effecten zijn welke handelen tegen een verhoogde spread; je betaald meer voor een aandeel en krijgt minder als je hem verkoopt.
Dit hebben ze nog steeds maar je betaald dan ook nog €3,90 per uitgevoerde transactie, niet meer interessant om daar ( actief ) te beleggen dus.
Flatex was sowieso nooit helemaal gratis doordat er veel effecten zijn welke handelen tegen een verhoogde spread; je betaald meer voor een aandeel en krijgt minder als je hem verkoopt.
Dit hebben ze nog steeds maar je betaald dan ook nog €3,90 per uitgevoerde transactie, niet meer interessant om daar ( actief ) te beleggen dus.
Wat gaan we weer hard vandaag... Is er ondertussen een vaccin ontdekt dat ik gemist heb??
Lage rente, FOMO, dreiging van inflatie, meer steunpakketten en de economie wordt heropend.UglyDinosaur schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:37:
Wat gaan we weer hard vandaag... Is er ondertussen een vaccin ontdekt dat ik gemist heb??
Zoiets
Vandaag trouwens eindelijk mijn rekening bij De Giro kunnen openen. Ik weet dat het niet de populairste broker is hier maar n=2 goede bekenden hebben goede ervaringen met ze en het is gewoon allemaal dicht bij huis gevestigd dus dat geeft me wat meer zekerheid. Kosten voor eenvoudige trades zoals ik doe zijn een stuk lager dan bij Binck waar ik nu met het merendeel van mijn posities zit.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Zo'n euforie als de laatste tijd maakt me toch zenuwachtig... Maar ik moet zeggen dat de FOMO ook bij mij wel werktJohanNL schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:39:
[...]
Lage rente, FOMO, dreiging van inflatie, meer steunpakketten en de economie wordt heropend.
Zoiets

UglyDinosaur schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:37:
Het was vanmiddag toch wel het extreem goede banenrapport in de US dat een flinke zet omhoog gaf.JohanNL schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:39:
[...]
Lage rente, FOMO, dreiging van inflatie, meer steunpakketten en de economie wordt heropend.
Zoiets
Verwacht was 9 miljoen extra werklozen in mei (in april waren er 20 miljoen), maar dat waren maar 2.8 miljoen werklozen erbij in mei.
https://www.iex.nl/Nieuws...end-ADP-banenrapport.aspx
Ik heb inmiddels wel een beetje gekocht wat ik hebben wou, dus wat mij betreft prima als we zo zoetjes aan de weg naar boven weer inzetten. Vandaag gaat lekker, doe zo voort.
Verwacht helaas toch dat er nog wel wat hobbels in de weg naar herstel gaan zitten. Heel benieuwd naar de q2 cijfers van de olie sector en of de luchtvaart daadwerkelijk herstel gaat zien de komende maanden. Werkelijke werkloosheid als steunpakketten op een gegeven moment ophouden, of onze zuidelijke vrienden de boel weer op de rit krijgen... etc.
Verwacht helaas toch dat er nog wel wat hobbels in de weg naar herstel gaan zitten. Heel benieuwd naar de q2 cijfers van de olie sector en of de luchtvaart daadwerkelijk herstel gaat zien de komende maanden. Werkelijke werkloosheid als steunpakketten op een gegeven moment ophouden, of onze zuidelijke vrienden de boel weer op de rit krijgen... etc.
[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 03-06-2020 16:59 ]
Niet normaal hoe hard het herstel “lijkt” te zijn ingezet.
Dit topic is gesloten.