Mijn overzichtje voor deze maand:
YTD totale portefeuille: 7,52% (ter info: in mei zijn de aandelen Sofina, Brederode, Elia ex-dividend gegaan)
YTD verschillende posities:
Brederode: -2%
Sofina: 27,73%
Elia: 32,5%
IWDA: -8,68%
VWRL: -10,3%
Ik ben nu wel al een tijdje aan het nadenken over een wijziging in mijn portefeuille.
Dit vooral na het herlezen van het boek 'anti-fragiel' van Nassim Nicholas Taleb.
Daarin stelt hij dat je kan beleggen met minder risico's maar toch potentieel hoge winsten door te kiezen voor een halterstrategie.
Als voorbeeld stelt hij: stop 80% van je geld in weinig risicovolle zaken (bijvoorbeeld: cash op spaarrekening)
En stop 20% van je geld in extreem risicovolle beleggingen. Waarbij de kans dat je alles kwijtgeraakt bijzonder groot is maar er is ook een kleine kans op een hoge upside.
Het voordeel van deze halterstrategie zou dan zijn dat je maximaal 80% van je geld kan kwijtgeraken maar wel met een kleine kans op hele hoge winsten.
De volgende vraag waarop ik dan een hele tijd heb moeten nadenken: wat zijn extreem risicovolle beleggingen met kans op hele hoge winsten?
Voorlopig kom ik uit op het aankopen van (far) OTM put-opties op heel grote bedrijven die het momenteel heel goed doen. Denk aan Amazon, Tesla,...
Het idee is dat die bedrijven zodanig groot zijn dat ze op een dag door een onverwachte gebeurtenis zullen ten onder gaan.
De geschiedenis leert dat je dit zelfs als een zekerheid kan beschouwen. Het grote probleem is alleen dat je niet weet wanneer dit zal gebeuren.

Aan de andere kant hoef je alleen te weten dat het ooit zal gebeuren. Je moet niet kunnen voorspellen welke ramp (voor dat bedrijf) er zal gebeuren en ook niet wanneer (het kan volgende week zijn of binnen 20 jaar).
Dus ja, momenteel is het mijn idee om mijn positie in VWRL te verkopen omdat die het minst goed presteert in mijn portefeuille en om eens een experiment aan te gaan met het kopen van een put-optie.
Waarbij ik eerst nog wat studie wil doen naar welke onderliggende waarde ik wil kiezen. En ik wil ook nog de werking van opties nog beter doorgronden.
Is er hier iemand bezig met dezelfde strategie of heeft er iemand goede redenen om dit vooral niet te gaan doen?