Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.209 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 22:02
@Trezzahn Het zit dus inderdaad wat anders in elkaar en voor elk land is het verschillend.
Maar zie de terugvraag procedure hier eens: https://tax-reclaim.nl/dividendbelasting/frankrijk en https://tax-reclaim.nl/dividendbelasting/duitsland/

Je hebt dan wellicht geen dividendlek maar je bent hier wel even mee bezig of moet het uitbesteden, daarvoor zou je eigenlijk ook nog een tarief in rekening moeten brengen voor de berekening en vergelijking van de totale kosten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:47
Mijn overzichtje voor deze maand:

YTD totale portefeuille: 7,52% (ter info: in mei zijn de aandelen Sofina, Brederode, Elia ex-dividend gegaan)

YTD verschillende posities:
Brederode: -2%
Sofina: 27,73%
Elia: 32,5%
IWDA: -8,68%
VWRL: -10,3%

Ik ben nu wel al een tijdje aan het nadenken over een wijziging in mijn portefeuille.
Dit vooral na het herlezen van het boek 'anti-fragiel' van Nassim Nicholas Taleb.

Daarin stelt hij dat je kan beleggen met minder risico's maar toch potentieel hoge winsten door te kiezen voor een halterstrategie.

Als voorbeeld stelt hij: stop 80% van je geld in weinig risicovolle zaken (bijvoorbeeld: cash op spaarrekening)
En stop 20% van je geld in extreem risicovolle beleggingen. Waarbij de kans dat je alles kwijtgeraakt bijzonder groot is maar er is ook een kleine kans op een hoge upside.

Het voordeel van deze halterstrategie zou dan zijn dat je maximaal 80% van je geld kan kwijtgeraken maar wel met een kleine kans op hele hoge winsten.

De volgende vraag waarop ik dan een hele tijd heb moeten nadenken: wat zijn extreem risicovolle beleggingen met kans op hele hoge winsten?

Voorlopig kom ik uit op het aankopen van (far) OTM put-opties op heel grote bedrijven die het momenteel heel goed doen. Denk aan Amazon, Tesla,...
Het idee is dat die bedrijven zodanig groot zijn dat ze op een dag door een onverwachte gebeurtenis zullen ten onder gaan.
De geschiedenis leert dat je dit zelfs als een zekerheid kan beschouwen. Het grote probleem is alleen dat je niet weet wanneer dit zal gebeuren. :)
Aan de andere kant hoef je alleen te weten dat het ooit zal gebeuren. Je moet niet kunnen voorspellen welke ramp (voor dat bedrijf) er zal gebeuren en ook niet wanneer (het kan volgende week zijn of binnen 20 jaar).

Dus ja, momenteel is het mijn idee om mijn positie in VWRL te verkopen omdat die het minst goed presteert in mijn portefeuille en om eens een experiment aan te gaan met het kopen van een put-optie.
Waarbij ik eerst nog wat studie wil doen naar welke onderliggende waarde ik wil kiezen. En ik wil ook nog de werking van opties nog beter doorgronden.

Is er hier iemand bezig met dezelfde strategie of heeft er iemand goede redenen om dit vooral niet te gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07
@Wozmro .. max 20% kwijtraken..

Dit lijkt meer op gokken? Maar ja, dat is buy & hold in feite ook (ik gok op stijgende aandelen op lange termijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ja, het is zeker gokken/speculeren. Zonder twijfel.

Maar dan wel vooral wel op het feit of de gebeurtenis zich binnen een redelijke termijn zal voordoen.

Je moet bereid zijn om een onbekende periode steeds geld te verliezen. En dat lijkt mij niet gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stel je was deze strategie 10 jaar geleden ingegaan, welke bedrijven van het kaliber Amazon had je dan in geïnvesteerd en welke van die grote bedrijven zijn de afgelopen jaren ten onder gegaan?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:21
Longcat schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:04:
Thanks all! Ik kom wel weer op mijn pootjes terecht. Badumm tsss...
Bummer man, succes. Moest hier wel om lachen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Wozmro Mocht je zo'n strategie doen zou, zou ik eerder inzetten op juist zulke bedrijven. Dus disruptors en nieuwe trends zoeken of eigenlijk voor zijn. (of direct bij IPO's er bij zijn).

Afbeeldingslocatie: https://cdn.statcdn.com/Infographic/images/normal/8340.jpeg

Maar waarom? Ben je niet tevreden met je huidige portfolio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
fsfikke schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:29:
Stel je was deze strategie 10 jaar geleden ingegaan, welke bedrijven van het kaliber Amazon had je dan in geïnvesteerd en welke van die grote bedrijven zijn de afgelopen jaren ten onder gegaan?
Goeie vraag!

Ik heb net eens volgende zoekterm ingegeven in google: 'big stocks bankruptcies in history'.

En ik vind er nogal wat: Worldcom, Chrysler, Enron, Lehman,...

De mogelijke onverwachte gebeurtenissen zijn uitgebreid: fraude, schulden, virussen, nieuwe technologie,...

Achteraf zeggen is natuurlijk heel gemakkelijk maar ik zat al langer met het idee dat de luchtvaart door 'iets' op zijn donder zou krijgen. Een OTM put-optie op bijvoorbeeld lufthansa zou wel wat opgebracht hebben. Nu is het natuurlijk te laat om daarop in te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ko.Kane schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:34:
@Wozmro Mocht je zo'n strategie doen zou, zou ik eerder inzetten op juist zulke bedrijven. Dus disruptors en nieuwe trends zoeken of eigenlijk voor zijn. (of direct bij IPO's er bij zijn).

[Afbeelding]

Na het lezen van dat boek denk ik dat het voorspellen van wie de toekomstige winnaars zullen zijn gewoon te moeilijk is.

Ik ben best tevreden van mijn huidige portefeuille. Maar ik denk na over een alternatief waarbij het neerwaarts risico beperkt en gekend is en het opwaarts risico onbeperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37

[Afbeelding]

Grafiekje is een beetje misleidend. Er wordt volgens mij vergeleken met de IPO prijs en je kan (in Amerika) vaak niet meedoen met de IPO als particulier. Veel van die aandelen openden op dag 1 op tientallen procenten boven de IPO prijs dus die percentages zijn voor een particulier een stuk ongunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=0wRd&p=1

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=3U_w&p=1

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=1Lqq&p=1

"Tesla's Stock And SpaceX Launches: Are Traders Looking For A Connection?"
https://www.benzinga.com/...-looking-for-a-connection

Ik weet wel zeker dat er een relatie is tussen SpaceX evenementen en het aandeel van TSLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als er al een relatie is, dan is het product placement. Oftewel reclame. Maar daar houdt het ook wel op. Als je aandelen TSLA bezit dan lift je niet mee op een toekomstig succes van SpaceX. Je lift mee op een toekomstig succes van Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Wozmro schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Na het lezen van dat boek denk ik dat het voorspellen van wie de toekomstige winnaars zullen zijn gewoon te moeilijk is.

Ik ben best tevreden van mijn huidige portefeuille. Maar ik denk na over een alternatief waarbij het neerwaarts risico beperkt en gekend is en het opwaarts risico onbeperkt.
De verliezers zijn ook moeilijk te voorspellen, wil je dan alle autobedrijven, alle vliegmaatschappijen shorten (ok dat had nu gewerkt...)? Maar het gaat om het punt. Dan bloed je langzaam dood als er niks gebeurd.

Ik denk dat neerwaarts risico op je huidige portfolio ook redelijk bekend is op de longterm.

Maar stel dat je 80% met nul neerwaarts risico wegzet: neem ik een deposito onder garantie stelsel aan. Dan verlies je nog inflatie en VRH. Stel ongeveer samen 2%. Maar je wil ook 5% rendement. Op 100k portfolio is dat 7k wat je jaarlijks wil hebben. Maar als je maar 20k belegd, moet je dus jaarlijks 7k/20k= 35% rendement hebben....
Dan moet je af en toe echt mega klapper maken. Gok je mis ben je slechter af dan nu. Want met je huidige portfolio is het niet onaannemelijk dat je long term rendement maakt.

Volgens mij kun je dan beter je huidige portfolio houden en evt 10-15% reserveren voor losse aandelen, opties etc. Dan heb je sowieso een solide renderende basis.

@Longcat was ook een random plaatje om een idee te geven. Ik zocht een andere van marketear, kon die echter niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:19:
Als er al een relatie is, dan is het product placement. Oftewel reclame. Maar daar houdt het ook wel op. Als je aandelen TSLA bezit dan lift je niet mee op een toekomstig succes van SpaceX. Je lift mee op een toekomstig succes van Tesla.
Eens. Het zijn totaal andere bedrijven. Maar denken alle investeerder speculanten zo? Daar gaat het artikel over.

Dus ja, het klopt dat SpaceX een ander bedrijf is dan Tesla, maar toch blijkt dat als er dingen gebeuren met SpaceX, Tesla ook van profiteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat alle investeerders denken maakt alleen uit op de korte termijn. Als je gaat daytraden dan is dat relevant om mee te nemen in je analyse. Voor de lange termijn buy & hold draagt het alleen bij aan de koersschommelingen in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59

[Afbeelding]

Rendement van Square ziet er leuk uit, maar doe koers is al 2 jaar niet van zijn plek gekomen.
Dan liever Mastercard die +300% rendement sinds 2015 heeft behaald. Een aandeel die relatief stabiel is.
Het zij natuurlijk dat mastercard ook kan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wozmro schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:04:
Als voorbeeld stelt hij: stop 80% van je geld in weinig risicovolle zaken (bijvoorbeeld: cash op spaarrekening)
En stop 20% van je geld in extreem risicovolle beleggingen. Waarbij de kans dat je alles kwijtgeraakt bijzonder groot is maar er is ook een kleine kans op een hoge upside.

Het voordeel van deze halterstrategie zou dan zijn dat je maximaal 80% van je geld kan kwijtgeraken maar wel met een kleine kans op hele hoge winsten.

De volgende vraag waarop ik dan een hele tijd heb moeten nadenken: wat zijn extreem risicovolle beleggingen met kans op hele hoge winsten?

Is er hier iemand bezig met dezelfde strategie of heeft er iemand goede redenen om dit vooral niet te gaan doen?
Tsja ieder zo zijn eigen strategy. Ik zou niet meer dan 10% willen gebruiken om ergens te willen investeren.

Ik heb dacht aandelen in zo'n 60-70 verschillende bedrijven. Ook mede om het risico te verdelen.

Wil je riskant dan kan je put/call opties nemen of sprinters. Heb hier geen ervaring mee.
Heb wel ervaring met een leveraged etf van Vont, bv. de Vont! Bull SP500 16x. Als de sp500 1% stijgt, dan zou het hier circa 16 keer moeten stijgen. Echter als de SP500 1% daalt dan weet je het wel.
Helemaal als deze een paar procent daalt. Kortom dit is iets voor day traders, niet voor buy and hold.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Qunix schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Eens. Het zijn totaal andere bedrijven. Maar denken alle investeerder speculanten zo? Daar gaat het artikel over.

Dus ja, het klopt dat SpaceX een ander bedrijf is dan Tesla, maar toch blijkt dat als er dingen gebeuren met SpaceX, Tesla ook van profiteert.
Maar Musk heeft getwittert dat hij nu definitief uit California vertrekt met het hoofdkwartier en naar Texas of Nevada gaat. Dus dat zou wel de koers kunnen drukken in plaats van dat het op SpaceX mee lift.
Of misschien gaat daardoor de koers wel omhoog. Of maakt het niets uit. -meer mogelijkheden heb ik niet-
Zelf ga ik morgen even op twitter letten. Ligt nu vanuit 3 punten onder vuur; Trump/FCC, Cruz/IranEmbargo en een 3e figuur wiens naam ik even kwijt bent die vanuit de federale verkiezing wetgeving de aanval opent.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Ik zit even bij te lezen wat er in de VS gebeurd, maar lees dat ze al in 12 staten Nat. Garde hebben ingezet. (bron).

Ziet er er vooral uit dat het left wing agitators en antifa zijn er een puinhoop van maken buiten de normale protesten om. In Louisvile zijn ze daar sowieso al tijden fan van, daar is dat eigenlijk gewoon normaal. Maar nu is het wel aardig verspreid. Ben benieuwd of dit nog impact heeft op de futures vanavond. Er word weer veel gesloopt en curfews zijn ook soort van lockdowns, dat helpt niemand.

Als dit ook nog een tweede Covid golf tot gevolg heeft dan is het helemaal: OMG it's retarded, it hurt itself.

Edit: nou de futures in de VS beginnen in ieder geval in de min. Maar een %tje is niet zo veel in deze tijd. :+
Edit2: ondertussen al weer 0%, nobody cares?

[ Voor 15% gewijzigd door Ko.Kane op 01-06-2020 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij welke NL broker kan ik beginnen met U.S. Global Jets ETF? Weet iemand toevallig dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ko.Kane schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:15:
Ik zit even bij te lezen wat er in de VS gebeurd, maar lees dat ze al in 12 staten Nat. Garde hebben ingezet. (bron).

Ziet er er vooral uit dat het left wing agitators en antifa zijn er een puinhoop van maken buiten de normale protesten om. In Louisvile zijn ze daar sowieso al tijden fan van, daar is dat eigenlijk gewoon normaal. Maar nu is het wel aardig verspreid. Ben benieuwd of dit nog impact heeft op de futures vanavond. Er word weer veel gesloopt en curfews zijn ook soort van lockdowns, dat helpt niemand.

Als dit ook nog een tweede Covid golf tot gevolg heeft dan is het helemaal: OMG it's retarded, it hurt itself.

Edit: nou de futures in de VS beginnen in ieder geval in de min. Maar een %tje is niet zo veel in deze tijd. :+
Standen van futures bijna een dag voordat de markt opent zeggen meestal weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:12
magnifor schreef op maandag 1 juni 2020 @ 04:17:
Bij welke NL broker kan ik beginnen met U.S. Global Jets ETF? Weet iemand toevallig dit?
Ik vermoed geen, omdat dit een US etf is (net als bv de bekende VTI). Door europese regelgeving zijn deze niet zomaar te koop. Je zou het wellicht via de optie constructie kunnen proberen die sommigen gebruiken voor VTI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

De onderkant van de samenleving draagt niet bij aan shareholder value.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54

Wordt zoveel geld bij gedrukt en financiële steun het systeem in gepompt, dat de beurs steeds weer als een dobber boven water komt.... hoe slecht het nieuws ook is...
vraag is denk ik meer wanneer de echte klap komt en in welke vorm?

Beetje als een leuk feestje waar je tot laat door trekt op redbull-wodka 🤠, maar die dagen er na ben je 🤮. We zitten nu nog flink aan de red-bull 🤪

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 20:50
Ik ben me afgelopen weekend wat meer gaan inlezen in beleggen en hoe het werkt. Ik heb er dus 0 ervaring in en wil dus zeker nu weinig risico lopen. Heel veel risico lopen qua financien is sowieso niks voor mij.

Het idee is om maandelijks met een paar tientjes inleg te beginnen. Mocht het mis gaan, dan mis ik dat niet of nauwelijks en kan ik er zo ervaring in op doen. Het is geld wat ik nu eigenlijk veelal “weggooi”. Voor de potjes die we nodig achten, sparen we gewoon per maand. Ik zie het dus als zo’n spaarpotje waar je het kleingeld in gooit :-)

Ik hoef er ook geen miljonair van te worden en wil er zeker niet elke dag mee bezig zijn dus lijkt mij het beleggen in ETF’s het beste (minder risico, lagere kosten etc). maar waar?

Ik dacht aan DeGiro, maar die heeft inmiddels een wachtlijst van 23000+ en Flatex zet al hun NL leden om naar DeGiro (ivm overname).

Hebben jullie nog tips? Welke zijn wel te vertrouwen? Welke niet?

[ Voor 3% gewijzigd door crimby op 01-06-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@crimby Fitvermogen met hun index fonds is een goed alternatief ( zie mijn signature )
Je kunt daar ook een automatische incasso instellen zodat je er geen omkijken meer naar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
JohanNL schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:16:
@crimby Fitvermogen met hun index fonds is een goed alternatief ( zie mijn signature )
Je kunt daar ook een automatische incasso instellen zodat je er geen omkijken meer naar hebt.
Thanks! Ziet er in eerste instantie goed uit. Lees ook dat ze voornamelijk een focus leggen op duurzame bedrijven. Qua rendement kan dit evt een risico vormen, maar eigenlijk wel iets wat ik toch ook belangrijk vind. Ik ga me eens verder inlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 17:20
magnifor schreef op maandag 1 juni 2020 @ 04:17:
Als deze inderdaad niet bij NL brokers te krijgen is dan zou Tastyworks een optie kunnen zijn. Dat is een VS broker die Nederlandse klanten accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:57
Stinger_Ventura schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:01:
[...]

Wordt zoveel geld bij gedrukt en financiële steun het systeem in gepompt, dat de beurs steeds weer als een dobber boven water komt.... hoe slecht het nieuws ook is...
vraag is denk ik meer wanneer de echte klap komt en in welke vorm?

Beetje als een leuk feestje waar je tot laat door trekt op redbull-wodka 🤠, maar die dagen er na ben je 🤮. We zitten nu nog flink aan de red-bull 🤪
Waarom moet er per se een 'klap' komen? Wat zijn de oorzaak-gevolg relaties?

Er zou m.i. pas een klap komen als het centrale banken beleid strakker wordt, maar dat strakke beleid hoeft nooit te gebeuren. De enige 'klap' is dat de rendementen laag zullen zijn en pensioenen bijvoorbeeld duur. Waarom denk je dat centrale banken hun beleid strakker zullen moeten maken? In MMT hoeft dat helemaal niet: Wikipedia: Modern Monetary Theory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
crimby schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:28:
[...]

Thanks! Ziet er in eerste instantie goed uit. Lees ook dat ze voornamelijk een focus leggen op duurzame bedrijven. Qua rendement kan dit evt een risico vormen, maar eigenlijk wel iets wat ik toch ook belangrijk vind. Ik ga me eens verder inlezen!
Pas wel op de kosten bij NN. Deze varieren van 0,6% tot 1,66% !

https://cdn-fitvermogen.i...atie_fondskosten_2018.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
phantom09 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Thanks, duidelijke lijst!
Dit neem ik zeker mee. Ik denk dat een mix fund voor mij het makkelijkste / veiligste is en de kosten daarvan zijn ook nog mooi laag.
Ik zat alleen even te kijken bij de fondsen. Daar staat het rendement netjes aangegeven. Dit is neem ik aan het gemiddelde rendement? Hier staat bv 5% en als ik er vervolgens op klik zie ik dat het voor 2020 YTD slechts op 0,22% staat.
Is dit iets waar je echt goed moet kijken bij een dergelijke mix fund? Of juist gunstig in te stappen bij negatief rendament?

(Ben uber beginner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@crimby om wereldwijd te beleggen bij Fitvermogen zijn er 2 fondsen nodig, deze zijn al vaker besproken (zoekfunctie). Obligaties zou ik op dit moment niet aan beginnen: verwacht rendement op deposito's is vaak hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
crimby schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Thanks, duidelijke lijst!
Dit neem ik zeker mee. Ik denk dat een mix fund voor mij het makkelijkste / veiligste is en de kosten daarvan zijn ook nog mooi laag.
Ik zat alleen even te kijken bij de fondsen. Daar staat het rendement netjes aangegeven. Dit is neem ik aan het gemiddelde rendement? Hier staat bv 5% en als ik er vervolgens op klik zie ik dat het voor 2020 YTD slechts op 0,22% staat.
Is dit iets waar je echt goed moet kijken bij een dergelijke mix fund? Of juist gunstig in te stappen bij negatief rendament?

(Ben uber beginner)
Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn bij beleggen in fondsen/ETF's:

1. Rendement
2. Kosten

Wil je lage kosten, kijk dan hier: https://etfdb.com/compare/lowest-expense-ratio/

Er zjin ETF's vanaf 0,02 % kosten. Vele malen lager dan de NN fondsen.

Ongeachte ETF, fondsen, aandelen, kopen wanneer de koers op zijn laagst staat is altijd mooi. Echter niemand weet of de koers op zijn laagste punt staat (of dat hij nog lager wordt,, gelijk blijft of hoger gaat).
Je kan zelf kiezen wat jou het beste lijkt. Elke maand kopen is een optie, maar ook zou je als je denkt dat de koersen nu te hoog zijn het geld tijdelijk op een spaarrekening parkeren en over een paar maanden pas gaan kopen.

Als je mix funds wil hebben, dan zou ik in de SP500 en Nasdaq investeren. Liefst ETF's. Beleggingsfondsen van banken en verzekeraars zijn vaak duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fitvermogen i.c.m. de juiste 2 NN fondsen is juist de goedkoopste manier om wereldwijd gespreid te beleggen. Dit komt door redelijk lage TER, geen dividend lek, geen bewaarloon en geen transactiekosten.

Edit: dit is afgezien van VTI/VXUS die je niet zomaar bij Nederlandse brokers kunt kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 01-06-2020 10:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Inmiddels hebben ze ook twee index fondsen met veel lagere kosten.
phantom09 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn bij beleggen in fondsen/ETF's:

1. Rendement
2. Kosten

Wil je lage kosten, kijk dan hier: https://etfdb.com/compare/lowest-expense-ratio/

Er zjin ETF's vanaf 0,02 % kosten. Vele malen lager dan de NN fondsen.

Ongeachte ETF, fondsen, aandelen, kopen wanneer de koers op zijn laagst staat is altijd mooi. Echter niemand weet of de koers op zijn laagste punt staat (of dat hij nog lager wordt,, gelijk blijft of hoger gaat).
Je kan zelf kiezen wat jou het beste lijkt. Elke maand kopen is een optie, maar ook zou je als je denkt dat de koersen nu te hoog zijn het geld tijdelijk op een spaarrekening parkeren en over een paar maanden pas gaan kopen.

Als je mix funds wil hebben, dan zou ik in de SP500 en Nasdaq investeren. Liefst ETF's. Beleggingsfondsen van banken en verzekeraars zijn vaak duurder.
Allemaal leuk en aardig maar ik zou dan eerst maar eens kijken of je deze ETF's als particuliere Nederlander kunt aankopen en zoja bij welke aanbieder en hoeveel kosten die dan rekent voor aan/verkopen, bewaarloon e.d.
Een potentieel dividendlek is ook een dingetje, dat kan bij een world etf/fonds ook zomaar indirect 0,3% extra kosten opleveren op jaarbasis.

Bij Fitvermogen betaal je geen bewaarloon en aan/verkoop kosten en hebben de fondsen een Nederlandse fondsstructuur ( minimaal dividendlek )

@crimby Deze twee fondsen moet je hebben:

https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1
https://www.fitvermogen.n...rkets-Eq-Fund/useFilter/1

De meeste andere NN fondsen bij Fitvermogen zijn niet interessant of je moet willen inspelen op bepaalde sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
JohanNL schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:41:
[...]

Inmiddels hebben ze ook twee index fondsen met veel lagere kosten.

[...]

Allemaal leuk en aardig maar ik zou dan eerst maar eens kijken of je deze ETF's als particuliere Nederlander kunt aankopen en zoja bij welke aanbieder en hoeveel kosten die dan rekent voor aan/verkopen, bewaarloon e.d.
Een potentieel dividendlek is ook een dingetje, dat kan bij een world etf/fonds ook zomaar indirect 0,3% extra kosten opleveren op jaarbasis.

Bij Fitvermogen betaal je geen bewaarloon en aan/verkoop kosten en hebben de fondsen een Nederlandse fondsstructuur ( minimaal dividendlek )

@crimby Deze twee fondsen moet je hebben:

https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1
https://www.fitvermogen.n...rkets-Eq-Fund/useFilter/1

De meeste andere NN fondsen bij Fitvermogen zijn niet interessant of je moet willen inspelen op bepaalde sectoren.
Thanks all en zeker bedankt voor deze 2 linkjes.
Ik heb een account aangemaakt bij Fitvermogen en moet dan een paar dagen wachten en dan ga ik gewoon eens beginnen. Volgens mij gaat zoiets pas echt leven als je er met geld mee bezig gaat. Fitvermogen lijkt me voor nu makkelijk en eenvoudig. Ik kan altijd nog overstappen of veranderen.

Ps. Ik gebruik hier zeker de zoekfunctie en de topics, maar ik wist even niet hoe of waarop ik moest zoeken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Ah digital ally gaat gekke dingen doen komende dagen. Ik had gisteren een limit order gezet, maar ik was veel te laag natuurlijk. Ik zie een pre market prijs van +300% tov vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Is dit een penny stock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Wat denken jullie van het vorige week genoteerde JDE Peets, moederbedrijf van o.a. Douwe Egberts en Pickwick? De beursgang vond afgelopen vrijdag versneld plaats vanwege grote vraag van beleggers tegen een IPO inschrijfprijs van 31,50 waar het nu 36,50 noteert.

De koffiemarkt is al enkele jaren tussen de 1,5 en 2 procent stijgende en na Nestlé is JDE de grootste partij wereldwijd. Om de reacties voor te zijn: ik heb (nog) geen jaarverslaganalyse gedaan noch een uitgebreid marktonderzoek. Echter denk ik dat er wel zeer positieve kwartaalcijfers aan zitten te komen gezien de huidige thuiswerksituatie en de gestegen vraag naar & prijs van koffie als gevolg daarvan :) .

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ko.Kane schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:30:
[...]

De verliezers zijn ook moeilijk te voorspellen, wil je dan alle autobedrijven, alle vliegmaatschappijen shorten (ok dat had nu gewerkt...)? Maar het gaat om het punt. Dan bloed je langzaam dood als er niks gebeurd.

Ik denk dat neerwaarts risico op je huidige portfolio ook redelijk bekend is op de longterm.

Maar stel dat je 80% met nul neerwaarts risico wegzet: neem ik een deposito onder garantie stelsel aan. Dan verlies je nog inflatie en VRH. Stel ongeveer samen 2%. Maar je wil ook 5% rendement. Op 100k portfolio is dat 7k wat je jaarlijks wil hebben. Maar als je maar 20k belegd, moet je dus jaarlijks 7k/20k= 35% rendement hebben....
Dan moet je af en toe echt mega klapper maken. Gok je mis ben je slechter af dan nu. Want met je huidige portfolio is het niet onaannemelijk dat je long term rendement maakt.

Volgens mij kun je dan beter je huidige portfolio houden en evt 10-15% reserveren voor losse aandelen, opties etc. Dan heb je sowieso een solide renderende basis.

@Longcat was ook een random plaatje om een idee te geven. Ik zocht een andere van marketear, kon die echter niet vinden.
Het lijkt een gevalletje van: in theorie is er geen speld tussen te krijgen maar probeer dit theoretische idee maar eens om te zetten naar een praktische werkwijze. :)

Vandaag mijn positie in VWRL verkocht. Omdat die het minste presteert in mijn portefeuille en omdat ik tot de conclusie gekomen ben dat die kwartaaldividenden eigenlijk voor mij niet optimaal zijn; in dollars en in België moet je er ook 30% belastingen over betalen die je niet kan recupereren via de belastingen.

De vrijgekomen cash ga ik verdelen over mijn vier resterende posities en met een klein deel ga ik eens wat experimenteren met put-opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Wozmro Het is dat je andere redenen had om VWRL te verkopen, maar anders had je VWCE nog kunnen overwegen. Dat is hetzelfde fonds, maar dan een aandelenklasse waarbij dividend geherinvesteerd wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Wozmro daarom heb ik vwce, wat zr40 ook noemt.

Dat is probleem met zulke theorieën. Tuurlijk heb ik liever 90% gegarandeerd en 10% inzetten op super high reward zaken. Maar meestal zijn die vooral high risk. Ik kan daar zelf alleen niet genoeg van op aan dat ik wat kies dat continue presteert. Vrij groote kans dat je longterm verliest van VWRL/VWCE.

Omdat VWRL dus EM heeft doet dat t nu slechter dan IWDA of SP500 tracker, maar das appels met peren. IWDA met EMIM is weer t zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Wel ja, voor EM heb ik eigenlijk al deels de holdings Sofina en Brederode, die doen dat best goed. Vooral Sofina in India momenteel.

IWDA ga ik behouden.

De theorie met de put-opties is eigenlijk dat de zaken waarvan iedereen denkt dat the sky the limit is keihard op hun bek gaan :)

Nu de praktijk eens testen. opmerking: het wordt een klein en afgebakend experiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
JohanNL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:29:
@Crasheeee Het kost wat tijd maar voor de meesten met zo'n '' saaie '' portefeuille die vooral bestaat uit '' saaie '' ETF's is het waarschijnlijk wel rendabel om je portefeuille over te zetten naar een ander platform waar het goedkoper is.
Door niets te doen terwijl je het eigenlijk niet eens bent met de tariefsverhoging of andere wijzigingen geef je stilzwijgend juist wel een akkoord hiervoor en kun je er natuurlijk vanuit gaan dat ze in de toekomst opnieuw de tarieven verhogen en/of wijzigingen doorvoeren die voor jou als eindgebruiker nadelig zijn.
Het wijzigen van kostenstructuren en voorwaarden zal in de toekomst wel vaker voorkomen, ook bij andere brokers. Het verplaatsen om alleen statement te maken is i.m.o. niet de beste aanpak als je beredeneert op basis van een lange termijn gedachte.

Maar het nadelig effect op de lange termijn is mij in ieder geval duidelijk. Ik heb dan ook nagedacht over wat slim is qua aanpak. Ben benieuwd of de rest van dit topic wellicht een opmerking/toevoeging heeft op mijn gedachtegang.

Ik neig ernaar om m’n VTI/VXUS portefeuille om te zetten naar VWRL. Dit is namelijk sinds de verandering van de regelgeving al mijn standaard aanpak geweest bij alleen DEGIRO.

Enige punt waar ik nog over twijfel is of ik iets over het hoofd zie op het financiële aspect. Als ik de historische totale aankoopwaarde (bij transacties) afzet tegen de huidige totale verkoopwaarde inclusief de transactiekosten, is er een andere reden om dit niet om te zetten zolang het getal in de plus staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Of het getal wel of niet in de plus staat maakt qua belasting (althans voor particulieren in Nederland) niets uit. Je betaalt geen belasting over gerealiseerde winsten, en je switcht vanwege de toekomst, niet vanwege het verleden. Als je wilt switchen naar een fonds met praktisch dezelfde samenstelling, dan maakt het moment van overstap ook niets uit.

Kortom: gewoon doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Crasheeee Ik zou bij DeGiro ook rekening houden met dat er uiteindelijk een bewaarloon komt.
Aan al die buy&hold beleggers verdienen ze namelijk zo goed als niets, iets wat voor moederbedrijf van Flatex waarschijnlijk niet acceptabel zal zijn, die hebben DeGiro overgenomen om uiteindelijk daar flinke winsten mee te maken.
Die €100 welkomstbonus moeten ze ook nog ergens weer mee terug verdienen, dat gaat ze niet lukken met het Flatex platform zelf, 1 en 1 = 2 :p

Goed, ze kunnen bij elke bank/broker de tarieven verhogen, maar wil je dus voor lage tarieven blijven beleggen moet je waarschijnlijk uiteindelijk wel een keer switchen.
En het gaat niet om een statement te maken, het gaat erom dat het vaak loont om te switchen naar een ander platform voor de lagere kosten.
Als het enige waarin je belegt wat saaie ETF / beleggingsfondsen zijn is het switchen meestal ook eenvoudig uit te voeren.
Daarbij is het neveneffect waarschijnlijk dat als veel meer mensen dit doen dat aanbieders van beleggingsproducten wel twee keer na zullen denken voordat ze de tarieven verhogen.

Mocht je toch zoveel mogelijk zekerheid willen hebben over de toekomstige kosten van je beleggingen en het aanhouden daarvan, dan zou ik beleggen bij een aanbieder die enkel hun eigen producten aanbiedt.

Dat zijn zoal Centraal Beheer, Fitvermogen ( NN ), Meesman, BrandNewDay, ABN begeleid beleggen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Niet meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Jedi_Pimp schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:27:
Wat denken jullie van het vorige week genoteerde JDE Peets, moederbedrijf van o.a. Douwe Egberts en Pickwick? De beursgang vond afgelopen vrijdag versneld plaats vanwege grote vraag van beleggers tegen een IPO inschrijfprijs van 31,50 waar het nu 36,50 noteert.

De koffiemarkt is al enkele jaren tussen de 1,5 en 2 procent stijgende en na Nestlé is JDE de grootste partij wereldwijd. Om de reacties voor te zijn: ik heb (nog) geen jaarverslaganalyse gedaan noch een uitgebreid marktonderzoek. Echter denk ik dat er wel zeer positieve kwartaalcijfers aan zitten te komen gezien de huidige thuiswerksituatie en de gestegen vraag naar & prijs van koffie als gevolg daarvan :) .
Momenteel lijkt het bedrijf wel redelijk geprijsd te zijn of basis van de free cash flows, zou iets hoger nu kunnen. Maar de balans is niet al te sterk, er drukt behoorlijk wat schuld op. Het is wel een bedrijf wat al enige jaren 'ipo ready' is gemaakt, dus het kan zijn dat er wat capex is uitgesteld om een beter plaatje te schetsen. Aankomend kwartaal zullen de kosten van de ipo sowieso op de resultaten wegen en wat ook niet helpt is dat de prijs van koffie flink lager staat dan vorig jaar. Afhankelijk van hoe de contracten met de boeren zijn, kan dit een kortstondig een prijsschommeling zijn (in beide richtingen voor DE), maar het lijkt vooral te duiden op gebrek aan vraag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 09:11
JohanNL schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:41:
Ik zat eens te kijken in de verschillende fondsen, heb je deze weleens gezien: https://www.fitvermogen.n...ligatie-Fonds/useFilter/1

Zie ook https://www.fondsnieuws.n...ligatie-fonds-p/rendement

Als je je geld opdeelt in:
- kan ik écht niet missen -> spaarrekening
- kan ik écht wel missen -> gespreid aandelenfonds
- kan ik op zich missen, maar ik wil het evt. wel op kunnen nemen zonder al teveel risico op verlies

Voor die laatste categorie zou misschien dat First Class een optie kunnen zijn? Het is een obligatiefonds, dus minder risico (3/7 op de indicator). Je bent veel minder overgeleverd aan de "grillen" van de markt (zie ook het rendementoverzicht), maar je krijgt wel een leuk kwartaaldividend van 0,24 euro. De koers is nu 22,21.

Stel dat je daar dan 1000 euro in zou leggen, dan heb je 1000/22,21 = 45 aandelen.

Over die 45 aandelen krijg je per kwartaal 45*0,24 euro dividend = 10,8 euro. Over een jaar dus ongeveer 43 euro. Dat is een rendement van 4,3%. Stuk meer dan op je spaarrekening.

Uiteraard natuurlijk moet er nog wat loopkosten af (0,50%). Maar dat zal ongeveer overeenkomen met wat ze zelf aangeven op de genoemde pagina; dat ze streven naar een rendement van 4% op jaarbasis.

Overigens staat er in de prospectus dat het fonds vrijgesteld is van dividendbelasting:

Dividendbelasting
Het Fonds is vrijgesteld voor de inhouding van dividendbelasting op al haar uitkeringen indien en voorzover zij een dividenduitkering doet.

Zie ook deze bron: https://www.fitvermogen.nl/nieuwsartikel?news_id=20027319

Weleens overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@WizZie- Hmm ja, de koers van het fonds ( waarbij al de kosten zijn afgetrokken ) lijkt vrij stabiel maar je krijgt wel een aardig dividend per kwartaal.
Het risico is ook aanzienlijk lager dan bij aandelen, zou inderdaad wel interessant kunnen zijn voor die laatste categorie.
Dat kwartaal dividend is alleen niet 100% zeker, er staat ook:
Het fonds streeft naar een dividendrendement van 4 procent op jaarbasis
Maar zolang de betalingen maar worden voldaan zal dit wel vrij stabiel blijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
WizZie- schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:21:
[...]

Ik zat eens te kijken in de verschillende fondsen, heb je deze weleens gezien: https://www.fitvermogen.n...ligatie-Fonds/useFilter/1

Zie ook https://www.fondsnieuws.n...ligatie-fonds-p/rendement

Als je je geld opdeelt in:
- kan ik écht niet missen -> spaarrekening
- kan ik écht wel missen -> gespreid aandelenfonds
- kan ik op zich missen, maar ik wil het evt. wel op kunnen nemen zonder al teveel risico op verlies

Voor die laatste categorie zou misschien dat First Class een optie kunnen zijn? Het is een obligatiefonds, dus minder risico (3/7 op de indicator). Je bent veel minder overgeleverd aan de "grillen" van de markt (zie ook het rendementoverzicht), maar je krijgt wel een leuk kwartaaldividend van 0,24 euro. De koers is nu 22,21.

Stel dat je daar dan 1000 euro in zou leggen, dan heb je 1000/22,21 = 45 aandelen.

Over die 45 aandelen krijg je per kwartaal 45*0,24 euro dividend = 10,8 euro. Over een jaar dus ongeveer 43 euro. Dat is een rendement van 4,3%. Stuk meer dan op je spaarrekening.

Uiteraard natuurlijk moet er nog wat loopkosten af (0,50%). Maar dat zal ongeveer overeenkomen met wat ze zelf aangeven op de genoemde pagina; dat ze streven naar een rendement van 4% op jaarbasis.

Overigens staat er in de prospectus dat het fonds vrijgesteld is van dividendbelasting:

Dividendbelasting
Het Fonds is vrijgesteld voor de inhouding van dividendbelasting op al haar uitkeringen indien en voorzover zij een dividenduitkering doet.

Zie ook deze bron: https://www.fitvermogen.nl/nieuwsartikel?news_id=20027319

Weleens overwogen?
Uitgekeerd dividend is iets heel anders dan rendement/rente. YTM van dit fonds is 1.61%. kosten zijn 0.5%. De rente is dus jaarlijks 1.11%. Hier gaan nog de hedging cost en cost of risk vanaf. Met een beetje geluk is het rendement dan 0,5% per jaar. Daarnaast neem je ook nog eens enorme rente risico's door een groot gedeelte te beleggen in obligaties met een lange looptijd. max 0.5% rendement per jaar lijkt me niet aantrekkelijk.

Het fonds kan wel elk jaar 4% uitkeren maar als het eigen vermogen van het fonds steeds kleiner wordt schiet je natuurlijk nog steeds niet op. Je kan ook heel duidelijk in de factsheet zien dat het rendement over de afgelopen 5 jaar praktisch 0% was. En dat terwijl de rente daalde. https://www.fitvermogen.n...EB787CA6BF2DE1696450A18C8

Kortom, tenzij je voor lange termijn grote bedragen wil stallen is dit geen aantrekkelijk fonds. En zelfs al heb je vele tonnen/miljoenen die je niet op de bank wil stallen zijn er nog altijd veel goedkopere bondfunds.

[ Voor 4% gewijzigd door klaasvaak1853 op 01-06-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaizka
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-07 18:10
Vraag over de nieuwe situatie bij Flatex en de kosten per order:

- worden die kosten alleen in rekening gebracht als de order daadwerkelijk uitgevoerd wordt? Dus stel ik plaats een aankooporder voor een x bedrag van een aandeel, het betreffende aandeel zakt niet naar die prijs, is dat dan een order waar ze kosten voor rekenen?

(ik denk het niet, maar vraag het toch voor de zekerheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
klaasvaak1853 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:40:
[...]

Uitgekeerd dividend is iets heel anders dan rendement/rente. YTM van dit fonds is 1.61%. kosten zijn 0.5%. De rente is dus jaarlijks 1.11%. Hier gaan nog de hedging cost en cost of risk vanaf. Met een beetje geluk is het rendement dan 0,5% per jaar. Daarnaast neem je ook nog eens enorme rente risico's door een groot gedeelte te beleggen in obligaties met een lange looptijd. max 0.5% rendement per jaar lijkt me niet aantrekkelijk.

Het fonds kan wel elk jaar 4% uitkeren maar als het eigen vermogen van het fonds steeds kleiner wordt schiet je natuurlijk nog steeds niet op. Je kan ook heel duidelijk in de factsheet zien dat het rendement over de afgelopen 5 jaar praktisch 0% was. En dat terwijl de rente daalde. https://www.fitvermogen.n...EB787CA6BF2DE1696450A18C8

Kortom, tenzij je voor lange termijn grote bedragen wil stallen is dit geen aantrekkelijk fonds. En zelfs al heb je vele tonnen/miljoenen die je niet op de bank wil stallen zijn er nog altijd veel goedkopere bondfunds.
Je hebt natuurlijk gelijk, uitgekeerd dividend is wat anders dan rendement.

Maar even het vergelijk met de spaarrekening waar je helemaal geen rendement uit haalt. Bij dit fonds heb je dan nog wel (een streven naar) een 4% dividenduitkering op jaarbasis. Dat was meer mijn punt.

En je hoeft toch niet voor lange termijn een (groot) bedrag erin te stallen? Je kan immers dagelijks je aandelen verkopen bij Fitvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WizZie- schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk, uitgekeerd dividend is wat anders dan rendement.

Maar even het vergelijk met de spaarrekening waar je helemaal geen rendement uit haalt. Bij dit fonds heb je dan nog wel (een streven naar) een 4% dividenduitkering op jaarbasis. Dat was meer mijn punt.
Hoe is dat anders dan een spaarrekening met 0% rendement waar je ieder jaar 4% 'dividend' van opneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Zr40 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:05:
[...]

Hoe is dat anders dan een spaarrekening met 0% rendement waar je ieder jaar 4% 'dividend' van opneemt?
Nou, bij dat Fitvermogen fonds krijg je 4% bijgeschreven en heb je (normaliter) na 1 jaar 1040 euro.
Bij jouw spaarrekeningvoorbeeld neem je 40 euro van je 1000 euro op en kom je dus op 960 euro uit, die je dan weer kan terugstorten waarbij je weer op 1000 euro zit.

Mogelijk zie ik iets over het hoofd hoor en reken ik te simpel? (Vandaar dat ik het eerst hier post en het niet meteen aankoop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
gaizka schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:04:
Vraag over de nieuwe situatie bij Flatex en de kosten per order:

- worden die kosten alleen in rekening gebracht als de order daadwerkelijk uitgevoerd wordt? Dus stel ik plaats een aankooporder voor een x bedrag van een aandeel, het betreffende aandeel zakt niet naar die prijs, is dat dan een order waar ze kosten voor rekenen?

(ik denk het niet, maar vraag het toch voor de zekerheid)
Ja enkel bij uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WizZie- schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:28:
[...]

Nou, bij dat Fitvermogen fonds krijg je 4% bijgeschreven en heb je (normaliter) na 1 jaar 1040 euro.
Bij jouw spaarrekeningvoorbeeld neem je 40 euro van je 1000 euro op en kom je dus op 960 euro uit, die je dan weer kan terugstorten waarbij je weer op 1000 euro zit.

Mogelijk zie ik iets over het hoofd hoor en reken ik te simpel? (Vandaar dat ik het eerst hier post en het niet meteen aankoop.)
Wat je over het hoofd ziet is dat dividenduitkeringen betaald worden door het fonds. Het fonds daalt dus in waarde. Je komt bij een netto rendement van 0% niet op 40+1000 euro uit, maar op 40+960 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Zr40 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:52:
[...]

Wat je over het hoofd ziet is dat dividenduitkeringen betaald worden door het fonds. Het fonds daalt dus in waarde. Je komt bij een netto rendement van 0% niet op 40+1000 euro uit, maar op 40+960 euro.
Dus met andere woorden, om een 4% dividend te kunnen uitkeren én de inleg haar waarde te laten behouden, moet het fonds zelf jaarlijks ook minimaal 4% aan rendement maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
WizZie- schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:02:
[...]

Dus met andere woorden, om een 4% dividend te kunnen uitkeren én de inleg haar waarde te laten behouden, moet het fonds zelf jaarlijks ook minimaal 4% aan rendement maken?
Eh ja, waar denk je waar dat geld anders vandaan moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
helloitsme schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:13:
[...]

Ik had al even gezocht en kwam dit tegen. Je kan dan dus zelf de belasting terugvragen bij de irs. Bij grote bedragen wellicht de moeite waard (in dat geval heb je wellicht ook een boekhouder die het voor je kan regelen ;-) )

https://the-international-investor.com/investment-faq/reclaiming-withholding-tax-foreign-dividends

For America, you should complete the W-8BEN [PDF] in advance, to allow your dividends to be taxed at the 15% treaty rate rather than the full 30%. If you do not complete the form in advance but discover the error before the end of the same tax year, you may simply be able to complete the W-8BEN and request a refund of the additional withholding tax from the paying agent.

If you do not resolve the problem in time, the IRS guidance is to complete a US income tax return and request a refund. This will usually be a 1040NR [PDF] but may be the simplified 1040NR-EZ [PDF] if you meet certain conditions.
Zie nu ook dit bijzonder klantonvriendelijke besluit van DeGiro. Beetje halverwege het spel de regels veranderen.
Nu maakt het mij voor mijn normale "box3" rekening niet zo veel uit, maar ik heb bij hen ook een "box1" geblokeerde pensioenrekening. Dat is wat lastiger, zo niet onmogelijk om te wijzigen, al was het maar omdat ik geen andere brokers ken die deze service levert.

Ik heb die link even bekeken, en er staat bij de uitleg:
Do not send Form W-8BEN to the IRS. Instead, give it to the person who is requesting it from you. Generally, this will be the person from whom you receive the payment, who credits your account, or a partnership that allocates income to you. An FFI may also request this form from you to document your account as other than a U.S.
Er is ook nergens een adres oid te vinden van de US fiscus om het buiten de broker om heen te sturen.

Heeft iemand dit ooit wel eens gedaan?

En even terzijde, we kunnen dit wel slap vinden van DeGiro, maar dit is natuurlijk wel het resultaat van de discriminerende MIFIDII regels, de EU dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Nouja, dat die US ETF's een uitzondering zouden krijgen op de MIFIDII was natuurlijk ook oneerlijk geweest, dan heb je ook weer een soort van oneerlijke concurrentie.
Het probleem ligt volgens mij toch vooral bij de uitgever van de ETF, die is niet bereid te voldoen aan de regels hier en dan houdt het gewoon een keertje op.
Verder zal de EU het waarschijnlijk prima vinden dat het geld voor fondsbeheerders zoveel mogelijk binnen de EU blijft, heeft op de langere termijn wellicht nog wat voordelen, wie weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Het is al gezegd maar US withholding tax met W-8BEN etc heeft inhoudelijk niets met MIFiD etc te maken.

Dat DeGiro nu maatregelen neemt inrelatie tot beiden heeft maar een logische verklaring: de toko is heel hard op zoek naar een fatsoenlijk verdienmodel en dumpt zoveel mogelijk gedoe en bijbehorende kosten. Het schraapt letterlijk centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Santee schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:42:
[...]

1,16 USD +0,57 (96,58%)

Je zei? Maar goed Hertz is falliet, dus leuke pump and dump, maar niemand gaat die dingen voor $1,16 kopen, staat straks weer op $0,50.

Sidenote, toch weer spijt dat ik 20% van VTIQ vorige week voor $22 heb weggedaan en hij nu weer op $30 staat. Ik heb nog maar 20% (andere 60% op $32,50 eruit).
Gekken zijn het weer aan het omhoog pompen richting de merger vote 2 Juni. Het zal daarna wel weer inkakken, maar toch een pump nu weer.

edit: Nu is VTIQ weer op $27, duuuump it people.
Yikes naar de merger toch de 2e hype golf, VTIQ op $30+. Jammer dat ik die 20% eruit heb gegooid op $22. Nu is het de vraag of het na de merger gaat inkakken de komende 6 maanden en dat ik beter nu mijn winst kan gaan pakken. In de gaten houden dan maar.

Ik blijf erbij dat ik Nikola een goede lange termijn vind met het oog op waterstof vervoer. Ik wil ze dus eigenlijk long term in mijn portefuille houden, maar een korte termijn 300% winst is wel smakelijk. Echter hebben velen die fout gemaakt om bijvoorbeeld Google, Amazon of Tesla er op 500% winst uit te gooien 10 jaar geleden. Ik schat zelf de kans klein dat Nikola echt de volgende 100B company wordt en met een huidige markt cap van ~10B lijken ze erg overvalued. Lastig lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Baytep schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:16:
[...]

En even terzijde, we kunnen dit wel slap vinden van DeGiro, maar dit is natuurlijk wel het resultaat van de discriminerende MIFIDII regels, de EU dus.
Nee, dat is het niet. De MiFID II regels staan (voor zover hier relevant) alleen de rechtstreekse verkoop van bepaalde producten aan retail klanten niet toe. Nergens wordt verboden om de belastingverdragen toe te passen. Dat is echt een bewuste keuze van DEGIRO om dat niet meer te doen, met ogenschijnlijk als doel om de klanten te pushen de betreffende posities te sluiten zodat DEGIRO bepaalde kosten kan besparen.

Je kan het niet eens zijn met MiFID II, maar bekritiseer het dan aub wel op basis van de zaken die daar daadwerkelijk niet door toegestaan worden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2020 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
DJTimo schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:52:
[...]
Zou je de correlatie tussen SpaceX en TSLA kunnen toelichten, behalve de obvious (enige overeenkomst is de CEO naar mijn weten)? Of heb ik iets gemist en lanceert Tesla vandaag ook iets?
Zr40 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:19:
Hebben jullie $TSLA gezien? Begrijp mij niet verkeerd, ik ben het helemaal eens met jullie dat Tesla en SpaceX echt niets te maken hebben met elkaar behalve de CEO, maar dit had ik wel zien aankomen (+5,5%).
Santee schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:19:
[...]

Ik denk ook dat het invloed op $SPCE gaat hebben 8)7
Jup, ook $SPCE heeft +5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:46:
[...]

Nee, dat is het niet. De MiFID II regels staan (voor zover hier relevant) alleen de rechtstreekse verkoop van bepaalde producten aan retail klanten niet toe. Nergens wordt verboden om de belastingverdragen toe te passen. Dat is echt een bewuste keuze van DEGIRO om dat niet meer te doen, met ogenschijnlijk doel om de klanten te pushen de betreffende posities te sluiten.

Je kan het niet eens zijn met MiFID II, maar doe het dan aub wel op basis van de zaken die daar daadwerkelijk niet door toegestaan worden :)
Dat was niet mijn gedachtengang, maar die was ook niet erg duidelijk, sorry.

Als de MIFID binnen Europa geen mensen zou discrimineren op basis van de taal die ze spreken had iedereen lekker US ETF'jes kunnen blijven kopen.
Was er een veel groter volume VTI/VXUS in de handen van klanten geweest (omdat dit samen met DeGiro de beste deal was), en hadden ze wel twee keer nagedacht om die mensen weg te jagen... (dan hadden ze bijvoorbeeld de beursaansluitkosten iets verhoogd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:06
Qunix schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:49:
[...]

[...]

Hebben jullie $TSLA gezien? Begrijp mij niet verkeerd, ik ben het helemaal eens met jullie dat Tesla en SpaceX echt niets te maken hebben met elkaar behalve de CEO, maar dit had ik wel zien aankomen (+5,5%).
Prima, ik zit long, dus je hoort mij niet klagen. Het is in het verleden wel gebleken dat google trends een spike in 'tesla' zoekopdrachten toonde rondom een Space X event, maar dat toont alleen aan dat marketing werkt. Lastig direct terug te zien in verkoopcijfers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Baytep schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Dat was niet mijn gedachtengang, maar die was ook niet erg duidelijk, sorry.

Als de MIFID binnen Europa geen mensen zou discrimineren op basis van de taal die ze spreken had iedereen lekker US ETF'jes kunnen blijven kopen.
Nee! :(

Stop toch eens met die "MiFID is taaldiscriminatie" onzin.

Het eindresultaat van voldoen aan de regels is publicatie van een document in de taal van de doelgroep. Dat is het makkelijke deel van de regels. Met dat eindresultaat kan jij als belegger (en je broker) herkennen dat de fondsbeheerder aan alle regels voldoet. En het weerhoudt jou als Nederlander ook niet om bijvoorbeeld Spaanse fondsen te kopen. Je bent wellicht niet de doelgroep, maar de fondsbeheerder voldoet aan de voorwaarden. Dus je mag het kopen, ook al is er geen Nederlandstalig document.

Het probleem is dat de Amerikaanse fondsbeheerders niet aan onze Europese regels willen voldoen. En dus willen ze dat document niet publiceren. Want daarmee zouden ze beweren dat ze wel aan alle regels voldoen.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Tja, hoe noem je het dan? Betutteling?
Zover ik weet kun je vanuit de UK wel VTI/VXUS kopen omdat het MIFID document in het Engels bestaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee. Nogmaals, de taal van het document is niet relevant. De fondsbeheerder voldoet niet aan de voorwaarden en dus mag het product niet verkocht worden aan retail beleggers in de EU. De fondsbeheerder kiest zelf om daar niet aan te voldoen.

UK is dan wel geen EU lidstaat meer, maar MiFID II is daar nog steeds van kracht.

Wil je niet belemmerd worden door de regels (en dus ook bepaalde beschermingen opgeven), zorg dan dat je gezien wordt als professionele belegger voor de regels van MiFID II.

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2020 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 19:08
Santee schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:50:
[...]

Yikes naar de merger toch de 2e hype golf, VTIQ op $30+. Jammer dat ik die 20% eruit heb gegooid op $22. Nu is het de vraag of het na de merger gaat inkakken de komende 6 maanden en dat ik beter nu mijn winst kan gaan pakken. In de gaten houden dan maar.

Ik blijf erbij dat ik Nikola een goede lange termijn vind met het oog op waterstof vervoer. Ik wil ze dus eigenlijk long term in mijn portefuille houden, maar een korte termijn 300% winst is wel smakelijk. Echter hebben velen die fout gemaakt om bijvoorbeeld Google, Amazon of Tesla er op 500% winst uit te gooien 10 jaar geleden. Ik schat zelf de kans klein dat Nikola echt de volgende 100B company wordt en met een huidige markt cap van ~10B lijken ze erg overvalued. Lastig lastig.
Ik heb echt mijn zeerste twijfels over VTIQ (Nikola).

Het hele pre-order systeem wat ze hanteren is gebakken lucht, maar ze gebruiken het wel om hun verwachtte omzet mee te projecteren. Letterlijk iedereen kan een voertuig bij hun pre-orderen, er is geen enkele deposit of controle voor. Als ik wil kan ik er straks ook een paar pre-orderen.

Ze willen dit jaar al voertuigen gaan afleveren, echter is er van hun Arizona fabriek alleen nog maar bekend dat ze een stuk land hebben gekocht. Dus hoe willen ze deze productie gaan realiseren? En hoe gaan ze een ramp doen naar 35000 voertuigen in 2021? Ik verwacht dat ze in 2022 wellicht pas hun eerste voertuig op de weg zullen hebben.

Daarnaast vertrouwen ze op waterstof, waarvoor nog amper infrastructuur is. Hoe gaan ze deze gehele infrastructuur financieren met die 1 miljard (correct me if I'm wrong) die ze tot nu toe hebben opgehaald? Ze moeten hiervan namelijk ook nog hun fabriek laten bouwen. Ook lijken ze nog amper personeel te hebben, bronnen variëren van 200~300 man.

Ze hebben nog geen plannen voor autonoom rijden vrijgegeven. Hoe gaan ze ooit met de Tesla Semi concurreren over pak hem beet 5 jaar? Het is echt een no-brainer om voor de Tesla Semi te gaan zodra deze over FSD beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Edwin__ schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:11:
[...]

Ik heb echt mijn zeerste twijfels over VTIQ (Nikola).

Het hele pre-order systeem wat ze hanteren is gebakken lucht, maar ze gebruiken het wel om hun verwachtte omzet mee te projecteren. Letterlijk iedereen kan een voertuig bij hun pre-orderen, er is geen enkele deposit of controle voor. Als ik wil kan ik er straks ook een paar pre-orderen.

Ze willen dit jaar al voertuigen gaan afleveren, echter is er van hun Arizona fabriek alleen nog maar bekend dat ze een stuk land hebben gekocht. Dus hoe willen ze deze productie gaan realiseren? En hoe gaan ze een ramp doen naar 35000 voertuigen in 2021? Ik verwacht dat ze in 2022 wellicht pas hun eerste voertuig op de weg zullen hebben.

Daarnaast vertrouwen ze op waterstof, waarvoor nog amper infrastructuur is. Hoe gaan ze deze gehele infrastructuur financieren met die 1 miljard (correct me if I'm wrong) die ze tot nu toe hebben opgehaald? Ze moeten hiervan namelijk ook nog hun fabriek laten bouwen. Ook lijken ze nog amper personeel te hebben, bronnen variëren van 200~300 man.

Ze hebben nog geen plannen voor autonoom rijden vrijgegeven. Hoe gaan ze ooit met de Tesla Semi concurreren over pak hem beet 5 jaar? Het is echt een no-brainer om voor de Tesla Semi te gaan zodra deze over FSD beschikt.
Klopt het is nog veel speculatie, en met hindsight is iedereen miljardair. Ik blijf nu met 20 aandeeltjes zitten, een relatief kleine positie van wat ik had dus. Het wordt een hele uitdaging en ik verwacht eerlijk gezegd ook niet veel voor 2022. Het zal mij ook niks verbazen als de boel inkakt zodra men enige vertraging ziet of zodra men doorheeft dat een waterstof infrastructuur opzetten niet zo simpel is.

Tesla semi zou idd een grote concurrent zijn, ik vind het design van Nikola alleen veel mooier en hoop dat ze concurrerend zijn met hun tre model.

Pre orders zijn inderdaad vreemd, meeste verwachten dat maar 1/3e van die preorders daadwerkelijk serieus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Hoe zie jullie SPX deze maand? Top bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Mijn glazen bol zegt dat het allemaal nog wel veel hoger kan :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:18:
Daarom beleggen we toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Precies :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aanhoudende stijging? Tijdens een pandemie? :o

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+21,13%
+32,82%
+14,62%
+47,25%
Hoogste prestatie
FSLY, +96,54%
ETSY, +70,04%
FSLY, +117,04%
SHOP, +434,52%
Laagste prestatie
LK, –51,47%
LK, –83,73%
LK, –94,87%
LK, –94,87%
Aantal posities
Aandelen 121×
Opties
Aandelen 114×
Opties

Transacties
Aandelen 7×

Aandelen 4×
Opties 8×

Transactiekosten
€ 2,42
€ 7,02

Margin en risico (hover voor uitleg)

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
Leverage
156,8%
155,0%
Initial Margin
75,6%
100,9%
Maintenance Margin
44,0%
44,8%
Kritieke daling
–66,0%
–62,5%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200601.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200601-maand.png

Dankzij de opvallende winsten deze maand is mijn margin requirement enorm verbeterd. De initial margin is vooral gedaald voor de short boxes. En ondanks een paar aankopen is de maintenance margin requirement ook gedaald. Voor de verandering heb ik deze maand geen enkele optie aangeraakt. :o

Ook dit keer heb ik weer een rendementsgrafiek van Portfolio Performance klaargezet waarin het effect van cash leverage op mijn portfolio is verwijderd. De streepjeslijn is IWDA.

De top 3 deze maand heeft wederom grote uitschieters. Op 1 staat FSLY met +96,54%. Deze stijging is voornamelijk gevoed door uitstekende kwartaalcijfers. Tweede plaats is dit keer voor TWLO met +73,55%, ook door uitstekende kwartaalcijfers. WIX staat derde met +67,64%. Je raadt het al, uitstekende kwartaalcijfers. En dan heb ik nog 14 andere posities met een stijging van 30% of hoger.

Helemaal onderaan vinden we natuurlijk LK met –51,47%. Was al een kleine positie, maar nu blijft er al helemaal niets meer van over. :D Wat minder schokkend zijn de tweede en derde plaats: BZUN met –17,94% en ROKU met –10,90%.

En dan since inception. Niet verrassend is dat LK de titel van verlieskoning nog eens heeft versterkt. Staat nu op –94,87% sinds aankoop. CWEB houdt de tweede plaats met –72,09% ondanks een lichte stijging. Op de derde plaats staat GTLS met –55,43%.

Dan de winstkoning, SHOP. Die blijft maar winnen, zo lijkt het. Vorige maand stond het op +352,16%, deze maand +434,52% sinds aankoop. DOCU stijgt ook flink en behoudt zijn tweede plaats met +264,66%. De derde plaats was vorige maand in bezit van TSLA, maar die is deze maand verslagen door MELI met +176,87% (tegen +171,14% van TSLA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Rukapul schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:39:
Het is al gezegd maar US withholding tax met W-8BEN etc heeft inhoudelijk niets met MIFiD etc te maken.

Dat DeGiro nu maatregelen neemt inrelatie tot beiden heeft maar een logische verklaring: de toko is heel hard op zoek naar een fatsoenlijk verdienmodel en dumpt zoveel mogelijk gedoe en bijbehorende kosten. Het schraapt letterlijk centen.
Dat is prima, maar het zou mooi zijn geweest als DeGiro 2 keuzes had gegeven:

1. Optie die ze nu geven (lijst met x tal aandelen/etf's waarvan ze het regelen).
2. De oude regeling waar alles werd geregeld. uiteraard tegen een betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Welke Broker wordt er geadviseerd die goedkoop is om losse aandelen te kopen, nu dat Flatex transactiekosten rekent en je bij de Giro na wat ik hoor een zeer lange wachtrij staat?

Denk dat ik wereld ETF via de Rabobank of fitvermogen ga aankopen, ben er nog niet helemaal overuit.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 08:04
phantom09 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Dat is prima, maar het zou mooi zijn geweest als DeGiro 2 keuzes had gegeven:

1. Optie die ze nu geven (lijst met x tal aandelen/etf's waarvan ze het regelen).
2. De oude regeling waar alles werd geregeld. uiteraard tegen een betaling.
Maar waarom zouden ze? Ze zitten in een gouden zetel om dit af te kunnen dwingen bij hun klanten omdat ze de tijd nu mee hebben.
michael3 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:23:
Welke Broker wordt er geadviseerd die goedkoop is om losse aandelen te kopen, nu dat Flatex transactiekosten rekent en je bij de Giro na wat ik hoor een zeer lange wachtrij staat?

Denk dat ik wereld ETF via de Rabobank of fitvermogen ga aankopen, ben er nog niet helemaal overuit.
Ik zou me niet geheel blind staren op transactiekosten maar er zijn genoeg alternatieven. Centraal Beheer, Fitvermogen maar ook Meesman en de drie groot Banken icm Northern Trust fondsen.

[ Voor 37% gewijzigd door Miki op 01-06-2020 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@michael3 Bij Trading212 Invest kun je gratis handelen in zo'n 3000 verschillende aandelen en ETF's.

Wil je gewoon passief beleggen zijn die je hebt genoemd ook prima om voordelig bij te beleggen.

[ Voor 32% gewijzigd door JohanNL op 01-06-2020 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:57:
[...]

Nee! :(

Stop toch eens met die "MiFID is taaldiscriminatie" onzin.

Het eindresultaat van voldoen aan de regels is publicatie van een document in de taal van de doelgroep. Dat is het makkelijke deel van de regels. Met dat eindresultaat kan jij als belegger (en je broker) herkennen dat de fondsbeheerder aan alle regels voldoet. En het weerhoudt jou als Nederlander ook niet om bijvoorbeeld Spaanse fondsen te kopen. Je bent wellicht niet de doelgroep, maar de fondsbeheerder voldoet aan de voorwaarden. Dus je mag het kopen, ook al is er geen Nederlandstalig document.

Het probleem is dat de Amerikaanse fondsbeheerders niet aan onze Europese regels willen voldoen. En dus willen ze dat document niet publiceren. Want daarmee zouden ze beweren dat ze wel aan alle regels voldoen.
Wat kan mij het schelen of ze wel of niet aan de regels voldoen of niet. Als ik een ETF wil kopen, koop ik een ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Zr40 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:50:

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+21,13%
+32,82%
+14,62%
+47,25%
Hoogste prestatie
FSLY, +96,54%
ETSY, +70,04%
FSLY, +117,04%
SHOP, +434,52%
Laagste prestatie
LK, –51,47%
LK, –83,73%
LK, –94,87%
LK, –94,87%
Aantal posities
Aandelen 121×
Opties
Aandelen 114×
Opties

Transacties
Aandelen 7×

Aandelen 4×
Opties 8×

Transactiekosten
€ 2,42
€ 7,02

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
Leverage
156,8%
155,0%
Initial Margin
75,6%
100,9%
Maintenance Margin
44,0%
44,8%
Kritieke daling
–66,0%
–62,5%

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dankzij de opvallende winsten deze maand is mijn margin requirement enorm verbeterd. De initial margin is vooral gedaald voor de short boxes. En ondanks een paar aankopen is de maintenance margin requirement ook gedaald. Voor de verandering heb ik deze maand geen enkele optie aangeraakt. :o

Ook dit keer heb ik weer een rendementsgrafiek van Portfolio Performance klaargezet waarin het effect van cash leverage op mijn portfolio is verwijderd. De streepjeslijn is IWDA.

De top 3 deze maand heeft wederom grote uitschieters. Op 1 staat FSLY met +96,54%. Deze stijging is voornamelijk gevoed door uitstekende kwartaalcijfers. Tweede plaats is dit keer voor TWLO met +73,55%, ook door uitstekende kwartaalcijfers. WIX staat derde met +67,64%. Je raadt het al, uitstekende kwartaalcijfers. En dan heb ik nog 14 andere posities met een stijging van 30% of hoger.

Helemaal onderaan vinden we natuurlijk LK met –51,47%. Was al een kleine positie, maar nu blijft er al helemaal niets meer van over. :D Wat minder schokkend zijn de tweede en derde plaats: BZUN met –17,94% en ROKU met –10,90%.

En dan since inception. Niet verrassend is dat LK de titel van verlieskoning nog eens heeft versterkt. Staat nu op –94,87% sinds aankoop. CWEB houdt de tweede plaats met –72,09% ondanks een lichte stijging. Op de derde plaats staat GTLS met –55,43%.

Dan de winstkoning, SHOP. Die blijft maar winnen, zo lijkt het. Vorige maand stond het op +352,16%, deze maand +434,52% sinds aankoop. DOCU stijgt ook flink en behoudt zijn tweede plaats met +264,66%. De derde plaats was vorige maand in bezit van TSLA, maar die is deze maand verslagen door MELI met +176,87% (tegen +171,14% van TSLA).
Moest je nou wel of niet deleveragen tijdens de afgelopen crash? En is als het moest, klopt het dat je ttwror dan heel anders(hoger) is dan je daadwerkelijk behaalde rendement?

[ Voor 190% gewijzigd door klaasvaak1853 op 01-06-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:39:
[...]

Wat kan mij het schelen of ze wel of niet aan de regels voldoen of niet. Als ik een ETF wil kopen, koop ik een ETF.
@phantom09 Wat het jou kan schelen is dat je het niet kan kopen. Wil je het wel kopen, dan dien je geclassificeerd te worden als professionele belegger. Of je moet de fondsbeheerder overtuigen om toch aan de regels te voldoen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
JohanNL schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:35:
@michael3 Bij Trading212 Invest kun je gratis handelen in zo'n 3000 verschillende aandelen en ETF's.

Wil je gewoon passief beleggen zijn die je hebt genoemd ook prima om voordelig bij te beleggen.
Bedankt, ik ga ernaar kijken.
Is dit er wel eentje die realtime echte koersen gebruikt zonder koersopslag?
En kan je echt onbeperkt handelen?

Zit wel weer in de UK, weet niet of dat nog gevolgen gaat hebben ook omdat ze uit de EU gaan.

De website en app zoals ik die had gezien zag er wel mooi uit.

Ik wil beide doen, passief buy en hold in wereld fondsen/etf en beleggen/traden hoe je het ook wilt noemen in losse aandelen.

[ Voor 9% gewijzigd door michael3 op 01-06-2020 21:52 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

klaasvaak1853 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:43:
[...]

Had je wel of geen posities verkocht tijdens de crash? Zo ja? Welk percentage en welk effect heeft dit gehad op de waarde van je portfolio. Je Time-Weighted Rate of Return kan natuurlijk postief zijn terwijl jijzelf qua rendement op verlies staat

Moest je nauw deleveragen tijdens de afgelopen crash? En is je ttwror dan niet heel anders dan je daadwerkelijk behaalde rendement?
.
Ik heb één positie gesloten op 12 maart, 5 posities op 16 maart en nog een op 1 april. Ongeveer 6% van mijn posities. Geen gedwongen verkoop, maar ik vond het de beste stap op dat moment.

Achteraf gezien waren dit best goed presterende posities - deze staan nu ongeveer 50% hoger dan op moment van verkoop. Maar ik schreef het al begin april in de maandupdate van maart:
Om de maintenance margin requirement op afstand te houden heb ik preventief een aantal aandelenposities gesloten. Natuurlijk staan die inmiddels weer hoger, maar dat maakt niet uit, maintenance margin requirement verlagen was de beste stap destijds.
En daar sta ik nog steeds achter. Ik heb verder ook niet te klagen met zo'n portfolioresultaat in de afgelopen maanden. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2020 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
michael3 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:50:
[...]

Bedankt, ik ga ernaar kijken.
Is dit er wel eentje die realtime echte koersen gebruikt zonder koersopslag?
En kan je echt onbeperkt handelen?

Zit wel weer in de UK, weet niet of dat nog gevolgen gaat hebben ook omdat ze uit de EU gaan.

De website en app zoals ik die had gezien zag er wel mooi uit.
De (live) koersdata klopt vaak niet is mijn ervaring, maar je handelt wel voor de juiste koers.
Er is geen koers-op/afslag zoals bij Flatex, ook kun je met Euro's effecten kopen in een andere valuta zonder op/afslag of omwisselkosten.
Wel hebben ze een soort van '' huis regels '' die zegt dat je niet meer dan 100 transacties mag uitvoeren per maand, met een maximum van in totaal €100K en je mag niet daytraden ( op dezelfde dag een positie openen en weer sluiten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:11:
Wil je niet belemmerd worden door de regels (en dus ook bepaalde beschermingen opgeven), zorg dan dat je gezien wordt als professionele belegger voor de regels van MiFID II.
En welke beschermingen zijn dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:18:
Yup. SP500 naar 5900 (over 10 jaar) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Hou ook rekening mee met eventuele vaste kosten. Als ik mij niet vergis kan je bij de ING voor € 3,60 aandelen kopen. Dat is relatief goedkoop, maar daarnaast is er nog een beheer fee van 0,2% per jaar tot € 100.000,- (als ik mij niet vergis in het percentage).
Kortom, je bent dan duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
phantom09 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:16:
[...]

Hou ook rekening mee met eventuele vaste kosten. Als ik mij niet vergis kan je bij de ING voor € 3,60 aandelen kopen. Dat is relatief goedkoop, maar daarnaast is er nog een beheer fee van 0,2% per jaar tot € 100.000,- (als ik mij niet vergis in het percentage).
Kortom, je bent dan duurder uit.
Met beheer fee bedoel je de TER? Die heb je overal en is afhankelijk van welke ETF of fonds je kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
michael3 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:20:
[...]

Met beheer fee bedoel je de TER? Die heb je overal en is afhankelijk van welke ETF of fonds je kiest.
de TER zijn de kosten van je ETF. Maar een hoop brokers (vooral banken) rekenen ook een vorm van beheerskosten over je beleggingen. Dat kan al snel een procent van je vermogen per jaar zijn (erg dure grap).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
RocketKoen schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:45:
[...]

de TER zijn de kosten van je ETF. Maar een hoop brokers (vooral banken) rekenen ook een vorm van beheerskosten over je beleggingen. Dat kan al snel een procent van je vermogen per jaar zijn (erg dure grap).
Je kunt beter spreken van brokers die transparant zijn over hun verdienmodel en brokers die geen inzage geven maar wel beetje bij beetje het “gratis” beleggen strippen van diensten en service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
En brokers die al veel kosten vragen en deze nog verder verhogen, *kuch* Binck *kuch* ING ;)
Uiteindelijk ben je nergens veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
JohanNL schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:21:
En brokers die al veel kosten vragen en deze nog verder verhogen, *kuch* Binck *kuch* ING ;)
Uiteindelijk ben je nergens veilig.
Omdat het hebben van een handelsplatform, voldoen aan allerlei fiscale en juridische regels icm specifieke dienstverlening nu èènmaal gewoon geld kost.
Je kunt beter accepteren dat een fatsoenlijke broker je geld kost dan dat je om de haverklap van broker moet wisselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Miki En zelfs dat geeft geen garanties zoals sommige klanten van DeGiro recentelijk al hebben gemerkt.
Het risico dat je - om wat voor reden dan ook - uiteindelijk eens een keer moet switchen van zowel assets als broker blijft gewoon bestaan ook al zit je bij een bank/broker met een top-reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:58
Zr40 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:50:

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+21,13%
+32,82%
+14,62%
+47,25%
Hoogste prestatie
FSLY, +96,54%
ETSY, +70,04%
FSLY, +117,04%
SHOP, +434,52%
Laagste prestatie
LK, –51,47%
LK, –83,73%
LK, –94,87%
LK, –94,87%
Aantal posities
Aandelen 121×
Opties
Aandelen 114×
Opties

Transacties
Aandelen 7×

Aandelen 4×
Opties 8×

Transactiekosten
€ 2,42
€ 7,02

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
Leverage
156,8%
155,0%
Initial Margin
75,6%
100,9%
Maintenance Margin
44,0%
44,8%
Kritieke daling
–66,0%
–62,5%

[Afbeelding]
[Afbeelding]

TWLO is Twillio toch? Dat ging vandaag alle kanten op..
Fastly, die stond ooit in mijn "volgen" lijstje. Nooit meer naar gekeken. Dom dom dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Miki schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:18:
[...]

Je kunt beter spreken van brokers die transparant zijn over hun verdienmodel en brokers die geen inzage geven maar wel beetje bij beetje het “gratis” beleggen strippen van diensten en service.
Ik heb niks tegen een broker met beperkte diensten en service. Of waar je ala Ryanair voor alles los bij betaalt. Zolang dat maar duidelijk is.

Op zich deed degiro dat heel goed. Tot de flatex overname. Ineens wordt er aan alle kanten in de dienstverlening gesneden terwijl de kosten gelijk blijven. De bestaande klanten mogen betalen voor "€100 welkomstbonus" acties.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

Voor wereldwijd gespreid beleggen is Fitvermogen het goedkoopst. Hou wel rekening met het grotere aantal ESG uitsluitingen (kan een voordeel of een nadeel zijn).

Als je voor Rabobank kiest kun je beter de NT fondsen nemen dan een wereld ETF, i.v.m. dividend lek.
Pagina: 1 ... 125 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.