Gaat niet (alleen) om het Engels, maar ook dat de documentatie aan bepaalde Europese eisen moet voldoen qua inhoud. En sommige punten daarvan botsen geloof ik met de eisen die in de USA gesteld worden.Unicron schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:40:
[...]
Volgens mij betekent het dat waar normaal 15% dividendbelasting wordt gerekend vanwege het belastingverdrag tussen de USA en NL, dat er nu de 30% wordt ingehouden als het niet in de lijst staat. Correct me if I am wrong.
VXUS en VTI waren al niet meer te koop omdat de Vanguard fondsen geen NL documentatie leveren wat verplicht is sinds ruim een jaar ofzo. Heb dit altijd vreemd gevonden want engels is goed genoeg. Volgens mij zijn jaarberichten en andere dingen van AEX fondsen ook gewoon engels.
Maar als het 30% wordt, dan krijg je dus minder netto dividend.Unicron schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:40:
[...]
Volgens mij betekent het dat waar normaal 15% dividendbelasting wordt gerekend vanwege het belastingverdrag tussen de USA en NL, dat er nu de 30% wordt ingehouden als het niet in de lijst staat. Correct me if I am wrong.
Is het dan niet ook zo dat ipv 15%, je 30% ingehouden belasting op je jaaropgave krijgt en dat vervolgens allemaal kan verrekenen met reeds betaalde inkomstenbelasting in je jaarlijkse aangifte?
Met andere woorden, het is niet hetzelfde als het dividendlek van Vanguard fondsen in Ierland (bv VWRL), waar je die ingehouden bronbelasting niet te horen krijgt en dus niet kan verrekenen in je aangifte?
Ben even snel door de lijst heengegaan. Ik krijg de indruk dat er helemaal geen etf's/ fondsen op staan. Alleen aandelen van individuele bedrijven.Unicron schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:22:
Hebben andere mensen ook de email van degiro gehad over wijzigingen in de bronbelastingtarieven?
Het komt er op neer dat er alleen voor een bepaalde lijst van US beleggingsproducten verlaagde bronbelastingtarieven worden aangeboden.
Mijn vraag is nu specifiek of dit een impact heeft op VXUS en VTI. Ik kan deze niet in de lijst vinden, maar misschien hadden deze sowieso niet de verlaagde tarieven.
Ik had altijd VXUS/VTI vanwege de minimale dividend lekkage en was benieuwd of dit hetzelfde blijft met deze wijziging?
Dit heeft niks met dividend lekkage te maken, maar met de belasting die jij moet betalen over het dividend wat je krijgt. Nu is dat 15% (die je onder voorwaarden weer terug kan krijgen bij je belastingaangifte). Maar dat wordt dus 30%.
Weet iemand of je die 30% dan terug kan krijgen bij je belastingaangifte? Of blijft dat max 15% en verlies je dus 15% van je dividend door deze actie van degiro?
@helloitsme ik denk het volledige % terug te werken bij de BD, zie mijn post hierboven
Ik Krijg juist het vermoeden dat je van de nl belastingsdienst max 15% terug krijgt. De rest mag je terugvragen bij de US belastingsdienst.AceAceAce schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:23:
@helloitsme ik denk het volledige % terug te werken bij de BD, zie mijn post hierboven
Kan iemand deze mail delen? Ik heb niets ontvangen voor mijn pensioenrekening, waarvoor de belastingverdragen ook gewoon zouden moeten gelden.
Wat een sneue uitkleding van de dienstverlening.
Ik mocht laatst ook al ondervinden dat ze op het moment niet meer mogelijk is om en/of rekeningen te openen.
Voeg daar het gedoe met money market fondsen aan toe en je ziet een afbrokkelende broker met als enige voordeel gratis aanhouden van etfs
Ik mocht laatst ook al ondervinden dat ze op het moment niet meer mogelijk is om en/of rekeningen te openen.
Voeg daar het gedoe met money market fondsen aan toe en je ziet een afbrokkelende broker met als enige voordeel gratis aanhouden van etfs

Geachte ,Zr40 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:31:
Kan iemand deze mail delen? Ik heb niets ontvangen voor mijn pensioenrekening, waarvoor de belastingverdragen ook gewoon zouden moeten gelden.
Via deze weg informeren wij u over de wijzigingen in ons beleid met betrekking tot de verlaagde belastingtarieven voor inkomen (zoals dividenden) uit Amerikaanse producten.
Vanaf 30-06-2020 zullen wij alleen op specifieke Amerikaanse producten verlaagde bronbelastingtarieven aanbieden. Hiertoe zijn wij genoodzaakt vanwege de aanzienlijke operationele opzet die vereist is in het kader van regelgeving om ‘verlaging aan de bron’ aan te bieden.
Welke producten blijven onaangetast?
Bekijk hier de lijst met de ruim 2000 geselecteerde Amerikaanse producten. Over het algemeen bestaat de lijst uit de Amerikaanse aandelen die klanten van DEGIRO het meest verhandelen. Deze producten worden niet beïnvloed door de wijziging in dienstverlening. Het verlaagde belastingverdrag blijft hiervoor gelden. Voor Amerikaanse producten die beschikbaar zijn via ons platform, maar niet op de lijst staan, wordt het wettelijke belastingtarief toegepast.
Binnenkort kunt u deze lijst ook vinden op ons beleggingsplatform. Op de detailpagina van het specifieke Amerikaans product kunt u terugvinden of een verlaagd belastingtarief van toepassing is. Wanneer dit is geïmplementeerd, zullen wij u via ons platform informeren.
Momenteel bieden wij Amerikaanse aandelen aan op beurzen in de VS en op de Europese beurzen XETRA en Börse Frankfurt.
Toepassen van ‘verlaging aan de bron’
Houd u er alstublieft rekening mee dat de facilitering van deze dienst niet alleen afhankelijk is van de specifieke financiële producten, maar ook van de toepasbaarheid van de dienst op u als klant. Wij kunnen u deze dienst aanbieden wanneer uw land van verblijf en het land waar u belastingplichtig bent overeenkomt met het land waar uw bankrekening gevestigd is. Onder het tabblad ‘Profiel’ en vervolgens ‘Belastinggegevens’ kunt u zien of u in aanmerking komt voor deze dienst.
Meer informatie over dit onderwerp en belastingverdragen in het algemeen vindt u hier.
Let op: beleggen gaat gepaard met risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wij adviseren u om enkel in financiële instrumenten te beleggen die aansluiten bij uw kennis en ervaring.
Heeft u nog vragen?
Neem gerust contact met ons op.
Wij zijn beschikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 22:00.
Wij beantwoorden uw e-mail naar aanleiding van deze e-mail niet.
Hieronder vind u de contactgegevens waarop u ons wel kunt bereiken.
klanten@degiro.nl
www.degiro.nl
Help Center
Deze e-mail bevat belangrijke informatie omtrent uw account. Voor dergelijke e-mails kunt u zich niet uitschrijven.
[ Voor 4% gewijzigd door helloitsme op 28-05-2020 23:41 ]
Die eerste 15% krijg je doorgaans dan ook niet contant maar mag je ( weliswaar onbeperkt ) verrekenen met je VRH.helloitsme schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:29:
[...]
Ik Krijg juist het vermoeden dat je van de nl belastingsdienst max 15% terug krijgt. De rest mag je terugvragen bij de US belastingsdienst.
Betaal je geen of niet veel VRH maar ontvang je wel ( veel ) dividend dan zie je doorgaans ook nooit je geld uit deze eerste 15% aan dividendbelasting ooit weer ( volledig ) terug.
Echter geldt dit voor landen als België en Luxemburg waarbij je de eerste 15% dus als '' korting '' krijgt op je VRH en de rest bij het desbetreffende land zelf terug moet halen.
Voor Amerikaanse aandelen werkt dit volgens mij(?) nog anders en hebben we het W-8 BEN formulier zodat je het volledige dividend krijgt.
Behalve dan dat je de Amerikaanse dividendbelasting kunt invullen op je aangifte IB krijg je daar niets mee terug.
In vino veritas, in aqua sanitas
Precies. Door het 'rente op rente' effect kan een relatief kleine kostenbesparing na verloop van 20-30 jaar leiden tot duizenden euro's meer rendement.JohanNL schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:41:
Jullie moeten vooral doen wat je zelf denkt dat goed is, maar je kunt besparen op beleggen niet zomaar vergelijken met iets als besparen op je video kaart.
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 29-05-2020 05:55 ]
Wat degiro nu dus (als ik het goed begrijp) zegt is dat ze de regeling behorende bij het w-8 ben formulier niet meer gaat uitvoeren voor alle producten, maar alleen een selectie van aandelen.JohanNL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:01:
[...]
Die eerste 15% krijg je doorgaans dan ook niet contant maar mag je ( weliswaar onbeperkt ) verrekenen met je VRH.
Betaal je geen of niet veel VRH maar ontvang je wel ( veel ) dividend dan zie je doorgaans ook nooit je geld uit deze eerste 15% aan dividendbelasting ooit weer ( volledig ) terug.
Echter geldt dit voor landen als België en Luxemburg waarbij je de eerste 15% dus als '' korting '' krijgt op je VRH en de rest bij het desbetreffende land zelf terug moet halen.
Voor Amerikaanse aandelen werkt dit volgens mij(?) nog anders en hebben we het W-8 BEN formulier zodat je het volledige dividend krijgt.
Behalve dan dat je de Amerikaanse dividendbelasting kunt invullen op je aangifte IB krijg je daar niets mee terug.
Zo als ik het nu interpreteer (mocht iemand het beter weten meld het vooral!)
Bv VXUS
Nu:
Dividend $ 100
Officiële belasting in USA -30
Korting op dividendbelasting wegens het verdrag met NL: +15 (verwerkt door degiro nadat je het w8 ben formulier hebt ingevuld)
Uiteindelijk ontvangen netto dividend: 85
(Jaarlijks) terugvragen dividendbelasting via de NL belastingsdienst: +15 (verrekening vrh)
Totaal ontvangen 100
Toekomst
Dividend $ 100
Uiteindelijk ontvangen netto dividend: 70
(Jaarlijks) terugvragen dividendbelasting via de NL belastingsdienst: +15 (verrekening vrh)
De rest mag jezelf terugvragen bij de USA belastingdienst, waar niet iedereen zin in heeft...
Totaal ontvangen 85
In dat geval zou je je VXUS wel naar een andere broker willen verplaatsen. Maar dat kan waarschijnlijk niet wegens de Europese regelgeving (en degiro daar €100 per regel voor in rekening brengt)
[ Voor 3% gewijzigd door helloitsme op 29-05-2020 07:48 ]
Sneu is het sowieso, en ook een beetje vreemd. Geloof er weinig van dat het minder werk is of meer geld kost om bij 2000 fondsen de withholding tax goed te regelen, en bij de rest niet, dan het gewoon in 1x goed doen voor alle fondsen. Evenals het verhaal dat ze hogere kosten hebben om bepaalde ETFs aan te houden die ze nu mensen dwingen te verkopen...Rukapul schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:38:
Wat een sneue uitkleding van de dienstverlening.
Wanneer was dit gecommuniceerd dan? Ik heb dat gemist dan. Ik heb VTI VXUS en VWRLHielko schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:33:
[...]
Evenals het verhaal dat ze hogere kosten hebben om bepaalde ETFs aan te houden die ze nu mensen dwingen te verkopen...
Ja ik denk dat je het beste daar dan afscheid van neemt.helloitsme schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 06:01:
[...]
Wat degiro nu dus (als ik het goed begrijp) zegt is dat ze de regeling behorende bij het w-8 ben formulier niet meer gaat uitvoeren voor alle producten, maar alleen een selectie van aandelen.
Zo als ik het nu interpreteer (mocht iemand het beter weten meld het vooral!)
Bv VXUS
Nu:
Dividend $ 100
Korting op dividendbelasting wegens het verdrag met NL: +15 (verwerkt door degiro nadat je het w8 ben formulier hebt ingevuld)
Uiteindelijk ontvangen netto dividend: 85
Totaal ontvangen 100
Toekomst
Dividend $ 100
Uiteindelijk ontvangen netto dividend: 70
De rest mag jezelf terugvragen bij de USA belastingdienst, waar niet iedereen zin in heeft...
Totaal ontvangen 85
In dat geval zou je je VXUS wel naar een andere broker willen verplaatsen. Maar dat kan waarschijnlijk niet wegens de Europese regelgeving (en degiro daar €100 per regel voor in rekening brengt)
En sowieso kunnen er nog wel wat andere verassingen ontstaan bij degiro omdat die een aantal maanden geleden zijn overgenomen door het moederbedrijf van Flatex, ben bang dat ze het prijsverschil tussen wat ze nu aanbieden en dat wat Binck, lynx, ing etc gaan opvullen waardoor ze nog maar nauwelijks goedkoper zijn.
Als goedkoper alternatief hebben ze dan Flatex waarbij je enkel met de marketmakers handelt voor slechts €3,90 per transactie, dit platform integreren ze wellicht ook wel in degiro zelf.
Zoiets zal het wel worden ben ik bang.
Dit klopt niet. Je kan maximaal het verdragstarief verrekenen in de belastingaangifte in Nederland, dus 15% voor Amerikaanse dividenden. Alles wat daarboven wordt ingehouden moet je terugclaimen in het land waar de belasting is ingehouden (dus Amerika) en anders ben je het kwijt. En terugclaimen is een hele lading papierwerk die waarschijnlijk niet de moeite waard is voor een paar tientjes. Als DeGiro dat uberhaupt al kan faciliteren.AceAceAce schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:23:
Een ingevulde W8-BEN zorgt er voor dat a priori het correcte verdragstarief wordt ingehouden (dus 15% voor een Nederlander) en niet de standaard 30%. Dat formulier zorgt er dus voor dat je achteraf niet de extra 15% hoeft te reclaimen in Amerika. En het lijkt er inderdaad op dat DeGiro die functionaliteit wegsloopt voor een hele rits producten.
Een beetje een gevalletje "goedkoop is duurkoop". Dat DeGiro nou niet bepaald kwalitatief de beste broker is is al jaren bekend. En alle mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang wouden zitten bij DeGiro krijgen nu het deksel op hun kop. Treurig, maar ook weer niet helemaal onverwacht.
[ Voor 37% gewijzigd door writser op 29-05-2020 10:33 ]
Onvoorstelbaar!
Interessant artikel op het FD over de relatieve (on)rust op de beurzen: https://fd.nl/achtergrond...s-de-kalmte-vooral-schijn
Het artikel sluit af met onderstaande alinea. Ik zou zeggen rustig blijven zitten en vasthouden aan je strategie.
Het artikel sluit af met onderstaande alinea. Ik zou zeggen rustig blijven zitten en vasthouden aan je strategie.
Beetje bijsturen
Dus: wat doe je als belegger als je strategie de ene dag lijkt te werken, maar de andere dag weer totaal uit het lood staat bij het resultaat van de index? Het is lastig, want zomaar alle beleggingen draaien kan niet. Palthe van het NN Dutch Fund haalde 'de scherpe randjes' van zijn fonds af, zoals bedrijven met hoge schulden en erg cyclische stukken. En hij kocht wat van bedrijven waarvan ondernemingsmodellen standhouden: handelshuis Flow Traders of beursuitbater Euronext. 'Zo kun je wat bijsturen, zonder elke dag alles helemaal om te gooien', zegt hij.
Ook Blanqué en Mortier van het Franse Amundi blijven voorzichtig. 'De enige mogelijke aanleiding voor verbetering is een vaccin of een potentiële behandeling, want alleen deze factoren kunnen leiden tot een permanent herstel en een positieve verandering in het gedrag van consumenten.'
Dat is waarschijnlijk ook het beste en wat hier al heel vaak is gezegdTheDeuce schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:44:
Dit dus, waarbij het wrange ook nog eens is dat voor het overschrijven van je portefeuille DeGiro ook een vorstelijk bedrag per regel rekent dus dat wordt een hoop geklaag binnenkortwritser schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:24:
[...]
Dit klopt niet. Je kan maximaal het verdragstarief verrekenen in de belastingaangifte in Nederland, dus 15% voor Amerikaanse dividenden. Alles wat daarboven wordt ingehouden moet je terugclaimen in het land waar de belasting is ingehouden (dus Amerika) en anders ben je het kwijt. En terugclaimen is een hele lading papierwerk die waarschijnlijk niet de moeite waard is voor een paar tientjes. Als DeGiro dat uberhaupt al kan faciliteren.
Een ingevulde W8-BEN zorgt er voor dat a priori het correcte verdragstarief wordt ingehouden (dus 15% voor een Nederlander) en niet de standaard 30%. Dat formulier zorgt er dus voor dat je achteraf niet de extra 15% hoeft te reclaimen in Amerika. En het lijkt er inderdaad op dat DeGiro die functionaliteit wegsloopt voor een hele rits producten.
Een beetje een gevalletje "goedkoop is duurkoop". Dat DeGiro nou niet bepaald kwalitatief de beste broker is is al jaren bekend. En alle mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang wouden zitten bij DeGiro krijgen nu het deksel op hun kop. Treurig, maar ook weer niet helemaal onverwacht.
Klopt het eigenlijk dat de bronbelasting alleen verrekend kan worden met de belasting die je betaalt in box 3 en niet box 1 en box 3 bij elkaar?
Bij mij is de buitenlandse bronbelasting voor 2019 namelijk hoger dan de totale inkomstenbelasting in box 3. Dit jaar heb ik dus niet alle bronbelasting terug kunnen krijgen.
Stel de buitenlandse belasting is 500 euro, de inkomstenbelasting in box 3 is 100 euro, dan is de verrekening van buitenlandse bronbelasting ook 100 euro. Terwijl de overige 400 euro niet van de inkomstenbelasting in box 1 afgaat? Waardoor ik in dit hypothetische geval dus 400 euro misloop?
Bij mij is de buitenlandse bronbelasting voor 2019 namelijk hoger dan de totale inkomstenbelasting in box 3. Dit jaar heb ik dus niet alle bronbelasting terug kunnen krijgen.
Stel de buitenlandse belasting is 500 euro, de inkomstenbelasting in box 3 is 100 euro, dan is de verrekening van buitenlandse bronbelasting ook 100 euro. Terwijl de overige 400 euro niet van de inkomstenbelasting in box 1 afgaat? Waardoor ik in dit hypothetische geval dus 400 euro misloop?
Kan op een klein portfolio flink aantikken als je veel transacties doet. Voorlopig sowieso maar even holden. Toch vind ik Bux een fijn platform voor de 'simpele' handelaar. Ik koop en verkoop af en toe wat, geen schokkende bedragen. Dan is het snelle handelen via je mobiel toch wel erg fijn.JohanNL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:46:
BUX Zero gaat vanaf juni kosten rekenen voor limit orders EU aandelen: https://getbux.nl/bux-zero/tarieven/
Wat je overhoudt op Box 3, kan je meenemen naar volgend jaar.mark de man schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:16:
Klopt het eigenlijk dat de bronbelasting alleen verrekend kan worden met de belasting die je betaalt in box 3 en niet box 1 en box 3 bij elkaar?
Wat mij opvalt is dat bij de discussie over brokers, die hier ook vaak gevoerd is, is dat men enkel naar de kosten kijkt. Met als belangrijkste argument dat kosten over lange termijn een flinke hap uit je rendement nemen. Maar net zoals bij uiteindelijk je beleggingen zelf, vindt ik kapitaalbehoud en margin of safety ook enorm belangrijk bij je broker zelf. Uiteindelijk breng je (hopelijk) een flink bedrag bij deze partij onder en dus is er noodzaak voor 'veiligheid'. Dus dan zijn zaken als order execution, regelgeving, custodian keuze, klantenservice, afhandeling van tax en corporate actions ed ook gewoon enorm belangrijk. Persoonlijk betaal ik dan liever wat meer, dan dat ik inruil voor vermindering van deze componenten goedkoper uit ben.writser schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:24:
[...]
Tja, zelfde hier. Ligt er ook beetje aan wat je doet natuurlijk. Corporate actions zijn niet zo relevant als je elke maand braaf een index-etf koopt. Kapitaalbehoud denk je waarschijnlijk nog niet over na als je net begonnen bent met beleggen en van een custodian of orderexecutie hebben de meeste beginnende beleggers uberhaupt nog nooit gehoord. Dus dan kijk je vooral naar de kosten, terecht of niet.
Maar goed, ben het grotendeels wel met je eens, En iedereen die nu verontwaardigd verhuist van de DeGiro naar Trading212, Bux en Flatex omdat die nu het goedkoopste zijn: de kans is groot dat je daar t.z.t. ook tegen problemen of nieuwe kosten aan gaat lopen. Bij Flatex dus al volgende week ..
Maar goed, ben het grotendeels wel met je eens, En iedereen die nu verontwaardigd verhuist van de DeGiro naar Trading212, Bux en Flatex omdat die nu het goedkoopste zijn: de kans is groot dat je daar t.z.t. ook tegen problemen of nieuwe kosten aan gaat lopen. Bij Flatex dus al volgende week ..
[ Voor 8% gewijzigd door writser op 29-05-2020 11:52 ]
Onvoorstelbaar!
Dat is interessant, dat zal ik eens nazoeken. Dan zou ik volgend jaar en het jaar daarna wel wat terug moeten krijgen. Zelf verhuis ik nu ook meer richting de kant van Lynx op en ik heb nog een gedeelte bij Brand New Day, ook al heb ik bij allen eigenlijk een soortgelijke portefeuilleflyguy schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:36:
[...]
Wat je overhoudt op Box 3, kan je meenemen naar volgend jaar.
Ja, maar het valt opzich ook nog wel mee zolang je maar market orders doet en geen limit orders.Amens schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:33:
[...]
Kan op een klein portfolio flink aantikken als je veel transacties doet. Voorlopig sowieso maar even holden. Toch vind ik Bux een fijn platform voor de 'simpele' handelaar. Ik koop en verkoop af en toe wat, geen schokkende bedragen. Dan is het snelle handelen via je mobiel toch wel erg fijn.
Enkel voor de limit orders moet je vanaf volgende maand voor betalen, andere orders zijn nog gratis en daarvoor veranderd er dus ook niets.
Uiteindelijk willen ze dan nog een basic order introduceren waarmee alle orders die hier uit bestaan bundelen en laten uitvoeren op een dezelfde tijd op een beursdag.
Het verdienmodel hierbij zal wel zijn dat je zowel aan als verkopen hebt die zij kunnen verrekenen en op die manier de spread kunnen opstrijken als winst voor hunzelf ( aankopers betalen een hogere prijs dan wat de verkopers krijgen, bied/laat prijs ), maar de eindgebruiker hoeft hier geen transactiekosten voor te betalen.
De market en limit order gaan dan wel geld kosten en daarnaast worden je aandelen uitgeleend.
Lijkt me een prima verdienmodel zolang er maar genoeg animo voor is.
[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 29-05-2020 11:59 ]
Zijn jullie met die Amerikaanse domiciled aandelen niet bezorgd over erfbelasting verschuldigd in de VS? Hun erfbelasting voor niet-Amerikanen (of ingezetenen) is erg hoog (tot 40%) en doen ze al boven een voet van 60k, veel lagere voet dan in Nederland. Ik weet dat er een belastingverdrag is, maar dat is alleen tegen dubbele erfbelasting. Mis ik iets?
@mrfunk Ik denk dat de nabestaanden zich daar drukker over zouden moeten maken dan jijzelf die deze aandelen aanhoudt 
Maar waarom zou je Amerikaanse erfbelasting betalen als je Nederlander bent en hier woont, geen US-persoon?
Lijkt me niet logisch.
Maar waarom zou je Amerikaanse erfbelasting betalen als je Nederlander bent en hier woont, geen US-persoon?
Lijkt me niet logisch.
Ik heb dit onder FUD en fake news geschaard (voor NL burgers met verder geen relatie tot US). Het enige wat je hier over ziet zijn losse doemberichten, maar nooit een concreet praktische situatie en uitwerking.mrfunk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:02:
Zijn jullie met die Amerikaanse domiciled aandelen niet bezorgd over erfbelasting verschuldigd in de VS? Hun erfbelasting voor niet-Amerikanen (of ingezetenen) is erg hoog (tot 40%) en doen ze al boven een voet van 60k, veel lagere voet dan in Nederland. Ik weet dat er een belastingverdrag is, maar dat is alleen tegen dubbele erfbelasting. Mis ik iets?
Idem voor US brokers zoals IB.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 29-05-2020 12:16 ]
Technisch gezien bestaat die belasting wel. Maar in de praktijk niet echt uitvoerbaar. De US heeft geen informatie over buitenlandse houders van aandelen/ETFs en weet natuurlijk ook niet wanneer die overlijden.Rukapul schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:10:
[...]
Ik heb dit onder FUD en fake news geschaard. Het enige wat je hier over ziet zijn losse doemberichten, maar nooit een concreet praktische situatie en uitwerking.
@JohanNL Eens in principe. Het is wat anders als je partner er niet meteen makkelijk bij kan.
Nu heeft NL juist wel een estate tax treaty met de VS dus dubbele belasting zal geen issue zijn. Ik ken echter aardig wat mensen (ook veel niet-Nederlanders moet ik toegeven) die vanwege deze estate tax als ze boven de 60k USD komen, niet meer in US domiciled aandelen willen zitten en allemaal naar Ierse (of Luxemburgse, etc.) gaan.
Misschien is de praktijk minder weerbarstig dan de theorie en zijn mensen te voorzichtig. Met een Amerikaanse partner weet ik echter hoe ver de IRS gaat als je ook maar een kleine connectie hebt met het land en dat dat zeker niet alleen binnen de eigen landsgrenzen is.
Ik schrik een beetje dat ik hier mogelijk fake news verspreid haha. Hier wordt het redelijk uitgelegd: https://www.bogleheads.or..._taxation#US_estate_taxesRukapul schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:10:
[...]
Ik heb dit onder FUD en fake news geschaard. Het enige wat je hier over ziet zijn losse doemberichten, maar nooit een concreet praktische situatie en uitwerking.
Nu heeft NL juist wel een estate tax treaty met de VS dus dubbele belasting zal geen issue zijn. Ik ken echter aardig wat mensen (ook veel niet-Nederlanders moet ik toegeven) die vanwege deze estate tax als ze boven de 60k USD komen, niet meer in US domiciled aandelen willen zitten en allemaal naar Ierse (of Luxemburgse, etc.) gaan.
Misschien is de praktijk minder weerbarstig dan de theorie en zijn mensen te voorzichtig. Met een Amerikaanse partner weet ik echter hoe ver de IRS gaat als je ook maar een kleine connectie hebt met het land en dat dat zeker niet alleen binnen de eigen landsgrenzen is.
Maar kijk nou eens wat je doet:mrfunk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:25:
@JohanNL Eens in principe. Het is wat anders als je partner er niet meteen makkelijk bij kan.
[...]
Ik schrik een beetje dat ik hier mogelijk fake news verspreid haha. Hier wordt het redelijk uitgelegd: https://www.bogleheads.or..._taxation#US_estate_taxes
- linkt naar een niet autoritieve US bron
- hebt een US partner
Beide punten raken exact aan mijn bezwaar hierboven. Door die essentiële punten niet uit te werken versterk je het fake news.
Ik had het overigens al eens nagezocht. En voor mijn mede NL-ers nog eens opgezocht:
https://wetten.overheid.nl/BWBV0004614/1971-02-03
Essentie zit in artikel 8.
Sowieso moet je niet dood gaan
. En schenken met de warme hand.
Onvoorstelbaar!
In ander nieuws, ik kwam deze nog een keer tegen.
Moest wel een beetje grinneken dat ik/we nu toch ergens in stap 16-19 zitten, ook al willen we dat allemaal niet
/f/image/wv8v1nIicJvexVyfgD6n0Me3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Rukapul op 30-05-2020 11:42 ]
Nietus, we zitten in 13.
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Haha, ja als je er nog een paar maanden overheen laat gaan, zou de grafiek dat zo maar eens zo kunnen tonen
Waarom nou weer via DM, is het zo geheim?Voor iedereen die VTI/VXUS posities heeft bij DeGiro en een passend alternatief zoekt, stuur me even DM.
Jammer dat je zo communiceert met 'fake news', alsof er een soort van conspiracy achter zit (van de Amerikaanse belastingdienst?). Is dat hoe het wisselen van gedachten tegenwoordig is? Iets fake news noemen als iets niet klopt (of nouja, Trump)? Ik deel ten eerste geen 'nieuws', ik deel iets waar duidelijke bronvermelding bij staat (lees misschien ook even de titel...). Ik heb ongelijk omdat ik het estate tax belastingverdrag niet goed interpreteerde (wat is tangible, wat is intangible, wat als je bij een Amerikaanse broker zit (IB b.v..). Kennelijk ben ik een fake news verspreider daardoor en kan ik gelijk door naar Breitbart.Rukapul schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:16:
[...]
Maar kijk nou eens wat je doet:
- linkt naar een niet autoritieve US bron
- hebt een US partner
Beide punten raken exact aan mijn bezwaar hierboven. Door die essentiële punten niet uit te werken versterk je het fake news.
Ik had het overigens al eens nagezocht. En voor mijn mede NL-ers nog eens opgezocht:
Maargoed, je kunt dus prima US domiciled aandelen bezitten (als Nederlander).
Heb je de datums bewust weggeknipt uit je grafiek?flipjevandejam schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:45:
Voor iedereen die VTI/VXUS posities heeft bij DeGiro en een passend alternatief zoekt, stuur me even DM.
In ander nieuws, ik kwam deze nog een keer tegen.
Moest wel een beetje grinneken dat ik/we nu toch ergens in stap 16-19 zitten, ook al willen we dat allemaal niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht valt dit onder een verdrag tussen Nederland en de VS? Want ook in dit blogje van ene IRS heeft men het over estate tax voor overleden nonresidents met securities of U.S. companies:Rukapul schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:16:
In de praktijk (artikel gaat er nog verder op in):Deceased nonresidents who were not American citizens are subject to U.S. estate taxation with respect to their U.S.-situated assets.
U.S.-situated assets include American real estate, tangible personal property, and securities of U.S. companies. A nonresident’s stock holdings in American companies are subject to estate taxation even though the nonresident held the certificates abroad or registered the certificates in the name of a nominee.
Exceptions: Assets that are exempt from U.S. estate tax include securities that generate portfolio interest, bank accounts not used in connection with a trade or business in the U.S., and insurance proceeds.
Estate tax treaties between the U.S. and other countries often provide more favorable tax treatment to nonresidents by limiting the type of asset considered situated in the U.S. and subject to U.S. estate taxation. Executors for nonresident estates should consult such treaties where applicable.
Executors for nonresidents must file an estate tax return, Form 706NA, United States Estate (and Generation-Skipping) Tax Return, Estate of a nonresident not a citizen of the United States, if the fair market value at death of the decedent's U.S.-situated assets exceeds $60,000.
https://www.irs.gov/indiv...t-file-estate-tax-returns
Kortom, in het verleden zijn velen er waarschijnlijk goed mee weg gekomen. Hebben je nabestaanden toch al gezeik met Amerikaanse autoriteiten dan is dit wellicht een stok tussen de deur, zo hebben ze Al Capone ook gepakt:Under U.S. tax law, the estates of foreign holders of U.S. assets, such as stocks, real estate, or valuables, are required to pay estate taxes on those assets after the death of the owner. There’s even a handy piece of IRS paperwork — form 706-NA — to help calculate the tax.
But one veteran Swiss banker tells CNBC that this rule is widely ignored around the world, and the U.S. government has no way to know how much money it is owed under its own laws.
[...]
“There are lots of U.S. assets that are owned by people not living in the U.S.,” he said. “At the moment, the U.S. cannot get ahold of it. Look at the people who have houses there. Look at how many people own Apple stock that are not living in the U.S.”
https://www.cnbc.com/2015...-costing-us-billions.html
Assistant Attorney General Mabel Walker Willebrandt recognized that mob figures publicly led lavish lifestyles yet never filed tax returns, and thus could be convicted of tax evasion without requiring hard evidence to get testimony about their other crimes.
Wikipedia: Al Capone
Kort antwoord: ja.
Ook vergt het meer uitleg, wat bovendien verschilt per situatie, waarmee het hier vermoedelijk teveel off-topic gaat.
Haha, nee simpelwef yahoo finance van top to trough gepaktBrtH schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:59:
[...]
Heb je de datums bewust weggeknipt uit je grafiek?Dan kan je natuurlijk alles wel fitten.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik slecht kan inschatten wat de (lange termijn) gevolgen zijn van de aanpassing die DEGIRO nu doet op bijv. de posities VTI en VXUS. Is dit zo extreem dan?
Ik ben zo’n saaie belegger die domweg maandelijks begon met VTI + VXUS en uiteindelijk uit noodzaak is overgegaan naar VWRL bij DEGIRO.
Ik zie het bijvoorbeeld ook niet zitten om continu de boel te verplaatsen om koste wat kost het goedkoopste alternatief te hebben. Het hele idee was: lage kosten, grote spreiding en vasthouden aan het plan.
Ik ben zo’n saaie belegger die domweg maandelijks begon met VTI + VXUS en uiteindelijk uit noodzaak is overgegaan naar VWRL bij DEGIRO.
Ik zie het bijvoorbeeld ook niet zitten om continu de boel te verplaatsen om koste wat kost het goedkoopste alternatief te hebben. Het hele idee was: lage kosten, grote spreiding en vasthouden aan het plan.
[ Voor 8% gewijzigd door Crasheeee op 29-05-2020 14:20 ]
Een wat minder geheime route is bij IB aanvragen om geclassificeerd te worden als professionele belegger voor de MiFID regels.
Vereisten:
* Akkoord dat je bepaalde beschermingen specifiek voor retail beleggers verliest (samenvatting van IB over deze beschermingen)
* Vermogen van 500k
* Actief handelen (200k per jaar met 40 transacties per jaar)
Vooral dat laatste is niet verenigbaar met de doelstelling om buy&hold te beleggen. Dan doe je weinig transacties, en meestal met een veel lager volume per jaar.
Mocht je meer dan een jaar werkzaam zijn als professional in de financiële sector waarbij kennis van de verhandelde producten vereist is, dan hoef je slechts te voldoen aan één van de twee kwantitatieve vereisten.
Je verliest 15% van het door de betreffende effecten uitbetaalde dividend vanwege deze aanpassing en dit kan je nergens verrekenen.Crasheeee schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:18:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik slecht kan inschatten wat de (lange termijn) gevolgen zijn van de aanpassing die DEGIRO nu doet op bijv. de posities VTI en VXUS. Is dit zo extreem dan?
@Crasheeee Het kost wat tijd maar voor de meesten met zo'n '' saaie '' portefeuille die vooral bestaat uit '' saaie '' ETF's is het waarschijnlijk wel rendabel om je portefeuille over te zetten naar een ander platform waar het goedkoper is.
Door niets te doen terwijl je het eigenlijk niet eens bent met de tariefsverhoging of andere wijzigingen geef je stilzwijgend juist wel een akkoord hiervoor en kun je er natuurlijk vanuit gaan dat ze in de toekomst opnieuw de tarieven verhogen en/of wijzigingen doorvoeren die voor jou als eindgebruiker nadelig zijn.
Door niets te doen terwijl je het eigenlijk niet eens bent met de tariefsverhoging of andere wijzigingen geef je stilzwijgend juist wel een akkoord hiervoor en kun je er natuurlijk vanuit gaan dat ze in de toekomst opnieuw de tarieven verhogen en/of wijzigingen doorvoeren die voor jou als eindgebruiker nadelig zijn.
Uhm.... Rukapul post juist dat verdrag en artikel!Verwijderd1 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:04:
[...]
Wellicht valt dit onder een verdrag tussen Nederland en de VS? Want ook in dit blogje van ene IRS heeft men het over estate tax voor overleden nonresidents met securities of U.S. companies:
Tevens had je beter dit kunnen highlighted:
Want alles wat er in de rest van IRS artikel staat is irrelevant, dat verdrag is wat toepasbaar is, en kan op alle punten anders zijn (of gelijk), maar daar is waar je moet kijken voor antwoord.Estate tax treaties between the U.S. and other countries often provide more favorable tax treatment to nonresidents by limiting the type of asset considered situated in the U.S. and subject to U.S. estate taxation. Executors for nonresident estates should consult such treaties where applicable.
Simpele berekening, met aanname dat je gebruik kan maken van de VRH aftrek van buitenlands dividendbij je inkomstenbelasting. En met de aanname dat je portefeuille ook weer niet zo groot is dat je moeite gaat doen om het geld terug te vragen bij de USA belastingdienstCrasheeee schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:18:
Stel je hebt $10.000 VXUS/VTI en het dividend is 2,5% per jaar = $250
dan kost je de nieuwe aanpak van DeGiro 15% x $ 250 = $ 37,50 per jaar. (= 0,375% rendement)
Wat ben ik blij dat ik niet in van die US ETF's zit, waarom sommige van jullie eigenlijk wel?
Er zijn volgens mij toch genoeg alternatieven die een veel voordeligere fonds structuur hebben qua dividendbelasting en ook nog eens scherp geprijst zijn ( TER )
Er zijn volgens mij toch genoeg alternatieven die een veel voordeligere fonds structuur hebben qua dividendbelasting en ook nog eens scherp geprijst zijn ( TER )
VTI/VXUS: laagste totale kosten. Zie: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/JohanNL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:37:
Wat ben ik blij dat ik niet in van die US ETF's zit, waarom sommige van jullie eigenlijk wel?
[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 29-05-2020 15:56 ]
Maar 15% van het dividend ging sowieso verloren zoals ik het heb begrepen, dan is dat netto niet meer zo voordelig.
Dat klopt niet volgens mij niet voor VTI. Zie voor dividendlek die link.
Klopt, dit is het langere antwoordPistachenootje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:39:
[...]
Zo geheim is het nou ook weer niet....
https://www.reddit.com/r/...s_handelen_zonder_opties/
Maar merkte dus dat niet iedereen het volgde en de discussie wat verzand(de) doordat iedereen er vanuit een ander uitgangspunt naar kijkt.
Zodoende m'n suggestie voor DM specifiek voor mensen die nu weg willen bij DeGiro, omdat het me relevant voor hen lijkt.
[ Voor 8% gewijzigd door flipjevandejam op 29-05-2020 16:32 ]
Ik zit met twee vragen over 'accumulating' ETFs, zoals bijvoorbeeld VWCE. (De accumulating variant van de 'distributing' VWRL)
- Bij een accumulating ETF wordt het dividend herbelegd en bij distributing wordt het dividend uitgekeerd.
Voor laatstgenoemde moet je dividenbelasting betalen, maar hoe werkt dit bij een distributing ETF? Moet je dan ook dividendbelasting betalen of heb je in dat opzicht een belastingvoordeeltje, omdat het dividend wordt herbelegd en dus niet op je bankrekening krijgt uitbetaald?
(Ik bedoel dan niet de dividendlekkage die een ETF heeft, want die zijn voor bijvoorbeeld VWCE en VWRL gelijk.) - Als een ETF met fysieke replicatie werkt hoe kan het dividend dan herbelegd worden als dit lager is dan de stukprijs van 1 aandeel op dat moment?
Kun je dan bij een ETF zoals VWCE toch fractionele aandelen bezitten?
Het kan een belastingvoordeel bieden, maar dat is sterk afhankelijk van het belastingregime van zowel het fonds als klant. In bepaalde landen wordt er fiscaal vanuit gegaan dat fondsen ontvangen dividend voor het grootste deel ook weer uitkeren. De meeste ETFs en beleggingsfondsen zijn echter fiscaal geoptimaliseerd. Het verschil is dan vooral praktisch van aard voor bijvoorbeeld NL, terwijl in andere landen mogelijk wel belasting uitgesteld kan worden.HyperH schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:03:
Ik zit met twee vragen over 'accumulating' ETFs, zoals bijvoorbeeld VWCE. (De accumulating variant van de 'distributing' VWRL)
[list=1]
• Bij een accumulating ETF wordt het dividend herbelegd en bij distributing wordt het dividend uitgekeerd.
Voor laatstgenoemde moet je dividenbelasting betalen, maar hoe werkt dit bij een distributing ETF? Moet je dan ook dividendbelasting betalen of heb je in dat opzicht een belastingvoordeeltje, omdat het dividend wordt herbelegd en dus niet op je bankrekening krijgt uitbetaald?
(Ik bedoel dan niet de dividendlekkage die een ETF heeft, want die zijn voor bijvoorbeeld VWCE en VWRL gelijk.)
Een beetje ETF is nogal groot waarbij die bedragen letterlijk neerkomen op afronding ver achter de komma•
Als een ETF met fysieke replicatie werkt hoe kan het dividend dan herbelegd worden als dit lager is dan de stukprijs van 1 aandeel op dat moment?
[/list]
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 29-05-2020 17:27 ]
dat heb je niet goed begrepen. Je betaald nu niet meer of minder belasting dan VWRL of NT fondsen.JohanNL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:02:
Maar 15% van het dividend ging sowieso verloren zoals ik het heb begrepen, dan is dat netto niet meer zo voordelig.
[ Voor 3% gewijzigd door helloitsme op 29-05-2020 18:05 ]
VWCE heeft hetzelfde dividendlek als VWRL. Het moment van belastingplicht zit tussen het uitkeren en herbeleggen in en dus zijn er volgens mij geen voordeeltjes bij VWCE tov VWRL.HyperH schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:03:
- Bij een accumulating ETF wordt het dividend herbelegd en bij distributing wordt het dividend uitgekeerd.
(Ik bedoel dan niet de dividendlekkage die een ETF heeft, want die zijn voor bijvoorbeeld VWCE en VWRL gelijk.)- Als een ETF met fysieke replicatie werkt hoe kan het dividend dan herbelegd worden als dit lager is dan de stukprijs van 1 aandeel op dat moment?
Een dividendlek heeft helemaal niets met het wel of niet door het fonds laten herbeleggen van dividend te maken. Het gaat om dividendbelasting dat het fonds zelf verschuldigd is (of bronbelasting dat het zelf niet kan verrekenen) voor dividend dat het zelf ontvangt. Het is niet jouw belastingplicht, dus jij kan er niets aan verrekenen.
Omdat het jaren terug 1 van de beste opties was wanneer je grote spreiding wilde hebben en een lage TER.JohanNL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:37:
Je hebt gelijk. De berekening is inderdaad niet complex. Dit maakt het een stuk duidelijker.helloitsme schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:28:
[...]
Simpele berekening, met aanname dat je gebruik kan maken van de VRH aftrek van buitenlands dividendbij je inkomstenbelasting. En met de aanname dat je portefeuille ook weer niet zo groot is dat je moeite gaat doen om het geld terug te vragen bij de USA belastingdienst
Stel je hebt $10.000 VXUS/VTI en het dividend is 2,5% per jaar = $250
dan kost je de nieuwe aanpak van DeGiro 15% x $ 250 = $ 37,50 per jaar. (= 0,375% rendement)
@HyperH er is geen belastingvoordeel.
https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
VTI/VXUS is nog steeds de beste optie met de laagste totale kosten.Crasheeee schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:16:
[...]
Omdat het jaren terug 1 van de beste opties was wanneer je grote spreiding wilde hebben en een lage TER.
[ Voor 25% gewijzigd door Pistachenootje op 30-05-2020 02:55 ]
Zeg dan gewoon eerlijk dat je graag je referral-links wilde delen maar weet dat dat op het forum niet toegestaan is...flipjevandejam schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:31:
[...]
Klopt, dit is het langere antwoord.
Maar merkte dus dat niet iedereen het volgde en de discussie wat verzand(de) doordat iedereen er vanuit een ander uitgangspunt naar kijkt.
Zodoende m'n suggestie voor DM specifiek voor mensen die nu weg willen bij DeGiro, omdat het me relevant voor hen lijkt.
Wat bedoel je eigenlijk met uitgestelde belasting?Rukapul schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:26:
[...]
Het kan een belastingvoordeel bieden, maar dat is sterk afhankelijk van het belastingregime van zowel het fonds als klant. In bepaalde landen wordt er fiscaal vanuit gegaan dat fondsen ontvangen dividend voor het grootste deel ook weer uitkeren. De meeste ETFs en beleggingsfondsen zijn echter fiscaal geoptimaliseerd. Het verschil is dan vooral praktisch van aard voor bijvoorbeeld NL, terwijl in andere landen mogelijk wel belasting uitgesteld kan worden.
Misschien was de door mij genoemde voorbeelden van VWRL / VWCE ongelukkig gekozen. Mijn vraag is misschien meer of je ook in Nederland dividend belasting betaald bij een accumulating fonds / ETF.
Indien er in dat opzicht geen verschil zit tussen een accumulating of distributing fonds / ETF hoe kun je dan berekenen hoeveel belasting je verschuldigd bent?
Ik had het herbeleggen van dividend verkeerd begrepen. Zoals ik het nu begrijp krijg je er geen nieuwe aandelen voor terug, maar koopt het fonds meer aandelen uit de gevolgde index, waardoor de (koers)waarde van de ETF aandelen stijgt. Klopt dat?[...]
Een beetje ETF is nogal groot waarbij die bedragen letterlijk neerkomen op afronding ver achter de komma
In Nederland betaal je als particulier geen dividendbelasting in box 3. Dat is de reden waarom je een eventuele inhouding kan verrekenen in de belastingaangifte.HyperH schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:46:
[...]
Misschien was de door mij genoemde voorbeelden van VWRL / VWCE ongelukkig gekozen. Mijn vraag is misschien meer of je ook in Nederland dividend belasting betaald bij een accumulating fonds / ETF.
Indien er in dat opzicht geen verschil zit tussen een accumulating of distributing fonds / ETF hoe kun je dan berekenen hoeveel belasting je verschuldigd bent?
Je hebt twee soorten herbeleggen, wat het lekker verwarrend maaktIk had het herbeleggen van dividend verkeerd begrepen. Zoals ik het nu begrijp krijg je er geen nieuwe aandelen voor terug, maar koopt het fonds meer aandelen uit de gevolgde index, waardoor de (koers)waarde van de ETF aandelen stijgt. Klopt dat?
Wanneer een fonds dividend ontvangt, stijgt de cash positie en dus stijgt de waarde van je stukken evenredig.
Een uitkerend fonds keert dit dividend uit. Je ontvangt geld en de waarde van je stukken daalt weer evenredig vanwege de gedaalde cash positie.
Een herbeleggend fonds koopt meer aandelen. Jij houdt evenveel stukken van het fonds. Ze zijn al in waarde gestegen door de eerdere ontvangst van dividend, en nu zijn daar nieuwe aandelen voor gekocht.
Heb je een uitkerend fonds en geef je je broker de instructie om dividend te herbeleggen (de andere manier van herbeleggen), dan koop jij extra stukken van het fonds. Effectief hetzelfde resultaat als wanneer het fonds zelf herbelegt, alleen kost het een extra transactie.
Qua belasting inderdaad geen enkel verschil. Althans als je Nederlands belastingplichtig bent en je belegging valt in box 3. Bij andere belastingregimes kan er wel een verschil bestaan.Er is in dat opzicht dus geen enkel verschil tussen accumulating en distributing ETF'en?
Hoeveel dividendbelasting voor jou is ingehouden staat vermeld op de jaaropgaaf. Je bent als particulier in Nederland nooit dividendbelasting verschuldigd aan de Nederlandse belastingdienst voor beleggingen in box 3.Hoe kun je dan weten / berekenen hoeveel dividendbelasting je moet betalen of komt dat terug in de jaaroverzichten?
[ Voor 66% gewijzigd door Zr40 op 30-05-2020 10:43 ]
Zie de posts van zr40. Maar waar je wel een voordeel kunt boeken: kijk naar manieren om het dividend lek te beperken. Zie: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/HyperH schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:51:
[...]
Er is in dat opzicht dus geen enkel verschil tussen accumulating en distributing ETF'en?
Hoe kun je dan weten / berekenen hoeveel dividendbelasting je moet betalen of komt dat terug in de jaaroverzichten?
En voor de duidelijkheid, een dividendlek is dividendbelasting dat het fonds zelf verschuldigd is of bronbelasting dat het fonds niet kan verrekenen. Dat is afhankelijk van het vestigingsland van het fonds, en indien relevant de fiscale structuur van het fonds.
De belasting die het fonds is verschuldigd kan jij niet verrekenen. Je kan alleen je eigen belasting verrekenen.
De belasting die het fonds is verschuldigd kan jij niet verrekenen. Je kan alleen je eigen belasting verrekenen.
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 30-05-2020 10:09 ]
Nu de discussie over dividend en dividendlek (weer) is opgestart, even een korte vraag.
Van IE en LU ETF's is bekend dat hier sprake is van een dividendlek. Bij NL ETF's is dit lek er niet (of vrijwel niet). Ik ben niet thuis in bijvoorbeeld het Franse of Duitse (belasting)recht maar hoe zit het bij ETF's die in FR of DE gevestigd zijn? Ik verwacht dat die landen ook wel meerdere belastingverdragen hebben met landen net zoals Nederland maar wel fors minder.
Als een FR en DE ETF zich bijvoorbeeld zou richten of Europese (dividend)aandelen. Zouden zij ook niet hun bronbelasting kunnen verrekenen? Als de ETF dividend uitkeert naar mij/ons in Nederland dan dienen zij weer 15% bronbelasting in te houden volgens verdrag en dat kan dan verrekend worden in de aangifte IB. Even los van het feit dat ze eventueel ook 20% kunnen inhouden en dat je de 5% zelf maar terug moet halen.
Als de Franse ETF dividend ontvangt uit Nederlandse aandelen (Shell bijvoorbeeld) dan zou het lek niet aanwezig moeten zijn, toch?! Ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie, mede door aannames inzake het al dan niet aanwezig zijn van een belastingverdrag.
Van IE en LU ETF's is bekend dat hier sprake is van een dividendlek. Bij NL ETF's is dit lek er niet (of vrijwel niet). Ik ben niet thuis in bijvoorbeeld het Franse of Duitse (belasting)recht maar hoe zit het bij ETF's die in FR of DE gevestigd zijn? Ik verwacht dat die landen ook wel meerdere belastingverdragen hebben met landen net zoals Nederland maar wel fors minder.
Als een FR en DE ETF zich bijvoorbeeld zou richten of Europese (dividend)aandelen. Zouden zij ook niet hun bronbelasting kunnen verrekenen? Als de ETF dividend uitkeert naar mij/ons in Nederland dan dienen zij weer 15% bronbelasting in te houden volgens verdrag en dat kan dan verrekend worden in de aangifte IB. Even los van het feit dat ze eventueel ook 20% kunnen inhouden en dat je de 5% zelf maar terug moet halen.
Als de Franse ETF dividend ontvangt uit Nederlandse aandelen (Shell bijvoorbeeld) dan zou het lek niet aanwezig moeten zijn, toch?! Ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie, mede door aannames inzake het al dan niet aanwezig zijn van een belastingverdrag.
Maar enkel via een optie constructie en daardoor alleen interessant voor de grotere portefeuilles, dat staat er tenminste.Pistachenootje schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 02:20:
VTI/VXUS is nog steeds de beste optie met de laagste totale kosten.
Helaas ben je dan overgeleverd aan de marketmakers die enorme spreads kunnen rekenen, het kán voordelig zijn maar ik ben bang dat het tegen gaat vallen.
Het gemak gaat er ook wel wat af op deze manier.
@Coldcat Al het dividend " wordt Frans/Duits "
Dus met Shell A wordt er 15% ingehouden door de NLse staat, die het Franse/Duitse fonds weer terug ksn krijgen.
Maar over het hele dividend wordt dan Franse/Duitse dividendbelasting geheven, van 30% volgens mij.
De eerste 15% kun je verrekenen met je VRH maar die andere 15% ben je volgens mij kwijt bij deze landen.
Het verdrag gaat er nml om dat het tarief voor jou wordt verlaagd naar het Nederlandse tarief ( 15% ), je krijgt dus 15% korting op je VRH bij deze landen.
Kortom, je bent sowieso 15% kwijt van al je dividend, ook van dividend waar oorspronkelijk geen dividend belasting op zat.
Niet aan te raden dus
Dus met Shell A wordt er 15% ingehouden door de NLse staat, die het Franse/Duitse fonds weer terug ksn krijgen.
Maar over het hele dividend wordt dan Franse/Duitse dividendbelasting geheven, van 30% volgens mij.
De eerste 15% kun je verrekenen met je VRH maar die andere 15% ben je volgens mij kwijt bij deze landen.
Het verdrag gaat er nml om dat het tarief voor jou wordt verlaagd naar het Nederlandse tarief ( 15% ), je krijgt dus 15% korting op je VRH bij deze landen.
Kortom, je bent sowieso 15% kwijt van al je dividend, ook van dividend waar oorspronkelijk geen dividend belasting op zat.
Niet aan te raden dus
Nee via Tastyworks kun je ze direct kopen zonder opties en zonder transactiekosten.JohanNL schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:53:
[...]
Maar enkel via een optie constructie en daardoor alleen interessant voor de grotere portefeuilles, dat staat er tenminste.
Helaas ben je dan overgeleverd aan de marketmakers die enorme spreads kunnen rekenen, het kán voordelig zijn maar ik ben bang dat het tegen gaat vallen.
Het gemak gaat er ook wel wat af op deze manier.
Overigens heb ik ze zelf wel via opties gekocht bij Lynx/IB en heb nauwelijks een spread moeten betalen.
Ik heb mijn maandelijkse inleg stopgezet sinds deze maand.
spoiler:
Wees gerust, het komt niet omdat ik een mening heb over de hoogte van de koersen. Dat zou behoorlijk hypocriet zijn na al mijn gepreek over buy & hold en periodiek aankopen.
Mijn vriendin en ik zijn sinds een aantal weken uit elkaar. Ik weet nog niet zeker of ik haar wil uitkopen of een nieuw huis wil kopen. Beiden brengen behoorlijke kosten met zich mee (weliswaar deels belasting aftrekbaar) in verhouding tot mijn kleine buffer. Omdat ik niet weet wat het gaat kosten en ik in ieder geval niet gedwongen wil zijn verkopen te doen, ben ik dus even gestopt met aankopen.
Dat is minder fijn nieuwsLongcat schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:05:
spoiler:Wees gerust, het komt niet omdat ik een mening heb over de hoogte van de koersen. Dat zou behoorlijk hypocriet zijn na al mijn gepreek over buy & hold en periodiek aankopen.Mijn vriendin en ik zijn sinds een aantal weken uit elkaar. Ik weet nog niet zeker of ik haar wil uitkopen of een nieuw huis wil kopen. Beiden brengen behoorlijke kosten met zich mee (weliswaar deels belasting aftrekbaar) in verhouding tot mijn kleine buffer. Omdat ik niet weet wat het gaat kosten en ik in ieder geval niet gedwongen wil zijn verkopen te doen, ben ik dus even gestopt met aankopen.

Ik wens je veel sterkte en veel wijsheid komende periode toe.
Buy & hold krijgt bij jou trouwens nu een letterlijke betekenis
Sterkte met die situatie.Longcat schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:05:
Ik kan sinds deze ochtend niet meer inloggen op de giro. Via de app krijg ik de melding toegangscode is onjuist en via de website krijg ik de melding er is iets fout gegaan.
Meerdere mensen die hier tegen aan lopen?
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Ik kan gewoon inloggen via de app.sjorremans schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:59:
Ik kan sinds deze ochtend niet meer inloggen op de giro. Via de app krijg ik de melding toegangscode is onjuist en via de website krijg ik de melding er is iets fout gegaan.
@Longcat Sterkte, in zo'n situatie gaan andere zaken natuurlijk even voor en komt het beleggen later wel weer.
Over dat de beurs hoog staat zit wellicht toch ook wel wat in en dan bedoel ik vooral de bedrijven die wel wat hebben geprofiteerd van de coronacrisis.
Als straks de boel weer wat wordt versoepeld is het maar de vraag of we veel thuis blijven werken en veel online bestellen, of dat het toch weer voor een groot gedeelte naar " offline " verschuift.
Heb in iedergeval tech in mijn losse aandelen portefeuille zo goed als weggedaan, heb alleen nog lyft en IBM die tezamen iets van 5% zijn van deze portefeuille.
Vastgoed, banken en luchtvaart ( Lufthansa vooral ) zijn mijn topposities.
Eens kijken hoe dit uitpakt
Over dat de beurs hoog staat zit wellicht toch ook wel wat in en dan bedoel ik vooral de bedrijven die wel wat hebben geprofiteerd van de coronacrisis.
Als straks de boel weer wat wordt versoepeld is het maar de vraag of we veel thuis blijven werken en veel online bestellen, of dat het toch weer voor een groot gedeelte naar " offline " verschuift.
Heb in iedergeval tech in mijn losse aandelen portefeuille zo goed als weggedaan, heb alleen nog lyft en IBM die tezamen iets van 5% zijn van deze portefeuille.
Vastgoed, banken en luchtvaart ( Lufthansa vooral ) zijn mijn topposities.
Eens kijken hoe dit uitpakt
Stel dat je bij DeGiro dus 1 of meerdere aandelen/ETF's hebt die niet in de lijst staan. Hoe kan je dan je dividend terug krijgen?
@phantom09 Welke lijst, welke aandelen/ETF's?
Voor de geïnteresseerde in bonussen, er is weer een nieuwe actie, deze keer van de ASN bank: https://www.asnbank.nl/beleggen.html
Je moet een rekening openen en starten met beleggen, dat kan volgens mij vanaf €25, dan krijg je €20 cadeau.
Behalve als je echt strenge eisen stelt aan dat je duurzaam wil beleggen is beleggen voor de lange termijn c.q. meer storten niet aan te raden omdat ze hoge kosten hebben van rond de 1% in totaal op jaarbasis.
Je moet een rekening openen en starten met beleggen, dat kan volgens mij vanaf €25, dan krijg je €20 cadeau.
Behalve als je echt strenge eisen stelt aan dat je duurzaam wil beleggen is beleggen voor de lange termijn c.q. meer storten niet aan te raden omdat ze hoge kosten hebben van rond de 1% in totaal op jaarbasis.
Dan krijg je niets terug.
Heb dit bij mijn laatste IB ook al mogen meemaken voor US dividenden die ik bij Flatex had, je kunt het wel mooi invullen maar je krijgt er niets voor terug in welke vorm dan ook.
Het moet via een W8-BEN formulier van je bank/broker, zonder krijg je niets terug en zit je dus met een dividendlek van 30%.
Dus alleen je broker kan je helpen met het terug krijgen van je dividend. Zelf kan je dus niks doen.JohanNL schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:07:
[...]
Dan krijg je niets terug.
Heb dit bij mijn laatste IB ook al mogen meemaken voor US dividenden die ik bij Flatex had, je kunt het wel mooi invullen maar je krijgt er niets voor terug in welke vorm dan ook.
Het moet via een W8-BEN formulier van je bank/broker, zonder krijg je niets terug en zit je dus met een dividendlek van 30%.
Enigste mogelijkheid is dus naar een andere broker gaan die het wel voor je regelt?
@JohanNL Hoe kan je bij elke post over dividendbelasting het foute antwoord geven?
Sowieso kan je de eerste 15% verrekenen met de Nederlandse VRH en de resterende 15% kan je via de Amerikaanse belastingdienst terugclaimen (dat is wellicht niet triviaal, en zal voor kleine posities niet de moeite waard zijn.)
Sowieso kan je de eerste 15% verrekenen met de Nederlandse VRH en de resterende 15% kan je via de Amerikaanse belastingdienst terugclaimen (dat is wellicht niet triviaal, en zal voor kleine posities niet de moeite waard zijn.)
Dat dacht ik ook, maar hoe doe je dat? Heb je hier meer info over?Hielko schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:37:
@JohanNL Hoe kan je bij elke post over dividendbelasting het foute antwoord geven?
Weet je dit zeker? Bij mijn laatste IB werd hier niets mee gedaan en/of stond het ook niet bij de resterende buitenlandse dividenden die ik nog met een toekomstige IB kan verrekenen.Hielko schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:37:
Ik zal dit binnenkort nog eens nakijken.
Het zou inderdaad zo moeten werken zoals jij zegt.
[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 30-05-2020 15:02 ]
Heb je wel voldoende vermogen om VRH te betalen? Zo nee, heb je al een definitieve aanslag gekregen over het jaar waar je de dividendbelasting hebt proberen te verrekenen? Daar zou het op moeten staan dan.
Ik heb wel voldoende vermogen, maar meer buitenlandse dividendbelasting betaald dan dat ik kon verrekenen.
Hoe dan ook, ik zal het wel verkeerd hebben gezien
Hoe dan ook, ik zal het wel verkeerd hebben gezien
Dat is zuur chef. Hopelijk weer snel alles op de rit en weer door ;-)Longcat schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:05:
spoiler:Wees gerust, het komt niet omdat ik een mening heb over de hoogte van de koersen. Dat zou behoorlijk hypocriet zijn na al mijn gepreek over buy & hold en periodiek aankopen.Mijn vriendin en ik zijn sinds een aantal weken uit elkaar. Ik weet nog niet zeker of ik haar wil uitkopen of een nieuw huis wil kopen. Beiden brengen behoorlijke kosten met zich mee (weliswaar deels belasting aftrekbaar) in verhouding tot mijn kleine buffer. Omdat ik niet weet wat het gaat kosten en ik in ieder geval niet gedwongen wil zijn verkopen te doen, ben ik dus even gestopt met aankopen.
Thanks all! Ik kom wel weer op mijn pootjes terecht. Badumm tsss...
Sterkte.Longcat schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:04:
Thanks all! Ik kom wel weer op mijn pootjes terecht. Badumm tsss...
Hou je taai kerelLongcat schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:05:
Ik ben errrrrg benieuwd naar de $TSLA vanwege de lancering.
Zou je de correlatie tussen SpaceX en TSLA kunnen toelichten, behalve de obvious (enige overeenkomst is de CEO naar mijn weten)? Of heb ik iets gemist en lanceert Tesla vandaag ook iets?Qunix schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:44:
Ik ben errrrrg benieuwd naar de $TSLA vanwege de lancering.
Uiteraard reden ze in een Tesla naar de lanceerbasis. Maar het is vooral dat niemand kan investeren in SpaceX en ziet men dat Tesla ook een proxy is (terwijl dat niet is). Als je kijkt naar het verleden zie je dat SpaceX wel degelijk invloed heeft op $TSLA. Vandaar.DJTimo schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:52:
[...]
Zou je de correlatie tussen SpaceX en TSLA kunnen toelichten, behalve de obvious (enige overeenkomst is de CEO naar mijn weten)? Of heb ik iets gemist en lanceert Tesla vandaag ook iets?
Ik denk ook dat het invloed op $SPCE gaat hebbenQunix schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:59:
[...]
Uiteraard reden ze in een Tesla naar de lanceerbasis. Maar het is vooral dat niemand kan investeren in SpaceX en ziet men dat Tesla ook een proxy is (terwijl dat niet is). Als je kijkt naar het verleden zie je dat SpaceX wel degelijk invloed heeft op $TSLA. Vandaar.

Da's Virgin, hoezo dat?Santee schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:19:
[...]
Ik denk ook dat het invloed op $SPCE gaat hebben
Trump zei net in een persconferentie dat ze meer budget vrij gaan maken en wat de US ambities zijn.
Bedankt voor je reactie.JohanNL schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:01:
@Coldcat Al het dividend " wordt Frans/Duits "
Niet aan te raden dus
"... die het Franse/Duitse fonds weer terug kan krijgen." Is dat wel zo?
Wat @Hielko ook zei: De eerste 15% zijn verrekenbaar en het overige dien je bij de buitenlandse Belastingdienst terug te vorderen.
Ik zou graag willen weten hoe dit zit en of anderen hiermee te maken hebben (gehad). Want dan zou een ETF voor de EU zomaar aantrekkelijker zijn indien je deze bij een andere partij sluit dan iShares die overwegend in IE gevestigd is.
Volgens het belastingverdrag Nederland-Duitsland mag DE maximaal 15% inhouden (zie artikel 10-2-c). Voor Nederland-Frankrijk is dit ook 15% (zie artikel 10-2-b). Als de ETF in DE of FR 20% in zou houden dan kun je 15% verrekenen in/met je IB en de het overige bij de DE of FR belastingdienst terugvorderen.
Ik geloof best dat veel belastingheffingen van landen binnen de EU redelijk met elkaar in lijn liggen en dat DE of FR ongetwijfeld een soort regeling heeft waarin een vennootschap/ETF de buitenlandse bronbelasting kan verrekenen. Bijvoorbeeld wanneer Shell dividend uitkeert aan de DE of FR ETF.
Als dat zo zou zijn dan zou in principe geen dividendlek meer moeten bestaan wanneer de ETF enkel posities aanhoudt van fondsen die binnen de belastingverdragen vallen.
Iemand hier ervaringen mee of verstand van het DE of FR recht?

offtopic:
Succes/sterkte @Longcat
Succes/sterkte @Longcat
Ik had al even gezocht en kwam dit tegen. Je kan dan dus zelf de belasting terugvragen bij de irs. Bij grote bedragen wellicht de moeite waard (in dat geval heb je wellicht ook een boekhouder die het voor je kan regelen ;-) )phantom09 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:35:
[...]
Dus alleen je broker kan je helpen met het terug krijgen van je dividend. Zelf kan je dus niks doen.
Enigste mogelijkheid is dus naar een andere broker gaan die het wel voor je regelt?
https://the-international-investor.com/investment-faq/reclaiming-withholding-tax-foreign-dividends
For America, you should complete the W-8BEN [PDF] in advance, to allow your dividends to be taxed at the 15% treaty rate rather than the full 30%. If you do not complete the form in advance but discover the error before the end of the same tax year, you may simply be able to complete the W-8BEN and request a refund of the additional withholding tax from the paying agent.
If you do not resolve the problem in time, the IRS guidance is to complete a US income tax return and request a refund. This will usually be a 1040NR [PDF] but may be the simplified 1040NR-EZ [PDF] if you meet certain conditions.
[ Voor 25% gewijzigd door helloitsme op 31-05-2020 08:58 ]
Dit topic is gesloten.