Xanaroth schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:17:
Even mail gestuurd naar Binck, dit krijg ik terug inclusief typfouten en op gevoel inpraten om maar bang te zijn voor concurrenten:
[...]
Dikgedrukte stuk vind ik erg boeiend. Zit zelf dichter bij de 100k dan 10k portfolio waarde, en zeg 2 transacties/maand gemiddeld (af en toe wat extra's vanuit vakantiegeld, bonus, etc netjes gespreid over het jaar). Voor mij is het een heel stuk duurder.
Kan me niet voorstellen wat dan de gemiddelde klant is bij Binck dat deze zet echt goedkoper is.
Eventueel krijg je op papier wel 2 euro/maand korting als je 2500 belegt via forward. Maar dat is 24 euro/jaar, daar maak je geen gat van >100 euro/jaar mee goed.
Met de huidige volatiliteit ga ik dat misschien wel even eerst opzetten, verkopen+terugkopen kan erg vervelend uitpakken momenteel daar het overboeken van geld toch snel een dagje of 2 kost om alles over te krijgen.
De tarieven voor transacties zijn bij Binck Green significant lager dan bij Binck Inactive. Aandelen zijn bij Inactive €6,50 + 0,1% (Euronext) of €9,50 + 0,15% (niet-Euronext) met een minimum van €10. Green is €1 + 0,15% met een minimum van €8. ETFs zijn bij Inactive €5 + 0,1% met een minimum van €10 en bij Green €1 + 0,1% met een minimum van €6.
Bij één transactie per maand haal je het verschil er niet uit, maar met twee transacties in ETFs ben je er al (bijna). Aannemende dat je transacties onder de minimumfee blijven, ben je bij Inactive €20 kwijt en bij Green €12. Dat is €8 in het voordeel van Green. Vaste fee is €3,50. Blijft over €4,50, o.b.v. 0,01% zit je daar aan bij een portefeuille van €45.000.
Bij losse Euronext-aandelen is het verschil kleiner, bij losse niet-Euronext aandelen is het groter maar dit geeft een redelijk beeld.
Inactive rekende bovendien al een service fee voor ETFs en fondsen, van 0,15% per jaar.
Verder is het natuurlijk logisch dat Binck niets geeft om mensen die tien jaar geleden een plukje Shell of Ahold hebben gekocht en dat laten staan, zonder dat ze iets betalen. Zoals ze zelf schrijven: dat kost ze alleen maar geld. Een broker is een commercieel bedrijf, geen nutsvoorziening. Ook voor een gewone bankrekening waar je tegenwoordig echt niet zonder kan moet je betalen. Ik snap de Nederlandse obsessie met €3/maand besparen niet zo. Natuurlijk moet je op de kosten letten, maar beleggen is nu voor de doorsnee consument echt idioot goedkoop vergeleken met 20 jaar geleden.
[
Voor 12% gewijzigd door
Cocytus op 28-05-2020 14:50
]