Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.296 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:01
@LankHoar Ik kan me vinden in wat @Verwijderd zegt, wegens valuta en belasting in NL. En omdat je netto inlegt, geen idee welke belasting je dan vermijd, maar vermoedelijk alleen kapitaalrendementbelasting/ capital gains.

Als ik dan deze link even bekijk: https://taxsummaries.pwc....dual/income-determination

Dan zie ik:
Gains on the sale of property are exempt if the individual has owned the property for longer than the specified time limit.

The main time limits are as follows:
  • Three years for direct ownership in a joint stock company or a fund.
  • Five years for shares in other companies.
Ik zeg zoek accountant/boekhouder gespeciliseerd in expats, maar zoals ik dat lees (leek) geldt dat gewoon ook als je VWRL (of ander smaakje ETF naar keuze) bij Degiro.cz neemt, wat waarschijnlijk later makkelijk over kan naar degiro.nl. En als je dan in weer NL bent, kun je vrije ruimte uitrekenen en bruto in een pensioen rekening stoppen (evt ook bij degiro.)

Lijkt mij de makkelijkste keus.

Maar lijkt mij simpele vraag: zoek een lokale boekhouder en vraag specifiek "als ik 3 jaar of langer een fonds bij degiro/binck aanhoudt, dan is het volgens deze link dus belasting vrij?". (En dus niet aan deze adviseur vragen.....)

edit bedenk mij nu net dit:
1. Als je over 2 jaar weggaat uit CZ ben je geen tax resident meer en moet je vermoedelijk eindafrekening doen met belasting in CZ. Je haalt dan die 3 jaar houd tijd niet en je wordt dus wellicht voor de dan boekwaarde winst afgetikt tegen 15%. Zou ik ook navragen bij accountant.
2. Horizon van 2-3 jaar, dan is sowieso je horizon zo kort dat je net zo goed op verlies kan staan.... Maar stel je staat op lichte winst dan is maar de vraag of je alle kosten er mee mag verrekenen anders heb je dat ook nog tegen. In Oostenrijk mag ik namelijk alle depotkosten en transactiekosten NIET in vermindering brengen op de capitalgains tax. Maw: als je 1000e kosten maakt en 1000e winst, dan is dat hier dus gewoon 1000e winst en belasting betalen, terwijl je er dan netto dus op achteruit gaat. (Vandaar dat discountbrokers zo belangrijk zijn....)

[ Voor 24% gewijzigd door Ko.Kane op 20-05-2020 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Iemand die het nog op valt dat de kar nog maar door kleine groep wordt getrokken vandaag: grafiekje

Equal weight SP500 &Russel 2000 staan helemaal niet op ATH sinds 19feb. Nasdaq leidt duidelijk.

Desalniettemin, 12% van ATH in de Sp500 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:56
Galapagos heeft goede studieresultaten laten zien met filgotinib bij matige tot ernstige colitis ulcerosa bij grote doses, maar bij lagere doseringen waren de resultaten minder overtuigend. Dit concludeerden de analisten van beurshuis Jefferies na de publicatie van Galapagos en partner Gilead.

Over het algemeen zijn de gegevens over de werkzaamheid van het middel in de onderhoudsstudie positief, stelden de analisten. De data over voor de therapie bij hoge doses lagen zelfs boven de verwachtingen.

Bij lagere doses waren de effecten iets minder sterk.

De veiligheid van de behandeling lijkt in de laatste studie in grote lijnen in overeenstemming met eerdere onderzoeken, waarbij onder meer weinig infecties optreden, vonden de analisten.

Kortom, de studieresultaten zijn opnieuw een signaal dat filgotinib een zogeheten blockbuster wordt.

Jefferies kijkt nu uit naar de vrijwel zekere goedkeuring voor filgotinib bij Reumatoïde Artritis, die in het derde kwartaal worden verwacht.
Had dit aandeel al een tijdje niet meer in m'n portefeuille, maar nu teruggekocht op EUR 185. De beurs reageert vaak overdreven, hopelijk geldt dat hier ook. Vooruitzichten Galapagos zijn positief en het bedrijf heeft ca. EUR 100 per aandeel geld in kas; betekent dat de pijplijn op zo'n EUR 85 gewaardeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Longcat We hadden het laatst over retail volumes, misschien had je hem al gezien, maar niet iedereen leest mee:

Afbeeldingslocatie: https://tme1.fra1.digitaloceanspaces.com/images/3441fa63dcaf525497ca506a72fcc98b
Onduidelijk trouwens of dit alleen klanten bij Goldman zijn, of dat Goldman onderzoek naar de markt deed.

Vooral opties zijn hoog! Aandelen is inderdaad erg laag, maar wel verdubbeld ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54
Ko.Kane schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:57:
@Longcat
Vooral opties zijn hoog! Aandelen is inderdaad erg laag, maar wel verdubbeld ook.
Klopt, heb heel wat premie geschreven afgelopen 2 maanden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Ko.Kane Je kan aan de grafiek alleen niet zien dat de hoeveelheid kleine trades is gestegen. De hoeveelheid grote trades kan ook gedaald zijn. (En hoe definieren ze een 'small' trade precies?)

@DJTimo Klinkt als dat jij meer dan 1 contract per keer hebt verhandeld. Dan heb jij het percentage juist laten dalen ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 21-05-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Zr40 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:19:
@Ko.Kane Je kan aan de grafiek alleen niet zien dat de hoeveelheid kleine trades is gestegen. De hoeveelheid grote trades kan ook gedaald zijn. (En hoe definieren ze een 'small' trade precies?)
Daar ging het destijds niet over; het ging om aandeel van retail en invloed van onderlinge volume qua verhouding, en dat is dus dit percentage. (vrij weinig voor shares dus). Details moet je zelf opzoeken. :)

Iemand nog een gokje voor de dag? Ik zie de futures al weer klimmen vanuit negatief. Vraag me af of we nog negatief staan bij openen. SP500 door de 3000 vandaag?

Dan is de hypothese van trendkanaal wel klaar, of de hypothese wat bij rekken naar boven. :+ Hoe heet dat ook nog maar hypothese drift? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51
Ko.Kane schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:39:
[...]

Daar ging het destijds niet over; het ging om aandeel van retail en invloed van onderlinge volume qua verhouding, en dat is dus dit percentage. (vrij weinig voor shares dus). Details moet je zelf opzoeken. :)

Iemand nog een gokje voor de dag? Ik zie de futures al weer klimmen vanuit negatief. Vraag me af of we nog negatief staan bij openen. SP500 door de 3000 vandaag?

Dan is de hypothese van trendkanaal wel klaar, of de hypothese wat bij rekken naar boven. :+ Hoe heet dat ook nog maar hypothese drift? ;)
ik stelde die vraag idd, om te kijken of het een mogelijke oorzaak was van de bull run medio maart. maar deze percentages kunnen nooit zoveel invloed uitoefenen op de aandeel koersen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@BasvanS lijkt mij ook niet als dit hele markt is, als het alleen klanten van goldman zijn is het nog niet zo te zeggen. Maar kon 123 originele source bij GM niet vinden met meer uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
LOL, als je in bloomberg 'Most Viewed People' doet (commando MVP) krijg je een aantal bijzondere namen te zien. :+ (er zitten ook een paar normale/echte tussen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Afks2tA1_qlBkArNo3luDBQp678=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mtatz1TrqUOduHEfBZYPlXct.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, het is "heel druk" vandaag, sorry voor de HK post :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:26

LankHoar

Langharig tuig

@Ko.Kane belastingadviseur is een goed idee. Degene die mijn belasting altijd regelt is hier erg goed in en ook goed met expats naar mijn weten (hij geeft deeltijd les op internationale universiteit over belasting en economie). Ik ga van het weekend een vragenlijstje opstellen en die aan hem voorleggen, waarbij jouw punten erg van waarde zijn - waarvoor dank!

Ik zei 1-2 jaar, maar het kan maar zo korter zijn: ben net een nieuwe "baan" gestart als ZZPer, en als dat om whatever reden niet goed uitpakt vertrekken we grootkans gelijk naar Nederland. Mijn contract is tot einde jaar (hoewel grote kans op verlenging want project duurt zeker nog 2,5 jaar), en ik wilde die sowieso afmaken en dan eventueel al vertrekken en remote verder werken o.i.d. Stel het bevalt wel erg goed en remote word niet geaccepteerd, dan houden we de 1-2 jaar lijn aan. Lang verhaal kort, het is in ieder geval nog niet duidelijk hoe lang precies, maar niet lang nog ;)

Zometeen even in de pen klimmen richting degiro (zowel NL als CZ) om te vragen wat de mogelijkheden tot overhevelen naar NL zijn wanneer ik hier investeer. Het liefst being ik wel zsm, niet alleen omdat de markt leuk kan rebouncen, maar ook omdat ik de urgentie voel (wil over 22 jaar met pensioen als het lukt).

@Verwijderd de CZK is behoorlijk stabiel, en dat al vele jaren. Ik woon hier nu 7 jaar en hij is 1 keer kunstmatig in waarde omlaag gezet om buitenlandse investeringen aantrekkelijker te maken (eind 2013 en dat heeft gewerkt), en daarna is deze juist erg gegroeid en opzichte van de EUR (daarvoor ook):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB8u77P8AbX4-gy1bTbXTYBWhTA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uDu4JEc4AZdY1QGRELiwBcU4.png?f=user_large

Momenteel staat hij wel weer iets lager, maar het zijn dan ook vreemde tijden :) Ik dacht juist dat spreiding wat handig zou zijn? Bovendien zou het mij niet verbazen dat ze hier ook de EUR invoeren voordat ik gebruik wil gaan maken van het opgebouwde geld.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LankHoar schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:58:
@Verwijderd de CZK is behoorlijk stabiel, en dat al vele jaren. Ik woon hier nu 7 jaar en hij is 1 keer kunstmatig in waarde omlaag gezet om buitenlandse investeringen aantrekkelijker te maken (eind 2013 en dat heeft gewerkt), en daarna is deze juist erg gegroeid en opzichte van de EUR (daarvoor ook):

[...]

Momenteel staat hij wel weer iets lager, maar het zijn dan ook vreemde tijden :) Ik dacht juist dat spreiding wat handig zou zijn? Bovendien zou het mij niet verbazen dat ze hier ook de EUR invoeren voordat ik gebruik wil gaan maken van het opgebouwde geld.
Tja, de Zwitserse Frank en de Engelse Pond zijn ook behoorlijk stabiel geweest in het verleden, maar behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :) Uiteraard, die fondsen die je eerder noemde waren volgens mij wereldvaluta-gebaseerd, dus dan is het geen argument.

Mijn argument tegen de CZK is dat Tsjechië een niet al te brede financiële markt is en daardoor gevoelig is voor externe schokken. Zonder uitgebreide kennis te hebben van het land, vermoed ik dat heel Tsjechië het zou gaan merken als bijvoorbeeld de auto-industrie langdurig in het slop raakt en dat dat nog eens versterkt zou worden als de markt in onroerend goed in Praag ook wat slechter zou gaan.

De CZK zit dan omgeven door Euro-landen (OK, de buren in het noorden hebben nog de Zloty) en dan is de druk om te devalueren niet zo gemakkelijk te weerstaan, zeker als er een gematigde regering aan de macht is die door rechts-populisten in de nek gehijgd wordt. Dan worden natuurlijk externe investeringen aantrekkelijker, maar ik denk ook dat Tsjechië niet extreem zelf voorzienend is en je dus ook extra kosten moet maken voor de import, dan wordt het snel stiller in de Albert :)

Al met al zou ik dus niet zo snel gericht investeringen in CZK aanhouden, maar misschien zit jij bovenop het economische nieuws van Tsjechië en heb je een andere visie :)

Vandaar mijn opmerking dat opnemen in vakantietijd vooral voor een land als Zuid-Afrika aantrekkelijk is. Een zwakke munt, maar wel sterker nog dan de landen eromheen, en ook nog met de mogelijkheid om het meeste in eigen land te produceren, met dank aan de isolatie-politiek onder Apartheid. Bovendien zijn de financiële markten en de toezichthouder daar uitstekend ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
@LankHoar Hoe hoog is de rente op een rekening/deposito met CZK?
Als dat daar nog wat is, dan is dat wellicht toch ook een leuk (tijdelijk) alternatief voor beleggen in aandelen ;)

@Verwijderd Je moet de rente ook meenemen in je vergelijking.
Zo heb je bijvoorbeeld de Turkse Lira die alleen maar minder waard wordt naar mate van tijd, maar daar staat wel een hele hoge rente tegenover welke boven de 20% was nog niet zo heel lang geleden. ( welke het koersverlies t.o.v. euro/dollar alsnog niet goed maakte, maar even als voorbeeld )

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:09:
@LankHoar Hoe hoog is de rente op een rekening/deposito met CZK?
Als dat daar nog wat is, dan is dat wellicht toch ook een leuk (tijdelijk) alternatief voor beleggen in aandelen ;)

@Verwijderd Je moet de rente ook meenemen in je vergelijking.
Zo heb je bijvoorbeeld de Turkse Lira die alleen maar minder waard wordt naar mate van tijd, maar daar staat wel een hele hoge rente tegenover welke boven de 20% was nog niet zo heel lang geleden. ( welke het koersverlies t.o.v. euro/dollar alsnog niet goed maakte, maar even als voorbeeld )
Ja, en in de jaren 80 en vroege 90er jaren stond De Telegraaf vol met obligaties in Australische Dollars en Noorse Kronen, en vanaf 2008 hebben veel Polen juist hypotheken afgesloten in Zwitserse Franken omdat de rente daar zo lekker laag was.

Allemaal verliesgevende affaires, om nog maar te zwijgen van de rentes in Lira.

Kortom: het lijkt allemaal mooi, en het zal best wel eens goed uitgepakt hebben, maar over het algemeen zijn hoge rentes een weergave van het risico, niet een buitenkansje om lekker veel rente te pakken.

Maar ook hier: ontwikkel je eigen visie en behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Okay de rente van de tsjechische centrale bank is 0,25%, de rente die je bij banken zult krijgen zal dus ook wel nauwelijks hoger zijn dan hier in euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@Verwijderd duidelijk - en ik vergiste me even in dat ik niet zou investeren in lokale funds (zie ik geen reden toe, weinig interessants van wat ik gevolgd heb), maar in funds die verspreid zitten over meerdere landen en dus valuta. Wel interessant om zo te lezen, ik leer er veel van :)

@JohanNL inderdaad, de rente is hier weinig beter dan in Nederland, helaas. Allemaal <1% en toen ik hier 2 jaar geleden naar keek om een andere bank uit te zoeken was dat ook nog eens onnodig ingewikkeld; de ene bank hanteert tot 100K CZK X% rente, dan 100-250K zoveel, de ander doet tot 20K of 250K en dan lager of juist hogere rente, dus niet makkelijk vergelijken. Uiteindelijk gewoon voor een bank met fatsoenlijke service gegaan want de hooguit paar duizend kroon die het op jaarbasis scheelt was de moeite niet (plus het veranderd behoorlijk vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Is het zo dat iedereen afwachtend op de recessie is en daarom de markt wereldwijd al een maand horizontaal beweegt? Dan wilt dat zeggen dat als we doorbreken in de lowest low, dat het dan heel hard kan gaan, lijkt me...

[ Voor 3% gewijzigd door Qunix op 22-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 15:30
Qunix schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:33:
Is het zo dat iedereen afwachtend op de recessie is en daarom de markt wereldwijd al een maand horizontaal beweegt? Dan wilt dat zeggen dat als we doorbreken in de lowest low, dat het dan heel hard kan gaan, lijkt me...
Wie zal het zeggen.....mijn glazen bol is in reparatie :+

De beurs is niet te voorspellen. Het kan grofweg drie kanten op. Naar beneden, zijwaarts, naar boven.

"Stick to your plan" luidt mijn devies.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
Ik weet niet welke markt jij aan het bekijken bent. Maar volgens mij gaat de markt op het moment alle kanten op. Het handelsvolume is relatief enorm. Heel veel mensen proberen snel rijk te worden.

Bij nieuws over een (spoedig) einde van corona kan de markt zomaar 20% omhoog schieten, terug naar het oude niveau.
Bij een tegenslag, bijvoorbeeld dat de fabrieken in de VS weer dicht moeten door een 2e golf, kan er zo weer 20-30% vanaf in een paar dagen.
En elke dag dat er geen vooruitgang is loopt de echte economie weer meer schade op. De beurs negeert dat u omdat er net zoveel geld instroomt van mensen die hopen op die 20% sprong omhoog, dan dat er geld uit stroomt van mensen die een slechtere toekomst verwachten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik weet het niet hoor, maar mijn grafiek ziet er niet horizontaal uit over de afgelopen maand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Zr40 Wel als je corrigeert voor overweight op US en tech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:48:
@Zr40 Wel als je corrigeert voor overweight op US en tech.
Maar het geeft dus aan dat niet alles in een vlakke lijn blijft bewegen, vooral per individueel aandeel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28
Iedereen vlucht in tech om snel te verdienen, dan wil het wel ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Voorals nog gebeurd er al een maand weinig in de Sp500, Nasdaq doet het duidelijk beter: grafiek

Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/23ee0f58c1d1b78ee4298135be63a795

En dat is van gisteren. SP500 beweegt vooral ook weinig, als je realiseert welke bedrijven de boel stuwen en hoe groot die zijn:

Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/0b243ea8c17fa9212b5e35de6263e103

En hoe groot is dat? Nou Duitsland is al niks vergeleken met Amazon alleen;
Afbeeldingslocatie: https://tme1.fra1.digitaloceanspaces.com/images/1f4b9f8730afddf0aa297ca8a7592f70

ALS we echt weer teruggaan ri. 2850 is er echt niks gebeurd. Maar ja dinsdag misschien jump up van 10% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:15

RobertowNL

For your gear!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ws1Rahp0U4eho9p7KHl8yLFrEW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0y8dh00ZkMpQysmXuLui0xZ.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas, degiro stopt met aanbieden van bepaalde ETF's uit de USA.

Lijst

Voor mij heeft het betrekking op:
ISHARES CORE MSCI EMERGING MARKETS ETF (US46434G1031)
Maar het stelt mij niet gerust voor de toekomst met betrekking tot VXUS, VKG en VTI.

[ Voor 47% gewijzigd door RobertowNL op 22-05-2020 20:22 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een linkdrop die niet werkt heeft geen toegevoegde waarde.

[ Voor 91% gewijzigd door Outerspace op 22-05-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

RobertowNL schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:00:
[Afbeelding]

Drommels, drommels. Dit betekent voor mij dat ik mijn halve portefeuille mag verkopen, een aantal stukken die maandelijks dividend uitkeren met flink verlies welteverstaan. (edit: alsnog meer dan 10% winst op die fondsen op dit moment, maar goed dat kan altijd hoger :+ ) Over het algemeen betreffen dit vooral stukken die na een crisis binnen een jaar weer hersteld zijn. Ik hoop dat een aantal daarvan nog opkrabbelen voor het einde van 2020 maar ik heb daar een hard hoofd in. Sowieso zal ik nu een hoop in IWDA of VWRL moeten stoppen bij Degiro, maar ik zit er ook aan te denken om een deel over te plaatsen naar LYNX. Volgens mij was het daar nog wel mogelijk om deze stukken te verhandelen.

[ Voor 4% gewijzigd door mark de man op 22-05-2020 20:38 ]

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
[Afbeelding]

Lijst

Maar het stelt mij niet gerust voor de toekomst met betrekking tot VXUS, VKG en VTI.
Bijzondere move van DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Hmm interessant, zou dit besluit genomen zijn nadat ze zijn overgenomen door Flatex?
Zou dit wellicht ook wat te maken hebben met dat ze DeGiro en Flatex wouden samenvoegen? Geen enkele ETF in die lijst is namelijk ook verhandelbaar op Flatex zover ik kan zien, kan daar wellicht mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Als ze alle Giro klanten op het Flatex platform willen laten overgaan waar je alleen op Tradegate kan handelen en geen enkele normale beurs dan blijft er van hun productaanbod weinig over. Maar zou me niks verbazen als zoiets het plan is. Mag hopen dat ze wel een vergoeding geven voor het gedwongen verkopen... (maar zal wel niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ja wellicht gratis transactiekosten of iets, maar vrees het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
mark de man schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:21:
[...]

Drommels, drommels. Dit betekent voor mij dat ik mijn halve portefeuille mag verkopen, een aantal stukken die maandelijks dividend uitkeren met flink verlies welteverstaan. (edit: alsnog meer dan 10% winst op die fondsen op dit moment, maar goed dat kan altijd hoger :+ ) Over het algemeen betreffen dit vooral stukken die na een crisis binnen een jaar weer hersteld zijn. Ik hoop dat een aantal daarvan nog opkrabbelen voor het einde van 2020 maar ik heb daar een hard hoofd in. Sowieso zal ik nu een hoop in IWDA of VWRL moeten stoppen bij Degiro, maar ik zit er ook aan te denken om een deel over te plaatsen naar LYNX. Volgens mij was het daar nog wel mogelijk om deze stukken te verhandelen.
https://www.lynx.nl/producten-beurzen/#amerika
Lynx heeft ook geen ETF's uit Noord Amerika.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 13:24
[Afbeelding]

Lijst

Het begin was nog wel leuk maar dat deGiro is echt een drama broker geworden de afgelopen jaren.
Het minste wat ze hun klanten kunnen aanbieden is om fondsen zonder kosten over te hevelen naar een andere broker.
Maar 'ns een mailtje sturen ..
Vraag me trouwens af of dat wel legaal is, je verplichten een positie te verkopen voor een datum of anders doen zij het wel even voor je..

[ Voor 5% gewijzigd door NIK0 op 22-05-2020 22:17 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Natuurlijk niet. Iedere Europese broker dient te voldoen aan de regels die hier gelden. Waaronder het door niet-professionals niet rechtstreeks kunnen kopen van producten die niet aan de MiFID regels voor PRIIPs voldoen.

Als je veel vermogen hebt (500k) en actief handelt (200k per jaar), dan bestaat er een uitweg. De regels staan toe dat je verzoekt om gezien te worden als professionele klant. Dat wordt ondersteund door IB (en dus door Lynx). Je verliest dan echter bepaalde beschermingen die gelden voor niet-professionals (zie deze samenvatting van IB). En actief handelen staat haaks op de wens voor buy & hold in ETFs met nog lagere kosten dan VWRL, wat vaak de hele reden is om die Amerikaanse ETFs te willen kopen. Niet echt interessant dus.

Je hebt ook de route voor aankoop via opties. Nadeel van die route is dat je dan gelijk per 100 stuks koopt, je moet drommels goed weten wat je aan het doen bent als je met opties werkt, en het is alleen beschikbaar voor de grotere ETFs. (De kleinere hebben geen opties.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Hielko schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:04:
Als ze alle Giro klanten op het Flatex platform willen laten overgaan waar je alleen op Tradegate kan handelen en geen enkele normale beurs dan blijft er van hun productaanbod weinig over. Maar zou me niks verbazen als zoiets het plan is. Mag hopen dat ze wel een vergoeding geven voor het gedwongen verkopen... (maar zal wel niet...)
Ik denk niet dat zo is, want ik kan US46434G1031 (genoemd door @RobertowNL ) gewoon bij flatex kopen op AMEX. De eerste uit die lijst komen ook omhoog.

Nu heb ik dus de niet-uitgeklede Duitse/Oostenrijkse versie. Maar het lijkt me logischer dat ze juist de extra functionaliteiten uitrollen in plaats inperken in NL. Dus toegang tot meer beurzen dan alleen tradegate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:40
Je kunt ze niet meer direct kopen bij Lynx, uiteraard, maar je kunt ze wel gewoon houden als je ze al had.

Hopelijk blijft dat ook zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Ko.Kane schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:05:
[...]

Ik denk niet dat zo is, want ik kan US46434G1031 (genoemd door @RobertowNL ) gewoon bij flatex kopen op AMEX. De eerste uit die lijst komen ook omhoog.

Nu heb ik dus de niet-uitgeklede Duitse/Oostenrijkse versie. Maar het lijkt me logischer dat ze juist de extra functionaliteiten uitrollen in plaats inperken in NL. Dus toegang tot meer beurzen dan alleen tradegate.
Wellicht dan wel om het platform van Flatex ook een bestaansrecht te geven.
Want volgens mij heeft Flatex in NL op dit moment geen effecten die DeGiro niet heeft, dus dan haal je wat weg bij DeGiro zodat je klanten naar het Flatex platform moeten om die missende effecten alsnog te bemachtigen.
Zoiets zou het plan kunnen zijn.

Ik laat zelf DeGiro en Flatex maar even voor wat het is want ze zijn overduidelijk de boel over de kop aan het halen en dat lijkt niet ten gunste van de eindgebruiker te zijn.
Saai maandelijks beleggen in ETF's uit de kernselectie voor de lange termijn lijkt door deze eerste stappen die genomen zijn ook in gevaar te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat je nog zou kunnen toevoegen is de verkoopkosten als extra sub-regel bij meesman en Rabo. "Resultaat meesman bij verkoop" zodat je kunt zien als je dat jaar zou verkopen wat het behaalde resultaat is.
Meesman ( =(1-$C$32)*K14 ) en BND verschil wordt dan kleiner. Rabo ( =(1-$C$27)*D15) is dan ook iets ongunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:52
Warren Buffett: Most people shouldn’t pick individual stocks—here’s how to invest instead
Investing legend Warren Buffett wants you to keep it simple and trust index funds when it comes to investing your money.

“I don’t think most people are in a position to pick single stocks,” he said during the Berkshire Hathaway annual shareholders meeting, which was held virtually this year from Omaha, Nebraska. “A few [are], maybe, but on balance, I think people are much better off buying a cross-section of America and just forgetting about it.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
NIK0 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:41:
[...]

Het begin was nog wel leuk maar dat deGiro is echt een drama broker geworden de afgelopen jaren.
Het minste wat ze hun klanten kunnen aanbieden is om fondsen zonder kosten over te hevelen naar een andere broker.
Maar 'ns een mailtje sturen ..
Vraag me trouwens af of dat wel legaal is, je verplichten een positie te verkopen voor een datum of anders doen zij het wel even voor je..
Wat is er volgens jou zo drama de afgelopen jaren?

Ik vind het overigens ook een bijzondere move. Hopelijk blijven VTI en VXUS erin staan, want zie het eigenlijk niet echt zitten om het gedwongen liquide te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Nouja, het advies om enkel in de S&P500 te investeren lijkt me ook niet ideaal.
Stock-picking mag je niet doen maar country-picking dus wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:49:
[...]

De VS bestaat toch uit meerdere staten? 'One nation under god, indivisible, with liberty and justice for all'. Een koffieketen die de boeken saboteert ga je er minder snel vinden hoor. :P

Dat country picking is overigens wel tot een religie verheven hoor, bij Buffett. CNBC heeft er een speciale pagina over (met quotes en filmpjes in die link):
BUFFETT A-Z
Buffett: Never bet against America

A significant part of Warren Buffett’s enormous financial success is built on the money he’s put behind his unwavering belief that America’s brand of capitalism, from the earliest days of its founding, has fueled ever-growing prosperity for its businesses and its people, and that it will continue to do so far into the future.
https://buffett.cnbc.com/2018/07/02/buffett-on-america.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
JohanNL schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:39:
[...]

Wellicht dan wel om het platform van Flatex ook een bestaansrecht te geven.
Want volgens mij heeft Flatex in NL op dit moment geen effecten die DeGiro niet heeft, dus dan haal je wat weg bij DeGiro zodat je klanten naar het Flatex platform moeten om die missende effecten alsnog te bemachtigen.
Zoiets zou het plan kunnen zijn.

Ik laat zelf DeGiro en Flatex maar even voor wat het is want ze zijn overduidelijk de boel over de kop aan het halen en dat lijkt niet ten gunste van de eindgebruiker te zijn.
Saai maandelijks beleggen in ETF's uit de kernselectie voor de lange termijn lijkt door deze eerste stappen die genomen zijn ook in gevaar te komen.
Tsja blijft rare marketing strategie. Nu 'pesten' ze hun klanten weg, terwijl het alternatief een aankondiging dat wegens overname gemigreerd naar nieuw platform best normaal is. Dat vindt ook niet iedereen prettig, maar das gangbaarder.
Evt Degiro ombouwen zodat het het gewoon andere UI is op flatex architectuur.

Maar dit is gewoon raar, nu is in NL zowel DeGiro als Flatex, zolang het alleen tradegate aanbiedt, matige optie. Dat vind ik wel apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd1 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:09:
[...]
Een koffieketen die de boeken saboteert ga je er minder snel vinden hoor. :P
Dat een bedrijf Amerikaans is wil niet zeggen dat er geen fraude kan plaatsvinden. Zie bijvoorbeeld Wells Fargo, wat slechts enkele jaren geleden aan het licht is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ko.Kane schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:38:
[...]

Tsja blijft rare marketing strategie. Nu 'pesten' ze hun klanten weg, terwijl het alternatief een aankondiging dat wegens overname gemigreerd naar nieuw platform best normaal is. Dat vindt ook niet iedereen prettig, maar das gangbaarder.
Evt Degiro ombouwen zodat het het gewoon andere UI is op flatex architectuur.

Maar dit is gewoon raar, nu is in NL zowel DeGiro als Flatex, zolang het alleen tradegate aanbiedt, matige optie. Dat vind ik wel apart.
Het betreft toch alleen ETFs die je volgens regelgeving niet direct mag aankopen als niet-professional? Als je het al klanten wegpesten noemt, dan betreft het alleen klanten die al voor 2018 een positie hadden, of sinds 2018 proberen deze regels te omzeilen (danwel via opties, danwel via herclassificatie). Voor dat laatste was DEGIRO nooit de beste keuze geweest.

Aangezien bij DEGIRO niemand deze effecten kan verhandelen (op sluiten van de positie na) lijkt mij dit gewoon een kostenbesparing. Nu hebben ze nog overeenkomsten voor clearing en bewaring van deze categorie effecten. (Je zou denken: dat maakt toch niet uit, ieder aandeel werkt daarin toch hetzelfde als ieder ander aandeel? Nee, dat is niet zo.) Kosten die vanuit de bedrijfsvoering geen voordeel opleveren, immers zijn de klanten door regelgeving niet toegestaan om nieuwe posities te openen. Van die kosten willen ze nu af, en daar heeft het handjevol klanten met bestaande posities in deze ETFs last van helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:52
JohanNL schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:49:
[...]
Mee eens. Hoewel home country bias natuurlijk wel logischer is voor een land met market cap van 55%. Zelf zou ik ook liever internationaal investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:39:
[...]

Dat een bedrijf Amerikaans is wil niet zeggen dat er geen fraude kan plaatsvinden. Zie bijvoorbeeld Wells Fargo, wat slechts enkele jaren geleden aan het licht is gekomen.
Was een grap. Kan het zo snel niet terugvinden maar Buffett heeft het wel (eens) gehad over hoe superieur de Amerikanen wel niet zijn met hun accountancy.

Nu trouwens ook weer relevant:
Treasury Secretary Steven Mnuchin told CNBC on Tuesday the government will audit any company taking out more than $2 million from the small business loan program.

https://www.cnbc.com/2020...e-valid-mnuchin-says.html
Mag ook wel, want dit lijkt ook wat fishy:
The result: Buzztime has received enough government assistance through the PPP to pay its remaining employees $72,000 each for the two-month funding period covered by the loan. That's the annual equivalent of $432,000 per worker.
https://www.cbsnews.com/n...lar-loans-treasury-audit/
Gelukkig zit die maar op 1.6 miljoen dus geen verplichte audit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
[Afbeelding]

Lijst

Dit soort maatregelen maken de buy and hold strategie redelijk onmogelijk :(
Ik ben zelf ook “getroffen” vanwege mijn aandeel in ITOT, zo’n 2% van mijn totale portefeuille.

Ik loop al een tijdje met de gedachte om mijn VS allocatie om te zetten naar een US domicilie tracker om zo wat dividendbelasting te kunnen ontlopen. Ik heb zo’n 55% van mijn portefeuille in VUSA zitten bij Binck Fundcoach. Maar met VUSA heb je een dividendlek van zo’n 0.35% en een hogere TER. Het is dus al snel voordeliger om de Amerikaanse domicilie S&P500 tracker zoals bijvoorbeeld VOO te nemen.

Misschien maar de stap nemen om dit te gaan doen bij Lynx nu ik toch geforceerd word om met aandelen en geld te schuiven.

Vraag is echter, hoelang laat Lynx dit nog toe.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:56
Longcat schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:08:
@Rene Ze waren toch vandaag pas verhandelbaar en het aandeel opende op 1,50 NOK? Wanneer heb je ze dan voor 3,50 NOK kunnen verkopen?
@Rene Vraag ik me ook af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Kun je niet gewoon een account bij een broker in de VS nemen?
@The_FrankO

Zelf nog nooit naar gekeken maar dat lijkt me toch niet zo moeilijk.
Hoewel het me niet zou verbazen als ze daar geen deposito garantie stelsel hebben of wanneer ze het wel hebben het alleen voor burgers van de VS geldig is.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Zr40 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Het betreft toch alleen ETFs die je volgens regelgeving niet direct mag aankopen als niet-professional? Als je het al klanten wegpesten noemt, dan betreft het alleen klanten die al voor 2018 een positie hadden, of sinds 2018 proberen deze regels te omzeilen (danwel via opties, danwel via herclassificatie). Voor dat laatste was DEGIRO nooit de beste keuze geweest.

Aangezien bij DEGIRO niemand deze effecten kan verhandelen (op sluiten van de positie na) lijkt mij dit gewoon een kostenbesparing. Nu hebben ze nog overeenkomsten voor clearing en bewaring van deze categorie effecten. (Je zou denken: dat maakt toch niet uit, ieder aandeel werkt daarin toch hetzelfde als ieder ander aandeel? Nee, dat is niet zo.) Kosten die vanuit de bedrijfsvoering geen voordeel opleveren, immers zijn de klanten door regelgeving niet toegestaan om nieuwe posities te openen. Van die kosten willen ze nu af, en daar heeft het handjevol klanten met bestaande posities in deze ETFs last van helaas.
Maar waarom dan wel bij Flatex, je verwacht dat er synchronisatie plaats vindt in de richting van de moedermaatschappij, dat is mijn punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
MrMonkE schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:29:
Kun je niet gewoon een account bij een broker in de VS nemen?
@The_FrankO

Zelf nog nooit naar gekeken maar dat lijkt me toch niet zo moeilijk.
Hoewel het me niet zou verbazen als ze daar geen deposito garantie stelsel hebben of wanneer ze het wel hebben het alleen voor burgers van de VS geldig is.
Ik heb 2 Amerikaanse brokers vanwege aandelen van mijn werkgever, echter staan deze brokers het niet toe, als non-US citizen, te handelen.
Je zou ook direct een account kunnen aanmaken bij Interactive Brokers in plaatst van Lynx. Echter lijkt prijsverschil marginaal en heeft Lynx het voordeel van een Nederlands aanspreekpunt. Ook kan ik me voorstellen dat het met de inkomstenbelasting weer minder werk kost.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qua aangifte inkomstenbelasting maakt het echt niets uit. Lynx doet daarin niets extra ten opzichte van wat IB zelf al doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:39:
[...]
Iets verder terug natuurlijk Enron en (dichter bij huis) Ahold ook nog. Er komt vanzelf wel weer een grote fraude bij een beursgenoteerde onderneming aan het licht.

Het is net als Tjolk, fraude kan overal en altijd. Een schandaal bij Riedel, de oorspronkelijke eigenaar van Tjolk is mij niet bekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
NIK0 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:41:
[...]
Robeco is in het verleden ook gestopt met het aanbieden van de dienstverlening in normale aandelen. Je moest hier verplicht je aandelen verkopen of contact opnemen met een andere broker en dit te laten overzetten.

Welicht staat hier bij DeGiro ook iets in de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[b]
Misschien contact opnemen met DeGiro en vragen of ze weten of een andere broker deze ETF's wel aanbied zodat je kan verhuizen? Of zelf contact opnemen met andere brokers?

-Of je kan het gaan verkopen bij DeGiro en ergens anders aankopen.
-Of verkopen bij DeGiro en andere ETF's uitzoeken?
-Of verkopen bij DeGiro en iets anders kopen (echte aandelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Ik denk dat lynx daar niet zo snel naar overgaat. Op dit moment kan je namelijk ook nog gewoon amerikaanse CEF's aanschaffen. Neem aan dat ze dan ook eerst het aankopen onmogelijk maken, net zoals DeGiro heeft gedaan.

Is overigens niet te hopen. Op dit moment zijn dit nog de enigste waarmee ik de VWRL versla

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhBz9ZwN-i6z9LCxMCkWmWEdq5k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1JxFPir4OQ6hXR3L8D2nlvtl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

IB (Lynx) volgt netjes alle geldende regels.

Als je ze via IB (Lynx) kan aanschaffen, dan is dit een toegestaan product voor retail beleggers volgens de regelgeving, of jij wordt voor de MiFID regels gezien als professionele belegger, of de regelgeving is niet van toepassing op jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Ik zou er niet zo blind op vertrouwen dat IB alle regelgeving altijd perfect geïmplementeerd heeft. Closed-end fondsen vallen in ieder geval onder de PRIIPs regelgeving, en de kans dat een Amerikaanse aanbieder een Nederlandstalig KID heeft lijkt me minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
HEA220 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:05:
Ik denk dat lynx daar niet zo snel naar overgaat. Op dit moment kan je namelijk ook nog gewoon amerikaanse CEF's aanschaffen. Neem aan dat ze dan ook eerst het aankopen onmogelijk maken, net zoals DeGiro heeft gedaan.

Is overigens niet te hopen. Op dit moment zijn dit nog de enigste waarmee ik de VWRL versla

[Afbeelding]
Gebruiken deze cef's leverge? Zo ja, hoeveel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
klaasvaak1853 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:56:
[...]

Gebruiken deze cef's leverge? Zo ja, hoeveel?
Meest op fixed income wel ja, max 35%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HEA220 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:00:
[...]

Meest op fixed income wel ja, max 35%.
Voor outperformance sterkere performance (in beide richtingen) met leverage heb je natuurlijk meer mogelijkheden dan alleen CEFs. Dit kan je uiteraard ook zelf doen in combinatie met andere instrumenten.

Ben je bereid om te delen om welke CEF het gaat? Hier, of via DM als je dat liever niet openbaar deelt. Dan kijk ik of ik een PRIIPs order rejection krijg op mijn account.

edit: heb een oude post van je gevonden waarin je 8 CEFs noemt. Het lijkt er op dat ik die inderdaad gewoon kan verhandelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 23-05-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
@Zr40 voor aandelen ben ik helemaal met je eens. Voor fixed income maar ook voor utilities zijn er toch maar weinig goede alternatieve te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ik zie net dat de CEFs die ik op dit moment bij Degiro heb, nog wel te verkrijgen zijn bij Lynx, net zoals die van HEA220, en PTY ook. Ik had het geluk dat ik die in een flinke dip kon kopen, terwijl het maandelijkse dividend constant bleef. Sowieso was ik wel van plan om deze CEFs binnen nu en een aantal jaar te verkopen en nagenoeg alleen in etfs te beleggen zoals IWDA en anderen die het dividend weer automatisch investeren. Maar ik verwacht nog steeds dat de koersen van een aantal van deze CEFs dit jaar nog wel zullen herstellen, ook al is de koers van IWDA nog ruim 10% lager dan de piek. Ik word nu eigenlijk wel een beetje gedwongen om de markt te timen, terwijl ik anders deze posities veel geleidelijker kon afbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Kleine reminder over de nieuwe tarieven van Flatex:

Vanaf 1 juni a.s. gaat Flatex toch transactiekosten in rekening brengen, zie: https://banking.flatex.nl...l_bank/public/3200100.pdf
Het is dus aan te raden om kleinere posities te sluiten, eventueel nog ( kleinere ) posities aan te vullen of als je de transactiekosten helemaal wilt ontlopen alles te verkopen.
Let op de rente/valutadata bij het verkopen van je effecten en het overboeken van de opbrengst naar je tegenrekening, dit is doorgaans 2 handelsdagen vooruitgeschoven, dit kun je terugvinden in je transactieoverzicht.
Boek je het geld eerder over dan betaal je mogelijk debetrente van 7,9% op jaarbasis...
De rekening aanhouden inclusief met posities erop en dividenduitkeringen blijft nog wel gratis :)
Maar aankomende week is dus de laatste week waarbij je nog gratis kunt aan/verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:40:
Let op de rente/valutadata bij het verkopen van je effecten en het overboeken van de opbrengst naar je tegenrekening, dit is doorgaans 2 werkdagen vooruitgeschoven, dit kun je terugvinden in je transactieoverzicht.
Boek je het geld eerder over dan betaal je mogelijk debetrente van 7,9% op jaarbasis...
Dit is overigens gebruikelijk bij alle brokers, niet alleen Flatex. Settlement vindt normaliter 2 handelsdagen na de transactie plaats, en tot die tijd heeft de broker nog geen geld ontvangen voor jouw verkoop. Neem je het eerder op dan betaal je debetrente.

Heb je een account zonder marginovereenkomst, dan kan je niet rood staan en moet je wachten tot settlement voordat je je geld kan opnemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2020 15:11 . Reden: werkdagen -> handelsdagen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Geen werkdagen, maar handelsdagen. Maandag is bv bankholiday in Amerika en dus is de US markt dicht en dat telt niet als een settlement dag, mocht je US posities hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Zr40 Inderdaad is dit gebruikelijk bij alle brokers, maar ik zeg het maar even want in het verleden wisten sommigen dit niet :)

@DJTimo Handelsdagen inderdaad, is ook een correctere benaming.
Met Flatex ( Tradegate ) heb je andere handelsdagen en dus zou aankomende maandag wel eens een handelsdag kunnen zijn voor Amerikaanse aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Klopt, je kunt op Berlijn, Frankfurt en Xetra wel US isins handelen. Die conformeren immers aan de Duitse feestdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
mark de man schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:43:
Ik zie net dat de CEFs die ik op dit moment bij Degiro heb, nog wel te verkrijgen zijn bij Lynx, net zoals die van HEA220, en PTY ook. Ik had het geluk dat ik die in een flinke dip kon kopen, terwijl het maandelijkse dividend constant bleef. Sowieso was ik wel van plan om deze CEFs binnen nu en een aantal jaar te verkopen en nagenoeg alleen in etfs te beleggen zoals IWDA en anderen die het dividend weer automatisch investeren. Maar ik verwacht nog steeds dat de koersen van een aantal van deze CEFs dit jaar nog wel zullen herstellen, ook al is de koers van IWDA nog ruim 10% lager dan de piek. Ik word nu eigenlijk wel een beetje gedwongen om de markt te timen, terwijl ik anders deze posities veel geleidelijker kon afbouwen.
De discount op de meeste CEFs zijn op dit moment best wel genormaliseerd. Het mogelijk herstel moet dus helemaal van het herstel van het NAV komen.
Wanneer je over wil stappen op IWDA is dit denk ik helemaal geen slecht moment. Zie de meeste CEFs niet meer op hun oude niveau komen. Ook doordat er een aantal ge-deleveraged zijn / hebben moeten verkopen door de krach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdes
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-06-2023
Zr40 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:28:
Qua aangifte inkomstenbelasting maakt het echt niets uit. Lynx doet daarin niets extra ten opzichte van wat IB zelf al doet.
Ik heb nog geen IB account.
Moet ik het belegen saldo voor aangifte handmatig invullen?
of vooraf ingevuld door Belastingdienst als degiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je moet het zelf invullen. Sowieso wil je dat doen om de dividendbelasting te verrekenen ;)

Het werkt bij Lynx hetzelfde als bij IB. Zie deze instructies van Lynx: https://www.lynx.nl/service/belastingaangifte-invullen/

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
ASN Groenprojectenfonds had 20 mei ex-dividend date en 22 mei is het dividend betaald. Ik zit bij degiro en heb nog geen dividend ontvangen en het staat ook niet in corporate actions.
Iemand anders hier wel eens last van gehad? Corporate actions ging wel eens eerder mis, maar ik heb wel altijd op de juiste datums dividenden ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DEGIRO loopt soms een dag achter ten opzichte van IB met dividendbetalingen. Grote kans dat het vandaag verschijnt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 22:03
Adyen weer 5% in de plus, lijkt een beetje standaard te worden, iedere dag 3-5% erbij.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Basic Fit ook weer +7%, heb ik ergens wat nieuws gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:10
Zijn er meer mensen die bij de DeGiro app geen nieuwsberichten meer zien? Ik merkte vorige week op dat deze niet meer te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:56
Strider schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:08:
Adyen weer 5% in de plus, lijkt een beetje standaard te worden, iedere dag 3-5% erbij.
Ja echt bizar, P/E ratio gaat door het dak. En natuurlijk wordt er rekening gehouden met toename van transacties in de (nabije) toekomst, maar zelf waag ik me er niet aan om in te stappen bij deze koers. Tijdje terug een paar aandelen, voor de Q1 cijfers, aangekocht < 800 euro en verkocht op 840 euro. Blij met de winst die ik daarop gemaakt, maar baal wel van de inmiddels bijna 360 euro die ik in korte tijd extra gepakt zou kunnen hebben per aandeel. Toch maar wat meer geduld hebben voortaan, ben ook helemaal geen day-trader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 12:14

Niku

Alagaesii

sjukke schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:12:
Basic Fit ook weer +7%, heb ik ergens wat nieuws gemist?
Dat vroeg ik me ook al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Basic Fit beweegt elke dag zo'n beetje 5%+, zou er niks achter zoeken vandaag. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Futures in VS gaan anders ook al lekker. ~2% + op de Europese beurzen. Ik vind het sowieso euforisch dagje gezien de omstandigheden weer. Beetje wrijving tussen USA en China erbij. Ideaal.

Had iemand nog gegokt op Hertz als re-opening bounce? :o

[ Voor 13% gewijzigd door Ko.Kane op 25-05-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ko.Kane schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:09:
Had iemand nog gegokt op Hertz als re-opening bounce? :o
Kwam die nou zojuist ook tegen, maar kan het zo even niet vinden waarom de koers daarvan zo hard naar beneden gaat :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
JohanNL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:39:
[...]

Kwam die nou zojuist ook tegen, maar kan het zo even niet vinden waarom de koers daarvan zo hard naar beneden gaat :p
faillissement aanvraag voor de Amerikaanse tak, Chapter 11.

Hertz kwam samen met AVIS op veel lijstjes voor als 're-bounce' opties als vliegvelden open gaan. Hertz had echter al langer slechtere financiën.

Lijkt me wel typische RH stock. Chapter 11 geeft nog hoop genoeg voor sommige mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Response time van degiro valt me reuze mee, ondanks hun waarschuwingen. Heb al antwoord op mijn vraag of ik van degiro.cz makkelijk kan overstappen op degiro.nl:
Het is zeker mogelijk om uw portefeuille over te zetten van uw Tsjechische account naar een Nederlands account. Hiervoor dient u eerst een Nederlands account aan te maken en dan een aanvraag te doen voor een 'portfoliotransfer' via klanten@degiro.nl. De kosten hiervan zijn €7,50 per positie.
Een positie is het hebben van aandelen in een bepaald ETF bijvoorbeeld, toch? Dus stel ik heb 10K in ETF ABC zitten, en 15K in ETF 123, dan betaal ik 15 euro voor de transfer. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?

Overigens vandaag via de telefoon verteld aan de financiële adviseur niet met hem in zee te gaan. Vind dat soort dingen altijd lastig maar het is prima gegaan. Ik stelde nog voor om hem voor zijn berekeningen te betalen, maar hij zei dat hij dat absoluut niet kan aannemen i.v.m. wetgeving, dus dat zal dan wel zo zijn. Blijf het vervelend vinden dat er hier blijkbaar ongunstige wetgeving is (hoe krijg je nou unbiased advies?). Enfin, in de komende 2 weken zelf nu een plan uitstippelen op basis van degiro + gesprek met belasting adviseur, en dan beginnen met beleggen bij mijn volgende inkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Aston Martin vandaag meer dan 50% omhoog, bij Flatex/Tradegate tenminste.
Wat een nieuwe CEO allemaal kan doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LankHoar schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:45:
Response time van degiro valt me reuze mee, ondanks hun waarschuwingen. Heb al antwoord op mijn vraag of ik van degiro.cz makkelijk kan overstappen op degiro.nl:
Het valt mij al mee dat het überhaupt aangeboden wordt.

Maar wat gebeurt er als DeGiro zich op één van de beide markten terug trekt, en kun je bij DeGiro Nederland vanuit Tsjechië een rekening openen? Dat lijken mij de relevantere vragen :)

En ja, één positie is het houden van één type aandeel/ETF/optie, dus 100x Getronics en 2500x Versatel (wie kent ze nog?!) zijn twee posities, drie als je ook nog opties Compaq geschreven hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:48

jdh009

FP ProMod
Hoe bepalen jullie je strategie voor de middellange/lange termijn? In maart begonnen op de beurs toen ik hoorde dat het totaal was ingestort en toe all in ingezet op bedrijven waarvan ik verwachte dat die snel zouden herstellen.Verschillende bedrijven waar ik op had ingezet zijn nu weer terug op het oude niveau of erboven en dus regelmatig aan het hoppen naar de volgende. Echter heb ik het idee dat het plateau bereikt is bij de bedrijven die ik ken waardoor ik het lastiger vind om verder te zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Zijn aandelenfondsen dan iets of zijn er andere strategieën om nog rendement te halen?

Daarnaast vroeg ik me af, moet je nu al geld opzij zetten voor de belastingdienst over de winsten die je nu maakt?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
jdh009 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:17:

Daarnaast vroeg ik me af, moet je nu al geld opzij zetten voor de belastingdienst over de winsten die je nu maakt?
Nee, je betaald immers geen belasting over je winsten. De winst die je maakt, kun je zo pinnen als je wil en uitgeven waar aan je maar wil. Je betaald belasting over vermogen.

[ Voor 17% gewijzigd door DJTimo op 25-05-2020 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe bepalen jullie je strategie voor de middellange/lange termijn?

[...]

En waarom wil je precies belasting afdragen over winsten die je maakt? Kun je verliezen dan ook aftrekken?

In ieder geval mooi dat het tot dusver allemaal goed gegaan is.

Mijn strategie is: elke maand een vast bedrag inleggen, in een breed gespreid aandelenfonds. Geen gedoe, geen tijd kwijt aan stockpicking of de markt te timen. Anderen hier hebben veel plezier in het uitzoeken, vergelijken en op basis daarvan je strategie te bepalen, eventueel met extra geleend geld of synthetische producten als opties. Je kunt honderden strategiën bedenken en zelf opzetten, er is ook plenty over geschreven. Uiteindelijk moet je je eigen visie ontwikkelen en iets doen waar je je zelf goed bij voelt.

Gezien je uitsmijter denk ik dat je nog wat leeswerk te doen hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Het valt mij al mee dat het überhaupt aangeboden wordt.

Maar wat gebeurt er als DeGiro zich op één van de beide markten terug trekt, en kun je bij DeGiro Nederland vanuit Tsjechië een rekening openen? Dat lijken mij de relevantere vragen :)

En ja, één positie is het houden van één type aandeel/ETF/optie, dus 100x Getronics en 2500x Versatel (wie kent ze nog?!) zijn twee posities, drie als je ook nog opties Compaq geschreven hebt.
Wanneer ik naar Nederland verhuis kan ik vanaf daar uiteraard een rekening openen bij degiro.nl, en wanneer het overzetten dan voltooid is zal ik pas mijn degiro.cz account sluiten. Mocht degiro zich terugtrekken, vanuit welk land dan ook, dan zal ik sowieso een andere broker moeten uitzoeken - maar dat is toch niet wezenlijk anders dan wanneer een andere broker zich uit een markt terugtrekt?

Stel nou ik kan om wat voor reden dan ook over 1-2 jaar toch niet mijn portefeuille overzetten. Dan moet ik in het beste geval met winst verkopen en belasting over mijn winst betalen, en in het slechtste geval met verlies verkopen en me op een vergelijkbare hoogte weer inkopen in Nederland. Of denk je dat ik iets over het hoofd zie?

Duidelijk over posities, mooi! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LankHoar schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:37:
[...]
Of denk je dat ik iets over het hoofd zie?
Nou, als je nu al van het scenario uitgaat dat je op termijn naar Nederland gaat en dan ook je portfolio over wilt hevelen, dan zou ik gewoon nu beginnen met een portfolio in Nederland.

Dat scheelt je dan in ieder geval € 7,50 per positie en je hoeft niet moeilijk te doen als DeGiro (Flatex) besluit om zich óf uit Nederland óf uit Tsjechië terug te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:57:
[...]

Nou, als je nu al van het scenario uitgaat dat je op termijn naar Nederland gaat en dan ook je portfolio over wilt hevelen, dan zou ik gewoon nu beginnen met een portfolio in Nederland.

Dat scheelt je dan in ieder geval € 7,50 per positie en je hoeft niet moeilijk te doen als DeGiro (Flatex) besluit om zich óf uit Nederland óf uit Tsjechië terug te trekken.
Ik zou hooguit 3 of 4 posities innemen, dus dan maximaal 30 euro uitsparen. Momenteel heb ik mijn inkomen in CZK dus is het makkelijker om daarmee te investeren. Ik heb wel wat geld op een Nederlandse bank staan, maar niet voldoende om twee jaar maandelijks 10-15% van mijn inkomen mee in EUR te investeren. Ook hoop ik dat ik toch iets kan aftrekken van de belasting over in ieder geval 2020, een gesprek met een belasting adviseur zal dat uitwijzen. Denk dat het alleen realistisch is om nu al van mijn EUR te gaan beleggen indien ik uiterlijk over een jaar naar Nederland vertrek, iets dat niet zeker is.

Zal het in ieder geval als optie meenemen in het gesprek met de adviseur, dus thanks ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Hoe bepalen jullie je strategie voor de middellange/lange termijn? In maart begonnen op de beurs toen ik hoorde dat het totaal was ingestort en toe all in ingezet op bedrijven waarvan ik verwachte dat die snel zouden herstellen.Verschillende bedrijven waar ik op had ingezet zijn nu weer terug op het oude niveau of erboven en dus regelmatig aan het hoppen naar de volgende. Echter heb ik het idee dat het plateau bereikt is bij de bedrijven die ik ken waardoor ik het lastiger vind om verder te zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Zijn aandelenfondsen dan iets of zijn er andere strategieën om nog rendement te halen?

Ieder heeft zo zijn eigen strategie. Persoonlijk heb ik een gedeelte van oudsher belegt bij Robeco in beleggingdsfondsen. Deze wil ik langzaam de in komende jaren afbouwen omdat de kosten relatief hoog zijn.
Daarnaast heb ik voornamelijk aandelen in de VS en klein gedeelte in NL. Ik heb mij meerdere keren betrapt dat timen fout afloopt, met name met shorten. Soms gaat het timen mij wel goed af. Kortom timen is voor mij niet weggelegt. Het beste is om maandelijks een bedrag inleggen wat voor jou haalbaar is. Of indien je geld tekort komt (omdat het aandeel relatief vrij veel kost) dit b.v.. 1 keer per 2-3 maanden te kopen.
De markt is extreem snel gedaalt, maar ook zeer snel weer terug geveerd. Naar mijn mening ging als idioot snel waar je van schrikt. Historisch gezien is dit ook nooit voorkomen, zelf tijdens de grote depressie niet.
Mogelijk komt dit door de computer gestuurde aan/verkopen.
En ja, nu gaat het in verhouding met de snelle recovery traag. Maar dat is normaal en gezond. je wil niet dat de koersen nu binnen 2 maanden met nog eens 40% stijgen. Dan kun je op je klompen aanvoelen dat de koersen weer gaan crashen en daar zitten de meeste mensen niet op te wachten.
Dus dan liever maar 1-2% winst per maand.

Je kan geld opzij leggen voor de belastingdienst, maar ik doe dat niet. Standaard hou ik een redelijk som op mijn spaarrekening voor onvoorziene uitgaven. Hiervan kan ik makkelijk de belastingdienst betalen.

Als je wilt kun je zelf geld terug krijgen met beleggen van de belastingdienst. Je kan namelijk bijvoorbeeld bij DeGiro een pensioenrekening openen. Je kan dan een lijfrente rekening openen. Indien je dit nog niet hebt gedaan in het verleden, mag je inleggen tot dacht ik 7 jaar terug. Afhankelijk van je verdiende salaris kan je redelijk wat terug vragen van de belastingdienst.
Als je straks met pensioen gaat moet je hierover wel belasting betalen, maar dat tarief is lager dan dat je nu terug krijgt. Daarnaast is het VRH vrij. Ook kan niemand dit geld van je afpakken, zelfs al ben je bankroet verklaart en heb je dikke schulden. Er zijn ook andere banken of verzekeraars waar je dit kan afsluiten zoals brandnew day. Daar kan je ook beleggen, hetzij wel met een beperkte keuze.
Of als je niet van beleggen houd, kan je ook gaan sparen, maar dat zet met de huidige rentes geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 13:24
Crasheeee schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Wat is er volgens jou zo drama de afgelopen jaren?

Ik vind het overigens ook een bijzondere move. Hopelijk blijven VTI en VXUS erin staan, want zie het eigenlijk niet echt zitten om het gedwongen liquide te maken.
Ik ben enthousiast begonnen ooit bij de DeGiro maar het is daarna redelijk snel bergafwaarts gegaan..deGiro begon steeds meer op de Blokker te lijken...de schappen werden steeds leger en leger. Braafste jongetje in de klas willen zijn na de MIFID II invoering, geen enkele actie richting de politiek om klanten toegang tot de wereld markt te blijven geven. Nu neem ik dat meerdere brokers kwalijk maar dat terzijde.
DeGiro zat niet in de meewerk stand door de schappen steeds leger te maken (US ETFs daarna heel veel preferente aandelen die je bij andere brokers gewoon kunt kopen omdat die helemaal niet vallen onder MIFID II). Maar de druppel is nu toch wel dat ze in tegenwerk modus zijn gegaan door je even mede te delen dat je je spullen moet verkopen voor het einde van het jaar of ze doen het wel voor je...
dat is in het kort waarom degiro een drama broker is geworden m.i.
Straks hebben ze alleen nog maar wat ETF klantjes die elke maand gratis worden aangeschaft nou succes ermee Flatex.. :O

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

Over het openen van een rekening bij DeGiro.nl moet je woonachtig zijn in Nederland of België. Dat is nog steeds de AML en KYC die financiële diensten binnen Europa tot een kleiere markt dwingt ipv een aanbod voor elke regio binnen Europa. Zoland @LankHoar niet in Nederland of België woont kan hij bij degiro.nl geen rekening openen. En kan hij dus alleen bij degiro.cz terecht, of een andere broker natuurlijk.

Als je verhuist hoef je natuurlijk niet je CZ account op te heffen. Je kan dan een nieuw NL account openen. Al verwacht ik dat je (net zoals bij degiro.pl) alleen in CZK (in PL alleen in PLN) vermogen uit je account kan halen, wat dus lastig is als je geen CZ bankrekening meer hebt.

(Bij degiro.pl kan je inleggen in verschillende valuta, dus PLN, EUR, etc. Je wisselt dan binnen degiro naar de valuta van de posities die je wilt in nemen. Maar je kan alleen in PLN geld uit degiro.pl laten overschrijven naar een PLN genoteerde rekening. Daar zit net een klein extra stukje risico aan met wisselkoersen (en een wat onhandige stap op het platform). Maar dat heb je ook als je in USD posities hebt en deze na verkoop naar een EUR rekening laat uitkeren. Verder zit er bij inleg in PLN een stukje afdekking van koersrisico op ongeinvesteerd vermogen door DeGiro, maar dat is slechts tot een bedrag van 2500 euro, daar boven loop je dus koers risico op je PLN wat niets staat te doen)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Qwerty-273 Naar mijn weten is het een keuze van de broker, en niet van de AML/KYC regels, om klanten uit andere Europese landen te weigeren voor je landgebonden merk.

IB accepteert iedereen, en plaatst Europese klanten (vooralsnog) onder de UK entiteit. Dat is gewoon toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
NIK0 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:05:
[...]
Straks hebben ze alleen nog maar wat ETF klantjes die elke maand gratis worden aangeschaft nou succes ermee Flatex.. :O
Zou het? Ik koop voornamelijk aandelen bij DeGiro en nauweljiks ETF's. Hoewel ik ETF's langzaam wil opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

@Zr40 klopt wat je zegt, het is vaak makkelijker om juist de verschillende markten apart te bedienen vanwege het toezicht dat een centrale bank en/of andere nationale financiële toezichthouder eist op financiële producten die binnen de landsgrezen worden aangeboden. Als je die apart behandeld is het makkelijker om een audit uit te voeren waarbij je alleen die data deelt die op die authoriteit van toepassing is. Maar dat is dus eerder een werkprocess inrichting dan AML/KYC dat klopt, ik schuif ze vaker op elkaar omdat het geldt voor het hele bundeltje voor de nationale toezichthouder.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Qwerty-273 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:11:
Over het openen van een rekening bij DeGiro.nl moet je woonachtig zijn in Nederland of België. Dat is nog steeds de AML en KYC die financiële diensten binnen Europa tot een kleiere markt dwingt ipv een aanbod voor elke regio binnen Europa. Zoland @LankHoar niet in Nederland of België woont kan hij bij degiro.nl geen rekening openen. En kan hij dus alleen bij degiro.cz terecht, of een andere broker natuurlijk.

Als je verhuist hoef je natuurlijk niet je CZ account op te heffen. Je kan dan een nieuw NL account openen. Al verwacht ik dat je (net zoals bij degiro.pl) alleen in CZK (in PL alleen in PLN) vermogen uit je account kan halen, wat dus lastig is als je geen CZ bankrekening meer hebt.

(Bij degiro.pl kan je inleggen in verschillende valuta, dus PLN, EUR, etc. Je wisselt dan binnen degiro naar de valuta van de posities die je wilt in nemen. Maar je kan alleen in PLN geld uit degiro.pl laten overschrijven naar een PLN genoteerde rekening. Daar zit net een klein extra stukje risico aan met wisselkoersen (en een wat onhandige stap op het platform). Maar dat heb je ook als je in USD posities hebt en deze na verkoop naar een EUR rekening laat uitkeren. Verder zit er bij inleg in PLN een stukje afdekking van koersrisico op ongeinvesteerd vermogen door DeGiro, maar dat is slechts tot een bedrag van 2500 euro, daar boven loop je dus koers risico op je PLN wat niets staat te doen)
Dus wanneer ik een ETF aanschaf die in USD of EUR zit, en betaal met mijn CZK, dan zit ik met een koerswisseling? En wanneer ik dan het zaakje wil overhevelen naar NL, wat EUR is, dan zit ik ook weer met een koerswisseling? Dat maakt het wel weer wat ingewikkelder.. Een CZ bankrekening zal ik nog zeker wel een tijdje houden, en wellicht langer indien ik klanten in Tsjechië houd en die in CZK blijven betalen, dus dat zou geen probleem vormen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:11:
Over het openen van een rekening bij DeGiro.nl moet je woonachtig zijn in Nederland of België.

[...]

En kan hij dus alleen bij degiro.cz terecht, of een andere broker natuurlijk.
Al moet je je natuurlijk afvragen of ze moeilijk doen als iemand met een Nederlandse naam + paspoort met BSN op een geleend adres (van familie bijvoorbeeld) met een Nederlandse tegenrekening een rekening opent, maar die keuze laat ik graag aan degene die die rekening opent.
LankHoar schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:47:
[...]
Dus wanneer ik een ETF aanschaf die in USD of EUR zit, en betaal met mijn CZK, dan zit ik met een koerswisseling?
Als je echt je stukken zo kunt laten overschrijven naar een Nederlands depôt, dan zal het geen probleem zijn (want je schrijft 1 aandeel XYZ over van CZ naar NL), maar het lijkt me nogal wiedes dat je van als je van CZK doekoe fondsen koopt in EUR en USD, dat je dan zult moeten omzetten.

In die zin snap ik jouw opmerking niet goed dat je alleen je CZK-inkomsten wilt beleggen: je zult het toch een keer naar euro's of dollars moeten omzetten, tenminste dat zou ik zelf doen volgens mijn eigen analyse die ik het weekend hier geplaatst heb.

Als ik zo nog eens nadenk, moet je na het checken van het belastingvoordeel misschien toch eens gaan praten met een niet-ingezetenen desk van één van de Nederlandse grootbanken (volgens mij heet het overal International Clients Desk, ze doen expats en niet-ingezetenen als in Nederlandse mensen die niet in Nederland wonen).

Misschien is er een minimum vermogen vereist, en daar heb je dan niet de allerlaagste transactiekosten. Ze willen sowieso geld aan je verdienen maar je hebt wel mensen aan de lijn die veel ervaring hebben met situaties zoals die van jou en hoe je dat nu allemaal lekker opzet, als je bijvoorbeeld niet extra bij de SVB betaalt voor je AOW of eventueel je kapitaal straks wilt inzetten voor een hypotheek in het buitenland (ik noem maar even twee scenario's die me zo te binnen schieten).
Pagina: 1 ... 121 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.