Trasos schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:05:
[...]
Hoe moet ik dit interpreteren?
Heb je dus bijvoorbeeld 30K op een spaarrekening staan met als label 'Buffer', waar je dus nooit aan komt.
En dan ook nog een los potje van bijvoorbeeld 20K gelabeld 'Portfolio'?
Eigenlijk letterlijk zo ja. Er staat een buffer op mijn penny rekening en is staat een positief saldo bij mijn broker. Mijn buffer is voor periodes zoals nu: zonder inkomen door pandemie, totaal onvoorzien, maar daarom heb ik dus een buffer voor onvoorziene uitgaven. EN de mogelijkheid om elk moment een lange periode onbetaald vrij te kunnen nemen. Staat helemaal los van mijn portfolio.
Dit voorkomt dus enige vorm van stress als de beurs omlaag gaat. Of erger, tegelijk ook even geen inkomen. Het voorkomt stress omdat ik dus niks gedwongen hoef te verkopen van mijn portfolio terwijl het laag staat. Ik ervaar dit hele Covid gedoe alsnog als onprettig, maar vooral wegens beperking in mijn vrijheid qua reizen, inkoopbeperkingen en gebrek aan recreatie.
Geld wordt onderdeel van portfolio zodra ik maandelijkse inleg overmaak of eenmalige sommen inleg als mijn buffer te hoog wordt. (Omgekeerd kan ook: als mijn buffer een klap heeft gehad kan ik dat aanvullen door even niet maandelijks in te leggen).
Dan heb ik een excel-file die bepaalt wat er dan gebeurt: Stel mijn maandelijkse inleg in portfolio is 500€, dat excel file neemt de waarde van mijn ETF's en mijn cash: berekent de perfecte verhouding en de delta nodig om die te bereiken. Dus kan zijn dat uitkomst is dat ik 1000€ ETF's moet kopen of 0€, of -500€ (verkoop).
Persoonlijk wacht ik met een verkoop herbalancering even totdat de trend doorzet/dat het duidelijk is dat ik het met maandelijkse inleg niet kan bijhouden.
Is dat portfolio potje bedoeld om snel te kunnen schakelen, als er een flinke dip is om dan bij te kopen, of is dat het nu vrijgekomen cash vanwege aflopende deposito's, of houd je dit potje echt zoals het nu is en wat is dan het idee daarachter ten opzichte van je normale buffer potje?
Het is bij mij hoofdzakelijk een alternatief van bonds, gebruik het voor herbalanceren. Verder klein deel soms als speelgeld voor een gokje op een enkel aandeel. Ik overweeg wel eventueel later in deze crisis naar 90-10 of helemaal aandelen te gaan, voor een herstel periode. Nu vind ik dat nog niet oppurtuun, maar das gewoon mijn mening.
Heel specifiek voor mijn situatie:
Ik ben toevallig ook al een extra som aan het in DCA-en die toevallig net vrij was gekomen. Dus mijn portfolio is al gegroeid en er vindt al een netto verschuiving richting aandelen plaats. Dus pas als dat klaar is en als de boel wat tot rust is gekomen misschien dus 90-10. Dan weet ik ook wanneer ik weer inkomen heb en hoe veel ik van de buffer moet aanvullen.
M'n eigenlijke vraag is dus eigenlijk wat wordt er verstaan onder een cashpositie in je portfolio, en wat dan het verschil is ten opzichte van een normale buffer?
BasvanS schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:31:
[...]
Er staat nergens geschreven dat dit niet kan of mag. Er zijn ook maar weinig mensen die genoeg spaargeld hebben om hun baan te verliezen, de auto total los te rijden op een circuit terwijl de nieuwe keuken nog betaald moet worden en al het witgoed vervangen moet worden.
Als je 20k cash wil hebben binnen je portfolio en 50k buffer MOET je dan 70k op je bankrekeningen hebben staan? Misschien vind ik 60k wel genoeg? of 50k?
Er zijn er weinig, maar zo doe ik het dus wel exact, in ieder geval volgens die logica, andere getallen. Eigen opgelegde regels dat wel, maar dus super chill als het tegen zit.
En toen ik nog op circuits reed, was mijn regel altijd genoeg cash hebben voor het geval dat, als je total los rijdt op zondag je maandag weer hetzelfde kan kopen. Better save than sorry.
Mijn 12x jaaruitgaven is trouwens iets van 22k (voor mij alleen, vriendin heeft haar eigen potje)
NB: spannend de futures klimmen al weer