Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.288.602 views

Onderwerpen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Longcat schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:19:
Tesla CEO Elon Musk says stock price is ‘too high,’ shares fall
https://www.cnbc.com/2020...too-high-shares-fall.html

_O-
1 dag eerder in dit topic
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:23:
[...]

Dit is een mening, ik ken geen betere CEO op aarde. Zonder zijn karaktereigenschappen was Tesla nooit zo groot geworden.

Het maakt ook verder niet veel uit wat wij hier vinden van hem, uiteindelijk zijn wij niet degene die ons bevrijden van de gigantische problemen die ICE auto's hebben en zijn wij niet degene die SpaceX hebben opgericht, dus jouw of mijn mening over de competenties die Musk hebben zijn alleen alleen relevant voor onszelf, niet voor anderen.

Het laat ook wel zien dat TSLA hier zo wordt afgekraakt puur door compleet irrelevante aversie (en naar mijn mening zeer onterechte) tegen Musk, niet door de fundamentals die @Diff_Angle hier zo vaak goed beschrijft.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:09
Hahahahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56
Niet op de (Tesla)man spelen en ook niet (terug) trollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 15:20

Louw Post

Cerenas

Nog een vraagje. Ik probeer de market caps van de indexen van de ETFs in mijn portfolio te vergaren, van IEMM en IEUX was dat makelijk van de MCSI website te halen, maar voor TGET heb ik even geen idee waar ik dat kan vinden/zien.

De index voor TGET zou deze zijn: https://www.solactive.com/indices/?index=DE000SLA3V39
Heeft iemand een idee, of iemand die dit toevallig al eens berekend had voor TGET?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

knip schelden & doei

[ Voor 83% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2020 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Louw Post schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:23:
Nog een vraagje. Ik probeer de market caps van de indexen van de ETFs in mijn portfolio te vergaren, van IEMM en IEUX was dat makelijk van de MCSI website te halen, maar voor TGET heb ik even geen idee waar ik dat kan vinden/zien.

De index voor TGET zou deze zijn: https://www.solactive.com/indices/?index=DE000SLA3V39
Heeft iemand een idee, of iemand die dit toevallig al eens berekend had voor TGET?
Je hebt overlap, dus ik weet niet hoeveel zin het heeft om te wegen naar market cap. Je moet je even afvragen of je extra exposure wil naar bepaalde continenten of niet. 'De standaard' is 100% VWRL of ~88% IWDA + 12% EMIM/IEMM/AEEM. Dan is er ook nog de vraag of je wil wegen naar market cap of dat je kiest voor equal weight. Dat moet je even uitvogelen voordat je allemaal ETF's bij elkaar gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ondertussen is dit een zeer breedgedragen downdagje geworden. Volume is wel laag, dus zou kunnen dat dit is hoe het er uitziet als de ECB/FED even een dagje vrij hebben? Volumes zijn wel weer te groot voor alleen maar retailbeleggers..who knows.

De economische schade is veel groter dan de reactie op de beurs, dus de koersen draaien nu op moral hazard. Ik moet echter nog maar zien of de schade echt allemaal wordt betaald. Tot nu toe is USA niet heel scheutig met het implementeren van de plannen die zijn aangekondigd.

Elon krijgt legal action aan zijn broek, en op zijn stream staat een aardig lijstje uitspraken die CEO's niet snel zouden doen. Legal action ligt in de lijn der verwachting. Hier zijn stream chronologisch: https://twitter.com/searc...sk&src=typed_query&f=live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:14
Config schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:38:
Ondertussen is dit een zeer breedgedragen downdagje geworden. Volume is wel laag, dus zou kunnen dat dit is hoe het er uitziet als de ECB/FED even een dagje vrij hebben? Volumes zijn wel weer te groot voor alleen maar retailbeleggers..who knows.
Einde maand rebalancing van institutionele partijen is weer (bijna) achter de rug + dag van de arbeid in veel landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 11:28
Ko.Kane schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:48:
[...]

Nou, eigenlijk zou dat wel een prettige verklaring zijn: https://twitter.com/elonmusk

Gaat echt nergens over momenteel.
Of hij heeft weer zitten blowen met Joe Rogan _O-

Modbreak:Ook dit soort onzin mag achterwege blijven. Er is vast op serieuze toon inhoudelijk ook ontopic wat over te zeggen, maar niet dit op deze manier.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 21:34
Knip te laat

[ Voor 95% gewijzigd door Bulder op 01-05-2020 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-05 23:03
Louw Post schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:23:

https://www.vaneck.com/uc...ountry=AT&audience=retail

je kan daar tab 'holdings" ook een excel downloaden met alle holdings en hun aandeel binnen de ETF. Door het equal weight idee, hebben alle bedrijven in de ETF dus een zelfde market cap binnen de ETF. En dus geen afspiegeling van hun daadwerkelijke market cap. Dus dat is dan ook niet zo relevant meer.

Je zit dus underweight in amazon, maar overweight in de onderste regionen als je vergelijkt met bv IWDA/VWRL.

Wat voor sommigen dus een voordeel is omdat je dus niet 3-5% binnen een ETF per megacap kwijt bent, maar veel minder.

Er zijn genoeg blogposts online en forums met discussie of je nu wel of niet beter equal weight kan hebben. Ik gebruik het zelf beetje als fine tuning, om iets minder in de megacap te zitten. Maar grootste gedeelte van mijn ETF's is IWDA en VWCE (Dat is VWRL maar accumulerend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 15:20

Louw Post

Cerenas

Bedankt @Longcat en @Ko.Kane, erg handige info voor een beginner. Ik ga mezelf wat verder inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
flyguy schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:40:
[...]

Einde maand rebalancing van institutionele partijen is weer (bijna) achter de rug + dag van de arbeid in veel landen.
Ja, I know. Daarom zei ik ook: "Volume is wel laag, dus zou kunnen dat dit is hoe het er uitziet als de ECB/FED even een dagje vrij hebben? Volumes zijn wel weer te groot voor alleen maar retailbeleggers"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ko.Kane schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:04:
Bedankt voor de input. Moet er dan echt eens voor gaan zitten op een regenachtig moment.
Je hebt er inderdaad wel even een regenachtige dag voor nodig zodat je het vanaf het begin goed opzet.
Heb je dat eenmaal gedaan dan loopt het als een trein.

Het is een simpel doch krachtige tool waar je nog veel meer mee kan bijhouden dan ik door heb.
  • Werkt heerlijk als je bij verschillende brokers zit.
  • Helaas kan je (nog) niet rechtstreeks importeren vanuit DeGiro (leuk project voor een Tweaker misschien?)
  • Geeft de performance van je portfolio over vrij te kiezen periodes
  • Totale kosten / dividenden / belastingen etc...
  • Heeft heathmaps van rate of return (leuk als je weet wat er mee te doen...)
  • Houdt valuta verschillen overzichtelijk bij
  • En nog een hele berg taxonomie overzichten
Als je bij een broker zit waarbij de exports (nog) niet periodiek te importeren zijn dan kost het je een minuutje per transactie om het erin te kloppen.
Afgezien daarvan heb ik er veel voordeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-09-2024
Goedenavond allemaal,

Ik beleg momenteel o.a. in fondsen van Northern Trust (periodiek World en EM in de verhouding 80/20) en wil hier NT Small Cap aan toevoegen (zit in mijn pakket). In welke verhouding zou ik een mooie spreiding hebben?

Ik hoor graag jullie ideeën. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:53
Longcat schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:19:
Tesla CEO Elon Musk says stock price is ‘too high,’ shares fall
https://www.cnbc.com/2020...too-high-shares-fall.html

_O-
Heeft zelfs de NOS gehaald. Ik moest wel even lachen toen ik het las en dacht ook aan dit topic de afgelopen weken.

https://www.google.com/am...ers-van-tesla-omlaag.html

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dit is waarom je niet verkoopt na een daling. :)

Deze maand (apr)
Vorige maand (mrt)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+32,82%
–26,63%
–5,37%
+21,57%
Hoogste prestatie
ETSY, +70,04%
ZM, +41,96%
ZM, +109,41%
SHOP, +352,16%
Laagste prestatie
LK, –83,73%
HA, –50,04%
LK, –89,44%
LK, –89,44%
Aantal posities
Aandelen 114×
Opties
Aandelen 113×
Opties

Transacties
Aandelen 4×
Opties 8×

Aandelen 8×
Opties 11×

Transactiekosten
€ 7,02
€ 10,64

Margin en risico (hover voor uitleg)

Deze maand (apr)
Vorige maand (mrt)
Leverage
155,0%
168,7%
Initial Margin
100,9%
151,3%
Maintenance Margin
44,8%
67,0%
Kritieke daling
–62,5%
–54,3%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200501.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200501-maand.png

Eind maart heb ik enkele posities gesloten om de maintenance margin requirement wat te verbeteren. Achteraf blijkt dit niet noodzakelijk geweest te zijn, en deze posities zouden een mooie winst opgeleverd hebben, had ik ze niet gesloten. Maar de beslissing was juist en ik heb er geen spijt van. Want die maintenance margin moest echt verbeterd worden, en de selectie van posities was mechanisch (grootste verbetering in maintenance margin). Liever wat minder winst, dan een groot risico op liquidatie.

Ondertussen is mijn portfolio redelijk hersteld. Zelfs met een significante outperformance ten opzichte van mijn benchmarks. :o Dankzij het herstel zijn mijn leveragecijfers ook fors verbeterd.

Ook dit keer heb ik weer een rendementsgrafiek van Portfolio Performance klaargezet waarin het effect van cash leverage op mijn portfolio is verwijderd. De streepjeslijn is IWDA.

De top 3 deze maand is verrassend. Op 1 staat ETSY met +70,04%. Ik zie geen nieuws dat de geleidelijke stijging gedurende de hele maand kan verklaren. TSLA staat tweede met +58,74%. Wat daar deze maand is gebeurd hoef ik gezien de recente posts hier niet te herhalen. ;) Derde plaats, SHOP met +52,81%.

Jawel, in deze maand met enorme outperformance heb ik ook een paar aandelen met verlies in mijn portfolio zitten. De top 3 daarvan zijn: LK met –83,73%, ZM met –6,13%, en MKL met –5,98%. Voor die tweede moet ik zeggen: had zitten, want ZM is een van de posities die ik heb gesloten ter verbetering van mijn margin requirements. Wat LK betreft: trading is nog steeds halted (sinds 6 april) en het nieuws sindsdien is niet goed. Deze positie beschouw ik als een total loss. Gelukkig was dit maar een kleine positie.

Since inception is de oude verlieskoning CWEB van de troon gestoten door LK met –89,44%. CWEB krijgt de tweede plaats, met –76,71%. Dan de winstkoning, SHOP. Vorige maand nog +195,91%, deze maand +352,16%. Tweede en derde plaats zijn respectievelijk voor DOCU (+177,13%) en TSLA (+157,40%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Zr40 sowieso weer mooie update!

Maar ondanks dat je portfolio performance gebruikt, hou je alsnog liever bij in excel? De grootste winnaars en dalers haal je uit PP of uit excel?

Zou jij PP wel aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:45
Zr40 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:59:
Dit is waarom je niet verkoopt na een daling. :)
Je zou ook de conclusie kunnen trekken dat met margin werken toch wat teveel risico's met zich meebrengt, vanaf de top had je op het dieptepunt ongeveer de helft qua waarde verloren!

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

evleerdam schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:26:
[...]

Heeft zelfs de NOS gehaald. Ik moest wel even lachen toen ik het las en dacht ook aan dit topic de afgelopen weken.

https://www.google.com/am...ers-van-tesla-omlaag.html
Blijkbaar belangrijk genoeg voor de NOS, dat zie je niet zo vaak.

Wel jammer dat ie mij van tevoren niet even heeft gebeld dat ik short moest. :'(

10% eraf is aardig wat centjes. het zou mie niet verbazen als dit echt even nader wordt onderzocht door de SEC. Even checken of er relaties zijn die er flink garen bij hebben gesponnen. Gewoon voor de zekerheid. Stupiditeit of malice is toch een belangrijk onderscheidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ko.Kane schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:12:
@Zr40 sowieso weer mooie update!

Maar ondanks dat je portfolio performance gebruikt, hou je alsnog liever bij in excel? De grootste winnaars en dalers haal je uit PP of uit excel?

Zou jij PP wel aanraden?
De meeste gegevens haal ik uit PortfolioAnalyst, een tool van IB die mooie rapportages kan maken over je portfolio. De grafieken zijn zelfs screenshots daarvan. ;) Ik gebruik alleen een spreadsheet om de percentages voor margin/risico te berekenen.

Hier heb je een voorbeeldrapportage: https://interactivebroker...nts/PA_detailedreport.pdf

Het nadeel van PortfolioAnalyst is dat het alleen werkt voor je IB portfolio. Je kan bijvoorbeeld niet je DEGIRO of crowdfunding accounts toevoegen. Voor een echt totaalplaatje is dat dus niet geschikt. Met PP kan ik dat wel.

Met PP kan ik ook die rendementsgrafiek maken waarin leverage is verwijderd. Dat doe ik door een taxonomy aan te maken waar alleen aandelen, ETF's en opties in zijn opgenomen. Cash (en de bekende box spread) neem ik er niet in op. Die taxonomy gebruik ik dan in een rendementsgrafiek.

PP heeft ook een aantal beperkingen. Om opties toe te voegen kan je doen alsof het aandelen zijn, en dat werkt op zich voor het berekenen van het rendement op het portfolio als geheel, maar het werkt niet handig. Je kan bijvoorbeeld niet in één transactie een expiration registreren omdat het transactiebedrag niet 0,00 mag zijn. En short posities (die heb je als je opties schrijft) geven op sommige plekken zelfs een waarschuwingsmelding.

De manier waarop DEGIRO vreemde valuta afhandelt wanneer je AutoFX uit heb staan is ook niet handig op te nemen in PP. DEGIRO rekent een deel van de transactiekosten in EUR en een deel in de betreffende valuta. In PP kan je het EUR deel dan niet registreren.

Geweldig vind ik het niet, zeker wanneer je meer dan honderd effecten hebt zoals ik. Transacties toevoegen wordt omslachtiger hoe meer effecten je hebt - zoek de juiste in de dropdown! Het bewerken van grafieken en dashboards kan ook wel wat verbetering gebruiken.

Of ik het zou aanraden: dat ligt er aan. Gebruik je geen andere tool of heb je meerdere accounts, dan zeker. Wil je grafieken maken over een deel van je portfolio, daar zijn de taxonomies erg handig voor. In andere gevallen zou ik het niet aanraden.
JohanNL schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:32:
[...]

Je zou ook de conclusie kunnen trekken dat met margin werken toch wat teveel risico's met zich meebrengt, vanaf de top had je op het dieptepunt ongeveer de helft qua waarde verloren!
Die conclusie had ik vorige maand al getrokken. Maar mijn stelling is evengoed geldig zonder gebruik van margin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 31-05 22:15
JohanNL schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:56:
[...]

Niet perse dat de koersen nog verder moeten dalen denk ik, maar meer wachten op dat er bepaalde spanningen - zoals de corona pandemie - voorbij zijn en de beurs wat rustiger en minder volatiel wordt.
Wellicht staan de beurzen dan wel weer veel hoger dan dat ze nu staan, wellicht zelfs hoger dan voor de corona pandemie, maar vanaf dat moment kun je dan weer wat '' veiliger '' instappen.
Deze theorie heb ik tenminste al wel eens vaker voorbij zien komen alleen ben je tot nu toe dan waarschijnlijk al wat (ongerealiseerd)rendement misgelopen ;)
We zullen zien...
Tsja wie zal het zeggen hoe het gaat lopen. Wie weet gaat het net als in 1930 lopen. De koersen daalde met 37 procent (van 5670 naar 3565). Toen steeg het met 22% naar (4369 ). vanaf dat moment gingen de koersen met pieken en dalen nog met meer dan 80% omlaag naar 813.

Echter the great depression en de corona recessie is compleet anders. Ik verwacht ook geen daling met nog eens 80%. Van belang is dat de economie weer op gang komt. En het liefst dat er een goed medicijn voor is of vaccin. En dan maar hopen dat niet te veel bedrijven zijn omgevallen.

Het werkeloosheidpercentage is de VS zit nu trouwens al op 20% !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:28
Aardappelzakje schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:58:
Goedenavond allemaal,

Ik beleg momenteel o.a. in fondsen van Northern Trust (periodiek World en EM in de verhouding 80/20) en wil hier NT Small Cap aan toevoegen (zit in mijn pakket). In welke verhouding zou ik een mooie spreiding hebben?

Ik dacht zo'n 10% maar zeker weten doe ik het niet. Waar heb je deze gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Noob question: is er een manier om de koers van VWCE te volgen buiten de reguliere openingstijden van de Europese beurzen? Welke ticker(s) volg ik best?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De koers op de beurs is de koers. Op tijden dat er niet gehandeld wordt kan er ook geen koers gevormd worden.

Waar jij naar op zoek bent is de NAV van het fonds, gedeeld door het aantal verhandelbare stukken. Voor zover ik weet is er geen gratis databron waarin de NAV realtime berekend wordt. Je zou die in theorie zelf kunnen berekenen, of je betaalt een geschikte dataleverancier om het voor je te doen, maar ook hier geldt dat het fonds aandelen bezit die slechts tijdens handelstijden van de betreffende beurzen verhandeld worden.

Waar wil je dit eigenlijk voor gebruiken? Je kan immers niet handelen buiten de handelstijden, en slotkoersen per dag zijn al gedetailleerd genoeg als je de geschiedenis van je portfolio wil bekijken. Mogelijk zelfs te gedetailleerd als het gaat om meerdere jaren.

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 02-05-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Op zich vrij simpel te benaderen door een verzameling trackers en aandelenfondsen die de onderliggende FTSE All World volgen die aan diverse beurzen wereldwijd genoteerd staan.

In absentie daarvan kun je een MSCI World gebruiken (iets grotere afwijking).

Die extrapolatie tussen sluiten van de beurs en de volgende opening zal niet meer dan een minimale afwijking moeten opleveren.

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 02-05-2020 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Pistachenootje schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 02:51:
[...]

Ik dacht zo'n 10% maar zeker weten doe ik het niet. Waar heb je deze gevonden?
Ok, thanks. Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index (NL0013552078) kan ik aankopen via ABN zelf beleggen Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Aardappelzakje schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:58:
Goedenavond allemaal,

Er is hier geen eenduidig antwoord op te geven, maar als je het safe wilt spelen en niet te veel wilt afwijken van je huidige plan doe je niet te veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
JohanNL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:57:
[...]

Er is hier geen eenduidig antwoord op te geven, maar als je het safe wilt spelen en niet te veel wilt afwijken van je huidige plan doe je niet te veel.
Het is geen gouden regel, maar er is wel een logische suggestie ingeval van marketcap gewogen ETF's:

@Aardappelzakje
Je kan het gewoon marketcap gewogen mixen. En aan gezien NN World een MSCI index tracker is, ga er er even vanuit dat small cap en EM dat ook zijn.

Dan is/was de marketcap gewogen mix: 78-11-11, met World, EM, SC

Met alleen World en EM is/was het market cap gewogen 88-12.

Dus als je had overweight in EM. Wil je dat ook met small cap zou je bv 70-15-15 kunnen doen. Of 10-45-45, maar dan zit je dus duidelijk niet marketcap gewogen en moet je er wel een goede reden bij hebben. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
@Ko.Kane Je kunt je ook afvragen of " market cap gewogen " de beste manier van beleggen is, of iets is wat iedereen zou moeten doen.
Voor een individuele ETF kan ik het begrijpen omdat dat qua kosten waarschijnlijk zo efficiënt mogelijk is.
Maar als je meerdere ETF's neemt dan kun je daar volgens mij ook prima een eigen samenstelling van maken die in zijn totaliteit geen 1:1 afspiegeling is van de markt/indexen e.d.
Daarnaast zou je als je dit wilt volgen in principe ook een exact percentage cash, edelmetalen, olie e.d. moeten hebben.

Dus ik blijf erbij dat er geen eenduidig antwoord op is en er meerdere goede antwoorden zijn, zolang je het maar goed kan onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
@Pistachenootje @Ko.Kane @JohanNL Thanks voor jullie input! Ik ga ermee aan de slag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:38
JohanNL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:03:
@Ko.Kane Je kunt je ook afvragen of " market cap gewogen " de beste manier van beleggen is, of iets is wat iedereen zou moeten doen.
Voor een individuele ETF kan ik het begrijpen omdat dat qua kosten waarschijnlijk zo efficiënt mogelijk is.
Maar als je meerdere ETF's neemt dan kun je daar volgens mij ook prima een eigen samenstelling van maken die in zijn totaliteit geen 1:1 afspiegeling is van de markt/indexen e.d.
Daarnaast zou je als je dit wilt volgen in principe ook een exact percentage cash, edelmetalen, olie e.d. moeten hebben.

Dus ik blijf erbij dat er geen eenduidig antwoord op is en er meerdere goede antwoorden zijn, zolang je het maar goed kan onderbouwen.
Elke aanschaf op de beurs is goed als je hem goed kunt onderbouwen.. dat is een beetje een flauw antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
JohanNL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:03:
Dat zou je je kunnen afvragen, ben ik het mee eens. Ik ben er zelf ook geen 100% aanhanger van. Maar als iemand die keus af heeft gemaakt door specifiek 3 marketcap gewogen ETF's uit te kiezen is dat al een gepasseerd station.
Maar jij legt mij woorden in de mond: ik beweer nergens dat de beste manier van beleggen is, ik zeg alleen:

"Het is geen gouden regel, maar er is wel een logische suggestie ingeval van marketcap gewogen ETF's:"

Daar geef ik toch een vrij afgebakende specifieke setting aan in directe reactie op een vraag mbt tot die specifieke setting, niet maar?

(Tenzij de persoon niet eens doorheeft dat hij dat gekozen heeft, maar inprincipe zou men moeten weten waar men in belegd. En het verschill tussen equal weight en market cap gewogen moeten weten. En het verschil in theorie er achter.)
Dat is echt minimaal verschil in TER, heb ik tijdje geleden ook al aangegeven dat een Equal Weight of Value ETF, of welke strategie je ook wil, te doen is voor een TER van 0,25% of lager. (Bijna elke ETF kan tegenwoordig wel voor 0,25% in fysisch, behalve moeilijke bereikbare markten)
Dat zeg ik toch ook je kan ook 10-45-45 gaan zitten, maar daar moet wel een actieve keus voor worden gemaakt. "ik geloof in EM" is al een actieve keus. Maar als mensen random mixen en aan eind van jaar realiseren dat ze totaal andere rendement hebben dan de rest die in VWRL zat, kan dat nogal tot teleurstelling lijden als dat geen bewuste keus was.
Hoe dan? Wat is de marketcap van Gold BV en Olie GMBH, en Cash Money Inc dan? Dat hoort dus NIET thuis bij marketcap gewogen ETF's samenstellen.

Dit hoort WEL thuis in portfolio samenstelling. Net als of je wel of geen (gov) bonds in je portfolio wil. Stel je hebt 60-20-20 stock-bonds-gold. Dan kan die 60% stock nog steeds volgens een specifieke samenstelling van 80-5-15 verdeelt zijn. Maar dat is totaal andere discussie en er werd ook niet gevraagd wat wij de beste portfolio samenstelling vinden buiten het stock/etf gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Meeste mensen willen wel markt cap gewogen beleggen, ook qua wereld/EM. Small caps markt cap gewogen is daarom wat mij betreft inderdaad de meest logische suggestie. Afwijken kan natuurlijk (doe ik zelf ook).

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 02-05-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ko.Kane schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Hoe dan? Wat is de marketcap van Gold BV en Olie GMBH, en Cash Money Inc dan? Dat hoort dus NIET thuis bij marketcap gewogen ETF's samenstellen.

Dit hoort WEL thuis in portfolio samenstelling. Net als of je wel of geen (gov) bonds in je portfolio wil. Stel je hebt 60-20-20 stock-bonds-gold. Dan kan die 60% stock nog steeds volgens een specifieke samenstelling van 80-5-15 verdeelt zijn. Maar dat is totaal andere discussie en er werd ook niet gevraagd wat wij de beste portfolio samenstelling vinden buiten het stock/etf gedeelte.
Omdat er ook '' geld zit '' in andere dingen dan enkel aandelen.
Ik heb geen idee waar je accurate informatie kunt vinden hierover ( en ik zou aan zoiets ook helemaal niet beginnen ), maar als je echt marktgewogen wilt beleggen zal dit er toch bij horen imo.

Daarom zou ik dat marktgewogen idee gewoon helemaal vergeten behalve als het om kostenbesparingen gaat, maar dat is zoals je ook al zei minimaal inmiddels.
@Aardappelzakje zou zich ook kunnen afvragen waarom er überhaupt nog small caps bij moet, waaraan voldoet World + EM niet?
Pistachenootje schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:51:
Meeste mensen willen wel markt cap gewogen beleggen, ook qua wereld/EM. Small caps markt cap gewogen is daarom wat mij betreft inderdaad de meest logische suggestie. Afwijken kan natuurlijk (doe ik zelf ook).
Ja maar, waarom?
Omdat anderen dit ook doen is geen goed argument wat mij betreft, maar volgens mij is dit wel de voornaamste reden waarom velen dit doen.
Het idee klinkt natuurlijk wel heel eenvoudig, maar dat is ook geen ( goed ) argument imo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 15:34
JohanNL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:15:
Ik heb geen idee waar je accurate informatie kunt vinden hierover ( en ik zou aan zoiets ook helemaal niet beginnen ), maar als je echt marktgewogen wilt beleggen zal dit er toch bij horen imo.
In spaarrekeningen zit ook geld, en in een olie ook. Moeten die dus ook in je beleggingsportefeuille? Een markgewogen index kijkt niet naar waar geld in zit, maar is opgesteld op basis van de free float market cap van aandelen.

De eerste stap is altijd je allocatie tussen verschillende asset classes bepalen, en pas daarna kan je gaan kijken of je binnen een asset class een marktgewogen aanpak volgt. De market caps van verschillende asset classes met elkaar vergelijken is onzin, omdat die onmogelijk op dezelfde manier te definiëren zijn.

De primaire reden om marktgewogen aandelen te kopen is eenvoudigweg omdat je de gemiddelde markt wil volgen. Niets meer, niets minder. Lagere (transactie)kosten of niet hoeven herbalanceren zijn daar enkel prettige effecten van.

Elke andere verhouding die je aanhoudt betekent ofwel dat je denkt dat een bepaalde subset van de markt het beter gaat doen dan dat de gemiddelde belegger denkt (bijv. overwegen naar de energiesector of emerging markets), ofwel dat je meer risico wil nemen dan de gemiddelde belegger (overwegen naar een risk factor, zoals grootte, waarde of momentum). Voor zover ik weet bestaat enkel voor de tweede aanpak academisch bewijs dat dit resulteert in verwachte outperformance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Marktkapitalisatie gewogen is het minst biased. Bij andere methodes zoals equal weight kun je 'per ongeluk' extreem overwogen raken op bepaalde gebieden. Stel dat er 1 bedrijf is van 100 euro market cap dat elektrische auto's maakt en 100 van 1 euro market cap die ouderwetse ICE auto's maken. Als je weegt naar market cap, dan kom je 50/50 uit. Bij equal weight krijg je bijna 100% op ICE fabrikanten. Op zich niets mis mee - misschien wilde je wel meer ICE fabrikanten in je portefeuille.
Stel nu dat die 100 euro market cap van ICE fabrikanten niet gelijkmatig is verdeeld over de 100 bedrijven, maar dat er heel veel kleine fabrikanten zijn in Argentinië. Dan zou je met een equal weight ineens en heel veel overwogen zitten in ICE en Argentinië. Dat eerste wilde je wel (in mijn voorbeeld), dat tweede wellicht niet.
Het is dus wel verstandig om een equal weight en 'normale' index naast elkaar te houden om te zien waarin ze verschillen. Hetzelfde geldt voor een 'custom' mix maken van indices. Krijg je door een overweight op EM en small caps niet een groot gewicht op een sector, of een land, of een hoge price to book ratio?
Daarnaast is een ETF niet altijd wat de titel suggereert. Zo had ik ooit een 'small cap' ETF waar de vrijwel alleen maar midcaps in zaten, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
[...]

Echt je haalt alles door elkaar. Omdat ergens geld in zit heeft het niet iets met market cap gewogen beleggen te maken. Je kan niet een beetje je eigen definities verzinnen. Er is ook een markt voor antieke Jukeboxen of klassieke auto's. Moet je dat dan ook in je AANDELEN portfolio hebben? Nee!

MAAR, je kan het wel overwegen in je totale beleggings portfolio, net als kunst, onroerend goed in prive-bezit (dus geen REIT). Echter dit is het beleggen op de beurs topic, en klassiekers en jukeboxen kun je niet vinden op de beurs... net als dat fysical oil ETF's niet bestaan.

Ik moet zeggen dat ik dat trouwens wel interessant vindt; totaal portfolio beheer. Dus inclusief hoe je met hypotheek omgaat. Waar men verder in belegt, goud in ETF's of kluisje in de bank etc. Echter schiet dat beetje dit topic voorbij denk ik.
Daarom zou ik dat marktgewogen idee gewoon helemaal vergeten behalve als het om kostenbesparingen gaat, maar dat is zoals je ook al zei minimaal inmiddels.
@Aardappelzakje zou zich ook kunnen afvragen waarom er überhaupt nog small caps bij moet, waaraan voldoet World + EM niet?
Dat heeft te maken met wat je market cap target is. FTSE heeft 90% MSCI maar 85%, dus wil je richting VWRL performance met NT zul je SC moeten toevoegen. Waarbij je dan weer meer in SC zit dan VWRL }:|
Buiten dat zijn er nog mega veel redenen mbt small caps toevoegen dan wel overwegen.
[...]

Ja maar, waarom?
Omdat anderen dit ook doen is geen goed argument wat mij betreft, maar volgens mij is dit wel de voornaamste reden waarom velen dit doen.
Het idee klinkt natuurlijk wel heel eenvoudig, maar dat is ook geen ( goed ) argument imo :)
Heb je er wel eens in verdiept? In bijvoorbeeld de discussie tussen equal weigt vs marketcap? Waarom een index market cap gewogen is? Dat het automatisch weging toekent aan regio's die er het meest toe doen? Dat als er een speler tussen zit in je ETF die groeit in marketcap, dat het geen extra transacties benodigd maar dat die gewoon naar de juiste weging toegroeit? En dat je van die groei profiteert, terwijl bv een equal weight steeds deel moet verkopen om de weging op originele nivo te houden? (Er zijn ook positiev redenen tov equal weight trouwens)

Ik heb zelf dus ook een plek en functie voor equal weight ETF's, dus ik ben zeker niet voor of tegen het een of ander.

MBT @Longcat opmerking tot naam en wat in een ETF zit: dat risico op misperceptie of overlap wordt ook vooral groter als je ETF's van verschillende indexen mixt, MSCI vs FTSE etc. Die hebben net allemaal andere definities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Indoubt schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:52:
[...]

Blijkbaar belangrijk genoeg voor de NOS, dat zie je niet zo vaak.

Wel jammer dat ie mij van tevoren niet even heeft gebeld dat ik short moest. :'(

10% eraf is aardig wat centjes. het zou mie niet verbazen als dit echt even nader wordt onderzocht door de SEC. Even checken of er relaties zijn die er flink garen bij hebben gesponnen. Gewoon voor de zekerheid. Stupiditeit of malice is toch een belangrijk onderscheidt.
Het verhaal is nog zuurder eigenlijk, geen voordeel gegeven maar nadeel aan zijn werknemers, als onderstaande waar is:
Employees who have received bonus pay in the form of equity or purchased shares of Tesla through its employee stock purchase plan will be able to sell some of their shares on Monday, because a lock-up period is ending, two employees with knowledge of the matter told CNBC
bron

Ik heb nog geen reactie van zowel Tesla als SEC gezien. Ik denk dat hij zich achter de toevoeging "IMO" kan verschuilen. In principe moeten zijn uitlatingen tov Tesla door legal team getoetst worden sinds vorige SEC akkefietje, maar ik denk dat hij hiermee probeert op persoonlijke titel te twitteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Ja maar, waarom?
Passief gespreid beleggen begint bij markt cap weging. En zoals gezegd kunnen er best redenen zijn om er vanaf te wijken. Maar dan ben je eigenlijk actieve keuzes aan het maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 02-05-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
https://www.bnnvara.nl/ka...r-vakanties-in-eigen-land

Vanavond in Kassa over geen rente voor Rabobank certificaathouders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
Qunix schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:01:

Ach ja die Rabo certificaten.
Geld verliezen is nooit leuk, maar er stond toch echt heel duidelijk dat A. de Rabobank de obligatie nooit hoeft af te lossen en B. dat zij ten alle tijde de dividendbetalingen kunnen opschorten.
Ik ben bang dat een consumenten programma als Kassa dit helaas ook onderbelicht gaat laten en het vooral in gaat op hoe erg het allemaal wel niet is voor de houders van deze certificaten, maar we zullen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:31

Brons

Fail!

Enige waar je volgens mij een punt kan maken is de voorlichting. Als je dat niet duidelijk communiceert tijdens een adviesgesprek heb je een probleem. Dat de voorwaarden tekstueel duidelijk waren is volgens mij wel algemeen geaccepteerd.

ben nog steeds van mening dat het een rommelproduct is trouwens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:40
Brons schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:26:
Enige waar je volgens mij een punt kan maken is de voorlichting. Als je dat niet duidelijk communiceert tijdens een adviesgesprek heb je een probleem. Dat de voorwaarden tekstueel duidelijk waren is volgens mij wel algemeen geaccepteerd.

ben nog steeds van mening dat het een rommelproduct is trouwens
Ik ben benieuwd of men ook ingaat op het begrip high reward = high risk. Ik vermoed echter dat BNN/VARA de certificaathouders maar hele zielige mensen vindt en dat gratis geld zonder risico’s gewoon de normaalste zaak van de wereld is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Nu was ik niet van plan om deliveroo of uber (ubereats) of takeaway aandelen te kopen maar ik had wel verwacht dat ze met al dat thuisbezorgen zeer goede zaken zouden doen.

Niets blijkt minder waar volgens dit artikel van de guardian. De disrupters lijken te worden geschred

https://www.theguardian.c...d-delivery-business-model

Voor diegene die daar wel inzitten (of naar kijken) is het een aardig artikel.

Als ik buiten de deur bestel doe ik dat liever direct bij het restaurant.

[ Voor 13% gewijzigd door Indoubt op 02-05-2020 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:03
Qunix schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:01:

Ik heb de uitzending zojuist bekeken, maar het klonk allemaal wel een beetje naïef. De voorwaarden zijn duidelijk volgens mij.

Al begrijp ik wel enigszins dat geld verliezen natuurlijk nooit leuk is ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Crasheeee op 02-05-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 16:27
Die vent die ze interviewen die in maart nog heeft bijgekocht is ook wel goedgelovig he. Koers was toen al flink gezakt, hij denkt even goedkoop in te kopen? En dan zeuren dat het zuur is omdat de uitbetaling in de koers zat verwerkt. Man ze waren al van 130 naar 90 euro gezakt, wat verwacht je nou? Ook kan die niet rekenen aangezien hij in de interview 363 miljoen 1/10e procent van 40 miljard noemt, maar dat is natuurlijk ongeveer 1%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@Crasheeee Een beetje naïef? :X
Sommigen hadden deze certificaten blijkbaar gebruikt als (aanvullend)pensioen :z

Verder vooral fakenews met een reclame spotje voor Nico Inberg zijn rechtszaak die hij wil voeren tegen de Rabobank, kan er niets beters van maken... waardeloze journalistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 23:32
Ik denk dat alles over Rabobank Ledencertificaten onderhand wel benoemd is hier. Laten we die discussie niet opnieuw beginnen. IEX is aan het kijken of er enige grond is voor een rechtzaak. Mocht het zover komen zal de rechter wel bepalen waar de fouten zijn gemaakt en hoe het met een evtentuele schadevergoeding zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
Enige grond die ik zie, is de rol van de adviseur en wat deze heeft toegezegd, en het feit dat Rabo de coupon niet heeft uitgekeerd op basis van haar eigen cijfers en liquiditeit, maar dringend advies vanuit ECB/DNB omdat ze dan in de toekomst geen beroep zouden mogen doen op hulp.
Overigens heb ik daar wel enigzins begrip voor. Consumenten en bedrijven kunnen aflossingen uitstellen. Dat heeft enorme gevolgen (ifrs9) voor het kapitaal dat ze moeten aanhouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Voor wie het ook wilt zien:
https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/540176
26:31

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens mij is het voornaamste punt dat de Rabobank een oneigenlijk argument lijkt te gebruiken om het stopzetten van de rentebetaling op die certificaten te verantwoorden. Volgens de voorwaarden hebben ze het recht dit te doen, maar ze doen nu net alsof ze door de ECB 'gedwongen' worden dit te doen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:15:
Enige grond die ik zie, is de rol van de adviseur en wat deze heeft toegezegd, en het feit dat Rabo de coupon niet heeft uitgekeerd op basis van haar eigen cijfers en liquiditeit, maar dringend advies vanuit ECB/DNB omdat ze dan in de toekomst geen beroep zouden mogen doen op hulp.
Overigens heb ik daar wel enigzins begrip voor. Consumenten en bedrijven kunnen aflossingen uitstellen. Dat heeft enorme gevolgen (ifrs9) voor het kapitaal dat ze moeten aanhouden.
Je bedoelt Basel?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:40
Thx!

Zojuist bekeken en tot mijn grote verbazing zijn er dus echt mensen die deze certificaten gebruiken als aanvulling op hun pensioen en er zelfs deels afhankelijk van zijn, wauw :X
Ondanks de de semantische discussie over dividend vs rente vind ik het verder bijzonder sneu dat er niet goed in wordt gegaan op de voorwaarden en kenmerken van het verkochte product. Tijdens het interview met IEX wordt dit door de presentator even aangestipt maar al snel weggewuifd. Terwijl juist hij als geen ander zijn lezers (beter gezegd: zijn klanten) zou moeten informeren over de risico's van dit soort producten naast alle fantastische opbrengsten.

Ik blijf er bij dat onvoorstelbaar is dat men denkt zomaar 6,5% rente te kunnen ontvangen zonder enige vorm van risico afdekking. Ik dacht dat we na Icesave wel een les geleerd zouden hebben -O-

[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 03-05-2020 13:07 . Reden: iOS woordvoorspelling doet meer schade dan je lief is:> ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Volgens mij denken velen van die Rabo certificaten dat iemand anders maar hun uitkering moet betalen.
Iemand zei zelfs dat de Rabobank toch ook geld kan lenen bij de ECB? En dat daarmee de rabocertificaat-houders konden worden betaald.
Omdat zij niet goed de voorwaarden hebben doorgenomen ( die echt glashelder zijn ) moet de belastingbetaler er maar weer voor opdraaien.

@Miki Nee volgens mij heeft niemand wat geleerd van dat destijds met Icesave, tenminste niet wat je ze wou willen.
De meesten denken volgens mij dat ome Rutte en suikertante Merkel wel garant staat, zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Heerlijk dat onuitstaanbare Nederlandse syndroom waardoor men elke keer weer redenen vindt om anderen op te laten draaien voor hun eigen risico’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Is er hier iemand die Lucking coffee heeft gevolgd? Bestaat alleen in China maar is genoteerd aan de Nasdaq.

Geen interesse om te kopen hoor maar er wordt nu geopperd op verschillende sites dat het mogelijk fraude met de cijfers heeft gepleegd.

Als dat zo is, dan is dat misschien wel vanaf het begin. Je zou verwachten dat er aan een Nasdaq introductie toch heel stevige criteria hangen.

(ik weet het, we hebben hier in NL ook enkele gehad. World online anyone?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Indoubt De sites die je leest lopen flink achter. Het bedrijf heeft op 2 april bevestigd dat er fraude is gepleegd.

Sindsdien heeft de Chinese regulator nog een inval gedaan: https://www.bbc.com/news/business-52438399

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
LK is ook al besproken in dit topic. De fraude is niet alleen 'geopperd op verschillende sites' maar wordt ook al onderkend door het bedrijf zelf (link):
The Special Committee today brought to the attention of the Board information indicating that, beginning in the second quarter of 2019, Mr. Jian Liu, the chief operating officer and a director of the Company, and several employees reporting to him, had engaged in certain misconduct, including fabricating certain transactions. The Special Committee recommended certain interim remedial measures, including the suspension of Mr. Jian Liu and such employees implicated in the misconduct and the suspension and termination of contracts and dealings with the parties involved in the identified fabricated transactions.
[..]
The information identified at this preliminary stage of the Internal Investigation indicates that the aggregate sales amount associated with the fabricated transactions from the second quarter of 2019 to the fourth quarter of 2019 amount to around RMB2.2 billion. Certain costs and expenses were also substantially inflated by fabricated transactions during this period.
Dit artikel is een aardige long read over het hele schandaal: https://www.thewirechina....ollapse-of-luckin-coffee/

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
@Indoubt WorldOnline had an sich niets te maken met fraude, maar met debiele bestuurders. Tegenwoordig moeten(?) bestuurders vaak enige tijd hun aandelen vast houden of vooraf transparant.

@JohanNL Icesave was naderhand (vooraf heb ik niemand horen waarschuwen, wel voor DSB waarje altijd wel een lening kon krijgen) een onmogelijke constructie was. Rabo is gewoon Nederlands en 6% voor een achtergesteld product vind ik niet heel gek. Het zijn geen staatsobligaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

BiLLY_daKid schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:47:

@JohanNL Icesave was naderhand (vooraf heb ik niemand horen waarschuwen, wel voor DSB waarje altijd wel een lening kon krijgen) een onmogelijke constructie was. Rabo is gewoon Nederlands en 6% voor een achtergesteld product vind ik niet heel gek. Het zijn geen staatsobligaties.
Brons in "Icesave... is het wat? - (op punt van) faillissement"

Lees vooral ook de rest van het topic door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
IceSave was zeker niet naderhand, want ik kan mij nog goed herinneren dat ik destijds zelf ook heb gekeken of ik daar een rekening wilde openen voor de op het oog gunstige rente.
Enig onderzoek leerde mij toen al snel dat het risico aanzienlijk hoger lag, omdat IceSave niet onder het Nederlandse deposito garantiestelsel zou vallen. Daarnaast waren de economische vooruitzichten voor IJsland toen al erg somber en waren er voldoende signalen dat de financiële sector er slecht voor stond.

Mijn conclusie destijds was dat IceSave hogere rente bood vanwege het hogere risico. Maanden voordat IceSave omviel concludeerde ik dit door vooronderzoek te doen. Niet dat ik veel financiële kennis had, maar je doet toch onderzoek voor je spaargeld aan een partij toevertrouwd? Een beetje googlen had dat voor iedere leek duidelijk kunnen worden, want er waren wel degelijk waarschuwingen. Misschien dat ze niet op het NOS Journaal zijn verkondigd, maar je mag ook wel enig initiatief verwachten van een individuele spaarder als ze een dergelijke stap overwegen.

Maanden later viel IceSave om. Grote toestanden en sensatieverhalen in de media. Verschrikkelijk voor de mensen die het overkwam natuurlijk. Wat nog veel erger was dat er ook (semi)-overheid instanties en gemeentes daar geld hadden gestald!

Toen er een regeling kwam dat de Nederlandse Bank de spaarders ging compenseren was ik eigenlijk een beetje boos. Mensen hebben bewust risico genomen en dat ging fout. Als het goed gaat houden ze de winst, maar als het mis gaat moet de gemeenschap er voor opdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:15
HyperH schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:18:
[...]

Als het goed gaat houden ze de winst, maar als het mis gaat moet de gemeenschap er voor opdraaien?
Zo gaat het toch altijd. Voor mij is het zelfs een van de redenen geweest om te gaan beleggen. Cash is trash. Met een negatieve reele rente en aandelen van bedrijven die 'too big to fail' zijn, is geld geen spaarmiddel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
@Maahes Toen was ik natuurlijk nog wat jonger. Nu denk ik er genuanceerder over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
Buffett stapt uit de airline business.
Benieuwd wat dit gaat betekenen morgen voor bijvoorbeeld Delta...

https://www.google.nl/amp.../world-us-canada-52518186

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL

Het is niet gek nee maar bij dit soort producten heb je ook risico's.

Dit staat dus letterlijk op hun website:
Het vergoedingenbeleid vormt niet meer dan een indicatie. Rabobank is op geen enkele manier gebonden aan dit vergoedingenbeleid en heeft volledige discretie om een hogere, lagere of geen enkele Vergoeding op de Participaties te betalen. Het al dan niet betalen van Vergoedingen op de Participaties (en via Stichting AK op de Rabobank Certificaten), de hoogte daarvan en de betaaldatum daarvan zijn ter volledige discretie van de raad van bestuur van Rabobank
Hoe duidelijk moet je het hebben?
Je moet dus vooral hopen en vertrouwen op dat de Rabobank blijft betalen, want ze kunnen er in principe per direct mee stoppen en nooit meer gaan uitbetalen.
Dan heb je een mooie achtergestelde obligatie welke de Rabobank nooit hoeft af te lossen.
Nadeel voor de Rabobank is dan wel weer dat het dan voorgoed voorbij is voor ze om dit soort producten uit te geven, niemand zal ze dan meer vertrouwen of anders zal de toezichthouder er een stokje voor steken ( mag ik hopen ).

Overigens zie ik de koers van de Rabo certificaten op iets van 99% staan.
Als je ze dus in het begin had gekocht dan had je nu een leuke winst gehad uit de coupon-rentes die veel hoger was dan op een spaarrekening en kun je de certificaten zelf met een heel klein verlies verkopen.
De mensen die nu ook zeuren over dat ze verlies lijden hebben de certificaten voor een veel hogere prijs gekocht van de markt dan waarvoor de Rabobank ze oorspronkelijk had verkocht, maar ja dit alles is pure diefstal van de Rabobank natuurlijk :F
[...]

Als het goed gaat houden ze de winst, maar als het mis gaat moet de gemeenschap er voor opdraaien?
Zoals KLM recentelijk, wel hele strenge voorwaarden, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:15
HyperH schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:33:
@Maahes Toen was ik natuurlijk nog wat jonger. Nu denk ik er genuanceerder over.
Het was nogal een cynische opmerking van mij. Ik kan mij echt storen aan de enorme corruptie en het gebrek aan marktwerking.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 13:10

nnk

Spreek uit: en en kaa

Mijn eerste post hier, maar de afgelopen jaren al veel van jullie geleerd. Om mijn eigen niet-helemaal-volgens-de-regels buy-and-hold keuzes achteraf te evalueren en er iets van te leren heb ik heel kort even naar 'Performance Portfolio' gekeken voor een vergelijking met bijvoorbeeld een standard ETF, maar dat kostte toch aardig wat handwerk om alles netjes vanuit DeGiro te importeren. En ik weet ook niet zeker of er wel een optie is om een ETF als IWDA te pakken als referentie maar dan gegeven je eigen inleg, bijvoorbeeld elke maand.

Als programmeur heb ik daarom maar eens een simpel Python scriptje geschreven wat een 'Account.csv' bestand uit DeGiro kan lezen en omzetten naar een grafiekje. Hier bijvoorbeeld die van mij (absolute getallen wegelaten voor privacy):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZszTqpdci3m3XzLSsNeGs77IA9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5k1LHT3qE9oZi8vmIChOgpUJ.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat ik in het begin ook wat andere losse stock had naast ETFs, wel wat geluk gehad dus: groene lijn is hoger dan de gele lijn in het begin. Ook een grote fout gemaakt recent door uit te stappen op een moment dat toch geen dead-cat-bounce leek te zijn. Nu grotendeels weer in IWDA/EMIM, maar wel nog iets meer cash dan voorheen (zie rode lijn).

Mochten jullie ook automatisch zo'n grafiek willen genereren of er een beetje aan hacken, je kan hier meer over mijn 'DGPC: DeGiro Performance Charts' tooltje vinden::
https://github.com/CNugteren/DGPC
(met de kanttekening dat vast niet alles correct/accuraat is en niet alle soorten transacties begrepen worden, feedback welkom uiteraard maar ik ben niet van plan om alles perfect te maken - het gaat me om de grote lijnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Gearloose schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:35:

Ik denk niet dat Delta hoger gaat. :+

Ik denk dat we maandag héél erg hard naar beneden gaan. Integraal, over de hele linie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
DJTimo schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:45:
[...]
Ik denk niet dat Delta hoger gaat. :+

Ik denk dat we maandag héél erg hard naar beneden gaan. Integraal, over de hele linie.
Zou je zeggen ja, maar in deze tijden durf ik geen enkele voorspelling meer te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Gearloose schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:35:

Tsja, het is al raar dat Buffett uberhaupt airlines heeft gekocht. Dit zegt hij er zelf over in het 2007 annual report.
Now let’s move to the gruesome. The worst sort of business is one that grows rapidly, requires
significant capital to engender the growth, and then earns little or no money. Think airlines. Here a
durable competitive advantage has proven elusive ever since the days of the Wright Brothers. Indeed, if a
farsighted capitalist had been present at Kitty Hawk, he would have done his successors a huge favor by
shooting Orville down.
The airline industry’s demand for capital ever since that first flight has been insatiable. Investors
have poured money into a bottomless pit, attracted by growth when they should have been repelled by it.
And I, to my shame, participated in this foolishness when I had Berkshire buy U.S. Air preferred stock in
1989. As the ink was drying on our check, the company went into a tailspin, and before long our preferred
dividend was no longer being paid. But we then got very lucky. In one of the recurrent, but always
misguided, bursts of optimism for airlines, we were actually able to sell our shares in 1998 for a hefty gain.
In the decade following our sale, the company went bankrupt. Twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Brons schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:49:

Tsja, het is al raar dat Buffett uberhaupt airlines heeft gekocht.
Eens, vond het eerlijk gezegd nog vrij lang duren, dit bericht. Maar het waren natuurlijk ook achterlijk grote posities. Zelfs in de darkpools raak je er niet zomaar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

nnk schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:44:
Mijn eerste post hier, maar de afgelopen jaren al veel van jullie geleerd. Om mijn eigen niet-helemaal-volgens-de-regels buy-and-hold keuzes achteraf te evalueren en er iets van te leren heb ik heel kort even naar 'Performance Portfolio' gekeken voor een vergelijking met bijvoorbeeld een standard ETF, maar dat kostte toch aardig wat handwerk om alles netjes vanuit DeGiro te importeren. En ik weet ook niet zeker of er wel een optie is om een ETF als IWDA te pakken als referentie maar dan gegeven je eigen inleg, bijvoorbeeld elke maand.

Als programmeur heb ik daarom maar eens een simpel Python scriptje geschreven wat een 'Account.csv' bestand uit DeGiro kan lezen en omzetten naar een grafiekje. Hier bijvoorbeeld die van mij (absolute getallen wegelaten voor privacy):

[Afbeelding]

Hier zie je dat ik in het begin ook wat andere losse stock had naast ETFs, wel wat geluk gehad dus: groene lijn is hoger dan de gele lijn in het begin. Ook een grote fout gemaakt recent door uit te stappen op een moment dat toch geen dead-cat-bounce leek te zijn. Nu grotendeels weer in IWDA/EMIM, maar wel nog iets meer cash dan voorheen (zie rode lijn).

Mochten jullie ook automatisch zo'n grafiek willen genereren of er een beetje aan hacken, je kan hier meer over mijn 'DGPC: DeGiro Performance Charts' tooltje vinden::
(met de kanttekening dat vast niet alles correct/accuraat is en niet alle soorten transacties begrepen worden, feedback welkom uiteraard maar ik ben niet van plan om alles perfect te maken - het gaat me om de grote lijnen)
offtopic:
In je README staan in de afbeelding nog wel absolute getallen. Weet niet of die fictief zijn, maar better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk

nnk

Chloortablet schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:54:
[...]

offtopic:
In je README staan in de afbeelding nog wel absolute getallen. Weet niet of die fictief zijn, maar better safe than sorry.
Die zijn fictief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
nnk schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:44:

[Afbeelding]

Ik snap niet helemaal hoe ik de bovenste grafiek moet lezen: je cash springt ineens omhoog, ik neem aan dat dat is omdat je tijdelijk uitstapte? Maar je totale invested lijn loopt niet af?

Of is dat een bijstorting van cash naar je account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:30

jacobras

Developer

Ko.Kane schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:05:
[...]

Ik snap niet helemaal hoe ik de bovenste grafiek moet lezen: je cash springt ineens omhoog, ik neem aan dat dat is omdat je tijdelijk uitstapte? Maar je totale invested lijn loopt niet af?

Of is dat een bijstorting van cash naar je account?
Lijkt me een bijstorting, je ziet de paarse en oranje "invested" lijnen ook omhoog bewegen op die punten. Helemaal aan het eind ben ik 'm ook even kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door jacobras op 03-05-2020 15:09 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
jacobras schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:08:
[...]

Lijkt me een bijstorting, je ziet de paarse en oranje "invested" lijnen ook omhoog bewegen op die punten. Helemaal aan het eind ben ik 'm ook even kwijt.
Ik ook :) . @nnk ik zie als ik het goed begrijp 3 x een buy the dip tredes in the invested line eind feb? Maar je cash was nul toen? Maar later enorme toename in je cash. I'm lost.

De invested gaat ook alleen maar omhoog, dus eigenlijk zie ik je "fout" qua uitstap ook niet?

[ Voor 9% gewijzigd door Ko.Kane op 03-05-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Het lijkt me dat 'invested' het totaal aan stortingen is. Verschil tussen total account en invested is dan winst of verlies. Een cash storting die dezelfde dag nog omgezet wordt in aandelen ga je niet zien in cash, maar wel in invested.

[ Voor 21% gewijzigd door Longcat op 03-05-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk

nnk

Ko.Kane schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:12:
[...]

Ik ook :) . @nnk ik zie als ik het goed begrijp 3 x een buy the dip tredes in the invested line eind feb? Maar je cash was nul toen? Maar later enorme toename in je cash. I'm lost.

De invested gaat ook alleen maar omhoog, dus eigenlijk zie ik je "fout" qua uitstap ook niet?
Wat ik hier als 'cash' plot is de cash op de DeGiro account, niet wat er eventueel nog op mijn bankrekening staat. Dus die cash kan omhoog gaan bijvoorbeeld bij een bijstorting, of bij verkoop van aandelen. Begin maart heb ik inderdaad 3x bijgekocht toen alles naar beneden aan het gaan was (cash & invested gaan omhoog), om een paar weken later weer te verkopen (cash gaat omhoog, maar invested blijft hetzelfde). Als je goed naar de groene lijn kijkt dan staat hij een paar weken stil - op hetzelfde moment dat de cash heel hoog is. Daarna heb ik dus weer voor ~2/3de van de cash ETFs gekocht.
Longcat schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:20:
Het lijkt me dat 'invested' het totaal aan stortingen is. Verschil tussen total account en invested is dan winst of verlies. Een cash storting die dezelfde dag nog omgezet wordt in aandelen ga je niet zien in cash, maar wel in invested.
Inderdaad. Misschien moet ik op zoek naar wat betere namen, en ook de documentatie van de tool updaten om dit duidelijk te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door nnk op 03-05-2020 15:24 . Reden: Ractie op Longcat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@nnk hoeveel rendement heb je gemist door die verkoopspike?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@nnk Dan zou ik dat niet "invested" noemen omdat het dus een deel niet geïnvesteerd geld bevat, eerder iets van "nominal portfolio" dus excl evt winst/verlies. Wat een sommatie is van zowel cash, als ooit ingekocht nominaal in aandelen.

En zou ik een lijn toevoegen met "value of investments". Dan zie je duidelijk de wissel werking tussen verdeling cash vs beleggingen in je portfolio.

Total account is dan de som van cash en value of investements.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nnk

nnk

Longcat schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:26:
@nnk hoeveel rendement heb je gemist door die verkoopspike?
Dat zou je af moeten kunnen lezen in de eerdere grafiek, maar dat wordt een beetje klein denk ik. Eens kijken of mijn tool daar een beter antwoord op kan geven. Als ik de begin datum op het dieptepunt van de beurs zet (23 maart), dan krijgen we dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grRLG7MEpbRUazAMFo-fv7AhQNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Uj44aprKtswsakYo7zmJxnL.png?f=fotoalbum_large

In de bovenste grafiek in de rode lijn zie je dat ik in 3 stapjes verkocht heb, en toen een tijdje later weer ingestapt ben, in die tussentijd was mijn groene lijn vlak. Aangenomen dat dit allemaal IWDA was, zit ik dus op zo'n +16% sinds 23 maart, terwijl IWDA op 26% zit. Hmm, lijkt me niet dat dit helemaal klopt, omdat we nu een nieuw nulpunt kiezen? Die relatieve waardes zijn dan misschien niet helemaal correct als we een ander startpunt pakken. Op mijn eerdere grafiek ingezoomd lijkt het eerder van zo'n ~5% boven de oranje lijn tot ~3% onder de oranje lijn te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk

nnk

Ko.Kane schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:36:
@nnk Dan zou ik dat niet "invested" noemen omdat het dus een deel niet geïnvesteerd geld bevat, eerder iets van "nominal portfolio" dus excl evt winst/verlies. Wat een sommatie is van zowel cash, als ooit ingekocht nominaal in aandelen.

En zou ik een lijn toevoegen met "value of investments". Dan zie je duidelijk de wissel werking tussen verdeling cash vs beleggingen in je portfolio.

Total account is dan de som van cash en value of investements.
Goede suggestie, thanks. Ik ga de namen en documentatie aanpassen. Die extra lijn had ik eerst wel, maar omdat hij in principe niets toevoegt (je zegt het zelf al: het is af te leiden uit twee andere waardes) heb ik hem weggelaten omdat het te druk werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@nnk

Ik doe zelf trouwens:
- Total portfolio value
- Total value ETF/stock
- Cash
- In/outflow of portfolio, wat dus overeenkomt met jouw 'invested', meestal alleen inflow door extra opbouw

Ben trouwens benieuwd waar je mening over de deadcat bounce door veranderde?

Want ik dacht we zijn net de peak van de bounce voorbij? O-)

Ik vond Buffet ook maar matig positief (understatement). Ook wel beetje gevoel dat hij denkt, t zal mijn leven wel duren..... Het zal hem weinig nog uitmaken. Maar ben benieuwd wat de kracht van het Oracle van Omaha nog heeft op iedereen zijn goesting.

[ Voor 31% gewijzigd door Ko.Kane op 03-05-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk

nnk

Ko.Kane schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:47:
@nnk Ben trouwens benieuwd waar je mening over de deadcat bounce door veranderde?
(...)
Want ik dacht we zijn net de peak van de bounce voorbij? O-)
Toen de beurs weer omhoog ging stond dit topic vol met - vrij overtuigende - reacties dat het later weer omlaag ging. Toen het een paar weken later eigenlijk vrij stabiel werd, stonden hier weer veel posts dat buy&hold (en dus niet verkopen :+) tijdens een crisis eigenlijk het beste is, dus toen weer deels ingekocht. Nog wel minder dan eerst, dus als het nog naar beneden gaat dan kan ik weer bijkopen :)

Les geleerd: niet te veel lezen hier en gewoon maandelijks bijkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Over dat IceSave verhaal: dat topic is echt de moeite waard om terug te lezen. Met name degenen met weinig financiële kennis (maar niet per se domme mensen) bleven vage statements geloven, terwijl diverse mensen (Brons, ondergetekende, anderen) met de voorwaarden, garantieregeling, verdragen, etc erbij aantoonden dat de geclaimde zekerheid er niet was. In plaats van de tijd daarin te steken (paar uurtjes) spendeert men diezelfde tijd aan forumdiscussie en oppervlakkige websites.
Brons schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Tsja, het is al raar dat Buffett uberhaupt airlines heeft gekocht. Dit zegt hij er zelf over in het 2007 annual report.

[...]
Erger nog, als ik het me goed herinner is het een voorbeeld uit The Intelligent Investor wat Buffet zeker kent.

Het stomme is dat Buffet hier zeker wel geld aan kan of had kunnen verdienen: zijn fonds is als enige privaat fonds in staat om een airlines te redden en wel op zijn financiële voorwaarden. In theorie kan dat zelfs terwijl de gehele concurrentie failliet gaat. Een variant hierop is de boedel van zo'n failliete airlines kopen en kapitaliseren.

Zie zijn reddingen van Goldman Sachs en GE in de financiële crisis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
Rukapul schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:02:
Over dat IceSave verhaal: dat topic is echt de moeite waard om terug te lezen. Met name degenen met weinig financiële kennis (maar niet per se domme mensen) bleven vage statements geloven, terwijl diverse mensen (Brons, ondergetekende, anderen) met de voorwaarden, garantieregeling, verdragen, etc erbij aantoonden dat de geclaimde zekerheid er niet was. In plaats van de tijd daarin te steken (paar uurtjes) spendeert men diezelfde tijd aan forumdiscussie en oppervlakkige websites.

[...]

Erger nog, als ik het me goed herinner is het een voorbeeld uit The Intelligent Investor wat Buffet zeker kent.

Het stomme is dat Buffet hier zeker wel geld aan kan of had kunnen verdienen: zijn fonds is als enige privaat fonds in staat om een airlines te redden en wel op zijn financiële voorwaarden. In theorie kan dat zelfs terwijl de gehele concurrentie failliet gaat. Een variant hierop is de boedel van zo'n failliete airlines kopen en kapitaliseren.

Zie zijn reddingen van Goldman Sachs en GE in de financiële crisis.
De investering van Buffett in airlines is wel te verantwoorden in de zin dat sinds de GFC de luchtvaartindustrie enorm geconsolideerd is in de VS. De grote 4 zijn eigenlijk een oligopolie wat resulteerde in pricing power. Dat zag je terug in de enorme FCF's die ze hadden de afgelopen jaren (met name DAL en LUV). Ze hadden dus wel een edge. Alleen het probleem van de luchtvaart is dat het enorm kapitaalintensief is, afhankelijk van een duopolie voor vliegtuigen en dat er eigenlijk geen andere industrie zo gevoelig is voor extrogene schokken (pandemieën, terrorisme, ontploffende vulkanen, sancties, gevaarlijk luchtruim, oliecrisissen, etc).

In Europa is er helemaal geen droog brood te verdienen met de luchtvaart. Hier heb je die consolidatieslag niet gehad, maar zijn veel luchtvaartmaatschappijen paradepaardjes van nationale overheden. Hierdoor zijn ze extreem inefficiënt. Uitzonderingen zijn de budget-airlines zoals Ryanair, Easyjet en Wizzair. De enige met fatsoenlijke marges daarbuiten is IAG, moedermaatschappij van BA en Iberia. Nu zie je ook dat met de reddingspakketten in Europa de markt nog verder verstoort wordt. Succesvolle bedrijven zoals Ryanair en Easyjet krijgen geen noodsteun, terwijl die de zaken goed voor elkaar hebben (in geval van Ryanair wel al jaren verkapte staatssteun via goedkope slots op B-luchthaven via lokale overheden). Dit zorgt dus voor ongelijke concurrentie. Daarnaast hebben we in Europa flink valse concurrentie van de maatschappijen uit de Golf en Turkish Airlines, die continu staatssteun krijgen. Hierdoor is op dit moment geen elke grote Europese nationale luchtvaartmaatschappij winstgevend genoeg om levensvatbaar te zijn als je de kapitale uitgaven verrekend. Dat Europa ook nog betere wetgeving heeft voor reizigers maakt het er dan ook weer niet makkelijker op (niet dat ik er niet blij mee ben :P)

Gaat morgen wel een bloedbad worden voor de airlines, vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greldinard
  • Laatst online: 30-05 19:40
[...]

IceSave was zeker niet naderhand, want ik kan mij nog goed herinneren dat ik destijds zelf ook heb gekeken of ik daar een rekening wilde openen voor de op het oog gunstige rente.
Enig onderzoek leerde mij toen al snel dat het risico aanzienlijk hoger lag, omdat IceSave niet onder het Nederlandse deposito garantiestelsel zou vallen. Daarnaast waren de economische vooruitzichten voor IJsland toen al erg somber en waren er voldoende signalen dat de financiële sector er slecht voor stond.

Mijn conclusie destijds was dat IceSave hogere rente bood vanwege het hogere risico. Maanden voordat IceSave omviel concludeerde ik dit door vooronderzoek te doen. Niet dat ik veel financiële kennis had, maar je doet toch onderzoek voor je spaargeld aan een partij toevertrouwd? Een beetje googlen had dat voor iedere leek duidelijk kunnen worden, want er waren wel degelijk waarschuwingen. Misschien dat ze niet op het NOS Journaal zijn verkondigd, maar je mag ook wel enig initiatief verwachten van een individuele spaarder als ze een dergelijke stap overwegen.

Maanden later viel IceSave om. Grote toestanden en sensatieverhalen in de media. Verschrikkelijk voor de mensen die het overkwam natuurlijk. Wat nog veel erger was dat er ook (semi)-overheid instanties en gemeentes daar geld hadden gestald!

Toen er een regeling kwam dat de Nederlandse Bank de spaarders ging compenseren was ik eigenlijk een beetje boos. Mensen hebben bewust risico genomen en dat ging fout. Als het goed gaat houden ze de winst, maar als het mis gaat moet de gemeenschap er voor opdraaien?
Als ik het me goed herinner was het meest frusterende dat die IceSave spaarders ook nog eens hun misgelopen hoge spaarrente vergoed kregen. Je was dus een dief van je eigen portemonnee als je verstandig was geweest en je spaargeld niet bij IceSave had gestald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb het Golden Butterfly permanent portfolio als uitgangspunt genomen om een nieuw portfolio op te bouwen waarbij ik inlever op rendement maar daar tegenover de drawdowns eveneens sterk beperk, deze leveren mij namelijk te veel stress op. Nu is het GB portfolio behoorlijk US-georiënteerd en daarom heb ik een EU-variant gebouwd om geen valuta risico te hebben en om (zoveel mogelijk) in de kern selectie van DeGiro te blijven.

Portfolio
40% aandelen: Vanguard World (VWRL)
20% goud: Wisdomtree Physical Gold ETC (PHAU)
20% short term bonds: iShares 1-3 year Europe (IBGS)
20% long term bonds: iShares 15-30 year Europe (IBGL)

Nu lees ik hier sowieso veel adviezen tegen obligaties (rentestand) en goud maar er is volgens mij geen alternatieve manier om een 'permanent portfolio' te bouwen. Eventueel zou ik nog iets met cash en REITs kunnen doen, maar ik heb bewust voor VWRL gekozen vanwege de brede spreiding incl. REITS ten opzichte van bijvoorbeeld een SP500. In het oorspronkelijke GB zit VTI maar die is lastig verkrijgbaar.

Overigens overweeg ik om bij ING te gaan beleggen (huisbank) omdat ik dan een bepaald bedrag kan beleggen verdeeld over bovenstaand portfolio. Als ik maandelijks 1 stuk van deze 4 wil kopen bij DeGiro ben ik rond de 640/maand kwijt, dat is net wat te fors. ETF/Trackers aankopen is bij ING gratis dus dan is de €20 jaarkosten +0,24% servicekosten nog wel te overzien. Alternatief is dan natuurlijk NT ipv VWRL.

Hebben jullie nog adviezen ten aanzien van deze variant op het Golden Butterfly Portfolio?

[ Voor 19% gewijzigd door Aghanim op 03-05-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
flyguy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:13:
[...]

Gaat morgen wel een bloedbad worden voor de airlines, vrees ik.
Zou prima kunnen, maar dat Berkshire bezig was met posities in luchtvaartmaatschappijen verkopen was een paar week geleden ook al bekend ( https://www.cnbc.com/2020...hwest-airline-stakes.html ) . En dat vliegtuigmaatschappijen het zwaar hebben is ook niet echt nieuws. Als ik m'n geld zou moeten inzetten op een uitkomst dan verwacht ik dat het wel mee valt met dat bloedbad morgen. Al lopen er ongetwijfeld een hoop mensen blind achter Berkshire aan - omhoog zullen die aandelen niet gaan waarschijnlijk. Zoals gebruikelijk: het kan omhoog, het kan omlaag, DYODD :) .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Aghanim Waarom bonds, met name short term, en geen cash of spaardeposito? Verwacht je een positieve return daar op de komende tijd?

vanuit de factsheet:
PORTFOLIO CHARACTERISTICS
Weighted Average Maturity 1,74 yrs
Weighted Average Coupon 0,29%
Weighted Average Yield To Maturity -0,26%
Effective Duration 1,74 yrs

Heb je portfolio visualiser gerund met eurobonds?

Verder mbt Butterfly portfolio: Ik vind het veel goud en veel obligaties.

Goud is ook niet iets steady, verwacht daar ook fluctuatie. In 2013 had je 30% verloren van je goud positie. En deze 'crisis' ging goud eerst ook omlaag, dan had je ook stress gehad.
Afbeeldingslocatie: https://goldprice.org/charts/history/gold_10_year_o_eur_x.png

[ Voor 38% gewijzigd door Ko.Kane op 03-05-2020 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Aghanim schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:39:
Ik heb het Golden Butterfly permanent portfolio als uitgangspunt genomen om een nieuw portfolio op te bouwen waarbij ik inlever op rendement maar daar tegenover de drawdowns eveneens sterk beperk, deze leveren mij namelijk te veel stress op.
Wellicht zijn gewone spaarproducten dan ook een optie, wellicht voor een deel van je portefeuille? Gewoon sparen levert niet veel op, maar als je geld vastzet in een deposito is de rente toch een veelvoud van rente op een gewone spaarrekening bij een grootbank. Het bedrag tot 100.000 euro valt bij de meeste aanbieders onder het depositogarantiestelsel (wel even nagaan of de bank met de beste rente daar onder valt). Hier hebben ze het bijvoorbeeld over 1,45% voor een looptijd van 5 jaar.

Het probleem met goud kan zijn dat je nu redelijk hoog instapt. Veel aandelen staan lager dan vorig jaar maar goud zit bijna op een ATH (althans gebaseerd op deze grafiek van de afgelopen 20 jaar).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
Van dat soort bonds zijn inderdaad geen goed idee als je ook nog steeds een positieve rente op een spaarrekening kunt krijgen, met een deposito dan nog net even wat meer en dat allemaal zonder koersrisico en een DGS tot 100K per bank.

Over goud ben ik wel wat optimistischer en dat het ( zo goed als ) op een ATH staat maakt ook niet zoveel uit.
Het gaat er dan om dat je in meer of mindere mate bent beschermt tegen hyperinflatie, wat niet ondenkbaar is met al dat geld dat '' bijgeprint '' wordt en in onzekere tijden zou het als hedge kunnen dienen.

[ Voor 40% gewijzigd door JohanNL op 03-05-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
writser schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:15:
[...]

Zou prima kunnen, maar dat Berkshire bezig was met posities in luchtvaartmaatschappijen verkopen was een paar week geleden ook al bekend ( https://www.cnbc.com/2020...hwest-airline-stakes.html ) . En dat vliegtuigmaatschappijen het zwaar hebben is ook niet echt nieuws. Als ik m'n geld zou moeten inzetten op een uitkomst dan verwacht ik dat het wel mee valt met dat bloedbad morgen. Al lopen er ongetwijfeld een hoop mensen blind achter Berkshire aan - omhoog zullen die aandelen niet gaan waarschijnlijk. Zoals gebruikelijk: het kan omhoog, het kan omlaag, DYODD :) .
Klopt, met die verkopen kwam Berkshire onder de 10% uit waardoor er lichtere meldingsverplichtingen kwamen wat betreft transacties. Onder de 10% maakt het makkelijker voor Berkshire om meer te verkopen, maar ik denk dat het ook wat extra tijd heeft gegeven voor de airlines om extra equity en obligaties op te halen. Dat het slecht ging wist iedereen, maar toen zat Buffett er nog in. Toch een soort van vote of confidence en een potentiële koper van de hele maatschappij. Dat is nu wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
writser schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:15:
[...]

Er was eerder ook speculatie dat Berkshire niet helemaal uitgestapt was maar slechts verkocht tot onder de 10% om onder de rapportagegrens te komen. Van fool.com:
Interestingly, the two transactions look fundamentally different from each other. The Southwest sale was relatively small, reducing Berkshire's holdings of the airline by just 4% and leaving a stake worth more than $1.5 billion. The remaining stake is just slightly below 10% of the outstanding shares, making it seem as though the reason for the sale was to get under that key 10% reporting threshold.

https://www.fool.com/inve...-these-2-airline-sto.aspx
En in een interview in februari zei hij nog dat het slechts onwaarschijnlijk, niet onmogelijk was dat ze een vliegmaatschappij geheel zouden kopen. Toen had hij het nog niet over een veranderde sector, toen was zijn argument dat het een gereguleerde sector is waarbij dat mogelijk problemen zou geven met Berkshire's positie als verzekeringsmaatschappij. Weer van fool.com (kan zo snel geen directe quote vinden):
Buffett downplayed the talk of buying an airline outright during a Feb. 26 interview on CNBC, noting the high level of regulation in the industry and saying that creates "complications" in transactions. But that's not a firm denial. Buffett is a value investor at heart, and shares of the four airlines currently in his portfolio have fallen an additional 12% to 26% since he gave that interview.

https://www.fool.com/inve...buffett-buys-airline.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@Ko.Kane @Verwijderd1 @JohanNL bedankt voor de feedback. De short term bonds zijn inderdaad niet renderend, die zou ik kunnen vervangen voor deposito's. Nadeel daarvan is wel dat je niet (handig) maandelijks kunt inleggen en je geld 5 jaar vast staat. Eventueel kan ik meer schuiven naar mid term en long term bonds. Goud is inderdaad redelijk fors in verhouding.

Wat ik lastig vind qua afweging is dat op ieder individueel element van het permanent portfolio wel iets aan te merken valt. Als je echter gaat cherry picken op de individuele elementen vind ik het lastig in te schatten of je op lange termijn dan nog wel de resultaten behaalt van het portfolio. Risico is natuurlijk dat je toch van de filosofie afstapt vanwege de individuele prestaties per item. Daarmee haal je mogelijk een hoger rendement, maar het risico neemt vervolgens ook weer toe. Aan de andere kant is het zonde om duidelijke zwakke plekken van het portfolio niet op voorhand al aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 15:34
Aghanim schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:57:
Nadeel daarvan is wel dat je niet (handig) maandelijks kunt inleggen en je geld 5 jaar vast staat.
Dit is (deels) op te lossen door gebruik te maken van een depositoladder, waarbij er bijv. elke drie maanden of elk jaar een deel vrijkomt, in ruil voor een iets lagere rente (maar nog steeds hoger dan de huidige staatsobligatieyield).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
JohanNL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:27:
Van dat soort bonds zijn inderdaad geen goed idee als je ook nog steeds een positieve rente op een spaarrekening kunt krijgen, met een deposito dan nog net even wat meer en dat allemaal zonder koersrisico en een DGS tot 100K per bank.

Over goud ben ik wel wat optimistischer en dat het ( zo goed als ) op een ATH staat maakt ook niet zoveel uit.
Het gaat er dan om dat je in meer of mindere mate bent beschermt tegen hyperinflatie, wat niet ondenkbaar is met al dat geld dat '' bijgeprint '' wordt en in onzekere tijden zou het als hedge kunnen dienen.
Wat betreft goud: hoe koop je dat?

Ik ben geen kenner maar ik lees her en der dat er problemen zijn in de goudhandel: moeilijk leverbaar en zo. Dus op papier goud bezitten kan werken maar je moet toch goed weten wat je doet en vertrouwen hebben in het goudhandelssysteem dat ook wel een wereldje op zich zal zijn.

En effectief thuis fysiek goud bezitten? Hoe realistisch is dat? Behalve dan misschien een gouden ring, ketting of een muntje gekregen van je grootvader/moeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Wozmro schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:02:
[...]

Wat betreft goud: hoe koop je dat?

Ik ben geen kenner maar ik lees her en der dat er problemen zijn in de goudhandel: moeilijk leverbaar en zo. Dus op papier goud bezitten kan werken maar je moet toch goed weten wat je doet en vertrouwen hebben in het goudhandelssysteem dat ook wel een wereldje op zich zal zijn.

En effectief thuis fysiek goud bezitten? Hoe realistisch is dat? Behalve dan misschien een gouden ring, ketting of een muntje gekregen van je grootvader/moeder.
Inderdaad, daar moet je dan op vertrouwen.
Ik zou om die reden dan ook voor fysiek zilver/goud gaan, dan heb je het ook direct bij je mocht het zover komen, gouden/zilveren munten zijn hiervoor ideaal omdat deze meestal ook nog wel in (munt)waarde stijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

JohanNL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:12:
[...]

Inderdaad, daar moet je dan op vertrouwen.
Ik zou om die reden dan ook voor fysiek zilver/goud gaan, dan heb je het ook direct bij je mocht het zover komen, gouden/zilveren munten zijn hiervoor ideaal omdat deze meestal ook nog wel in (munt)waarde stijgen :)
Over zilver betaal je helaas wel btw in Europa.

| live and give like no one else |

Pagina: 1 ... 111 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.