Heb een stuk gezien wat de volgende scenario schetst:
Japanse markt, en Europese markt gaat de prijs van aandelen niet in de toekomst meer veel omhoog. Omdat deze groei gekoppeld zit aan de groei van de bevolking. Deze is zowel in Japan afgekoeld, en in Europa aan het afkoelen.
In combinatie met de vergrijzing in Europa, waar USA iets op achterloopt zie je dus het volgende effect dat straks heel veel baby boomers dus hun pensioen gaan opnemen. De fondsen gaan dus leeglopen, en dit zorgt voor een neergaande druk op de aandelen markt.
Is het dus verstandig om long term juist dan in dividend te gaan zitten dan in een ETF die zich focust op Groei?
Of kan je een mix maken van high dividend + ETF met een mix in moderne nieuwe bedrijven welke nog echt groei kunnen maken in de komende 10 jaar?
Wat is jullie mening over de "Globale" trend voor de komende 10 a 20 jaar. Pakt het slecht uit voor millenials die investeren in ETF's welke op groei gebaseerd zijn?
Is het verstandig om hierbij ook een stuk verzekering te kopen in de vorm van fysiek goud wanneer alle baby boomers de fondsen leeg gaan slurpen?
Want zou je iemand aanraden om volledig Japanse ETF te kopen met en daar DCA te doen op basis van aandeel groei?

snapje?
Ook hoor ik graag van: Sukkel je snapt er niks van, want dit en dat. (leer ik weer van

ben niet gauw beledigd wel leergierig)
P.S. als ik naar de beste ETF met dividend kijk bij DeGiro, zit het behoorlijk dichtbij de Rente van mijn hypotheek. Wat meer zekerheid geeft. Kan misschien ook gewoon versneld aflossen wat mij een gegarandeerd rendement geeft.
P.S. 2: Misschien moet ik gewoon stoppen met ETF's en al die aandelen zooi en mijn hypotheek super snel aflossen.
[
Voor 20% gewijzigd door
Immutable op 01-05-2020 12:53
]