Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.288.805 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Toch wel verrast dat Shell wel dividend uitkeert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:51
Dit hele topic en de bewegingen op de beurs zijn de afgelopen maanden voor mij één grote oefening geworden om alle aannames die ik nog over had over koersontwikkelingen te laten varen. De verdere acceptatie van het gewoon niet weten en daarmee de reactiviteit van mijn beleggingsstrategie. Best wel prettig eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
TheDeuce schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:21:
Aandeel is één van de weinige dalers pre-market, momenteel op ca. -/- 2%.
Kan ook een freeze zijn waardoor er geen reële koers te bepalen is, hadden de Rabo certificaten laatst ook last van.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:37:
[...]

Kan ook een freeze zijn waardoor er geen reële koers te bepalen is, hadden de Rabo certificaten laatst ook last van.
Dat had gekund, maar is niet het geval. Inmiddels op -/- 3.4%; ik vind dit wel een fijne website voor koersinformatie: https://www.beurs.societegenerale.nl/market-overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:19

tuinïnen

Eventus stultorum magister

hoevenpe schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:37:
[...]

2% zou nog meevallen en je zou je ook kunnen afvragen wat beter is. Alles op alles zetten om maar dividend uit te keren met een slechte outlook heeft ook niet direct de voorkeur.

Hier houd ik Shell gewoon in de portefeuille, zijn laag ingekocht en het blijft een enorm sterk bedrijf. Bakens moeten wel verzet worden, maar als er een bedrijf daarin heeft geïnvesteerd dan is het Shell wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
-3.4% zou me enorm verbazen, dit is een beslissing van historische omvang.

Hoop het wel natuurlijk: Shell, Uni's en Rabo's zijn hoekstenen van mijn portefeuille.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:41
Vraagje over de belastingaangifte. Ik heb op mijn DeGiro account zo'n 1000 euro dividend ontvangen in 2019. Bij bronbelasting staat er 0,-.

In mijn belastingaangifte staat er bij 'ingehouden Nederlandse dividend belasting: 0,-". Klopt dit? Ik had eigenlijk een bedrag verwacht hoger dan 0, maar ik heb weinig kaas gegeten van dividendbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
hoevenpe schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:50:
Hoop het wel natuurlijk: Shell, Uni's en Rabo's zijn hoekstenen van mijn portefeuille.
Bankier(de) jij toevallig bij @flyguy ? ;)
flyguy schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:54:
[...]

Home equity bias is echt gigantisch in Nederland. Als iemand 5% van zijn portefeuille in Nederlandse bedrijven heeft, is die persoon al enorm overwogen op de Nederlandse markt. (plus zo veel interessante Nederlandse bedrijven die goed scoren op zaken als ROI en net margin zijn er niet...)

Toen ik nog op de beleggingsafdeling van een Nederlandse grootbank werkte draaide ik weleens excelletjes met daarin per aandeel hoeveel klanten we er in hadden voor corporate actions en zo. In de top 30 zag je misschien 3 a 4 buitenlandse aandelen. Absurd.

[ Voor 58% gewijzigd door Longcat op 30-04-2020 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:52:
Vraagje over de belastingaangifte. Ik heb op mijn DeGiro account zo'n 1000 euro dividend ontvangen in 2019. Bij bronbelasting staat er 0,-.

In mijn belastingaangifte staat er bij 'ingehouden Nederlandse dividend belasting: 0,-". Klopt dit? Ik had eigenlijk een bedrag verwacht hoger dan 0, maar ik heb weinig kaas gegeten van dividendbelasting.
Wellicht geen belasting ingehouden. Je kan kijken in je rekeningoverzicht of je regels dividendbelasting ziet naast regels dividendbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
hoevenpe schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:50:
-3.4% zou me enorm verbazen, dit is een beslissing van historische omvang.

De beurs geeft niet meer om resultaten en cijfers... Die wil alleen maar omhoog dezer dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
JSTPS schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:05:
[...]

@tuinïnen De Amerikaanse beurzen zijn de afgelopen jaren ook gewoon belachelijk gestegen. Als er dan een kleine correctie is van 15% op de S&P 500 en de Nasdaq 100 vind ik niet dat je echt waar voor je geld krijgt. Je koopt alsnog op de top van de markt als je een aantal jaar terugkijkt.

Kunnen we vinden dat de bedrijven dit waard zijn, maar gooi de rente omhoog en het is een ander verhaal. Hetzelfde met vastgoed. Wat gezonde marktwerking is niet vies.
Als bedrijven in de Nasdaq 20% per jaar groeien (denk aan bijvoorbeeld FB en AMZN), dan heb je nu na een paar jaar voor de zelfde prijs als toen bijna 50% meer bedrijf voor je aandeel. Dus dan is het een koopje. Alleen kijken naar de prijs of de stand van de index zegt niet zo veel wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:56:
[...]
Wellicht geen belasting ingehouden. Je kan kijken in je rekeningoverzicht of je regels dividendbelasting ziet naast regels dividendbetaling.
Kan dit kloppen voor fondsen als VWRL en IWDA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:37:
[...]

Als je kijkt naar de regels met "dividend" in de omschrijving, dan zie je het product er naast. IWDA keert geen dividend uit, VWRL wel. Zelf heb ik geen VWRL dus kan ik het niet met 100% zekerheid zeggen. Wel zie ik dat het ISIN begint met "IE", Ierland, dus het zal kloppen dat er geen belasting wordt ingehouden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:59
Pistachenootje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:37:
[...]

VWRL zit in Ierland en rekent inderdaad geen belasting. Je kunt dus ook niks terugvragen bij de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Qunix schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:30:
Op zich begrijpelijk in de huidige markt. Bonussen voor het personeel hebben ze ook compleet geschrapt. Dat gaat natuurlijk niet samen met miljarden (geleend geld) naar aandeelhouders overmaken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:10

Polycom

Poes van goud

Ik heb m'n winst maar gepakt op Shell A en m'n positie verkocht. Even kijken of ik later weer wat terugkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 17:23
Toch blij nu dat ik Shell naar <10% van m'n aandelendeel heb gebracht, ik had eerst 4x zo veel. Klein plukje houden voor de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Magpie schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:36:
Dit hele topic en de bewegingen op de beurs zijn de afgelopen maanden voor mij één grote oefening geworden om alle aannames die ik nog over had over koersontwikkelingen te laten varen. De verdere acceptatie van het gewoon niet weten en daarmee de reactiviteit van mijn beleggingsstrategie. Best wel prettig eigenlijk.
Ik heb nog nooit zo veel geleerd als in deze periode. Ik vind het behoorlijk interessant en heb ook mijn strategie gefinetuned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Shell -7% inmiddels...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:13

oscar82

De ondertitel

Qunix schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:06:
[...]

Ik heb nog nooit zo veel geleerd als in deze periode. Ik vind het behoorlijk interessant en heb ook mijn strategie gefinetuned.
Wat heb je gedaan dan? Als we dat weten mogen...
Ik heb mijn bestaande tactiek vooral geconsolideerd: Echt alles naar NT fondsen bij de huisbank. Geen losse rekeningetjes meer door laten lopen omdat er ooit een welkomstactie was.
En oh wat was ik blij dat het uitgekeerde dividend van NT world relatief "laat" kwam, toen de koers op -3% van de ATH stond ofzo! hahaha En oh wat was ik blij dat ik eind februari ging balanceren, want ik dacht echt lekker goedkoop EM bij te kopen. Nouja het kon dus nog veel lager en is nu al weer grotendeels op de weg terug.
We gaan het zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
fsfikke schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:50:
[...]

Op zich begrijpelijk in de huidige markt. Bonussen voor het personeel hebben ze ook compleet geschrapt. Dat gaat natuurlijk niet samen met miljarden (geleend geld) naar aandeelhouders overmaken.
Eens en interessant om dit te vertalen naar die grote programma's voor inkoop van aandelen in de afgelopen jaren bij de grote bedrijven, welke ongetwijfeld ook bij hebben gedragen aan koersstijgingen en dito grote bonussen voor bestuurders. Zeker als dit met extra goedkoop geleend geld is gebeurd, heeft dit de buffers in de vorm van resterende leencapaciteit en sowieso vrije cash sterk verlaagd. En dan nu in een aantal gevallen zelfs moeten aankloppen voor steun van de overheid, lees de belastingbetaler.. in de USA speelt dit misschien nog wel sterker.

Ergo, als nu de portemonnee van de aandeelhouders (schrappen dividend, wellicht extra uitgifte en verwatering van aandelen), maar vooral ook de eigen portemonnee van bestuurders/grootverdieners (bonussen/salariskorting) voor getroffen bedrijven in dit zware weer NIET geraakt worden, ben je als top van een bedrijf totaal losgezongen van de maatschappij. De beloningsmechanismen die zo lekker werkten in goede tijden, moeten nu ook zorgen dat een deel van de schade terecht komt bij degenen die aan het roer staan.

Hier speelt een belangrijke voorbeeldfunctie van bestuurders, het verbaast me dat er niet (veel) meer berichten komen dat bestuurders van zwaar getroffen bedrijven bijvoorbeeld vrijwillig een jaar afzien van enige beloning (salaris/bonus) o.i.d. Alleen bij een serieuze geste ben je geloofwaardig naar je eigen werknemers, je aandeelhouders en eventueel ook de belastingbetaler nu er offers gebracht moeten worden.

Moet waken om hier geen moraalridder te spelen en te kort door de bocht te redeneren, maar deze potentieel perverse mechanismen in de beloningsstructuur (high reward/verleggen risk) legt de Corona crisis wel meer expliciet bloot.

Licht off topic, excuses, maar ook aandeelhouders hebben hier op de lange termijn last van, omdat de risico's (naast de werknemers) eerst op hen worden afgewenteld. Als ik in individuele aandelen zou beleggen, zou ik zeker kijken in hoeverre bestuurders "meedelen" in goede en vooral in slechte tijden. En hoe de afgelopen periode de eventuele inkoop van eigen aandelen is gefinancierd en hoe de balans eruit ziet qua weerbaarheid. En dan kom je natuurlijk ook op een analyse a la Porter van de competitieve voordelen, de MOAT in Buffett termen. Dat gaat heel wat verder dan "het gevoel hebben dat de koers nu wel laag is".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:48
@Magpie Ik ben het met je eens, maar dat moet je afdwingen met regels en incentives. Een 'moreel appel' werkt niet en heeft nog nooit ergens gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
@Maahes Ik heb inderdaad iets over de mogelijke naïeviteit van mijn post geschrapt haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 13:33
Qunix schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:30:
Hebben we toch nog iets, maar misschien hadden ze het beter dan helemaal kunnen laten vallen en dan om staatssteun gaan vragen :p

https://www.beursgorilla....id-op-peil-te-houden.aspx
https://www.beursgorilla....ardig-kwartaal-Shell.aspx

Ik denk ook dat Shell wel de juiste beslissing heeft gemaakt

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:13
Het is voor Shell heel belangrijk dividend uit te keren. Alleen al om dat dit de verwachting is. Een normaal bedrijf zou het idd gewoon schrappen, maar dan hadden ze geen -6% gestaan nu maar -60%.

Ze doen nog liever een emissie om daarmee dividend uit te kunnen keren, dan dat ze niks doen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@DJTimo Als dat de redenatie was dan hadden ze toch gewoon helemaal niets veranderd aan het dividend?
Blijkt toch dat ze wel wat verder kijken, voorbereid zijn op wat nog moet komen en o.a. hun kredietwaardigheid behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
MaZo schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:20:
[...]
Eigenlijk is het meeste een koopje op het moment, al zou ik zelf nog even afwachten gezien de algehele verwachting dat het nog meer zal dalen.

Ik aas zelf o.a. op:
  • AFL (wellicht te laat)
  • CCL (bezitten zo’n 100 cruiseschepen en de helft van de markt - is echter een risico aangezien ze nooit gered zullen worden door Trump omdat ze geen belasting betalen in de US)
  • DIS
  • LUV (hebben genoeg kapitaal om de klappen op te kunnen vangen)
  • MSFT
  • NVDA
Shell verkopen én CCL kopen... nu het nog kan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Deze week "maar" 3.8M nieuwe werklozen in de US. "flatten the curve" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Extra steun voor banken

Wel via de ECB

Volgens de liveblog van de NOS
https://nos.nl/liveblog/2...elen-worden-gestolen.html

De banken kunnen extra lenen van de ECB tegen een nog lagere rente als voorheen. De rente is negatief, dus ze krijgen meer geld toe.

Uiteraard betekend dat niet dat de kredieten naar bedrijven (of naar consumenten) ook een negatieve rente zullen hebben. :+

Verbazend ergens maar ja. Ik verbaas me ook over de aandelenmarkten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:24

MaNdM

1000-dingen-doekje

Hmmm... en toen donderde Shell dus naar beneden. Gelukkig sta ik daar nog mooi in de plus op, maar nu natuurlijk het lastigste punt. Verkopen met de winst van nu, of hopen dat het zich weer wat gaat herstellen. Ik heb ze nu verkocht en mijn winst gepakt. Dat had ik eerder vandaag moeten doen, maar ben er gewoon niet aan toegekomen door werk en gezin. Ach ja :/

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
MaNdM schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:56:
Hmmm... en toen donderde Shell dus naar beneden. Gelukkig sta ik daar nog mooi in de plus op, maar nu natuurlijk het lastigste punt. Verkopen met de winst van nu, of hopen dat het zich weer wat gaat herstellen. Ik heb ze nu verkocht en mijn winst gepakt. Dat had ik eerder vandaag moeten doen, maar ben er gewoon niet aan toegekomen door werk en gezin. Ach ja :/
Ik zat gisteren of eergisteren te twijfelen tot verkoop. Ik heb voor een klein deel ingekocht toen de prijs rond de 11-12 euro lag, en laatst voor een groter bedrag toen de koers rond de 15.8 lag. Nu ga ik zeker niet verkopen en afwachten tot herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:24

MaNdM

1000-dingen-doekje

jeppert schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:15:
Ik zat gisteren of eergisteren te twijfelen tot verkoop. Ik heb voor een klein deel ingekocht toen de prijs rond de 11-12 euro lag, en laatst voor een groter bedrag toen de koers rond de 15.8 lag. Nu ga ik zeker niet verkopen en afwachten tot herstel.
Ik heb juist de bulk gekocht voor 11,- en iets minder. Dus voor mij is het allemaal nog steeds winst. Ik laat deze nu los en ga toch naar andere middelen kijken. Afgelopen 4-5 weken met een paar muisklikken toch 1000,- verdiend. Ik kijk dat paard niet in de bek.

Als Shell nu nog heel ver af gaat zakken dan kan ik misschien nog een keer een gokje wagen, maar dan wel met minder euros.

Even een newbie vraag. Ik zie regelmatig posts over call-spread plaatsen en dan een "stoppie erop". Nu weet ik wel dat dat een stop-loss is, maar ik vroeg me af hoe je dat precies doet op een call-spread? Is het gewoon op beide opties die in je spread zitten een order maken met een trailing stop?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:48
Mijn verwachting is dat de huidige bullmarkt gedreven is door beleid van centrale banken. Nog ruimer beleid kan goed zijn voor aandelen, maar uiteindelijk houdt ook dat een keer op. Uiteindelijk gaat een heel ruim beleid ook ten koste van productiviteit en efficientie (marktwerking). Je mag mij een pessimist noemen, maar ik denk dat:
- Aandelen nog steeds de minst slechte keuze zijn t.o.v. cash of commodities
- Rendement van aandelen de komende jaren (of zelfs decennia) ergens rond de 2% per jaar blijft steken, aangezien een flinke bull markt de centrale banken zal aanzetten tot krapper beleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
Charly schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:18:
[...]

Hopen mag, maar zolang er nog een prijsoorlog over ruwe olie gaande is en de luchtvaart volledig op zn gat ligt zie ik nog geen licht aan het eind van de tunnel voor de olie industrie. En als de keuze straks wordt tussen raffinaderijen sluiten / mensen naar huis sturen of dividend inhouden denk ik dat ik wel weet wat het wordt...

Dikke kans dat een deel van de koopjesjagers dan in paniek het schip weer verlaat en dan gaan we weer een hele nieuwe ronde in. *vast popcorn pakt*
Dus. Popcorn iemand? O-)
Hoe diep gaan we in q2?
Maahes schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:54:
Mijn verwachting is dat de huidige bullmarkt gedreven is door beleid van centrale banken. Nog ruimer beleid kan goed zijn voor aandelen, maar uiteindelijk houdt ook dat een keer op. Uiteindelijk gaat een heel ruim beleid ook ten koste van productiviteit en efficientie (marktwerking). Je mag mij een pessimist noemen, maar ik denk dat:
- Aandelen nog steeds de minst slechte keuze zijn t.o.v. cash of commodities
- Rendement van aandelen de komende jaren (of zelfs decennia) ergens rond de 2% per jaar blijft steken, aangezien een flinke bull markt de centrale banken zal aanzetten tot krapper beleid
Da's ook een beetje de strekking van dit verhaal dat ik vanochtend las: https://www.oaktreecapital.com/insights/howard-marks-memos Nou gaat dat heel erg over de VS. maar is wel breder van toepassing in mijn optiek.

""U.S. deaths have reached 23,000 and continue to rise. Weekly unemployment claims are running at 10 times the all-time record. The GDP decline in the current quarter is likely to be the worst in history. But people are cheered by the outlook for therapies and vaccines, and investors have concluded that the Fed/Treasury will reduce the pain and bring on a V-shaped recovery. There’s an old saying that “you can’t fight the Fed” – that is, the Fed can accomplish whatever it wants – and investors are buying it. Thus, the S&P 500 has risen 23% since its bottom on March 23, and there’s little concern about the retrenchments that typically have been part of past market rallies.""

[ Voor 59% gewijzigd door Charly op 30-04-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
  • Laatst online: 30-04-2020
Modbreak:Wil je dit trollen achterwege laten?

[ Voor 86% gewijzigd door Outerspace op 30-04-2020 17:11 ]

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:30
Hou nu maar op a.u.b.
We weten het nu wel...

Tesla = Best stock ever!
Nu tevreden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-05 23:03
Tijdje terug zei nog een Tesla kenner dat je niet naar de dagkoersen moet kijken, of zelfs maar de maand:
Diff_Angle schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:45:
[...]
Tesla is relatief gezien het meest geshorte aandeel voor bedrijven welke > 50miljard gewaardeerd worden, dag-, week- maandvergelijkingen gaan daardoor soms/regelmatig mank.
Die zal er dan ook wel niks van snappen? :+

Maar goed je zou maar 850$ betalen voor een aandeel Tesla....Gerund door een CEO die vooral doodsbenauwd is dat hij zijn komende mega payment milestone misloopt en dat als volgend Quarter het verlies niet binnen de perken weet te houden, weer niet wordt opgenomen in de SP500. En daarom liever een Covid uitbraak onder zijn werknemers riskeert.
Nu heb je ineens #boycottMusk #boycotTesla risk in je portfolio. En trekken ze ineens allemaal hun betaalde reserveringen voor de Cybertruck in. 8)7
Tesla’s Earnings Look Great on All Fronts — Except This One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 15:20

Louw Post

Cerenas

Ko.Kane schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:19:
[...]

Tijdje terug zei nog een Tesla kenner dat je niet naar de dagkoersen moet kijken, of zelfs maar de maand:

[...]

Maar goed je zou maar 850$ betalen voor een aandeel Tesla....Gerund door een CEO die vooral doodsbenauwd is dat hij zijn komende mega payment milestone misloopt en dat als volgend Quarter het verlies niet binnen de perken weet te houden, weer niet wordt opgenomen in de SP500. En daarom liever een Covid uitbraak onder zijn werknemers riskeert.
Nu heb je ineens #boycottMusk #boycotTesla risk in je portfolio. En trekken ze ineens allemaal hun betaalde reserveringen voor de Cybertruck in. 8)7
Ah, ik zocht al een verklaring voor zijn Trump-like Tweets, verklaard een hoop. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Louw Post schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:25:
[...]

Ah, ik zocht al een verklaring voor zijn Trump-like Tweets, verklaard een hoop. 8)7
Meer achtergrond over zijn motivatie:
Elon Musk rants against ‘forcibly imprisoning people,’ but he’s got an iffy track record on coronavirus

Tesla’s Elon Musk inches closer to his big payday
After the Tesla board certifies the $100 billion market cap average, then Musk would have the option to buy about 1.7 million shares at $350.02 a share. Selling them at Tuesday’s prices would mean a paper profit around $725 million for Musk.
tegenvallend Q2 is niet in Sp500 en langer moeten wachten op zijn 6 month averaged 100Billion market cap en dus zijn payday.

[ Voor 22% gewijzigd door Ko.Kane op 30-04-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Ko.Kane schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:19:
[...]

[...]

We zullen het over een tijdje weer eens evalueren.
M.b.t. zijn coronavirus uitspraken en voorspelling "close to zero new cases":
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2fxrrtn.41.13.png

[ Voor 6% gewijzigd door Diff_Angle op 30-04-2020 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb mijn positie verkleind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Diff_Angle schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:31:
[...]

We zullen het over een tijdje weer eens evalueren.
M.b.t. zijn coronavirus uitspraken en voorspelling "close to zero new cases":
[Afbeelding]
offtopic:
Waarom gebruik je die vreemde plaatjes host? Ik krijg geen één plaatje van je te zien. Je kunt plaatjes van het web gewoon tussen img tags zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Zr40 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:37:
Je bent niet de enige zo te zien. Niks mis met af en toe wat winst nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
*knip offtopic & doei*

[ Voor 160% gewijzigd door Rukapul op 30-04-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:04
MaNdM schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:56:
Hier gisteren verkocht voor 17,25. Reden was een verwachte stop op dividend. Dat viel mee, maar de verliezen zijn er niet minder om. Na de paniek maar weer bijkopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:37:
Waarom? :o
Ik had dat niet verwacht op basis van eerdere posts van je toen Tesla ook al behoorlijk hoog stond.
Zr40 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:15:
Niet. Buy & hold is niet 'buy & hold tot en met een bepaalde koers en dan sell'. Verkoop je bij het overschrijden van een bepaald koersdoel dan volg je een andere strategie dan buy & hold. En dat kan ook prima zijn, daar niet van, maar het is geen buy & hold :)

Bij buy & hold verkoop je pas wanneer je een opname doet. Niet wanneer een aandeel of fonds het goed, slecht of neutraal doet.
Koersdoel behaald? Waarom dan niet verkocht toen TSLA >$900 stond? Of ben je in de afgelopen 2 maanden van inzicht veranderd?

[ Voor 55% gewijzigd door Longcat op 30-04-2020 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Zal toch het gezond verstand gaan zegevieren? Gisteren was het nog omhoog op hoop (ellende typte ik nog)

Vandaag:

AMSTERDAM (AFN) - De AEX-index op de beurs in Amsterdam stond donderdagmiddag op verlies. Ook de andere Europese graadmeters gingen flink omlaag. Op de financiële markten werd vrij geschrokken gereageerd op de sombere economische vooruitzichten van de Europese Centrale Bank (ECB). Volgens ECB-president Christine Lagarde zal de economie van de eurozone dit jaar naar verwachting met 5 tot 12 procent krimpen.

Joh echt, gaat het slecht met de economie? Wat een verrassing tovert mevrouw toch uit haar hoed. 8)7 Ik snap niet dat de beurs dan vandaag niet omhoog gaat want die situatie is toch al een week of vier hetzelfde of zelfs slechter geworden. Omhoog moet die beurs toch? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:37:
[...]

Waarom? :o
Ik had dat niet verwacht op basis van eerdere posts van je toen Tesla ook al behoorlijk hoog stond.

[...]

Koersdoel behaald? Waarom dan niet verkocht toen TSLA >$900 stond? Of ben je in de afgelopen 2 maanden van inzicht veranderd?
Ik kan er kort over zijn: tweets. Die van nu waren er 2 maanden geleden nog niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 30-04-2020 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Ko.Kane schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:29:
[...]

Meer achtergrond over zijn motivatie:
Elon Musk rants against ‘forcibly imprisoning people,’ but he’s got an iffy track record on coronavirus

Tesla’s Elon Musk inches closer to his big payday

[...]

tegenvallend Q2 is niet in Sp500 en langer moeten wachten op zijn 6 month averaged 100Billion market cap en dus zijn payday.
Marketwatch is echt naast Zerohedge de grootste Tesla hater die er is, je informatie daar vandaan halen is al 1 grote bias.

Maar in Musk hoofd, met zijn jonge workforce en zijn ambitie om de wereld naar renewables te transformeren, is dat veel belangrijker. Met de optimalisatie van de fabrieks lijnen de afgelopen weken ben ik er van overtuigd dat er nauwelijks gevaar is voor de werkers.

Veel werkers WILLEN ook terug.

Die bonus maakt hem verder ook niet zo veel uit, zijn motivatie ligt daar niet.

Dat jij en wat andere investeerders het niet met hem eens zijn, is hun eigen persoonlijke beslissing. Dat anderen er minder aanstoot aan nemen, is ook de persoonlijke beslissing die ze helemaal zelf mogen en kunnen maken, gelukkig. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Gek he? Zonder sociaal vangnet. Ik denk dat ze vooral geld willen zodat ze de rekeningen kunnen betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Longcat op 30-04-2020 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Longcat schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:59:
[...]

Gek he? Zonder sociaal vangnet. Ik denk dat ze vooral geld willen zodat ze de rekeningen kunnen betalen.
In de USA verdienen arbeiders nu meer in hun WW dan dat ze doen in loondienst. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:37:
Zal toch het gezond verstand gaan zegevieren? Gisteren was het nog omhoog op hoop (ellende typte ik nog)

Vandaag:

AMSTERDAM (AFN) - De AEX-index op de beurs in Amsterdam stond donderdagmiddag op verlies. Ook de andere Europese graadmeters gingen flink omlaag. Op de financiële markten werd vrij geschrokken gereageerd op de sombere economische vooruitzichten van de Europese Centrale Bank (ECB). Volgens ECB-president Christine Lagarde zal de economie van de eurozone dit jaar naar verwachting met 5 tot 12 procent krimpen.

Joh echt, gaat het slecht met de economie? Wat een verrassing tovert mevrouw toch uit haar hoed. 8)7 Ik snap niet dat de beurs dan vandaag niet omhoog gaat want die situatie is toch al een week of vier hetzelfde of zelfs slechter geworden. Omhoog moet die beurs toch? >:)
Hier het antwoord: YouTube: The Difference Between The Stock Market And The Economy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Even een vraagje over de Bid Size en Ask Size op tradegate.

Bij westwater staat er bijvoorbeeld 2500 en 2400.

Betekend dit dat ik maximaal zoveel tegelijkertijd kan kopen/verkopen?

Heb er nu namelijk meer in mijn bezit en wil graag een limiet (verkoop) order plaatsen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ko.Kane
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:57:
[...]

Marketwatch is echt naast Zerohedge de grootste Tesla hater die er is, je informatie daar vandaan halen is al 1 grote bias.

Maar in Musk hoofd, met zijn jonge workforce en zijn ambitie om de wereld naar renewables te transformeren, is dat veel belangrijker. Met de optimalisatie van de fabrieks lijnen de afgelopen weken ben ik er van overtuigd dat er nauwelijks gevaar is voor de werkers.

Dat jij en wat andere investeerders het niet met hem eens zijn, is hun eigen persoonlijke beslissing. Dat anderen er minder aanstoot aan nemen, is ook de persoonlijke beslissing die ze helemaal zelf mogen en kunnen maken, gelukkig. :)
Je misread de hele situatie. Ik vind zelf persoonlijk ook dat er gewerkt kan worden. Maar het punt is dat hij zich keer op keer totaal ongeschikt als CEO presenteert. Hij is echt de Trump onder de CEO's. Hij heeft regelmatig labiele momenten waar in hij dingen twittert die strategisch compleet bizar zijn. Inclusief de pedo affaire. De waarschuwingen van de SEC zijn er niet voor niks.

Het debiele aan de situatie is dat hij het podium en publiek had om een intelligent betoog te kunnen houden dat er en gewerkt kan worden en hoe fantastisch Tesla aan het probleem werkt. Er zijn namelijk genoeg intelligente argumenten aan te voeren. (Neem die uur durende uiteenzettingen van twee Californische artsen afgelopen week) Dat alles had hij kunnen doen zonder dat hij zijn ulterior motief van het halen van zijn bonus niet zo naar de voorgrond had laten komen. Want voor elke CEO namelijk geld dat ze geld willen, hij maakt een afspraak op een bonus die hij dacht te kunnen halen, Covid stoort hem daar in. Als hij daar niet in geïnteresseerd was had hij de deal niet. Maar das helemaal niet erg, daarom zijn bonussen van CEO's als het goed is gealigned met de belangen van het bedrijf.

Maar hij komt niet verder dan als een drammend kind wat te schreeuwen. En alle news outlets hebben de onzinnige rant opgepikt. Een CEO zou zich constructief moeten inzetten om de boel draaiende te krijgen, daarin faalt hij compleet.

Ik zie zeker bestaansrecht en toekomst in Tesla, ze hebben een product waar een ruimte op de markt voor is. Je kan er winst opmaken ook nog. Maar Musk is eerder hun grootste liability dan asset. Rond de 400e was het mooi instappen voor ritje op de hype train, maar nu is het eruit voor de trainwreck. En dat al twee keer achter elkaar.

En dan later er misschien er weer in, blijft soort van bitcoin rit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Greatsword schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:40:

Heb er nu namelijk meer in mijn bezit en wil graag een limiet (verkoop) order plaatsen.
Als je een verkooporder invoert met een limiet gelijk aan de huidige bied, dan worden er maar 2500 verkocht. Je kan bij flatex volgens mij niet in het orderboek kijken, anders kon je zien of er nog een bied onder zat. Wat je kan doen is die 2500 stuks (of hoeveel dan ook) verkopen op die limiet en kijken wat er daarna bij de bied staat.

In ruil moet je me even uitleggen hoe je bij zo'n nanocap aandeel bent uitgekomen. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 30-04-2020 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 17:26
Ben Felix legt het goed uit alleen ik betwijfel of de boodschap aankomt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ko.Kane schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:42:
[...]
maar nu is het eruit voor de trainwreck.
Wat dat betreft: ik had daarstraks verkocht op 840.24 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik vind dit júist geen antwoord op de daling van vandaag. Met de intentie om te leren: @Longcat - na de afgelopen dagen hier meegelezen te hebben en verschillende Ben Felix filmpjes gezien te hebben, is de aangekondigde de krimp in economie EU dan groter dan 'de markt' had verwacht?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Miki schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:52:
[...]

Ben Felix legt het goed uit alleen ik betwijfel of de boodschap aankomt ;)
Stock market = dog. Economy = man walking the dog. Ze gaan allebei dezelfde kant op, uiteindelijk, maar de hond loopt intussen alle kanten op en zijn richting is onvoorspelbaar.

Dus langetermijn plannen, don't time the market, kopen en niet meer naar kijken?
Lijkt me dat de meesten op dit forum deze wijsheden verkondigen maar ondertussen precies het omgekeerde proberen te doen 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Jedi_Pimp schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:01:
[...]

Met de intentie om te leren: @Longcat - na de afgelopen dagen hier meegelezen te hebben en verschillende Ben Felix filmpjes gezien te hebben, is de aangekondigde de krimp in economie EU dan groter dan 'de markt' had verwacht?
Ben ik de markt? :D

Ik kan je vraag eigenlijk niet met een 'ja' of 'nee' beantwoorden.
Er zijn periodes geweest waarin koersen stegen bij (sommige) 'slechte' cijfers, want dan zou de fed de rente verlagen en dat zou gunstig zijn voor aandelen.
Een groter dan verwachte krimp hoeft ook geen probleem te zijn als er aanwijzingen zijn dat het herstel ook groter en/of sneller gaat zijn dan eerder verwacht.
Daarnaast zijn er continu allerlei ontwikkelingen waardoor het moeilijk is om uit de koersen te destilleren wat de markt ergens van vindt. Eigenlijk moet je dan bijv. 5 minuten voor en na het uitkomen van een cijfer pakken en kijken wat verschillende indices doen in die periode. Ik weet niet hoe laat de cijfers zijn uitgekomen, maar ik zie geen grote spikes omhoog/omlaag vandaag. Ik zie wel een daling verspreid over de dag, maar dat kan ook komen door tientallen andere factoren die net zo waarschijnlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ko.Kane schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:42:
[...]

Je misread de hele situatie. Ik vind zelf persoonlijk ook dat er gewerkt kan worden. Maar het punt is dat hij zich keer op keer totaal ongeschikt als CEO presenteert. Hij is echt de Trump onder de CEO's. Hij heeft regelmatig labiele momenten waar in hij dingen twittert die strategisch compleet bizar zijn. Inclusief de pedo affaire. De waarschuwingen van de SEC zijn er niet voor niks.
Dit is een mening, ik ken geen betere CEO op aarde. Zonder zijn karaktereigenschappen was Tesla nooit zo groot geworden.

Het maakt ook verder niet veel uit wat wij hier vinden van hem, uiteindelijk zijn wij niet degene die ons bevrijden van de gigantische problemen die ICE auto's hebben en zijn wij niet degene die SpaceX hebben opgericht, dus jouw of mijn mening over de competenties die Musk hebben zijn alleen alleen relevant voor onszelf, niet voor anderen.

Het laat ook wel zien dat TSLA hier zo wordt afgekraakt puur door compleet irrelevante aversie (en naar mijn mening zeer onterechte) tegen Musk, niet door de fundamentals die @Diff_Angle hier zo vaak goed beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:50

Kan gewoon, nadat je de bied hebt volgegooid wordt opnieuw gekeken of dezelfde prijs nog geldt, zo ja dan dan wordt de volgende portie verkocht.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:57:
[...]

De toekomstige resultaten bepalen wel wie de meest correcte interpretatie v.d. feiten heeft gehad. Deze meningen discussies leveren volgens mij voor geen v.d. partijen een bevredigend resultaat. Als ik een unicorrn zie dan kan ik redeneren dat mijn hersenen niet goed interpreteren wat er wordt waargenomen, ik kan ook redeneren dat ik een unicorn niet letterlijk maar figuurlijk moet interpreteren. Zo heeft ieder zijn manier om met 'de werkelijkheid' om te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Diff_Angle op 30-04-2020 20:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Anoniem: 455473 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:23:
[...]

Dit is een mening, ik ken geen betere CEO op aarde. Zonder zijn karaktereigenschappen was Tesla nooit zo groot geworden.

Het maakt ook verder niet veel uit wat wij hier vinden van hem, uiteindelijk zijn wij niet degene die ons bevrijden van de gigantische problemen die ICE auto's hebben en zijn wij niet degene die SpaceX hebben opgericht, dus jouw of mijn mening over de competenties die Musk hebben zijn alleen alleen relevant voor onszelf, niet voor anderen.

Het laat ook wel zien dat TSLA hier zo wordt afgekraakt puur door compleet irrelevante aversie (en naar mijn mening zeer onterechte) tegen Musk, niet door de fundamentals die @Diff_Angle hier zo vaak goed beschrijft.
Ok. Ik ben nog steeds long TSLA, maar mag ik even lachen?

_O-

Zo, dat moest er even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zr40 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:27:
[...]

Ok. Ik ben nog steeds long TSLA, maar mag ik even lachen?

_O-

Zo, dat moest er even uit.
Tuurlijk, het is een vrij land.

/edit: laat alleen maar zien dat ik gelijk heb en ook waarom ik niet zo graag meer hier kom, omdat er geen normale discussie mogelijk is op feiten, maar puur irrelevante opinies wat voorstemt uit de menselijke psyche, namelijk aversie tegen mensen die het goed voor elkaar hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 30-04-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Longcat schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:45:
[...]

Als je een verkooporder invoert met een limiet gelijk aan de huidige bied, dan worden er maar 2500 verkocht. Je kan bij flatex volgens mij niet in het orderboek kijken, anders kon je zien of er nog een bied onder zat. Wat je kan doen is die 2500 stuks (of hoeveel dan ook) verkopen op die limiet en kijken wat er daarna bij de bied staat.

In ruil moet je me even uitleggen hoe je bij zo'n nanocap aandeel bent uitgekomen. :P
Hahah, bedankt. Beginnersfout, blind kopen op dingen die je leest. In dit draadje zag ik hem voorbij komen als mogelijke meeloper op Tesla, dus dacht koop er wat van in.

Thapous in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Jou bericht Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9" toen naderhand over het hoofd gezien, en sinds dien probeer ik er vanaf te komen.

Vandaag mijn laatste order geplaatst en zit nu op een GAK van 1,46 met 3250 stuks :F

Met een beetje geluk draai ik morgen quitte of een beetje winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:23:
[...]

Maar elektrische auto's blijven fysieke producten, welke moeder aarde ook stuk maken door materiaal uit de grond te halen. Het zou pas mooi zijn als we juist meer het communistische systeem oppakken en dat Tesla bijvoorbeeld auto's maakt die 100 jaar mee kunnen, en dat we heel weinig materiaal nodig hebben.
Of een gigantisch goed openbaar transport netwerk, met aan de edge van de graph overal zelfrijdende karretjes naar je eindbestemming. Iets wat HEEL weinig materiaal nodig heeft, en energie.
Heb zelf dan een elektrische auto, maar dat is puur economisch. Niet vanwege het milieu, ik heb mijn vraagtekens daarover en de vraagtekens waar elon musk heen gaat. We moeten af van auto's als eigendom.

Things as a service, zorgt voor optimalisatie van resources. In plaats van produceren en consumeren. Daar zit tevens ook meer winst voor zowel het bedrijf als de eindklant. De winst kun je 50/50 splitten tussen het bedrijf en de klant. Huidige producten van Tesla gaan de wereld absoluut niet redden, een flinke virus uitbraak met 50% doden is pas effectief om het milieu te redden.

Daarnaast, mag Elon musk wel een IPO doen met Starlink. Die wil ik best kopen. (Is ook een dienst)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Immutable schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:35:
[...]

Things as a service, zorgt voor optimalisatie van resources. In plaats van produceren en consumeren. Daar zit tevens ook meer winst voor zowel het bedrijf als de eindklant.
Wat je hier schrijft, is 100% de visie van Tesla voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Nu online
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:36:
[...]

Wat je hier schrijft, is 100% de visie van Tesla voor de toekomst.
Dan moeten ze per direct stoppen met die mega factories. En daar hun resources in stoppen. Of werkt dat autonoom rijden niet?

Het is -> Meer gigafactories & niet geloven in autonomie.
Het is -> Meer resources in autonoom rijden, en de service up and running maken.

1 van de twee is NIET die visie waar je het over hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Anoniem: 455473 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:28:
[...]

/edit: laat alleen maar zien dat ik gelijk heb en ook waarom ik niet zo graag meer hier kom, omdat er geen normale discussie mogelijk is op feiten, maar puur irrelevante opinies wat voorstemt uit de menselijke psyche, namelijk aversie tegen mensen die het goed voor elkaar hebben.
Het zou wel helpen voor je beleving van de sfeer als je discussies niet wegzet als puur irrelevant enkel omdat je het er niet mee eens bent. Precies dat zorgt dat er geen normale discussie mogelijk is op feiten :P

En kom op zeg, niemand hier is tegen Elon Musk als persoon. Maar waar een beursgenoteerd bedrijf wel op afgerekend kan worden zijn de officiële uitlatingen van de CEO. Even heel eenvoudig gezegd: dat heeft hij veel beter kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Greatsword Ah, ik wist niet eens meer dat ik daarop gereageerd had. Je verlies had nog een stuk erger kunnen zijn. Als je hiervan hebt geleerd dat je écht meer research moet doen (of überhaupt research doen) i.p.v. handelen op basis van een forumpost van 2 regeltjes, dan is het nog niet eens zo'n dure les. Voor de meeste mensen is periodiek een wereldwijde ETF kopen i.c.m. lange investeringshorizon het allerbeste idee, ook al is het saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Immutable schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:38:
[...]

Dan moeten ze per direct stoppen met die mega factories. En daar hun resources in stoppen. Of werkt dat autonoom rijden niet?

Het is -> Meer resources in autonoom rijden, en de service up and running maken.

Hoeveel auto's rijden er op deze planeet rond, door hoeveel 'deel vervoersmiddelen' zouden die vervangen kunnen worden, zijn die er ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 455473 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:28:
[...]

omdat er geen normale discussie mogelijk is op feiten,
Dat zeg je nadat je ons net beleerd over wat er in het hoofd van Elon Musk omgaat? Is dat de feitelijke discussie die je zoekt?

Maar je hebt gelijk dat de discussie geen zin heeft als de enige conclusie mag zijn dat Elon Musk de reïncarnatie van Jezus zelf is.

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 30-04-2020 20:42 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Immutable schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:38:
[...]

Je kan alleen maar punt 2 krijgen door gebruik te maken van punt 1.

Autonoom rijden werkt nog niet, maar wel bijna. Tot die tijd moeten ze overleven door winst te maken op de fysieke verkoop van auto's. Overigens is recycling en straks de 1 million battery de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Longcat schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:40:
@Greatsword Ah, ik wist niet eens meer dat ik daarop gereageerd had. Je verlies had nog een stuk erger kunnen zijn. Als je hiervan hebt geleerd dat je écht meer research moet doen (of überhaupt research doen) i.p.v. handelen op basis van een forumpost van 2 regeltjes, dan is het nog niet eens zo'n dure les. Voor de meeste mensen is periodiek een wereldwijde ETF kopen i.c.m. lange investeringshorizon het allerbeste idee, ook al is het saai.
Ben me ervan bewust, mijn portefeuille bestaat nu ook nog maar uit 5 posities waarvan het merendeel aardig in de plus op Westwater na. Dus als ik daar vanaf kom ben ik voorlopig tevreden ;)

BETER BED HLDG EO-,02
ISHSIII-CORE MSCI WLD DLA
PHARMING GRP EO-,01
VANG.FTSE A.-WO.U.ETF DLD
WESTWATER RES DL-,001

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
JLius schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:06:
[...]

Stock market = dog. Economy = man walking the dog. Ze gaan allebei dezelfde kant op, uiteindelijk, maar de hond loopt intussen alle kanten op en zijn richting is onvoorspelbaar.

Dus langetermijn plannen, don't time the market, kopen en niet meer naar kijken?
Lijkt me dat de meesten op dit forum deze wijsheden verkondigen maar ondertussen precies het omgekeerde proberen te doen 😆
Ja ik denk dat ik hier 1 van de uitzonderingen ben in dit topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL

Je handelt op Flatex altijd met de market makers, het betekend inderdaad dat dit het maximum is dat je voor de huidige koers kunt kopen.
Zo'n '' voorstel order '' wat je hebt op Flatex kan dus niet dat getal overschrijden, maar je kunt wel een limit order doen van een getal daarboven hoor.
Wat er dan zal gebeuren is - mits jouw limit koop prijs minimaal / verkoop prijs maximaal is van de koers - dat jouw eerste ( in dit geval 2500/2400 ) wordt uitgevoerd tegen de koers die er dan is en dat het daarna aan de mm is om dit weer aan te vullen, eventueel met een nieuwe koers.

Flatex of Tradegate in dit geval moet de aandelen die jij wilt hebben hoogstwaarschijnlijk halen van de reguliere beurs, waar er ook een beperkt aantal stukken te verkrijgen zijn voor een bepaalde koers.
Als ze er geen limiet op zouden zetten hoeveel stuks je per keer kunt kopen, dan zou je in theorie zelfs de hele beurs kunnen opkopen tegen een koers waarvoor Flatex / Tradegate het niet terug kan kopen, vandaar dus zo'n limiet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
Miki schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:48:
[...]

Ja ik denk dat ik hier 1 van de uitzonderingen ben in dit topic :)
Mensen die écht 100% passief investeren, strikt volgens de buy&hold geboden, posten denk ik niet of nauwelijks in dit topic, ook al lezen ze misschien elke pagina omdat ze de discussies over actualiteiten e.d. interessant vinden.
Je zou aan de hand van mijn posts ook niet zeggen dat mijn portefeuille voor 90% bestaat uit ETF's. Ik hanteer daarbij wel een 'light-versie' van timing the market. Ik koop elke maand, maar het aankoopmoment in de maand is niet fixed. :+

[ Voor 26% gewijzigd door Longcat op 30-04-2020 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Longcat schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:00:
[...]

Mensen die écht 100% passief investeren, strikt volgens de buy&hold geboden, posten denk ik niet of nauwelijks in dit topic, ook al lezen ze misschien elke pagina omdat ze de discussies over actualiteiten e.d. interessant vinden.
Je zou aan de hand van mijn posts ook niet zeggen dat mijn portefeuille voor 90% bestaat uit ETF's. Ik hanteer daarbij wel een 'light-versie' van timing the market. Ik koop elke maand, maar het aankoopmoment in de maand is niet fixed. :+
Yupp, dat is het enige wat mij aangerekend kan worden :)

De grap is echter wel dat voordat ik passief belegger werd mij echt volledig gestort heb in allerlei sites, blogs, boeken, fora en meer. Denk dat ik bij elkaar een kleine 2 maanden bezig ben geweest om tot de conclusie te komen dat buy&hold mijn strategie zou worden.
Toch blijft het mij trekken om verder actief te blijven en te blijven lezen en zo tot nieuwe of andere inzichten te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
[...]

De discussies zijn hier soms interessant, ik kijk al enkele weken mee, maar de laatste week is het wat minder geworden vind ik (zonder namen te noemen 😆) terwijl dit toch een periode is die interessante discussies uitnodigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Nu online
Ik heb nu verschillende ETF's. En een paar leuke aandelen die mij persoonlijk aanspreken.
Heb bijvoorbeeld Enphase Energy (micro converters voor zonnepanelen) wat ik persoonlijk gewoon een heel goed concept vind. Minder kans op brand, als 1 uitvalt blijft de rest werken, je kan makkelijk je zonnepanelen uitbreiden. En als 1 of 2 panelen last hebben van schaduw, heeft de rest geen last en ga zo maar door. Als 1 converter opblaast, doet de rest het nog. Dus ook is het een goede lange termijn investering voor je zonnepanelen. (Risico verklein je in je zonnepaneel investering)
Laatste tijd vooral gestegen doordat ze hem willen toevoegen bij de S&P MidCap 400 index.

Zo zoek ik wat leuke juweeltjes uit waar ik van denk, daar zit groei potentie in en kan groter worden. De rest blijf ik de komende jaren gewoon in ETF's maandelijks inleggen.
Zoek nog een leuke smallcap/midcap ETF op DeGiro... als iemand nog wat weet. Kan ik even kijken waaruit hij bestaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Immutable op 30-04-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Immutable Zijn zij de enige producent daarvan? Of hebben ze interessante patenten op dat gebied? Is het hun enige product of produceren ze nog (veel) andere producten? Hoeveel omzet doen die micro-inverters t.o.v. het totaal?
Gebaseerd op jouw post heb ik het vermoeden dat je dit aandeel vooral hebt gekozen omdat je het product tof vindt. Dat is een reden om het product te kopen, niet het aandeel.
zoek nog een leuke smallcap/midcap ETF op DeGiro... als iemand nog wat weet. Kan ik even kijken waaruit hij bestaat.
IUSN als je bereid bent buiten de kernselectie te kijken, anders DJSC.

[ Voor 20% gewijzigd door Longcat op 30-04-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Nu online
Longcat schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:52:
@Immutable Zijn zij de enige producent daarvan? Of hebben ze interessante patenten op dat gebied? Is het hun enige product of produceren ze nog (veel) andere producten? Hoeveel omzet doen die micro-inverters t.o.v. het totaal?
Gebaseerd op jouw post heb ik het vermoeden dat je dit aandeel vooral hebt gekozen omdat je het product tof vindt. Dat is een reden om het product te kopen, niet het aandeel.

[...]

IUSN als je bereid bent buiten de kernselectie te kijken, anders DJSC.
De microinverters is hun hoofdproduct(waarmee ze redelijk uniek zijn), ze produceren daarbij ook nog kleine energy storage units.(Maar dat is voor "erbij", en heb je al de microinverters) Klanten referenties zijn zeer tevreden, en omdat ze uit silicon valley komen is hun software natuurlijk op een ander niveau dan de concurrentie. (Net zoals Tesla hun entertainment systeem op een ander niveau is) Goede garantie + makkelijk te installeren. Conclusie, eigenlijk maar 1 type product. Wat opzich weer een risico is natuurlijk.
En ja, ik heb het gekocht omdat ik denk dat het een goed product is wat goede potentie heeft. En omdat ik zelf ook in de vermogens elektronica zit. Had ook wel een ETF kunnen zoeken in halfgeleider materiaal. (Dat is breder, zowel elektronica, als elektrische auto's als zonnepanelen) Voorbeeld: iShares SOXX ?

Edit: Je zet me wel aan het denken.... en krijg eigenlijk de neiging om de boel te verkopen en iShares SOXX te kopen.

Ik dacht al zoiets dat er geen small & midcaps in de kernselectie zaten of bijna niet. Dacht even vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Immutable op 30-04-2020 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Immutable schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:24:
[...]

De microinverters is hun hoofdproduct(waarmee ze redelijk uniek zijn)
APsystems? SolarEdge (al werken die net iets anders)? Volgens mij zijn ze niet de enige :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 30-04-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:35:
[...]

APsystems? SolarEdge (al werken die net iets anders)? Volgens mij zijn ze niet de enige :)
APsystems is 2x zo duur, SolarEdge heeft nog wat nadelen tegenover Enphase technisch gezien. Beide hebben 12 jaar garantie. Enphase 25 jaar.
Technisch gezien is Enphase de beste in de markt. mjha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
Maar hoeveel is het bedrijf waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-05 12:29
Immutable schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:46:
[...]

APsystems is 2x zo duur, SolarEdge heeft nog wat nadelen tegenover Enphase technisch gezien. Beide hebben 12 jaar garantie. Enphase 25 jaar.
Technisch gezien is Enphase de beste in de markt. mjha
Is een kortere garantieperiode niet juist gunstiger voor beleggers?

Los daarvan wat is het bedrijf minimaal waard volgens jouw. Als je hier geen antwoord op kan geven ben je eigenlijk gewoon (verkapt) aan het gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Nu online
Rukapul schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:49:
Maar hoeveel is het bedrijf waard?
Waarde 5.8 Miljard dollar
P/E ratio: 40.
Omzet: 210 miljoen. Q4 2019 en in 2018 Q4 92 Miljoen (Over heel 2019 624 miljoen, en 2018 316) dus 2x groei in omzet. En ze doen sinds kort groene cijfers.
500+ werknemers.

Is dit ja, eigenlijk wel aan de wat hoge kant. Zit al heel veel groei ingecalculeerd.
@klaasvaak1853 Daar heb je wel een punt. Lange garantie is vooral een punt voor de klant. Maar kan, "als" het product echt werkelijk kwaliteit heeft ook in het voordeel werken. Kan dus beide kanten op gaan en zegt dus voor je aandeelmarkt resultaat niks.

[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 30-04-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Immutable schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:02:
[...]

SolarEdge zit toevallig op een vergelijkbaar niveau. Market cap 6,07 miljard, P/E 42.

APsystems is (voor zover ik weet) niet beursgenoteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:28
[...]

Waarom doe je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
Dat van die lange garantie staat overigens ook in het jaarverslag. Zowel als onderscheidend element als risico.

Er wordt zelfs een bedrag voor gereserveerd, maar dat lijkt me aan de lage kant. Totaal $37M wat afgelopen jaar met $6M is opgehoogd op een omzet van $600M+.

Voor garantie is het typisch zo dat de bijkomende kosten hoger zijn dan de vervangingswaarde van het product (zeker bij beperkte garantie waar vaak een dagwaardeberekening zit).

Overigens is het bij dit soort bedrijven altijd zaak om goed te berekenen hoeveel aandelen er nog bij kunnen komen door warrants, personeelsopties, converteerbare obligaties, etc. Volgens mij heb ik ze allemaal langs zien komen in het jaarverslag :+

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 30-04-2020 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Nu online
Oke najha wel geleerd dat je met stock picking dus gewoon de financiën moet lezen. Beetje erg dom van mij dus. Hou het eerst zoveel wel bij ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-05 12:29
Immutable schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:02:
[...]

Omzet: 210 miljoen. Q4 2019 en in 2018 Q4 92 Miljoen
500+ werknemers.

Is dit ja, eigenlijk wel gallery: klaasvaak1853 de wat hoge kant. Zit al heel veel groei ingecalculeerd.
@klaasvaak1853 Daar heb je wel een punt. Lange garantie is vooral een punt voor de klant. Maar kan, "als" het product echt werkelijk kwaliteit heeft ook in het voordeel werken. Kan dus beide kanten op gaan en zegt dus voor je aandeelmarkt resultaat niks.
Zo bedoelde ik de vraag niet. Ik bedoelde hoeveel miljard is het bedrijf volgens/voor jouw waard? en waarom? Stel je had het geld,voor welk bedrag had je de hele toko over willen nemen?

P/E van 40 klinkt trouwens niet duur als de omzet dit jaar weer met +100% stijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door klaasvaak1853 op 30-04-2020 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Nu online
klaasvaak1853 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:20:
[...]

Zo bedoelde ik de vraag niet. Ik bedoelde hoeveel miljard is het bedrijf volgens/voor jouw waard? en waarom? Stel je had het geld,voor welk bedrag had je de hele toko over willen nemen?

P/E van 40 klinkt trouwens niet duur als de omzet dit jaar weer met +100% stijgt.
Dat moet ik gewoon toegeven dat ik het inschatten van hoeveel waard ik het bedrijf acht niet kan inschatten. Ik zou liegen als ik een getal zou benoemen.
Persoonlijk vind ik 8 miljard al heel veel voor een bedrijfje van 500 man wat alleen maar microconverters maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Zo kan ik toch wat gokken zonder dat het me (structureel) geld kost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Nu online
Longcat schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:32:
[...]

Zo kan ik toch wat gokken zonder dat het me (structureel) geld kost. :)
Lees je dan ook de jaarverslagen niet? :9 En hoe time je? Doe je technische analyse?

[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 30-04-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Immutable bij m’n ETFs niet nee. Geen technische analyse, eigenlijk doe ik maar wat.

Goed dat je nu inziet dat je ook echt in de financials moet duiken om te bepalen of een aandeel interessant is. Het is een mooie bijkomstigheid als het product geweldig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Longcat op 30-04-2020 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
We gaan wellicht iets off-topic maar ik heb toevallig de concurrent APsystems op mijn dak liggen. Ik heb extended warranty vanuit de fabrikant en dus 10+10=20 jaar gekregen. Dus die lange garantie is verre van een USP van Enphase. Prijstechnisch liggen ze ook redelijk bij elkaar zolang je maar de juiste producten met elkaar vergelijkt.

Met dat betreft lijkt me de zonne-energie markt lastig in te schatten. Je hebt namelijk te maken met twee markten, consumenten en zakelijk. Daarbij wordt de markt sterk geografisch bepaald en spelen lokale fiscale stimuleringsmaatregelen een zeer grote rol. APsystems is bijvoorbeeld dominant in Azië en Pacific. En dan speelt ook mee dat zodra een klant (consument) een systeem heeft gekocht de eerste 10 jaar en wellicht langer niet terugkeert. Verder is het ook een markt waar andere factoren dominanter zijn om te kiezen voor een bepaalde opstelling/ systeem dan alleen de toepassing van micro inverters met een mooi appje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Miki Zijn er ook geen voorwaarden verbonden aan die garantie? Zoals regelmatig onderhoud en dan wel door een " APsystems gecertificeerd bedrijf " o.i.d. ? :p
Anders verkoop je inderdaad slechts 1 x per 20 jaar of wellicht zelfs nog minder en het lijkt mij ook niet dat mensen zouden willen " upgraden " naar een nieuwer model bijvoorbeeld bij dit soort apparatuur.

Wel fijn voor als consument overigens, dat producten een levensduur van 20 jaar meekrijgen was iets van de vorige eeuw dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zit al een tijdje te dubben om in de stappen in een wereldwijde ETF als VWRL.

Het voelt langs de ene kant niet lekker om geld te investeren in een ETF met 55,5% allocatie in de VS, waarvan ik sterk het idee krijg dat er een bubbel is en/of de gap tussen de markt en reële economie enorm uit proportie is.

Langs de andere kant, is dit ook geen vorm van market timen wat je als kleine belegger kennelijk toch niet succesvol kan? Dus dan maar weer DCA met vaste instapmomenten en een lange beleggingshorizon als advies?
Pagina: 1 ... 109 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.