vso schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:24:
Nu wil ik gespreid aandelen kopen iets wat bv voor de crisis op 15 euro stond en nu nog maar op 2 a 3 euro ..om een indruk te geven.
Zelf zou ik het leuk vinden als ik op een bedrag van bv 500, 125 extra eruit zou halen .. om de winstverwachting aan te geven ..
ik snap dat het alle kanten op kan gaan ... maar wat is jullie advies/idee
Als je je bedenkt dat de koers van een aandeel direct gerelateerd is aan de hoeveelheid geld die beleggers voor (een stukje van) dat bedrijf willen betalen dan is een daling van 80% natuurlijk heel veel. Dan zul je na moeten gaan waarom het zover gedaald is.
Neem bijvoorbeeld Norwegian Cruise Line (NYSE:NCLH). Die piekte rond de 60 dollar in januari maar staat nu op $10.86, 2.5 keer de jaarwinst (volgens Google). De reden is duidelijk: ze maken veel kosten maar hun businessmodel is in het water gevallen omdat ze nu op veel plekken niet aan mogen meren. Volgens
dit artikel van TDB zijn er wel klanten die zich daar niets van aantrekken en toch willen gaan maar ze zijn toch afhankelijk van de havensteden waar ze aan willen meren. Voordat dat allemaal weer mag kunnen we een paar jaar verder zijn. De vraag is dan of die cruisemaatschappijen genoeg geld op kunnen halen om het zo lang te overleven. Ze zijn vrijwel allemaal gevestigd in belastingparadijzen in het het Caribisch gebied met als gevolg dat andere landen terughoudend zijn om er belastinggeld in te steken.
Er zijn natuurlijk ook bedrijven die veel minder risicovol zijn gezien de huidige crisis, maar die worden natuurlijk niet massaal gedumpt. Om een idee te krijgen van de problemen volstaat simpel denkwerk, maar om een bedrijf op waarde te schatten moet je meer weten van de cijfers en het groeiperspectief. Dat is natuurlijk veel teveel werk om een paar tientjes te verdienen, zeker als je veel bedrijven na wilt gaan.
vso schreef op maandag 27 april 2020 @ 00:27:
Of ik een fors herstel verwacht ? kweenie, waarom zakt een hypotheek verstrekkker / bank ? en stijgt bv shell (terwijl de olie prijs laag is) .. maar daarom vraag ik het hier in dit topic .. ik verwacht echt niet dat jullie een magische glazen bol hebben maar beetje hulp/inzicht / advies is zeer welkom

zeker meer uitleg als je dat wilt zou dankbaar zijn
Een bank is een complex ding. Op de korte termijn is er het probleem van klanten die niet terug kunnen betalen. Je zou maar enkele honderden miljoenen uitgeleend hebben aan een cruiseschipmaatschappij die nu in zwaar water zit (hypothetisch voorbeeld). Op de langere termijn speelt de lage rente wellicht een rol. Daar zat normaal een marge om wat winst te pakken, maar dat wordt nu wellicht moeilijker. En misschien hebben ze (in het verleden) producten verkocht waarbij ze te hoge returns beloofden, waar ze nu wellicht nog aan vast zitten. Ik herinner me een interview van Buffet met CNBC eerder dit jaar, de India Times parafraseerde dat:
Buffett, chairman and chief executive officer of Berkshire Hathaway Inc., was asked about life insurance companies that sell products, such as annuities, that promise higher returns than the rates the companies can earn on investments. The push for yield sometimes persuades executives to make risky changes, leading to the boom in leveraged loans and the weakening of covenants, he said.
https://economictimes.ind...how/74292867.cms?from=mdr
Tenzij je je echt verdiept in zo'n financiële instelling heb je niet echt een beeld van wat er speelt. Wil je er dan toch van profiteren dan kun je het denk ik beter in een fonds stoppen met een beheerder die daar wel kijk op heeft. En als het om echt kleine bedragen (en natuurlijk daarnaast) kun je met die acties meedoen zoals @
JohanNL noemt, zie dan ook zijn
eerdere post hier.