Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.600 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 21:10

jacobras

Developer

Verwijderd schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:23:
[...]

Het boek is van de jaren 70 als laatste update, als ik het goed begrijp, technologische disrupties zoals we die de afgelopen 20 jaar om de haverklap meemaken, komen daar vrees ik niet in voor of toch wel ?
Ik lees de revised edition, die stamt uit 2003 en bevat veel opmerkingen over techbedrijven. Zeker nog relevant denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door jacobras op 26-04-2020 22:39 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als ik nu geld beleg dat ik "niet" nodig heb .. hoelang zou ik dan "winst" kunnen verwachten ?

vrij algemene vraag, duh, maar ik zit te denken dit jaar niet te verbouwen en bv te belegen in aandelen en hoop dan volgend jaar (mei) een leuk rendement te behalen .. verwachtend dat alles weer aangetrokken is.

Nu wil ik gespreid aandelen kopen iets wat bv voor de crisis op 15 euro stond en nu nog maar op 2 a 3 euro ..om een indruk te geven.
Zelf zou ik het leuk vinden als ik op een bedrag van bv 500, 125 extra eruit zou halen .. om de winstverwachting aan te geven ..

ik snap dat het alle kanten op kan gaan ... maar wat is jullie advies/idee

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 26-04-2020 23:25 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@vso een jaar is veel te kort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:34
@vso Beleggen doe je voor de lange termijn, voor aandelen is dat doorgaans iets als minimaal 10 jaar.
€500 is aan de andere kant dan ook weer niet een heel groot bedrag en je moet je misschien ook afvragen of het zin heeft om een heel plan te creëren om te gaan beleggen met €500...

Als je met dat soort bedragen wilt beleggen en relatief veel rendement wilt maken, dan kun je ook meedoen aan acties zoals deze: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/voorjaarsactie-2020

[ Voor 24% gewijzigd door JohanNL op 26-04-2020 23:37 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Rubberen schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:27:
'How to economic machine works'

Sinds 2013 te bekijken op youtube. 30 minuten durende uitleg van waar ons geld eigenlijk vandaan komt en wat de risico's kunnen zijn van die werking. Uitgelegd op een manier waardoor het voor alle niveaus te begrijpen is.

Dit is eigenlijk wel een must watch, zeker in corona tijden.

YouTube: How The Economic Machine Works by Ray Dalio
Dan is dit ook een suggestie (17:33min).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:57
vso schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:24:
Als ik nu geld beleg dat ik "niet" nodig heb .. hoelang zou ik dan "winst" kunnen verwachten ?

vrij algemene vraag, duh, maar ik zit te denken dit jaar niet te verbouwen en bv te belegen in aandelen en hoop dan volgend jaar (mei) een leuk rendement te behalen .. verwachtend dat alles weer aangetrokken is.

Nu wil ik gespreid aandelen kopen iets wat bv voor de crisis op 15 euro stond en nu nog maar op 2 a 3 euro ..om een indruk te geven.
Zelf zou ik het leuk vinden als ik op een bedrag van bv 500, 125 extra eruit zou halen .. om de winstverwachting aan te geven ..

Dat laatste is juist nu een groot risico. Nog niemand weet wat de lange termijn gevolgen van corona gaat zijn. Hoeveel bedrijven gaan er omvallen doordat ze gesloten zijn? Hoeveel werklozen komen erbij? Hoelang gaat deze situatie überhaupt nog duren?
Die aandelen van 2, 3 euro zijn over een jaar misschien nog 50 cent waard. Of nog erger, als je individuele aandelen koopt, van een bedrijf, en het bedrijf gaat failiet, levert het nooit meer wat op.

En op €500 €125 winst maken betekent een rendement van 25%. Ja, dat zal vast kunnen, maar dat betekent wel dat de koers misschien wel weer terug moet naar bv februari dit jaar. Oftewel: een fors herstel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:02

Niet doen.
Horizon van jaar is te kort, 25% rendement in een jaar is niet realistisch en je baseert je aankopen puur op koersen zoals ze in het verleden waren.

Helaas, maar ik zou zeggen: Ga lekker verbouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Het bedrag waarmee ik wil beleggen wil ik liever ook niet zeggen, niet alles hoef op internet ..voor de wereld. als dit een private chat room was was ik wel wat meer open geweest erover ;) ik probeer een algemene idee/verwachting neer te zetten.

@Gearloose & @RobertMe waarom is een jaar te kort ? goed ik verwacht herstel, fors herstell kweenie maar iets zegt me dat het juist NU goed is om te kopen .. kan het ook vergokken dan heb ik 99% kans op 0% winst.

ik zag ooit getronics op een dubbeltje staan, als ik toen ingelegd had, had ik ook "rijker" geweest maar ik had het toen niet .. nu heb ik het wel en tja ik kan nu verbouwen of beleggen .. 2 of 3 jaar kunnen we ook wel wachten..

Of ik een fors herstel verwacht ? kweenie, waarom zakt een hypotheek verstrekkker / bank ? en stijgt bv shell (terwijl de olie prijs laag is) .. maar daarom vraag ik het hier in dit topic .. ik verwacht echt niet dat jullie een magische glazen bol hebben maar beetje hulp/inzicht / advies is zeer welkom :) zeker meer uitleg als je dat wilt zou dankbaar zijn

@JohanNL denk dat ik meer rendement heb met zelf beleggen, mijn pensioen heb ik niet zeer veel vertrouwen in .. die gasten doen het ook blijkbaar

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 27-04-2020 00:28 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
vso schreef op maandag 27 april 2020 @ 00:27:
Het bedrag waarmee ik wil beleggen wil ik liever ook niet zeggen, niet alles hoef op internet ..voor de wereld. als dit een private chat room was was ik wel wat meer open geweest erover ;) ik probeer een algemene idee/verwachting neer te zetten.

@Gearloose & @RobertMe waarom is een jaar te kort ? goed ik verwacht herstel, fors herstell kweenie maar iets zegt me dat het juist NU goed is om te kopen .. kan het ook vergokken dan heb ik 99% kans op 0% winst.

ik zag ooit getronics op een dubbeltje staan, als ik toen ingelegd had, had ik ook "rijker" geweest maar ik had het toen niet .. nu heb ik het wel en tja ik kan nu verbouwen of beleggen .. 2 of 3 jaar kunnen we ook wel wachten..

Of ik een fors herstel verwacht ? kweenie, waarom zakt een hypotheek verstrekkker / bank ? en stijgt bv shell (terwijl de olie prijs laag is) .. maar daarom vraag ik het hier in dit topic .. ik verwacht echt niet dat jullie een magische glazen bol hebben maar beetje hulp/inzicht / advies is zeer welkom :) zeker meer uitleg als je dat wilt zou dankbaar zijn

@JohanNL denk dat ik meer rendement heb met zelf beleggen, mijn pensioen heb ik niet zeer veel vertrouwen in .. die gasten doen het ook blijkbaar
Je verwacht dat alles zich hersteld, iets zegt je dat je juist NU moet beleggen.
Je hebt geen idee waar je in gaat beleggen, dat voorbeeld van getronics is pure hindsight. Zo kan ik nog wel een hele hoop aandelen noemen waar je flink op had kunnen cashen, echter kan ik er ook heel veel noemen waar je compleet op leeg had kunnen lopen.

Een jaar is te kort omdat we simpelweg niet weten waar we dan staan. Gaan we nu door met stijgende prijzen of gaan we nog een val meemaken.
Het zou ook zomaar kunnen dat we 2 jaar lang horizontaal bewegen.
Het enige dat we weten is dat tot dusver de aandelenmarkt over een lange periode altijd omhoog is gegaan, voor de verschillen jaar op jaar is dat niet zo. Dus er zijn jaren geweest dat je aandelenpakket minder waard was dan het jaar ervoor.
Neem je een horizon van 20 jaar dan is de kans dat je rendement gemaakt hebt zeer aannemelijk.
Let wel, ook dit is pure hindsight en dus geen garantie hoe het zich de komende 20 jaar gaat ontwikkelen maar met een horizon van 1 jaar in tijden zoals dit is het puur gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

Als je je bedenkt dat de koers van een aandeel direct gerelateerd is aan de hoeveelheid geld die beleggers voor (een stukje van) dat bedrijf willen betalen dan is een daling van 80% natuurlijk heel veel. Dan zul je na moeten gaan waarom het zover gedaald is.

Neem bijvoorbeeld Norwegian Cruise Line (NYSE:NCLH). Die piekte rond de 60 dollar in januari maar staat nu op $10.86, 2.5 keer de jaarwinst (volgens Google). De reden is duidelijk: ze maken veel kosten maar hun businessmodel is in het water gevallen omdat ze nu op veel plekken niet aan mogen meren. Volgens dit artikel van TDB zijn er wel klanten die zich daar niets van aantrekken en toch willen gaan maar ze zijn toch afhankelijk van de havensteden waar ze aan willen meren. Voordat dat allemaal weer mag kunnen we een paar jaar verder zijn. De vraag is dan of die cruisemaatschappijen genoeg geld op kunnen halen om het zo lang te overleven. Ze zijn vrijwel allemaal gevestigd in belastingparadijzen in het het Caribisch gebied met als gevolg dat andere landen terughoudend zijn om er belastinggeld in te steken.

Er zijn natuurlijk ook bedrijven die veel minder risicovol zijn gezien de huidige crisis, maar die worden natuurlijk niet massaal gedumpt. Om een idee te krijgen van de problemen volstaat simpel denkwerk, maar om een bedrijf op waarde te schatten moet je meer weten van de cijfers en het groeiperspectief. Dat is natuurlijk veel teveel werk om een paar tientjes te verdienen, zeker als je veel bedrijven na wilt gaan.
Een bank is een complex ding. Op de korte termijn is er het probleem van klanten die niet terug kunnen betalen. Je zou maar enkele honderden miljoenen uitgeleend hebben aan een cruiseschipmaatschappij die nu in zwaar water zit (hypothetisch voorbeeld). Op de langere termijn speelt de lage rente wellicht een rol. Daar zat normaal een marge om wat winst te pakken, maar dat wordt nu wellicht moeilijker. En misschien hebben ze (in het verleden) producten verkocht waarbij ze te hoge returns beloofden, waar ze nu wellicht nog aan vast zitten. Ik herinner me een interview van Buffet met CNBC eerder dit jaar, de India Times parafraseerde dat:
Buffett, chairman and chief executive officer of Berkshire Hathaway Inc., was asked about life insurance companies that sell products, such as annuities, that promise higher returns than the rates the companies can earn on investments. The push for yield sometimes persuades executives to make risky changes, leading to the boom in leveraged loans and the weakening of covenants, he said.

https://economictimes.ind...how/74292867.cms?from=mdr
Tenzij je je echt verdiept in zo'n financiële instelling heb je niet echt een beeld van wat er speelt. Wil je er dan toch van profiteren dan kun je het denk ik beter in een fonds stoppen met een beheerder die daar wel kijk op heeft. En als het om echt kleine bedragen (en natuurlijk daarnaast) kun je met die acties meedoen zoals @JohanNL noemt, zie dan ook zijn eerdere post hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ter info
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g9asn0osy.54.35.png

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2020 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yrew
  • Laatst online: 11:22
@vso Een jaar is gewoon een gekke horizon zeker op dit moment. Kijk een situatie als deze voorspel je niet een jaar van te voren, maar op dit moment zit je er midden in en is het onrealistisch om te denken dat de algemene koers over een jaar hoger is.

Er zijn op kortere termijn hele mooie kansen in bijvoorbeeld de farmaceutische industrie maar eerlijk gezegd is dat puur gokken, zelfs voor mensen die de farmaceutische markt op de voet volgen. Dus om daar in te stappen met geld voor een verbouwing, geld wat je eigenlijk niet missen kan want gereserveerd voor een verbouwing, is in mijn ogen zeer onverstandig.

Je kan ook kijken naar tech bedrijven die nu dienstverlening bieden die in trek en daarmee een grotere winst gaan boeken dit jaar dan verwacht zoals Microsoft, Amazon, Intel of VM Ware. Barco heeft ook veel vraag nu met hun virtual classroom technologie. Maar ook dat is lastig, want vaak zijn de verwachtingen al in de koers verwerkt. Kijk bijvoorbeeld naar Netflix, maakten bekend een enorme toestroom verwerkt te hebben en op de dag zelf zakte de koers.

Kortom, beleg niet met geld wat je niet kunt missen. Een jaar is gewoon geen goede horizon. Hou je van gokken ga dan voor een kortere termijn door in te spelen op de actualiteit en ga er vanuit dat je mogelijk een groot deel verliest wat je dan weer terug kan sparen het komende jaar of doe gewoon niks en verbouw met korting de komende tijd, kan me zomaar voorstellen dat de tarieven in die markt ook onder druk zijn komen te staan en dat zou je ook als winst kunnen beschouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door yrew op 27-04-2020 01:44 ]

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dank voor de uitleg/toelichting, laat ik het zo zeggen.

om niet alles "in de wind" te slaan disclamer vooraf.

ik verwacht dat er een vacinatie komt, redelijk globaal uitgedeelt word en de markt daarna herstelt. .

Zal het volledig herstellen ? nee ik verwacht zeker "spannende tijden" , het geld heb ik ook niet 100% nodig voor de verbouwing .. maar met 5,- beleggen of 50,- ga ik ook niet een deuk in een pak boter krijgen ..
tenzij ik toen getronics gekocht had .. dan is 500 euro leuk.. maar daar ben ik ook wel realistsich genoeg voor om van 50, 55 euro te zien worden .. (max) ..

geld wat ik nu belegd heb kan ik 100% "missen" over langere termijn, ik zit er sterk over te twijfelen om nu iets meer te doen .. maar dat lijkt jullie dus niet verstandig / handig .. omdat het nog erg vloeibaar is ..

Wanneer zou ik dan wel moeten gaan beleggen ? wat zijn dan aanwijzigen die op een markt herstel gaan wijzen ?

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 27-04-2020 02:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
vso schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:59:
Dank voor de uitleg/toelichting, laat ik het zo zeggen.

om niet alles "in de wind" te slaan disclamer vooraf.

ik verwacht dat er een vacinatie komt, redelijk globaal uitgedeelt word en de markt daarna herstelt. .

Zal het volledig herstellen ? nee ik verwacht zeker "spannende tijden" , het geld heb ik ook niet 100% nodig voor de verbouwing .. maar met 5,- beleggen of 50,- ga ik ook niet een deuk in een pak boter krijgen ..
tenzij ik toen getronics gekocht had .. dan is 500 euro leuk.. maar daar ben ik ook wel realistsich genoeg voor om van 50, 55 euro te zien worden .. (max) ..

geld wat ik nu belegd heb kan ik 100% "missen" over langere termijn, ik zit er sterk over te twijfelen om nu iets meer te doen .. maar dat lijkt jullie dus niet verstandig / handig .. omdat het nog erg vloeibaar is ..

Wanneer zou ik dan wel moeten gaan beleggen ? wat zijn dan aanwijzigen die op een markt herstel gaan wijzen ?
een vaccin duurt realistisch gezien 12-18 maanden.
Billionaire Bill Gates is funding production of the seven most promising ideas for a vaccine as he refocuses his philanthropic work on the deadly coronavirus.

"If everything went perfectly, we'd be in scale manufacturing within a year," Gates said on CNN's Fareed Zakaria GPS. "It could be as long as two years."
Dus reken sowieso op 2+ jaar voordat dit 'herstel' er komt.

En wat is een langere termijn. Zeg je dat je het geld kunt missen voor 5+ jaar, dan zou ik er persoonlijk over denken dat in een ETF te stoppen. Individuele aandelen zijn mij te volatiel, en ik heb geen tijd/zin er tijd in te steken mij helemaal in een bedrijf te lezen (daarbij komt dat ik geen idee heb waar ik naar moet kijken/zoeken). Maar dat is iets waar je zelf een oordeel over moet vellen.

[ Voor 11% gewijzigd door bluebear op 27-04-2020 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:13
bluebear schreef op maandag 27 april 2020 @ 02:43:
[...]
Dus reken sowieso op 2+ jaar voordat dit 'herstel' er komt.
Herstel van de economie kan goed 2+ jaar duren. Herstel van aandelen koersen gaat vaak sneller dan het herstel van de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 16:00
Ik had Elon Musk en ARK Invest in dit rijtje verwacht. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 21:39
Ik zie niemand het advies geven om even te wachten op de cijfers van het 2de kwartaal.

Aan de hand van die cijfers zal er wel een duidelijk beeld kunnen worden geschetst van hoe diep het Corona gebeuren in de economie snijdt.

Tot die tijd is het misschien interessant om even een boek te lezen waar je basiskennis kan uithalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Rubberen op 27-04-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJTimo schreef op maandag 27 april 2020 @ 07:39:
[...]

Dat zijn de institutionele aandeelhouders: https://www.nasdaq.com/ma...la/institutional-holdings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:37
Wat dit zegt is dat Diff_Angle een troll is die, ondanks het herhaaldelijke verzoek om het niet te doen, contextloze plaatjes blijft posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 10:15
Rubberen schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:26:
Ik zie niemand het advies geven om even te wachten op de cijfers van het 2de kwartaal.

Aan de hand van die cijfers zal er wel een duidelijk beeld kunnen worden geschetst van hoe diep het Corona gebeuren in de economie snijdt.

Tot die tijd is het misschien interessant om even een boek te lezen waar je basiskennis kan uithalen.
En waarom denk je dat dit advies niet wordt gegeven? Ik heb laatst een kijktip gegeven, misschien dat je die eens terug moet kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Ko.Kane schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:52:
Maar het is dus een niet beursgenoteerde onderneming de enige partij die kan terugkopen is het bedrijf zelf? Of is het wel beursgenoteerd en heb je ze na 5jaar vrij verhandelbaar? Hoe robuust is hun garant stelling, is er kans op dubbelpech als het en slecht gaat dus lagere waarde en ze niet kunnen terug kopen. Maar die 25% dekt wel veel risico af.
Het is wel een beursgenoteerd bedrijf. De werknemers die meedoen aan deze actie mogen de door hun aangekochte aandelen na 5 jaar pas verkopen. De aandelen worden tot die tijd beheerd door een stichting in een fonds.
Ik heb geen idee hoe het met de garantstelling zou zitten in zo'n geval. Het bedrijf zal niet zomaar omvallen hij is wel echt 'eigenaar' van de aandelen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
descon schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:47:
[...]
Hoe word de prijs dan bepaald van die aandelen als het geen beurs genoteerde toko is ? Vraag/aanbod op een interne markt ? Lijkt me tricky kwa volume.
Het is wel een beursgenoteerd bedrijf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
descon schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:52:
Vind 5 jaar wel erg lang. Kan veel gebeuren in zo'n periode en je kan niks met je investering. Op werknemer niveau is dat erg lang.

Voor mensen op board niveau vind ik het een ander verhaal. Maar das meer om de lange termijn te waarborgen van de beslissingen die ze nemen.
Vijf jaar vind ik ook best lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Rubberen schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:26:

Tot nu toe lijken deze van het eerste kwartaal vooral erg slecht te zijn, máár gaat de koers op dit nieuws meestal omhoog.
Zie naar Signify vorige week, vrij slechte cijfers, maar minder slecht dan de markt verwacht blijkbaar en dus ging de koers omhoog.
Of Flow Traders aan de andere kant waar de enorme winst van het afgelopen kwartaal werd bevestigd, gaat met een min de dag uit.

Deze cijfers zullen zeer zeker interessant zijn en zeker met het tweede kwartaal erbij heb je weer een beter beeld van de impact van het corona virus.
Maar weet de markt dit niet al dat deze waarschijnlijk erg slecht zullen zijn en dit dus al ingeprijsd hebben in de koers?
Het kan natuurlijk anders uitpakken, zowel beter of slechter, maar is dit ook relevant voor de LT belegger? Ik denk zelf niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJTimo schreef op maandag 27 april 2020 @ 07:39:
[...]

Dit zijn de institutionele investeerder Ark is een relatief kleine speler, Musk heeft 38.6M en Straubel de batterijen-man 306.398, Elon heeft er dus veel meer dan de Top 10 institutionele investeerders samen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
BrtH schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:52:
[...]

Wat dit zegt is dat Diff_Angle een troll is die, ondanks het herhaaldelijke verzoek om het niet te doen, contextloze plaatjes blijft posten.
In dat geval dan al een TR aangemaakt? Dan kan er iemand naar kijken.
Dat er telkens posts komen waarbij iemand voor troll wordt uitgemaakt kan ook heel vervelend zijn ( vooral als het geen troll blijkt te zijn ) en daarmee raakt dit topic ook vervuild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BrtH Als medeforumlid denk ik dat je elkaar op mogelijke misinschattingen attent dient te maken, ik probeer dat op deze manier te doen. Dat institutionele beleggers bijkopen ondanks dat de meesten op dit forum de indruk hebben dat de waardering van het aandeel nergens op slaat. Wie lijkt er dan iets te missen, de toekomst zal het uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:07:
[...]
Dat institutionele beleggers bijkopen ondanks dat de meesten op dit forum de indruk hebben dat de waardering van het aandeel nergens op slaat.
Volgens mij beleggen institutionele beleggers altijd nog met het geld van anderen, dus dat is voor mij geen graadmeter.

@vso: je bekijkt het spelletje veel te simpel. Als je snel veel geld verliezen of winnen wilt, is het casino een pijnlozere weg waar je boven niet zo lang hoeft te wachten.

De weg naar jouw gewenste uitkomst kan alleen maar gevolgd worden door zélf kennis en visie op te bouwen en op basis daarvan stockpicking te doen. Daar heb ik geen zin meer in, en kies ervoor om maandelijks gestaffeld een indexfonds te kopen. Weet ik tenminste zeker dat ik het net zo goed doe als de markt en kan ik de overgebleven tijd gebruiken om óf meer geld te verdienen, óf om gewoon lekker niets te doen. Een beetje op GoT rondhangen bijvoorbeeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:23:
[...]

Volgens mij beleggen institutionele beleggers altijd nog met het geld van anderen, dus dat is voor mij geen graadmeter.
Er zitten een aantal namen tussen die vrij grote namen zijn in de wereld van passief beleggen. Die zijn de top 10 aandeelhouder in elk S&P500 bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Deze is ook leuk. Het is niet altijd goed om een 'fund darling' te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/8ff4c0534832543887fbea2aa9681843

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Longcat TSLA is (nog) geen S&P500 bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
denk dat ik meer rendement heb met zelf beleggen, mijn pensioen heb ik niet zeer veel vertrouwen in .. die gasten doen het ook blijkbaar
Welk pensioenfonds zit je? Ik denk dat je met pensioenopbouw bij de grote pensioenfondsen wel een aantal (fiscale) voordelen hebt. De pensioenfondsen hebben ook voor de politiek een andere status dan een particuliere belegger. Je weet nooit wat voor wijzigingen er in de belastingwetgeving worden doorgevoerd waardoor jouw lange termijn plan voor een betere oude dag voorziening wordt gedwarsboomd.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperH op 27-04-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Ok, foutje van mij. Zet een streep door S&P500 en vul aan met:
- US large cap
- MSCI USA
- Momentum
- NASDAQ 100
- Clean Energy
- Consumer Goods / Discretionary
Snap je nu m'n punt?

Zie ook: https://etfdb.com/stock/TSLA/
Kijk gelijk even of je bekende namen tegenkomt

[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 27-04-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Longcat schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:27:
[...]

Er zitten een aantal namen tussen die vrij grote namen zijn in de wereld van passief beleggen. Die zijn de top 10 aandeelhouder in elk S&P500 bedrijf.
En daarnaast staan er tenminste drie namen in dat rijtje die vanwege hun extra inkoop in deze top 10 staan (en daarvóór dus niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
HyperH schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:36:
[...]

Welk pensioenfonds zit je? Ik denk dat je met pensioenopbouw bij de grote pensioenfondsen wel een aantal (fiscale) voordelen hebt. De pensioenfondsen hebben ook voor de politiek een andere status dan een particuliere belegger. Je weet nooit wat voor wijzigingen er in de belastingwetgeving worden doorgevoerd waardoor jouw lange termijn plan voor een betere oude dag voorziening wordt gedwarsboomd.
Bij een aantal brokers/banken kun je ook pensioenbeleggen, wat dezelfde voordelen zou moeten opleveren alleen kun je er dan zelf over beslissen wat er met je geld wordt gedaan.
Nog meer geld stoppen in onze ordinaire pensioenfondsen lijkt een bodemloze put.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Pensioenfondsen zijn relatief efficiente beleggers. De bodemloze put is ontstaan door te lang vast te houden aan de generatie-solidariteit (de vlakke verhouding tussen premie en uitkering ongeacht de leeftijd bij betaling van premie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
@JohanNL Heeft dat dan dezelfde status als een regulier pensioenfonds en kun je dan ook van dezelfde fiscale voordelen gebruik maken?

Ik vind dat wel interessant om meer over te weten. Er zit een gat in mijn pensioenopbouw, misschien is dit een goed alternatief voor een derde pijler lijfrente bij een verzekeraar om dat gat te dichten.

Rationeel kan het wellicht een goede keuze zijn maar ik ben toch terughoudend om van de kudde af te wijken omdat het lange termijn plannen zijn en ik niet veel vertrouwen in een 'betrouwbare' overheid heb op dat vlak.

Hypotheekrenteaftrek of pensioenopbouw wijzigingen treft veel mensen en zijn politici voorzichtig mee. Een eigen plan trekken voor dertig jaar loop je het risico op drastische wijzigingen.
Er kan een regering komen die besluit vermogen zwaarder gaat belasten bijvoorbeeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
Deze leek me wel leuk om te delen. De kleine rode stipjes zijn mijn transacties in IWDA. Je kan goed zien hoe gespreid inleggen ervoor zorgt dat je tussen de pieken en dalen uitkomt. Die twee grote breaks komen doordat ik een tijd meedeed met allerlei acties waarbij je een bonus kreeg voor aankopen van beleggingsfondsen. De IWDA inleg stopte ik dan daarin. Daarnaast een paar keer niet ingelegd in IWDA maar in een small cap ETF.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52WjciAsYjdFRzR7SpwJrqaa7lw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSB1A8Oue9czHHf5hCDBa8qu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:36

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Longcat schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:29:
Deze leek me wel leuk om te delen. De kleine rode stipjes zijn mijn transacties in IWDA. Je kan goed zien hoe gespreid inleggen ervoor zorgt dat je tussen de pieken en dalen uitkomt. Die twee grote breaks komen doordat ik een tijd meedeed met allerlei acties waarbij je een bonus kreeg voor aankopen van beleggingsfondsen. De IWDA inleg stopte ik dan daarin. Daarnaast een paar keer niet ingelegd in IWDA maar in een small cap ETF.
[Afbeelding]
Als je alles in het grootste dal had gekocht had je meer winst gemaakt.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Longcat
@ocn Serieus man? Thanks! Zal de volgende keer wat meer m'n best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ocn schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:40:
[...]

Is je opmerking serieus bedoeld of als grapje?

Indien serieus, zoek eens op wat hindsight bias is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
[Afbeelding]
Wat slecht zeg, niet eens op het absolute dieptepunt gekocht....
En dat is dan de topic koning hier....

:+

Alle gekheid op een stokje, inderdaad goede grafiek om aan te tonen hoe een dca in de praktijk eruit ziet. Tijdspanne is natuurlijk wat kort in een zeer volatiele markt maar eindconclusie blijft wat mij betreft overeind staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
[...]

Kom voortaan even op de dag zelf melden dat we in het absolute dal zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@HyperH Ik heb mij er niet zoveel in verdiept, maar even een stukje van de Binck site:
Met Binck Pensioen bouwt aanvullend pensioen op door uw fiscale jaarruimte te gebruiken. U krijgt inkomstenbelasting terug over het bedrag dat u met Binck Pensioen belegt. En u betaalt inkomstenbelasting tegen een lager tarief wanneer het pensioen wordt uitgekeerd.
Dit lijkt me heel voordelig om te doen en je hebt dan je eigen spaarpotje waarbij je je eigen strategie kunt toepassen.
Volgens mij betaal je ook geen VRH, alhoewel ze deze regels altijd kunnen wijzigen inderdaad, maar dat kunnen ze net zo goed ook doen bij de ordinaire pensioenfondsen.

Voordelige alternatieven zijn er ook genoeg om zelf mee te beleggen, volgens mij dezelfde opties als " normaal " beleggen dus bij Fitvermogen in de NN index fondsen of Degiro met VWRL e.d.
Een mix van verschillende banken/brokers zou zelfs moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 10:15
[...]

Ik zou nu net zoals Trump heel hard ontkennen en zeggen dat je het sarcastisch had bedoeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder Buffett te kort te willen doen, is zijn faam op basis v.d. afgelopen 3 jaren nog wel terecht ? De trend welke ik zie is dat naarmate de spreiding toeneemt het rendement afneemt, reward vs risk uiteraard, maar hoe groot is bijv. in de Nasdaq 100 dat risico uiteindelijk ? Indien het een aanmerkelijk deel v.d. forumleden stoort verwijder ik de post wel en zal ze niet meer plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ud1j45x1901.35.11.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Je moet Buffett ook niet beoordelen op resultaten van 3 jaar. Het gaat om zijn lange termijn resultaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Gearloose schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:04:
[...]

Wat slecht zeg, niet eens op het absolute dieptepunt gekocht....
En dat is dan de topic koning hier....
keizer bedoel je :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:40:
Zonder Buffett te kort te willen doen, is zijn faam op basis v.d. afgelopen 3 jaren nog wel terecht ? De trend welke ik zie is dat naarmate de spreiding toeneemt het rendement afneemt, reward vs risk uiteraard, maar hoe groot is bijv. in de Nasdaq 100 dat risico uiteindelijk ? Indien het een aanmerkelijk deel v.d. forumleden stoort verwijder ik de post wel en zal ze niet meer plaatsen.
[Afbeelding]
Neejoh, die Buffet snapt er niks van.
Faam totaal onterecht, iedereen kan doen wat die kerel kan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gearloose
Ach Koning, Keizer, Admiraal...
De markt verkeerd timen kunnen ze allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:47:
Je moet Buffett ook niet beoordelen op resultaten van 3 jaar. Het gaat om zijn lange termijn resultaten.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/b59itoxz.04.58.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wat bedoel je met deze plaatjes? Buffet heeft 233% behaald van wat? 233% rendement over 15 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
JohanNL schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:08:
Dit lijkt me heel voordelig om te doen en je hebt dan je eigen spaarpotje waarbij je je eigen strategie kunt toepassen.
Volgens mij betaal je ook geen VRH, alhoewel ze deze regels altijd kunnen wijzigen inderdaad, maar dat kunnen ze net zo goed ook doen bij de ordinaire pensioenfondsen.
Er gaan ongetwijfeld het nodige veranderen gezien de recente discussies over ons pensioenstelsel. Gevoelsmatig denk ik dat grote partijen zoals een pensioenfonds beter kunnen lobbyen en belangen behartigen dan een individuele belegger.
Hoe dan ook ben ik blij met je tip, want ik vind pensioenbeleggen wel een interessante mogelijkheid die ik voor mezelf ga onderzoeken.
Voordelige alternatieven zijn er ook genoeg om zelf mee te beleggen, volgens mij dezelfde opties als " normaal " beleggen dus bij Fitvermogen in de NN index fondsen of Degiro met VWRL e.d.
Een mix van verschillende banken/brokers zou zelfs moeten kunnen.
Volgende week ga ik dit eens bestuderen. Fitvermogen heeft bijvoorbeeld 'FitVoorLater' om aan je pensioenvoorziening te bouwen, maar dat is niet een pensioensparen zoals dat van sommige aanbieders, omdat je geen fiscaal voordeel hebt. Het is dus eigenlijk een reguliere rekening die ook op elk moment kan worden opgenomen.
Ik zal eens wat cijfertjes doorrekenen en mijn mogelijkheden verkennen. Bedankt voor de suggesties! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dus? Als je zo selectief ben in je keuzecriteria en niet heel veel beter dan Buffet kun je beter een Nasdaq index kopen.

Oh wacht, dat wordt hier al frequent gezegd: long term eft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:10:
[...]

Wat bedoel je met deze plaatjes? Buffet heeft 233% behaald van wat? 233% rendement over 15 jaar?
Correct. Koersrendement van dit moment t.o.v. 15 jaar geleden 04-2005

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
Indoubt schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:11:
[...]

Dus? Als je zo selectief ben in je keuzecriteria en niet heel veel beter dan Buffet kun je beter een Nasdaq index kopen.

Oh wacht, dat wordt hier al frequent gezegd: long term eft
Dat zegt zelfs Buffet en hij heeft er mooie weddenschap mee gewonnen. The million dollar bet.

Zijn er trouwens toch nog mensen in Wisdom Tree WTI of USO gestapt? Kijk dan maar niet vandaag. :o

[ Voor 9% gewijzigd door Ko.Kane op 27-04-2020 14:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Verwijderd Volgens mij doet ie het nog niet zo slecht.

"Over the past 54 years, he has outdistanced the S&P 500 (including dividends) 37 times or 68% of the time. BKR-A’s total return, from 1965 to 2018, is 2,472,627% compared to the SPY’s 15,019%.

Despite his 89 years of age, Buffett’s skill has not diminished. In the past 14 years, Buffett’s investment company has beaten the S&P 500 (including dividends) 10 times, versus only three times by the index. That’s a 71% winning rate. See page 4 here.

The compounded rate of return is more than double the stock index: 20.5% a year for Berkshire vs. 9.7% for the S&P 500."

https://www.stockinvestor...ett-lost-his-magic-touch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:20:
@Verwijderd Volgens mij doet ie het nog niet zo slecht.

"Over the past 54 years, he has outdistanced the S&P 500 (including dividends) 37 times or 68% of the time. BKR-A’s total return, from 1965 to 2018, is 2,472,627% compared to the SPY’s 15,019%.

Despite his 89 years of age, Buffett’s skill has not diminished. In the past 14 years, Buffett’s investment company has beaten the S&P 500 (including dividends) 10 times, versus only three times by the index. That’s a 71% winning rate. See page 4 here.

The compounded rate of return is more than double the stock index: 20.5% a year for Berkshire vs. 9.7% for the S&P 500."

https://www.stockinvestor...ett-lost-his-magic-touch/
Mijn intentie is ook helemaal niet om te zeggen dat hij het slecht doet, hij is niet voor niets een van de rijksten op aarde. Het enige wat ik probeer is e.e.a. te nuanceren met name omdat er de afgelopen 15-20 jaar nogal wat dingen aan het schuiven zijn, door technologische ontwikkelingen, en dat mogelijk de relatieve superioriteit van Buffett in dit tijdperk wel eens beperkt/afwezig zou kunnen zijn, ik beweer niet dat het zo is maar zoals ik de cijfers v.d. afgelopen 15 jaar interpreteer leven we, althans naar mijn idee, in een wat ander tijdperk. Ieder zijn interpretatie uiteraard, vrijheid blijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:34:
[...]
Mijn intentie is ook helemaal niet om te zeggen dat hij het slecht doet, hij is niet voor niets een van de rijksten op aarde. Het enige wat ik probeer is e.e.a. te nuanceren met name omdat er de afgelopen 15-20 jaar nogal wat dingen aan het schuiven zijn, door technologische ontwikkelingen, en dat mogelijk de relatieve superioriteit van Buffett in dit tijdperk wel eens beperkt/afwezig zou kunnen zijn, ik beweer niet dat het zo is maar zoals ik de cijfers v.d. afgelopen 15 jaar interpreteer leven we, althans naar mijn idee, in een wat ander tijdperk. Ieder zijn interpretatie uiteraard, vrijheid blijheid.
Zoals je kunt lezen is zelfs dat twijfelachtig: "In the past 14 years, Buffett’s investment company has beaten the S&P 500 (including dividends) 10 times, versus only three times by the index. That’s a 71% winning rate. "

En dat artikel is van 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:37:
[...]

Zoals je kunt lezen is zelfs dat twijfelachtig: "In the past 14 years, Buffett’s investment company has beaten the S&P 500 (including dividends) 10 times, versus only three times by the index. That’s a 71% winning rate. "

En dat artikel is van 2019.
Ik vergeleek het met de Nasdaq 100, die doet het beter dan de Nasdaq en die doet het weer beter dan de S&P 500.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:40:
[...]
Ik vergeleek het met de Nasdaq 100, die doet het beter dan de Nasdaq en die doet het weer beter dan de S&P 500.
Da's cherrypicking. Je kiest de best presterende index. Het is logischer om je resultaten met de markt te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ko.Kane schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:17:
[...]

Zijn er trouwens toch nog mensen in Wisdom Tree WTI of USO gestapt? Kijk dan maar niet vandaag. :o
Ik was er nog net op tijd uitgestapt, verkocht aan de market makers na reguliere beurstijden met een 1% winst ofzoiets.
Had gezien dat het de dag daarna al met -20% begon en verder niet meer na omgekeken, lijkt me achteraf gezien toch veel te riskant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Ko.Kane schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:17:
[...]

Dat zegt zelfs Buffet en hij heeft er mooie weddenschap mee gewonnen. The million dollar bet.

Nope, poosje aangekeken, maar ik heb besloten niet direct in olie te investeren. Dus geen futures of ETF's. Is allemaal veel te volatiel en onzeker (terwijl ik niet vies ben van een potje gokken).
Beter lijkt mij om in olie-bedrijven te gaan en dus indirect in olie te investeren. Niet perse nu op dit moment, maar als algemene regel.

Ik heb recent wel een paar olietankerbedrijven gekocht, dus daarmee indirect short op olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:43:
[...]

Da's cherrypicking. Je kiest de best presterende index. Het is logischer om je resultaten met de markt te vergelijken.
De vraag is dan volgens mij, wat is 'de markt' waar ik de beste reward/risk ratio krijg voor mijn investering, althans dat is waar ik naar op zoek ben. Als de definitie van 'de markt' is het 'gemiddelde - breed gespreid - alle branches' dan krijg je ook 'gemiddelde' resultaten, de branches met de minst goede vooruitzichten worden dan gecompenseerd door de groeiers/vernieuwers. Zo kijk ik er althans tegenaan, als de Nasdaq 100 de toekomstige minst kansrijken elimineert doe je het volgens mij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 21:10

jacobras

Developer

Die twee grote breaks komen doordat ik een tijd meedeed met allerlei acties waarbij je een bonus kreeg voor aankopen van beleggingsfondsen. De IWDA inleg stopte ik dan daarin. Daarnaast een paar keer niet ingelegd in IWDA maar in een small cap ETF.
Wat voor acties? Bij je broker?

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@jacobras Marketing acties. Meld je aan bij X, stort minimaal € Y en laat het minimaal Z maanden staan, en ontvang een aanmeldbonus.

Ik doe daar niet aan mee. Teveel gedoe voor een relatief klein bedrag.

Mensen die "oeh, gratis geld!!" denken vinden dit natuurlijk uitermate interessant ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2020 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:56:
[...]
De vraag is dan volgens mij, wat is 'de markt' waar ik de beste reward/risk ratio krijg voor mijn investering, althans dat is waar ik naar op zoek ben. Als de definitie van 'de markt' is het 'gemiddelde - breed gespreid - alle branches' dan krijg je ook 'gemiddelde' resultaten, de branches met de minst goede vooruitzichten worden dan gecompenseerd door de groeiers/vernieuwers. Zo kijk ik er althans tegenaan, als de Nasdaq 100 de toekomstige minst kansrijken elimineert doe je het volgens mij beter.
Maar dat doen ze niet. Nasdaq heeft het recent uitstekend gedaan, maar dat biedt geen enkele garantie voor de toekomst.

De mensen die zich realiseren dat ze niet beter dan de markt kunnen voorspellen welke aandelen of welke sector het goed gaat doen kiezen er voor om breed gespreid te beleggen. En uit onderzoeken blijkt dat die strategie zo'n 80% van de actieve fondsmanagers verslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:56:
[...]

Hoe bepaal je dat? Hoe weet je of de komende 10 jaar niet de Dowjones de Nasdaq verslaat? Wat zijn de argumenten daarvoor of daartegen? Of vanaf vandaag gezien heeft wellicht de Russell2000 de meeste potentie voor komend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:04:
[...]

Maar dat doen ze niet. Nasdaq heeft het recent uitstekend gedaan, maar dat biedt geen enkele garantie voor de toekomst.
En dan nog... rendement is altijd de inverse van risico, en dat is ook de drijfveer voor de meesten om te gaan beleggen in plaats van sparen.

Dus... tegen welk risico zou je eventueel een hoger rendement kunnen halen bij de Nasdaq ten opzichte van bijvoorbeeld de S&P 500. Om het extremer te stellen, wat zijn de kansen dat JSE Top 40 uitgedrukt in Euros het beter gaat doen dan de Eurostoxx 50 en welk rendement vind je dan acceptabel voor het risico dat je loopt.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ko.Kane @Pistachenootje We hebben (mogelijk) 'een klimaatprobleem', alle 'bijdragers/mede-veroorzakers' aan dat probleem t.o.v. alle partijen die actief zijn omdat 'probleem' in meerdere/mindere mate te tackelen. Naar mijn idee is die laatste groep aanmerkelijk kansrijker dan de eerste. Dit is 1 v.d. vele issues, de laatste categorie is ondervertegenwoordigd in de DOW en aanwezig in de Nasdaq/Nasdaq100. Dat is hoe ik er tegenaan kijk. Ik geef mijn mening graag voor een betere.
@DJTimo Ik heb een 'leuke' voor je. ARK-Invest is zoals je weet bullish t.a.v. TSLA. Hier blijkt dat ze netto aandelen verkocht hebben. Welke conclusie trek jij hier uit ? Ik ben zeer benieuwd.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7nt4p1fjr.43.01.png

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:22:
@Ko.Kane @Pistachenootje We hebben (mogelijk) 'een klimaatprobleem', alle 'bijdragers/mede-veroorzakers' aan dat probleem t.o.v. alle partijen die actief zijn omdat 'probleem' in meerdere/mindere mate te tackelen. Naar mijn idee is die laatste groep aanmerkelijk kansrijker dan de eerste. Dit is 1 v.d. vele issues, de laatste categorie is ondervertegenwoordigd in de DOW en aanwezig in de Nasdaq/Nasdaq100. Dat is hoe ik er tegenaan kijk. Ik geef mijn mening graag voor een betere.
@DJTimo Ik heb een 'leuke' voor je. ARK-Invest is zoals je weet bullish t.a.v. TSLA. Hier blijkt dat ze netto aandelen verkocht hebben. Welke conclusie trek jij hier uit ? Ik ben zeer benieuwd.
[Afbeelding]
Op den duur ja, maar voorlopig is het sappelen. Het aandeel echt hernieuwbare energie is nog steeds erg beperkt. Zeker als je de dubieuze biomassa erafhaalt. Dan wordt zo'n Tesla batterij voorlopig nog gevuld met olie.

Ook op heel korte termijn, met ontslag/werkeloosheid etc, denk ik niet dat het nieuwe normaal wordt dat je 67K neerlegt voor een M3, in ieder geval niet voor de gemiddelde NL er.

Let wel, dit is geen advies om nu direct in olie te investeren. Lange termijn visie is eigenlijk bepalend voor strategie. Wat je wil hangt helemaal af van je lange termijn visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Indoubt Je introduceert naar mijn idee een aantal 'beperkende' factoren, de heel korte termijn, met name de Nederlandse situatie als ik je goed begrijp, de gemiddelde Nederlander in relatie tot een M3 welke overigens v.a. 48.980 te krijgen is maar dat terzijde. E.e.a. is naar mijn mening in een iets breder/global perspectief te bezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:22:
[Afbeelding]
je bedoelt dat ARK netto short zou zitten? Ik denk dat het beeld vertekend door het herbalanseren van hun portfolio. Zij willen hun allocatie in Tesla (of een ander fonds) niet over de tien procent laten komen. Dus als de koers stijgt, verkopen ze een paar stukjes en daalt de koers pikken ze er weer een paar op om rond tien procent te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DJTimo Inderdaad herbalanceren. Cathy zal de komende dagen/weken weer moeten verkopen vrees/hoop ik.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2020 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:03:
@jacobras Marketing acties. Meld je aan bij X, stort minimaal € Y en laat het minimaal Z maanden staan, en ontvang een aanmeldbonus.

Ik doe daar niet aan mee. Teveel gedoe voor een relatief klein bedrag.

Mensen die "oeh, gratis geld!!" denken vinden dit natuurlijk uitermate interessant ;)
Een beleggingsaccountje openen is super makkelijk tegenwoordig en vaak kan ik het nodige bedrag uit m'n maandinleg halen. Ik heb er vorig jaar volgens mij meer dan 400 euro mee verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:47:
Volgens mij heeft het sowieso geen zin om Berkshire te benchmarken aan een aandelenindex. Ze hebben een enorme berg cash. Corrigeer je de index daarvoor of laat je dat meetellen in de performance? Daarnaast houdt Buffet van preferred stock. Hoe houd je daar rekening mee in een vergelijking met de S&P500? Met een beta van < 1 is het moeilijk om de markt te outperformen in een bullmarket.

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 27-04-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Longcat Hoe moet je zo'n enorme berg cash overigens waarderen ? Er lijkt geen renderende bestemming te zijn in de sectoren waar ze actief (willen) zijn. In de EU moet je al geld meebrengen om het te mogen stallen + een klein beetje inflatie, het lijkt in ieder geval in mijn ogen niet erg productief, maar wellicht zit er een plan achter. Beta TSLA 0.73 overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:43:
@Longcat Hoe moet je zo'n enorme berg cash overigens waarderen ? Er lijkt geen renderende bestemming te zijn in de sectoren waar ze actief (willen) zijn. In de EU moet je al geld meebrengen om het te mogen stallen + een klein beetje inflatie, het lijkt in ieder geval in mijn ogen niet erg productief, maar wellicht zit er een plan achter. Beta TSLA 0.73 overigens.
Niet, als je puur de performance van hun investering beslissingen wil meten moet je corrigeren voor het deel wat niet geïnvesteerd was. BH is ook geen fonds met een performance, het is een holding bedrijf.

Ze zijn gewoon te groot en zien dus geen ruimte voor investeringen van hun size-range. En ze zouden het dus allemaal in SPY kunnen stoppen, maar dat betekent dat ze in geval van drawdowns minder cash at hand hebben om in mogelijkheden die zich presenteren te investeren. Althans dat is hun visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
[Afbeelding]
Die rode stipjes heb je zelf geplaatst ga ik vanuit? Anders wil ik wel weten hoe je dat doet in DEGIRO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Qunix Zelf gedaan in Paint. :p Volgens mij heeft degiro geen enkele functionaliteit om aan- en verkoopmomenten aan te geven in een grafiek. Zou leuk zijn inderdaad.

[ Voor 67% gewijzigd door Longcat op 27-04-2020 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Dacht ik al!

Hierbij de mijne (maar dan van mijn PortfolioPerformance):

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door Qunix op 27-04-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Qunix
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Klopt. :D
Maar sta wel in het groen met TSLA. :) (over mijn gehele portfolio nog in het rood)

Nee, dat day/swing-trading is nog niet helemaal mijn ding.

[ Voor 11% gewijzigd door Qunix op 27-04-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 10:44
Als ik Disney toevoeg aan Portofolio performance pakt hij een verkeerde koers erbij? Het is niet eens de koers in euro's mag nóg lager en een koers van vrijdag, heel vreemd. Het koersverloop klopt wel. Lijken wel ponden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Santee Verkeerd effect of verkeerde beurs of verkeerde valuta geselecteerd?

Zo heb ik hem staan (het 'link' gebeuren zou niet uit moeten maken):
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pp-dis-security-20200427.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pp-dis-quotes-20200427.png

[ Voor 59% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Santee schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:43:
Als ik Disney toevoeg aan Portofolio performance pakt hij een verkeerde koers erbij? Het is niet eens de koers in euro's mag nóg lager en een koers van vrijdag, heel vreemd. Het koersverloop klopt wel. Lijken wel ponden?
Als je het via Yahoo Finance doet moet je de juiste index zoeken en dat bij de symbol toevoegen. Dus voor Shell A zou het RDSA.AS zijn (waarbij AS voor Amsterdam staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Qunix schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:46:
[...]

Als je het via Yahoo Finance doet moet je de juiste index zoeken en dat bij de symbol toevoegen. Dus voor Shell zou het RDS.AS zijn (waarbij AS voor Amsterdam staat).
Ik weet niet via waar ik het doe, ik gebruik gewoon de zoekfunctie en krijg Disney te zien met de juiste code US2546871060. Volgens mij staat die op euro's..

[ Voor 3% gewijzigd door Santee op 27-04-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:44:
@Santee Verkeerd effect of verkeerde beurs of verkeerde valuta geselecteerd?

Zo heb ik hem staan (het 'link' gebeuren zou niet uit moeten maken):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks dat fixt het. Hoezo eigenlijk via de Nasdaq, Disney staat toch op de New York Stock exchange?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:54:
[...]

Thanks dat fixt het. Hoezo eigenlijk via de Nasdaq, Disney staat toch op de New York Stock exchange?
Klopt, maar hij springt weer terug naar NASDAQ wanneer ik het aanpas.

Qua koers zal het niet heel veel uitmaken. NYSE is slechts de primary listing, de meeste US aandelen kunnen op vrijwel iedere US beurs verhandeld worden. De koersen op de verschillende beurzen zullen ook nagenoeg gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:34
Ko.Kane schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:54:
[...]

Niet, als je puur de performance van hun investering beslissingen wil meten moet je corrigeren voor het deel wat niet geïnvesteerd was. BH is ook geen fonds met een performance, het is een holding bedrijf.

Ze zijn gewoon te groot en zien dus geen ruimte voor investeringen van hun size-range. En ze zouden het dus allemaal in SPY kunnen stoppen, maar dat betekent dat ze in geval van drawdowns minder cash at hand hebben om in mogelijkheden die zich presenteren te investeren. Althans dat is hun visie.
Ik vraag mij af hoe Buffett en munger dan denken over hun cash in combinatie met de inflatie.

Ze gaan er vanuit dat wachten op een crash om dan in te leggen een hoger rendement zal opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 25-09 21:36
Wozmro schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:40:
[...]

Ik vraag mij af hoe Buffett en munger dan denken over hun cash in combinatie met de inflatie.

Ze gaan er vanuit dat wachten op een crash om dan in te leggen een hoger rendement zal opleveren?
Als ik mij niet vergis heb ik ergens gelezen dat Buffet de markt overspannen vindt. Echter ondanks dat de koersen heel hard waren gedaald heeft hij niks gekocht. Dan zou je inderdaad gaan denken dat hij verwacht dat de koersen alsnog te hoog zijn en hij dus verwacht dat ze nog harder gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Westwater deed al lange tijd pijn in mijn portefeuille, vandaag eindelijk een mooie dag.
Hopelijk snel boven de 2,- en dan blij zijn met Quitte

https://business.financia...up-report-recommendations

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/intraday/US9616842061.png?1588013090

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/monat/US9616842061.png?1588006090

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 27-04-2020 20:53 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ko.Kane schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:54:
[...]

Ik weet niet of ik de omvang van BH goed zie, maar volgens mij is dat ongeveer 0.453T terwijl de nummer 10 van grootste investeerders Pimco 1.76T is volgens https://www.thebalance.co...-under-management-4173923 bijna een factor 4 groter. Dus wat bedoel je dan met te groot of klopt die 0.453T niet ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 11:55

Brons

Fail!

Zoek eens het verschil tussen wat Pimco doet en wat BRK doet. Dit staat allemaal op wikipedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:44:
[...]

Als ik mij niet vergis heb ik ergens gelezen dat Buffet de markt overspannen vindt. Echter ondanks dat de koersen heel hard waren gedaald heeft hij niks gekocht. Dan zou je inderdaad gaan denken dat hij verwacht dat de koersen alsnog te hoog zijn en hij dus verwacht dat ze nog harder gaan dalen.
Niet perse dat de koersen nog verder moeten dalen denk ik, maar meer wachten op dat er bepaalde spanningen - zoals de corona pandemie - voorbij zijn en de beurs wat rustiger en minder volatiel wordt.
Wellicht staan de beurzen dan wel weer veel hoger dan dat ze nu staan, wellicht zelfs hoger dan voor de corona pandemie, maar vanaf dat moment kun je dan weer wat '' veiliger '' instappen.
Deze theorie heb ik tenminste al wel eens vaker voorbij zien komen alleen ben je tot nu toe dan waarschijnlijk al wat (ongerealiseerd)rendement misgelopen ;)
We zullen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:49:
[...]

Ik weet niet of ik de omvang van BH goed zie, maar volgens mij is dat ongeveer 0.453T terwijl de nummer 10 van grootste investeerders Pimco 1.76T is volgens https://www.thebalance.co...-under-management-4173923 bijna een factor 4 groter. Dus wat bedoel je dan met te groot of klopt die 0.453T niet ?
Dat zijn toch totaal andere bedrijven die je daar bij haalt? BH is toch geen fonds toko? 8)7

Maar zoek het antwoord oa hier in: (uit de link van Pistachenootje):
Berkshire is just too big. In his 2014 annual letter to shareholders, Buffett admits that “Berkshire’s long-term gains… cannot be dramatic and will not come close to those of the past 50 years. It is harder to double the market value of a $100 billion company than a $1 billion company.”
Als BH een voor hun redelijke size move maakt in of uit veel bedrijven dan zijn zij de markt ineens. Ergens een miljoen insteken valt al op laat staan een miljard. Voor een bedrijf als BH is grootte een nadeel.

Blackrock is grotendeels gewoon een afroom machine. Die verzint gewoon een ETF en who cares of dat rendeert: zij vangen de TER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Oef een van mijn pocket picks voor de lange termijn Nikola Motors (merger met VTIQ: https://finance.yahoo.com/quote/VTIQ/) stijgt 13% vandaag. :D
Pagina: 1 ... 106 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.