Dit is denk ik wel mijn laatste post over USO/Wisdomtree

Waarom bestaat een index en waarom bestaat een fonds dat een index volgt: Omdat er vraag naar is en omdat het kan. En je dus geld kan verdienen door zo'n fonds aan te bieden. Of er geld mee kan verdiend worden door een belegger is nooit de belangrijkste reden voor een fonds oprichter. Er bestaan fondsen die op duurzaamheid richten en fondsen die juist richten op wapens en olie. Of op renewable energy....
De keus of je daadwerkelijk wil beleggen in een fonds moet je zelf maken. En wil je een synthetisch fonds of fysiek fonds. Meer risico minder kosten? Dat is aan de belegger, alles wordt aangeboden.
Dus Wisdomtree zal momenteel hetzelfde probleem hebben als USO.
Klopt, koersverloop is net iets anders doordat ze dus net wat anders rollen. Je belegt in net iets andere futures op ander moment
Hoe dan ook, zo'n futuresfonds lange termijn aanhouden is niet zo handig,.... Als ze dit allemaal niet wisten en ineens is hun geld weg is dat wel heel zuur ja.
Deze fondsen moet je alleen aanhouden als je dagelijks een mening hebt. Bijvoorbeeld na de val op 21 april, een verwachting hebben dat er de 22e en vandaag een rebounce zou zijn in de Juni,July, Augustus Futures. En dus 2 dagen een positie nemen.
Longterm is erg risky, dan moet de outlook aan veel voorwaarden voldoen wil dat zin hebben.
Veel mensen weten dat dus niet....
Dan zijn er vast een heel aantal professionelen short gegaan in USO.

Dat was ook het advies op seeking alpha ....
https://seekingalpha.com/...-uso-is-not-right-vehicleMaar ja, we weten het niet. We weten niet wat de spotprijs gaat doen. En momenteel is de termijnstructuur stijgend, met een contango vanwege de opslagproblemen (klopt dat?).
Plus dat het logisch is dat er nu bijna geen vraag is, en ergens in de toekomst is het aannemelijk dat er in ieder geval weer wat meer vraag is... (supply is ander vraagstuk en nu begint men na te denken over meer productie cuts.)
Maar over dat dik gedrukte: Voordat USO zijn hele rolstructuur veranderde was de structuur simpel en wisten we wel:
- de rolstructuur
- de inkoopprijs van de futures in bezit
- de spotprijs.
- de huidige extreme contango
- de driver: geen vraag, cushing vol, corona etc.
Lees dat seekingalpha artikel bijvoorbeeld even wat dat betekend, het was praktisch een garantie, dat het zo hard omlaag ging was wel even onvoorzien door de meesten.
Maar heel simpel gezegd met de aannames dat:
- de spotprijs is 10$
- de future waar naar toe wordt gerold is 23$.
Dan maak je alleen winst als je verwacht dat, voordat USO de future weer moet verkopen, de spotprijs van olie in die
4 weken tijd met 130% stijgt. (de waarde van de future convergeert richting de spotprijs) Alle prijsstijgingen daaronder heb je niks aan, dus het moeilijk te voorspellen of tzt de spotprijs 9$, 15% of 100$ is, maar je kan wel in de huidige omstandige een soort van normaal verdeling op de voorspelling zetten en 9 en 15$ zullen wel logischer uitkomsten te zijn.
Maar het lullige voor de meeste retail beleggers is, en tegen hun verwachting in, dat als de spotprijs in dit geval 50% stijgt naar 15$, dat zij gewoon verlies maken! En eventueel de maand er na ook als het naar 20$ stijgt maar de ingekochte futures weer 24$ was geweest.....
Ik ben dus ook een retailbelegger. Ik dacht ook "hey olie is laag, daar wil ik wel van profiteren". Maar ik wil altijd weten in wat voor een product ik beleg, dus dan duik ik paar dagen in het alle informatie die ik kan vinden. Ik mis liever een koopmoment doordat ik er nog niet 'klaar voor was" om in te stappen, dan dat ik in de groep val die even -40% ergens mee de mist in gaat. Dan ben ik in ieder geval op de hoogte voor de volgende kans. En in dit geval blijkt het dus lastig te profiteren te zijn als retailbelegger.
Zulke dingen probeer ik te vermijden:
$ZOOM Shares Double Amid Coronavirus Concerns. But Investors Mistakenly Bet on the Wrong Company