Xanaroth schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:28:
[...]
Zou mij persoonlijk niets verbazen als er straks bij echt grote namen in olie/luchtvaart/automobiel industrie een of meerdere failissementen komen. Misschien pas over 2 jaar na veel getouwtrek, steun en reddingsplannen, alleen er veranderen toch echt fundamenteel dingen nu in de wereld. Er hoeft maar een paar procent mensen over te gaan en de files verdwijnen (met bijbehorend hoger verbruik) en de luchtvaart kan hele vluchten schrappen.
Amen to that, we gaan niet meer terug naar vroeger, daar is nu reeds teveel voor gebeurd. Ik vraag al 2 jaar om van een dichtere werklocatie te werken 1 dag in de week, mocht niet van de manager want hij wilt mij ter plaatste. Als deze crisis voorbij is, dan mag ik thuis werken, op andere sites werken, waar ik maar wil, in plaats van mij zelfs niet 1 dag te geven mag ik straks volledig vrij kiezen.
Nu iedereen even gedwongen is geweest heb je het flexibel werken een boost gegeven zoals nog nooit is gebeurd en zijn zelfs de meest kritieke mensen die er vroeger niet van moesten weten waren toch even verplicht waardoor ze nu iets hebben, eigenlijk is dat toch zo slecht nog niet.
Maar ook de schoolbanken waar flexibel leerplatvormen heel moeilijk waren, op afstand volgen van les vaak onmogelijk zeker op de meer jongere leeftijd, nu men gedwongen is geweest zien ze daar nu ook massaal het voordeel in.
Maar ook algemeen, nu pas beginnen werknemers zich massaal te verdiepen in tools als een Skype/slack/etc en komen ze pas achter wat er eigenlijk allemaal wel niet mogelijk is.
Die ervaring gaat men straks niet weggooien, waarom zouden ze? Men gaat het beste van werken zoals nu combineren met werken zoals vroeger, zoals met ieder zeer negatief verhaal komen daar ook altijd goede dingen uit.
En dat wilt inderdaad zeggen dat we in de toekomst niet meer blind allemaal in de file gaan staan en we als samenleving en als werkgever veel meer kritisch gaan zijn, die verplaatsing, is dat nu eigenlijk wel nodig ?. Wat voor meerwaarde heeft het nu eigenlijk om een kantoormedewerker alle dagen op een suf bureau te zetten?
En hoeveel meerwaarde heeft het nu eigenlijk om ter plaatste te gaan om een meeting te doen? En moet je daar een vliegtuig voor gaan nemen?
Dit gedeelte gaat voor de economie positief uitdraaien want we gaan er efficiënter door worden en de filedruk zal niet terugkomen zoals normaal (file is slecht voor de economie).
Dan kan je nog beginnen over auto's die vroeger nauwelijks gebruikt werden, die eigenaars zijn nu ook aan het denken van goh, heb ik die nog nodig of kan ik niet beter naar een deelplatform gaan, beter nog, ik heb gekeken of het niet goedkoper was tijdens de huidige maatregelen tijdelijk mijn nummerplaat te schrappen en waar nodig een deelauto te gebruiken.
Maar dit gaat zo door in onze volledige manier van leven.
Vroeger is vroeger en wat vroeger normaal was, dat was vroeger normaal maar dat zal niet overeenkomen met wat we morgen normaal gaan vinden, verre van zelfs.
Om op de beurs te komen, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, zet daar maar een dikke streep onder.