Wat bedoel je hiermee te zeggen? Een tip? Had je beter een paar dagen geleden kunnen geven.brambo1982 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:55:
Rebounce van all time low
Nog even een plaatje bij mijn praatje 
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Je hebt vooraf een clearing nodig van je broker voor fysieke levering. Geen enkele retail broker zal je zo dicht op de expiratie deze laten aanhouden daarom. Je zal gedwongen die positie moeten verlaten, wat gisteren dan ook gebeurde en de prijs zelfs in het negatieve drukte. De enige manier om nu nog steeds deze futures weten aan te houden in je portfolio als retail is waarschijnlijk met een paper trading accountwritser schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:56:
[...]
De mei future expireert vandaag, handelt technisch gezien nog wel. Maar ik vind het ook een bijzonder verhaal, ben erg skeptisch .. Welke broker laat een particuliertje die een tiental olie futures short zit een half miljoen rood staan zonder posities te liquideren? Wat waren de initiele margin-verplichtingen?
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Ja, dat dacht ik ook, maar expiry is vandaag om 14:30 EST. Dus er is nog een aantal uur handel. Overigens, settlement is volgende maand, dat is wanneer je daadwerkelijk de olie krijgt.zerokill schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:13:
[...]
Dit verbaasd me een beetje. Hoe kan er nog steeds handel zijn in deze contracten? De settlement date was gisteren toch?
Anyone who thinks oil has hit a floor is ‘playing with fire’ — yes, prices can go lower
https://www.cnbc.com/2020...-limits-ravage-crude.html
Helemaal niet akkoord met deze (binaire) veralgemening.Ascension schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:14:
[...]
Amateurs (waar ik mezelf zeker ook onder schaar) moeten eigenlijk ver weg blijven van futures.
Een amateur moet zelf bepalen waar hij/zij zich comfortabel bij voelt. Een minimale due dilligence (je even verdiepen en informeren over wat je koopt/verkoopt en bijbehorende risico's) is daar gewoon onderdeel van.
Wat ik ook (wellicht door emotionele acties gedreven door onder andere hebzucht) zie is dat dit soort 'beleggers' ook algemene wijsheden als voorzichtige achterdocht als "if something seems to good to be true, it probably is" straal negeren.
Uiteindelijk is dit een zero sum game. Elke winst heeft een andere partij die verlies slikt, en omgekeerd.
Ik kan het verkeerd voor hebben maar hoe kan een broker je verplichten om je positie te verkopen als er niemand meer is aan de andere kant om te kopen?Kid Buu schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:20:
[...]
Je hebt vooraf een clearing nodig van je broker voor fysieke levering. Geen enkele retail broker zal je zo dicht op de expiratie deze laten aanhouden daarom. Je zal gedwongen die positie moeten verlaten, wat gisteren dan ook gebeurde en de prijs zelfs in het negatieve drukte. De enige manier om nu nog steeds deze futures weten aan te houden in je portfolio als retail is waarschijnlijk met een paper trading account
Fysieke levering is verplicht. Dat is dan ook de reden dat de mei futures naar -$38 als dieptepunt zakte zo dicht op expiratie. Er is enorm veel handel door partijen die helemaal geen fysieke levering kunnen aangaan en er voor expiratie uit moeten met daar bovenop nog eens een combinatie van margin calls naarmate de prijs naar het negatieve toe zakte.Wozmro schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:37:
[...]
Ik kan het verkeerd voor hebben maar hoe kan een broker je verplichten om je positie te verkopen als er niemand meer is aan de andere kant om te kopen?
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Het probleem is vooral dat als het er op aan komt, je die vaten olie niet zelf kunt ontvangen.Pistachenootje schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:21:
Anyone who thinks oil has hit a floor is ‘playing with fire’ — yes, prices can go lower
Je bent dus altijd afhankelijk van andere partijen die jouw verplichting wel willen overnemen ( en dan hopelijk tegen een hogere koers dan wat jij ervoor hebt betaald )
Met deze kennis is het verlies op olie dus onbeperkt, iets wat niemand eerst voor mogelijk had gezien.
Een ETC aankopen is dan wel weer lucratiever omdat je dan tenminste niet meer kan verliezen dan je inzet.
[ Voor 14% gewijzigd door JohanNL op 21-04-2020 13:01 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Aha, bedankt, dan snap ik het denk ik. Dus je hoeft nog niet meteen vandaag (hoe laat het precies verloopt staat er niet bij) in Cushing opslag te regelen (of langskomen met een paar lege olietankswritser schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:13:
[...]
Nee, de mei futures lopen vandaag af en daar is nog amper handel in. USO zit allang in juni futures. De expiratiedata staan gewoon op de officiele website: https://www.cmegroup.com/...uct_calendar_futures.html . Maand X futures expireren voordat maand X begint. De daadwerkelijke levering is wel in maand X.
[...]
Maar men verwacht dus dat het zelfs bij die levering in mei lastig wordt om opslag te regelen. Dus zelfs bij nog minimaal een week te gaan heeft men nog steeds liever het volgende future contract dan het moeten zorgen voor opslag tegen die tijd?
Bedankt voor de uitleg. Dat was even een goede waarschuwing aan medeforumleden dat ze beter niet in futuresindexen kunnen beleggen. Dan beter in indexfutures (dus futures op een index (waarbij die index geen futures heeft)).[...]
Als het in de prijs verwerkt is, dan IS het al ge-exploiteerd, toch? Vergelijk met mijn voorbeeldje van Warren Buffet die zegt morgen voor 5 miljard aan Coca Cola aandelen te kopen. Dan schiet de prijs vandaag waarschijnlijk omhoog, is het nieuws in de prijs verwerkt, is het nu niet meer "exploiteerbaar" maar betaalt Warren dus wel extra voor zijn aandelen morgen.
Die vergelijking gaat niet helemaal op, waarschijnlijk laat zo'n fonds in de praktijk de roll uitvoeren door een investment bank, of een handelsdesk van Shell of Cargill of weet ik het. Die spreken een uitvoering op de 'roll-prijs' tijdens de 'roll-periode' af en nemen vervolgens dat risico op hun boek - kunnen bijvoorbeeld eerder of later de futures rollen als ze denken dat dat lucratief is. Dat zijn uitstekende dealtjes voor de handelsdesk - ik kan je verzekeren dat die daar echt geen geld op gaan verliezen (vergelijk met bijv. de trades op de libor fixings - ook jarenlang een goudmijntje voor investment banks). Zo'n partij koopt bijvoorbeeld voor miljarden dollars de roll op $6, daardoor schiet de prijs omhoog naar $7 tijdens de roll-periode en dat is de prijs waarop ze een factuur mogen sturen. En wie betaalt die extra dollar? De USO belegger.
Dit is geen nieuw probleem, is al decennia bekend: https://www.reuters.com/a...ity-idUSTRE5246I920090305 . Hoe groter die 'domme' commodity fondsen, hoe meer geld ze samen wegpissen. USO is gekelderd met 95% sinds het fonds geintroduceerd is in 2006. Een vrijwillige bijdrage van een paar miljard van alle speculerende Tweakers wereldwijd aan de bonuspot van de Shell / Exxon Mobil / Cargill tradingdesks.
Dat denk ik ook. Broodjeaapverhaal.Kid Buu schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:20:
[...]De enige manier om nu nog steeds deze futures weten aan te houden in je portfolio als retail is waarschijnlijk met een paper trading account
Onvoorstelbaar!
Dit, samen met het feit dat je in staat was om te verkopen, wijst er op dat je waarschijnlijk niet naar hetzelfde product keek op Tradingview.3x3 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:37:
Hmmmf de koersontwikkeling is niet zo verlopen als op tradingview.
Wat heb je nu precies verhandeld? Dus naam van het specifieke futures contract en de contractmaand.
edit: met @writser en @Kid Buu hierboven. Als je daadwerkelijk de vandaag of gisteren expirerende contracten in bezit had en je broker heeft je positie niet onmiddellijk geliquideerd en een margin call gegeven, dan kan het niet anders dan dat je een paper trading account gebruikt. Zo niet - snel wegwezen bij die broker.
Nee, niet weten wat je koopt heeft ziek veel risico's. En al helemaal het kopen omdat iets enorm is gedaald zonder te onderzoeken waarom dat is gebeurd.Wat heeft beleggen ziek veel risico's.
[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 21-04-2020 13:17 ]
Je moet wel 100% zeker weten dat je die opslag hebt in mei. Je kan niet nu wat futures kopen en dan proberen opslag te regelen.TimoDimo schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:02:
[...]
Maar men verwacht dus dat het zelfs bij die levering in mei lastig wordt om opslag te regelen. Dus zelfs bij nog minimaal een week te gaan heeft men nog steeds liever het volgende future contract dan het moeten zorgen voor opslag tegen die tijd?
Jup, want nu staat er:
Hoe kan je in stapjes aan het uitstappen zijn als de ICE blijkbaar de positie heeft verkocht op 0?Nu is de prijs weer boven de dollar, dus ben ik in stapjes aan het uitstappen.
Wat heeft beleggen ziek veel risico's. Nu die positief staat, kan ik de multiplier wel waarderen.
Hmmmf de koersontwikkeling is niet zo verlopen als op tradingview.
ICE heeft de positie verkocht bij 0.
[ Voor 13% gewijzigd door Hielko op 21-04-2020 13:21 ]
Ik ga in gedeeltes instappen in OD7F:GR, als lange termijn belegger zie ik hier toch wel behoorlijke winsten (2x,3x) is geen rare gedachte binnen 2 jaar. Wat denken jullie?
Chart:
https://www.tradingview.com/chart/IPWTILhp/
Chart:
2 jaar is geen lange termijn....Vincentsmit11 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:36:
Ik ga in gedeeltes instappen in OD7F:GR, als lange termijn belegger zie ik hier toch wel behoorlijke winsten (2x,3x) is geen rare gedachte binnen 2 jaar. Wat denken jullie?
Chart:
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Klopt, betekent niet dat het niet fijn is om in je lange termijn belegging snel "boven water" te staan.
Koersverloop van FLOW vandaag is ook wel fascinerend. De IEX-crowd heeft het aandeel afgelopen maand opgekocht van 20 euro tot boven de 30 euro in de hoop op fantastische cijfers. Nu zijn de cijfers uit, die zijn inderdaad fantastisch, maar het aandeel staat gewoon in de min vandaag
. En op IEX zit iedereen elkaar nu in de haren te vliegen ( https://www.iex.nl/Forum/...-2020-we-flowen-door.aspx ):
Tja, dat krijg je als je nooit verder kijkt dan je neus lang is, een bedrijf niet modelleert en blind koopt in de hoop op goede cijfers. Als maar genoeg mensen dat doen dan kan je gok verkeerd uitpakken, ook al heb je gelijk. Maar uiteraard is het nu de schuld van shortsellers, van Lubach, van de analisten en van handelaren die de koers manipuleren om zelf goedkoop in te kopen. Sommige mensen leren het nooit ..Wat moet je nou als belegger nog beter doen? Je waagt de gok op de kwartaalcijfers te nemen terwijl je weet dat het zeker ook verkeerd kan gaan. Dan komen er ontzettend goede kwartaalcijfers en wordt je alsnog genaaid. Kan hier oprecht een beetje verdrietig van worden.
Onvoorstelbaar!
@writser To be fair, als de consensus EPS (4.40 dacht ik) met >20% verslagen wordt, is bijna 5% in de min wel bijzonder. Verdrietig word ik er niet van, maar ik sta er wel van te kijken.
Een volstrekt achterlijk idee en als je de moeite had genomen om even een paar posts van gisteren te lezen hier dan had je geweten waarom. En als je daar al te lui voor bent zou ik zeker niet gaan aankloten met producten waar je geen bal van begrijpt.Vincentsmit11 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:36:
Chart:
Onvoorstelbaar!
Ja, het is zeker bijzonderLongcat schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:42:
@writser To be fair, als de consensus EPS (4.40 dacht ik) met >20% verslagen wordt, is bijna 5% in de min wel bijzonder. Verdrietig word ik er niet van, maar ik sta er wel van te kijken.
[ Voor 29% gewijzigd door writser op 21-04-2020 13:52 ]
Onvoorstelbaar!
Straks gaan ze nog tankers in de zee laten leeglopen.Kid Buu schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:43:
[...]
Fysieke levering is verplicht. Dat is dan ook de reden dat de mei futures naar -$38 als dieptepunt zakte zo dicht op expiratie. Er is enorm veel handel door partijen die helemaal geen fysieke levering kunnen aangaan en er voor expiratie uit moeten met daar bovenop nog eens een combinatie van margin calls naarmate de prijs naar het negatieve toe zakte.
Wil iedereen de auto even starten een een paar uur stationair laten draaien? Voor het goede doel mensen.
Opening van 6% leek mij ook realistischer. Hoopte nog op een redelijk voortzettende stijging, ook met de AEX op -2% (meestal is FLOW omgekeerd met de AEX qua koers), zakt het aandeel ineens naar -4%? Erg vreemd. Ik blijft nu gewoon long zitten en ga op superdividend wachten. Wellicht een risico, we zullen zien.Longcat schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:42:
Ik wacht op de eerste negative prijzen voor vliegtickets.t_captain schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:47:
[...]
Straks gaan ze nog tankers in de zee laten leeglopen.
Wil iedereen de auto even starten een een paar uur stationair laten draaien? Voor het goede doel mensen.
Je weet dat de eerste leveraged long oil ETF's al failliet zijn gegaan?Gerry1982 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:17:
Nog even een plaatje bij mijn praatje
[Afbeelding]
o.a:
Two Leveraged Oil Products to Shut Down in Wake of Epic Crash
Wat mij wel opvalt is dat Wisdom Tree Brent Bloomberg index en 1 mnd (DE000A1N49P6 of DE000A0KRKM5) op -15% staat.
Terwijl Xtrackers Brent Crude Oil Optimum Yield (DE000A1KYN55) maar op -6%. Die claimen:
Ik kom er nu even niet achter in welke futures zij nu zitten. Simpelste verklaring is dat zij in geval van contango een grotere weging aan futures naar m+2 of m+3 doen dan 1 maands. En dus nu ook minder dagelijkse swings hebben meer in lijn met toekomstige futures dan june futures.The selection of the future contracts is based on the Deutsche Bank AG’s proprietary Booster Method. This strategy seeks to minimise the costs (in contango markets) or maximise the benefits (in backwardated markets) of replacing contracts approaching expiry with longer dated contracts (”rolling process“) based on the shape of the relevant commodity forward curve.
https://etc.dws.com/DEU/ENG/ETC/Details/DE000A1KYN55
Factsheet
Ik heb het gelezen maar dit instrument wat ik link valt onder Index en is geen maandelijks of tweemaandelijkse future. Hier is ook geen fysieke levering aan gekoppeld, dat kan ik in ieder geval niet vinden. Verder speelt ik nooit met leverage.writser schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:43:
[...]
Een volstrekt achterlijk idee en als je de moeite had genomen om even een paar posts van gisteren te lezen hier dan had je geweten waarom. En als je daar al te lui voor bent zou ik zeker niet gaan aankloten met producten waar je geen bal van begrijpt.
Ticker: OD7F
Index WTI: https://www.wisdomtree.eu.../wisdomtree-wti-crude-oil
Tja, je had niet een beter bericht kunnen tikken waaruit blijkt dat je totaal geen enkel benul hebt van hetgeen je overweegt te kopen. Wat is een index? Wat magische getallen die zomaar tot stand komen?Vincentsmit11 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:00:
[...]
Ik heb het gelezen maar dit instrument wat ik link valt onder Index en is geen maandelijks of tweemaandelijkse future. Hier is ook geen fysieke levering aan gekoppeld, dat kan ik in ieder geval niet vinden. Verder speelt ik nooit met leverage.
Dat is vooral goed voor de staatskast_captain schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:47:
[...]
Straks gaan ze nog tankers in de zee laten leeglopen.
Nog een reden waarom het als particuliere belegger niet te doen is om olie daadwerkelijk in te kopen en bij jezelf op te slaan, de overheid wil dan ook een graantje meepikken hier en zelfs die $40 per vat die je had kunnen krijgen gaat dat bij lange na niet compenseren.
Heb je de factsheet al gelezen?Vincentsmit11 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:00:
[...]
Ik heb het gelezen maar dit instrument wat ik link valt onder Index en is geen maandelijks of tweemaandelijkse future. Hier is ook geen fysieke levering aan gekoppeld, dat kan ik in ieder geval niet vinden. Verder speelt ik nooit met leverage.
Het stuk met "potential Risks" wat er na komt moet je maar zelf opzoeken..Index Description
The Index is designed to reflect the movement in the price of the WTI crude oil futures contracts (that are continuously rolled on a pre-determined rolling schedule) used in the Bloomberg Commodity IndexSM. A futures contract is an agreement to purchase a commodity at an agreed price, with delivery and payment to take place at a specified point in the future. Futures contracts are generally disposed of just before the term of the contract expires and new contracts entered into in order to avoid taking actual delivery of the commodity in question (a process known as 'rolling'), so that continuous exposure to the commodity is maintained. The contracts being purchased may be more expensive than the contracts being sold which would cause an investor in commodity futures to make an additional loss. This market trend is known as 'contango'. Alternatively the contracts being purchased may be cheaper than the ones being sold which would result in an additional gain, known as 'backwardation'. This price difference is commonly referred to as "roll yield". As the roll yield is incorporated into the calculation of the value of the Index, it may therefore have a positive or negative impact on the value of the Index depending on whether there is contango or backwardation. The ETC will also be affected as its value is based upon the value of the Index.
https://www.nautisnp.com/tankersHielko schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:51:
[...]
Ik wacht op de eerste negative prijzen voor vliegtickets.
Of gaan we echt speculeren?
Iemand met zijn nautische papieren hier?
Thanks voor jullie reacties, ik dacht namelijk dat het grootste probleem was dat er een verplicht verkoop moment in de voorgenomende futures zat en daaraan gekoppeld een verplichte levering. En inderdaad ik zit normaal gesproken alleen in aandelen. Bedankt voor de info!Ko.Kane schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:11:
[...]
Heb je de factsheet al gelezen?
[...]
Het stuk met "potential Risks" wat er na komt moet je maar zelf opzoeken..
Hier een leuk artikel van USO uitgever, van dit voorjaar maar van voor de crash. pdf
Over dat returns niet normaal verdeel zijn op Olie futures. Extra relevant nu.
Sommige mensen hebben dus wel een glazen bol.
@Vincentsmit11 Maar serieus: minimaal de factsheet lezen is, minste wat je moet doen bij elke ETF, fonds, ETC. Voorkomt veel teleurstellingen.
Over dat returns niet normaal verdeel zijn op Olie futures. Extra relevant nu.
Sommige mensen hebben dus wel een glazen bol.
@Vincentsmit11 Maar serieus: minimaal de factsheet lezen is, minste wat je moet doen bij elke ETF, fonds, ETC. Voorkomt veel teleurstellingen.
[ Voor 19% gewijzigd door Ko.Kane op 21-04-2020 14:19 ]
Dat kan gebeuren als de variabele kosten van niet-vliegen de variabele kosten van vliegen overstijgen. Bijvoorbeeld als er boetes komen voor het niet nakomen van SLA's.Hielko schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:51:
[...]
Ik wacht op de eerste negative prijzen voor vliegtickets.
Ik ben even benieuwd wat Lubach er nu mee te maken heeft. Dat ging afgelopen zondag over de schuld van China van deze hele crisis. Of bedoel je dat TV-programma niet?writser schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:41:
Koersverloop van FLOW vandaag is ook wel fascinerend. De IEX-crowd heeft het aandeel afgelopen maand opgekocht van 20 euro tot boven de 30 euro in de hoop op fantastische cijfers. Nu zijn de cijfers uit, die zijn inderdaad fantastisch, maar het aandeel staat gewoon in de min vandaag. En op IEX zit iedereen elkaar nu in de haren te vliegen (https://www.iex.nl/Forum/...020-we-flowen-door.aspx):
[...]
Tja, dat krijg je als je nooit verder kijkt dan je neus lang is, een bedrijf niet modelleert en blind koopt in de hoop op goede cijfers. Als maar genoeg mensen dat doen dan kan je gok verkeerd uitpakken, ook al heb je gelijk. Maar uiteraard is het nu de schuld van shortsellers, van Lubach, van de analisten en van handelaren die de koers manipuleren om zelf goedkoop in te kopen. Sommige mensen leren het nooit ..
Die link geeft bij mij trouwens een 404 error. Edit: er stond een haakje fout.
Check even het YT-kanaal van Lubach en zoek het item over Flow Traders van een aantal weken geleden. Is al genoeg besproken hier in dit topic.TimoDimo schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:35:
[...]
Ik ben even benieuwd wat Lubach er nu mee te maken heeft. Dat ging afgelopen zondag over de schuld van China van deze hele crisis. Of bedoel je dat TV-programma niet?
Die link geeft bij mij trouwens een 404 error. Edit: er stond een haakje fout.
Oh ok, dat heb ik dan even gemist.DJTimo schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:40:
[...]
Check even het YT-kanaal van Lubach en zoek het item over Flow Traders van een aantal weken geleden. Is al genoeg besproken hier in dit topic.
Waar iedereen in de States met name Texas zo blij was met de versoepeling (eigenlijk complete afschaffing) van regels rondom milieu , olie boren en schalie bij het begin van Trump. Blijkt nu toch wel dat dat een behoorlijke fout was. In plaats van vol in te zetten op hernieuwbare energie heeft Texas zich gestort op het oude.
Krijg je straks hele ladingen kleine oliebedrijven en schalie bedrijven die over de kop gaan, bovenop de corona werkloosheid. En alles hangt met leningen en leverage aan elkaar , ben benieuwd hoe dit weer af gaat lopen.
Erg boeiende tijden.
Krijg je straks hele ladingen kleine oliebedrijven en schalie bedrijven die over de kop gaan, bovenop de corona werkloosheid. En alles hangt met leningen en leverage aan elkaar , ben benieuwd hoe dit weer af gaat lopen.
Erg boeiende tijden.
Mijn vriendin wil graag beginnen met beleggen, en n.a.v. de opmerkingen van enkelen hier dat Centraal Beheer goed uit de vergelijkingen komt qua kosten wil ik haar aanraden om daar te beginnen. Zeker nu er een bonusactie is van 65€ wanneer je 500€ belegt. Met een cashback kun je er bijna €100 van maken.
Ik zit te kijken naar Achmea wereldwijd Aandelenfonds, maar ik begrijp iets niet als ik hun prestaties vergelijk met hun benchmark. Op de website van CB zeggen ze dit:
Rendement 2019, Fonds 23.72%, Benchmark 24.58%
Volgens hun prospectus volgens ze de MSCI Developed Countries World, maar die heeft in 2019 27,61 gedaan. Een stuk beter dan het fonds van CB.
Ziet één van jullie of (en zo ja waar) ik een verkeerde vergelijking maak? En zouden jullie het wereldwijd Aandelenfonds van CB aanraden voor een beginnende belegger? Het gaat in eerste instantie om €500, en vanaf dat moment €200 per maand. Ze gaat dus niet alleen voor de actie, maar zoekt een plek waar ze kan blijven beleggen, liefst op een makkelijke manier. De bonus is een mooie start.
Ik zit te kijken naar Achmea wereldwijd Aandelenfonds, maar ik begrijp iets niet als ik hun prestaties vergelijk met hun benchmark. Op de website van CB zeggen ze dit:
Volgens hun prospectus volgens ze de MSCI Developed Countries World, maar die heeft in 2019 27,61 gedaan. Een stuk beter dan het fonds van CB.
Ziet één van jullie of (en zo ja waar) ik een verkeerde vergelijking maak? En zouden jullie het wereldwijd Aandelenfonds van CB aanraden voor een beginnende belegger? Het gaat in eerste instantie om €500, en vanaf dat moment €200 per maand. Ze gaat dus niet alleen voor de actie, maar zoekt een plek waar ze kan blijven beleggen, liefst op een makkelijke manier. De bonus is een mooie start.
Aha! Thanks
Verder nog opmerkingen over aandelen wereldwijd van CB? Lijkt mij een prima fonds. Aangevuld met emerging markets heeft het (voor zover ik kan beoordelen) geen nadelen t.o.v. bijv. de NT world + EM fondsen.
Verwijderd
Ik zie CB vrijwel nooit hier geadviseerd worden dus vanuit die optiek denk ik dat er betere alternatieven zijn (Degiro - VWRL of de grootbanken met NT-fondsen bijvoorbeeld). Het zal geen slechte keuze zijn maar het kan goedkoper dan bij CB (even los van de bonus).LeBrun schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:51:
En zouden jullie het wereldwijd Aandelenfonds van CB aanraden voor een beginnende belegger? Het gaat in eerste instantie om €500, en vanaf dat moment €200 per maand. Ze gaat dus niet alleen voor de actie, maar zoekt een plek waar ze kan blijven beleggen, liefst op een makkelijke manier. De bonus is een mooie start.
Doet Flow Traders ze ook aan olie futures?
Want dan zou het resultaat van Q2 gisteren wel eens een deukje kunnen zijn opgelopen.
Want dan zou het resultaat van Q2 gisteren wel eens een deukje kunnen zijn opgelopen.
★ What does that mean? ★
Prima fonds.LeBrun schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:58:
[...]
Verder nog opmerkingen over aandelen wereldwijd van CB? Lijkt mij een prima fonds. Aangevuld met emerging markets heeft het (voor zover ik kan beoordelen) geen nadelen t.o.v. bijv. de NT world + EM fondsen.
@Verwijderd CB wás een van de goedkopere opties. Werd regelmatig aangeraden, volgens mij door @JohanNL. Nu zijn ze niet meer de goedkoopste, maar zo'n bonus maakt veel goed.
[ Voor 20% gewijzigd door Longcat op 21-04-2020 15:03 ]
Ik zag een tijd geleden deze vergelijking voorbij komen:Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:59:
[...]
Ik zie CB vrijwel nooit hier geadviseerd worden dus vanuit die optiek denk ik dat er betere alternatieven zijn (Degiro - VWRL of de grootbanken met NT-fondsen bijvoorbeeld). Het zal geen slechte keuze zijn maar het kan goedkoper dan bij CB (even los van de bonus).
https://docs.google.com/s...NuMeU/edit#gid=1831218272
Daar komen ze er beter uit dan bijv. ABN AMRO.
Ben benieuwd wat dit is:
Of dit alleen gaat over dat ze besloten hebben 20% van hun futures extra maand naar voren te leggen en dat er paniek traden is van retail beleggers die niet snappen dat USO helemaal niet in May futures zat. Of dat er toch ergens een barstje in het fonds zit.
Ik ben PDF aan het lezen/scannen hoe zo'n bloomberg index nu eigenlijk weegt: pdf
Ik zie het niet 123, als anderen het willen uitpluizen, yes please
https://www.marketwatch.com/investing/fund/usoPre-market trading in popular oil ETF United States Oil Fund LP halted early Tuesday for news pending
Of dit alleen gaat over dat ze besloten hebben 20% van hun futures extra maand naar voren te leggen en dat er paniek traden is van retail beleggers die niet snappen dat USO helemaal niet in May futures zat. Of dat er toch ergens een barstje in het fonds zit.
Ik ben PDF aan het lezen/scannen hoe zo'n bloomberg index nu eigenlijk weegt: pdf
Ik zie het niet 123, als anderen het willen uitpluizen, yes please
[ Voor 24% gewijzigd door Ko.Kane op 21-04-2020 15:09 ]
Nee dat wist ik niet en daarom probeer ik met ook te verdiepen in de risico's van zo'n product maar ik kan er niet veel over vinden...bedankt dus voor deze info!Ko.Kane schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:59:
[...]
Je weet dat de eerste leveraged long oil ETF's al failliet zijn gegaan?
o.a:
Two Leveraged Oil Products to Shut Down in Wake of Epic Crash
Failliet in het voorbeeld hierboven betekend dat alles verdampt en weg is? Of krijgen de beleggers toch nog iets terug?
Indien ja komt dit door de leveraged multiplier in dit product?
Een GB00B15KXV33 ETFS WTI CRUDE OIL (CRUD) zonder leveraged multiplier kan zoiets dan ook eenvoudig failliet gaan?
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Mogelijk hedgen ze daar hun ETF posities mee. Mocht dat een faal project zijn zie je die idd pas in de Q2 cijfers terugMrMonkE schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:59:
Doet Flow Traders ze ook aan olie futures?
Nog één vraagje over olie (sorry, maar ik wil dit graag een beetje begrijpen
).
Als je nou deze WisdomTree WTI Crude Oil hebt, eerder hier al genoemd, dat is net zoiets als USO. Maar die trackt dus weer een andere index (De Bloomberg Crude Oil Subindex). Waarom trackt een index hier een index???
Geen idee wat een "subindex" eigenlijk is. Als ik op https://www.bloomberg.com...g-commodity-index-family/ kijk dan wordt ik ook niet veel wijzer.
Is die Bloomberg Crude Oil Subindex dan misschien ook weer een future, die misschien nog wat dichter bij de benchmarkprijs komt?
En die WTI-futures van mei waren dus zwaar negatief. Maar de benchmarkprijzen niet. Als ik op dit moment in Cushing olie koop, betaal ik dan de hoge benchmarkprijs of minder?
@writser @Longcat
Als je nou deze WisdomTree WTI Crude Oil hebt, eerder hier al genoemd, dat is net zoiets als USO. Maar die trackt dus weer een andere index (De Bloomberg Crude Oil Subindex). Waarom trackt een index hier een index???
Geen idee wat een "subindex" eigenlijk is. Als ik op https://www.bloomberg.com...g-commodity-index-family/ kijk dan wordt ik ook niet veel wijzer.
Is die Bloomberg Crude Oil Subindex dan misschien ook weer een future, die misschien nog wat dichter bij de benchmarkprijs komt?
En die WTI-futures van mei waren dus zwaar negatief. Maar de benchmarkprijzen niet. Als ik op dit moment in Cushing olie koop, betaal ik dan de hoge benchmarkprijs of minder?
@writser @Longcat
Even simpel gezegd: een ETF (of ETC, ETN, et cetera.) is niet zelf een index, maar volgt een index zo nauwkeurig mogelijk. Die index wordt berekend door een andere partij. Een index is alleen een getalletje, daar kun je niet direct op handelen.TimoDimo schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:12:
Nog één vraagje over olie (sorry, maar ik wil dit graag een beetje begrijpen).
@writser @Longcat
Net als IWDA (ETF) de MSCI WORLD (index) volgt, volgt die Wisdomtree ETF een bepaalde olie index.
Dat 'subindex' komt denk ik omdat ze ook brede indices hebben voor bijv. Commodities (met allerlei commodities er in). Die benchmarks zijn gewoon verschillende soorten en kwaliteiten olie.
[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 21-04-2020 15:22 ]
Als de olie prijs 50% valt in 1 dag met 2x leveraged dan is het 0 waard.Gerry1982 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:09:
[...]
Nee dat wist ik niet en daarom probeer ik met ook te verdiepen in de risico's van zo'n product maar ik kan er niet veel over vinden...bedankt dus voor deze info!
Failliet in het voorbeeld hierboven betekend dat alles verdampt en weg is? Of krijgen de beleggers toch nog iets terug?
Indien ja komt dit door de leveraged multiplier in dit product?
Een GB00B15KXV33 ETFS WTI CRUDE OIL (CRUD) zonder leveraged multiplier kan zoiets dan ook eenvoudig failliet gaan?
Als de olie prijs valt met 33% in 1 dag met 3 x leveraged dan is het 0 waard.
Check mijn post hierboven en kijk wat er met USO gebeurd. Dat kan wel eens teken aan de wand zijn.
Maar als een fonds elke maand -30%-50% extra verlies maakt op het wisselen van zijn future positie door contango (June futures is ook al net met -25% gedaald) dan gaat het relatief snel als een asymptoot naar nul. (zie de laatste posts van mij, writser, Hielko voor een discussie/uitleg hierover)
@TimoDimo ik post net de hele 100 pagina PDF met uitleg over de bloomberg index. En nee, er is geen sprake van een index die een index volgt. Bloomberg heeft een index bedacht die een benadering is van de olie prijs (en hele reeks andere commodities). WTI probeert met allerlei swap, futures, foefjes, sidehussles, die index te benaderen. WTI is dus geen index.
(Net zoal dat VWRL of IWDA geen index is, maar gewoon een fonds die proberen een MSCI te nabootsen. Waar dus sommige ETF's helemaal niks uit die index bezetten maar het dus ook bij elkaar swappen: synthetische ETF's)
[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 21-04-2020 15:23 ]
Ze zijn nog steeds prima, ook zonder bonus nog steeds voordeliger als je ook het dividendlek meerekent wat je bij die andere opties mogelijk hebt.Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:59:
[...]
Ik zie CB vrijwel nooit hier geadviseerd worden dus vanuit die optiek denk ik dat er betere alternatieven zijn (Degiro - VWRL of de grootbanken met NT-fondsen bijvoorbeeld). Het zal geen slechte keuze zijn maar het kan goedkoper dan bij CB (even los van de bonus).
Inmiddels heb je deze: https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0012125736 die je bij Fitvermogen zonder extra kosten kunt aan/verkopen, je geen dividendlek hebt en dus de goedkoopste optie is.
Zeker als je net begint en met een redelijk klein bedrag is deze optie heel interessant, maar dus ook voor de lange termijn en eventueel met meer geld is het een prima optie.LeBrun schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:58:
[...]
Aha! Thanks![]()
Is volgens mij een actief beheerd fonds...LeBrun schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:58:
[...]
Aha! Thanks![]()
@JohanNL ?
CB heeft geen dividend lek en kan daardoor goedkoper uitpakken dan VWRL.Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:59:
[...]
Consensus is BS. Analisten hebben regelmatig contact met de bedrijven die ze coveren en worden flink gemasseerd om de verwachtingen aan te passen. Dus de verwachte winst wordt vaak zo gesteld dat het bedrijf deze verslaat en dan krijg je nieuwskoppen als 'bedrijf X haalt meer omzet dan verwacht'. Dus bedrijf blij en analisten zijn voornamelijk sell-side dus als er maar transacties plaats vinden zijn ze ook blij. Het is complete onzin om naar koersdoelen en zo te kijken. Maar particuliere investeerders vinden het fijn en hebben eventueel iets om tegenaan te schoppen als het niet zint.Longcat schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:42:
Overigens zijn de handelsvolumes en volatiliteit in de producten waar flow markt maker in is afgenomen tov februari en maart, dus vooruit kijkend kan de verwachte toekomstige winst omlaag. (Zal er geen koersdoel op plakken
Ko.Kane schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:07:
Ben benieuwd wat dit is:
[...]
Kan hier mee te maken hebben.
Bedankt @Longcat & @Ko.Kane, ik was even verdwaald in het financejargon. Index is iets wat je niet kan kopen, ik heb 'm. Net als de AEX, of die andere die je noemt, daar heb je natuurlijk een trackermechanisme voor nodig die de index trackt.
Voor de AEX bijv. is dat makkelijk, gewoon een gewogen gemiddelde van de aandelen in de index kopen. Maar hoe Bloomberg dat doet voor de olie(benchmark?)prijs vraag ik me dan nog af.
De benchmarkprijs is toch eigenlijk gewoon de spotprijs die raffinaderijen en dergelijke betalen om olie te kopen? Dus dat is dan toch gewoon 'de index' die WTI trackt?
En die olieprijstrackerfondsen zoals WTI dus, dat loopt vanwege die "supercontango" momenteel helemaal mis zeker, qua tracking? (Wat dus de reden is dat je nu beter niet in kunt stappen als je denkt geld te verdienen aan een stijgende olieprijs.)
Voor de AEX bijv. is dat makkelijk, gewoon een gewogen gemiddelde van de aandelen in de index kopen. Maar hoe Bloomberg dat doet voor de olie(benchmark?)prijs vraag ik me dan nog af.
De benchmarkprijs is toch eigenlijk gewoon de spotprijs die raffinaderijen en dergelijke betalen om olie te kopen? Dus dat is dan toch gewoon 'de index' die WTI trackt?
En die olieprijstrackerfondsen zoals WTI dus, dat loopt vanwege die "supercontango" momenteel helemaal mis zeker, qua tracking? (Wat dus de reden is dat je nu beter niet in kunt stappen als je denkt geld te verdienen aan een stijgende olieprijs.)
Vandaag een rekening willen openen bij de DEGIRO.
Welkom bij DEGIRO!
Uw plaats is gereserveerd in de wachtrij.
U staat op plek 24763
Het daadwerkelijk openen van de rekening laat nog even op zich wachten.
Welkom bij DEGIRO!
Uw plaats is gereserveerd in de wachtrij.
U staat op plek 24763
Het daadwerkelijk openen van de rekening laat nog even op zich wachten.
@Longcat Maar zoals gisteren besproken is dat dus 'normaal'. Dat is dus inherent aan het design van het product dat contango nogal invloed heeft door vast rolschema. En sinds gister gaan ze dus 20% extra maand vooruitrollen. Wat voor ik begreep, volgens hun huidige prospectus mag. Dus valt allemaal nog binnen de lijntjes.
Ah: antwoord: sort of. Opzich wel logisch, iedereen en zijn oma koopt nu USO, snapt niet dat ze zich zelf dood rollen, extra versterkt doordat USO ongeveer al 20% van de markt is, dus met zijn rol negatief de prijs beinvloed....Dus niet groeien is wel een id...
@TimoDimo dat antwoord staat in de pdf dus. Die ik ook nog moet uitpluizen
.
Ah: antwoord: sort of. Opzich wel logisch, iedereen en zijn oma koopt nu USO, snapt niet dat ze zich zelf dood rollen, extra versterkt doordat USO ongeveer al 20% van de markt is, dus met zijn rol negatief de prijs beinvloed....Dus niet groeien is wel een id...
@TimoDimo dat antwoord staat in de pdf dus. Die ik ook nog moet uitpluizen
[ Voor 39% gewijzigd door Ko.Kane op 21-04-2020 15:44 ]
Op papier een actief beheerd fonds, maar in de praktijk hetzelfde achterliggende idee als de populaire ETF's die hier geregeld voorbij komen.Pistachenootje schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:23:
[...]
Is volgens mij een actief beheerd fonds...
@JohanNL ?
Meer zoals het NN index fonds, alleen heeft deze van CB een veel grotere spreiding met o.a. ook EM die er standaard in zit en zijn er geen uitsluitingen o.b.v. duurzaamheid.
Tuurlijk, een handvol analisten vertegenwoordigt niet de hele markt. Je zou kunnen stellen dat de 'echte' consensus van de markt dus > 5.71 was en dat vind ik bijzonder optimistisch. Ik ben dus hoe dan ook verrast door het koersverloop.flyguy schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:28:
[...]
Consensus is BS. Analisten hebben regelmatig contact met de bedrijven die ze coveren en worden flink gemasseerd om de verwachtingen aan te passen. Dus de verwachte winst wordt vaak zo gesteld dat het bedrijf deze verslaat en dan krijg je nieuwskoppen als 'bedrijf X haalt meer omzet dan verwacht'. Dus bedrijf blij en analisten zijn voornamelijk sell-side dus als er maar transacties plaats vinden zijn ze ook blij. Het is complete onzin om naar koersdoelen en zo te kijken. Maar particuliere investeerders vinden het fijn en hebben eventueel iets om tegenaan te schoppen als het niet zint.
Waar kijk jij naar? Publieke info of proprietary?Overigens zijn de handelsvolumes en volatiliteit in de producten waar flow markt maker in is afgenomen tov februari en maart, dus vooruit kijkend kan de verwachte toekomstige winst omlaag. (Zal er geen koersdoel op plakken)
In principe via Bloomberg en wat andere bronnen via het werk (zit in vermogensbeheer), maar ook publieke bronnen geven wel volume data weg. Bijvoorbeeld Nasdaq Inc. Ook Euronext post maandelijks de maand volumes op hun IR pagina.Longcat schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:41:
[...]
Waar kijk jij naar? Publieke info of proprietary?Ik had April month-to-date qua volumes tussen februari en maart verwacht.
Daarnaast kun je via Equiduct wel veel vinden over handelsvolumes en via hun market viewer ook veel inzicht in de markt krijgen. Diepte van de orders en waarop uitvoering is geweest.
:fill(white):strip_exif()/f/image/i8mhCJoU2Ux5ccT8L3sbh6RW.png?f=user_large)
Ik zat een beetje te zoeken tussen de NN fondsen. Zodoende kwam ik op bovenstaand fonds. Wel interessant. Hij stond op zijn hoogtepunt op een koers van 84,72 en is na de dip van 23-3 geskyrocket naar nu al 82,47. Bijna zijn oude niveau dus. Zijn dipje was 63,39. Als je dus had ingelegd op het dipje was er dus 23% bijgekomen. Ook wel logisch dat mensen in deze periode hun heil zoeken in een health care fonds.
Zouden jullie daar nu nog op inleggen? Of zou je niet verwachten dat er nog heel veel 'rek' in zit gezien hij bijna op zijn all time high zit?
Als dat zo is zouden de prestaties vrijwel identiek moeten zijn aan VWRL. Is dat zo?JohanNL schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:39:
[...]
Op papier een actief beheerd fonds, maar in de praktijk hetzelfde achterliggende idee als de populaire ETF's die hier geregeld voorbij komen.
Meer zoals het NN index fonds, alleen heeft deze van CB een veel grotere spreiding met o.a. ook EM die er standaard in zit en zijn er geen uitsluitingen o.b.v. duurzaamheid.
Edit: Zelf even opgezocht, ik zie echt grote verschillen. Bijvoorbeeld in 2017 had CB bijna 2x het rendement van VWRL. Ik weet niet wat ze precies doen maar lijkt me dat het geen gewoon wereldwijd index fonds is.
[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 21-04-2020 16:24 ]
Ik denk CB ondanks dat ik het niet goed kan overzien geen hele verkeerde keuze zal zijn. De vraag is alleen wil je je portefeuille beperken tot alleen de fondsen van CB?LeBrun schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:51:
Mijn vriendin wil graag beginnen met beleggen, en n.a.v. de opmerkingen van enkelen hier dat Centraal Beheer goed uit de vergelijkingen komt qua kosten wil ik haar aanraden om daar te beginnen. Zeker nu er een bonusactie is van 65€ wanneer je 500€ belegt. Met een cashback kun je er bijna €100 van maken.
Waarschijnlijk kun je het fonds in Morningstar vinden en vergelijken met eventuele andere fondsen zodat je een goed beeld kan vormen wat je aankoopt.
Mooie grafiek! Welk platform gebruik je om zo'n grafiek te maken?
Nee de samenstelling is wel anders, maar ook EUR hedged volgens mij, dat is VWRL dacht ik niet(?)Pistachenootje schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:05:
[...]
Als dat zo is zouden de prestaties vrijwel identiek moeten zijn aan VWRL. Is dat zo?
Daar kun je hem niet vinden volgens mij, maar hier moet alles te vinden zijn: https://www.achmeainvestm...delen-fonds-a/fondsfeitenMiki schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:09:
[...]
Waarschijnlijk kun je het fonds in Morningstar vinden en vergelijken met eventuele andere fondsen zodat je een goed beeld kan vormen wat je aankoopt.
Verwijderd
Vraagje aan de tweakers die bij de giro zitten; Ik heb me net voor de coronacrisis aangemeld en wil nu het verificatieproces afronden. Nu moet ik een paspoort of id kaart uploaden.
Normaal doe ik een kopie altijd bewerken met watermerk en bijv. bsn doorstrepen maar dit pakt de software niet en krijg ik 2 opties:
''Upload opnieuw (aanbevolen)''
''Wacht op handmatige verificatie (temporarily disabled)''
Hoe gaat dit normaal gesproken bij een aanmelding bij de Giro (of een andere broker..tip welkom) ik ben erg terughoudend om een (onbewerkte) kopie van paspoort etc. te uploaden.
Maar betaal nu wel erg veel transactiekosten bij mijn huidige broker en wil veranderen.
Is overigens niet verplicht volgens de overheid:
https://www.rijksoverheid...paspoort-maken-en-bewaren
Normaal doe ik een kopie altijd bewerken met watermerk en bijv. bsn doorstrepen maar dit pakt de software niet en krijg ik 2 opties:
Hoe gaat dit normaal gesproken bij een aanmelding bij de Giro (of een andere broker..tip welkom) ik ben erg terughoudend om een (onbewerkte) kopie van paspoort etc. te uploaden.
Maar betaal nu wel erg veel transactiekosten bij mijn huidige broker en wil veranderen.
"Wel zijn ze verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen."
@Verwijderd
Ja dus moet je langs gaan, dan typen ze je BSN over volgens mij.
Ik zeg altijd expliciet "GEEN KOPIE MAKEN!!" tegen ze.
Maar kun jij langs bij deGiro? Ik denk het niet.
Dus dat word uploaden zonder doorgestreept BSN lijkt me.
Zij moeten die BSN hebben volgens mij. Daargaat het juist om zover ik weet.
@Verwijderd
★ What does that mean? ★
Met doorgestreept BSN (had ik eerst ook gedaan) moet het handmatig worden gechecked worden. Dat gaat weken duren onder de huidige omstandigheden.Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:38:
Vraagje aan de tweakers die bij de giro zitten; Ik heb me net voor de coronacrisis aangemeld en wil nu het verificatieproces afronden. Nu moet ik een paspoort of id kaart uploaden.
Als je met BSN doet dan kan het geautomatiseerd en gaat het snel.
Wat je doet is jou keuze.
+++++++++
De giro is momenteel erg traag, grafiek opbouwen is minutenwerk. Blijkbaar heel erg druk
EUR hedged zou me verbazen. Is helemaal niet nodig voor aandelen volgens mij.JohanNL schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:36:
[...]
Nee de samenstelling is wel anders, maar ook EUR hedged volgens mij, dat is VWRL dacht ik niet(?)
Prestaties wijken trouwens soms flink af. In 2017 had CB bijna twee keer zoveel rendement als VWRL.
Verwijderd
Ik roep al tijden Green Is The Best!CornermanNL schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:47:
Waar iedereen in de States met name Texas zo blij was met de versoepeling (eigenlijk complete afschaffing) van regels rondom milieu , olie boren en schalie bij het begin van Trump. Blijkt nu toch wel dat dat een behoorlijke fout was. In plaats van vol in te zetten op hernieuwbare energie heeft Texas zich gestort op het oude.
Erg boeiende tijden.
Omdat iedereen nu realiseert dat als olie negatief kan gaan, dan kan shell dat ook. En dan moet je dus bijleggen als individuele belegger om Shell te redden!Indoubt schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:48:
+++++++++
De giro is momenteel erg traag, grafiek opbouwen is minutenwerk. Blijkbaar heel erg druk
Een vriend op whatsapp forwarde me een bericht afkomstig van een insider die bij een trading firm werkt, die waarschuwde mijn vriend dat hij alles moest verkopen, want systeem stond op klappen. Ze kunnen niet langer de bubbel vasthouden. Dit was gewoon om de verliezen naar de retail beleggers over te hevelen! Wees gewaarschuwd.
Disclaimer: de auteur van dit bericht is short alles.
[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 21-04-2020 16:59 ]
Gaat richting de EUR 870 nuTheDeuce schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:55:
Voorbeurs baalde ik nog even dat ik Adyen aandelen had en geen Flow Traders, nu ben ik blij met m'n Adyen aandelen. Zojuist verkocht voor EUR 840, zal achteraf wel weer te vroeg zijn en ben eigenlijk helemaal geen daytrader, maar ben blij met de winst die ik gemaakt heb sinds gisteren.
Vanavond maar eens kijken of ik nog wat gokjes ga wagen op Q1 publicaties, vanavond Netflix en ASMI, morgen o.a Boeing en Basic Fit.
Ik kreeg net een mail dat ik 2000$ moet betalen met BTC omdat ze anders aan mijn facebook en email contacten mijn webcam beelden gaan opsturen. Zo'n whatsappje?Ko.Kane schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:58:
[...]
Omdat iedereen nu realiseert dat als olie negatief kan gaan, dan kan shell dat ook. En dan moet je dus bijleggen als individuele belegger om Shell te redden!
Een vriend op whatsapp forwarde me een bericht afkomstig van een insider die bij een trading firm werkt, die waarschuwde mijn vriend dat hij alles moest verkopen, want systeem stond op klappen. Ze kunnen niet langer de bubbel vasthouden. Dit was gewoon om de verliezen naar de retail beleggers over te hevelen! Wees gewaarschuwd.
★ What does that mean? ★
S&P door belangrijke resistance 275...
Ik ga m'n puts maar eens laden :-)))
Ik ga m'n puts maar eens laden :-)))
https://www.achmeainvestmentmanagement.nl/MaandelijkseopgavePistachenootje schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:51:
[...]
EUR hedged zou me verbazen. Is helemaal niet nodig voor aandelen volgens mij.
Prestaties wijken trouwens soms flink af. In 2017 had CB bijna twee keer zoveel rendement als VWRL.
Onderaan de eerste pagina staat '' Achmea IM Global Enhanced Equity Fund EUR hedged '', tja wat zouden ze daar anders mee bedoelen
Als je dan nog verder naar beneden scrolt dan kom je de top 10 holdings tegen, lijkt vooral een grotere positie te hebben in de '' techreuzen '' dan bijvoorbeeld VWRL en dat zou het grotere rendementsverschil kunnen verklaren.
Ze hebben een kantoor in Amsterdam Amstel (Rembrandtgebouw geloof ik). Je zou theoretisch langs kunnen...MrMonkE schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:41:
"Wel zijn ze verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen."
@Verwijderd
Nou dan weten we inmiddels waar de afwijkende prestaties vandaan komen.JohanNL schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:03:
[...]
https://www.achmeainvestmentmanagement.nl/Maandelijkseopgave
Onderaan de eerste pagina staat '' Achmea IM Global Enhanced Equity Fund EUR hedged '', tja wat zouden ze daar anders mee bedoelen
Als je dan nog verder naar beneden scrolt dan kom je de top 10 holdings tegen, lijkt vooral een grotere positie te hebben in de '' techreuzen '' dan bijvoorbeeld VWRL en dat zou het grotere rendementsverschil kunnen verklaren.
Maar dit onderstreept wel mijn originele punt, dit is dus echt wel wat anders dan de markt gewogen index fondsen zoals VWRL, NT en IWDA/EMIM.
veel verzamelpanden zijn momenteel gesloten voor bezoekers, dus wel ff checken of dat wel gaat.Qunix schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:08:
[...]
Ze hebben een kantoor in Amsterdam Amstel (Rembrandtgebouw geloof ik). Je zou theoretisch langs kunnen...
Heeft 'ie nog meer inside nieuws toevallig?Ko.Kane schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:58:
[...]
Omdat iedereen nu realiseert dat als olie negatief kan gaan, dan kan shell dat ook. En dan moet je dus bijleggen als individuele belegger om Shell te redden!
Verwijderd
Wellicht domme vraag, maar kan dit dan ook gewoon waardeloos aflopen ? https://www.investing.com/etfs/etfs-brent-1mth-uk?cid=47350
Het paraplu fonds is niet te vinden maar de onderliggende mix fondsen kun je wel in Morningstar vinden.JohanNL schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:36:
[...]
Nee de samenstelling is wel anders, maar ook EUR hedged volgens mij, dat is VWRL dacht ik niet(?)
[...]
Daar kun je hem niet vinden volgens mij, maar hier moet alles te vinden zijn: https://www.achmeainvestm...delen-fonds-a/fondsfeiten
Voorbeeld:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000Y9GO
Vanmiddag even m'n positie in Shell wat afgebouwd. Was zo naïef te denken dat de oliedeal positieve impact zou hebben. Nu zie ik het als een risicopositie. De stukjes hou ik nog wel en ga ik weer uitbreiden mochten we verder zakken. Jammer dat FLOW zo raar reageert op goede resultaten, had mijn rode dag wellicht kunnen redden.
Nu staat alles flink in de min (ach wat is flink, -3% vandaag).
Nice. Welk platform gebruik je?
Posities?
Verwijderd
Buiten de olie denk ik dat dit nu wel eens het begin kan zijn van de echte meltdown op de beurzen. Denk dat er nu pas besef komt wat de impact op de economie is.
Webull (alleen gratis registreren voor live data (US only)).
Top. Thanks. Zoek al een tijdje naar een platformQunix schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:20:
[...]
Webull (alleen gratis registreren voor live data (US only)).
Ik ben wel geïnteresseerd waarom nu het aandeel plots zoveel waarde verliest en welke actor(en) dat hebben veroorzaakt.
M'n hele portefeuille staat in de min. Flow nog meer dan de markt.Santee schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:16:
Jammer dat FLOW zo raar reageert op goede resultaten, had mijn rode dag wellicht kunnen redden.Nu staat alles flink in de min (ach wat is flink, -3% vandaag).
Je wordt bedankt, Lubach!
Tip: als je registreert, moet je rechts op "quote" drukken en de widget "Time & sales" naar boven slepen en prominent zichtbaar maken. Dat is level 2 zodat je kan zien welke prijs men geïnteresseerd in isSyn3rgi schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:21:
[...]
Top. Thanks. Zoek al een tijdje naar een platform
Cheers! Trade je ook via dit platform?Qunix schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:23:
[...]
Tip: als je registreert, moet je rechts op "quote" drukken en de widget "Time & sales" naar boven slepen en prominent zichtbaar maken. Dat is level 2 zodat je kan zien welke prijs men geïnteresseerd in is
Vraagje, ik heb ook nog wat aandelen van Westwater, maar ik merk de laatste tijd dat de grafiek voor geen meter klopt op tradegate.
Als je naar de realtime koers kijkt, zou die al de hele dag stil hebben gelegen terwijl er wel degelijk variatie in de prijs is.
Wat gaat er hier mis en waar het ligt het aan?
Als je naar de realtime koers kijkt, zou die al de hele dag stil hebben gelegen terwijl er wel degelijk variatie in de prijs is.
@Greatsword Geen handel (op tradegate)?
We staan deze maand anders nog +15% in de plus. Wellicht kan dit wel eens het begin zijn van de recoveryVerwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:18:
Buiten de olie denk ik dat dit nu wel eens het begin kan zijn van de echte meltdown op de beurzen. Denk dat er nu pas besef komt wat de impact op de economie is.
Wellicht is dit het begin van stagflatie.. wellicht kan dit wel eens het begin zijn van groene energie die olie overbodig maakt, of wellicht betekend het helemaal niets
[ Voor 18% gewijzigd door R.van.M op 21-04-2020 17:58 ]
Maar dit is hem dus niet, ook niet onderliggend.Miki schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:16:
[...]
Het paraplu fonds is niet te vinden maar de onderliggende mix fondsen kun je wel in Morningstar vinden.
Voorbeeld:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000Y9GO
Dit is het mixfonds ambitieus, een ander product. ( die je maar beter niet kunt kopen door de hoge kosten & ze ook assets erin hebben zoals '' spaargeld '' waar je niets aan hebt
De fondsbeheerders van CB proberen iets vergelijkbaars te maken waarbij er ook een brede spreiding is en er zo min mogelijk transacties worden gedaan, tenminste dit hebben ze eens vertelt in een video.Pistachenootje schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:11:
[...]
Nou dan weten we inmiddels waar de afwijkende prestaties vandaan komen.
Maar dit onderstreept wel mijn originele punt, dit is dus echt wel wat anders dan de markt gewogen index fondsen zoals VWRL, NT en IWDA/EMIM.
Maar de kosten zijn alsnog erg laag, dus prima toch?
Ik had ze al sinds eind februariLongcat schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:22:
[...]
M'n hele portefeuille staat in de min. Flow nog meer dan de markt.
Je wordt bedankt, Lubach!
Flatex, en beter gezegd het onderliggende handelsplatform Tradegate. Sneu om er zo achter te komen maar dit hoort ook bij het gratis beleggen.Greatsword schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:53:
Vraagje, ik heb ook nog wat aandelen van Westwater, maar ik merk de laatste tijd dat de grafiek voor geen meter klopt op tradegate.
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
![]()