Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 9 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

AMARONE schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:31:
[...]

Ik krijg echt de kriebels van die video, alsof we allemaal achterlijk zijn.
Die video is niet op ons gericht maar op een breder publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 23:27

Nog meer promo video's

[ Voor 32% gewijzigd door F4c2Q op 21-03-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Hij is echt wel van een aardig formaat nog. Ik heb hem nog niet in het echt gezien maar qua ruimte is het duidelijk groter dan een Golf inderdaad.
Wel heel futuristisch weer dat dashboard, middenconsole en die verlichting. Benieuwd hoe dat in de praktijk gaat uitpakken.

En in dat eerste promo filmpje lijkt ze de achterklep met de hand dicht te doen, die is niet elektronisch?
Mooi ook hoe ze alles naar het positieve trekken wat voorheen natuurlijk helemaal niet benoemd werd. Nu is opeens achterwiel aandrijving goed voor de rijkwaliteiten en heb je dankzij de motor een vlakke laadruimte in de kofferbak :+ .

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 21-03-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 08:53
Als je in het interieur zit voelt het allemaal wel erg niveau Up! of T-Roc/T-Cross aan. Een Polo en Golf hebben beter aangeklede deuren. Ergens wel jammer voor een auto van deze prijs.

Dat van de wegligging is de relatieve plaatsing van die wielen die meer op de hoeken zitten als op een Golf. De achterwielaandrijving zal daar niet voor heel veel tussen zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door AndRo555 op 21-03-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
AndRo555 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:41:
Als je in het interieur zit voelt het allemaal wel erg niveau Up! of T-Roc/T-Cross aan. Een Polo en Golf hebben beter aangeklede deuren. Ergens wel jammer voor een auto van deze prijs.

Dat van de wegligging is de relatieve plaatsing van die wielen die meer op de hoeken zitten als op een Golf. De achterwielaandrijving zal daar niet voor heel veel tussen zitten.
De accu’s en ontwikkeling van de auto zelf zijn natuurlijk prijzig, dat moet terug verdiend worden. Naarmate er nog meer modellen komen of verkopen toenemen zullen de prijzen gaan dalen. Iets wat al langzaam aan het gebeuren is.

Elk model is inmiddels goedkoper te krijgen dan tijdens zijn introductie. (Model S/X/E-tron/Ioniq etc.)

Wellicht dat dat voor de toekomst luxere versies gaat introduceren qua afwerking en materialen.
En hij begint bij 38k toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
GeeMoney schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:54:
[...]

De accu’s en ontwikkeling van de auto zelf zijn natuurlijk prijzig, dat moet terug verdiend worden. Naarmate er nog meer modellen komen of verkopen toenemen zullen de prijzen gaan dalen. Iets wat al langzaam aan het gebeuren is.

Elk model is inmiddels goedkoper te krijgen dan tijdens zijn introductie. (Model S/X/E-tron/Ioniq etc.)

Wellicht dat dat voor de toekomst luxere versies gaat introduceren qua afwerking en materialen.
En hij begint bij 38k toch?
Ja ik snap dat het niet goedkoop is, maar er zijn duidelijk bepaalde keuzes gemaakt en ik ben eens benieuwd of die op lange termijn hun vruchten afwerpen. Als je van een Golf komt is het (voor VW begrippen) een erg grote cultuurshock.
Een elektrische Up/Citigo/Mii heb je met 32kWh voor net onder de 20k dan is 38k voor 58kWh in een grotere auto nu niet het scherpste van de snee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
AndRo555 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:41:

Ik ben benieuwd of ze de plastics in de deurpanelen nog hebben aangepakt. Het dashboard zelf werd door een bekende van mij wel als heel behoorlijk ervaren (door gebrek aan knoppen en frutsels vinden mensen het alleen al snel kaal en goedkoop ogen).

Vooral de plus versie lijkt mij gewoon een prima deal, betere stoelen en afwerking en daarnaast veel ruimte en opties die je in zo'n dure auto wil zien. Er was een Duitser die een testrit heeft kunnen maken en die was zeer positief over het rijgedrag.

Ik blijf alleen benauwd voor de levering en wat vw nou echt van plan is. Ik heb nu bij mijn werkgever een auto gereserveerd en die hebben al het chassisnummer, of iets wat gelijk daaraan is. Het zou best snel kunnen gaan als ze de introductie doen en als corona niet al teveel roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
VW is er alles aan gelegen om zo snel en zoveel mogelijk uit te leveren. Ik ga ervan uit dat de engineers daar niet heel veel slaap krijgen at the moment.
Is het niet omdat de concurrentie groot is en ze anders nog verder achter zullen staan dan is het wel vanwege de torenhoge boetes op uitstoot van het wagenpark.

En Corona gaat zeker roet in het eten gooien, de vraag is alleen even hoeveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
GeeMoney schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:26:

En Corona gaat zeker roet in het eten gooien, de vraag is alleen even hoeveel...
Ik zou zelfs durven gokken dat Corona een net positief effect is voor de ID3 vs. de concurrentie. Productie van de fysieke wagen lijkt niet direct een probleem te zijn, de software wel, aldus de media. En dat tweede heeft minder last dan het eerst van Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:06
AMARONE schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 01:05:
[...]

Er komen geen traditionele opties meer die je kan kiezen. Ze gaan alleen nog maar gebundelde pakketten aanbieden.

Als de warmtepomp het meest belangrijke voor iemand is zou ik geen 1st nemen. Maar dan kan je wel verwachten dat de levering dit jaar moeilijk gaat worden. Ik vrees het gebrek niet echt en ben super blij met alles wat de 1st plus heeft.
De warmtepomp levert in koude tijden meer rijbereik op en je kan voorverwarmen of -koelen. Dat lijkt me toch wel belangrijk of zijn de afstanden die je xtra hebt marginaal denk je?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
mcmiles schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:59:
[...]

De warmtepomp levert in koude tijden meer rijbereik op en je kan voorverwarmen of -koelen. Dat lijkt me toch wel belangrijk of zijn de afstanden die je xtra hebt marginaal denk je?
Voorverwarmen en koelen kan in elke versie volgens mij en staat los van de warmtepomp.

Maar je hebt gelijk, de warmtepomp brengt veel voordelen qua bereik en ik snap niet dat deze niet standaard is in de 1st.

Maar nogmaals, wat ik tot nu toe aan brochures heb gezien van de pure en pro is dat je alleen nog maar in grotere pakketten opties kan kiezen. Dat gaat al snel om duizenden euro's per pakket(Tesla heeft hetzelfde) . Geen idee of dit in Nederland hetzelfde gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
AMARONE schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Maar nogmaals, wat ik tot nu toe aan brochures heb gezien van de pure en pro is dat je alleen nog maar in grotere pakketten opties kan kiezen. Dat gaat al snel om duizenden euro's per pakket(Tesla heeft hetzelfde).
Welk pakket (met extra opties op je auto) kan je dan bijbestellen bij Tesla? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
bottom line schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:41:
[...]

Als ik het kan vinden plaats ik hier de prijslijst van de reguliere id3 en dan snap je wat ik bedoel. Waar je bij de golf bijvoorbeeld led verlichting kan aanvinken voor 300 euro kan dat bij de id3 niet maar moet je een samengestelde bundel aan opties nemen. Dus als mensen denken dat ze met de reguliere id3 exact kunnen kiezen wat ze willen kan het een koude kermis worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
bottom line schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:41:
[...]

FSD, Performance, partial premium en premium. Niet allemaal in alle markten maar ze zijn er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
AMARONE schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:40:
[...]

Als ik het kan vinden plaats ik hier de prijslijst van de reguliere id3 en dan snap je wat ik bedoel. Waar je bij de golf bijvoorbeeld led verlichting kan aanvinken voor 300 euro kan dat bij de id3 niet maar moet je een samengestelde bundel aan opties nemen. Dus als mensen denken dat ze met de reguliere id3 exact kunnen kiezen wat ze willen kan het een koude kermis worden.
Dat snap ik.
Bij een ID3 ga je nog steeds uit enkele pakketten kunnen kiezen ter personalisatie (is bij de klassieke auto's ook steeds meer het geval, dat je bv. Een dynamic pack ofzo kunt koopt). Iemand die idd. led verlichting wilt, zal bijvoorbeeld ook de bijhorende ledstrips moeten betalen in de auto, want dat zit mee in dat pakket, ook al wil je dat liever niet.

Vraag me gewoon af wat de gelijkenis met Tesla hier doet, want bij Tesla is het gewoon: zo is de auto, wil je iets extra buiten alles wat we erop zetten? Dan moet je het maar aftermarket proberen te fixen.

@AndRo555 dat hangt enkel af van de batterijversie die je koopt.
Je kan niet kiezen, ah, de LR met Partial Premium interieur aub

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 22-03-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
@bottom line SR en SR+ dan? Afaik is het niet noodzakelijk om op alle modellen beschikbaar te zijn om van een pakket te spreken.
BTO met een individuele optielijst zijn noch de ID3 of Model 3 waar dat wel het geval is bij een Golf.

[ Voor 91% gewijzigd door AndRo555 op 22-03-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Menig VAG rijder zal dan moeten wennen aan het idee dat personalisatie bijna niet meer mogelijk is. Iets wat ik juist een grote plus vind, voorkomt die eenheidsworsten namelijk dat je eigenlijk op de buitenkleur na allemaal dezelfde auto rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
AndRo555 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:59:
@bottom line SR en SR+ dan? Afaik is het niet noodzakelijk om op alle modellen beschikbaar te zijn om van een pakket te spreken.
SR is niet bestelbaar hier, en daar ook heeft ook een andere batterij (weliswaar software gelimiteerd).
Maar zelfs in de SR heeft men qua 'opties' net hetzelfde als de SR+. Daar zit geen enkel verschil in.
Dezelfde stoelen, dezelfde boxen, dezelfde lichten, dezelfde achteruitkijkcamera, ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
AMARONE schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:40:
[...]

Ik heb wel de Deense prijslijst.

Het is onderverdeeld in categorien en binnen die categorien 2 of 3 smaken
Design Package / Design Package Plus
multimedia Package / multimedia Package Plus
Assistance package / Assistance package Plus
Sports package / Sports package
Interior Package / Interior Package Plus / Interior Package Leather

En dan losse posten als
100 kW DC charging
Bike Carrier Preparation
18” 19” en 20” wielen

Daarmee kun je van een basis model wel iets samenstellen, maar je krijgt alles per pakket in een keer.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
bottom line schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:05:
[...]

SR is niet bestelbaar hier, en daar ook heeft ook een andere batterij (weliswaar software gelimiteerd).
Maar zelfs in de SR heeft men qua 'opties' net hetzelfde als de SR+. Daar zit geen enkel verschil in.
Dezelfde stoelen, dezelfde boxen, dezelfde lichten, dezelfde achteruitkijkcamera, ........
Dus een pakket met software opties die unlocked zijn? Immersive sound, mistlichten en Autopilot zit niet op een SR maar wel op een SR+.
Is in c niet anders dan een Pakket op een ICE waar een grotere tank in zit.

[ Voor 6% gewijzigd door AndRo555 op 22-03-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
jacovn schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:14:
[...]

Ik heb wel de Deense prijslijst.

Het is onderverdeeld in categorien en binnen die categorien 2 of 3 smaken
Design Package / Design Package Plus
multimedia Package / multimedia Package Plus
Assistance package / Assistance package Plus
Sports package / Sports package
Interior Package / Interior Package Plus / Interior Package Leather

En dan losse posten als
100 kW DC charging
Bike Carrier Preparation
18” 19” en 20” wielen

Daarmee kun je van een basis model wel iets samenstellen, maar je krijgt alles per pakket in een keer.
Top, dat bedoel ik inderdaad. En in die pakketten zitten dan bepaalde opties verwerkt maar echt individuele opties sla de golf zul je niet meer hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
@AMARONE
Ik had hem al eerder geplaatst

Hierbij de tabel..

PackageDescriptionDanish kroneEx VAT (Euro)incl VAT(Euro)
design packageAmbiant externally, tinted windows, LED matrix headlights, Dynamic Light assist13995
1819.35
2274.1875
Design Package plusDesign Package + panoramic roof19995
2599.35
3249.1875
Assistance packageReversing camera, ambiant exteriour (door handle) Keyless precrash assistant9995
1299.35
1624.1875
Assistance Package PlusAssistance package + Area view, welcome lighting, traffic Jam assist emergency assist, side assist
19995
2599.35
3249.1875
Sport PackageSport shock absorbers behind Progressive
management
2995
389.35
486.6875
Sport Package plusSport Package + DCC + profiles8995
1169.35
1461.6875
Interiour Package
Ambiant interiour colors rears armrest with ski hatch
4995
649.35
811.6875
Interiour Package plus
Interiour Packe + Front seat 12 way electric14995
1949.35
2436.6875
100 kW DC charging4995
649.35
811.6875
18" wheels
5195
675,35
844.6875
19" wheels
9495
1234.35
1542.938
20" wheels
14295
1858.35
2322.9375

In de plus versie zit volgens mij:
- design package
- assistances package
- multimedia package
- interiour package
- 100 kWh charging
- 19” velgen

De max edition krijgt dan:
- design package plus
- assistances package plus
- multimedia package plus
- interiour package plus
- 100 kWh charging
- 20” velgen

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 22-03-2020 16:35 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
Is er ook een Deense basisprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Nog nooit eerder echt naar de id3 gekeken (rij n model 3) maar ik vind t wel n mooie auto.
Alleen de "versnellingspook" vind ik echt een misser, veel te lomp en aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
D3x1l schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:21:
Is er ook een Deense basisprijs?
Niet gezien, maar hier is het €36.000 voor de 58kW versie heb ik ergens gelezen.
Dus de 1st is dan €2000 duurder, en nooit precies begrepen wat je daar voor fantastische extras bij krijgt.
Dat zijn sneller laden, meer vermogen en de play en pause pedaal.

Dat sneller laden is €800, meer vermogen zal ook wel snel €1000 worden. En die heel speciale pedalen dan de resterende €200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
Traffic assisten en dergelijke, de matrixlampen misschien ook? Geen idee exact verder.

Dat is verder vooral een discussie voor de particuliere koper. Leaserijders zullen geen moeite hebben met de kosten van de qst lijkt mij.

Weet iemand hier hoe het exact zit met het com nummer? Is dat een 1:1 chassisnummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 21:32
Interessant artikel uit de Süddeutsche Zeitung van gisteren:

https://www.sueddeutsche.de/volkswagen-id3

Lang verhaal kort: samengeknepen billen in Wolfsburg. Software is het probleem en dat los je niet op als je geen geschikte developers hebt.
Aber intern heißt es: "Es ist ein absolutes Desaster. Wir kriegen einfach die Leute nicht." Tatsächlich tut sich VW als Arbeitgeber schwer, junge Software-Experten für sich zu begeistern. Programmierer werden in allen Branchen händeringend gesucht, viele dieser begehrten jungen Leute entscheiden sich gegen die Autoindustrie. Und mitunter kommen auch noch wichtige Manager abhanden: IT-Chef Martin Hofmann verlässt VW Ende des Monats, er war konzernweit für die IT zuständig und damit auch in einer Schlüsselposition bei der Entwicklung der E-Mobilität tätig.
Bis zum Jahresende will der Konzern 100 000 E-Autos auf die Straße bringen. Doch beim ID.3 läuft es mehr als nur ruppig. "Das ist nicht mehr zum Lachen", sagt einer aus dem Konzern. "Das Auto ist weit entfernt von der Marktreife."

[ Voor 33% gewijzigd door HaveBlue op 27-03-2020 13:46 . Reden: Extra quote uit bron toegevoegd ]

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
HaveBlue schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:24:
Interessant artikel uit de Süddeutsche Zeitung van gisteren:

https://www.sueddeutsche.de/volkswagen-id3

Lang verhaal kort: samengeknepen billen in Wolfsburg. Software is het probleem en dat los je niet op als je geen geschikte developers hebt.

[...]

[...]
ik kan het niet helemaal lezen maar staat er ergens een tijd of bron? Dit verhaal lijkt ontzettend veel op die berichten uit december.

De kritische systemen van de id3 werken gewoon ivm de testauto's die op de wegen rijden. Qua software zelf was het al bekend dat ze die over de rest van 2020 gaan uodaten(denk aan Spotify integratie en dergelijke).

Los van functionaliteit en corona zou de id3 dan met uitgeklede software inderdaad alsnog rond de zomer uitgeleverd gaan worden. Al die beelden van id3's zegt verder weinig want vw wou ze tegelijk in 1x gaan uitleveren bij de introductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveBlue
AMARONE schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:00:
[...]
ik kan het niet helemaal lezen maar staat er ergens een tijd of bron?
De bron is vanzelfsprekend anoniem - met naam en toenaam in de krant fulmineren over de misperen van je werkgever maakt je binnen iedere multinational een slechte corporate survivor :*) En je hebt ongetwijfeld gezien dat het artikel van gisteren is ;) :)
Dit verhaal lijkt ontzettend veel op die berichten uit december.
En dat boezemt niet veel vertrouwen in hè? Als je geen geschikt personeel weet aan te trekken om een specifiek probleem op te lossen wijzigen je problemen niet.

(Overigens: uit de tweede/derde hand van een vriend die jarenlang bij Pon heeft gewerkt: er worden in app-groepen grappen gemaakt over het inleveren van het vakantiegeld om de boete van de EU aan VAG te betalen :+ Niet veelzeggend maar 'it adds up')

[ Voor 15% gewijzigd door HaveBlue op 27-03-2020 14:16 ]

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Gewoon wat meer e-golfjes maken en voor eur 250,- p mnd in de private lease aanbieden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q

Video van een gespotte ID4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
HaveBlue schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:10:
[...]

De bron is vanzelfsprekend anoniem - met naam en toenaam in de krant fulmineren over de misperen van je werkgever maakt je binnen iedere multinational een slechte corporate survivor :*) En je hebt ongetwijfeld gezien dat het artikel van gisteren is ;) :)

[...]

En dat boezemt niet veel vertrouwen in hè? Als je geen geschikt personeel weet aan te trekken om een specifiek probleem op te lossen wijzigen je problemen niet.

(Overigens: uit de tweede/derde hand van een vriend die jarenlang bij Pon heeft gewerkt: er worden in app-groepen grappen gemaakt over het inleveren van het vakantiegeld om de boete van de EU aan VAG te betalen :+ Niet veelzeggend maar 'it adds up')
Er zijn zoveel berichten. Die verhalen over de software geloof ik niet, als het echt zo'n probleem was gingen ze de weg niet op.

Ze zijn er ook gewoon echt stellig over:
ID.3 still scheduled to be launched on the market this summer.
Says Volkswagen CFO Frank Witter in the press-release about the Covid-19 situation published today

Answering to the question how many Group plants are currently dormant, Frank Witter said:
The vast majority outside China. In China, all but two plants are back online, although not yet at full capacity. The dealer network is also largely open again, and the supply of parts is up and running.
Regarding the plants in Europe (and the ones related to the ID line productions) he says:
We are currently hoping that by mid-April some plants that are currently closed will be able to resume production. At the same time of course, the car dealerships should also reopen.

https://www.volkswagen-ne...e-a-sound-foundation-5926

Ik vrees de leveringsdatum nog niet. Je leest ook dat de id3 wel productieklaar is op dus die extra features na die ze later Ota gaan updaten. Prima toch, doet Tesla ook.

Ik ben meer benieuwd hoeveel 1st edities ze nou daadwerkelijk al geproduceerd hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door AMARONE op 27-03-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Op Autoweek en Autoblog lees ik dezelfde berichtgeving over de ID3. Volgend jaar zomer kun je hem rijden.
Dit wordt afgewenteld op het Coronavirus, mark my words...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
MLLL schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:34:
Op Autoweek en Autoblog lees ik dezelfde berichtgeving over de ID3. Volgend jaar zomer kun je hem rijden.
Dit wordt afgewenteld op het Coronavirus, mark my words...
Onzin. Zomer and 2020 komt die gewoon bij de pre bookers terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaveBlue
AMARONE schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:35:
[...]
Die verhalen over de software geloof ik niet, als het echt zo'n probleem was gingen ze de weg niet op.
Aangenomen dat je een platform hebt (zoals MEB) is het eenvoudigste deel van een EV bouwen het ding fysiek rijdend krijgen (zie de proto's waarmee wordt getest). Accu, electromotor, laad-infrastructuur: eenvoudiger van opzet dan een auto met ICE en voor het overgrote deel kant en klaar verkrijgbaar bij toeleveranciers.

Bruikbare software om alles aan elkaar te rijgen is dat blijkbaar niet zonder meer (zie het initiatief van Daimler en BMW in de Süddeutsche Zeitung - blijkbaar krijgen zij het ook niet voor elkaar). En aangezien de moderne auto (en dan met name EV's) een som zijn van hard- én software wordt het een hele klus om een product af te krijgen wanneer de HR afdeling de mensen met de juiste competenties niet in huis weet te krijgen :)
Ze zijn er ook gewoon echt stellig over:
Wat denk je wat er in deze toch al penibele tijd gebeurt met de marktwaarde van VAG als blijkt dat het nieuwe hoog-volume model moet worden uitgesteld en er uitzicht is op een aanzienlijke boete van de EU? De hele keten is stellig en blijft stellig tot het allerlaatste moment.
AMARONE schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:11:
[...]
Onzin. Zomer and 2020 komt die gewoon bij de pre bookers terecht.
Wellicht. En ik acht de kans niet onaannemelijk dat de inmiddels geproduceerde ID.3's hun eerste verjaardag vieren op een parkeerplaats in Zwickau.

[ Voor 24% gewijzigd door HaveBlue op 27-03-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ik hoop dat iedereen die er 1 besteld heeft nog wat geduld heeft.
https://www.autoweek.nl/a...3-niet-meer-om-te-lachen/

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 15:28
Ik vermoed dat er een hoop kopers/ bestellers erg teleurgesteld gaan worden. Als hij dit jaar nog geleverd gaat worden denk ik niet dat de auto aan de verwachtingen gaat voldoen qua degelijkheid en rijden zonder zorgen.
Die software hebben ze echt niet zomaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:11

Polycom

Poes van goud

Na Diesel-gate nu Software-gate. :D
Gelukkig zijn er genoeg alternatieven op de markt, ik zou mijn order gewoon cancelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Heeft iemand een link naar het originele artikel op SZ.de. Normaal denk ik een bron = geen bron. Maar ik kan het originele artikel niet vinden.
In het autoweek kan ik ook geen link vinden.

Kan alleen dit stukje vinden.
https://www.sueddeutsche....vw-software-id3-1.4856930

"Würde man sich zusammentun, könnte man Kosten sparen, aber vor allem Kompetenzen zusammenlegen: Denn Softwareentwicklung ist mühsam, kleinteilig, braucht viel Zeit und viele Programmierer und von beidem haben Deutschlands Autohersteller viel zu wenig. Da wäre es doch logisch, zu kooperieren. Oder?"

[ Voor 52% gewijzigd door niki_lauda op 28-03-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
niki_lauda schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:17:
Heeft iemand een link naar het originele artikel op SZ.de. Normaal denk ik een bron = geen bron. Maar ik kan het originele artikel niet vinden.
In het autoweek kan ik ook geen link vinden.

Kan alleen dit stukje vinden.
https://www.sueddeutsche....vw-software-id3-1.4856930

"Würde man sich zusammentun, könnte man Kosten sparen, aber vor allem Kompetenzen zusammenlegen: Denn Softwareentwicklung ist mühsam, kleinteilig, braucht viel Zeit und viele Programmierer und von beidem haben Deutschlands Autohersteller viel zu wenig. Da wäre es doch logisch, zu kooperieren. Oder?"
Het is dezelfde bullshit als andere berichten. Notabene volkswagen heeft een groot interview gedaan gisteren waarin ze ook zeggen dat de id3 in de zomer uitgeleverd gaat worden. Dat was in de afgelopen dagen ivm corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Gelukkig is VW redelijk specifiek met wat ze bedoelen als zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:02
Wat maakt het nu uit of ze dit jaar of volgend jaar geleverd gaan worden? Als ze de accu’s maar op peil houden kan een EV best lang stil staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
fisherman schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:19:
Wat maakt het nu uit of ze dit jaar of volgend jaar geleverd gaan worden? Als ze de accu’s maar op peil houden kan een EV best lang stil staan.
Voor de auto en accu maakt het wellicht niet uit, maar voor mij als leaserijder wel. Het verschil tussen dit jaar op kenteken en in 2021 op kenteken is toch fors, als het gaat om de bijtelling (uitgaand van de 1st Max).

2020: 8% over 45k en 22% over 5k
2021 (voorlopig): 12% over 40k en 22% over 10k

Vooralsnog laat ik de geruchten voor wat ze zijn en reken ik gewoon op een levering deze zomer, maar stel dat dit op een gegeven moment echt onzeker is (of dat er uitgesteld wordt) en er een knoop doorgehakt zou moeten worden, dan kan het zomaar zijn dat ik toch vriendelijk bedank.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Hier net zo. Mijn huidige contract loopt af op.1 november. Had gehoopt op een ID.3 standaard editie. Maar met deze geluiden ga ik dit jaar dus helemaal geen ID.3 kunnen gaan krijgen. Dan moet ik uitwijken naar een ander merk voor een elektrische auto en dat vind ik toch erg jammer. Vooral de prijs/actieradius van de ID.3 zou zeer concurrerend moeten zijn.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
Sircuri schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:06:
Hier net zo. Mijn huidige contract loopt af op.1 november. Had gehoopt op een ID.3 standaard editie. Maar met deze geluiden ga ik dit jaar dus helemaal geen ID.3 kunnen gaan krijgen. Dan moet ik uitwijken naar een ander merk voor een elektrische auto en dat vind ik toch erg jammer. Vooral de prijs/actieradius van de ID.3 zou zeer concurrerend moeten zijn.
de standaard editie zou sowieso al lastig worden dit jaar qua levering. De 1st editie gaat lukken. Maar de pro en pure zou ik niet op rekenen voor 2020.

Zou je niet alsnog een 1st kunnen proberen?

[ Voor 3% gewijzigd door AMARONE op 28-03-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:02
MetaalMan schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:39:
[...]

Voor de auto en accu maakt het wellicht niet uit, maar voor mij als leaserijder wel. Het verschil tussen dit jaar op kenteken en in 2021 op kenteken is toch fors, als het gaat om de bijtelling (uitgaand van de 1st Max).

2020: 8% over 45k en 22% over 5k
2021 (voorlopig): 12% over 40k en 22% over 10k

Vooralsnog laat ik de geruchten voor wat ze zijn en reken ik gewoon op een levering deze zomer, maar stel dat dit op een gegeven moment echt onzeker is (of dat er uitgesteld wordt) en er een knoop doorgehakt zou moeten worden, dan kan het zomaar zijn dat ik toch vriendelijk bedank.
Bijtelling moet zo snel mogelijk weer naar 25 procent zoals vroeger. Of zelfs nog hoger.
Autorijden (en zeker elektrisch) hoeft niet bereikbaar te zijn voor de armeren in de samenleving.
De ID3 mag wel een auto voor het volk zijn, maar VW is al lang geen merk meer dat het gewone volk van hun spaargeld kan betalen.
Maar goed, hopelijk komen er wel snel praktijkervaringen van de ID3. Laat die leasers daarvoor maar proefkonijn zijn. Het zou sneu zijn dat iemand die wel het geld heeft voor een ID3 met de kinderziektes van een nieuw platform zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetaalMan
fisherman schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:48:
[...]
Bijtelling moet zo snel mogelijk weer naar 25 procent zoals vroeger. Of zelfs nog hoger.
Autorijden (en zeker elektrisch) hoeft niet bereikbaar te zijn voor de armeren in de samenleving.
De ID3 mag wel een auto voor het volk zijn, maar VW is al lang geen merk meer dat het gewone volk van hun spaargeld kan betalen.
Maar goed, hopelijk komen er wel snel praktijkervaringen van de ID3. Laat die leasers daarvoor maar proefkonijn zijn. Het zou sneu zijn dat iemand die wel het geld heeft voor een ID3 met de kinderziektes van een nieuw platform zit.
Wel een ietwat zure reactie, zeg.

Zakelijke rijders vormen nu eenmaal de grootste doelgroep van dergelijke nieuwe auto's (en eigenlijk van alle auto's boven het A en B segment). En dan is de hoogte van de bijtelling in dit geval een relevante reden om de ID.3 als het even kan dit jaar in plaats van volgend jaar geleverd te krijgen. Dat heeft ook echt niets te maken met 'arm zijn' of het niet kunnen betalen.

Ik ben ook nooit voorstander geweest van de oversubsidiering van vooral plug-ins, maar die afspraken zijn er nu eenmaal (nog)... Ik betaal nu 22% voor een ICE die fiscaal nog een klap boven de ID.3 Max zit. Hoeft van mij na 2 jaar ook nog niet weg, want het is in alle opzichten een geweldige auto (voor mij). De voornaamste reden dat ik überhaupt toch serieus ben gaan denken over een ID.3, toen deze mij werd aangeboden, zijn de flink lagere netto kosten. Ik rijd op jaarbasis misschien 5k-6k aan privé kilometers en de rest zakelijk. Terugrekenen naar een prijs per privé kilometer heb ik een keer gedaan - ben nog bezig om de uitkomst weer te vergeten ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:33
Ik vind die ID3 toch wel een interessante auto. Qua ruimte, range en kosten toch wel een stap vooruit. De dealer zegt niets van uitstel van levering (zomer 2020) te hebben vernomen trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
twodigits schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:13:
Ik vind die ID3 toch wel een interessante auto. Qua ruimte, range en kosten toch wel een stap vooruit. De dealer zegt niets van uitstel van levering (zomer 2020) te hebben vernomen trouwens.
Zelfde hier, qua uiterlijk maar ook het interieur vind ik er prima en strak uitzien. Rijeigenschappen ben ik ook wel benieuwd naar en het comfort maar dat is even afwachten tot de levering.

Via mijn lease hoor ik hetzelfde, de enige vertraging die nu nog kan optreden zou corona zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
De Duitse fabrikant had al geruchten over vertraagde leveringen voor zijn ID.3 ontkend, met name vanwege grote softwareproblemen. Hij heeft zojuist aangegeven dat hij de volledige distributie van zijn gelimiteerde serie 1ST voor de zomer van 2020 zal behouden.

Volgens Volkswagen zullen noch de verbeteringen aan het voertuig, noch het coronavirus van invloed zijn op de routekaart die is opgesteld voor de verspreiding van zijn elektrische multifunctionele auto. Dit is wat het management uitsluitend op Electrek reageerde .

De Amerikaanse webmedia wilden de fabrikant ondervragen na een artikel dat de leiding had over het Duitse dagblad Süddeutsche Zeitung, dat de situatie van " absolute ramp " kwalificeerde , volgens de opmerkingen die Herbert Diess, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen, zichzelf intern ter beschikking zou hebben gesteld onderwerp.

Werknemers voor eerste testers
Als eerste stap zou een grootschalige kwaliteitsoperatie worden uitgevoerd. Hiervoor worden de eerste exemplaren van ID.3 die uit de ketens vallen, aan de medewerkers gegeven voor dagelijkse tests. " Onze medewerkers zullen ons cruciale feedback geven over de prestaties van de ID.3 voordat ze aan klanten worden geleverd ", aldus de autofabrikant.

Wat softwareproblemen betreft, zullen voertuigen in de fabriek de laatste gevalideerde versie ontvangen, die vóór levering zal worden bijgewerkt. In dit stadium zijn enkele van de aangekondigde functionaliteiten nog niet beschikbaar. Welke? VW wilde a priori niet in details treden. De correcties die door de interne IT-specialisten worden aangebracht, zullen geleidelijk worden verwerkt door transmissie op afstand op voertuigen die al in handen zijn van klanten.

De 30.000 exemplaren die zijn gereserveerd voor de IDST 1ST limited series 1ST, moeten voor de zomer gelijktijdig worden bezorgd in alle Europese landen waar de pre-orders open waren.

https://www.automobile-pr...compacte-electrique-id-3/
Er zijn gelukkig ook andere geluiden die recent vanuit VW komen. Ik blijf positief. Ja ze hebben problemen met de software maar dat gaat dus voornamelijk om nieuwe features, die kunnen ze later per OTA alsnog toevoegen. De basis software voor de besturing van de auto, airco, etc. zal weinig problemen verzorgen. Zomer 2020 (juli, augustus, september)

Hieronder een link naar de lease van de id in de UK, dit is wat ze bij mijn persoonlijke reservering al aankondigden en waarom ze hier misschien zo moeilijk deden over het overschrijven naar Arval.
https://www.volkswagen.co.uk/electric/lease-and-care

[ Voor 13% gewijzigd door AMARONE op 02-04-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Die blauwe ledstrip in het interieur lijkt me echt wel redelijk storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
bottom line schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:07:
Die blauwe ledstrip in het interieur lijkt me echt wel redelijk storend.
Dan zet je hem uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Lees op dit forum https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5895583,page=4 dat iemand een mail van VW heeft ontvangen en dat levering ongewijzigd is.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
mcmiles schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:02:
Lees op dit forum https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5895583,page=4 dat iemand een mail van VW heeft ontvangen en dat levering ongewijzigd is.
Dit lees je niet alleen daar hoor. Die problemen worden zwaar overtrokken, over heel Europa hoor je dezelfde berichten en ook vw zelf zegt dat er vooralsnog gewoon in de zomer uitgeleverd gaat worden, en ja. Alles in 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23
VW blijft idd volhouden dat ze deze zomer gaan leveren, dus daar ga ik dan nog steeds maar van uit. Mijn dealer mailde echter wel deze tekst:
" Vanwege het Coronavirus is de productkennis training en nadere informatie uitgesteld tot een onbekend moment. "
Dus het moet wel snel allemaal straks, ik heb nog steeds mijn gewenste configuratie niet door kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
Medjai schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:31:
VW blijft idd volhouden dat ze deze zomer gaan leveren, dus daar ga ik dan nog steeds maar van uit. Mijn dealer mailde echter wel deze tekst:
" Vanwege het Coronavirus is de productkennis training en nadere informatie uitgesteld tot een onbekend moment. "
Dus het moet wel snel allemaal straks, ik heb nog steeds mijn gewenste configuratie niet door kunnen geven.
Maar wel de voorkeurskeuze vanuit dat schema? Mijn bedrijf heeft alles al door kunnen geven en bevestigd gekregen incl een soort chassisnummer. Daar is het alleen maar wachten op de leveringsdatum eigenlijk.

En voor mij persoonlijk, als de basis software erin zit wil ik hem gewoon hebben, dan volgt de rest wel per OTA. Prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 18:03
AMARONE schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:17:
[...]

Maar wel de voorkeurskeuze vanuit dat schema? Mijn bedrijf heeft alles al door kunnen geven en bevestigd gekregen incl een soort chassisnummer. Daar is het alleen maar wachten op de leveringsdatum eigenlijk.

En voor mij persoonlijk, als de basis software erin zit wil ik hem gewoon hebben, dan volgt de rest wel per OTA. Prima
Een EV is uitermate geschikt voor OTA toevoegen van nieuwe features en optimalizaties. De software-ontwikkeling voor bestaande EV's zal dan ook door blijven gaan zolang de gebruikte hardware het ondersteund, of de fabrikant verliest voordeel/interesse in uitbrengen OTA updates, dat kan natuurlijk ook. Al dan niet tegen betaling voor bepaalde functionaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
AMARONE schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:17:
[...]

Nee nog niks doorgegeven, toen ik in feb gebeld werd door de dealer was de vraag alleen of ik lease of particulier wilde kopen, verder niets.
Opzich prima als de basis software goed is, maar wat is de grens van basis.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
Medjai schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:12:
[...]

Nee nog niks doorgegeven, toen ik in feb gebeld werd door de dealer was de vraag alleen of ik lease of particulier wilde kopen, verder niets.
Opzich prima als de basis software goed is, maar wat is de grens van basis.....
Apart, ik had hem hiervoor persoonlijk lopen en ik werd in februari benaderd om de versie, de kleur en het interieur door te geven en of het lease of particulier is. Met die voorkeur zouden ze hem reserveren en dan ergens de komende maand omzetten naar een officiële koop.

Maar bij mij bleef die dealer onzeker doen over de lease dus ik kon met een gelukje na een annulering via mijn bedrijf reserveren nu.

Voor mij is de basis functionaliteit, airco, navigatie, audio... Al het anderen mag later komen. Ik denk dat ze vooral meer tijd nodig hebben voor speciale apps zoals Spotify en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
AMARONE schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:25:
[...]

Apart, ik had hem hiervoor persoonlijk lopen en ik werd in februari benaderd om de versie, de kleur en het interieur door te geven en of het lease of particulier is. Met die voorkeur zouden ze hem reserveren en dan ergens de komende maand omzetten naar een officiële koop.

Maar bij mij bleef die dealer onzeker doen over de lease dus ik kon met een gelukje na een annulering via mijn bedrijf reserveren nu.

Voor mij is de basis functionaliteit, airco, navigatie, audio... Al het anderen mag later komen. Ik denk dat ze vooral meer tijd nodig hebben voor speciale apps zoals Spotify en dergelijke.
Ik heb ook in februari type, kleur en interieur doorgeven. Naast de functionaliteiten die je noemt is voor mij de eis dat ik van de subsidieregeling kan gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
Viel me in februari al op dat iedere dealer het anders aanpakt. Ik heb destijds op dag 1 al een reservering gedaan dus zal wel goed komen maar krijg het gevoel dat lease voorrang krijgt, ik zal de auto particulier aanschaffen.
Enige connectiviteit voor een app om de laad voortgang te zien vind ik voor een ev eigenlijk ook wel een basis functie. En zeker voor mij wenselijk omdat ik geen eigen oprit heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 18:03
Kan je op basis van verkoopprijs een inschatting maken van de kosten private lease voor de verschillende versies? Iemand een idee?
Kan er verder nog niet veel over vinden, maar heb wel interesse.

[ Voor 30% gewijzigd door horrik000 op 04-04-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat een ronduit be-la-che-lijke auto :o Touch controls zijn gewoon NIET fijn in een auto. Je wil iets tastbaars hebben met sensitive feedback. Die schermen hangen hoog naast je, dus je kan je elleboog niet eens ergens op leunen. Dus als je rustig aan het rijden bent en je wil van radiozender veranderen of een ander nummer afspelen dan bobbelt je hand dus alle kanten op.

Auto's zoals dit hebben een armsteun nodig met op een natuurlijke plek gewoon een touch pad zoals je die kan vinden in laptops.

Dat deze fabrikanten zo nodig overal touch moeten toepassen zegt wel genoeg over die bizar verouderde markt. Hell, zelfs Tesla doet dit niet goed.

Kijk dan naar die kleine knoppen in dat display! Levensgevaarlijk én onmogelijk om precies te bedienen. Ja, dat kan ongetwijfeld ook via je stuur... maar dat het überhaupt een touch screen is gaat gewoon levens kosten...

Alle schermen moeten gewoon niet interactief zijn door ze te moeten aanraken. En al dat plastic overal, gatverdamme wat een goedkoop uitziende auto :> Het design is van A tot Z bedacht door een 70+er die sci-fi films uit zijn jeugs combineert met wat de concurrenten doen, maar dan nét niet.

En dan kom je uit bij de performance van de ID.3 (ohh wat een hippe.3 naam.3 zeg.3, waar zijn de ID.1 en ID.2 eigenlijk?) Hij komt bij lange na niet zover als de goedkoopste Tesla, biedt vooral geen acceleratie die ook maar ergens op lijkt, en dan vraag je jezelf toch snel af waarom je niet gewoon voor een veel leukere hybride of zelfs volledig fossiele brandstoffen auto moet gaan...

En er zijn dus mensen die dit VW gedrocht (en ik ben fan van VW in het algemeen, ik heb zelf een erg fijne Golf) hebben besteld? In plaats van een Tesla? Why...?

Ik ben op korte termijn weer in de markt voor een auto, mogelijk zelf leasen via een eigen onderneming, maar de ID.3 komt echt op geen enkel punt naar voren als iets wat goed gaat zijn. Integendeel, het lijkt een enorme teleurstelling te zijn. En hij is nog niet eens beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
Dan koop je toch een Tesla?
Verder ben ik het niet eens met je punten. Een touchpad tijdens het rijden...
De ID.3 wordt ook goedkoper dan de Tesla model 3. Dus niet geheel te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23
Het ding zal ook wel spraaksturing hebben..?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:23
Blue-eagle schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:19:
[...]

Wat een ronduit be-la-che-lijke auto :o Touch controls zijn gewoon NIET fijn in een auto. Je wil iets tastbaars hebben met sensitive feedback. Die schermen hangen hoog naast je, dus je kan je elleboog niet eens ergens op leunen. Dus als je rustig aan het rijden bent en je wil van radiozender veranderen of een ander nummer afspelen dan bobbelt je hand dus alle kanten op.

Auto's zoals dit hebben een armsteun nodig met op een natuurlijke plek gewoon een touch pad zoals je die kan vinden in laptops.

Dat deze fabrikanten zo nodig overal touch moeten toepassen zegt wel genoeg over die bizar verouderde markt. Hell, zelfs Tesla doet dit niet goed.

Kijk dan naar die kleine knoppen in dat display! Levensgevaarlijk én onmogelijk om precies te bedienen. Ja, dat kan ongetwijfeld ook via je stuur... maar dat het überhaupt een touch screen is gaat gewoon levens kosten...

Alle schermen moeten gewoon niet interactief zijn door ze te moeten aanraken. En al dat plastic overal, gatverdamme wat een goedkoop uitziende auto :> Het design is van A tot Z bedacht door een 70+er die sci-fi films uit zijn jeugs combineert met wat de concurrenten doen, maar dan nét niet.

En dan kom je uit bij de performance van de ID.3 (ohh wat een hippe.3 naam.3 zeg.3, waar zijn de ID.1 en ID.2 eigenlijk?) Hij komt bij lange na niet zover als de goedkoopste Tesla, biedt vooral geen acceleratie die ook maar ergens op lijkt, en dan vraag je jezelf toch snel af waarom je niet gewoon voor een veel leukere hybride of zelfs volledig fossiele brandstoffen auto moet gaan...

En er zijn dus mensen die dit VW gedrocht (en ik ben fan van VW in het algemeen, ik heb zelf een erg fijne Golf) hebben besteld? In plaats van een Tesla? Why...?

Ik ben op korte termijn weer in de markt voor een auto, mogelijk zelf leasen via een eigen onderneming, maar de ID.3 komt echt op geen enkel punt naar voren als iets wat goed gaat zijn. Integendeel, het lijkt een enorme teleurstelling te zijn. En hij is nog niet eens beschikbaar.
Waarom post je dit? Wat is je doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dat moet allemaal blijken uit de eerste proefritten. Kan daar geen zinnig woord over zeggen... en jij ook niet.

Je hebt een punt in je relaas, maar je maakt er een aardig emotieel verhaal van. We zullen dit gewoon straks moeten zien als de auto daadwerkelijk rond rijdt. En wellicht is het niet fijn en zal VW daar vast iets in aanpassen. Je weet dat dit een First edition is... voor de early adopters.
Dit hele verhaal begrijp ik niet. Een ID.3 is geen Tesla en is ook helemaal niet hetzelfde segment. Dus je opmerking raakt kant nog wal. Daarnaast is er een reden dat deze auto ID.3 heet. Lees je even in alsjeblief.
blablabla ... VW gedrocht .... bla bla bla
Laatst een proefrit gemaakt in de VW e-golf. Een erg fijne auto, dus ik hoop maar dat de ID.3 minstens zo fijn zal rijden. De E-Golf verdwijnt niet voor niets straks.
maar de ID.3 komt echt op geen enkel punt naar voren als iets wat goed gaat zijn. Integendeel, het lijkt een enorme teleurstelling te zijn. En hij is nog niet eens beschikbaar.
Iedereen mag een mening hebben, maar ben serieus benieuwd wat nou je bron is waar je dit op baseert. Zoals je zegt: de auto is nog niet eens beschikbaar.
Ik hoop ook serieus dat dit een fijne auto wordt. Eind dit jaar moet ik ook op zoek naar een nieuwe auto en wil zeker voor een EV gaan en deze zou qua prijs mooi in de buurt komen. Dus ja, ik hoop dat het een succes wordt.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
[...]

Wat een belachelijke post zonder enige kennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetaalMan
Sircuri schreef op zondag 5 april 2020 @ 01:00:
[...]

Dat moet allemaal blijken uit de eerste proefritten. Kan daar geen zinnig woord over zeggen... en jij ook niet.
Ik ben inderdaad ook benieuwd naar de touch implementatie in de ID.3. Met de plaatsing van het scherm (hoogte én afstand tot bestuurder) is rekening gehouden met touch bediening. En met stuur- en spraakbediening is ook al veel te regelen.

Op basis van mijn eigen ervaringen tot dit moment, kan ik stellen dat ik nog de voorkeur geef aan een iDrive-achtige bediening, eventueel aangevuld met fysieke knoppen voor de belangrijkste zaken (zoals temperatuur!). Alle auto's die ik gereden heb met touch, hadden het scherm nog op de meer 'traditionele' plek op het dashboard. Dus vaak wat verder van de bestuurder af en lager geplaatst. Een iDrive-achtig systeem (zoals in mijn huidige Giulia) werkt dan toch meer relaxed en intuïtief tijdens het rijden, omdat je je arm gewoon op de armsteun kunt laten rusten en je vooral op de weg kunt blijven letten. De algemene trend om zaken als airco (temperatuur) en stoel- en ruitverwarming ook steeds vaker in menu's te verstoppen, heb ik persoonlijk nog niet begrepen...

Maar we gaan het ervaren deze zomer :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Toch heeft de Blauwe Adelaar wel een punt. Bediening van de bijvoorbeeld de verwarming en ventilatie werkt het lekkerst met draaiknoppen.

Geldt bijvoorbeeld voor het volume van het audiosysteem, bediening op het stuur is leuk, maar met een draaiknop zet je in één keer het volume op het juiste niveau wat je wil.

Kostentechnisch is het veel interessanter om alles via touchscreen te doen.

Ben benieuwd wanneer de ID3 uitgeleverd gaat worden. Misschien een ideetje pooltje gaan maken over de datum?

Ik ga voor 1 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
Onder het scherm zitten wel een aantal dedicated knoppen, volgens mij oa voor temperatuur en volume. Weliswaar geen draaiknop en volgens mij zijn het touch knoppen, maar dat gaat iig niet via een menu op het touchscreen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5xNE1DVhJyCJTQCsmzsPUGjbw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkREoMol9IvevjRnbPgpGDbg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Medjai op 05-04-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:09
MLLL schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:02:
Toch heeft de Blauwe Adelaar wel een punt. Bediening van de bijvoorbeeld de verwarming en ventilatie werkt het lekkerst met draaiknoppen.

Geldt bijvoorbeeld voor het volume van het audiosysteem, bediening op het stuur is leuk, maar met een draaiknop zet je in één keer het volume op het juiste niveau wat je wil.

Ben benieuwd wanneer de ID3 uitgeleverd gaat worden. Misschien een ideetje pooltje gaan maken over de datum?

Ik ga voor 1 november.
Ik vind het prima werken in mijn Model 3. Als VW dezelfde slimmigheidjes heeft dan werkt het prima via een scherm. Ik kan niet zeggen dat ik de knoppen in mijn vorige auto mis. (A4) Ook is het weer zoeken als ik in de Golf van mij vrouw zit. Volume kun je bijvoorbeeld inhouden en dan vrij snel schuiven naar gewenste volume. Temperatuur zit ik bijna nooit aan.

Vooraf had ik ook mijn bedenkingen maar het went snel en zou niet meer terug willen naar 20+ knopjes voor vanalles en nogwat. Ook daar moet je dan kijken op welke temp je hem zet, en welke stand bij stoelverwarming bv. Ook kun je veel met de stem doen desnoods.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Zoveel mensen zoveel wensen.

Ik ben van nature een koukleum, dus in de winter zet ik de verwarming steevast op de hoogste stand tijdens het begin van een rit.

Bij mijn Lexus en Mercedes gaat dat via een draaiknop dus in 1 keer zet je die op de gewenste stand. Dus van 22 graden in éen keer naar max, dus geen gedruk op druktoetsjes of geklungel op een touchscreen. Gevoelsmatig werkt dat een stuk lekkerder in mijn ogen, maar een ander mag daar vast anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
MLLL schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:41:

Ik ben van nature een koukleum, dus in de winter zet ik de verwarming steevast op de hoogste stand tijdens het begin van een rit.

Bij mijn Lexus en Mercedes gaat dat via een draaiknop dus in 1 keer zet je die op de gewenste stand. Dus van 22 graden in éen keer naar max, dus geen gedruk op druktoetsjes of geklungel op een touchscreen. Gevoelsmatig werkt dat een stuk lekkerder in mijn ogen, maar een ander mag daar vast anders over denken.
Met een slider kan dat nog steeds. Daarbij, voordeel is dat ik nu in de app gewoon de auto al kan laten verwarmen tot gewenste temp en stoelverwarming alvast aan kan zetten. In een koude auto instappen (of te warme in de zomer) hoeft dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
MLLL schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:41:

Je kan de id3 voorverwarmen en genieten van de stoel en stuurverwarming.

Ik heb een c3 gehad waar letterlijk alles via het scherm liep, het went snel en het werkt oké. Wat ik tot nu toe bij vw zie is dat ze er veel beter over nagedacht hebben en je ook nog de sliders onder het scherm hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
MLLL schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:02:

Ik ga voor 1 november.
De gewone ID.3? Niet meer dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

bottom line schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:35:
[...]

De gewone ID.3? Niet meer dit jaar.
Da's waarschijnlijk wel de Bottom line. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

MLLL schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:01:
[...]

Da's waarschijnlijk wel de Bottom line. >:)
Ik denk het wel. Omzet in Elektrische/hybride auto's voorkomt een mega boete. Tenzij de omzet van ICE's dit jaar in grote getallen achterblijft.
Truuk zou natuurlijk ook kunnen zijn om de ICE's pas in 2021 op kenteken te laten zetten.
Ik gok op september voor de 1st.

[ Voor 4% gewijzigd door niki_lauda op 05-04-2020 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
[...]

Car2X, HUD, achterbankruimte, dealernetwerk, betere lak, mobile key door NFC, build to order, blind spot radar (en dus ook rear cross trafic alert), praktischer (hatchback vs sedan), warmtepomp, comfortabeler afgeveerd en stiller op de snelweg.

Niet alles zijn must-have’s voor iedereen maar kans is reeel dat er features tussen zitten die mensen apprecieren.
Als je een snelle auto wilt, of het grote scherm neem je beter de Model 3. (Of als je hem binnen enige redelijke tijd wil ontvangen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

+ 8000 euro prijsverschil oid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
Laatste bevestiging vanuit vw:

https://twitter.com/jstac.../1246016809217724416?s=20

https://twitter.com/jstac.../1246141745152262146?s=20

In die 2e rijdt hij in de max versie weg, knappe auto.

[ Voor 39% gewijzigd door AMARONE op 05-04-2020 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

VW en beloftes.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
AndRo555 schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:00:
[...]

Car2X, HUD, achterbankruimte, dealernetwerk, betere lak, mobile key door NFC, build to order, blind spot radar (en dus ook rear cross trafic alert), praktischer (hatchback vs sedan), warmtepomp, comfortabeler afgeveerd en stiller op de snelweg.

Niet alles zijn must-have’s voor iedereen maar kans is reeel dat er features tussen zitten die mensen apprecieren.
Als je een snelle auto wilt, of het grote scherm neem je beter de Model 3. (Of als je hem binnen enige redelijke tijd wil ontvangen...)
Kleine draaicirkel, ga ervan uit dat alles qua auto wel goed doordacht is.. Tesla is voornamelijk de software die ze zover gebracht heeft.

Ik ga het design van de id3 ook steeds meer waarderen trouwens, de model3 blijft raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
AMARONE schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:14:
[...]

Kleine draaicirkel, ga ervan uit dat alles qua auto wel goed doordacht is.. Tesla is voornamelijk de software die ze zover gebracht heeft.

Ik ga het design van de id3 ook steeds meer waarderen trouwens, de model3 blijft raar.
Euhm. Alleen software? Daar doe je ze wel wat te kort mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

AMARONE schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:14:
[...]

Ik vind hem ook wel mooi maar het zwarte deksel op de 'motor'-kap vind ik lelijk. De Seat El Born is wat dat betreft beter. Misschien wacht ik daar wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:23
Waarom? Lijkt me logisch toch? Oud nieuws. Ik zou het raar vinden dat ze bestaande machines uit zetten in deze tijd. Als je dat doet krijg je nog een hogere boete van de EU.

Natuurlijk met Corona en in de huidige tijd ga je nog even melken aan de koeien welke je hebt. Dus ik zie de nieuwswaarde van dit bericht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

f.heinen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:21:
[...]

Waarom? Lijkt me logisch toch? Oud nieuws. Ik zou het raar vinden dat ze bestaande machines uit zetten in deze tijd. Als je dat doet krijg je nog een hogere boete van de EU.

Natuurlijk met Corona en in de huidige tijd ga je nog even melken aan de koeien welke je hebt. Dus ik zie de nieuwswaarde van dit bericht niet.
Dat de ID-3 hoogstwaarschijnlijk niet in de zomer wordt uitgeleverd of wordt geproduceerd, maar dat staat gewoon in het nieuwsbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
MLLL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:31:
[...]

Dat de ID-3 hoogstwaarschijnlijk niet in de zomer wordt uitgeleverd of wordt geproduceerd, maar dat staat gewoon in het nieuwsbericht.
Dit soort berichten blijven maar komen, maar elke keer lijkt het of van een fansite of van dezelfde bron te komen. Ik denk trouwens dat je de id3 en id3 1st los van elkaar moet zien.

De 1st komt in de zomer, afgelopen dagen meerdere keren bevestigd, dat de id3 pure en pro wel veel later komen geloof ik best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:33
Die auto komt gewoon volgens planning, de productie loopt al sinds najaar 2019. Kan best dat door de coronacrisis de productie vertraagt maar dan geldt dat voor toekomstige productie.

Er zullen best concurrenten zijn die graag twijfel zaaien, VW dreigt veel marktaandeel te gaan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Time will tell....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
Is überhaupt de id3 fabriek niet super modern waarbij veel minder mensen aan de band werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
twodigits schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:59:
Die auto komt gewoon volgens planning, de productie loopt al sinds najaar 2019. Kan best dat door de coronacrisis de productie vertraagt maar dan geldt dat voor toekomstige productie.

Er zullen best concurrenten zijn die graag twijfel zaaien, VW dreigt veel marktaandeel te gaan pakken.
Ik hoop het. Maar waarom dan de e-Golf verlengen tot november? Als ze gewoon volgens planning gaan uitleveren zou dit niet nodig zijn om de boete te ontwijken. Op dit moment is het volgens mij gewoon nog niet helder. Dit soort beslissingen duiden echter eerder op slecht nieuws dan op goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 10:37
Inspired schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:49:
[...]

Ik hoop het. Maar waarom dan de e-Golf verlengen tot november? Als ze gewoon volgens planning gaan uitleveren zou dit niet nodig zijn om de boete te ontwijken. Op dit moment is het volgens mij gewoon nog niet helder. Dit soort beslissingen duiden echter eerder op slecht nieuws dan op goed nieuws.
Precies mijn idee. Ze maken geen eGolf meer van de Golf8, want 'niet nodig, geen vraag, de ID3 komt!' Waarom dan wel de eGolf, die naar eigen zeggen dus helemaal gekannibaliseerd wordt door de ID3 door laten lopen tot einde jaar? Die productiecapaciteit kan je toch beter inzetten voor je nieuwe top EV, de ID3? Dat klinkt toch echt als bittere noodzaak.

We gaan het zien de komende maanden. Ik hoop voor VW dat ze hun beloften waar kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
DeGroteMuis schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:15:
[...]

Precies mijn idee. Ze maken geen eGolf meer van de Golf8, want 'niet nodig, geen vraag, de ID3 komt!' Waarom dan wel de eGolf, die naar eigen zeggen dus helemaal gekannibaliseerd wordt door de ID3 door laten lopen tot einde jaar? Die productiecapaciteit kan je toch beter inzetten voor je nieuwe top EV, de ID3? Dat klinkt toch echt als bittere noodzaak.

We gaan het zien de komende maanden. Ik hoop voor VW dat ze hun beloften waar kunnen maken.
de huidige eGolf wordt niet op dezelfde productielijn gemaakt als de ID3, ze bijten elkaar dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Nu online
DeGroteMuis schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:15:
[...]

Om het gat tot aan de standaard id3 te vullen aangezien de e golf populair is. De 1st is in die zin een ander proces, auto's zijn gemaakt? en de huidige crisis zal dan weinig invloed hebben itt de pure en pro versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

AMARONE schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:03:
[...]

Om het gat tot aan de standaard id3 te vullen aangezien de e golf populair is. De 1st is in die zin een ander proces, auto's zijn gemaakt? en de huidige crisis zal dan weinig invloed hebben itt de pure en pro versie.
Je gelooft het zelf allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
AMARONE schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:03:
[...]

Kunnen ze beter een paar extra 1sts’s maken. Voor 4k meer krijg je bijna dubbele range. Denk dat elke e-Golf koper dat wel zou willen.

Pagina: 1 ... 9 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.