Beloofd! 😁Freakie1NL schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:41:
[...]
Dat is flexibel, je kan hem afduwen dus zal om HxB gaan. Als jij belooft als je het toepast hier foto's van te maken en dit te plaatsen meet ik dit deze week even op. Heb ook een Plus. Overigens is er geen verschil tussen Plus en standaard op dit gebied.
Dan doe je Volkskrant toch wat te kort... Ze publiceren al jaren korte artikelen over auto's, maar pretenderen niet dat het een uitgeebreide test is. Het is geen autoblad, maar voor de argeloze-niet-erg-auto-minded lezer informatief genoeg en moet ook gewoon lekker te lezen zijn. Ten minste geen zinloos geneuzel over 'trommeltjes achter' die je toch bijna niet gebruikt. En als nieuwe ID4 rijder kan ik het allemaal wel beamen hoor. Het is gewoon een heel lekkere auto. Aleen van dat 'weinig begeerte' ervaar ik anders: al 3 x een thumbsup van medeweggebruikers gehad in een week tijd en een collega die bekende stikjaloers te zijnReplay256 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:36:
[...]
Artikel lijkt of het is geschreven door Volkswagen zelf.
Grappig dat je begint over de trommelremmen. Dat stukje heb ik niet mee gekopieerd:
TROMMELREMMEN
Ondanks het bestelbusjesgewicht van ruim 2.100 kilogram heeft de ID.4 achter trommelremmen. Dat voelt jarenzeventig ouderwets, maar het is misschien wel een goed idee: trommelremmen zijn goedkoper en doordat de elektrische ID.4 voornamelijk op de motor remt om energie terug te winnen, worden remmen veel minder zwaar belast, zelfs bij flinke bergafdalingen. Bliktip: niet bovenop de Brennerpas je accu helemaal vol laden, want dan werkt regeneratief remmen niet en zullen de trommels het zwaar te verduren krijgen bij de afdaling.
Daarmee ook een waardevolle tip achtergehouden 😉
TROMMELREMMEN
Ondanks het bestelbusjesgewicht van ruim 2.100 kilogram heeft de ID.4 achter trommelremmen. Dat voelt jarenzeventig ouderwets, maar het is misschien wel een goed idee: trommelremmen zijn goedkoper en doordat de elektrische ID.4 voornamelijk op de motor remt om energie terug te winnen, worden remmen veel minder zwaar belast, zelfs bij flinke bergafdalingen. Bliktip: niet bovenop de Brennerpas je accu helemaal vol laden, want dan werkt regeneratief remmen niet en zullen de trommels het zwaar te verduren krijgen bij de afdaling.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Is er een manier om te achterhalen waarom een laadsessie is gestopt, anders dan dat ik de sessie zelf heb gestopt?
Heb de voorklima ingesteld bij 70% (laden tot 80% ingesteld). Laden is gestopt bij 71% en ledindicator was rood.
Heb de voorklima ingesteld bij 70% (laden tot 80% ingesteld). Laden is gestopt bij 71% en ledindicator was rood.
...en waarom?
Verwijderd
Weet iemand of er voor de ID.3 een variabel laadbodem te bestellen is zoals die standaard in de Max zit, waar je dus de oplaadkabel onder kan leggen? Op de accessoireshop van Volkswagen zie ik alleen rubberen matten ter bescherming, maar geen laadbodem die als het ware 10cm hoger zit. Hopelijk snappen jullie beetje wat ik bedoel
https://shop.ahw-shop.de/...stung-gepaeckraum-schwarzVerwijderd schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:41:
Weet iemand of er voor de ID.3 een variabel laadbodem te bestellen is zoals die standaard in de Max zit, waar je dus de oplaadkabel onder kan leggen? Op de accessoireshop van Volkswagen zie ik alleen rubberen matten ter bescherming, maar geen laadbodem die als het ware 10cm hoger zit. Hopelijk snappen jullie beetje wat ik bedoel
Trommelremmen schijnen in gebieden met veel sneeuw en zout fijn te zijn. Geen roest en aanslag. Blijven mooi schoon. Zeker als je deze inderdaad minder gebruikt zoals met een EV.peacelord schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:34:
Grappig dat je begint over de trommelremmen. Dat stukje heb ik niet mee gekopieerd:
TROMMELREMMEN
Nou heb hem terug. Eindelijk een werkend ID.Light. Komende tijd maar even in de andere aanpassingen van 0783 duiken. Android Auto in elk geval werkend gekregen, maar nog niet gebruikt.Freakie1NL schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:19:
[...]
Ja door jou ervaring zit ik nu met samen geknepen billentjes. Maar belangrijkste van een auto vind ik nog altijd dat hij altijd start en je dan van a naar b brengt. Nu met de ID.3 gehad dat hij dit al 1x niet heeft gedaan. Dan liever bij een dealer totdat die kans zeer miniem is dan blijven aankloten.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Helaas vandaag mijn eerste echte storing gehad (altans dat wordt aangegeven door de auto in het wagen menu). Een instrumentenpaneel storing
Volgens mij is deze nog niet eerder in dit forum voor gekomen... heb morgen om 11:00 een afspraak met de VW werkplaats ben benieuwd of ik een upgrade krijg, heb al eerder wat storingen gehad die ook best gevaarlijk zijn (Geeft soms ineens de notificatie “Remmen!” Aan terwijl er niets aan de hand is, ook al 1x gehad dat hij ook hard zelf remt. Gelukkig geen achterligger), maar ze mochten vanuit volkswagen hiervoor geen update installeren en ik moet nu elke keer de front-assist uitschakelen....
Heb volgens mij 0564 op dit moment op mijn id.3 Plus.
Heb volgens mij 0564 op dit moment op mijn id.3 Plus.
:strip_exif()/f/image/sPxS87dHhmmb4OrrzNvQCNtp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb eindelijk mn ID.4 max ontvangen!
Top auto maar ben nog wel even bezig met alles uitvinden denk ik
2 dingen die me opvallen.
- ik krijg inderdaad de passagiersspiegel niet goed ingesteld bij achteruitrijden en de handleiding biedt ook niet echt een oplossing.
-de HUD lijkt scheef te zitten. Het is een beetje gedraaid. Klopt dit of gaat er iets mis? Ik zal proberen een foto te maken waar dit te zie is.
- ik krijg inderdaad de passagiersspiegel niet goed ingesteld bij achteruitrijden en de handleiding biedt ook niet echt een oplossing.
-de HUD lijkt scheef te zitten. Het is een beetje gedraaid. Klopt dit of gaat er iets mis? Ik zal proberen een foto te maken waar dit te zie is.
.
Je kunt de HUD in de instellingen aanpassen, dus roteren en groter/kleiner maken. Was bij mij ook het geval, maar na de aanpassing staat hij precies goed!AkroBatik schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:58:
Ik heb eindelijk mn ID.4 max ontvangen!
Wat betreft die passagiersspiegel, daar heb ik dus ook heel lang mee lopen kloten, uiteindelijk is het me wel gelukt. Je moet het knopje van de spiegel inderdaad wel goed in R zetten (dus niet L of 0, dit reset ook elke keer als je de auto start, dus check het goed).
Zolang je de auto niet open maakt gaat de auto altijd vanzelf weer op slot na x seconden. Dat had ik ook op de e-golf met keyless.Simply1337 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:29:
[...]
Even een plug naar mezelf:
Moment vanaf dat ik al 20 sec buiten range ben. Aan het einde van video zie je waar ik ongeveer stond voordat het uit zichzelf afsloot. Is wel 20-30m ver.
YouTube: IQ.Lights Welcome Home & Leaving Home | VW ID.4 1st Max
Wanneer ik een deur geopend heb gaat de auto niet vanzelf op slot.
Stiekem hoop ik dat de functie met SW update wel wordt toegevoegd.
Dat is denk ik de verwarring dan inderdaad - de ID.3 heeft geen auto lock bij weglopen. Zoals b.v. alle Renaults. Alleen als je de auto niet geopend hebt (deur) gaat hij idd weer dicht.SjoerdGTI schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:18:
[...]
Zolang je de auto niet open maakt gaat de auto altijd vanzelf weer op slot na x seconden. Dat had ik ook op de e-golf met keyless.
Is er iemand al achter wat de logoprojectie op de grond zou moeten voorstellen? Het lijkt wel een Renault logo. Hadden ze toevallig nog een lampje over?
Kijk maar eens naar de filmpjes van teslaBjorn. Bij de Tesla noemen ze dat Phantombreaking.Kratos schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:53:
... heb al eerder wat storingen gehad die ook best gevaarlijk zijn (Geeft soms ineens de notificatie “Remmen!” Aan terwijl er niets aan de hand is, ook al 1x gehad dat hij ook hard zelf remt...
Klinkt zuiver en helder, niet al te veel kracht onderin(bass) maar is zeker niet slecht.vinom schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:21:
Ik heb nog niemand gehoord over de audio/speakers in hun ID.x
Klinkt het een beetje?
2 tweeters voor, 1 speaker per deur en 1 center speaker. Doet z'n werk prima.. Kan het beter? Zeker. Als de optionele geluidsinstallatie mogelijk was had ik die ook wel genomen.. (enyaq heeft het als Skoda sound system)
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Dit vroeg ik mijzelf ook af, bijzonder toch ?Mdesign schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:06:
Is er iemand al achter wat de logoprojectie op de grond zou moeten voorstellen? Het lijkt wel een Renault logo. Hadden ze toevallig nog een lampje over?
Ja inderdaad, ik heb altijd het gevoel dat ik erop moet gaan staan om een of andere reden, maar moeilijk om dan de deur open te maken
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
`SjoerdGTI schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:18:
[...]
Zolang je de auto niet open maakt gaat de auto altijd vanzelf weer op slot na x seconden. Dat had ik ook op de e-golf met keyless.
make sense, zal het wel een keertje goed bekijken
Dat geprojecteerde logo komt overeen met de ruitjes die in de stickers zitten op de c-stijl van de first edition modellen. Die overeenkomst snap ik op zich maar om dit nu als geprojecteerd logo te gebruiken i.p.v. een VW of ID.3 /4 logo vind ik wel een gemiste kans, hier heeft volgens mij niemand wat mee...Antekw schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 07:55:
[...]
Dit vroeg ik mijzelf ook af, bijzonder toch ?
Na software update ncc1701 wordt je dan automatisch naar IN de auto getransporteerd...Deur hoeft dan niet meer open.Boy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:38:
Ja inderdaad, ik heb altijd het gevoel dat ik erop moet gaan staan om een of andere reden, maar moeilijk om dan de deur open te maken
[ Voor 4% gewijzigd door VNBaaij op 07-01-2021 11:44 ]
Verwijderd
Hahaha ik moest hier te hard om lachen dan normaal is eigenlijkVNBaaij schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:44:
[...]
Na software update nc1701 wordt je dan automatisch naar IN de auto getransporteerd...Deur hoeft dan niet meer open.
Haha precies mijn gedachte. Kreeg er ook al wat vragen over van mensen die meerijden. Vraag me dan serieus af wie dit een goed idee vondMdesign schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:06:

Volgens mij komt het licht logo voort uit de periode dat de ID in camouflagetrim rondreed, daar verwijst het naar.Mdesign schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:06:
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Hoop van harte dat er ooit een optie komt om accu capaciteit uit te drukken in kWh.
Vooral in de app, wat moet ik nou met '19 km/u' als laadsnelheid
dit is met een 1 fase / 35A lader trouwens, veel te traag. Bij de 22kW Allego palen in onze wijk laad ik gemiddeld met '50km/u'.
Vooral in de app, wat moet ik nou met '19 km/u' als laadsnelheid

Bij onze 11kW paal op kantoor haal ik zo'n 66km/u, prima dus. Bij de FastNED haalde ik zo'n 78kW/u gemiddeld van 7%-67%. Geen idee wat dat is in km/u of km/minuut - de FastNED palen hebben maar een heel summier display.oZy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:57:
Hoop van harte dat er ooit een optie komt om accu capaciteit uit te drukken in kWh.
Vooral in de app, wat moet ik nou met '19 km/u' als laadsnelheiddit is met een 1 fase / 35A lader trouwens, veel te traag. Bij de 22kW Allego palen in onze wijk laad ik gemiddeld met '50km/u'.
Een ID3/4 kun je AC laden met 3 fases.oZy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:57:
Vooral in de app, wat moet ik nou met '19 km/u' als laadsnelheiddit is met een 1 fase / 35A lader trouwens, veel te traag. Bij de 22kW Allego palen in onze wijk laad ik gemiddeld met '50km/u'.
En daarom moet je ook niet laden met 1 fase /32A. dan zit je te laden met 7.4kw. als het gaat om laadsnelheid
Een 22kw paal is dan ook 3 fase x 32a en dus 3x de betreffende laadsnelheid hierboven geschreven (22kw), maar de id.3/4 kan deze vermogen ook aan? wist ik niet
Meeste palen zijn dan ook 3 fase x 16 a met een laadvermogen van 11kw. ecnomisch gezien ook het beste want er hoeven geen dikke kabels getrokken te worden. enkele 1fase laders hebben dan het probleem dat ze dan "maar" met 3.7kw laden
even wat meer info
https://www.laadpaal24.nl/hoe-kies-je-de-beste-laadpaal
[ Voor 6% gewijzigd door Simply1337 op 07-01-2021 12:27 ]
Nee, De ID.3 en ID.4 kunnen de 22kW aansluiting niet (optimaal) benutten, de charger in de ID is maar 11kW. Alleen de Renault Zoë kan dit (mogelijk nog een andere EV ook, maar Tesla's, Kona en Nero b.v. ook niet). Wel jammer want we hebben wel 22kW publieke palen om ons huis staan.Simply1337 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:26:
[...]
Een ID3/4 kun je AC laden met 3 fases.
En daarom moet je ook niet laden met 1 fase /32A. dan zit je te laden met 7.4kw. als het gaat om laadsnelheid
Een 22kw paal is dan ook 3 fase x 32a en dus 3x de betreffende laadsnelheid hierboven geschreven (22kw), maar de id.3/4 kan deze vermogen ook aan? wist ik niet
Meeste palen zijn dan ook 3 fase x 16 a met een laadvermogen van 11kw. ecnomisch gezien ook het beste want er hoeven geen dikke kabels getrokken te worden. enkele 1fase laders hebben dan het probleem dat ze dan "maar" met 3.7kw laden
even wat meer info
maar zijn laadsnelheid gaat wel bijna met 2.5x omhoog, dan laadt hij niet met 7,2kw en dus maar 3.6kw. Mystery solvedSoeski schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:33:
[...]
Nee, De ID.3 en ID.4 kunnen de 22kW aansluiting niet (optimaal) benutten, de charger in de ID is maar 11kW. Alleen de Renault Zoë kan dit (mogelijk nog een andere EV ook, maar Tesla's, Kona en Nero b.v. ook niet). Wel jammer want we hebben wel 22kW publieke palen om ons huis staan.
Verwijderd
Even wat anders, ik woon in een appartement waarbij wij onze auto's parkeren in een grote garage. Nou heb ik een offerte aangevraagd voor een laadpaal, blijkt dit €1500,- te zijn (!). Dit is geen normaal bedrag hiervoor toch? Heeft de maken met het feit dat mijn parkeerplek niet gunstig zit en er 60m aan voedingskabel nodig is om stroom aan te leggen. Dit terwijl ik bij andere laadpalen zie dat ze zo uit het stroom uit lampen aan het plafond trekken. Iemand die hier ervaringen mee heeft?
22 kW palen zijn bedoelt om bij beide sockets 11 kW te kunnen behalen. Zie ook reactie @KrlGl . Heb hier keuze uit 2 openbare palen, waarvan één 22 kW betreft en een andere 11 kW. Die met 11 is leuk, totdat er zich ook een andere auto meld. Dan gaat het rap achteruit.Soeski schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:33:
[...]
Nee, De ID.3 en ID.4 kunnen de 22kW aansluiting niet (optimaal) benutten, de charger in de ID is maar 11kW. Alleen de Renault Zoë kan dit (mogelijk nog een andere EV ook, maar Tesla's, Kona en Nero b.v. ook niet). Wel jammer want we hebben wel 22kW publieke palen om ons huis staan.
Waarbij 11 kW voor de ID.3 echt wel meer dan voldoende is. Accu van 58 kW die je waarschijnlijk nooit leeg hebt (anders snellader) heb je in minder dan 5 uur vol met 11 kW. Is toch prima.
[ Voor 12% gewijzigd door Freakie1NL op 07-01-2021 12:45 ]
Je geeft te weinig details, maar voor een 22 kW lader met een vorm van load management is dit zeker geen gekke prijs.Verwijderd schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:41:
Even wat anders, ik woon in een appartement waarbij wij onze auto's parkeren in een grote garage. Nou heb ik een offerte aangevraagd voor een laadpaal, blijkt dit €1500,- te zijn (!). Dit is geen normaal bedrag hiervoor toch? Heeft de maken met het feit dat mijn parkeerplek niet gunstig zit en er 60m aan voedingskabel nodig is om stroom aan te leggen. Dit terwijl ik bij andere laadpalen zie dat ze zo uit het stroom uit lampen aan het plafond trekken. Iemand die hier ervaringen mee heeft?
Ter vergelijking, hier ga ik naar 3x25. Alles in de groepenkast zelf gedaan. Voor een 22 kW meter met management die nu via de lease gaat kost dat al 2.000. Ja dat kan goedkoper als je zelf gaat shoppen, voordeel van lease is dat dit je bijtelling verlaagd. Maar 1.500 is geen gekke prijs.
Tenzij een simpele domme wallbox, dan kan je al voor 1.000 klaar zijn.
Geen verkeerde prijs, zomaar van lampen tappen lijkt mij trouwens niet echt de bedoeling. Normaal moeten daar toch extra voorzieningen voor getroffen worden.Verwijderd schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:41:
Zie trouwens in de configurator van de ID3 (was benieuwd of er al meer keuze (zoals de ID.4) was) dat de 1st Editions duurder zijn geworden.
Ik vergat erbij te zeggen dat we ook een Zoë hebben. Die is dus theoretisch sneller vol als er aan de andere aansluiting niemand staat. Overigens heeft de Zoë ook standaard een warmtepomp, maar rijdt echt niet zuiniger of verder dan de ID.3 zonder wp tot nu toe.KrlGl schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:38:
Nee, dat is niet jammer want als er twee auto’s aan een 22 kW paal staan krijgen ze allebei 11 kW.
Zo heb je toch nog je maximum laadsnelheid
/Edit dit was een reactie op @Soeski
RTFM! ik dacht dat je de HUD alleen links rechts kon bewegen, maar het is dus om te draaien. Vreemd!II Stevow II schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:01:
[...]
Je kunt de HUD in de instellingen aanpassen, dus roteren en groter/kleiner maken. Was bij mij ook het geval, maar na de aanpassing staat hij precies goed!
Wat betreft die passagiersspiegel, daar heb ik dus ook heel lang mee lopen kloten, uiteindelijk is het me wel gelukt. Je moet het knopje van de spiegel inderdaad wel goed in R zetten (dus niet L of 0, dit reset ook elke keer als je de auto start, dus check het goed).
Gisteren ook de auto aan de lader gehangen, maar ondanks dat hij max. 80% staat in het wagen menu, stond hij vanochtend op 92%(slechts 3.6 KWH). Is deze slider alleen een indicatie voor wanneer hij dat bereikt? of echt een maximum?
.
Schuim? Dan is hij toch in no-time stuk lijkt mij? Die van mij ligt nog bij de dealer klaar, cq nog niet kunnen beoordelen.II Stevow II schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:08:
Zojuist de juiste kofferbakinleg bij de dealer opgehaald voor een ID.4 met variabele bodem. Deze past wel netjes. Ik vind de kwaliteit wel een stuk minder, het is ook van schuim i.p.v. rubber zoals de andere inleg.
[Afbeelding]
1 cm = 10 mm = 10000 µm
precies mijn punt waarom het onzin is dat het afgenomen vermogen niet gewoon vermeld wordt in de app ipv die niets zeggende km/u eenheid. Dit hoeft helemaal geen mystery te zijn.Simply1337 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:37:
maar zijn laadsnelheid gaat wel bijna met 2.5x omhoog, dan laadt hij niet met 7,2kw en dus maar 3.6kw. Mystery solved
Ik snap dat de ID.4 niet optimaal gebruik maakt van een 1x35A of 3x35A lader, maar ik kies natuurlijk niet hoe palen zijn ingericht. Thuis heb ik gewoon 3x16A.
Het is een maximum. Ik heb nog nooit gehad dat hij er overheen is gegaan. Wat wel natuurlijk kan; auto is 85% vol. Zet jij hem dan op 80% dan gaat hij niet laden, maar er gaat natuurlijk ook niets uit.AkroBatik schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:23:
[...]
RTFM! ik dacht dat je de HUD alleen links rechts kon bewegen, maar het is dus om te draaien. Vreemd!
Gisteren ook de auto aan de lader gehangen, maar ondanks dat hij max. 80% staat in het wagen menu, stond hij vanochtend op 92%(slechts 3.6 KWH). Is deze slider alleen een indicatie voor wanneer hij dat bereikt? of echt een maximum?
Ja ik ben zelf dan ook heel benieuwd hoelang hij het vol houdt. Wellicht dat er t.z.t. een 3rd party shop dan een beter alternatief heeft. Wel jammer van Volkswagen, ik snap niet waarom ze er niet gewoon een kunststof variant van maken net zoals bij de gewone inleg.pietermx schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:25:
[...]
Schuim? Dan is hij toch in no-time stuk lijkt mij? Die van mij ligt nog bij de dealer klaar, cq nog niet kunnen beoordelen.
In de productomschrijving staat overigens "Kunststofschuim". Als ik bij de Arteon kijk is het trouwens ook kunststofschuim, bij de Tiguan is het dan wel weer gewoon kunststof. Ook staat er in de omschrijving:
dus het zal wel een feature zijnWanneer de inleg niet gebruikt wordt, kan deze opgerold worden om gemakkelijk op te bergen. Deze kofferbakmat is geschikt voor de ID.4.
Nee, ik parkeerde de auto met 65% en de slider op 80% gezet, maar vannochtend stond hij op 92%.Freakie1NL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:27:
[...]
Het is een maximum. Ik heb nog nooit gehad dat hij er overheen is gegaan. Wat wel natuurlijk kan; auto is 85% vol. Zet jij hem dan op 80% dan gaat hij niet laden, maar er gaat natuurlijk ook niets uit.
Had ook de vertrektimer aangezet voor de verwarming, maar de auto gaf aan dat hij deze niet kon starten en ik de dealer mag opzoeken. Morgen nog maar eens proberen.
Is het trouwens niet raar dat je de verwarming kan starten op afstand met een app, maar dat je niet kan zien of de auto op slot zit? Bij mn vorige auto was dat met "mijn volkswagen" app en niet de WE connect. Is dat ook zoiets bij de ID.X? De mijn volkswagen app kent de auto niet
.
We Connect ID nodig van de store.AkroBatik schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:47:
[...]
Nee, ik parkeerde de auto met 65% en de slider op 80% gezet, maar vannochtend stond hij op 92%.
Had ook de vertrektimer aangezet voor de verwarming, maar de auto gaf aan dat hij deze niet kon starten en ik de dealer mag opzoeken. Morgen nog maar eens proberen.
Is het trouwens niet raar dat je de verwarming kan starten op afstand met een app, maar dat je niet kan zien of de auto op slot zit? Bij mn vorige auto was dat met "mijn volkswagen" app en niet de WE connect. Is dat ook zoiets bij de ID.X? De mijn volkswagen app kent de auto niet
maar je kun nog niet zien of je auto gesloten is.. en iedere commando naar de auto duurt 40-60sec voordat je het terugziet.
Heeft iemand hier een antwoord op? Later aangepast, daarom mezelf gequote.wheli schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:09:
Edit: heeft al iemand een USB-C kabel besteld? Die bij VW (type-C naar type C) is uitverkocht. Nog tips waar ik op moet letten? Welke generatie/datasnelheid/max wattage laden? Zoiets?
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Simply1337, wat toevallig, jij staat op de .......weg lekker op te laden:) Ik werk daar en sta daar ook regelmatig. Leuk Youtube-kanaaltje ook.
Echter: je moet wat minder laadpaalkleven maat, soms staat jouw auto er 2 dagen achter elkaar. Zeker gezien de vele zakelijke rijders op kantoor, zijn de laadplekken nu wel schaars geworden. Gelieve na het opladen de auto weg te halen.
Verder: hele mooie wagen!
Echter: je moet wat minder laadpaalkleven maat, soms staat jouw auto er 2 dagen achter elkaar. Zeker gezien de vele zakelijke rijders op kantoor, zijn de laadplekken nu wel schaars geworden. Gelieve na het opladen de auto weg te halen.
Verder: hele mooie wagen!
Ik heb gewoon een USB C kabel gekocht, zou niet weten waarom dit via VW moet. Hiermee kan ik in elk geval mijn telefoon snelladen. Die heeft daar volgens mij 30 watt ofzo voor nodig, dus dit kabeltje kan dat minimaal leveren.wheli schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:08:
[...]
Heeft iemand hier een antwoord op? Later aangepast, daarom mezelf gequote.
https://www.amazon.nl/UGR...bel&qid=1610025071&sr=8-5
Die We connect app is helaas enorm beperkt en het is idd raar voor zo'n nieuw platform. Wij hebben privé ook een electrische Skoda CityGo en die is uiteraard gebaseerd op een veel ouder VW platform maar de bijbehorende app is veel uitgebreider, Je kunt niet alleen zien of je deuren en ramen gesloten zijn en of je lampen aan of uit staan. Er zit zelfs uitgebreide statistiek in waarbij je per rit (of over lange termijn) je afstand, snelheid, reistijd en verbruik kunt zien. Hierbij is het verbruik zelfs uitgesplitst tussen totaalverbruik, motor verbruik, acc verbruik, en teruggewonnen energie m.b.v. recuperatie. Dit allemaal per rit over lange tijd terug inzichtelijk(!). Hiermee zie je bijv. heel mooi het verschil in verbruik tussen zomer en winter.AkroBatik schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:47:
[...]
Ik was best verrast dat dit niets hiervan voor de ID.3 beschikbaar is terwijl ze de techniek allmaal al lang in huis hebben... Hoop dat dit uiteindelijk ook voor de ID serie gaat komen...
Kun je hem dan daadwerkelijk oprollen? Of is dat hetzelfde als de verlichting in het dashboardkastje... 😜II Stevow II schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:35:
[...]
Ja ik ben zelf dan ook heel benieuwd hoelang hij het vol houdt. Wellicht dat er t.z.t. een 3rd party shop dan een beter alternatief heeft. Wel jammer van Volkswagen, ik snap niet waarom ze er niet gewoon een kunststof variant van maken net zoals bij de gewone inleg.
In de productomschrijving staat overigens "Kunststofschuim". Als ik bij de Arteon kijk is het trouwens ook kunststofschuim, bij de Tiguan is het dan wel weer gewoon kunststof. Ook staat er in de omschrijving:
[...]
dus het zal wel een feature zijn
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Werkt bij jullie de optie Vertrektijd in de app? Ik krijg enkel een wit scherm. Lijkt me handig om precies in te kunnen stellen wanneer ik wegga, zodat hij net voor tijd van 80-100 gaat laden.
Verwijderd
Ik citeer het technisch bureau: het betreft een 60m voedingskabel + een 4 polige installatieautomaat 16 Amp. kar. + voor het verrekenen van elektraverbruik een Hager 3 fase KwH tussenmeter.Freakie1NL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:49:
[...]
Je geeft te weinig details, maar voor een 22 kW lader met een vorm van load management is dit zeker geen gekke prijs.
Ter vergelijking, hier ga ik naar 3x25. Alles in de groepenkast zelf gedaan. Voor een 22 kW meter met management die nu via de lease gaat kost dat al 2.000. Ja dat kan goedkoper als je zelf gaat shoppen, voordeel van lease is dat dit je bijtelling verlaagd. Maar 1.500 is geen gekke prijs.
Tenzij een simpele domme wallbox, dan kan je al voor 1.000 klaar zijn.
Gewoon even een account aanmaken om iemand publiekelijk de les te lezen. Je had wellicht beter een DM kunnen sturen?
[ Voor 40% gewijzigd door theHoff op 07-01-2021 14:55 ]
60m voedingskabel is aardig lang. YMVK (vermits niet onder de grond) is al snel 1,50 de meter.Verwijderd schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:18:
[...]
Ik citeer het technisch bureau: het betreft een 60m voedingskabel + een 4 polige installatieautomaat 16 Amp. kar. + voor het verrekenen van elektraverbruik een Hager 3 fase KwH tussenmeter.
4 polige installatieautomaat van 16 ampere betreft 11 kW over 3 fase (3 fase, 1 nul = 4 polig).
Maar belangrijkste ontbreekt. Is het een een domme of slimme paal. Als eerste dan is het aan de prijs, als laatste dan is het een goed geprijsd aanbod.
Over te verduidelijking als je 3 fase hebt kan je 75(3*25)*230=17.250 ~ 17 kW gebruiken zonder de hoofdzekeringen te laten klappen. Laad je met 11 kW dan heb je dus 6 kW (=6000 Watt) over. Doe je wasjes, drogen, vaatwasser en elektrische koken dan is dit vrij krap. Het kan dan in de praktijk prima gaan, maar de meeste mensen hebben dan de voorkeur aan een load balancer. Dan ziet de paal dat er bijvoorbeeld 8 kW door het huis gebruikt is, dan verminderd hij de vraag naar max 9 kW.
Hij is inderdaad wel op te rollen, maar echt soepel gaat dat niet, vraag me af hoe vaak je dat kan doen voordat hij gaat scheuren. Hij is in opgerolde toestand ook niet in de variabele bodem te plaatsen, dus dat zou alleen handig zijn als je hem in huis/garage wilt opbergen.pietermx schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:14:
[...]
Kun je hem dan daadwerkelijk oprollen? Of is dat hetzelfde als de verlichting in het dashboardkastje... 😜
Verwijderd
Het ding is dus, dat dit alleen de aansluiting betreft. Mijn leasemaatschappij regelt de laadpaal, die zit dus nog niet eens in de prijs erbij.. Die 60m komt dus doordat ik midden in de garage sta en dus niet dichtbij muren of aansluitingen.Freakie1NL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:27:
[...]
60m voedingskabel is aardig lang. YMVK (vermits niet onder de grond) is al snel 1,50 de meter.
4 polige installatieautomaat van 16 ampere betreft 11 kW over 3 fase (3 fase, 1 nul = 4 polig).
Maar belangrijkste ontbreekt. Is het een een domme of slimme paal. Als eerste dan is het aan de prijs, als laatste dan is het een goed geprijsd aanbod.
Over te verduidelijking als je 3 fase hebt kan je 75(3*25)*230=17.250 ~ 17 kW gebruiken zonder de hoofdzekeringen te laten klappen. Laad je met 11 kW dan heb je dus 6 kW (=6000 Watt) over. Doe je wasjes, drogen, vaatwasser en elektrische koken dan is dit vrij krap. Het kan dan in de praktijk prima gaan, maar de meeste mensen hebben dan de voorkeur aan een load balancer. Dan ziet de paal dat er bijvoorbeeld 8 kW door het huis gebruikt is, dan verminderd hij de vraag naar max 9 kW.
@Verwijderd Dus het is alleen 1.500 voor het materiaal en installatie t.b.v de laadpaal maar niet de laadpaal zelf? Dan is het zeker duur.
Maar let wel alles in de lease gaat van je bijtelling af en betaal je bruto. Een hogere prijs kan dus voordeliger zijn dan prive regelen.
Maar let wel alles in de lease gaat van je bijtelling af en betaal je bruto. Een hogere prijs kan dus voordeliger zijn dan prive regelen.
Verwijderd
Haha van het hele lease gebeuren heb ik helemaal nooit veel begrepen, dit betekent dus wel dat het uiteindelijk via mijn bijtelling wordt verrekend? Alvast bedankt voor je uitleg en moeite trouwensFreakie1NL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:37:
@Verwijderd Dus het is alleen 1.500 voor het materiaal en installatie t.b.v de laadpaal maar niet de laadpaal zelf? Dan is het zeker duur.
@Tesla3 Kun je aub adres verwijderen, dat kon je prima via dm ook melden.
[ Voor 54% gewijzigd door Simply1337 op 07-01-2021 16:10 ]
Het gaat van je bijtelling af.Verwijderd schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:39:
[...]
Haha van het hele lease gebeuren heb ik helemaal nooit veel begrepen, dit betekent dus wel dat het uiteindelijk via mijn bijtelling wordt verrekend? Alvast bedankt voor je uitleg en moeite trouwens
Even simpel rekensommetje.
Ik betaal voor de ID.3 1st Plus 8% bijtelling over 43.675, ergo: 3.494 euro per jaar aan bijtelling. (Let op bijtelling, dus dit is niet hetgeen wat je betaald maar waar je extra belasting over betaald). Dus per maand circa 291 euro aan bijtelling (bruto).
Ondertussen heb ik in de lease een laadpaal + installatie laten opnemen, deze is na afloop van het leasecontract 100% mijn eigendom. Deze laadpaal + installatie is uitgesmeerd over het leasetermijn. Kost mij bruto circa 35 euro per maand.
Mijn bruto bijtelling is nu dan 291-35=256 euro.
Daar moet je dus belasting over betalen, en zorgt dus voor een lagere netto te betalen bedrag.
Daar kan je dan beter weer een topic report van maken.Simply1337 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:44:
@theHoff Kun je adres verwijderen uit quote, dank.
Ik heb het even gedaan, maar dat is iets wat automatisch gebeurt als de mods het niet toepasselijk vinden.Simply1337 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:44:
@theHoff Kun je adres verwijderen uit quote, dank.
Er is toch altijd wel 1 vrij binnen 500m[minimaal 5 stuks] binnen je kantooringang?
Zelfs nu is er 1 vrij voor de huis.
[ Voor 255% gewijzigd door Simply1337 op 07-01-2021 15:24 ]
@Simply1337
Zou er niet op ingaan, als zijn forum naam ook zijn auto is behoort hij zelf tot de grootste laadpaal klevers onder EV rijders.
Hier in de buurt zijn er allemaal van die Tesla rijders die denken dat ze het alleen recht op een laadpaal hebben. Om dan op een forum iemand publieke op een vermoeden daarvan op aan te spreken gaat m.i. te ver.
Overigens las ik dat in verschillende andere landen er ook betaald moet worden bij laadpalen voor tijdseenheden, om laadpaal kleven te voorkomen. Lijkt mij niet gek om in NL mee te beginnen; als je laad dan betaal je niets voor de tijd. Daarna gaat na een uur een sta tarief in van 50 cent per uur ofzo. Overigens tot in het redelijke. Als je auto 5 uur moet volladen en je hebt een afspraak van 7 uur, is het natuurlijk onzin om de auto voor die 2 uur te verplaatsen.
Zou er niet op ingaan, als zijn forum naam ook zijn auto is behoort hij zelf tot de grootste laadpaal klevers onder EV rijders.
Hier in de buurt zijn er allemaal van die Tesla rijders die denken dat ze het alleen recht op een laadpaal hebben. Om dan op een forum iemand publieke op een vermoeden daarvan op aan te spreken gaat m.i. te ver.
Overigens las ik dat in verschillende andere landen er ook betaald moet worden bij laadpalen voor tijdseenheden, om laadpaal kleven te voorkomen. Lijkt mij niet gek om in NL mee te beginnen; als je laad dan betaal je niets voor de tijd. Daarna gaat na een uur een sta tarief in van 50 cent per uur ofzo. Overigens tot in het redelijke. Als je auto 5 uur moet volladen en je hebt een afspraak van 7 uur, is het natuurlijk onzin om de auto voor die 2 uur te verplaatsen.
[ Voor 10% gewijzigd door Freakie1NL op 07-01-2021 15:08 ]
Verwijderd
Duidelijk, ik heb precies hetzelfde. Dankjewel!Freakie1NL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:47:
[...]
Het gaat van je bijtelling af.
Even simpel rekensommetje.
Ik betaal voor de ID.3 1st Plus 8% bijtelling over 43.675, ergo: 3.494 euro per jaar aan bijtelling. (Let op bijtelling, dus dit is niet hetgeen wat je betaald maar waar je extra belasting over betaald). Dus per maand circa 291 euro aan bijtelling (bruto).
Ondertussen heb ik in de lease een laadpaal + installatie laten opnemen, deze is na afloop van het leasecontract 100% mijn eigendom. Deze laadpaal + installatie is uitgesmeerd over het leasetermijn. Kost mij bruto circa 35 euro per maand.
Mijn bruto bijtelling is nu dan 291-35=256 euro.
Daar moet je dus belasting over betalen, en zorgt dus voor een lagere netto te betalen bedrag
Sorry hoor, maar wellicht een idee om je vooroordelen over Tesla rijders lekker voor je te houden?Freakie1NL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:04:
@Simply1337
Als je iets kan onderbouwen is het geen vooroordeel. Ik zeg niet dat alle Tesla rijders laadpaalklevers zijn, ik zeg dat alle laadpaalklevers hier in de buurt Tesla rijders zijn. Aan die feiten kan ik niets veranderen.koifim schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:11:
[...]
Sorry hoor, maar wellicht een idee om je vooroordelen over Tesla rijders lekker voor je te houden?
Ik ben hier dan wel geen lokale mod, maar wil jullie verzoeken die laadpaalklever-discussie bij deze lekker te laten voor wat het is. Zoek dat maar lekker onderling uit in DM of elders, maar niet hier.
Dit topic is voor het bespreken van de Volkswagen ID.x modellen.
Alvast bedankt voor de medewerking.
[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 07-01-2021 15:29 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Het lijkt me allemaal niet ontopic. Generaliseren is nooit heel verstandig en 'verbeter de wereld begin bij jezelf' vind ik een mooi motto.
Voor laadpaalkleven: check NeedToCharge en meld jezelf ook even aan.
Voor laadpaalkleven: check NeedToCharge en meld jezelf ook even aan.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Bestaat al, word tin noord-brabant en limburg toegepast.Freakie1NL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:04:
@Simply1337
Overigens las ik dat in verschillende andere landen er ook betaald moet worden bij laadpalen voor tijdseenheden, om laadpaal kleven te voorkomen. Lijkt mij niet gek om in NL mee te beginnen;
https://incharge.vattenfa...at-is-een-laadpaalklever/. Zo geldt in Limburg en Noord-Brabant met onze Vattenfall InCharge laadpas tussen 07.00 en 19.00 een minimale afname van 1 kW per uur á € 0,19 exclusief btw. Wie dat niet doet, krijgt een boete van € 0,20 per uur. Zo’n maatregel wordt ook wel ‘boetetarief’, ‘stimuleringstarief’ of ‘stekkergeld’ genoemd.
dat kun je in de auto instellen met de 0783 update. laadpaal als favoriet instellen om vervolgens deelplanningen te maken mbt tot SoC en tijdstip [moet het zelf nog uitvogelen of het echt zo werkt]--Christiaan-- schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:16:
Werkt bij jullie de optie Vertrektijd in de app? Ik krijg enkel een wit scherm. Lijkt me handig om precies in te kunnen stellen wanneer ik wegga, zodat hij net voor tijd van 80-100 gaat laden.
[ Voor 12% gewijzigd door Simply1337 op 07-01-2021 15:36 ]
Volgens mij is dat scherm uberhaupt alleen maar beschikbaar als je 0783 hebt, dus als je dan nog een wit scherm hebt klopt er iets niet want pre 0783 zou je dat scherm niet moeten zien.Simply1337 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:35:
[...]
dat kun je in de auto instellen met de 0783 update. laadpaal als favoriet instellen om vervolgens deelplanningen te maken mbt tot SoC en tijdstip [moet het zelf nog uitvogelen of het echt zo werkt]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Tesla3 op 07-01-2021 16:21 ]
Er staan 2 dubbele laadpalen. Er zijn hier dagelijks:Simply1337 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:59:
Er is toch altijd wel 1 vrij binnen 500m[minimaal 5 stuks] binnen je kantooringang?
Meerdere Kona's en Niro's, E-Golfs, Model 3's, een X, jouw ID4 sinds een week, een Polestar, en zelfs een paar hybride BMW 3 series etc.
Ik had niet de bedoeling om iemand te 'shamen', zijn we kleine kinderen of wat (The Hoff). Het is echter wel vervelend om dagenlang een plek bezet te houden. Ik doe geen rare dingen, maar dit soort gedrag lokt wel uit dat een gekkie een spontane 'racing strape' op de zijkant van je wagen trekt.
Ik weet het, is fijn wegparkeren in de hoek, geen auto aan 1 zijde naast je, en veilig, maar soms kom je echt met 30km range aan en zijn die plekken broodnodig.
ik pak deze even via DM op.Tesla3 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:20:
[...]
Er staan 2 dubbele laadpalen. Er zijn hier dagelijks:
Meerdere Kona's en Niro's, E-Golfs, Model 3's, een X, jouw ID4 sinds een week, een Polestar, en zelfs een paar hybride BMW 3 series etc.
Ik had niet de bedoeling om iemand te 'shamen', zijn we kleine kinderen of wat (The Hoff). Het is echter wel vervelend om dagenlang een plek bezet te houden. Ik doe geen rare dingen, maar dit soort gedrag lokt wel uit dat een gekkie een spontane 'racing strape' op de zijkant van je wagen trekt.
Ik weet het, is fijn wegparkeren in de hoek, geen auto aan 1 zijde naast je, en veilig, maar soms kom je echt met 30km range aan en zijn die plekken broodnodig.
Onze Duitse BatteryLife YouTuber heeft een video gepost hoe de laatste update de 12V batterydrain oplost.
Leuk om te zien:
YouTube: VW Id.3 - 12V battery drain solved ?
Leuk om te zien:
Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
Oplossen nuanceren - het probleem is er nog, maar wordt ge-workaround door het bijladen door de batterij ook als je niet rijdt. De oplossing zit hopelijk in 2.1.KrlGl schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:22:
Onze Duitse BatteryLife YouTuber heeft een video gepost hoe de laatste update de 12V batterydrain oplost.
Leuk om te zien:
Het is toch niet echt een probleem, wat maakt het uit als die 12 v blijft leeglopen. Als hij maar op tijd weer bijgeladen word. Naar wat ik heb begrepen sneuvelen 12v accu's van EV vroegtijd juist omdat ze nauwelijks belast worden.Soeski schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:32:
[...]
Oplossen nuanceren - het probleem is er nog, maar wordt ge-workaround door het bijladen door de batterij ook als je niet rijdt. De oplossing zit hopelijk in 2.1.
Zolang de hoogvoltaccu de 12v accu oplaad zie ik geen probleem.
Sraks eens dat filmpje bekijken. 
Vandaag de batterij weer even opgeladen van mijn ID.3. Heb er 85% van gemaakt, daar stond hij op toen ik hem van de paal ging halen. GOM zegt 307 km met de verwarming aan. Moet er morgen zo'n 250 km maken, dus zou te doen moeten zijn.
Ik denk dat ik van de gelegenheid gebruik maak om eens een FastNed paal te bezoeken voor een short stay van och... 10 minuten? Benieuwd of dat gewoon werkt met mijn MultiTankCard. Dan heb ik dat ook weer een keer gedaan en gezien.

Vandaag de batterij weer even opgeladen van mijn ID.3. Heb er 85% van gemaakt, daar stond hij op toen ik hem van de paal ging halen. GOM zegt 307 km met de verwarming aan. Moet er morgen zo'n 250 km maken, dus zou te doen moeten zijn.
Ik denk dat ik van de gelegenheid gebruik maak om eens een FastNed paal te bezoeken voor een short stay van och... 10 minuten? Benieuwd of dat gewoon werkt met mijn MultiTankCard. Dan heb ik dat ook weer een keer gedaan en gezien.
Probeer een Shell recharge te vinden. Met een MultiTankcard betaal je maar €0,35 per kWh bij een Fastned. betaal je €0,59.Ultraman schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:41:
Sraks eens dat filmpje bekijken.
Scheelt toch weer een paar centen.
Ik ben hier dan wel een lokale mod, maar wil jullie verzoeken die laadpaalklever-discussie bij deze lekker te laten voor wat het is. Zoek dat maar lekker onderling uit in DM of elders, maar niet hier.
© @Ultraman
© @Ultraman
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Denk dat het hem weinig uitmaakt met een MTC kaart tochReplay256 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:51:
[...]
Probeer een Shell recharge te vinden. Met een MultiTankcard betaal je maar €0,35 per kWh bij een Fastned. betaal je €0,59.
Scheelt toch weer een paar centen.
De MTC is inderdaad van de firma. Die verdiend daarom mijn voorkeur, want dat is de primaire kaart.
Wel heb ik toevallig een Shell Recharge kaart klaar liggen! Bedankt voor de tip
Die heb ik de laatste dagen van december besteld en is al even binnen. Moet hem nog wel activeren. Die koppel ik aan mijn rekening om als reserve achter de hand te hebben mocht de MTC een keer weigeren.
Een ander die ik denk ik ook een keer bestel is de Maingau mocht ik vaker de snellader nodig hebben. Die is volgens een maatje prettig voor langs de snelweg om achter de hand te hebben.
Wel heb ik toevallig een Shell Recharge kaart klaar liggen! Bedankt voor de tip
Een ander die ik denk ik ook een keer bestel is de Maingau mocht ik vaker de snellader nodig hebben. Die is volgens een maatje prettig voor langs de snelweg om achter de hand te hebben.
Hoezo Maingau ipv Recharge dan?Ultraman schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:53:
De MTC is inderdaad van de firma. Die verdiend daarom mijn voorkeur, want dat is de primaire kaart.
Wel heb ik toevallig een Shell Recharge kaart klaar liggen! Bedankt voor de tipDie heb ik de laatste dagen van december besteld en is al even binnen. Moet hem nog wel activeren. Die koppel ik aan mijn rekening om als reserve achter de hand te hebben mocht de MTC een keer weigeren.
Ik kan via de Zappi app zien dat ie met 4.4 kw laadt. Gaat niet harder volgens mij omdat de Zappi afgezekerd is op 20A. Ik heb nog 1 fase/40A nu, maar zou toch 7.4 moeten kunnen volgens Zappi...Simply1337 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:26:
[...]
Een ID3/4 kun je AC laden met 3 fases.
even wat meer info
Ik ga later over op 3 fase...
Je auto kan niet met 1fase/ 32A laden(7.2kw), maar 1fase/16A (3.7kw),Boy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:11:
[...]
Ik kan via de Zappi app zien dat ie met 4.4 kw laadt. Gaat niet harder volgens mij omdat de Zappi afgezekerd is op 20A. Ik heb nog 1 fase/40A nu, maar zou toch 7.4 moeten kunnen volgens Zappi...
Ik ga later over op 3 fase...
4.4kw is dan met 20A, wat is je km/uur of min?
Verwacht dat je gewoon met 3.7kw laadt en zapie laat zien wat het kan leveren
Over welke auto hebben we het? ID.3 kan met 32A over 1 fase laden ergo 7.2 kW.
Ik heb het over de ID.4 en ik zie echt via de app 4400 erheen gaan. Hangt nu niet aan de lader, maar ziet er zo uit normaal met 4.4 kW richting Zappi (vaatwasser staat nu flink te gebruiken volgens mij)
/f/image/JI8l4T1MRDcYuWYX8v2bSXNC.png?f=fotoalbum_large)
https://www.drivingelectric.com/volkswagen/id3/rangeThe ID.3 is capable of 7.2kW charging from home wallboxes and 50kW charging from public rapid chargers as standard.
dan is dit ook zo bij de id4 1st
ik pak mn handleiding even
edit: staat alleen 11kw... lagere modellen 7.2kw. oke..
[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 07-01-2021 21:24 ]
Ik heb zelf ook een MTC kaart (New Motion), maar vind ik t wel netjes ook dan op de centen te letten. Ondanks dat het niet uit mijn eigen portemonnee komt.Kacang schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:47:
[...]
Denk dat het hem weinig uitmaakt met een MTC kaart tochbedrijf betaald?
Die van mij komen als het goed is deze week binnen van Alie.wheli schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:08:
[...]
Heeft iemand hier een antwoord op? Later aangepast, daarom mezelf gequote.
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
dit zal ook de reden zijn dat volkswagen dit wil voorkomen, er zat alleen een software hikjes in.Freakie1NL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:09:
[...]
Het is toch niet echt een probleem, wat maakt het uit als die 12 v blijft leeglopen. Als hij maar op tijd weer bijgeladen word. Naar wat ik heb begrepen sneuvelen 12v accu's van EV vroegtijd juist omdat ze nauwelijks belast worden.
Zolang de hoogvoltaccu de 12v accu oplaad zie ik geen probleem.
Dat is het zeker. Goede tip, ik blijf bijleren zoReplay256 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:30:
Ik heb zelf ook een MTC kaart (New Motion), maar vind ik t wel netjes ook dan op de centen te letten. Ondanks dat het niet uit mijn eigen portemonnee komt.
Ik heb even gekeken en er zit maar één Shell Recharge snellader op de route. Alleen zit die net aan de verkeerde kant van de snelweg op dat moment. En dat is in de avond nadat ik vrouw en kinderen in de wagen heb op weg naar huis. Precies het moment waarop ik niet wil stoppen. Plan is juist om reizend in de richting van de plek waar zij zich bevinden te laden.
Er is nog een optie een stukkie van mijn route af: een Shell station langs een hoofdweg in de stad. Daarvoor moet ik wel van de snelweg af en een stuk de stad in rijden. En ook die is weer net aan de overkant van waar ik heen wil, al kan ik daar wel draaien.
Weetje ik kijk wel... Als ik lekker op tijd ben dan rol ik langs die Recharge en probeer ik die. Dan houd ik de Fastned achter de hand mocht ie niet werken of bezet zijn.
En heb ik geen tijd over dan wijk ik niet van mijn route af.
Overigens geen plannen om veel bij die Fastned te laden. Met mijn huidige acculading zou ik het met kleine marge moeten kunnen redden. Maar ik wil het een keer gedaan hebben en een procent of 20 er bij laden is wel lekker. Minuutje of tien staan met 50 kW? Dan kom ik niet met een bijna plat accupakket thuis en moet ie wachten tot ik zaterdag zin heb om te wandelen.
Voorkant vind ik de Skoda mooier, achterkant 100% de ID.4. Interieur is toch een kwestie voor smaak, twijfel een beetje. Op een of andere manier zien knoppen er in ene ouderwets uit. Het interieur van de Skoda is meer neutraal.
YouTube: Volkswagen ID.4 vs ŠKODA ENYAQ iV - Wittebrug
YouTube: Volkswagen ID.4 vs ŠKODA ENYAQ iV - Wittebrug
Het valt mij op dat bij mijn id4 1st de rij met temperatuur en volume “knoppen” geen licht geeft. Hoort dit zo?
Verder krijg ik met geen mogelijkheid handmatig mijn spiegel versteld, verwarmd of ingeklapt. Kan het zijn dat dit ergens geblokkeerd kan zijn met een instelling?
Verder krijg ik met geen mogelijkheid handmatig mijn spiegel versteld, verwarmd of ingeklapt. Kan het zijn dat dit ergens geblokkeerd kan zijn met een instelling?
Geen licht onder die knoppen klopt. Dat heeft de ID.3 ook. Vind ik beetje stomme keuze van VW. Maar je kunt ze op tast redelijk vinden na enige tijd.
Spiegels afstellen moet gewoon werken. Sta je stil? Auto op contact (rem intrappen)? Dan draaien met het wieltje tot de L of de R oplicht. Nu kun je het wieltje naar links, rechts, boven, onder bewegen.
Bij mij reageerde hij ook eens op draaien daarna, dat was wat apart. Dat stukje van de habdleiding ben ik nog niet geweest.
Spiegels afstellen moet gewoon werken. Sta je stil? Auto op contact (rem intrappen)? Dan draaien met het wieltje tot de L of de R oplicht. Nu kun je het wieltje naar links, rechts, boven, onder bewegen.
Bij mij reageerde hij ook eens op draaien daarna, dat was wat apart. Dat stukje van de habdleiding ben ik nog niet geweest.
[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 08-01-2021 08:00 ]
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.