Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 406 407 Laatste
Acties:

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:41
Kammika schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:49:
[...]

met 2 black edition pakketten zelfs... benieuwd hoe dat eruit ziet 8)7
Geen idee.. :P Ik zag het niet staan in de Volkswagen PON configurator, dus ik dat heb ik als opmerking erbij vermeld.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-08 15:15
aapjuh99 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Wanneer heb jij besteld? Ik hoop dat hij dit jaar nog geleverd wordt i.v.m. bijtellingpercentage.. :-(
Ik dacht ergens eind mei, begin juni doorgegeven aan werkgever, maar eerste officiële mail van de dealer dat de bestelling is ontvangen vanuit de leasemaatschappij was van 2 juli.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier net een buzz besteld, 6-zits , niet verlengd, met panoramadak, draaibare voorstoelen door dealer verzorgd en verder niets spannends. Er is jammer genoeg geen stopcontact binnen dus ik moet de kabel van buiten naar binnen leiden, als het regent, om de espressomachine te laten draaien. Wel werkt mijn koelkast op de 12 V , da’s goed genoeg.

Jammer dat de middelste rij stoelen er niet uit kan, de airbags krijgen dan een algehele storing schijnt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-08 12:44
Voor diegene die het nog interessant vind om zijn data weer EVCC of Home Assistent te krijgen.

Ik heb deze GitHub gevolgd : https://github.com/mikrohard/hass-vw-eu-data-act

Op de site https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/ wordt er elk kwartier een json-file gegenereerd met je data.

In EVCC kun je dan de Volkswagen EU Data Act kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_67ZT-4HHpOC78QBkhiSPNl3gxY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jtpW2SLDmLTmiUpvffJpXxGf.png?f=fotoalbum_large

Met als resultaat :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YifSFuIkJUXJlHY-yfrWKEfJ5A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5xAz9TYt5rhzjFRGBaWSmEyp.png?f=user_large

Als de integratie van de Github-link volgt kun je ook weer de data krijgen in Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXghMa67ROE4XqE_nlxZwSjexp4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p2l2rt3o7B6bFIHDItzJsHpu.png?f=fotoalbum_large

ik zal even laten weten hoe soepel het loopt..

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-08 19:20
joezzt schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:14:
Hier net een buzz besteld, 6-zits , niet verlengd, met panoramadak, draaibare voorstoelen door dealer verzorgd en verder niets spannends. Er is jammer genoeg geen stopcontact binnen dus ik moet de kabel van buiten naar binnen leiden, als het regent, om de espressomachine te laten draaien. Wel werkt mijn koelkast op de 12 V , da’s goed genoeg.

Jammer dat de middelste rij stoelen er niet uit kan, de airbags krijgen dan een algehele storing schijnt.
Veel plezier er mee!
Ik wist niet dat je draaibare stoelen bij de dealer kon bestellen, hoe veel kost dat ongeveer?
Wel zo handig om gelijk te laten doen lijkt me.

Ik ben ook aan het kijken naar een Buzz, waarmee we af en toe kunnen kamperen, ik overweeg er een camping stroomaansluiting aan de buitenkant in te laten zetten, die je dan in kun pluggen aan de stroom op de camping, of direct aan de auto met de v2l adapter.

• joezzt
  • Niet online
roltor schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:18:
[...]

Veel plezier er mee!
Ik wist niet dat je draaibare stoelen bij de dealer kon bestellen, hoe veel kost dat ongeveer?
Wel zo handig om gelijk te laten doen lijkt me.

Ik ben ook aan het kijken naar een Buzz, waarmee we af en toe kunnen kamperen, ik overweeg er een camping stroomaansluiting aan de buitenkant in te laten zetten, die je dan in kun pluggen aan de stroom op de camping, of direct aan de auto met de v2l adapter.
Voorstoelen draaibaar 1800,- , maar staat niet op de koopprijs, bestel ik als de auto binnenkomt en kan anders beslissen ook.

De V2L adapter kun je ook met camping plug bestellen, msschien werkt ie dan wel 2 kanten op ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:06
Vandaag was het raak voor mij met de laadklep van mijn ID3, nog maar 10km range bij de snellader en de klep ging niet open... alles geprobeerd maar enige oplossing was openbreken, pin zit nog altijd vast, clip is afgebroken en het gespoten deel met alle clips afgebroken van de plastic klep 8)7

Is hier inmiddels garantie voor? En wat is een easy fix voor dit zonder de hoofdprijs te betalen, aangezien de auto eigenlijk in september oktober verkocht wordt.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:00
Al gezocht op laadklep in dit topic?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13
Cyclonic schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 01:40:
Vandaag was het raak voor mij met de laadklep van mijn ID3, nog maar 10km range bij de snellader en de klep ging niet open... alles geprobeerd maar enige oplossing was openbreken, pin zit nog altijd vast, clip is afgebroken en het gespoten deel met alle clips afgebroken van de plastic klep 8)7

Is hier inmiddels garantie voor? En wat is een easy fix voor dit zonder de hoofdprijs te betalen, aangezien de auto eigenlijk in september oktober verkocht wordt.
Ik had het een maand geleden, viel niet onder de garantie bij mij ook al zei de dealer dat dit een veel voorkomend probleem is.

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-08 21:44
spencer_830 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:16:
Voor diegene die het nog interessant vind om zijn data weer EVCC of Home Assistent te krijgen.

Ik heb deze GitHub gevolgd : https://github.com/mikrohard/hass-vw-eu-data-act

Op de site https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/ wordt er elk kwartier een json-file gegenereerd met je data.

In EVCC kun je dan de Volkswagen EU Data Act kiezen:

[Afbeelding]

Met als resultaat :

[Afbeelding]

Als de integratie van de Github-link volgt kun je ook weer de data krijgen in Home Assistant:

[Afbeelding]

ik zal even laten weten hoe soepel het loopt..
Ik heb het ook geinstalleerd. Nu wachten op beschikbaar komen van eerste bestand. Dank voor de tip.
Nu nog een integratie om het opladen ook weer te kunnen aansturen.
Ik had wel een developerhub (https://drivesomethinggreater.com/developer-hub) gevonden voor de VW groep waar ook een API is om de boel ook aan te sturen, maar weet niet of je daar zomaar toegang toe kan krijgen. Daar nog niet in verdiept.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:52
leinenga schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:48:
[...]

Ik heb het ook geinstalleerd. Nu wachten op beschikbaar komen van eerste bestand. Dank voor de tip.
Nu nog een integratie om het opladen ook weer te kunnen aansturen.
Ik had wel een developerhub (https://drivesomethinggreater.com/developer-hub) gevonden voor de VW groep waar ook een API is om de boel ook aan te sturen, maar weet niet of je daar zomaar toegang toe kan krijgen. Daar nog niet in verdiept.
Hier ook. Werkt lang niet zo stabiel als de API. Soms wel een PDFje maar vaak ook niet. Voor de deur met WiFi werkt het wellicht beter. Zonder is het so-so.

Ik mis nog de range. Voor de rest aardig compleet. Maar dit heeft wel een aantal uurtjes geduurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9pCFJOmTR0uZK_6BzEe2bPyOBU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0mdvyAupQoywWloU1yZmO4Sn.png?f=fotoalbum_large

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• sl1000
  • Laatst online: 17:42
TFX77 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:12:
[...]

Hier ook. Werkt lang niet zo stabiel als de API. Soms wel een PDFje maar vaak ook niet. Voor de deur met WiFi werkt het wellicht beter. Zonder is het so-so.

Ik mis nog de range. Voor de rest aardig compleet. Maar dit heeft wel een aantal uurtjes geduurd.

[Afbeelding]
Zo te zien geven ze dan alleen je locatie niet meer

• TFX77
sl1000 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:14:
[...]

Zo te zien geven ze dan alleen je locatie niet meer
Ook nog een buttload aan Diagnostics.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gnjwpoyexo9E4Ex_AnCFHAytG1w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c376ktsulFfKlE7BATXX5d2o.png?f=fotoalbum_large

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-08 12:44
TFX77 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:12:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb eens een json file gedownload en geopend.

Bij mij staat onder "value" de range van mijn ID.4. Het is dus wel beschikbaar.

• leinenga
Ja je moet 'Value of the primary range' bij de uitgeschakelde diagnostics inschakelen. Dat bevat je range.

• leinenga
De integratie werkt bij mij dus ook ;)

• leinenga
Heel stabiel lijkt het nog niet. De gegevens lopen al een paar uur nu achter. Terwijl de nieuwere gegevens wel in de json staan die ik zelf bij https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/ kan downloaden.

• TFX77
leinenga schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:03:
Ja je moet 'Value of the primary range' bij de uitgeschakelde diagnostics inschakelen. Dat bevat je range.
Die heb ik nog niet gekregen binnen de integratie.

Zelf even opgelost met een template sensor. Deze houd ook rekening met de temperatuur buiten om het aantal km per kWh te berekenen. Ook rekening houdend met de degradatie van de batterij in mijn geval.
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{% set soc = states('sensor.id_4_pro_performance_battery') | float(0) %}
          {% set temp = states('sensor.buiten_matter_temperature') | float(15) %}
          {% set netto_accu = 77.0 %}
          {% set degradatie = 0.08 %}

{# Bereken dynamisch verbruik tussen 0°C en 20°C #}
          {% if temp <= 0 %}
            {% set verbruik = 3.0 %}
          {% elif temp >= 20 %}
            {% set verbruik = 5.75 %}
          {% else %}
            {# Lineaire berekening tussen winter- en zomerverbruik #}
            {% set verbruik = 3.0 + (temp / 20.0) * (5.75 - 3.0) %}
          {% endif %}

{% set huidige_capaciteit = netto_accu * (1 - degradatie) %}
          {% set resterende_kwh = huidige_capaciteit * (soc / 100) %}
          {{ (resterende_kwh * verbruik) | round(0) }}
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4eEfyRKeiK9fTdywa72b4zOqjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PyXhYQE3cQhFm3sRynjDSH8F.png?f=fotoalbum_large

• leinenga
TFX77 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:18:
[...]

Die heb ik nog niet gekregen binnen de integratie.

Zelf even opgelost met een template sensor. Deze houd ook rekening met de temperatuur buiten om het aantal km per kWh te berekenen. Ook rekening houdend met de degradatie van de batterij in mijn geval.
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{% set soc = states('sensor.id_4_pro_performance_battery') | float(0) %}
          {% set temp = states('sensor.buiten_matter_temperature') | float(15) %}
          {% set netto_accu = 77.0 %}
          {% set degradatie = 0.08 %}

{# Bereken dynamisch verbruik tussen 0°C en 20°C #}
          {% if temp <= 0 %}
            {% set verbruik = 3.0 %}
          {% elif temp >= 20 %}
            {% set verbruik = 5.75 %}
          {% else %}
            {# Lineaire berekening tussen winter- en zomerverbruik #}
            {% set verbruik = 3.0 + (temp / 20.0) * (5.75 - 3.0) %}
          {% endif %}

{% set huidige_capaciteit = netto_accu * (1 - degradatie) %}
          {% set resterende_kwh = huidige_capaciteit * (soc / 100) %}
          {{ (resterende_kwh * verbruik) | round(0) }}
[Afbeelding]
Nice!

Ik hou het even gewoon bij de GOM, zoals de auto bedenkt. ;)
Als het goed is houdt die ook rekening met diverse omstandigheden.

Sterker nog, het viel mij afgelopen vakantie in Frankrijk op dat de GOM zich direct aanpaste aan de gekozen route. Wel via ingebouwde navigatie.
In Frankrijk ter plekke bijna alleen op lokale wegen gereden zonder haast en dus stond de GOM op 560km bij 100% geladen.
Maar zodra ik de route naar huis erin had gezet (via de tol) ging het bereik direct naar iets van 350km. Daar was ik nogal verbaasd over en heb de route weer verwijderd om te controleren en toen sprong hij weer naar 560km.
Dat deed mijn vorige id3 1st in elk geval niet. Dat maakt het aangegeven bereik in elk geval wel direct een stuk reëeler. Geen idee vanaf welke software versie dit zo werkt, maar mooie verbetering w.m.b.

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-08 19:38
Zijn er mensen die ervaringen hebben met de idd buzz als camper? Af en toe zie je van die sets ervoor, erg gaaf. Ik verwacht dat de idd BuZz gaat sneuvelen nu het aantal modellen wordt teruggeschroefd. Als de station van mijn vrouw economisch niet meer uit kan, dan wordt de idd BuZz de vervanger.

• TFX77
leinenga schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:47:
[...]

Nice!

Ik hou het even gewoon bij de GOM, zoals de auto bedenkt. ;)
Als het goed is houdt die ook rekening met diverse omstandigheden.

Sterker nog, het viel mij afgelopen vakantie in Frankrijk op dat de GOM zich direct aanpaste aan de gekozen route. Wel via ingebouwde navigatie.
In Frankrijk ter plekke bijna alleen op lokale wegen gereden zonder haast en dus stond de GOM op 560km bij 100% geladen.
Maar zodra ik de route naar huis erin had gezet (via de tol) ging het bereik direct naar iets van 350km. Daar was ik nogal verbaasd over en heb de route weer verwijderd om te controleren en toen sprong hij weer naar 560km.
Dat deed mijn vorige id3 1st in elk geval niet. Dat maakt het aangegeven bereik in elk geval wel direct een stuk reëeler. Geen idee vanaf welke software versie dit zo werkt, maar mooie verbetering w.m.b.
Ik krijg hem niet door. Ik zal zo even de JSON er op na slaan.

Echter werkt mijn schatting ook goed zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBomadRQgkwjNvy1MYzqdrgO1ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTgK8WfSPOyB91BM670SBUEK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odeDVg4gcZKh9VDeq2ClHVwhnOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVQNtjlMsVa8luTQTaPlsfFj.jpg?f=fotoalbum_large

• joezzt
  • Niet online
el flaco schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:50:
Zijn er mensen die ervaringen hebben met de idd buzz als camper? Af en toe zie je van die sets ervoor, erg gaaf. Ik verwacht dat de idd BuZz gaat sneuvelen nu het aantal modellen wordt teruggeschroefd. Als de station van mijn vrouw economisch niet meer uit kan, dan wordt de idd BuZz de vervanger.
Een station vervangen door een buzz lijkt me een goed plan. Zelf heb ik een buzz besteld, maar slaap buiten in een tentje, bijna buitenlucht.
Nu heb ik een Ioniq 5 waar ik languit in kan liggen maar is het echt niet, mens in blik , net zoals wat de sardientjes tegen mekaar zeggen als ze een duikboot zien.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:50
'

blijkt natuurlijk beetje koffiedik kijken maar ik zie de id.buzz niet snel sneuvelen.

dat de id.5 eruit gaat is begrijpelijk: Dat was gestroomlijnde id.4 met als doel meer bereik te creëren, maar id id.4 krijgt zelf ook steeds meer bereik, dus die is niet onderscheidend genoeg meer...

Maar id.buzz is een heel eigen doelgroep, ken de verkoopcijfers niet, maar als dat model an sich winstgevend is waarom zouden ze die dan schrappen?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ai, ik stap net in de auto en alles wordt zwart nadat de schermen in 1e instantie wel op leken te komen, dus ik hou de aan-/uitknop ingedrukt en nu heb ik een SOS icoontje en het lampje is rood :/.
Ik dacht dat ie misschien toch geüpdatet naar 3.8 was maar nee, nog steeds 3.7. dat zal wel weer lappen worden :(.

Uhh vreemd.. ik stap net weer in en hij was nog rood maar zodra ik de auto startte werd ie weer groen en icoontje weg. Kom ik misschien goed weg haha.

[ Voor 19% gewijzigd door Termy op 16-07-2026 07:54 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:59
Ik verwacht dat de idd BuZz gaat sneuvelen nu het aantal modellen wordt teruggeschroefd.
VW heeft maar een paar EV modellen:
  • ID.2 (Polo)
  • ID.3
  • ID.4 (ID.5 is de coupé die je bijna niet meer ziet)
  • ID.7
  • ID.Buzz
VW heeft een miljoen ICE modellen, in de smaken gewoon, variant, cabrio. En elk continent heeft eigen modellen. En SUV's zijn populair, dus heeft VW een hele serie T-modellen op de markt gebracht. Geen idee hoeveel het zijn, maar volgens mij minimaal 10. Om aan de onderkant te beginnen: hebben we echt een Taigo, T-Cross en T-Roc nodig? En voor de bovenkant: is er een Touareg nodig, of kun je die klanten beter naar een Audi Q7 verwijzen? Want ook de andere VAG merken zijn eigenlijk VW...

• MrOwnalicious
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:43
-tom-562 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:50:
[...]

Ik zou terug gaan naar de verkoper en om een airco service vragen, het kan nooit kwaad om te controleren of er genoeg koudemiddel in het systeem zit. Het aircosysteem van een ID.x is echt meer dan prima, in een ijsklontje veranderen met de hitte van afgelopen tijd is geen probleem
Vandaag langs geweest bij de garage waar ik de wagen en heb gekocht. Ze gaan de diagnose uitbesteden aan Volkswagen zelf. De versies met warmtepomp gebruiken R744 wat in feite CO2 is. Dit systeem heeft een zeer hoge werkdruk, tot wel 120 bar in werking. Daarvoor is er in BE een aparte certificering en apparatuur nodig.

Waarschijnlijk gaat het om een probleem met de sturing of een defect ventiel, aangezien de warmtepomp soms wel perfect werkt.

Wordt vervolgd.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:25
ID3 Neo direct via de leasemaatschappij besteld toen deze bestelbaar was.... Gaat dus qua bijtelling weer hoop extra centen kosten onnodig... Dik 2 maanden vertraagd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1E1AZZKVdjyZYVFXJCwDTQ2XzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d824K4kT6nxcmt6yqxMVLnYA.jpg?f=fotoalbum_large

• Link_SD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:56
flaskk schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:14:
ID3 Neo direct via de leasemaatschappij besteld toen deze bestelbaar was.... Gaat dus qua bijtelling weer hoop extra centen kosten onnodig... Dik 2 maanden vertraagd. [Afbeelding]
Oef, dan houd ik mijn hart vast voor mijn bestelling. Besteld op 16-6 en de productieweek staat nog op week 46.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:25
@Link_SD

Ik heb een een andere kleur (groen) dus wellicht worden de gangbare kleuren sneller geproduceerd.

• Edgysaucer
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 02-08 19:22
Ook zojuist de ID3.neo style besteld in het zwart.

Leverweek staat voor nu op week 47 dus ben benieuwd dealer gaf aan dat er mogelijkheid bestaat dat die zelfs eerder komt dus gek dat het zoveel kan afwijken

• menalert
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:53
Morgen (19-07) zou mijn WeConnect Plus aflopen van mijn ID3 2022. De hele periode zag ik nog 259 euro staan, tot vanochtend waar ik de mogelijkheid kreeg om deze voor 0 euro te verlengen met twee jaar. Werkt nog steeds dus.

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-08 09:25
menalert schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:45:
Morgen (19-07) zou mijn WeConnect Plus aflopen van mijn ID3 2022. De hele periode zag ik nog 259 euro staan, tot vanochtend waar ik de mogelijkheid kreeg om deze voor 0 euro te verlengen met twee jaar. Werkt nog steeds dus.
Lekker! Hier de prijs niet zien dalen helaas. 5/7 liep m’n abo af maar ik zie elke dag weer EUR 259,00 helaas.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bij mij verloopt het We-Connect PLUS abonnement op 19-12-2026 en ik zie daar nú nog dat het verlengen met 2 jaar me €259,- gaat kosten (was een tijdje €219,-). Het VW-Connect (Non PLUS) deel heb ik zojuist wél gratis kunnen verlengen tot 20-12-2028.

Zal de App tot 19-12 -2026 dus maar weer regelmatig in de gaten gaan houden om te zien of ik ook voor die gratis verlenging in aanmerking ga komen, en zoniet dan krijgt m'n werkgever ná die datum een declaratie voor dat bedrag te zien (en de week daarop, na 25-12-2026, nog één voor 'Online gegevens connected Travel-Assis' á €60.90 per jaar.).

:9
flaskk schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:14:
ID3 Neo direct via de leasemaatschappij besteld toen deze bestelbaar was.... Gaat dus qua bijtelling weer hoop extra centen kosten onnodig... Dik 2 maanden vertraagd. ~~~~~~~[Afbeelding]
Ik zat ruim anderhalf jaar geleden in het zelfde schuitje en heb daar destijds zélf een aantal telefoontjes aan gewaagd (met de LM, de dealer én PON als importeur zijnde) en heb het toen na veel aandringen alsnog voor elkaar gekregen om de auto op 18-12-2024 geleverd te krijgen. De datum afgifte van het kenteken is toen door PON / de dealer naar 23-11-2024 gehaald, de dag dat 'ie in Leusden van de trein gereden werd. Op een vijfjarig leasecontract scheelt dat best veel aan bijtelling over de eerste €30000,-

[ Voor 34% gewijzigd door Will_M op 18-07-2026 13:15 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-08 14:42
Helaas wist ik dit niet.... ik kreeg maanden voor afloop abonnement het aanbod om we-connect zonder kosten te verlengen. (zonder "plus") Gedaan.

Dan krijg je het gratis aanbod voor we connect plus niet meer, zo lijkt het.

Gelukkig werkt alles wat ik nodig heb. Hoeveel zit er in de accu en op afstand verwarmen of de airco aanzetten.

We hebben een tijdje terug een e-golf gehad. Na 2 jaar konden we niet eens meer zien hoeveel % er in de accu zat.

[ Voor 8% gewijzigd door driel24 op 18-07-2026 14:01 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:59
Zijn er tweakers die de ID.3 of Cupra Born gebruiken als gezinsauto met 2 kids op de achterbank? Ik zie dat beiden geen ventilatierooster/uitblaasopening achterin hebben zitten. Is het een beetje uit te houden op de achterbank van deze auto's met warm weer?

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:19

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Wij zijn voor het eerst met de ID.4 met vouwwagen erachter op vakantie. Inmiddels 2500 km verder en met een gemiddeld verbruik van 19,4 kWh/100 km zijn we zeer tevreden.

Maar… we horen bij langzaam rijden een soort van bonkerig geluid wat we niet direct kunnen plaatsen. Dacht eerst aan de oplooprem maar ons vermoeden gaat meer en meer uit naar wat speling op de trekhaak (de elektrisch uitklapbare, af fabriek geleverd) Heeft iemand hier wellicht een zelfde ervaring?

• Termy

Termy

FerryHidden schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:34:
Zijn er tweakers die de ID.3 of Cupra Born gebruiken als gezinsauto met 2 kids op de achterbank? Ik zie dat beiden geen ventilatierooster/uitblaasopening achterin hebben zitten. Is het een beetje uit te houden op de achterbank van deze auto's met warm weer?
Ja, maar ze zijn 2 en 4. Ik krijg niet de indruk dat de temperatuur noemenswaardig anders achter is dan voor en ook geen klachten van de koters. Als ik na een rit de kinderen eruit trek is het voor mij niet merkbaar warmer achterin. Wij mikken de middenroosters recht naar achteren en de zijroosters langs het raam.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:45
Uiteindelijk wordt het hele interieur wel lekker van klimaat. Uiteraard voorin eerst. Extra Ventilatieroosters achterin helpt uiteraard wel maar het is geen noodzakelijk iets voor een goed klimaat achterin.

• Termy

Termy

Als het echt heet is en je maakt je hierover zorgen dan zet je voor vertrek de klimatisering aan. In een EV zijn die dingen vrij sterk en snel in mijn ervaring, zeker in onze ID.3 1st Plus.

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-08 16:28
Ik ben net terug van een rondje door Scandinavië (Noordkaap via Zweden/Finland/Noorwegen) met de oude ID3. In combinatie met ABRP een erg fijne en goed verlopen trip, ruim 7000km in iets meer dan 3 weken. Dit was voor mij de eerste keer dat we een lange reis met de ID3 hebben gemaakt en dit is heel goed bevallen. Ook het laden ging over het algemeen goed, 40x in totaal voornamelijk bij de Tesla Superchargers en een aantal keren bij andere providers via FortumCharge. Wat alleen een beetje irritant wordt is dat de laadstekker bij Tesla 9 van de 10 keer niet automatisch ontgrendeld als de laadsessie gereed is. Dan iedere keer met 3x drukken op de sleutel handmatig ontgrendelen. Herkent iemand dit en is hier een oplossing voor of moet ik meer geduld hebben...

Verder wilden de laadsessies de laatste 5x bij de Supercharger pas starten na 2x herstart van de laadsessie. Dit begon net onder de poolcirkel in Noorwegen en de laatste keer laden voor we thuis waren (Supercharger Hengelo) ging het wel weer gewoon goed.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:01
buzzlightyear schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:20:
Maar… we horen bij langzaam rijden een soort van bonkerig geluid wat we niet direct kunnen plaatsen.
Waarschijnlijk je stuurstang (spoorstang).

• buzzlightyear

buzzlightyear

N0EL schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:13:
[...]

Waarschijnlijk je stuurstang (spoorstang).
Dacht ik in eerste instantie ook aan maar geluid komt van achter en alleen met aangekoppelde vouwwagen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:24
Jakkie takkie schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:15:
Ik ben net terug van een rondje door Scandinavië (Noordkaap via Zweden/Finland/Noorwegen) met de oude ID3. In combinatie met ABRP een erg fijne en goed verlopen trip, ruim 7000km in iets meer dan 3 weken. Dit was voor mij de eerste keer dat we een lange reis met de ID3 hebben gemaakt en dit is heel goed bevallen. Ook het laden ging over het algemeen goed, 40x in totaal voornamelijk bij de Tesla Superchargers en een aantal keren bij andere providers via FortumCharge. Wat alleen een beetje irritant wordt is dat de laadstekker bij Tesla 9 van de 10 keer niet automatisch ontgrendeld als de laadsessie gereed is. Dan iedere keer met 3x drukken op de sleutel handmatig ontgrendelen. Herkent iemand dit en is hier een oplossing voor of moet ik meer geduld hebben...

Verder wilden de laadsessies de laatste 5x bij de Supercharger pas starten na 2x herstart van de laadsessie. Dit begon net onder de poolcirkel in Noorwegen en de laatste keer laden voor we thuis waren (Supercharger Hengelo) ging het wel weer gewoon goed.
Dat met het niet ontgrendelen herken ik. In de app zit de optie AC-stekker automatisch ontgrendelen (na laden). Hoewel het lijkt alsof het alleen voor Type 2 geldt (AC) heb ik sindsdien geen vastzittende CCS2 gehad.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• sl1000
buzzlightyear schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:56:
[...]

Dacht ik in eerste instantie ook aan maar geluid komt van achter en alleen met aangekoppelde vouwwagen.
Speling in de oplooprem van de vouwwagen?

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29

AlphaRomeo

FP ProMod
buzzlightyear schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:56:
[...]

Voldoende kogeldruk en niet een versleten koppeling op de vouwwagen waardoor hij te ruim om de kogel valt? Een elektrische auto is natuurlijk sowieso een stuk stiller, bijgeluiden vallen eerder op. Ik moest in het begin wennen aan het geluid van de ruitenwissers.

• buzzlightyear

buzzlightyear

thx. Kogeldruk en oplooprem kan ik uitsluiten. Als ik de trekhaak (zonder aangekoppelde vouwwagen) met kracht probeer te bewegen lijkt er een “0.5 mm” speling in te zitten en het geluid lijkt dan enigszins op het geluid dat we onderweg horen. Dealer maar eens contacteren.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:08
Jakkie takkie schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:15:

Beste, de Noordkaap via de landen die beschrijft staat ook op onze bucketlist voor 2027 met ID.3 78kWh. Mag ik vragen welke route je hebt genomen, mag ook via pm reageren. Alvast dank!

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Tahoe, iPhone 16 Pro, iPad Pro 11 inch

• Jakkie takkie
Pr088 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:01:
[...]

Dat met het niet ontgrendelen herken ik. In de app zit de optie AC-stekker automatisch ontgrendelen (na laden). Hoewel het lijkt alsof het alleen voor Type 2 geldt (AC) heb ik sindsdien geen vastzittende CCS2 gehad.
Dat is het helaas niet, hij staat bij mij altijd op automatisch ontgrendelen omdat we eigenlijk alleen maar thuis laden. En bij andere providers ontkoppeld hij wel direct, alleen bij Tesla (meestal) niet.

• Jakkie takkie
mcmiles schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:26:
[...]

Beste, de Noordkaap via de landen die beschrijft staat ook op onze bucketlist voor 2027 met ID.3 78kWh. Mag ik vragen welke route je hebt genomen, mag ook via pm reageren. Alvast dank!
Het is een vrij simpele route, grotendeels door Google maps laten bepalen. Op 1 punt zijn we afgeweken omdat er naar mijn idee te weinig laadpunten waren. Ik zal even uitgebreider reageren via PB.

• Senser
  • Laatst online: 03-08 09:25
Herkent iemand dit? Onze ID.4 (Pro uit 2024) heeft, wanneer je remt als je echt heel langzaam rijdt tot bijna stil staat (denk aan bij een stoplicht), “kraken” de remmen. Ben hiervoor al eens bij de VW dealer geweest. Die heef het vergeleken met een nieuwe ID.7 die precies hetzelfde had. Met andere woorden: blijkt normaal te zijn.

Gebeurt ook wanneer je op een heuveltje parkeert en pompend remt. De auto remt prima, maar het geluid is niet heel chill.

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17:51
Senser schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:11:
Herkent iemand dit? Onze ID.4 (Pro uit 2024) heeft, wanneer je remt als je echt heel langzaam rijdt tot bijna stil staat (denk aan bij een stoplicht), “kraken” de remmen. Ben hiervoor al eens bij de VW dealer geweest. Die heef het vergeleken met een nieuwe ID.7 die precies hetzelfde had. Met andere woorden: blijkt normaal te zijn.

Gebeurt ook wanneer je op een heuveltje parkeert en pompend remt. De auto remt prima, maar het geluid is niet heel chill.
Wij hadden dit bij een hagelnieuwe ID.3 huurauto tijdens de vakantie. Had toen het idee dat het te maken had met de trommelremmen en standaard gedrag is. Maar dat zeg ik zonder enige technische kennis van autoremmen.

• Kammika
ik heb de id.4 vanochtend in ontvangst genomen. (black edition met alle pakketten muv de warmtepomp) mooie bak!

de app komt echter neit door het laden van de autogegevens heen. Is dit een bekend probleem? Iemand enige idee hoe dit aan de praat te krijgen?

(NB: De VW EU Data act geeft ook nog lege json files, dus wellicht gerelateerd)

• theobe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-07 11:03
Kammika schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:31:
ik heb de id.4 vanochtend in ontvangst genomen. (black edition met alle pakketten muv de warmtepomp) mooie bak!

de app komt echter neit door het laden van de autogegevens heen. Is dit een bekend probleem? Iemand enige idee hoe dit aan de praat te krijgen?

Wellicht is dit een oorzaak van het probleem?
Volkswagen blokkeert VW-app op Android-telefoons met custom rom - Tweakers

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-07 10:17
Mijn ID3 heeft al bijna een week geen 4g verbinding, en gisteren wilden onze telefoons ook geen verbinding maken met carplay... een paar keer maakte hij wel weer verbinding met carplay nadat we de auto even geparkeerd hadden ( in de P stand gezet ) en weer direct verder reden.
Iemand de gouden tip om dit op te lossen? alvast bedankt.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Tinusvolkel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:33:
Mijn ID3 heeft al bijna een week geen 4g verbinding, en gisteren wilden onze telefoons ook geen verbinding maken met carplay... een paar keer maakte hij wel weer verbinding met carplay nadat we de auto even geparkeerd hadden ( in de P stand gezet ) en weer direct verder reden.
Iemand de gouden tip om dit op te lossen? alvast bedankt.
Volgens mij was er iets met een zekering die je er even uit moet halen, denk dat je hiermee wel wat instructies vindt

Hoi!

• Kammika
is een standaard iphone air, dus lijkt me niet...

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-07 10:17
EWK schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:37:
[...]

Volgens mij was er iets met een zekering die je er even uit moet halen, denk dat je hiermee wel wat instructies vindt
Top (y) zo te lezen zekering 19, heb hem er nu uit liggen. Moet blijkbaar 20 minuten wachten met terugplaatsen.

Edit: Na het terugplaatsen werkt het weer (y)

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 22-07-2026 11:22 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 15:02
Kammika schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:31:

Wellicht dat je kunt proberen in te loggen via de website van Volkswagen om te zien of er nog ergens toestemming voor gegeven moet worden. Negeer even het feit dat je wordt ge-redirect naar een bedrijfswagen site, het is de goede site.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:27
Senser schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:11:

Herkenbaar, ik kan de id.4 laten grommen op die manier. Zal vast ergens niet goed voor zijn. Maar de Skoda diesel kon ik het ook mee.
Ik weet eigenlijk niet of je dit buiten de auto kunt horen.

Fysisch zal het wel iets zijn dat je in de stick-slip zone van de remmen zit.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:54

-tom-562

Oliesjeik

Is gewoon normaal, de meeste automaten doen dat wel (omdat die standaard 'kruipen')

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Kammika
MJMaverick schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:04:
[...]

Wellicht dat je kunt proberen in te loggen via de website van Volkswagen om te zien of er nog ergens toestemming voor gegeven moet worden. Negeer even het feit dat je wordt ge-redirect naar een bedrijfswagen site, het is de goede site.
Tx,

maar heb het inmiddels opgelost door de auto te disconnecten van mijn VW ID en daarna weer opnieuw de koppelingsprocedure te doorlopen.

Enige wat ik nu nog over heb is dat EA Data Act files leegblijven.... lees ook bij de HASS integratie dat dat tussen 10 min en een paar dagen kan duren voordat de data komt, wat zijn jullie ervaringen hoe lang het duurde?

• Treve_55
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:47
Kammika schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:28:
[...]

Tx,

maar heb het inmiddels opgelost door de auto te disconnecten van mijn VW ID en daarna weer opnieuw de koppelingsprocedure te doorlopen.

Enige wat ik nu nog over heb is dat EA Data Act files leegblijven.... lees ook bij de HASS integratie dat dat tussen 10 min en een paar dagen kan duren voordat de data komt, wat zijn jullie ervaringen hoe lang het duurde?
Bij mij blijven de EA Data Act files al een week leeg. Uiteraard gereden in die tijd. Mail naar VW gestuurd maar nog geen reactie.

• Kammika
Treve_55 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:42:
[...]

Bij mij blijven de EA Data Act files al een week leeg. Uiteraard gereden in die tijd. Mail naar VW gestuurd maar nog geen reactie.
Tx voor reactie. Hebben ze het wel gedaan of ben je nu ook net begonnen?

EDIT: Ik blijf even wachten tot die werkt via EA Data Act. Maar intussen heb ik een workaround: Heb een tibber account aangemaakt, en alleen mijn auto toegeveogd (dus niet mijn energiecontract, want die is niet van tibber) en tot mijn positieve verbazing kan ik dan met deze integratie uitlezen.

Met dank aan chatgpt die me op deze workaround tipte, waar dat AI wel niet goed voor is ;-)

[ Voor 41% gewijzigd door Kammika op 22-07-2026 21:09 ]

• kisik
  • Laatst online: 29-07 16:51
Mijn broer heeft een ID.5. Deze heeft een airco storingsmelding en de airco werkt niet. Zondag vertrekt hij naar Spanje. Garages in de wijde omtrek zeggen geen tijd meer te hebben.

Eenzelfde storing had hij een week of 6 terug en toen hebben ze de storing kunnen wissen. Er was geen hardware probleem oid. Iemand tips over wat te doen?

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
kisik schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:30:
Mijn broer heeft een ID.5. Deze heeft een airco storingsmelding en de airco werkt niet. Zondag vertrekt hij naar Spanje. Garages in de wijde omtrek zeggen geen tijd meer te hebben.

Eenzelfde storing had hij een week of 6 terug en toen hebben ze de storing kunnen wissen. Er was geen hardware probleem oid. Iemand tips over wat te doen?
Ik had een tijdje geleden hetzelfde met mijn airco (ook ID 5). Bleek een sensor kapot. Totaal kwam op ruim 800 euro.

Zie hier: AlphaRomeo in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1" (uiteindelijke rekening was net geen 900).

[ Voor 12% gewijzigd door AlphaRomeo op 23-07-2026 09:31 ]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:55

AvK

Ready Set Go

kisik schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:30:

12V accu even 10 minuten los gooien. Dan gaat een software storing weer weg.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Kammika
Nu ik de auto (ID.4 MY27 Pro Limited Edition Plus, alle pakketten behalve warmtepomp) een paar dagen heb, ben ik echt erg blij met mijn keuze. Ik vind het een veel fijnere auto dan de Tesla Model Y die ik hiervoor had (had ik eerlijk gezegd niet verwacht).

Alleen krijg ik "telefoon als sleutel" niet werkend.

Er staat wel een Sleutel-app in de auto die dit lijkt te ondersteunen, maar daar loop ik vast. Er zit wel een sleutel app in, maar geeft onderstaande melding. De knop "Hoofdapp instellen" blijft grijs. Als ik erop druk krijg ik: "Functie nu niet beschikbaar, probeer het later nog eens."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3mDTCLjcGPB1z-C2_UzgutaFeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZYP9KxOCHO85BJwSUKC7xMN.jpg?f=fotoalbum_large

Ook als ik naar "Apparaten" op dit scherm ga, krijg ik dezelfde melding op de foto. De tekst verwijst naar de app, maar daar kan ik de betreffende instelling ook niet vinden.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

• sl1000
Kammika schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:41:
Nu ik de auto (ID.4 MY27 Pro Limited Edition Plus, alle pakketten behalve warmtepomp) een paar dagen heb, ben ik echt erg blij met mijn keuze. Ik vind het een veel fijnere auto dan de Tesla Model Y die ik hiervoor had (had ik eerlijk gezegd niet verwacht).

Alleen krijg ik "telefoon als sleutel" niet werkend.

Er staat wel een Sleutel-app in de auto die dit lijkt te ondersteunen, maar daar loop ik vast. Er zit wel een sleutel app in, maar geeft onderstaande melding. De knop "Hoofdapp instellen" blijft grijs. Als ik erop druk krijg ik: "Functie nu niet beschikbaar, probeer het later nog eens."

[Afbeelding]

Ook als ik naar "Apparaten" op dit scherm ga, krijg ik dezelfde melding op de foto. De tekst verwijst naar de app, maar daar kan ik de betreffende instelling ook niet vinden.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
je moet nog even geduld hebben. de functie zit in de auto, maar VW heeft zijn backend er nog niet klaar voor. Ze hebben aangeven dat ze deze functionaliteit later gaan uitrollen (maar nog geen datum)

• kisik
AlphaRomeo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Ik had een tijdje geleden hetzelfde met mijn airco (ook ID 5). Bleek een sensor kapot. Totaal kwam op ruim 800 euro.

Zie hier: AlphaRomeo in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1" (uiteindelijke rekening was net geen 900).
Auto heeft nog garantie, maar we kijken nu naar opties dat hij over de Autoroute du Soleil met 35+ een beetje comfortabel over komt. Airco in Spanje is natuurlijk ook lekker om te hebben.

• kisik
AvK schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:39:
[...]

12V accu even 10 minuten los gooien. Dan gaat een software storing weer weg.
De hele 12v los gooien? Geeft dat niet potentieel meer storingsmeldingen?

Wat moet er los? Of kan er een bepaalde zekering even uit om hetzelfde doel te bewerkstelligen?

• Kammika
sl1000 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:03:
[...]

je moet nog even geduld hebben. de functie zit in de auto, maar VW heeft zijn backend er nog niet klaar voor. Ze hebben aangeven dat ze deze functionaliteit later gaan uitrollen (maar nog geen datum)
a dat verklaart een boel. zou dan fijn zijn als ze dat gewoon zeggen in deze melding, had mij een boel pruts/zoektijd gescheeld ;-)

• AvK
  • Laatst online: 19:55

AvK

Ready Set Go

kisik schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:16:
[...]

De hele 12v los gooien? Geeft dat niet potentieel meer storingsmeldingen?

Wat moet er los? Of kan er een bepaalde zekering even uit om hetzelfde doel te bewerkstelligen?
Gewoon de min -pool even loshalen. Doet de Wegenwacht ook als je stilstaat met een vreemde storing. Misschien eerst even de zekering van de airco losnemen en na 10 minuten weer terug plaatsen. Wie weet is het dan al opgelost.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
@AvK Zo gemakkelijk kom je daar niet bij volgens mij, daar zit een stang overheen en een zekeringskast bovenop. Bovendien is de 12V accu gekalibreerd en geen standaard type, je kunt hem ook niet zomaar zelf vervangen bijvoorbeeld. Als dit een generiek auto-advies is helpt dat niet zoveel.

[ Voor 27% gewijzigd door AlphaRomeo op 23-07-2026 12:45 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:24
AlphaRomeo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:44:
@AvK Zo gemakkelijk kom je daar niet bij volgens mij, daar zit een stang overheen en een zekeringskast bovenop. Bovendien is de 12V accu gekalibreerd en geen standaard type, je kunt hem ook niet zomaar zelf vervangen bijvoorbeeld. Als dit een generiek auto-advies is helpt dat niet zoveel.
Nee, maar als advies voor VW's wel. De ID-serie is wel te 'resetten' met het loshalen van de 12V accu of even een tijdje de juiste zekering loshalen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jakkie takkie
Tinusvolkel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:53:
[...]

Top (y) zo te lezen zekering 19, heb hem er nu uit liggen. Moet blijkbaar 20 minuten wachten met terugplaatsen.

Edit: Na het terugplaatsen werkt het weer (y)
Ik heb dit ook af en toe gehad de afgelopen 5 jaar. Nog nooit de zekering eruit gehaald, verbinding komt altijd vanzelf weer terug na een tijdje.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

AlphaRomeo schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:44:
In dit geval kan je prima de min-pool loshalen. Ik zou het wel voor een langere tijd doen want er blijft nog een tijdje spanning op het boordnet staan. Na een minuut of 10/15 gaat de binnenverlichting b.v. ook pas uit.
De eerste keer als je gaat rijden krijg je wat foutmeldingen, maar die verdwijnen na een aantal minuten (of anders met de volgende rit)

• Matti44
Kammika schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:41:
Nice, ik moet nog wachten tot eind oktober. Heb bijna dezelfde besteld. Welke kleur?

• Treve_55
Kammika schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:49:
[...]

EDIT: Ik blijf even wachten tot die werkt via EA Data Act. Maar intussen heb ik een workaround: Heb een tibber account aangemaakt, en alleen mijn auto toegeveogd (dus niet mijn energiecontract, want die is niet van tibber) en tot mijn positieve verbazing kan ik dan met deze integratie uitlezen.

Met dank aan chatgpt die me op deze workaround tipte, waar dat AI wel niet goed voor is ;-)
Nee, net begonnen en nooit gedaan.

• Kammika
Matti44 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:03:
[...]

Nice, ik moet nog wachten tot eind oktober. Heb bijna dezelfde besteld. Welke kleur?
zwart (heel strak in combi met dat black edition pakket..)

• Kammika
Treve_55 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:42:
[...]

ik heb nu contactformulier maar ingevuld, hoop dat ze fixen..

• Matti44
Kammika schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:36:
[...]

zwart (heel strak in combi met dat black edition pakket..)
ik heb ook zwart, kan niet wachten nu. Foto misschien mocht je tijd hebben?

• _Paul_84
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-07 11:15
_Paul_84 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:33:
Over anderhalve week krijg ik mijn ID4 MY2027 geleverd.
Volkswagen dealer geeft aan de V2L adapter 000054412BS (nog) niet leverbaar is.
Heeft iemand een goed alternatief?
Auto (ID.4 Pro Limited in Kings Red) is vorige week maandag geleverd en bevalt prima. Hiervoor heb ik in iets meer dan vijf jaar bijna 250.000 km gereden met een ID.4 1st, zonder noemenswaardige problemen. Kon er nog steeds zo'n 350 tot 400 km mee rijden (vmax +10).

De nieuwe heeft wel merkbaar meer vermogen 😊 en het grotere scherm is ook prettig. Verder is er eigenlijk niet heel veel veranderd.

Gisteren ook de Power Adapter ontvangen via een Duitse webshop:
https://shop.ahw-shop.de/original-vw-powersocket-v2l-schuko-steckdose-eu-multi-230v/16a-typ2-ladebuchse-000054412bs?c=10259

Meteen even getest met de bouwstofzuiger en schuurmachine via V2L. Werkt prima. Scheelt weer een aggregaat meenemen naar de bouwplaats en is straks ook handig op de camping.

• Kammika
_Paul_84 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Auto (ID.4 Pro Limited in Kings Red) is vorige week maandag geleverd en bevalt prima. Hiervoor heb ik in iets meer dan vijf jaar bijna 250.000 km gereden met een ID.4 1st, zonder noemenswaardige problemen. Kon er nog steeds zo'n 350 tot 400 km mee rijden (vmax +10).

De nieuwe heeft wel merkbaar meer vermogen 😊 en het grotere scherm is ook prettig. Verder is er eigenlijk niet heel veel veranderd.

Gisteren ook de Power Adapter ontvangen via een Duitse webshop:
https://shop.ahw-shop.de/original-vw-powersocket-v2l-schuko-steckdose-eu-multi-230v/16a-typ2-ladebuchse-000054412bs?c=10259

Meteen even getest met de bouwstofzuiger en schuurmachine via V2L. Werkt prima. Scheelt weer een aggregaat meenemen naar de bouwplaats en is straks ook handig op de camping.
Tx voor link, gelijk adapter besteld! Merk dat mijn principe om geen goedkope alixpress dingetjes te kopen me wel geld kost hier. Daar zie je V2L stekker voor 35 EUR (maar staat geen enkel merk bij.) deze komt op 200 incl verzendkosten. Maar ja.. ik zal het maar als goede investering zien ;-)

Wat vind jij van de OPD functie? Ik kom uit Volvo/Tesla, al paar keer bijna aanrijding achteruit omdat je OPD vooruit tot volledig stilstand komt, maar als je 'm dan in de achteruit zet die weer als "normale" automaat functieert en dus blijft rollen als je het "gas" loslaat... je zou verwachten dat als je OPD aan zet (dus B mode) dat dat dan zowel vooruit als achteruit gaat...

• _Paul_84
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-07 11:15
Kammika schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:44:
[...]

Wat vind jij van de OPD functie? Ik kom uit Volvo/Tesla, al paar keer bijna aanrijding achteruit omdat je OPD vooruit tot volledig stilstand komt, maar als je 'm dan in de achteruit zet die weer als "normale" automaat functieert en dus blijft rollen als je het "gas" loslaat... je zou verwachten dat als je OPD aan zet (dus B mode) dat dat dan zowel vooruit als achteruit gaat...
OPD bevalt mij prima. Ik gebruik de stand met de minste recuperatie, want in de sterkste stand remt hij voor mij net iets te hard af. Nu hoef ik eigenlijk alleen af en toe bij een rood verkeerslicht de rem te gebruiken.

Bij het achteruitrijden heb ik OPD zelf niet gemist. Tot jouw post had ik er eerlijk gezegd ook nooit over nagedacht. Voor mij is dit de eerste auto met OPD, maar ik kan me goed voorstellen dat het wennen is als je iets anders gewend bent.

• Kammika
_Paul_84 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Nu hoef ik eigenlijk alleen af en toe bij een rood verkeerslicht de rem te gebruiken.
Daar verbaasde ik me dan weer positief over. Volgens mij zat het er bij de proefrit nog niet op, maar de adaptive cruise control stopt nu ook bij rode stoplichten viel me op, zet je netjes voor de lijn neer...

(zelfde geldt voor de automatic lange change, kan ik me ook niet van de proefrit herinneren, maar heel fijn dat je op snelweg alleen maar even richtingaanwijzer aan hoeft te doen en hij stuurt je zo zelf de andere lane in... Die hulpsystemen zijn wel echt fijn..)

• Techno
  • Laatst online: 03-08 16:21
Morgen een proefrit uurtje met een ID.3 Neo! :)

Iemand hier al ervaringen daarmee?

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-07 22:55
Kammika schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:49:
[...]

Dank voor het delen! Kan nu eindelijk weer op basis van de SOC van mijn ID4 de modus van mijn laadpaal aanpassen _/-\o_

strava

• Kammika
Melkbus schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:56:
[...]

Dank voor het delen! Kan nu eindelijk weer op basis van de SOC van mijn ID4 de modus van mijn laadpaal aanpassen _/-\o_
Fijn, eu data act doet het inmiddels ook bij mij. Had via de contactpagina op dat portaal een vraag achtergelaten, daar reageerde gisteren een ontwikkelaar op dat die het voor me gefixt had. Moest toen wel een ritje rijden met de auto, maar daarna deed die het

• Melkbus
Kammika schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 06:13:
[...]

Fijn, eu data act doet het inmiddels ook bij mij. Had via de contactpagina op dat portaal een vraag achtergelaten, daar reageerde gisteren een ontwikkelaar op dat die het voor me gefixt had. Moest toen wel een ritje rijden met de auto, maar daarna deed die het
Misschien mis ik wat, maar het lukt mij op die buggy site alleen om een maandelijks bestand op te vragen?

strava

• Kammika
Melkbus schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:36:
[...]

Misschien mis ik wat, maar het lukt mij op die buggy site alleen om een maandelijks bestand op te vragen?
Bij mij gaat het nu per kwartier. Kon ik opgeven bij de request.

• Melkbus
Kammika schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Bij mij gaat het nu per kwartier. Kon ik opgeven bij de request.
Ah, inmiddels ook gelukt. Moest ergens omhoog scrollen voor de frequentie.

//edit Voordeel van Tibber: die updatet de SOC in HA elke 5 minuten. Via de EU Act elke 15 minuten.

[ Voor 17% gewijzigd door Melkbus op 25-07-2026 11:44 ]

strava

• Treve_55
Kammika schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 06:13:
[...]

Bij nog steeds 'no content'. Nog maar eens een mail gestuurd over mij ruim 1 week opstaande vraag. Weet je wat die ontwikkelaar heeft gedaan?

• Ronvgs
  • Laatst online: 21:08
Techno schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:37:
Morgen een proefrit uurtje met een ID.3 Neo! :)

Iemand hier al ervaringen daarmee?
En, hoe beviel de ID.3 Neo?

• Cebass
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 28-07 12:42
Zijn er hier mensen die wellicht een oplossing weten voor dit probleem van een ID3 uit 2021:

Km stand word niet weergegeven (je ziet alleen streepjes). Via info systeem ook alleen maar streepjes te zien, dus je weet wel dat je op de "goede plek" bent, maar het getal ontbreekt. Ook online tips gevolgd mbt cruisecontrol ed, helpt ook niet. De garage heeft ook geen idee en me weer naar huis gestuurd.

Bovenstaande probleem al enige maanden. Sinds een week nu ook volgende issue;

Bij instappen krijg ik de melding "De verbindingsstatus kon niet worden geladen".

Kan online geen serverstoring by VW vinden. Mijn VW account (Die ik niet wil, maarja anders kan je zo ongeveer geen enkele functie van je auto gebruiken, zucht) ook al aantal opnieuw ingesteld. Doet ook niets. (Dealer snapt er ook nix van (of wil zijn tijd er niet aan verdoen))

Tips/hulp is zeer welkom!

• Techno
Ronvgs schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:09:
[...]

En, hoe beviel de ID.3 Neo?
In 1 woord: Goed!

Uurtje gereden met de Style Full Options uitvoering, 231 pk / 79 kWh, dat is de uitvoering die ze bij Huiskes Kokkler in Hengelo hebben staan voor proefrit. Op dit moment rijd ik een MY2022 ID.3.
  • Bediening met fysieke knoppen is erg prettig
  • De software van het infotainmentscherm is veel beter
  • Het scherm acher het stuur is een stuk groter en heeft veel meer opties voor verschillende weergaven, inclusief navigatie
  • De stoel ondersteund beter aan de zijkanten
  • One Pedal Driving tot stilstand was even wennen maar is een vooruitgang.
  • Assistentie systemen zijn een heel stuk uitgebreider, met TA, assisted lane change, herkenning rode verkeerslichten. Voor mijn gevoel ging de auto beter/soepeler om met auto's die dicht voor je weer invoegen op de snelweg na een inhaal actie.
  • Allerlei parkeerfuncties maar die heb ik niet kunnen testen
  • Materialen binnenin zijn stuk beter en ziet er direct beter uit
  • De knop op de middenconsole (draaien voor volume en links/rechts voor nummer/station wissel) vind ik een goede toevoeging
  • Platliggende draadloze laadplekken voor 2 telefoons inclusief koeling is een plus
  • Al met al een grote vooruitgang (natuurlijk wel afhankelijk van welke opties je neemt)
Minpuntje vind ik de type aanduiding in wit achterop, die ziet er wat cheap uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyjxyBZ3A0mZbrHS3NlwHZQaOxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6M8W4IMSf5YjM6hHukWE4xYH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16x6IzjpmnYyeKpHA9_5P0Z1bFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4WAAudfqh7Kkspm7yK4ovwr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-P28R8m2wdBQqLogQwE46qL6Cvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aeU3UOx5Wxtqc5H8BCgO82b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfbPSii0EmKV7wWuDXV32AIsiJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuO1MUTNYo0Me8TNYrXGIizx.jpg?f=fotoalbum_large

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Techno

Dat witte ID.3 Logo heb ik bij m'n Full-Option MY25 79kWh / 231 PK Pro-S Business in Kings-Red de eerste dag al van de kofferklep gehaald met een föhn en wat ellbowgrease (en dan niet het schoonmaakmiddel maar gewoon fysieke kracht door de letters warm (niet heet!!) te maken en vervolgens te verdraaien).

Enige uiterlijke verschil tussen een MY25 en de ID.3 Neo is de volledig in kleur gespoten kofferklep en de koplampenpartij met doorlopende lichtbalk er onder / tussen.

Interieur van de MY25 (én MY24) was ook al veel beter dan het interieur in de eerste iteraties van de ID.3 tot aan MY24, daar is nu die volledige middenconsole aan toegevoegd en dat doet 'm optisch veel goed. Op de ID. software is vanaf v5.x.x eigenlijk niet veel meer aan te merken, ik ben benieuwd hoe v6.x.x gaat bevallen.

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 26-07-2026 14:21 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Techno
Will_M schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:47:
@Techno

Dat ID.3 Logo heb ik bij m'n MY25 79kWh / 231 PK Pro-S Business de eerste dag al van de kofferklep gehaald met een föhn en wat ellbowgrease (en dan niet het schoonmaakmiddel maar gewoon fysieke kracht door de letters warm (niet heet!!) te maken en vervolgens te verdraaien).

Enige uiterlijke verschil tussen een MY25 en de ID.3 Neo is de volledig in kleur gespoten kofferklep en de koplampenpartij met doorlopende lichtbalk er onder / tussen.

Interieur van de MY25 (én MY24) was ook al veel beter dan het interieur in de eerste iteraties van de ID.3 tot aan MY24, daar is nu die volledige middenconsole aan toegevoegd en dat doet 'm optisch veel goed. Op de ID. software is vanaf v5.x.x eigenlijk niet veel meer aan te merken, ik ben benieuwd hoe v6.x.x gaat bevallen.
Haha, ik snap dat je dat eraf hebt gehaald :P

Ik heb geen ervaring met tussenliggende MYs (interieur of software), het verschil met de MY22 is echt groot. Ben vergeten te kijken welke SW versie de proefrit auto had...

Over 3 maanden is de lease van de huidige ID.3 afgelopen, nu dus beetje aan het rondkijken naar mogelijke vervangers. Dit is wel een goede kandidaat.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:50
Techno schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:16:
[...]

Haha, ik snap dat je dat eraf hebt gehaald :P

Ik heb geen ervaring met tussenliggende MYs (interieur of software), het verschil met de MY22 is echt groot. Ben vergeten te kijken welke SW versie de proefrit auto had...

Over 3 maanden is de lease van de huidige ID.3 afgelopen, nu dus beetje aan het rondkijken naar mogelijke vervangers. Dit is wel een goede kandidaat.
In Duitsland is er een promotie aangekondigd op de ID reeks, maar kan zijn dat het alleen in Duitsland blijft want daar werken ze met hogere catalogusprijzen en kortingen. https://insideevs.de/news/802621/vw-id-kaufpramie-uberblick/

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:27
Cebass schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:21:
Zijn er hier mensen die wellicht een oplossing weten voor dit probleem van een ID3 uit 2021:

Km stand word niet weergegeven (je ziet alleen streepjes). Via info systeem ook alleen maar streepjes te zien, dus je weet wel dat je op de "goede plek" bent, maar het getal ontbreekt. Ook online tips gevolgd mbt cruisecontrol ed, helpt ook niet. De garage heeft ook geen idee en me weer naar huis gestuurd.

Bovenstaande probleem al enige maanden. Sinds een week nu ook volgende issue;

Bij instappen krijg ik de melding "De verbindingsstatus kon niet worden geladen".

Kan online geen serverstoring by VW vinden. Mijn VW account (Die ik niet wil, maarja anders kan je zo ongeveer geen enkele functie van je auto gebruiken, zucht) ook al aantal opnieuw ingesteld. Doet ook niets. (Dealer snapt er ook nix van (of wil zijn tijd er niet aan verdoen))

Tips/hulp is zeer welkom!
Ik heb waarschijnlijk niet zomaar een oplossing, maar ik vind het ook echt heel moeilijk voor te stellen wat je nu precies ziet of bedoelt.

Heb je er een afbeelding van?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb zo'n bip&go tolbadge besteld, is er nog een speciale plek achter de ruit waar ik die moet plakken, ik heb een hittewerende voorruit. Bij mijn vorige auto (Volvo S80) had ik dat ook, en daar werkte de tolbadge niet achter het raam door die hittewerende voorruit :P

Pagina: 1 ... 406 407 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.