naii11 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:40:
[...]
Het probleem is dat je beperkt wordt. Elektrisch rijden is beperkt rijden, simpelweg omdat de auto slechts een paar honderd km (meestal rond de 200-350) km verder komt op een lading. Een normale auto tussen de 750-1000.
Hoewel het mogelijk is in Nederland vanwege de infrastructuur, is het toch een flinke beperking waar je niet omheen kunt. Dat mensen deze beperking wegpoetsen door zich in allerlei bochten te wringen begint mij langzamerhand de keel uit te hangen (niet jij of degene op wie ik reageerde trouwens). Vooral de Tesla fetisjisten.. Onvoorstelbaar.
Niet iedereen denkt in problemen, ik denk echt dat het een mindset is. Laatst nog ongeveer 950km op een dag gereden met de SR+, was prima te doen in 10 uurtjes, geen rare toeren moeten uithalen om mijn laadpunten te halen, toen we aankwamen hadden we echt het gevoel dat we uitgerust aankwamen en had ik als bestuurder het gevoel een leuke rit te hebben gehad (ik heb namelijk overal waar het kon tussen de 130 en 150 en soms ver boven daarboven gereden).
Dit was een sporadisch lange rit, normaliter denk ik nooit aan snelladen /actieradius gezien je iedere dag vol weer weg kan. Laden op eigen terrein (of 100% zeker zijn van laadmogelijkheid thuis) is voor mij wel een randvoorwaarde om elektrisch rijden comfortabel en zorgeloos te houden.
De voordelen van elektrisch rijden wegen voor mij zwaarder dan de nadelen, voor mij nooit meer een ICE.
Nee ik voel mij als EV rijder zeker NIET in mijn vrijheid beperkt, als ik een telefoontje krijg om nu richting Parijs of Berlijn te rijden dan is dat geen enkel probleem en neemt dat niet heel veel extra tijd in beslag t.o.v. een ICE. Uiteraard moet je dan wel een EV hebben met een fatsoenlijke snellaad mogelijkheid ( >50kW - CCS)
Vakantie naar Italië zou ik wel met het vliegtuig doen. Maar als ik vanuit Amsterdam naar de rechtbank in Zutphen of Almelo moet, lig ik drie dagen wakker over de terugweg bij wijze van spreken (haal ik een supercharger op de terugweg of niet?). En de dichtheid van snelladers buiten het Randstadje is ook niet best.. De hoeveelheid elektrische auto's is daar trouwens ook heel laag, maar dat even terzijde.
Maak jij je al druk over zo'n ritje? Amsterdam - Zutphen - Amsterdam is 200km, dat haal je gewoon ook onder winterse omstandigheden.
Het ritje naar Almelo is of een pauze van 15min bij een SuC óf 8 min bij Ionity Apeldoorn, daarnaast zijn er tal van FastNed locaties op de route.
Bij langere onbekende trajecten, gebruik ik altijd voor vertrek even de abetterrouteplanner app, kost je nog geen 2 min om te checken.
Als je dat al teveel /lastig vind dan kan je beter een ICE gaan rijden óf had een M3 LR beter gepast bij je reisprofiel.
[
Voor 36% gewijzigd door
revolution-nl op 19-01-2020 12:05
]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler