Vaak bu'j te bang!
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit in een 'echte' OPD EV gereden dus misschien dat de praktijk tegenvalt tov dit. Als je parkeert en zo is het op zich wel prettig dat je met de rem tussen 0-7 km/h moduleert zodat als het nodig is je direct bovenop je rem zit. Maar ja, als je met OPD met het pedaal loslaten ook praktisch direct tot stilstand komt dan lijkt me dat toch beter.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Afleverdatum 29 mei 2026. Dit kan volgens de dealer 3 weken eerder als ik GEEN Black Edition Pakket neem.
Ben benieuwd of 29 mei gaat lukken.
Wat voor beloning had je willen zien of verwacht?Termy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:41:
Beetje jammer dat je als early adopter niet bepaald beloond wordt voor het zijn van early adopter.
10 jaar we connect plus bv.buzzlightyear schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:13:
[...]
Wat voor beloning had je willen zien of verwacht?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Oorspronkelijk bij mijn eigen dealer waar ik onderhoud ook laat doen: €16.000 bij inruil, maar ze hadden geen modellen die aan mijn budget voldeden (wilde een auto deze keer met de kop eraf, niet volle mep bij een nieuwe). Ik vond 16k trouwens eigenlijk al aan de lage kant, maar het wordt erger.Speedmaster schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:17:
[...]
Wat heb je aan kilometers gereden en wat kreeg je ongeveer aan inruilwaarde..?
Later kreeg ik bij andere dealers in het land waar ik interesse had in een auto 13 tot 13,5 geboden.
Dealer waar ik de nieuwe auto heb gekocht gaf 10,5k, dat vond ik heel weinig maar denk dat ze gewoon geen inruil wilden. Dit is allemaal via foto's gegaan, niet bij de dealers langsgeweest.
Uiteindelijk maar eens (ondanks slechte ervaring in verleden) via wijkopenautos.nl alle foto's opgestuurd, bij de opties hoe de staat was van interieur en exterieur heb ik 'als nieuw' aangetikt, omdat 'kleine gebruikssporen' niet eerlijk was voor de staat van de auto na 5 jaar.
Kreeg ik een "gegarandeerde prijs" van €16.163 geboden.
Ik geloofde dat niet, maar toch een afspraak gemaakt. Ik dacht als we op 14,5 uitkomen, dan is alles meer dan wat de andere bedrijven boden.
Uiteindelijk is dit ook echt de prijs geworden.
Erg blij met die deal; lijkt het maximale te zijn wat ik had kunnen realiseren. de auto heeft net geen 137.000 km gelopen.
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Ik rij nu ook nog ev met opd. Ga wsch wel overstappen maar een id.4 maar vond dit bij de proefrit wel echt een nadeel van de id.4 (ik neem ‘m vooral voor de ruimte wat mijn huidige auto dan weer een stuk minder heeft)-tom-562 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:43:
[...]
Ja.
Fijne feature maar om te zeggen dat ik het nou echt mis met de huidige generatie? (En ik kom uit een EV met OPD..).
Vraagje:N0EL schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:00:
Gisteren (privé) een nieuwe ID.7 Tourer Pro S Limited Edition (met inruil van mijn oude ID4) gekocht.
Afleverdatum 29 mei 2026. Dit kan volgens de dealer 3 weken eerder als ik GEEN Black Edition Pakket neem.
Ben benieuwd of 29 mei gaat lukken.
Met Exterieur pakket?
Had zoiets op mijn ID.4. Leuk maar bijna nooit gebruikt
[ Voor 51% gewijzigd door N0EL op 13-03-2026 08:29 ]
Dus even contact opgenomen met de dealer. Zij hebben de order wel ontvangen, maar nog niet verwerkt en nog niet bij de fabriek geplaatst.
Inmiddels de bevestiging gekregen dat ik gewoon modeljaar 2027 geleverd krijg. Ze hadden nog niet alle specificaties binnen, maar dit zit er in ieder geval op:
- Stuurwiel met fysieke knoppen
- Nieuw infotainmentsysteem
- V2L
- Mobile device key
- Elektrische achterklep (wordt standaard op de Pro Limited Edition die ik besteld heb)
Al met al lijkt het er dus op dat het precies goed uitpakt. Nu alleen nog even wachten.
Ik ben benieuwd, ik heb hetzelfde. Echter is mijn leaseauto 2 weken geleden doorgezet naar de dealer maar die kon mij zo helaas geen update hierover geven. Iemand die evt meer info over beovesntaande heeft? Ik zag ook ergens built-in Google Maps voorbij komen wat het voordeel geeft met laden, routes etc._Paul_84 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:50:
Ik kreeg begin deze week bevestiging van de leasemaatschappij dat mijn nieuwe ID.4 besteld is. Kort daarna zag ik berichten voorbij komen over modeljaar 2027, waardoor ik even dacht dat ik net te vroeg was.
Dus even contact opgenomen met de dealer. Zij hebben de order wel ontvangen, maar nog niet verwerkt en nog niet bij de fabriek geplaatst.
Inmiddels de bevestiging gekregen dat ik gewoon modeljaar 2027 geleverd krijg. Ze hadden nog niet alle specificaties binnen, maar dit zit er in ieder geval op:
- Stuurwiel met fysieke knoppen
- Nieuw infotainmentsysteem
- V2L
- Mobile device key
- Elektrische achterklep (wordt standaard op de Pro Limited Edition die ik besteld heb)
Al met al lijkt het er dus op dat het precies goed uitpakt. Nu alleen nog even wachten.
[ Voor 6% gewijzigd door johan1997 op 13-03-2026 12:19 ]
Met dit nieuws komen de ID.4 en ID.7 wel hoog op de lijst te staan! De ID.3 (1st plus) die we nu hebben is verder namelijk al een prima auto, wetende dat een nieuwer model beter afgewerkt is, sneller software heeft en nu dus OPD is wel erg prettig voor het uitzoeken van de volgende
De ID.4 MY2025 heeft al OPD. Althans, ik raak mijn rem vrijwel nooit aan als ik op een rotonde of voorganger af rijd en in de file doet de auto alles zelf. Als je langer dan (ik geloof) 10 seconden volledig stil staat moet je het gas even aantikken om weer te gaan rijden.Smobbo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:16:
Ah, dat is top nieuws zeg! Ik rij al jaren in EV's met one pedal drive en dat is voor een nieuwe 'eerste' auto wel een harde eis. De ID.3 die we nu als tweede auto hebben is prima, rijdt fijn, maar het ontbreken van one pedal drive is voor mij bij een volgende auto een reden om niet naar VW (of VAG?) te kijken.
Met dit nieuws komen de ID.4 en ID.7 wel hoog op de lijst te staan! De ID.3 (1st plus) die we nu hebben is verder namelijk al een prima auto, wetende dat een nieuwer model beter afgewerkt is, sneller software heeft en nu dus OPD is wel erg prettig voor het uitzoeken van de volgende!
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Nog intuitiever is RES(ume)Consulectro schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:57:
De oudere modellen doen dat ook als ACC aan staat. I.p.v. bij stilstaan langer dan 10 seconden, het gaspedaal aan te raken kun je ook RES(et) even aantikken.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Bij de proefrit in de Elroq ging hij weer rijden zodra ik het stuur aanraakte, ga vanuit dat dat bij de ID.x ook zo is bij modellen met een capacitief stuur / Travel AssistStefan1987 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:49:
[...]
De ID.4 MY2025 heeft al OPD. Althans, ik raak mijn rem vrijwel nooit aan als ik op een rotonde of voorganger af rijd en in de file doet de auto alles zelf. Als je langer dan (ik geloof) 10 seconden volledig stil staat moet je het gas even aantikken om weer te gaan rijden.
volgens mij niet. De kreet "acc ready" verschijnt als je het stuur pakt bij het verkeerslicht, als je daar tot stilstand bent gekomen met TA ingeschakeld en dus op het stoppen van de voorligger. (Of als je gestopt bent met de voetrem en je staat helemaal stil en drukt op resume (res), dan gaat acc aan en gaat hij pas van zijn plek als je het gas aantikt. Althans, dat is mijn ervaring.Boy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:47:
[...]
Bij de proefrit in de Elroq ging hij weer rijden zodra ik het stuur aanraakte, ga vanuit dat dat bij de ID.x ook zo is bij modellen met een capacitief stuur / Travel Assist
Ah, dan is dat toch een verschil in gedrag. Had verwacht dat de modellen allemaal hetzelfde zouden reageren die op hetzelfde platform staantcw82 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:59:
[...]
volgens mij niet. De kreet "acc ready" verschijnt als je het stuur pakt bij het verkeerslicht, als je daar tot stilstand bent gekomen met TA ingeschakeld en dus op het stoppen van de voorligger. (Of als je gestopt bent met de voetrem en je staat helemaal stil en drukt op resume (res), dan gaat acc aan en gaat hij pas van zijn plek als je het gas aantikt. Althans, dat is mijn ervaring.
misschien is dat ook wel zo, ik zal de door jou beschreven handelingen zo eens testen.Boy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:02:
[...]
Ah, dan is dat toch een verschil in gedrag. Had verwacht dat de modellen allemaal hetzelfde zouden reageren die op hetzelfde platform staan
Ik merk idd dat de auto afremt bij rotondes e.d., maar dat is geen OPD.Stefan1987 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:49:
[...]
De ID.4 MY2025 heeft al OPD. Althans, ik raak mijn rem vrijwel nooit aan als ik op een rotonde of voorganger af rijd en in de file doet de auto alles zelf. Als je langer dan (ik geloof) 10 seconden volledig stil staat moet je het gas even aantikken om weer te gaan rijden.
Heeft de ID.4 dat je als je het gaspedaal ineens volledig loslaat dat je echt stevig afremt en tot stilstand komt? (Dus zonder voorgangers of wegbeeld die dit veroorzaakt)
Nee, zelfs in de B stand remt een ID.4 niet zo hard af bij het compleet loslaten van het gas, als je gewend bent in een One Pedal Drive mode van de meeste andere merken.Smobbo schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:10:
[...]
Ik merk idd dat de auto afremt bij rotondes e.d., maar dat is geen OPD.
Heeft de ID.4 dat je als je het gaspedaal ineens volledig loslaat dat je echt stevig afremt en tot stilstand komt? (Dus zonder voorgangers of wegbeeld die dit veroorzaakt)
In de D stand rijdt hij echt als een automaat: volledig uit laten rollen. In de B stand doet hij wel regeneratief elektrisch remmen bij het loslaten, maar dus niet heel hard en je komt er niet mee tot stilstand.
Ik vind het al best hard remmen in B, maar in 'echte' OPD EVs is dat dus nog fanatieker? Ik neem aan dat dit erg afhankelijk is van het vermogen van de motor. Of neemt OPD dan de frictieremmen mee?thaan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:21:
[...]
Nee, zelfs in de B stand remt een ID.4 niet zo hard af bij het compleet loslaten van het gas, als je gewend bent in een One Pedal Drive mode van de meeste andere merken.
In de D stand rijdt hij echt als een automaat: volledig uit laten rollen. In de B stand doet hij wel regeneratief elektrisch remmen bij het loslaten, maar dus niet heel hard en je komt er niet mee tot stilstand.
Overigens is D echt uitrollen zonder aandrijving en praktisch niet remmen (op de aandrijflijn, wel rolweerstand en luchtweerstand uiteraard), maar het is me niet duidelijk hoe dat zich precies verhoudt tot een ICE automaat. Ontkoppelt die bij gas los? Ik in de VS wel eens een automaat gereden en die remde idd veel minder af bij gas los dan ik gewend was van een handbak, ik kreeg zelfs de indruk dat het nog steeds aangedreven werd.
Met OPD kan je de auto volledig tot stilstand laten komen. De huidige ID's blijven altijd een beetje rollen (~5km/h). In mijn vorige EV (Tesla) kon ik hele routes rijden zonder het rempedaal ook maar één keer aan te raken, als je wat anticiperend rijdt kan je zelfs voor bvb stoplichten tot stilstand komen zonder actief te hoeven remmen. Rijdt echt heerlijk, en hoewel het geen dealbreaker voor mij was, mis ik het nog wel eens.Termy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:22:
[...]
Ik vind het al best hard remmen in B, maar in 'echte' OPD EVs is dat dus nog fanatieker? Ik neem aan dat dit erg afhankelijk is van het vermogen van de motor. Of neemt OPD dan de frictieremmen mee?
De hierboven geposte lijst met mogelijke features van 6.0 zijn wel eindelijk features die het moderne autorijden naar VW brengen. Zaken als OPD, telefoon als sleutel, multimedia-apps - je kan allemaal prima zonder maar als je het eenmaal gewend bent voelt de huidige software (en dan rijd ik zelfs nog met 3.2
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Ja ik snap het concept van OPD en ik ben me helaas maar al te bewust van het niet volledig tot stilstand komen in de ID.3 aangezien ik altijd in B rijd (3.7). Ik vroeg me af of andere auto's met echte OPD en ook ongeveer een 150 kW motor even hard remmen. Als ik het pedaal volledig los laat ga ik niet naar max regen (groen balkje) tenzij ik hard genoeg ga (snelweg). Vooral de ongelijke respons op basis van hoe veel regen de batterij kan hebben vind ik nu irritant.MrTinux schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:32:
[...]
Met OPD kan je de auto volledig tot stilstand laten komen. De huidige ID's blijven altijd een beetje rollen (~5km/h). In mijn vorige EV (Tesla) kon ik hele routes rijden zonder het rempedaal ook maar één keer aan te raken, als je wat anticiperend rijdt kan je zelfs voor bvb stoplichten tot stilstand komen zonder actief te hoeven remmen. Rijdt echt heerlijk, en hoewel het geen dealbreaker voor mij was, mis ik het nog wel eens.
De hierboven geposte lijst met mogelijke features van 6.0 zijn wel eindelijk features die het moderne autorijden naar VW brengen. Zaken als OPD, telefoon als sleutel, multimedia-apps - je kan allemaal prima zonder maar als je het eenmaal gewend bent voelt de huidige software (en dan rijd ik zelfs nog met 3.2, maar wmb geldt dat ook voor 5.0 ) toch nog steeds als old-auto.
Klopt: in een 'echte' OPD stand is het niet alleen veel fanatieker en harder remmen door het gas los te laten, je kunt er ook praktisch een noodstop mee maken. Zelfs een kleine 'zwakke' Fiat 500e remt vele malen harder met OPD (en naar mijn idee heeft het daarom dus ook niks met de kracht van de motor te maken), en ook volledig tot stilstand. OPD neemt dan ook de frictieremmen mee ja.Termy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:22:
[...]
Ik vind het al best hard remmen in B, maar in 'echte' OPD EVs is dat dus nog fanatieker? Ik neem aan dat dit erg afhankelijk is van het vermogen van de motor. Of neemt OPD dan de frictieremmen mee?
Overigens is D echt uitrollen zonder aandrijving en praktisch niet remmen (op de aandrijflijn, wel rolweerstand en luchtweerstand uiteraard), maar het is me niet duidelijk hoe dat zich precies verhoudt tot een ICE automaat. Ontkoppelt die bij gas los? Ik in de VS wel eens een automaat gereden en die remde idd veel minder af bij gas los dan ik gewend was van een handbak, ik kreeg zelfs de indruk dat het nog steeds aangedreven werd.
Het is heel persoonlijk, maar ik vindt zoals velen OPD zeker fijner rijden en dat is dus een minpuntje voor de ID.4, maar zoals hierboven ook al gezegd werd, geen dealbreker. Dan maar twee-pedal-driving, ook prima.
Het stomme is: OPD is simpelweg een software dingetje. Het is simpelweg een mix van softwarematig instellen hoeveel procent rem er toegepast wordt bij het loslaten van het gaspedaal, en onderhuids dan weer een mix van hoeveel rem via de motor, en hoeveel rem via de frictieremmen. Het zou dus prima kunnen op de ID.4, maar kennelijk besluiten ze dat alleen toe te passen op de nieuwe ID.4.
Is niet alleen een softwaredingetje. Bij opd doet ook de echte rem af en toe meethaan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:11:
[...]
Klopt: in een 'echte' OPD stand is het niet alleen veel fanatieker en harder remmen door het gas los te laten, je kunt er ook praktisch een noodstop mee maken. Zelfs een kleine 'zwakke' Fiat 500e remt vele malen harder met OPD (en naar mijn idee heeft het daarom dus ook niks met de kracht van de motor te maken), en ook volledig tot stilstand. OPD neemt dan ook de frictieremmen mee ja.
Het is heel persoonlijk, maar ik vindt zoals velen OPD zeker fijner rijden en dat is dus een minpuntje voor de ID.4, maar zoals hierboven ook al gezegd werd, geen dealbreker. Dan maar twee-pedal-driving, ook prima.
Het stomme is: OPD is simpelweg een software dingetje. Het is simpelweg een mix van softwarematig instellen hoeveel procent rem er toegepast wordt bij het loslaten van het gaspedaal, en onderhuids dan weer een mix van hoeveel rem via de motor, en hoeveel rem via de frictieremmen. Het zou dus prima kunnen op de ID.4, maar kennelijk besluiten ze dat alleen toe te passen op de nieuwe ID.4.
Met opd jun je geen noodstop maken. Die mag wettelijk maar x% van de remcapaciteit gebruiken. Met bijremmen rem je altijd harderthaan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:11:
[...]
Klopt: in een 'echte' OPD stand is het niet alleen veel fanatieker en harder remmen door het gas los te laten, je kunt er ook praktisch een noodstop mee maken. Zelfs een kleine 'zwakke' Fiat 500e remt vele malen harder met OPD (en naar mijn idee heeft het daarom dus ook niks met de kracht van de motor te maken), en ook volledig tot stilstand. OPD neemt dan ook de frictieremmen mee ja.
Het remmen van OPD is een combinatie van beide, en aangezien ook 'echt' remmen softwarematig is, is het dus zeker een softwareding: softwarematig kan de auto immers ook een volledige noodstop maken en de 'echte remmen' 100% aanknijpen.Kammika schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:21:
[...]
Is niet alleen een softwaredingetje. Bij opd doet ook de echte rem af en toe mee
Dat betwijfel ik verder niet hoor, dat OPD geen noodstop maakt, ik zeg alleen dat VW de ID.4 softwarematig prima een volledige Tesla-achtige OPD functie kan geven. Immers kunnen de 'echte' remmen helemaal softwarematig bediend worden (ala break-by-wire) en dus is het prima mogelijk. Ze doen het kennelijk alleen niet voor de oudere modellen & dat is een keuze, niet een technische onmogelijkheid.Kammika schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:23:
[...]
Met opd jun je geen noodstop maken. Die mag wettelijk maar x% van de remcapaciteit gebruiken. Met bijremmen rem je altijd harder
[ Voor 42% gewijzigd door thaan op 14-03-2026 17:28 ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Dan ga je er vanuit dat de ABS module over het volledige 100% rem bereik genoeg granulariteit/controle heeft om op een controleerbare/fijne manier OPD te kunnen doen bij hogere frictierembelasting.thaan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:26:
[...]
Het remmen van OPD is een combinatie van beide, en aangezien ook 'echt' remmen softwarematig is, is het dus zeker een softwareding: softwarematig kan de auto immers ook een volledige noodstop maken en de 'echte remmen' 100% aanknijpen.
Vroeger had je bij VW (PQ platform als ik mij goed herinner) ook ABS modules die wel met het radar noodremsysteem konden werken, maar niet fijn genoeg konden regelen voor ACC.
Ik kan mij goed in beelden dat er bepaalde eisen zijn voor een ABS module om effectief een "degelijk/comfortabel" OPD product af te leveren.
Ik bedoel meer dat een ID.4 (in ieder geval de mijne, een 1st Max) bijna volledig zelfstandig kan rijden.AndRo555 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:30:
[...]
Dan ga je er vanuit dat de ABS module over het volledige 100% rem bereik genoeg granulariteit/controle heeft om op een controleerbare/fijne manier OPD te kunnen doen bij hogere frictierembelasting.
Vroeger had je bij VW (PQ platform als ik mij goed herinner) ook ABS modules die wel met het radar noodremsysteem konden werken, maar niet fijn genoeg konden regelen voor ACC.
Ik kan mij goed in beelden dat er bepaalde eisen zijn voor een ABS module om effectief een "degelijk/comfortabel" OPD product af te leveren.
Met Pilot Assist (heet dat zo bij VW?) kan hij niet alleen afstand houden van andere auto's, maar ook zelf tot stilstand komen achter een auto bij het stoplicht.
Dat betekent dus volledig (en vrij comfortabel, maar niet niveau Tesla) het gas en de rem bedienen, volledig tot stilstand achter een andere auto. Dat kan hij zelfstandig/softwarematig, en dus is OPD ook mogelijk, dat is immers exact dezelfde functie, alleen bedien je hem dan zelf via 1 pedaal, in plaats van dat de auto dat zonder jouw input doet (wat hij dus al reeds kan).
Het is dan toch nog steeds puur een software dingetje. De remmen kunnen nu ook al zonder input van het rempedaal geactiveerd wordenKammika schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:21:
[...]
Is niet alleen een softwaredingetje. Bij opd doet ook de echte rem af en toe mee
Vaak bu'j te bang!
De ID3 heeft toch gewoon one-pedaldrive als je de ACC activeert? Mijn ID3 1st stopt volledig.Smobbo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:16:
Ah, dat is top nieuws zeg! Ik rij al jaren in EV's met one pedal drive en dat is voor een nieuwe 'eerste' auto wel een harde eis. De ID.3 die we nu als tweede auto hebben is prima, rijdt fijn, maar het ontbreken van one pedal drive is voor mij bij een volgende auto een reden om niet naar VW (of VAG?) te kijken.
Met dit nieuws komen de ID.4 en ID.7 wel hoog op de lijst te staan! De ID.3 (1st plus) die we nu hebben is verder namelijk al een prima auto, wetende dat een nieuwer model beter afgewerkt is, sneller software heeft en nu dus OPD is wel erg prettig voor het uitzoeken van de volgende!
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
@thaan ja ok, dan is het dus qua gevoel onafhankelijk van de motor maar je wilt natuurlijk je frictieremmen zo goed als niet gebruiken ipv regeneren wanneer je moet remmen, dus dan lijkt me een sterkere motor me nog steeds beter.
Ik begrijp dus uit de andere reacties (dank allen!) dat het geen OPD is. Dat je met ACC stopt en optrekt met de rest van het verkeer is prettig, maar dan raak je dus geen enkel pedaal aan. Bij OPD bedien je de snelheid geheel met 1 pedaal, zowel optrekken als remmen, ook zonder een voorganger ofzo. Dat ben ik nu compleet gewend en ik rij dan ook vanaf de oprit thuis tot mijn werk adres zonder de rem aan te raken, de rem gebruik je alleen als je verrast wordt door iets en ineens echt hard moet remmen (randje noodstop).Pr088 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:31:
[...]
De ID3 heeft toch gewoon one-pedaldrive als je de ACC activeert? Mijn ID3 1st stopt volledig.
ACC kan je nog niet gebruiken op een woonerf
Je mag een overnamebod doen op mijn e-Corsa. Die kan doen wat jij wilt. Hoef je de ACC ook niet te gebruiken: die zit er niet opSmobbo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:23:
[...]
Ik begrijp dus uit de andere reacties (dank allen!) dat het geen OPD is. Dat je met ACC stopt en optrekt met de rest van het verkeer is prettig, maar dan raak je dus geen enkel pedaal aan. Bij OPD bedien je de snelheid geheel met 1 pedaal, zowel optrekken als remmen, ook zonder een voorganger ofzo. Dat ben ik nu compleet gewend en ik rij dan ook vanaf de oprit thuis tot mijn werk adres zonder de rem aan te raken, de rem gebruik je alleen als je verrast wordt door iets en ineens echt hard moet remmen (randje noodstop).
ACC kan je nog niet gebruiken op een woonerf.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Haha, nee dankjePr088 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:27:
[...]
Je mag een overnamebod doen op mijn e-Corsa. Die kan doen wat jij wilt. Hoef je de ACC ook niet te gebruiken: die zit er niet op
Edit: Ik lees online overigens dat e-corsa ook geen OPD heeft
https://www.ad.nl/auto/te...de-grenzen-niet~af1c5300/
[ Voor 14% gewijzigd door Smobbo op 15-03-2026 12:58 ]
Ik had vooraf wat onderzoek gedaan en samen met ChatGDP een laadplan gemaakt. Je kunt het ook met de navigatie doen, maar we wilde ook niet uitkomen bij dure laadpalen.
Op de heenweg had ik ervoor gekozen iig in Duitsland om bij Aldi Süd te laden.
/f/image/rgKA0LkVkHj3OMU76sYpV3Qi.png?f=fotoalbum_large)
Daar kost het snelladen maar 0,47€ per kwh. Echter waren er op zondag maar twee locaties Stromberg ( A61) en Ulm A8 /A7 waar we dan konden laden. Als we thuis op 100% zouden vertrekken moesten we makkelijk de 300km tot Stromberg halen. Dit was toch nog een uitdaging omdat het koud was rond vriespunt. Uiteindelijk door maar max 105km/h te rijden haalden we die stop met nog 13% over. De tweede stop in Ulm was weer 300km dus de auto weer tot 95% opgeladen. Dit is niet ideaal want het duurde 45 minuten. Wat wel fijn is daar dat er een goede bakker tegenover zit waar je lekker kunt ontbijten. Deze weer gehaald maar weer niet veel harder dan 110Kmh gereden. Al met al was duurde de heenweg 11uur inclusief pauzes en bouwstelle op de autobaan. Voor de terugweg had ik toch een andere strategie bedacht. Meer kortere laad sessies dus tussen 10 en 75% laden. Ik heb toen gekozen voor Tesla super chargers die langs de snelweg staan en die ook zonder abo 0,66€ per kwh kost.
:strip_exif()/f/image/wx95PrIRE0oSTNNbHaIGD8r4.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel opletten dat je binnen 5 minuten na het laden wegrijdt om extra boete te vermijden. Deze strategie werkte eigenlijk super. Ik kon de hele weg 125kmh rijden en zo toch makkelijk met 3 laadpalen Duitsland door. Bij de grens van Venlo zat er nog 11% in maar daar konden we weer op kosten van de baas laden🥰.
Voor de navigatie had ik eerst in de VW app de Tesla laadpalen opgezocht en deze als locatie toegevoegd als favoriete laadpalen. Bij het starten van het navigeren gaf ik eerst de eindbestemming in en vervolgens kon ik twee opgeslagen laadpunten toevoegen. Wel eerst degene die het verst weg lag eerst. Meer als twee kan niet helaas. Dus heb halfweg de resterende toegevoegd. Wat mij verder opviel was dat de te verwachten aankomsttijd totaal niet klopte. Elke laadpaal ruimde hij 3 uur tijd voor in😂.
Al met al is het erg meegevallen. Meer kortere laad sessies geeft mijn voorkeur. Uiteindelijk veel de totale kosten voor het laden ook erg mee.
Voor Duitsland is er trouwens een app speciaal voor goedkope laadpalen onder de 0,50€ per kwh. “Ad-hok Map”
M.v.g Stefan
Haal je met een id4 maar 300km bij koud weer al je 105 rijdt? Ik had toch wel beter verwacht, mijn huidige Volvo haalt dan 260 bij dit soort omstandigheden, maar de wltp van de id4 is bijna de helft meer…svkaster schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:04:
Gisteren thuisgekomen van onze eerste wintersport in Oostenrijk met een ID4 ( voorheen Q2 benzine auto)
Ik had vooraf wat onderzoek gedaan en samen met ChatGDP een laadplan gemaakt. Je kunt het ook met de navigatie doen, maar we wilde ook niet uitkomen bij dure laadpalen.
[Afbeelding]
Daar kost het snelladen maar 0,47€ per kwh. Echter waren er op zondag maar twee locaties Stromberg ( A61) en Ulm A8 /A7 waar we dan konden laden. Als we thuis op 100% zouden vertrekken moesten we makkelijk de 300km tot Stromberg halen. Dit was toch nog een uitdaging omdat het koud was rond vriespunt. Uiteindelijk door maar max 105km/h te rijden haalden we die stop met nog 13% over. De tweede stop in Ulm was weer 300km dus de auto weer tot 95% opgeladen. Dit is niet ideaal want het duurde 45 minuten. Wat wel fijn is daar dat er een goede bakker tegenover zit waar je lekker kunt ontbijten. Deze weer gehaald maar weer niet veel harder dan 110Kmh gereden. Al met al was duurde de heenweg 11uur inclusief pauzes en bouwstelle op de autobaan. Voor de terugweg had ik toch een andere strategie bedacht. Meer kortere laad sessies dus tussen 10 en 75% laden. Ik heb toen gekozen voor Tesla super chargers die langs de snelweg staan en die ook zonder abo 0,66€ per kwh kost.
[Afbeelding]
Wel opletten dat je binnen 5 minuten na het laden wegrijdt om extra boete te vermijden. Deze strategie werkte eigenlijk super. Ik kon de hele weg 125kmh rijden en zo toch makkelijk met 3 laadpalen Duitsland door. Bij de grens van Venlo zat er nog 11% in maar daar konden we weer op kosten van de baas laden🥰.
Voor de navigatie had ik eerst in de VW app de Tesla laadpalen opgezocht en deze als locatie toegevoegd als favoriete laadpalen. Bij het starten van het navigeren gaf ik eerst de eindbestemming in en vervolgens kon ik twee opgeslagen laadpunten toevoegen. Wel eerst degene die het verst weg lag eerst. Meer als twee kan niet helaas. Dus heb halfweg de resterende toegevoegd. Wat mij verder opviel was dat de te verwachten aankomsttijd totaal niet klopte. Elke laadpaal ruimde hij 3 uur tijd voor in😂.
Al met al is het erg meegevallen. Meer kortere laad sessies geeft mijn voorkeur. Uiteindelijk veel de totale kosten voor het laden ook erg mee.
Voor Duitsland is er trouwens een app speciaal voor goedkope laadpalen onder de 0,50€ per kwh. “Ad-hok Map”
M.v.g Stefan
Was dit met of zonder warmtepomp? En welk accupakket en met 2 of 4 wiel aandrijving?
Leuk verslag! Ik zou een volgende rit in Duitsland EnBW aan je aanbevelen. Met een maandabonnement 6/12 euro, (direct weer opzegbaar) laad je voor 46/39 cent.svkaster schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:04:
Gisteren thuisgekomen van onze eerste wintersport in Oostenrijk met een ID4 ( voorheen Q2 benzine auto)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
M.v.g Stefan
En kijk ook naar EWE GO (0,52 bij eigen snelladers)
Hmm, voor mijn gevoel komt de auto toch wel helemaal tot stilstand. Misschien ook zelfbedrog. Zal morgen richting werk weer testenSmobbo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:56:
[...]
Haha, nee dankje. We rijden hier lekker verder met de auto's die we hebben en als over 2 jaar de 1e auto weer gewisseld moet worden gaan we naar de VAG stal kijken
Edit: Ik lees online overigens dat e-corsa ook geen OPD heeft?
https://www.ad.nl/auto/te...de-grenzen-niet~af1c5300/
Ik heb zelfs de 77kw ID4, mij is het eigenlijk ook een raadsel waarom hij op de heenweg maar zo weinig km kon rijden. Het was vorige week zondag morgen rond het vriespunt en erg mistig.Pr088 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:30:
[...]
Hmm, voor mijn gevoel komt de auto toch wel helemaal tot stilstand. Misschien ook zelfbedrog. Zal morgen richting werk weer testen
Dus wel ruit verwarming, spiegel verwarming verlichting winterbanden en binnen in de auto 20,5 gr. hij gaf de eerste 200km telkens een gemiddelde sinds laatste lading van 28 tot 32 kwh per 100km
77kw twee wiel aandrijving zonder WP. Maar zoals net ook al gezegd, slecht weer, koud. Daarna niet meer zo schadelijk gereden.Kammika schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:02:
[...]
Haal je met een id4 maar 300km bij koud weer al je 105 rijdt? Ik had toch wel beter verwacht, mijn huidige Volvo haalt dan 260 bij dit soort omstandigheden, maar de wltp van de id4 is bijna de helft meer…
Was dit met of zonder warmtepomp? En welk accupakket en met 2 of 4 wiel aandrijving?
Ik herken dit wel. Het lijkt wel of "heen" ritten altijd veel "duurder" zijn dan de retourritten. Kan me iets voorstellen bij een relatie naar temperatuur, maar afgelopen dinsdag was het om 8 uur smorgens niet veel kouder dan om 1830 savonds. (Heenrit begon om 0800 nabij Schiphol, terug begon rond 1800 nabij Kaatsheuvel) 75% accu gebruikt voor 260km rijden. 350km theoretische range met 100%lading.svkaster schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:49:
[...]
Ik heb zelfs de 77kw ID4, mij is het eigenlijk ook een raadsel waarom hij op de heenweg maar zo weinig km kon rijden. Het was vorige week zondag morgen rond het vriespunt en erg mistig.
Dus wel ruit verwarming, spiegel verwarming verlichting winterbanden en binnen in de auto 20,5 gr. hij gaf de eerste 200km telkens een gemiddelde sinds laatste lading van 28 tot 32 kwh per 100km. Daarna werdt het warmer en heeft hij niet meer zo schadelijk gereden. Op de terugweg met 13 gr en een snelheid van 125km/h had ik een verbruik van gemiddeld 22 kwh per 100Km
Ik moet echt 130 km/h doen bij 0 graden om 30 kWh/100km te halen.
Ook ik herken dit gedrag, ook met vrijwel gelijkblijvende temperaturen.tcw82 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:01:
[...]
Ik herken dit wel. Het lijkt wel of "heen" ritten altijd veel "duurder" zijn dan de retourritten. Kan me iets voorstellen bij een relatie naar temperatuur, maar afgelopen dinsdag was het om 8 uur smorgens niet veel kouder dan om 1830 savonds. (Heenrit begon om 0800 nabij Schiphol, terug begon rond 1800 nabij Kaatsheuvel) 75% accu gebruikt voor 260km rijden. 350km theoretische range met 100%lading.
Ik haal persoonlijk netaan 300km op een volle accu rond het vriespunt. Zit nu met de huidige temperaturen (4/5 graden in de ochtend) rond 330. Dit met een ID.4 (First Max uit dec 2020), 77kw accu en een SOH van 89%.Kammika schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:02:
[...]
Haal je met een id4 maar 300km bij koud weer al je 105 rijdt? Ik had toch wel beter verwacht, mijn huidige Volvo haalt dan 260 bij dit soort omstandigheden, maar de wltp van de id4 is bijna de helft meer…
Denk dat we op een vergelijkbaar niveau zitten danBreaker schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:40:
Ik haal persoonlijk netaan 300km op een volle accu rond het vriespunt. Zit nu met de huidige temperaturen (4/5 graden in de ochtend) rond 330. Dit met een ID.4 (First Max uit dec 2020), 77kw accu en een SOH van 89%.
Is dat zo? De EV6 zit ook op Cw=0.28, Ioniq 5 Cw=0.288.Adder28 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:13:
Ik zat recent te kijken naar VAG en Koreaanse EV's en de ID.4 had de grootste luchtweerstand van alle modellen die ik zag, dus dat kan wel verklaren waarom die ID4 het minder doet dan gelijkaardige wagens.
De Kia ligt alleen 10cm lager maar daar vind ik het dus beetje krap op de achterbank. De Ioniq, met zijn hogere Cw *en* cross section area heeft de hoogste drag van allemaal.
Als je een "gladde" auto wilt hebben dan is de ID.5 of Enyaq Coupé je ding, Cw=0.225 voor de laatste. De ID.4 is inderdaad een beetje een rijdende baksteen maar niet uitzonderlijk slecht.
Het woordje "ook" is de link tussen de CW van de ID4 en de andere, daarmee is de ID4 een CW van 0,28 toegestopt.w00key schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:06:
[...]
Is dat zo? De EV6 zit ook op Cw=0.28, Ioniq 5 Cw=0.288.
De Kia ligt alleen 10cm lager maar daar vind ik het dus beetje krap op de achterbank. De Ioniq, met zijn hogere Cw *en* cross section area heeft de hoogste drag van allemaal.
Als je een "gladde" auto wilt hebben dan is de ID.5 of Enyaq Coupé je ding, Cw=0.225 voor de laatste. De ID.4 is inderdaad een beetje een rijdende baksteen maar niet uitzonderlijk slecht.
De Aziatische modellen zijn op een aantal vlakken zeer efficient en daarmee pakken ze een voordeel, dat is denk ik persoonlijk waar de winst vooral zit.
Tegenwind?svkaster schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:49:
[...]
Ik heb zelfs de 77kw ID4, mij is het eigenlijk ook een raadsel waarom hij op de heenweg maar zo weinig km kon rijden. Het was vorige week zondag morgen rond het vriespunt en erg mistig.
Dus wel ruit verwarming, spiegel verwarming verlichting winterbanden en binnen in de auto 20,5 gr. hij gaf de eerste 200km telkens een gemiddelde sinds laatste lading van 28 tot 32 kwh per 100km. Daarna werdt het warmer en heeft hij niet meer zo schadelijk gereden. Op de terugweg met 13 gr en een snelheid van 125km/h had ik een verbruik van gemiddeld 22 kwh per 100Km
En als je auto de hele nacht heeft buitengestaan, dan duurt het wel even voordat de HV-accu lekker op temperatuur is.
Dat laatste is wel een optie. het is 's nachts meestal wel kouder dan overdag. Ik zal eens kijken hoe dat gaat met de eerste volgende 2 nachtdiensten. Dan is de w-w-verkeer route natuurlijk heen met een auto die overdag heeft staan wachten op de parkeerplek, maar wel "overdag temperaturen" meekreeg en de retour is dan na een "koudere" nacht.Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:44:
[...]
Tegenwind?
En als je auto de hele nacht heeft buitengestaan, dan duurt het wel even voordat de HV-accu lekker op temperatuur is.
Als ik er aan denk...
[Citation required]?tcw82 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:17:
[...]
Het woordje "ook" is de link tussen de CW van de ID4 en de andere, daarmee is de ID4 een CW van 0,28 toegestopt.
De Aziatische modellen zijn op een aantal vlakken zeer efficient en daarmee pakken ze een voordeel, dat is denk ik persoonlijk waar de winst vooral zit.
In de tests van Bjørn Nyland is de ID.4 significant zuiniger dan een Ioniq 5 die ook zo "lomp" uit ziet. https://docs.google.com/s...HrBS82echMVJH37kwgjE/edit
Op EVDB met hun "real usage" is Wh/km ook lager. Dus als je appels met appels vergelijk zie ik niet waar je het op baseert.
Een EV6 die lager is, sure, maar pak dan de ID.7 station als vergelijking en niet de brick-shaped ID.4.
De test van bjorn heb ik even bekeken, best mooie data set.w00key schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:16:
[...]
[Citation required]?
In de tests van Bjørn Nyland is de ID.4 significant zuiniger dan een Ioniq 5 die ook zo "lomp" uit ziet. https://docs.google.com/s...HrBS82echMVJH37kwgjE/edit
Op EVDB met hun "real usage" is Wh/km ook lager. Dus als je appels met appels vergelijk zie ik niet waar je het op baseert.
Een EV6 die lager is, sure, maar pak dan de ID.7 station als vergelijking en niet de brick-shaped ID.4.
Ik denk dat je dan deze 2 plaatjes min of meer naast elkaar hebt gelegd, of heb je andere dingen vergeleken? (even op klikken, zijn nu gecropte thumbnails.)
![]() | ![]() |
[ Voor 15% gewijzigd door Mythling op 16-03-2026 17:41 ]
Na nog wat geprobeerd te hebben werkt het inderdaad. Vanmiddag voor het eerst aan de lader gehangen en morgenochtend 0600 als vertrektijd ingegeven en dat lijkt te werken.Gerardus1956 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:37:
[...]
Dat kan gewoon met mijn ID3. Nu gebruik ik dat direct laden eigenlijk nooit. Ook al staat het wel ingesteld. Instellen van een laadlocatie kan als je thuis bent. Als je heel dicht bij je huis ook een openbare hebt staan, geldt dit ook als laadlocatie. Na aankoppelen wel opletten dat de auto op de goede modus staat. Dus direct laden of laden op voorkeurstijden. Dat kan het makkelijkst via je mobiel. Vaak doe ik het in de auto voordat ik de juiste tijd instel.
Bedankt voor de uitleg, want ik was er zo niet uitgekomen. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het ontwerp van een goede UI is.
+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517
Wordt nu net gebeld dat de auto nog niet klaar is. Ze hebben wel tests gedaan maar voor een echte SoH check moet de accu 100% zijn. ‘Bij sommige auto’s moet dan wel en bij sommige auto’s niet’. Vind het maar vreemd, je bent dealer van deze auto's dan weet je toch wel of hij vol moet zijn op voorhand.
Dealer gaf wel aan dat ze normale degradatie hebben gemeten, en geen fouten. Volgens de monteur was het eerst 417 km range en nu nog 380km. Dat strookt niet echt met mijn eigen bevindingen en ook niet met mijn ODBII meter. Ze gaven nog aan dat ik hem ook gewoon kon ophalen want dat er uit hun tests toch niets was gekomen. Maar ik wil zelf een goed rapport hebben zodat ik dat ook aan de leasemaatschappij kan laten zien mocht er iets uit komen.
Morgen de officiele test afwachten. Ben benieuwd.
Mwoah dat is complexer, je moet dan ook rekening houden met laadverliezenAlphaRomeo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:26:
Je zou het ook zelf kunnen meten in principe toch? Als je hem bijvoorbeeld tot 20% leeg rijdt, dan kijkt hoeveel kWh je kunt laden, die waarde deelt door 0.8 dan weet je hoeveel kWh dat zou zijn als hij helemaal leeg zou zijn. Dit blijft natuurlijk afhankelijk van het BMS van de auto, maar hoe leger je hem rijdt hoe beter je dat zo zou moeten kunnen testen.
Daar wordt het alleen maar gunstiger van voor de auto. Als je een 58kWh model hebt en je krijgt er minder dan 46kWh in vanaf 20% is er mogelijk wel iets aan de hand. Laadverliezen verkleinen dat verschil alleen maar. Krijg je er dus 46kWh of meer in dan kan dat betekenen dat je accu wel in orde is óf dat het met laadverlies te verklaren is. Maar dan ben je in ieder geval een stapje dichterbij.Kammika schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:29:
[...]
Mwoah dat is complexer, je moet dan ook rekening houden met laadverliezen
Als ik kijk naar mijn lange termijn verbruik geeft de auto 18,1 kWh/100km kijk in naar mijn totaal geladen kWh kom ik op 20,1 kWh/100km over deze lange periode. Ik laad meestal op 3x10A een enkele keer 3x12A en heel soms 3x16A. Dat maakt ca. 10% laadverlies.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
In het algemene BEV autotopic staat een recente post met laadverliezen. Volgens mij kun je wel stellen dat met hoe hoger het laadvermogen, hoe lager de laadverliezenArjoK schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:09:
Weet iemand hoe groot de laadverliezen zijn bij verschillend laadvermogen?
Als ik kijk naar mijn lange termijn verbruik geeft de auto 18,1 kWh/100km kijk in naar mijn totaal geladen kWh kom ik op 20,1 kWh/100km over deze lange periode. Ik laad meestal op 3x10A een enkele keer 3x12A en heel soms 3x16A. Dat maakt ca. 10% laadverlies.
Vaak bu'j te bang!
Volgens deze site tusse de 6.3 en 9.7%. En dat is dan weer gebaseerd op een onderzoek van de ADAC. Laadverliezen komen deels omdat de wagenelektronica ingeschakeld is tijdens het laden en daarom geldt dat sneller (dus korter) laden lagere verliezen heeft.ArjoK schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:09:
Weet iemand hoe groot de laadverliezen zijn bij verschillend laadvermogen?
Ik vind dit bijzonder om te horen. Mijn SOS accu is ook defect sinds de update naar ID software 3.8.Mythling schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:39:
Vandaag is de accu van de SOS module vervangen. Resetten van de melding had geen effect, hij moest echt vervangen worden. Helaas niet onder garantie, maar 250 euro is ook weer geen hele onredelijke prijs gezien de werkzaamheden. Ik blijf het wel opvallend vinden dat de afhandeling van het probleem per vestiging lijkt te verschillen. Hopelijk doet deze het langer dan 5 jaar... ID.3 Pro 2020
Ik heb dit gemeld en onder garantie is een nieuwe accu besteld en ligt al klaar. Het is dus blijkbaar aan de dealer of er coulance toegepast gaat worden of niet. Ik heb een id.3 1st van 2020.
Het begon met een voorgevoel, toen heb ik via mijn odb2 meter gekeken en daar leek ik bijna 20% degradatie te hebben in 3j / 90k gereden. Vandaar dat ik een officiële test wil laten doen om te zien of er mogelijk fouten in de accu zitten (is hier meerdere keren omschreven als probleem) of bijvoorbeeld foutieve cellen.AlphaRomeo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:26:
Je zou het ook zelf kunnen meten in principe toch? Als je hem bijvoorbeeld tot 20% leeg rijdt, dan kijkt hoeveel kWh je kunt laden, die waarde deelt door 0.8 dan weet je hoeveel kWh dat zou zijn als hij helemaal leeg zou zijn. Dit blijft natuurlijk afhankelijk van het BMS van de auto, maar hoe leger je hem rijdt hoe beter je dat zo zou moeten kunnen testen.
Recent heb ik een ID.3 First Plus 2020 gekocht met SOS fout. Uitgelezen met OBDEleven, kreeg 2 meldingen m.b.t. de SOS module:Vibravis schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:05:
[...]
Ik vind dit bijzonder om te horen. Mijn SOS accu is ook defect sinds de update naar ID software 3.8.
Ik heb dit gemeld en onder garantie is een nieuwe accu besteld en ligt al klaar. Het is dus blijkbaar aan de dealer of er coulance toegepast gaat worden of niet. Ik heb een id.3 1st van 2020.
- B1916F2 Backup battery flat
- B1916F4 Backup battery limited service life
Aankomend weekend ga ik (op de oprit) de stabilisatorstangen vervangen want de auto maakt een bonkend geluid (rechtsvoor) als ik over klinkers rijd.
MOOS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:59:
[...]
Recent heb ik een ID.3 First Plus 2020 gekocht met SOS fout. Uitgelezen met OBDEleven, kreeg 2 meldingen m.b.t. de SOS module:Mijn dealer kreeg de foutcodes niet gewist. Althans het wissen lukt wel maar de melding kwam direct terug. Ik weet niet de exacte code maar ik ga ervan uit dat ze weten wat ze doen en dat het wellicht een andere foutcode is. Misschien zit daar het verschil in.
- B1916F2 Backup battery flat
- B1916F4 Backup battery limited service life
Ik heb toen de optie "Clear the backup battery learning history" gedraaid en alle foutmeldingen uit module 75 Telematics gewist. Nu is de foutmelding weg.
Aankomend weekend ga ik (op de oprit) de stabilisatorstangen vervangen want de auto maakt een bonkend geluid (rechtsvoor) als ik over klinkers rijd.
Ik moest even goed kijken, want je hebt in de quote getypt.Vibravis schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:36:
Mijn dealer kreeg de foutcodes niet gewist. Althans het wissen lukt wel maar de melding kwam direct terug. Ik weet niet de exacte code maar ik ga ervan uit dat ze weten wat ze doen en dat het wellicht een andere foutcode is. Misschien zit daar het verschil in.
Dat is jammer. Mogelijk, wanneer de batterij echt defect is, zal de fout direct terugkomen. Mijn batterij was nog prima met 88% capaciteit, ik denk (hoop) dat hij nog een paar jaar mee kan voordat ik hem daadwerkelijk moet vervangen.
Maar goed, als VW hem kosteloos vervangt, is het ook geen probleem. Lekker een verse batterij erin dan.
Excuses voor de slechte reactie. Ik was nog niet wakker waarschijnlijk :-)MOOS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:06:
[...]
Ik moest even goed kijken, want je hebt in de quote getypt.
Dat is jammer. Mogelijk, wanneer de batterij echt defect is, zal de fout direct terugkomen. Mijn batterij was nog prima met 88% capaciteit, ik denk (hoop) dat hij nog een paar jaar mee kan voordat ik hem daadwerkelijk moet vervangen.
Maar goed, als VW hem kosteloos vervangt, is het ook geen probleem. Lekker een verse batterij erin dan.
SoH check is gedaan. Nog 88% beschikbaar. Ik had zelf 17.8% degradatie gemeten maar dat is dus volgens de dealer 12%.KaiseRRuby schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:25:
[...]
Het begon met een voorgevoel, toen heb ik via mijn odb2 meter gekeken en daar leek ik bijna 20% degradatie te hebben in 3j / 90k gereden. Vandaar dat ik een officiële test wil laten doen om te zien of er mogelijk fouten in de accu zitten (is hier meerdere keren omschreven als probleem) of bijvoorbeeld foutieve cellen.
Ik vind het fors maar het schijnt binnen de normen te vallen.
Het is ALTIJD binnen de norm als het de dealer/importeur geld gaat kosten. Vergelijkbaar met de olieslurpende tfsi en gdi motoren. Allemaal binnen de normen. Het is eigenlijk gewoon een tweetakt geworden, elke tankbeurt 2 liter olie in de motor aanvullenKaiseRRuby schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:39:
[...]
SoH check is gedaan. Nog 88% beschikbaar. Ik had zelf 17.8% degradatie gemeten maar dat is dus volgens de dealer 12%.
Ik vind het fors maar het schijnt binnen de normen te vallen.
Nou ja, de zelf opgegeven norm door VW is max 30% degradatie in 180k km of na 8j. Dus ze hebben wel gelijk.tcw82 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:36:
[...]
Het is ALTIJD binnen de norm als het de dealer/importeur geld gaat kosten. Vergelijkbaar met de olieslurpende tfsi en gdi motoren. Allemaal binnen de normen. Het is eigenlijk gewoon een tweetakt geworden, elke tankbeurt 2 liter olie in de motor aanvullen![]()
Nou, 3 weken geleden is het probleem eindelijk opgelost. Een handmatige update bij PON Center binnen de garantie, nu op 3.8.Guitarist schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:34:
Zijn er hier mensen die problemen hebben met de OTA updates?
Mijn ID Buzz blijft steken op 3.2. Pon Center zegt dat de auto "incognito" staat, wat niet zo is.
Alles geprobeerd: offline, online gaan. Met 15 minuten uit de auto zijn. Zelfs de hoofdgebruiker al 2x opnieuw toegevoegd en de OTA voorwaarden opnieuw geaccepteerd.
19 Jan. afspraak bij PON voor reperatie laadklep, ze gaan ook naar de software kijken maar zeggen OTA niet te kunnen forceren.
edit toevoeging: PON zegt ook dat op de achtergrond 3.5, 3.7 én 3.8 al fklaar staan voor mijn bus...
Maar gisteren een mail gekregen van Pon Center dat er een terugroep actie is voor de ID Buzz voor controle aan de accu EN een (andere) handmatige software update.
Meer mensen die deze terugroep actie gekregen hebben?
http://www.brianesselbrugge.nl
Maar 30% degradatie bij 180k is ook wel absurd. Voelt dan meer als indekken in het contract…KaiseRRuby schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:56:
[...]
Nou ja, de zelf opgegeven norm door VW is max 30% degradatie in 180k km of na 8j. Dus ze hebben wel gelijk.
Zeggen ze daar ook bij hoe gemeten? Dat maakt nogal uit. VW doet natuurlijk wat voor hun het beste is, niet voor jou.KaiseRRuby schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:56:
[...]
Nou ja, de zelf opgegeven norm door VW is max 30% degradatie in 180k km of na 8j. Dus ze hebben wel gelijk.
Op ID SW 5.4.0 is sinds vorige week vrijdag een 'Systeem App's Update' (4.0.43) beschikbaar gesteld welke dit issue in de toekomst moet gaan voorkomen. Hiermee kunnen de SW updates OTA doorgevoerd gaan worden zónder een gekoppelde hoofdgebruiker. Bij problemen zou je dan de hoofdgebruiker tijdelijk kunnen verwijderen én de updates alsnog zélf door kunnen laten voeren....Guitarist schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:56:
[...]
Nou, 3 weken geleden is het probleem eindelijk opgelost. Een handmatige update bij PON Center binnen de garantie, nu op 3.8.
Maar gisteren een mail gekregen van Pon Center dat er een terugroep actie is voor de ID Buzz voor controle aan de accu EN een (andere) handmatige software update.
Meer mensen die deze terugroep actie gekregen hebben?
Misschien dat deze update, al dan niet onder een ander nummer, inmiddels ook al doorgezet is naar de modellen met oudere ID . Software?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Onze auto staat onder de carport, en ik had iig het interieur op 20.5 gr ingesteld een half uur voor vertrek, met de laadkabel nog aangesloten. Ik dacht dat de accu dan ook voorverwarmt wordt, of is dit een misverstand? Als dit niet is, kan ik de accu dan voorverwarmen als zij nog aan de lader hangt?Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:44:
[...]
Tegenwind?
Dit is een bekend probleem. Heb je dit niet aangegeven voor de aankoop?MOOS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:59:
Voorverwarmen heeft weinig zin met normaal gebruik. Alleen voor het snelladensvkaster schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:18:
[...]
Onze auto staat onder de carport, en ik had iig het interieur op 20.5 gr ingesteld een half uur voor vertrek, met de laadkabel nog aangesloten. Ik dacht dat de accu dan ook voorverwarmt wordt, of is dit een misverstand? Als dit niet is, kan ik de accu dan voorverwarmen als zij nog aan de lader hangt?
Vaak bu'j te bang!
Ja, die kreeg ik ook OTA vorige week. (3.8)Will_M schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:06:
[...]
Op ID SW 5.4.0 is sinds vorige week vrijdag een 'Systeem App's Update' (4.0.43) beschikbaar gesteld welke dit issue in de toekomst moet gaan voorkomen. Hiermee kunnen de SW updates OTA doorgevoerd gaan worden zónder een gekoppelde hoofdgebruiker. Bij problemen zou je dan de hoofdgebruiker tijdelijk kunnen verwijderen én de updates alsnog zélf door kunnen laten voeren....
Misschien dat deze update, al dan niet onder een ander nummer, inmiddels ook al doorgezet is naar de modellen met oudere ID . Software?
http://www.brianesselbrugge.nl
Vermoedelijk was het een truc van de handelaar om er wat extra aan te verdienen. Hij wilde via een afleverpakket van 1000 euro de auto verder in orde maken + voorzien van nieuwe APK.Termy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:27:
[...]
Dit is een bekend probleem. Heb je dit niet aangegeven voor de aankoop?
Alleen is de APK nog geldig tot december (moeten nog wel twee nieuwe banden op). Het oplossen van de SOS melding was kosteloos en de stabilisatorstangen kosten mij ongeveer 50 euro.
Dus ik heb er bewust voor gekozen om het niet via hem te laten doen. De auto was ook scherp geprijsd, dus op zich prima zo.
Weet ik eigenlijk niet. Ik heb de indruk dat vooral het interieur wordt verwarmd. En mijn AC laadpaal houdt de batterij afgetopt. Maar dat zal in zichzelf weinig warmteontwikkeling geven. Misschien iemand hier die dit met OBD o.i.d. logt?svkaster schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:18:
[...]
Onze auto staat onder de carport, en ik had iig het interieur op 20.5 gr ingesteld een half uur voor vertrek, met de laadkabel nog aangesloten. Ik dacht dat de accu dan ook voorverwarmt wordt, of is dit een misverstand? Als dit niet is, kan ik de accu dan voorverwarmen als zij nog aan de lader hangt?
Edit: lezen is moeilijkPr088 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:53:
[...]
Weet ik eigenlijk niet. Ik heb de indruk dat vooral het interieur wordt verwarmd. En mijn AC laadpaal houdt de batterij afgetopt. Maar dat zal in zichzelf weinig warmteontwikkeling geven. Misschien iemand hier die dit met OBD o.i.d. logt?
Je kan het gewoon op je laadpaal zien:
[list]
• Stel je hebt als doel 80% ingesteld en de accu is 80% opgeladen, er wordt geen stroom verbruikt.
• Nu zet je de interieur verwarming aan.
• De auto begint zichzelf te verwarmen, maar trekt geen stroom totdat de accu onder 80% zakt. Je moet dus 1% accu verbruiken (typisch ~0.7 kWh) voordat hij weer gaat laden van het net.
[/list]
Wat ik voor langere ritten doe is de auto naar 90-100% doorladen vlak voor de start terwijl ik de verwarming aanzet. Ik heb meestal thuis "Reduced AC charging" aanstaan. Dan gaat eigenlijk alle stroom naar de verwarming en doet de accu bijna niks. Auto verwarmt van het net en de accu hoeft minder te werken.
Dit is meer omdat ik het leuk vind dan dat het nuttig is.
Als hij ingestekkerd is, zie ik op Home Assistant dat als de accu onder 5 C zakt de accu verwarming aanspringt, de accu naar 12 C gebracht wordt en dan weer langzaam afkoelt. Dat is me een keer gelukt vorige winter, maar de data is alweer weg.
[ Voor 11% gewijzigd door Hobby ingenieur op 19-03-2026 21:47 ]
Als je accu van 5 C naar 12 C (graden) gaat en je daarna wegrijdt, dan zal de accu -schat ik in- wel wat beter presteren. Maar hoeveel? En of de auto het weer afkoelt, bijvoorbeeld via rijwind en koelingssysteem? DunnoHobby ingenieur schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:40:
[...]
Edit: lezen is moeilijk
Je kan het gewoon op je laadpaal zien:
[list]
• Stel je hebt als doel 80% ingesteld en de accu is 80% opgeladen, er wordt geen stroom verbruikt.
• Nu zet je de interieur verwarming aan.
• De auto begint zichzelf te verwarmen, maar trekt geen stroom totdat de accu onder 80% zakt. Je moet dus 1% accu verbruiken (typisch ~0.7 kWh) voordat hij weer gaat laden van het net.
[/list]
Wat ik voor langere ritten doe is de auto naar 90-100% doorladen vlak voor de start terwijl ik de verwarming aanzet. Ik heb meestal thuis "Reduced AC charging" aanstaan. Dan gaat eigenlijk alle stroom naar de verwarming en doet de accu bijna niks. Auto verwarmt van het net en de accu hoeft minder te werken.
Dit is meer omdat ik het leuk vind dan dat het nuttig is.
Als hij ingestekkerd is, zie ik op Home Assistant dat als de accu onder 5 C zakt de accu verwarming aanspringt, de accu naar 12 C gebracht wordt en dan weer langzaam afkoelt. Dat is me een keer gelukt vorige winter, maar de data is alweer weg.
Nee, je moet niet de 1st / GTX van 2021 / 2023 pakken, die zijn niet representatief voor wat er nu te koop is. Op de range tab:tcw82 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:48:
[...]
De test van bjorn heb ik even bekeken, best mooie data set.
Ik denk dat je dan deze 2 plaatjes min of meer naast elkaar hebt gelegd, of heb je andere dingen vergeleken? (even op klikken, zijn nu gecropte thumbnails.)Eigenlijk twijfel ik of ik moet reageren, ik merk dat ik niet weet wat je nu precies wil met de reactie hierboven ?
[Afbeelding] [Afbeelding]
De laatst geteste is de ID4 Pro 4Motion uit 2024, dus wel na de motor upgrade die het efficiënter maakt, maar wel de 4WD versie die minder zuinig is. Daar komt bij 16/14°C en 90/120 km/h uit op 149 en 218 Wh/km.
Bij de Ioniq 5 hebben ze de motor/inverter zo ver ik weet niet verwisseld, dus je kan vergelijken met de regel van 24/23 graden, zomerbanden, 90/120 -> 159/230 Wh/km. Nog iets warmer, toch onzuiniger.
Of 25/21 graden, wel de AWD versie, 153/244 Wh/km. Dan doet de ID.4 AWD het wel veel beter.
Of pak de 1000 km test - dat is vol wegrijden, snelladen tussendoor en kijken hoe snel je op je bestemming komt. Dan komen de Koreanen wel heel goed uit de test door 800V extra snel laden.
Maar ook daar doet de ID4 het niet slecht. 9:45 voor de trip, 222 Wh/km, 102.6 km/h inclusief stops. Alle nieuwe MEB zitten rond die tijd, maar ook de Ioniq 5 dus ook. De Buzz, top punt van "baksteen" doet er 10:20 over de test. Opvallend: Scenic staat op 10:10 bij 14 graden, dus niet eens extreem koud.
Ioniq 5 / 5 N / 5 AWD staan op 9:45 / 9:55 / 10:00, maar sommige hadden het weer tegen. Maar wel tegen hoger verbruik, met de Ioniq 5 kan je beste gewoon gassen en zsm bij de volgende laadstop zijn, even snel bijtanken en door. 276 Wh/km vs 222 Wh/km van de ID4 Pro 4Motion, helaas niet 1:1 te vergelijken, 12°C verschil.
Dus ja, is een Ioniq 5 zuiniger dan een ID4? Nee niet echt, eerder andersom. Maar kom je daarmee sneller op je bestemming als je optimaal laad zoals Bjorn Nyland dat doet? Ja dat wel, 800V is serieus snel, maar het scheelt maar paar minuten op 1000 km.
Wil je sneller, dan zou je de Ioniq 6 of ID7 moeten pakken, lang en plat scheelt een hoop, dan zit je op 9:30. Of de nieuw Mercedes CLA 350, die scoorde 202 Wh/km en 9:00, maar 20 minuten trager dan de Nio ET5 die batterij swaps gebruikte en 8:35 van een hybride benzine auto die als referentie / maximum is gebruikt.
Ik loop tegen een paar hardnekkige issues aan met mijn Volkswagen ID.4 en ben benieuwd of iemand dit herkent of een oplossing heeft.
Situatie:
Ik probeer mijn auto te koppelen via de Volkswagen app om mezelf als hoofdgebruiker toe te voegen.
---
Probleem 1 – Koppelen lukt niet
- Ik probeer een hoofdgebruiker toe te voegen
- Er verschijnt géén QR-code in de auto
- Ik krijg direct de foutmelding: “Missing transaction”
---
Probleem 2 – OTA update werkt niet
- Er staat een software update klaar
- Maar ik krijg de melding dat de auto in online modus moet staan
Terwijl:
- 4G symbool zichtbaar is
- Wereldbol icoon zichtbaar is
- Auto ook met wifi verbonden is
---
Wat ik al geprobeerd heb:
- Infotainment herstart (power knop ingedrukt)
- Fabrieksinstellingen teruggezet
- App opnieuw geïnstalleerd
- Opnieuw geprobeerd te koppelen
---
Resultaat:
Geen verbetering. Beide problemen blijven bestaan.
---
Extra info:
- Softwareversie: 1751 (kan de software versie niet zien omdat ik niet de hoofd gebruiker ben. Maar als ik de dealer moet geloven is het de een na laatste versie en rest alleen nog de OTA update. )
- Auto lijkt online, maar functioneert niet volledig
---
Vraag:
Heeft iemand dit eerder gehad?
En ligt dit aan:
- een backend probleem bij Volkswagen?
- auto nog gekoppeld aan vorige eigenaar?
- of software bug?
Alle tips zijn welkom 🙏
Netjes. Viel het mee of tegen? En hoe lang ongeveer bezig geweest?MOOS schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:38:
Stabilisatorstangen vervangen met hulp van de hulk 💪
Probleem is daarmee gelukkig ook verholpen.
Viel mee. In totaal nog geen 2 uur bezig geweest.BeuQert schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:12:
[...]
Netjes. Viel het mee of tegen? En hoe lang ongeveer bezig geweest?
Het is een vrij simpel klusje: auto opkrikken, wiel eraf, stang vervangen. De stang zit met 2 moeren vast, de onderste moer moet wel met de hand want daar komt je met de slagmoersleutel niet bij.
Dit filmpje is erg handig mocht iemand ook overwegen dit zelf te doen:
YouTube: DIY how to replace the front stabilizer bar links on VW ID.4 in a dr...
Overigens heb ik Febi Bilstein onderdelen gebruikt, die waren zo’n 50 euro. De originele Volkswagen onderdelen (volgens mij exact hetzelfde) kosten rond de 140. We gaan zien hoe lang deze het volhouden.
Bij heel veel ID auto's zit onderhoud er 7 jaar bij in tenzij dat afgekocht is door de eerste koper. Verder is de prijs zelfs aan de lage kant, de pro-forma factuur die ik voor mijn eerste onderhoud beurtje kreeg was ruim over de 500 euro.deSenna24 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:07:
Lang geleden dat ik hier nog gepost heb. We hebben net onderhoud aan onze ID.3 laten uitvoeren, algemeen onderhoud voor een ID.3 van 2022. Kostprijs 400 euro bij D'Ieteren in Boortmeerbeek, is dat de gangbare prijs? Voor mijn Polestar 2 was onderhoud 170 euro elke 2 jaar.
[ Voor 11% gewijzigd door AlphaRomeo op 23-03-2026 10:00 ]
Persoonlijk vind ik het bizar veel geld in vergelijking met de werkzaamheden. Ik weet niet of je een specificatie hebt gehad maar ze rekenen rond de 90 euro voor het vervangen van een interieurfilter, terwijl dat je dat onderdeel voor nog geen 2 tientjes online koopt en zelf binnen 5 min plaatst (met 2 linkerhanden)deSenna24 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:07:
Lang geleden dat ik hier nog gepost heb. We hebben net onderhoud aan onze ID.3 laten uitvoeren, algemeen onderhoud voor een ID.3 van 2022. Kostprijs 400 euro bij D'Ieteren in Boortmeerbeek, is dat de gangbare prijs? Voor mijn Polestar 2 was onderhoud 170 euro elke 2 jaar.
Auto was oorspronkelijk ingeschreven in Italië, verder hebben we daar geen weet van. Kan dat nagekeken worden? Was dit ook geldig in België/Europa? Lijkt mij alleen te gelden voor ID wagens verkocht in Nederland.AlphaRomeo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:00:
[...]
Bij heel veel ID auto's zit onderhoud er 7 jaar bij in tenzij dat afgekocht is door de eerste koper. Verder is de prijs zelfs aan de lage kant, de pro-forma factuur die ik voor mijn eerste onderhoud beurtje kreeg was ruim over de 500 euro.
[ Voor 8% gewijzigd door deSenna24 op 23-03-2026 10:43 ]
Geen idee wat er precies gedaan is, zij noemden het "inspectie" en niet onderhoud. Ruitenwissers zijn duidelijk aan vervanging toe maar ook dat is niet gebeurd.R0b1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:21:
[...]
Persoonlijk vind ik het bizar veel geld in vergelijking met de werkzaamheden. Ik weet niet of je een specificatie hebt gehad maar ze rekenen rond de 90 euro voor het vervangen van een interieurfilter, terwijl dat je dat onderdeel voor nog geen 2 tientjes online koopt en zelf binnen 5 min plaatst (met 2 linkerhanden)
EDIT:
Prijzen ex BTW
Inspectie werkuren 155 euro
Remvloeistof werkuren 33 euro
Remolie 23 euro
Interieurfilter werkuren 11 euro
Interieurfilter 58 euro
Reinigingsmiddel interieurluchtfilterbehuizing 8 euro
Samen inclusief BTW 370 euro
[ Voor 17% gewijzigd door deSenna24 op 23-03-2026 10:51 ]
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/MITkqpY2WlnDIYW8j4kr9cWD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vGcgsX13RkXXB4bfiQ3CmEF1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/TSzTy9A8UXJcB4O2085II2Er.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Gf8K5HxaS5fov9XcoUp1RWPd.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/FvACLQpdat9qqgGTgFwC13g3.png?f=fotoalbum_large)