Aaah daar is ie!! Alle laadplekken BEHALVE je thuis locatie...dat zal het zijn!Will_M schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:07:
[...]
Je hoeft alléén de 'Thuislocatie' op het gewenste niveau te zetten als je daar gebruik van maakt, het 'standaard' laadniveau op de hoofdpagina werkt voor ALLE laadplekken BEHALVE voor je thuislocatie(s).
En het is géén K@T APP ..... Het zijn de gebruikers welke zich er niet in verdiepen (en dus de logica met betrekking tot efficiënt laden niet 'snappen').![]()
Die afstand veranderen maakte geen merkbaar verschil. Het vreemde is ook dat als ik bv met 130 aan kom rijden op een voorligger die maar 100 gaat, dan houdt ie al heel vroeg in, dus het kan wel. Waarom hij zo traag reageert als de snelheden al matchen en de voorligger gaat remmen snap ik niet.Pr088 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:33:
[...]
De ACC rijdt inderdaad lang door en remt dan snel af. Ik heb zelf de ACC afstand tot voorligger kort staan. Probeer die eens ruimer in te stellen (via je stuur)?
@tiguan Ik heb ook nergens gezegd dat hij op remlichten moet reageren. Ik zeg dat ik ze zie remmen, als in, vaart minderen, en de ACC reageert niet merkbaar (geen voelbare vertraging of afnemende snelheid op de teller).
@BeuQert Die instellingen heb ik nog niet geprobeerd, nee. Ik ga eens kijken
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
@Will_M @AvK
Nou, dat was nog een heel avontuur.
Uiteindelijk heb ik alles in de auto gedelete (dus niet in een gekke app), ik heb de auto uit de app van Tibber verwijderd (das wel in een gekke en brakke app, ik denk dat dezelfde stagiaires bij tobber en bij Volkswagen werken aan de software).
In de auto alles qua laden en limiten verwijderd (thuis locatie etc.).
Daarna in de (gekke) Volkswagen app alles nagelopen op de verschillende locaties op 90% gezet. Ik heb de "voorkeurtijden" aangepast, dat kan alleen in de auto (die stonden op 0600-2200 maar niet aangeklikt oid...) daar is nu 1 tijdsslot actief van 00.00 tot 23.55.
Dit alles zou niet nodig geweest moeten zijn, de tobber app zag al 90% laaddoel, maar de auto blokkeerde dat. Dus, uiteindelijk denk ik dat alle apps het eens waren, (Volkswagen, tobber, charge amps) alleen de auto was niet overtuigd.
Ik zal binnenkort nog eens proberen maar dan bijvoorbeeld 70% en kijken of ik dan wel succes heb.
Nu... Naar de Efteling.
Nou, dat was nog een heel avontuur.
Uiteindelijk heb ik alles in de auto gedelete (dus niet in een gekke app), ik heb de auto uit de app van Tibber verwijderd (das wel in een gekke en brakke app, ik denk dat dezelfde stagiaires bij tobber en bij Volkswagen werken aan de software).
In de auto alles qua laden en limiten verwijderd (thuis locatie etc.).
Daarna in de (gekke) Volkswagen app alles nagelopen op de verschillende locaties op 90% gezet. Ik heb de "voorkeurtijden" aangepast, dat kan alleen in de auto (die stonden op 0600-2200 maar niet aangeklikt oid...) daar is nu 1 tijdsslot actief van 00.00 tot 23.55.
Dit alles zou niet nodig geweest moeten zijn, de tobber app zag al 90% laaddoel, maar de auto blokkeerde dat. Dus, uiteindelijk denk ik dat alle apps het eens waren, (Volkswagen, tobber, charge amps) alleen de auto was niet overtuigd.
Ik zal binnenkort nog eens proberen maar dan bijvoorbeeld 70% en kijken of ik dan wel succes heb.
Nu... Naar de Efteling.
Nog een paar weken en dan zou onze ID.4 afgeleverd moeten worden. Laadpaal gemonteerd en laadpassen volgen deze week. Ben me nu aan het voorbereiden op de ‘laadstrategie’. Het is bekend dat laden tot 80% aanbevolen wordt. Aangezien we niet heel veel kilometers maken; is het een overweging om tot bijv. 60% of 70% op te laden? Levert dit een significant voordeel op m.b.t. het behoud van de capaciteit van de batterij of maakt dat eigenlijk niet zoveel uit?
Dat zal geen significant verschil zijn. Grootste degradatie effecten zijn gevolg van vaak aan de snellader maar zeker ook gewoon seizoens/ouderdom en aantal laadcycli. Bij normaal gebruik kan je uitgaan van 1 tot 2% degradatie per jaar.buzzlightyear schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:01:
Nog een paar weken en dan zou onze ID.4 afgeleverd moeten worden. Laadpaal gemonteerd en laadpassen volgen deze week. Ben me nu aan het voorbereiden op de ‘laadstrategie’. Het is bekend dat laden tot 80% aanbevolen wordt. Aangezien we niet heel veel kilometers maken; is het een overweging om tot bijv. 60% of 70% op te laden? Levert dit een significant voordeel op m.b.t. het behoud van de capaciteit van de batterij of maakt dat eigenlijk niet zoveel uit?
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Bijzonder. Bijstellen in de app werkt bij mij altijd. Mogelijk heeft je auto lang stilgestaan en heeft de internetverbinding verloren? Diepe slaap? Als het in de auto goed staat, dan neemt Tibber het na een minuutje of 10 altijd over en past de planning aan.tcw82 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:22:
Wat gaat hier mis.
Ik ga morgen een lange rit maken. Om die reden wil ik de auto tot 90% laden.
Dus, open de vw app en stel accu-vulling in op 90%, klikt de accu care melding weg, save de instellingen en ga verder met mij leven.
Immers, ik heb een geïntegreerde laadpaal en geïntegreerde auto binnen de Tibber omgeving en die praten met elkaar. Toch?!
En de vw app en de auto, die praten ook met elkaar toch?! Toch?!
Volgens mij niet.
De app van vw staat op 90%, maar de AUTO zelf niet. Die blijkt op 80% te staan. Ik vermoed dat de auto niet (op tijd??) naar de vw app "luistert" ??
Omdat de auto al op 80% vol was, blokkeert die het verder opladen.
Toen er met gridrewards geladen zou moeten worden, kreeg ik de melding dat het laden geblokkeerd werd. Op dat moment heb ik in de auto het Vullings percentage naar 90% gezet. Daarna ging het laden wel.
Is dit de normale manier, ik kan me dat moeilijk voorstellen.
Iemand die hier ervaring mee heeft en me kan adviseren wat ik beter kan doen?
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Nee, VW (en andere merken en batterijleveranciers) adviseren de batterij tussen de 20% en de 80% te houden. Ik zou gewoon naar 80% laden. Een goede manier om 'de tank bijna vol' te hebben en goed om te gaan met de accu.buzzlightyear schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:01:
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Wat is lang stil staan, in dit geval een paar uur.Pr088 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:28:
[...]
Bijzonder. Bijstellen in de app werkt bij mij altijd. Mogelijk heeft je auto lang stilgestaan en heeft de internetverbinding verloren? Diepe slaap? Als het in de auto goed staat, dan neemt Tibber het na een minuutje of 10 altijd over en past de planning aan.
Tibber zag wel dat het tot 90 moest, maar de auto leek het te blokkeren. Alsof de auto niet naar de vw app luisterde.
Als het goed is verschijnt er binnenkort bij Autoweek een stukje (en youtube filmpje) met accudegradatie test van een ID.4. Conclusie daarvan was na 80k km (en 4 jaar) een SOH van 93%.buzzlightyear schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:01:
Ben benieuwd naar de laadstrategie van de berijder/eigenaar.
Zal voor mij ff wennen zijn, ik rij nu met een LFP accu, dus die knal ik gewoon altijd vol tot 100%
Vaak bu'j te bang!
Net te horen gekregen van de LM, dat onze ID4 wordt geleverd op 28 november🥰.
Hoop dat deze aflevering bij Ames in Dordrecht wel goed gaat. Bij onze vorige was het alles behalve een feestje.
Afleveren, en wegwezen en nooit meer terug 🤪. Zomer banden moeten ze maar naar Van Udenhout in Eindhoven opslaan.
Een hele opluchting dat hij nog geleverd wordt voor de kerst ivm bijteling.
Hoop dat deze aflevering bij Ames in Dordrecht wel goed gaat. Bij onze vorige was het alles behalve een feestje.
Afleveren, en wegwezen en nooit meer terug 🤪. Zomer banden moeten ze maar naar Van Udenhout in Eindhoven opslaan.
Een hele opluchting dat hij nog geleverd wordt voor de kerst ivm bijteling.
Dank voor de tip.-tom-562 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:25:
[...]
Als het goed is verschijnt er binnenkort bij Autoweek een stukje (en youtube filmpje) met accudegradatie test van een ID.4.
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.