Het was een stroeve start,
maar nu, nu ik alle hoepels ken en weet welke salto's je moet nemen door die genoemde hoepels, werkt het.
Hoepels:
- Ik had een paar keer (blijkbaar) de stekker nét niet goed genoeg in de auto gedrukt. Daar komt verder geen melding van, behalve het nietszeggende: "laden geblokkeerd".
- Instellen van de laadniveaus (SOC) van de accu kan in de VW-app op meerdere plekken; één daarvan is de plek voor de thuislocatie.
- Diverse storingen bij Tibber geweest die eerst niet helder aan Tibber gelinkt werden, waardoor ik dacht dat het aan "mijn" kant lag.
- Weinig uitleg over wie nu precies welk onderdeel hoe aanstuurt. In de Tibber-app heb je dus een laadpaal (geïntegreerde paal) en een auto (geïntegreerde auto) die gaan aan/uit, maar hoe en wie dat precies aanstuurt is nu proefondervindelijk duidelijk geworden.
- Bij vragen kom je bij Tibber altijd eerst de AI tegen. Met een beetje geduld kun je die allemaal cirkelredeneraties laten maken. Directe vragen als: "Waarom laadt mijn auto nu niet op?" leveren dingen op als: "Drie weken geleden is er een moment geweest dat er iets is aangepast in de instellingen en daarom laadt hij nu niet." Dat antwoord raakt kant noch wal. (Ik zal een voorbeeld moeten opzoeken als je dat wilt?)
Behoorlijk zware vendor lock-in. De Pulse P1-meter is €90 (mogelijk duurder, soms wat goedkoper in een aanbieding).
- De laadpaal is ook zomaar €700, maar soms ineens maar €450 (aanbieding). Als je dan een paar weken ervoor die €700 hebt afgerekend, voel je je behoorlijk zuur als je nu €250 in de zak had kunnen houden.
De Tibber-app lijkt gemaakt door een paar studenten die net een heel leuk feestje hebben gehad. Waarom ik dat denk? Hierom:
- Bij scherm A is het de terugknop van je telefoon zelf die je nodig hebt om terug te gaan, bij scherm B is die knop ineens het verlaten van de app en moet je het pijltje linksboven hebben.
- Slim laden staat soms "aan" volgens de app, maar GR zegt dan dat dat niet zo is (de auto lijkt dan bijvoorbeeld niet aangesloten, maar is dat wel).
- Slim laden kun je uit/aan zetten op twee plekken; de ene plek aan- of uitzetten wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk aan of uit gaat.
- De auto heeft staan laden terwijl de app stellig beweert dat er helemaal geen auto aangesloten zit.
En zo zijn er nog wat van die brakke buggy-dingen die niet echt tot een prettige app leiden.
Dan, als je geen integreerbare laadpaal of auto hebt, komen er nog meer hoepels bij.
Als de integratie niet beschikbaar is (die kun je nazoeken, maar let op: ook al staat er een Kia in de lijst, die lijst is meer een soort suggestie. Het zou zomaar kunnen dat er een storing is, zoals bij Kia, die al 9 maanden doorloopt en je dus helemaal niet kunt integreren!).
Geen integratie met de auto betekent dat het SOC-getal van de auto niet naar Tibber komt en dat je dat zelf moet invullen. Geen integratie met de paal heeft ook nadelen, alleen kan ik die niet zo snel noemen.
Positieve noot:
Er zit een Tibber-medewerker in de Tweakers-gelederen en die komt regelmatig op de lijn in het Tibber-topic.
Als je eenmaal de AI verslagen hebt en de vraag door een mens laat beantwoorden, gebeurt dat meestal binnen 2 dagen. Helaas zijn die antwoorden matig, maar beter dan die van de AI.
(Matige voorbeelden: ik wilde een laadpaal/Pulse P1-combi kopen van €700, maar de iDEAL-betaling liep vast. Toen was het voorstel van de medewerker dat ik "maar even moest proberen" om de betaling vanaf een ander device/rekening/weet-ik-veel-wat te doen. Waarop ik vroeg of ik dan die €700 van haar mocht hebben om "even mee te proberen, om te kijken of het dan wel lukte".)
Later is er nog zoiets voorgevallen met een gesprek over de (niet-bestaande) Solis-zonnepanelenintegratie (die is ook al 4 maanden niet beschikbaar).
Nu, de afgelopen 2 weken of zo, loopt het allemaal een stuk soepeler. Ik weet welke instellingen ik moet beïnvloeden.
Een andere aanbieder bestaat ongetwijfeld, alleen weet ik dat bij (bijvoorbeeld) Frank Energy een slimme laadpaal direct €1400 kost (want moet per se eentje van hun zijn en door hen geïnstalleerd).
Andere aanbieders heb ik niet verkend.