Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 385 ... 387 Laatste
Acties:

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:43

-tom-562

Oliesjeik

new_born89 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:27:
[...]

Die knop zit er hier wel in bij 52kwh Limited Edition 2025.
Ah, ik kom net een afbeelding tegen dat die knop blijkbaar verlicht is, maar als de auto 'uit' staat is die niet goed te zien.
Edit: op die specifieke foto die ik post staat ook groot 'Front assist niet beschikbaar', ik denk dat het ook daar mee te maken heeft :+

[ Voor 18% gewijzigd door -tom-562 op 17-11-2025 16:41 ]

Vaak bu'j te bang!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Qua banden, in andere landen wordt het "squaring up" veel gedaan. Voor en achter dezelfde banden maat. (reddit IDowners bijvoorbeeld). Vooral om de banden/ wielen te kunnen rouleren over de verschillende naven.

Als ik ooit genoeg gespaard heb voor een setje winterbanden, gaat dat ook een setje "vierkante" wielen worden.

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:54

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4toLHvwlvLON7DVC6j2YcB8XUZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFXyVlvEE7zz71MOo1ZeE6pQ.jpg?f=fotoalbum_large
Weer een stap dichterbij 🙂

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:01

Termy

valt er nog wat te fragge?

Iemand anders met een issue met de verbinding met de auto? Zowel HA als de app zien de auto niet meer en de app zegt zelfs dat er misschien iets mis is met de server. Die melding heb ik niet eerder gehad.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:38

Ywa

Termy schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:01:
Iemand anders met een issue met de verbinding met de auto? Zowel HA als de app zien de auto niet meer en de app zegt zelfs dat er misschien iets mis is met de server. Die melding heb ik niet eerder gehad.
Misschien vanwege de Cloudflare storing? Zie: nieuws: Cloudflare heeft wereldwijde storing die veel apps en diensten treft

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

De My Cupra app heeft ook kuren sinds gisteren. Blijft zoeken. Hard afsluiten werkt meestal maar nu niet meer. Na meerdere keren proberen lukt het soms. (NB: Inderdaad zou de storing bij Cloudflare er iets mee te maken kunnen hebben)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:21
Ik heb hier ook problemen :(

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:21
Nu is alles weer terug!

[ Voor 77% gewijzigd door Puitv op 18-11-2025 13:27 ]

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:48

EDB

EDB schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:41:
Ik dacht dat ik de dans ontsprongen was. Update naar 3.8 midden juli gedaan, geen SOS storing. Echter… gisteren tijdens het rijden toch plots de melding, lampje in dak rood. We zijn nu dus 3 maanden verder en dan kan het dus alsnog misgaan.
Vanmorgen de garage gebeld. Receptioniste liet tijdens het gesprek vallen dat er vandaag al meer mensen hadden gebeld over de SOS noodroep storing. Ze bellen me terug, benieuwd hoe lang dit gaat duren en of ze kosten in rekening gaan brengen.
Vandaag naar VW geweest voor de SOS storing. Ze waren daar snel klaar: reset hielp niet, de storing was (te) lang na de 3.8 update opgetreden dus waarschijnlijk geen coulance VW. Batterij van de module moet worden vervangen, ze konden nog niet aangeven op welke termijn het onderdeel kon worden geleverd dus ik word gebeld als ze meer info hebben.
Ze hadden zo’n batterij ook in bestelling staan voor een Skoda en daar stond ‘ie al een tijd in backorder. Dat beloofd weinig goeds.
Had een offerte liggen om de auto in te ruilen, mits storing verholpen. Die offerte kan dus ook de prullenbak in.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• tcw82
  • Nu online
EDB schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:10:
[...]

Vandaag naar VW geweest voor de SOS storing. Ze waren daar snel klaar: reset hielp niet, de storing was (te) lang na de 3.8 update opgetreden dus waarschijnlijk geen coulance VW. Batterij van de module moet worden vervangen, ze konden nog niet aangeven op welke termijn het onderdeel kon worden geleverd dus ik word gebeld als ze meer info hebben.
Ze hadden zo’n batterij ook in bestelling staan voor een Skoda en daar stond ‘ie al een tijd in backorder. Dat beloofd weinig goeds.
Had een offerte liggen om de auto in te ruilen, mits storing verholpen. Die offerte kan dus ook de prullenbak in.
Wat is "te lang"?
Ik had het na 2 dagen.

Laat maar... gevonden:
EDB schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:41:
Ik dacht dat ik de dans ontsprongen was. Update naar 3.8 midden juli gedaan, geen SOS storing. Echter… gisteren tijdens het rijden toch plots de melding, lampje in dak rood. We zijn nu dus 3 maanden verder en dan kan het dus alsnog misgaan.
Vanmorgen de garage gebeld. Receptioniste liet tijdens het gesprek vallen dat er vandaag al meer mensen hadden gebeld over de SOS noodroep storing. Ze bellen me terug, benieuwd hoe lang dit gaat duren en of ze kosten in rekening gaan brengen.

[ Voor 28% gewijzigd door tcw82 op 18-11-2025 15:41 ]

• JohnnyDune
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:38
EDB schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:10:
[...]

Het hoofd van de werkplaats van Century Assen had het over het vervangen van de antenne die bij het SOS-systeem hoort; dat zou de storing verhelpen. De afspraak is pas in december, ik ga met ze afspreken dat ik eerst gebeld wil worden voordat ze kosten gaan maken die buiten de garantie vallen ;)

3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st

• Ywa

Ywa

3 kinderzitjes op de achterbank
Het is al af en toe in dit topic voorbij gekomen (en op de rest van het internet). Zijn er Tweakers die het gelukt zijn om in de ID.4 3 kinderzitjes op de achterbank te krijgen? In mijn geval gaat het om een baby, 3 jarige en 5 jarige.

Uiteraard zal ik zelf gaan meten en uitproberen voordat ik tot aanschaf van de auto overga, maar wie weet hebben jullie nog tips specifiek voor de ID.4.

Alvast bedankt. :)

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ywa schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:53:
3 kinderzitjes op de achterbank
Het is al af en toe in dit topic voorbij gekomen (en op de rest van het internet). Zijn er Tweakers die het gelukt zijn om in de ID.4 3 kinderzitjes op de achterbank te krijgen? In mijn geval gaat het om een baby, 3 jarige en 5 jarige.
Ik heb wel eens iemand in het midden gehad tussen twee isofix stoelen in. Dat kan wel maar het is echt héél krap. In het midden heb je sowieso geen ISO fix (denk ik?), dus dan moet je met de gordel aan de gang, maar het stoeltje rechtsachter valt half over de gordel heen.

Ik denk trouwens dat dat een probleem is voor alle auto's tegenwoordig. Kinderzitjes worden veiliger en dus groter. Auto's worden ook groter, maar niet perse ten behoeve van de interne breedte achterin.

• Ywa

Ywa

AlphaRomeo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:01:
[...]

Ik heb wel eens iemand in het midden gehad tussen twee isofix stoelen in. Dat kan wel maar het is echt héél krap. In het midden heb je sowieso geen ISO fix (denk ik?), dus dan moet je met de gordel aan de gang, maar het stoeltje rechtsachter valt half over de gordel heen.

Ik denk trouwens dat dat een probleem is voor alle auto's tegenwoordig. Kinderzitjes worden veiliger en dus groter. Auto's worden ook groter, maar niet perse ten behoeve van de interne breedte achterin.
ISOFIX in het midden is er sowieso niet, inderdaad. En dat het krap wordt met zowel ISOFIX als zonder ben ik ook bekend mee. Maar volgens m'n berekeningen moeten sommige combinaties toch wel net kunnen passen. Maar ideaal is het niet inderdaad. :-(

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ywa schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:02:
[...]

ISOFIX in het midden is er sowieso niet, inderdaad. En dat het krap wordt met zowel ISOFIX als zonder ben ik ook bekend mee. Maar volgens m'n berekeningen moeten sommige combinaties toch wel net kunnen passen. Maar ideaal is het niet inderdaad. :-(
Is een Multimac anders geen optie? Die zijn ook wel 2e hands te vinden

Vaak bu'j te bang!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Hier ook. Net geprobeerd om We Connect ID integratie te her-installeren via HACS, maar lijkt daar nu volledig teruggetrokken. Laatste log dat ik kon vinden zei iets over een verkeerde URL voor de login sessie.

• Urquattro83
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:56
Multimac is een hele mooie oplossing met ruimte voor 3 tot 4 kinderen op de achterbank in de leeftijd 0-12 jaar. Wij hadden achterin onze audi A3 een 4-persoons Multimac bank waarin onze 4 kids prima paste. Bijkomend voordeel is het zeer gemakkelijk vastzetten in de (veilige) 3-punt gordels.

Enigste onhandige was de momenten dat ik met meerdere volwassenen op stap ging dan moest de Multimac-bank eruit. Kosten je ongeveer 1 minuut, maar handig is het niet.

Het zou me niet verbazen als je in de ID.4 gezien de hoofd-/knieruimte als volwassene in de brede stoeltjes van 3 persoonsbank kan zitten voor incidentele/kortere ritten.

https://www.multimac.com/multimac-range/

[ Voor 4% gewijzigd door Urquattro83 op 19-11-2025 15:54 ]

• Termy

Termy

Firstconnection schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:21:
[...]

Hier ook. Net geprobeerd om We Connect ID integratie te her-installeren via HACS, maar lijkt daar nu volledig teruggetrokken. Laatste log dat ik kon vinden zei iets over een verkeerde URL voor de login sessie.
Werkt hier ook nog steeds niet idd :/.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:52
Gisteren mijn ID4pro van 2025 gescand met OBDeleven 3. Hieruit kwamen 34 errors in 11 modules. Een aantal waren unknown. Bij beide apps kwam er hetzelfde uit. Bij VAG werd de ID4 als 2022... gezien en bij de app zonder VAG werd deze als 2026 gezien.

Heeft iemand hiermee ervaring mee? Kan ik errors gewoon verwijderen en kijken of ze terugkomen of beter laten staan?

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:14
Termy schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:39:
[...]

Werkt hier ook nog steeds niet idd :/.
Heeft na de Cloudflare storing gisteren gewoon gewerkt hoor, enkel was het vanmiddag weer feest. Inmiddels doet alles het weer.

dion.dev

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-12 22:30
steven2 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:23:
Gisteren mijn ID4pro van 2025 gescand met OBDeleven 3. Hieruit kwamen 34 errors in 11 modules. Een aantal waren unknown. Bij beide apps kwam er hetzelfde uit. Bij VAG werd de ID4 als 2022... gezien en bij de app zonder VAG werd deze als 2026 gezien.

Heeft iemand hiermee ervaring mee? Kan ik errors gewoon verwijderen en kijken of ze terugkomen of beter laten staan?
Bij mij ook altijd tientallen errors in vele modules, waarvan er veel uitzien als communicatiefouten met of tussen modules en ook wat unknowns. Als ik ze clear, komen ze altijd snel weer terug. Ik negeer ze maar gewoon en dat gaat al een paar jaar zonder merkbare problemen. Bij de laatste onderhoudsbeurt bij de VAG dealer ook niks over gehoord (en de auto was ruimschoots buiten garantie dus ze hadden eraan kunnen verdienen als er echt iets mis was geweest).

• Termy

Termy

diotav schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:38:
[...]

Heeft na de Cloudflare storing gisteren gewoon gewerkt hoor, enkel was het vanmiddag weer feest. Inmiddels doet alles het weer.
Ja, hier ook weer. Ik keek blijkbaar op ongelukkige momenten.

• AndriesLouw
  • Laatst online: 10:10
Paar dagen geleden heeft mijn ID.5 (mei 2023/120.000 km) tijdens het laden 2 van de 3 fasen van de netbeheerder (C25A elk) + de aardlekautomaat (3 fasen/B25A/300 mA) van de laadpaal laten springen. Eerste keer dat dit gebeurd. Sindsdien AC laden slechts nog met ~3kW. Natuurlijk gecontroleerd of vinkje voor laden met verminderde AC stroom niet aan stond, of dat dit op de thuislocatie aan stond. Meerdere AC-laadpalen geprobeerd, meerdere AC-laadkabels, verschillende trucjes om auto te resetten, maar alleen DC-snelladen werkt nog wel zoals het moet, krijg hem niet boven de 3 kW laden.

Opladen van leeg naar vol neemt nu meer dan 30 uur in beslag op AC-laadpaal waar het normaal minder dan 8 is.

Van wat ik zie, trekt hij slechts 2x 6A nog op 2 fases (dus 2760W op 230V). Vermoed dus iets met een van de AC-boordladers of laadregelaar. Afspraak gemaakt bij dealer, weinig capaciteit qua mensen, monteur nodig met juiste kwalificaties, dus pas 17 december zal ik een update plaatsen. Ben benieuwd!

Specificaties | AndriesLouw.nl

• tcw82
  • Nu online
AndriesLouw schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:38:
Paar dagen geleden heeft mijn ID.5 (mei 2023/120.000 km) tijdens het laden 2 van de 3 fasen van de netbeheerder (C25A elk) + de aardlekautomaat (3 fasen/B25A/300 mA) van de laadpaal laten springen. Eerste keer dat dit gebeurd. Sindsdien AC laden slechts nog met ~3kW. Natuurlijk gecontroleerd of vinkje voor laden met verminderde AC stroom niet aan stond, of dat dit op de thuislocatie aan stond. Meerdere AC-laadpalen geprobeerd, meerdere AC-laadkabels, verschillende trucjes om auto te resetten, maar alleen DC-snelladen werkt nog wel zoals het moet, krijg hem niet boven de 3 kW laden.

Opladen van leeg naar vol neemt nu meer dan 30 uur in beslag op AC-laadpaal waar het normaal minder dan 8 is.

Van wat ik zie, trekt hij slechts 2x 6A nog op 2 fases (dus 2760W op 230V). Vermoed dus iets met een van de AC-boordladers of laadregelaar. Afspraak gemaakt bij dealer, weinig capaciteit qua mensen, monteur nodig met juiste kwalificaties, dus pas 17 december zal ik een update plaatsen. Ben benieuwd!
2 fase laten springen kan eigenlijk maar op 2 manieren, of beide zijn heel erg overbelast (een 25 amp zekering ploft boven de 41 ampere) of ze zijn kortgesloten (dat laatste heb ik helaas ervaring mee).
Ik vermoed het laatste en dan is er in de auto waarschijnlijk iets kapot gegaan :-(
Succes.

17 december is nog best rap, ik kon 1 maand geleden al op 29 december terrecht voor SOS module probleem.

• AndriesLouw
Vlak voor de stroomuitval is er op de bewuste fases 16A en 17A geregistreerd, alleen de auto was aan het laden, plus wat sluipverbruik van koelkast etc. Vermoed, gezien de snelle uitval van zowel 3-fase B25A alamat als bovenliggende 2x C25A ook kortsluiting inderdaad. Het was vochtig & koud buiten, maar de auto stond toch al een een uur te laden. Gebeurde wel op tijdstip dat de klimatisering normaal ook inschakelt, en deze ID.5 heeft geen warmtepomp.

• tcw82
  • Nu online
AndriesLouw schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:58:
Vlak voor de stroomuitval is er op de bewuste fases 16A en 17A geregistreerd, alleen de auto was aan het laden, plus wat sluipverbruik van koelkast etc. Vermoed, gezien de snelle uitval van zowel 3-fase B25A alamat als bovenliggende 2x C25A ook kortsluiting inderdaad. Het was vochtig & koud buiten, maar de auto stond toch al een een uur te laden. Gebeurde wel op tijdstip dat de klimatisering normaal ook inschakelt, en deze ID.5 heeft geen warmtepomp.
Waar heb je die amperages afgelezen? Ik vermoed dat die sensoren niet de juiste /voldoende resolutie hebben om die piek van milliseconden op te pikken.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:33
AndriesLouw schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:58:
Succes. Als het aan je omvormer in de auto ligt, kun je nog overwegen om een paar keer te gaan snelladen. Mogelijk werkt DC gewoon prima.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• AndriesLouw
Snelladen werkt wel prima inderdaad, en de resolutie van meting (op de P1) is te laag voor kortsluitstroom inderdaad. Zal het laten weten!

• tcw82
  • Nu online
Krijg ik net gewoon een update aangeboden.

Moet het nog goed lezen, kom net uit een nachtdienst.
De eerste indruk is: reclame en een mini update voor wat storingen. Maar je kan uiteraard niet alleen de storing update kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_o58xbzSeJpboT-K5mQ0P9udZNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1M3kLV6OWnqx6vKQZcoeQN6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dv746IqBQJaM8j_ywG01yXJ6_l8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFsxRkz2zMC3wl0jGdOO1BTN.jpg?f=fotoalbum_large

• EDB

EDB

tcw82 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 06:29:

De eerste indruk is: reclame en een mini update voor wat storingen. Maar je kan uiteraard niet alleen de storing update kiezen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier inmiddels gedaan, duurde 1 minuutje, geen zichtbare wijzigingen.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• tcw82
  • Nu online
EDB schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:42:
[...]

Hier inmiddels gedaan, duurde 1 minuutje, geen zichtbare wijzigingen.
de vorige update (dat was toen mijn eerste) duurde ook een minuutje en daarna had ik SOS module problemen :o

• EDB

EDB

tcw82 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:21:
[...]

de vorige update (dat was toen mijn eerste) duurde ook een minuutje en daarna had ik SOS module problemen :o
Tja, mijn SOS is toch al stuk dus dat kon deze keer niet mis gaan….

• tcw82
  • Nu online
EDB schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:27:
[...]

Tja, mijn SOS is toch al stuk dus dat kon deze keer niet mis gaan….
Dat is ook weer zo!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:45
tcw82 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 06:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo vreemd. Ik krijg deze update dus wel in de ID.4.
Maar de update naar 3.8 krijg ik dan weer niet aangeboden.
Ik heb nog steeds 3.2
Niet dat het een groot probleem is, maar als tweakeraar van het eerste uur krijg ik daar jeuk van. 8)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• tcw82
  • Nu online
driel24 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:22:
[...]

Zo vreemd. Ik krijg deze update dus wel in de ID.4.
Maar de update naar 3.8 krijg ik dan weer niet aangeboden.
Ik heb nog steeds 3.2
Niet dat het een groot probleem is, maar als tweakeraar van het eerste uur krijg ik daar jeuk van. 8)
Alsof je van de laatste regel van de tabel bent gevallen

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:43
Hier een MY2025 ID3, bij accu vol met laadpaal aangesloten (Zappi) geprobeerd nu climatiseren, dat werkt alleen begint mijn Zappi te flipperen, dan weer een beetje laden, weer stoppen,enz. Hoe gaat dit bij jullie? Een vaste vertrektijd instellen is bijna niet te doen ivm continu wisselende tijden afhankelijk van ons gebruik van de auto.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• tcw82
  • Nu online
vanderv schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:47:
Hier een MY2025 ID3, bij accu vol met laadpaal aangesloten (Zappi) geprobeerd nu climatiseren, dat werkt alleen begint mijn Zappi te flipperen, dan weer een beetje laden, weer stoppen,enz. Hoe gaat dit bij jullie? Een vaste vertrektijd instellen is bijna niet te doen ivm continu wisselende tijden afhankelijk van ons gebruik van de auto.
Ik weet niet of je energie leverancier hier nog een rol in heeft maar bij mij werkt het zo:
In de vw app opgeven wanneer je weg wil gaan EN dat je wilt voor klimatiseren.
Dus, in de vw ap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hP4JcflKEOVswqEF_DgCeHf6fDQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cSjkEhj9JGxZCZkNOiwIdiII.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivmXh4-fCBq_Ur01FfkLhLd_Rh0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0biOTqJ4fMxaEeuqKKWbEJAf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYw-eD7Kg0M5xuaBH4qkIzdi4XU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3A6gR0DQO2ItdvqiMHl5n7FB.png?f=fotoalbum_tile
En in de ( in mij geval) tibber app(das een app gemaakt door eerste jaars it studenten die bij tibber werken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNA1mjpJjVsFwyTGb-5mCbAx6rY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ogz62y8daZm2QcWWWhJxCtbv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-4BVKPOH4kma9y2qZLSD1r5BMU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LrfkV3qHphSaQFVRrCVOQ2Bx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUj4lnt3229ox3T4Btq4y6sVMYw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EIjaz11bqzTpNNCsnhRdym4Q.png?f=fotoalbum_tile
Dit is omdat Tibber de laadpaal "managet" en die dus eigenlijk altijd "uit" is. Door je vertrek tijd op te geven gaat de paal rond die tijd "open" en kan je netspanning gebruiken voor de verwarming.

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12 19:50
Hebben meer mensen last van foutmeldingen bij het instellen van uitgesteld laden? Na een tijdje verschijnt de melding controleer je laadaccesoire. Ik heb een peblar home lader. Ligt het er misschien aan dat ik de laadkabel eerst in de auto steek. Waarna ik in de auto hem van direct laden afhaal en uitgesteld laden kies?

Echt betrouwbaar is het allemaal niet. Ik kan ook het uitgesteld laden via de laadpaal doen. Maar dat voelt omslachtig.

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:43
@tcw82
Bedankt voor jouw reactie, de bedoelde handelingen begrijp ik, ik heb geen invloed van beperkingen betreffende stroomprijzen. Waar het om gaat is bij keuze in app direct voorverwarmen blijft de auto cq laadpaal jojojo-en tussen bijvoorbeeld 80 en 79% lading, dus beetje laden weer stoppen enz.ik heb mijn minimale afgifte vermogen op de Zappi laadpaal al op zijn laagst ingesteld (500W) . Ik was nieuwsgierig of anderen hier ook last van hebben? Je moet echt naast de laadpaal staan om hem dit op en afschakelen te horen doen.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• AlphaRomeo
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
Kan de VW wel zo langzaam laden? Volgens mij is het minimum 8A op 230V dus ongeveer 1800W. Als je de laadpaal lager instelt kan ik me voorstellen dat hij gaat jojoen. Hij probeert dan te gaan laden, lukt niet, wacht even een probeert opnieuw.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

tcw82 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:54:
[...]

Ik weet niet of je energie leverancier hier nog een rol in heeft maar bij mij werkt het zo:
In de vw app opgeven wanneer je weg wil gaan EN dat je wilt voor klimatiseren.
Dus, in de vw ap:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
En in de ( in mij geval) tibber app(das een app gemaakt door eerste jaars it studenten die bij tibber werken).
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dit is omdat Tibber de laadpaal "managet" en die dus eigenlijk altijd "uit" is. Door je vertrek tijd op te geven gaat de paal rond die tijd "open" en kan je netspanning gebruiken voor de verwarming.
Hoe bevalt Tibber i.c.m. laden? Mijn vaste energiecontract loopt af eind december, dus ik zit er aan te denken om mss over te stappen op Tibber. Ik maak wel gebruik van een "domme" laadpaal

Vaak bu'j te bang!

• AlphaRomeo
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
-tom-562 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:14:
[...]

Hoe bevalt Tibber i.c.m. laden? Mijn vaste energiecontract loopt af eind december, dus ik zit er aan te denken om mss over te stappen op Tibber. Ik maak wel gebruik van een "domme" laadpaal
Ik heb nu bij Essent 'slim laden', dat kan zelfs met een domme laadpaal, want ze communiceren met de auto ipv de paal. Ik heb een vast contract, maar krijg 5ct per uur dat ik ingeplugd ben. Misschien zijn er meer energieleveranciers die kunnen communiceren met de auto ipv de lader.

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-12 22:30
AlphaRomeo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:53:
Kan de VW wel zo langzaam laden? Volgens mij is het minimum 8A op 230V dus ongeveer 1800W. Als je de laadpaal lager instelt kan ik me voorstellen dat hij gaat jojoen. Hij probeert dan te gaan laden, lukt niet, wacht even een probeert opnieuw.
Het minimum is 6A oftewel 1,4kW, dit ligt vast in het laadprotocol. Als het goed is, levert Zappi dus ook nooit minder dan 1,4kW. Met heel oude versies van de Zappi-software scheen het te kunnen geloof ik, maar nooit in combinatie met VW's omdat die altijd netjes minimaal de voorgeschreven 6A vragen. Een minimaal vermogen lager dan 1,4kW instellen op je laadpaal - als het al kan - zou dus geen enkel effect moeten hebben op het laadgedrag van je VW.

• tcw82
  • Nu online
-tom-562 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:14:
[...]

Het was een stroeve start,
maar nu, nu ik alle hoepels ken en weet welke salto's je moet nemen door die genoemde hoepels, werkt het.
Hoepels:

- Ik had een paar keer (blijkbaar) de stekker nét niet goed genoeg in de auto gedrukt. Daar komt verder geen melding van, behalve het nietszeggende: "laden geblokkeerd".
- Instellen van de laadniveaus (SOC) van de accu kan in de VW-app op meerdere plekken; één daarvan is de plek voor de thuislocatie.
- Diverse storingen bij Tibber geweest die eerst niet helder aan Tibber gelinkt werden, waardoor ik dacht dat het aan "mijn" kant lag.
- Weinig uitleg over wie nu precies welk onderdeel hoe aanstuurt. In de Tibber-app heb je dus een laadpaal (geïntegreerde paal) en een auto (geïntegreerde auto) die gaan aan/uit, maar hoe en wie dat precies aanstuurt is nu proefondervindelijk duidelijk geworden.
- Bij vragen kom je bij Tibber altijd eerst de AI tegen. Met een beetje geduld kun je die allemaal cirkelredeneraties laten maken. Directe vragen als: "Waarom laadt mijn auto nu niet op?" leveren dingen op als: "Drie weken geleden is er een moment geweest dat er iets is aangepast in de instellingen en daarom laadt hij nu niet." Dat antwoord raakt kant noch wal. (Ik zal een voorbeeld moeten opzoeken als je dat wilt?)
Behoorlijk zware vendor lock-in. De Pulse P1-meter is €90 (mogelijk duurder, soms wat goedkoper in een aanbieding).
- De laadpaal is ook zomaar €700, maar soms ineens maar €450 (aanbieding). Als je dan een paar weken ervoor die €700 hebt afgerekend, voel je je behoorlijk zuur als je nu €250 in de zak had kunnen houden.

De Tibber-app lijkt gemaakt door een paar studenten die net een heel leuk feestje hebben gehad. Waarom ik dat denk? Hierom:

- Bij scherm A is het de terugknop van je telefoon zelf die je nodig hebt om terug te gaan, bij scherm B is die knop ineens het verlaten van de app en moet je het pijltje linksboven hebben.
- Slim laden staat soms "aan" volgens de app, maar GR zegt dan dat dat niet zo is (de auto lijkt dan bijvoorbeeld niet aangesloten, maar is dat wel).
- Slim laden kun je uit/aan zetten op twee plekken; de ene plek aan- of uitzetten wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk aan of uit gaat.
- De auto heeft staan laden terwijl de app stellig beweert dat er helemaal geen auto aangesloten zit.
En zo zijn er nog wat van die brakke buggy-dingen die niet echt tot een prettige app leiden.

Dan, als je geen integreerbare laadpaal of auto hebt, komen er nog meer hoepels bij.
Als de integratie niet beschikbaar is (die kun je nazoeken, maar let op: ook al staat er een Kia in de lijst, die lijst is meer een soort suggestie. Het zou zomaar kunnen dat er een storing is, zoals bij Kia, die al 9 maanden doorloopt en je dus helemaal niet kunt integreren!).
Geen integratie met de auto betekent dat het SOC-getal van de auto niet naar Tibber komt en dat je dat zelf moet invullen. Geen integratie met de paal heeft ook nadelen, alleen kan ik die niet zo snel noemen.

Positieve noot:
Er zit een Tibber-medewerker in de Tweakers-gelederen en die komt regelmatig op de lijn in het Tibber-topic.
Als je eenmaal de AI verslagen hebt en de vraag door een mens laat beantwoorden, gebeurt dat meestal binnen 2 dagen. Helaas zijn die antwoorden matig, maar beter dan die van de AI.
(Matige voorbeelden: ik wilde een laadpaal/Pulse P1-combi kopen van €700, maar de iDEAL-betaling liep vast. Toen was het voorstel van de medewerker dat ik "maar even moest proberen" om de betaling vanaf een ander device/rekening/weet-ik-veel-wat te doen. Waarop ik vroeg of ik dan die €700 van haar mocht hebben om "even mee te proberen, om te kijken of het dan wel lukte".)
Later is er nog zoiets voorgevallen met een gesprek over de (niet-bestaande) Solis-zonnepanelenintegratie (die is ook al 4 maanden niet beschikbaar).
Nu, de afgelopen 2 weken of zo, loopt het allemaal een stuk soepeler. Ik weet welke instellingen ik moet beïnvloeden.
Een andere aanbieder bestaat ongetwijfeld, alleen weet ik dat bij (bijvoorbeeld) Frank Energy een slimme laadpaal direct €1400 kost (want moet per se eentje van hun zijn en door hen geïnstalleerd).

Andere aanbieders heb ik niet verkend.

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:42
Hallo,

Vorige maand hebben we een OTA update uitgevoerd op de VW id3 '20..
Na de update ging het SOS call lampje aan op 't dashboard en bovenaan de hemel een rood lampje bij de SOS knop.

Hebben meer mensen hier last van gehad na de laatste update?

Ik vind het namelijk wel weer heel toevallig na een update. Het is niet de eerste keer dat er na een update "ineens" iets "kapot is" of vervangen moet worden.
Dealer geeft aan dat de interne backup accu te laag is.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:26
pe-el2 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:20:
Hallo,

Na de update ging het SOS call lampje aan op 't dashboard en bovenaan de hemel een rood lampje bij de SOS knop.

Ik vind het namelijk wel weer heel toevallig na een update. Het is niet de eerste keer dat er na een update "ineens" iets "kapot is" of vervangen moet worden.
Zoek maar eens op SOS en dan lekker van achter naar voren bladeren. Genoeg lotgenoten te vinden...

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• tcw82
  • Nu online
pe-el2 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:20:
Hallo,

nee, echt niemand had dat. Alleen jij ...... :+ :+ :+
Dealer bellen, OTA noemen, lampje noemen en over 3 maanden langs gaan.

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:42
Is dat garantie?
Want die dealer van mij zegt doodleuk dat het toeval is en er geen informatie is dat het na een update kan komen en dat ik niet zomaar van forums uit moet gaan.
Of toch maar een andere dealer contacten.
Ik blijf die hele VAG groep een belabberd bedrijf vinden...

• Pr088
AlphaRomeo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:53:
Dat lijkt me het meest aannemelijk. Je laadpaal gewoon loslaten en dan pakt VW af en toe wel wat stroom om het voorverwarmen te compenseren.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• tcw82
  • Nu online
pe-el2 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:08:
Is dat garantie?
Want die dealer van mij zegt doodleuk dat het toeval is en er geen informatie is dat het na een update kan komen en dat ik niet zomaar van forums uit moet gaan.
A point in Hoofddorp wist ervan.

• tcw82
  • Nu online
Is dat garantie?
Als je de pinned comments bekijkt ( met het punaise knopje boven aan de pagina) kun je vrij snel een bericht vinden op pagina 11 of 12 waarin e.e.a. wordt toegelicht over een bericht van vw zelf.

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:44
Is dat garantie?
Heb je überhaupt de moeite genomen om even op dit forum te zoeken?

• Pr088
tcw82 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:25:
[...]

A point in Hoofddorp wist ervan.
Het ligt vaak niet aan de VAG Groep, maar aan de Nederlandse importeur Pon.

• AndriesLouw
Heeft iemand een idee van de service interval (onderhoudsinterval) van de ID. modellen? Kon deze niet vinden in het topic.

Zelf heeft mijn ID.5 Pro de eerste beurt gehad bij 2 jaar (107.000 km). Wat controles, nieuw interieurfilter, en verder niets vervangen.

Tussendoor alleen een paar sets banden (~30.000 km ongeveer, dus bij mij elke seizoenswissel nieuwe set eronder) en ruitenwissers (lokale bandenboer).

Qua pech: Al twee keer naar dealer omdat de tankklep (stekkerklep? laadklep?) vergrendeling stuk was (beide keren nieuw mechaniek erin). Recent dus gedoe met boordlader.

Zijn er beurten op kilometerstand nodig? Of is het echt alleen elke 2 jaar? Zijn er aandachtspunten bekend inmiddels?

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:49
Op Facebook kwam ik een forum tegen waarbij iemand een oplossing heeft gemaakt om auto's voor 2024 ook de accu te laten voorverwarmen. Heeft iemand dit toevallig toegepast in zijn of haar auto en er ervaring mee? Wij gaan over 1,5e maand op wintersport en het lijkt me ideaal dat elke keer de maximale laadsnelheid wordt gehaald. Wij hebben een Cupra Born uit 2021.
https://www.vwidtalk.com/...nested_view=1#post-330973

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-11 08:29

18" stalen velgen passen niet op een ID Buzz Bulli maar alleen op een gewone

Ik wil even een ervaring delen over winterbanden en velgmaat die ik afgelopen weekend met mijn ID Buzz heb gehad, zodat anderen het wellicht kunnen vermijden:

Ik rijd elk jaar meermaals naar de Alpen en ben dus verplicht de juiste banden voor het seizoen onder de auto te hebben. Dat regel ik normaal met een extra set velgen zodat ik ze makkelijk zelf kan wisselen. Tijdens het configureren van mijn auto waren 18" stalen velgen een optie, daarnaast wordt overal online geschreven dat 8Jx18 voor en 8.5Jx18 achter moet passen. Voor de zekerheid heb ik nog een bandengarage gevraagd en die bevestigden dat het zou moeten passen. Dus ik kocht een demoset 18" stalen velgen met bijpassende wieldoppen en nieuwe winterbanden.

Tijdens het monteren kwam ik er achter dat die dus mooi niet passen op de voor-as. Alle ID Buzz Pro Bulli modellen hebben veel grotere remklauwen voor, waardoor je minimaal 19" velgen moet hebben. Op alle gewone (niet bulli) varianten, passen ze wel.

Tijdens de koop heeft Pon de basisversie van de auto veranderd, omdat meer van de opties die ik uitgekozen had standaard op de bulli zaten en de aanschafprijs wat lager werd.

Ik weet niet of het hier is toegestaan maar: mocht iemand interesse hebben in de complete set, ze zijn te koop. PM me maar.

• tcw82
  • Nu online
AndriesLouw schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:03:
Heeft iemand een idee van de service interval (onderhoudsinterval) van de ID. modellen? Kon deze niet vinden in het topic.

Zelf heeft mijn ID.5 Pro de eerste beurt gehad bij 2 jaar (107.000 km). Wat controles, nieuw interieurfilter, en verder niets vervangen.

Tussendoor alleen een paar sets banden (~30.000 km ongeveer, dus bij mij elke seizoenswissel nieuwe set eronder) en ruitenwissers (lokale bandenboer).

Qua pech: Al twee keer naar dealer omdat de tankklep (stekkerklep? laadklep?) vergrendeling stuk was (beide keren nieuw mechaniek erin). Recent dus gedoe met boordlader.

Zijn er beurten op kilometerstand nodig? Of is het echt alleen elke 2 jaar? Zijn er aandachtspunten bekend inmiddels?
E.e.a. hier te vinden op GitHub:(we zitten hier op tweakers toch?!)
https://github.com/jagheterfredrik/meb-preheat

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:34
Is dat garantie?
Dat het toeval is dat het na een OTA update misschien wel, maar die SOS module is bij mij in 2023 reeds vervangen. Misschien heb ik het getroffen met mijn VW dealer (en dat het een lease-auto is..) en onder garantie vervangen. Let wel, dit was in aug/sep 2023.

Nog twee daagjes.. en dan gaat ID.3 1st Edition naar het innamepunt :'(
Niet getreurd, die nieuwe ID.3 staat inmiddels bij PON, komt deze week bij de dealer..

ID.3 Pro S Limited Edition

• Pr088
PB1983 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:06:
[...]

Dat het toeval is dat het na een OTA update misschien wel, maar die SOS module is bij mij in 2023 reeds vervangen. Misschien heb ik het getroffen met mijn VW dealer (en dat het een lease-auto is..) en onder garantie vervangen. Let wel, dit was in aug/sep 2023.

Nog twee daagjes.. en dan gaat ID.3 1st Edition naar het innamepunt :'(
Niet getreurd, die nieuwe ID.3 staat inmiddels bij PON, komt deze week bij de dealer..
Ben beniewd hoe jij als gebruiker van het eerste uur de nieuwe ID.3 ervaart. Is de nieuwe een Limited Edition 77kWh versie?

• PB1983
Pr088 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:15:
[...]

Ben beniewd hoe jij als gebruiker van het eerste uur de nieuwe ID.3 ervaart. Is de nieuwe een Limited Edition 77kWh versie?
Yep, ik ben vooral benieuwd naar de hogere range, de hogere snellaadcurve en verbeteringen in het interieur. Die 0,9 seconden langzamer naar de 100, neem ik maar met de koop toe. Ik heb 5 jaar lang met plezier (en paar frustraties) in de 1st gereden.

• Pr088
PB1983 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:35:
[...]

Yep, ik ben vooral benieuwd naar de hogere range, de hogere snellaadcurve en verbeteringen in het interieur. Die 0,9 seconden langzamer naar de 100, neem ik maar met de koop toe. Ik heb 5 jaar lang met plezier (en paar frustraties) in de 1st gereden.
De snellaadcurve is aanzienlijk. Ik stond deze zomer naast een nieuw 77kWh modelletje (wel een GTX dacht ik)t te laden. Hij kwam later aan dan ik en was 5 minuten eerder weer weg. Gewoon zijn 77kWh tot 80% volgegooid, terwijl ik nog stond te wachten op mijn 58kWh. :9 (Die overigens ook keurig piekte op 120kW)

• PB1983
Pr088 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:39:
[...]

De snellaadcurve is aanzienlijk. Ik stond deze zomer naast een nieuw 77kWh modelletje (wel een GTX dacht ik)t te laden. Hij kwam later aan dan ik en was 5 minuten eerder weer weg. Gewoon zijn 77kWh tot 80% volgegooid, terwijl ik nog stond te wachten op mijn 58kWh. :9 (Die overigens ook keurig piekte op 120kW)
Ik stond inderdaad in Denemarken en Zweden ook naast een paar nieuwere ID.3 GTX's en een ID.7 en die waren een stuk eerder weg dan mijn 1st Edition.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:48
De GTXen cheaten wel met hun extra snelle accu. Ik heb een nieuwe 77 kWh ID.4 net vorige week en ben heel benieuwd hoe die het doet bij een snellaadpaal, pakt ie de ~135 kW curve of toch volgens de prijslijst, max 175 kW?

• EBR Eliott
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:44
Hallo Allemaal,

Na een poosje meegelezen te hebben nu maar eens een account aangemaakt,
Wij hebben begin oktober onze ID4 pro LE Costa Azul besteld en kregen vandaag bericht dat we hem 9 december op mogen halen 🎉.
Dit is voor ons de eerste Electrische auto dus ben nieuwsgierig hoe het gaat bevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door EBR Eliott op 24-11-2025 18:50 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

EBR Eliott schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:18:
Hallo Allemaal,

Wij hebben in oktober onze ID4 LE besteld en kregen vandaag bericht dat we hem 9 december op mogen halen 🎉.
Dit is voor ons de eerste Electrische auto dus ben nieuwsgierig hoe het gaat bevallen.
Mooi vooruitzicht! Ik mag de mijne aankomende zaterdag ophalen!

Vaak bu'j te bang!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-12 19:42
-tom-562 schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:34:
[...]

Wij mogen hem as vrijdag ophalen O+

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:23

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

EBR Eliott schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:18:
Hallo Allemaal,

Wij hebben begin oktober onze ID4 pro LE Costa Azul besteld en kregen vandaag bericht dat we hem 9 december op mogen halen 🎉.
Cool, ik krijg volgende maand mijn 2e ID.4 en ook een Costa Azul.
Ik rij nu nog in een 1st. Bevalt al bijna 5 jaar uitstekend.

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:07
Ik ben ook sinds 2 weken eigenaar van een ID.4 first max uit 2020, vers uit de lease.

Bevalt erg goed! Blij ook om wat extra betaald te hebben voor de max, erg fijne opties!

• tcw82
  • Nu online
ZenMonkey schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:39:
Ik ben ook sinds 2 weken eigenaar van een ID.4 first max uit 2020, vers uit de lease.

Bevalt erg goed! Blij ook om wat extra betaald te hebben voor de max, erg fijne opties!
Kom op, deel die opties. Wat vind je tot nu toe de vetste optie? Of de handigste feature?

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
edit. verkeerde topic

[ Voor 98% gewijzigd door Devke op 24-11-2025 22:23 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• tcw82
  • Nu online
Devke schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:02:
M.b.t Green Friday staat er denk ik duidelijk dat de prijs van de batterij zakt (blijvend) en de verzendkosten tijdelijk wegvallen.

Om dit voor nog meer huishoudens bereikbaar te maken, verlagen we de prijs. Je haalt onze thuisbatterij met stekker nu in huis voor €1.195. En installeren? Dat doe je gewoon zelf, zonder gedoe.

En

Gratis verzending
Deze Green Friday maken we energie besparen makkelijker voor iedereen. Daarom krijg je tot en met maandag 1 december gratis verzending in onze webshop. Zo spoor je bijvoorbeeld extra voordelig sluipverbruikers op met een Energy Socket of heb je je energie-inzicht altijd in het zicht met een Energy Display.

HW geeft zelfs ook een reden. Processen verbeterd zijn etc. Ik neem aan dat ze die niet gaan verslechteren om weer een reden hebben de prijs te verhogen.
Verkeerde topic?

• Devke
  • Nu online
Ik was de post al kwijt haha. Dank je. Tijd om te gaan slapen >:). Heb de post zover mogelijk verwijderd.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 24-11-2025 22:24 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Pr088
-tom-562 schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:34:
[...]

Dat gaat vast goedkomen! De ID7 is een klasbak.

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:07
tcw82 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:31:
[...]

Kom op, deel die opties. Wat vind je tot nu toe de vetste optie? Of de handigste feature?
Head up is onverwacht het allerfijnst!! Massage stelt niks voor. Keyless entry en handsfree kofferbak en groter scherm en 360 parking en steer assist is ook geweldig.

En panaramadak leuk extraatje voor de kinderen :)

• w00key
ZenMonkey schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:09:
[...]

Head up is onverwacht het allerfijnst!! Massage stelt niks voor. Keyless entry en handsfree kofferbak en groter scherm en 360 parking en steer assist is ook geweldig.

Ligt het aan mij of voelt de ID.4 groot aan bij parkeergarages? Langs de inrit / slagbomen piept links en rechts vaak tegelijk, ben nog niet aan gewend dat het zo groot voelt, het is toch maar een paar cm breder dan de oude?...

Camera is dan onmisbaar, neus is zo kort, ik sta vaak te ver naar achteren. Die bumper-cam helpt wel.

• AlphaRomeo
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
w00key schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:20:
[...]

Ligt het aan mij of voelt de ID.4 groot aan bij parkeergarages? Langs de inrit / slagbomen piept links en rechts vaak tegelijk, ben nog niet aan gewend dat het zo groot voelt, het is toch maar een paar cm breder dan de oude?...

Camera is dan onmisbaar, neus is zo kort, ik sta vaak te ver naar achteren. Die bumper-cam helpt wel.
Het is een grote auto inderdaad. Voelt voor mij ook groter dan de A4 die ik hiervoor reed. Maar ook zonder camera's valt er wel aan te wennen. Ik heb geen camera's (niet eens achteruit), maar ik kan in elke parkeergarage goed uit de voeren. Bij mijn ID.5 moet ik alleen goed uitkijken met de kofferbakdeksel, als de garage laag is komt de klep tegen het plafond. :)

• Devke
  • Nu online
Dat HA steeds na een x periode de verbinding verliest met de auto was een kwestie van land veranderen, terug zetten en gaan weer. Is dat veranderd? Zit het nu ergens anders verstopt? Of storing? App laat wel de gegevens zien, dus laatst genoemde verwacht ik dan niet.

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:05
Devke schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:39:
Dat HA steeds na een x periode de verbinding verliest met de auto was een kwestie van land veranderen, terug zetten en gaan weer. Is dat veranderd? Zit het nu ergens anders verstopt? Of storing? App laat wel de gegevens zien, dus laatst genoemde verwacht ik dan niet.
Voor mij was het alleen opnieuw inloggen via een browser op de vw connect omgeving.
Gister en vandaag ging het bij mij echter ook mis met een 'Failed to connect' error, maar bleek dat ik teveel achterliep met de HA Volkswagen Connect HACS integratie. Ik zat op 5.0.3 en nu op 5.1.2.
Zie eventueel dit issue (laatste comments): https://github.com/robino...lkswagencarnet/issues/744

• tcw82
  • Nu online
ZenMonkey schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:09:
[...]

Ik sluit me daar helemaal bij aan. De trekhaak is gewoon handig. En de verwarmde voorruit heb ik de afgelopen dagen ook erg gewaardeerd :)

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-12 23:04

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Hebben jullie ook het probleem dat je met de (IOS) app continue opnieuw moet inloggen?

• Karrespoor
  • Laatst online: 02-12 19:09
Ik rijd nu 2 jaar privé een ID.3 First Max (2020). Auto is geïmporteerd uit Duitsland, dus ik heb helaas niet het voordeel van gratis onderhoud. Vandaag mocht ik langs Pon voor een APK en het oplossen van de storing in het noodoproep/SOS systeem. Gelijk ook een afspraak gepland voor de eerste echte onderhoudsbeurt begin volgend jaar: Inspectie, Interieurfilter, remvloeistof en koelmiddel van het accupakket vervangen.

Ik mocht 50 euro afrekenen voor de apk + noodoproep storing. Dat leek me schappelijk.
Ook kreeg ik een prijsindicatie mee voor de beurt: 650 euro. Dat is een duurdere beurt dan ik ooit voor mijn oude ICE auto heb gehad. Tot zover het verhaal over lagere onderhoudskosten voor een EV dus. En weet iemand of het vervangen van het koelmiddel voor het accupakket noodzakelijk en/of duur is? Het lijkt mij wat overdreven na 5 jaar en 40000km en zie het ook verder bij niemand anders in de beurt terugkomen.

• svkaster
Heb net een winterbanden wissel aangevraagd voor de nieuwe ID4 77Kw en de Dealer kwam eerst met een voorstel om 4x Goodyear Ultra Grip Performance 3 101T 235 55 R19 te monteren, maar nadat ik gevraagd had of dit niet 255 achter moet worden (ben geen expert) hebben ze voor achter gewisseld naar 255 50 R19 103T

Neem aan dat dit goed is......?
Kost wel wat bij de Stealer pfffff

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-12 23:04

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Karrespoor schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:58:
Ik rijd nu 2 jaar privé een ID.3 First Max (2020). Auto is geïmporteerd uit Duitsland, dus ik heb helaas niet het voordeel van gratis onderhoud. Vandaag mocht ik langs Pon voor een APK en het oplossen van de storing in het noodoproep/SOS systeem. Gelijk ook een afspraak gepland voor de eerste echte onderhoudsbeurt begin volgend jaar: Inspectie, Interieurfilter, remvloeistof en koelmiddel van het accupakket vervangen.

Ik mocht 50 euro afrekenen voor de apk + noodoproep storing. Dat leek me schappelijk.
Ook kreeg ik een prijsindicatie mee voor de beurt: 650 euro. Dat is een duurdere beurt dan ik ooit voor mijn oude ICE auto heb gehad. Tot zover het verhaal over lagere onderhoudskosten voor een EV dus. En weet iemand of het vervangen van het koelmiddel voor het accupakket noodzakelijk en/of duur is? Het lijkt mij wat overdreven na 5 jaar en 40000km en zie het ook verder bij niemand anders in de beurt terugkomen.
Als ik volgend jaar mijn laatste gratis beurt heb gehad ga ik naar een andere garage dan de VW. Moet minimaal de helft goedkoper kunnen

[ Voor 1% gewijzigd door niki_lauda op 25-11-2025 17:13 . Reden: aanvulling ]

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:49
niki_lauda schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:55:
Hebben jullie ook het probleem dat je met de (IOS) app continue opnieuw moet inloggen?
De app doet het sinds gisteren helemaal niet meer voor mij.
Na het akkoord gaan van de voorwaarden krijg ik een ‘Something went wrong’ bericht. En ik kom maar niet verder.
Ook niet via de browser op Volkswagen.nl

• w00key
Karrespoor schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:58:
Heb je een warmtepomp? Schijnbaar is onderhoud daarvan wat duurder.

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-11 17:35
w00key schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:21:
[...]

Heb je een warmtepomp? Schijnbaar is onderhoud daarvan wat duurder.
Het schijnt inderdaad om de vloeistof in het warmtepompcircuit te gaan, deze kwam bij mij ook voorbij op basis van het chassisnummer maar de service adviseur van VW had geen idee waar het over ging en dit ook nog niet eerder gezien (ik heb ook een uit duistland geimporteerde ID3 Max). De eerste auto's uit de ID serie die in NL zijn geleverd hadden geen warmtepomp en dat is dus waarschijnlijk ook nog niet heel vaak voorbij gekomen. Op het duitse forum las ik dat de kosten voor het vervangen van deze vloeistof erg kostbaar is maar bedrag weet ik niet. Het lijkt mij echter wel zonde geld voor een onderdeel dat toch niets doet.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• Karrespoor
  • Laatst online: 02-12 19:09
De auto heeft inderdaad een warmtepomp. Ik ga toch nog even rondkijken of dat onderhoud echt nodig is en of het ergens goedkoper kan.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tot zover dus het voordeel van een warmtepomp... :X (nu had die naar wat in begreep, bij de ID.3/4/5 toch niet zo veel toegevoegde waarde...)

Vaak bu'j te bang!

• JohnnyDune
Hebben jullie ook problemen met de VW-server?
- de Volkswagen app werkt gewoon
- Jedlix zegt: "De opgegeven inloggegevens zijn ongeldig"
- HomeAssistant integraties "Volkswagen Connect" en "Volkswagen We Connect ID" willen allebei niet inloggen.

Uiteraard gebruik ik overal dezelfde inloggegevens.

Wat ik al geprobeerd heb: inloggen op diverse VW-websites (en weer uitloggen), waarbij ik op alle mogelijke toestemmingsboxjes heb geklikt.

Tips zijn van harte welkom, ik gebruik HomeAssistant en Jedlix al jaren in combinatie met de ID.4 maar sinds een paar dagen loop ik tegen een muur aan...

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

JohnnyDune schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:15:
- HomeAssistant integraties "Volkswagen Connect" en "Volkswagen We Connect ID" willen allebei niet inloggen.

Wat ik al geprobeerd heb: inloggen op diverse VW-websites (en weer uitloggen), waarbij ik op alle mogelijke toestemmingsboxjes heb geklikt.

Tips zijn van harte welkom, ik gebruik HomeAssistant en Jedlix al jaren in combinatie met de ID.4 maar sinds een paar dagen loop ik tegen een muur aan...
Ja, app was een paar dagen stuk bij mij. Moest gisteren instappen in een bevroren auto :o Inmiddels werkt het weer

• JohnnyDune
Heb je nog iets bijzonders moeten doen om het weer aan de praat te krijgen?

• c0ldfux0r
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:02
JohnnyDune schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:15:

Ik kan alleen meespreken over Home Assistant met de custom integratie "Volkswagen Connect".
Volkswagen heeft hun login flow veranderd waardoor ze wat changes moesten doorvoeren in Volkswagen Connect, zie https://github.com/robino...arnet/releases/tag/v5.1.0
Ik weet niet op welke versie van Volkswagen Connect je draait, maar toen ik Volkswagen Connect geüpgraded heb naar 5.1.0 of hoger, werkte alles gewoon weer.

• R0b1
Langzamerhand ben ik het helemaal zat om voor de start van iedere rit die waardeloze Lane-Assist manueel uit te moeten zetten. Wat is jullie ervaringen met het permanent uitschakelen?

Voor 114 euro heb je een OBDeleven 3 + 500 Credits. Best veel geld maar ik wellicht dat ik er nog meer mee gaan doen?

• AlphaRomeo
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
R0b1 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:26:
Langzamerhand ben ik het helemaal zat om voor de start van iedere rit die waardeloze Lane-Assist manueel uit te moeten zetten. Wat is jullie ervaringen met het permanent uitschakelen?

Voor 114 euro heb je een OBDeleven 3 + 500 Credits. Best veel geld maar ik wellicht dat ik er nog meer mee gaan doen?
Waarom zet je hem elke keer uit? Hij grijpt bij mij ook wel vrij vroeg in, maar niet dusdanig storend dat ik hem perse uit wil zetten. Eerlijk gezegd houdt hij mijn auto ook wel eens netjes binnen de baan als ik toch stiekem even afgeleid ben door de radio bijvoorbeeld.

• Boy
  • Registratie: November 2001

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb dit probleem nu niet, aangezien die van mij van 2020 is, maar dit is wel een punt waar ik naar ga kijken bij een volgende auto. Ik las dat bij de Renault 5 (geloof ik?) alles met 1 knop uit te schakelen was. Zoiets ga ik toch hoog in de eisenlijst zetten.

Ik denk ook dat je mss een probleem met de verzekering hebt als je het uitschakeld, maar dat heb ik nog niet uitgezocht

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

w00key schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:58:
De GTXen cheaten wel met hun extra snelle accu. Ik heb een nieuwe 77 kWh ID.4 net vorige week en ben heel benieuwd hoe die het doet bij een snellaadpaal, pakt ie de ~135 kW curve of toch volgens de prijslijst, max 175 kW?
Ik reed ongeveer twee weken geleden in het weekend weer even relaxed op en neer naar Luxemburg vanuit de regio 's-Hertogenbosch (een ritje van normaliter ~490 Km vice-versa wat ik in de zomermaanden ook regelmatig maak en dan op één acculading met een ruime marge kan halen) en heb met m'n ID.3 deze keer een slordige 5 minuten bij moeten staan laden aan een snellader aan de A2 in Nederland (Total - Kruisberg). De laadcurve startte daar, met nog 13 % SOC resterend, aan 130kW en stond al vrij snel aan de max. van 185kW te werken. Bij een SOC van 30% heb ik 'm daar toen al weer afgekoppeld om verder naar huis te kunnen rijden (eigen laadpaal is altijd voordeliger laden én kost geen extra 'tijd').

Dat ik het deze keer niet op één acculading kon halen was onder meer te wijten aan het moeten omrijden via Hasselt (BE) vanwege een afsluiting van de A2 (weekend-werkzaamheden door RWS tussen de knooppunten het Vonderen en Kerensheide), de buiten temperatuur (~ 7o Celsius) én het feit dat m'n auto inmiddels ook al sinds 1-November op winterbanden staat.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• R0b1
AlphaRomeo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:00:
[...]

Waarom zet je hem elke keer uit? Hij grijpt bij mij ook wel vrij vroeg in, maar niet dusdanig storend dat ik hem perse uit wil zetten. Eerlijk gezegd houdt hij mijn auto ook wel eens netjes binnen de baan als ik toch stiekem even afgeleid ben door de radio bijvoorbeeld.
Lane assist houd je niet rustig je tussen twee strepen maar stuurt hoekig als een soort ping-pong van streep naar streep.

In onze straat (ingericht als fietsstraat) moet je als auto half op de streep rijden. Dan wil ik niet dat lane assist soms aan het stuurt trekt. Ook voelt het raar aan, alsof je over ijs rijd.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

R0b1 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:04:
[...]

Lane assist houd je niet rustig je tussen twee strepen maar stuurt hoekig als een soort ping-pong van streep naar streep.

In onze straat (ingericht als fietsstraat) moet je als auto half op de streep rijden. Dan wil ik niet dat lane assist soms aan het stuurt trekt. Ook voelt het raar aan, alsof je over ijs rijd.
Travel-Assist werkt wat dat aangaande serieus een heel stuk beter, dan houdt de tegenwoordig verplichte (EU) Lane-Assist ook rekening met het type weg waarop je je op dat moment bevindt én leert bovendien ook weer van jouw rijgdrag op de diverse typen wegen. Helaas is ook dat weer een optie welke je aan moet (kunnen) vinken tijdens het bestellen van een auto.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:57

Kun je uberhaupt nog wat wijzigen met ODB als je een Id.x hebt met SFD2?

• svkaster
GM15 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:20:
[...]

Kun je uberhaupt nog wat wijzigen met ODB als je een Id.x hebt met SFD2?
Voor mij dezelfde vraag maar dan niet met de OBDeven maar met een nieuwe Rosstech VCDS kabel.
Mijn vorige Q2 van eind 2024 kon ik nog wel coderen, maar kan ik überhaupt nog iets met die kabel op een spik splinter nieuwe ID4? Nu heb ik de ID4 met bijna full options, maar ik verander eigenlijk standaard in al mijn auto's dat de achter dag rij verlichting altijd aan staat en dat de richting aanwijzers ipv 3 5 keer knipperen. Maar als ik zo hier en daar lees, kan ik dit nu dus niet meer zonder dat ik een security code aanvraag of zo iets, toch?

Update:
Ben bang dat ik het antwoord zelf al heb gevonden, kort gezegd nietmogenlijk :(

De nieuwste generatie Volkswagens, Audi’s , Seat en Skoda is uitgerust met SFD-beveiliging. Deze beveiliging zorgt ervoor dat het coderen van sommige modules niet zo maar mogelijk is. Om het coderen mogelijk te maken, moeten deze modules één voor één worden vrijgeschakeld met behulp van de fabriekssystemen van VAG. Voor sommige voertuigen van modeljaar 2024 past de Volkswagengroep een nieuwe generatie van deze SFD-beveiliging toe. Deze beveiliging wordt ook wel SFD2 genoemd.

De originele diagnosetester van Volkswagen, ODIS, heeft nog niet de mogelijkheid om de SFD2-beveiliging vrij te schakelen. Voor VCDS-Coding is het op dit moment daarom nog niet mogelijk om deze voertuigen te coderen. Door dit probleem kan VCDS-Coding bijvoorbeeld geen stuurapparaten met SFD2 aanleren of een trekhaak coderen of andere instellingen wijzigen. Aangezien het hier gaat om een probleem bij de fabrikant – de oorzaak zit in de diagnosetester – hebben dealerbedrijven hier ook last van.

Om te ontdekken of jouw auto dit ook heeft is dit vooral te herkennen aan het volgende:

Geeft je auto een melding als je te hard rijd en moet je deze elke keer uit zetten in je menu. Dan heb je een model 2025. Ook te herkennen aan de volgende PR nummers:

NI8 (NI8 = Zonder UNECE CS (R155) en SU ​​(R156) met SFD2-SG)

NI7 (NI7 = Met UNECE CS (R155) zonder SU (R156))

NI9 (NI9 = Met UNECE CS&SU)

NI1 (NI1 = Met UNECE CS&SU).

Helaas kan op dit moment op deze modellen niet achteraf worden gecodeerd. Ook niet met Originele software zoals ODIS die wij ook in ons bezig hebben.

Of er een oplossing komt is helaas nog niet bekend maar houd de website in de gaten en indien het mogelijk is dan zal hier melding van worden gemaakt op onze website

[ Voor 55% gewijzigd door svkaster op 27-11-2025 08:37 ]

Pagina: 1 ... 385 ... 387 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.