Ik ga dit even herschrijven.
[ Voor 106% gewijzigd door tcw82 op 26-10-2025 20:00 ]
[ Voor 106% gewijzigd door tcw82 op 26-10-2025 20:00 ]
Jij hebt vást een ID.4?AlphaRomeo schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:04:
Vraagje namens mijn dochter. Ze heeft een poppetje ter grootte van een lego poppetje tussen de gordelsluiting van de achterbank laten vallen. Ze is er erg verdrietig om, maar ik kan het poppetje niet te pakken krijgen. Er lijkt bij die gordel een gleuf te zitten waar dat soort dingen door kunnen vallen. Weet iemand of die ruimte redelijker wijs te bereiken is?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
ID.5 maar dit lijkt precies of mijn achterbank! 😀 Ik ga de die zitting komend weekend even liften zoals in de video. Eerst even de kinderstoel er uit en dan meteen even stofzuigen. Enorm bedankt!Will_M schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:06:
[...]
Jij hebt een ID.4?
[YouTube: VW ID.4 Rear Seat Bottom Removal!]
Vaak bu'j te bang!
Tip van Flip:AlphaRomeo schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:11:
[...]
ID.5 maar dit lijkt precies of mijn achterbank! 😀 Ik ga de die zitting komend weekend even liften zoals in de video. Eerst even de kinderstoel er uit en dan meteen even stofzuigen. Enorm bedankt!
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Krijg die ook sinds de update van eerder deze week.flaskk schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:42:
Is dit nieuw? Of heb ik perongeluk iets aangezet ? Jammer dat je hem dan niet kan vergrendelen via de app... [Afbeelding]
Ik heb geen ID4, maar-tom-562 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:11:
Naar aanleiding van de scherpe private lease aanbieding gisteren een proefrit gemaakt voor een ID.4, ze hadden helaas geen 52kWh LImited staan, wel een 77kWh Limited Pro. Prima auto, rijdt erg prettig! Ik vond (eerlijk gezegd) het echt totaal niet aanvoelen als 285-ish PK's bij die aandrijflijn.
Qua opties zit eigenlijk alles er op wat ik zou willen, en heb dus ook een offerte laten maken. Morgen krijg ik nog een 2e offerte van een andere dealer (die een erg scherpe prijs kunnen maken vertelde een verkoper van die vestiging), dus ik ben benieuwd of er verschil in zit. Wss ga ik dus morgenvroeg akkoord geven op 1 van de 2 offertes.
Verkoper bij de lokale dealer was wel redelijk aan het pushen voor een 77kWh, maar een 52kWh voldoet eigenlijk voor 99% voor onze ritten, de enige rit waar het grotere accupakket wel handiger was geweest is in de zomervakantie, maar dan laad ik wel 2x extra bij de snellader (voor de meerprijs bij private lease en de extra MRB kan ik héél veel kWh's bij de snellader laden).
Meer range is natuurlijk altijd mooi, maar tegen welke prijs denk ik dan. Als ik kijk naar onze usecase dan dekt dat formaat accu ongeveer 95% van onze behoefte. Woon/werkverkeer is ongeveer tussen de 15 a 18km (retour, wisselend wie de auto mee gebruikt), de verste rit naar familie die we regelmatig doen (maandelijks ongeveer) is 200 km retour.Ferry34 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:18:
[...]
Ik heb geen ID4, maar
52kwh voor zo'n grote auto is echt veel te weinig.
Dan heb je een actieradius van 300km schat ik .
Vaak bu'j te bang!
Ik heb een 77kwh accu in een 2021 ID4 en die 300 is best realistisch vrees ik.Ferry34 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:18:
[...]
Ik heb geen ID4, maar
52kwh voor zo'n grote auto is echt veel te weinig.
Dan heb je een actieradius van 300km schat ik .
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Klopt, zo heb ik er ook nog wel over nagedacht. Maar mijn PV installatie is niet mega ofzo (3kW omvormer en in de toekomst wil ik nog een paar paneeltjes bij plaatsen i.c.m. met een thuisaccu'tje), maar dat wordt nooit zo veel dat ik daarmee dat prijsverschil kan 'terugverdienen' of enigszins. er van in de buurt zou komen.Termy schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:32:
Het ligt ook een beetje aan hoe je met de auto omgaat. Ik heb ook niet echt een grotere batterij nodig voor het gros van de ritten maar waarom ik toch een (significant) grotere batterij zou willen is de flexibiliteit om tot veel lager % te laden en toch genoeg bereik over te houden zodat ik veel makkelijker/beter kan optimaliseren op goedkoop laden (nu dynamisch, na 2027 ook ivm zonoverschot). Als je praktisch altijd 90-100% nodig hebt dan heb je geen keus wat betreft wanneer je laadt.
Als je zelfs met een relatief kleine batterij toe kan met 50% of zo en niet veel zonnepanelen hebt dan is dat natuurlijk prima, maar ik wil maar aangeven dat een grotere batterij niet alleen ivm rijbereik van een enkele rit relevant is (imho).
@burnoutpc Ik kreeg laatst ook een melding over m'n 12V ondanks dat optimalisatie aan staat. Daarna ook niks meer van gezien dus zal wel een glitch zijn geweest.
Vaak bu'j te bang!
Ja, het prijsverschil moet niet enorm zijn om dat te rechtvaardigen idd. Ik ga er ook van uit dat onze volgende auto 'gewoon' een (veel) grotere batterij heeft vanwege de vooruitgang in de techniek. Ik zou er ook niet (10)duizenden extra aan uit geven, nee. Ons huidige huis heeft haalt ongeveer 5.6 kW opwek op z'n best maar als onze verhuisplannen lukken dan komt het meer in de richting van ~12 kW of meer dus dan kunnen we gewoon volle bak laden op de eigen stroom-tom-562 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:41:
[...]
Klopt, zo heb ik er ook nog wel over nagedacht. Maar mijn PV installatie is niet mega ofzo (3kW omvormer en in de toekomst wil ik nog een paar paneeltjes bij plaatsen i.c.m. met een thuisaccu'tje), maar dat wordt nooit zo veel dat ik daarmee dat prijsverschil kan 'terugverdienen' of enigszins. er van in de buurt zou komen.
Maar goed dat er hier kritisch meegedacht wordt
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ja, dat zet tenminste zoden aan de dijk!Termy schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:45:
[...]
Ja, het prijsverschil moet niet enorm zijn om dat te rechtvaardigen idd. Ik ga er ook van uit dat onze volgende auto 'gewoon' een (veel) grotere batterij heeft vanwege de vooruitgang in de techniek. Ik zou er ook niet (10)duizenden extra aan uit geven, nee. Ons huidige huis heeft haalt ongeveer 5.6 kW opwek op z'n best maar als onze verhuisplannen lukken dan komt het meer in de richting van ~12 kW of meer dus dan kunnen we gewoon volle bak laden op de eigen stroom.
Vaak bu'j te bang!
De ID.4 heeft meerdere accu's:burnoutpc schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:26:
Gisteren en vandaag de melding gekregen dat de 12V batterij laag is. Bijzonder want geoptimaliseerd batterijgebruik staat aan en de batterij is een jaar geleden vervangen.
Software glitch wellicht?
[ Voor 8% gewijzigd door mickael.hoeven op 26-10-2025 23:32 ]
Voor mij helaas net te laat, want ik heb de module net zelf opengemaakt.R0b1 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:18:
[...]
📢 Dear ID. Community, over the past few days, you have reported a malfunction notice from the SOS-module and ......
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=98143
Allemaal niet moeilijk te vinden, behalve dan voor de officiële VW garage. Die hebben nog nooit van probleem gehoord; u bent de eerste.
Wat ga je met je MG4 doen?-tom-562 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:05:
[...]
Ja, dat zet tenminste zoden aan de dijk!
QUa lange ritten zal het voornamelijk de zomervakantie zijn richting het buitenland. Nu is het zo dat we 2 kleine kinderen hebben (de jongste in de zomer 3), dus ik ben sowieso gebonden aan elke 2 a 3 uur stoppenDe tijden van in 10 uur tijd naar zuid Frankrijk knallen met 1 minimale plaspauze zijn al een tijdje voorbij
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Die ga ik inleveren, het is een flex-lease contract dus dat is vrij simpelLuPo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 06:29:
[...]
Wat ga je met je MG4 doen?of is die einde leasecontract?
Jammer dat de 77kWh net buiten je SEPP subsidie valt. Kan me voorstellen dat je die nog wel wilt behouden.
Vaak bu'j te bang!
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ik had vrijdag gebeld, 29december mag ik komen.EDB schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:41:
Ik dacht dat ik de dans ontsprongen was. Update naar 3.8 midden juli gedaan, geen SOS storing. Echter… gisteren tijdens het rijden toch plots de melding, lampje in dak rood. We zijn nu dus 3 maanden verder en dan kan het dus alsnog misgaan.
Vanmorgen de garage gebeld. Receptioniste liet tijdens het gesprek vallen dat er vandaag al meer mensen hadden gebeld over de SOS noodroep storing. Ze bellen me terug, benieuwd hoe lang dit gaat duren en of ze kosten in rekening gaan brengen.
tot nu toe lijkt het er op dat de nieuwe software onterecht een fout logged over de accu, waarbij een simpele reset van de module voldoende is om de problemen op te lossen. Dit is te doen als je een OBDeleven dongle + pro abonnement hebt. (deze dus: https://obdeleven.com).EDB schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:41:
Ik dacht dat ik de dans ontsprongen was. Update naar 3.8 midden juli gedaan, geen SOS storing. Echter… gisteren tijdens het rijden toch plots de melding, lampje in dak rood. We zijn nu dus 3 maanden verder en dan kan het dus alsnog misgaan.
Vanmorgen de garage gebeld. Receptioniste liet tijdens het gesprek vallen dat er vandaag al meer mensen hadden gebeld over de SOS noodroep storing. Ze bellen me terug, benieuwd hoe lang dit gaat duren en of ze kosten in rekening gaan brengen.
Mijn ID.3 mag op 18 november voor diagnose naar de garage, da’s nog te doen want 29 december duurt belachelijk lang…... Laten we hopen dat een reset inderdaad voldoende is om het op te lossen.tcw82 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:43:
[...]
Ik had vrijdag gebeld, 29december mag ik komen.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ik heb een obd11, maar geen pro account. Kun je met 1 account meerdere autos helpen? In dien Ja:sl1000 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:20:
[...]
tot nu toe lijkt het er op dat de nieuwe software onterecht een fout logged over de accu, waarbij een simpele reset van de module voldoende is om de problemen op te lossen. Dit is te doen als je een OBDeleven dongle + pro abonnement hebt. (deze dus: https://obdeleven.com).
Dit is duidelijk als je de module een healthcheck van de accu laat doen (via zelfde software), deze komt dan netjes terug met een "healthy".
[ Voor 34% gewijzigd door Devke op 27-10-2025 16:33 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dit had ik ook voor elkaar gekregen na veel pijn en moeite (en dan nog zonder het dashboard wat jij laat zien), maar na 2 weken was de koppeling tussen HA en de ID4 verloren. Opnieuw gedaan, maar weer werkte het tijdelijk. Hoe lang draait dit bij jou al?Devke schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:32:
Voor de mensen die het leuk vinden....... in Home Assistant wat fröbelen om meer (in) zicht op de auto te krijgen. Just an idea.
[Afbeelding]
Dit gaat al even goed. Periode durf ik niet te zeggen. Zal me niet verbazen als het 1 deze dagen weer weg is. Het trucje werkt wel maar beter is als het gewoon continue werkt. Geld zat betaald voor de auto toch 😊Stefan1987 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:23:
[...]
Dit had ik ook voor elkaar gekregen na veel pijn en moeite (en dan nog zonder het dashboard wat jij laat zien), maar na 2 weken was de koppeling tussen HA en de ID4 verloren. Opnieuw gedaan, maar weer werkte het tijdelijk. Hoe lang draait dit bij jou al?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Een pro account kun je op meerdere auto's gebruiken.tcw82 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:52:
[...]
Ik heb een obd11, maar geen pro account. Kun je met 1 account meerdere autos helpen? ..."
[ Voor 3% gewijzigd door mickael.hoeven op 27-10-2025 21:07 ]
Pro kost 60 euro voor een jaar. Als de melding weer terugkomt, is de accu dan niet gewoon toch stiekem "op" ?mickael.hoeven schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:02:
[...]
Een pro account kun je op meerdere auto's gebruiken.
In mijn geval kwam de foutcodes na een ritje weer terug, maar n=1 (en zie mijn eerdere post), dus misschien werkt dit bij anderen wel.
[ Voor 8% gewijzigd door mickael.hoeven op 27-10-2025 21:56 ]
Dit wordt niet meer gedaan! Heel simpel, als de auto al in Zwichau op kenteken gezet wordt en deze auto bv op transport beschadigd raakt, zijn de schade kosten voor degene op wiens naam hij staat. Hij moet eerst in Nederland zijn bij de dealer alvorens hij op kenteken wordt gezet. En als dit dus niet voor 31 december is dan ga je van 17 naar 22% bijteling als het een leasauto betreft. ( bron VW dealer Van Den Udenhout Denbosch)Will_M schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:03:
Ik heb m'n ID.3 vorig jaar nog in week 51 laten leveren door Alphabet Carlease (werd in week 47 al in Zwickau voorzien van een NL kenteken op basis van het 'vers uitgetrokken' papieren VIN / Chassisnummer terwijl de feitelijke bouw van de auto daar nog niet eens begonnen was). Heb daar destijds wel behoorlijk wat telefoontjes aan moeten wagen met o.a. Alphabet en Fleetsupport (fleetowner van m'n werkgever) maar ook met Volkswagen AG en PON om een tijdslot in de productie te kunnen claimen, waarbij ik aangaf niet voor de kosten van de verhoging qua bijtelling over de eerste €30.000,- op te willen gaan draaien. Was destijds 'maar' een minimale verhoging van 1% (van 16% naar 17% => €300,- / Jaar over de gehele looptijd van het leasecontract) echter wordt dat deze keer dus een verhoging van 5% doordat de gehele korting op EV's pér 31-12-2025 komt te vervallen en er dus voor ALLE voertuigen een bijtelling gaat gelden van 22% over de gehele fiscale waarde.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq