Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 382 ... 387 Laatste
Acties:

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:56
ik222 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:34:
[...]

Dat is de voetbediening, als de knop rood (of zoals in het plaatje blauw) is staat deze aan. Elektrische achterklep wordt voor zover ook altijd geleverd met voetbediening.
Ok, dan moet ik nog even oefenen denk ik.

• tcw82
ik222 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:34:
[...]

Dat is de voetbediening, als de knop rood (of zoals in het plaatje blauw) is staat deze aan. Elektrische achterklep wordt voor zover ook altijd geleverd met voetbediening.
Nou dat lijkt niet helemaal goed te werken...
Knop is rood... maar ik heb inmiddels de hoki poki meerdere keren gedanst achter de auto... linker voet in ... linker voet uit.... etc. maar geen actie. Kan dit ook zo een "calibratie" ding zijn als met het zonnescherm in het pano dakje, de geheugenstand van de stoelen en de ramen openen via de afstandsbediening (die heb ik allemaal moeten "resetten".) Hoe zou ik die achterklep kunnen resetten? De klep gaat overigens wel open met de sleutel-AB door op de achterklep knop te drukken.

Edit: ik ga dit maar eens exact na doen:

[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 19-10-2025 14:51 ]

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-11 17:35
Samplex schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Hier ook net toen ik de auto instapte Noodoproepfunctie is beperkt. Werkplaats opzoeken, alstublieft.
Update 3.8 staat er al een tijdje op..

Hopelijk valt dit onder de garantie.
Ik had hem ook maar helaas geen garantie ondanks lang zeuren bij de dealer.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• tcw82
Jakkie takkie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

Wat kost de reparatie?

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:07
Jakkie takkie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

Welke dealer en wat was de argumentatie? Heb je ook het bericht van de officiële VW facebook account hierover laten zien?

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11 20:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FPkxUyutufSxmSSLJHBpujCMok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VDpUoFM0EGRfVOfzNcxAtc4O.png?f=fotoalbum_large
Bij maken afspraak heel duidelijk aangegeven dat ik verwacht dat dit kosteloos gebeurt, en dan de dag van tevoren toch dit…

strava

• tcw82
Melkbus schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:46:
[Afbeelding]
Bij maken afspraak heel duidelijk aangegeven dat ik verwacht dat dit kosteloos gebeurt, en dan de dag van tevoren toch dit…
Zuur, mogelijk is het een man vs machine dingetje. Wat ik bedoel.... Je meldt de auto aan voor de storing, dat gaat in een systeem en de intentie van de man ..is dat dit kosteloos is, de machine die het verwerkt spuugt echter dit geautomatiseerde stukje uit.
Of had je alweer contact gehad met de snuiters in de glazen kom aan de Jacobus Spijkerdreef?:

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03:51
[Afbeelding]
Die heb ik ook voor a-point Amsterdam West. dat zegt nog niet dat je dit ook moet betalen. Heb natuurlijk ook van te voren aangegeven dat ik verwacht dat dit kosteloos gebeurt, en de post v/d VW facebookpagina meegestuurd. Zal wel voor nodig zijn voor de werkbonnen en om te declareren bij VW. Ik ga het woensdag meemaken.

Ook voor onderhoud kreeg ik de kostenschatting maar dat is voor mijn ID.4 uit 2021 7 jaar inclusief.

[ Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 21-10-2025 00:24 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• ID3-Piet
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-12 08:21
[Afbeelding]
Zie mijn posts van o.a. 22 augustus. Kosten in de offerte, discussie bij de balie en na afloop staat er geen bedrag maar “Garantie” op de factuur….. :(

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04:17
Getikt in de aandrijflijn is 3 maanden geleden gemaakt (lijmen) maar is nu weer terug helaas.

Nu voor keuring maar komt uit dat de koelvloeistof van de airco/accu te laag is. Vond de airco laatste tijd al erg slecht werken. Is dat normaal dat dit gewoon verdwijnt? bij mijn vorige auto 10 jaar lang niks aan hoeven doen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-12 13:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

flaskk schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:52:
Getikt in de aandrijflijn is 3 maanden geleden gemaakt (lijmen) maar is nu weer terug helaas.

Nu voor keuring maar komt uit dat de koelvloeistof van de airco/accu te laag is. Vond de airco laatste tijd al erg slecht werken. Is dat normaal dat dit gewoon verdwijnt? bij mijn vorige auto 10 jaar lang niks aan hoeven doen.
Die vloeistof hoort niet te verdwijnen.
Heb ik met (bijna) 5 jaar (met twee verschillende) ID.3's nog nooit last van gehad.

Koelvloeistof en het gas van de airco zijn wel twee verschillende dingen. Koelvloeistof hoort niet te verdwijnen, dat is een gesloten systeem. Het gas van airco is dat ook. Ondanks dat bij mij de airco nooit bijgevuld hoefde te worden is het op zich niet ondenkbaar dat het gas van de airco mogelijk heel langzaam langs een pakkinkje of ventiel lekt. Dat zou eigenlijk wel gerepareerd moeten worden want het hoort niet.

Ik ga jullie binnenkort "verlaten". Overmorgen mag ik mijn spijkerbroek blauwe (2e) ID.3 inruilen. Ondanks de trammelant in de eerste 2.5 jaar is het toch altijd een fijne auto geweest. Ruim voor zijn klasse, reed lekker (nog steeds) en je komt er een end mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 21-10-2025 14:43 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:35
Ultraman schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Die vloeistof hoort niet te verdwijnen.
Heb ik met (bijna) 5 jaar (met twee verschillende) ID.3's nog nooit last van gehad.

Ik ga jullie binnenkort "verlaten". Overmorgen mag ik mijn spijkerbroek blauwe (2e) ID.3 inruilen. Ondanks de trammelant in de eerste 2.5 jaar is het toch altijd een fijne auto geweest. Ruim voor zijn klasse, reed lekker (nog steeds) en je komt er een end mee.
Jammer! Wat wordt je nieuwe auto? Of komt er geen andere voor terug?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ultraman
  • Laatst online: 05-12 13:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Pr088 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:08:
[...]

Jammer! Wat wordt je nieuwe auto? Of komt er geen andere voor terug?
Ik ga niet ver :)
Voortaan mag ik naar Het grote Volkswagen ID.7 topic

Leasebudget liet het net toe, we wilden graag een trekhaak om het aanhangertje (met daar in de grote tent) mee te nemen op vakanties en wat meer plek met drie kinderen is ook welkom.

Donderdag mag ik hem ophalen. Volgens mij wordt het dan wel behoorlijk regenachtig weer bij ons. Misschien dat een foto volgt in het weekend. Ik houd het nog even onder de pet want mijn vrouw weet nog van niks. Nouja, ze weet dat er een ID.7 komt, maar de verwachtte leverdatum was 28 november. Die is even een maand naar voren gekomen hoorde ik twee weken geleden. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12 19:50
flaskk schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:52:
Vervelend. Bij mij was dat ook teruggekomen. Bleek toen dat de lager kaduuk was, maar de lijmverbinding gewoon goed. De fix bestond uit feitelijk twee TPI's, één is lijmen, de tweede is vervangen van de lager.

Ik moet toegeven dat ik zelf niet heel de tijd wil luisteren of het getik er nog is. Dus ik kan niet garanderen of het nu nog steeds goed is.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Op mijn ID4 heb ik de Easy open achterklep. Die klep is eigenlijk altijd een soort van out of sync.
Het resultaat is dat ik regelmatig 3-4 keer op de knop moet drukken voordat de achterklep open gaat.

De eerste keren piept hij kort en beweegt een paar mm om weer te stoppen. Bij de dealer calibreren ze de motoren van de klep weer en dan werkt het meestal weer ok voor een paar weken. Laatste keer had het overigens geen resultaat. Wil weten of iemand die permanent heeft kunnen oplossen.

Daarnaast kraakt de vering aan de voorkant echt heel erg op het moment. Soms hoor ik dan ook nog een soort van knik/tik in het dak als ik bijv. achteruit onze oprit af rijd en de drempel naar de oprit diagonaal af ga. Lees dat mensen dit hebben met een panorama dak, maar ik heb geen panorama dak. Vind het geluid in het dak sowieso vreemd. Alsof er op een bepaalde manier korte spanning op het dak komt te staan. Met is ook alleen te horen wanneer ik diagonaal over een drempel ga en er dus eerst 1 wiel over de drempel is en de andere nog op het lagere weel van het wegdak staat.

Overigens geen ongelukken ofzo gehad met de auto en rijden er gewoon netjes mee. Verder wel een hele fijne auto voor de dagelijkse kortere ritjes etc. Snap dat als je in de sales zit en er 80-100k per jaar tegenaan gooit dat het wat lastiger kan zijn met laden etc.

[ Voor 9% gewijzigd door AndereKoekoek op 21-10-2025 16:04 ]

• Pr088
AndereKoekoek schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:02:
Op mijn ID4 heb ik de Easy open achterklep. Die klep is eigenlijk altijd een soort van out of sync.
Het resultaat is dat ik regelmatig 3-4 keer op de knop moet drukken voordat de achterklep open gaat.

De eerste keren piept hij kort en beweegt een paar mm om weer te stoppen. Bij de dealer calibreren ze de motoren van de klep weer en dan werkt het meestal weer ok voor een paar weken. Laatste keer had het overigens geen resultaat. Wil weten of iemand die permanent heeft kunnen oplossen.

Daarnaast kraakt de vering aan de voorkant echt heel erg op het moment. Soms hoor ik dan ook nog een soort van knik/tik in het dak als ik bijv. achteruit onze oprit af rijd en de drempel naar de oprit diagonaal af ga. Lees dat mensen dit hebben met een panorama dak, maar ik heb geen panorama dak. Vind het geluid in het dak sowieso vreemd. Alsof er op een bepaalde manier korte spanning op het dak komt te staan. Met is ook alleen te horen wanneer ik diagonaal over een drempel ga en er dus eerst 1 wiel over de drempel is en de andere nog op het lagere weel van het wegdak staat.

Overigens geen ongelukken ofzo gehad met de auto en rijden er gewoon netjes mee. Verder wel een hele fijne auto voor de dagelijkse kortere ritjes etc. Snap dat als je in de sales zit en er 80-100k per jaar tegenaan gooit dat het wat lastiger kan zijn met laden etc.
Huh? De ID4 heeft toch prima snellaadcurves?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:37

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Pr088 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:54:
[...]
Huh? De ID4 heeft toch prima snellaadcurves?
@Pr088
Waar is dit een reactie op? :?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12 10:42

Wizardtm

>>> H20 <<<

Sinds vandaag snap ik 100% waarom de VAG groep zo zwaar heeft.
Onze ID.3 mag voor z'n eerste onderhoudsbeurt en de rekening die we straks mogen aftikken 533euro ! (zonder eventuele extra dingen die ze , op zeker , gaan constateren want het is VW).

Ik schrik hier van aangezien er vrij weinig gedaan hoeft te worden aan een elektrische auto. Zelfs de onderhoudsbeurten voor onze Seat Ibiza met een hoge km stand waren lager dan voor onze ID.3 met amper km op de teller.

Zijn dit soort onderhoudskosten normaal ?

Werken? Dat doe ik morgen wel!

• tcw82
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:47:
[...]

@Pr088
Op de 80 tot 100k aan gereden km denk ik. Maar ik moest ook even zoeken.

• tcw82
Wizardtm schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:34:
Onze ID.3 mag voor z'n eerste onderhoudsbeurt en de rekening die we straks mogen aftikken 533euro ! (zonder eventuele extra dingen die ze , op zeker , gaan constateren want het is VW).

Ik schrik hier van aangezien er vrij weinig gedaan hoeft te worden aan een elektrische auto. Zelfs de onderhoudsbeurten voor onze Seat Ibiza met een hoge km stand waren lager dan voor onze ID.3 met amper km op de teller.

Deze melding is natuurlijk ook zinloos. Wat gaan ze daadwerkelijk wel of niet uitvoeren voor dat geld?

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04:17
Jah, gelukkig moet ik nog klein jaartje dus laat het nu ook maar. Vind het gewoon vervelend om elke keer weer bij de dealer binnen te stappen. Moet zeggen dat de auto steeds minder problemen heeft. Enige waar ik soms last van heb is dat beide schermen uitvallen en tevens het uitstap geluid laat horen. En dat de stoelverwarming heel soms niet werkt.

Volgende wordt denk ik de chr+ of iets heel groots en dan zonder bijtelling ;)

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12 10:42

Wizardtm

>>> H20 <<<

tcw82 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:54:
[...]

Deze melding is natuurlijk ook zinloos. Wat gaan ze daadwerkelijk wel of niet uitvoeren voor dat geld?
Regulier onderhoud voor de eerste keer, airco onderhoud en verder niks.

Werken? Dat doe ik morgen wel!

• tcw82
Wizardtm schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:06:
[...]

Regulier onderhoud voor de eerste keer, airco onderhoud en verder niks.
Ben benieuwd hoe het afloopt.
Misschien staat er aan het einde wel weer "gratis" overal achter.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:05

AlphaRomeo

FP PowerMod

De eerste 7 jaar is onderhoud gratis. Tènzij dat afgekocht is door de eerste eigenaar. Je krijgt dan wel alle kosten te zien, maar je hoeft niet te betalen.

• Pr088
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:47:
[...]

@Pr088
Hierboven werd geschreven "Snap dat als je in de sales zit en er 80-100k per jaar tegenaan gooit dat het wat lastiger kan zijn met laden etc." en dat de ID4 een 'goede auto is voor korte ritjes'.

Ik kon me niet voorstellen dat de ID4 niet een goede reisauto kan zijn en het laadvermogen van de ID4's is natuurlijk prima. Dus ik snapte die zinnen niet.

• R0b1
Nee, wat je ziet is het gedrag van een dinosaurus-organisatie die niet mee kan gaan met de nieuwe werkelijkheid.

Zoek voor de grap eens op youtube een filmpje op hoe het interieurfilter te vervangen (max 2 min werk) en kijk dan even wat VW daar voor vraagt.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:19
R0b1 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:06:
[...]

Nee, wat je ziet is het gedrag van een dinosaurus-organisatie die niet mee kan gaan met de nieuwe werkelijkheid.

Zoek voor de grap eens op youtube een filmpje op hoe het interieurfilter te vervangen (max 2 min werk) en kijk dan even wat VW daar voor vraagt.
Arbeid is duur. Het kan 2 minuten werk zijn, maar de tijd die ze aan je kwijt zijn is natuurlijk niet slechts de 2 minuten welke het daadwerkelijk vervangen van het filter kost.

Zelf doen is natuurlijk ook een optie, voor een ruitenwisser rijd je waarschijnlijk ook niet langs de garage (heen en terug rijden kost mij sowieso al een uur).

Onderhoud bij alle merken is, helaas, kostbaar. Shoppen loont misschien. Laatst zelf nog even gekeken of wisselen en opslag van de wielen goedkoper is bij bv. KwikFit dan bij de VW garage. Wat bleek het geval: De VW garage was goedkoper.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-12 19:42
tcw82 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Ik zat wat te verkennen rondom het bidirectioneel laden.... ik denk er dit van:

In ons kleine kikkerlandje is er naast de DC-laadpaal nog een (iets wat vreemde) beperking voor bi directioneel laden.
Dat komt voort uit de manier waarop we hier omgaan met (o.a.) leaseauto’s en laadpalen/laadpassen.
Scenario:
Je hebt een leaseauto met laadpas, je laad je wagentje op het werk tot het nokkie toe voel en kachelt naar huis (das in Nederland gemiddeld 22km), dan ben je dus misschien een paar procent vulling kwijt.
Dan hang je hem thuis aan je (mogelijk door je werkgever aangelegde/gesponseerde DC-laadpaal) en je jankt het wagentje helemaal leeg (tot 5%, want je moet morgen nog wel naar je werk rijden) en op je werk herhaalt de cyclus. En dat doe je voor 240 dagen in het jaar (werkdagen min 02 vakantie dagen). Je hebt een accu van ca. 70 kwh. En de gemiddelde verkoopprijs zetten we voor het gemak op 25 cent.
Das dan (en dat kan ik mis hebben natuurlijk) 240X(70*0,90)*0,25 = 2940 euro (ik zal het op 3k zetten voor het gemak) Dat is toch 3k waar bijvoorbeeld de belastingdienst best een hapje van wil hebben. En dan heb ik het nog niet over de handige jongens die dit weten te doen met de piekprijzen rond etenstijd en er 60cent voor weten op te strijken. (of die de eigen thuis accus volladen..) in elk geval, genoeg redenen om bi dictioneel laden nog niet zo gangbaar te hebben hier in Nederland.

Dat is dan de geld kwestie, maar er is nog meer.
Wie is verantwoordelijk voor de eventuele extra belasting van de voertuig accu? Hoe zit het met BTW? Salderen, het is terugleveren, die slimme meter is net niet slim genoeg om het onderscheid tussen zonne-electronen en baas-gesponserde auto electronen te zien.
Misschien dat 2027 ruimte gaat bieden om dit te gaan doen.
Er is iig bij Volkswagen nog een ander ding, en dat is dat volgens de verkoper zij mocht het allemaal enabled worden toch een limitatie gaan opleggen om zo het behoud van de accu te garanderen. Meen dat hij zij max 4000KW per jaar of iets in die richting.

• AlphaRomeo
  • Laatst online: 21:05

AlphaRomeo

FP PowerMod
svkaster schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:01:
[...]
Er is iig bij Volkswagen nog een ander ding, en dat is dat volgens de verkoper zij mocht het allemaal enabled worden toch een limitatie gaan opleggen om zo het behoud van de accu te garanderen. Meen dat hij zij max 4000KW per jaar of iets in die richting.
4000 uur of 10.000kWh.

• svkaster
Ja dat was het inderdaad bedankt :)

• R0b1
pietermx schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:47:
[...]

Arbeid is duur. Het kan 2 minuten werk zijn, maar de tijd die ze aan je kwijt zijn is natuurlijk niet slechts de 2 minuten welke het daadwerkelijk vervangen van het filter kost.
Eens, dat is ook niet het probleem. Het probleem is dat ze een hoger uurloon rekenen voor EV dan ze doen voor brandstofauto’s.

Kijk maar eens goed op hun website.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:19
R0b1 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Eens, dat is ook niet het probleem. Het probleem is dat ze een hoger uurloon rekenen voor EV dan ze doen voor brandstofauto’s.

Linkje? Is het niet per VW dealer verschillend?

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• tcw82
svkaster schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Dit staat inderdaad zo beschreven in het menu van de auto zelf.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-12 16:51
R0b1 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Ik denk (maar 100% zeker ben ik niet) dat het ook een beetje komt doordat niet iedereen aan een EV mag werken. Een luchfilter of lampje vervangen is nog tot daar aan toe. Maar zodra de airco, aandrijving en andere elektrische componenten aan bod komen, het alleen door een gecertificeerde monteur uitgevoerd kan worden. En zoveel zijn er (nog) niet die aan dat soort dingen mogen knutselen.

Niet elke monteur is gelijk een APK keurmeester, en dat zal voor monteurs ook wel een beetje zo werken, gok ik.
Voor een polo kon ik bij VW zo terecht. Met een EV kon ik 4 maanden wachten op een reparatie (ok, terugroepactie accu)

• Pr088
krakendmodem schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Ik denk (maar 100% zeker ben ik niet) dat het ook een beetje komt doordat niet iedereen aan een EV mag werken. Een luchfilter of lampje vervangen is nog tot daar aan toe. Maar zodra de airco, aandrijving en andere elektrische componenten aan bod komen, het alleen door een gecertificeerde monteur uitgevoerd kan worden. En zoveel zijn er (nog) niet die aan dat soort dingen mogen knutselen.

Niet elke monteur is gelijk een APK keurmeester, en dat zal voor monteurs ook wel een beetje zo werken, gok ik.
Voor een polo kon ik bij VW zo terecht. Met een EV kon ik 4 maanden wachten op een reparatie (ok, terugroepactie accu)
Het knutselen aan accu's vraagt inderdaad specialistische hoogopgeleide monteurs. Mijn achterbuurman heeft die diploma's maar was 1 van de 6 monteurs bij de lokale VW garage. Mocht als enige aan EV's sleutelen...

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

Vooralsnog heb ik nog steeds niet de 3.8 update aangeboden gekregen maar als ik dat zo zie ga ik eerst zwart op wit krijgen bij m'n garage/dealer dat het gratis gefixt wordt als ik ook de SOSmelding krijg en anders update ik niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• tcw82
Termy schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:27:
Vooralsnog heb ik nog steeds niet de 3.8 update aangeboden gekregen maar als ik dat zo zie ga ik eerst zwart op wit krijgen bij m'n garage/dealer dat het gratis gefixt wordt als ik ook de SOSmelding krijg en anders update ik niet.
Onderweg naar huis vanmorgen kreeg ik een "er is een update" melding. Dit heb ik thuis uitgevoerd, was een minuut misschien... misschien 2. dat was het. de "informatie" was heel summier.
De auto had al 3.8, er werd verder geen versie nummer getoont. Na die 2 minuten was het " bij de volgende opstart is de update en functies beschikbaar". We gaan het zien als ik straks weer naar het werk ga.

Zaterdag ook mijn eerste "lange rit". Van schiphol naar breda, dan naar tiel, terug naar breda, terug naar schiphol. ABRP zegt dat het moet lukken met de informatie die het gevoerd heb. Zelf denk ik dat de 2e breda stop een tankbeurtje wordt...

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-12 17:38

Ywa

Recent een proefrit in een ID4 gedaan. Over het algemeen een prettige auto, maar ik had moeite met het relatief traag afremmen in vergelijking met de Skoda Elroq (en mijn huidige Skoda Kamiq).

Is dat iets wat nog goed aan te passen is in de instellingen?

• Termy

Termy

Ywa schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:04:
Recent een proefrit in een ID4 gedaan. Over het algemeen een prettige auto, maar ik had moeite met het relatief traag afremmen in vergelijking met de Skoda Elroq (en mijn huidige Skoda Kamiq).

Is dat iets wat nog goed aan te passen is in de instellingen?
Traag afremmen op regeneratie? Was de batterij erg vol?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Ywa

Ywa

Termy schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:05:
[...]

Traag afremmen op regeneratie? Was de batterij erg vol?
De accu was vrijwel vol. Dit was gewoon met de reguliere Drive modus, dus geen idee hoe het dan met regeneratie zit. Het voelde niet responsief. Mijn partner begon zelfs op de gaspedaal te trappen omdat ze dacht dat ze niet op de rempedaal zat. 😅

Edit:
Nog iets geks was dat niks van de audio werkte tijdens de gehele proefrit. Richtingaanwijzer, sensoren, radio en navigatie waren allemaal stil. Audio instellingen wijzigen lukte ook niet. Verkopers snapte er niks van. Even na de proefrit werkte het ineens weer wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Ywa op 22-10-2025 16:10 ]

• tcw82
Ywa schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

De accu was vrijwel vol. Dit was gewoon met de reguliere Drive modus, dus geen idee hoe het dan met regeneratie zit. Het voelde niet responsief. Mijn partner begon zelfs op de gaspedaal te trappen omdat ze dacht dat ze niet op de rempedaal zat. 😅

Edit:
Nog iets geks was dat niks van de audio werkte tijdens de gehele proefrit. Richtingaanwijzer, sensoren, radio en navigatie waren allemaal stil. Audio instellingen wijzigen lukte ook niet. Verkopers snapte er niks van. Even na de proefrit werkte het ineens weer wel.
Waarom heb je niet even de B modes aangetikt?

D is eigenlijk bijna als free wheelen, tot je de rem aanraakt, dan gaat de regeneratie eerst en de remblokken daarna aan om de auto te vertragen.

Je kan dat ook mooi zien in het Groene/blauwe balkje in het middelste klokken setje of op de HUD

• Ywa

Ywa

tcw82 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

Waarom heb je niet even de B modes aangetikt?
Omdat de aandacht voornamelijk uit ging naar de audio problemen. Zal sowieso nog een tweede proefrit nodig hebben, dus zal dan even B proberen.

Het viel me vooral op dat de Elroq op Drive modus wel meer responsief voelde.

[ Voor 3% gewijzigd door Ywa op 22-10-2025 16:17 ]

• Pr088
Ywa schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:17:
[...]

Omdat de aandacht voornamelijk uit ging naar de audio problemen. Zal sowieso nog een tweede proefrit nodig hebben, dus zal dan even B proberen.

Het viel me vooral op dat de Elroq op Drive modus wel meer responsief voelde.
Je wilt juist weinig responsiviteit in de D-modus, dat maakt dat je de auto het beste kunt laten uitrollen. Juist ideaal voor energiezuinig rijden, beter dan afremmen en regenereren. Daar heb je in het stadsverkeer immers de B-modus voor. Dus ik zou zeggen: een dikke pré ten opzichte van de concurrent.

• Termy

Termy

Ywa schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

Edit:
Het staat me bij van onze proefrit in een ID.3. 1st Max dat je best fors de rem in moet trappen om reactie te krijgen. Nu rijd ik er al 3+ jaar in dus denk ik er niet meer aan maar het zou idd best kunnen dat je moet wennen aan het remgevoel.

• tcw82
Termy schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:34:
[...]

Het staat me bij van onze proefrit in een ID.3. 1st Max dat je best fors de rem in moet trappen om reactie te krijgen. Nu rijd ik er al 3+ jaar in dus denk ik er niet meer aan maar het zou idd best kunnen dat je moet wennen aan het remgevoel.
ik kwam van de diesel skoda.... en dit bovenstaande herken ik.
na 2 weken bezit is dat niet meer het geval.

• ArjoK
ArjoK schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 00:21:
[...]

Die heb ik ook voor a-point Amsterdam West. dat zegt nog niet dat je dit ook moet betalen. Heb natuurlijk ook van te voren aangegeven dat ik verwacht dat dit kosteloos gebeurt, en de post v/d VW facebookpagina meegestuurd. Zal wel voor nodig zijn voor de werkbonnen en om te declareren bij VW. Ik ga het woensdag meemaken.

Ook voor onderhoud kreeg ik de kostenschatting maar dat is voor mijn ID.4 uit 2021 7 jaar inclusief.
De storing van de S.O.S. module na OTA update is zoals het hoort kostenloos verholpen.
kom er alleen net thuis achter dat nu de dakbediening niet meer goed functioneerd.
Zal weer een afspraak moeten maken...

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• tcw82
ArjoK schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 01:49:
[...]

De storing van de S.O.S. module na OTA update is zoals het hoort kostenloos verholpen.
kom er alleen net thuis achter dat nu de dakbediening niet meer goed functioneerd.
Zal weer een afspraak moeten maken...
Wat is de afwijking?

Als het is dat je niet meer "automatisch" helemaal open of helemaal dicht kan sturen met de slider, kan je dat waarschijnlijk zelf oplossen.
Wat je kan proberen is (zonder aangesloten laadkabel, maar met sleutel in de bekerhouder (met dat sleutel logo op de bodem en auto "aan")) het dakje helemaal open, helemaal dicht sturen met de hand (dus ingedrukt houden) en daarna zou het zomaar weer kunnen werken. Ik had iets vergelijkbaars met het zonnescherm, de ramen en de bestuurdersstoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOSH6ea8Ozhz-b1QkoOhveKcOWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2htJsWlI81tKnWwZgx0EhX7r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door tcw82 op 23-10-2025 04:51 ]

• ArjoK
tcw82 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 04:18:
[...]

Wat is de afwijking?

Als het is dat je niet meer "automatisch" helemaal open of helemaal dicht kan sturen met de slider, kan je dat waarschijnlijk zelf oplossen.
Wat je kan proberen is (zonder aangesloten laadkabel, maar met sleutel in de bekerhouder (met dat sleutel logo op de bodem en auto "aan")) het dakje helemaal open, helemaal dicht sturen met de hand (dus ingedrukt houden) en daarna zou het zomaar weer kunnen werken. Ik had iets vergelijkbaars met het zonnescherm, de ramen en de bestuurdersstoel.

[Afbeelding]
Zal het vanavond eens proberen. swipe werkte niet, bij aanraken van de slider ging het telkens een klein tikje dicht, dito met openen maar dat ging niet verder dan ca. 30 cm. Heb het geprobeerd via het menu wagen -> interieur -> dak maar die geeft aan functie niet beschikbaar.

• -tom-562
  • Laatst online: 23:01

-tom-562

Oliesjeik

Eerste post hier, ik heb zojuist een aanvraag ingediend voor een proefrit met een ID.4 bij Huiskes-Kokkeler. De private lease aanbieding is nu behoorlijk scherp (vanaf 399 per maand, 52kWh Limited). Voor iets meer geld dan wat ik nu betaal voor mijn MG4 kan ik een ruimere auto rijden (toch wel handig me 2 kleinere kinderen) met meer opties en betere laadcapaciteit (heb nu alleen enkelfase laden en max 88kW snelladen).

Met wat voor een verbruik moet ik ongeveer rekening houden met zo'n nieuwere 52kWh ID.4? Met mijn MG4 (51kWh, zonder warmtepomp, 350km WLTP wat ik de praktijk hooguit 2x per jaar in de zomer haal) zit ik in de winter een heel eind richting de 20kWh/100km, in de zomer rond de 17kWh/100 km.

Vaak bu'j te bang!

• tcw82
ArjoK schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Zal het vanavond eens proberen. swipe werkte niet, bij aanraken van de slider ging het telkens een klein tikje dicht, dito met openen maar dat ging niet verder dan ca. 30 cm. Heb het geprobeerd via het menu wagen -> interieur -> dak maar die geeft aan functie niet beschikbaar.
Dat klinkt helemaal zoals ik het ook had. Hopelijk lukt het met de methode van die Pascal.

• Pr088
-tom-562 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:22:
Eerste post hier, ik heb zojuist een aanvraag ingediend voor een proefrit met een ID.4 bij Huiskes-Kokkeler. De private lease aanbieding is nu behoorlijk scherp (vanaf 399 per maand, 52kWh Limited). Voor iets meer geld dan wat ik nu betaal voor mijn MG4 kan ik een ruimere auto rijden (toch wel handig me 2 kleinere kinderen) met meer opties en betere laadcapaciteit (heb nu alleen enkelfase laden en max 88kW snelladen).

Met wat voor een verbruik moet ik ongeveer rekening houden met zo'n nieuwere 52kWh ID.4? Met mijn MG4 (51kWh, zonder warmtepomp, 350km WLTP wat ik de praktijk hooguit 2x per jaar in de zomer haal) zit ik in de winter een heel eind richting de 20kWh/100km, in de zomer rond de 17kWh/100 km.
Goede vraag. Ik verwacht dat je wat zuiniger zal zijn. 15kWh/100 in de zomer en 18 in de winter is denk ik een conservatieve schatting. Ik haal met een ouder model ID3 uit 2020, weliswaar een kleinere auto, in de zomer 14-15 op 100 en 's winters 18-19 op 100. De nieuwe ID3 en ID4's zijn zuiniger en efficiënter dan de oudere modellen.

• emcore
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-12 10:27
Vandaag mail gehad dat mijn ID.4 verwacht wordt op 12 december. Goed nieuws, maar dat is met het idee dat hij volgende maand geproduceerd wordt, en vandaag ook in het nieuws dat Volkswagen volgende week de productie al moet stil leggen vanwege chip tekorten. Minder goed nieuws.

Dat wordt een spannende tijd, want als hij een paar weken later komt (in het nieuwe jaar) betekent dat €70 per maand extra betalen de komende 5 jaar.

• svkaster
emcore schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:58:
Vandaag mail gehad dat mijn ID.4 verwacht wordt op 12 december. Goed nieuws, maar dat is met het idee dat hij volgende maand geproduceerd wordt, en vandaag ook in het nieuws dat Volkswagen volgende week de productie al moet stil leggen vanwege chip tekorten. Minder goed nieuws.

Dat wordt een spannende tijd, want als hij een paar weken later komt (in het nieuwe jaar) betekent dat €70 per maand extra betalen de komende 5 jaar.
Hoi, kun jij zelf ergens zien wat de afleverdatum is? Wij zitten met hetzelfde probleem. in de app van de LM staat leverdatum begin december. maar inderdaad volgende week zou de fabriek toch al zijn gesloten door te weinig besteld auto's, en daar komt dan dat chip tekort nog bij. De auto hoeft overigens nog niet dit jaar uitgeleverd te worden, als hij maar op kenteken staat voor 31-12. Dus wij hopen ook nog aan de beurt te zijn voor 31 december. Die van ons is op 19 september besteld door LM.

Stefan

• -tom-562
  • Laatst online: 23:01

-tom-562

Oliesjeik

Pr088 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Goede vraag. Ik verwacht dat je wat zuiniger zal zijn. 15kWh/100 in de zomer en 18 in de winter is denk ik een conservatieve schatting. Ik haal met een ouder model ID3 uit 2020, weliswaar een kleinere auto, in de zomer 14-15 op 100 en 's winters 18-19 op 100. De nieuwe ID3 en ID4's zijn zuiniger en efficiënter dan de oudere modellen.
Die MG4 is nou niet het toppunt van zuinigheid (opzich kunnen die Chineze wel auto's maken, maar efficient en optimaal is wat anders :P) . Ik hoop dan ook (mocht ik overgaan op een ID.4) dat die idd wel zuiniger. Het zal wellicht ook schelen dat er stoel- en stuurverwarming zit op die ID.4 (bij de MG4 dus niet), dan kan de climate control ook wel een tandje minder warm in de winter :P

Vaak bu'j te bang!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-12 16:37
svkaster schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:16:
[...]

Hoi, kun jij zelf ergens zien wat de afleverdatum is? Wij zitten met hetzelfde probleem. in de app van de LM staat leverdatum begin december. maar inderdaad volgende week zou de fabriek toch al zijn gesloten door te weinig besteld auto's, en daar komt dan dat chip tekort nog bij. De auto hoeft overigens nog niet dit jaar uitgeleverd te worden, als hij maar op kenteken staat voor 31-12. Dus wij hopen ook nog aan de beurt te zijn voor 31 december. Die van ons is op 19 september besteld door LM.

Stefan
Er is nergens aangegeven dat de fabriek waar de ID.4 wordt geproduceerd stilgelegd wordt. Voor zover bekend gaat het voorlopig alleen om de productie van de Golf. Over de rest is nog niets bevestigd.

Mijn ID.4 staat gepland voor productie op 3 november, dus ik verwacht op dit moment geen problemen.

• Schepseltje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9af_kY3Tn7M4WuT0CnFNP0oaTJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nPpUy54ueOEmPcHIewD6VUr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door Schepseltje op 23-10-2025 14:29 ]

• emcore
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-12 10:27
svkaster schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:16:
[...]

Hoi, kun jij zelf ergens zien wat de afleverdatum is? Wij zitten met hetzelfde probleem. in de app van de LM staat leverdatum begin december.
In de app staat eerste helft december, per mail van de leasemaatschappij kreeg ik 12 december te horen, en de dealer zei vorige week eind november begin december, maar wel dat hij half november geproduceerd zou worden.
Besteldatum bij de LM was trouwens 18 juni, dus het duurt al even.
Er is nergens aangegeven dat de fabriek waar de ID.4 wordt geproduceerd stilgelegd wordt. Voor zover bekend gaat het voorlopig alleen om de productie van de Golf. Over de rest is nog niets bevestigd.
In het Tweakers artikel van gisterenavond staat:

“Als de situatie niet verbetert, dreigt volgens Bild ook een productiestop in andere fabrieken, waaronder die in Hannover, Emden en Zwickau.”

Volgens Google wordt de ID.4 geproduceerd in Emden en Zwickau, dus dat zou potentieel wel impact hebben.

Edit: Ik zie nu die screenshot die je erbij plaatst. Welke website is dat?

[ Voor 3% gewijzigd door emcore op 23-10-2025 14:32 ]

• jappie1978
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-12 17:51
Die van mij is 9 juni besteld door LM.
Is wk 41 geproduceerd en staat nu bij de dealer
Mag hem alleen niet ophalen, moet nog 3 weken wachten ivm aflopen huidig contract.
Vind het wel apart dat als er een week tuss3n de bestellingen bij de dealer zit er zomaar 1 tot 2 maanden tussen de productie kan zitten

• svkaster
jappie1978 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:48:
Die van mij is 9 juni besteld door LM.
Is wk 41 geproduceerd en staat nu bij de dealer
Mag hem alleen niet ophalen, moet nog 3 weken wachten ivm aflopen huidig contract.
Vind het wel apart dat als er een week tuss3n de bestellingen bij de dealer zit er zomaar 1 tot 2 maanden tussen de productie kan zitten
neem aan dat dit te maken heeft met dat ze waarschijnlijk deze auto in badges maken. Dus wachte ntot ze er een hoop verkocht hebben om ze da nte produceren, of gewoon onderdelen zijn niet aanwezig....

• tcw82
Goede middag... op deze stormachtige (mid)dag had ik het plan opgevat te controleren of de kaart in de auto up to date is. Dus, naar myvolkswagen, handleiding gelezen, filetje (30 gb) gedownload, memory stick geregeld...

Dus... Op naar de auto. eerste stap.. welke versie zit er in.
Checking the version
Use the “MENU” button to check what version of map material you are using in your Discover Pro. On
your display, tap the “Setup” option and select “Version information”.
The version status is specified in the format "YY.MM". For example, if the status of the map material is
from March 2020, the format “20.03” is displayed.
In het menu kom daar 25.08 uit. Als ik de handleiding goed begrijp is dat jaar 2025, maand 08 (augustus).

Maar nu... De versie die je "automatisch" krijgt als je online je auto hebt ingevoerd is (als ik deze bestandsnaam goed lees) november 2023?
Bestandsnaam:
EUR_12PR119_FCT3WS-23131_Offline_Update.TAR
Beschrijving:
Update: 17-06-2024
Bestandsindeling: tar
Bestandsgrootte: 30,4 GB
Kan dat?

Soort van geluk bij ongeluk, ik had alleen USB A memory stick, echter, de auto is helemaal USB C. Het kaartlees station dat ik had mag niet van de auto, dus toen had ik opeens tijd om hier nog eens een vraag te stellen. Gaat dit goed met die kaart? Is mijn auto recenter dan de online versie van VW? Of mis ik iets?

• ArjoK
tcw82 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:48:
[...]

Dat klinkt helemaal zoals ik het ook had. Hopelijk lukt het met de methode van die Pascal.
Deze fix werkt. Scheelt weer een dealer bezoek.

• Schepseltje
emcore schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:29:
[...]

In de app staat eerste helft december, per mail van de leasemaatschappij kreeg ik 12 december te horen, en de dealer zei vorige week eind november begin december, maar wel dat hij half november geproduceerd zou worden.
Besteldatum bij de LM was trouwens 18 juni, dus het duurt al even.

[...]

In het Tweakers artikel van gisterenavond staat:

“Als de situatie niet verbetert, dreigt volgens Bild ook een productiestop in andere fabrieken, waaronder die in Hannover, Emden en Zwickau.”

Volgens Google wordt de ID.4 geproduceerd in Emden en Zwickau, dus dat zou potentieel wel impact hebben.

Edit: Ik zie nu die screenshot die je erbij plaatst. Welke website is dat?
Dat is de status pagina van mijn bestelde wagen, VW Honeymoon. Deze kreeg ik van de dealer om op de hoogte te blijven.

Er is hoop overigens: nieuws: Volkswagen vindt alternatieve chipleverancier na uitval Nexperia-leve...

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Schepseltje schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:30:
[...]

Dat is de status pagina van mijn bestelde wagen, VW Honeymoon. Deze kreeg ik van de dealer om op de hoogte te blijven.

Er is hoop overigens: nieuws: Volkswagen vindt alternatieve chipleverancier na uitval Nexperia-leve...
Nexperia 'verkoopt' de benodigde spullen aan PON welke ze vervolgens pas exporteert naar Duitsland? >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-12 14:34
Tot op heden staat bij mij de levering van mijn ID.3 onveranderd op eerste helft december.. :X. Ik durf niet meer op geen nieuws is goed nieuws te gokken.

ID.3 Pro S Limited Edition

• Schepseltje
Ik heb vandaag bericht gekregen van mijn dealer dat mijn ID.4, die gepland stond voor aflevering op 5 december, in december toch niet geleverd mag worden. PON heeft aan de dealer doorgegeven dat er in de laatste maand van het jaar geen auto’s op naam gezet mogen worden vanwege de restwaarde. Betreft lease.

Vreemd. Nog iemand van wie de dealer heeft laten weten dat de auto niet in december geleverd mag worden vanwege PON en de restwaarde?

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:12
Schepseltje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:00:
Ik heb vandaag bericht gekregen van mijn dealer dat mijn ID.4, die gepland stond voor aflevering op 5 december, in december toch niet geleverd mag worden. PON heeft aan de dealer doorgegeven dat er in de laatste maand van het jaar geen auto’s op naam gezet mogen worden vanwege de restwaarde. Betreft lease.

Vreemd. Nog iemand van wie de dealer heeft laten weten dat de auto niet in december geleverd mag worden vanwege PON en de restwaarde?
Is heel gebruikelijk, zijn genoeg leasemaatschappijen die al vanaf november niets meer uitleveren.
Hopelijk heb je wel vastgelegd wat je gaat betalen, want ik heb meegemaakt dat de dealer de auto niet uitleverde en toen nog wel even de prijsstijging van het nieuwe jaar door wilde laten bereken via de leasemaatschappij. Was leuke discussie omdat de leasemaatschappij de stijging 1-1 wilde doorleggen.
Dit voorbeeld is voornamelijk belangrijk als je iets van private lease gaat doen.

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb m'n ID.3 vorig jaar nog in week 51 laten leveren door Alphabet Carlease (werd in week 47 al in Zwickau voorzien van een NL kenteken op basis van het 'vers uitgetrokken' papieren VIN / Chassisnummer terwijl de feitelijke bouw van de auto daar nog niet eens begonnen was). Heb daar destijds wel behoorlijk wat telefoontjes aan moeten wagen met o.a. Alphabet en Fleetsupport (fleetowner van m'n werkgever) maar ook met Volkswagen AG en PON om een tijdslot in de productie te kunnen claimen, waarbij ik aangaf niet voor de kosten van de verhoging qua bijtelling over de eerste €30.000,- op te willen gaan draaien. Was destijds 'maar' een minimale verhoging van 1% (van 16% naar 17% => €300,- / Jaar over de gehele looptijd van het leasecontract) echter wordt dat deze keer dus een verhoging van 5% doordat de gehele korting op EV's pér 31-12-2025 komt te vervallen en er dus voor ALLE voertuigen een bijtelling gaat gelden van 22% over de gehele fiscale waarde.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• johanpastoor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-11 15:57
Update van mijn ID.3 "Story Arc":

Ik heb in 2021 een ID.3 genomen via Private Lease. Dit was een voorraadmodel uit 2020 en het contract liep 4 jaar.

Nu is het contract afgelopen en ik heb besloten de auto over te nemen. De optelsom van de totale kosten is best interessant:

De auto zelf had een nieuwwaarde van 37.000 euro.
Mijn contract liep 48 maanden, met de maandprijs gemiddeld benaderd 450 euro (begon als 440, werd 460 nadat de belasting omhoog ging voor EV's).
Normaal gesproken ligt zo'n maandprijs rond de 550 euro, maar het was een actie van Volkswagen zelf dat dit voorraadmodel die 100 euro maandkorting gaf.
Dus mijn totale uitgave gedurende 4 jaar was 48 x 450 = 21.600 euro.

Nu ging het erom wat de offerte zou zijn om de auto aan het einde van contract over te kopen. Online zie ik occassions in deze range meestal tussen 18k-22k zitten.
Aanbod van de leasemij: 14k!
Dat vond ik toch een scherpe prijs, dus akoord gegaan en de auto is nu van mij.

Opgeteld heb ik dus 35600 euro uitgegeven aan een nieuwe auto met nieuwwaarde 37k. Dankzij de volkswagenkorting heb ik hem 4 jaar lang vrij van verzekerings- en belastingkosten kunnen rijden. Prima deal vind ik zelf!

Nu begin ik de "Tweede Arc": Hoe lang kan ik nou echt rijden met een elektrische auto? Ik ben heel tevreden met de ID.3, dit model probeer ik dan ook helemaal op te rijden. Ik rij niet veel, maar wel regelmatig kleine ritjes. Hoe lang blijft de auto nog bruikbaar? 5 jaar? 10 jaar? 15 jaar? Geen idee, maar ik ga het uitzoeken!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:52
Hoe ga je om met de batterij qua opladen? Dat zal een grote factor zijn. En ik ben zelf ook benieuwd naar zulke lease-overname scenario's.

• johanpastoor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-11 15:57
1Mark schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:49:
Hoe ga je om met de batterij qua opladen? Dat zal een grote factor zijn. En ik ben zelf ook benieuwd naar zulke lease-overname scenario's.
Ik laad publiek, bij mij in de straat of op werk (ik fiets meestal naar werk). Ik heb genoeg aan één keer laden in een gemiddelde week, dan laad ik tot 80%. Met wat gebruik hier en daar kan de auto weleens een hele week stil staan, dan zit ie ergens tussen de 50%-70%.

Soms pak ik lui de snellader bij de supermarkt, dan is ie prima van 30% tot 80% geladen tijdens een boodschappenronde. Als ik toch een langere reis heb laad ik van tevoren tot 100%. Dit is misschien een keer per maand het geval.

Een van mijn collega's heeft zijn ID.3 helemaal open gehacked. Hij plugde de OBD2 stick ook bij mij in om een battery health check te doen voor ik de overname aanging. Deze liet zien dat de batterij op een nette 95% capaciteit zat, precies wat ik verwachtte met mijn gebruik en leeftijd van de auto. (je ziet bij meeste batterijen de dip van 5% vrij snel optreden, daarna bijft het lang stabiel, dat is de Solid Electrolyte Interphase)

De auto past dus heel goed in mijn gebruik: kleine familie, regelmatig korte ritjes met wat langere uitstapjes hier en daar, maar geen lange reizen naar het buitenland. Ik denk dat mijn gebruik de batterij niet te zwaar belast, maar pas op langere termijn kan ik zien hoe dat allemaal uitpakt.

[ Voor 3% gewijzigd door johanpastoor op 24-10-2025 15:15 ]

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12 14:05
Schepseltje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:00:

Als je de auto ook prive gaat rijden gaat je dat dus ongeveer tussen de 750 tot 1000 euro per jaar kosten afhankelijk van je belastingschaal. Ik neem niet aan dat Pon jou dat gaat vergoeden.
Als het door overmacht (chiptekost o.i.d.) is, dan kun je er weinig mee, maar nu laat PON jou voor onnodig extra kosten opdraaien en strijken ze zelf extra restwaarde op.
Ik kan mijn ID.3 ophalen op 13 november. Ik hoop niet dat ze daar dezelfde grap willen uithalen. Ik heb ook geen idee wat je rechten in zo'n geval zijn.

• tcw82
Helaas pindakaas, update was eergisteren, gisteren nog rondgereden en vandaag de melding dat de sos module niet ok is.
Gelijk maar een afspraak aangevraagd bij apoint in Hoofddorp. We gaan het meemaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBWQ5kapBzD6it-WVePVqKXJJbA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HQtMDYg47kaL8RNLUHAbFQxb.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
Het kostte wat moeite, (waarschijnlijk langer aan de telefoon gezeten met een persoon dan het "repareren" gaat duren) maar ik heb een afspraak. een na laastste dag van het jaar mag ik bij de proffesoren van VW langskomen. De aanvraag in de ap is vast ergens uitgekomen, maar niet bij hen waar ik nu heen belde (die ingesteld staan als de lokale dealer...)

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:52
johanpastoor schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:06:
[...]

Ik laad publiek, bij mij in de straat of op werk (ik fiets meestal naar werk). Ik heb genoeg aan één keer laden in een gemiddelde week, dan laad ik tot 80%. Met wat gebruik hier en daar kan de auto weleens een hele week stil staan, dan zit ie ergens tussen de 50%-70%.
ik zou verbaasd zijn als je er nu niet nog 10 jaar goed mee zou kunnen rijden voordat je onder de 80% komt. Maargoed, dat is puur onderbuikgevoel. Leeftijd is ook een factor in batterijdegradatie zoals ik begrijp.

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-11 17:35
R0b1 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:32:
[...]

Welke dealer en wat was de argumentatie? Heb je ook het bericht van de officiële VW facebook account hierover laten zien?
Ik heb geen facebook, waar kan ik dat vinden? Zou toch wat zijn als het afhankelijk van een facebook account is 8)7

Is daar meestal niet een of andere code voor waar je aan kunt refereren?
Ik lees elders dat je binnen een bepaalde tijd na ontstaan van de storing zou moet reclameren, in mijn geval kwam die storing de dag voordat ik op vakantie ging. Heb er uiteindelijk een paar maandjes mee rond gereden.

[ Voor 20% gewijzigd door Jakkie takkie op 24-10-2025 19:58 ]

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-11 17:09
Wat is dat iedereen op fora klakkeloos roept dat de Cupra Born superieur is aan de ID3. Zitten hier tevreden ID3 rijders? Wat heeft je ID3 doen kiezen boven de Cupra?

• Termy

Termy

Aubergine schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:57:
Wat is dat iedereen op fora klakkeloos roept dat de Cupra Born superieur is aan de ID3. Zitten hier tevreden ID3 rijders? Wat heeft je ID3 doen kiezen boven de Cupra?
Ik heb 1 keer in een Cupra Born gezeten bij Fully Electric Live in 2022 en verder ken ik alleen de ID.3 dus geen idee. Ik ben iig een tevreden ID.3 rijder (alleen de software van de oude modellen is storend traag) en ben destijds voor een ID.3 gegaan omdat die beschikbaar was en de Cupra Born niet.

• tcw82
Jakkie takkie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Ik heb geen facebook, waar kan ik dat vinden? Zou toch wat zijn als het afhankelijk van een facebook account is 8)7

Ik lees elders dat je binnen een bepaalde tijd na ontstaan van de storing zou moet reclameren, in mijn geval kwam die storing de dag voordat ik op vakantie ging. Heb er uiteindelijk een paar maandjes mee rond gereden.
Ik heb wel Facebook, en zou die informatie ook graag bemachtigen. De sos module is er vandaag tussenuit gepiept met in de computer de "accu leeg" melding.

• ArjoK
tcw82 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:43:
[...]

Ik heb wel Facebook, en zou die informatie ook graag bemachtigen. De sos module is er vandaag tussenuit gepiept met in de computer de "accu leeg" melding.
Kijk even in de gepinde post van @kisik

• mickael.hoeven
  • Laatst online: 28-11 21:25
tcw82 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:16:
Helaas pindakaas, update was eergisteren, gisteren nog rondgereden en vandaag de melding dat de sos module niet ok is.
Gelijk maar een afspraak aangevraagd bij .......
FYI: Bij mijn ID.4 (2021) zit er ook een foutmelding op de SOS module. Met OBDeleven uitgelezen, bleek de back_up accu versleten te zijn. (deze gaat gemiddeld ~4 jaar mee). Hopenlijk is het bij jou iets wat makkelijk op te lossen is.

De SOS backup batterij module laten vervangen kost wat meer moeite, want de SOS-module zit verstopt onder de bekleding onder de achterbank (rechts). De accu-module los als onderdeel is €82,-, echter deze is niet op voorraad, al een tijdje in backorder en leverdatum vanuit de fabriek onbekend...
De SOS-backup batterij bestaat intern uit 2x18650 en een chip. Ik ga proberen of ik zelf deze losse cellen kan vervangen.

• 7o9
  • Niet online

7o9

mickael.hoeven schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:48:
[...]
…, bleek de back_up accu versleten te zijn. (deze gaat gemiddeld ~4 jaar mee).
Prima, batterijen hebben een beperkte levensduur.

Maar waarom heeft ‘iedereen’ dit dan ineens na dezelfde software update?

En als iets vervangbaar moet zijn, dan zouden ze beter moeten nadenken over toegankelijkheid.

• tcw82
mickael.hoeven schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

FYI: Bij mijn ID.4 (2021) zit er ook een foutmelding op de SOS module. Met OBDeleven uitgelezen, bleek de back_up accu versleten te zijn. (deze gaat gemiddeld ~4 jaar mee). Hopenlijk is het bij jou iets wat makkelijk op te lossen is.

De SOS backup batterij module laten vervangen kost wat meer moeite, want de SOS-module zit verstopt onder de bekleding onder de achterbank (rechts). De accu-module los als onderdeel is €82,-, echter deze is niet op voorraad, al een tijdje in backorder en leverdatum vanuit de fabriek onbekend...
De SOS-backup batterij bestaat intern uit 2x18650 en een chip. Ik ga proberen of ik zelf deze losse cellen kan vervangen.
Dit was ook mijn gedachten. Twee van die (zeer veel) voorkomende 18650 cellen kosten echt geen 80 euro samen.

• tcw82
7o9 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:13:
[...]

En als iets vervangbaar moet zijn, dan zouden ze beter moeten nadenken over toegankelijkheid.
Waarschijnlijk doet de update iets met of het (nauwkeuriger) meten van de spanningsniveaus of er zit een timer in die nu uitgelezen wordt en daarvoor niet? Als het een timer is, is vervangen van de cellen waarschijnlijk geen optie. Beetje zoals inktcartridges bijvullen als die een chip hebben, de printer print niet tot er een gloedje nieuwe in zit. Deze vergelijking gaat wel mank op het feitje dat vw/vag de nieuwe unit door een professor in de vag kunde moet inleren....

[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 25-10-2025 09:47 ]

• ArjoK
Ik heb helaas niet gehoord wat ze nou hebhen gedaan met mijn SOS module. Was druk bij ophalen auto. Kreeg gedurende de dag meerdere malen een melding van mijn auto dat hij niet goed was afgesloten, een teken dat ze er mee bezig waren. Nog voor 10.00 's ochtends was de sos melding verdwenen, kreeg rond 16.30 dat de auto gereed was. Bij ophalen moest men met 3 man overleggen of dit als garantie werd afgehandeld.

• tcw82
ArjoK schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:52:
Ik heb helaas niet gehoord wat ze nou hebhen gedaan met mijn SOS module. Was druk bij ophalen auto. Kreeg gedurende de dag meerdere malen een melding van mijn auto dat hij niet goed was afgesloten, een teken dat ze er mee bezig waren. Nog voor 10.00 's ochtends was de sos melding verdwenen, kreeg rond 16.30 dat de auto gereed was. Bij ophalen moest men met 3 man overleggen of dit als garantie werd afgehandeld.
Bijzonder. (Met name dat laatste).

• R0b1
7o9 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:13:
[...]

Ze hebben hier over nagedacht; het lijk mij een bewuste keuze om een eenvoudige actie (batterij vervangen) een garage service activiteit te maken.

Dit had max 35 euro moeten kosten, nu paar honderd.

• R0b1
Jakkie takkie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

📢 Dear ID. Community, over the past few days, you have reported a malfunction notice from the SOS-module and we have requested your VINs with the intention of getting more information about this message.

🔎 In the course of the current ID. Software 3.8.1 update, we have only found this malfunction notice for older ID. models in which the backup-battery of the SOS-module is nearing the end of its life cycle. Compared to the total number of updates completed we have registered a relatively small number of vehicles with error messages from the SOS-module in the vehicle (lamp on the SOS-module lights up red).

👉 We ask the affected customers to take their vehicle to the workshop to have the backup-battery/ SOS-module checked to ensure that the backup battery/ SOS-module is functioning correctly.

👉 The costs for the verification of the malfunction notice appearing after the over-the-air update are not at your expense. Volkswagen will cover the check of the backup battery/ SOS-module and the repair including the replacement of the backup-battery by the workshop.

In the meantime, we are analyzing the causes that lead to the malfunction notice being triggered and are working on a solution.

Bron: https://www.facebook.com/...ub/posts/1621880041821669

Wat meer informatie:
https://www.reddit.com/r/...d3/?utm_source=perplexity

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=98143

Allemaal niet moeilijk te vinden, behalve dan voor de officiële VW garage. Die hebben nog nooit van probleem gehoord; u bent de eerste.

[ Voor 5% gewijzigd door R0b1 op 25-10-2025 14:09 ]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-12 18:01
Vandaag een proefrit gemaakt in een demo ID4. Dus een jonge auto met weinig kilometers. Het regende vandaag dus de ruitenwissers moesten aan. Dit was een Deja Vu naar onze Seat Toledo uit 2002. Wat een drama die ruitenwissers. Die dingen schrapen en klapperen over de ruit en maken een flinke herrie. Door het schrapen en klapperen wordt de ruit ook niet goed schoon gemaakt.
Ik heb in dit topic even op het woord "Ruitenwisser" gezocht en krijg sterk de indruk dat het geen vreemd gedrag is.
Klopt dit?

Dat was vandaag dus een behoorlijke domper op de feestvreugde. Om het maar zo uit te drukken. Niet iets waar we op zitten te wachten als we een ID4 gaan kopen. Het zou maar zo een dealbreaker kunnen worden.

Bij onze huidige Volvo V60 uit 2013 is dit volledig vreemd. De ruitenwissers worden daar iedere 2-3 jaar vervangen door de dealer (onderdeel van het onderhouddschema). Aan het einde van de levensduur wat streepvorming maar schrapen doen ze nooit.

• tcw82
Athome schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:04:
Vandaag een proefrit gemaakt in een demo ID4. Dus een jonge auto met weinig kilometers. Het regende vandaag dus de ruitenwissers moesten aan. Dit was een Deja Vu naar onze Seat Toledo uit 2002. Wat een drama die ruitenwissers. Die dingen schrapen en klapperen over de ruit en maken een flinke herrie. Door het schrapen en klapperen wordt de ruit ook niet goed schoon gemaakt.
Ik heb in dit topic even op het woord "Ruitenwisser" gezocht en krijg sterk de indruk dat het geen vreemd gedrag is.
Klopt dit?

Dat was vandaag dus een behoorlijke domper op de feestvreugde. Om het maar zo uit te drukken. Niet iets waar we op zitten te wachten als we een ID4 gaan kopen. Het zou maar zo een dealbreaker kunnen worden.

Bij onze huidige Volvo V60 uit 2013 is dit volledig vreemd. De ruitenwissers worden daar iedere 2-3 jaar vervangen door de dealer (onderdeel van het onderhouddschema). Aan het einde van de levensduur wat streepvorming maar schrapen doen ze nooit.
Ik heb vandaag zo een 260 km gereden, het was bijna nooit droog. Ik heb de auto een maand en herken dit niet. Heerlijk smooth wisser gedrag.
Misschien zitten er oude of alternatieve wissers op?
Ik zou, als ik je berichtje lees, lekker weg blijven bij de id range. Een ex30 of 40 of hoe heten die tuinhuisjes ook weer zijn ook heel mooi.

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 25-10-2025 17:32 ]

• Athome
Auto van de dealer met 10.000 kilometer. Lijkt me niet dat daar alternatieve wisserbladen op zitten.

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-12 09:19
VW heeft een tijdlang inferieure wisserbladen gemonteerd op diverse modellen. Ook zo op mijn ID.Buzz van eind '23, zelf vervangen voor Bosch en probleem is daarmee opgelost.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:38
Klopt dit?

Gisteren veel met regen gereden. Ik herken jouw klacht niet. Ruitenwisser zijn behoorlijk stil (heb mazda, seat, Opel en ford gereden). ID4 is 3 maanden oud.

• LuPo
  • Nu online
Klopt dit?

Ga je daar serieus een aankoop op laten schieten? Koop een setje Bosch Aerotwins en je bent van alle problemen af. Of nog beter: vraag erom bij de verkoper.

Ik heb die dingen gehad op o.a. Citroën DS3, Volvo V40, Ford Mondeo. Altijd stil en streeploos

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Athome
Zoals gezegd een Deja vu van een Seat Toledo uit 2002. Jaren mee gereden en nog meer wisserbladen gebruikt, van verschillende merken en types. Een paar maand en dan begonnen die dingen alweer raar te doen. Als we geluk hadden kon ik een jaar vol maken voordat ze weer vervangen moesten worden.

Een dealbreaker is misschien te veel gezegd maar toen we in de ID 4 stapte was de eerste opmerking die mijn vrouw plaatste, of de ruitenwissers nu ook weer zo'n herrie gaan maken. Daar waren we heel snel achter.
Het is dus wel blijven hangen bij mijn vrouw. De Seat is 12-15 jaar geleden weer ingeruild.

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:36

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

In de ID.Buzz die ik van werk rij schrapen/schokken de ruitenwissers ook makkelijk, vooral op een ruit die net niet nat genoeg is. Makkelijkste oplossing is om wat langer te wachten alvorens te wissen (automatische stand is me toch al te zenuwachtig (of te lui). Maar anders is het zaak de wisserbladen regelmatig schoon te maken, gewoon even een keuken papiertje er langs wanneer ze weer raar doen. Werkt prima! Ik ga we zodra deze wissers op zijn kortere wissers (laten) plaatsen om de totale wrijving wat te verminderen.

Kalm aan! En rap een beetje!

• Athome
Zijn eigenlijk allemaal schijn oplossingen. De wissers op onze Volvo schrappen nog niet eens als de ruiten droog zijn. Ook met de regensensor altijd goed zicht en geen schrappende wissers.
Volgens mij gebruikt Volvo de wissers van Valeo.

De berichten scheppen niet echt vertrouwen. Zal het toch opschrijven als ik echt binnenstap voor een aankoop (zit nog in de oriëntatiefase)

• Termy

Termy

Athome schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:30:
Zijn eigenlijk allemaal schijn oplossingen. De wissers op onze Volvo schrappen nog niet eens als de ruiten droog zijn. Ook met de regensensor altijd goed zicht en geen schrappende wissers.
Volgens mij gebruikt Volvo de wissers van Valeo.

De berichten scheppen niet echt vertrouwen. Zal het toch opschrijven als ik echt binnenstap voor een aankoop (zit nog in de oriëntatiefase)
Onze ID.3 was 2 jaar oud toen we hem in 2022 kochten en de wissers lieten strepen achter en klapperden. Achter schraapte het als een gek. Eerder dit jaar vervangen door bosch aerotwins en alle problemen weg.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-12 16:33

Boy

www.byoscoop.nl

Ter bevestiging: hier ook al aan het derde setje Bosch Aerotwins; ik adviseer niet druk meer druk te maken over de wissers, maar kijken of de auto voor de rest bevalt, aangezien je probleem hiermee opgelost is

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12 19:50
Gisteren en vandaag de melding gekregen dat de 12V batterij laag is. Bijzonder want geoptimaliseerd batterijgebruik staat aan en de batterij is een jaar geleden vervangen.

Software glitch wellicht?

• tcw82
burnoutpc schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:26:
Gisteren en vandaag de melding gekregen dat de 12V batterij laag is. Bijzonder want geoptimaliseerd batterijgebruik staat aan en de batterij is een jaar geleden vervangen.

Software glitch wellicht?
Accu kan ook gewoon "stuk" gaan.
misschien even je verbindingen na kijken, zitten ze nog goed vast?
Pagina: 1 ... 382 ... 387 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.