Haan schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:20:
Nieuwe ID.4 staat voor de deur, oude ID.4 bij de de dealer achter gelaten

Snelle eerste indruk is dat er een hoop kleine verbeteringen zijn t.o.v. het eerste model, plus dat er nu extra opties op zitten die we eerst niet hadden. Dus het basis gevoel is gelijk, alleen is alles net wat leuker geworden
Aanstaande zondag de eerste lange rit (160Km heen en 160Km terug) voor de boeg, dan ook benieuwd hoe travel assist werkt, dat had de vorige wagen niet.
Inmiddels ruim 500 KM achter de rug met de nieuwe ID.4, dus tijd voor een wat uitgebreidere indruk. Het rijden zelf is niet veel anders dan het oude model. Travel assist was wel nieuw voor mij, binnen de bebouwde kom zet ik het liever uit, op de snelweg gaat het perfect (binnen bebouwde kom opzich ook wel, maar dan toch liever zelf de controle). Auto heeft iets meer vermogen, maar dat maakt geen significant verschil, je was toch altijd al redelijk rap van je plek.
Het grotere scherm en nieuwere software is een flinke verbetering, niet meer traag en vrijwel alles waar je vaak bij wilt, is direct beschikbaar op het scherm. Ik gebruik bijvoorbeeld vaak Car play, dat was altijd een aantal keer drukken om te switchen tussen Car play en iets in het menu van de auto, nu is het een symbool dat altijd op het scherm staat. Ook handig dat Spotify als app te installeren is, daar heb ik nu het account van m'n dochter op ingelogd, zodat mijn eigen account niet vervuild wordt met Roxy Dekker e.d.
Zondag nog even aan de snellader gehangen, 5 minuten geladen van 11->23%, strak op 175kW, wat de max van de snellader was, dat lijkt me prima.
Ik las in de manual dat als je 'easy open' (met je voet swipen) hebt op de achterklep, dat je dan automatisch ook 'easy close' hebt, maar tot nu toe krijg ik iedere keer als dat probeer alleen een aantal piepjes te horen, weet iemand toevallig hoe dat zit?
Punt van ergernis: drive mode gaat standaard op Comfort bij iedere nieuwe rit, volgens de manual is dit ook echt het hoe het bedoeld is. Ik moet dus steeds naar Individual switchen. Ook lijkt de auto de instellingen voor waarschuwing bij te hard rijden niet te onthouden, ik rij meestal net iets harder

en dan krijg je continu zo'n vervelende dubbele piep. Ik heb pas net de instelling gevonden om dat uit te zetten, maar toen ik net weer red, was die wijziging weer ongedaan gemaakt..