Het was ter geruststelling van de poster dat die cijfers helemaal niet raar zijn.DonJunior schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:47:
[...]
Wanneer leren we nu dat deze cijfers helemaal niks zeggen? Alles is afhankelijk van je rechtervoet en hoe je afgelopen periode hebt gereden.
sorry, wellicht onduidelijk van mijn kant, maar was niet persoonlijk naar jou.burnoutpc schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:41:
[...]
Het was ter geruststelling van de poster dat die cijfers helemaal niet raar zijn.
Maar de ene rijdt 140 op de snelweg en de ander zit elke dag steenslag te vangen achter een vrachtwagen. Dan zal bij beiden de GoM een totaal andere waarde laten zien bij 100% batterij.
*sowieso
Ja, gordel heb ik altijd om er stond op het scherm noodrem assistantAlphaRomeo schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:26:
Had je je gordel om en zat je gewoon recht op de stoel?
Ik heb daar tijdens het fileparkeren ook wel eens last van. Ergens ziet een camera (4-stuks hier i.v.m. 360o beeld) óf een parkeersensor / Side-Assist Sensor (voor / achter / zijkant) dan iets waardoor de software dénkt dat je schade kunt gaan rijden. Vaak zijn het simpele zaken als een hoge stoepband / varkensruggetje of een lullig struikje / stuk 'onkruid' wat 'ie denkt te gaan raken.... En dus vervolgens de rem vol er op gooit.Krysa schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:41:
[...]
Ja, gordel heb ik altijd om er stond op het scherm noodrem assistant
Het tijdelijk even uitschakelen van de 'Auto-Hold' functie werkt dan goed, óf even zelf op de rem trappen en vervolgens weer 'gas' (Ampères) geven en gewoon doen alsof dat er niets gebeurd is.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Als afsluiting van dit probleem: accucellen zijn onder garantie van volkswagen vervangen (terwijl ik de auto als occasion met 120.000km op de teller heb gekocht). Totale duur bij de garage ongeveer 3 weken. Nu weer lekker aan het rijden in de id.4 zonder vervelende meldingen.dizzie110 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:22:
[...]
De melding ging niet weg. Na de vakantie weer contact met de garage gehad. Deze medewerker was explicieter dat het gevaarlijk kán zijn met de melding door te rijden. Toch maar besloten hem bij de garage te zetten. Maargoed, die zitten ramvol in de planning; in principe pas eind oktober aan de beurt.
Hij staat er nu 2,5 week en ze hebben wel diagnose gesteld: niet verrassend een (of meer) accucellen kapot. Ze hopen tussen nu en 2 welen er aan toe te komen… geen vervangend vervoer als particulier helaas. Valt wel onder de garantie (id.4 uit 12-2020 met 122.000km).
Moraal van het verhaal: of je wel/niet kunt doorrijden met de melding "Elektrosysteem werk niet correct. Werkplaats opzoeken, alsjeblieft." is de vraag. Ik heb het ruim een maand wel gedaan; daarna toch bij de garage gezet. Wel netjes dat alles onder garantie is gerepareerd (garantie is tot 160.000km of 7 jaar geloof ik).
8 jaar / 160k.dizzie110 schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:23:
[...]
Wel netjes dat alles onder garantie is gerepareerd (garantie is tot 160.000km of 7 jaar geloof ik).
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Hoe doen jullie zo'n accucheck? Mijn auto heeft ook een dramatische range, wil het best even uit laten zoeken eigenlijk.
Kijk eens naar een Aviloo-test.KaiseRRuby schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:56:
Hoe doen jullie zo'n accucheck? Mijn auto heeft ook een dramatische range, wil het best even uit laten zoeken eigenlijk.
Je krijgt een dongle toegestuurd die je in de OBD2-aansluiting prikt, laad de auto op tot 100% (en een paar uur langer, zodat alle cellen goed gebalanceerd zijn), rijd de accu tot <10% leeg en je krijgt een rapport van de werkelijke, gemeten SoH.
Kost ca. 100 euro en dat lijkt het mij zeker waard.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat is toch wel een hoop geld voor een leaseauto..Hippe Lip schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:25:
[...]
Kijk eens naar een Aviloo-test.
Je krijgt een dongle toegestuurd die je in de OBD2-aansluiting prikt, laad de auto op tot 100% (en een paar uur langer, zodat alle cellen goed gebalanceerd zijn), rijd de accu tot <10% leeg en je krijgt een rapport van de werkelijke, gemeten SoH.
Kost ca. 100 euro en dat lijkt het mij zeker waard.
Als het jouw auto niet is en niet wordt, wat interesseert je die SoH dan? Als je een plotselinge dip hebt (niet door opeens harder, meer snelweg of ruwer rijgedrag, dan zal de garage het op moeten lossen.KaiseRRuby schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:27:
[...]
Dat is toch wel een hoop geld voor een leaseauto..
Als je erover twijfelt om de auto na de lease over te nemen lijkt het me een zeer wijze investering. Zie zoiets in dat geval als een verzekeringspremie tegen een tegenvaller op SoH-gebied.
<John O`Mill>
Omdat ik er nog twee jaar mee wil rijden en wel wil weten of die accu nog goed is aangezien ik een grotere range ben gewend.Hippe Lip schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:19:
[...]
Als het jouw auto niet is en niet wordt, wat interesseert je die SoH dan? Als je een plotselinge dip hebt (niet door opeens harder, meer snelweg of ruwer rijgedrag, dan zal de garage het op moeten lossen.
Als je erover twijfelt om de auto na de lease over te nemen lijkt het me een zeer wijze investering. Zie zoiets in dat geval als een verzekeringspremie tegen een tegenvaller op SoH-gebied.
Ben dus benieuwd of mensen dit via hun leasemaatschappij hebben gedaan of onder garantie oid.
Hoi allemaal,
Ik heb gisteren mijn ID.4 Limited Edition besteld. Toen ik vandaag de configurator nog eens doornam, viel me op dat er een verschil is tussen de brochure en de configurator, met name over de sfeerverlichting interieur (30 kleuren instelbaar). In de brochure staat het als standaard, maar in de configurator lijkt het alleen bij een optiepakket te horen.
Rijden hier toevallig ook mensen met een Limited Edition die dit kunnen bevestigen? Ik heb Volkswagen al gemaild, zij gaan het nakijken maar konden mij nog geen duidelijkheid geven over wat nu klopt: de brochure of de configurator.
Edit: link naar brochure https://www.volkswagen.nl...ijsten/ID4_prijslijst.pdf
Ik heb gisteren mijn ID.4 Limited Edition besteld. Toen ik vandaag de configurator nog eens doornam, viel me op dat er een verschil is tussen de brochure en de configurator, met name over de sfeerverlichting interieur (30 kleuren instelbaar). In de brochure staat het als standaard, maar in de configurator lijkt het alleen bij een optiepakket te horen.
Rijden hier toevallig ook mensen met een Limited Edition die dit kunnen bevestigen? Ik heb Volkswagen al gemaild, zij gaan het nakijken maar konden mij nog geen duidelijkheid geven over wat nu klopt: de brochure of de configurator.
[ Voor 9% gewijzigd door Schepseltje op 17-09-2025 10:32 ]
Id vrienden! Helaas na schade (niet onze schuld) al twee keer voor herstel geweest naar schadehersteller maar dramatisch aangepakt. Ik heb het hogerop gezocht, zit ons niet mee deze auto…
Ook is koplamp (Iq full matrix led) rechts vervangen: hadden zij deze moeten inleren? Krijg geen melding oid maar weet iemand of je die zomaar kan vervangen plug and play?!:strip_exif()/f/image/F7bYEIdzMsnpJBQwz01Cu0Z5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/li0Xmn6jZIeQrOQVE5ptqBL6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lC6jmpyIfF737EWEKmyJ7FXi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook is koplamp (Iq full matrix led) rechts vervangen: hadden zij deze moeten inleren? Krijg geen melding oid maar weet iemand of je die zomaar kan vervangen plug and play?!
:strip_exif()/f/image/F7bYEIdzMsnpJBQwz01Cu0Z5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/li0Xmn6jZIeQrOQVE5ptqBL6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lC6jmpyIfF737EWEKmyJ7FXi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XXY9yDu0EmYtur4MEospvd9c.jpg?f=fotoalbum_large)
Lease? Dan gewoon daar aankaarten?BeuQert schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:48:
Id vrienden! Helaas na schade (niet onze schuld) al twee keer voor herstel geweest naar schadehersteller maar dramatisch aangepakt. Ik heb het hogerop gezocht, zit ons niet mee deze auto…
Ook is koplamp (Iq full matrix led) rechts vervangen: hadden zij deze moeten inleren? Krijg geen melding oid maar weet iemand of je die zomaar kan vervangen plug and play?! [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prive zou ik dit gewoon terugspelen naar het herstel bedrijf.
Lijkt me dat die lampen in ieder geval gekoppelt moeten worden aan het chassisnummer. Maar werkt de lamp niet dan?
*sowieso
Nee zelf aangekocht, trots eigen bezit, daarom des te zuurder. Dit is de tweede keer al en het is weer niet goed. ZLM reparateur maar heb ZLM bij ophalen op locatie al gebeld en afgesproken dat ik hem mee zou nemen en experts gaan nu in overleg. Bedrijf gaat hij iig niet meer heen!! Na de eerste keer ook vol met krassen (wasstraat?) die ze er uit zouden poetsen nu, ook niet gedaan. Lamp werkt, alleen lees ik her en der dat hij ingeregeld moet worden; kan het zijn dat hij bijvoorbeeld niet synced is met de ander ofzo?
Ach, functie van de lak is bescherming. Is toch prima beschermd? Als het heeft geregend zie je het al niet meer. Ik stoor me helemaal niet aan dit soort kleinigheden. Ik bedoel.... Als de kat je geweldige ligstoel heeft bekrapt met die scherpe nageltjes...... Dan zit de stoel toch nog net zo lekker....BeuQert schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:48:
Ook is koplamp (Iq full matrix led) rechts vervangen: hadden zij deze moeten inleren? Krijg geen melding oid maar weet iemand of je die zomaar kan vervangen plug and play?! [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Dat is ieder voor zich toch?AvK schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:00:
[...]
Ach, functie van de lak is bescherming. Is toch prima beschermd? Als het heeft geregend zie je het al niet meer. Ik stoor me helemaal niet aan dit soort kleinigheden. Ik bedoel.... Als de kat je geweldige ligstoel heeft bekrapt met die scherpe nageltjes...... Dan zit de stoel toch nog net zo lekker....
Ik zou zelf alleen al geen kat nemen om die reden
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Als je jaren hebt gespaard en trots zo’n auto koopt, hij door een ander naar de hersteller moet, hij de eerste keer de afspraken niet nakomt en ook de tweede keer niet en prutswerk levert (wel vanuit ZLM alles netjes betaald natuurlijk…) & al tal van keren op en neer gemoeten voor garantie kan ik je zeggen dat ik dat oprecht heel erg vervelend vind. Wij zijn hier zuinig op onze spullen en als een ander ze dan onder de (was)krassen zet, lakwerk verprutst is dat gewoon meer dan vervelend 😬AvK schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:00:
[...]
Ach, functie van de lak is bescherming. Is toch prima beschermd? Als het heeft geregend zie je het al niet meer. Ik stoor me helemaal niet aan dit soort kleinigheden. Ik bedoel.... Als de kat je geweldige ligstoel heeft bekrapt met die scherpe nageltjes...... Dan zit de stoel toch nog net zo lekker....
BTW: iemand antwoord vwb IQ light inleren?
Ik lig krom van deze antwoorden.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Bij mij precies hetzelfde. In mijn geval ook nog gekozen voor het sportpakket, waar tijdens het bestellen alleen de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging onder viel. Nu lijkt dat ook standaard te zijn?Schepseltje schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:31:
Hoi allemaal,
Jij (of de verzekering) betaalt een flinke smak geld om een reparatie uit te laten voeren. Dan moeten ze dit gewoon goed doen. Als jij een zwarte auto koopt en je krijgt na maanden wachten een rode afgeleverd ga je daar toch ook niet mee akkoord?AvK schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:59:
Ik lig krom van deze antwoorden.
"tja meneer, lak is lak, de auto is beschermd, doei!"
*sowieso
Vreemd. Heb jij hierover al navraag gedaan bij je leverende dealer of VW? Ik ben nog in afwachting van hun reactie.iRinze schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:14:
[...]
Bij mij precies hetzelfde. In mijn geval ook nog gekozen voor het sportpakket, waar tijdens het bestellen alleen de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging onder viel. Nu lijkt dat ook standaard te zijn?
@BeuQert
Even aangaande die koplamp welke vervangen is: AFAIK hoeft er bij een één op één vervanging (gelijke hardware-revisie / onderdeelnummer) niets opnieuw gecodeerd te worden. Coderen is, voor zover ik vanuit het verleden weet, alleen noodzakelijk als je van bijvoorbeeld de standaard LED koplamp-units naar de IQ-Light koplampunits over zou gaan. Als er qua codering iets niet in orde zou zijn dan zou je dat ook direct merken doordat de betreffende koplampunit in z'n geheel niet werkt zoals bedoeld (DRL / RAW / Grootlicht-Assistent reageren dan bijvoorbeeld niet). Ik zou, als ik jou was, de auto wel even door een officieel VW dealer laten uitlezen om te kijken of er niet stiekem ergens wat storingen achtergebleven zijn.
Wat uiteraard nog wél / ook kan zijn is dat ze de unit na inbouw niet goed afgesteld hebben, maar dat zou dan wel héél slecht zijn van de schadehersteller (net als het getoonde plaat en spuitwerk op je foto's.... Al vraag ik me daarbij wel af of dat de op foto getoonde beschadigen ook daadwerkelijk ontstaan zijn tijdens de aanrijding, of dat deze 'per-ongeluk' al eerder aanwezig waren en dus ook simpelweg niet hersteld mogen worden op kosten van de verzekeraar van de tegenpartij. Een béétje schade expert 'prikt' daar vaak direct doorheen).
Even aangaande die koplamp welke vervangen is: AFAIK hoeft er bij een één op één vervanging (gelijke hardware-revisie / onderdeelnummer) niets opnieuw gecodeerd te worden. Coderen is, voor zover ik vanuit het verleden weet, alleen noodzakelijk als je van bijvoorbeeld de standaard LED koplamp-units naar de IQ-Light koplampunits over zou gaan. Als er qua codering iets niet in orde zou zijn dan zou je dat ook direct merken doordat de betreffende koplampunit in z'n geheel niet werkt zoals bedoeld (DRL / RAW / Grootlicht-Assistent reageren dan bijvoorbeeld niet). Ik zou, als ik jou was, de auto wel even door een officieel VW dealer laten uitlezen om te kijken of er niet stiekem ergens wat storingen achtergebleven zijn.
Wat uiteraard nog wél / ook kan zijn is dat ze de unit na inbouw niet goed afgesteld hebben, maar dat zou dan wel héél slecht zijn van de schadehersteller (net als het getoonde plaat en spuitwerk op je foto's.... Al vraag ik me daarbij wel af of dat de op foto getoonde beschadigen ook daadwerkelijk ontstaan zijn tijdens de aanrijding, of dat deze 'per-ongeluk' al eerder aanwezig waren en dus ook simpelweg niet hersteld mogen worden op kosten van de verzekeraar van de tegenpartij. Een béétje schade expert 'prikt' daar vaak direct doorheen).
[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 18-09-2025 13:02 ]
mijn id 3 van 4,5 jaar haalde nog mooi 350 km met 170k op de tellerHertogJan078 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:45:
Met ID3 van bijna 5 jaar oud en een slordige 60k op de teller.
I.v.m. 100% bereik om en nabij de 300 kilometer toch maar eens een accu health check laten doen...
Nog maar 86%.
Van alle geladen kilometers was 8% via DC-laders, en verder altijd tot 100%. Geen schade aan de accu te zien.
Ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen met de leeftijdsgenoten zijn en deel deze informatie verder voor jullie nut, deze lease auto moet binnenkort ingeleverd worden.
Mijne heeft ongeveer dezelfde range en degradatie, ik denk dat ik zelf rond 75-80% nog heb. 150kkm gelopen in 5 jaar. Ik denk dat het bij mij komt omdat ik de eerste jaren altijd 100% heb geladen, en ook wel eens bij koud weer tot 1% leeggereden, beide denk ik niet ideaal voor de accu.HertogJan078 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:45:
I.v.m. 100% bereik om en nabij de 300 kilometer toch maar eens een accu health check laten doen...
Nog maar 86%.
Van alle geladen kilometers was 8% via DC-laders, en verder altijd tot 100%. Geen schade aan de accu te zien.
Ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen met de leeftijdsgenoten zijn en deel deze informatie verder voor jullie nut, deze lease auto moet binnenkort ingeleverd worden.
Thx voor je reactie!Will_M schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:46:
@BeuQert
Even aangaande die koplamp welke vervangen is: .....
Die koplamp hebben ze niet afgesteld begreep ik en vanuit VW inmiddels bevestiging dat dit wel had moeten gebeuren/ er daarvoor een speciaal apparaat is (voor IQ light dus).
Qua schades: ze hebben (o.a.) de gehele deur (nu al 2x) opnieuw gespoten; die druipers en schade/rafels handgreep zaten er zeer zeker nog niet, evenals die swirls van de (kras)wasstraat waar ze hem doorheen gehaald hebben.
Er is ooit ook een terugroepactie geweest om alle accucellen te controleren en kapotte te vervangen, ik mee in 2023? Heb jij die al gehad?HertogJan078 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:45:
Nog maar 86%.
Ik heb een ID3 2020 (60k kms) gekocht in maart 2025 waar dit al was uitgevoerd. Bleek toch een batterijcel (grootte van een eierdoos) stuk en onder garantie vervangen. Ik haal ook ongeveer 350km op snelwegreis (105-110km/u).
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Sterker nog, ik ben er met mijn ID3 (2020 model) 2x voor terug gemoeten. Eerste controle leek er niks aan de hand. Een jaar later alsnog foutmeldingen, bleek er toch een tweetal cellen kapot te zijn gegaan.Pr088 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:32:
[...]
Er is ooit ook een terugroepactie geweest om alle accucellen te controleren en kapotte te vervangen, ik mee in 2023? Heb jij die al gehad?
Ik heb een ID3 2020 (60k kms) gekocht in maart 2025 waar dit al was uitgevoerd. Bleek toch een batterijcel (grootte van een eierdoos) stuk en onder garantie vervangen. Ik haal ook ongeveer 350km op snelwegreis (105-110km/u).
*sowieso
Hier ook terug bij de dealer geweest voor die terugroepactie. Geen idee wat de degradatie is met zo'n 78k op de teller.Pr088 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:32:
[...]
Er is ooit ook een terugroepactie geweest om alle accucellen te controleren en kapotte te vervangen, ik mee in 2023? Heb jij die al gehad?
[ Voor 5% gewijzigd door PB1983 op 19-09-2025 09:42 ]
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Sorry dat ik je nog is opsnor.AlphaRomeo schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:50:
[Afbeelding]
Tja... Nog weinig problemen gehad, nu is het mijn beurt. Iemand deze melding al eens gehad? Komt er meteen na instappen op.
Maar heb deze error ook gekregen op mijn ID7.
Heb je ook warmtepomp en is het al opgelost?
Wat was er aan de hand?
Ah goed dat je het zegt, vergeten feedback te geven. Ik heb inderdaad een warmtepomp en het probleem verdween spontaan na twee dagen en 4 ritten van een half uur. Ik vermoed dat het probleem getriggered werd door een aantal keer kleine stukjes verplaatsen van de auto met zeer korte airco runs. Maar het lijkt zichzelf dus te hebben opgelost en de airco werkt wel goed nu. Ik hoop dat het nu ook weg blijft, en dat men bij de volgende gratis inspectie over anderhalf jaar de airco even weer afvult.scifoflux schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:53:
[...]
Sorry dat ik je nog is opsnor.
Maar heb deze error ook gekregen op mijn ID7.
Heb je ook warmtepomp en is het al opgelost?
Wat was er aan de hand?
Geen probleem.AlphaRomeo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:35:
[...]
Ah goed dat je het zegt, vergeten feedback te geven. Ik heb inderdaad een warmtepomp en het probleem verdween spontaan na twee dagen en 4 ritten van een half uur. Ik vermoed dat het probleem getriggered werd door een aantal keer kleine stukjes verplaatsen van de auto met zeer korte airco runs. Maar het lijkt zichzelf dus te hebben opgelost en de airco werkt wel goed nu. Ik hoop dat het nu ook weg blijft, en dat men bij de volgende gratis inspectie over anderhalf jaar de airco even weer afvult.
Rij er al een week mee rond en hij blijft het melden.
Ben je zeker dat het er niet is?
Als je check bij wagen -> voertuigstatus blijft hij dan niet staan?
Want als ik instap geeft hij het soms weer.
Maar als ik dan IDA zie geeft hij duidelijk 1 issue weer.
En dan bij wagenstatus zie ik de error.
Merk wel dat airco niet werkt, bij low en volle ventilatie komt er absoluut geen koude lucht uit.
Zelf niet na 5min. Heb zelfs indruk dat verwarming ook niet werkt.
We zullen zien op 16 oktober wat de dealer zegt, dan mag hij diagnose.
Duurt wel lang maar bon..
Voor wie het interessant vindt: ik heb zojuist bevestiging van Volkswagen gekregen dat de sfeerverlichting wél standaard is op de Limited Edition. De prijslijst is daarbij leidend en gaat boven de configurator.Schepseltje schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:31:
Hoi allemaal,
@iRinze
Edit: beter verwoord
[ Voor 5% gewijzigd door Schepseltje op 19-09-2025 12:16 ]
Ja, staat niet meer in de wagendiagnose en ook niet meer in de app, en daar heeft het wel gestaan. Ook bleef er op het scherm achter het stuur een waarschuwing staan, maar die is nu ook weg. Ik hoop dat het een sensor was die bleef hangen en toch weer losgekomen is ofzo.scifoflux schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:00:
[...]
Geen probleem.
Rij er al een week mee rond en hij blijft het melden.
Ben je zeker dat het er niet is?
Dank voor het navragen! Ik heb de Pro Limited Edition Plus besteld incl. een aantal opties. Dan zit het er zeker op :-)Schepseltje schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:13:
[...]
Voor wie het interessant vindt: ik heb zojuist bevestiging van Volkswagen gekregen dat de sfeerverlichting wél standaard is op de Limited Edition. De prijslijst is daarbij leidend en gaat boven de configurator.
@iRinze
Iemand bekend met een beetje gekraak rechtsachter wanneer je op oneven terrein rijdt, of wanneer je bijvoorbeeld van een afrit/stoep afdraait terwijl je hem rechts indraait. Het lijkt van de veer af te komen.
ID.3 58kWh
ID.3 58kWh
[ Voor 3% gewijzigd door burnoutpc op 21-09-2025 21:54 ]
De 10 kleuren of de 30 kleuren?Schepseltje schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:13:
[...]
Voor wie het interessant vindt: ik heb zojuist bevestiging van Volkswagen gekregen dat de sfeerverlichting wél standaard is op de Limited Edition. De prijslijst is daarbij leidend en gaat boven de configurator.
@iRinze
Altijd of alleen bij koud wegrijden? Bijna al mijn auto's hebben dit gehad bij de eerste hobbel. Meestal is het de stofhoes van de veer die los moet komenburnoutpc schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:54:
Iemand bekend met een beetje gekraak rechtsachter wanneer je op oneven terrein rijdt, of wanneer je bijvoorbeeld van een afrit/stoep afdraait terwijl je hem rechts indraait. Het lijkt van de veer af te komen.
ID.3 58kWh
30 kleuren.PB1983 schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:58:
[...]
De 10 kleuren of de 30 kleuren?Bij mijn nieuwe Limited Edition ID.3 was de 10 kleuren sfeerverlichting inderdaad ook standaard, maar zat de 30 kleuren in het Style pakket.
Voor de ID3 geldt inderdaad de 10 kleuren als standaard: https://www.volkswagen.nl...ijsten/ID3_prijslijst.pdf
[ Voor 20% gewijzigd door Schepseltje op 22-09-2025 11:56 ]
Hm, ik merk het alleen bij wegrijden want dan is het nog wel eens stil in de auto of heb ik het raam open. Ik zou het eens bij thuiskomst moeten checken want dan rijd ik over dezelfde drempel.twowheeler schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:08:
[...]
Altijd of alleen bij koud wegrijden? Bijna al mijn auto's hebben dit gehad bij de eerste hobbel. Meestal is het de stofhoes van de veer die los moet komen
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Goede vraag. Ik zal er morgen eens beter naar luisteren als ik op locatie aan kom. Ik zou bijna zeggen dat het duidelijker is wanneer de rit begint.twowheeler schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:08:
[...]
Altijd of alleen bij koud wegrijden? Bijna al mijn auto's hebben dit gehad bij de eerste hobbel. Meestal is het de stofhoes van de veer die los moet komen
Geen panorama dak?burnoutpc schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:01:
[...]
Goede vraag. Ik zal er morgen eens beter naar luisteren als ik op locatie aan kom. Ik zou bijna zeggen dat het duidelijker is wanneer de rit begint.
Nee, dat niet. Dat gekraak wordt mij bespaard gebleven.
Geen idee of iemand hier op heeft geantwoord maar zag het ook niet meteen.BeuQert schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:48:
Ook is koplamp (Iq full matrix led) rechts vervangen: hadden zij deze moeten inleren? Krijg geen melding oid maar weet iemand of je die zomaar kan vervangen plug and play?!
Het antwoord is neen, zijn niet plug & play. Heb zelf een ongeval gehad waarbij de linker koplamp (bestuurder) vervangen werd.
De hersteller ging ervan uit dat alles plug & play was. Gevolg, verschrikkelijk lichtbeeld (veel te laag en zeer sterk afgelijnd) maar geen meldingen. Niets regelbaar in boordcomputer.
De koplampen kwamen ook niet omhoog bij het schakelen naar D.
Na veel heen en weer gebel wagen mogen terugbrengen, dagje later alles in orde. Hersteller had contact genomen met Volkswagen om te kijken wat er moest gebeuren, verder geen info gehad.
2 jaar later, dynamische bochtverlichting deed het niet meer. Bij dealer diagnose, linkse koplamp moest vervangen worden.
Dagje later terug gehad, weer verschrikkelijk lichtbeeld. tot 3 maal toe bij de dealer gestaan die "wat had aangepast in de boordcomputer en nu was het wel goed".
4de keer hebben ze uiteindelijk een volledige basis configuratie van de koplampen gedaan. Een procedure die ze blijkbaar ook moeten uitvoeren voor het afleveren van de wagen. Duurde een half uurtje en alles was terug als nieuw.
Een beetje verlies heb je altijd...
Thanks! En wat een verhaal bij jou. Eigenlijk te bizar voor woorden dat je als particulier zo moet blijven 'aandringen' alvorens men kwaliteit gaat leveren'. Ik heb dit gisteren bij de intake met de schade-expert besproken bij de schadehersteller. Ze zullen hem o.a. naar VW brengen voor het afstellen. De schade zal bij een andere vestiging - wederom - aangepakt worden, inclusief volledig polijsten en in de wax zetten. Als hij klaar is gaat éérst de ZLM expert zelf nog kijken alvorens auto vrij te geven, want hij was ook duidelijk: hoe deze auto nu al 2x meegegeven is in schandalig slecht!PeGys schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:04:
[...]
Geen idee of iemand hier op heeft geantwoord maar zag het ook niet meteen.
Ondertussen is mijn auto al bijna een maand bij de garage, is het gebruikelijk dat het zolang duurt?DutchWing schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:22:
Net terug van vakantie, ca 15 minuten wezen rijden en vervolgens klapt alles eruit… Gelukkig stond ik bij het tankstation voor een broodje, kon net 20 meter rijden en toen begon de auto te schrokken tot hij er definitief mee kapt. Nu afwachten
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Nee, meestal duurt het langer.DutchWing schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:51:
[...]
Ondertussen is mijn auto al bijna een maand bij de garage, is het gebruikelijk dat het zolang duurt?
Nu het kouder wordt beginnen wij hem alweer te horen..burnoutpc schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:50:
[...]
Nee, dat niet. Dat gekraak wordt mij bespaard gebleven.
It's a feature, not a fault.BeuQert schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:50:
[...]
Nu het kouder wordt beginnen wij hem alweer te horen..is al 3x teruggeweest maar vermoed dat het een dingetje blijft; "eigenschap van de wagen"
<John O`Mill>
ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
😵🥲
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
De juiste term is producteigenschap.DBeuQert schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:50:
[...]
Nu het kouder wordt beginnen wij hem alweer te horen..is al 3x teruggeweest maar vermoed dat het een dingetje blijft; "eigenschap van de wagen"
Het favoriete zinnetje van PON.
Hier hetzelfde. Een half jaar lang stil en sinds een aantal dagen kraakt ‘ie weer ergens achterin.BeuQert schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:50:
[...]
Heb nog nooit de moeite genomen om daarmee naar de dealer te gaan. Die had me destijds al gewaarschuwd voor deze product eigenschap. Wel enorm irritant overigens…
[ Voor 3% gewijzigd door EDB op 26-09-2025 19:22 ]
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Heb inmiddels Liqui Moly rubberverzorging en pipetten besteld n.a.v. diverse filmpjes en berichten op andere internationale fora. Eens kijken of ik zelf iets kan verhelpen. Zal mijn bevindingen t.z.t. delen 🙂
Hier net gisteren bericht gehad dat de ID.4 die eind mei besteld is, over twee weken opgehaald kan worden.steven2 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:03:
https://www.autoweek.nl/a...-vraag-elektrische-autos/
Dit kan de levertijd weer meer vertragen
Kater? Eerst water, de rest komt later
Heb ooit op 1% gezeten, maar die 🐢 heb ik nooit gezien.GM15 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:46:
Toch altijd weer spannend. Ga ik het redden :-)
[Afbeelding]
Ook dat rechtergedeelte ken ik niet, wss de nieuwere SW
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Die schildpad heb ik al eens gehad en dat is meestal bij koudere periodes. Dan is de maneuvreer mode actief. (Maar je kan nog steeds met 50km/u rijden). Toen nam ik wel een gok door met 5% nog een kleine 17km te rijden. Gelukkig binnendoor, dus kwam goed.Boy schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:56:
[...]
Heb ooit op 1% gezeten, maar die 🐢 heb ik nooit gezien.
Ook dat rechtergedeelte ken ik niet, wss de nieuwere SW
Kreeg wel waarschuwingen van de auto dat ‘ie het niet helemaal leuk vond.
Blijft toch een beetje koffiedik kijken. Als je ziet wat ze vandaag(?) in het ad roepen:steven2 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:03:
https://www.autoweek.nl/a...-vraag-elektrische-autos/
Dit kan de levertijd weer meer vertragen
https://www.ad.nl/auto/ve...auto-van-europa~a82cd340/
Niet specifiek op electrische autos gespitst, maar meer Algemeen.
@VWID4 Mijn Golf doet dat sinds kort ook - datapakket is inderdaad afgelopen, maar ik hoef geen nieuwe. Blijft de auto dit lang melden?VWID4 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:20:
Mijn ID.4 geeft sinds een paar dagen de melding "Data volume opgebruikt". En dan staat erbij dat je via de app (welke app?) extra data kan kopen.
Heeft iemand dit wel eens gehad? Wat moet je daarmee? Alles lijkt normaal te werken.
Ik heb net een email gekregen van de dealer, dat mijn auto gestart is bij de fabriek om te bouwen.
Ik ben benieuwd waneer de auto bij de dealer wordt afgeleverd.
ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
Ik ben benieuwd hoe lang die van jou duurt om na productie in Nederland te komen.
Ik kreeg te horen week 41 productie. En week 43 transport naar Nederland.
Ik heb een id 4 pro limited besteld
Zojuist deze blauwe unit aangeschaft. Het was een flinke zoektocht, maar uiteindelijk in Oudewater geslaagd.
Dinsdag ophalen, dan zitten er 2 nieuwe voor bandjes op en een 220v lader. En kan ik gaan verkennen wat er allemaal nog meer mogelijk is als je wel een gebruiker hebt ingelogd.
Mijn eerste EV, mijn eerste VW.
De 2016 Skoda Octavia 2.0tdi blijft daar dan achter en is in 6 jaar maar 3000 euro in waarde afgenomen.. Dat was ook een mooie meevaller.
Dinsdag ophalen, dan zitten er 2 nieuwe voor bandjes op en een 220v lader. En kan ik gaan verkennen wat er allemaal nog meer mogelijk is als je wel een gebruiker hebt ingelogd.
De 2016 Skoda Octavia 2.0tdi blijft daar dan achter en is in 6 jaar maar 3000 euro in waarde afgenomen.. Dat was ook een mooie meevaller.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Een 1st? Prive aangeschaft?? Respect!tcw82 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:02:
Zojuist deze blauwe unit aangeschaft. Het was een flinke zoektocht, maar uiteindelijk in Oudewater geslaagd.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wel een gave kleur en goed interieur ook.
*sowieso
Ja, tenminste er staat hier en daar 1st op de foto, dus dat lijkt me evident. De data base zegt geloof ik pro max.DonJunior schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:05:
[...]
Een 1st? Prive aangeschaft?? Respect!![]()
Wel een gave kleur en goed interieur ook.
Blijkbaar moet je geen first kopen? 😱 Nu begin ik me zorgen te maken...
[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 02-10-2025 14:07 ]
Pro Max is inderdaad een 1st.tcw82 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:06:
[...]
Ja, tenminste er staat hier en daar 1st op de foto, dus dat lijkt me evident. De data base zegt geloof ik pro max.
Zorgen maken hoeft niet als je goed vooronderzoek hebt gedaan en er zeker van bent dat je alle terugroepacties hebt gedaan en hardware- software updates.
Ik heb zelf een eerste generetie ID.3 met bijzonder veel problemen dus zou nooit een ID.x 1st kopen, maar er zijn er ook meer dan genoeg zonder (of met minder) problemen hoor.
*sowieso
Ik heb mijn best gedaan. Maar goed, we zullen zien of ik hier binnenkort weer kom uithuilen.DonJunior schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:19:
[...]
Pro Max is inderdaad een 1st.
Zorgen maken hoeft niet als je goed vooronderzoek hebt gedaan en er zeker van bent dat je alle terugroepacties hebt gedaan en hardware- software updates.
Ik heb zelf een eerste generetie ID.3 met bijzonder veel problemen dus zou nooit een ID.x 1st kopen, maar er zijn er ook meer dan genoeg zonder (of met minder) problemen hoor.
Het is me bekend dat er nog in iedergeval 1 ota update moet worden uitgevoerd. De meest recente versie is 3.8.4 als ik me goed heb laten voorlichten. Ik weet niet exact op welke versie de auto staat, die informatie kan je niet (zomaar) zien als je geen account hebt gekoppeld.
Dinsdag zullen de eerste vragen wel komen.
[ Voor 18% gewijzigd door tcw82 op 02-10-2025 16:02 ]
Tof! De mijne is 15 september besteld en verwachte levering op 5 december. In honeymoon nog steeds bij stap 1 helaas. Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat hij naar stap 2 ging?steven2 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:23:
Ik heb net een email gekregen van de dealer, dat mijn auto gestart is bij de fabriek om te bouwen.
Hier staat nog steeds eerste helft december in het leaseportaal. Wel een aanbod gehad van mijn huidige leasemaatschappij om de ID.3 1st over te nemen. Zou er nu rond 17.500 voor moeten betalen, als ik hem overkoop.
Het zou geen issue moeten zijn als VW dealers klantvriendelijke en snelle support zouden kunnen leveren. Helaas kun je in dit forum lezen dat de service erbarmelijk is. Duurt maanden voordat je überhaupt een afspraak kunt maken, garantie word niet zonder discussie geaccepteerd en bekende problemen worden steevast beantwoord met “bij ons niet bekend”.tcw82 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:06:
[...]
Ja, tenminste er staat hier en daar 1st op de foto, dus dat lijkt me evident. De data base zegt geloof ik pro max.
Met dat in het achterhoofd is een 1st editie kopen een groot risico.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NkcJIP19yfdCI4A8ibj9gBU0.jpg?f=user_large)
Het was me een waar genoegen mensen...
Na 9 jaar Volkswagen mag ik morgen mijn ID.3 eindelijk inleveren.
Het was me een mooie reis..
Veel downs maar ook genoeg ups gehad met deze auto.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/25okf85X7nzBjRWORXYaZ1fu.jpg?f=user_large)
Excuses aan de mensen die mij negatief vonden in dit topic. Ik hoop dat men wel iets aan mijn bijdrages heeft gehad.
*sowieso
Bij werd 2 a 3 weken vermeld, dat het normaal zal gaan duren. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Gaat het sluiten van 1 week nog door in Emden?jappie1978 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:53:
Ik ben benieuwd hoe lang die van jou duurt om na productie in Nederland te komen.
De mijne begin Augustus besteld en zou ook 5 december verwacht geleverd worden. Aan het begin van deze week de dealer gebeld over het terugschroeven van de productie. De verkoper heeft toen gekeken of ik al gepland was en bleek dat het gepland was om deze week te gaan produceren. En vandaag de bevestiging, dat ze begonnen waren.Schepseltje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:24:
[...]
Tof! De mijne is 15 september besteld en verwachte levering op 5 december. In honeymoon nog steeds bij stap 1 helaas. Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat hij naar stap 2 ging?
Blijkbaar kunnen levertijden ook vervroegen. Bijna mijn Golf Sportsvan duurde het ca 2 weken langer, dan verwacht.
Ja, dat is natuurlijk wel een dingetje. We zullen het gaan ervaren.R0b1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:10:
[...]
Het zou geen issue moeten zijn als VW dealers klantvriendelijke en snelle support zouden kunnen leveren. Helaas kun je in dit forum lezen dat de service erbarmelijk is. Duurt maanden voordat je überhaupt een afspraak kunt maken, garantie word niet zonder discussie geaccepteerd en bekende problemen worden steevast beantwoord met “bij ons niet bekend”.
Met dat in het achterhoofd is een 1st editie kopen een groot risico.
Nee hoor, dat was het leed van een 1st Edition rijder.DonJunior schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:14:
Excuses aan de mensen die mij negatief vonden in dit topic. Ik hoop dat men wel iets aan mijn bijdrages heeft gehad.

Sommigen hebben veel problemen gehad. Anderen rijden al jaren storingsvrij.tcw82 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:06:
[...]
Niet teveel zorgen maken.
Heb zelf een ID3 1st Plus. Werkt als een trein sinds software 3.7.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Het ga je goed!DonJunior schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:14:
[Afbeelding]
Het was me een waar genoegen mensen...
Na 9 jaar Volkswagen mag ik morgen mijn ID.3 eindelijk inleveren.
Het was me een mooie reis..
Veel downs maar ook genoeg ups gehad met deze auto.
[Afbeelding]
PS. mooie locatie hè daar in Zwitserland, ik heb precies zo'n foto van mijn ID.4 daar aan de lader
Kater? Eerst water, de rest komt later
Dankjewel.Haan schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:06:
[...]
Het ga je goed!
PS. mooie locatie hè daar in Zwitserland, ik heb precies zo'n foto van mijn ID.4 daar aan de lader![]()
Ja vind dat altijd de mooiste laadstop van de vakantie. Heb eenzelfde foto gemaakt destijds met de VW Golf. Dus dat is nu een dingetje geworden 😊
*sowieso
No worries. Een paar maanden geleden ook een 1st Max gekocht en heel erg blij mee. Steeds als ik er in rijd verbaas ik me over alle negatieve adviezen die ik kreeg vóór aanschaf. Had het bijna niet gedaan omdat ik een ex VW-monteur had gesproken die zei dat de range erg teleurstellend was. Toch geen moment spijt van gehad. Net een vakantie in Zweden achter de rug en nog nooit zo lekker gereden.tcw82 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:13:
[...]
Ja, dat is natuurlijk wel een dingetje. We zullen het gaan ervaren.
Was vast een monteur die liever met plofmotoren werkt.Melkbus schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:15:
[...]
.... Had het bijna niet gedaan omdat ik een ex VW-monteur had gesproken die zei dat de range erg teleurstellend was. ........

Ik ben ook (nog steeds) heel erg blij met mijn ID4 (nieuw gekocht Juli '22 met inmiddels bijna 70k KM's).
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Dit is de voortgang van mijn ID.4 Pro Limited edition:jappie1978 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:53:
Woensdag 10 sept
Het is zover! Vandaag wordt gestart met de productie van jouw nieuwe Volkswagen ID.4. Op je 'Mijn Volkswagen pagina' geven wij je een kijkje in de fabriek, zodat je een impressie hebt van de bouw van een auto.
:strip_exif()/f/image/1nwNs9t3k5XXNrz2Uc5L7A1N.png?f=user_large)
Dinsdag 23 sept
Jouw nieuwe ID.4 heeft de Volkswagen-fabriek verlaten en is onderweg naar Nederland.
:strip_exif()/f/image/2cKnaz9DHPQ3aiuvHYlOjhKb.png?f=user_large)
Dinsdag 30 sept
Goed nieuws! Jouw nieuwe Volkswagen ID.4 is bij ons aangekomen en wij gaan hem zorgvuldig inspecteren. Benieuwd hoe hij eruit ziet? Ga snel naar je persoonlijke 'Mijn Volkswagen pagina' voor een sneak preview.
:strip_exif()/f/image/6tn8Q5ND3X6OIOR93Y9eupco.png?f=user_large)
En dezelfde dag nog bevestiging van de leveringsafspraak op donderdag 9 okt:
Op jouw 'Mijn Volkswagen pagina' tref je de bevestiging van onze afleverafspraak aan. Graag vragen wij je aandacht voor wat laatste zaken met betrekking tot de aflevering van jouw ID.4.
:strip_exif()/f/image/YIljFnIM8MhQ7V6XE7NzayRw.png?f=user_large)
Dus productie week 37, sturen week 39, ontvangen week 40 en levering week 41.
Ging veel sneller dan verwacht, mijn eerste leverindicatie was week 44 (30 okt)
De mensen welke (nog) geen ervaring hebben met het dagelijks rijden in een EV denken vaak nog steeds in maximale afstanden welke aan één stuk gereden kunnen worden op één 'tankbeurt' terwijl je een EV in bijna alle gevallen eventueel gewoon iedere avond 'thuis' aan een laadpaal kunt zetten waarbij de auto vervolgens dus gewoon weer "vol getankt" staat op het moment dat je er ('s-ochtends?) weer mee op pad wenst te gaan. Tijdens lange ritten naar bijv. een vakantieadres kun je bij iedere pauze de auto vaak ook gewoon aan een snellader zetten waarmee je dus feitelijk ook dan geen tijd verliest.Consulectro schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:52:
[...]
Was vast een monteur die liever met plofmotoren werkt.![]()
Ik ben ook (nog steeds) heel erg blij met mijn ID4 (nieuw gekocht Juli '22 met inmiddels bijna 70k KM's).
Ik rijd nu bijna een jaar met een MY25 ID.3 Pro-S (77 / 82kW) en heb daarmee al eens 600Km. afgelegd zónder tussentijds bij te hoeven laden. M'n auto heeft ook nog nooit een snellader gezien en staat tegenwoordig vaak zelfs nog maar één keer in de week (thuis) aan een 11kW lader om tijdens een thuiswerk-dagje tot 80% SOC te mogen laden.
Hoe lang zat er tussen de bestel bevestiging en het starten van de productie?SneezZ schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:43:
[...]
Dit is de voortgang van mijn ID.4 Pro Limited edition:
Woensdag 10 sept
Het is zover! Vandaag wordt gestart met de productie van jouw nieuwe Volkswagen ID.4. Op je 'Mijn Volkswagen pagina' geven wij je een kijkje in de fabriek, zodat je een impressie hebt van de bouw van een auto.
[Afbeelding]
Dinsdag 23 sept
Jouw nieuwe ID.4 heeft de Volkswagen-fabriek verlaten en is onderweg naar Nederland.
[Afbeelding]
Dinsdag 30 sept
Goed nieuws! Jouw nieuwe Volkswagen ID.4 is bij ons aangekomen en wij gaan hem zorgvuldig inspecteren. Benieuwd hoe hij eruit ziet? Ga snel naar je persoonlijke 'Mijn Volkswagen pagina' voor een sneak preview.
[Afbeelding]
En dezelfde dag nog bevestiging van de leveringsafspraak op donderdag 5 okt:
Op jouw 'Mijn Volkswagen pagina' tref je de bevestiging van onze afleverafspraak aan. Graag vragen wij je aandacht voor wat laatste zaken met betrekking tot de aflevering van jouw ID.4.
[Afbeelding]
Dus productie week 37, sturen week 39, ontvangen week 40 en levering week 41.
Ging veel sneller dan verwacht, mijn eerste leverindicatie was week 44 (30 okt)
Mijn bestelbevestiging kreeg ik op 18 juli (week 29). De verbale indicatie van levering was initieel week 44 uiteindelijk klopte week 41 dus in de eerste bevestiging.Schepseltje schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:29:
[...]
Hoe lang zat er tussen de bestel bevestiging en het starten van de productie?
/f/image/hzAQTWVqlkrSjTb02RzEjlAs.png?f=fotoalbum_large)
Dan zal mijne week 44/ 45 wel komen gok ik.
Mag van leasemaatschappij pas vanaf 5 -11 uitgeleverd worden. 1 maand voor einde contract.
We wachten af. (Kan eigenlijk niet wachten 😬)
Mag van leasemaatschappij pas vanaf 5 -11 uitgeleverd worden. 1 maand voor einde contract.
We wachten af. (Kan eigenlijk niet wachten 😬)
Mijne was in twee weken geleverd. In voorraad van de dealer gezocht naar opties die ik "moest" hebben, offerte in systeem van de leasemaatschappij laten zetten en op de dag af 2 weken na de bestelling kon ik hem ophalen:))
DS1817+& DS923+ DX513 & DX517
Ik ben ook een particuliere id.4 1st koper, mei '25 eentje mogen kopen. Het 'mooie' van alle negatieve adviezen: je koopt ze relatief goedkoop.tcw82 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:27:
[...]
Ik heb mijn best gedaan. Maar goed, we zullen zien of ik hier binnenkort weer kom uithuilen.
Het is me bekend dat er nog in iedergeval 1 ota update moet worden uitgevoerd. De meest recente versie is 3.8.4 als ik me goed heb laten voorlichten. Ik weet niet exact op welke versie de auto staat, die informatie kan je niet (zomaar) zien als je geen account hebt gekoppeld.
Dinsdag zullen de eerste vragen wel komen.
Mijn ervaring tot nu toe:
- een heerlijke auto om in te rijden
- bereik is conform (lage) verwachting; niet top - maar voldoende voor mijn gebruik.
- accucel defect gehad. Auto staat zo een aantal weken (3 a 4) bij VW garage, maar het is gewoon onder VW garantie verholpen.
- vandaag de OTA update naar 3.8 gehad. En ja hoor: de SOS module in storing. Ik had 'm al verwacht omdat hij hier al meerdere keren is genoemd. Garage gebeld en die herkenden 'm ook: zal een keer langs moeten - en met beetje pech ook even laten staan voor een fix. Ik ga er even vanuit dat dit ook onder garantie van VW zal gebeuren - maar ik zal er waarschijnlijk wel alert op moeten zijn.
dizzie110 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:17:
[...]
Ik ben ook een particuliere id.4 1st koper, mei '25 eentje mogen kopen. Het 'mooie' van alle negatieve adviezen: je koopt ze relatief goedkoop.
Mijn ervaring tot nu toe:
- een heerlijke auto om in te rijden
- bereik is conform (lage) verwachting; niet top - maar voldoende voor mijn gebruik.
- accucel defect gehad. Auto staat zo een aantal weken (3 a 4) bij VW garage, maar het is gewoon onder VW garantie verholpen.
- vandaag de OTA update naar 3.8 gehad. En ja hoor: de SOS module in storing. Ik had 'm al verwacht omdat hij hier al meerdere keren is genoemd. Garage gebeld en die herkenden 'm ook: zal een keer langs moeten - en met beetje pech ook even laten staan voor een fix. Ik ga er even vanuit dat dit ook onder garantie van VW zal gebeuren - maar ik zal er waarschijnlijk wel alert op moeten zijn.
Morgen krijg ik hem. Ik kijk er enorm naar uit.diotav schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:53:
Wij hebben onze ID.4 1st in 2023 ook particulier gekocht. Ja er zijn wat bezoekjes aan de dealer geweest voor de welbekende problemen. Maar het is verder echt een klasbak en een genot om (lange afstanden) in te rijden.
En Tja "Goedkoop" is natuurlijk iets relatiefs, ik vind het een boel geld, maar als ik het sommetje maak, 57000 euro nieuwprijs, nu een pietsje over 20.000 betaald.
Wat ik me afvroeg, een paar weken bij de dealer, heb je een alternatief vervoersmiddel, of hebben ze een leenauto aan je meegegeven? Is de dealer de dealer waar je hem kocht? Ik heb een autohandelaar gebruikt om de auto te kopen.
Al koop je bij de officiële VW dealer: geen vervangende auto. Gratis fiets (geen e-bike) en dan “komen ze je tegemoet “tcw82 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:19:
[...]
[...]
Morgen krijg ik hem. Ik kijk er enorm naar uit.
En Tja "Goedkoop" is natuurlijk iets relatiefs, ik vind het een boel geld, maar als ik het sommetje maak, 57000 euro nieuwprijs, nu een pietsje over 20.000 betaald.
Wat ik me afvroeg, een paar weken bij de dealer, heb je een alternatief vervoersmiddel, of hebben ze een leenauto aan je meegegeven? Is de dealer de dealer waar je hem kocht? Ik heb een autohandelaar gebruikt om de auto te kopen.
Ook nieuw is de ID.4 een mooie deal, je hebt een 77 kWh Pro Limited Edition met best veel opties al voor €45k.
Ik heb twee weken geleden een ID.4 met zo'n beetje alles aangevikt besteld, prijs is enkele duizenden minder dan een vergelijkbare Enyaq. Als je voor de grap bij de configurator de niet actie model pak en hetzelfde configureert kom je boven de 60k uit 😅 - dit was de reden dat ik eerst bij Skoda keek ipv VW. Levering voorlopig week 47 gepland, paar weken eerder dan eerste indicatie.
Bij het Skoda draadje wordt de ID.4 beetje afgekraakt, ja die capacitief touch van de eerste is beetje onhandig, maar de laatste facelift die ik heb proefgereden is best prima. Ik ben heel benieuwd, nog ~7 weken te gaan.
Ik heb twee weken geleden een ID.4 met zo'n beetje alles aangevikt besteld, prijs is enkele duizenden minder dan een vergelijkbare Enyaq. Als je voor de grap bij de configurator de niet actie model pak en hetzelfde configureert kom je boven de 60k uit 😅 - dit was de reden dat ik eerst bij Skoda keek ipv VW. Levering voorlopig week 47 gepland, paar weken eerder dan eerste indicatie.
Bij het Skoda draadje wordt de ID.4 beetje afgekraakt, ja die capacitief touch van de eerste is beetje onhandig, maar de laatste facelift die ik heb proefgereden is best prima. Ik ben heel benieuwd, nog ~7 weken te gaan.
Ik heb mijn ID.4 Pro nu precies 4 jaar. De aanschafprijs was toen €47.000. Voor datzelfde bedrag had je ook een Enyaq, met iets meer luxe (geen idee meer wat precies, maar niet iets wat voor mij het verschil maakte) maar met DC laden gelimiteerd tot 50 kW. Niet echt een auto om mee op vakantie te gaan! Voor mij was het de reden om voor de ID.4 te kiezen. En ik snap echt niks van de keuzes die Skoda hier maakt.
Bij mij hetzelfde: bij een autohandelaar gekocht. Ik word verder prima door de VW garage geholpen, maar nee geen vervangend vervoer. Dus dat is wel een uitdaging als hij daar een aantal weken staat ineens.tcw82 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:19:
[...]
[...]
Morgen krijg ik hem. Ik kijk er enorm naar uit.
Is dat een auto met garantie? Zou niet moeten mogen! Een premium merk als VW zou wat meer vertrouwen in hun €50.000 kostend product mogen hebben en daar mobiliteitsgarantie bij geven. Dus gratis vervangend vervoer.dizzie110 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:47:
Bij mij hetzelfde: bij een autohandelaar gekocht. Ik word verder prima door de VW garage geholpen, maar nee geen vervangend vervoer. Dus dat is wel een uitdaging als hij daar een aantal weken staat ineens.
Fabrieksgarantie: ja. Maar nee, geen mobiliteitsgarantie. Of dit anders is als je hem als consument nieuw (of 2e hands) rechtstreeks bij een VW dealer hebt gekocht, dat weet ik niet.ikweethetbeter schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:13:
[...]
Is dat een auto met garantie? Zou niet moeten mogen! Een premium merk als VW zou wat meer vertrouwen in hun €50.000 kostend product mogen hebben en daar mobiliteitsgarantie bij geven. Dus gratis vervangend vervoer.
Laat me niet lachen (no offense). Meerdere keren binnen Fabrieksgarantie al retour geweest omdat werkzaamheden niet correct waren uitgevoerd, dus op het conto VW dealer. Zelfs dan kun je gaan ***** met worden opgehaald of fiets achterop enz. Als particulier kun je het gewoon uitzoeken bij ze.ikweethetbeter schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:13:
[...]
Is dat een auto met garantie? Zou niet moeten mogen! Een premium merk als VW zou wat meer vertrouwen in hun €50.000 kostend product mogen hebben en daar mobiliteitsgarantie bij geven. Dus gratis vervangend vervoer.
Vandaar mijn zure nasmaak bij VW, er is niks premium aan de hele ervaring en het merk. Ik heb mijn (toen 1 jaar oude) ID3 gekocht bij een officiële(!) VW dealer met nog officiële fabrieksgarantie en daarna nog 1 jaar VW occasion garantie (daswelt oid).ikweethetbeter schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:13:
[...]
Na aanschaf bleek de regensensor los te hangen. Heeft maanden geduurd om een afspraak te maken en geen vervangend vervoer (behalve een krakende fiets en dan werd ik nog gematst).
De gratis onderhoudsbeurt is, als je niet oplet, niet gratis (zoek even mijn andere bericht) en je moet letterlijk zelf TPI codes opdreunen om bekende issues te laten repareren. Vergeet ook
maar nieuwe softwarematige features: alleen bugfixes en je mag betalen(!) voor extra’s als “sfeerverlichting”. Premium 🤮 🤢
Ter vergelijking: we hebben ook een Chinese EV: dat is pas premium. Geen opties mogelijk, alles zit er standaard al op. Nieuwe features zijn gewoon gratis, zo ook vervangend vervoer en een wasbeurt als je ‘m ophaalt. Zo kan het ook.
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.