Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 375 ... 379 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:19
Sybr_E-N schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:32:
Feest, hier ook de SOS module die een storing geeft na de 3.8 update. Lekker zo voor de vakantie :(.
Met Odbeleven kun je dit zelf resetten.
Steuergerät 75 unter Grundeinstellung: "Rücksetzen aller Lernwerte" und "Zurücksetzen der Historie der Notfallbatterie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:54
DonJunior schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:04:
[...]

Waarom.. waarom blijft iedereen het toch proberen. En dan vooral vóór de vakantie. 8)7

Ik heb al weken een update klaar staan. No way dat ik die ga installeren. De auto gaat nu redelijk dus ik ga de ellende echt niet opzoeken. En zeker niet als we niet eens weten wat de update nou voor voordelen brengt.
Zou ik ook niet doen. Maar ik ga vliegen (door de besparing op de bijtelling, kan dat) dus als de auto schiphol haalt is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Na een kort bezoek aan de dealer na een vastgelopen 3.8 update ben ik toch wel blij dat ik hem heb gedraaid. Bij mij was het 50/50 of de webradio zou werken als ik instapte, pre-3.8 en nu lijkt het toch inderdaad een heel stuk stabieler. Eigenlijk doet-ie het gewoon elke keer nu.

Voor de rest merk ik werkelijk helemaal niks van de nieuwe software. Slow as ever zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ronvgs schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:51:
[...]

Met Odbeleven kun je dit zelf resetten.
Steuergerät 75 unter Grundeinstellung: "Rücksetzen aller Lernwerte" und "Zurücksetzen der Historie der Notfallbatterie"
Zou willen zeggen dat dit dus ook middels VCDS zou moeten kunnen? Misschien toch m'n MY25 ID.3 (met ID.Software 5.2) eens gaan doorgronden middels VCDS. Ik heb er verder nog nooit middels VCDS naar gekeken omdat er in mijn geval nog nooit een noodzaak aanwezig is geweest om wijzigingen aan m'n ID.3 aan te gaan brengen....

VCDS v25.3.1 eerst maar eens even gaan downloaden zodat ik in ieder geval weer middels de laatste versie naar m'n ID.3 kan gaan kijken .... En de firmware van m'n HEX-NET bij werken, zie ik >:)

@Rainesh / @Antera : Weten jullie misschien zo al te melden of dat deze 'storing' ook middels VCDS te mitigeren is?

[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 17-07-2025 12:00 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-08 14:50

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog maar enkel 2025 voor de deur heb gehad van diverse types om te testen maar deze storing is mij niet bekend en daarmee ook geen idee of dit te doen is.

Op enkele autos kan 19 vrijgemaakt worden dus zou kunnen dat het dan wel kan

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Antera schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:40:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog maar enkel 2025 voor de deur heb gehad van diverse types om te testen maar deze storing is mij niet bekend en daarmee ook geen idee of dit te doen is.

Op enkele autos kan 19 vrijgemaakt worden dus zou kunnen dat het dan wel kan
Deze 'storing' lijkt overigens alleen op te treden ná het OTA updaten van de ID.Software v3.x náár v3.8, en is dus vooralsnog alleen te relateren aan de pré MY23 ID.x modellen.

8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-09 16:40
Feest, hier ook de SOS module die een storing geeft na de 3.8 update. Lekker zo voor de vakantie :(.
Niet zo fijn. ID.3 of 4? Ik heb de indruk dat het voornamelijk (of uitsluitend?) ID.3 betreft met deze melding (want meer dan een melding is het niet volgens mij). Een software foutje dus. Hardware schijnt niet kapot te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-09 23:44
Ik had hem al 2 weken staan, drukt mijn vrouw na uitstappen op update |:( en inderdaad nu sos module error en rood lampje pfff hoop niet dat die ineens in Limp modus gaat door die onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
markimarc schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Weet jij of de verlichting bug met Carplay en Maps is opgelost in V 3.8?
Met 3.5 en 3.7 zijn de kaarten van Google Maps en Apple Maps altijd in dark-mode, net alsof de verlichting van je auto altijd aan staat.
Helaas. Met 3.8 en AA op Auto nog steeds alleen maar donkere kaarten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:31
tiguan schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 06:28:
[...]

Oh dat weet ik dan weer niet. Ik heb zelf geen Tesla, alleen van horen zeggen dat ze vaak updates krijgen.
Klopt! 😊 Gemiddeld zo’n beetje om de twee weken. Wat dat betreft werkt het updateproces in de Tesla echt super soepel. Twee weken geleden heb ik de gefacelifte ID.4 besteld. Na twee jaar toch weer terug naar Volkswagen. De reden? De stoelen in de Tesla zijn echt niks voor mij. Al vermoed ik dat ik qua software (en updates) Tesla nog vaak ga missen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:54

Haan

dotnetter

iRinze schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:22:
[...]
De reden? De stoelen in de Tesla zijn echt niks voor mij. Al vermoed ik dat ik qua software (en updates) Tesla nog vaak ga missen 😅
Al vraag ik me soms of waar Tesla de prioriteiten heeft liggen, ik bedoel, je auto een scheet laten maken is niet super nuttig ofzo :')

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:51

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik heb de update ook aangeboden gekregen. Maar ik ben nu nog op vakantie. Als ik terugkom ga ik wel installeren, maar mijn auto is al uit de garantie. Komt er een storing dan ben ik benieuwd hoeveel moeite ik moet gaan doen om niet te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09 10:39
Will_M schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Ik ben overigens wel benieuwd of dat deze 'Shop Only Upgrade' door VW ook beschikbaar gesteld wordt aan de 'zwakkere' 125kW ID.3 Pure modellen en óf dat daar dus ook gewoon de 170kW drivetrain in gemonteerd wordt door VW (iemand met zo'n 125kW versie zou dat laatste moeten kunnen zien op de site van de rdw onder 'Motor en Milieu | Milieuprestaties | Netto maximumvermogen elektrisch').
Ik weet niet of je hier ooit nog antwoord op hebt gehad, maar ik kan je bevestigen hij staat niet in de shop..
Gister mijn ID.3 Pure Business/Black Edition lekker in ontvangst genomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:57
Ik heb nu wel erg veel pech met m’n ID3.

SOS module in storing.
Aanrijding door overstekend dier (rip), dus schade aan de bumper (kan er gelukkig mee rijden nog)
En nu krijg ik de tank/laadklep ook al niet meer open. Gelukkig heb ik nog wel wat range over. Maar lees hier en daar al dat die dus open gebroken moet worden. :’(

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 18-07-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:41
krakendmodem schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:43:
Ik heb nu wel erg veel pech met m’n ID3.

SOS module in storing.
Aanrijding door overstekend dier (rip), dus schade aan de bumper (kan er gelukkig mee rijden nog)
En nu krijg ik de tank/laadklep ook al niet meer open. Gelukkig heb ik nog wel wat range over. Maar lees hier en daar al dat die dus open gebroken moet worden. :’(
Zit er aan de binnenkant van de kofferbak niet ook een handmatige optie? Achter de bekleding rechts in de kofferbak. Al geprobeerd?

Balen man, van de aanrijding...

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:39

EDB

Pr088 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Zit er aan de binnenkant van de kofferbak niet ook een handmatige optie? Achter de bekleding rechts in de kofferbak. Al geprobeerd?

Nee, daar zit wel een nood ontgrendeling voor de laadkabel, niet voor de klep.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDB

EDB

Gisteravond toch maar de update 3.8 aangezet. Vanmorgen ontgrendelde de auto keurig terwijl ik naar de auto liep, dus keyless entry werkte nog.
Auto startte normaal op, lampje van de noodmodule gelukkig groen. Daarna nog enkele kleine updates (o.a. wagendocumentatie). Alleen de shop gaf aan dat er een verouderde versie was en ik had nog geen mogelijkheid om de nieuwe te downloaden.
Gelukkig is de update dus gewoon goed gegaan.
Volgens de tegel 3.8, volgens de systeeminformatie software versie 1771.

[ Voor 8% gewijzigd door EDB op 18-07-2025 10:08 ]

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Pr088 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Schijnbaar gaat de stelmotor van de stelmechanisme kapot, deze kun je niet van de binnenkant handmatig openen. Ik kwam bij de vw dealer en jongen pakte gelijk een schroevendraaier en stuk doek, hij gaf aan dat als de buitenklep ook weleens stuk gaat door die actie en moet er een nieuwe besteld worden die ook nog gespoten dient te worden. Gelukkig was dit bij mij niet het geval.

Hij had er handigheid in, dus vroeg komt dit vaak voor, monteur gaf aan dat ze elke dag wel een paar hadden, dit is niet alleen idx ding maar alle Volkswagens hebben dit probleem. Ik krijg sterk het vermoeden dat het een verdienmodel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:28

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

krakendmodem schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:43:
Kun je met een zuignap hard aan de klep trekken, zodat er mss van binnen iets afbreekt, maar je lakwerk aan de buitenkant in orde blijft? Dat scheelt spuitwerk en dus een hoop kosten?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 15:44
Hier een ID.3 First Edition net ge-update naar versie 3.8. Probleemloos gegaan (hoewel eerdere updates wel voor problemen gezorgd hebben). 154.152 km op de teller.

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-09 21:53

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

In de Maarten van Rossem podcast werd ‘reclame’ gemaakt voor de ID serie.
Al was de opmerking over dat de software slecht functioneerde bij mij niet zo slecht kon veel beter maar houtje touwtje klopt imo niet
YouTube: Het Eerste Kwart (2000-2024) Start bij 41:50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09 13:04
kisik schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:01:
[...]

Niet zo fijn. ID.3 of 4? Ik heb de indruk dat het voornamelijk (of uitsluitend?) ID.3 betreft met deze melding (want meer dan een melding is het niet volgens mij). Een software foutje dus. Hardware schijnt niet kapot te zijn.
Ik rij een ID.3 uit december 2020.

Overigens is de update zelf goed gegaan. De ID software tegel geeft ook 3.8 aan en er kwamen nog wat kleine updates achteraan.

De auto rijd ook prima met dit euvel. Je krijgt bij het instappen een melding dat er een storing is, er brandt continue een geel SOS lampje op je dashboard plus een rood lampje bij die SOS knop in het plafond.

Voor deze foutmelding heb ik een werkplaatsafspraak staan eind augustus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kisik
Sybr_E-N schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:26:
[...]

Ik rij een ID.3 uit december 2020.

Overigens is de update zelf goed gegaan. De ID software tegel geeft ook 3.8 aan en er kwamen nog wat kleine updates achteraan.

De auto rijd ook prima met dit euvel. Je krijgt bij het instappen een melding dat er een storing is, er brandt continue een geel SOS lampje op je dashboard plus een rood lampje bij die SOS knop in het plafond.

Voor deze foutmelding heb ik een werkplaatsafspraak staan eind augustus.
Van de ID feestboek pagina 2 uur geleden van VW zelf:

Dear ID. Community,
over the past few days, you have reported a malfunction notice from the SOS-module and we have requested your VINs with the intention of getting more information about this message.
🔎 In the course of the current ID. Software 3.8.1 update, we have only found this malfunction notice for older ID. models in which the backup-battery of the SOS-module is nearing the end of its life cycle. Compared to the total number of updates completed we have registered a relatively small number of vehicles with error messages from the SOS-module in the vehicle (lamp on the SOS-module lights up red).
👉 We ask the affected customers to take their vehicle to the workshop to have the backup-battery/ SOS-module checked to ensure that the backup battery/ SOS-module is functioning correctly.
👉 The costs for the verification of the malfunction notice appearing after the over-the-air update are not at your expense. Volkswagen will cover the check of the backup battery/ SOS-module and the repair including the replacement of the backup-battery by the workshop.
In the meantime, we are analyzing the causes that lead to the malfunction notice being triggered and are working on a solution.

N.B.: er staan verschillende reacties onder dat de dealers hier nog niet van weten....... Laten we er van uitgaan dat ze dat eind augustus wel doen dan.

[ Voor 4% gewijzigd door kisik op 18-07-2025 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
Hippe Lip schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:52:
[...]

Kun je met een zuignap hard aan de klep trekken, zodat er mss van binnen iets afbreekt, maar je lakwerk aan de buitenkant in orde blijft? Dat scheelt spuitwerk en dus een hoop kosten?
Schroevendraaier en doekje was voldoende. Werkplaats personeel had ‘m snel open. Er stond in augustus toch al een afspraak voor onderhoud, mogen ze dit ook mooi meenemen.

De komende week maar met ducktape rondrijden.

Kwam ook mensen tegen bij de dealer voor die SOS meldingen, meneer aan de balie had in ieder geval geen idee waardoor dat kwam. Minpuntje. Dus die gaan geld vragen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 14:22
krakendmodem schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Is dat ergens te vinden dat het netwerk via Vodafone gaat? Ik dacht eigenlijk dat het via KPN ging. Of dat die simkaart kan roamen op meerdere netwerken zoals Vodafone en KPN.

Ik dacht dat het verkeer uiteindelijk via Cubic Telecom verliep, die weer gebruikt maakt van iBasis (die weer van KPN is).

Anders maar eens de hotspot in de auto testen, zien we het snel genoeg. :)
Onlangs (7 juli) was mijn ID.4 ineens niet verbonden met internet. Bleek dat er een storing bij Vodafone was. Ik denk dat dat bewijs genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:30
Kun je (gratis) een afspraak bij de werkplaats maken voor de 3.8 upgrade of moet dit via OTA? Sinds de vorige upgrade naar 3.2 werkt m'n LTE module niet meer.

Misschien dat een upgrade naar 3.8 de module weer een schop kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05:55
Ik zag dat mijn navigatiesoftware nog de versie 25.1 heeft.
Enig idee waarom deze niet (meer?) geüpgrade word?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

R0b1 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:29:
Ik zag dat mijn navigatiesoftware nog de versie 25.1 heeft.
Enig idee waarom deze niet (meer?) geüpgrade word?
Het heeft een flinke tijd stilgestaan. Vanaf vorige maand weer op gang gekomen, eerst 25.5 en nu inmiddels op 25.6.
Auto niet online? Instellingen? Contract verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Op de website van OBDeleven lees ik dat de NextGen maar beperkt bruikbaar is voor een MY2024+ ID.3;
New Volkswagen Group (VAG) models from 2024 have updated security features (UNECE R155 and R156) to protect the car’s software. This new layer of protection, sometimes called “SFD2,” safeguards the car’s control units from unauthorized access, particularly for updates performed over the air (OTA).

Under these new security measures, OBDeleven can only fully communicate with the car's main diagnostic part – the gateway control unit. This means we can’t fully scan or interact with other control units as we do with other car models.
Zoekend op OBDeleven in dit forum kwam ik daar geen info over tegen.

Op dit moment wil ik alleen fouten uitlezen. Hoeveel ga ik missen omdat de ‘other controls units’ niet gescand kunnen worden? Nu wil ik met name een storing uitlezen omdat mijn laadlampje naast de het laadstopcontact op rood is gegaan.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0b1
EDB schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Het heeft een flinke tijd stilgestaan. Vanaf vorige maand weer op gang gekomen, eerst 25.5 en nu inmiddels op 25.6.
Auto niet online? Instellingen? Contract verlopen?
Contract! Valt dit soms onder WeConnect Plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

R0b1 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:46:
[...]

Contract! Valt dit soms onder WeConnect Plus?
Volgens mij wel. Heb zelf nog een contract tot mei volgend jaar voor Connect plus. Als dit bij jou is afgelopen zou je nog kunnen kijken naar het downloaden via de site van VW en dan via een USB stick naar jouw auto. Wellicht dat er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:19
Stapte uit bij de supermarkt en kreeg een melding van OTA update, gewoon op Installeren gedrukt en was binnen 5 min weer buiten dus kreeg een melding dat de update was geannuleerd.
Oke prima, alleen waar staat de optie om deze weer te installeren in het menu??

Onder software update staat niks, geen melding meer..
Echt wat is het OS van een Tesla toch 1000 x beter dan deze VW beta troep ontwikkeld door een %$^@%&^$.

[ Voor 5% gewijzigd door Samplex op 20-07-2025 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

EDB schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:56:
[...] Als dit bij jou is afgelopen zou je nog kunnen kijken naar het downloaden via de site van VW en dan via een USB stick naar jouw auto. Wellicht dat er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.
Waar is de software te downloaden? Ik ken dit van Hyundai en Kia, maar dat kan dus ook bij VW, om het dan zelf met stikkie in de auto te installeren?

<John O`Mill>

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
Vandaag de OTA 3.8 bij de ID.3 van mijn vrouw geïnstalleerd.

En helaas net als bij vele andere ID.3's de SOS module in storing na afloop.

Maar!
Dit is heel eenvoudig zelf op te lossen met OBD11.

1. Connect
2. Naar de Telematica Module
3. Basic settings
4. Resetting history of Emergency call battery
5. Opslaan
6. Fouten wissen
7. Auto op slot
8. 10 min wachten
9. Auto weer open en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyBcZsTE_4ItbLEX78U6cqHgbx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTTWrRfUHx6eo6HRwJxuQZ95.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:29
Samplex schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:02:
Stapte uit bij de supermarkt en kreeg een melding van OTA update, gewoon op Installeren gedrukt en was binnen 5 min weer buiten dus kreeg een melding dat de update was geannuleerd.

Echt wat is het OS van een Tesla toch 1000 x beter dan deze VW beta troep ontwikkeld door een %$^@%&^$.
Beetje overdreven reactie voor een software update die je zelf geannuleerd hebt niet??
De update zal vanzelf weer aangeboden worden.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

Hippe Lip schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:06:
[...]

Waar is de software te downloaden? Ik ken dit van Hyundai en Kia, maar dat kan dus ook bij VW, om het dan zelf met stikkie in de auto te installeren?
Ik heb ook even gekeken maar ik kan het ook niet vinden. Wel apart, heb vorig jaar contact gehad met een andere ID eigenaar die vertelde dat hij het op die manier had gefixt.
In het verleden zelf ook wel navi updates van VW op die manier gedaan maar dat was geen ID. Die pagina lijkt ook te zijn verdwenen.
Heb ik je mogelijk toch blij gemaakt met een dooie mus…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:54
[...]

Hier: https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/en/download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:09
Tesla is begonnen met de computer, de mechanica was eerst niks. Deuren sloten niet netjes, enorme kieren overal, alles kraakte. Alleen dat is in forse stappen verbeterd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Geen paniek! :)

Daar is een trucje voor om de update weer in beeld te krijgen:
1. Auto afsluiten en minimaal 15 minuten laten staan.
2. Auto openen, plaats nemen en de deuren dicht doen.
3. NIET op de rem trappen of de startknop onder de wisser handel indrukken.
4. Minstens 60 seconden wachten.
5. Startknop onder de wisser handel indrukken.
6. Rustig wachten tot alles is opgestart (Radio / Navigatie / rood bolletje rechtsboven zichtbaar).
7. Startknop indrukken om de auto weer uit te zetten.

Nu verschijnt een menu van waaruit de update gestart kan worden.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem

Ga naar menu met alle tegeltjes. Swipe naar Setup > systeeminformatie > Alle updates weergeven. Daar zie je dan alle updates die er nog zijn staan. (En, ook dat die opnieuw geïnstalleerd gaat worden na verlaten van de auto).

Of, ga een stukje rijden en start later de update opnieuw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 19:52
Vandaag voor het eerst écht geprofiteerd van elektrische auto, dynamisch energiecontract en het gratis (of in dit geval met vergoeding) laden.
28,2 kwh geladen tegen een vergoeding van 17,31. Dat is toch even leuk meegenomen :-). Toch jammer dat ik de accu niet meer leeg had :-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qmv3ofYiUzMu3BrDITCMuRCnLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3Xziz0cxWUEZH0OdDTAAXHD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

[...]

Wel een usb-stick van >30 gb gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Ik kreeg de melding dat de update 2 uur zou duren dus pas vrijdagavond de update gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Bij mij is de update zonder problemen verlopen gelukkig. ID.5 GTX 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:10
Had ook de SOS module error naar mijn update. Via Carscanner kon ik deze niet resetten.

De garage gelukkig wel. :)

Ik hade volgende errors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
75. Emergency Call and Communication Module75. Emergency Call and Communication Module
DTCs: 4
----------------------------
1644276 [0x1916F4]
B1916F4: Backup battery, Service life critical
Backup battery Service life critical
Status bits: 1
Priority: 4
Frequency: 1
Unlearning index: 255
Odometer: 129822 km
Date, time: 2025.07.17 18:39:17
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear
1644784 [0x1918F0]
B1916F2: Backup battery, flat
Battery Critical
Priority: 4
Unlearning index: 255
Date, time: 2025.07.17 18:39:17
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear
13893632 [0xD40000]
U140000: Function restriction, due to insufficient voltage
Functional restrictiondue to insufficient voltage
U140000: Function restriction, due to insufficient voltage
restriction due to undervoltage
Priority: 6
Unlearning index: 40
Date, time: 2025.07.18 07:57:23
Status: Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear
1375744 [0x14FE00]
U14FE00: Secure Onboard Communication, Signature inspection failed
SOK_signature_verification_failed
Priority: 1
Frequency: 3
Unlearning index: 40
Date, time: 2025.07.17 18:38:55
Status: Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear[b][/b]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Mijn leasecontract loopt binnenkort af en nu kan ik een nieuwe bestellen, maar ik kan ook mn ID4 uit 2021 kopen. Ik ben de eerste berijder van de auto en heb er werkelijk nog nooit problemen mee gehad.
Mn leasebedrag wordt dan een mobiliteitsbudget die helaas bruto wordt uitgekeerd.

Ik zou de auto dan kopen als ie 4,5 jaar oud is (met naar verwachting nog geen ton op de teller) dus ik kan de auto tot 8 jaar of 160.000 km gebruiken en dan nog garantie op de accu hebben.

Waar kan ik een overzicht krijgen/berekenen van de kosten van de ID4 ? Denk aan wegenbelasting, reservering voor onderhoud, banden en afschrijving. Electrakosten kan ik direct inzien bij mijn leasemij.

En wat zouden jullie doen ? Prive aanschaffen is wel een zeker risico. Aan de andere kant heb ik ongeveer 800 Euro budget per maand dus daar moet je wel iets van kunnen rijden.

Thanks !

[ Voor 11% gewijzigd door LastSamurai op 21-07-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:30
LastSamurai schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:56:
Mijn leasecontract loopt binnenkort af en nu kan ik een nieuwe bestellen, maar ik kan ook mn ID4 uit 2021 kopen. Ik ben de eerste berijder van de auto en heb er werkelijk nog nooit problemen mee gehad.
Mn leasebedrag wordt dan een mobiliteitsbudget die helaas bruto wordt uitgekeerd.

Ik zou de auto dan kopen als ie 4,5 jaar oud is (met naar verwachting nog geen ton op de teller) dus ik kan de auto tot 8 jaar of 160.000 km gebruiken en dan nog garantie op de accu hebben.

Waar kan ik een overzicht krijgen/berekenen van de kosten van de ID4 ? Denk aan wegenbelasting, reservering voor onderhoud, banden en afschrijving. Electrakosten kan ik direct inzien bij mijn leasemij.

En wat zouden jullie doen ? Prive aanschaffen is wel een zeker risico. Aan de andere kant heb ik ongeveer 800 Euro budget per maand dus daar moet je wel iets van kunnen rijden.

Thanks !
Op de anwb site kun je autokosten berekenen.

Heb zelf een id.3 uit 2020 die binnenkort ook uit de lease moet. Nog in dubio wat te doen. Aan de ene kant wel weer een kans om een ander merk te rijden. Maar blijft verder een heerlijke auto die nog genoeg kilometers kan maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
LastSamurai schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:56:

Thanks !
ID.4 is nu net in aanbieding in private lease via VW zelf, wellicht ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Kanter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Heb zelf een id.3 uit 2020 die binnenkort ook uit de lease moet. Nog in dubio wat te doen. Aan de ene kant wel weer een kans om een ander merk te rijden. Maar blijft verder een heerlijke auto die nog genoeg kilometers kan maken..
Thanks.

Ja, dat is precies ook mijn overweging. En misschien ook wat overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
yannienl schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:29:
[...]

ID.4 is nu net in aanbieding in private lease via VW zelf, wellicht ook een optie?
Weet ik niet. Wat zijn de voordelen van private lease boven business lease ? En dan zit ik met BKR en beperkingen op mn maximale hypotheek.

Ik heb een mob budget van 1000 euro bruto wat ongeveer 500 netto wordt en een besparing van 300 op de bijtelling, wat samen 800 euro per maand maakt.

Kosten per jaar
afschrijving € 3.200
brandstofkosten € 1.000
motorrijtuigenbelasting € 412
verzekering € 1.162
onderhoud € 1.121

totale kosten per jaar € 6.895

Budget € 9.600

Is dit realistisch, of reken ik mezelf rijk ?

*Rente weggelaten omdat ik geen geld hoef te lenen om de ID4 te kopen, rentederving zou kunnen maar valt met de huidige rentetarieven weg.
* Onderhoudskosten vind ik ook wel grof, auto is 1 keer voor een beurt geweest in vier jaar tijd.
* En ik moet controleren of Ayvens geen gekke dingen met de coulance van Pon heeft gedaan zoals afkopen

Blijft er toch elk jaar bijna 3K voor bassie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:22
Kanter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Kreeg ook al een mailtje van mijn lease-maatschappij om ID.3 over te kopen. Het lijstje is geworden
  • ID.3 overnemen.. Op basis van de km-stand denk ik dat ie tussen de 17.500 en 19.500 gaat kosten
  • Cupra Born 77kwh
  • BMW iX1 (inclusief richtingaanwijzer, werkgever heeft een goede deal met Alphabet, vandaar.)
  • Cupra Tavascan
Ik ga de ID.3 wel missen als ik hem eind november moet inleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door PB1983 op 21-07-2025 15:44 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
UTMachine schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:44:
[...]

Klopt, dat moet je heel goed uitzoeken. In mijn geval is het simpel, indien ik voor mobiliteitsbudget ga, dan kan ik nooit meer terug naar de leaseauto.
Oh nee, dat heb ik niet. Ik kan per direct terugschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
UTMachine schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:59:
[...]

Uiteindelijk is een leaseauto geen recht.
Klopt. Maar wel een arbeidsvoorwaarde. En best een grote. Dus de werkgever kan dat niet zomaar wegnemen. Daar zal een reden voor moeten zijn.

Maar we dwalen af.

Om on topic te blijven, de ID4 staat op No1 op mn shortlist. 2 de Enyaq en 3 De Polestar 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommelsch93
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-09 22:15
Met het warme weer van afgelopen tijd, krijg ik de luchttoevoer in de auto niet comfortabel. Welke instellingen ik ook kies, het blijft of te koud cq te hard blazen of het is te warm. Ik mis vooral het al-oude schuifje/wieltje waarmee je bij de meeste auto's de luchttoevoer per rooster kunt instellen.
Weet iemand een oplossing, bijvoorbeeld aftermarket roosters waarbij je wel de luchthoeveelheid kunt regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-09 22:48

Boy

www.byoscoop.nl

Dommelsch93 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:20:
Met het warme weer van afgelopen tijd, krijg ik de luchttoevoer in de auto niet comfortabel. Welke instellingen ik ook kies, het blijft of te koud cq te hard blazen of het is te warm. Ik mis vooral het al-oude schuifje/wieltje waarmee je bij de meeste auto's de luchttoevoer per rooster kunt instellen.
Weet iemand een oplossing, bijvoorbeeld aftermarket roosters waarbij je wel de luchthoeveelheid kunt regelen?
Superdom, maar dit doe je door het schuifje horizontaal te bewegen. Zo zet je m uiteindelijk ook dicht

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:43
LastSamurai schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:20:
[...]

Klopt. Maar wel een arbeidsvoorwaarde. En best een grote. Dus de werkgever kan dat niet zomaar wegnemen. Daar zal een reden voor moeten zijn.

Maar we dwalen af.

Om on topic te blijven, de ID4 staat op No1 op mn shortlist. 2 de Enyaq en 3 De Polestar 4.
Ik had ook de keuze tussen ID4 en Enyaq, maar mijn vrouw keurde de Enyaq af op het ronde dashboard (was onhandig met benen) en de stoelen. Toen was de keuze gemaakt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Dommelsch93 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:20:
Ik weet niet welke ID je rijdt, maar bij de Buzz heb ik de hoop opgegeven dat de luchtstroom ooit comfortabel wordt... Minimale stand is nog best hard (en waarom zijn er maar zo weinig standen? Mijn Golf 7 heeft er 10 of 12, en mijn Focus uit 2002 had er ook al 8} en alles boven stand 2 is bizar luid voor de hoeveelheid lucht die het produceert.

Om nog maar te zwijgen over de luchtverdeling over de roosters, de middenroosters lijken 80% van de stroom te krijgen, die nauwelijks herverdeeld wordt wanneer je die dichtzet. En omdat ze zo laag zitten kan ik ze niet een briesje net boven m'n hoofd laten maken, want dan blazen ze in m'n ogen.

Ik ben echt verbaasd dat dit zo op de markt gebracht is, in mijn Golf 7 heb ik echt 0 issues met de climate control, en daarvoor in m'n Focus uit 2002 (!) was het ook een stuk comfortabeler. Wanneer het weer het toelaat rij ik met de Buzz dan ook met de ramen (deels) open tot 60km/u.

/rant

Mocht je een betaalbare oplossing vinden hou ik me van harte aanbevolen :D

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
BdK9001 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:53:
[...]

Ik weet niet welke ID je rijdt, maar bij de Buzz heb ik de hoop opgegeven dat de luchtstroom ooit comfortabel wordt... Minimale stand is nog best hard (en waarom zijn er maar zo weinig standen? Mijn Golf 7 heeft er 10 of 12, en mijn Focus uit 2002 had er ook al 8} en alles boven stand 2 is bizar luid voor de hoeveelheid lucht die het produceert.

Om nog maar te zwijgen over de luchtverdeling over de roosters, de middenroosters lijken 80% van de stroom te krijgen, die nauwelijks herverdeeld wordt wanneer je die dichtzet. En omdat ze zo laag zitten kan ik ze niet een briesje net boven m'n hoofd laten maken, want dan blazen ze in m'n ogen.

Ik ben echt verbaasd dat dit zo op de markt gebracht is, in mijn Golf 7 heb ik echt 0 issues met de climate control, en daarvoor in m'n Focus uit 2002 (!) was het ook een stuk comfortabeler. Wanneer het weer het toelaat rij ik met de Buzz dan ook met de ramen (deels) open tot 60km/u.

/rant

Ik rij voor het eerst Volkswagen (ID.3) sinds een paar dagen en dat viel me inderdaad ook op, weinig standjes en dan is standje 1 al vrij hard..
Maar als ik het verdeel over raam, hoofd en voet, dan vind ik het prima te doen, heb je dat ook zo ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

yannienl schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Ik rij voor het eerst Volkswagen (ID.3) sinds een paar dagen en dat viel me inderdaad ook op, weinig standjes en dan is standje 1 al vrij hard..
Maar als ik het verdeel over raam, hoofd en voet, dan vind ik het prima te doen, heb je dat ook zo ingesteld?
Ik heb het meestal alleen op raam en dan stand 3, in de winter op raam en voet en stand 1 of 0 (er slaat op de snelweg meer dan genoeg lucht in de parafaan om luchtstroom te krijgen) en dan stoelverwarming op 1 of 2.

Grote nadeel van de Buzz is dat de roosters voor het raam zo ver weg zitten dat je die eigenlijk nauwelijks voelt.

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Is het levertijden docje niet meer toegankelijk? Ik meende dat ik er gisteren nog in kon neuzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
UTMachine schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:03:
[...]

Ik had ook de keuze tussen ID4 en Enyaq, maar mijn vrouw keurde de Enyaq af op het ronde dashboard (was onhandig met benen) en de stoelen. Toen was de keuze gemaakt :+
Inderdaad. Ik vind het 'raar' als een EV probeert op een ICE te lijken. De grille van de oude Enyaq is ook zoiets. En als je geen schakelpook oid nodig hebt dan kun je het interieur veel ruimtelijker maken. Maar niet zoals de Q4 die een uitstekend ding met de schakelschakelaar erop heeft.
De ID4 is wat dat betreft best een goed voorbeeld, uiterlijk te herkennen als EV en een ruim interieur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:40

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Leaseregelingen, thuis accu’s, dynamische stroomcontracten: allemaal off-topic. Mocht je reactie verdwenen zijn dan weet je waarom :)

Graag weer ontopic verder

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• theobe
  • Laatst online: 08-09 15:58
theobe schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:52:
[...]

Helaas is de uitlevering gister niet doorgegaan... Hij moest nog gepoetst worden. Voor het poetsen even door de wasstraat, maar daar is schade gemaakt |:( Voor de uitlevering dus eerst maar langs de schadehersteller.

Deze foto kreeg ik doorgestuurd van de dealer:
[Afbeelding]
Gister heb ik de ID.4 in ontvangst genomen, morgen ga ik 'm maar gelijk inwijden op vakantie naar Italie.
Maar wat een genot om in te rijden na 1,5 een plugin-hybride!
Wat wel een beetje wennen is de versnellingshendel. In het vorige model zat deze aan het kleine display vast. Nu dus aan de "ruitenwisser hendel".
Aan de linker hendel zit dus nu: knipperlicht functie, ruitenwisser achter + sproeier, ruitenwisser voor + sproeier en grootlicht functie. Wel een beetje veel wellicht voor 1 hendel. Het zal wel wennen.

Het grotere display tov van de vorige versie is een echte verbetering. Veel meer functies op het scherm waar je in 1x bij kan, zonder door menu's te moeten gaan.
Ik heb nog niet in het donker gereden, dus heb nog niet kunnen zien of de volume regeling nu wel verlicht is haha.

Ook het bereik lijkt een stuk beter, maar dan kan ook te maken hebben met de degradatie die ik had met de vorige ID4. Toen had ik al 140K op de teller staan na 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
@theobe

Hoorde van een collega dat hij pardoes weleens de handrem knop indrukt, snap ook niet helemaal waarom ze het anders gemaakt hebben bij de nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

flaskk schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:16:
@theobe

Hoorde van een collega dat hij pardoes weleens de handrem knop indrukt, snap ook niet helemaal waarom ze het anders gemaakt hebben bij de nieuwe versie.
En werkt die handrem dan werkelijk, ongeacht de snelheid? Bij Kia heb ik dat wel eens geprobeerd (op een zandweg) maar dan wordt de rem aangetrokken en meteen, voordat die echt begint te remmen, weer losgelaten.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Hippe Lip schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:54:
[...]
En werkt die handrem dan werkelijk, ongeacht de snelheid? Bij Kia heb ik dat wel eens geprobeerd (op een zandweg) maar dan wordt de rem aangetrokken en meteen, voordat die echt begint te remmen, weer losgelaten.
Volgens mij werkt het als noodremfunctie. Hij gaat dan piepen en lawaai maken en begint progressief te remmen zo lang je de knop ingedrukt hebt. Laat je de knop los, is de rem er ook meteen weer af. Tenzij je onder een bepaalde snelheid (zeg 5km/u) bent, dan gaat de rem er op en blijft er op. Ik kan me wel voorstellen dat dat vervelend gedrag geeft als je achteruit draait en vooruit wilt schakelen maar in plaats daarvan per ongeluk de handrem activeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:31
Hippe Lip schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:54:
[...]

Werkt in ieder geval bij 100 km/u. Weet ik uit eigen ervaring.... Je schrikt je te pletter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Laatst online: 12:50

f.h

Doet bij jullie die instructieboekje website van Volkswagen het nog?

Na het invullen van mijn VIN (idiote vereiste ook :| ) doet geen enkel onderwerp het meer en krijg ik dit in beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Trnq447WcqZU2lKIgayBi2MLQig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plpEoCMGbOlnsg6pFiW6oO69.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Via myvolkswagen.net doet die het overigens wel realiseer ik me net.

[ Voor 5% gewijzigd door f.h op 23-07-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
AlphaRomeo schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Volgens mij werkt het als noodremfunctie. Hij gaat dan piepen en lawaai maken en begint progressief te remmen zo lang je de knop ingedrukt hebt. Laat je de knop los, is de rem er ook meteen weer af. Tenzij je onder een bepaalde snelheid (zeg 5km/u) bent, dan gaat de rem er op en blijft er op. Ik kan me wel voorstellen dat dat vervelend gedrag geeft als je achteruit draait en vooruit wilt schakelen maar in plaats daarvan per ongeluk de handrem activeert.
De deur openen onder het rijden zorgt ook voor zoiets.
Ik probeerde met een aanhanger te manouvreren dus ik doe de deur open om de aanhanger goed te zien. Klapt die auto acuut de handrem erop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-09 22:48

Boy

www.byoscoop.nl

LastSamurai schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:09:
[...]

De deur openen onder het rijden zorgt ook voor zoiets.
Ik probeerde met een aanhanger te manouvreren dus ik doe de deur open om de aanhanger goed te zien. Klapt die auto acuut de handrem erop.
Dit heb ik niet meegemaakt, weet je zeker dat je niet te veel uit je auto leunde? Hij gaat namelijk naar P als de druk van de stoel af gaat

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Laatst online: 13:16
theobe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:22:
[...]

Gister heb ik de ID.4 in ontvangst genomen, morgen ga ik 'm maar gelijk inwijden op vakantie naar Italie.
Maar wat een genot om in te rijden na 1,5 een plugin-hybride!
Wat wel een beetje wennen is de versnellingshendel. In het vorige model zat deze aan het kleine display vast. Nu dus aan de "ruitenwisser hendel".
Aan de linker hendel zit dus nu: knipperlicht functie, ruitenwisser achter + sproeier, ruitenwisser voor + sproeier en grootlicht functie. Wel een beetje veel wellicht voor 1 hendel. Het zal wel wennen.

Het grotere display tov van de vorige versie is een echte verbetering. Veel meer functies op het scherm waar je in 1x bij kan, zonder door menu's te moeten gaan.
Ik heb nog niet in het donker gereden, dus heb nog niet kunnen zien of de volume regeling nu wel verlicht is haha.

Ook het bereik lijkt een stuk beter, maar dan kan ook te maken hebben met de degradatie die ik had met de vorige ID4. Toen had ik al 140K op de teller staan na 3 jaar.
Sinds 2 dagen heb in mijn id.4 (business pro). Ik moet aan dezelfde dingen wennen :)
Ik heb HUD, maar die vind ik qua informatie niet veel toevoegen ten op zichte van het schermpje boven je stuur. De AR functie vond ik heftig en druk, die heb ik gelijk uitgezet.
Mijn ergernis is de muziek die doorspeelt als je de auto uit zet en de portier opent. Dan duurt het nog 2 seconden voor de muziek uit gaat. Ik heb alle menu's (denk ik) doorlopen maar ik krijg dit niet aangepast.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

kisik schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:46:
[...]
N.B.: er staan verschillende reacties onder dat de dealers hier nog niet van weten....... Laten we er van uitgaan dat ze dat eind augustus wel doen dan.
Mijn ID.3 First uit 2020 heeft na 3.8 ook het ‘SOS’ probleem.

De plaatselijke dealer (van den Udenhout, Eindhoven) had er duidelijk nog nooit van gehoord.

Even langskomen om het een en ander te resetten was er niet bij, ik moet een werkplaats afspraak maken …

Ik ben redelijk klaar met voor dit soort onzin weer naar de dealer te moeten. Alsof mijn tijd gratis is …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

7o9 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:37:
[...]
Ik ben redelijk klaar met voor dit soort onzin weer naar de dealer te moeten. Alsof mijn tijd gratis is …
En de dealer is er redelijk klaar mee dat klanten denken dat ze zomaar binnen kunnen vallen en hun kostbare tijd met voorrang claimen. En dan ook nog klagen dat het drie maanden (of meer?) duurt voordat je een afspraak kunt maken voor een beurt.
Alsof hun tijd en personeel ongelimiteerd is.

Ik wil niet zozeer de dealer gelijk geven, maar jouw opmerking relativeren. Iedereen weet dat ze het druk hebben en we allemaal met personeelstekorten kampen.
Dat is de andere kant van het verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 23-07-2025 21:21 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommelsch93
Boy schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 00:41:
[...]

Superdom, maar dit doe je door het schuifje horizontaal te bewegen. Zo zet je m uiteindelijk ook dicht
Klopt, maar dan verander je alleen de richting van de uitstromende lucht, niet de hoeveelheid. Vaak wil je gewoon wat minder lucht uit één van de roosters en nu is het alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommelsch93
BdK9001 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:53:
[...]

/rant

Bij mijn ID3 (first, 2020) ervaar ik precies hetzelfde zoals jij beschrijft. Echt heel vervelend, ik snap idd niet dat de verwarming/ventilatie zo slecht te regelen is. Ik gebruik de auto-stand eigenlijk nooit omdat er dan vooral heel veel lucht uit de middenroosters komt. Bij verdeling over raam/midden/voeten is het te doen, maar comfortabel is het absoluut niet. Maar goed, verder is het een fijne auto en ben bang dat ik het met die ongelukkige ventilatie zal moeten doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Stefan1987 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:54:
[...]

Ik heb HUD, maar die vind ik qua informatie niet veel toevoegen ten op zichte van het schermpje boven je stuur.
Dat is toch precies wat een HUD moet zijn...basis info tonen recht voor je neus zodat je niet je blik van de weg hoeft te halen om op een schermpje achter je stuur te kijken.
Ik ben er erg blij mee en mis het inmiddels als ik in een andrre auto stap.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
Ooh vind wel meer onnodig irritant meeste kan ik wel mee leven nu. Alleen volume van de audio is echt bizar dat het een slider is maar niet traploos... Vooral met podcast net te zacht of te hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
7o9 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Mijn ID.3 First uit 2020 heeft na 3.8 ook het ‘SOS’ probleem.

De plaatselijke dealer (van den Udenhout, Eindhoven) had er duidelijk nog nooit van gehoord.

Even langskomen om het een en ander te resetten was er niet bij, ik moet een werkplaats afspraak maken …

Zie mijn post een paar pagina's terug. Als je OBD11 hebt, eerst zelf even proberen. Op zeker dat het lukt. In een kwartiertje is het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Firstconnection schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 00:25:
[...]

Zie mijn post een paar pagina's terug. Als je OBD11 hebt, eerst zelf even proberen. Op zeker dat het lukt. In een kwartiertje is het opgelost.
De dealer(s) kun je hier vaak niet eens op 'afrekenen'. De monteurs daar zouden écht niets liever willen dan jou én ALLE andere klanten direct helpen (en die jongens daar weten vaak ook écht wel HOE)..... Probleem is meer dat VW én de importeur dit soort updates ineens 'triggeren' en dat er daarna een shitload aan werkzaamheden bij de dealers op volgt.

Ik kom persoonlijk overigens met m'n VW's al jaren zonder klachten op de Wekkerstraat in Eindhoven sinds dat Lichtstad niet meer bestaat als officieel VW dealer (met daartussen nog een korte tussenstop in Son en Breugel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

Hippe Lip schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:20:
[...]

En de dealer is er redelijk klaar mee dat klanten denken dat ze zomaar binnen kunnen vallen en hun kostbare tijd met voorrang claimen. En dan ook nog klagen dat het drie maanden (of meer?) duurt voordat je een afspraak kunt maken voor een beurt.

Ik wil niet zozeer de dealer gelijk geven, maar jouw opmerking relativeren. Iedereen weet dat ze het druk hebben en we allemaal met personeelstekorten kampen.
Prima verhaal, maar dat is de niet kern van mijn ‘klacht’.

Volkswagen veroorzaakt dit zelf met een update die ze blijkbaar onvoldoende getest hebben. Als het eenvoudig met ODB11 opgelost kan worden zouden ze moeten zorgen dat dit dit ook OTA kan.

De dealer (waar ik voor regulier onderhoud tevreden over ben) komt met een standaard verhaal en heeft blijkbaar nog nooit van dit probleem gehoord. Ik zou hopen dat binnen Volkswagen en hun netwerk dit soort bevindingen ook gecommuniceerd worden.

Sterker nog, vanwege het lampje krijg ik een automatische mail met ‘tips’. Het specifieke lampje staat er niet eens bij en de helft van de lampjes is voor een auto met een verbrandingsmotor.

Het is allemaal zo knullig.

Het is jammer dat VW dit veroorzaakt en de dealer het mag oplossen. Ik begrijp best dat de dealer daar helemaal niet op zit te wachten en beperkte beschikbaarheid heeft, meer nog in de zomervakantie periode. Ik verwacht geen voorrang, wel om serieus genomen te worden.

Ik heb geen last van dit lampje, dan maar geen SOS module. Alleen jammer dat die tekst zo dominant op de display staat maar dat went ook wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
@7o9

Is dat de persoon achter de balie die net doet of hij van niks weet, of is het de monteur, want krijg sterk het vermoeden dat service personeel vooral moet laten voorkomen dat jou probleem echt heel uitzonderlijk is.

Want dat was bij mij alle gevallen zo, vraag je het vervolgens de monteur die je verder helpt krijgt je het antwoord, Ja dit probleem hebben we dagelijks.

Denk dat ze op die manier de klanten geen "voer" willen geven om buiten de garantie dingen gratis moeten oplossen, want als het vaak voorkomt is het een ontwerpfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Laatst online: 13:16
ArjoK schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:29:
[...]

Dat is toch precies wat een HUD moet zijn...basis info tonen recht voor je neus zodat je niet je blik van de weg hoeft te halen om op een schermpje achter je stuur te kijken.
Ik ben er erg blij mee en mis het inmiddels als ik in een andrre auto stap.
Eens dat de HUD dit moet zijn. Ik had het in mijn mazda voorheen ook. Alleen bij de ID.4 zit de HUD net boven het display op je stuur in hetzelfde blikveld. Het voelt enorm alsof ik daarom 2 x naar dezelfde informatie zit te kijken.
Ik had dan liever gehad dat het schermpje boven het stuur meer te personaliseren was (bijvoorbeeld welke muziek er speelt + batterij status), en dat de HUD snelheid + navigatie toont

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

flaskk schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:41:
@7o9

Is dat de persoon achter de balie die net doet of hij van niks weet, of is het de monteur, want krijg sterk het vermoeden dat service personeel vooral moet laten voorkomen dat jou probleem echt heel uitzonderlijk is.

Want dat was bij mij alle gevallen zo, vraag je het vervolgens de monteur die je verder helpt krijgt je het antwoord, Ja dit probleem hebben we dagelijks.

Denk dat ze op die manier de klanten geen "voer" willen geven om buiten de garantie dingen gratis moeten oplossen, want als het vaak voorkomt is het een ontwerpfout.
Een monteur heb ik nog niet gesproken, ik heb in eerste instantie een vraag gesteld via de website dus dat zal iemand van receptie/sales zijn die antwoordt.

Ik heb volledig vertrouwen in de monteurs en hun kwaliteiten maar dan moet je eerst wel zo ver komen.

Dit zou denk ik de 4e keer zijn dat ik mijn auto moet inleveren voor een handmatige update of andere terugroepactie. Het is vlak bij en zo veel tijd kost het me ook weer niet maar het wordt allemaal wel als vanzelfsprekend gezien dat de fabrikant dit mag veroorzaken en niet verantwoordelijk is voor de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0b1
Hippe Lip schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:20:
[...]

Dit moeten ze gewoon direct oplossen. Diezelfde dealer had er ook geen enkel probleem mee deze auto’s te verkopen.

Onzin om een afspraak te moeten maken om maanden te wachten voor een software bug dat in 10 min met OBD te fixen is. Schandalig zelfs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kisik
@7o9

......

Dat dus. Zo heb ik moeten betalen voor het vervangen van de koppelstangen na 42K KM (buiten de garantieperiode), terwijl dit heel erg vaak voorkomt. Koppelstangen afgebroken bij een ID? Nee, nooit eerder van gehoord. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Paul_84
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:04
Sinds een paar weken heb ik een laadprobleem met mijn ID.4 First (2021 met bijna 200k km).
Ongeveer één op de tien keer herkent de laadpaal niet dat de stekker ook daadwerkelijk in de auto zit.
Gevolg: het laden start niet. En overstappen naar een andere paal maakt geen verschil.

Wat wél lijkt te helpen: de auto op slot doen, een uurtje wachten... en dan werkt alles weer alsof er niks aan de hand is.

Op zich geen ramp als ik thuis of op werk laad, maar als ik straks op vakantie ga, zie ik het al voor me: stress bij de laadpaal. Iemand enig idee wat hier speelt? Is er misschien een zekering die ik kan loshalen om het laadsysteem te resetten?

Oh ja: ik krijg geen foutmelding in de auto. En na het inpluggen wordt de stekker netjes vergrendeld, dus dat deel lijkt prima te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Nu online
_Paul_84 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:36:
Sinds een paar weken heb ik een laadprobleem met mijn ID.4 First (2021 met bijna 200k km).
Ongeveer één op de tien keer herkent de laadpaal niet dat de stekker ook daadwerkelijk in de auto zit.
Gevolg: het laden start niet. En overstappen naar een andere paal maakt geen verschil.

Wat wél lijkt te helpen: de auto op slot doen, een uurtje wachten... en dan werkt alles weer alsof er niks aan de hand is.

Op zich geen ramp als ik thuis of op werk laad, maar als ik straks op vakantie ga, zie ik het al voor me: stress bij de laadpaal. Iemand enig idee wat hier speelt? Is er misschien een zekering die ik kan loshalen om het laadsysteem te resetten?

Oh ja: ik krijg geen foutmelding in de auto. En na het inpluggen wordt de stekker netjes vergrendeld, dus dat deel lijkt prima te gaan.
Geen vuil of stenen in de kabel of stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 15:44
Even een update n.a.v. versie 3.8. Ik heb het gevoel dat de GOM (Guess-o-Meter), oftewel de indicatie rijbereik, zich anders gedraagt dan in de vorige versies. Ik lijk althans meer range te hebben, of hij verwerkt mijn lagere verbruik sneller door in de range. Ik rijd nu gemiddeld met 13.9 kWh / 100 km, en heb nu bij 80% lading tussen de 280-300km range (afhankelijk van temperatuur).

Nu 154.603 km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANPlqoOiv1LcSpRrk1QoAalL364=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zZvVbqJYhOr5cysPn8g7FYNR.png?f=fotoalbum_large

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:02
@7o9

Eens.
Ik heb kort geleden via chat en aan de telefoon gevraagd hoe het komt dat ik op 3.2 zit en inmiddels al 3.8 uitgerold wordt. Hadden ze nog nooit van gehoord. Ze wisten niet eens dat er een versie 3.2 of 3.8 bestaat.

(gezien de problemen met 3.8 ben ik er wel blij mee)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
Mijn laadklep gaat wederom niet open... om gek van te worden, alle dingen geprobeerd duwen en ramen, aan en uit heel snel niks...

Echt waardeloos systeem.

Heeft iemand hier zelf die vergrendeling ingebouwd ? Ziet er niet moeilijk uit, alleen juiste onderdeel nummer vinden is weer een drama bij VW.. iemand maybe een onderdeel nummer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:19
Cyclonic schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:18:
Mijn laadklep gaat wederom niet open... om gek van te worden, alle dingen geprobeerd duwen en ramen, aan en uit heel snel niks...

Echt waardeloos systeem.

Heeft iemand hier zelf die vergrendeling ingebouwd ? Ziet er niet moeilijk uit, alleen juiste onderdeel nummer vinden is weer een drama bij VW.. iemand maybe een onderdeel nummer?
Originalteil bei VW für 35,31€
Produkt Nr. 8V0862159B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Cyclonic schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:18:

Echt waardeloos systeem.

Er staan op YouTube filmpjes waar mensen met een credit card oid het staande palletje mechanisch naar beneden drukken zodat het sluit haakje rond gaat draaien en de klep los komt.
Weet niet of je ooit hebt bekeken hoe die sluiting werkt? Als je er op drukt gaat deze draaien en komt de vergrendeling los.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:09
_Paul_84 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:36:

Zet de vergrendelmotor in de auto de kabel wel vast? Bij mijn ID.4 is die motor vervangen, vorig jaar vlak voor de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
AvK schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:12:
[...]

Er staan op YouTube filmpjes waar mensen met een credit card oid het staande palletje mechanisch naar beneden drukken zodat het sluit haakje rond gaat draaien en de klep los komt.
Weet niet of je ooit hebt bekeken hoe die sluiting werkt? Als je er op drukt gaat deze draaien en komt de vergrendeling los.
Eens proberen, heb je een link naar het filmpje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
Ronvgs schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:59:
[...]

Originalteil bei VW für 35,31€
Produkt Nr. 8V0862159B
Thx _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:02
Inmiddels rijd ik een half jaar een ID4. Al verschillende storingen gehad, tankklep moest gefixed worden, onlangs zijn accucellen vervangen en nu moeten de parkeersensoren voor vervangen worden. Krijg de hele tijd de melding schoonmaken :/

Hiervoor drie jaar Audi gereden. We gaan binnenkort de markt op voor een privé auto. Een VAG product gaat het in ieder geval niet worden.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Cyclonic schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:44:
[...]

Eens proberen, heb je een link naar het filmpje ?
He, zelf even wat zoek woorden intypen op YT.... Kom je er 100 tegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:29
AvK schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:11:
[...]

He, zelf even wat zoek woorden intypen op YT.... Kom je er 100 tegen.
Wees dan zo galant om een voorbeeld link te sturen in plaats van alleen lompe opmerkingen plaatsen. Dat is 1, niet nodig en 2 niet bevorderlijk voor de sfeer in het topic.

*sowieso

Pagina: 1 ... 375 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.