Ghehe, ik heb net een hack in de VW app gevonden. Ik heb sinds vorig najaar geen betaald abonnement meer voor de app functionaliteit. De app laat dan geen range of percentage meer zien. Máár: als je een route gaat plannen kun je wel de startlading zien. Met andere woorden: ik kan mijn percentage via een work around gewoon opvragen.
Je had het goed, bedankt voor de tip (en weer wat geleerd; nooit geweten dat er meer dan 2 soorten koudemiddel bestaan en dat R744 speciale apparatuur vereist).ReseT schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:59:
[...]
Bij mij was die gewoon leeg. Bij jou ook het geval? Wanneer is die voor het laatste gevuld? Ik heb het 4,5jaar gebruikt voordat ik dacht dat het leeg was.
Geef aan dat je r744 koelmiddel hebt bij de garage. Niet elke universeel garage heeft dat vulmiddel. En bij VW dealer is het servicebeurt 20 euro goedkoper dan r1234y.
Gaat ongeveer 430gr in als die leeg is.
Wel een paar weken verder, maar hij koelt weer
Zou je je SoC niet op kunnen vragen als je je Volkswagen account toevoegt in Home Assistant dan? Wat blijkbaar stuurt de auto die info dan wel. Dan kan je ten alle tijde in HA zien wat je laadpercentage is.AlphaRomeo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:06:
Ghehe, ik heb net een hack in de VW app gevonden. Ik heb sinds vorig najaar geen betaald abonnement meer voor de app functionaliteit. De app laat dan geen range of percentage meer zien. Máár: als je een route gaat plannen kun je wel de startlading zien. Met andere woorden: ik kan mijn percentage via een work around gewoon opvragen.
Misschien wel. Ik heb (nog) geen home automation draaien dus kan het niet voor je testen. 🙂zjeeraar84 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:19:
[...]
Zou je je SoC niet op kunnen vragen als je je Volkswagen account toevoegt in Home Assistant dan? Wat blijkbaar stuurt de auto die info dan wel. Dan kan je ten alle tijde in HA zien wat je laadpercentage is.
Voor mij hoef je het niet te testen, ik heb al HA draaien met de Volkswagen integratie, maar ik heb een abonnement, en moet de auto toch inleveren voor het abonnement verloopt.AlphaRomeo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:54:
[...]
Misschien wel. Ik heb (nog) geen home automation draaien dus kan het niet voor je testen. 🙂
Ik heb ook geen abonnement meer - echter laat op een ophone de widget gewoon nog het accu percentage zien.AlphaRomeo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:06:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NdDV9CKR8e0IMNTaLEDcrg22.jpg?f=user_large)
Klopt inderdaad, dat heb ik dan niet goed gelezen. Meende dat hier te lezen maar dat geldt niet voor EV's. Jammer, auto is 3+ jaar oud dus valt er dan buiten.EDB schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:28:
[...]
Is hier volgens mij al eerder benoemd maar volgens mij is de 4 jaars garantie helaas niet voor EV’s.
Ik wist niet eens dat er een widget was, maar op Android werkt die helaas ook niet zonder abonnement lijkt het. Er staat alleen een info icoon met de tekst 'not available'.R0b1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:21:
[...]
Ik heb ook geen abonnement meer - echter laat op een ophone de widget gewoon nog het accu percentage zien.
[Afbeelding]
Ik wist ook niet dat er een widget was.AlphaRomeo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:50:
[...]
Ik wist niet eens dat er een widget was, maar op Android werkt die helaas ook niet zonder abonnement lijkt het. Er staat alleen een info icoon met de tekst 'not available'.
Werkt bij mij op Android wel prima. Nja redelijk, moest hem zelf verversen om de juiste lading te zien. ID.3 van 12/2020, start lease in augustus 2021. Hoe lang is zo'n abbo geldig normaal? Want bij mij werkt alles nog prima in de apl.
*sowieso
Ja, dat kan ook als je er genoeg vertrouwen in hebt, ik heb daar vooral tijdens een vakantie geen zin in, en wil gewoon de navigatie(incl laadstops volgen) en me niet zorgen hoeven maken of ik de volgende laadstop wel ga halenkisik schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:55:
[...]
Alleen op Waze, gewoon net als vroeger doen ik diesel aan het verbranden was. Als je nog 100km bereik hebt, opletten op de volgende en eventueel daarachter liggende tank (en tegenwoordige dus ook altijd gewoon laad-) mogelijkheid. Waze geeft geen laadstops, want ook geen data-uitwisseling met de auto. In de instellingen kan je wel aangeven dat je EV rijdt, maar daar heb ik nog niet echt een voordeel van gezien nog. Ik rijd de Autoroute du Soleil en iedere stop kan je tanken, laden, vocht tot je nemen en vocht weer aftappen. Frisbee op de hoedenplank voor een beetje beweging bij het laden met de kids en dan weer gas op die lolly en door. Vorig jaar dacht ik goedkoop van Tesla naar Tesla te rijden trouwens. Dit was a-relaxed. Iedere keer een volgende laadstop op de route plannen en iedere keer de snelweg af naar een industrieterrein, hotel of winkelcentrum. Dat was een mislukt experiment. Liever wat meer betalen.
De VW navi is leuk wel helemaal verbonden met de auto, maar doet niks nuttigs met dat voordeel tov andere navi's en verder rare strapatsen onderweg.
@Termy , ik krijg opeens een flashback bij je ondertitel(compleet offtopic), maar er was ergens rond de jaren 2000 een GoT RTCW clan, waarin ik(en vele anderen), maar ook iemand zat met de naam "Terminator" en de ondertitel "valt er nog wat te fraggen", kudos als je al 25 jaar dezelfde ondertitel hebt
[ Voor 9% gewijzigd door Rev! op 11-07-2025 00:17 ]
Muffe geur ontstaat doordat er schimmel omdat de vocht achterblijft ind de airco. Gebruik je airco constant of af je (net als ik) alleen als het nodig is, zet een paar minuten voor je stopt je airco uit,Termy schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:49:
Heeft iemand hier al eens zelf de airco gereinigd? Er is nu een licht muffige geur te ruiken zodra ik de auto/airco start dus dat wil ik graag verhelpen. Online vind ik dat je reiniger in de lucht inlaat moet spuiten maar de bus met aircomeuk die ik heb specificeert dat je de condenser moet inspuiten (heb het ook gebruikt voor de airco in huis). Aangezien het schuim is zie ik niet hoe de intake inspuiten gaat helpen voor de condenser.
Moet ik gewoon wat anders kopen om het via de lucht intake te doen of kan ik makkelijk bij de condenser? Deze link suggereert dat de condenser voorin achter de bumper zit maar geen idee of ik daar bij kan. Op iFixit zie ik hoe ik de motorkap open maak en dan lijkt er een goed stuk plastic boven de condenser te zitten dat niet zomaar weg kan.
Op YouTube zijn wat filmpjes , hebben bij de golf van mijn zoon ook geholpen.
Vorige week hadden we een situatie die wel apart was; ik had de auto nog in de achteruit staan en mijn vrouw plugde m in. Auto ging gelijk met een schok naar P 😅
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Schrikken zeker, maar wel goed dat dit er is! Hoeveel benzine slangen er jaarlijks blijven zitten omdat mensen wegrijden terwijl hij nog in de tank zit........Boy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:07:
Vorige week hadden we een situatie die wel apart was; ik had de auto nog in de achteruit staan en mijn vrouw plugde m in. Auto ging gelijk met een schok naar P 😅
Dit snap ikniki_lauda schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:06:
[...]
Muffe geur ontstaat doordat er schimmel omdat de vocht achterblijft ind de airco. Gebruik je airco constant of af je (net als ik) alleen als het nodig is, zet een paar minuten voor je stopt je airco uit,
Op YouTube zijn wat filmpjes , hebben bij de golf van mijn zoon ook geholpen.
Ik heb de climate control standaard aan staan. Ik ga er eigenlijk van uit dat het slim genoeg is om zelf droog te blazen naderhand. De auto is al 4,5 jaar oud dus dat ik nu pas iets licht muffigs ruik geeft wel aan dat het niet zo'n enorm probleem is. De airco in huis die standaard de binnenunits nat laat was een veel groter probleem.
@Rev! Dat zal ik dan zijn ja
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Even een praktisch vraagje, past de laadkabel in dat kleine vak in de bodem in de achterbak van de ID.3?
Ik bedoel dan niet de dubbele laadbodem..
Bedoel je daar waar de verbanddoos en de bandenhulpset zit?yannienl schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:55:
Even een praktisch vraagje, past de laadkabel in dat kleine vak in de bodem in de achterbak van de ID.3?
edit: hier is het iemand gelukt:

edit2: blijkbaar werkt de IMG tag niet meer helemaal jofel, dan maar hier de url: https://www.topgear.com/s...iles/2024/06/IMG_3333.jpg
bron: https://www.topgear.com/l...s/volkswagen/id3/report-3
[ Voor 35% gewijzigd door DonJunior op 11-07-2025 11:03 ]
*sowieso
Bij mij ligt hij daar altijd in. Maar mijn auto werd geleverd met een krik maar geen banden afdichtmiddel oid.yannienl schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:55:
Dus in het vakje ligt dus alleen de hoes met krik, verbandtasje en de laadkabel. Aangezien ik vrijwel altijd thuis laad (met vaste kabel) en anders bij een snellader sta, moet ik waarschijnlijk het stof er af blazen mocht ik ‘m ooit gebruiken.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar
Ik kreeg een mooi tasje erbij, dus daar zit de kabel in en deze hangt vast in de kofferbak.EDB schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:09:
[...]
Bij mij ligt hij daar altijd in. Maar mijn auto werd geleverd met een kruk maar geen banden afdichtmiddel oid.
Dus in het vakje ligt dus alleen de hoes met kruk, verbandtasje en de laadkabel. Aangezien ik vrijwel altijd thuis laad (met vaste kabel) en anders bij een snellader sta, moet ik waarschijnlijk het stof er af blazen mocht ik ‘m ooit gebruiken.
Ik zie overigen dat anderen erg inventief zijn met het wegstoppen van de laadkabel in de 'frunk':

https://www.reddit.com/r/...he_mennekes_cable_in_the/
*sowieso
Ik kan helaas de link niet openen:DonJunior schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:16:
[...]
Ik kreeg een mooi tasje erbij, dus daar zit de kabel in en deze hangt vast in de kofferbak.
Ik zie overigen dat anderen erg inventief zijn met het wegstoppen van de laadkabel in de 'frunk':
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/wQCaaIdz5sfHe9VWD3cgPYJ0.png?f=fotoalbum_large)
Edit: kan inmiddels je foto’s al zien.
Het zou mooi zijn als iemand eens een mal zou maken zodat je een soort kunststof bak in de frunk plaatst waar je dan wat beter spullen kwijt kunt. Er is tenslotte echt wel wat ruimte voorin.
[ Voor 9% gewijzigd door EDB op 11-07-2025 11:23 ]
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar
Wordt het daar niet warm en zo?DonJunior schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:16:
[...]
Ik kreeg een mooi tasje erbij, dus daar zit de kabel in en deze hangt vast in de kofferbak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben alles even lekker aan het uitzoeken voordat mijn ID.3 woensdag geleverd wordt
Daar is al ooit naar gekeken maar voor de ID.3 schijnt het op de één of andere manier, met een voor mij nog onbekende rede, niet (goed?) mogelijk te zijn. Voor de ID.4 / 5 & 7 is er wel zo'n aftermarket 'bak' beschikbaar.EDB schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:18:
[...]
Ik kan helaas de link niet openen:
[Afbeelding]
Edit: kan inmiddels je foto’s al zien.
Het zou mooi zijn als iemand eens een mal zou maken zodat je een soort kunststof bak in de frunk plaatst waar je dan wat beter spullen kwijt kunt. Er is tenslotte echt wel wat ruimte voorin.
https://www.frunk.at/shop/
In die ruimte onder de laadvloer bij een ID.3 past de meegeleverde laadkabel overigens 'ruim' tenzij je, net zoals ik, alle optie-pakketten en accessoires aangevinkt hebt.... Die ruimte wordt dan grotendeels in beslag genomen door de subwoofer van het Harman Kardon Audiosysteem. Bij de ID.7 is die ruimte sowieso al groter dus daar past die kabel nog wel met exact diezelfde subwoofer, voor de ID.4 en 5 durf ik het niet te zeggen omdat ik daar de resterende ruimte nog nooit bekeken heb.
Één ruimtebesparend voordeel bij het aanvinken van alle opties is dan wel weer dat je géén bandenreparatiesetje met bijbehorende compressor meegeleverd krijgt, daar heb je in dat geval verder ook niets aan vanwege de 20" Run-Flat' banden....
:strip_exif()/f/image/P7kCeFjIRS0gJlADSTyiNVqY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Will_M op 11-07-2025 12:33 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Nee ik heb volgens die Bjorn Nyland de poormans ID3 Pure Business besteld haha dus geen subwoofer..Will_M schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:29:
[...]
Daar is al ooit naar gekeken maar voor de ID.3 schijnt het op de één of andere manier, met een voor mij onbekende rede, niet (goed?) mogelijk te zijn. Voor de ID.4 / 5 / 7 is er wel zo'n aftermarket 'bak' beschikbaar.
In die ruimte onder de laadvloer bij een ID.3 past de meegeleverde laadkabel ruim in tenzij je, net zoals ik, alle optie-paketten aangevinkt hebt.... Die ruimte wordt dan grotendeels in beslag genomen door de subwoofer van het Harman Kardon Audiosysteem. Die ruimte is bij de ID.7 sowiewso al groter dus daar past die kabel nog wel met een subwoofer, voor de ID.4 en 5 durf ik het niet te zeggen omdat ik daar de resterende ruimte nog nooit bekeken heb.
Ik kom van een fiat 500e en deze was tijdelijk in aanbieding, zelfde maandelijks bedrag in de lease
Mijn ID3 is destijds ook afgeleverd met de zelfdichtende banden maar na het banden debacle zijn er destijds door de garage Bridgestone Turanza eco onder gekomen die volgens mij niet zelfdichtend / runflat zijn.Will_M schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:29:
[...]
Daar is al ooit naar gekeken maar voor de ID.3 schijnt het op de één of andere manier, met een voor mij nog onbekende rede, niet (goed?) mogelijk te zijn. Voor de ID.4 / 5 & 7 is er wel zo'n aftermarket 'bak' beschikbaar.
In die ruimte onder de laadvloer bij een ID.3 past de meegeleverde laadkabel overigens 'ruim' tenzij je, net zoals ik, alle optie-paketten aangevinkt hebt.... Die ruimte wordt dan grotendeels in beslag genomen door de subwoofer van het Harman Kardon Audiosysteem. Die ruimte is bij de ID.7 sowiewso al groter dus daar past die kabel nog wel met diezelfde subwoofer, voor de ID.4 en 5 durf ik het niet te zeggen omdat ik daar de resterende ruimte nog nooit bekeken heb.
Één ruimtebesparend voordeel bij het aanvinken van alle opties is dan wel weer dat je géén bandenreparatiesetje met bijbehorende compressor meegeleverd krijgt, daar heb je in dat geval verder ook niets aan vanwege de 20" Run-Flat' banden....
[Afbeelding]
Conclusie in mijn geval: geen zelfdichtende banden en ook geen vulmiddel / compressor. Maar wel een krik!
In het najaar ben ik aan 2 nieuwe voorbanden toe, dan maar weer de runflats laten monteren.
Makkelijk.yannienl schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:55:
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nou, even iets minder geluk met onze ID.3 en de werkplaats.markimarc schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:06:
Mijn vriendin heeft vanochtend onze ID.3 1st naar de dealer weggebracht, en ze verwachten er 3 volledige werkdagen mee bezig te zijn.
Wat ze gaan checken:
- Achterstel loshalen en de homokineet fixen
- Rubbers opnieuw invetten
Ze had ook meteen gevraagd of ze de ID software kunnen updaten van 3.7 naar 3.8, en dit gingen ze ook meenemen.
Ook hebben we een leenauto meegekregen; Een relatief nieuwe ID.3 (mei 2024).
Ondanks dat dit nog een versie op software 3.5 is, merken we wel een flink verschil in range tussen onze ID.3 1st. (De berekende range was rond de 440km met een volle lading)
Naast een flink groter scherm en range, konden we niet veel andere dingen spotten. Software is net zo snel traag als de onze.
Ondanks dat bij het inleveren van de auto nog duidelijk de problemen (specifiek het tikkende geluid) werd doorgenomen, hebben ze dit niet gefixt.
De monteur gaf aan dat hij een krakend geluid uit de stoel had verholpen. (?)
Uiteraard niet mee akkoord gegaan, en we hebben de leenauto weer mee terug gekregen.
Maandag gaan ze weer naar onze ID.3 kijken, en horen we verder.
Wel blij dat ze het serieus oppakken, en dat we (kosteloos) een leenauto meekrijgen. Maar je eigen auto rijdt toch wat prettiger. ;-)
Volgens mij ligt het aan dat het zicht van de camera tijdelijk belemmert wordt door vocht/condens. Het logo oppoetsen heb ik niet geprobeerd:-). Ik heb het alleen sochtends gehad en iedere keer na 1 of 2 minuten ofzo.dhd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:46:
[...]
Ook voorgehad.
Eventjes de sensor vooraan (Volkswagen logo) oppoetsen hielp bij mij
[ Voor 5% gewijzigd door Gecko123 op 11-07-2025 17:05 ]
Hier ook na de update dit probleem. Is het nog opgelost of moet je echt naar de werkplaats hiervoor?Sandrioni schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:34:
Iemand al de 3.8 update geinstalleerd? Installatie werd gisteren gepushed (kon hem installeren vanuit het Goodbye scherm). So far so good, maar deze update heeft wel mijn SOS functie gesloopt. Brandt nu constant een SOS lampje met de melding dat ik 'een werkplaats op moet zoeken'. Heeft er iemand een quick fix wat ik nog kan proberen, want het lijkt me stug dat dit hardware-matig stuk is gegaan.
Waar kun je trouwens zien dat het versie 3.8.1 betreft? Ik vind allerlei getalletjes, maar niet specifiek 3.8.1.
[ Voor 8% gewijzigd door tiguan op 11-07-2025 18:22 ]
Het versienummer zou je moeten gaan kunnen zien onder de tegel 'ID. Software' welke gewoon direct in het hoofdmeu te vinden istiguan schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:22:
[...]
Hier ook na de update dit probleem. Is het nog opgelost of moet je echt naar de werkplaats hiervoor?
Waar kun je trouwens zien dat het versie 3.8.1 betreft? Ik vind allerlei getalletjes, maar niet specifiek 3.8.1.
Voor dat SOS Module deel: Trek "Zekering 19" even los en laat je auto een uurtje staan. Na het terugplaatsen van die zekering heb je veel kans dat ook die SOS module weer normaal doorstart (bij voldoende 4G bereik).
Nieuw id4 probleem
De auto wilt niet meer sluiten
Bij verlaten auto gaat hij niet meer in slot en zelfs met de sleutel wilt hij de auto niet meer vergrendelen
Iemand dit,al meegemaakt? Of een oplossing
Dit is toch echt de meest buggy auto die ik ooit heb gehad
Bij verlaten auto gaat hij niet meer in slot en zelfs met de sleutel wilt hij de auto niet meer vergrendelen
Veel kans dat er nu érgens één van je 'deuren' toch nog niet helemaal goed dicht zit. Op dat moment weigert de auto inderdaad, volledig terecht overigens, te vergrendelen.davidvz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:36:
Nieuw id4 probleem
Onder "één van die deuren" horen dus ook de kofferklep, het tankklepje en de motorkap!!! Loop ze daarom allemaal maar even na en gooi ze écht dicht (in geval van het tankklepje: Rustig DICHT drukken na het opnieuw openen!!).
Ik kom hier even ‘buurten’ voor (oudere) vrienden om de hoek met een ID.3 (zelf rijd ik IONIQ 5 na 5 jaar e-Niro). Die ID.3 is zo’n 4 jaar oud en geeft de laatste tijd de vreemdste problemen.
Om maar twee recente voorbeelden te noemen:
1. Ze hadden een paar weken geleden een infotainment dat een totaal eigen leven ging leiden (rondtollend, zeiden ze) en dat vonden ze gevaarlijk om mee te rijden: het leidt zo af! De garage heeft ernaar gekeken (duurde eindeloos) en stelde voor om het hele infotainnentsysteem te vervangen voor ca. 4000 euro. Niet gedaan; het bleek even later weer tot rust gekomen.
2. Gisteren kwamen ze bij de auto (staat binnen) en bleek de airco spontaan vol aan te zijn gegaan. Lijkt al een tijd te hebben gedraaid, want de dag ervoor was de auto geladen tot 80% en nu zat er maar 78% in. Toen ze gingen rijden liep de temperatuur tot "hi" op! De garage heeft nu geen tijd…
Ze zijn ten einde raad en vinden de garage en de ID.3 langzamerhand steeds onbetrouwbaarder en krijgen er schoon genoeg van.
Ik heb zeker 10 pagina’s terug gelezen hier, maar kom dit soort heftige dingen hier niet tegen. Daarom wil ik hier eens luisteren naar jullie reacties.
Ik verdenk de 12V accu. Ik heb het in het verleden (zelf en van anderen) meermaals meegemaakt dat een 12V accu die tegen zijn eind loopt vreemde, onverklaarbare problemen en storingen kan geven. Ik stelde voor om de accu te vervangen (liefst door een AGM-accu), maar de garage zegt dat een nieuwe accu niet nodig is.
Het vervelende is dat zo’n accu in een EV nooit flink belast wordt. Je ziet z’n einde daarom niet aankomen zoals bij een ICE.
Wat denken jullie hier? Iemand met gelijksoortige heftige problemen?
Iemand hier die problemen had die met een nieuwe 12V accu opgelost werden?
1. Ze hadden een paar weken geleden een infotainment dat een totaal eigen leven ging leiden (rondtollend, zeiden ze) en dat vonden ze gevaarlijk om mee te rijden: het leidt zo af! De garage heeft ernaar gekeken (duurde eindeloos) en stelde voor om het hele infotainnentsysteem te vervangen voor ca. 4000 euro. Niet gedaan; het bleek even later weer tot rust gekomen.
2. Gisteren kwamen ze bij de auto (staat binnen) en bleek de airco spontaan vol aan te zijn gegaan. Lijkt al een tijd te hebben gedraaid, want de dag ervoor was de auto geladen tot 80% en nu zat er maar 78% in. Toen ze gingen rijden liep de temperatuur tot "hi" op! De garage heeft nu geen tijd…
Ze zijn ten einde raad en vinden de garage en de ID.3 langzamerhand steeds onbetrouwbaarder en krijgen er schoon genoeg van.
Ik heb zeker 10 pagina’s terug gelezen hier, maar kom dit soort heftige dingen hier niet tegen. Daarom wil ik hier eens luisteren naar jullie reacties.
Ik verdenk de 12V accu. Ik heb het in het verleden (zelf en van anderen) meermaals meegemaakt dat een 12V accu die tegen zijn eind loopt vreemde, onverklaarbare problemen en storingen kan geven. Ik stelde voor om de accu te vervangen (liefst door een AGM-accu), maar de garage zegt dat een nieuwe accu niet nodig is.
Het vervelende is dat zo’n accu in een EV nooit flink belast wordt. Je ziet z’n einde daarom niet aankomen zoals bij een ICE.
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 12-07-2025 00:13 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Staat geoptimaliseerd accu gebruik wel aan? Dan blijft de 12v op spanning dacht ik. Ik zou inderdaad eerst eens andere accu proberen, dat zijn de kosten niet.Hippe Lip schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:08:
Ik kom hier even ‘buurten’ voor (oudere) vrienden om de hoek met een ID.3 (zelf rijd ik IONIQ 5 na 5 jaar e-Niro). Die ID.3 is zo’n 4 jaar oud en geeft de laatste tijd de vreemdste problemen.
Dat is een voorbarige conclusie na 10 pagina's teruglezen op een topic van 1494 pagina's.Hippe Lip schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:08:
..
Ik heb zeker 10 pagina’s terug gelezen hier, maar kom dit soort heftige dingen hier niet tegen.
Waarom zeg ik dit? Omdat alles wat je benoemt al wel meerdere keren voorbij is gekomen in dit topic. Maar inderdaad, niet in de laatste tien pagina's omdat men het wederom nodig vond om verbruikscijfers te delen.
Hoe dan ook, het multimediasysteem mag vervangen worden.
Is bij mij ook allemaal voorgevallen, vandaar dat ik 100% zeker weet dat het in dit topic beschreven is.
Zo ging het bij mij er aan toe:
YouTube: VW ID3, Temperature AI
YouTube: VW ID3, bootloop
YouTube: VW ID3, steering wheel buttons having their own party..
..en nog wel meer gedonder. Bij mij begint op dit moment de achteruitrij camera te haperen (valt soms ineens op zwart tijdens het naar achter rijden). Maar dat terzijde.
*sowieso
@DonJunior Ik moest meteen aan jouw ervaringen denken idd
.
Overigens krijg ik hier al erg lang af en toe zwart beeld van de achterruitcamera. Lijkt niet erger of beter te worden.
Gisteren heb ik trouwens eindelijk de ruitenwissers vervangen (door de in dit topic vaakgenoemde Bosch Aerotwins, 2xAP30U voor en A284H achter) en de ramen/spiegels goed schoongemaakt en behandeld met nextzett waterafstotend spulletje. Ik vond de nieuwe wissers erg veel lijken op de originele maar er zal wel een subtiel verschil in zitten of zo. Het niet-rubberen gedeelte is iig wel wat anders. Symmetrisch ipv asymmetrisch. Sowieso was de achterwisser helemaal platgedrukt naar 1 kant waardoor ik wel snapte waarom het een hels kabaal maakte.. Droog was het allemaal geruisloos dus ik ben benieuwd naar de eerste regen
.
Tijdens de werkzaamheden viel me ook op dat een klepje boven het kenteken voor niet helemaal aangedrukt lijkt te zijn. Trapezium-vormig plastic. Iemand enig idee wat dit is en hoe dit los/vast te maken? Ik heb een foto maar kan die nu even niet handig invoegen
.
Overigens krijg ik hier al erg lang af en toe zwart beeld van de achterruitcamera. Lijkt niet erger of beter te worden.
Gisteren heb ik trouwens eindelijk de ruitenwissers vervangen (door de in dit topic vaakgenoemde Bosch Aerotwins, 2xAP30U voor en A284H achter) en de ramen/spiegels goed schoongemaakt en behandeld met nextzett waterafstotend spulletje. Ik vond de nieuwe wissers erg veel lijken op de originele maar er zal wel een subtiel verschil in zitten of zo. Het niet-rubberen gedeelte is iig wel wat anders. Symmetrisch ipv asymmetrisch. Sowieso was de achterwisser helemaal platgedrukt naar 1 kant waardoor ik wel snapte waarom het een hels kabaal maakte.. Droog was het allemaal geruisloos dus ik ben benieuwd naar de eerste regen
Tijdens de werkzaamheden viel me ook op dat een klepje boven het kenteken voor niet helemaal aangedrukt lijkt te zijn. Trapezium-vormig plastic. Iemand enig idee wat dit is en hoe dit los/vast te maken? Ik heb een foto maar kan die nu even niet handig invoegen
M.b.t. punt 2: in de app kan ingesteld zijn dat de auto gaat climatiseren ( koelen of verwarmen) wanneer de auto wordt ontgrendeld. Je geeft aan dat de auto binnen stond (en dus mogelijk niet op slot). Dit zou de oorzaak kunnen zijn en dan doet de auto keurig wat er wordt gevraagd. Even instellingen in de app checken.Hippe Lip schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:08:
Iemand deze hack al geprobeerd?Will_M schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:30:
[...]
Het versienummer zou je moeten gaan kunnen zien onder de tegel 'ID. Software' welke gewoon direct in het hoofdmeu te vinden is![]()
Voor dat SOS Module deel: Trek "Zekering 19" even los en laat je auto een uurtje staan. Na het terugplaatsen van die zekering heb je veel kans dat ook die SOS module weer normaal doorstart (bij voldoende 4G bereik).
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
@flaskk Tja, dat zou je zeggen. Maar als de garage zegt dat dit nix uithaalt en ik hier (nog) geen reacties krijg dat dit een oplossing voor hen heeft betekend, dan is het weer zondegeld.flaskk schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 01:05:
[...]
Staat geoptimaliseerd accu gebruik wel aan? Dan blijft de 12v op spanning dacht ik. Ik zou inderdaad eerst eens andere accu proberen, dat zijn de kosten niet.
Lastige keuze.
<John O`Mill>
@DonJunior Dank voor uitgebreid antwoord. Dat ziet er idd ook niet best uit. is bij jou het multimediasysteem vervangen? Onder garantie of zelf betaald?DonJunior schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:19:
[...]
Dat is een voorbarige conclusie na 10 pagina's teruglezen op een topic van 1494 pagina's.
Waarom zeg ik dit? Omdat alles wat je benoemt al wel meerdere keren voorbij is gekomen in dit topic. Maar inderdaad, niet in de laatste tien pagina's omdat men het wederom nodig vond om verbruikscijfers te delen.
Hoe dan ook, het multimediasysteem mag vervangen worden.
Is bij mij ook allemaal voorgevallen, vandaar dat ik 100% zeker weet dat het in dit topic beschreven is.
Zo ging het bij mij er aan toe:
YouTube: VW ID3, Temperature AI
YouTube: VW ID3, bootloop
YouTube: VW ID3, steering wheel buttons having their own party..
..en nog wel meer gedonder. Bij mij begint op dit moment de achteruitrij camera te haperen (valt soms ineens op zwart tijdens het naar achter rijden). Maar dat terzijde.
Dit is nu juist zo’n lastige beslissing, want het kost een hoop geld, maar de vraag is dan of het een jaar later niet wéér zover kan zijn en dit wéér vervangen moet worden?
Bij jou dus nog nix gevonden dat de bron van je ellende bleek, begrijp ik. Ik kan me voorstellen dat eigenaren hier echt wanhopig van kunnen worden.
Lastige keuzes, lastige keuzes…
<John O`Mill>
@EDB Goeie suggestie, ware het niet dat deze mensen het niet zo hebben op geavanceerde technische zaken (wat dat betreft zijn alle moderne auto’s een ramp voor zulke mensen en dat wordt alleen maar erger). In het verleden hebben ze dat zeker niet ingesteld en dat gaan ze ook zeker niet doen, juist bang dat ze vergeten het uit te zetten en/of dat het een (voor hun gevoel) eigen leven gaat leiden.EDB schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:20:
[...]
M.b.t. punt 2: in de app kan ingesteld zijn dat de auto gaat climatiseren ( koelen of verwarmen) wanneer de auto wordt ontgrendeld. Je geeft aan dat de auto binnen stond (en dus mogelijk niet op slot). Dit zou de oorzaak kunnen zijn en dan doet de auto keurig wat er wordt gevraagd. Even instellingen in de app checken.
Dit punt sluit ik dus uit als mogelijke oorzaak. Maar dank voor het meedenken.
<John O`Mill>
Jawel, Mediasysteem is vervangen (door leasemaatschappij betaald) en toen was de ellende wel opgelost hoor. Alleen nu komen er weer andere dingen te vervelen (de achteruitrij camera staat natuurlijk los van het mediasysteem)Hippe Lip schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:59:
[...]
@DonJunior Dank voor uitgebreid antwoord. Dat ziet er idd ook niet best uit. is bij jou het multimediasysteem vervangen? Onder garantie of zelf betaald?
Dit is nu juist zo’n lastige beslissing, want het kost een hoop geld, maar de vraag is dan of het een jaar later niet wéér zover kan zijn en dit wéér vervangen moet worden?
Bij jou dus nog nix gevonden dat de bron van je ellende bleek, begrijp ik. Ik kan me voorstellen dat eigenaren hier echt wanhopig van kunnen worden.
Lastige keuzes, lastige keuzes…
Ik heb gewoon een maandagochtend model, laten we het daar op houden
Overigens geen idee waar die 4000 euro vandaan komt? Ik herinner mij dat ik een factuur van rond de 1900 heb gezien destijds.
*sowieso
Hmm, dat geeft hoop.DonJunior schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:10:
[...]
Jawel, Mediasysteem is vervangen (door leasemaatschappij betaald) en toen was de ellende wel opgelost hoor. Alleen nu komen er weer andere dingen te vervelen (de achteruitrij camera staat natuurlijk los van het mediasysteem)
Daar hebben deze mensen het ook al over.Ik heb gewoon een maandagochtend model, laten we het daar op houden

Heb je die factuur nog of is daar aan te komen? Die factuur zal ex. BTW geweest zijn, maar dan nog is het verschil wel groot…Overigens geen idee waar die 4000 euro vandaan komt? Ik herinner mij dat ik een factuur van rond de 1900 heb gezien destijds.
<John O`Mill>
Ik zou het voor de zekerheid gewoon even checken. Het kan per abuis zijn aangezet of, ook niet ongewoon, na een update ineens zijn veranderd terwijl het zelf nooit is aangezet.Hippe Lip schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:02:
[...]
@EDB Goeie suggestie, ware het niet dat deze mensen het niet zo hebben of geavanceerde technische zaken (wat dat betreft zijn alle moderne auto’s een ramp voor zulke mensen en dat wordt alleen maar erger). In het verleden hebben ze dat zeker niet ingesteld en dat gaan ze ook zeker niet doen, juist bang dat ze vergeten het uit te zetten en/of dat het een (voor hun gevoel) eigen leven gaat leiden.
Dit punt sluit ik dus uit als mogelijke oorzaak. Maar dank voor het meedenken.
Succes.
ID. Software 3.8 voor m’n ID.3 1st staat klaar. Vanavond maar eens proberen of dit goed gaat
.
Fingers crossed
Fingers crossed
En inmiddels alweer op 25.6. Na een lange tijd van stilstand beginnen de navi updates kennelijk weer op gang te komen.EDB schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:36:
Het heeft even geduurd maar de laatste navi versie staat er weer op.
[Afbeelding]
Na 2.5 maand wachten op onze 2022 ID.3 hebben we toch een vervangwagen meegekregen. De terugroepactie voor de HV accu duurt wel erg lang, Volkswagen heeft nu problemen met de calibratie ervan. De verkoper waar we de ID.3 gekocht hebben verhuurt ook EV's en daar hebben we voor nu een Cupra Born met de grote batterij mee. Hij gaat zelf 3 weken op verlof en wilde niet dat we zonder vervoer zaten. De bedrijfswagen van de vriendin is al ingeleverd dus een maand op hun kosten rijden is prima.
Van wat hij zelf van de Volkswagen garage begrepen had zijn er nu problemen met de calibratie waardoor de totale range nu zo'n 100km weergeeft bij 100% lading. Er werden in juni al 2 modules vervangen en die bleken defect waardoor er 2 nieuwe besteld waren. Die werden maandag geplaatst maar dus nog steeds problemen.
Van wat hij zelf van de Volkswagen garage begrepen had zijn er nu problemen met de calibratie waardoor de totale range nu zo'n 100km weergeeft bij 100% lading. Er werden in juni al 2 modules vervangen en die bleken defect waardoor er 2 nieuwe besteld waren. Die werden maandag geplaatst maar dus nog steeds problemen.
Kijk even naar mijn contributies in dit topic. Ik heb hetzelfde meegemaakt en mijn infotainment systeem is compleet vervangen onder garantie.Hippe Lip schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:08:
@Kwadwo45Kwadwo45 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:36:
[...]
Kijk even naar mijn contributies in dit topic. Ik heb hetzelfde meegemaakt en mijn infotainment systeem is compleet vervangen onder garantie.
Dat doorlezen probeer ik, maar ik heb nog niet alle (bijna) 1500 pagina’s doorgenomen
Hoe oud was je auto toen dat (onder garantie) vervangen werd en hoe lang geleden was dat?
<John O`Mill>
Achter het Volkswagen zit de afstandsradar voor de Adaptive cruise controlGecko123 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:04:
[...]
Volgens mij ligt het aan dat het zicht van de camera tijdelijk belemmert wordt door vocht/condens. Het logo oppoetsen heb ik niet geprobeerd:-). Ik heb het alleen sochtends gehad en iedere keer na 1 of 2 minuten ofzo.
Nu in staat geweest de foto op tweakers te krijgen:
:strip_exif()/f/image/50v9n5Iictz4te3mi2Rmjr9w.jpg?f=fotoalbum_medium)
Iemand enig idee welk ding dit is dat een beetje uitsteekt en hoe dat weer goed te krijgen? Het zit dus net boven het kenteken aan de voorkant.
Volgens Gemini 2.5 Pro is dit waar je een metalen oog in kan schroeven om afgesleept te worden en is het klepje er slechts om dat te verbergen. Morgen maar eens proberen het aan te drukken of los te maken en opnieuw te installeren.
:strip_exif()/f/image/50v9n5Iictz4te3mi2Rmjr9w.jpg?f=fotoalbum_medium)
Iemand enig idee welk ding dit is dat een beetje uitsteekt en hoe dat weer goed te krijgen? Het zit dus net boven het kenteken aan de voorkant.
Volgens Gemini 2.5 Pro is dit waar je een metalen oog in kan schroeven om afgesleept te worden en is het klepje er slechts om dat te verbergen. Morgen maar eens proberen het aan te drukken of los te maken en opnieuw te installeren.
[ Voor 17% gewijzigd door Termy op 12-07-2025 22:06 ]
Helaas. Kennelijk heeft Gemini geen verstand van auto’s.Termy schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:27:
Nu in staat geweest de foto op tweakers te krijgen:
[Afbeelding]
Dit is het klepje voor het sleepoog :
:strip_exif()/f/image/Zt84zBm48wh47Tlt0QjLIAF7.jpg?f=fotoalbum_large)
Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
LOL. Ik heb het verteld dat de ronde voor het sleepoog is (het was zg een parkeersensor toen ik daar naar vroeg) en nu ik aangeef dat de ronde juist het sleepoog is beweert het dat de andere de radar verbergt. Zover ik weet zit dat achter het VWlogo dus dit schiet idd niet echt op. Zg omdat de ID.3 afwijkt vanKrlGl schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:30:
[...]
Helaas. Kennelijk heeft Gemini geen verstand van auto’s.
Dit is het klepje voor het sleepoog :
[Afbeelding]
Jij enig idee wat er achter de klep boven je kenteken zit? In jouw foto dus niet het zwarte maar het grijze klepje erboven.
@dhd Ja, precies, achter het VWlogo, maar dat is dus niet wat ik bedoel. Ik bedoel het duidelijk afgetekende klepje boven het stukje zwart boven het kenteken op de foto van @KrlGl.
Tuur al tijdje naar de foto maar wat bedoel je precies? Iets midden boven de kentekenplaat? Niet een Camera?
@flaskk De afdekklep boven het kenteken zit niet helemaal lekker maar ik weet niet hoe cruciaal het is wat daar achter zit. Op de foto van KrlGl is de naad goed te zien. Geel kenteken -> zwart stukje klep -> grijs stukje klep. Bij mij is dat grijze stukje klep dus wat niet helemaal strak erin zit. Het staat een beetje naar buiten. Bij mij zijn beide stukjes klep ook dezelfde kleur ipv grijs/zwart zoals bij KrlGl.
@Termy
Achter dat klepje zit o.a de optionele front camera van het 360o camerabeeld. Zo te zien heb jij geen 360o camera’s omdat er dan een uitstulping en een klein stukje van de lens zichtbaar op die klep aanwezig had moeten zijn.
:strip_exif()/f/image/wmOWbTTN8YUGlJubpMmFJHbq.jpg?f=fotoalbum_large)
.....En dus schijnbaar ook nog de 'radarmodule' voor ACC, gezien de info hieronder
De 360o frontcamera staat in het plaatje uit de link van @DonJunior overigens nog als "Not Installed"
Achter dat klepje zit o.a de optionele front camera van het 360o camerabeeld. Zo te zien heb jij geen 360o camera’s omdat er dan een uitstulping en een klein stukje van de lens zichtbaar op die klep aanwezig had moeten zijn.
:strip_exif()/f/image/wmOWbTTN8YUGlJubpMmFJHbq.jpg?f=fotoalbum_large)
.....En dus schijnbaar ook nog de 'radarmodule' voor ACC, gezien de info hieronder
De 360o frontcamera staat in het plaatje uit de link van @DonJunior overigens nog als "Not Installed"
[ Voor 69% gewijzigd door Will_M op 13-07-2025 13:43 ]
Achter dat klepje zit de radar sensor. Bij alle andere VWs zit deze achter het logo maar niet bij de ID series.Termy schreef op zondag 13 juli 2025 @ 00:32:
[...]
..
Jij enig idee wat er achter de klep boven je kenteken zit? In jouw foto dus niet het zwarte maar het grijze klepje erboven.
bron:As shown in the schematic above the packaging of the sensor on the ID.3 is different from all other VW cars. In the ID.3 the sensor is hidden behind a dedicated sensor panel above the front number plate.
https://evflux.pro/id3-sensors/
*sowieso
“Update mislukt. Probeer het later opnieuw. “krakendmodem schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:59:
ID. Software 3.8 voor m’n ID.3 1st staat klaar. Vanavond maar eens proberen of dit goed gaat.
Fingers crossed
Kon er misschien mee te maken hebben dat de accu onder de 30% lading zat. Dus nu nogmaals de update gestart met 80% charge.
Zie geen voortgang op het schermpje, dus je kan er niet echt van op aan wat die auto aan het doen is. En die UI om de update te starten is erg buggy. Gebeurde gewoon niets wanneer je “update installeren” aantikte. Na even heen en weer rijden op de parkeerplaats vervolgens wel. Dus.
[ Voor 12% gewijzigd door krakendmodem op 13-07-2025 09:25 ]
Zijn er hier eigenaren van een ID in glacier white die succes hebben met het zelf herstellen van steenslag?
Oh, hilarisch, dan heb ik nu Gemini zitten gaslightenDonJunior schreef op zondag 13 juli 2025 @ 02:01:
[...]
Achter dat klepje zit de radar sensor. Bij alle andere VWs zit deze achter het logo maar niet bij de ID series.
[...]
bron:
https://evflux.pro/id3-sensors/
Maar goed, dan is het wel relevant dat dat goed dicht zit lijkt me. Toch maar even proberen te fixen.
Ik heb idd geen 360 camera op m'n 1st plus.
Edit: even zitten prutsen en nu zit ie weer goed aangedrukt
[ Voor 6% gewijzigd door Termy op 13-07-2025 11:03 ]
Ik startte de update met ongeveer 25% accu, dat zou geen probleem moeten zijn dan.krakendmodem schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:22:
[...]
Kon er misschien mee te maken hebben dat de accu onder de 30% lading zat. Dus nu nogmaals de update gestart met 80% charge.
Inmiddels installatie afgerond. Met als bekende probleem: De SOS module die nu in storing is. Hield de Facebook groep van de Volkswagen ID al een beetje in de gaten, dus kijk er niet van op. Misschien vanavond maar even de zekering eruit. En anders zoekt de dealer het maar uit. (Die zullen blij zijn met deze updates).tiguan schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:19:
[...]
Ik startte de update met ongeveer 25% accu, dat zou geen probleem moeten zijn dan.
Systeem geeft trouwens nog vrolijk ID software 3.7 aan. Bijzonder. Inmiddels 3.8
Is het bij jouw ID.3, na het trekken van 'zekering 19', nog goed gekomen met de S.O.S. module?tiguan schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:19:
[...]
Ik startte de update met ongeveer 25% accu, dat zou geen probleem moeten zijn dan.
@Will_M Volgens mij heeft het niet geholpen. Ik heb op advies van een Youtube filmpje expres de auto even op slot gedaan en een tiental minuten gewacht met weer terugplaatsen van de zekering. Vervolgens na het terugplaatsen weer de auto een paar minuten op slot gedaan.
Ik moet binnenkort toch voor een servicebeurt naar de garage, kunnen ze dit ook gelijk meenemen neem ik aan.
Ik moet binnenkort toch voor een servicebeurt naar de garage, kunnen ze dit ook gelijk meenemen neem ik aan.
@EDBEDB schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:40:
Al tijden last van een knipperend scherm (het grote scherm) in onze 2021 ID.3. Soms weken geen last en dan opeens weer 4 seconden zwart gevolgd door een kort oplichtend scherm. Dat blijft dan de rest van de dag zo doorgaan, altijd de volgende dag weer verdwenen. Infotainment rebooten heeft geen zin omdat alles gewoon blijft werken (ook de sliders blijven gewoon werken).
Afgelopen vrijdag de VW dealer maar eens gebeld en tot mijn verassing kon ik de auto vandaag al brengen.
Vanmiddag een telefoontje van de garage dat ze het scherm gaan vervangen en dat deze inmiddels is besteld in Duitsland. Auto blijft dus nog even bij de garage staan. Gelukkig valt dit onder garantie!
Nu maar hopen dat het scherm snel binnen komt en, nog veel belangrijker, dat het probleem dan is opgelost.
Begrijp ik goed dat je een nieuw scherm hebt gekregen en dat dit 100% onder garantie vervangen is in je (toen) 3 jaar oude auto?
En is alleen het scherm vervangen of het hele infotainmentsysteem?
<John O`Mill>
Hoe werkt de communicatie tussen app en auto bij de ID.3? Communiceren die rechtstreeks met elkaar of communiceert de auto met de servers (van VW) en communiceert de app ook met die servers?
Die vrienden zagen in de app naceen 80% volgeladen auto die op slot stond de accu naar 78% zakken om daarna stabiel te blijven.
Kan het dan zijn dat de auto stopte met communiceren en dat er daarom geen verdere daling in de app te zien was?
En dan nog de vraag hoe de accu 2-3% per etmaal kan verliezen als die op slot in de eigen garage staat…
Die vrienden zagen in de app naceen 80% volgeladen auto die op slot stond de accu naar 78% zakken om daarna stabiel te blijven.
Kan het dan zijn dat de auto stopte met communiceren en dat er daarom geen verdere daling in de app te zien was?
En dan nog de vraag hoe de accu 2-3% per etmaal kan verliezen als die op slot in de eigen garage staat…
<John O`Mill>
De auto is door mij gebruikt gekocht met 2 jaar garantie vandaar. Alleen het scherm is vorig jaar vervangen, niet het hele systeem. Vwb communicatie: geen idee maar volgens mij gaat alles via de VW servers (en die liggen er nog wel eens uit).Hippe Lip schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:59:
[...]
@EDB
Begrijp ik goed dat je een nieuw scherm hebt gekregen en dat dit 100% onder garantie vervangen is in je (toen) 3 jaar oude auto?
En is alleen het scherm vervangen of het hele infotainmentsysteem?
Percentages in de app wisselen hier ook wel. Bijvoorbeeld geparkeerd met 70%, dan een koude of juist warme periode en dan komt er soms een ander percentage in beeld. Op het moment dat ik vervolgens instap kan dat ook weer wat afwijken, nooit veel.
Afgelopen week de eerste APK gehad, geen centje pijn. 45 euro voor de keuring en het advies om binnenkort de voorbanden te vervangen. Hebben kennelijk al wat droogtescheuren (Bridgestone Turanza Eco). Datum code van deze banden is week 42, 2020. De banden zitten er al een paar jaar onder (zijn er na de problemen met de originele banden ondergekomen).
[ Voor 17% gewijzigd door EDB op 13-07-2025 16:41 ]
De auto communiceert 'continue' (lees: met kleine intervallen) middels een EIGEN M2M verbinding (en dus ook een eigen E-SIM) met de servers van VW middels een 'eigen' virtuele provider. In NL loopt deze communicatie over het Vodafone netwerk dus als Vodafone een verstoring heeft dan heeft je auto daar automatisch ook last van. De App op je telefoon verbind vervolgens over het netwerk van je eigen provider naar de serveromgeving van VW. Dit kan dus ook middels WiFi over een eigen netwerk met internetconnectivity op het moment dat je géén 'mobiel 4G / 5G bereik' met je eigen mobiele apparaat hebt.Hippe Lip schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:58:
Hoe werkt de communicatie tussen app en auto bij de ID.3? Communiceren die rechtstreeks met elkaar of communiceert de auto met de servers (van VW) en communiceert de app ook met die servers?
Aangaande de Accu status en het verloop daarvan: Het lijkt het er op dat die auto z'n '0-punt / 100-punt' qua calibratie niet meer goed op orde heeft. Laat die mensen die auto eens een keer tot 100% volladen middels AC-Laden (dus gewoon thuis óf middels een publieke 11kW lader). Daarna léég rijden tot ruim onder de 10% en vervolgens weer naar volledig vol (naar 100%) middels de thuislader of een publieke 11kW lader. Daarmee calibreer je het BMS (Battery Management System) van de auto.
Dat naar '± 0%' leeg rijden is vaak een simpele kwestie van vertrouwen hebben in de techniek.... Rondje rond de kerk is dan wel een aanrader (en '0' is daarbij ook nog niet écht '0' ....).
Op de VW Support pagina kun je zelf vrij snel controlleren of VW écht een probleem heeft aan d'r eigen serveromgeving. Meestal is een spontane / tijdelijke onderbreking van de services echter aan de onderliggende infrastructuur van de de netwerkleverancier(s) te verwijten.7o9 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:31:
Communicatie is via VW servers. Die liggen er ook wel eens uit en dan werkt niets meer.
[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 13-07-2025 17:52 ]
Is dat ergens te vinden dat het netwerk via Vodafone gaat? Ik dacht eigenlijk dat het via KPN ging. Of dat die simkaart kan roamen op meerdere netwerken zoals Vodafone en KPN.Will_M schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:41:
[...]
De auto communiceert 'continue' (lees: met kleine intervallen) middels een EIGEN M2M verbinding (en dus ook een eigen E-SIM) met de servers van VW middels een 'eigen' virtuele provider. In NL loopt deze communicatie over het Vodafone netwerk dus als Vodafone een verstoring heeft dan heeft je auto daar automatisch ook last van. De App op je telefoon verbind vervolgens over het netwerk van je eigen provider naar de serveromgeving van VW. Dit kan dus ook middels WiFi over een eigen netwerk met internetconnectivity op het moment dat je géén 'mobiel 4G / 5G bereik' met je eigen mobiele apparaat hebt.
Aangaande de Accu status en het verloop daarvan: Het lijkt het er op dat die auto z'n '0-punt / 100-punt' qua calibratie niet meer goed op orde heeft. Laat die mensen die auto eens een keer tot 100% volladen middels AC-Laden (dus gewoon thuis óf middels een publieke 11kW lader). Daarna léég rijden tot ruim onder de 10% en vervolgens weer naar volledig vol (naar 100%) middels de thuislader of een publieke 11kW lader. Daarmee calibreer je het BMS (Battery Management System) van de auto.
Dat naar '± 0%' leeg rijden is vaak een simpele kwestie van vertrouwen hebben in de techniek.... Rondje rond de kerk is dan wel een aanrader (en '0' is daarbij ook nog niet écht '0' ....).
[...]
Op de VW Support pagina kun je zelf vrij snel controlleren of VW écht een probleem heeft aan d'r eigen serveromgeving. Meestal is een spontane / tijdelijke onderbreking van de services echter aan de onderliggende infrastructuur van de de netwerkleverancier(s) te verwijten.
Ik dacht dat het verkeer uiteindelijk via Cubic Telecom verliep, die weer gebruikt maakt van iBasis (die weer van KPN is).
Anders maar eens de hotspot in de auto testen, zien we het snel genoeg.
Vorige week maandag had Vodafone een landelijke storing en tijdens die verstoring waren er veel ID Software v5.x auto’s (hier vaak alleen nog maar in het ID.7 topic te vinden) verstoken van internetkrakendmodem schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:27:
[...]
Is dat ergens te vinden dat het netwerk via Vodafone gaat? Ik dacht eigenlijk dat het via KPN ging. Of dat die simkaart kan roamen op meerdere netwerken zoals Vodafone en KPN.
Ik dacht dat het verkeer uiteindelijk via Cubic Telecom verliep, die weer gebruikt maakt van iBasis (die weer van KPN is).
Anders maar eens de hotspot in de auto testen, zien we het snel genoeg.
nieuws: Vodafone heeft storing waardoor klanten geen mobiel internet hebben
Is iemand weleens bij een ID. Treffen-event geweest? Zo ja, wat was je ervaring?
Ik zie het regelmatig voorbij komen in verschillende Facebookgroepen, en het lijkt me echt tof om de project cars te zien en zo’n roadtrip te maken met soortgenoten. :-)
Ik zie het regelmatig voorbij komen in verschillende Facebookgroepen, en het lijkt me echt tof om de project cars te zien en zo’n roadtrip te maken met soortgenoten. :-)
Heb ik ook gehad. Auto vergrendelen en later nogmaals de update starten.flaskk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:35:
Hier is de update al stuk voordat ik hem überhaupt kan installeren 😅[Afbeelding]
Of een stukje rijden en nogmaals proberen.
Heeft hier ook niet geholpen. Heb de zekering er minimaal 4 uur uit gehad, maar na terugplaatsen en intrappen van de rem gelijk weer de foutmelding in beeld. De dealer zal er dan maar naar moeten kijken. En dat kan pas over ruim een maand.tiguan schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:55:
@Will_M Volgens mij heeft het niet geholpen. Ik heb op advies van een Youtube filmpje expres de auto even op slot gedaan en een tiental minuten gewacht met weer terugplaatsen van de zekering. Vervolgens na het terugplaatsen weer de auto een paar minuten op slot gedaan.
Haha begrijpelijk. Onze ID3 komt uit 2020, maar wij hadden ‘m nog geen 6 maanden toen alle problemen m.b.t. het infotainment systeem naar boven kwamen. Netjes opgelost door de VW dealer waar wij ‘m gekocht hadden en de lokale VW dealer hier.Hippe Lip schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:57:
[...]
@Kwadwo45
Dat doorlezen probeer ik, maar ik heb nog niet alle (bijna) 1500 pagina’s doorgenomen![]()
Hoe oud was je auto toen dat (onder garantie) vervangen werd en hoe lang geleden was dat?
op het moment dat je op installeren klikt verandert de gele knop naar 'annuleren'.. dus doordat je zo snel op de knop klikt annuleer je steeds de installatie.flaskk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:35:
Hier is de update al stuk voordat ik hem überhaupt kan installeren 😅[Afbeelding]
spoiler:
Nee hoor geintje.. maar je twijfelde wel even he? 
*sowieso
Haha muts, maar heeft hem gisteren wel gepakt, eerst nog wel even update failed maar dat was omdat ik denk ik te vroeg in de auto ging zitten. Dus daar kan ie niks aan doen.DonJunior schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:42:
[...]
op het moment dat je op installeren klikt verandert de gele knop naar 'annuleren'.. dus doordat je zo snel op de knop klikt annuleer je steeds de installatie.
spoiler:Nee hoor geintje.. maar je twijfelde wel even he?
Anzich goed opgelost door de vw dealer, maar kunnen ze ook garanderen dat je niet over ~4 jaar weer de Sjaak bent? Mijne komt uit 21 en begint nu wel wat kuren te hebben (alles valt uit tijdens het rijden) vind 1k per jaar opzij zetten voor media systeem behoorlijk.Kwadwo45 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:59:
[...]
Haha begrijpelijk. Onze ID3 komt uit 2020, maar wij hadden ‘m nog geen 6 maanden toen alle problemen m.b.t. het infotainment systeem naar boven kwamen. Netjes opgelost door de VW dealer waar wij ‘m gekocht hadden en de lokale VW dealer hier.
Zojuist op m'n ID4 uit 2021 de 3.8 update gestart.
Ik ben benieuwd. Zitten er nog specifieke zaken in die de moeite waard zijn voor de berijder ? (snellere Android Auto oid).
Ik ben benieuwd. Zitten er nog specifieke zaken in die de moeite waard zijn voor de berijder ? (snellere Android Auto oid).
Bij mij verliep de update probleemloos, en ik merk erna ook geen verschil. Behalve dan dat er 3.8 staat...LastSamurai schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:03:
Zojuist op m'n ID4 uit 2021 de 3.8 update gestart.
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Ook geen verschil te merken hier; 3.7 werkte hier eigenlijk ook redelijk stabiel.
En voor de rest is het toch Carplay wat ik gebruik. En dat gaat gewoon goed.
Blijft bijzonder.. software updates die behalve update risico’s (met extreem veel ongemak, geen vervangend vervoer en lange reparatie tijden) niks bieden voor de gebruiker. Maar wel nog altijd geld blijven vragen voor basis functies in de “store” die gewoon gratis zouden moeten zijn (“sfeerverlichting” etc.)krakendmodem schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:21:
Ook geen verschil te merken hier; 3.7 werkte hier eigenlijk ook redelijk stabiel.
Beschamend en kansloos. Deze auto’s zijn soms 1 a 2 jaar oud maar al wel afgeschreven door VW.
Weet jij of de verlichting bug met Carplay en Maps is opgelost in V 3.8?krakendmodem schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:21:
Met 3.5 en 3.7 zijn de kaarten van Google Maps en Apple Maps altijd in dark-mode, net alsof de verlichting van je auto altijd aan staat.
Ja, dat heb ik ook in AA. De 3.8 is zonder kleerscheuren afgerond dus ik ga hier op letten morgen.markimarc schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:31:
[...]
Weet jij of de verlichting bug met Carplay en Maps is opgelost in V 3.8?
Met 3.5 en 3.7 zijn de kaarten van Google Maps en Apple Maps altijd in dark-mode, net alsof de verlichting van je auto altijd aan staat.
Apart, in de ID.Buzz heb ik hier geen last van met 3.7, heb je in de instellingen van AA (op je telefoon) niet per ongeluk darkmode aangezet?markimarc schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:31:
[...]
Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt
In eerste instantie dacht ik dat ook. Maar ik heb dit probleem zowel in onze ID.3 1st als in de ID.3 (2024) die we momenteel van de dealer in bruikleen hebben.BdK9001 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:46:
[...]
Apart, in de ID.Buzz heb ik hier geen last van met 3.7, heb je in de instellingen van AA (op je telefoon) niet per ongeluk darkmode aangezet?
In mijn zakelijke auto (een Seat Leon uit 2024) speelt dit probleem helemaal niet.
Bij mij idem dito; ik heb een ID.4 MY2023 met 3.7 en heb er ook geen last van.....BdK9001 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:46:
[...]
Apart, in de ID.Buzz heb ik hier geen last van met 3.7, heb je in de instellingen van AA (op je telefoon) niet per ongeluk darkmode aangezet?
Hier afgelopen weekend de 3.8 geïnstalleerd. Met als resultaat een storing in het SOS systeem. Tijdens het rijden continue een groot oranje kader in het dashboard. Met het bericht de garage te contacten. ☹️
Ik denk dat dit probleem ontstaat doordat de meeste mensen hun ID3 / ID4 in de donkere modus gebruiken. Als je het hoofdscherm naar beneden veegt, kun je daar kiezen tussen 'helder' of 'donker'. Android Auto ziet dit als een indicatie dat het nacht is, en schakelt daardoor over naar de donkere modus. Deze instelling is lastig te vinden.markimarc schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:31:
[...]
Ik ben een echte autist en heb persoonlijk behoefte aan een heldere kaart overdag en een donkere kaart in de avond. Mogelijk schakelt Apple CarPlay om dezelfde reden automatisch naar donkere kaarten.
Om dit op te lossen, heb ik twee macro’s gemaakt met MacroDroid.
:strip_exif()/f/image/OscEZGpluYDYlCBCw4VolmLa.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Dat speelt volgens mij nog steeds. Ik ben er zo aan gewend geraakt dat het mij waarschijnlijk ook nooit is opgevallen.markimarc schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:31:
[...]
Die SOS module baal ik wel een beetje van ja.Maar verder dan dat lijkt de 3.8 update hier zonder al te veel verstoringen wel goed te zijn gegaan.R0b1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:00:
[...]
Blijft bijzonder.. software updates die behalve update risico’s (met extreem veel ongemak, geen vervangend vervoer en lange reparatie tijden) niks bieden voor de gebruiker. Maar wel nog altijd geld blijven vragen voor basis functies in de “store” die gewoon gratis zouden moeten zijn (“sfeerverlichting” etc.)
Beschamend en kansloos. Deze auto’s zijn soms 1 a 2 jaar oud maar al wel afgeschreven door VW.
Feest, hier ook de SOS module die een storing geeft na de 3.8 update. Lekker zo voor de vakantie
.
Waarom.. waarom blijft iedereen het toch proberen. En dan vooral vóór de vakantie.Sybr_E-N schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:32:
Feest, hier ook de SOS module die een storing geeft na de 3.8 update. Lekker zo voor de vakantie.

Ik heb al weken een update klaar staan. No way dat ik die ga installeren. De auto gaat nu redelijk dus ik ga de ellende echt niet opzoeken. En zeker niet als we niet eens weten wat de update nou voor voordelen brengt.
*sowieso
Dat zijn die techneuten, hè. Updaten, updaten, updaten. En als er weer een nieuwe versie is weer updaten.DonJunior schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:04:
[...]
Waarom.. waarom blijft iedereen het toch proberen. En dan vooral vóór de vakantie.![]()
Ik heb al weken een update klaar staan. No way dat ik die ga installeren. De auto gaat nu redelijk dus ik ga de ellende echt niet opzoeken. En zeker niet als we niet eens weten wat de update nou voor voordelen brengt.

Ik ben bang dat er veel zijn die dat zo doen, mijzelf incluis vaak.

<John O`Mill>
Als je graag updates wil, had je beter een Tesla kunnen nemen
Daar krijg je ze toch door de strot geduwd? Die worden ‘s nachts geïnstalleerd, of je wilt of niet.tiguan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:39:
Als je graag updates wil, had je beter een Tesla kunnen nemen
Das weer een heel ander regime…
<John O`Mill>
Eerder in de avond is bij mij de update naar 3.8 geïnstalleerd. Duurde ca. 2,5 uur en buiten wat outdated store apps geen enkele probleem. Na update van de store (duurde enkele minuten) was ook dat verder klaar.DonJunior schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:04:
[...]
Waarom.. waarom blijft iedereen het toch proberen. En dan vooral vóór de vakantie.![]()
Welke voordelen deze upgrade heeft weet ik niet maar ik rij graag met de laatste softwareversie hoewel ik wel wacht wat de ervaringen van anderen zijn en welke risico’s ik loop. Pas daarna overweeg ik of ik de update installeer.
Oh dat weet ik dan weer niet. Ik heb zelf geen Tesla, alleen van horen zeggen dat ze vaak updates krijgen.Hippe Lip schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:55:
[...]
Daar krijg je ze toch door de strot geduwd? Die worden ‘s nachts geïnstalleerd, of je wilt of niet.
Das weer een heel ander regime…
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen wie die reparatie van de SOS module betaald: garantie of zelf/lease ?
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.