Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:33
Electromonkey schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:46:
[...]

Haha sorry, vanmorgen pas kunnen checken eigenlijk. Iets te warm gisteren om nog de auto in te stappen voor een update :P .

Tot op heden geen problem, alles kwam online en lijkt te werken (ook de SOS knop :) )
Kijk aan, goed om te lezen!! Dat geeft hoop. Weet je hoe lang hij uiteindelijk bezig is geweest?

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:37
3.8 installatie op een ID.4 1st ging hier prima. Inderdaad iets van 2 uurtjes.

dion.dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:15
DonJunior schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:55:
[...]

Kijk aan, goed om te lezen!! Dat geeft hoop. Weet je hoe lang hij uiteindelijk bezig is geweest?
Oei, nee dat durf ik niet te zeggen. Hij was 24 uur later klaar? :9

Gaf 2 uur aan bij het starten overigens!
En het hele systeem was re-te traag de eerste paar minuten maar dat verdween gedurende de rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-07 08:58
zjeeraar84 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:20:
Ik zie de verschillen wel eens ontstaan als je op een lagere temperatuur laadt en de volgende dag als het erg warm is weg rijdt. Dan lijkt hij een paar procenten er bij te krijgen.
Klopt. Deze nacht tot 80% geladen. Deze ochtend rond 10:00 met wegrijden 82% lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:09
Electromonkey schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:46:
[...]

Haha sorry, vanmorgen pas kunnen checken eigenlijk. Iets te warm gisteren om nog de auto in te stappen voor een update :P .

Tot op heden geen problem, alles kwam online en lijkt te werken (ook de SOS knop :) )
Misschien is het bij mij dan gewoon wel toeval..... Kan ook.

Valt me nu ook op dat ik alle ramen niet meer open kan doen met de sleutel. En de laadpoort is ook altijd ontgrendeld, ook al is de auto dicht. Ik begin nu overal aan te twijfelen 😝

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:15
Sandrioni schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:33:
[...]

Misschien is het bij mij dan gewoon wel toeval..... Kan ook.

Valt me nu ook op dat ik alle ramen niet meer open kan doen met de sleutel. En de laadpoort is ook altijd ontgrendeld, ook al is de auto dicht. Ik begin nu overal aan te twijfelen 😝
Oh dat is apart. Zijn wel precies allemaal instellingen. Misschien checken of ze nog aan staan en eventueel aan/uit vinken?

Ik kreeg er na de installatie van 3.8 weer een update overheen. De update naar 3.8 ging na het parkeren met een losse meldingen boven "direct klimatiseren" etc. Deze update kwam als losse melding bij alle andere meldingen te staan en draaide terwijl de auto actief was. Een ander soort maar wel met impact core functionaliteit (verbinding, app gebruik, etc).

Na afronding van de laatste update werkte alles ook weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 20:52
Giel1 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:08:
De afgelopen tijd wat georiënteerd voor een tweede auto. Wat onderzoek gedaan en ik kwam eigenlijk op twee auto's uit: een Tesla Model 3 of een VW ID.3. Bij de Tesla raakte ik recentelijk wat ontmoedigd door het grote aanbod aan auto's die er vrij sjofel uitzien na 5 jaar lease. Daarom toch ook eens gekeken voor een I.D. 3 en afgelopen vrijdag een proefritje gemaakt in een Pro Performance uit 2021 met 55.000 km op de teller. Ik zie de ID.3's vaak op de weg, maar had er nog nooit eentje van binnen gezien en was eigenlijk wel onder de indruk van de ruimte binnen in de auto. We hebben nu een VW Polo uit 2015 dus dat zou wel echt een upgrade zijn.

De auto zelf was helaas smerig, de verkoper (VW dealer) had nog geen tijd gehad om 'm na te kijken en dat merkte je wel. Maar het interieur zag er nog vrij netjes uit, geen vlekken op de bekleding etc. Vond 'm erg fijn rijden, dus wat dat betreft was ik wel meteen positief. Wel maakte de auto wat geluid als ik het rempedaal wat harder intrapte, een soort ' boink'. De banden hadden hun beste tijd ook wel gehad, en er zaten hier en daar wat lakschades op de auto. Software heb ik even gekeken en daarbij zag ik softwareversie 1751 staan. Is dat versie 3.7?

De verkoper heeft aangegeven de lakschades zo goed mogelijk weg te gaan werken, bij de banden werd aangegeven dat ze deze alleen maar kosteloos zouden vervangen als er nog minimaal 3 mm profiel op zou zitten. Dat vind ik wel een groot nadeel, 3 mm profiel is niet geweldig wat betekent dat er op niet al te lange termijn al nieuwe banden op gezet zouden moeten worden. Maar vind het ook lastig om in te schatten wat je als koper van een occasion eigenlijk zou mogen eisen. Voor wat betreft de accu is aangegeven dat er nog een batterijrapport wordt opgeleverd. Gezien de leeftijd van de auto en het aantal kilometers hoop ik eigenlijk wel een beetje op 90+ SoH, anders lijkt me er toch iets niet helemaal in orde.

Mocht de SoH van de accu in orde zijn dan zou ik het wel aandurven. Er zat bij de prijs ook nog een jaar garantie, plus 12 maanden apk en de auto wordt technisch ook nog een keer nagekeken. Maar vind het toch wel spannend, een EV-occasion kopen. Mocht de accu het na de garantietermijn begeven dan zou dat toch wel een gigantische kostenpost betekenen.
Die 'boink': er waren volgens mij wel eens problemen met de ophanging of de stuurstangen... Dat zou ik zeker even melden bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:09
Electromonkey schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:20:
[...]

Oh dat is apart. Zijn wel precies allemaal instellingen. Misschien checken of ze nog aan staan en eventueel aan/uit vinken?

Ik kreeg er na de installatie van 3.8 weer een update overheen. De update naar 3.8 ging na het parkeren met een losse meldingen boven "direct klimatiseren" etc. Deze update kwam als losse melding bij alle andere meldingen te staan en draaide terwijl de auto actief was. Een ander soort maar wel met impact core functionaliteit (verbinding, app gebruik, etc).

Na afronding van de laatste update werkte alles ook weer prima.
Dom van mij! Dat met de ramen is idd een instelling welke was gereset.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:37
Heb wel idee dat de actieradius behoorlijk achteruit gaat met deze hitte?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDGfksC0Ai9RXl6LdrHsHFbI89w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mtCU7HJ7cGOgHxBsy12ejcae.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:58

EDB

flaskk schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:23:
Heb wel idee dat de actieradius behoorlijk achteruit gaat met deze hitte?[Afbeelding]
Ik merk nog niet zo’n verschil vandaag. Redelijk normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgpzXCq_Joih5VGLOTTnrZnF4pU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BJEy5PdsdmVBVMTmxSOwzSsB.png?f=fotoalbum_large

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb wel idee dat de actieradius behoorlijk achteruit gaat met deze hitte?[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8kgNAM2uxiYluom9rLX6_ZW0p8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpIpNhtpa2FDoG4DY4HR1P5W.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan niet echt zeggen dat 't met deze temperaturen tot een verminderde actieradius leidt?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:18
Toevallig op afstand gekoeld? Dat killt ook mijn range voorspelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

Will_M schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:47:
[...]

[Afbeelding]

Ik kan niet echt zeggen dat 't met deze temperaturen tot een verminderde actieradius leidt?
Jaloers, ik wil ook een S….

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

EDB schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:04:
[...]

Jaloers, ik wil ook een S….
En 40 minuten later....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-eexE-XmTkhvzYgzOT0HbWxxJU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4kUW6DguoNlzbAYo4xLZpghc.png?f=fotoalbum_large

WLTP bereik is dus gewoon RUIM haalbaar met een VW ID.3 Pro-S 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:23

AlphaRomeo

FP PowerMod
Will_M schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:30:
[...]

En 40 minuten later....

[Afbeelding]

WLTP bereik is dus gewoon RUIM haalbaar met een VW ID.3 Pro-S 8)
Dat weet je natuurlijk pas zeker nadat je hem leeggereden hebt. Het is maar een indicatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AlphaRomeo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:31:
[...]

Dat weet je natuurlijk pas zeker nadat je hem leeggereden hebt. Het is maar een indicatie...
Ik heb er in Maart al een keer op één lading RUIM deze afstand (480Km) mee afgelegd door even op en neer naar Luxemburg te rijden. Toen voor vertrek thuis wél tot 100% geladen maar bij thuiskomst was er nog 8% over (buitentemperatuur was toen echter maar ± 15o Celsius ....).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
Bazziek schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:55:
[...]

Toevallig op afstand gekoeld? Dat killt ook mijn range voorspelling.
Nee helaas, toen ik instapte sprong de airco aan en ging ie nog maar 247km mee.

Maar heb een 58kw variant, maar vind wel veel verschil t.o.v 425km wlpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moltisanti
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:22
Hier een paar dagen geleden ook zonder problemen de update van 3.7 naar 3.8 uitgevoerd, ID.4 1st Max. De update zelf duurde ongeveer twee uur. Volgens mij ging er een kleine update aan vooraf, daarna ook nog een shop update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
flaskk schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:43:
[...]

Nee helaas, toen ik instapte sprong de airco aan en ging ie nog maar 247km mee.

Maar heb een 58kw variant, maar vind wel veel verschil t.o.v 425km wlpt.
Het verschil zit niet alleen in de accu. De nieuwe modellen hebben ook zuinigere motoren. Die GTL-61-J is van november 2024 ;)
Komen ik (en jij?) aan met een 2020 ID.3 First 58kWh (zeer tevreden mee ;))

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 20:47

@r!k

It is I, Leclerq

Ik heb inmiddels ook die 3.8 update gehad maar vanaf dat moment wil hij alleen nog maar met Edge verbinden ipv 3G, 4g 5G.

Die extra update kwam daarna maar wil/kan hij niet afmaken ivm geen internetverbinding.

/edit De zekering 19 truc heeft hier ook gewerkt, auto is weer verbonden met 4g.

[ Voor 43% gewijzigd door @r!k op 02-07-2025 09:16 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
ID.4 1st Max hier. 3.8 update gefaald. Nu onderweg naar dealer.

Auto wil niet meer online, mis heleboel iconen op het infotainment. Eerst ook veel foutmeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_ve-044YfN3CVW0MffAYDfC97g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jMP2ahJaZpo6dounx7DkqXF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59

Boy

www.byoscoop.nl

Poeh, dit was inderdaad mijn angst, ik installeer 'm wel na m'n vakantie.

Ongelooflijk wat een risicovolle actie het eigenlijk is

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 22:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoQhqRhTdi6nkeAQG4l9Tnu3jT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/952on6VtxminEZYAB8ImGipW.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend ineens deze melding op het scherm. Iemand hier ervaring mee? Ik zal in ieder geval de garage maar eens bellen.
Zou je nog naar de garage kunnen rijden hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
dizzie110 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:22:
[Afbeelding]

Vanochtend ineens deze melding op het scherm. Iemand hier ervaring mee? Ik zal in ieder geval de garage maar eens bellen.
Heb dit een keer met mijn Corsa gehad, kan van alles zijn. Mocht toen wel naar de dichtsbijzijnde garage rijden, maar ik zou eerst even bellen voor advies. Bleek achteraf niet de motor te zijn maar mijn aircocompressor die ook het accupakket koelt. Is onder garantie vervangen (dure jongen), maar de garage had toen wel wat moeite om het goed te duiden. Kan dus van alles zijn... Ik duim voor je.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
[Afbeelding]

Deze ook keertje gehad, na een dag ofzo ging de melding weer weg, alsnog naar de dealer geweest en die gaven aan dat ze niks konden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:08
[Afbeelding]

Hier kun je nog wel mee rijden.

Mijn ID3 had een terugroepactie op de accu, iets met HV cellen, en kreeg daardoor ook o.a. deze melding. Uiteindelijk heb iik 4 maanden rondgereden met die melding voordat de dealer eindelijk de accu kon fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
krakendmodem schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Hier kun je nog wel mee rijden.

Mijn ID3 had een terugroepactie op de accu, iets met HV cellen, en kreeg daardoor ook o.a. deze melding. Uiteindelijk heb iik 4 maanden rondgereden met die melding voordat de dealer eindelijk de accu kon fixen.
Dank voor jullie reacties. Ik heb contact met de garage gehad. Die geven ook dit als meest waarschijnlijke optie. Lastige is dat als ik hem nu daar neerzet, ik hem zomaar een maand kwijt ben. Dus besloten om eerst even aan te kijken dat de melding eventueel weer weggaat.
Ik denk er wel over om sowieso een afspraak in te plannen, dan kan het onder garantie opgelost worden. Maar ze plannen nu al in oktober 🙈.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:28
dizzie110 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Dank voor jullie reacties. Ik heb contact met de garage gehad. Die geven ook dit als meest waarschijnlijke optie. Lastige is dat als ik hem nu daar neerzet, ik hem zomaar een maand kwijt ben. Dus besloten om eerst even aan te kijken dat de melding eventueel weer weggaat.
Ik denk er wel over om sowieso een afspraak in te plannen, dan kan het onder garantie opgelost worden. Maar ze plannen nu al in oktober 🙈.
Wij kochten een ID.3 van 2022 op 2 mei, maandag 5 mei is deze naar een VW dealer gegaan voor onderhoud en keuring, maar bleek dat deze verder gestuurd was naar een andere VW dealer voor de terugroepactie ( S-Accumodule(s) controleren en vervangen (93P7) ). We zijn nu 2 juli en eindelijk is de batterij gemonteerd maar krijgen ze niet gecalibreerd. Hier moesten 2 modules vervangen worden. Nog geen zicht op levering, moet nog onderhoud krijgen, keuring en inschrijven. Zal vermoedelijk half juli worden, dus twee en een halve maand later.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Firstconnection schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:11:
ID.4 1st Max hier. 3.8 update gefaald. Nu onderweg naar dealer.

Auto wil niet meer online, mis heleboel iconen op het infotainment. Eerst ook veel foutmeldingen.

[Afbeelding]
Nou, hij staat op 3.8 *O*

Dealer heeft e.e.a. gereset bij de express-service. Daarna hebben ze de update handmatig nog een keer gedaan vanaf een laptop. Maar faalde opnieuw. Wel waren alle stuurapparaten geupdate zeiden ze. Alleen het multimediascherm niet. Ik kon de auto niet achterlaten, want ze hadden niet meer tijd. Nieuwe afspraak gemaakt en naar huis gereden. Gelukkig zonder irritante foutmeldingen.

Dealer vertelde me niet opnieuw de update te starten als hij weer een melding zou geven. Thuisgekomen heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Factory reset in de auto, toen de auto in de app verwijderd. De auto ging daara ineens wel weer online, maar kon niet meer koppelen met de app. Toen via een gewone internet browser ingelogd op de Weconnect omgeving. Daar stond de auto nog. Daar ook verwijderd.

Daarna kon ik de auto weer koppelen in de app. Toen dat gedaan was kreeg ik ineens weer een melding op het scherm om een update te installeren. Die ging succesvol. Nu zit-ie op 3.8 en heb ik ook de shop, we-charge en de 'gebruikers' tegel weer terug.

Helemaal blij dat ik niet pas over een maand terug moet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Firstconnection schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:28:
[...]

Nou, hij staat op 3.8 *O*

Dealer heeft e.e.a. gereset bij de express-service. Daarna hebben ze de update handmatig nog een keer gedaan vanaf een laptop. Maar faalde opnieuw. Wel waren alle stuurapparaten geupdate zeiden ze. Alleen het multimediascherm niet. Ik kon de auto niet achterlaten, want ze hadden niet meer tijd. Nieuwe afspraak gemaakt en naar huis gereden. Gelukkig zonder irritante foutmeldingen.

Dealer vertelde me niet opnieuw de update te starten als hij weer een melding zou geven. Thuisgekomen heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Factory reset in de auto, toen de auto in de app verwijderd. De auto ging daara ineens wel weer online, maar kon niet meer koppelen met de app. Toen via een gewone internet browser ingelogd op de Weconnect omgeving. Daar stond de auto nog. Daar ook verwijderd.

Daarna kon ik de auto weer koppelen in de app. Toen dat gedaan was kreeg ik ineens weer een melding op het scherm om een update te installeren. Die ging succesvol. Nu zit-ie op 3.8 en heb ik ook de shop, we-charge en de 'gebruikers' tegel weer terug.

Helemaal blij dat ik niet pas over een maand terug moet! :)
Heel erg bedankt voor het delen hoe je het hebt opgelost! Dan weten we wat we het eerste moet proberen, zou het falen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
Boy schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:19:
Poeh, dit was inderdaad mijn angst, ik installeer 'm wel na m'n vakantie.

Ongelooflijk wat een risicovolle actie het eigenlijk is
Inderdaad al eerder eens over gehad dat ik niet snap dat VW dit nooit een zogenaamde blue/green release cycle heeft gemaakt. Dus je auto draait altijd op versie A. in de achtergrond wordt versie B geinstalleerd en naar keuze kun je dan switchen. Mocht het niet werken kun je altijd terug swappen naar A en vervolgens B nogmaals in de achtergond fixen. Nee nu sta je 2+ uur stil met de mogelijkheid dat het daarna helemaal niet meer werkt.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-07 18:32
Hier een succesvolle upgrade van een 4.1M. Vanmorgen om 8 uur afgetrapt en tegen half 11 ging ik kijken en was het succesvol voltooid.

Daarna is de vrouw met de auto op pad gegaan en ik heb nog niks gehoord, dus ga er van uit dat het nog steeds goed is! Tenzij ze ergens op de kop in de berm ligt natuurlijk ;(

Toevoeging:
Ik had gisteren een brief in de bus over motorrijtuigenbelasting. Op 27 juli gaat de eerste incasso hiervoor geschiedden. Ik dacht dat de wegenbelasting per afgelopen 1 januari in was gegaan voor EV's? Meer mensen waarbij de MRB heffing zo laat begint? Ik klaag verder niet natuurlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door kisik op 03-07-2025 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
kisik schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:28:
Hier een succesvolle upgrade van een 4.1M. Vanmorgen om 8 uur afgetrapt en tegen half 11 ging ik kijken en was het succesvol voltooid.

Daarna is de vrouw met de auto op pad gegaan en ik heb nog niks gehoord, dus ga er van uit dat het nog steeds goed is! Tenzij ze ergens op de kop in de berm ligt natuurlijk ;(

Toevoeging:
Ik had gisteren een brief in de bus over motorrijtuigenbelasting. Op 27 juli gaat de eerste incasso hiervoor geschiedden. Ik dacht dat de wegenbelasting per afgelopen 1 januari in was gegaan voor EV's? Meer mensen waarbij de MRB heffing zo laat begint? Ik klaag verder niet natuurlijk.
Ja, bij mijn EV's kwam de brief ook pas na het eerste kwartaal. Moest vanaf april betalen, terwijl ik de eerste EV sinds februari 2024 heb en de tweede sinds februari 2025. Bijzonder...
Jij hebt zo te horen nog meer geluk. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 08:26
Voor de papa’s en mama’s die op vakantie gaan met de kids en met sportstoelen een tablet/telefoonhouder zoeken 😊

https://amzn.eu/d/73z0A17Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zuo2_OpdpTwB_qTi5qVsoBgLG_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kj7hasqPZly6LCE7IEQqBtFM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1iMYTF_x4YeNNzDpu2PyDMHi-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AzIxoxvKkad6VYAQ0ZTL2wD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuUB8RsB-cx-JNnzo1jAHzstJf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agBIYjz1IQsPWov5hGjFoZ9y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theobe
  • Laatst online: 11-07 21:03
In april heb een ID.4 Pro Limited Edition besteld via de leasemaatschappij. Dat had toen (per 1 april) een voordeel van 5000 euro t.o.v. de Pro Business Edition. Ik heb er alleen andere velgen bij besteld, want die zwarte vind ik niet mooi.

Nu zie ik toevallig in de huidige prijslijst dat ze er een Pro Limited Plus versie erbij hebben gezet (per 13 mei). Waar in de prijslijst van 1 april de Koplampverlichting LED Matrix (IQ.Light), Achterlichten LED, luxe uitgevoerd incl. dynamische knipperlichten, Dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist) en Achterklep elektrisch incl. Easy Open & Close in de Pro Limited zaten, zitten deze nu in de Pro Limited Plus versie.

Ik heb dus een soort van geluk gehad dat er gedurende 1,5 maand deze functies in de Pro Limited zaten. Kennelijk was deze versie te populair waarna ze bij VW deze functies dus weer duurder hebben gemaakt..

Komende maandag wordt de ID.4 geleverd, na 1,5 jaar tussendoor een Seat Leon hybride gereden vanwege andere werkgever. ik kan dan mooi vergelijken wat het verschil is tussen de 1st en deze versie. De 1st had ik hiervoor 3 jaar lang gereden.

Naar mijn weten is het verschil alleen: snellere acceleratie, hogere top snelheid (160 km/u om 180 km/u) en hij zou iets zuiniger moeten zijn. maar ook groter scherm, schakelaar (D/B/R) op een andere plek.
Ook een verschil welke ik wel gek vind: Deze versie kan met 135kW moeten kunnen laden, terwijl de 1st met 175kW kon laden.
Oh ja, en de bijtelling is een stuk hoger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:02

Haan

dotnetter

@theobe Nice, ik ben benieuwd naar je ervaring. Hier eind mei een Pro Limited edition besteld, toen was die Plus er nog niet. Benieuwd wat het dan precies voor uitvoering wordt, ik kan het momenteel niet checken in de configurator, want de site ligt er uit :')

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:18

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

theobe schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:26:
Ook een verschil welke ik wel gek vind: Deze versie kan met 135kW moeten kunnen laden, terwijl de 1st met 175kW kon laden.
Oh ja, en de bijtelling is een stuk hoger..
Ehh, mijn DI.4 1st van december 2020 kan ook max 135 kW laden. Geen 175 kW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Voor de cupra en id3 rijders. Zonnescherm im Angebot.

https://www.winparts.nl/i...delig/p1550156.html#video

[ Voor 6% gewijzigd door flaskk op 04-07-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:58
[Afbeelding]

En wat ze je garage... oorzaak al bekend of hebben ze het ook erg druk.

Ik heb dezelfde melding (sinds dinsdag) kreeg voordat ik contact zocht met de garage al een mail van ze dat de auto een storingmelding heeft gegeven en dat ik een afspraak kan maken. Garage gaat er 4 september naar kijken, mag gewoon blijven rijden.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Huh? Mijn 4.1M van 30-12-2020 kan ook max 175kW laden....... (en soms heel iets meer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@EDB

Zo maar weer eens even naar Luxemburg gaan sturen.... Moet wel haalbaar zijn, toch? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLDjUgKL59Y9PpM5pwYtl6rl3Qo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IMjY9Ylx60dx4NdtVksqbDP7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-07-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theobe
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Ik heb nog eens vanuit mijn Tronity app de charging curve opgehaald van een laadsessie. Ik had de standaard 1st, dus niet de Max. Volgens mij was de hogere laadsnelheid mogelijk vanaf versie 2.3. Dat was toen een soort kadootje voor de 1st berijders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SjNz5awdcJxvrFUeew_gWWg5wU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LjVPeAgv1Nv7FgNssL2ZfUyz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

Will_M schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:44:
@EDB

Zo maar weer eens even naar Luxemburg gaan sturen.... Moet wel haalbaar zijn, toch? :+

[Afbeelding]
Nondeju. En dat bij een wltp van 540km. Moet toch maar eens op zoek naar een gebruikte S.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
EDB schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:19:
[...]

Nondeju. En dat bij een wltp van 540km. Moet toch maar eens op zoek naar een gebruikte S.
Dit gaat wel om een modelletje 2023/2024 op basis van kenteken? Die zuiniger is dan een 2020/2021 model S.
2023 zit nog niet in mijn betaalbare range van auto's, misschien bij jou wel, maar hou daar rekening mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Die heb ik ook nog wel in de aanbieding voor als ID.3 rijders een maandje nog kunnen wachten ;)
Ik heb wel de Sonny Boys set met het achterscherm uit 1 geheel. (dus 3 delig ipv 4 delig)
Die Privacy Shades hebben namelijk een lijn over het midden van de achterruit lopen

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Pr088 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Dit gaat wel om een modelletje 2023/2024 op basis van kenteken? Die zuiniger is dan een 2020/2021 model S.
2023 zit nog niet in mijn betaalbare range van auto's, misschien bij jou wel, maar hou daar rekening mee ;)
Sterker nog: Een MY25 | 170 kW, dus ook met het nieuwe infortainment systeem en ID software v5.2

😂

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-07-2025 23:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
kisik schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Huh? Mijn 4.1M van 30-12-2020 kan ook max 175kW laden....... (en soms heel iets meer)
Waar hebben we het over mensen? Deze max is een minuut of 5, meer houdt de auto niet vol. dan stort alles weer in (aldus de grafiek van @theobe ).
Het verschil tussen even de 175 of de 145 aantikken is dus niet zo boeiend.. interessanter is hoe lang die de 145 kan vasthouden. Ik heb liever dat hij de 145, 20 minuten kan vasthouden dan even 5 minuten 175 en dan instort als een plumpudding.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 15:58
Wat doet die software update 3.8 eigenlijk? Of is het weer totaal onbekend wat de update doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Vandaag toch weer vervelend iets gehad, schermen vielen uit wat dus af en toe gebeurd, scherm bij het stuur is vaak binnen paar seconde weer terug, infotainment scherm duurt altijd iets langer, maar nu gebeurde er helemaal niks, na minuut ofzo begon hij herhaaldelijk het uitstapt geluidje af te spelen en kwam daarna alles weer terug, dit allemaal op de snelweg met 100/110km/u. was even bang dat de auto in park zou schieten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Will_M schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:44:
@EDB

[Afbeelding]
Inmiddels weer thuis én ook zelf weer gegeten. Deze keer 492 Km afgelegd (12 Km méér dan initieel bedoeld, de terugweg door Luik / Liëge was dramatisch druk tijdens de vrijdagmiddag / avondspits dus deze keer toch even maar via de autosnelweg er omheen gereden)..... Bij thuiskomst was er nog 15% SOC over, goed voor 104 Km. In Maart dit jaar, met een buitentemperatuur van ~15o Celsius, was dat nog 'maar' 8% / 50 Km.

_/-\o_

De auto léért ook gewoon van je rijstijl en laadgedrag, ding heeft deze rit niet één keer een melding gegeven dat 'ie wilde gaan laden voordat 'ie weer terug op m'n huisadres aan zou gaan komen. In Maart bleef het ding onderweg maar aan 't mekkeren dat 'ie aan de spanning wilde .... En bleef ik 't ook maar negeren. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 04-07-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
ArjoK schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Ik heb dezelfde melding (sinds dinsdag) kreeg voordat ik contact zocht met de garage al een mail van ze dat de auto een storingmelding heeft gegeven en dat ik een afspraak kan maken. Garage gaat er 4 september naar kijken, mag gewoon blijven rijden.
O wauw… ik vermoed een verband met de hitte.

Ik had even hierboven al aangegeven dat ik uiteindelijk hem niet bij de garage heb gezet, omdat ik hem dan zomaar een maand kwijt ben. Waarschijnlijk een defecte cel in de accu.
Garage gaf me de hoop dat de melding ook weer weggaat, maar dat is (nog) niet het geval.
Ik denk dat ik hem in de zomervakantie bij de garage zet. Dan hebben we de id.4 niet nodig; en kunnen ze hem hopelijk in die periode fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:14
Zojuist de 3.8 update gedraaid (ID.4 1st Max uit 2020). Geen problemen ondervonden, na de update was 4G inderdaad een paar minuten weg. Daarna terug en kwam de update voor de shop binnenrollen.

[ Voor 0% gewijzigd door pietermx op 06-07-2025 07:26 . Reden: Oeps, ik bedoelde 3.8 ;) ]

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

pietermx schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:42:
Zojuist de 3.7 update gedraaid (ID.4 1st Max uit 2020). Geen problemen ondervonden, na de update was 4G inderdaad een paar minuten weg. Daarna terug en kwam de update voor de shop binnenrollen.
3.7? Dan zul je binnenkort wel naar 3.8.1 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-07 09:05
EDB schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Nou, ik wacht ook nog steeds op 3.7... ID Buzz Pro 2023. Recentelijk wel een andere, kleine OTA update gehad. Maar 3.7 laat nog steeds op zich wachten.

http://www.brianesselbrugge.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:13
Volgens mij zijn dit alle mogelijke varianten van de 77/82kWh batterij in de ID.4 (en ook in ID.5/Enyaq/Q4/Tavascan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ9P3CP11ndhxn-jpWVmpp26zVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Xsp1Oi1Sa42epouDBEcJpdh.png?f=fotoalbum_large

Waar de "135kW" spec er over de jaren al wel eens tussen heeft gezeten, maar zeker niet van het begin. En dan nu terug sinds enkele maanden. Waar in het begin de "135kW" LG spec uiteindelijk gelijkaardig presteert 10-80% is dat een stuk minder in vergelijking met de SK spec vanaf de facelift.

De software update naar v3.0 is ook duidelijk zichtbaar op de SK van voor de facelift.

Dus voor de snelst ladende ID.4 moet je de 4motion variant bestellen momenteel.

[ Voor 9% gewijzigd door AndRo555 op 05-07-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
leinenga schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Ik heb ook een aantal keer gehad dat HA geen connectie kon maken en dat de integratie moest inloggen bij VW. Dat lukt dan niet, totdat ik zelf via de browser weer even bij VW inlog via
https://www.vwbedrijfswag...en-apps/myvolkswagen.html

Vervolgens werkt de HA integratie dan ook weer. Heel vaag, maar wie weet werkt dit bij jou ook.
Ik weet niet zeker of het om dezelfde HA integratie gaat, maar ik gebruik:
https://github.com/robino...ssistant-volkswagencarnet versie 5.0.3 momenteel.
Is dit veranderd? Of waar zit het nu? HA integratie is weer even weg. Normaal logde je een x in, veranderen naar Albanië of zo en weer terug.

Edit : Gevonden, 2 regels lager |:(

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:14
EDB schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Foutje, ik bedoelde inderdaad 3.8.x. Zat al een tijd op 3.7.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
DonJunior schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Waar hebben we het over mensen? Deze max is een minuut of 5, meer houdt de auto niet vol. dan stort alles weer in (aldus de grafiek van @theobe ).
Het verschil tussen even de 175 of de 145 aantikken is dus niet zo boeiend.. interessanter is hoe lang die de 145 kan vasthouden. Ik heb liever dat hij de 145, 20 minuten kan vasthouden dan even 5 minuten 175 en dan instort als een plumpudding.
Wel iets langer dan 5 minuten heur ;-)

Maar idd. Het gaat erom hoe je gemiddelde laadsnelheid over de hele laadsessie zo hoog mogelijk krijgt, en daar heb je wel zelf invloed op. De onderverdeling om daartoe te komen wel degelijk van belang. Van 0-20% SoC haal ik dus die 175KwH. Van zeg 70-85% zit het op 65KwH. Ik let met de vakantie altijd wel degelijk op om met een lage SoC op de volgende laadstop te komen. Als ik bijvoorbeeld zie dat ik de volgende laadstop met 70% laden kan halen, ga ik niet doorladen tot 80% of zo (en dus snelheid 65KwH). Dan kom je namelijk ook met een relatief volle accu aan en geniet je relatief weinig van de max laadsnelheid die je hebt bij lage SoC (175KwH). Dat is dan toch een snelheidverschil van 90KwH en die wil ik wel meepakken om zo snel als kan weer op pad te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickC
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-07 15:18
Afgelopen maandag onderweg naar m'n zusje toe en net voordat ik de A2 op ga klapt alle assists er uit. Na 30 seconden deed alles het weer. Dacht prima lekker laten gaan.

Zaterdag zelfde plek klapt weer alles er uit. Alsof bij die locatie alles gejammed wordt ofzo. Het is gewoon apart dat het 2x precies op de zelfde plek is. En buiten deze locatie dit nog nooit meegemaakt.

Iemand ook zoiets meegemaakt?

Edit: locatie was N201 naar de A2 bij Vinkeveen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-eMUD2hmUWcbV_r30XHuUogQtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCXcvEIVy7i8INCKzeLrQzvl.jpg?f=fotoalbum_large
(stond stil voor een rood stoplicht toen ik de foto maakte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emcore
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-07 11:13
theobe schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:26:
In april heb een ID.4 Pro Limited Edition besteld via de leasemaatschappij. Dat had toen (per 1 april) een voordeel van 5000 euro t.o.v. de Pro Business Edition. Ik heb er alleen andere velgen bij besteld, want die zwarte vind ik niet mooi.

Nu zie ik toevallig in de huidige prijslijst dat ze er een Pro Limited Plus versie erbij hebben gezet (per 13 mei). Waar in de prijslijst van 1 april de Koplampverlichting LED Matrix (IQ.Light), Achterlichten LED, luxe uitgevoerd incl. dynamische knipperlichten, Dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist) en Achterklep elektrisch incl. Easy Open & Close in de Pro Limited zaten, zitten deze nu in de Pro Limited Plus versie.

Ik heb dus een soort van geluk gehad dat er gedurende 1,5 maand deze functies in de Pro Limited zaten. Kennelijk was deze versie te populair waarna ze bij VW deze functies dus weer duurder hebben gemaakt..
Dan heb je inderdaad wel geluk gehad, als dat er in april allemaal nog wel op zat.
Zelf heb ik half juni de ID.4 Pro Limited Edition Plus besteld, vooral voor die koplampen en de massagestoelen. Dat zat inmiddels niet meer op de Pro Limited Edition. Jammer, had toch weer geld bespaard.

Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen (en trouwens die van iedereen met een MY2025 ID.4, lees maar weinig berichten van mensen die er een overwegen of hebben gekozen / gekocht).
Had in 2021 ook een ID.4 overwogen maar dat was veel te duur, dus toen voor een IONIQ5 RWD Long Range gegaan. Die laadt een stuk sneller dan de ID.4, maar in 3,5 jaar heb ik maar liefst 3 keer aan de snel lader gestaan, dus blijkbaar heb ik het niet zo vaak nodig :+ Maar geen volledig one pedal drive zal wel even wennen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:28

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

NickC schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:55:
Afgelopen maandag onderweg naar m'n zusje toe en net voordat ik de A2 op ga klapt alle assists er uit. Na 30 seconden deed alles het weer. Dacht prima lekker laten gaan.

Zaterdag zelfde plek klapt weer alles er uit. Alsof bij die locatie alles gejammed wordt ofzo. Het is gewoon apart dat het 2x precies op de zelfde plek is. En buiten deze locatie dit nog nooit meegemaakt.

[Afbeelding]
Een week of wat geleden had ik exact hetzelfde met mijn ID.4 MY25. Ik weet alleen niet meer waar het exact was, maar alle hulpsystemen klapten eruit een halve minuut of minuut later deed alles het weer alsof er niets gebeurd was. Sindsdien is het ook niet weer voorgekomen.

Geen idee wat het getriggerd heeft, maar ik schrok er wel even van. Zeker omdat we over enkele weken richting Italië gaan en ik het geen fijn gevoel vind dat de boel in één keer helemaal uit zou kunnen vallen.

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
ArjoK schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:31:
[...]

De garage gaf bij mij aan dat de melding in sommige gevallen ook weer weggaat als de auto >24 uur stil staat. Is bij mij helaas niet het geval. Hoe is dat bij jou?

Ik merk overigens verder niks van de melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-07 08:11

AndereKoekoek

Ping! Pong?

emcore schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen (en trouwens die van iedereen met een MY2025 ID.4, lees maar weinig berichten van mensen die er een overwegen of hebben gekozen / gekocht).
Daar heb je ook gelijk in. Zijn er dit jaarnog maar 850 op kenteken gezet in Nederland.

Ter vergelijking: Van de Skoda Elroq zijn er alleen al in de maand juni 2025 958 op kenteken gezet/

ID4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuqYWafRDFP1KeEd400Nc74ubTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PuuG6iiOuNnD0TIpEMUuHCY3.png?f=fotoalbum_large

Model Y
Of bijvoorbeeld de Model Y waarvan de teller dit jaar al op 3876 staat.
Ondanks dat je in de media leest dat de hele wereld 'klaar is' met Elon Musk/Tesla.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tg_RTACqA2Li1O3gb42uAR24Rc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KTTF1aa9xSniges31NdH5z1K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door AndereKoekoek op 07-07-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-07 23:43
De Model Y, die net een update heeft gehad, is eind vorig jaar heel veel besteld, en die zijn allemaal in 2025 uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:58
dizzie110 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:34:
[...]

De garage gaf bij mij aan dat de melding in sommige gevallen ook weer weggaat als de auto >24 uur stil staat. Is bij mij helaas niet het geval. Hoe is dat bij jou?

Ik merk overigens verder niks van de melding.
Melding blijft ook bij mij nog staan. Verder merk ik er ook niets van. Over twee mannden weet ik hopelijk meer.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:48
Melkbus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:23:
[...]

Dank! Dat lijkt me voldoende info voor een afspraak bij de garage.
rijden in de eco stand maakt enorm uit. heb je dat al eens getest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pa2ra
[...]

Dan heb je inderdaad wel geluk gehad, als dat er in april allemaal nog wel op zat.
Zelf heb ik half juni de ID.4 Pro Limited Edition Plus besteld, vooral voor die koplampen en de massagestoelen. Dat zat inmiddels niet meer op de Pro Limited Edition. Jammer, had toch weer geld bespaard.

Had in 2021 ook een ID.4 overwogen maar dat was veel te duur, dus toen voor een IONIQ5 RWD Long Range gegaan. Die laadt een stuk sneller dan de ID.4, maar in 3,5 jaar heb ik maar liefst 3 keer aan de snel lader gestaan, dus blijkbaar heb ik het niet zo vaak nodig :+ Maar geen volledig one pedal drive zal wel even wennen worden.
In de meeste leasecontracten staat dat de uitvoering aangepast kan worden tussen het moment van bestellen en met moment van leveren. Dus dit kon nog wel eens gaan tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theobe
[...]

Helaas is de uitlevering gister niet doorgegaan... Hij moest nog gepoetst worden. Voor het poetsen even door de wasstraat, maar daar is schade gemaakt |:( Voor de uitlevering dus eerst maar langs de schadehersteller.

Deze foto kreeg ik doorgestuurd van de dealer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB8ag0aaqIFCYZhBHjOKMfPRso4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnx5Y2gBQGl1Vw0icU8aswlF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:02

Haan

dotnetter

OMG dat is wel heel lomp zeg :X

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-07 09:43
burnoutpc schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:58:
[...]

@ReseT
Ik heb jouw TPI doorgegeven. Het is nu aan de garantiehoudende dealer en de dealer hier om uit te werken wat hieraan gedaan kan worden. Vervelend voor mij, vervelend voor de verkopende dealer natuurlijk. Ik gok dat een hoop mensen niet eens weten dat hun auto dit geluid maakt.
Auto is voor een beurt en controle bij de dealer geweest en de borging van de lager is nog steeds intact, maar de lager is dus kapot gegaan. :o Die staat nu op de planning om vervangen te worden en ook daarna weer de boel te borgen. Ik las in het topic dat iemand zowel een TPI voor vervanging van de lager alsook het borgen van de lager had vermeld. Bij mij was toen alleen het borgen uitgevoerd. Hopelijk is het hiermee voor zeer lange tijd verholpen.

Het verschil met alleen speling op de lager en nu dus de lager die kapot is; is dat het tikkende geluid nog wel een stuk harder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
dizzie110 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:18:
Nu ik de id.4 een paar weken heb, heb ik ook een laadpaal thuis :-).

Het is een slimme paal, en ik heb een dynamisch energiecontract: oftewel op de goedkoopste momenten op de dag laden. Nu zag ik dat de slimme paal vanzelf een laadschema bedenkt, met soms 1,5 uur laden - dan even niet - en dan weer verder. Nu vroeg ik me af hoe goed/slecht dat voor een accu is. Maakt dit uit voor de levensduur? Of geldt dat zolang je tot de 80% laad, dit verder niet uitmaakt?
of het veel uitmaakt, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat de ID.4 de teruggeleverd stroom telt en na 10.000 kWh en/of 4000 uur stopt hij ermee (getal kan anders zijn, maar dat kun je vast ergens opzoeken). Dus dan heb je er niet meer veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
dizzie110 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:18:
Nu ik de id.4 een paar weken heb, heb ik ook een laadpaal thuis :-).

Het is een slimme paal, en ik heb een dynamisch energiecontract: oftewel op de goedkoopste momenten op de dag laden. Nu zag ik dat de slimme paal vanzelf een laadschema bedenkt, met soms 1,5 uur laden - dan even niet - en dan weer verder. Nu vroeg ik me af hoe goed/slecht dat voor een accu is. Maakt dit uit voor de levensduur? Of geldt dat zolang je tot de 80% laad, dit verder niet uitmaakt?
Nee, geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Mijn vriendin heeft vanochtend onze ID.3 1st naar de dealer weggebracht, en ze verwachten er 3 volledige werkdagen mee bezig te zijn.
Wat ze gaan checken:
- Achterstel loshalen en de homokineet fixen
- Rubbers opnieuw invetten
Ze had ook meteen gevraagd of ze de ID software kunnen updaten van 3.7 naar 3.8, en dit gingen ze ook meenemen.

Ook hebben we een leenauto meegekregen; Een relatief nieuwe ID.3 (mei 2024).
Ondanks dat dit nog een versie op software 3.5 is, merken we wel een flink verschil in range tussen onze ID.3 1st. (De berekende range was rond de 440km met een volle lading :o)
Naast een flink groter scherm en range, konden we niet veel andere dingen spotten. Software is net zo snel traag als de onze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
markimarc schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:06:
Mijn vriendin heeft vanochtend onze ID.3 1st naar de dealer weggebracht, en ze verwachten er 3 volledige werkdagen mee bezig te zijn.
Wat ze gaan checken:
- Achterstel loshalen en de homokineet fixen
- Rubbers opnieuw invetten
Ze had ook meteen gevraagd of ze de ID software kunnen updaten van 3.7 naar 3.8, en dit gingen ze ook meenemen.

Ondanks dat dit nog een versie op software 3.5 is, merken we wel een flink verschil in range tussen onze ID.3 1st. (De berekende range was rond de 440km met een volle lading :o)
Naast een flink groter scherm en range, konden we niet veel andere dingen spotten. Software is net zo snel traag als de onze.
De rangeweergave is bepaald aan de hand van historisch gebruik/verbruik. Dus neem het met een korreltje zout. De ID.3s van 2024 zijn inderdaad zuiniger dan de 2020 modellen (1st).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhd
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-07 15:41

dhd

[Afbeelding]
Ook voorgehad.
Eventjes de sensor vooraan (Volkswagen logo) oppoetsen hielp bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:37

[Afbeelding]
Ook wel diverse keren meegemaakt, vaak gerelateerd aan felle zon of vieze sensor. Meestal werkt het ook weer na een minuut ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-07 09:40
Pr088 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:24:

Is het niet toevallig een pro S met 77kWh? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door leinenga op 08-07-2025 21:31 . Reden: header teruggezet ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
leinenga schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:30:
[...]

Is het niet toevallig een pro S met 77kWh? ;)
Oef! Ik ging even twijfelen. Type volgens kenteken is de Pro Business 59 kWh.
Morgen heeft ze (voor haar doen) een flinke rit op de boeg. Ben stiekem wel benieuwd naar de daadwerkelijke range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
Gelukkig maar ;)
Wij gaan zeer waarschijnlijk voor een ID3 Pro S Limited met interieur style pakket (vanwege head-up) en assistentpakket plus (o.a. travelassist en 360 graden camera) in Dark Olive green.
Momenteel een ID3 1st Plus, die in november ingeleverd moet worden, dus we hopen er in bereik wel flink op vooruit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
pa2ra schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:50:
[...]

of het veel uitmaakt, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat de ID.4 de teruggeleverd stroom telt en na 10.000 kWh en/of 4000 uur stopt hij ermee (getal kan anders zijn, maar dat kun je vast ergens opzoeken). Dus dan heb je er niet meer veel aan.
Mijn vraag ging nog niet eens over eventueel terugleveren. Maar gewoon over het gefragmenteerd in ‘stukjes’ laden.

Dank aan alle reacties, dat het dus niet uitmaakt :-).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leinenga
leinenga schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:40:
Gelukkig maar ;)
Wij gaan zeer waarschijnlijk voor een ID3 Pro S Limited met interieur style pakket (vanwege head-up) en assistentpakket plus (o.a. travelassist en 360 graden camera) in Dark Olive green.
Momenteel een ID3 1st Plus, die in november ingeleverd moet worden, dus we hopen er in bereik wel flink op vooruit te gaan.
Zojuist bovenstaande in bestelling gezet. Nu nog wachten tot november.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flaskk
kisik schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:33:
[...]

Wel iets langer dan 5 minuten heur ;-)

Maar idd. Het gaat erom hoe je gemiddelde laadsnelheid over de hele laadsessie zo hoog mogelijk krijgt, en daar heb je wel zelf invloed op. De onderverdeling om daartoe te komen wel degelijk van belang. Van 0-20% SoC haal ik dus die 175KwH. Van zeg 70-85% zit het op 65KwH. Ik let met de vakantie altijd wel degelijk op om met een lage SoC op de volgende laadstop te komen. Als ik bijvoorbeeld zie dat ik de volgende laadstop met 70% laden kan halen, ga ik niet doorladen tot 80% of zo (en dus snelheid 65KwH). Dan kom je namelijk ook met een relatief volle accu aan en geniet je relatief weinig van de max laadsnelheid die je hebt bij lage SoC (175KwH). Dat is dan toch een snelheidverschil van 90KwH en die wil ik wel meepakken om zo snel als kan weer op pad te kunnen.
Nog een beetje nieuwe auto? Mijn id3 zou op papier 120kw halen en dat doe je wel geteld hooguit een minuut ofzo en daarna kakt die helemaal in. Iets met marketing ofzo 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcyRyuR-17Tv5_2lWYWykPrONsY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mTaffKJofp4oCXq9miCygqmY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDB

EDB

flaskk schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:14:
[...]

Nog een beetje nieuwe auto? Mijn id3 zou op papier 120kw halen en dat doe je wel geteld hooguit een minuut ofzo en daarna kakt die helemaal in. Iets met marketing ofzo 😅

[Afbeelding]
Dapper. Gestart met 3% lading als ik het goed zie.
Ik heb overigens nog nooit meer dan 102kw gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zo de berichten door te lezen mag ik voor het 5de jaar oprij ABRP gaan gebruiken om op de vakantie bestemming te komen.. :+ . Zijn er al VW's waar je wel op de navigatie kan vertrouwen?

[ Voor 3% gewijzigd door Rev! op 09-07-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
leinenga schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:19:
[...]

Zojuist bovenstaande in bestelling gezet. Nu nog wachten tot november.
November?? Vanwege aflopen lease dan of?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Rev! schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:21:
Zo de berichten door te lezen mag ik voor het 5de jaar oprij ABRP gaan gebruiken om op de vakantie bestemming te komen.. :+ . Zijn er al VW's waar je wel op de navigatie kan vertrouwen?
Naar Frankrijk gereden. Vond m ok te doen met vw navigatie, maar heeft echt stomme dingen. Zo kun je niet zeggen dat je minimaal 100kW wilt laden bijv. Hij deed het rare stops voorstellen. Ik ga geen 50 kW laden als er tig mogelijkheden zijn langs de snelweg. Uiteindelijk gewoon navigatie ingesteld zonder stops en zelf de laadpunten gekozen. Ik Frankrijk goed te doen, Italië zijn de ervaringen minder en zou ik ABRP meer gebruiken.

Ook mooi, deze laatste etappe, tijd klopt niets van :+ 6,5 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56O_Ys2EuGZpNgrehTQrxmsxsfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDSQyT62TmPa1Wa6YC5pCjjM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ja zo te zien is er dus niks veranderd, ik hou het wel bij ABRP. Dat werkt tot nu altijd goed, ook in Italie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinenga
DonJunior schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:46:
[...]

November?? Vanwege aflopen lease dan of?
Ja dat klopt. Mijn huidige lease loopt nog tot midden november. Dus ben ruim op tijd, maar durfde niet te gokken hoe lang de limited edition nog door zou lopen. Dat scheelt gewoon meer dan 5000 euro met de normale Pro S Business als je metallic lak neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

Boy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:05:
[...]

Naar Frankrijk gereden. Vond m ok te doen met vw navigatie, maar heeft echt stomme dingen. Zo kun je niet zeggen dat je minimaal 100kW wilt laden bijv. Hij deed het rare stops voorstellen. Ik ga geen 50 kW laden als er tig mogelijkheden zijn langs de snelweg. Uiteindelijk gewoon navigatie ingesteld zonder stops en zelf de laadpunten gekozen. Ik Frankrijk goed te doen, Italië zijn de ervaringen minder en zou ik ABRP meer gebruiken.

Ook mooi, deze laatste etappe, tijd klopt niets van :+ 6,5 uur
[Afbeelding]
Je kunt in de app toch je voorkeur voor laadsnelheid aangeven?
Die laatste stop in jouw overzicht is inderdaad vreemd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7sFwdsQLjn_R3rqUO8fPPNDuu8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0bFg5UyeFlFE9RUMR4ecazLW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

EDB schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:56:
[...]

Je kunt in de app toch je voorkeur voor laadsnelheid aangeven?
Die laatste stop in jouw overzicht is inderdaad vreemd!

[Afbeelding]
Niet eens aan gedacht om het via de app te doen. Dat lijkt beter te gaan inderdaad. Zou verwachten dat het ook via het systeem in de auto zou moeten kunnen.

Zonder minimale laadsnelheid heeft hij alsnog alleen snelladers aan in de app trouwens, nog niet zeker of hij die instellingen meeneemt.

[ Voor 10% gewijzigd door Boy op 10-07-2025 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
flaskk schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:14:
[...]

[Afbeelding]
December 2020. Zal zeker iets met marketing te maken hebben, maar ook met accubehoud en garantie op de accu en daarmee potentiële kosten, waardoor dit wellicht geknepen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
Rev! schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:21:
Voor mij de 7e vakantie op rij gewoon op Waze rijden. Ik ga gewoon rijden en zie onderweg wel waar ik terechtkom. (3x Spanje en 1 keer Oostenrijk in de zomer en 2 keer Oostenrijk in de voorjaarsvakantie).

Genoeg laadstations onderweg en heb in al die ritten in vakantieperioden welgeteld 2 keer 5 minuten wachttijd gehad. Die VW navigatie heb ik meermaals na een software-update een nieuwe kans gegeven, maar iedere keer werd ik teleurgesteld. Met rare voorstellen en sws veel te vroeg naar een laadstop dirigeren (en geen flitsers), zie ik dit niet zitten op een dergelijke rit. Maar ABRP? Geen behoefte aan gehad.

1 keer ging ik bijna de mist in. Ik koerste op Ionity du Larzac in Frankrijk. Dit ligt dus midden op het zgn. Plateau du Larzac". Ik zou dit makkelijk moeten kunnen halen obv SoC, maar je gaat dan vals plat heel langzaam omhoog (lekker genieten van de mooie omgeving ook), wat je bijna niet door hebt, maar krijgt wel een energy drain op de accu, wat ik vrij lang genegeerd heb. Toen heb ik op de laatste Wattjes net een Total kunnen bereiken, waar toen nog de snelste lader 22KwH was of zo 8)7 Half uurtje laden aan 11KwH om door te kunnen naar Ionity. In het half uur dat we bij Ionity stonden, zeker 2 sleepauto's die EV's af kwamen leveren om daar te worden geladen. Toen vond de vrouw wel weer dat ik het goed had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
kisik schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:04:
[...]

Voor mij de 7e vakantie op rij gewoon op Waze rijden. Ik ga gewoon rijden en zie onderweg wel waar ik terechtkom. ..
offtopic:
Ik ben nu toevallig bezit met het plannen van mijn route naar Z-Frankrijk ivm komende vakantie dus puur uit nieuwsgierigheid net even op Waze mijn route naar vakantie gepland, maar klopt het dat Waze geen laadpunten opgeeft? Of jij rijdt echt gewoon op de navi en ziet tussendoor wel waar je kan laden? Ik heb nog kleine kids bij die ook moeten plassen (tussendoor en) tijdens het laden. Dus ik zoek altijd wel naar plekken waar ik kan plassen met hen.

[ Voor 1% gewijzigd door DonJunior op 10-07-2025 10:06 . Reden: offtopic tags toegevoegd ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:23

AlphaRomeo

FP PowerMod
DonJunior schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:05:
[...]
offtopic:
Ik ben nu toevallig bezit met het plannen van mijn route naar Z-Frankrijk ivm komende vakantie dus puur uit nieuwsgierigheid net even op Waze mijn route naar vakantie gepland, maar klopt het dat Waze geen laadpunten opgeeft? Of jij rijdt echt gewoon op de navi en ziet tussendoor wel waar je kan laden? Ik heb nog kleine kids bij die ook moeten plassen (tussendoor en) tijdens het laden. Dus ik zoek altijd wel naar plekken waar ik kan plassen met hen.
Ik ben vorig jaar naar Denemarken gereden, ook met twee kinderen. Vooraf had ik bedacht waar ik wilde gaan laden en waar het goedkoop was, maar in de praktijk heb ik mij daar niet aan gehouden. Zo'n beetje elke rustplaats of tankstation heeft in Duitsland een snellader. Je moet dan wat minder kritisch zijn op de prijs/kWh maar je kunt overal laden, plassen en koffie drinken.

Ik weet niet hoe het in Frankrijk tegenwoordig is, maar van mijn ouders begreep ik dat ook daar de laadinfrastructuur behoorlijk aan het verbeteren is de laatste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
AlphaRomeo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:37:
[...]

Ik ben vorig jaar naar Denemarken gereden, ook met twee kinderen. Vooraf had ik bedacht waar ik wilde gaan laden en waar het goedkoop was, maar in de praktijk heb ik mij daar niet aan gehouden. Zo'n beetje elke rustplaats of tankstation heeft in Duitsland een snellader. Je moet dan wat minder kritisch zijn op de prijs/kWh maar je kunt overal laden, plassen en koffie drinken.

Ik weet niet hoe het in Frankrijk tegenwoordig is, maar van mijn ouders begreep ik dat ook daar de laadinfrastructuur behoorlijk aan het verbeteren is de laatste jaren.
offtopic:
Klopt, Italie heb ik nu al twee keer gedaan en in Duitsland ging dat prima, daar had ik ook een planning gemaakt maar dat was niet nodig.
Frankrijk lijkt in ABRP opzich prima, behalve het stuk waar ik langs moet, daar staan vooral 22kW stations, daar heb ik niet zoveel aan. Ga niet 3 uur wachten met de koters op de achterbank.
De navi van VW vertrouw ik simpelweg niet, die heeft me al een paar keer tijdens een file over de pompstation gestuurd om zo de file te vermijden. Dat vind ik te asociaal voor woorden dus die gebruik ik niet meer.
Maar omdat @kisik over Waze begon was ik wel ff benieuwd of dat een goed allternatief is voor onderweg ivm laadstops. Nu gebruik ik al jaren Google Maps en rijd ik van laadstation naar laadstation (die plan ik van te voren in en bij elke laadsessie plan ik dan de volgende in)
Anyway.. we dwalen af. (sorry)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55

Termy

valt er nog wat te fragge?

Heeft iemand hier al eens zelf de airco gereinigd? Er is nu een licht muffige geur te ruiken zodra ik de auto/airco start dus dat wil ik graag verhelpen. Online vind ik dat je reiniger in de lucht inlaat moet spuiten maar de bus met aircomeuk die ik heb specificeert dat je de condenser moet inspuiten (heb het ook gebruikt voor de airco in huis). Aangezien het schuim is zie ik niet hoe de intake inspuiten gaat helpen voor de condenser.

Moet ik gewoon wat anders kopen om het via de lucht intake te doen of kan ik makkelijk bij de condenser? Deze link suggereert dat de condenser voorin achter de bumper zit maar geen idee of ik daar bij kan. Op iFixit zie ik hoe ik de motorkap open maak en dan lijkt er een goed stuk plastic boven de condenser te zitten dat niet zomaar weg kan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
DonJunior schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:05:
[...]

offtopic:
Alleen op Waze, gewoon net als vroeger doen ik diesel aan het verbranden was. Als je nog 100km bereik hebt, opletten op de volgende en eventueel daarachter liggende tank (en tegenwoordige dus ook altijd gewoon laad-) mogelijkheid. Waze geeft geen laadstops, want ook geen data-uitwisseling met de auto. In de instellingen kan je wel aangeven dat je EV rijdt, maar daar heb ik nog niet echt een voordeel van gezien nog. Ik rijd de Autoroute du Soleil en iedere stop kan je tanken, laden, vocht tot je nemen en vocht weer aftappen. Frisbee op de hoedenplank voor een beetje beweging bij het laden met de kids en dan weer gas op die lolly en door. Vorig jaar dacht ik goedkoop van Tesla naar Tesla te rijden trouwens. Dit was a-relaxed. Iedere keer een volgende laadstop op de route plannen en iedere keer de snelweg af naar een industrieterrein, hotel of winkelcentrum. Dat was een mislukt experiment. Liever wat meer betalen.

De VW navi is leuk wel helemaal verbonden met de auto, maar doet niks nuttigs met dat voordeel tov andere navi's en verder rare strapatsen onderweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kisik
AlphaRomeo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:37:
[...]

Zo beleef ik het ook. Zie post hierboven. Ik ga nu de 4e keer naar Spanje en heb de laadinfrastructuur zien exploderen. Daar waar het eerste jaar ergens een Ionity 6 laadstations had,staan er nu 12 of meer. Verder veel meer plekken en dus dekking bij gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:03
Giel1 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:08:
De afgelopen tijd wat georiënteerd voor een tweede auto. Wat onderzoek gedaan en ik kwam eigenlijk op twee auto's uit: een Tesla Model 3 of een VW ID.3. Bij de Tesla raakte ik recentelijk wat ontmoedigd door het grote aanbod aan auto's die er vrij sjofel uitzien na 5 jaar lease. Daarom toch ook eens gekeken voor een I.D. 3 en afgelopen vrijdag een proefritje gemaakt in een Pro Performance uit 2021 met 55.000 km op de teller. Ik zie de ID.3's vaak op de weg, maar had er nog nooit eentje van binnen gezien en was eigenlijk wel onder de indruk van de ruimte binnen in de auto. We hebben nu een VW Polo uit 2015 dus dat zou wel echt een upgrade zijn.

De auto zelf was helaas smerig, de verkoper (VW dealer) had nog geen tijd gehad om 'm na te kijken en dat merkte je wel. Maar het interieur zag er nog vrij netjes uit, geen vlekken op de bekleding etc. Vond 'm erg fijn rijden, dus wat dat betreft was ik wel meteen positief. Wel maakte de auto wat geluid als ik het rempedaal wat harder intrapte, een soort ' boink'. De banden hadden hun beste tijd ook wel gehad, en er zaten hier en daar wat lakschades op de auto. Software heb ik even gekeken en daarbij zag ik softwareversie 1751 staan. Is dat versie 3.7?

De verkoper heeft aangegeven de lakschades zo goed mogelijk weg te gaan werken, bij de banden werd aangegeven dat ze deze alleen maar kosteloos zouden vervangen als er nog minimaal 3 mm profiel op zou zitten. Dat vind ik wel een groot nadeel, 3 mm profiel is niet geweldig wat betekent dat er op niet al te lange termijn al nieuwe banden op gezet zouden moeten worden. Maar vind het ook lastig om in te schatten wat je als koper van een occasion eigenlijk zou mogen eisen. Voor wat betreft de accu is aangegeven dat er nog een batterijrapport wordt opgeleverd. Gezien de leeftijd van de auto en het aantal kilometers hoop ik eigenlijk wel een beetje op 90+ SoH, anders lijkt me er toch iets niet helemaal in orde.

Mocht de SoH van de accu in orde zijn dan zou ik het wel aandurven. Er zat bij de prijs ook nog een jaar garantie, plus 12 maanden apk en de auto wordt technisch ook nog een keer nagekeken. Maar vind het toch wel spannend, een EV-occasion kopen. Mocht de accu het na de garantietermijn begeven dan zou dat toch wel een gigantische kostenpost betekenen.
Onlangs hier iets neergezet over een proefrit die ik heb gemaakt met een ID.3. Uiteindelijk niet gekocht. SoH was met 90% niet slecht, maar verkoper erg ongeïnteresseerd/niet behulpzaam en had niet het vertrouwen dat de geconstateerde mankementen naar tevredenheid zouden worden gefixt.

De zoektocht dus maar voortgezet en ik heb nu een andere ID.3 op het oog, een Pro-uitvoering uit begin 2022 met 50 dzd op de teller. Ga dit weekend de auto bekijken. Auto voldoet eigenlijk aan al mijn wensen qua uitvoering maar het is wel particuliere verkoop (gevonden via MP). Ik heb dit topic wat doorgespit, voor zover dat kan met 1500 pagina's, maar zie toch wel wat Tweakers met problemen. Daardoor twijfel ik er wel een beetje aan of een particuliere koop verstandig is. De auto is wel volledig dealeronderhouden en naast de garantie op de accu zie ik dat VW/Pon 4 jaar garantie biedt voor particulieren. Neem aan dat deze overdraagbaar is dus dan zou ik nog wel minimaal 6 maanden garantie hebben. Eerst de auto maar eens bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

Giel1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:27:
[...]

Onlangs hier iets neergezet over een proefrit die ik heb gemaakt met een ID.3. Uiteindelijk niet gekocht. SoH was met 90% niet slecht, maar verkoper erg ongeïnteresseerd/niet behulpzaam en had niet het vertrouwen dat de geconstateerde mankementen naar tevredenheid zouden worden gefixt.

De zoektocht dus maar voortgezet en ik heb nu een andere ID.3 op het oog, een Pro-uitvoering uit begin 2022 met 50 dzd op de teller. Ga dit weekend de auto bekijken. Auto voldoet eigenlijk aan al mijn wensen qua uitvoering maar het is wel particuliere verkoop (gevonden via MP). Ik heb dit topic wat doorgespit, voor zover dat kan met 1500 pagina's, maar zie toch wel wat Tweakers met problemen. Daardoor twijfel ik er wel een beetje aan of een particuliere koop verstandig is. De auto is wel volledig dealeronderhouden en naast de garantie op de accu zie ik dat VW/Pon 4 jaar garantie biedt voor particulieren. Neem aan dat deze overdraagbaar is dus dan zou ik nog wel minimaal 6 maanden garantie hebben. Eerst de auto maar eens bekijken!
Is hier volgens mij al eerder benoemd maar volgens mij is de 4 jaars garantie helaas niet voor EV’s.

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.