Maar wat is echt koud? Op vakantie een Sandero stepway en die wordt echt koud, mijn id3 is een licht verfrissende bries maar je kunt niet met een trui in de auto gaan zitten.densterdad2 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:02:
[...]
Ook ik heb een ID.4 1st met warmtepomp uit 2020. Er komt, ook met deze hitte, nagenoeg meteen koude lucht uit de roosters.
Hallo mensen met een Volkswagen op accu's,
Al enige tijd een dolende ziel hier, op zoek naar een EV, maar kan (nog) niet vinden wat ik nodig (denk) te hebben. Echter, sinds een poosje druppelen er nu opeens ID.4's mijn zoek framework binnen. 77kwh versies met een opgegeven (* ) range van rond de 500km.
Mooi ruim en grote kofferbak klep (niet zo'n brievenbus als de model 3 bijvoorbeeld).
De VAG knopjes en Design spreekt me aan, rij nu een Octavia op diesel, maar die mag dus omgeruild voor een andere, bij voorkeur betaalbare grote ev.
Ik heb in het topic al zitten zoeken (gericht en door gewoonweg pagina's door te scrollen), ik heb nog niet echt antwoord op de volgende vragen, hopelijk kunnen mensen met een ID.4 uit 2020/2022 wat licht schijnen op deze vragen:
- Hoe is de praktijk ervaring qua range. 501* km op papier, wat doet men in het echte leven?
- betrouwbaarheid van de genoemd model/bouwjaren? Iets toelichting: Zijn er gekke dingen om op te letten, bepaalde modellen/opties om van weg te blijven, ik denk dan aan dingen zoals de Volvo v60 plugins ooit hadden met de airco pomp die a 1500 euro per keer zeer regelmatig besloot kapot te gaan waardoor er allerlei Andere systemen ook overleden.
- Opties om juist direct boven aan de wensen lijst te zetten?
Kunnen jullie me hier een beetje mee op weg helpen?
Al enige tijd een dolende ziel hier, op zoek naar een EV, maar kan (nog) niet vinden wat ik nodig (denk) te hebben. Echter, sinds een poosje druppelen er nu opeens ID.4's mijn zoek framework binnen. 77kwh versies met een opgegeven (* ) range van rond de 500km.
Mooi ruim en grote kofferbak klep (niet zo'n brievenbus als de model 3 bijvoorbeeld).
De VAG knopjes en Design spreekt me aan, rij nu een Octavia op diesel, maar die mag dus omgeruild voor een andere, bij voorkeur betaalbare grote ev.
Ik heb in het topic al zitten zoeken (gericht en door gewoonweg pagina's door te scrollen), ik heb nog niet echt antwoord op de volgende vragen, hopelijk kunnen mensen met een ID.4 uit 2020/2022 wat licht schijnen op deze vragen:
- Hoe is de praktijk ervaring qua range. 501* km op papier, wat doet men in het echte leven?
- betrouwbaarheid van de genoemd model/bouwjaren? Iets toelichting: Zijn er gekke dingen om op te letten, bepaalde modellen/opties om van weg te blijven, ik denk dan aan dingen zoals de Volvo v60 plugins ooit hadden met de airco pomp die a 1500 euro per keer zeer regelmatig besloot kapot te gaan waardoor er allerlei Andere systemen ook overleden.
Qua range hangt het van veel dingen af, temperatuur, snelheid, zware voet, fietsdrager, etc ... maar voor een indicatie kan je hier kijken:tcw82 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:25:
Hallo mensen met een Volkswagen op accu's,
https://ev-database.org/car/2028/Volkswagen-ID4-Pro
Er zijn wat euvels bekend, deze staan echt in dit topic ... dus je zal iets beter moeten lezen.
1458 pagina's verdeeld over 4 modellen. Inclusief alle anecdotes en zijsporen over deobussen in het handschoenenkastje.UTMachine schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:59:
[...]
Qua range hangt het van veel dingen af, temperatuur, snelheid, zware voet, fietsdrager, etc ... maar voor een indicatie kan je hier kijken:
https://ev-database.org/car/2028/Volkswagen-ID4-Pro
Er zijn wat euvels bekend, deze staan echt in dit topic ... dus je zal iets beter moeten lezen.
Bedankt die link kende ik nog niet. Maar...uh.. Misschien had je het verkeerd gelezen, ik zoek informatie over de eerste modellen (2020) niet over 2023😂😂😂.
Je hebt geen mening over de opties? Welke gebruikt je zelf veel? Of welke mis je?
[ Voor 12% gewijzigd door tcw82 op 14-06-2025 19:12 ]
Nope, geen vreemde opmerking, want je hebt zelf 0 mogelijke problemen vermeld/gevondentcw82 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:09:
[...]
1458 pagina's verdeeld over 4 modellen. Inclusief alle anecdotes en zijsporen over deobussen in het handschoenenkastje.Beter lezen is een beetje vreemde opmerking? Meer lezen zou kunnen.
Bedankt die link kende ik nog niet. Maar...uh.. Misschien had je het verkeerd gelezen, ik zoek informatie over de eerste modellen (2020) niet over 2023😂😂😂.
Je hebt geen mening over de opties? Welke gebruikt je zelf veel? Of welke mis je?
UTMachine schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:15:
[...]
Nope, geen vreemde opmerking, want je hebt zelf 0 mogelijke problemen vermeld/gevondenEr zijn er wel een paar. De meest bekende is de "stabilisator connectie stangen". Het is meer een "klacht", maar de traagheid van het display/software (is pas opgelost in MY25 model dacht ik).
Dat kan ik niet volgen, waarom zou ik, als niet gebruiker, de gebruikers gaan vertellen welke mogelijke mankementen er zijn?want je hebt zelf 0 mogelijke problemen vermeld/gevonden
Het gaat me om de first hand experience. Voorbeeld: ik heb dus nu een Skoda en daar zitten ook gekke dingen in die ik met zoeken online niet vond, maar toen ik er een forum post aan gewaagd had, bleken meerdere mensen hetzelfde te ervaren.
Ik denk, en dan ga ik het invullen, dus verbeter me als ik het mis heb @UTMachine, maar ik denk dat @UTMachine doelt op het feit dat je niet de eerste bent met deze vraag. Velen zijn je al voor geweest en dus zou je met enig zoekwerk wel al iets gevonden moeten hebben.tcw82 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:40:
[...]
[...]
Dat kan ik niet volgen, waarom zou ik, als niet gebruiker, de gebruikers gaan vertellen welke mogelijke mankementen er zijn?
Het gaat me om de first hand experience. Voorbeeld: ik heb dus nu een Skoda en daar zitten ook gekke dingen in die ik met zoeken online niet vond, maar toen ik er een forum post aan gewaagd had, bleken meerdere mensen hetzelfde te ervaren.
Wellicht kunnen we discussiëren over de manier van communiceren, maar het gebeurt erg vaak dat dezelfde vragen over en over gesteld worden.
Kun jij ook niet weten natuurlijk, maar ik proef dat daar wat frustratie zit. Nogmaals, mijn invulling, misschien zit ik er compleet naast.
Hoe dan ook, de kwaaltjes van de eerste generatie ID.4 (en 3) zijn: o.a. (maar niet uitsluitend) stabilisatorstang, trage software die niet meer geüpdate zal worden naar v5+, multimediasysteem dat hapert, issues op de canbus door de soundgenerator, laagvoltage accu (terugroep actie geweest), Hoogvoltage accucellen (eveneens terugroepactie voor geweest.
Daarnaast mogen deze auto's niets trekken (een steunhaak is een optie maar daarmeemag je niets trekken). Daklast is 0kg dus ook een dakkoffer mag niet (officieel)
*sowieso
UTmachine zoekt toch informatie over een ID.4? Die mogen gewoon 1000 kg trekken (zo uit m’n hoofd) en je mag ze ook voorzien van een 75 kg zware dakkoffer 😉
3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st
Voor wat betreft de range van mijn 4,5 jaar oude ID.4 1st (eerste eigenaar 😎): in de zomer tikt de 100% range nog regelmatig de 500 km aan. Er is wel een keer een module vervangen van de hoogspanningsaccu, mogelijk dat dat een positief effect heeft gehad. Ben nog steeds dik tevreden met deze auto!
3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st
Ah het lijkt erop dat ze de meeste kwaaltjes hebben gefixd bij de facelift / update. 1000/1200 kg trekgewicht (geremd), 75 kg daklast, en natuurlijk nieuwe software / computer die minder traag is.DonJunior schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:01:
[...]
Hoe dan ook, de kwaaltjes van de eerste generatie ID.4 (en 3) zijn: o.a. (maar niet uitsluitend) stabilisatorstang, trage software die niet meer geüpdate zal worden naar v5+, multimediasysteem dat hapert, issues op de canbus door de soundgenerator, laagvoltage accu (terugroep actie geweest), Hoogvoltage accucellen (eveneens terugroepactie voor geweest.
Daarnaast mogen deze auto's niets trekken (een steunhaak is een optie maar daarmeemag je niets trekken). Daklast is 0kg dus ook een dakkoffer mag niet (officieel)
Als lurker hier helpt dit veel, ik ben naar een ID.4 aan het kijken, door de limited editions zijn ze opeens duizenden euros goedkoper dan vergelijkbare Enyaq.
Een vraag voor eigenaren hier met een warmtepomp - zou je het nog een keer aanschaffen? Prijs boeit me nog niet eens zo, maar ik zie iets over hoge onderhoudskosten door vervanging glycol / koelvloeistof en besparing is niet enorm behalve die ene rit naar wintersport.
Als laatste een erg technische vraag, ik zie dat de ID.4 nu wordt geleverd met 77 kWh netto batterijen, maar de 4Motion versie kan sneller laden - is dat een variant op de 185 kW batterij die je ook op de Buzz en ID.7 vind die ook zo snel laad? Maar die is weer vaak 79 kWh, ipv 77. Het is mij een beetje een raadsel, heb niet echt persé 4WD nodig maar sneller laden lijkt me wel wat, ik heb een super ongeduldig kind hier 😅
Mijn oprechte excuses, je hebt helemaal gelijk.JohnnyDune schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:06:
UTmachine zoekt toch informatie over een ID.4? Die mogen gewoon 1000 kg trekken (zo uit m’n hoofd) en je mag ze ook voorzien van een 75 kg zware dakkoffer 😉
Een ID4 mag wél iets trekken, een ID3 niet.
Ik zie het hier ook staan ja: https://www.autoweek.nl/auto/101620/volkswagen-id-4-1st/
*sowieso
Je foto verraadt je probleem al. De airco staat op ECO. Alleen de linkerkant blaast koele lucht. Selecteer dezelfde temperatuur ook maar de bijrijderskant, of selecteer SYNC. Wordt-ie op zeker ijskoud. En check ook ff of de achterpassagier niet toevallig +28 graden heeft ingesteld. Been there, done that, got the T-shirtMelkbus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:49:
Vraagje over mijn ID4 1st (met warmtepomp): hoe lang duurt het normaal gesproken ongeveer totdat er écht koele lucht de auto in wordt geblazen? Neem als scenario dat het in de auto 35ºC is en de temperatuur staat ingesteld op 18ºC.
Ik heb namelijk het vermoeden dat er bij mij mogelijk wat mis is. Nu is het momenteel wel erg warm, maar de auto is eigenlijk niet koel te krijgen. Er blaast nog net geen warme lucht de auto in, maar echt (airco-) koud is het ook niet (ook niet na een kwartier rijden). Bij mijn vorige auto voelde ik na een paar minuten toch echt wel koude lucht, dat is toch ook normaal lijkt me? Zelfs 'snel koelen' doet eigenlijk weinig. Airco stuk?
[Afbeelding]
@UTMachine @DonJunior @flaskk @JohnnyDune @DonJunior
Dank voor jullie input. Het geeft in elk geval stof tot nadenken. Zoals bijvoorbeeld over de opmerking aangaande de software update:
Stabilisator stangen klinkt als een matig ontwerp dat later verbeterd is? (de oprmerking van @flaskk over het klikken bij hard op trekken gaat ( denk ik) over de stangen? of is dat nog weer een andere uitdaging?
software dingen (traag, matige structuur etc.) lijkt iets dat VAG als standaard uitrusting levert, ook de Octavia heeft daar dus ervaring mee.
Qua communicatie: (@DonJunior maakte daar een opmerking over), het is uiteraard zo dat je 1458 pagina's (maal 25 berichten is pak hem beet 36.000 losse berichten, verdeeld over 4 modellen inclusief de anekdotes etc.) kan lezen en daaruit vissen wat je wil weten. Dat mag ook best gezegd worden natuurlijk, "Hey gast, deze vraag is al gesteld en beantwoord". Helemaal prima. Dat was echter niet wat er geschreven was, er werd geschreven "beter lezen" en daar viel ik inderdaad over, zeker ook omdat het verder antwoord suggereerde dat de originele vraag beter gelezen had kunnen worden.
In het grotere geheel is dit helemaal niet erg, fijn dat je het hier even aanhaalt zelfs. Ik heb er van geleerd en nu met de aanvullingen van de andere wordt het een steeds completer plaatje.
Dank voor jullie input. Het geeft in elk geval stof tot nadenken. Zoals bijvoorbeeld over de opmerking aangaande de software update:
van @JohnnyDune ... is dat omdat VW dat niet meer aanbied maar dat het (bijvoorbeeld tegen betaling ) nog wel mogelijk is? Of is het net als met windows, er komt gewoon geen nieuwe software update meer voor die specifieke modellen?trage software die niet meer geüpdate zal worden naar v5+
Stabilisator stangen klinkt als een matig ontwerp dat later verbeterd is? (de oprmerking van @flaskk over het klikken bij hard op trekken gaat ( denk ik) over de stangen? of is dat nog weer een andere uitdaging?
software dingen (traag, matige structuur etc.) lijkt iets dat VAG als standaard uitrusting levert, ook de Octavia heeft daar dus ervaring mee.
Qua communicatie: (@DonJunior maakte daar een opmerking over), het is uiteraard zo dat je 1458 pagina's (maal 25 berichten is pak hem beet 36.000 losse berichten, verdeeld over 4 modellen inclusief de anekdotes etc.) kan lezen en daaruit vissen wat je wil weten. Dat mag ook best gezegd worden natuurlijk, "Hey gast, deze vraag is al gesteld en beantwoord". Helemaal prima. Dat was echter niet wat er geschreven was, er werd geschreven "beter lezen" en daar viel ik inderdaad over, zeker ook omdat het verder antwoord suggereerde dat de originele vraag beter gelezen had kunnen worden.
In het grotere geheel is dit helemaal niet erg, fijn dat je het hier even aanhaalt zelfs. Ik heb er van geleerd en nu met de aanvullingen van de andere wordt het een steeds completer plaatje.
Nee maar het kan zijn dat deze alleen bij id3 voor komt, maar aangezien id4 zelfde aandrijving heeft lijkt mij dat ook voor kan komen?
Het betreft dat er iets met de verlijming van de aandrijf as is. Klik geluidje dus
YouTube: VW id3 st1 Max clicking sound
En hoe hoog staat de ventilator snelheid, laag midden of hoog?Firstconnection schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:58:
[...]
Je foto verraadt je probleem al. De airco staat op ECO. Alleen de linkerkant blaast koele lucht. Selecteer dezelfde temperatuur ook maar de bijrijderskant, of selecteer SYNC. Wordt-ie op zeker ijskoud. En check ook ff of de achterpassagier niet toevallig +28 graden heeft ingesteld. Been there, done that, got the T-shirt
VW maakt nú echt prima software. De nieuwe modellen hebben echt prima software, reageert snel en is redelijk logisch te bedienen.tcw82 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 04:08:
@UTMachine @DonJunior @flaskk @JohnnyDune @DonJunior
[...]
van @JohnnyDune ... is dat omdat VW dat niet meer aanbied maar dat het (bijvoorbeeld tegen betaling ) nog wel mogelijk is? Of is het net als met windows, er komt gewoon geen nieuwe software update meer voor die specifieke modellen?
..
De eerste generatie ID.x hebben daadwerkelijk andere hardware waarop de nieuwere software niet (goed) werkt. Er zijn mensen die hebben dat geprobeerd maar de schermresolutie matcht bijvoorbeeld niet.
Hoe dan ook, VW heeft aangegeven deze oudere versies niet te updaten naar versie 5 en hoger. Dus zie het alsof je bij Windows 8 moet blijven terwijl Windows 11 al uit is.
*sowieso
Thanks, maar dit is helaas het probleem niet. Voor de foto zat ik even alleen in de auto dus sprong rechts inderdaad op ECO. Maar ook bij SYNC wordt ‘ie niet koud.Firstconnection schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:58:
[...]
Je foto verraadt je probleem al. De airco staat op ECO. Alleen de linkerkant blaast koele lucht. Selecteer dezelfde temperatuur ook maar de bijrijderskant, of selecteer SYNC. Wordt-ie op zeker ijskoud. En check ook ff of de achterpassagier niet toevallig +28 graden heeft ingesteld. Been there, done that, got the T-shirt
‘snel koelen’ staat aan. Dus dat lijkt me maximaal.Sky74 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:13:
[...]
En hoe hoog staat de ventilator snelheid, laag midden of hoog?
Even carscanner geconnect via OBD. Geen foutcodes voor zover ik kan zien. Ziet iemand hier wat geks? (ik zie wel wat vreemde waardes, maar geen idee wat normaal is). Dit was na ongeveer 15 min. maximaal koelen.
/f/image/McgUrLMeySDulCfzudTxAZfG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Melkbus op 15-06-2025 13:46 ]
Kan zijn dat je steenslag hebt op je radiator. Dan loopt langzaam je koelgas eruit. Merk je niets van, ook geen foutmeldingen, maar dan koelt de auto ook steeds slechter. Je zal niet de eerste zijnMelkbus schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:41:
[...]
Thanks, maar dit is helaas het probleem niet. Voor de foto zat ik even alleen in de auto dus sprong rechts inderdaad op ECO. Maar ook bij SYNC wordt ‘ie niet koud.
[...]
‘snel koelen’ staat aan. Dus dat lijkt me maximaal.
Even carscanner geconnect via OBD. Geen foutcodes voor zover ik kan zien. Ziet iemand hier wat geks? (ik zie wel wat vreemde waardes, maar geen idee wat normaal is). Dit was na ongeveer 15 min. maximaal koelen.
[Afbeelding]
*sowieso
Bij mij was die gewoon leeg. Bij jou ook het geval? Wanneer is die voor het laatste gevuld? Ik heb het 4,5jaar gebruikt voordat ik dacht dat het leeg was.Melkbus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:49:
Vraagje over mijn ID4 1st (met warmtepomp): hoe lang duurt het normaal gesproken ongeveer totdat er écht koele lucht de auto in wordt geblazen? Neem als scenario dat het in de auto 35ºC is en de temperatuur staat ingesteld op 18ºC.
Ik heb namelijk het vermoeden dat er bij mij mogelijk wat mis is. Nu is het momenteel wel erg warm, maar de auto is eigenlijk niet koel te krijgen. Er blaast nog net geen warme lucht de auto in, maar echt (airco-) koud is het ook niet (ook niet na een kwartier rijden). Bij mijn vorige auto voelde ik na een paar minuten toch echt wel koude lucht, dat is toch ook normaal lijkt me? Zelfs 'snel koelen' doet eigenlijk weinig. Airco stuk?
[Afbeelding]
Geef aan dat je r744 koelmiddel hebt bij de garage. Niet elke universeel garage heeft dat vulmiddel. En bij VW dealer is het servicebeurt 20 euro goedkoper dan r1234y.
Gaat ongeveer 430gr in als die leeg is.
ID4.1M Honey Yellow
Komt ook bij de ID.4 voor. Maar vreemd genoeg lees je er meer over bij de ID.3 of de Cupra Born. Die van mij heeft het ook weer na reparatie. In juli gaan ze er weer naar kijken. Blij dat er 2 jaar occasion garantie op zit.flaskk schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:56:
[...]
Nee maar het kan zijn dat deze alleen bij id3 voor komt, maar aangezien id4 zelfde aandrijving heeft lijkt mij dat ook voor kan komen?
Het betreft dat er iets met de verlijming van de aandrijf as is. Klik geluidje dus
YouTube: VW id3 st1 Max clicking sound
[ Voor 3% gewijzigd door burnoutpc op 16-06-2025 00:05 ]
Dank voor het delen hiervan. Ik vraag me al weken af wanneer mijn navigatiedatabase van 25.1 een update krijgt, maar ik zal proberen wat meer geduld uit te oefenen.....EDB schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:36:
Het heeft even geduurd maar de laatste navi versie staat er weer op.
[Afbeelding]
Edit: die van mij is ook bijgewerkt naar 25.5.
[ Voor 4% gewijzigd door MJMaverick op 16-06-2025 18:57 ]
Iemand al de 3.8 update geinstalleerd? Installatie werd gisteren gepushed (kon hem installeren vanuit het Goodbye scherm). So far so good, maar deze update heeft wel mijn SOS functie gesloopt. Brandt nu constant een SOS lampje met de melding dat ik 'een werkplaats op moet zoeken'. Heeft er iemand een quick fix wat ik nog kan proberen, want het lijkt me stug dat dit hardware-matig stuk is gegaan.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Nee, hier nog niet aangeboden. Als ik jouw verhaal lees wacht ik straks ook maar even met installeren als ‘ie aangeboden wordt. Hou ons op de hoogte s.v.p.Sandrioni schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:34:
Iemand al de 3.8 update geinstalleerd? Installatie werd gisteren gepushed (kon hem installeren vanuit het Goodbye scherm). So far so good, maar deze update heeft wel mijn SOS functie gesloopt. Brandt nu constant een SOS lampje met de melding dat ik 'een werkplaats op moet zoeken'. Heeft er iemand een quick fix wat ik nog kan proberen, want het lijkt me stug dat dit hardware-matig stuk is gegaan.
Welk model / jaar ID heb je? En kwam je van 3.7?
[ Voor 3% gewijzigd door EDB op 17-06-2025 13:54 ]
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar
Op eigen risico, maar even 12v accu + afhalen en minuutje wachten? Volgens mij is dat wat ze bij volkswagen ook doen 😅
Inderdaad even de MIN klem los halen (is veiliger) en 10 minuten later weer aansluiten.flaskk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:38:
Op eigen risico, maar even 12v accu + afhalen en minuutje wachten? Volgens mij is dat wat ze bij volkswagen ook doen 😅
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Onze ID.3 1st heeft helaas ook het tikkende geluid uit de achteras gekregen.
Mijn vriendin viel het in eerste instantie niet op, maar ik vind het zelf knap vervelend.
We gaan morgen even contact opnemen met de dealer en (pogen om) garantie te claimen.
Is Volkswagen zelf bekend met dit probleem? Of moet ik ze nog een bepaalde richting op pushen?
Mijn vriendin viel het in eerste instantie niet op, maar ik vind het zelf knap vervelend.
We gaan morgen even contact opnemen met de dealer en (pogen om) garantie te claimen.
Is Volkswagen zelf bekend met dit probleem? Of moet ik ze nog een bepaalde richting op pushen?
Gisterenavond gaf m'n vrouw aan dat de auto kraakgeluiden maakt; niet het dak, maar voor en achter?
Ik moet zelf nog kijken, maar ik heb gezocht hier in het topic maar daar gaat het dan over het dak.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Ik ga zo maar eens de dealer bellen, misschien zelf ook even rondje rijden.
Ik moet zelf nog kijken, maar ik heb gezocht hier in het topic maar daar gaat het dan over het dak.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Ik ga zo maar eens de dealer bellen, misschien zelf ook even rondje rijden.
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Het kraakt tijdens bochten en drempels
'het kraakt' is een vrij generieke omschrijving.Boy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:37:
Het kraakt tijdens bochten en drempels
Kan van alles zijn.
Als het een Alfa was had ik gezegd 'draagarm rubbers'.
Hoor je het van buiten ook of vooral binnenin?
*sowieso
Geen idee, ga vanuit van binnen, ik heb nog niet met de auto gereden, de vrouw heeft 'm momenteel. Ik heb een afspraak vrijdagochtend, dan gaan ze een rondje rijden bij de garage. Aangezien we met 'm op vakantie gaan, hoop ik dat het niet iets spannends is / iets wat lang duurt om te repareren...DonJunior schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:44:
[...]
'het kraakt' is een vrij generieke omschrijving.
Kan van alles zijn.
ID4 1st uit dec 21. Idd op 3.7.EDB schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:53:
[...]
Nee, hier nog niet aangeboden. Als ik jouw verhaal lees wacht ik straks ook maar even met installeren als ‘ie aangeboden wordt. Hou ons op de hoogte s.v.p.
Welk model / jaar ID heb je? En kwam je van 3.7?
Aangezien het een leasewagen is denk ik dat ik er gewoon mee naar de garage ga 😁. Of ik laat het gewoon zo ..... Staat nml al op 160k km.AvK schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:52:
[...]
Inderdaad even de MIN klem los halen (is veiliger) en 10 minuten later weer aansluiten.
Je vroeg of er een kwik fix was. Nou die is er.Sandrioni schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:03:
[...]
Aangezien het een leasewagen is denk ik dat ik er gewoon mee naar de garage ga 😁. Of ik laat het gewoon zo ..... Staat nml al op 160k km.
Naar de garage vind ik ook prima hoor....
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Volkswagen in zijn algemeen hebben ook vaker last van uitdroging aan de draagarm rubbers.DonJunior schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:44:
[...]
'het kraakt' is een vrij generieke omschrijving.
Kan van alles zijn.
Mijn heeft het toevallig ook met zijn 4 jaar oude golf.
Wat kost zoiets om te fixen?niki_lauda schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:37:
[...]
Volkswagen in zijn algemeen hebben ook vaker last van uitdroging aan de draagarm rubbers.
Mijn heeft het toevallig ook met zijn 4 jaar oude golf.
TPI; 2071137 en/of 2064631markimarc schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:33:
Indien binnen de (fabrieks)garantie dienen zij dit gewoon te fixen.
Update: koppelstangen hebben speling. Blijkbaar slijtage. Reparatie is €295,00.
Dat valt wel mee dan weer ...
(hoeft niet persé gerepareerd te worden, maar het is wel echt irritant geluid, dus toch maar doen)
(hoeft niet persé gerepareerd te worden, maar het is wel echt irritant geluid, dus toch maar doen)
[ Voor 31% gewijzigd door Boy op 20-06-2025 11:21 ]
Aanname: denk dat alle ID.3's hier op den duur last van krijgen van een bepaald bouwjaar. Maar las dat ook '23 er last van heeft.markimarc schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:33:
Onze ID.3 1st heeft helaas ook het tikkende geluid uit de achteras gekregen.
Mijn vriendin viel het in eerste instantie niet op, maar ik vind het zelf knap vervelend.![]()
VW is hiervan bewust. Is een TPI voor: Spoiler alert, die houdt nog geen 3 maanden stand. Volgende maand gaat die van mij weer naar de dealer.
Gisteren een afspraak gemaakt bij de dealer voor de eerste inspectie (24 maanden) van mijn ID Buzz. Op de offerte staat het volgende item:
S-OTA-update elektromechanische rembekrachtiger ID
Terugroepactie-nr : 47A6
Blijkbaar kan deze update niet via de normal OTA-procedure worden gedaan.
Iemand dit al tegengekomen?
Offertebedrag ligt overigens een paar honderd euro hoger dan ik verwachtte.
S-OTA-update elektromechanische rembekrachtiger ID
Terugroepactie-nr : 47A6
Blijkbaar kan deze update niet via de normal OTA-procedure worden gedaan.
Iemand dit al tegengekomen?
Offertebedrag ligt overigens een paar honderd euro hoger dan ik verwachtte.
Die koppelstangen waren hier na 4 jaar ook compleet versleten. Zeker laten repareren. Na de reparatie was het geluid verdwenen en ook mijn irritatie was daarna verdwenen. (op mijn route zijn veel klinkerwegen).Boy schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:21:
Update: koppelstangen hebben speling. Blijkbaar slijtage. Reparatie is €295,00.
Ook wij hebben een update!
Gisteren zijn we bij de dealer geweest en ze verwachten de auto 3 dagen nodig te hebben.
Overigens hebben ze ook wat met onze draagarmrubbers ontdekt, wat ze ook direct gaan fixen. Deze bleken uitgedroogd te zijn.
Begin juli zijn we weer welkom, en krijgen we ook een leenauto mee. Minus deze problemen, blij met de service. :-)
Gisteren zijn we bij de dealer geweest en ze verwachten de auto 3 dagen nodig te hebben.
Overigens hebben ze ook wat met onze draagarmrubbers ontdekt, wat ze ook direct gaan fixen. Deze bleken uitgedroogd te zijn.
Begin juli zijn we weer welkom, en krijgen we ook een leenauto mee. Minus deze problemen, blij met de service. :-)
Wat gaan ze precies uitvoeren?markimarc schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:16:
Ook wij hebben een update!
Gisteren paar honderd kilometer 130+ gereden, bij snelladen roken we een verbrand rubber lucht, we dachten dat het de paal was, bij thuiskomst roken we het weer, dus even voelen en de velgen op de achteras waren behoorlijk warm, in je kunt ze niet langer dan 5 seconde vast houden.
Is dat vanwege de oude motor van de id3? Qua verbruik niet heel gek ofzo 19/100km.
Is dat vanwege de oude motor van de id3? Qua verbruik niet heel gek ofzo 19/100km.
Dat zijn je remmen denk ik, check even of je ze vrij kan maken. Alleen regenereren kan soms voor vastlopende remmen zorgen, en anders kan de dealer dat fixen.flaskk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:36:
Gisteren paar honderd kilometer 130+ gereden, bij snelladen roken we een verbrand rubber lucht, we dachten dat het de paal was, bij thuiskomst roken we het weer, dus even voelen en de velgen op de achteras waren behoorlijk warm, in je kunt ze niet langer dan 5 seconde vast houden.
Ik heb dit ook een keer gehad vorige zomer, toevallig had ik een onderhoudsbeurt staan de week er na, dus de garage heeft ze nagekeken en er was niks geks mee. De trommelrem gaf echt heel veel hitte af aan 1 kant. Sindsdien niet meer gehad of het niet meer gemerkt.flaskk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:36:
Voor alles is een 1e keer.......................... je ligt lekker rustig te slapen en dan........ midden in de nacht het auto alarm van je ID. Wat vervloek je op dat moment de auto. Al is dat de 1e logische reactie. Fijn dat het gebeurd om vreemden die er niets te zoeken hebben weg te jagen. Niets gevonden in of aan de auto, gelukkig. Of was het toch een strontvlieg die met zijn nachtelijke vlieguren bezig was in de auto....... ;-P
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Of was het misschien een overijverige OTA software update voor één van de vele componenten? Vooral op de v5.x ID Software worden momenteel veel 'systeem-app' updates los gelaten welke helaas ook zaken aanpassen waar ik persoonlijk minder goed over te spreken ben (andere geluidjes voor de touch-buttons op het stuur / scherm merk je écht wel op......).Devke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:55:
Voor alles is een 1e keer.......................... je ligt lekker rustig te slapen en dan........ midden in de nacht het auto alarm van je ID. Wat vervloek je op dat moment de auto. Al is dat de 1e logische reactie. Fijn dat het gebeurd om vreemden die er niets te zoeken hebben weg te jagen. Niets gevonden in of aan de auto, gelukkig. Of was het toch een strontvlieg die met zijn nachtelijke vlieguren bezig was in de auto....... ;-P
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik zag niks klaar staan voor updates. Als hij dit in de nacht gaat doen met dit risico dan mag dat van mij wel uit. Doe maar lekker overdag. Beter voor de buurt ook.Will_M schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Of was het misschien een overijverige OTA software update voor één van de vele componenten? Vooral op de v5.x ID Software worden momenteel veel 'systeem-app' updates los gelaten welke helaas ook zaken aanpassen waar ik persoonlijk minder goed over te spreken ben (andere geluidjes voor de touch-buttons op het stuur / scherm merk je écht wel op......).
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Ah zou weleens kunnen, auto heeft 14 dagen stil gestaan..w00key schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:46:
[...]
Dat zijn je remmen denk ik, check even of je ze vrij kan maken. Alleen regenereren kan soms voor vastlopende remmen zorgen, en anders kan de dealer dat fixen.
Vergelijkbare situatie hier, ook een 1st met 153k op de teller en voorheen haalde ik in de zomermaanden 420-430 km op de routes die ik rij en met mijn rijstijl.JohnnyDune schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:09:
Voor wat betreft de range van mijn 4,5 jaar oude ID.4 1st (eerste eigenaar 😎): in de zomer tikt de 100% range nog regelmatig de 500 km aan. Er is wel een keer een module vervangen van de hoogspanningsaccu, mogelijk dat dat een positief effect heeft gehad. Ben nog steeds dik tevreden met deze auto!
Afgelopen januari ineens een storingsmelding en bij het uitlezen bleek een accumodule stuk te zijn. Die is onlangs vervangen (3,5 maand wachten!) en volgens de dealer is de auto storingvrij. Ik kom echter niet verder dan 345-350km momenteel. Verbruik blijft ook hoog (19,8 - 20,3), voor dit soort temperaturen.
Dealer zegt: computer says no.

Ik heb geen zin meer om hier tijd en energie erin te steken. De auto gaat over 2 maanden uit, maar iets klopt in ieder geval niet. Bereik is 80-85km minder geworden.
It ain't stupid if it works!
Mijn vriendin heeft een ID.3 gekocht, getekend eind april en begin mei meteen naar een VW dealer voor een storing met parkeersensoren en airco. Hier bleek ook die terugroepactie nog open te staan en heeft gelukkig nog een jaar fabrieksgarantie. 2 modules bleken uiteindelijk defect, dat zou deze week hersteld moeten zijn, dus bijna 2 maanden wachten. Gelukkig heeft ze nog een bedrijfswagen waar ze mee mag rondrijden tot de ID.3 er is (particulier gekocht), maar je hoop neemt wel enorm af als je zo lang wacht. Daarna zou de software nog bijgewerkt moeten worden en probleem met parkeersensoren en airco nog nagekeken moeten worden.vr6-only schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:04:
[...]
Afgelopen januari ineens een storingsmelding en bij het uitlezen bleek een accumodule stuk te zijn. Die is onlangs vervangen (3,5 maand wachten!) en volgens de dealer is de auto storingvrij. Ik kom echter niet verder dan 345-350km momenteel. Verbruik blijft ook hoog (19,8 - 20,3), voor dit soort temperaturen.
Ik vermoed dat je ID.4 niet meer onder fabrieksgarantie is dan? De ID reeksen zouden vanaf 2022 4 jaar fabrieksgarantie gekregen hebben ipv 2 jaar als ik mij niet vergis.
In mijn geval is het een auto van de zaak. Garantie is dan een ding voor de leasemaatschappij. Ik heb het netjes gemeld en zij doen er verder niets mee, omdat ze afgaan op wat de dealer zegt.deSenna24 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:19:
[...]
Mijn vriendin heeft een ID.3 gekocht, getekend eind april en begin mei meteen naar een VW dealer voor een storing met parkeersensoren en airco. Hier bleek ook die terugroepactie nog open te staan en heeft gelukkig nog een jaar fabrieksgarantie. 2 modules bleken uiteindelijk defect, dat zou deze week hersteld moeten zijn, dus bijna 2 maanden wachten. Gelukkig heeft ze nog een bedrijfswagen waar ze mee mag rondrijden tot de ID.3 er is (particulier gekocht), maar je hoop neemt wel enorm af als je zo lang wacht. Daarna zou de software nog bijgewerkt moeten worden en probleem met parkeersensoren en airco nog nagekeken moeten worden.
Ik vermoed dat je ID.4 niet meer onder fabrieksgarantie is dan? De ID reeksen zouden vanaf 2022 4 jaar fabrieksgarantie gekregen hebben ipv 2 jaar als ik mij niet vergis.
It ain't stupid if it works!
De 1st die in 2020 geleverd zijn (zoals mijn ID.4) hadden volgens mij 2 jaar garantie, maar wel 8 jaar op de accu (max 160k km's).deSenna24 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:19:
[...]
Mijn vriendin heeft een ID.3 gekocht, getekend eind april en begin mei meteen naar een VW dealer voor een storing met parkeersensoren en airco. Hier bleek ook die terugroepactie nog open te staan en heeft gelukkig nog een jaar fabrieksgarantie. 2 modules bleken uiteindelijk defect, dat zou deze week hersteld moeten zijn, dus bijna 2 maanden wachten. Gelukkig heeft ze nog een bedrijfswagen waar ze mee mag rondrijden tot de ID.3 er is (particulier gekocht), maar je hoop neemt wel enorm af als je zo lang wacht. Daarna zou de software nog bijgewerkt moeten worden en probleem met parkeersensoren en airco nog nagekeken moeten worden.
Klopt. De ID.3 van de vriendin is ingeschreven in maart 2022, die heeft dus 4 jaar, en daar vallen (normaal) de parkeersensoren en airco nog wel onder ook. Zo niet was het aan de verkoper om dit op orde te zetten voor we de auto gaan halen.Boy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:25:
[...]
De 1st die in 2020 geleverd zijn (zoals mijn ID.4) hadden volgens mij 2 jaar garantie, maar wel 8 jaar op de accu (max 160k km's).
Die 4 jaar garantie vanaf 2021 komt hier regelmatig terug, maar volgens mij geldt die 4 jaar nog steeds alleen op benzine- en dieselauto's vanaf 2021. Op alle elektrische modellen is de garantie ook na 2021 slechts 2 jaar:deSenna24 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:28:
[...]
Klopt. De ID.3 van de vriendin is ingeschreven in maart 2022, die heeft dus 4 jaar, en daar vallen (normaal) de parkeersensoren en airco nog wel onder ook.
https://www.volkswagen.nl/nl/service/garantie.html
Op de website die je linkt staat het volgende:Dave_R schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:32:
[...]
Die 4 jaar garantie vanaf 2021 komt hier regelmatig terug, maar volgens mij geldt die 4 jaar nog steeds alleen op benzine- en dieselauto's vanaf 2021. Op alle elektrische modellen is de garantie ook na 2021 slechts 2 jaar:
https://www.volkswagen.nl/nl/service/garantie.html
Dus dat lijkt dat elektrisch van 2022 door die laatste zin dus wél de 4 jaar garantie krijgt? Modellen voor 2021 dus slechts 2 jaar.4 jaar garantie op nieuwe Volkswagens vanaf 2021
Op nieuwe Volkswagens met modeljaar 2021 of nieuwer voorzien van een diesel- of benzinemotor krijg je standaard 4 jaar garantie. Die garantie bestaat uit 2 jaar Volkswagen fabrieksgarantie aangevuld met 2 jaar éxtra garantie door Volkswagen. Geen zorgen over onverwachte reparatiekosten, dus. Zorg wel dat je je Volkswagen volgens fabrieksvoorschrift onderhoudt. Alleen dan blijft je garantie geldig én ontvang je ook nog eens gratis pechhulp in Nederland en heel Europa.
2 jaar garantie op elektrische Volkswagens en modellen tot 2021
Rijd je een elektrische auto of een Volkswagen van een modeljaar voor 2021? Dan krijg je standaard 2 jaar fabrieksgarantie. Op elektrische modellen krijg je ook standaard tot en met 5 jaar 'Onderhoud Inclusief' en 8 jaar garantie op je hoogvoltaccu.
Nope. Alleen oorspronkelijk in NL geleverde EV’s (dus geen import) krijgen 2 beurten en 1 APK (tot 5 jaar). Het gaat dan dus alleen om onderhoud, geen verlengde garantie.deSenna24 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:37:
[...]
Op de website die je linkt staat het volgende:
[...]
Dus dat lijkt dat elektrisch van 2022 door die laatste zin dus wél de 4 jaar garantie krijgt? Modellen voor 2021 dus slechts 2 jaar.
Hou er ook rekening mee dat het vaak voorkomt (zeker bij leasebedrijven) dat dit verlengde onderhoud is afgekocht en dan heb je daar later, als nieuwe eigenaar van een gebruikte EV van VW dus niets meer aan.
Blijft alleen de 8 jaar / 160dkm op de HV accu over.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar
Als je snel leest, lijkt het inderdaad wel alsof je 4 jaar garantie krijgt, maar dat staat er dus nadrukkelijk niet.deSenna24 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:37:
[...]
Op de website die je linkt staat het volgende:
[...]
Dus dat lijkt dat elektrisch van 2022 door die laatste zin dus wél de 4 jaar garantie krijgt? Modellen voor 2021 dus slechts 2 jaar.
Het is net zorgvuldig genoeg geformuleerd dat het geen misleiding is
Ik heb hem ook binnen op mijn MY25 ID3. Zijn er ergens changelogs te vinden?Will_M schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Of was het misschien een overijverige OTA software update voor één van de vele componenten? Vooral op de v5.x ID Software worden momenteel veel 'systeem-app' updates los gelaten welke helaas ook zaken aanpassen waar ik persoonlijk minder goed over te spreken ben (andere geluidjes voor de touch-buttons op het stuur / scherm merk je écht wel op......).
. Ik kom echter niet verder dan 345-350km momenteel. Verbruik blijft ook hoog (19,8 - 20,3), voor dit soort temperaturen.
[/quote]
Ach, de een 500, de mijne kwam twee jaar terug nog tot 430 maar inmiddels met 110k op de teller niet meer boven de 400 a 405. Al haal ik dat in de praktijk nooit want op een gegeven moment keldert ie alsnog naar beneden.
Die 350 is mn absolute winter max.
Ben op zich goed te spreken over de auto behalve de uitzonderlijke traagheid van het multimedia / voertuig systeem en de onoplosbare bug met de openende ramen als je ze op sluiten drukt.
[/quote]
Ach, de een 500, de mijne kwam twee jaar terug nog tot 430 maar inmiddels met 110k op de teller niet meer boven de 400 a 405. Al haal ik dat in de praktijk nooit want op een gegeven moment keldert ie alsnog naar beneden.
Die 350 is mn absolute winter max.
Ben op zich goed te spreken over de auto behalve de uitzonderlijke traagheid van het multimedia / voertuig systeem en de onoplosbare bug met de openende ramen als je ze op sluiten drukt.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ik heb ze nog nooit (publiekelijk) kunnen vinden binnen het gehele VAG concernTristan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:02:
[...]
Ik heb hem ook binnen op mijn MY25 ID3. Zijn er ergens changelogs te vinden?
Op vakantie hadden we een Dacia Sandero stepway, hele andere klasse maar daar hebben ze gewoon een schermpje wie alleen wat basis informatie over de auto geeft en Android auto of apple CarPlay (bt) ondersteunt. Bij het openen van het portier gaat het scherm aan en voordat je zit heeft hij connectie. Wij waren echt onder de indruk.AllSeeyinEye schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:24:
Ben op zich goed te spreken over de auto behalve de uitzonderlijke traagheid van het multimedia
Daarnaast gewoon lekker luxe fysieke knoppen en Renault Audio bediening en cruisecontrol werkt ook heel simpel.
Snap niet dat bij vw.allemaal.zo moelijk moet.
[ Voor 3% gewijzigd door flaskk op 24-06-2025 08:38 ]
Voor V3.7 is er wel een beknopt overzicht geweest.Will_M schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:59:
[...]
Ik heb ze nog nooit (publiekelijk) kunnen vinden binnen het gehele VAG concern
AlphaRomeo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:34:
[...]
Voor V3.7 is er wel een beknopt overzicht geweest.

In de auto zelf kun je ook altijd van dat soort overzichtjes vinden (onder updates - versies) maar veel verder dan 'verbeterde stabiliteit' en 'diverse bugfixes' als omschrijving komen ze eigenlijk nooit.
Ik zou op m'n werk eigenlijk ook gewoon eens zulke LLD's op moeten gaan leveren....
Mijn ID Light bar ding heeft sinds recent (een week of wat of zo?) een oranje ‘animatie’ wanneer ik de auto start door bijv in R te zetten. Het gaat vanzelf weer uit ook. Betreft een ID.4 2025.
Enig idee wat dit is? Heb de auto sinds november en dit was voorheen echt niet aanwezig.:strip_exif()/f/image/QRuTaq5DmtiNzXodpyw3a7g8.gif?f=fotoalbum_large)
Edit: bedenk me nu, zou het iets met het nieuwe ‘thema’ ofzo te maken kunnen hebben. Heb nu freaking bij-en rondzoemen over het scherm
Enig idee wat dit is? Heb de auto sinds november en dit was voorheen echt niet aanwezig.
:strip_exif()/f/image/QRuTaq5DmtiNzXodpyw3a7g8.gif?f=fotoalbum_large)
Edit: bedenk me nu, zou het iets met het nieuwe ‘thema’ ofzo te maken kunnen hebben. Heb nu freaking bij-en rondzoemen over het scherm
[ Voor 10% gewijzigd door f.h op 24-06-2025 18:20 ]
Bij-en? Als in, die geel-zwarte beestjes? Wut?f.h schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:06:
Mijn ID Light bar ding heeft sinds recent (een week of wat of zo?) een oranje ‘animatie’ wanneer ik de auto start door bijv in R te zetten. Het gaat vanzelf weer uit ook. Betreft een ID.4 2025.
Enig idee wat dit is? Heb de auto sinds november en dit was voorheen echt niet aanwezig.[Afbeelding]
*sowieso
Ja mijn infotainment start scherm heeft nu een zomers thema. Heb Kerst en winter ook al gehadDonJunior schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:56:
[...]
Bij-en? Als in, die geel-zwarte beestjes? Wut?
Edit: de bij-en. Weet dus alleen niet of dat oranje gedoe van de ID.light bar er ook bij hoort.
:strip_exif()/f/image/EYRIHrhWoWgsDCzt6QDnlsj5.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door f.h op 25-06-2025 10:17 ]
Ja en bloementjes!DonJunior schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:56:
[...]
Bij-en? Als in, die geel-zwarte beestjes? Wut?

Vandaag de auto maar eens zomer klaar gemaakt.
Rubber matten er uit (en meteen op Marktplaats gezet)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8OFBeKdlahZplRkWEKkVHR9B.jpg?f=user_large)
Zomermatten er weer in.
Nóg één keer op vakantie ermee over een paar weken en dan gaat mijn ID.3 er uit en zijn jullie eindelijk van mij verlost haha
Mocht er t.z.t nog interesse zijn in dakdragers (of matten ofzo) . Mijn PM staat open.
Rubber matten er uit (en meteen op Marktplaats gezet)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8OFBeKdlahZplRkWEKkVHR9B.jpg?f=user_large)
Zomermatten er weer in.
Nóg één keer op vakantie ermee over een paar weken en dan gaat mijn ID.3 er uit en zijn jullie eindelijk van mij verlost haha
Mocht er t.z.t nog interesse zijn in dakdragers (of matten ofzo) . Mijn PM staat open.
*sowieso
Nog mensen die dit herkennen?
De auto lijkt steeds hoger te laden dan de instelling.
Als deze bv op 90% staat als laaddoel, komt het vaak voor dat deze bij afschakelen / instappen op 95% staat.
Zelfde als ik 80% instel.
Eigenlijk valt me op dat de auto nooit op het ingestelde laaddoel staat.
Er staan geen locaties ingesteld voor laden.
Batterij modus al proberen aan of uitstetten, zonder resultaat.
Als deze bv op 90% staat als laaddoel, komt het vaak voor dat deze bij afschakelen / instappen op 95% staat.
Met wat voor snelheid laad je? Gewoon op 11kW? Ik heb bij lagere vermogens laden wel eens gezien dat hij een procentje teveel had geladen.
Ik zie de verschillen wel eens ontstaan als je op een lagere temperatuur laadt en de volgende dag als het erg warm is weg rijdt. Dan lijkt hij een paar procenten er bij te krijgen.
Ja gebeurt soms wel, willekeurig lijkt het. Vandaag tot 84% geladen terwijl de instelling 80% is.Idr548 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:05:
Nee ik herken het niet. Heb wel 1 of 2 keer gehad dat hij doorlaadde, maar niet vaak.Idr548 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:05:
Zou het kunnen dat je auto/Batterij Management Systeem (BMS) niet meer weet wat 100% is omdat je vaak tot 80 of 90% laadt? Dus misschien een keertje helemaal volgooien, leegrijden en dan weer proberen?
Dealer/garage al gebeld?
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Ik heb het ook met mijn ID.Buzz, maar de Tesla 3 die ik hiervoor had, had het eveneens. Vooral als, zoals @zjeeraar84 al aangeeft, je bij lagere temperatuur gaat laden en vervolgens de temperatuur stijgt. Ik maak me er in ieder geval geen zorgen over.
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Hier had ik er ook wel eens last van totdat ik m'n ID.3 MY25 vertelt had dat 'ie op m'n thuis locatie niet verder mag laden dan 80% (tenzij ik de slider bij de door mij gedefinieerde thuis locatie in de APP hoger dan 80% zet, iets wat ooit wel eens handig kan zijn als je met een volle accu van huis wenst te gaan vertrekken vanwege een langere dagrit. De sliders onder 'vertrektijden / locatie instellingen' overrulen de algemene instellingen, direct onder 'instellingen' ).
Als ik met die sliders ga 'spelen' dan krijg ik bij de volgende rit ook steevast een melding (mét rode 'stip') dat het laadniveau de volgende laadsessie weer terug naar 80% gezet gaat worden,
Als ik met die sliders ga 'spelen' dan krijg ik bij de volgende rit ook steevast een melding (mét rode 'stip') dat het laadniveau de volgende laadsessie weer terug naar 80% gezet gaat worden,
Die animatie middels het ID.Light was altijd al aanwezig alleen is met de laatste update de kleur van die specifieke animatie aangepast van 'Wit' naar 'Oranje' en wordt getriggerd door het indrukken van je rempedaal om daarmee vanuit stilstand naar 'D' of 'R' te kunnen schakelen.f.h schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:06:
Enig idee wat dit is? Heb de auto sinds november en dit was voorheen echt niet aanwezig.[Afbeelding]
[ Voor 68% gewijzigd door Will_M op 26-06-2025 14:21 ]
Is de eigen navigatie van VW betrouwbaar tegenwoordig? Ik heb m nog niet gebruikt, maar wil het wel proberen dit jaar. Eerder kreeg je niet eens laadstops te zien, maar nu wel.
Wat raar is, is dat ie een 50kW punt laat zien bij een supermarkt. Normaal laadt ik altijd bij snelladers naast de snelweg, dus deze route geeft me geen gevoel van efficiëntie.
Mss toch maar weer ABRP
Wat raar is, is dat ie een 50kW punt laat zien bij een supermarkt. Normaal laadt ik altijd bij snelladers naast de snelweg, dus deze route geeft me geen gevoel van efficiëntie.
Mss toch maar weer ABRP
:strip_exif()/f/image/A1YVLUvtFALvFTd2ebi01xCU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het misschien nog wel vreemder dat je zélf je éérste laadstop pas aan de A10 voorbij 'Tours' laat plannen terwijl je dan al 'tig' laadpunten voorbij gereden bent vanuit NLBoy schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:09:
Is de eigen navigatie van VW betrouwbaar tegenwoordig? Ik heb m nog niet gebruikt, maar wil het wel proberen dit jaar. Eerder kreeg je niet eens laadstops te zien, maar nu wel.
Mss toch maar weer ABRP[Afbeelding]
Ik heb em nu 2 keer gebruikt. Hij werkt redelijk, wel licht optimistisch over de range. Gebruik toch gewoon zelf liever ABRP, om mijn favoriete laadstations te selecteren (merk en kosten).Boy schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:09:
Mss toch maar weer ABRP[Afbeelding]
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Ja, vind hem in Nederland best oké. De laatste keer dat ik de navi van VW reed, stond de A24 er nog niet in. Al vind ik de verkeersinformatie van Google wel accurater dan die van VW. Alleen heeft Google Maps nog wel eens de neiging bij grote files opeens hele toeristische routes voor te stellen, of in Frankrijk een hele smalle D-weg voor te stellen in plaats van de N-weg.Boy schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:09:
Bij de navigatie van Volkswagen bleef deze gewoon op de N-weg. Want zo'n smalle D-weg kom je nog wel eens een kudde schapen tegen.. Dag 1 minuut tijdwinst
Gisteren een proefrit gemaakt in de Tavascan en moet wel zeggen dat in de afgelopen jaren de UI echt wel verbeterd is ten opzichte van de ID.3 1st edition.
[ Voor 14% gewijzigd door PB1983 op 27-06-2025 09:28 ]
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Ik heb mijn thuis en eindlocatie uit de foto geknipt. Van onder naar boven zijn de stops die hij gepland heeft. De eerste is dus BiersetWill_M schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:22:
[...]
Ik vind het misschien nog wel vreemder dat je zélf je éérste laadstop pas aan de A10 voorbij 'Tours' laat plannen terwijl je dan al 'tig' laadpunten voorbij gereden bent vanuit NL
Krijg hier net 3.8 aangeboden op onze 4.1 2020.
Over 2 uur de uitslag na installatie
Ik vrees het ergste, al ruim 5 uren verstreken….Electromonkey schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:48:
Ik gebruik, juist vanwege die rare routes dwars door woonwijken, dorpskernen en zelfs winkelcentra welke Google / Waze bij vertragingen voorstelt. om zo misschien één verkeerslicht wat toevallig op dát moment op rood staat te kunnen vermijden, eigenlijk altijd de onboard navigatie van VW voor de gewenste route-aanwijzingen. Daarnaast loopt op de achtergrond Waze mee (binnen Apple Carplay) zónder ingegeven route zodat ik tijdens de rit wél flitsmeldingen en soortgelijke info als audio (spraak) meekrijg via Apple Carplay.PB1983 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:26:
[...]
Ja, vind hem in Nederland best oké. De laatste keer dat ik de navi van VW reed, stond de A24 er nog niet in. Al vind ik de verkeersinformatie van Google wel accurater dan die van VW. Alleen heeft Google Maps nog wel eens de neiging bij grote files opeens hele toeristische routes voor te stellen, of in Frankrijk een hele smalle D-weg voor te stellen in plaats van de N-weg.
Bij de navigatie van Volkswagen bleef deze gewoon op de N-weg. Want zo'n smalle D-weg kom je nog wel eens een kudde schapen tegen.. Dag 1 minuut tijdwinst
Gisteren een proefrit gemaakt in de Tavascan en moet wel zeggen dat in de afgelopen jaren de UI echt wel verbeterd is ten opzichte van de ID.3 1st edition.
Als ik Waze (= Google) op dat moment ook de te rijden route ingeef dan vindt de onboard navigatie (terecht!!) dat 'ie er maar beter mee kan stoppen omdat er geen twee kapiteins op één schip thuis horen (andersom geldt dat zelfde overigens ook).
De afgelopen tijd wat georiënteerd voor een tweede auto. Wat onderzoek gedaan en ik kwam eigenlijk op twee auto's uit: een Tesla Model 3 of een VW ID.3. Bij de Tesla raakte ik recentelijk wat ontmoedigd door het grote aanbod aan auto's die er vrij sjofel uitzien na 5 jaar lease. Daarom toch ook eens gekeken voor een I.D. 3 en afgelopen vrijdag een proefritje gemaakt in een Pro Performance uit 2021 met 55.000 km op de teller. Ik zie de ID.3's vaak op de weg, maar had er nog nooit eentje van binnen gezien en was eigenlijk wel onder de indruk van de ruimte binnen in de auto. We hebben nu een VW Polo uit 2015 dus dat zou wel echt een upgrade zijn.
De auto zelf was helaas smerig, de verkoper (VW dealer) had nog geen tijd gehad om 'm na te kijken en dat merkte je wel. Maar het interieur zag er nog vrij netjes uit, geen vlekken op de bekleding etc. Vond 'm erg fijn rijden, dus wat dat betreft was ik wel meteen positief. Wel maakte de auto wat geluid als ik het rempedaal wat harder intrapte, een soort ' boink'. De banden hadden hun beste tijd ook wel gehad, en er zaten hier en daar wat lakschades op de auto. Software heb ik even gekeken en daarbij zag ik softwareversie 1751 staan. Is dat versie 3.7?
De verkoper heeft aangegeven de lakschades zo goed mogelijk weg te gaan werken, bij de banden werd aangegeven dat ze deze alleen maar kosteloos zouden vervangen als er nog minimaal 3 mm profiel op zou zitten. Dat vind ik wel een groot nadeel, 3 mm profiel is niet geweldig wat betekent dat er op niet al te lange termijn al nieuwe banden op gezet zouden moeten worden. Maar vind het ook lastig om in te schatten wat je als koper van een occasion eigenlijk zou mogen eisen. Voor wat betreft de accu is aangegeven dat er nog een batterijrapport wordt opgeleverd. Gezien de leeftijd van de auto en het aantal kilometers hoop ik eigenlijk wel een beetje op 90+ SoH, anders lijkt me er toch iets niet helemaal in orde.
Mocht de SoH van de accu in orde zijn dan zou ik het wel aandurven. Er zat bij de prijs ook nog een jaar garantie, plus 12 maanden apk en de auto wordt technisch ook nog een keer nagekeken. Maar vind het toch wel spannend, een EV-occasion kopen. Mocht de accu het na de garantietermijn begeven dan zou dat toch wel een gigantische kostenpost betekenen.
De auto zelf was helaas smerig, de verkoper (VW dealer) had nog geen tijd gehad om 'm na te kijken en dat merkte je wel. Maar het interieur zag er nog vrij netjes uit, geen vlekken op de bekleding etc. Vond 'm erg fijn rijden, dus wat dat betreft was ik wel meteen positief. Wel maakte de auto wat geluid als ik het rempedaal wat harder intrapte, een soort ' boink'. De banden hadden hun beste tijd ook wel gehad, en er zaten hier en daar wat lakschades op de auto. Software heb ik even gekeken en daarbij zag ik softwareversie 1751 staan. Is dat versie 3.7?
De verkoper heeft aangegeven de lakschades zo goed mogelijk weg te gaan werken, bij de banden werd aangegeven dat ze deze alleen maar kosteloos zouden vervangen als er nog minimaal 3 mm profiel op zou zitten. Dat vind ik wel een groot nadeel, 3 mm profiel is niet geweldig wat betekent dat er op niet al te lange termijn al nieuwe banden op gezet zouden moeten worden. Maar vind het ook lastig om in te schatten wat je als koper van een occasion eigenlijk zou mogen eisen. Voor wat betreft de accu is aangegeven dat er nog een batterijrapport wordt opgeleverd. Gezien de leeftijd van de auto en het aantal kilometers hoop ik eigenlijk wel een beetje op 90+ SoH, anders lijkt me er toch iets niet helemaal in orde.
Mocht de SoH van de accu in orde zijn dan zou ik het wel aandurven. Er zat bij de prijs ook nog een jaar garantie, plus 12 maanden apk en de auto wordt technisch ook nog een keer nagekeken. Maar vind het toch wel spannend, een EV-occasion kopen. Mocht de accu het na de garantietermijn begeven dan zou dat toch wel een gigantische kostenpost betekenen.
Garantie op de HV accu is 8 jaar of 160.000 km.Giel1 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:08:
De afgelopen tijd wat georiënteerd voor een tweede auto. Wat onderzoek gedaan en ik kwam eigenlijk op twee auto's uit: een Tesla Model 3 of een VW ID.3. Bij de Tesla raakte ik recentelijk wat ontmoedigd door het grote aanbod aan auto's die er vrij sjofel uitzien na 5 jaar lease. Daarom toch ook eens gekeken voor een I.D. 3 en afgelopen vrijdag een proefritje gemaakt in een Pro Performance uit 2021 met 55.000 km op de teller. Ik zie de ID.3's vaak op de weg, maar had er nog nooit eentje van binnen gezien en was eigenlijk wel onder de indruk van de ruimte binnen in de auto. We hebben nu een VW Polo uit 2015 dus dat zou wel echt een upgrade zijn.
Ben ik inderdaad van op de hoogte. Ik verwacht best wel wat kilometers te gaan maken (25 dzd per jaar). Dus dan zou het over een jaar of vier klaar zijn met die garantie (waarschijnlijk zo'n beetje tegelijkertijd met de termijn van 8 jaar).
In het hoofdmenu zou een tegel Software versie moeten zitten, weet zo niet of 1751 overeenkomt met 3.7. Sinds een aantal weken is er een OTA update onderweg naar 3.8.Giel1 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:24:
[...]
Ben ik inderdaad van op de hoogte. Ik verwacht best wel wat kilometers te gaan maken (25 dzd per jaar). Dus dan zou het over een jaar of vier klaar zijn met die garantie (waarschijnlijk zo'n beetje tegelijkertijd met de termijn van 8 jaar).
Geluid bij het remmen zegt mij zo niets, kunnen de achterremmen zijn die schoongemaakt moeten worden.
Kunnen evt ook de koppelstangen zijn. Die zijn bij mij al eens onder garantie vervangen (bekend probleempje).
Ik snap er niets van. Ik zit nog steeds op 3.2Electromonkey schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:48:
Niet dat dat nou zo erg is. Systeem is en blijft langzaam 😉
Updates kreeg ik voorheen wel. Toestemming is online gegeven.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Die HV accu hoef je jezelf niet al te veel zorgen over te maken, het is niet voor niets dat fabrikanten daar gewoon 8 jaar / 160.000 Km garantie op dúrven te geven waarbij ze een minimale SOH van 70% garanderen.Giel1 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:08:
Die banden zijn waarschijnlijk nog gewoon de banden welke er af-fabriek op gemonteerd zijn en die zullen inmiddels wel aan de 3mm restprofiel zitten, gewoon een kwestie van uitonderhandelen mét de dealer (en dus een nieuwe set bij de aankoop 'eisen' .... Let wel op de bandenkeuze dan!!!).
De '1751' Softwareversie waar je het over hebt is de versie van het navigatie / infotainement deel, de ID.Software ansich zou voor die auto aan 3.2 / 3.5 óf 3.7 moeten zitten (en nu naar 3.8 moeten gaan).
Ik sta al sinds juni vorig jaar op 3.7. Sindsdien best regelmatig kleine updates. Zelfs vandaag nog een update waarvan ik dacht, het zal 3.8 wel zijn maar nee, wederom een kleine update (binnen een minuut klaar).driel24 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:48:
[...]
Ik snap er niets van. Ik zit nog steeds op 3.2
Wellicht kun je eens informeren bij de VW dealer want als je nu nog op 3.2 zit klopt er iets niet.
Hier ook nog steeds 3.2 (ID3 2020). Tot nu toe alleen wat kleine updates OTA gekregen.driel24 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:48:
[...]
Ik snap er niets van. Ik zit nog steeds op 3.2
Ik zag gisteren ook een update klaar staan, maar ik durf niet, binnenkort rijden we richting Frankrijk en dan moet ie het wel doen 😅Electromonkey schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:48:
(Ook een ID.4 1st uit dec 2020)
[ Voor 4% gewijzigd door Boy op 29-06-2025 22:57 ]
hahaha same! heb al tijden een update klaar staan maar no-way dat ik die nu nog ga installeren.Boy schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:57:
[...]
Ik zag gisteren ook een update klaar staan, maar ik durf niet, binnenkort rijden we richting Frankrijk en dan moet ie het wel doen 😅
(Ook een ID.4 1st uit dec 2020)
De auto doet het redelijk (zo had ik gisteren wel ineens dat al mijn schermen (ook achter het stuur) tijdens het rijden uitvielen. Dus ik gestopt en niet veel later gingen ze langzaam weer aan) dus ik vind het allemaal wel best nu.
Nog even volhouden tot de grote vakantie richting Frankrijk inderdaad.. wellicht wil ik het daarna eens proberen.
@Electromonkey de twee uur zijn ondertussen wel voorbij.. alles goed gegaan?
*sowieso
Haha sorry, vanmorgen pas kunnen checken eigenlijk. Iets te warm gisteren om nog de auto in te stappen voor een updateDonJunior schreef op maandag 30 juni 2025 @ 07:42:
[...]
hahaha same! heb al tijden een update klaar staan maar no-way dat ik die nu nog ga installeren.
De auto doet het redelijk (zo had ik gisteren wel ineens dat al mijn schermen (ook achter het stuur) tijdens het rijden uitvielen. Dus ik gestopt en niet veel later gingen ze langzaam weer aan) dus ik vind het allemaal wel best nu.
Nog even volhouden tot de grote vakantie richting Frankrijk inderdaad.. wellicht wil ik het daarna eens proberen.
@Electromonkey de twee uur zijn ondertussen wel voorbij.. alles goed gegaan?
Tot op heden geen problem, alles kwam online en lijkt te werken (ook de SOS knop
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.