Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 370 371 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:29

Haan

dotnetter

Pr088 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:06:
[...]

Mooi hoor! Niet de besparing gebruikt voor een mooi kleurtje (geen wit/zwart/grijs)? 8) Of een trekhaak?
Rood is niet toegestaan en Azul blauw vinden we niet mooi, daarom toch maar grijs genomen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:07
markimarc schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:29:
Wat me onlangs is opgevallen: wanneer de auto recent ‘aan’ is geweest en je na het sluiten van de deuren (ongeveer 30 tot 60 seconden later) deze weer opent (zonder tussendoor te vergrendelen) gaat de interieurverlichting niet meer aan. De sfeerverlichting en het scherm blijven dan nog wel aan, maar dat is in het donker natuurlijk niet genoeg om fatsoenlijk iets te kunnen zien. ;-)

In eerste instantie dacht ik dat het te maken had met het feit dat de auto aan de lader hing, maar het blijkt zich ook voor te doen wanneer hij niet laadt.

Misschien is het me eerder nooit opgevallen, maar sinds ik het eenmaal heb gezien, blijft het me opvallen (en vooral irriteren).

Herkennen jullie dit gedrag ook? Of toch maar eens langs de dealer gaan?
Ja, mijn ID.4 uit '22 doet dat ook. Vooral in de kofferruimte is dat 's avonds best lastig!

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:28
Hoera! Na een paar keer terug te zijn geweest voor het pano-dak en vervolgens de rembekrachtiger, is nu het gebonk hoorbaar, dus wss. de aandrijflijn/as (lijm/kit fix). Gelukkig nog fabrieksgarantie als particulier, maar mijn god wat heeft deze auto vooralsnog veel 'dingetjes'. Onze vorige Golf V had - buiten regulier onderhoud - nooit 'gezeik'. Moet ik meteen laten kijken naar de stabilisatorstangen of neemt men dit waarschijnlijk al mee? Zijn er verder nog zaken waar mensen tegenaan zijn gelopen waar we nog eens kritisch naar moeten kijken E/O luisteren als hij toch weer naar VW gaat (voor de vierde keer in nog geen jaar tijd)?

Dank allen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:25

EDB

BeuQert schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:35:
Hoera! Na een paar keer terug te zijn geweest voor het pano-dak en vervolgens de rembekrachtiger, is nu het gebonk hoorbaar, dus wss. de aandrijflijn/as (lijm/kit fix). Gelukkig nog fabrieksgarantie als particulier, maar mijn god wat heeft deze auto vooralsnog veel 'dingetjes'. Onze vorige Golf V had - buiten regulier onderhoud - nooit 'gezeik'. Moet ik meteen laten kijken naar de stabilisatorstangen of neemt men dit waarschijnlijk al mee? Zijn er verder nog zaken waar mensen tegenaan zijn gelopen waar we nog eens kritisch naar moeten kijken E/O luisteren als hij toch weer naar VW gaat (voor de vierde keer in nog geen jaar tijd)?

Dank allen!
Voordat onze gebruikte ID.3 werd afgeleverd, heeft deze bij de VW dealer een beurt gekregen. Daarbij staat een controle vermeld op o.a. de koppelstangen.
Kennelijk heeft VW monteurs in dienst die slechtziend zijn want toen ik de auto ophaalde hoorde ik gelijk een geklapper van, wat later bleek, de koppelstang te zijn. Kennelijk waren ze de proefrit na de beurt ook vergeten of ik had echt pech dat ze ook nog een dove monteur in dienst hadden die dag. Uiteindelijk onder garantie verholpen.
Advies is zeker om specifiek te benoemen dat ze ergens naar moeten kijken. Gebonk of geklapper kan zeker een koppelstang zijn.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Laatst online: 20:57

f.h

f.h schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:53:
Ik heb een ID.4 Pro uit november '24 (dus ik denk MY25) met ID software 5.2

Onregelmatig heb ik er 'last' van dat de 'Sinds laden' kilometerteller niet reset naar 0 terwijl ik wel (naar 100%) geladen heb.

Ik vind dat een prettige functie, maar ik ben er nog niet achter of en zo ja hoe dat op te lossen en/of handmatig op 0 te zetten is?
Inmiddels staat er bij mij ruim 700 km sinds laden en dat lijk me sterk (:+)
Zou het zo kunnen zijn dat het komt omdat ik regelmatig de laadkabel 's avonds al loskoppel (nadat ik de melding laden voltooid krijg), want dan hoef ik dat de volgende ochtend niet te doen, en dan dus de ochtend er na pas ga rijden dat de auto de teller niet reset?

Ik kan (ga) dit natuurlijk testen, maar dan moet ik tot morgenochtend wachten ;) Maar vroeg me in de tussentijd af of meer tweakers dit herkennen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:50
f.h schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:49:
[...]

Inmiddels staat er bij mij ruim 700 km sinds laden en dat lijk me sterk (:+)
Zou het zo kunnen zijn dat het komt omdat ik regelmatig de laadkabel 's avonds al loskoppel (nadat ik de melding laden voltooid krijg), want dan hoef ik dat de volgende ochtend niet te doen, en dan dus de ochtend er na pas ga rijden dat de auto de teller niet reset?

Ik kan (ga) dit natuurlijk testen, maar dan moet ik tot morgenochtend wachten ;) Maar vroeg me in de tussentijd af of meer tweakers dit herkennen?
Bij mij maakt het niet uit tot welk percentage of hoe lang ik heb geladen, de teller reset gewoon. Lijkt me een software issue. Al een reset geprobeerd van de infotainment gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-05 18:45
Ik zit te denken om de ID.3 Limited Edition
52kW·h / 125 kW / 170 pk te kopen voor 30k.(2025) Vind het een prima prijs voor wat je krijgt.

Ik zit alleen te twijfelen over een 2 tal opties.

Warmtepomp: werkt die nog steeds zo slecht bij VW of is dat probleem inmiddels verholpen? Hoeveel actieradius scheelt dat? Kan ik dan beter voor het comfortpakket gaan met elektrisch verwarmbare stoelen en stuur?

steunhaak Daar kan dus geen aanhangwagen achter? Maar wel gewoon fietsendragers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:07
Johnn schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:07:
52kW·h / 125 kW / 170 pk te kopen voor 30k.(2025) Vind het een prima prijs voor wat je krijgt.

Warmtepomp: werkt die nog steeds zo slecht bij VW of is dat probleem inmiddels verholpen? Hoeveel actieradius scheelt dat? Kan ik dan beter voor het comfortpakket gaan met elektrisch verwarmbare stoelen en stuur?

steunhaak Daar kan dus geen aanhangwagen achter? Maar wel gewoon fietsendragers?
De vraag over de warmtepomp kun je zelf het beste beantwoorden door in dit topic op warmtepomp te zoeken. Zul je zien dat de meningen erover verdeeld zijn. De een vindt het de ongeveer 5-10% range extra bij kouder weer waard, de ander is er niet van overtuigd dat die extra range ook daadwerkelijk te realiseren is. Toen VW de ID.3 en 4 net op de markt had hebben ze in Duitsland klanten €1000 terug (moeten?) betalen omdat de belofte bij lange na niet waargemaakt kon worden. We zijn nu ondertussen 5 jaar verder en het kan goed zijn dat de warmtepomp verbeterd is, maar echt bewijs over wat het rendement ervan is en onder welke omstandigheden deze gerealiseerd wordt lijkt erg lastig te vinden.

De steunhaak is inderdaad bedoeld voor een fietsendrager en voldoet daarvoor ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Laatst online: 20:57

f.h

Tesio schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Bij mij maakt het niet uit tot welk percentage of hoe lang ik heb geladen, de teller reset gewoon. Lijkt me een software issue. Al een reset geprobeerd van de infotainment gedaan?
Ja het heeft wel gewerkt bij me, ok wanneer ik niet tot 100% laad.
Reset heb ik nog niet gedaan, aangezien ik twijfelde of de cockpit daar ook in mee gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:30
.. Kan ik dan beter voor het comfortpakket gaan met elektrisch verwarmbare stoelen en stuur?
...
Is natuur allemaal heel erg persoonlijk. Ik zou in de winter meer plezier beleven aan een verwarmde stoel .. dan een paar km extra range.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
DonJunior schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:48:
[...]

Is natuur allemaal heel erg persoonlijk. Ik zou in de winter meer plezier beleven aan een verwarmde stoel .. dan een paar km extra range.
Laat ik het dan anders zeggen. Ik heb een hekel aan een warme kont van die stoelen. Doe mij maar gewoon 20 graden in de auto. Ik heb wel die warmtepomp er in zitten. Trouwens ook verwarmde stoelen en stuur. Verwarming stoelen hebben deze winter niet aangestaan. Stuur wel, want die gaat automatisch en vind ik wel comfortabel. Al zet ik die ook redelijk snel uit.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

Ik heb een tijdje geleden op Youtube een rijtest gezien van 2 ID.3’s waarvan er 1 een warmtepomp had en de ander niet. Toch wel een aardig verschil in range!
Wij rijden in de winter altijd onze langste ritten dus ben ik wel blij met onze warmtepomp. Bij veel merken is de WP tegenwoordig al standaard overigens.
Nadeel bij VW: aanschafprijs en kennelijk hogere onderhoudskosten (zelf nog niet ervaren).
Onze ID heeft overigens ook de stoel- en stuurverwarming waarvan ik altijd dacht dat dit standaard op alle ID.3 zat. Als het financieel kan zou ik beide opties aankruisen. Succes.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:22
EDB schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:52:
Ik heb een tijdje geleden op Youtube een rijtest gezien van 2 ID.3’s waarvan er 1 een warmtepomp had en de ander niet. Toch wel een aardig verschil in range!
Heb je een bron? Of was dit een VW dealer die de zaken iets te zonnig voorstelde?

Volgens deze bron is het een zeer slechte investering en alleen zinvol op langere ritten.

Niet doen dus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
ikweethetbeter schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 01:49:
[...]

Heb je een bron? Of was dit een VW dealer die de zaken iets te zonnig voorstelde?

Volgens deze bron is het een zeer slechte investering en alleen zinvol op langere ritten.

Niet doen dus!
Op basis van één bron, die het nodig vindt om elke zin een aantal woorden met dikke letters te schrijven, zou ik niet zo snel dergelijke adviezen geven.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

[...]

Niet doen dus!
YouTube: VW Id.3 - Testing how much more efficient the heat pump is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacox
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:31
[...]

Niet doen dus!
Het artikel waaraan je refereert het als conclusie (die niet dik gedrukt is) "de meningen zijn verdeeld"...

Je rijstijl heeft denk ik meer invloed op het verbruik dan de warmtepomp. Zelf heb ik er destijds wel één gekozen (ID.4 MY2023) maar heb geen idee of het helpt. Mijn enige referentie is een kennis met een ID.4 MY2021 zonder warmtepomp maar die heeft zowel in de zomer als de winter een actieradius die beduidend lager ligt dan bij mij. Hij accelereert dan ook zo snel mogelijk, rijdt in mode "B" en remt vaak actief. Ter vergelijking, ik accelereer niet maximaal, rij in mode "A" en maak maximaal gebruik van het "uitrijden" zodat ik niet genereer maar ook niets gebruik. Je kan die rijstijl leuk vinden of niet maar dit maakt (denk ik) vooral het verschil in range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:10
jacox schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:15:
[...]

Het artikel waaraan je refereert het als conclusie (die niet dik gedrukt is) "de meningen zijn verdeeld"...

Je rijstijl heeft denk ik meer invloed op het verbruik dan de warmtepomp. Zelf heb ik er destijds wel één gekozen (ID.4 MY2023) maar heb geen idee of het helpt. Mijn enige referentie is een kennis met een ID.4 MY2021 zonder warmtepomp maar die heeft zowel in de zomer als de winter een actieradius die beduidend lager ligt dan bij mij. Hij accelereert dan ook zo snel mogelijk, rijdt in mode "B" en remt vaak actief. Ter vergelijking, ik accelereer niet maximaal, rij in mode "A" en maak maximaal gebruik van het "uitrijden" zodat ik niet genereer maar ook niets gebruik. Je kan die rijstijl leuk vinden of niet maar dit maakt (denk ik) vooral het verschil in range.
Rijstijl maakt een groot verschil. En mogelijk is de 2023 motor in de ID.4 weer wat zuiniger dan de 2021? Ik heb wel eens gehoord dat de motoren van de latere modellen ID.3/ID.4 zuiniger zijn dan de 2020/2021 modellen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Pr088 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:28:
[...]

Rijstijl maakt een groot verschil. En mogelijk is de 2023 motor in de ID.4 weer wat zuiniger dan de 2021? Ik heb wel eens gehoord dat de motoren van de latere modellen ID.3/ID.4 zuiniger zijn dan de 2020/2021 modellen.
RIjstijl en rijgedrag maakt, zoals je aangeeft, zeer zeker een heel groot verschil. Ik rijd nu bijna een half jaar met m'n MY25 ID.3 Pro-S Business met ALLE mogelijke opties en pakketten welke er af-fabriek gemonteerd kunnen worden, en daarmee een WLTP range zou moeten hebben van 547 Km (volgens de RDW en VW) .Met mijn rijgedrag kom ik, incl de aftermarket 'Performance Upgrade' van 150kW naar 170kW, regelmatig aan de 600+ Km's in dit seizoen.

Collega van me die met een 'kale' MY25 ID.3 Pro-S rijdt komt met zijn rijstijl nét aan de 400Km |:(

En eerlijk is eerlijk: Ik heb m'n ID.3 ook al een keer binnen amper 200Km 'léég' gereden :9~

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 23-05-2025 13:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-05 10:38
Precies, als je achter een vrachtwagen gaat hangen gaat hij al snel naar 13kw/100km maar beetje vlot doorrijden rond de ~120km/u zit ik vaak rond de 19kw/100km dat betreft ben ik niet echt geschikt als ev rijder.

Ik heb een id3 met warmte pomp maar ik de winter vind ik hem echt maar matig warm te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pr088
flaskk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:38:
Precies, als je achter een vrachtwagen gaat hangen gaat hij al snel naar 13kw/100km maar beetje vlot doorrijden rond de ~120km/u zit ik vaak rond de 19kw/100km dat betreft ben ik niet echt geschikt als ev rijder.

Ik heb een id3 met warmte pomp maar ik de winter vind ik hem echt maar matig warm te krijgen.
Ik vind 110 op de teller een fijne sweetspot. Rijdt goed door op de Nederlandse snelweg en toch redelijk zuinig. Laatst Groningen-Maastricht vv gedaan: 14,9 heen en 15,4 kwh per 100 km. Vond ik _/-\o_

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

flaskk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:38:

Ik ga dat wat je aangeeft maar beter niet proberen anders bestaat er de kans dat ik m'n roze pasje (wéér) in mag gaan leveren.....

De 600+ Km's aan range haal ik tijdens perioden dat ik amper tot geen snelwegkilometers maak en dus hoofdzakelijk 60Km'h zônes (NL) met 70Km/h zônes (BE) kan combineren samen met de 80Km/h en 90Km/h provinciale wegen.

>:)

Vanochtend thuis 'koud' geladen van 23% SOC tot 80% SOC waarbij er sinds de vorige laadsessie onder andere ± 300Km snelweg á ±100Km/h gereden is geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXUMR-MswU9e-x5sb2F8w9xpeZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7lGvZVTPEP6mHJTYzqkHeQAH.png?f=fotoalbum_large

100% SOC zou nu dus goed moeten zijn voor 580Km range.... :*)

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 23-05-2025 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
offtopic:
Thanks! Ik was helemaal vergeten dat het vandaag vrije training is!!

[ Voor 41% gewijzigd door DonJunior op 23-05-2025 13:37 . Reden: rest txt weg ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DonJunior schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:37:
[...]

offtopic:
Thanks! Ik was helemaal vergeten dat het vandaag vrije training is!!
offtopic:
Mooi hè >:)

Ik was nog even aan het overwegen een nieuw screenshot te maken maar zó was het misschien nog wel extra duidelijk dat ik deze versie écht 'Live' gemaakt heb... En zo is de naam van m'n ID.3 (lees: het kenteken) ook meteen afgedekt in deze 'foto'....

Niet dat dát wat uitmaakt want die Cijfer/Letter combinatie is op de openbare weg helaas ook ten alle tijden zichtbaar aanwezig :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:29

Haan

dotnetter

Haan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:30:
[...]

Rood is niet toegestaan en Azul blauw vinden we niet mooi, daarom toch maar grijs genomen.
Toch nog een aanpassing gedaan: wel een trekhaak en andere velgen. De zwarte velgen vonden we niet zo mooi, dus nu zijn het de 20" 'Drammen' velgen geworden.
https://configurator.volk...samenvatting?code=VWYOH9L

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Haan schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:25:
[...]

Toch nog een aanpassing gedaan: wel een trekhaak en andere velgen. De zwarte velgen vonden we niet zo mooi, dus nu zijn het de 20" 'Drammen' velgen geworden.
Gaaf zeg! Gefeliciteerd. Ik was mogelijk zelf voor het donkerblauw gegaan 'Blue Dusk' of voor 'Moonstone Grey' (doorsnee maar geweldige kleur), maar deze grijze/zilver zie ik weinig in de omgeving! Echt mooi man! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theobe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:07
Ik heb precies hetzelfde gedaan! Alleen dan in het wit 😃
Haan schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:25:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trtLdCjdSAy1QasS3cMTqkQr5no=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UKDUhzs59FcfFKfITlTk9tYF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mccHa73Tv3bqOVqb8Jo602o5mzQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ilXJSupR7u1xI8Po22cDUFjH.jpg?f=user_large

Vanmiddag verrast met een update voor onze ID.3 1st. We draaiden al op versie 3.7.
Zojuist de update gestart. Ben stiekem toch wel benieuwd wat er allemaal in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:15
Niet zo heel veel interessants:

YouTube: NEW VW ID Software OTA Update 3.8.1
Pagina: 1 ... 370 371 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.