Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 368 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24
PressPlayOnTape schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:59:
[...]

Lane assist werkt prima. Zeker op auto- en snelwegen, maar ook buiten de bebouwde kom en zelfs binnen de kom werkt het naar mijn idee behoorlijk goed. Enige waar ik me soms aan stoor is dat de Travel Assist af en toe denkt dat de maximum snelheid veranderd is wanneer dat niet het geval is. Dat komt dan doordat verkeersborden van een parallelweg gelezen worden of, wat ik kwalijker vind, dat de interne navigatie denkt dat de maximum snelheid op de bereden weg anders is dan de werkelijk geldende maximum snelheid. Het eerste kan je makkelijker zelf op anticiperen. Het tweede gebeurt je een paar keer op dezelfde plek en dan weet je dat ook, maar op plekken waar je niet vaker komt kan het wel eens vervelend zijn.
Dank voor je ervaring! :) Ik heb ervaring met een ID4 in 2021. Hoe werkt die lane assist nu ? Wisselt de auto ook van rijbaan bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:26

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

MaStar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:11:
[...]

Dank voor je ervaring! :) Ik heb ervaring met een ID4 in 2021. Hoe werkt die lane assist nu ? Wisselt de auto ook van rijbaan bijvoorbeeld?
De Lane Assist houdt de auto netjes tussen de lijntjes (ik vermoed dat dat niet anders is in de 2021 uitvoering). De Travel Assist kan zelf van rijbaan wisselen nadat je "half" richting aangeeft (richtingaanwijzer tikkie naar beneden zonder te klikken). Je moet het dus wel zelf initiëren. In het dashboard of de HUD wordt met pijltjes aangegeven of hij zelf van rijbaan kan wisselen door witte pijltjes te tonen. De pijltjes zijn grijs als de auto vindt dat hij niet van rijbaan kan wisselen en wit als ie denkt dat alles veilig is. Ik heb het gevoel dat ie rekening houdt met zowel voorliggers als achteropkomend verkeer. Al diverse malen gezien dat ie niet wil wisselen als een auto met wat hogere snelheid van achteren nadert (althans dat is de indruk die ik heb).

Af en toe staat het automatisch wisselen van rijbaan helemaal uit zonder dat mij duidelijk is waarom dat is. Dan worden er ook geen pijltjes weergegeven op het dashboard of de HUD. Een paar minuten later kan het opeens wel actief zijn. Ik ben er nog niet helemaal achter wanneer het wel of niet actief wordt. Maar het werkt allemaal best fijn. Je hoeft enkel het stuur aan te raken op de capacitieve delen zonder echt zelf te hoeven sturen. Zeker op langere (snelweg)ritten werkt dat wel prettig :)

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
PressPlayOnTape schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:38:
[...]

De Lane Assist houdt de auto netjes tussen de lijntjes (ik vermoed dat dat niet anders is in de 2021 uitvoering). De Travel Assist kan zelf van rijbaan wisselen nadat je "half" richting aangeeft (richtingaanwijzer tikkie naar beneden zonder te klikken). Je moet het dus wel zelf initiëren. In het dashboard of de HUD wordt met pijltjes aangegeven of hij zelf van rijbaan kan wisselen door witte pijltjes te tonen. De pijltjes zijn grijs als de auto vindt dat hij niet van rijbaan kan wisselen en wit als ie denkt dat alles veilig is. Ik heb het gevoel dat ie rekening houdt met zowel voorliggers als achteropkomend verkeer. Al diverse malen gezien dat ie niet wil wisselen als een auto met wat hogere snelheid van achteren nadert (althans dat is de indruk die ik heb).

Af en toe staat het automatisch wisselen van rijbaan helemaal uit zonder dat mij duidelijk is waarom dat is. Dan worden er ook geen pijltjes weergegeven op het dashboard of de HUD. Een paar minuten later kan het opeens wel actief zijn. Ik ben er nog niet helemaal achter wanneer het wel of niet actief wordt. Maar het werkt allemaal best fijn. Je hoeft enkel het stuur aan te raken op de capacitieve delen zonder echt zelf te hoeven sturen. Zeker op langere (snelweg)ritten werkt dat wel prettig :)
Dank! Zit hier nog veel verschil in tussen systemen van bijvoorbeeld Tesla of Kia? Ben er zelf nog niet zo bekend mee. Behalve soort cruise control optie van de huidige ID4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

MaStar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:57:
[...]

Dank! Zit hier nog veel verschil in tussen systemen van bijvoorbeeld Tesla of Kia? Ben er zelf nog niet zo bekend mee. Behalve soort cruise control optie van de huidige ID4
Ha, daar kan ik je helaas weinig over meedelen. Ik heb geen ervaring met Tesla en/of Kia. Zelf kom ik van een 2010 VW Passat met 'ouderwetse' cruise control, dus ik vind dit al een hele stap :+
Wellicht dat anderen daar meer over kunnen zeggen.

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

MaStar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:57:
[...]

Komend van een 2019 Tesla 3 met Autopilot/Traffic-Aware Cruise Control (maar zonder automatische rijbaanwissel), dat zich vertaalt naar Travel Assist van VW (rijd nu 2023 ID.Buzz):

Allebei de systemen zijn prima in staat om op de (snel)weg de rijbaan te volgen en behalve wat complexe situaties (bvb een linker-invoegstrook die ophoudt te bestaan) leveren ze beide zelden problemen in mijn ervaring.

TA is een assistent, waar AP meer de volledige controle overneemt. Als ik in een Tesla zelf wat wilde bij- of meesturen mag dat niet, en schiet-ie gelijk van de AP af. VW's TA geeft je als bestuurder meer bewegingsruimte. Ook zaken als rijden in een file is met TA meer ontspannen. De Tesla bleef soms best lang stilstaan als er ruimte ontstond, dan als een raket naar voren te schieten (leuk man, 400+ PK) om dan een halve noodstop te moeten doen - waar de VW subtieler mee optrekt en afremt.

VW's Lane Change is een leuke gimmick, maar werkt echt alleen als er veel ruimte op de andere rijbaan is. En, zoals hierboven al aangeven, beetje hit-and-miss wanneer het wel-en-niet beschikbaar is. Wat ik prettig vind, is dat de richtingaanwijzer aan blijft totdat de change voltooid is, i.p.v. 3 keer knipperen. Tesla heeft dat
ook bij handmatige rijbaanwissel en vind ik vanuit zichtbaarheid/veiligheid wel een meerwaarde.

En ook in de Tesla had je vaste plekken waar de auto ineens van bvb 100 naar 90 afremde (waarschijnlijk omdat de kaart daar een -niet bestaande- snelheidsverandering aangeeft).

Kortom, ik geloof best dat het concept achter Tesla geavanceerder is en in de theoretische toekomst tot meer in staat is dan het systeem van VW, maar met de huidige stand van zaken op de NL'se (snel)weg met NL's verkeer vind ik TA gewoon fijner,. Al is het evenmin perfect.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
MrTinux schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:35:
[...]

Komend van een 2019 Tesla 3 met Autopilot/Traffic-Aware Cruise Control (maar zonder automatische rijbaanwissel), dat zich vertaalt naar Travel Assist van VW (rijd nu 2023 ID.Buzz):

Allebei de systemen zijn prima in staat om op de (snel)weg de rijbaan te volgen en behalve wat complexe situaties (bvb een linker-invoegstrook die ophoudt te bestaan) leveren ze beide zelden problemen in mijn ervaring.

TA is een assistent, waar AP meer de volledige controle overneemt. Als ik in een Tesla zelf wat wilde bij- of meesturen mag dat niet, en schiet-ie gelijk van de AP af. VW's TA geeft je als bestuurder meer bewegingsruimte. Ook zaken als rijden in een file is met TA meer ontspannen. De Tesla bleef soms best lang stilstaan als er ruimte ontstond, dan als een raket naar voren te schieten (leuk man, 400+ PK) om dan een halve noodstop te moeten doen - waar de VW subtieler mee optrekt en afremt.

VW's Lane Change is een leuke gimmick, maar werkt echt alleen als er veel ruimte op de andere rijbaan is. En, zoals hierboven al aangeven, beetje hit-and-miss wanneer het wel-en-niet beschikbaar is. Wat ik prettig vind, is dat de richtingaanwijzer aan blijft totdat de change voltooid is, i.p.v. 3 keer knipperen. Tesla heeft dat
ook bij handmatige rijbaanwissel en vind ik vanuit zichtbaarheid/veiligheid wel een meerwaarde.

En ook in de Tesla had je vaste plekken waar de auto ineens van bvb 100 naar 90 afremde (waarschijnlijk omdat de kaart daar een -niet bestaande- snelheidsverandering aangeeft).

Kortom, ik geloof best dat het concept achter Tesla geavanceerder is en in de theoretische toekomst tot meer in staat is dan het systeem van VW, maar met de huidige stand van zaken op de NL'se (snel)weg met NL's verkeer vind ik TA gewoon fijner,. Al is het evenmin perfect.
Dank! En, als je dan toch ervaring hebt met Tesla, wat zou het verschil zijn tussen de i4 en Nieuwe Tesla model Y?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

MaStar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:17:
[...]

Dank! En, als je dan toch ervaring hebt met Tesla, wat zou het verschil zijn tussen de i4 en Nieuwe Tesla model Y?
Met "i4" bedoel je neem ik aan de ID.4, anders zitten we helemaal in het verkeerde topic ;)

Maar met beide geen ervaring. Voor wat ik begrijp heeft Tesla met de "nieuwe" 3 flinke stappen gemaakt op basis van zaken als afwerking - die zal je vast ook zien bij de nieuwe Y. Softwarematig verwacht ik geen significante stappen t.o.v. de voorganger. Ik denk dat VW grotere stappen heeft gezet, maar gezien de oudere softwareversies was dat ook wel nodig (daar wint Tesla wel echt: ik vind het bezopen dat mijn 2023 VW geen significante updates meer zal krijgen na 3.2/3.7).

Zolang Musk de scepter blijft zwaaien, zal je mij echter niet meer in een Tesla zien.

Maar genoeg over dat merk, (ook) die heeft zijn eigen topics :)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
PressPlayOnTape schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:59:
[...]

Lane assist werkt prima. Zeker op auto- en snelwegen, maar ook buiten de bebouwde kom en zelfs binnen de kom werkt het naar mijn idee behoorlijk goed. Enige waar ik me soms aan stoor is dat de Travel Assist af en toe denkt dat de maximum snelheid veranderd is wanneer dat niet het geval is. Dat komt dan doordat verkeersborden van een parallelweg gelezen worden of, wat ik kwalijker vind, dat de interne navigatie denkt dat de maximum snelheid op de bereden weg anders is dan de werkelijk geldende maximum snelheid. Het eerste kan je makkelijker zelf op anticiperen. Het tweede gebeurt je een paar keer op dezelfde plek en dan weet je dat ook, maar op plekken waar je niet vaker komt kan het wel eens vervelend zijn.
Net even gebeld met de dealer, die travel assist is wel een optie en zit niet standaard in

Net zoals de stoelen niet elektrisch verstelbaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Om nog maar een keer op die spontane snelheidsaanpassingen van 'Travel-Assist' op basis van de Europese en Nederlandse verkeersbordenjungle terug te komen: Dat gedrag kun je zelf gewoon UIT zetten in de instellingen van het ACC (Assisted Cruise Control) menu door daar de optie 'reactie op toegestane snelheid' UIT te zetten.

Die optie blijft, eenmaal uitgezet, ook gewoon voor altijd uit staan totdat je 'm zelf weer aan zet, net zoals dat dat geldt voor de (imho tevens érg irritante) optie om te kunnen reageren op het trajectverloop qua rotondes en bochten in snelwegen, bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JSHMBVMaaHU_5BSh_mMzJpZuYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMdia1zC7ZlkII6rNKiZIfBu.jpg?f=fotoalbum_large

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:02
KMdijkens schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:30:
Op het ID.7 topic al een kleine conversatie op gang betreft de nieuwe ID limited editions (de ID7 stond als eerste online), maar zie er hier nog niets over. Lijkt er op dat VW flink in de prijzen aan het snijden is van de ID serie. Op de ID.7 in ieder geval 6000 euro voordeel.
Ik zie ook limited editions voor de ID.3 en ID.4, de ID.5 lijkt om de eoa reden overgeslagen te worden. (Misschien komt die nog, zoals gezegd stond eerder vanmorgen alleen de ID.7 nog online)
Het ziet er ook voor de ID3 wel interessant uit!
We hebben nu een id3 1st van 2020 die er in november uit moet (lease) en waren eigenlijk al bij een Skoda Elroq 85 BE met Cleverpakket uitgekomen, mede omdat een Pro S id3 eigenlijk net zo duur of zelfs duurder uitkwam en de elroq toch een slagje groter is en de efficientere motor (en echte trekhaak) heeft, maar de Pro S Limited edition lijkt nu wel weer interessant.
Een lagere vanaf prijs en metallic lak en matrixverlichting al standaard aan boord.
Dat maakt de keuze toch weer lastiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
Helaas hebben ze de prijslijst hier nog niet op aangepast. Daar is nog geen limited edition in te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 11:42

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

leinenga schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:27:
Helaas hebben ze de prijslijst hier nog niet op aangepast. Daar is nog geen limited edition in te vinden.
Jawel toch?
https://configurator.volk.../pro-s-limited-edition/kn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinenga
Ja de configurator wel, maar niet de prijslijst. Die wat handiger om echt goed te kijken welke opties je nu wel en niet in de diverse uitvoeringen of pakketten hebt.
Deze: https://www.volkswagen.nl...id3-pa/prijslijst-id3.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05
leinenga schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:17:
Ja de configurator wel, maar niet de prijslijst. Die wat handiger om echt goed te kijken welke opties je nu wel en niet in de diverse uitvoeringen of pakketten hebt.
Deze: https://www.volkswagen.nl...id3-pa/prijslijst-id3.pdf
Mee eens, die is nog niet bijgewerkt. Als je in de configuratie klikt op meer details, staat er wel het nodige:

Highlights
Velgen 'Bergen', 19 inch lichtmetaal in zwart
Koplampverlichting LED
'Taia' bekleding
Multimedia 'Ready to Discover' (32,8 cm) , 4+1 luidsprekers
Rijstrookbehoudassistent 'Lane Assist'
Zijruiten achter en achterruit getint
Airconditioning 'Climatronic', met actief combifilter en voorklimatisering
Automatische afstandsregeling (ACC)
Multifunctioneel stuurwiel met touch-bediening
Inparkeerhulp - waarschuwingssignalen bij obstakels voor en achter de auto
Design Pakket 'Black Style'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:14
Weekje Cupra born mee gehad, positief ding: ziet er van binnen en buiten leuker uit dan de Id3, is qua bochten werk ook stuk beter dan de vw.

Maar qua de rest is de Id3 toch fijner, somehow kan de stoel lager in de Id3 en de midden console is stuk slanker dus kun je tijdens het rijden wijdbeens zitten.. ben nogal groot en lang als een Duitser 😅 dus wellicht als je als een kleine spanjaard gebouwd bent is er niks aan de hand..

Met het nemen van een drempels kraakt er wat in het interieur, de achteruit camera is echt een slag minder aangezien deze veel meer naar onderen gericht staat en de hoek wat minder groot is, ook wordt deze eerder vies.

Dus mocht je nu een Id3 hebben en denkt de born is exact het zelfde, dat is dus niet het geval.

[ Voor 3% gewijzigd door flaskk op 02-04-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:50
Ik ben in de markt voor een B/C segment elektrische wagen en twijfel tussen de Kona en de ID3.
Eisen: trekhaak, acc, sub 20k, 11kW AC laden.

Voordelen Kona:
- weinig softwareproblemen
- betrouwbaar
- vaak nog in fabrieksgarantie
- lichter dus goedkoper in mrb

Voordelen ID3:
- persoonlijk vind ik 'm mooier
- vrijwel altijd standaard 11kW laden (soms 1f lader slechts bij vroege modellen)
- vaak dik uitgerust
- goedkoper

Beiden hebben betaalde services.

De ID3 is volgens mij qua software en algehele betrouwbaarheid een stuk minder dan de Kona. Mensen hier met een Gen 1 ID3 die kunnen toelichten of de huidige software en betrouwbaarheid in orde is? Ik heb al een groot deel van het topic gelezen maar het is zeer gefragmenteerd en lastig om een compleet beeld te krijgen.

Van de Kona is alleen de GRU een zwak punt. Geen punt met fabrieksgarantie (evt uitbreidbaar met 2 jaar).

Qua aankooptips heb ik het volgende verzameld:
- @DonJunior defecte HV als multimedia, HV garantie is 8 jaar of 160kkm
- puddlelights zwak punt
- soundmodule soms stuk a 800,-
- software gen1 tm 3.7,
- sos module soms stuk
- model na augustus 2021 is beter

[ Voor 15% gewijzigd door FitTiv op 02-04-2025 17:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:33
FitTiv schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:01:
Ik ben in de markt voor een B/C segment elektrische wagen en twijfel tussen de Kona en de ID3.

Voordelen Kona:
- betrouwbaar

Voordelen ID3:
- standaard 11kW laden
- vaak dik uitgerust
- goedkoper

De ID3 is volgens mij qua software en algehele betrouwbaarheid een stuk minder dan de Kona. Mensen hier met een Gen 1 ID3 die kunnen toelichten of de huidige software en betrouwbaarheid in orde is? Ik heb al een groot deel van het topic gelezen maar het is zeer gefragmenteerd en lastig om een compleet beeld te krijgen.

Van de Kona is alleen de GRU een zwak punt. Geen punt met fabrieksgarantie (evt uitbreidbaar met 2 jaar).

- puddlelights zwak punt
- software gen1 tm 3.7
- sos module soms stuk
Ik heb sinds kort een ID3 (2020 First Plus). Software werkt goed. Vraag bij aankoop of de dealer alle updates kan doen voor levering.
Qua onderhoud dus geen ervaring (nog). Als een trekhaak een harde eis is: de ID3 wordt alleen met steunhaak voor een fietsendrager geleverd. Geen optie voor een echte trekhaak.
Vind het zelf een hele fijne auto.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:59

Voordelen Kona:
- betrouwbaar

Voordelen ID3:
- vrijwel altijd standaard 11kW laden (soms 1f lader slechts bij vroege modellen)
- vaak dik uitgerust
- goedkoper

- puddlelights zwak punt
- software gen1 tm 3.7,
- sos module soms stuk
Complimenten inzake het vooronderzoek.
- Software is vanaf 3.5 wel prima. Recent in een ID5 met 5.0 gereden, dat is wel een wereld van verschil qua snelheid stabiliteit. Maar ach 3.7 werkt goed genoeg zullen we maar zeggen.
- Stabilisatorstang wil het ook nog wel eens begeven, dat merk je bij volledig insturen en dan iets lomper op het gas (alsof je wil gaan driften zeg maar) dan hoor je een 'klonk'. Sommige hebben het ook al met normaal optrekken (rechtdoor) dan merk je het vanzelf wel.
- Wellicht heb je ooit behoefte om met een dakkoffer te rijden, de ID3 heeft een daklast van 0kg. Geen idee wat de Kona doet.
- 1st modellen hebben naast HV accu ook allemaal de 12V accu als terugroep gehad. Maar dat hebben ze allemaal wel gedaan gok ik (toch iets om in ieder geval te controleren)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
flaskk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:54:
Weekje Cupra born mee gehad, positief ding: ziet er van binnen en buiten leuker uit dan de Id3, is qua bochten werk ook stuk beter dan de vw.

Maar qua de rest is de Id3 toch fijner, somehow kan de stoel lager in de Id3 en de midden console is stuk slanker dus kun je tijdens het rijden wijdbeens zitten.. ben nogal groot en lang als een Duitser 😅 dus wellicht als je als een kleine spanjaard gebouwd bent is er niks aan de hand..

Met het nemen van een drempels kraakt er wat in het interieur, de achteruit camera is echt een slag minder aangezien deze veel meer naar onderen gericht staat en de hoek wat minder groot is, ook wordt deze eerder vies.

Dus mocht je nu een Id3 hebben en denkt de born is exact het zelfde, dat is dus niet het geval.
Grappig, ik ben wat kleiner (171) en heb dus niet dat verschil, qua middentunnel, ondervonden bij mijn recente proefrit met een Born. Ik vond de Born qua afwerking iets speelser (bijna kinderachtig misschien zelfs)
Wilde een proefrit met de Born vanwege de speakers in de achterdeuren (die de ID3 niet heeft) .. wat bleek, de standaard Born heeft ze ook niet achterin. Alleen de 'duurdere' modellen hebben het extra audio pakket.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
Vergeet bij de ID3 niet dat de parkeersensoren snel kapot gaan door steenslag. Ook moet je voorzichtig doen met de laadklep.

Andere nadelen van een Kona tov ID3:
- Stuur slijt snel (heeft ie nog steeds sticky steering probleem na aantal jaar? Vreselijk irritant probleem)
- Minder stabiel op hoge snelheden, windgevoelig
- Lak snel last van steenslag. Sowieso minder dikke lak
- Remmen ondermaats als je hard remt. Bij meedere keren remmen op hogere snelheid hadden ze het al gehad
- Ik hoor een constante piep van de motor bij optrekken en bepaalde snelheden
- Heater gaat nog weleens stuk
- Stoelen zit ik niet lekker in na > uur rijden

Waar alles op neer komt: technisch goed maar niet verfijnd genoeg in mijn ogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:50
Dank voor de reacties, zal het van de week ook even samenvatten in mijn post voor toekomstige zoekers gezien deze vraag toch regelmatig terugkomt.
(y)

[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 02-04-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Iedereen de nieuwe voorwaarden gelezen??
Dit lijkt me voor sommige van ons spannend.
10.2 Afwijkend van de bepalingen in paragraaf 10.1 is VOLKSWAGEN AG niet aansprakelijk voor
contractbreuk die alleen voortvloeit uit het feit dat u een update niet binnen een redelijke termijn
heeft geÔnstalleerd, i
ndien (a) VOLKSWAGEN AG de GEBRUIKER over de beschikbaarheid van de
updates en de gevolgen van het niet installeren van de updates heeft geÔnformeerd; en (b) de
oorzaak voor dat verzuim door u niet ligt aan het feit dat er door Volkswagen geen
installatiehandleiding beschikbaar is gesteld of de door Volkswagen AG beschikbaar gestelde
installatiehandleiding ontoereikend is
Ik moest ook accepteren om met iobroker/domoticz weer data te ontvangen.

[ Voor 5% gewijzigd door niki_lauda op 02-04-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
niki_lauda schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:14:
Iedereen de nieuwe voorwaarden gelezen??
Dit lijkt me voor sommige van ons spannend.

[...]

Ik moest ook accepteren om met iobroker/domoticz weer data te ontvangen.
Waarom is het spannend? Als updates binnen je bereik liggen (over-the-air) dan is het een kwestie van doorvoeren. Als de dealer geen tijd heeft, dan zijn de omstandigheden toch leidend? Niet jouw schuld. Waarom zou je je updatejes niet braaf doen?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Pr088 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:29:
[...]

Waarom is het spannend? Als updates binnen je bereik liggen (over-the-air) dan is het een kwestie van doorvoeren. Als de dealer geen tijd heeft, dan zijn de omstandigheden toch leidend? Niet jouw schuld. Waarom zou je je updatejes niet braaf doen?
Er zijn mensen die updates niet willen installeren omdat anderen er problemen mee gehad hebben en ze vinden dat de auto momenteel goed genoeg werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
Pr088 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:29:
[...]

Zo simpel zou het inderdaad moeten werken..
Met alle andere updates, laptop, homeassistant, telefoon, ben ik altijd wel braaf en doe ik het (bijna) direct (ik wacht wel altijd de eerste golf van gebruikersfeedback af)
Maar heb al iets teveel gedoe gehad met de ID.3, en anderen met mij, dat gedurende een update de gehele auto brickt en afgesleept moet worden.. dat ik niet zo snel meer een update zal installeren.
Mijn auto werkt nu eindelijk naar behoren, dat gaat geen update verpesten kan ik je vertellen. Dat mag de leasemaatschappij mooi zelf doen als ze straks de auto weer innemen.
Dit soort regeltjes vind ik daaorm behoorlijk zwaar wegend. Vooral ook omdat VW de eindgebruiker opzadelde met brakke software en nul verantwoordelijkheid heeft genomen destijds toen ze er achter kwamen dat er toch een grof aantal ID.3 en ID.4 vastliepen en moesten worden afgesleept na een update.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:49
PressPlayOnTape schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:38:
[...]

De Lane Assist houdt de auto netjes tussen de lijntjes (ik vermoed dat dat niet anders is in de 2021 uitvoering).
Ik wil hier nog even iets aan toevoegen... De Lane Assist functie alleen zorgt er enkel voor dat de wagen teruggestuurd wordt als je dicht bij de lijn komt + geeft dan ook een waarschuwing.
Indien je wil dat de wagen vanzelf mooi in het midden blijft rijden, dan moet je ook Travel Assist hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaglevNL
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-09 15:32
Ik was aan het kijken naar de ID.3 versies vorige week maar met de nieuwe limited editions heb ik geen idee meer hoe en wat.
De pagina met uitvoeringen heeft weer een andere lijst dan de configurator en de prijslijst.
Ik zie geen verschil met bijvoorbeeld de pro limited edition en de pro business? Het nieuwsartikel van VW zelf geeft ook geen duidelijkheid.
De configurator heeft nu ook de oude versie nog maar zonder afbeelding.

Hoe kan dit zo slecht geregeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:40

Voordelen Kona:
- betrouwbaar

Voordelen ID3:
- vaak dik uitgerust
- goedkoper

- puddlelights zwak punt
- software gen1 tm 3.7,
- sos module soms stuk
mijn id.4 is van aug 2021 en tot nu to alleen de puddle lights en handgrepen vervangen.
maar als je een trekhaak wil, om echt iets te trekken, dan is een ID.3 geen officiële optie.

[ Voor 3% gewijzigd door sl1000 op 03-04-2025 10:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

DonJunior schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:06:
[...]

Zo simpel zou het inderdaad moeten werken..
Met alle andere updates, laptop, homeassistant, telefoon, ben ik altijd wel braaf en doe ik het (bijna) direct (ik wacht wel altijd de eerste golf van gebruikersfeedback af)
Maar heb al iets teveel gedoe gehad met de ID.3, en anderen met mij, dat gedurende een update de gehele auto brickt en afgesleept moet worden.. dat ik niet zo snel meer een update zal installeren.
Mijn auto werkt nu eindelijk naar behoren, dat gaat geen update verpesten kan ik je vertellen. Dat mag de leasemaatschappij mooi zelf doen als ze straks de auto weer innemen.
Dit soort regeltjes vind ik daaorm behoorlijk zwaar wegend. Vooral ook omdat VW de eindgebruiker opzadelde met brakke software en nul verantwoordelijkheid heeft genomen destijds toen ze er achter kwamen dat er toch een grof aantal ID.3 en ID.4 vastliepen en moesten worden afgesleept na een update.
Je zou zeggen dat je met deze voorwaarden wel een stok hebt om mee te slaan als de door hen verplichte update je auto brickt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Golf2vr6
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:08
Will_M schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:27:
Zojuist voor de ID.3 even zo'n FitcamX dashcam setje (camera + polarisatiefilter) via Amazon NL bestelt. Uiteraard waren er bij Amazon veel typen als "Prime Spring Deal" vermeldt behalve pre-cies dat ding voor juist de ID.3

Via Amazon zou het polarisatiefilter sowieso al vanuit FitcamX - UK verzonden gaan worden, en daardoor pas medio April geleverd kunnen worden, dus heb ik de camera ook maar direct daar vandaan laten komen (via amazon.nl). De camera is dan tevens €19,99 goedkoper (import/douane is 'grijs gebied').

Direct ná bestellen een vraag vanuit FitcamX om wat foto's aan te leveren van de achteruitkijkspiegel + het exacte model van de auto zodat ze het juiste type behuizing zouden gaan opsturen. Een MY25 van de ID.3 is op dat vlak gelukkig niet anders dan de eerdere bouwjaren.
Net ook besteld. Via FitcamX site inclusief filter. Met een 10% kortingscode via google voor €177 incl verzendkosten.

¯\_(ツ)_/¯ Pixel 10 Pro XL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Golf2vr6 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:58:
[...]

Net ook besteld. Via FitcamX site inclusief filter. Met een 10% kortingscode via google voor €177 incl verzendkosten.
(y)

Ik had 'm al na 3 werkdagen in huis incl. polarisatiefilter terwijl ze aangaven dat het spul eigenlijk pas rond 16-April geleverd ging worden. En uiteraard ook met kortingscode besteld!!

Ding werd overigens diezelfde dag nog 'gewoon' vanuit ShaTian, DongGuan (China, regio HongKong) verzonden en was een dag later al door de douane hier in NL.

Had het ding gisterenavond overigens al binnen 10 minuten ingebouwd, het meeste werk had ik aan het netjes routeren van de extra bekabeling tijdens het terugbouwen. Het scheelde daarbij qua manier van werken voor mij veel dat ik ~35 jaar geleden beroepsmatig veel met auto's deed en destijds daarbij ook wel eens wat schadeherstel moest verrichten aan / bij de diverse grote Duitse merken. Ik ben tegenwoordig echter al weer bijna 25 jaar werkzaam in de IT en heb daarbij uiteraard ook veel met o.a. (cyber)-security te maken..... Dat laatste deeltje werkte nu weer eens in m'n eigen nadeel doordat ik, volledig door eigen toen, de FitcamX met geen mogelijkheid met de APP op m'n iPhone verbonden kon krijgen terwijl de WiFi verbinding met de cam er wel gewoon was..... (En dan zaten er nog wel twéé dezelfde handleidingen in de doos welke ik, zoals het een goed IT'er betaamt, niet eens opengeslagen had. Ook daar stond de oplossing voor m'n issue overigens niet in).

Tip van Flip: Stel op je telefoon bij ALLE al reeds bekende WiFi netwerken welke tijdens het koppelen binnen bereik kunnen zijn, incl. Wireless Carplay en Bluetooth dus, even (tijdelijk) in dat ze niet automagisch mogen verbinden. Het standaard WiFi netwerk van de Fitcam wordt anders weer verbroken tijdens het koppelen van de APP doordat daar geen internetverkeer over mogelijk is >:)

Tsjah, en als je op je iPhone expliciet niet toestaat dat je iPhone connecties met 'andere apparaten op je lokale netwerk' mag gaan aangaan dan kun je, net als ik, ook lang blijven 'zoeken' :'( :o

[ Voor 63% gewijzigd door Will_M op 04-04-2025 11:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaStar
Deze week de Volkswagen ID.4 210 Pro Edition als lease besteld .

Levertijd rond 2 a 3 maanden volgens de dealer . Ben benieuwd d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 03-04-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:45

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

MaStar schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:02:
Deze week de Volkswagen ID.4 210 Pro Edition als lease besteld .

Levertijd rond 2 a 3 maanden volgens de dealer . Ben benieuwd d:)b
Niet de limited edition met 5000 euro voordeel? Of bedoel je dat met edition?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
KMdijkens schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:13:
[...]

Gaat via mijn werkgever. Bij voorkeur had ik de Pro Business .

Maar standaard zit in het pakket alleen Volkswagen ID.4 210 Pro , die keuze heb ik aangevinkt.

[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 03-04-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
KMdijkens schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:13:
[...]

Of wat betekent dat precies met die limited edities?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MaStar schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:29:
[...]

Of wat betekent dat precies met die limited edities?
Kijk daarvoor even in de configurator op de website van VW. De sites van de Lease Maatschappijen zullen die hele 'Limited' aanduiding waarschijnlijk nog niet eens kennen op dit moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 03-04-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Will_M schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:43:
[...]

Kijk daarvoor even in de configurator op de website van VW. De sites van de Lease Maatschappijen zullen die hele 'Limited' aanduiding waarschijnlijk nog niet eens kennen op dit moment.
Thanks!
Is dit een actie Of gewoon nu een structurele verandering? Wat betekent dat bijvoorbeeld voor de ID4 Pro? Mijn wens was business namelijk. Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

MaStar schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:54:
[...]

Thanks!
Is dit een actie Of gewoon nu een structurele verandering? Wat betekent dat bijvoorbeeld voor de ID4 Pro? Mijn wens was business namelijk. Z
Dat is niet helemaal duidelijk op dit moment, 'limited' insinueert dat het een beperkte actie betreft. Maar voor zover ik zie zijn deze (momenteel) ter vervanging van de reguliere pro waar jij het over hebt en 4000 euro goedkoper met de uitrusting van de business uitvoering (5000 euro goedkoper).

Zal je werkgever ook geld besparen lijkt mij, dus even aankaarten bij de leasemaatschappij / wagenparkbeheer?

[ Voor 9% gewijzigd door KMdijkens op 03-04-2025 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
KMdijkens schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:02:
[...]

Dat is niet helemaal duidelijk op dit moment, 'limited' insinueert dat het een beperkte actie betreft. Maar voor zover ik zie zijn deze (momenteel) ter vervanging van de reguliere pro waar jij het over hebt en 4000 euro goedkoper met de uitrusting van de business uitvoering (5000 euro goedkoper).

Zal je werkgever ook geld besparen lijkt mij, dus even aankaarten bij de leasemaatschappij / wagenparkbeheer?
Dank! Hoe zie jij die 4000 euro ? Of wat bedoel je met 5000? Dit is de configuratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVo3vUNsCm7w2_CJmbyKZioxr6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOZw144t1kIkcezrBSsZ8UMp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door MaStar op 04-04-2025 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
MaStar schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:13:
[...]

Dank! Hoe zie jij die 4000 euro ? Of wat bedoel je met 5000? Dit is de configuratie

[Afbeelding]
Op de Volkswagen Site staat de ID.4 Pro Limited Edition (77kWh) vermeld. Vanaf circa 46.000.
Kan zo te zien ongeveer 3000 schelen op jouw configuratie + een gratis Black Edition (ben ik zelf wel fan van 8) ).
De editie staat op de VW site, maar (nog) niet in de calculator.
Dus even een belletje naar de wagenparkbeheerder c.q. klantadviseur die je bij VW hebt. _/-\o_
Voor minder geld meer auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Pr088 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:37:
[...]

Op de Volkswagen Site staat de ID.4 Pro Limited Edition (77kWh) vermeld.
Zie https://www.volkswagen.nl/modellen/id4 Vanaf circa 46.000.
Kan zo te zien ongeveer 3000 schelen op jouw configuratie + een gratis Black Edition (ben ik zelf wel fan van 8) ).
Dus even een belletje naar de wagenparkbeheerder c.q. klantadviseur die je bij VW hebt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Pr088 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:37:
[...]

Op de Volkswagen Site staat de ID.4 Pro Limited Edition (77kWh) vermeld. Vanaf circa 46.000.
Maar ik wil graag de Pro Business editie ipv de reguliere Pro ;) Ik rijd niet privé dus prijs maakt niet uit. Geldt dat daar ook? Meer voor minder ?

Ik zie die ID 4 Pro business al wel voor 49.770 staan. Dat is goedkoper dan de Pro die eerder stond? Lijkt nu Business voor dezelfde prijs als Pro?

Even denken welke boodschap ik naar wagenpark moet sturen ? Tips?

[ Voor 17% gewijzigd door MaStar op 04-04-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
MaStar schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:18:
[...]

Maar ik wil graag de Business editie ;) Ik rijd niet privé dus prijs maakt niet uit. Geldt dat daar ook?

Ik zie die ID 4 Pro business al wel voor 49.770 staan. Dat is goedkoper dan de Pro die eerder stond? Lijkt nu Business voor dezelfde prijs als Pro?

Even denken welke boodschap ik naar wagenpark moet sturen ? Tips?
https://configurator.volkswagen.nl/id.4/pro-limited-edition

In de calculator is de Pro Business nog ook beschikbaar (maar zo te zien nog niet in de prijslijst).
Ik zou de wagenparkbeheerder een berichtje sturen in de trant van:

'ik heb onlangs de ID.4 Pro Business besteld en ik zie nu dat er ook een Pro Limited Edition, sinds 1 april beschikbaar is. Deze aanbieding lijkt goedkoper tegen vergelijkbare specificaties. Zou je voor mij kunnen achterhalen of dit klopt en bijvoorbeeld een specificatielijst kunnen opvragen bij VW? Mocht het voordeliger zijn voor beide partijen (werkgever en werknemer) is het dan te overwegen te wisselen?'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Pr088 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:28:
[...]

https://configurator.volkswagen.nl/id.4/pro-limited-edition

In de calculator is de Pro Business nog ook beschikbaar (maar zo te zien nog niet in de prijslijst).
Ik zou de wagenparkbeheerder een berichtje sturen in de trant van:

'ik heb onlangs de ID.4 Pro Business besteld en ik zie nu dat er ook een Pro Limited Edition, sinds 1 april beschikbaar is. Deze aanbieding lijkt goedkoper tegen vergelijkbare specificaties. Zou je voor mij kunnen achterhalen of dit klopt en bijvoorbeeld een specificatielijst kunnen opvragen bij VW? Mocht het voordeliger zijn voor beide partijen (werkgever en werknemer) is het dan te overwegen te wisselen?'
Thanks! Het is bij mij andersom. Ik heb de Pro besteld als standaard optie binnne ons leasebedrijf, maar wil de Pro Business nu voor de prijs van die Pro. Snap je ? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
MaStar schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:45:
[...]

Thanks! Het is bij mij andersom. Ik heb de Pro besteld als standaard optie binnne ons leasebedrijf, maar wil de Pro Business nu voor de prijs van die Pro. Snap je ? ;)
Aha zo!
Dan ga je er met de Pro Limited wel op vooruit denk ik. Het lijkt alsof die een Business aankleding heeft. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

De pro limited edition heeft dezelfde uitrusting als de pro business uitvoering inderdaad, maar voor een lagere prijs.
De 4000 euro voordeel die ik noem is tov de reguliere pro (maar dan heb je met de limited edition dus nog extra uitrusting ook)
De 5000 euro voordeel die ik noem is tov een pro business. (dan is de uitrusting gelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
KMdijkens schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:53:
De pro limited edition heeft dezelfde uitrusting als de pro business uitvoering inderdaad, maar voor een lagere prijs.
De 4000 euro voordeel die ik noem is tov de reguliere pro (maar dan heb je met de limited edition dus nog extra uitrusting ook)
De 5000 euro voordeel die ik noem is tov een pro business. (dan is de uitrusting gelijk)
Dank! Ik heb mijn wagenparkbeheer gewezen op de “Pro limited editie”. Dat is waar het dan om gaat, toch?

Zeer aantrekkelijk dat je nu nu zelfde uitrusting als business krijgt en 4000 euro goedkoper 8)7

Hopelijk kunnen ze die bestellen voor me . Geen idee . Anders wordt het de reguliere Pro.

[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 04-04-2025 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
Net gebeld met VW dealer: De ID-modellen zijn in april inderdaad flink in prijs verlaagd dankzij de nieuwe acties. De voorwaarden van de ID.4 PRO editie zijn gelijk aan die van de Pro Business. En heet dus nu ID.4. PRO limited.

Lagere prijs, meer opties. Ik hoop dat ze dit vanuit het wagenpark kunnen regelen en deze kunnen bestellen. Lijkt me wel want dit is nu volgens mij de standaard hoe het nu zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaglevNL
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-09 15:32
Maar waarom zou iemand dan de duurdere variant kiezen als die dezelfde opties heeft?
Is het verschil dan echt alleen het black pakket, iets wat eerder juist een meerprijs had, wat nu zorgt voor een lagere prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Het zal een verkoopstunt betreffen, die indruk wekt de naam 'limited' in ieder geval op mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
KMdijkens schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:09:
Het zal een verkoopstunt betreffen, die indruk wekt de naam 'limited' in ieder geval op mij.
Idd. Hopelijk maken leasebedrijven daar gebruik van en zijn er geen afspraken die dit uitsluiten .

Ik wacht even af . Vraag ligt nog bij mijn wagenparkbeheer . Weet niet of ze dit soort aanbiedingen afnemen.

[ Voor 6% gewijzigd door MaStar op 04-04-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Ondanks dat het een leaseauto is toch even goed zuur van.. ik ontdek daarstraks deze schade aan mijn auto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDtB1qRmZYawW_Y63VC_oPPqZbg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9c1xe4DonEcoAi4dkr35Mt2P.jpg?f=user_large

Ik vermoed dat iemand met parkeren ofzo tegen mijn auto is gekomen. Goed hard ook want de bumper is gewoon gescheurd!!
Uiteraard geen briefje achtergelaten.

Kun je ook gewoon helemaal niets mee zoiets.. kost je alleen een hoop gedoe en tijd. Frustrerend dat mensen zo laf zijn om dan gewoon weg te rijden en niets achter te laten. bah :(

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Laatst online: 15-09 21:27
KMdijkens schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:09:
https://www.volkswagen.nl...-volkswagen-voor-je-geld/

Klopt. Feit is gewoon dat ze nog amper van de elektrische auto’s afkomen dus dan gaan ze (keihard) in de uitverkoop. Zal richting volgend jaar nog erger worden, dan is deze markt helemaal ten dode opgeschreven met de volledige 22% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001

Termy

valt er nog wat te fragge?

DonJunior schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:58:
Ondanks dat het een leaseauto is toch even goed zuur van.. ik ontdek daarstraks deze schade aan mijn auto:

[Afbeelding]

Ik vermoed dat iemand met parkeren ofzo tegen mijn auto is gekomen. Goed hard ook want de bumper is gewoon gescheurd!!

Kun je ook gewoon helemaal niets mee zoiets.. kost je alleen een hoop gedoe en tijd. Frustrerend dat mensen zo laf zijn om dan gewoon weg te rijden en niets achter te laten. bah :(
Oei dat is wel zuur ja. Had je nu maar een Tesla met sentry mode..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:34
Scrtz schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:48:
[...]

https://www.volkswagen.nl...-volkswagen-voor-je-geld/

Klopt. Feit is gewoon dat ze nog amper van de elektrische auto’s afkomen dus dan gaan ze (keihard) in de uitverkoop. Zal richting volgend jaar nog erger worden, dan is deze markt helemaal ten dode opgeschreven met de volledige 22% bijtelling.
Zodra de ID4 Pro Business (77kW) rond de 42k uitkomt, vind ik het weer inline met de niet-EV auto's bij 22%. Maar ze kunnen de dinosap auto's ook duurder maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 13:06
Mijn id. light lichtbalk doet het opeens niet meer. Alle instellingen nog eens nagekeken en deze staan allemaal aangevinkt. Zowel bij navigatie met interne gps, als bij de melding om het stuur vast te nemen, doet hij niks meer. Ik ga het voorlopig zo laten (leasewagen) en het melden bij de volgende onderhoudsbeurt.

Het is een id.3 Pro Performance van 2021 met SW 3.7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwadwo45
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:01
DonJunior schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:58:

[Afbeelding]

Dit blijft zo zuur, leasewagen of niet….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwadwo45
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:01
Kwadwo45 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Kleine update voor nu; na overleg met de dealer een diagnose afspraak bij een VW dealer in de buurt gemaakt voor 10 maart (eerst mogelijke optie). Totale kosten daarvan bedragen €367,33. Voor nu niet moeilijk over gedaan want ik wil graag verder komen in het proces.
Volledige update:

Auto op de afgesproken datum ingeleverd bij de dealer. In de middag werd ik gebeld met de bevestiging dat het volledige scherm inderdaad defect was. Er is direct een nieuw scherm besteld, dat na twee dagen binnen was en vervolgens meteen is geplaatst. Alles viel onder de garantie en het is keurig opgepakt door de verkopende dealer (regio Amsterdam), in goed overleg met de VW-dealer hier in de regio Den Haag. Enige ‘minpunt’ was dat er geen vervangend vervoer werd aangeboden maar dat ik een VW Up kon huren voor €45,- p/d, hier heb ik vriendelijk voor bedankt en twee dagen de fiets wat extra gebruikt.

Ik moet er niet aan denken wat dit geintje me buiten de garantie had gekost, maar gelukkig hoef ik dat ook niet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@DonJunior

Maakt niet uit dat het een leasewagen is of niet, het is altijd kl*te als je je auto zó met een (trekhaak?) deuk/scheur aan treft nadat een ander er gewoon lak aan gehad heeft dat 'ie iets van andere mensen geraakt én beschadigd heeft :(

Ik ben persoonlijk op een leasewagen vaak nog zuiniger dan dat ik dat op m'n eigen vervoersmiddelen ben. Motorfietsen welke binnen een week al op z'n kop in de sloot liggen en dat soort 'grappen' overkomen me daar wel mee (moeten ze ook maar geen "Adventure Bike" worden waarbij je er ook wel vanuit mag gaan dat ze ook buiten de gebaande (asfalt) wegen gebruikt mogen gaan worden). Net zoals dat die platte zescilinder uit Zuffenhausen van me ook wel eens op het circuit uitgelaten wordt en daar ook wel eens wat te verduren krijgt wat op de openbare weg niet lukt (als het goed is).

Afgelopen week stapte ik op het parkeerterrein van m'n wergever ook in m'n, inmiddels al nét 3 maanden oude, ID.3 nadat ik het ding op eigen kracht met de 'parkeerhulp op afstand' uit het parkeervak had kunnen laten rollen. Een collega (?) had één of ander stuk Italiaans Roest (Fiat Barchetta) ding er strak langs gezet én had waarschijnlijk een poging ondernomen om er ook aan die kant uit te klauteren.... Op dat moment verder niet goed naar gekeken, het leek of er niets geraakt was doordat het praktisch onmogelijk was om de deur open te maken, maar schijnbaar had die persoon het toch geprobeerd. Net tijdens het wassen zag ik onderstaande dus pas als 'resultaat'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHUORNkOxYAj-KOpgdG2Wbv7u8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQBXq8ID95tdgn7PZMDiHagm.jpg?f=fotoalbum_large

Komende week maar eens gaan kijken of ik kan achterhalen wie de eigenaar van dat stuk Italiaans Roest is.... Heb een foto van de parkeerskill's van die persoon gemaakt waarop goed te zien is dat het onmogelijk is om uit die auto te klimmen aan die kant (tenzij dat 'ie via het cabriodak er uit gekomen is, maar dat dak was dicht en leek ook niet meer te openen of nog echt waterdicht te zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
Gisteren ook de laatste bandwissel gehad van deze lease.. dus de origele stalenvelgen met doppen moesten er weer onder.. de horror.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehoN2xFsALImUA3RrXT3sK3tkTU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAeZ8OVd27Tavl8DRHZSGuYZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Oude velgen maar op marktplaats gezet, de volgende wordr geen VW namelijk dus daar heb ik niets meer aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkwJoYfAzylqv6kMpbDGbs8p-2A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuLgOi2CzvhaUyYpH2QaZmba.jpg?f=fotoalbum_medium

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@DonJunior

En dan nu de 'hamvraag' voor de bonuspunten..... WTF ga je nú rijden :P :+

Enneuuh: AUTO's komen uit Duitsland!!!! ....

[ Voor 28% gewijzigd door Will_M op 05-04-2025 15:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
Will_M schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:46:
@DonJunior

En dan nu de 'hamvraag' voor de bonuspunten..... WTF ga je nú rijden :P :+

AUTO's komen uit Duitsland!!!! ....
...of Italie...

Maar ik blijf bij een Duitser. 😉
We gaan na 8 jaar VW overstappen op een BMW. Eens kijken of dat wat is.
i4 40 om precies te zijn, uiteraard in portimau blauw. Maar die komt pas augustus hoor, duurt nog ff.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DonJunior schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:54:
[...]

...of Italie...

i4 40 om precies te zijn, uiteraard in portimau blauw. Maar die komt pas augustus hoor, duurt nog ff.
Een collega van me rijdt nu sinds een paar weken met een praktisch 'volle' iX2 en eerlijk is eerlijk, ook in München kunnen ze écht wel een auto in elkaar schroeven 8)

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
DonJunior schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:54:
[...]

...of Italie...

Poeh, da's een flinke upgrade :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:19
Ik heb mijn ID.3 (Pro, 2020) nu een jaar. 30K km met een gemiddelde van 166. Denk dat 90% snelweg 105-110 km/h zal zijn. Is dit een beetje oké?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je bedoeld mijn verbruik is gemiddeld 166 Wh/km, dat is dan prima toch.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24

AlphaRomeo

FP PowerMod
Tesio schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:12:
Ik heb mijn ID.3 (Pro, 2020) nu een jaar. 30K km met een gemiddelde van 166. Denk dat 90% snelweg 105-110 km/h zal zijn. Is dit een beetje oké?
ID5 GTX onder vergelijkbare omstandigheden, ik zit nu op 17.9kWh/100km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

De laatste tijd valt het me op dat, wanneer ik op TA rijd, regelmatig de melding verschijnt dat ik het stuur moet overnemen. Ik houd het stuur op dat moment licht vast met een hand, maar moet dan even stevig knijpen of een lichte stuurbeweging maken of het stuur op een andere plek even vasthouden. Het lijkt erop dat deze melding zich meer voordoet nu het weer wat warmer begint te worden. Misschien dat het iets te maken heeft met licht zweterige handen waardoor de capacitieve signalen minder goed doorkomen. Ik heb geen idee, maar het valt me op en vind het enigszins ergerlijk. Zijn er meer mensen die dit ervaren? Of wellicht zijn er nog tips om dit te verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:20
Vraagje. Weet niet of hij hier thuis hoort. In al lange afwachting van laadbeleid in mijn woonplaatst overweeg ik om maar eens (tijdelijk) een grannycharger aan te schaffen. Ik zoek er 1 voor een VW ID serie. De kabellengte moet (schrik niet) 15 meter zijn. Liefst de Amperage instelbaar. Iemand die er 1 heeft liggen? Niks meer mee doet? Mag in een DM evt. Geen probleem.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
PressPlayOnTape schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:52:
De laatste tijd valt het me op dat, wanneer ik op TA rijd, regelmatig de melding verschijnt dat ik het stuur moet overnemen. Ik houd het stuur op dat moment licht vast met een hand, maar moet dan even stevig knijpen of een lichte stuurbeweging maken of het stuur op een andere plek even vasthouden. Het lijkt erop dat deze melding zich meer voordoet nu het weer wat warmer begint te worden. Misschien dat het iets te maken heeft met licht zweterige handen waardoor de capacitieve signalen minder goed doorkomen. Ik heb geen idee, maar het valt me op en vind het enigszins ergerlijk. Zijn er meer mensen die dit ervaren? Of wellicht zijn er nog tips om dit te verminderen?
Gaat deze melding niet op basis van stuur input? Dus op de stoorkolom zit een sensor welke beweging van het stuur detecteert. Je kan in dat geval je hand op het stuur houden maar dat doet niet zoveel als je niet beweegt.
Ik merk bij mijn ID3 dat ik soms echt even aan het stuur moet 'trekken' om de melding weg te laten gaan. Terwijl ik gewoon de hele tijd met de handen aan het stuur zit.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:09
DonJunior schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:52:
[...]

Gaat deze melding niet op basis van stuur input? Dus op de stoorkolom zit een sensor welke beweging van het stuur detecteert. Je kan in dat geval je hand op het stuur houden maar dat doet niet zoveel als je niet beweegt.
Ik merk bij mijn ID3 dat ik soms echt even aan het stuur moet 'trekken' om de melding weg te laten gaan. Terwijl ik gewoon de hele tijd met de handen aan het stuur zit.
Vanaf de ID serie werkt het detecteren of er contact is met het stuur ook op een captative manier, al is dat volgens mij ook afhankelijk van het uitrustingsniveau van de auto. Ik meen dat de 'kale' ID.3 1st geen aanraakgevoelig stuur heeft. Er moet een lekstroom gedetecteerd worden doordat het stuur op een manier wordt vastgehouden zodat er via de huid stroom 'lekt'. Om dit te detecteren moet er voldoende huidcontact met het stuur zijn en de huid moet ook voldoende geleiden. Wanneer dit voldoende is zal van persoon tot persoon verschillen want ieders huid is net anders. Ook de plek op het stuur (mijn hand ligt meestal aan de onderkant van het stuur, met contact aan beide kanten van de stiksels) zal invloed hebben vermoed ik.

Het stuur bewegen is nog steeds ook een effectieve manier om de auto te laten weten dat je het stuur nog vast hebt, maar (als het goed is) niet meer noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:07
Devke schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:49:
Vraagje. Weet niet of hij hier thuis hoort. In al lange afwachting van laadbeleid in mijn woonplaatst overweeg ik om maar eens (tijdelijk) een grannycharger aan te schaffen. Ik zoek er 1 voor een VW ID serie. De kabellengte moet (schrik niet) 15 meter zijn. Liefst de Amperage instelbaar. Iemand die er 1 heeft liggen? Niks meer mee doet? Mag in een DM evt. Geen probleem.
Ik heb deze aangekocht:
https://evplug.eu/product...et-lcd-type-2-naar-schuko

Via het display kan ik het aantal Ampere instellen.
Ik zie dat deze max voor 10 meter is, maar dit kun je met een verlengsnoer wel aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:43
Gisteren heb ik geprobeerd de banden van mijn ID3 op te pompen met compressor. De kabel kon het linker voorwiel nauwelijks bereiken. |:(
Ik vraag me af of de dealer zelf heeft geprobeerd die compressor? Heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:28

AvK

Ready Set Go

Usta schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:12:
Gisteren heb ik geprobeerd de banden van mijn ID3 op te pompen met compressor. De kabel kon het linker voorwiel nauwelijks bereiken. |:(
Ik vraag me af of de dealer zelf heeft geprobeerd die compressor? Heeft iemand een oplossing?
Heb zo een soort apparaat. Werkt perfect.

https://www.xxl-shop.nl/a...or-auto-pomp/#description

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Ik begrijp niet wat je bedoeld met compressor en er niet bij komen met kabel?

Ik heb zo'n zelfde ding @AvK , loop je gewoon zelf rond de auto, geen gedoe met kabels.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Usta
  • Laatst online: 15-09 14:43
DonJunior schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:29:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoeld met compressor en er niet bij komen met kabel?

Ik heb zo'n zelfde ding @AvK , loop je gewoon zelf rond de auto, geen gedoe met kabels.
Ja mijn excuses als ik het niet duidelijk heb uitgelegd. De meegeleverd compressorkabel is niet lang genoeg om hem comfortabel aan te sluiten op de 12V-stekker in de kofferbak van de auto en de linker voorband op te pompen.

Bedankt @AvK d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarschijnlijk heb je zo'n standaard VW boordgereedschap setje waar een compressor'tje bij zit om in noodgevallen je banden op te kunnen pompen? Daarvan zijn de aansluitsnoeren qua lengte berekend op het aansluiten op de 'Sigaretten aansteker / 12V aansluiting' in je interieur. Een ID.3 heeft zo'n 12V aansluiting alleen nog maar rechtsachter in de kofferbak waardoor de kabel eigenlijk te kort is om aan het linker voorwiel te kunnen komen tenzij je dóór het interieur gaat werken (achterbankdeel plat en door het bestuurdersportier / raam naar buiten).

Ik heb bij m'n ID.3 zo'n boordgereedschap setje niet eens meegeleverd gekregen doordat er standaard 20" velgen met 'Run-Flat' banden gemonteerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
Devke schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:49:
Ik heb een granny charger met instelbaar laadvermogen gekocht voor nog geen €200, en daar een (3600W) verlengsnoer van 10m bij gekocht. Zo kom je aan 15 meter!

Deze leen ik overigens niet uit, deze heb ik standaard voor noodgevallen in mijn kofferbak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
Ik ben op zoek naar een gebruikte ID.3 van 2022/2023, bij voorkeur de Pro (Advantage). Twee zaken waar ik niet uitkom:

- Wat is het verschil tussen de Pro en de Pro Advantage?
- Hoe kun je zien of de auto voorzien is van Traffic Assist/Assistance plus pack? En dan bedoel ik dus zonder te moeten starten/rijden om het te proberen... ZIt er een specifiek knopje voor ofzo waar ik het in 1 opslag aan kan zien?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:09
stefxx schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:58:
Ik ben op zoek naar een gebruikte ID.3 van 2022/2023, bij voorkeur de Pro (Advantage). Twee zaken waar ik niet uitkom:

- Wat is het verschil tussen de Pro en de Pro Advantage?
- Hoe kun je zien of de auto voorzien is van Traffic Assist/Assistance plus pack? En dan bedoel ik dus zonder te moeten starten/rijden om het te proberen... ZIt er een specifiek knopje voor ofzo waar ik het in 1 opslag aan kan zien?

Dank!
Het lastige is dat pakketten door de jaren heen nogal eens van samenstelling zijn gewijzigd. Bij autoweek staat de volgende omschrijving van de Pro Advantage. Wat dit pakket onderscheid van de 'gewone' Pro op dat moment durf ik niet te zeggen.

Van buitenaf zien of er TA op zit is niet mogelijk. De knop om TA aan of uit te zetten is een verlichte aanraak-toets rechtonder in het linker kluster op het stuurwiel. Wanneerr er TA op zit brand dat gedeelte, wanneer dat niet zo is blijft het zwart. Aan het stuur zelf kun je dat wanneer de auto uit staat dus niet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Laatst online: 15-09 21:27
MJMaverick schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:15:
[...]

Het lastige is dat pakketten door de jaren heen nogal eens van samenstelling zijn gewijzigd. Bij autoweek staat de volgende omschrijving van de Pro Advantage. Wat dit pakket onderscheid van de 'gewone' Pro op dat moment durf ik niet te zeggen.

Van buitenaf zien of er TA op zit is niet mogelijk. De knop om TA aan of uit te zetten is een verlichte aanraak-toets rechtonder in het linker kluster op het stuurwiel. Wanneerr er TA op zit brand dat gedeelte, wanneer dat niet zo is blijft het zwart. Aan het stuur zelf kun je dat wanneer de auto uit staat dus niet zien.
Klopt inderdaad, probeer altijd de modeljaarmap/prijslijst van toen terug te vinden. Dan kun je de inhoud controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
Ik vraag me af he mensen hier, wat is een beetje het bereik van een ID.3 Pro S (2021-2022) als je de accu tussen 20-80% houdt met voornamelijk snelweg rijden? (dus 100-120kmh) Met enkel verbindingsstukken in de stad van een paar km.

Da's nu een beetje hoe ik mijn auto gebruik en dit is wel de manier om je accu zo lang mogelijk mee te laten gaan...

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Ik zoek een 2de hands maar snap niet hoe lang de garantie nu is op een ID.3 uit 2022 of 2023. Ik heb een uur zitten zoeken en kom verschillende post tegen die 2 jaar zeggen, maar ook dat het na 2021 4 jaar is. En de officiele garantievoorwaarden zijn niet echt duidelijk: https://www.poncenter.nl/volkswagen/onderhoud/garantie

Het staat er nogal wollig maar ik denk te lezen dat voor elektrische modellen het sowieso alleen 2 jaar fabrieksgarantie is... klopt dat? En wat houd die 5 jaar onderhoud dan in?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:54
stefxx schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:23:
Ik zoek een 2de hands maar snap niet hoe lang de garantie nu is op een ID.3 uit 2022 of 2023. Ik heb een uur zitten zoeken en kom verschillende post tegen die 2 jaar zeggen, maar ook dat het na 2021 4 jaar is. En de officiele garantievoorwaarden zijn niet echt duidelijk: https://www.poncenter.nl/volkswagen/onderhoud/garantie

Het staat er nogal wollig maar ik denk te lezen dat voor elektrische modellen het sowieso alleen 2 jaar fabrieksgarantie is... klopt dat? En wat houd die 5 jaar onderhoud dan in?
Garantie voor EV is te splitsen in:
1. Fabrieksgarantie van Volkswagen.
- 2 jaar vanaf eerste tenaamsteling

2. Lak en carrosseriegarantie
- drie jaar garantie in verband met lakschade; alsmede twaalf jaar garantie in verband met doorroesten.

3. Hoogvoltaccu garantie
- 160.000 km garantie op de HV-accu in verband met materiaal en fabricagefouten.
- Garantie in verband met de netto-energie-inhoud
(a) 60.000 km / 3 jaar 78%
(b) 100.000 km / 5 jaar 74%
(c) 160.000 km / 8 jaar 70%

Wat betreft gratis onderhoud:
Volkswagen ID. modellen die in Nederland zijn geleverd hebben standaard tot en met 5 jaar onderhoud. Dit betekent dat de eerste service-inspecties geheel kosteloos zijn. Je kunt bij elk officieel Volkswagen servicepunt terecht voor de kosteloze service-inspecties.
Auto's met kenteken registratiedatum vóór 1 januari 2025 hebben een looptijd van Onderhoud Inclusief van 7 jaar.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flaskk
barta123 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:48:
Ik vraag me af he mensen hier, wat is een beetje het bereik van een ID.3 Pro S (2021-2022) als je de accu tussen 20-80% houdt met voornamelijk snelweg rijden? (dus 100-120kmh) Met enkel verbindingsstukken in de stad van een paar km.

Da's nu een beetje hoe ik mijn auto gebruik en dit is wel de manier om je accu zo lang mogelijk mee te laten gaan...
Tussen 100km/u en 120km/u is een wereld van verschil qua actieradius, daarnaast met mooi weer kom je veel verder dan met vrieskou (ook heb je de kachel uit) de wlpt is 553 dat je gemiddeld 450km uit een volle accu kan halen, dus 60% daarvan is 270.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
stefxx schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:23:

De officiële website van VW geeft duidelijkheid: https://www.volkswagen.nl...0reparatiekosten%2C%20dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

flaskk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:23:
[...]

Tussen 100km/u en 120km/u is een wereld van verschil qua actieradius, daarnaast met mooi weer kom je veel verder dan met vrieskou (ook heb je de kachel uit) de wlpt is 553 dat je gemiddeld 450km uit een volle accu kan halen, dus 60% daarvan is 270.
Ik ben een paar weken geleden bij een buitentemperatuur van ~16o met m'n ID.3 Pro-S op en neer naar Luxemburg gereden zonder laadstops onderweg waarbij ik de ECO / B modus gekozen had en mezelf ook overal keurig aan de geldende vMax gehouden heb. Uit en Thuis was het een rit 470Km en ik parkeerde 'm weer thuis voor de deur met nog 8% SOC resterend (gestart op 100%).

Je zit met je getallen dus aardig in de goede richting (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenlameris
  • Laatst online: 14:11
barta123 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:48:

Ik heb in november een ID3 (58kwh) gekocht uit 2020. Die houden we ook zoveel mogelijk tussen de 20-80%. De wintermaanden viel het bereik wel echt meer tegen dan verwacht. Daarbij laden we vaak als het percentage onder de 40% was als we thuis waren. Zo rond de 150km rijden en dan laden kwamen we wel uit.
Meestal wel relatief kortere ritjes, dus veel energie kwijt aan verwarming.

Het gebruik viel wel mee dus de capaciteit van de accu is gewoon een stuk lager.

In de maanden dec-jan-feb:
5550 km gereden
1188kWh geladen (data uit zappi en ANWB factuur)
gem 21,3 kWh/100km . (in het dashboard werd overigens 18,2 kWh/100km vermeld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
Kleine tip, voor de 80/20 laders onder ons. VW heeft zelf ook al extra ruimte in het pakket opgenomen.
Dus de 58 kWh is een netto bruikbare waarde, de accu zelf is groter dan dat (62 kWh) en de 100% vol op je scherm is nooit 100% batterij vol. Juist om degradatie tegen te gaan bouwen ze die marge al in.

In de winter kun je dus prima wat meer laden (zeg naar 90%) om nog een beetje bereik over te houden (doe ik al jaren en gaat prima)

Overigens zou ik niet al te panisch doen over accu degradatie, dat valt voor de ID.x absoluut mee.
Zie hier nog een linkje naar de degradatie test van Autoweek:
https://www.autoweek.nl/a...70-km-accudegradatietest/

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Laatst online: 13:36
DonJunior schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:28:
Kleine tip, voor de 80/20 laders onder ons. VW heeft zelf ook al extra ruimte in het pakket opgenomen.
Dus de 58 kWh is een netto bruikbare waarde, de accu zelf is groter dan dat (62 kWh) en de 100% vol op je scherm is nooit 100% batterij vol. Juist om degradatie tegen te gaan bouwen ze die marge al in.

In de winter kun je dus prima wat meer laden (zeg naar 90%) om nog een beetje bereik over te houden (doe ik al jaren en gaat prima)

Overigens zou ik niet al te panisch doen over accu degradatie, dat valt voor de ID.x absoluut mee.
Zie hier nog een linkje naar de degradatie test van Autoweek:
https://www.autoweek.nl/a...70-km-accudegradatietest/
Sterker nog, uit onderzoek is al lang gebleken dat je met een gewone lader prima tot 100% kunt laden. Maar met de snellader kun je beter tot 80%-90% laden.

Het zou toch ook te zot voor woorden zijn dat je een auto koopt waar je wordt gelokt met een bepaalde range die in de praktijk never nooit te halen is, vervolgens die resterende range nog eens met 20% af moet knijpen om accudegradatie te voorkomen?

[ Voor 11% gewijzigd door KaiseRRuby op 08-04-2025 11:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24

AlphaRomeo

FP PowerMod
KaiseRRuby schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:33:
[...]
Sterker nog, uit onderzoek is al lang gebleken dat je met een gewone lader prima tot 100% kunt laden. Maar met de snellader kun je beter tot 80%-90% laden.

Het zou toch ook te zot voor woorden zijn dat je een auto koopt waar je wordt gelokt met een bepaalde range die in de praktijk never nooit te halen is, vervolgens die resterende range nog eens met 20% af moet knijpen om accudegradatie te voorkomen?
Het probleem is ook niet dat je niet zo vol mag laden of zo leeg mag rijden, je moet de auto alleen niet zo lang (dagen) stil laten staan met een accu >80% of <20%. Juist van dat stilstaan en vasthouden van die lading slijt de accu. Ga je een lange rit maken? Laadt dan vlak van te voren tot 100%, liefst automatisch gepland via de software. Kom je vervolgens met 5% thuis? Laad dan meteen op tot 20 of 30%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
KaiseRRuby schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:33:
[...]

Nja de laatste 10% zijn qua laden gewoon niet efficiënt. Merk je ook aan de laadcurve dat het de laatste 10% meer energie kost om hetzelfde percentage te 'vullen'. Dat doe ik dus ook meer uit kostenoverweging alleen als ik écht lang moet rijden de volgende ochtend, verder altijd tot 90%.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-09 12:01
Kleine sidestep nu we het over percentages hebben: zijn de percentages die je in de auto ziet gelineariseerd? Laadkrommes zijn aardig lineair in het 10-80 gebied maar daarbuiten niet. Als het niet gelineariseerd is dan zou dat betekenen dat je met de eerste 20%, van 100 naar 80, verder rijdt per procent dan met de rest omdat er in die procenten meer energie zit.

Ik ben nieuw in EV land, en heb gisteren een id buzz LWB besteld. Nu nog wachten tot 'ie van de fabrieksband rolt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:53

Haan

dotnetter

mafl schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:39:
Kleine sidestep nu we het over percentages hebben: zijn de percentages die je in de auto ziet gelineariseerd? Laadkrommes zijn aardig lineair in het 10-80 gebied maar daarbuiten niet. Als het niet gelineariseerd is dan zou dat betekenen dat je met de eerste 20%, van 100 naar 80, verder rijdt per procent dan met de rest omdat er in die procenten meer energie zit.

Ik ben nieuw in EV land, en heb gisteren een id buzz LWB besteld. Nu nog wachten tot 'ie van de fabrieksband rolt.
Voor zover ik weet geldt de curve alleen voor aan de snellader (DC), via gewone laadpaal (AC) is het linear 11kW (of minder als de laadpaal minder aan kan)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Haan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:06:
[...]

Voor zover ik weet geldt de curve alleen voor aan de snellader (DC), via gewone laadpaal (AC) is het linear 11kW (of minder als de laadpaal minder aan kan)
In mijn beleving is de weergave van de accu-inhoud ook lineair. Wel is het zo dat mijn Opel Corsa tussen 95-100% langzamer gaat laden richting 5 tot 3kW. Tussen de 0-95 procent in een rechte lijn van ongeveer 10,5kW. (Helemaal 11kW redt ie niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mafl schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:39:

Het lijkt tijdens de dagelijkse ritten allemaal vrij lineair te zijn, ongeacht de SOC. Enige is wel dat als alles in de auto nog 'koud' is de éérste procenten qua lading wat sneller wegtikken (lees: minder Km's pér kWh).

Vandaag met m'n MY25 ID.3 Pro-S Business over de hele dag in twee etappes ~200Km gereden (woon/werk) met een gemiddelde van 13.2kWh/100Km. Alles lekker in Comfort Mode / B .... En méér opties dan dat m'n ID.3 heeft, heeft VW niet in het assortiment of op de bestellijst staan. De 20" wielen en het panorama dak kosten wat extra energie, de warmtepomp bespaart vervolgens weer wat (als het goed is).... :*) :+

d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 08-04-2025 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flaskk
Dat is echt wel netjes, vandaag 110km/u op cc haalde ik een mooie 15.7 op de boordcomputer met 21 pro pro(formance). Weet iemand trouwens wat verschil is tussen de pro en de pro proformance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

flaskk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:26:
[...]

Dat is echt wel netjes, vandaag 110km/u op cc haalde ik een mooie 15.7 op de boordcomputer met 21 pro pro(formance). Weet iemand trouwens wat verschil is tussen de pro en de pro proformance?
Is dat 'Proformance' iets wat hier in NL als modelaanduiding gevoerd wordt of werd? Ik ken die typenaam persoonlijk niet maar ik zou verwachten dat het een 'Pro' uitvoering is (dus met de 'kleinere' 58kWh accu) én dat daar daar de Performance-Upgrade af dealer op geïnstalleerd is zodat er 170kW in plaats van 150kW aan motorvermogen beschikbaar is (á la Cupra Born Perfomance).

Het daadwerkelijk beschikbare motorvermogen is overigens in de auto uit te lezen op het infotainmentscherm (tenzij je aan een lader gekoppeld staat). Bij de RDW staat iedere Nederlandse NON GTX ID.3 met een Max. motorvermogen van 170kW opgenomen ook al staat er altijd in de 'naam' dat het een 150kW auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:45
Dank voor deze link, dat is goed om te weten. Ongelofelijk dat VW op z'n elektrische auto's dus de helft korter garantie geeft dan op benzine- of dieselwagens... dit weeg ik wel mee bij de keuze voor mijn volgende elektrische auto. Ik had het beeld dat VW de garantie meer in lijn had gebracht met andere merken, maar mooi niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dave_R schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:33:
[...]

Dank voor deze link, dat is goed om te weten. Ongelofelijk dat VW op z'n elektrische auto's dus de helft korter garantie geeft dan op benzine- of dieselwagens... dit weeg ik wel mee bij de keuze voor mijn volgende elektrische auto. Ik had het beeld dat VW de garantie meer in lijn had gebracht met andere merken, maar mooi niet dus.
Je kunt het ook als 'voordeel' gaan zien, maar dan moet je je zelf wel even (willen) gaan verdiepen in de garantievoorwaarden pér afzonderlijk merk (en model). Slijtage / draaiende delen zijn bijna al-tijd uitgezonderd van garantievoorwaarden, ongeacht het merk auto.

7-Jaar garantie klinkt ooit leuk totdat je de exacte voorwaarden gaat lezen. Dan blijkt ineens al het onderhoud op EXACT de door de fabrikant aangewezen intervallen uitgevoerd te moeten zijn (zonder afwijking) of dat de garantie alleen geldt op bijvoorbeeld het doorroesten van het plaatwerk (wat tegenwoordig eigenlijk amper nog ooit voor komt tenzij er schade gereden is).

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 08-04-2025 20:02 ]

Pagina: 1 ... 368 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.