Will_M schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:50:
Zometeen eens gaan kijken of ik vanuit huis (regio 's-Hertogenbosch / Eindhoven) op en neer naar Pommerloch Luxemburg, 248Km. enkele reis, kan komen zónder bij te hoeven laden (momenteel 12
o buitentemperatuur)
[Afbeelding]
Lekker weertje om in ECO mode te gaan cruisen waarbij de heenreis waarschijnlijk méér dan 50% accu capaciteit weg gaat pakken omdat ik ruim 650 meter 'omhoog' moet (Baraque de Fraiture).... Tijdens de terugrit kan ik de auto daar in tegen weer veel laten regenereren.
En even een klein verslagje van de gehele rit (in ECO / B mode) waarbij ik mezelf overal keurig aan de vMax gehouden heb maar de route welke de auto voorstelde niet altijd 100% gevolgd heb. Om Luik (Liége) en Bastenaken (Bastogne) héén rijden koste ALTIJD al te veel tijd én kilometers + brandstof....
Uiteindelijk pas om 11:45 uur thuis vertrokken. Eerst nog even de jaarlijkse belastingaangifte de deur uit gewerkt plus bij Pa & Ma op de koffie geweest en daarna pas aan een héérlijk ontspannen ritje, volledig op Travel-Assist en VW navigatie naar Luxemburg begonnen, gewoon omdat 't kán op een vrije zaterdagmiddag.
- Bij vertrek (100% SOC) gaf de auto ná ingeven van de te gaan rijden rit aan dat er een actieradius van 476Km. mogelijk was (in plaats van de eerder aangegeven 522Km zónder opgegeven reisdoel) en dat ik in Pommerloch (Luxemburg) zou gaan arriveren met een resterende SOC van 41%.
- Ter hoogte van Visé (grens NL/BE) was de SOC bij aankomst in Pommerloch al opgelopen naar 45%.
- Bij aankomst in Pommerloch gaf de auto aan dat er nog een SOC van 48% over was. Dat zou naar mijn bescheiden mening, met het 'gedrag' van de auto én mezelf dus ruim voldoende moeten zijn voor de gehele terugrit
- Bij het berekenen van de terugrit gaf de auto aan dat er één snellader aangedaan zou moeten gaan worden: AC-Restaurant / BP / Fastned Meiberg (Nederweert Limburg, dus al weer ruimschoots terug op NL grondgebied). Daar zou ik 10 minuten moeten snelladen om met 10% SOC thuis te kunnen geraken
- Bij het passeren van de BE/NL grens bij Visé was de SOC nog 30% en was de laadstop inmiddels verplaatst naar een Shell Recharge snellader rond Eindhoven alwaar ik dan 5 minuten zou moeten gaan snelladen om met 10% SOC thuis te kunnen komen.
- Ter hoogte van Grathem (Limburg) een éérste waarschuwing dat er nog maar 20% SOC resteerde met een oranje symbooltje als SOC indicator én de laadstop was daarbij inmiddels alweer verplaatst naar de Esso / Fastned Ooijendonk (Boxtel) welke zich hemelsbreed maar ±2500Mtr. van m'n huis bevindt. Daar zou ik vervolgens wederom 5 minuten moeten snelladen om met 10% SOC thuis te kunnen komen.....
Om iets voor 18:00 ging 'ie dus thuis pas weer terug aan de eigen AC lader met een rode SOC van 8% (rood, want: minder dan 10% resterend) zónder ook maar één DC of AC (snel)laadstop onderweg gemaakt te hebben. Kan 'ie hier thuis weer rustig naar de reguliere 80% SOC laden met max. 11kW AC van m'n 'eigen' stroom...
En de totale rit volgens de auto, voor in de statistieken:
Zonder die ±650 hoogtemeters om het hoogste punt van de Belgische Ardennen (La Baraque de Fraiture) in de E25 te kunnen overbruggen moet het door VW én RDW opgegeven WLTP bereik van 540Km. in NL waar we die hoogteverschillen niet kennen dus wel (ruim!) haalbaar zijn gedurende een groot deel van het jaar, dunkt me zo maar, zeker gezien de huidige max. buiten temperatuur van maar 18
o onderweg
Ik zie nu overigens pas aan de afbeeldingen dat de qi lader in de ID.3 m'n iPhone keurig op 80% SOC heeft gehouden terwijl Apple Wireless Carplay druk bezig was met o.a het afspelen van Radio 10
En als (iets wat late) aanvulling:
Rond de klok van 23:45 uur stond de ID.3 al weer keuring aan 80% SOC / 443Km Actieradius bij me thuis voor de deur. Omgerekend dus weer goed voor een volgende 100% SOC / 553Km.
[
Voor 9% gewijzigd door
Will_M op 23-03-2025 02:58
]