ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Je moet de verlichting wel inschakelen ander zie je het nietEDB schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:31:
Net even een foto gemaakt van onze ID3 koplamp. (3 jaar oud). Ziet er gelukkig heel anders uit. Benieuwd wat de dealer zegt van jouw unit.[Afbeelding]
Nu ik de foto's op mijn pc bekijk, lijkt het er op of er luchtbellen tussen de lagen plastic is gekomen tijdens de productie (laminering) van het koplamp glas.pegasuspiet schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:46:
[Afbeelding]
Heeft iemand dit ook gehad bij een ID3. Auto is 5 dagen oud, beide koplampen hebben dit.
Er zitten ronde vlekken op de binnenkant van het ¨glas¨
Is dit normaal ????
Koplamp kost 1668,19 euro excl btw .pegasuspiet schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:46:
[Afbeelding]
Heeft iemand dit ook gehad bij een ID3. Auto is 5 dagen oud, beide koplampen hebben dit.
Er zitten ronde vlekken op de binnenkant van het ¨glas¨
Is dit normaal ????
Ik heb die verlichting er ook op zitten, ik zal straks mijn verlichting eens aanzetten en eens kijken hoe het er dan uitziet.
Inderdaad…. Gelukkig ziet het er prima uit.pegasuspiet schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:43:
[...]
Je moet de verlichting wel inschakelen ander zie je het niet
:strip_exif()/f/image/jm8rUDGW121G9GZPUYTYWHBn.jpg?f=fotoalbum_large)
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
HoiBeuQert schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:25:
Iemand een indicatie hoe lang het duurt alvorens de SW OTA zich aanbiedt? Heb 10 dagen geleden een mail gehad en een kleine update, maar niet “de” update vooralsnog. Alle ‘vinkjes’ staan correct enz.
Nee is niet te zeggen.
Ik kreeg hem zelfs zonder de mail aankondiging.
Je ziet het als je in de auto stapt bij het welkomstmenu staat er dan een melding . Als je de update start heb je ong 3.5 uur dat de auto niet te gebruiken is.
Zorg dat je accu geladen is, zeker meer dan 20%.
Hier toestemming gegeven voor downloaden SW 3.7 vraag me hier ook af hoelang dat downloaden duurt joh. Ik weet dat er niks gebeurd als de auto stil staat.201WD schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:19:
[...]
Hoi
Nee is niet te zeggen.
Ik kreeg hem zelfs zonder de mail aankondiging.
Je ziet het als je in de auto stapt bij het welkomstmenu staat er dan een melding . Als je de update start heb je ong 3.5 uur dat de auto niet te gebruiken is.
Zorg dat je accu geladen is, zeker meer dan 20%.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ben erg terughoudend, vooral omdat software steeds bemoeizuchtiger lijkt te worden..................
Is dat zo ? Download de auto geen updates als je niet rijdt ? Dan wist ik niet.Devke schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:23:
[...]
. Ik weet dat er niks gebeurd als de auto stil staat.
Is er een manier om dat toch te doen ? Ik heb een andere klus en gebruik de auto heel sporadisch.
Kan ik m aanzetten met de gordels erin oid ?
Stond in de mail van VW.LastSamurai schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:29:
[...]
Is dat zo ? Download de auto geen updates als je niet rijdt ? Dan wist ik niet.
Is er een manier om dat toch te doen ? Ik heb een andere klus en gebruik de auto heel sporadisch.
Kan ik m aanzetten met de gordels erin oid ?
:strip_exif()/f/image/PV8Y6PLPMVWzZg43pzskR7DW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook dat dit een paar dagen duurt. Is stil staan online zijn van de auto? 🤔
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Staat hier in het topic al vermeld en ook op de site van Vw.cwarcher schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:51:
Zag dat ik vorige week ook een mail ontving over versie 3.7. Draait iemand deze versie al? Wat zijn de veranderingen ter opzichte van versie 3.2 ?
Ben erg terughoudend, vooral omdat software steeds bemoeizuchtiger lijkt te worden..................
Geen updates binnenhalen , eigen keuze maar denk ik niet verstandig.
Valt allemaal wel mee.Devke schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:55:
[...]
Stond in de mail van VW.
[Afbeelding]
Ook dat dit een paar dagen duurt. Is stil staan online zijn van de auto? 🤔
Lees hier in het topic maar eens terug daar staat het beschreven.
Was weg hier, had de boel ook geskipped. Tijdje terug hier ook nog even gevraagd. Bij mij is hij ook weer terug in de app.kisik schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:05:
[Afbeelding]
Blijft bij meer mensen die melding staan in de app over de software updates? Ik heb alleen de 'Voertuiggerelateerde productbewaking' aan gezet. Zou de verzamelwoede dusdanig zijn dat de melding net zo lang blijft staan tot je alles toestaat?
Nice, hij heeft de 'oude' ID.3 Pro S vergeleken met nieuwe Pro S en de ID.3 GTX.
Verschil in verbruik scheelt nauwelijks (bij 130kph). Dat zit hem voornamelijk natuurlijk in luchtweerstand en aerodynamica en de drivertrain is verder vergelijkbaar.
Oude Pro S is zonder WP, GTX en nieuwe Pro S hadden dat wel.
Wel duidelijk is het verschil met voorverwarming, de 1st gen ID.3 Pro S laadt een stuk langzamer (68kW gemiddeld) tov de Pro S 2024, die voorverwarmt als je naar een snellader navigeert.
Weet iemand of de eerdere Pro S ook die voorverwarm functie in de software krijgt? De hardware zit er wel namelijk, ik heb wel workarounds gezien.
Je moet een accu namelijk (Zeker in de wintertijd) kunnen voorverwarmen voor snelladen (om Li-plating tegen te gaan)
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Wel een grappig filmpje verder, maar.... Appelen met appelen vergelijken is moeilijker dan dít
[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 28-10-2024 19:44 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LppGV0jLxQlweEePjTxdx728.jpg?f=user_large)
Hij laat nu wel zien 3.7 trouwens.
Ook apart: bijrijders stoel stond totaal anders, soort slaapstand 😛
[ Voor 43% gewijzigd door BeuQert op 29-10-2024 11:08 ]
Maar? Zo doen veel EV testers dat. Praktijk test. De praktijk is ook niet een lab.Will_M schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:42:
@barta123 Ik heb het filmpje inmiddels ook maar even volledig bekeken maar ik denk niet dat we die meneer als data-analist aan gaan moeten nemen doordat de manier van testen niet écht 'accuraat' of representatief is![]()
Wel een grappig filmpje verder, maar.... Appelen met appelen vergelijken is moeilijker dan dít
Als jij zijwind, wind vanuit een schuine hoek, tegenwind of regen hebt gaat dat je verbruik allemaal beinvloeden.
De nieuwe motor en aandrijflijn is efficienter, maar denk eerder aan iets van 5% verschil. Een hatchback is daarin dus al veel beter dan een crossover.
Nog beter is zoals de ID.7, wat meer een 'druppel-vorm' heeft. Het meeste verlies zit hem gewoon in luchtweerstand.
En bij koud weer doet verwarming veel, Tesla heeft het vooral goed voor elkaar met lange trips (of als je je auto binnen zou parkeren) omdat het 'warmte oogst' van de batterij, dus hoe langer je rijdt (met ECHT koud weer, dus onder het vriespunt) hoe verder hij de batterij afkoelt. Dit is een geniaal systeem waarmee hij bijna net zo zuinig in de winter is als in de zomer. Maar als je gewoon met een totaal koud systeem thuis wegrijdt zul je altijd meer verbruiken (Accu wordt bijverwarmd, cabine wordt opgewarmd en zelfs met een WP met echt lage temp is de COP niet beestachtig hoog). Het kan dan ook geen systeem zijn met R1234yf, daar krijg je weinig warmte mee naar binnen in de winter..
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Opmerkelijk. Hoe werkt dit precies?barta123 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:52:
[...]
Tesla heeft het vooral goed voor elkaar met lange trips (of als je je auto binnen zou parkeren) omdat het 'warmte oogst' van de batterij, dus hoe langer je rijdt (met ECHT koud weer, dus onder het vriespunt) hoe verder hij de batterij afkoelt. Dit is een geniaal systeem waarmee hij bijna net zo zuinig in de winter is als in de zomer.
Enige wat ik me kan voorstellen is dat de batterijen thermisch geisoleerd zijn waardoor je minder warmteverlies hebt. Maar verlies je de winst hiervan dan niet in de lente/zomer/herfst en tijdens het laden doordat je de batterij dan meer actief moet koelen?
3.7? Zit er ook op te wachten tot de download klaar is. Succes 💪
Ik zal de exacte video nog eens terugzoeken. Het ging om de Model 3 2021 LR met 82kWh LG accu met octovalve en warmtepomp. Bij -25°CDave_R schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:39:
[...]
Opmerkelijk. Hoe werkt dit precies?
Enige wat ik me kan voorstellen is dat de batterijen thermisch geisoleerd zijn waardoor je minder warmteverlies hebt. Maar verlies je de winst hiervan dan niet in de lente/zomer/herfst en tijdens het laden doordat je de batterij dan meer actief moet koelen?
Maar nee vooral met de lange trips bedoel ik dus de restwarmte van het snelladen. De accu is natuurlijk best wat massa en wordt met snelladen ruim 50°C (Tesla kiest wel voor ..heet) dit omdat je dan bij ca. 3C snelladen zo ver mogelijk bij Lithium plating vandaan blijft.
En restwarmte, bv water van 20-30°C bevat nog heel veel warmte die je met een warmtepomp eruit kan trekken tot aangename warme cabine lucht. Dus de implementatie van de warmtepomp bij deze auto is echt veruit geniaal. Ik heb nog geen enkel ander merk dat zo zien doen.
But still; ik zou niet graag een Tesla kopen, het repareerbare batterij pack en hoe goed de MEB auto's (technisch) in elkaar zitten doet me veel deugd. Op 1000km challenges die Bjorn doet doet de ID.3 met vergelijkbare accu als de Model 3 LR het vrijwel even goed.
YouTube: 2021 Tesla Model 3 heat pump & octovalve real world test
[ Voor 28% gewijzigd door barta123 op 29-10-2024 21:59 ]
Dat is idd 3.7 swv. Ota.
Stelt niks voor.
Aanklikken en uitstappen.
Dan kun je de auto 3.5 uur niet gebruiken.
Daarna kun je weer instappen en even paar minuten geduld en dan kun je rijden en zet hij alles weer terug .
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Stelt dus wel wat voor. Kon gisteren de auto niet meer in. Uiteindelijk bleek dat de sleutel niet meer herkend werd. In het vakje in de bekerhouder leggen was voldoende om het weer aan de praat te krijgen. Alleen... bedenk dat maar eens als het autoalarm afgaat.201WD schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:47:
[...]
Dat is idd 3.7 swv. Ota.
Stelt niks voor.
Aanklikken en uitstappen.
Dan kun je de auto 3.5 uur niet gebruiken.
Daarna kun je weer instappen en even paar minuten geduld en dan kun je rijden en zet hij alles weer terug .
Maar het is weer goed gekomen, maar updaten stelt toch niks voor.gomaster schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:44:
[...]
Stelt dus wel wat voor. Kon gisteren de auto niet meer in. Uiteindelijk bleek dat de sleutel niet meer herkend werd. In het vakje in de bekerhouder leggen was voldoende om het weer aan de praat te krijgen. Alleen... bedenk dat maar eens als het autoalarm afgaat.
Mogelijk de batterij in de sleutel aan de zwakke kant ?
Lukte het met beiden sleutels niet ?
Heb je hier vooraf een mail over ontvangen van VW? Ik heb binnenkort een afspraak met de werkplaats ivm krakend dak (ID.5/Panoramadak) en vroeg of ze ook meteen de update erop zouden kunnen zetten. Ze gaven aan dat dit niet kan, aangezien deze via OTA verspreid wordt. Ben benieuwd wanneer ik deze ontvang dan en wat voor verbeteringen erin zitten. Waar ik me vooral aan stoor is het trage starten van carplay en het traag reageren van de achteruitcamera als ik de auto in z'n achteruit zet
Onze ID.3 stond i.v.m. een kleine reparatie enkele maanden geleden bij de dealer en toen hebben ze gelijk 3.7 er op gezet (had er zelf niet om gevraagd). Het kan dus wel…..mawi schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:00:
[...]
Heb je hier vooraf een mail over ontvangen van VW? Ik heb binnenkort een afspraak met de werkplaats ivm krakend dak (ID.5/Panoramadak) en vroeg of ze ook meteen de update erop zouden kunnen zetten. Ze gaven aan dat dit niet kan, aangezien deze via OTA verspreid wordt. Ben benieuwd wanneer ik deze ontvang dan en wat voor verbeteringen erin zitten. Waar ik me vooral aan stoor is het trage starten van carplay en het traag reageren van de achteruitcamera als ik de auto in z'n achteruit zet

Er is al meerdere malen hier aangegeven wat de 3.7 update inhoudt een staat ook bij VW op de site.mawi schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:00:
[...]
3.7 kan ook bij de dealer .
Er zijn hier ook mensen die tijdens garagebezoek de update kregen.
Ligt dus aan je dealer wat hij wil of doet.
Ben benieuwd.PB1983 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:27:
Dat wordt nog een leuke. ID.3 afgekeurd omdat de led-bar van de koplamp deels defect is. Leasemaatschappij en de dealer zijn nu aan het soebatten over de kosten. Kosten ongeveer €1700 exclusief arbeid. Kan nog iets meer dan 3 weken met de auto rijden totdat de APK verlopen is, downside.. Koplamp staan in backorder-backorder bij Volkswagen![]()
Succes
Hier is het goed gegaan en daarna nog een korte update erachteraan voor de shop o.a. connect abonnement kan ik ook zien maar nú verlengen kost geld.
Dat probleem had ik ook. De dealer keurde 1 van de 4 banden af. Zat op 1,5 mm. Heb vandaag er 4 nieuwe michelin onder laten zetten voor veel geld. Helaas hebben de Bridgestone bandjes er maar 30.000 km onder gezeten. En dat met een rustige rijstijl.PB1983 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:19:
Mijn ID.3 staat nu bij de garage voor allereerste APK (en een grote beurt).. Denk dat de bandjes wel een probleemgevalletje kunnen zijn, anders staat er nog een halfverse set winterbanden bij de bandenfitter...
Hoeveel km heb jij er mee gereden?
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
spencer_830 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:36:
[Afbeelding]
Helaas, update naar 3.7 mislukt.
Ik weet niet of het ermee te maken heeft:
Ik heb de update op de oprit aangezet, een paar minuten later ging het alarm af.
Met de sleutel van uit huis de auto geopend en weer gesloten.
Wet iemand of de update weer vanzelf zich aanbied ?
Ik verwacht van wel.
Was de auto voldoende geladen.
Na aanklikken de auto verlaten en afgesloten?
3,5 uur gewacht ?
(VW ID.4)
Met de banden was er gelukkig niks mis mee. Ik denk het tussen de 30.000 en 35000 moet liggen.. ID.3 is op een andere reden afgekeurd, de dagrijverlichting-ledbar in de koplamp was niet meer conform specs. Daarom afgekeurd. Het schijnt, dat er zelfs een externe adviseur van de leasemaatschappij lang geweest is om zijn licht op de casus te geven. Ik moest wel lachen om de woordspeling van de dealerGerardus1956 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:19:
[...]
Dat probleem had ik ook. De dealer keurde 1 van de 4 banden af. Zat op 1,5 mm. Heb vandaag er 4 nieuwe michelin onder laten zetten voor veel geld. Helaas hebben de Bridgestone bandjes er maar 30.000 km onder gezeten. En dat met een rustige rijstijl.
Hoeveel km heb jij er mee gereden?
Straks kost de administratief rompslomp veel meer dan het vervangen inclusief arbeid
Ik zou hier persoonlijk niet op zitten te wachten. Is dit thema zomaar ongevraagd toegepast?dhd schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:21:
Halloween thema op het welkom scherm sinds vandaag. [Afbeelding]
Het is inmiddels bijna dertig jaar geleden dat ik m'n papieren nog had om een APK 2 uit te mogen voeren, en destijds was DRL in z'n geheel nog geen optie, maar: Als verlichting aan beide zijden niet brandt of kan branden is het, bij optionele verlichting zoals bijvoorbeeld bermlicht / breedstralers, geen punt voor afkeur.
Nou weet ik dus niet of DRL inmiddels wettelijk verplicht is op een auto van bouwjaren ná 20xx, anders is het volledig uitschakelen van die LED strip(s) vóór de keuring (zekering verwijderen) ook nog een optie. Ze kunnen die auto dan gewoon goedkeuren en vervolgens op een later tijdstip die LED's alsnog vervangen. Tijdens een keuring mogen er geen technische modificaties aan een voertuig plaatsvinden dus die zekering moet er dan wel op voorhand uit gehaald zijn, desnoods door de keurmeester.
DagRijVerlichting (DRL) lijkt volgens de RDW tijdens een APK overigens nog steeds geen verplichte bron van verlichting te zijn: APK Handboek RDW
* Will_M opereerde destijds wel vaker in het schemergebied tussen wetgeving en keurnormen plus eisen, denk aan de introductie van het derde remlicht......
[ Voor 55% gewijzigd door Will_M op 31-10-2024 10:02 ]
Knap ook dat de halloween achtergrond scherp is terwijl de rest van de foto zo bewogen is...twowheeler schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:36:
[...]
Ik zou hier persoonlijk niet op zitten te wachten. Is dit thema zomaar ongevraagd toegepast?

1 cm = 10 mm = 10000 µm
Want? Wat is het probleem??twowheeler schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:36:
[...]
Ik zou hier persoonlijk niet op zitten te wachten. Is dit thema zomaar ongevraagd toegepast?
*sowieso
Ik zou er wel om kunnen lachen. Of althans mijn dochtertje op de achterbank. Tijdens het EK 2020 voetbal, wat het EK2021 werd, had je ook een voetbalthema (ergens verstopt in het menu)
Het kwam er vanzelftwowheeler schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:36:
[...]
Versie 5.0
Dat ziet er niet best uit.MarcoT85 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:58:
Mijn ID.4 is vastgelopen tijdens de update. Contact gehad met VW en de auto is zojuist opgehaald en wordt naar de dealer gebracht.
Volgens de chauffeur van de bergauto was zijn collega ook al onderweg naar eenzelfde auto.
Ben erg benieuwd wat er mis mee is gegaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Benieuwd wat de oplossing gaat zijn. Houd je ons op de hoogte?
*sowieso
Is ook grappig. Ik vind die weetjes bij een specifiek aantal afgelegde kilometers ook wel leuk.
Ah, ik zit nog op SW 4.1. Voorlopig nog niets gezien.
Er is een optie ergens in het menu waarbij je het kan inschakelen.twowheeler schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:36:
[...]
Geen idee of het standaard aan staat of niet. Dacht dat ik het zelf aangezet had.
Zojuist de update naar 3.7 uitgevoerd en dat ging heel erg smooth. Gelijk er achteraan kon ik de WeCharge app updaten. We zijn weer up-to-date.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Vanmiddag was de melding weg.
Morgen eens kijken of er iets geüpdatet is.
Weet iemand welke navi base de laatste is ?
Definieer 'up-to-date'. De ID7 zit al op software versie 5+mcmiles schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:10:
ID.3 first +
Zojuist de update naar 3.7 uitgevoerd en dat ging heel erg smooth. Gelijk er achteraan kon ik de WeCharge app updaten. We zijn weer up-to-date.

*sowieso
Dat is waar Don maar dan spreek je ook over een nieuw model met nieuwe hardware etc. Het 2025 model van de ID.3 heeft dezelfde soft- en hardware als de 7.DonJunior schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:36:
[...]
Definieer 'up-to-date'. De ID7 zit al op software versie 5+
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Navigatie zat bij mijn ID.3 deze week op 2024.10201WD schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:31:
Ik kreeg vanmorgen ook weer een melding dat er een ota update gereed stond.
Het menu reageert snel, maar ik ben benieuwd hoe dat morgenvroeg is bij een koude start.
De store werkt helaas niet meer; er staat dat deze verouderd is. Mogelijk een bug, waardoor ook de Wecharge-app niet zichtbaar is. Het rijgedrag zou verbeterd zijn, maar daar merk ik niet veel van.
Benieuwd naar jullie ervaringen!
:strip_exif()/f/image/hsNFmUvdOadehW3ehlRll4Bt.jpg?f=fotoalbum_large)
Kaboem!
Ik rij er nu een paar weken mee rond, wat ik merk is dat het laden stiller is geworden.
dit staat er op de VW site:
https://www.volkswagen.nl/software-updates/id-software-3-7
Qua weggedrag heb ik nog niet direct iets gemerkt. Wel vond ik het beeld van de achteruitrijcamera (360 view) sterk verbeterd in het donker. Voorheen was de kentekenplaatverlichting zo fel dat het de rest overstraalde. Nu is het gewoon goed scherp. Lijkt erop dat er niet meer gekeken wordt naar het gebied van de kentekenplaat, maar van de rest van de omgeving.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ben enorm benieuwd, heb van de zomer een weekje in een Pro Business proef gereden en dat beviel al enorm goed.
Zijn er nog tips / must reads zodat ik me al een beetje kan voorbereiden?
[ Voor 5% gewijzigd door f.h op 31-10-2024 21:48 ]
:strip_exif()/f/image/iX8UYBFpXpVVKOr8cqjsa3A7.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook de 3.7 update binnen. Installatie zonder problemen. Wel een dag lang een foutmelding van de digitale handleiding. Was volgende dag weer weg. Maar daar kwam deze melding voor terug. Electrical drive not working. Merk niks met rijden. Range is ook goed. Ik ga eerst maar eens wat zekeringen trekken voordat ik me bij de dealer meld.
Over het rijden gesproken; ik merk dat bij het zachtjes remmen naar stilstand de overgang van regenereren naar schijfremmen nu een stuk soepeler gaat. Nauwelijks merkbaar zelfs. Ik heb ook het idee dat het het uitrollen bij loslaten van het stroompedaal nu soepeler gaat. Verder all the same.
En toen heeft m'n vrouw hem weggeklikt... En nu is hij niet meer terugkomen.
Is er nog een mogelijkheid om hem alsnog weer ergens terug te vinden en te starten?
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Die ota biedt zich weer aan.Devil schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:39:
Na bijna 4 jaar stond dan eindelijk de allereerste echte OTA klaar voor onze ID.4
Is er nog een mogelijkheid om hem alsnog weer ergens terug te vinden en te starten?
Even in de gaten houden.
Ik stapte net even in mij id.3 om hem aan de lader en klimatisering te hangen.
Toen kreeg ik ook weer een melding in het scherm dat er een update gereed stond.
Volg onderstaande stappen. Dit heeft bij mij ook geholpen om de update opnieuw te tonen:Devil schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:39:
Na bijna 4 jaar stond dan eindelijk de allereerste echte OTA klaar voor onze ID.4
drive a short 10 minute trip/a few miles
park the car somewhere with good reception, lock it and take the key sufficiently far for the car to go sleep for 15 minutes
go back, get in but no touching the pedal; wait 90 seconds
power on from the start/stop button; wait another 90 seconds
power off from the start/stop button; update should appear on goodbye-screen.
Ik lees de gegevens via iobroker en NodeRed naar domoticz. Moet ook naar ha gaan dus.UTMachine schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:09:
Ik heb recent een ID.4, ik ben wel geïnteresseerd om de laad historie en verbruik bij te houden. Is er een simpele app of bv HA add-on beschikbaar om dit te doen voor de ID.X?
Je gebruikt de informatie uit je VW app om die informatie bij elkaar te verzamelen qua laad historie ?niki_lauda schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:13:
[...]
Ik lees de gegevens via iobroker en NodeRed naar domoticz. Moet ook naar ha gaan dus.
Moest verlichting uitschakelen en toen kon ik de optie installeren aanklikken.
Vervolgens melding dat ik de auto moest verlaten , afsluiten. Update zou volgens melding ong 15 minuten duren.
Mooi dat het geregeld is. Voor de groeiende groep particulieren die een gebruikte ID rijden is het wel interessant om te weten of VW dit betaald (je mag tenslotte verwachten dat een koplamp unit langer mee gaat) of dat de leasemaatschappij de rekening oppakt.PB1983 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:08:
Goed nieuws, leasemaatschappij heeft groen licht gegeven voor het vervangen van de koplampunit.. Eens kijken of de ID.3 dan wel door de APK komt
Fijn voor jou dat jij in ieder geval niets hoeft te betalen. Nu maar afwachten of VW de unit op tijd kan leveren voordat jouw APK verlopen is.
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 01-11-2024 11:01 ]
OeiWill_M schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:58:
@PB1983 Als ze die koplamp dan maar niet uit mijn in bestelling staande ID.3 Pro-S Business gaan 'lenen'.... Ik krijg zojuist bericht dat de levering opgeschoven is naar 20/12/2024 in plaats van de oorspronkelijke 28/11/2024
Net gebeld door mijn vrouw.. "Uhm.. Ik krijg een updatemelding, moet ik die installeren?". Doe maar niet als je nog wil wegrijden
mijn vrouw nadat ik vanmorgen eindelijk de update heb gestart "ja die had ik al gezien maar vergeten te zeggen"PB1983 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:03:
[...]
Oei![]()
Net gebeld door mijn vrouw.. "Uhm.. Ik krijg een updatemelding, moet ik die installeren?". Doe maar niet als je nog wil wegrijden

Ai, dat is een flinke vertraging. N.a.v. hiervan ook maar eens een mail uitgedaan om te vragen naar de status van mijn in bestelling zijnde ID.4 Pro Business met gewenste leverdatum van 29-11-2024. Kreeg daar net reactie op dat de start van de productie van de auto 29-10 was en de verwachte einddatum productie op 8-11 staat. Geen idee hoe lang het vervolgens nog zou duren om de auto na productie bij de dealer te leveren, maar de gewenste leverdatum lijkt redelijk haalbaar? Wel apart dat de ene productielijn blijkbaar zoveel vertraging kan opleveren terwijl de andere daar klaarblijkelijk geen last van heeft.Will_M schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:58:
@PB1983 Als ze die koplamp dan maar niet uit mijn in bestelling staande ID.3 Pro-S Business gaan 'lenen'.... Ik krijg zojuist bericht dat de levering opgeschoven is naar 20/12/2024 in plaats van de oorspronkelijke 28/11/2024
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
Same here. En de rest van de dag de auto veel gebruikt, vandaag ook, maar geen melding meer teruggezien. T zal wel goed zijn...201WD schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:31:
Ik kreeg vanmorgen ook weer een melding dat er een ota update gereed stond.
[ Voor 15% gewijzigd door AllSeeyinEye op 01-11-2024 15:03 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ik ben nu aan de slag gegaan met:UTMachine schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:09:
Ik heb recent een ID.4, ik ben wel geïnteresseerd om de laad historie en verbruik bij te houden. Is er een simpele app of bv HA add-on beschikbaar om dit te doen voor de ID.X?
https://github.com/tillsteinbach/VWsFriend
Deze van mede-tweaker @mitchdc leest de VW backend uit en stelt alle data beschikbaar. Hiermee integreer ik de info in HA. Maar verder dan de grafieken van laden en SOC ga ik niet. Wellicht dat je hier verder op kunt bouwen om te realiseren waar jij behoefte aan hebt.UTMachine schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:00:
[...]
Ik ben nu aan de slag gegaan met:
https://github.com/tillsteinbach/VWsFriend
Jammer dat het nog niet bestaat. De techniek staat voor niets. Ik ben nog met een andere automatisering bezig in HA. Maar iets dergelijks staat wel op mijn "wish-list". Tijd is de grootste vriend nu niet 😅.MJMaverick schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:36:
[...]
Deze van mede-tweaker @mitchdc leest de VW backend uit en stelt alle data beschikbaar. Hiermee integreer ik de info in HA. Maar verder dan de grafieken van laden en SOC ga ik niet. Wellicht dat je hier verder op kunt bouwen om te realiseren waar jij behoefte aan hebt.
Ik gebruik hier Tronity voor:UTMachine schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:09:
https://app.tronity.io/signup/HERDQJVM
/f/image/33Gw8W2n6VJdKnndDcDYVwTz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mlcjNjNFRmjVGbHLjcBL0zlp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kU4iMdneIQyzLUYmSvRSvhMS.png?f=fotoalbum_large)
(ja ik weet dat hij heel langzaam laadt, hij staat bij mijn vriendin op de oprit geen laadpaal, dus 1 fase stekker.

[ Voor 17% gewijzigd door Guitarist op 02-11-2024 08:48 ]
http://www.brianesselbrugge.nl
Dan kun je dit automatisch laten bijhouden en je behoeft daar niet bjj Trionity voor te laden?Guitarist schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:44:
[...]
Ik gebruik hier Tronity voor:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(ja ik weet dat hij heel langzaam laadt, hij staat bij mijn vriendin op de oprit geen laadpaal, dus 1 fase stekker.)
Eenmaal in de auto de sleutel in het vakje met sleutel icoon gelegd en de auto met de startknop aangezet. Toen stopte het alarm en werkte alles weer, sleutels worden ook weer beide netjes herkend.
Al met al dus zeker weer geen soepele update maar wel een stuk beter als de vorige keer, toen was de auto een baksteen na de update en zijn er uiteindelijk meerdere dealer bezoeken nodig geweest om alles weer te laten werken. Easy Open van de kofferbak hebben ze overigens na de 3.2 update nooit meer aan de praat gekregen bij de dealer, die werkt ook nu met 3.7 nog steeds niet.
Kan je ook de ritten registratie/historie zien in je Volkswagen app? Want tronity is ook weer een abonnement 😝Guitarist schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:44:
[...]
Ik gebruik hier Tronity voor:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(ja ik weet dat hij heel langzaam laadt, hij staat bij mijn vriendin op de oprit geen laadpaal, dus 1 fase stekker.)
Is die ID.Buzz van jou toevallig voorzien van een 'Ginaf' onderstel of zo? De getoonde routes op het kaartje zijn anders wel érg creatief en intensief om met een 'normale' ID.x te kunnen gaan volgen
Ik lees al meerdere keren dat de OTA 3.7 mislukt en dan wordt het dealer bellen (en wegslepen). Dus ik zou maandag de dealer even bellen hierover.0re0 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:09:
Wat als de over the air update van 3.7 op de helft wordt onderbroken? Helaas net gebeurd, en de auto heeft allemaal foutmeldingen
Dat is minder.. hoe gebeurde dat ?0re0 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:09:
Wat als de over the air update van 3.7 op de helft wordt onderbroken? Helaas net gebeurd, en de auto heeft allemaal foutmeldingen
Ben je halverwege de update in de auto gegaan?
Valt toch wel mee , denk dat het meeste goed loopt.UTMachine schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:13:
[...]
Ik lees al meerdere keren dat de OTA 3.7 mislukt en dan wordt het dealer bellen (en wegslepen). Dus ik zou maandag de dealer even bellen hierover.
Klopt :-) 99% lijkt goed te gaan, maar ik heb 3x gelezen dat het misging (een paar dus, geen tientallen ;-)).201WD schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:18:
[...]
Valt toch wel mee , denk dat het meeste goed loopt.
Tja, hij maakt zelf mooie route van start en eindpunt...Will_M schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:08:
@Guitarist
Is die ID.Buzz van jou toevallig voorzien van een 'Ginaf' onderstel of zo? De getoonde routes op het kaartje zijn anders wel érg creatief en intensief om met een 'normale' ID.x te kunnen gaan volgen
Ik heb het helaas niet kunnen vinden. Zeg wel dat het met ID.7 wel kan?UTMachine schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:13:
[...]
Kan je ook de ritten registratie/historie zien in je Volkswagen app? Want tronity is ook weer een abonnement 😝
Ja, dit is gewoon VW data die Trinonity zelf binnenhaalt. Je zou verwachten dat VW zelf ook zoiets heeft, maar ik heb het niet kunnen vinden.Devke schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:53:
[...]
Dan kun je dit automatisch laten bijhouden en je behoeft daar niet bjj Trionity voor te laden?
http://www.brianesselbrugge.nl
Tijdens mijn update die al een tijd liep zag ik dat er een waarschuwing (driehoek met uitroepteken) oplichtte in het instrumentenpaneel. Had dus het idee dat er wellicht was mis was. Auto ontgrendeld en toen stond er direct op het grote scherm een melding dat de update nog bezig was. Ben overigens niet gaat zitten. Auto weer vergrendeld en nog een tijd gewacht. TLDR: auto ontgrendelen tijdens de update zou dus moeten kunnen lijkt het.201WD schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:14:
[...]
Dat is minder.. hoe gebeurde dat ?
Ben je halverwege de update in de auto gegaan?
Dank je, ik ga dan binnenkort de 5 euro/maand optie proberen of 14 dagen proefperiode doen.Guitarist schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:12:
[...]
Tja, hij maakt zelf mooie route van start en eindpunt...
[...]
Ik heb het helaas niet kunnen vinden. Zeg wel dat het met ID.7 wel kan?
[...]
Ja, dit is gewoon VW data die Trinonity zelf binnenhaalt. Je zou verwachten dat VW zelf ook zoiets heeft, maar ik heb het niet kunnen vinden.
Ja dan denk ik dat je zelf de fout in bent gegaan om tijdens de update naar de auto te gaan en deze te ontgrendelen.Jelmer schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:04:
[...]
Tijdens mijn update die al een tijd liep zag ik dat er een waarschuwing (driehoek met uitroepteken) oplichtte in het instrumentenpaneel. Had dus het idee dat er wellicht was mis was. Auto ontgrendeld en toen stond er direct op het grote scherm een melding dat de update nog bezig was. Ben overigens niet gaat zitten. Auto weer vergrendeld en nog een tijd gewacht. TLDR: auto ontgrendelen tijdens de update zou dus moeten kunnen lijkt het.
Dan heb je de update onderbroken.
Uitroepteken klopt dit is de waarschuwing dat systemen niet of niet goed werken en dat je er niet mee kunt rijden. Wat je kunt proberen, is zorgen dat de auto in elk geval goed geladen is, instappen en niet met voet op pedaal trappen, even wachten en kijken of hij de update aanbied,
3 1/2 uur voor een update?micha_bos schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:40:
Vanmiddag om 15:30 de update gestart, en om 19:00 was deze geïnstalleerd.
Het menu reageert snel, maar ik ben benieuwd hoe dat morgenvroeg is bij een koude start.
De store werkt helaas niet meer; er staat dat deze verouderd is. Mogelijk een bug, waardoor ook de Wecharge-app niet zichtbaar is. Het rijgedrag zou verbeterd zijn, maar daar merk ik niet veel van.
Benieuwd naar jullie ervaringen!
[Afbeelding]
Zelfs mijn iPhone is sneller
Ik snap je reactie niet helemaal. Er is niets misgegaan bij mijn update. Update was gewoon in een keer succesvol. Het driehoekje met uitroepteken zag ik door de ruit. Auto was toen niet ontgrendeld oid. Waarschijnlijk is het een indicatie dat de update loopt ofzo, of toevallig dat toen ik keek er systemen werden geüpdatet waardoor de auto “dacht” dat er een storing was.201WD schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:29:
[...]
Ja dan denk ik dat je zelf de fout in bent gegaan om tijdens de update naar de auto te gaan en deze te ontgrendelen.
Dan heb je de update onderbroken.
Uitroepteken klopt dit is de waarschuwing dat systemen niet of niet goed werken en dat je er niet mee kunt rijden. Wat je kunt proberen, is zorgen dat de auto in elk geval goed geladen is, instappen en niet met voet op pedaal trappen, even wachten en kijken of hij de update aanbied,
Hoe lang was hij bezig toen je bij de auto kwam ? Met sleutel ?Jelmer schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:05:
[...]
Ik snap je reactie niet helemaal. Er is niets misgegaan bij mijn update. Update was gewoon in een keer succesvol. Het driehoekje met uitroepteken zag ik door de ruit. Auto was toen niet ontgrendeld oid. Waarschijnlijk is het een indicatie dat de update loopt ofzo, of toevallig dat toen ik keek er systemen werden geüpdatet waardoor de auto “dacht” dat er een storing was.
Toen ik bij mijn auto kwam na update was het scherm helemaal donker.
Update geeft aan dat het 210 minuten duurt.
Vw zegt op de site dat update 5 uur duurt...
Heb je hem nu nog opnieuw kunnen opstarten ?
[ Voor 15% gewijzigd door 201WD op 03-11-2024 19:34 ]
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.