Maar dit is toch eigenlijk diefstal?Will_M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:24:
Overdag de auto op de zaak of onderweg opladen middels een zakelijke tankpas en dat machientje dan vervolgens thuis middels 'V2H' als 'thuisaccu' voor m'n warmtepomp inzetten .... dat ging 'm niet worden
Hangt volledig af van de afspraken welke je er op voorhand over maakt, toch? Ik heb tijdens de vraagstelling aan/bij m'n werkgever ook duidelijk aangegeven dat ik er op deze manier mee zou gaan werken en dat ik daarbij ook de nodige concessies aangaande andere vergoedingen zou kunnen maken of alles anders kan laten verrekenen.
Overdag het overschot aan solar/wind energie-opwek opnemen in de auto en dat op een later tijdstip weer afvoeren naar m'n eigen woning lijkt mij een mooie manier om de netcongestie mede op te lossen (een druppel op een gloeiende plaat als individu zijnde, echter zijn er net zoals ik meerdere mensen welke deze mogelijkheid gewoon hebben....).
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Hoi Moody blues, vorige maand exact dezelfde auto gekocht, maar dan wel bij een volkswagen service dealer (dat schijnt toch net iets ander te zijn dan een "echte" volkswagen dealer). Ik zou de beurt niet door een ander laten doen.MooDyBLueS schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:19:
We hebben een ID.3 1st Max op het oog, exact 4 jaar oud en ben in de basis tevreden met de proefrit.
Wel een paar vraagjes:
- Auto gaf nog een paar dagen tot volgende service aan, de lokale garage waar hij te koop staat gaf aan dat zij ook het onderhoud kunnen en willen doen waarbij ze dat volgens VW voorschrift zullen doen en zelf de 24-uurs pechhulp zullen doen, maar wel voor 1 jaar. Zouden jullie dit doen of toch gewoon bij een VW dealer de beurt plannen ook al zijn de 3 bij in de omgeving op z'n vroegst eind oktober? Want als het goed is, is deze 4-jaars beurt sowieso nog gratis toch?
- Auto gaf ook een software update aan, ik ben helaas vergeten te checken welke versie er op stond en welke er klaar stond. Krijgen alle ID.3's, dus ook de vroegere 1st Max modellen uit 09-2020, de 3.2 update en later nog andere updates? Ik heb hier in het topic gezocht en daar zag ik wel dat 3.2 een dealer update is en daarna weer OTA.
- VW Connect is volgens mij verlopen, auto gaf zoiets aan en ik moest geloof ik voor offline modus kiezen. Ik zag op de VW website €79 voor 1 jaar of €135 voor 2 jaar, dat vind ik prima te doen op zich. Want ik neem aan voor remote voorverwarmen en dergelijke dat dit wel nodig is, toch? Evenals updates gaf de auto volgens mij zelf aan.
- Zijn er zaken om op te letten met deze vroege uitvoeringen? Of andere tips/waarschuwingen vanuit jullie ervaringen?
De auto heeft software update 3.2 gekregen met de beurt voor aflevering. VW connect plus heb ik me gewoon voor aangemeld in de shop van het infotainment en heb ik gratis gekregen.
Ik vind het een fijne auto.
Geen auto mooier dan de W116!
Zou kunnen, maar niet door ons in ieder geval. We weten ook niks van een schade in het verleden bij deze auto eigenlijk, dus ik weet niet waarom er een dopje miste. De garage zei wel dat dit eigenlijk door de dealer waar wij de auto kochten opgemerkt had moeten worden, want dit is wel een standaard punt van aandacht.Will_M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:49:
Aangezien jij 'm tweedehands gekocht hebt: Kan het zijn dat er in het verleden misschien schade gereden is en dat de herstelling niet volledig correct is uitgevoerd? Goed schadeherstel doet écht niets af aan de kwaliteit van de auto!
Ja, nu vertrouw ik de auto ook wel weer. Zeker nadat hij helemaal doorgelicht is door iemand waarvan ik wel het idee heb dat ze goed weet waar ze het over heeft. Hebben zij even geluk dat wij nog geen vaste garage gekozen hadden voor deze autoGM15 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:05:
[...]
Top dat je er meteen mee naar de dealer bent gegaan. Had dus op elk moment weer kunnen gebeuren. Kan me voorstellen dat jij en je partner nu weer met een gerust hart de snelweg op kunnen.
Dank voor de terugkoppeling.
Feit blijft evengoed staan dat de VW software wel wat te wensen overlaat. Ik blijf het bizar vinden dat omdat de software ‘denkt’ dat er een laadkabel verbonden is deze een (potentieel zeer gevaarlijke) ‘noodstop’ doet ondanks dat de software ‘weet’ dat je 130 rijdt.
Dat softwareverhaal snap ik ook nog niet. Ik had wel verhalen gehoord van slechte software bij VW, maar ik had het toch wel iets beter verwacht. Helaas waren de verhalen toch wel waar.
Kun je aangeven waar dat dopje zit? Kan geen kwaad even te kijken of het bij onze auto wel aanwezig is hehe.
Ik vraag me overigens af of dit een voorbeeld is van slechte software van VW of gewoon een standaard eis aan EVs.
Ik vraag me overigens af of dit een voorbeeld is van slechte software van VW of gewoon een standaard eis aan EVs.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Weet ik (nog) niet, de auto staat nog bij de garage. Waarschijnlijk krijgen we hem pas in de loop van komende week weer.Termy schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:43:
Kun je aangeven waar dat dopje zit? Kan geen kwaad even te kijken of het bij onze auto wel aanwezig is hehe.
Waarom is de software niet geupdated naar 3.7 ?Paulusdebospooier schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:13:
[...]
Hoi Moody blues, vorige maand exact dezelfde auto gekocht, maar dan wel bij een volkswagen service dealer (dat schijnt toch net iets ander te zijn dan een "echte" volkswagen dealer). Ik zou de beurt niet door een ander laten doen.
De auto heeft software update 3.2 gekregen met de beurt voor aflevering. VW connect plus heb ik me gewoon voor aangemeld in de shop van het infotainment en heb ik gratis gekregen.
3.2 is er al een dik jaar volgens mij
Omdat die FW updates vanuit VW in batches aangeboden worden (aan de auto's / vin's) en de dealer daar vaak geen invloed op kan uitoefenen, ook niet vanwege de doorlooptijd en de tijd dat de een auto vanwege een Major-Update ooit 'gecontroleerd' bij de dealer moet blijven staan.201WD schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:34:
[...]
Waarom is de software niet geupdated naar 3.7 ?
3.2 is er al een dik jaar volgens mij
& @201WDWill_M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:51:
[...]
Omdat die FW updates vanuit VW in batches aangeboden worden (aan de auto's / vin's) en de dealer daar vaak geen invloed op kan uitoefenen, ook niet vanwege de doorlooptijd en de tijd dat de een auto vanwege een Major-Update ooit 'gecontroleerd' bij de dealer moet blijven staan.
En daar komt bij dat niet iedere auto 3.7 lijkt te krijgen volgens de berichten vanuit VW. Elders in dit topic is daar een aantal posts over. Deze van mij, maar er staan er een aantal omheen.
Dat klinkt goed. Wat is een VW service dealer dan precies tov een "echte" VW dealer zoals jij het stelt?Paulusdebospooier schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:13:
[...]
Hoi Moody blues, vorige maand exact dezelfde auto gekocht, maar dan wel bij een volkswagen service dealer (dat schijnt toch net iets ander te zijn dan een "echte" volkswagen dealer). Ik zou de beurt niet door een ander laten doen.
Ik heb ook wel bij VW dealers in de omgeving gekeken, maar heel eerlijk: ik werd niet warm of koud van het aanbod. Het occasion center waar ik nu de ID.3 op het oog heb heeft hem netjes gepoetst, heeft een bijna volwaardige detail gehad voor ook het interieur en ziet er erg netjes uit. Bij de VW dealer 'om de hoek' was een 1st Plus uitvoering even duur en vrij schmutzig, met name de stoelen. Idem bij een 1st Max wat verder weg en die was qua lak ook niet denderend, veel steenslag, maar ondertussen wel 3k meer dan het occasion center en het was ook nog eens een import van de VW dealer die als Pro te boek staat, maar wel een 1st Max is.
Natuurlijk is bekleding schoon te krijgen, maar als een dealer die moeite al niet eens neemt, dat vind ik geen goede indruk geven.
Normaal vind ik een dealer ook wel het prettigst, maar als het in de prijsklasse van 20-25k telkens 3-4k scheelt en het identieke uitvoeringen zijn met vergelijkbare leeftijd en km-stand, dan is dat in mijn ogen een wel erg groot verschil.
Iemand zei mij ook: er is vaak een reden waarom een dealer een eigen auto niet verkoopt, maar volgens mij ligt het wel wat complexer dan dat nietwaar? Als je bij een occasion center inruilt, verkoopt die hem ook gewoon weer of het gaat de handel in, betekent niet per se dat het een maandagmorgen model hoeft te zijn.
Anyway, ik wil er eigenlijk voor gaan, heb ook naar 1st Plus gekeken, maar prijzen schelen niet veel (2k meestal) en de HUD, massagestoelen, dodehoeksensor en het panoramadak vind ik dat bij elkaar wel waard.
Nu eindelijk de knoop is doorgehakt en we vandaag een nieuwe uit voorraad leverbaar ID.3 hebben besteld willen we er ook (achteraf) een trekhaak steunhaak op laten monteren. Wat blijkt? Door software problemen is deze pas in week 18 2025 weer leverbaar.
Waarom heeft Volkswagen zoveel moeite met zijn software?
[ Voor 3% gewijzigd door Tristan op 05-10-2024 00:22 ]
Op een ID.3 kun je sowieso geen trekhaak (laten) momteren doordat er in de EU nergens een typegoedkeuring afgegeven is voor zo'n ding. Bedoel je per-ongeluk niet de 'steunhaak' welke af-fabriek á €420,- gemonteerd kan worden en waar je dus (alleen) een fietstendrager op kunt monteren?Tristan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 00:05:
Nu eindelijk de knoop is doorgehakt en we vandaag een nieuwe uit voorraad leverbaar ID.3 hebben besteld willen we er ook (achteraf) een trekhaak op laten monteren. Wat blijkt? Door software problemen is deze pas in week 18 2025 weer leverbaar.
Die 'steunhaak' zit qua bevestiging ook véél te hoog om als trekhaak te kunnen dienen
[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 05-10-2024 00:32 ]
steunhaak was het woord, inderdaad.Will_M schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 00:12:
[...]
Op een ID.3 kun je sowieso geen trekhaak (laten) momteren doordat er in de EU nergens een typegoedkeuring afgegeven is voor zo'n ding. Bedoel je per-ongeluk niet de 'steunhaak' welke af-fabriek á €430,- gemonteerd kan worden en waar je dus (alleen) een fietstendrager op kunt monteren?
Die 'steunhaak' zit qua bevestiging ook véél te hoog om als trekhaak te kunnen dienen
Prijs is trouwens €1395 (10A092150E Steunhaak ID.3, t.b.v. fietsendrager), bij meerdere dealers nagevraagd. Dus dat zal de €420 voor de haak zijn en dan €975 voor het achteraf inbouwen.
Ik weet eigenlijk niet wat het verschil is tussen
/f/image/14lrmTBDl2NZjcSSAcZdiiqp.png?f=fotoalbum_large)
en
/f/image/gbz7pgd8Wge9uUZGTXqTGnCM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door Tristan op 05-10-2024 00:27 ]
Dan is het nu voor jou dus alleen wachten tot week 18-2025 (mede doordat je zelf een voorraadmodel zonder die af-fabriek optie besteld hebt)Tristan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 00:22:
[...]
steunhaak was het woord, inderdaad.
Prijs is trouwens €1395 (10A092150E Steunhaak ID.3, t.b.v. fietsendrager), bij meerdere dealers nagevraagd. Dus dat zal de €420 voor de haak zijn en dan €975 voor het achteraf inbouwen.
Ik had geen keus. Er is geen Olive Green Pro Oranje Editie ID.3 (met nieuwe infotainment) op voorraad meer in Nederland.Will_M schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 00:28:
[...]
Dan is het nu voor jou dus alleen wachten tot week 18-2025 (mede doordat je zelf een voorraadmodel zonder die af-fabriek optie besteld hebt)
Troost jezelf: Ik zag twee weken ná m'n bestelling pas dat de ID.3 ook ineens als GTX / 240kW versie leverbaar werd in NLTristan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 00:33:
[...]
Ik had geen keus. Er is geen Olive Green Pro Oranje Editie ID.3 (met nieuwe infotainment) op voorraad meer in Nederland.
Veel te veel geld voor een Volkswagen, vind ik.Will_M schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 00:40:
[...]
Troost jezelf: Ik zag twee weken ná m'n bestelling pas dat de ID.3 ook ineens als GTX / 240kW versie leverbaar werd in NL
Ik weet niet precies wat het verschil is met een "echte" volkswagen dealer. De prijs was gunstig. De auto was een VW approved occasion, wat voor mij de doorslag gaf.MooDyBLueS schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:28:
[...]
Dat klinkt goed. Wat is een VW service dealer dan precies tov een "echte" VW dealer zoals jij het stelt?
Ik heb ook wel bij VW dealers in de omgeving gekeken, maar heel eerlijk: ik werd niet warm of koud van het aanbod. Het occasion center waar ik nu de ID.3 op het oog heb heeft hem netjes gepoetst, heeft een bijna volwaardige detail gehad voor ook het interieur en ziet er erg netjes uit. Bij de VW dealer 'om de hoek' was een 1st Plus uitvoering even duur en vrij schmutzig, met name de stoelen. Idem bij een 1st Max wat verder weg en die was qua lak ook niet denderend, veel steenslag, maar ondertussen wel 3k meer dan het occasion center en het was ook nog eens een import van de VW dealer die als Pro te boek staat, maar wel een 1st Max is.
Natuurlijk is bekleding schoon te krijgen, maar als een dealer die moeite al niet eens neemt, dat vind ik geen goede indruk geven.
Normaal vind ik een dealer ook wel het prettigst, maar als het in de prijsklasse van 20-25k telkens 3-4k scheelt en het identieke uitvoeringen zijn met vergelijkbare leeftijd en km-stand, dan is dat in mijn ogen een wel erg groot verschil.
Iemand zei mij ook: er is vaak een reden waarom een dealer een eigen auto niet verkoopt, maar volgens mij ligt het wel wat complexer dan dat nietwaar? Als je bij een occasion center inruilt, verkoopt die hem ook gewoon weer of het gaat de handel in, betekent niet per se dat het een maandagmorgen model hoeft te zijn.
Anyway, ik wil er eigenlijk voor gaan, heb ook naar 1st Plus gekeken, maar prijzen schelen niet veel (2k meestal) en de HUD, massagestoelen, dodehoeksensor en het panoramadak vind ik dat bij elkaar wel waard.
Geen auto mooier dan de W116!
Die batch updates zijn ota.Will_M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:51:
[...]
Omdat die FW updates vanuit VW in batches aangeboden worden (aan de auto's / vin's) en de dealer daar vaak geen invloed op kan uitoefenen, ook niet vanwege de doorlooptijd en de tijd dat de een auto vanwege een Major-Update ooit 'gecontroleerd' bij de dealer moet blijven staan.
Een dealer kan als de auto in de,werkplaats staat., software rechtstreeks er opzetten.
Heb sinds kort een geluid bij het sturen. Vooral op lage snelheid, lijkt alsof er een tikkend geluid klinkt. Kan niet definieren of het uit het stuur of uit iets bij het wil vandaan komt, het lijkt wel links voorin de auto te zitten.
Maar eens naar de dealer, is erg vervelend.
Maar eens naar de dealer, is erg vervelend.
lijkt op een rollager probleem zo aan de beschrijving. Of een cardan mss zelf.
Alternatief: iets met de stuurbekrachtiging. In een EV hoor je veel.
Alternatief: iets met de stuurbekrachtiging. In een EV hoor je veel.
[ Voor 50% gewijzigd door bjp op 05-10-2024 22:37 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Deze week me ID3 binnen gekregen voor me werk. Maar heb toch nog een aantal onduidelijkheden, hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.
Moet met de ID3 nog een aantal collega's ophalen, maar kan nergens in de instellingen vinden om de automatische deurvergrendeling bij wegrijden uit te zetten. Is dit niet meer mogelijk, en ben ik nu verdoemd tot elke keer het knopje in te drukken?
Als ik de ACC heb ingesteld op bijvoorbeeld 100 km/h en de auto ziet een boord van 50 km/h gaat die meteen in de ankers. Terwijl ik de bij de hulpsystemen snelheid waarschuwingen heb uitgezet.
Zit er nog ergens een instelling of is dit nu de standaard.
Moet met de ID3 nog een aantal collega's ophalen, maar kan nergens in de instellingen vinden om de automatische deurvergrendeling bij wegrijden uit te zetten. Is dit niet meer mogelijk, en ben ik nu verdoemd tot elke keer het knopje in te drukken?
Als ik de ACC heb ingesteld op bijvoorbeeld 100 km/h en de auto ziet een boord van 50 km/h gaat die meteen in de ankers. Terwijl ik de bij de hulpsystemen snelheid waarschuwingen heb uitgezet.
It's never easy.....
Het uitzetten van de automatische vergrendeling kan zover ik weet niet permanent deze moet je via het knopje in het portier zelf ontgrendelen wanneer gewenst en zal zichzelf zodra je een snelheid boven de 15km/u bereikt weer automatisch vergrendelen.Radeon schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:58:
Deze week me ID3 binnen gekregen voor me werk. Maar heb toch nog een aantal onduidelijkheden, hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.
Betreft de automatische snelheidsregeling deze valt wel volledig uit te schakelen; De handleiding zegt het volgende;
U kunt instellen op welke situaties de auto moet reageren:
Reactie op trajectverloop.
Reactie op toegestane snelheid.
Reactie op staart van file.
In het infotainmentsysteem:
Menu 'Hulpsystemen' openen.
Automatische afstandsregeling (ACC
) kiezen.
Gewenste instelling uitvoeren.
Als u ten minste één situatie heeft geactiveerd, wordt de vooruitziende snelheidsregeling bij het inschakelen van ACC
automatisch ook ingeschakeld.
Zover ik weet heb ik deze ook uit staan, maar krijg nog wel "bocht vooruit, 70km/u" en dan remt hij hinderlijk af. Terwijl je op de snelweg zitKMdijkens schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:49:
[...]
Betreft de automatische snelheidsregeling deze valt wel volledig uit te schakelen; De handleiding zegt het volgende;
In de ACC instelling staan dingen als Voorspel traject en Voorspel snelheid zoals @KMdijkens aangeeft, die moeten uit staan. Als deze na iedere rit weer teruggezet worden dan kan het zijn dat dit met het Gast profiel te maken heeft. Wellicht kun je een 'echt' VW profiel aanmaken als hoofdgebruiker en deze (helaas iedere keer als je instapt) selecteren. Dan blijven de instellingen (over het algemeen...) wel bewaard.flaskk schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:11:
[...]
Zover ik weet heb ik deze ook uit staan, maar krijg nog wel "bocht vooruit, 70km/u" en dan remt hij hinderlijk af. Terwijl je op de snelweg zit
Ook het reageren op de eco-assisstent moet volgens mij uitstaan wil je van dit gedrag afkomen, ik weet ff niet in welk menu die verstopt zit.
Oh, en het automatisch sluiten van alle deuren bij wegrijden is inderdaad niet definitief meer uit te zetten. In al mijn vorige VWs kon dat wel maar tegenwoordig hebben ze die mogelijkheid verwijdert.
[ Voor 10% gewijzigd door MJMaverick op 06-10-2024 11:17 ]
Om het anticiperen op bochten etc. uit te schakelen speelt behalve de acc ook de eco assistent nog een rol inderdaad.flaskk schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:11:
[...]
Zover ik weet heb ik deze ook uit staan, maar krijg nog wel "bocht vooruit, 70km/u" en dan remt hij hinderlijk af. Terwijl je op de snelweg zit
Je kan de eco-assistent in het menu 'Hulpsystemen’ van het infotainmentsysteem in- en uitschakelen.
Let er wel op dat deze ook helpt met de mate waarin er regeneratief wordt afgeremd op een voorligger. In andere woorden de rijeigenschappen van je auto kunnen anders aanvoelen dan voorheen. Niet erg, maar als je het even vergeet en er wel op rekent kan dit vervelende gevolgen hebben.
Het feit dat die 'Anti Car-Jack' optie niet meer uit te schakelen is, is overigens op verzoek van verzekeraars doorgevoerd door VW. In Nederland speelt dat fenomeen gelukkig niet echt maar er zijn andere landen waar je er donder op kunt zeggen dat je deuren open getrokken worden bij bijv. een stoplicht om, op z'n minst, spullen van je achterbank / voorstoel weg te nemen.
Als je dat knopje niet telkens in wenst te drukken dan kun je eventueel ook al je ramen open zetten en aan je collega's vragen of ze in de toekomst 'Dukes of Hazard' style bij je in willen gaan stappen....
Als je dat knopje niet telkens in wenst te drukken dan kun je eventueel ook al je ramen open zetten en aan je collega's vragen of ze in de toekomst 'Dukes of Hazard' style bij je in willen gaan stappen....
In de app kon ik hem ook goedkeuren. Ze willen weer veel van je weten mbt de auto.Pjotr662 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:20:
[...]
Ik heb deze mail ook ontvangen voor mijn id.4 first edition (2020), maar geen idee wat ik waar moet goedkeuren. Het zal wel al goed staan denk ik.
In de auto staat hij klaar voor installatie, alleen installeren doet hij nog niet bij mij.
Heeft de ID.3 eigenlijk een compartiment onder de kofferbak vloer voor de laadkabel als je geen variabele vloer optie hebt?
Jup. Er is een kleine ruimte beschikbaar. Ik heb daar bijvoorbeeld altijd mijn granny-charger liggen.Tristan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:30:
Heeft de ID.3 eigenlijk een compartiment onder de kofferbak vloer voor de laadkabel als je geen variabele vloer optie hebt?
Beetje zo'n miniscuul bakjes als dit:
(afbeelding ter illustratie)
[ Voor 29% gewijzigd door DonJunior op 07-10-2024 08:55 . Reden: afbeelding toegevoegd ter illustratie ]
*sowieso
Ok, top! Dat scheeltDonJunior schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:52:
[...]
Jup. Er is een kleine ruimte beschikbaar. Ik heb daar bijvoorbeeld altijd mijn granny-charger liggen.
Beetje zo'n miniscuul bakjes als dit:
(afbeelding ter illustratie)
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Tristan op 07-10-2024 09:52 ]
Sowieso is het voor mij onbegrijpelijk dat je een ID.3 niet met fatsoenlijke trekhaak kan bestellen, plus dat ie 0kg trekgewicht op kenteken heeft staan.Tristan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 00:05:
Nu eindelijk de knoop is doorgehakt en we vandaag een nieuwe uit voorraad leverbaar ID.3 hebben besteld willen we er ook (achteraf) een trekhaak steunhaak op laten monteren. Wat blijkt? Door software problemen is deze pas in week 18 2025 weer leverbaar.
Wat denkt VW? Dat iemand die een Golf (EV vervanger) koopt nooit een karretje trekt?
In markten als NL is dat maar heel gebruikelijk hoor. Mijn Polo heeft vaker dan eens 1200kg getrokken... Ook de ID.3 die ik wil kopen krijgt de (Aftermarkert) Misterdotcom trekhaak. Een auto die niets kan trekken hoef ik niet te hebben.
Een auto voor het volk, die heeft juist zoeits nodig. Even wat spullen bij de bouwmarkt halen, tweedehands spullen kopen via het internet, wellicht een vouwwagentje/caravan erachter (ik spreek niet namens mezelf, ben geen kampeerfanaat)
De ID.4 en Enyaq hebben namelijk dezelfde aandrijflijn - daar gaan ze echt geen andere koeling instoppen. En de ID.3 kan dan niks trekken.. Er zijn echt wel mensen die geen crossover willen maar wel een aanhanger kunnen trekken.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
lijkt idd een designkeuze van VW, waar ik ook vrij ontevreden mee ben. Ik ken de technische reden niet.
MEB platform kan het, zie ID.4 en meer.
de ID.3 is zelf zwaar genoeg om een karretje te meesteren.
Korte deadlines om de ID.3 zo vroeg mogelijk op de markt te zetten? een bepaalde designkeuze i.v.m. crashtest/structuur van het platform achteraan? wie zal het weten?
Cupra Born (zelfde auto onderaan) heeft dat probleem ook.
Trouwens, in dezelfde categorie vragen: waarom is er geen Skoda equivalent van deze ID.3 ? Bijna elk ander model heeft er eentje.
Korte deadlines om de ID.3 zo vroeg mogelijk op de markt te zetten? een bepaalde designkeuze i.v.m. crashtest/structuur van het platform achteraan? wie zal het weten?
Trouwens, in dezelfde categorie vragen: waarom is er geen Skoda equivalent van deze ID.3 ? Bijna elk ander model heeft er eentje.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Wij hebben de variabele vloer en die staat bij ons in de garage. Voor de laadkabel en kleine spullenis het wellicht fijn maar de koffervakvloer komt echt flink omhoog waardoor de beschikbare ruimte voor ons te klein wordt. Wellicht goed om over na te denken voordat je zo’n vloer besteld.Tristan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:18:
[...]
Ok, top! Dat scheeltIk overweeg toch om die variabele vloer onderdelen online te bestellen en zelf te installeren.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar
Collega heeft een born 77kw ~54k catalogus prijs. En kwam bij de levering achter dat het ding maar 4 zit plaatsen heeft. Lekker met drie kinderen en de vrouw op pad 😅 trekt hem volgend jaar weer uit de bijtelling en koopt een andere auto ernaast.bjp schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:37:
.
Lekker snuggere collega dan..flaskk schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:26:
[...]
Collega heeft een born 77kw ~54k catalogus prijs. En kwam bij de levering achter dat het ding maar 4 zit plaatsen heeft. Lekker met drie kinderen en de vrouw op pad 😅 trekt hem volgend jaar weer uit de bijtelling en koopt een andere auto ernaast.

*sowieso
Lekker makkelijk om zo op iemand af te geven. Ik wil hem omdraaien: het is een bespottelijke keuze in een auto uit een dergelijk segment én prijsklasse dat er géén drie zitplaatsen achterin zitten. De 58 kWh auto's hebben het namelijk wel. En verder hebben alleen auto's als een Up of Aygo maar 4 zitplaatsen.
Dus ja, het is een pijnlijk moment om erachter te komen, maar ik vind het zeker niet die collega aan te rekenen. Wie weet heeft ie een proefrit in de 58 kWh gehad en daar alles gecheckt en op basis daarvan de keuze gemaakt, alleen vervolgens voor een grotere accu gekozen. Dan verwacht geen weldenkend iemand toch dat er ineens een zitplaats verdwijnt? Of vind jij dat de normaalste zaak van de wereld?

De MY25 ID.3 heeft in de 77kW versie wel weer een volledige achterbank / 3 zitplaatsen gekregen. Daar is echter een volledig nieuwe én lichtere DriveTrain voor nodig geweest om dat te kunnen realiseren. Probleem zat 'm in de typegoedkeuring waarbij het gewicht de doorslag gaf. Ook het glazen dak en de steunhaak kunnen nu wél op het 77kW model geleverd worden.MooDyBLueS schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:54:
[...]
Lekker makkelijk om zo op iemand af te geven. Ik wil hem omdraaien: het is een bespottelijke keuze in een auto uit een dergelijk segment én prijsklasse dat er géén drie zitplaatsen achterin zitten. De 58 kWh auto's hebben het namelijk wel. En verder hebben alleen auto's als een Up of Aygo maar 4 zitplaatsen.
Dus ja, het is een pijnlijk moment om erachter te komen, maar ik vind het zeker niet die collega aan te rekenen. Wie weet heeft ie een proefrit in de 58 kWh gehad en daar alles gecheckt en op basis daarvan de keuze gemaakt, alleen vervolgens voor een grotere accu gekozen. Dan verwacht geen weldenkend iemand toch dat er ineens een zitplaats verdwijnt? Of vind jij dat de normaalste zaak van de wereld?
De Cupra Born zal binnenkort ook wel deze opties gaan krijgen?
Omdat ze misschien "Simply Clever" waren en wachten met de Elroq.. (maar of het echt de ID.3 variant is van Skoda, daar twijfel ik nog wel over, zeker gezien de laadruimtebjp schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:37:
lijkt idd een designkeuze van VW, waar ik ook vrij ontevreden mee ben. Ik ken de technische reden niet.
* PB1983 heeft nu een beetje spijt dat ie toch voor een extra jaartje ID.3 had gekozen.
[ Voor 6% gewijzigd door PB1983 op 07-10-2024 14:22 ]
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Mijn excuses, ik wist helemaal niet dat er verschil zat in zitplaatsen bij een 58 of 77 accu variant.MooDyBLueS schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:54:
[...]
Specificaties kunnen van model tot model wijzigen dat is redelijk normaal. Zitplaatsen daarentegen is inderdaad wel bijzonder.
Overigens lees ik het wel terug in diverse auto reviews:
bron: https://www.autovisie.nl/...a-born-77-kwh-achterbank/Opvallend is dat de Cupra Born met 77 kWh-accupakket maar vier personen aan boord mag meenemen. De achterbank heeft een gat in het midden, omdat de auto met vijf personen boven de maximaal toegestane massa, in dit geval 2.300 kilogram, uitkomt.
bron: https://www.drivingelectric.com/cupra/born/practicalityFurther to this – and worth noting if you regularly carry a full suite of passengers – cars fitted with the biggest 77kWh battery only get two seats in the rear; this is true of the identically-specified ID.3, though.
*sowieso
Dat is balen inderdaad. Maar neem me niet kwalijk hoor. Als je zo’n dure auto uitzoekt en niet eens de moeite neemt om de folder te bekijken van een paar pagina’s waar het gewoon in staat. Tja.MooDyBLueS schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:54:
[...]
:strip_exif()/f/image/ooHlCNZFw5W9nFR6ZuB0r7IO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb wat rond gegoogled, er zijn er in 22 en 23 ook geweest met 5 zitplaatsen hoor. Ook voor de Born.Will_M schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:07:
[...]
De MY25 ID.3 heeft in de 77kW versie wel weer een volledige achterbank / 3 zitplaatsen gekregen. Daar is echter een volledig nieuwe én lichtere DriveTrain voor nodig geweest om dat te kunnen realiseren. Probleem zat 'm in de typegoedkeuring waarbij het gewicht de doorslag gaf. Ook het glazen dak en de steunhaak kunnen nu wél op het 77kW model geleverd worden.
De Cupra Born zal binnenkort ook wel deze opties gaan krijgen?
En het wordt eerder te zwaar als je 5 volwassenen van 120kg aan boord hebt denk ik, hahaha!
Ik wil zelf wel voor een ID.3 Pro S gaan, 4 zitplaatsen maakt niet uit. Met roadtrips is het toch al veel te krap met meer dan 4 mensen... En als ik een leuke vrouw tref, zou er in mijn huis toch niet meer dan 4 mensen passen (3 slaapkamers)
De technische reden is er dus niet, het lijkt eerder (slechte) marketing. Want Misterdotcom heeft gewoon een TÜV goedgekeurde trekhaak ontworpen die 1500kg kan trekken, dus de carosserie & aandrijflijn kan het prima baas. De ID.3 heeft echt geen ander koelsysteem dan de Enyaq/ID.4. Mijn TSI in mijn Polo is ook CBZB, die ligt ook in auto's van de Octavia, Yeti tot en met de Golf, allemaal zelfde codes van bak/motor. Dus dit is een heel rare keuze.bjp schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:37:
Volgens mij heeft de nieuwste ID.3 nog steeds geen trekcapaciteit op papieren?
Ik wil er iig alleen een als ik die trekhaak erop kan bouten. De trekhaak monteren stelt weinig voor, dat heb ik bij mijn Polo nog gedaan met 280.000km
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Vandaag was de update klaar om te installeren (5 dagen nodig geweest om deze te downloaden). Dit duurde ongeveer 2 uur. Tijdens de update kon ik de auto niet openen. Na de update, kwam er nog een kleine nieuwe update bij. Het lijkt allemaal veel soepeler te lopen, maar ik heb nog niet met de auto gereden.Puitv schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:27:
Heb deze mail vandaag gekregen, dus nu afwachten totdat deze gedownload is. Heb nu 3.5 {ID.4 jul 2023)
-----
Bedankt dat je als onderdeel van onze ID. -familie voor duurzame mobiliteit hebt gekozen. Daarom zijn we blij dat we je met onze ID. -software 3.7 meer functies en optimalisaties voor je ID. kunnen bieden.
Chassisnummer: XXXX
Via de volgende stappen kun je de update gemakkelijk over-the-air uitvoeren, zonder dat je naar de garage hoeft te gaan:
Geef toestemming voor het datagebruik
Om de data voor de ID.- software naar je auto te sturen, hebben we je toestemming nodig. Als je deze eenmalige toestemming al eerder hebt verstrekt, hoef je verder niets te doen. Heb je nog geen toestemming gegeven? Log dan met je Volkswagen ID in op myVolkswagen ein.1
Dataverbinding controleren
Activeer de onlinemodus in het infotainmentsysteem van je ID.
Software-updates downloaden
De software wordt tijdens de rit op de achtergrond gedownload, op momenten dat je auto online is. Het kan een aantal dagen duren voordat het volledige datapakket op je ID. staat.
Software-updates installeren
Je krijgt een bericht in het infotainmentsysteem van de auto zodra je de update kunt installeren. Je auto leidt je vervolgens door het installatieproces. Het tijdstip van de installatie kun je zelf bepalen. De auto moet geparkeerd zijn om de update te kunnen installeren.
Via de volgende link krijg je meer informatie over de verbeteringen en nieuwe functies van de beschikbare update. Je kunt bijvoorbeeld een video bekijken die stapsgewijs uitlegt hoe je de update dient te installeren of antwoorden op veelgestelde vragen vinden.
Zie meer →
Omdat onze software-updates op elkaar voortbouwen en om meer updates voor uw ID. te ontvangen, is het nodig om de software-updates te installeren. Houd er rekening mee dat het niet mogelijk is om softwareversies te resetten.
We hopen dat je veel plezier zult hebben van de innovaties en wensen je een prettige reis met je ID.
:strip_exif()/f/image/vHlUH6EpoKA0aQyPmZhLHK7x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tASeQMbVjhGPsBDBweyeSk9h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mKuVXEq9WwJOnZNnRu8FBOnl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GV0DzTifietWWc9z8KL5E8C9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lI6GE3sJ8OD8AuHebu4XpRTT.jpg?f=fotoalbum_large)
Recent heb ik een ID4 Max gekocht met 21 inch Narvik velgen. Ik zou eigenlijk wel een maatje kleiner willen, wellicht iemand hier die interesse heeft.
De velgen zijn in feilloze staat. Samen met nieuwe Pirelli Scorpion Y ELECT XL Seal zomerbanden.
Wat betreft de winterbanden twijfel ik wat. Zijn er hier mensen die enkel de banden laten wisselen op zulke velgen? Zullen ze in de garage vast niet blij mee zijn? Wellicht toch beter een aparte set 19 inch velgen met winterbanden aanschaffen? Dan heb je bij een glad wegdek ook meer grip.
De velgen zijn in feilloze staat. Samen met nieuwe Pirelli Scorpion Y ELECT XL Seal zomerbanden.
Wat betreft de winterbanden twijfel ik wat. Zijn er hier mensen die enkel de banden laten wisselen op zulke velgen? Zullen ze in de garage vast niet blij mee zijn? Wellicht toch beter een aparte set 19 inch velgen met winterbanden aanschaffen? Dan heb je bij een glad wegdek ook meer grip.
Ik mag me hier vanaf vandaag ook melden! En wel met een ID.Buzz Cargo, niet van mezelf, maar van de baas, maar dat mag de pret niet drukken.
Komende van een Peugeot Partner diesel is het een flinke upgrade in zowel (laad)ruimte als (geluids)comfort. Helaas wel na het ophalen dusdanig lang bezig geweest met spullen overzetten dat ik op de piek van de spits naar huis ging, waardoor ik bijna meer gekropen heb dan gereden en nog niet heel veel van de auto heb kunnen genieten
Moet er wel aan wennen dat je eigenlijk nauwelijks feedback hebt van het intrappen van het (gas?)pedaal, maar verder rijdt het heerlijk.
De bediening van de cruisecontrol/limiter en de infotainment is wel totaal bagger behoorlijk wennen vergeleken met mijn eigen Golf 7. De indeling van de de knoppen op het stuur is anders, dus blind bedienen is er niet meer bij. En ik mis op de 'tellers' een hele hoop info die nou net handig is om daar te kunnen zien, zoals huidige radiozender (navigatie is niet aangekocht, dus loopt via Android Auto) en huidig (live) verbruik.
Waar ik wel heel positief over verrast ben is de lanekeeping, had vorig jaar op vakantie een Up! gehuurd die dat ook had, en daarbij werd het stuur zo belachelijk star. Met de extra breedte ten opzichte van de Partner ook geen overbodige functie, want ik heb de neiging de hele tijd op de rechterstreep te rijden.
Ik kreeg ook al de melding dat bovenstaande update beschikbaar is, hen m nog niet geïnstalleerd, dat komt wel als ik m'n laaddruppel binnen heb. En dan maar hopen dat de ACC wel vind dat m'n gordel vastzit, want ik krijg steeds de melding dat ie niet kan zien of ik m'n gordel omheb (maar als ik m losdoe gaat gelijk het rode gordellampje branden... Gelukkig os de limiter niet zo kieskeurig en werkt de forward assist ook gewoon.
Komende van een Peugeot Partner diesel is het een flinke upgrade in zowel (laad)ruimte als (geluids)comfort. Helaas wel na het ophalen dusdanig lang bezig geweest met spullen overzetten dat ik op de piek van de spits naar huis ging, waardoor ik bijna meer gekropen heb dan gereden en nog niet heel veel van de auto heb kunnen genieten
Moet er wel aan wennen dat je eigenlijk nauwelijks feedback hebt van het intrappen van het (gas?)pedaal, maar verder rijdt het heerlijk.
De bediening van de cruisecontrol/limiter en de infotainment is wel totaal bagger behoorlijk wennen vergeleken met mijn eigen Golf 7. De indeling van de de knoppen op het stuur is anders, dus blind bedienen is er niet meer bij. En ik mis op de 'tellers' een hele hoop info die nou net handig is om daar te kunnen zien, zoals huidige radiozender (navigatie is niet aangekocht, dus loopt via Android Auto) en huidig (live) verbruik.
Waar ik wel heel positief over verrast ben is de lanekeeping, had vorig jaar op vakantie een Up! gehuurd die dat ook had, en daarbij werd het stuur zo belachelijk star. Met de extra breedte ten opzichte van de Partner ook geen overbodige functie, want ik heb de neiging de hele tijd op de rechterstreep te rijden.
Ik kreeg ook al de melding dat bovenstaande update beschikbaar is, hen m nog niet geïnstalleerd, dat komt wel als ik m'n laaddruppel binnen heb. En dan maar hopen dat de ACC wel vind dat m'n gordel vastzit, want ik krijg steeds de melding dat ie niet kan zien of ik m'n gordel omheb (maar als ik m losdoe gaat gelijk het rode gordellampje branden... Gelukkig os de limiter niet zo kieskeurig en werkt de forward assist ook gewoon.
Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt
Welkom!BdK9001 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:05:
Ik mag me hier vanaf vandaag ook melden! En wel met een ID.Buzz Cargo
[..]
En ik mis op de 'tellers' een hele hoop info die nou net handig is om daar te kunnen zien, zoals huidige radiozender (navigatie is niet aangekocht, dus loopt via Android Auto) en huidig (live) verbruik.
Als je aan de rechterkant van je stuur de slider van links naar rechts swiped krijg je op het kleine scherm deze info te zien. Gebruik de OK knop op weergave te wijzigen tussen 'sinds laden en 'sinds start'
[ Voor 0% gewijzigd door DonJunior op 08-10-2024 12:26 . Reden: stippen = swiped ]
*sowieso
Heb deze ook geïnstalleerd en ben er zeer tevreden van.Tristan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:18:
[...]
Ok, top! Dat scheeltIk overweeg toch om die variabele vloer onderdelen online te bestellen en zelf te installeren.
Ruimte onder de bodemplaat wordt nu gebruikt voor kleine items welke anders los in de kofferbak liggen (paraplu, laadkabel, spanbanden, ...) en de bakjes aan de zijkanten zijn handig om snel wat in te gooien zodat het in de koffer rond rolt tijdens het rijden.
Als je de hoogte nodig hebt kun je ook gewoon de plaat er uit nemen.
Het installeren is wel wat prutsen, maar zeker goed te doen. Heb er denk enkele uren over gedaan. Wel alles enkele keren nagekeken voor ik gaten in de bekleding maakte.

heb vandaag de update (3.7) ook gepushed gekregen. Wel spannend.. voor de 1st max met trekhaak, kijken of het na 2.3 ook dit keer probleemloos update. 3.2 via dealer was wel een issue.
en voor de andere:
waarschijnlijk is het weer je auto-van-fabriek-afgerold dag zoals de vorige OTA's...
Bij mij is dat dus een dinsdag die wekelijks ping'd naar huis.
dacht dat dat voorbij was... maar wellicht alleen voor 4.x+ autos.
en voor de andere:
waarschijnlijk is het weer je auto-van-fabriek-afgerold dag zoals de vorige OTA's...
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Gister de 3.7 update geinstalleerd, ID4.1 first met trekhaak, so far so good.Simply1337 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:57:
heb vandaag de update (3.7) ook gepushed gekregen. Wel spannend.. voor de 1st max met trekhaak, kijken of het na 2.3 ook dit keer probleemloos update. 3.2 via dealer was wel een issue.
en voor de andere:
Na een accumodule vervangen te hebben had ik alweer "storing electrosysteem" in beeld staan, maar die is vooralsnog verdwenen na de update... Even afwachten....
Ik heb vanmorgen ook even gecheckt na de update voordat de vrouw met de auto er vandoor ging; wil geen issues voor haar.Simply1337 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:57:
en voor de andere:
Alles leek gewoon als vanouds, versie 3.7 staat erop. Alleen de radio was gereset qua kanaal, maar kon gewoon m'n favorieten kiezen en was dat ook weer opgelost.
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Geen probleem hoor, maar zo zie je maar weer: jij wist ook niet van het verschil tussen de accuvarianten, die persoon die er te laat achter is gekomen ook niet en hoe dat precies is gelopen weet ik natuurlijk ook niet (is immers niet mijn collega), maar het punt was meer dat het een gekke keuze is.DonJunior schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:42:
[...]
Mijn excuses, ik wist helemaal niet dat er verschil zat in zitplaatsen bij een 58 of 77 accu variant.
Specificaties kunnen van model tot model wijzigen dat is redelijk normaal. Zitplaatsen daarentegen is inderdaad wel bijzonder.
Overigens lees ik het wel terug in diverse auto reviews:
[...]
bron: https://www.autovisie.nl/...a-born-77-kwh-achterbank/
[...]
bron: https://www.drivingelectric.com/cupra/born/practicality
Prima uit te leggen zoals jij nu ook weet te doen, en een dealer zou dat ook altijd moeten vermelden naar mijn mening, juist omdat het een gek iets is. Zo reed ik laatst nog een proefrit in een ID.3 1st Max en de garagist zei er gelijk bij: "je hebt misschien gezien dat er een trekhaak op zit, maar het is even belangrijk om te weten dat dit puur een steunhaak is voor een fietsendrager, je mag er geen aanhanger of caravan mee trekken". Nu boeit een trekhaak mij allerminst, maar toch is het fijn om zoiets te horen van een dealer/garagist, maar dat doen ze lang niet allemaal helaas. En ja, je moet ook zelf op onderzoek uit, maar je kan weleens iets vergeten.
Na de update naar 3.7 hield de auto na 100 meter even in, nadat ik het gas weer losliet was dat weer voorbij. Exact hetzelfde had ik ook nadat onze ID.3 naar 3.2 was gezet.Boy schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:59:
[...]
Ik heb vanmorgen ook even gecheckt na de update voordat de vrouw met de auto er vandoor ging; wil geen issues voor haar.
Alles leek gewoon als vanouds, versie 3.7 staat erop. Alleen de radio was gereset qua kanaal, maar kon gewoon m'n favorieten kiezen en was dat ook weer opgelost.
Verder stond de reactie op verkeersborden (het automatisch aanpassen van de snelheid aangegeven op de borden) na de update ineens weer aan. Bij een bord 80 stond de auto ineens op de rem om daarna weer vol gas naar 130 te gaan…. Moest even zoeken om te vinden waar ik dat weer uit kon zetten.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar
Even m'n ervaringen delen na 1 week rijden met mijn nieuwe ID.4 Pro:
- rijcomfort is heerlijk, het is comfortabel toeven in de wagen.
- Heerlijke acceleratie, meer moet dat niet zijn
- rempedaal voelt wat "wollig" aan.
- ongelukkig gebruik van piano black (vetvlekken) in het interieur, hoe komen ze er bij...
- Ik zit nog wat te knoeien met het instellen van gebruikersprofielen. Ik hoop dat het mogelijk is om zowel voor mezelf als voor m'n vrouw een profiel in te stellen zodat de autostoel automatisch ingesteld wordt in de juiste positie bij instappen. Lijkt me toch niet zo intuitief.
- Head Up display is echt een meerwaarde. De navigatie met pijlen lijkt me vooral nuttig in het geval van verwarrende verkeerssituaties. Benieuwd of dat altijd feilloos gaat werken
- Het automatisch aanpassen van de snelheid aan de verkeersborden is zeker niet feilloos. Pas 5 minuten na het nemen van de oprit had de auto door dat er 120km/h gereden mocht worden ipv 70km/h
- Harman Kardon geluidsinstallatie heeft me nog niet bekoord (ik vond die van m'n Passat beter)
- Kofferruimte is uiteraard kleiner dan deze van de Passat, maar dat wist ik.
Ik denk dat wel verschil tussen zit met kopen en zakelijke lease, want ken bijna niemand die eerst naar de dealer gaat, maar gewoon aan de leasemaatschappij aangeeft die auto wil ik.
Veel gehoorde opmerking. In combinatie met regenereren kun je het remgedrag wel aanpassen, maar velen vinden het remmen in ID.x auto's 'anders'.dhd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:10:
Even m'n ervaringen delen na 1 week rijden met mijn nieuwe ID.4 Pro:
[list]
...
• rempedaal voelt wat "wollig" aan.
Lees in dit topic maar over profielen. Dat heeft VW echt nog niet op orde, en het aanpassen van stoelen en dergelijke werkt niet of nauwelijk. Verder kan er maar 1 hoofdgebruiker zijn die over alle (on- en offline) functionaliteit beschikt, alle andere profielen kunnen (veel) minder, en online al helemaal bijna niets....
• Ik zit nog wat te knoeien met het instellen van gebruikersprofielen. Ik hoop dat het mogelijk is om zowel voor mezelf als voor m'n vrouw een profiel in te stellen zodat de autostoel automatisch ingesteld wordt in de juiste positie bij instappen. Lijkt me toch niet zo intuitief.
Persoonlijk vind ik het automatisch aanpassen van de snelheid op basis van weg- en bordinformatie simpelweg te gevaarlijk en zou het wat mij betreft standaard uit moeten staan (en blijven staan). Net als bij vele andere merken gaat het herkennen van de Vmax te vaak verkeerd en levert het aanpassen van de snelheid op basis van die informatie teveel gevaarlijke situaties op....
• Het automatisch aanpassen van de snelheid aan de verkeersborden is zeker niet feilloos. Pas 5 minuten na het nemen van de oprit had de auto door dat er 120km/h gereden mocht worden ipv 70km/h
Dank voor het delen van je ervaring, altijd goed om te lezen hoe 'nieuwe' bestuurders hun ID.x bevalt.
Vraag niet meer relevant. Collega kreeg advies van VW chat om langs de dealer te rijden.
[ Voor 82% gewijzigd door Rolla op 08-10-2024 15:52 ]
Bij m'n vrouw gecheckt, die heeft niets gemerkt van het inhouden, ik heb wel eens gelezen geloof ik hier dat dat met calibratie te maken heeft.EDB schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:03:
[...]
Na de update naar 3.7 hield de auto na 100 meter even in, nadat ik het gas weer losliet was dat weer voorbij. Exact hetzelfde had ik ook nadat onze ID.3 naar 3.2 was gezet.
Verder stond de reactie op verkeersborden (het automatisch aanpassen van de snelheid aangegeven op de borden) na de update ineens weer aan. Bij een bord 80 stond de auto ineens op de rem om daarna weer vol gas naar 130 te gaan…. Moest even zoeken om te vinden waar ik dat weer uit kon zetten.
Ik neem aan dat jullie eerst een mail hebben ontvangen voor de 3.7 update ?Boy schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:49:
[...]
Bij m'n vrouw gecheckt, die heeft niets gemerkt van het inhouden, ik heb wel eens gelezen geloof ik hier dat dat met calibratie te maken heeft.
Ik niet. Toen de auto een paar maanden geleden voor een reparatie van de koppelstang bij de dealer stond hebben ze gelijk 3.7 er op gezet.spencer_830 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:07:
[...]
Ik neem aan dat jullie eerst een mail hebben ontvangen voor de 3.7 update ?
Dus… viel me vanmiddag ineens op bij langzamere bochten naar R dat er een gek gerammel hoorbaar is. Alles afgezocht maar verdenk het pano-raam. Hier een filmpje zojuist door mijn vrouw gemaakt vanuit achterbank:
https://youtube.com/shorts/tVFMg1ai4cw?si=QstM9dMTJRA51iYn
> hoorbaar rond 5 en 20 sec.
Meer mensen die dit herkennen?! 🧐🫣
[ Voor 12% gewijzigd door BeuQert op 09-10-2024 07:13 . Reden: Video liep niet ]
3.7 succesvol geinstalleerd.. ACC/TA Stond uit.. maar voor de rest stond alles nog in. incl radio favorieten na syncen account.
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Hier eens gekeken en dit dopje heb ik gelukkig gewoon201WD schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:49:
Op duitse forum staan er meer klachten over de waterlekkage, zie bijgevoegde foto waar het dan zou moeten lekken ?[Afbeelding]
Voor de mensen die naar 3.7 gaan: hebben jullie allemaal een ID4?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik lees al een tijdje mee en ik sta op het punt om eens een proefrit te maken in een ID3. Het zou wel eens een opvolger kunnen worden van onze auto.
Maar ik ben eens benieuwd naar jullie gedachten over een 2ehands ID met een kilometerstand van circa 100dkm dat in 2 jaar tijd gereden is. Hij zal ongetwijfeld geregeld aan de DC lader gehangen hebben.
Maar ik ben eens benieuwd naar jullie gedachten over een 2ehands ID met een kilometerstand van circa 100dkm dat in 2 jaar tijd gereden is. Hij zal ongetwijfeld geregeld aan de DC lader gehangen hebben.
Mijn ID.4 77kWh is 3 jaar oud en heeft 100.000 km gereden.burnoutpc schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:13:
Ik lees al een tijdje mee en ik sta op het punt om eens een proefrit te maken in een ID3. Het zou wel eens een opvolger kunnen worden van onze auto.
Normaal laad ik 'm AC op tot 90-100%.
Op vakantie laad ik 'm DC op tot 80-90%. Buiten vakantie om heb ik hem nog maar 3 keer aan een snellader gehangen.
Geen idee wat de accucapaciteit is, maar nu heeft de auto met de huidige temperatuur (14 graden) en de accu SoC 90% een bereik van bijna 400 km. Vorige maand (20 graden) was het bereik boven 450 km met een volle accu.
Dit is redelijk vergelijkbaar met 3 jaar geleden.
Ik rij meestal 10% te hard (op 80 en 100 wegen), alleen als ik 's avonds 250 km ofzo moet rijden, dan hou ik 'm onder de 130 als ik saarmee m'n doel haal.
Dit is wel een interessante post DrBOB101 in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5" over wat percentages laden met je accu doet.ikweethetbeter schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:23:
[...]
Mijn ID.4 77kWh is 3 jaar oud en heeft 100.000 km gereden.
Normaal laad ik 'm AC op tot 90-100%.
Op vakantie laad ik 'm DC op tot 80-90%. Buiten vakantie om heb ik hem nog maar 3 keer aan een snellader gehangen.
Geen idee wat de accucapaciteit is, maar nu heeft de auto met de huidige temperatuur (14 graden) en de accu SoC 90% een bereik van bijna 400 km. Vorige maand (20 graden) was het bereik boven 450 km met een volle accu.
Dit is redelijk vergelijkbaar met 3 jaar geleden.
Ik rij meestal 10% te hard (op 80 en 100 wegen), alleen als ik 's avonds 250 km ofzo moet rijden, dan hou ik 'm onder de 130 als ik saarmee m'n doel haal.
Mijn ID.4 is gisteravond geüpdatet naar 3.7. Het is een 1st edition uit 2020 met een achteraf gemonteerde trekhaak. Wel de originele trekhaak. Alles ging goed denk ik, maar ik ga er vandaag pas mee rijden.Termy schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:15:
[...]
Hier eens gekeken en dit dopje heb ik gelukkig gewoon.
Voor de mensen die naar 3.7 gaan: hebben jullie allemaal een ID4?
Ik heb een mail gehad inderdaad die aangaf dat ik permissies en zo moest geven, maar dat had ik allemaal al goed staan / niets hoeven aanpassen.spencer_830 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:07:
[...]
Ik neem aan dat jullie eerst een mail hebben ontvangen voor de 3.7 update ?
Ik heb ook totaal geen idee wat ik nu aan 3.7 heb tov 3.2. Zou ik echt fijn vinden om te weten.
Net even op de site van VW gekeken.Boy schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:57:
[...]
Ik heb een mail gehad inderdaad die aangaf dat ik permissies en zo moest geven, maar dat had ik allemaal al goed staan / niets hoeven aanpassen.
Ik heb ook totaal geen idee wat ik nu aan 3.7 heb tov 3.2. Zou ik echt fijn vinden om te weten.
Nu nog een nieuwe laadpaal thuis die bidirectioneel werkt en je hebt een enorme thuibatterij gekregen.Met de ID. Software 3.7 wordt voor alle ID.-voertuigen (vanaf een 77 kWh-batterij) die de ID. Software 3.5 tot dusver nog niet hadden, de functie Bidirectioneel opladen vrijgegeven.
Dankzij deze update profiteert u bovendien van de volgende optimalisaties voor uw ID.:
- Minimalisering van geluiden die bij sommige stroomaansluitingen tijdens het opladen door interferenties ontstaan
- Verbeteringen in het aandrijfgedrag
- Stabilisatie van het infotainmentsysteem
- Verdere optimalisaties en foutoplossingen
[ Voor 5% gewijzigd door ArjoK op 09-10-2024 10:30 ]
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Hier ook de 3.7 update ontvangen, vannacht probleemloos geïnstalleerd. Betreft een ID.4 1st max mét trekhaak (af fabriek).
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Er zit 8 jaar of 160dk.garantie op een accu.burnoutpc schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:13:
Er zijn al accutesten voorbij gekomen van auto's met ong 200dkm waarbij accu nog rond de 90% zit.
Lees inmiddels al dat dit bekend probleem is op diverse andere fora en er een VW kitje beschikbaar is voor de dealers. Dus dat wordt een ritje VW dealer (kunnen ze evt. direct software updaten want nog niets kunnen updaten). Is vervangend vervoer gratis onder garantie trouwens? Auto is van maart’23 en gaat in November naar de werkplaats.BeuQert schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:48:
Dus… viel me vanmiddag ineens op bij langzamere bochten naar R dat er een gek gerammel hoorbaar is. Alles afgezocht maar verdenk het pano-raam. Hier een filmpje zojuist door mijn vrouw gemaakt vanuit achterbank:
Hi all,
Ik heb sinds een week of 2 een ID.4 Pro Business in de lease en wat een fijne auto! Nog wel een beetje inkomen met slim laden natuurlijk, maar dat komt vanzelf wel.
Zoals jullie allemaal heb ik alle menu's doorgespit en daarbij wel de setting kunnen vinden dat de auto 2x piept als het automatisch op slot gaan mislukt (bv. door een open deur), maar niet dat ie 1x piept als het wel lukt. Het voelt alsof dat ook ergens een setting zou moeten zijn aangezien 2x wel te vinden is.
Weten jullie of dit in te schakelen is?
Ik heb sinds een week of 2 een ID.4 Pro Business in de lease en wat een fijne auto! Nog wel een beetje inkomen met slim laden natuurlijk, maar dat komt vanzelf wel.
Zoals jullie allemaal heb ik alle menu's doorgespit en daarbij wel de setting kunnen vinden dat de auto 2x piept als het automatisch op slot gaan mislukt (bv. door een open deur), maar niet dat ie 1x piept als het wel lukt. Het voelt alsof dat ook ergens een setting zou moeten zijn aangezien 2x wel te vinden is.
Die setting ken ik niet...geen idee of dat iets is van SW 4.x of zo? Waar kan ik die vinden?AEL schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:29:
Hi all,
Wat is dan wijsheid. Om voor een lagere km te gaan en een iets ouder bouwjaar. Of meer km en een nieuwer bouwjaar (eind 2020 of eind 2021).201WD schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:36:
[...]
Er zit 8 jaar of 160dk.garantie op een accu.
Er zijn al accutesten voorbij gekomen van auto's met ong 200dkm waarbij accu nog rond de 90% zit.
Dat is persoonlijk een keuze die je moet maken denk ik, de opties die er op zitten, prijs, kleur etc.
Ik heb ook sinds een week een nieuwe id.4AEL schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:29:
Hi all,
Ik heb de menu's nog niet ten gronde bekeken moet ik toegeven
Bij mij werkt het standaard zo: 1 x piepen = gesloten, 2 x piepen = niet gesloten.
Dus het moet ook bij jou kunnen werken...
.
Volgens mij is dit pas vanaf SW 5. Zolang de auto niet vanzelf op slot gaat (of hoort te gaan...) wanneer je wegloopt zit deze instelling niet op de auto. Want dan heb je die feedback namelijk ook niet nodig.Boy schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:26:
[...]
Die setting ken ik niet...geen idee of dat iets is van SW 4.x of zo? Waar kan ik die vinden?
Vandaag bij thuiskomst ook de update naar 3.7 uitgevoerd in de ID.Buzz, ben benieuwd wat ik daar morgen van ga merken.
De boel was al compleet gedownloaded, en de installatie kostte maar een minuut of 3. Of zit ik morgenochtend a la Windows-update nog heel lang naar een laadscherm te staren?
One-pedal driving is in de B-stand ook best prima te doen, maar moet nog even mijn reflex afleren om het pedaal helemaal los te laten als ik lang wil uitrollen
De boel was al compleet gedownloaded, en de installatie kostte maar een minuut of 3. Of zit ik morgenochtend a la Windows-update nog heel lang naar een laadscherm te staren?
One-pedal driving is in de B-stand ook best prima te doen, maar moet nog even mijn reflex afleren om het pedaal helemaal los te laten als ik lang wil uitrollen
Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt
Maar, als het goed, is klappen je spiegels toch in als de auto op slot gaat (en het dus goed gaat)AEL schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:29:
Hi all,
..maar niet dat ie 1x piept als het wel lukt. Het voelt alsof dat ook ergens een setting zou moeten zijn aangezien 2x wel te vinden is.
Dat is altijd mijn indicatie als ik twijfel of de auto op slot is
*sowieso
3.7 staat er op via OTA. ID.4 1st van 2020. Probleemloos gegaan. Merk nog weinig verschil. Misschien zien de kaarten er iets anders uit, weet niet zeker.
ID.4 1st 2020
Heeft elke ID.3 "Flank protection" standaard?
Nope, daarvoor heb je radar aan de zijkant nodig en uit mijn hoofd zijn die pas op MY22 van de ID.3 en 4 gekomen.Tristan schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:19:
Heeft elke ID.3 "Flank protection" standaard?
[YouTube: Auto Breaking & Flank Protection in the VW ID.3!]
Ok, mijn ID.3 is van MY(08/)24, dus zit het er dan wel standaard op?MJMaverick schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:22:
[...]
Nope, daarvoor heb je radar aan de zijkant nodig en uit mijn hoofd zijn die pas op MY22 van de ID.3 en 4 gekomen.
Volgens mij wel. ik weet alleen niet of het aan Travel Assist oid gekoppeld is. Ik vermoed van wel aangezien er bij mijn MY24 bij de wagenuitrusting op myvolkswagen.net staat: "Lane change system Side Assist". Testen is een beetje linkTristan schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:23:
[...]
Ok, mijn ID.3 is van MY(08/)24, dus zit het er dan wel standaard op?
[ Voor 15% gewijzigd door MJMaverick op 09-10-2024 22:29 ]
Ik heb helaas geen keyless entry. Ik had in 2020 de keuze tussen de max en niet-max. Ik had heel graag keyless entry en travel assist gehad, maar de meerprijs van €9.000 hielt me tegenMJMaverick schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:11:
[...]
Volgens mij is dit pas vanaf SW 5. Zolang de auto niet vanzelf op slot gaat (of hoort te gaan...) wanneer je wegloopt zit deze instelling niet op de auto. Want dan heb je die feedback namelijk ook niet nodig.
Maar de Travel Assist zit alleen op het Assistance Pakket Plus pakket, en die heb ik niet.MJMaverick schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:26:
[...]
Volgens mij wel. ik weet alleen niet of het aan Travel Assist oid gekoppeld is. Ik vermoed van wel aangezien er bij mijn MY24 bij de wagenuitrusting op myvolkswagen.net staat: "Lane change system Side Assist". Testen is een beetje link, je zou het met een struik die meegeeft kunnen proberen.
Wanneer je inlogt op myvolkswagen.net dan kun je via de link "naar de wagenuitrusting" zien wat er volgens VW allemaal op jouw auto zit. Zoeken op "side" en dan zie je of de optie op jouw auto zit. Wanneer dat niet zo is dan denk ik dat Side Assist als onderdeel van de Travel Assist komt en het niet een standaard feature van de ID.3 is.Tristan schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:30:
[...]
Maar de Travel Assist zit alleen op het Assistance Pakket Plus pakket, en die heb ik niet.
[ Voor 13% gewijzigd door MJMaverick op 10-10-2024 08:42 ]
Hoe kun je ook alweer zien of je op versie 3.7 zit?
Er is een blokje 'ID Software' in het hoofdmenu, als je lang wacht, komt uiteindelijk het nummerdensterdad2 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:33:
Hoe kun je ook alweer zien of je op versie 3.7 zit?
Ik moet het VIN nummer nog krijgen van de dealer, dus ik kan de app nog niet configureren. Ik zal dit checken zodra ik het nummer heb ontvangen.MJMaverick schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:41:
[...]
Wanneer je inlogt op myvolkswagen.net dan kun je via de link "naar de wagenuitrusting" zien wat er volgens VW allemaal op jouw auto zit. Zoeken op "side" en dan zie je of de optie op jouw auto zit. Wanneer dat niet zo is dan denk ik dat Side Assist als onderdeel van de Travel Assist komt en het niet een standaard feature van de ID.3 is.
Ik heb hem toch ook maar gelijk besteld. Omdat wij vaak de hond achterin hebben is die extra ruimte extra handig. Hebbie nog tips&tricks voor het monteren? Zijn de gaatjes niet vooraf te voelen met een priem toevallig?proostyves schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:12:
[...]
Heb deze ook geïnstalleerd en ben er zeer tevreden van.
Ruimte onder de bodemplaat wordt nu gebruikt voor kleine items welke anders los in de kofferbak liggen (paraplu, laadkabel, spanbanden, ...) en de bakjes aan de zijkanten zijn handig om snel wat in te gooien zodat het in de koffer rond rolt tijdens het rijden.
Als je de hoogte nodig hebt kun je ook gewoon de plaat er uit nemen.
Het installeren is wel wat prutsen, maar zeker goed te doen. Heb er denk enkele uren over gedaan. Wel alles enkele keren nagekeken voor ik gaten in de bekleding maakte.
Hallo,
Ik heb een MY21-Pro met trekhaak. Ik kreeg vandaag een update en dacht/hoopte dat het de 3.7 update was.
Tot mijn verbazing was het iets om de juiste ID versie in de toekomst weer te geven.
Na herstarten heb ik toch m'n versie eens gecontroleerd en blijk ik op 3.2 te zitten.
Ik heb alle vinkjes aanstaan want ik krijg dus wel updates. Maar waarom heb ik dan nog geen 3.5 gekregen ?
Ik heb een MY21-Pro met trekhaak. Ik kreeg vandaag een update en dacht/hoopte dat het de 3.7 update was.
Tot mijn verbazing was het iets om de juiste ID versie in de toekomst weer te geven.
Na herstarten heb ik toch m'n versie eens gecontroleerd en blijk ik op 3.2 te zitten.
Ik heb alle vinkjes aanstaan want ik krijg dus wel updates. Maar waarom heb ik dan nog geen 3.5 gekregen ?
Ook ik zit nog op 3.2 (id.4 1st met trekhaak€LastSamurai schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:19:
Hallo,
Ik kreeg hier de melding voor toestemming om een bak gegevens uit mijn auto te trekken voor analyse, locatiegegevens etc. Voor mij gevoel dus we volgen je compleet toestemming. Jullie dit afgewezen?
Ah! Dat 1x piepen doet ie bij mij dus niet.dhd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:29:
[...]
Ik heb ook sinds een week een nieuwe id.4
Ik heb de menu's nog niet ten gronde bekeken moet ik toegeven
Bij mij werkt het standaard zo: 1 x piepen = gesloten, 2 x piepen = niet gesloten.
Dus het moet ook bij jou kunnen werken...
.
Deze melding stond er deze ochtend ook op het scherm van onze id.3flaskk schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:10:
Kreeg zojuist op de id3 (21) deze melding. Wellicht ook de voorbereiding van nieuwe sw versie? Want deze was binnen een minuut klaar.
[Afbeelding]
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.