Ja, precies! Ook best reële kans dat dat gebeurt, want de auto gaat gelijk in de P-stand. In de handleiding van de auto staat dat dat ook wel gebruikt kan worden voor een noodstop, dus je staat vrijwel meteen stil. Met hogere snelheden is dat dus echt gevaarlijk.
Die filmpje kwamen we inderdaad ook tegen toen we op dit probleem zochten. Het is dus wel eens vaker voorgekomen.
Update: De Wegenwacht heeft het directe probleem gefixt door de motor handmatig te openen. Dat kan door middel van een trekdraad die je in de kofferbak aan de rechterkant achter een flapje kan vinden. Bij onze auto was het lusje van dat trekdraad achter de bekleding weggevallen, dus vandaar dat we die bij de vorige poging zo snel niet konden vinden.
Deze handeling moet je dus doen bij dit specifieke probleem, vanaf 45 sec.:
YouTube: How to manually release your Volkswagen ID. charging connector - Vol... (Alleen was het lusje bij onze ID.3 groen en veel dunner, en dus weggezakt waardoor je er vanaf het flapje niet bij kon en de bekleding aan de kant moest)
De garage zegt dat het met deze fix afgedaan is en dat we niet langs hoeven te komen. Voor onze auto staat in december/januari onderhoud gepland, en ze hebben het genoteerd als onderhoudspunt voor dat moment. In de tussentijd kunnen we volgens hen de auto gewoon blijven gebruiken.
Ik zit nog te twijfelen wat het handigste is hiermee. Aan de ene kant vind ik het gek dat de garage het als onderhoudspunt heeft genoteerd, wat betekent dat er dus wel wat mee is, en ik weet niet of ik daarmee door wil rijden. Aan de andere kant zegt de garage dat de auto nu wel weer gewoon verder te gebruiken is, dus die zullen het ook wel weten toch? Daarnaast heeft de auto nu een paar uur geparkeerd gestaan en het probleem is inderdaad nog niet weer opgetreden. Ook hebben we nu de 'fix' voor als het toch weer optreedt.
Het plan is nu om de auto aan het begin van de avond weer naar huis te brengen via wat landweggetjes i.p.v. de snelweg. Dan hier thuis te laden en kijken of het probleem daarna weer optreedt.