Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 347 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Rutjes87 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:14:
[...]

Hier sinds kort ook een niet werkende regensensor op de 1st edition uit 2020.
Hendel op INT maar gaat slechts 1 maal heen en weer. Als je een tik tegen de plastic kap bij de binnenspiegel geeft of over een drempel rijdt dan doet ie het soms, weer een enkele keer . Heel hinderlijk met de komende herfst periode 😵‍💫

Helaas hadden ze pas over 7 weken een plekje vrij pffff.
Dat had ik een paar jaar terug. Is de hele voorruit vervangen.

Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:28

bjp

ergens in de instellingen kan je deze sensor afzetten en werken met "vaste" snelheden, alvast ik kan dat op mijn Superb van 3 jaar terug (gelijkaardige setup). Dan dient de "gevoeligheid" als "snelheid".

[ Voor 12% gewijzigd door bjp op 27-09-2024 15:46 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-09 15:37
[...]

Hendel op INT maar gaat slechts 1 maal heen en weer. Als je een tik tegen de plastic kap bij de binnenspiegel geeft of over een drempel rijdt dan doet ie het soms, weer een enkele keer . Heel hinderlijk met de komende herfst periode 😵‍💫

Ik zou het kapje eens verwijderen en kijken hoe het daar achter er uit ziet.
Mogelijk een los kontakt als je zegt dat het werkt als je er tegen aan tikt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:21
201WD schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:13:
[...]

Ik zou het kapje eens verwijderen en kijken hoe het daar achter er uit ziet.
Mogelijk een los kontakt als je zegt dat het werkt als je er tegen aan tikt..
Grote kans dat het een gecorodeerd contact is inderdaad, door condens ofzo, geen idee.
Kapje loshalen en even kijken kan nooit kwaad. Beetje contactspray erop en testen maar.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:49
Boy schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:25:
[...]

Toevallig wilde ik precies hetzelfde vragen haha
met de toevoeging:

iemand dan ook al de leuke features van remote parking geprobeerd?
Als we op de volgende website kijken:
https://compatibility.volkswagen.com/nl/nl/index.html

Dan is er nog geen 5.0 voor ID4 :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Dit had ik ook. Hier zat de sensor los (moet vastgeplakt aan de ruit zitten) dus dat hebben ze weer vastgeplakt en bij de 2e poging ging het goed (vooralsnog). Je hoeft niet per se de hele ruit te vervangen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:10
Weet iemand of je kunt instellen dat je gewoon direct naar het overzicht gaat / menu / CarPlay zeg maar, in plaats van altijd op “OK” te moeten drukken bij instappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

BeuQert schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:50:
Weet iemand of je kunt instellen dat je gewoon direct naar het overzicht gaat / menu / CarPlay zeg maar, in plaats van altijd op “OK” te moeten drukken bij instappen?
Denk helaas dat dit iets extreem Duits is qua juridisch dichttimmeren en niet weg kan.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
BeuQert schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:50:
Kort antwoord: kan niet.
Lang antwoord: Vanwege juridische redenen kan dit niet omdat je bij elke rit dus moet accepteren dat VW jouw data mag gebruiken etc..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tacotv
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-01 12:24
Hallo. Ik zit toch met een vraag. De id4 heeft optioneel een warmtepomp. Maar als je die niet besteld. Kan je dan wel de accu voorverwarmen voordat je bij een laadpaal komt? Of trekt dit verwarmen juiste ook weer veel energie uit de accu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:04
PressPlayOnTape schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:29:
Na ruim 9,5 jaar een Volkswagen Passat Variant uit 2010 te hebben gereden, vind ik het wel eens tijd om iets nieuws uit te zoeken. Ik heb eigenlijk drie eisen:
  • Elektrisch
  • SUV(achtig)
  • Gerenommeerd merk
Na heel wat uurtjes YouTube te hebben bekeken, ben ik erg gecharmeerd geraakt van de Volkswagen ID.4. Ik vind het een prachtige auto om te zien (ken persoonlijk geen mooiere SUV) en ik heb begrepen dat het 2024 model wel echt een flinke upgrade is t.o.v. de eerdere jaren. Mijn oog is daarom gevallen op de Pro Business uitvoering in de kleur Costa Azul.

Omdat ik, na m'n hele leven tweedehands te hebben gereden, graag eens een nieuwe auto wil rijden was ik in eerste instantie wel gecharmeerd van private lease. De zekerheid van een vast maandbedrag zonder poespas daaromheen klinkt aantrekkelijk. Het ontzorgt. Echter, na enkele (her)berekeningen en dringende adviezen in het private lease-topic, heb ik besloten hier toch niet voor te kiezen. Ik had al een aanvraag in gang gezet, maar aangezien ik nog binnen de wettelijke bedenktijd zit, heb ik er gisteren voor gekozen deze te ontbinden.

Ik heb de luxe dat ik een nieuwe ID.4 ook zou kunnen kopen. Daarom was ik afgelopen zaterdag, zonder afspraak, bij de lokale dealer (Pon Center Utrecht) langsgegaan om e.e.a. eens te bespreken. Ik heb een offerte meegekregen waar al min of meer bij gezegd werd dat de prijs is zoals die is. Inclusief de optiepakketten (Multimedia Pakket Plus + Assistance Pakket Plus) die ik graag wil en met aftrek van inruil van mijn huidige auto (plus extra inruilvoordeel/vriendenprijzen) zou het totaalbedrag op iets meer dan 51k komen.

Afgelopen zaterdag kon ik geen proefrit maken, omdat ik op de bonnefooi aan kwam zetten. Daarom wil ik voor aanstaande zaterdag nog een proefrit plannen. Omdat ik al vrij zeker ben dat ik deze auto graag wil, zou dat ook betekenen dat ik dan waarschijnlijk een koop aanga. Echter, er is al aangegeven dat ze niets aan de prijs kunnen doen. Ik geloof dat alleen niet helemaal. Mijn idee is om in te zetten op 50k plus een panoramadak (of trekhaak). Maar ik weet niet of dat realistisch is. Heeft iemand een idee of het überhaupt zin heeft om te onderhandelen? Of is het echt zoals al gezegd werd, dat er niets mogelijk is? Voor mijn gevoel is er altijd wel iets mogelijk en zou het voor mij ook minder goed voelen als er niets mogelijk lijkt. Ik wil er een gevoel aan overhouden dat ik een goede deal gemaakt heb.

Dus lang verhaal kort: is het echt zo dat er geen onderhandelingsruimte meer is bij het aanschaf van een nieuwe Volkswagen? Of is dat, zoals ik vermoed, een kulverhaal en is er altijd wel enige ruimte?
Tips. Proefrit maken. Je zal zien dat het bevalt. Laat verkoper merken dat je de prijs eigenlijk te duur vindt. Dr moet wat vanaf. Besluit ook eventueel niet direct. Ik ben vorig jaar voor ID4 gaan kijken. Inruil oude auto stond wel vast vlgs verkoper. Yeah right. Op de nieuwe auto zit marge genoeg (heb veel lease gereden dus ervaring mee, zelf het ea steeds kunnen uitzoeken). Op je oude zit ook marge. Ik had een prijs in mijn hoofd. Niet gedeeld met de verkoper. Uiteindelijk 3000 euro er nog afgeluld. Zelfs toen hij aangaf ik zit op de bodem bleek dat de bodem nog 600 euro verder lag. (Zit bij die 3000 euro al opgeteld). Dus gekregen wat ik wilde. Voer je kenteken eens in op de ANWB site. Die prijs moet zeker haalbaar zijn. Geen medelijden hebben met dealers. Heb je gezien in wat voor panden ze zitten? Geld zat.

Sta geen "verliefde puber" uit te stralen. Verkopers zijn getraind. Duidelijk zijn. Je mag gerust zeggen dat de auto je bevalt maar dat de prijs je echt tegenstaat. Laat hem maar werken voor zijn geld. Mooiste is een voorraad auto die al even staat met weinig kilometers. Doe jezelf vooral niet tekort!

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 29-09-2024 09:14 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickC
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:51
Is er een mogelijkheid om bij de travel assist het afremmen bij een bocht vooruit rotondes en kruispunt uit te schakelen? Soms geeft bij aan een bocht vooruit en dan is er niets en dan bij een scherpe bocht geeft hij juist weer niets aan.

Ik heb al bij de assist instellingen gekeken naar kom er niet uit.

(ID.3 2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMdijkens
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-09 16:45

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

NickC schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:42:
Is er een mogelijkheid om bij de travel assist het afremmen bij een bocht vooruit rotondes en kruispunt uit te schakelen? Soms geeft bij aan een bocht vooruit en dan is er niets en dan bij een scherpe bocht geeft hij juist weer niets aan.

Ik heb al bij de assist instellingen gekeken naar kom er niet uit.

(ID.3 2024)
Je kan de eco-assistent in het menu 'Hulpsystemen’ van het infotainmentsysteem in- en uitschakelen.

Let er wel op dat deze ook helpt met de mate waarin er regeneratief wordt afgeremd op een voorligger. In andere woorden de rijeigenschappen van je auto kunnen anders aanvoelen dan voorheen. Niet erg, maar als je het even vergeet en er wel op rekent kan dit vervelende gevolgen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:23

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Devke schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:04:
[...]

Tips. Proefrit maken. Je zal zien dat het bevalt. Laat verkoper merken dat je de prijs eigenlijk te duur vindt. Dr moet wat vanaf. Besluit ook eventueel niet direct. Ik ben vorig jaar voor ID4 gaan kijken. Inruil oude auto stond wel vast vlgs verkoper. Yeah right. Op de nieuwe auto zit marge genoeg (heb veel lease gereden dus ervaring mee, zelf het ea steeds kunnen uitzoeken). Op je oude zit ook marge. Ik had een prijs in mijn hoofd. Niet gedeeld met de verkoper. Uiteindelijk 3000 euro er nog afgeluld. Zelfs toen hij aangaf ik zit op de bodem bleek dat de bodem nog 600 euro verder lag. (Zit bij die 3000 euro al opgeteld). Dus gekregen wat ik wilde. Voer je kenteken eens in op de ANWB site. Die prijs moet zeker haalbaar zijn. Geen medelijden hebben met dealers. Heb je gezien in wat voor panden ze zitten? Geld zat.

Sta geen "verliefde puber" uit te stralen. Verkopers zijn getraind. Duidelijk zijn. Je mag gerust zeggen dat de auto je bevalt maar dat de prijs je echt tegenstaat. Laat hem maar werken voor zijn geld. Mooiste is een voorraad auto die al even staat met weinig kilometers. Doe jezelf vooral niet tekort!
Gisteren heb ik een proefrit gemaakt. En als ik vooraf nog niet verkocht was, was ik dat na de proefrit zeker wel. Wat een heerlijke auto om in te rijden! Vervolgens met de verkoper gezeten. De inruilprijs van mijn huidige auto zat ongeveer 900 euro onder de prijs die de ANWB hanteert. Heb geprobeerd te onderhandelen over de prijs. Heb gezegd dat ik de auto wil met als extra een panoramadak en voor ongeveer 1k minder dan de offerte. Dat was niet mogelijk. Vervolgens weggelopen en eind van de middag een nieuwe offerte gekregen. Die was inclusief panoramadak, maar wel 500 euro hoger dan de oorspronkelijke. Komt er eigenlijk op neer dat ze 500 euro korting kunnen geven. Vriendelijk bedankt en gezegd dat ik verder ga kijken. Daarop reactie gehad dat ze me succes wensen. Ben benieuwd of er nog op teruggekomen gaat worden. Heb nu een beetje het gevoel dat het nu afgedaan is, maar we gaan het zien.

Overigens stelde de verkoper dat de door mij gewenste warmtepomp weinig toegevoegde waarde heeft en dat het enkel iets scheelt bij temperaturen rond het vriespunt in combinatie met langere ritten. Ik heb juist begrepen dat je bij een EV wel echt ook een warmtepomp zou willen hebben, mits mogelijk. Dat geldt dan ook voor de ID.4 neem ik aan?

Lang verhaal kort, ik weet niet of mijn onderhandelingen nog een staartje gaan krijgen…

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:36
KMdijkens schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:48:
[...]

Je kan de eco-assistent in het menu 'Hulpsystemen’ van het infotainmentsysteem in- en uitschakelen.

Let er wel op dat deze ook helpt met de mate waarin er regeneratief wordt afgeremd op een voorligger. In andere woorden de rijeigenschappen van je auto kunnen anders aanvoelen dan voorheen. Niet erg, maar als je het even vergeet en er wel op rekent kan dit vervelende gevolgen hebben.
@NickC
En niet alleen de eco-assistent, maar ook 'Voorspel trajectverloop' (onder de ACC instellingen) kun je uitzetten, net als 'Voorspel maximum snelheid' (oid, ik weet de precise benamingen niet). Dat laatste raad ik je aan iig te doen, want het gaat nogal eens mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
PressPlayOnTape schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:32:
[...]

Gisteren heb ik een proefrit gemaakt. En als ik vooraf nog niet verkocht was, was ik dat na de proefrit zeker wel. Wat een heerlijke auto om in te rijden! Vervolgens met de verkoper gezeten. De inruilprijs van mijn huidige auto zat ongeveer 900 euro onder de prijs die de ANWB hanteert. Heb geprobeerd te onderhandelen over de prijs. Heb gezegd dat ik de auto wil met als extra een panoramadak en voor ongeveer 1k minder dan de offerte. Dat was niet mogelijk. Vervolgens weggelopen en eind van de middag een nieuwe offerte gekregen. Die was inclusief panoramadak, maar wel 500 euro hoger dan de oorspronkelijke. Komt er eigenlijk op neer dat ze 500 euro korting kunnen geven. Vriendelijk bedankt en gezegd dat ik verder ga kijken. Daarop reactie gehad dat ze me succes wensen. Ben benieuwd of er nog op teruggekomen gaat worden. Heb nu een beetje het gevoel dat het nu afgedaan is, maar we gaan het zien.

Overigens stelde de verkoper dat de door mij gewenste warmtepomp weinig toegevoegde waarde heeft en dat het enkel iets scheelt bij temperaturen rond het vriespunt in combinatie met langere ritten. Ik heb juist begrepen dat je bij een EV wel echt ook een warmtepomp zou willen hebben, mits mogelijk. Dat geldt dan ook voor de ID.4 neem ik aan?

Lang verhaal kort, ik weet niet of mijn onderhandelingen nog een staartje gaan krijgen…
Ik heb een warmtepomp op mijn ID4. Kan ik er iets zinnigs over zeggen? Nee. Ik heb geen referentie of het een voordeel oplevert. Dat je gelijk enthousiast bent snap ik. Tis gewoon een prachtige heerlijk rijdende auto. Je ziet dus dat er wel degelijk dus ruimte was in je offerte. Ik heb zo ook een paar auto's misgelopen. Geen probleem. Uit eindelijk kwam ik bij dezelfde dealer een mooiere tegen met veel meer opties. Mijn voordeel was dat de auto bijna 1 jaar oud was met 500 km op de teller. Zou naar lease gaan maar was niet afgenomen. Bouwjaar 22. Paar maanden later zou hij dus al 1 zijn. Heb toen als volgt beredeneerd:

Auto is bijna jaar oud. Die afschrijving ga ik niet betalen. Wil een faire prijs voor mijn inruil. Rekensommetje gemaakt. Ondergrens gesteld. Ik denk 2 auto's op kosten afgewezen bij dezelfde dealer. 3e was raak. Dealer was het duidelijk dat prijs zeer belangrijk ook was. Daarnaast hij had een auto die al bijna een jaar stil stond. Win win. Neem je tijd ervoor. Euro geef je maar 1x uit.

Spijt hier? Alles behalve dat. Geen gezeur met de auto. Rijdt goed. Soms is het even geduld hebben.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16:28
tacotv schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:02:
Hallo. Ik zit toch met een vraag. De id4 heeft optioneel een warmtepomp. Maar als je die niet besteld. Kan je dan wel de accu voorverwarmen voordat je bij een laadpaal komt? Of trekt dit verwarmen juiste ook weer veel energie uit de accu?
Geen probleem. Mijn id.4 heeft ook geen WP maar wel voorverwarmen met of zonder laadpaal. De energie komt uit de laadpaal of auto, afhankelijk of de laadpaal aangesloten is en de auto geconfigureerd op laden en voorklimatiseren.

Tja.... 🤨

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacox
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-09 03:49
tacotv schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:02:
Mijn ID.4 heeft een warmtepomp maar of en welke voordelen het heeft is lastig te bepalen. Een kennis heeft ook een ID.4 zonder warmtepomp en die heeft (volgens hem) in de winter een slechte range, aanmerkelijk slechter dan ik heb. Zijn auto is echter een jaar ouder (ik heb MY23) en het kan vooral ook aan zijn rijstijl liggen, dat heeft volgens mij de grootste invloed op je verbruik.

Ik laad sporadisch op bij een publieke snellaadpaal dus als er al voordeel is van het voorverwarmen van de accu dan heb ik er weinig profijt van.

Achteraf zou ik de warmtepomp niet besteld hebben. Voor die €1000 euro kan je ook andere leuke opties bestellen of het geld gewoon zelf houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Devke schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:00:
[...]

Ik heb een warmtepomp op mijn ID4. Kan ik er iets zinnigs over zeggen? Nee. Ik heb geen referentie of het een voordeel oplevert. Dat je gelijk enthousiast bent snap ik. Tis gewoon een prachtige heerlijk rijdende auto. Je ziet dus dat er wel degelijk dus ruimte was in je offerte. Ik heb zo ook een paar auto's misgelopen. Geen probleem. Uit eindelijk kwam ik bij dezelfde dealer een mooiere tegen met veel meer opties. Mijn voordeel was dat de auto bijna 1 jaar oud was met 500 km op de teller. Zou naar lease gaan maar was niet afgenomen. Bouwjaar 22. Paar maanden later zou hij dus al 1 zijn. Heb toen als volgt beredeneerd:

Auto is bijna jaar oud. Die afschrijving ga ik niet betalen. Wil een faire prijs voor mijn inruil. Rekensommetje gemaakt. Ondergrens gesteld. Ik denk 2 auto's op kosten afgewezen bij dezelfde dealer. 3e was raak. Dealer was het duidelijk dat prijs zeer belangrijk ook was. Daarnaast hij had een auto die al bijna een jaar stil stond. Win win. Neem je tijd ervoor. Euro geef je maar 1x uit.

Spijt hier? Alles behalve dat. Geen gezeur met de auto. Rijdt goed. Soms is het even geduld hebben.
Misschien dat mijn “probleem” is dat de auto zoals ik die graag zou willen blijkbaar nergens op voorraad is en dat die nieuw besteld zou moeten worden. Dan lijkt er behoorlijk weinig mogelijk te zijn. Ik twijfel nu een beetje of ik die warmtepomp moet laten zitten om daarmee richting mijn beoogde bedrag te komen. Of dat ik andere concessies zou moeten doen en toch voor een voorraadauto gaan.

Mehhh lastig hoor, een nieuwe auto kopen. Talking about first world problems 😅

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
PressPlayOnTape schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:58:
[...]

Misschien dat mijn “probleem” is dat de auto zoals ik die graag zou willen blijkbaar nergens op voorraad is en dat die nieuw besteld zou moeten worden. Dan lijkt er behoorlijk weinig mogelijk te zijn. Ik twijfel nu een beetje of ik die warmtepomp moet laten zitten om daarmee richting mijn beoogde bedrag te komen. Of dat ik andere concessies zou moeten doen en toch voor een voorraadauto gaan.

Belangrijkste vraag ... MOET het nu direct gebeuren of kan de Passat nog even door? Indien de Passat nog mee kan, rustig blijven en tijd nemen. :P Het blijft allemaal een bak geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

UTMachine schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:26:
[...]

Belangrijkste vraag ... MOET het nu direct gebeuren of kan de Passat nog even door? Indien de Passat nog mee kan, rustig blijven en tijd nemen. :P Het blijft allemaal een bak geld.
De Passat kan zeker nog wel even mee. Maar die kriebel hè ;) Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, nu rust bewaren levert het meest op uiteindelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:17
PressPlayOnTape schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:36:
[...]

De Passat kan zeker nog wel even mee. Maar die kriebel hè ;) Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, nu rust bewaren levert het meest op uiteindelijk.
Inderdaad, even tot 10 tellen ;). En de ene dealer is de andere niet. Ga gewoon eens bij een andere dealer langs met hetzelfde verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
PressPlayOnTape schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:36:
[...]

Zoals GM15 zegt, ga ook is bij een ander dealer (of dealers) langs. 20+ jaar geleden was bij mijn dealer in de buurt geen enkele mogelijkheid qua onderhandelen (ze lachte me nog net niet de showroom uit) en bij eentje 20km verderop, toen konden we over +/- 7% praten (in accessoires).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
[...]

Er waren toen ook geen auto's zoals ik in gedachte had in de kleur blauw. Heb de site een beetje in de gaten gehouden. Zo ineens was hij er wel (na paar maanden). Raar want hij was niet op voorraad. Een auto van 9 maanden oud met 500 km en de juiste kleur had toch gevonden moeten worden. Soms moet je even geduld hebben. Ik merk dat je erg graag wilt... niks mis mee ook. Herken het. Toch heb ik het even laten rusten met dit als resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Maar regel 1 in onderhandelen is wel dat als jij wilt dat de ander beweegt, je zelf ook moet bewegen. Dus concessies maken om tot een consensus te komen voor een prijs die toch net iets aantrekkelijker is dan op het bordje staat. Q3 is ook zo'n beetje afgerond, dus wellicht heb je meer succes bij een dealer die nog wat wil verkopen voor de boeken van 2024 wat verder in het jaar.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Wederom een aantal goede tips hier. Dank! Ik zal eens kijken of ik morgen bij een andere dealer binnen kan stappen, ook al zit die misschien wat verder weg. Na ruim 9,5 jaar een Passat uit 2010 te rijden ben ik daar inmiddels wel wat op uitgekeken, dus vandaar dat de wil er is.

Onderhandelen is inderdaad wel een spel tussen twee partijen (in dit geval). Een spel wat ik niet graag speel en ik ook niet echt goed in ben. De eerdere tips die ik hier gehad heb wat betreft onderhandelen waren ook waardevol. Allicht moet ik ook wat water bij de wijn doen. Ik had ook het gevoel dat we er redelijk in de buurt waren. Het lijkt nu te klappen op 1,5k op een auto van ongeveer 55k. Dat voelt ook als een gemiste kans. Aan de andere kant vind ik het ook belangrijk om er een goed gevoel aan over te houden, dat ik er voor mijn gevoel een goede deal uit gesleept heb.

Eerst eens kijken wat ik te horen krijg bij een andere dealer en dan mijn opties nog maar eens overwegen. Zou ook zomaar kunnen dat ik het nog een maandje of wat laat wachten om te zien wat er richting het einde van het jaar mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
PressPlayOnTape schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:07:
Wederom een aantal goede tips hier. Dank! Ik zal eens kijken of ik morgen bij een andere dealer binnen kan stappen, ook al zit die misschien wat verder weg. Na ruim 9,5 jaar een Passat uit 2010 te rijden ben ik daar inmiddels wel wat op uitgekeken, dus vandaar dat de wil er is.

Onderhandelen is inderdaad wel een spel tussen twee partijen (in dit geval). Een spel wat ik niet graag speel en ik ook niet echt goed in ben. De eerdere tips die ik hier gehad heb wat betreft onderhandelen waren ook waardevol. Allicht moet ik ook wat water bij de wijn doen. Ik had ook het gevoel dat we er redelijk in de buurt waren. Het lijkt nu te klappen op 1,5k op een auto van ongeveer 55k. Dat voelt ook als een gemiste kans. Aan de andere kant vind ik het ook belangrijk om er een goed gevoel aan over te houden, dat ik er voor mijn gevoel een goede deal uit gesleept heb.

Eerst eens kijken wat ik te horen krijg bij een andere dealer en dan mijn opties nog maar eens overwegen. Zou ook zomaar kunnen dat ik het nog een maandje of wat laat wachten om te zien wat er richting het einde van het jaar mogelijk is.
Een paar auto's geleden kocht ik een nieuwe avensis. Altijd mn woordje klaar. Onderhandelen vind ik leuk. De dealer vroeg toen aan me nadat hij een bod had neergelegd wat ik voor mijn auto wilde hebben. Ben er toen 4k boven gaan zitten. Hij is diverse keren naar zijn manager geweet. Hoger bod halen. Ik bleef nee zeggen. Hij vroeg me waarom. Ik zeg joh je vraagt wat ik hebben wil. Kom dan niet terug met een lagere prijs steeds. Terug naar zn baas maar weer. Nog een bakkie koffie voor ons. Komt terug. Verschil was 50 euro. Hebben we een deal? Nope. Hij zegt "meen je dit nu? Laat je een deal schieten op 50 euro?" Ik.zeg yep. Jij toch ook. Begon te lachen. Deal rond en ik kreeg wat ik wilde. Klinkt dit erg verwend? Wellicht kinderachtig? Kan me er iets bij indenken. Ik wil alleen hiermee nogmaals zeggen dat er best e.a. mogelijk is. Natuurlijk sluit je compromissen. Als de beste man niet gevraagd had wat wil je er voor hebben was ik wrs niet eens zover gegaan. Ieder mag wat verdienen. Het spel is gewoon leuk en moet in je zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 201WD
Volgens mij dwalen jullie af van het onderwerp vw id....ervaringen.
Mogelijk kunnen jullie een nieuw topic maken over hoe een auto te kopen .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
201WD schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:34:
We moeten ook weer naar ontopic maar ik denk dat dit wel ook een ervaring is die behoord bij een auto. Dus ook de ID familie. We hebben er iemand bij geholpen daarnaast hoop ik. Wat mij betreft weer terug naar de geneugten van de ID's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:40
ID.4.1 -> Gisteren bleven alle schermen van het dashboard in de auto op zwart. Ook alle piepjes en geluidjes bleven stil. Dus bij gebruik lichtingaanwijzer geen knippergeluidje. Kon dus niet eens zien hoe snel ik reed.

Even snel resetten door auto af te sluiten bracht het licht in de schermen niet terug.
Bij thuiskomst auto 15 minuten stil gezet. Na deze 15 minuten alle problemen verholpen.
De laatste rit (van 10km) was ook niet meegenomen in de rit administratie van de board computer.
Vaag !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13
id.4 1st hier. Weet iemand of de 12 volt accu wordt bijgeladen door de hoogvoltage accu als deze leeg wordt getrokken?
Scenario is dat ik de 12volt zekering op permanent zet en een dag lang een koelbox in de auto aan laat staan. Heb geen zin om na dit experiment weggesleept te moeten worden of met startkabels in de weer moet gaan (kan dat uberhaupt op de id.x?)
Bij zoektocht op fora kom ik 1 post uit 2020 tegen die zegt dat dit wel zou moeten werken, maar recente ervaring van iemand hier zou geruststellender zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
MJMaverick schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:56:
[...]

@NickC
En niet alleen de eco-assistent, maar ook 'Voorspel trajectverloop' (onder de ACC instellingen) kun je uitzetten, net als 'Voorspel maximum snelheid' (oid, ik weet de precise benamingen niet). Dat laatste raad ik je aan iig te doen, want het gaat nogal eens mis.
Ja, aan die automatische maximum snelheid erger ik me ondertussen ook mateloos... Zit er heeeel vaak naast... Ik snap eigenlijk niet waarom dit zo slecht werkt. Waze duidt ondertussen wel alle snelheden correct aan. Maar de ID3 wil blijkbaar afgaan op verkeersborden en leest dit vaker fout dan juist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
densterdad2 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:16:
ID.4.1 -> Gisteren bleven alle schermen van het dashboard in de auto op zwart. Ook alle piepjes en geluidjes bleven stil. Dus bij gebruik lichtingaanwijzer geen knippergeluidje. Kon dus niet eens zien hoe snel ik reed.

Even snel resetten door auto af te sluiten bracht het licht in de schermen niet terug.
Bij thuiskomst auto 15 minuten stil gezet. Na deze 15 minuten alle problemen verholpen.
De laatste rit (van 10km) was ook niet meegenomen in de rit administratie van de board computer.
Vaag !?
Zie: DonJunior in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickC
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:51
UglyDinosaur schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:39:
[...]

Ja, aan die automatische maximum snelheid erger ik me ondertussen ook mateloos... Zit er heeeel vaak naast... Ik snap eigenlijk niet waarom dit zo slecht werkt. Waze duidt ondertussen wel alle snelheden correct aan. Maar de ID3 wil blijkbaar afgaan op verkeersborden en leest dit vaker fout dan juist...
Die heb ik ook heel snel uitgeschakeld. Buiten het foutief herkennen vond ik het vooral de mate met hoe hard hij afremde voor iets ook veels te hard. Als er iemand achter je zit en die verwacht niet dat jij opeens van 110 naar 80 afremt heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:55
UglyDinosaur schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:39:
[...]

Bij gaat het fout op de A20 bij knooppunt Kleinpolder in de buurt van hectomeerpaal 29.4 richting Hoek van Holland, waar je op sommige tijden 100 mag rijden (niet dat je dat vaak haalt in de avondspits ;) ). Ergens op naastgelegen afrit van de A13 staat een bord met 80km. ID.3 remt dan direct af naar 80 als je op ACC rijdt en 100m verder spurt de auto weer naar 100..

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

densterdad2 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:16:

Vaag !?
Klopt de kilometertelling van de auto dan ook niet meer? of alleen het stukje 'laatste rit' onder rijgegevens niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
KMdijkens schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:46:
[...]

Klopt de kilometertelling van de auto dan ook niet meer? of alleen het stukje 'laatste rit' onder rijgegevens niet?
Dat zou serieus een kwalijke bug zijn als dat het geval is. Dan voorzie ik een hoop problemen bij VW.
Maar aangezien de totale kilomterstand op meerdere plekken (modules) in de auto wordt bijgehouden (ter voorkomen van kilometerfraude) zal dat wel loslopen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:40
KMdijkens schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:46:
[...]

De totale km-telling klopt nog wel puur de "laatste rit" werd niet meegenomen. (geen drama)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Ah oke, nog steeds vervelend maar anders zou het wel een heel kwalijke zaak zijn inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
YouTube: VW ID.3 GTX Roadtrip - 1.000km, 2x Laden und einige Überraschungen!

De ID.3 GTX lijkt echt een heel mooie toevoeging/aanvulling..

Bij zoveel mogelijk 180 rijden (muv de LLH club -left lane huggers club-) en stevig doorrijden op de autobahn 25kWh/100km gemiddeld en alsnog 300km bereik. Nieuwe 79kWh accu. Echt een mega net verbruik. En dan aan de snellaadpaal gewoon 190kW trekken! (en heeft via de software een knopje voor accu preconditioneren voor snelladen, doet ie vgm ook automatisch als je naar een Ionity o.i.d. rijdt!)

En het interieur is ook echt flink mooier!

Iemand hier die deze al in bestelling heeft?

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
Kan de ID.3 Pro S van 2021-2023 sinds de laatste software updates trouwens ook via het display de accu preconditioneren? Ik overweeg serieus om er dit najaar eentje te kopen (ik denk dat ik wel ergens geld moet lenen, maar als ik dat voor een mooie prijs kan doen, dat ik dat wel doe)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOmqf4vC5v1IH_qIIBGKVFeQDyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B9LuvHcaZoQogwMLc6Ojr4Sv.png?f=fotoalbum_large

Met dit in acht genomen (had ik in het BEV topic gedeeld) is het voor mij echt een no-brainer om te beginnen aan een EV, zeker met de komende terugleververgoedingen, ik kan gigantisch veel kWhs (die ik in de zonnige maanden niet gebruik) direct in de EV benutten!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 08:18

mhe59

ID.5 Pro Performance

Beste ID rijders, sinds afgelopen week krijg ik de omgeving niet meer te zien in carplay google maps navigatie. Is er een instelling (onbewust) veranderd ? Herkennen jullie dit ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkUkEkRvqJNzGPfYiQkRld9r-3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbI1XbQxkudhNn6MwV0GXu2E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eT2HERUXVSMt35tXu7oKkNcFcoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mF6S0mhZND2M7YTdrrrpMCwK.jpg?f=fotoalbum_largeWeet iemand van jullie hoe ik dit kan aanpassen naar voorheen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:42
Weet iemand van jullie hoe ik dit kan aanpassen naar voorheen ?
Dit is de instelling “satelliet weergave”. Even in de instellingen van google maps weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
barta123 schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:19:
Iemand hier die deze al in bestelling heeft?
Nou ja, had hem echt bijna besteld... totdat ik de leaseprijs en de bijtelling zag, dus nog maar een jaartje doorrijden met 8% bijtelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 04:18
@mhe59
Het lijkt me dat satellietweergave gewoon aanstaat, maar dat het laden lang duurt.

Ik zie dat je telefoon op wifi zit. Is dat wifi van je auto? Zet 'm eens op 5G en kijlk dan nog eens wat-ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

PB1983 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:24:
[...]

Nou ja, had hem echt bijna besteld... totdat ik de leaseprijs en de bijtelling zag, dus nog maar een jaartje doorrijden met 8% bijtelling...
Poeh ja, ik ben ook een Excel sheet aan het bouwen om te vergelijken, maar als ik zie wat ik nu betaal aan bijtelling met m'n ID.4 en wat ik over een jaar ga betalen :|

Ik was al aan het denken deze in te ruilen en dan de bijtelling weer te vernieuwen voor 5 jaar met die 16%/22%, maar dat zijn ook geen hele grote voordelen meer tov de huidige dan + ik zal zo'n €20k moeten bijleggen. Krijg dat niet door de WAF denk ik :P

Nu id.4: ~€160, vanaf 2026 ~€420
Nieuwe Id.4: ~€345

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
ikweethetbeter schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:26:
@mhe59
Het lijkt me dat satellietweergave gewoon aanstaat, maar dat het laden lang duurt.

Ik zie dat je telefoon op wifi zit. Is dat wifi van je auto? Zet 'm eens op 5G en kijlk dan nog eens wat-ie doet.
Wireless Android Auto / Apple Carplay switcht automatisch naar WIFI op het moment dat deze verbonden is met de auto. Dat is qua dataoverdracht iets beter dan via bluetooth. De initiele verbinding gaat via BT. Daarna via WIFI. Dus wifi uitzetten werkt niet. Je telefoon pakt data gewoon via 4/5G en verzend vervolgens het AA/Carplay signaal via Wifi naar de auto.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
PB1983 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:24:
[...]

En in die nieuwe leaseprijs zit ook de nieuwe wegenbelasting van de niet-zo-betrouwbare overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:33
Iemand idee? gebeurd bij meerdere palen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXC0NEmEJBYMa0oPb4qAANopl7U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c6iOSPmfjkZMMRh2S7UWcxJz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
flaskk schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:08:
Iemand idee? gebeurd bij meerdere palen.[Afbeelding]
Kan meerdere oorzaken hebben eigenlijk.
Hier gehad dat de paal aan het twijfelen was. Dan start ie met laden, stopt ie toch etc..
Maar ook dat de auto soms niet zo goed verbinding maakt met de communicatiepin van de stekker, dan start met laden en toch weer stopt.
Gebeurt dit elke dag bij jou, want dan is het zorgelijk. Maar zo eens in de zoveel tijd heb ik dit ook bij mij. Dan spamt de app mij met dezelfde notificaties.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 13:03
Yep, ik heb EXACT hetzelfde gehad, zie deroby in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"

Bizar genoeg lijkt het zichzelf opgelost te hebben. Ttz, recent geen last meer van gehad maar ik kan absoluut niet zeggen waarom en/of het nog zal terugkomen =/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB1983
Is dat toevallig op je werk of in een openbare parkeergarage met veel laadpalen? In de parkeergarage van mijn werk heb ik dat namelijk ook, maar dat komt door de balancing. Staat je auto een 10 minuten te laden, gaat ie weer uit, laadt deze de andere auto aan de paal op en gaat deze na 10 minuten weer uit en wordt jouw auto weer geladen. Wel irritant, maar zo werkt het blijkbaar bij onze parkeergarage.

Sta ik thuis aan de publieke laadpaal of fast charger langs de snelweg heb ik daar nooit last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Ik laad op mijn werk, van de 20 palen zijn er nu een stuk of 6 bezet. Dus wellicht kan het daar mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Kan ook zijn dat ze laden met dynamische tarieven en dat het gestuurd laden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
201WD schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:43:
Kan ook zijn dat ze laden met dynamische tarieven en dat het gestuurd laden is...
Dan zou het logischer zijn als de notificaties elk heel uur zouden komen en niet na elke 10 tot 20 minuten.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59

mhe59

ID.5 Pro Performance

DonJunior schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:07:
[...]

Wireless Android Auto / Apple Carplay switcht automatisch naar WIFI op het moment dat deze verbonden is met de auto. Dat is qua dataoverdracht iets beter dan via bluetooth. De initiele verbinding gaat via BT. Daarna via WIFI. Dus wifi uitzetten werkt niet. Je telefoon pakt data gewoon via 4/5G en verzend vervolgens het AA/Carplay signaal via Wifi naar de auto.
Heb nooit problemen gehad, maar via de wifi van de auto wordt ook de verkeersinformatie niet opgehaald. 4g/5g werkt niet als ik via wifi geconnected ben met mijn id.5
Ik vermoed dat ik terug moet naar de fabrieksinstellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
mhe59 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Heb nooit problemen gehad, maar via de wifi van de auto wordt ook de verkeersinformatie niet opgehaald. 4g/5g werkt niet als ik via wifi geconnected ben met mijn id.5
Ik vermoed dat ik terug moet naar de fabrieksinstellingen
Ik denk dat je de opmerking andersom moet lezen. Jouw auto maakt bij Carplay contact met jouw telefoon via WiFi, niet andersom. Om dit te testen kun je de WiFi van jouw telefoon uitzetten, dan stopt CP er volgens mij mee. Jouw telefoon blijft gewoon met 4G/5G verbonden en zo kan Google Maps alle kaartdata en verkeersinfo ophalen en (zoals beschreven) deze via WiFi naar de weergave op jouw infotainment van de auto laten zien.

Overigens is jouw auto dan via WiFi (en Bluetooth) met de telefoon verbonden, en via 4G met het internet voor de communicatie met de VW systemen,.

Is de weergaven van Google Maps op jouw telefoon buiten de auto ook half wel - half niet? Als dat wel gewoon goed werkt kan het nog zijn dat de telefoon op een plek in de auto ligt waarbij hij een slechte dataverbinding met 4G/5G heeft. Hoewel het volgens mij ook zo moet zijn dat wanneer de telefoon via Bluetooth verbonden is met de auto hij de antenne van de auto kan gebruiken, maar dat kan een kwestie van klepel en klok van mijn kant zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
Lekker dan! Mijn vriendin zat vanmiddag in de ID.3 (1st) op weg naar huis toen de auto tijdens het rijden ineens besloot dat er nog een laadkabel aan de auto zat, waardoor verder rijden niet mogelijk was. De auto stond ineens helemaal stil terwijl ze aan het rijden was. Gelukkig stond ze in langzaamrijdend verkeer toen het gebeurde. Een paar minuten later zou ze de snelweg opgaan, moet er niet aan denken wat er dan had kunnen gebeuren.

Dit was de melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nX-M4EFA95HmRwSgNQvzsEXRyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBmsYzgkfSmUFkDe2UsuUw2G.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk heeft de Wegenwacht dit tijdelijk kunnen fixen door heel vaak de laadkabel in en uit de poort te halen. Hierdoor ging de melding weg en kon de auto op een parkeerplaats gezet worden, maar daar kwam dezelfde melding al snel weer. Toen maar besloten om niet verder te rijden naar huis, dus de auto staat nog steeds op dezelfde plek. Hopelijk kan een VW dealer in de buurt hier wat mee morgen.

Ik moet wel zeggen dat ik geschrokken ben van deze mogelijkheid, dat dit zelfs onder het rijden zomaar kan gebeuren. Zomaar een laadkabel inpluggen terwijl je op de snelweg rijdt lijkt me niet echt een realistisch scenario, maar blijkbaar denkt de auto daar anders over. Ook erg raar dat je deze melding niet kan overrulen, het maakt gelijk de hele auto onbruikbaar. Je kan hem zelfs niet meer in de N krijgen om hem weg te duwen.

Hebben anderen dit wel eens ervaren? In dit topic kwam ik wel soortgelijke ervaringen tegen, maar dat was altijd op een oprit of parkeerplaats. Dat dit zomaar onder het rijden kan gebeuren, was ik nog niet eerder tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Sicco92 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 00:07:
Lekker dan! Mijn vriendin zat vanmiddag in de ID.3 (1st) op weg naar huis toen de auto tijdens het rijden ineens besloot dat er nog een laadkabel aan de auto zat, waardoor verder rijden niet mogelijk was. De auto stond ineens helemaal stil terwijl ze aan het rijden was. Gelukkig stond ze in langzaamrijdend verkeer toen het gebeurde. Een paar minuten later zou ze de snelweg opgaan, moet er niet aan denken wat er dan had kunnen gebeuren.

Dit was de melding:
[Afbeelding]

Uiteindelijk heeft de Wegenwacht dit tijdelijk kunnen fixen door heel vaak de laadkabel in en uit de poort te halen. Hierdoor ging de melding weg en kon de auto op een parkeerplaats gezet worden, maar daar kwam dezelfde melding al snel weer. Toen maar besloten om niet verder te rijden naar huis, dus de auto staat nog steeds op dezelfde plek. Hopelijk kan een VW dealer in de buurt hier wat mee morgen.

Ik moet wel zeggen dat ik geschrokken ben van deze mogelijkheid, dat dit zelfs onder het rijden zomaar kan gebeuren. Zomaar een laadkabel inpluggen terwijl je op de snelweg rijdt lijkt me niet echt een realistisch scenario, maar blijkbaar denkt de auto daar anders over. Ook erg raar dat je deze melding niet kan overrulen, het maakt gelijk de hele auto onbruikbaar. Je kan hem zelfs niet meer in de N krijgen om hem weg te duwen.

Hebben anderen dit wel eens ervaren? In dit topic kwam ik wel soortgelijke ervaringen tegen, maar dat was altijd op een oprit of parkeerplaats. Dat dit zomaar onder het rijden kan gebeuren, was ik nog niet eerder tegen gekomen.
Nee dat gelukkig niet meegemaakt.
Succes met de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick

Dit was de melding:
[Afbeelding]

Phoe, heftig. Raar dat dit kan voorkomen, heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt.

Mij klinkt het een beetje als kortsluiting in de laadpoort. Stond de klep van die poort wellicht open tijdens een regenbui? Ik rij enorm vaak met een open klep, iets wat ik nooit deed toen ik nog dinosap reed...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

201WD schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:34:
Mijn excuses voor het eerdere kapen van het topic. Dat was niet de bedoeling. Toch wil ik nog even laten weten dat ik inmiddels een ID.4 in bestelling heb staan en, met dank aan de tips van anderen in dit topic, er voor mijn gevoel een goede deal uit gesleept heb. Ik mag hem eind november verwachten. Het "lange" wachten is dus begonnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
MJMaverick schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:29:
[...]

Phoe, heftig. Raar dat dit kan voorkomen, heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt.

Mij klinkt het een beetje als kortsluiting in de laadpoort. Stond de klep van die poort wellicht open tijdens een regenbui? Ik rij enorm vaak met een open klep, iets wat ik nooit deed toen ik nog dinosap reed...
Zou kunnen, al zien we geen water in de poort zitten. Ook de Wegenwacht heeft er naar gekeken. De laadklep heeft wel opengestaan tijdens het laden in de regen, maar voor de rest houden we de klep altijd wel dicht.

De Wegenwacht is er op dit moment weer en volgens hen is het een probleem met de motor die de laadkabel vastzet. Die motor is op de 'vast' stand blijven zitten. Die is nu weer losgehaald. De garage bevestigt dat dit probleem vaker voorkomt, maar net niet zo vaak dat ze er een terugroepactie voor doen. We worden nog gebeld of we hiermee naar de garage moeten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flaskk
Is ook mooi dat vw dan geen terugroep actie organiseert, je partner zou maar aangereden worden omdat je Volkswagen er weer eens mee kapt.

Hier iemand met zelfde probleem midden op de snelweg.
https://www.instagram.com...ink&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

[ Voor 11% gewijzigd door flaskk op 02-10-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
:+ Altijd oppassen voor wild loslopende laadkabels die plots in je laadpoort springen!! :+

Maar alle gekheid op een stokje, scary stuff!! (en al zeker die gerelateerde instagram-link op de snelweg)

Ik moet zeggen dat mijn vrouw haar BMW (PHEV) ook wel weigert te bewegen als de laadpoort nog open staat (dus al zeker als er nog een kabel in zit). Geen idee wat er zou gebeuren als dit al rijdende plots zou gebeuren ... Ik denk niet dat ze avontuurlijk genoeg is om dat eens te testen hier in de straat =)

Mijn ID.4 mekkert niet over een openstaande laadpoort.. ook al vaker bij pas bij het aankomen op mijn bestemming gemerkt dat ik heel de rit met de klep open gereden had =/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
flaskk schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:07:
Is ook mooi dat vw dan geen terugroep actie organiseert, je partner zou maar aangereden worden omdat je Volkswagen er weer eens mee kapt.

Hier iemand met zelfde probleem midden op de snelweg.
https://www.instagram.com...ink&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
Ja, precies! Ook best reële kans dat dat gebeurt, want de auto gaat gelijk in de P-stand. In de handleiding van de auto staat dat dat ook wel gebruikt kan worden voor een noodstop, dus je staat vrijwel meteen stil. Met hogere snelheden is dat dus echt gevaarlijk.
Die filmpje kwamen we inderdaad ook tegen toen we op dit probleem zochten. Het is dus wel eens vaker voorgekomen.

Update: De Wegenwacht heeft het directe probleem gefixt door de motor handmatig te openen. Dat kan door middel van een trekdraad die je in de kofferbak aan de rechterkant achter een flapje kan vinden. Bij onze auto was het lusje van dat trekdraad achter de bekleding weggevallen, dus vandaar dat we die bij de vorige poging zo snel niet konden vinden.
Deze handeling moet je dus doen bij dit specifieke probleem, vanaf 45 sec.: YouTube: How to manually release your Volkswagen ID. charging connector - Vol... (Alleen was het lusje bij onze ID.3 groen en veel dunner, en dus weggezakt waardoor je er vanaf het flapje niet bij kon en de bekleding aan de kant moest)

De garage zegt dat het met deze fix afgedaan is en dat we niet langs hoeven te komen. Voor onze auto staat in december/januari onderhoud gepland, en ze hebben het genoteerd als onderhoudspunt voor dat moment. In de tussentijd kunnen we volgens hen de auto gewoon blijven gebruiken.

Ik zit nog te twijfelen wat het handigste is hiermee. Aan de ene kant vind ik het gek dat de garage het als onderhoudspunt heeft genoteerd, wat betekent dat er dus wel wat mee is, en ik weet niet of ik daarmee door wil rijden. Aan de andere kant zegt de garage dat de auto nu wel weer gewoon verder te gebruiken is, dus die zullen het ook wel weten toch? Daarnaast heeft de auto nu een paar uur geparkeerd gestaan en het probleem is inderdaad nog niet weer opgetreden. Ook hebben we nu de 'fix' voor als het toch weer optreedt.

Het plan is nu om de auto aan het begin van de avond weer naar huis te brengen via wat landweggetjes i.p.v. de snelweg. Dan hier thuis te laden en kijken of het probleem daarna weer optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
Sicco92 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

Ja, precies! Ook best reële kans dat dat gebeurt, want de auto gaat gelijk in de P-stand. In de handleiding van de auto staat dat dat ook wel gebruikt kan worden voor een noodstop, dus je staat vrijwel meteen stil. Met hogere snelheden is dat dus echt gevaarlijk.
Die filmpje kwamen we inderdaad ook tegen toen we op dit probleem zochten. Het is dus wel eens vaker voorgekomen.

De garage zegt dat het met deze fix afgedaan is en dat we niet langs hoeven te komen. Voor onze auto staat in december/januari onderhoud gepland, en ze hebben het genoteerd als onderhoudspunt voor dat moment. In de tussentijd kunnen we volgens hen de auto gewoon blijven gebruiken.
Ik vind het nogal een nonchalante houding van de garage. Dit 'issue' kan (en heeft dus al meer dan eens) , voor een levensgevaarlijke situatie zorgen. Ze zouden dit 'direct' moeten fixen. Klaarblijkelijk is er 'iets' niet in orde.
Ik zit nog te twijfelen wat het handigste is hiermee. Aan de ene kant vind ik het gek dat de garage het als onderhoudspunt heeft genoteerd, wat betekent dat er dus wel wat mee is, en ik weet niet of ik daarmee door wil rijden. Aan de andere kant zegt de garage dat de auto nu wel weer gewoon verder te gebruiken is, dus die zullen het ook wel weten toch? Daarnaast heeft de auto nu een paar uur geparkeerd gestaan en het probleem is inderdaad nog niet weer opgetreden. Ook hebben we nu de 'fix' voor als het toch weer optreedt.
Die 'fix' is leuk voor als je bij een paal staat maar heb je natuurlijk niets aan als je 130 op de snelweg rijdt.
Het plan is nu om de auto aan het begin van de avond weer naar huis te brengen via wat landweggetjes i.p.v. de snelweg. Dan hier thuis te laden en kijken of het probleem daarna weer optreedt.
Heel verstandig om de snelweg te vermijden. Ik zou toch niet lekker meer rijden wetende dat dit issue zich op ieder moment kan voordoen.

Toont maar weer eens aan dat 'software' niet VW's beste kant is. Echt bizar, één of andere sensor geeft door dat de auto 'denkt' dat de laadkabel erin zit en beslist dan zelf om een melding te geven op het display en direct maar even de 'P' stand te activeren. Hoezo dan,... die auto weet toch ook dat je 30, 40,, of 150 rijdt op dat moment? Echt bizar.

Ben benieuwd of je hier verder van de dealer nog terugkoppeling over krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Sowieso snap ik die beveiliging niet dat je niet kunt rijden als er een laadkabel in zit, als je aan het tanken ben kun je toch ook wegrijden? Sommige dingen zouden ze juist software matiger dommer moeten maken ipv slimmer.

Gewoon enkel in P kan je laadklep openen en de laadklep moet dicht zijn als je weg rijdt (dat zou oprecht ook een handige melding zijn).

Hier staat wat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJMaverick
Flappiewappie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:33:
Sowieso snap ik die beveiliging niet dat je niet kunt rijden als er een laadkabel in zit, als je aan het tanken ben kun je toch ook wegrijden? Sommige dingen zouden ze juist software matiger dommer moeten maken ipv slimmer.

Gewoon enkel in P kan je laadklep openen en de laadklep moet dicht zijn als je weg rijdt (dat zou oprecht ook een handige melding zijn).
Ik ben oprecht blij dat ik niet kan wegrijden met de laadkabel erin, want die check ik niet wanneer ik kom aanlopen bij mijn auto. Die kan namelijk op een heel ander moment en door heel iemand anders vastgemaakt zijn, zonder dat ik me daarvan bewust ben. En wanneer je dinosap in een wagen gooit is degene die dat doet zich daar veel meer van bewust (hoop ik..., en niet altijd :P)

Eens met de wegrijbeveiliging wanneer de laadklep open staat, dan is voorgaande ook niet meer relevant. Maar helaas zit er geen sensor om het wel of niet gesloten zijn van de laadklep te detecteren.

[ Voor 6% gewijzigd door MJMaverick op 02-10-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
GM15 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Ik vind het nogal een nonchalante houding van de garage.
Nonchalant zijn ze zeker, paar maanden geleden toen ik stil kwam te staan, kwam er ook uit van, euh we hebben niks gevonden en de auto doet het weer. Veel plezier ermee. Mijn vriendin durft er helaas niet meer in te rijden door dit soort ongein. (Heeft keertje Phantom break gehad op een n weg, en was ze er klaar mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
GM15 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Ik vind het nogal een nonchalante houding van de garage. Dit 'issue' kan (en heeft dus al meer dan eens) , voor een levensgevaarlijke situatie zorgen. Ze zouden dit 'direct' moeten fixen. Klaarblijkelijk is er 'iets' niet in orde.
Ja, dat laatste was ook mijn eerste gedachte. De oorzaak is helemaal niet weg, en heeft bij onze auto al eens voor een probleem gezorgd. Wie zegt dat dat niet snel weer kan gebeuren? Wat mij betreft moet die oorzaak weggenomen worden voordat ik er weer met een gerust gevoel in ga rijden.
De garage heeft aangegeven dat er een standaardoplossing voor dit probleem is, dus die zou ik dan graag geïmplementeerd zien.
Heel verstandig om de snelweg te vermijden. Ik zou toch niet lekker meer rijden wetende dat dit issue zich op ieder moment kan voordoen.
Dat heb ik nu dus ook. Op een rustig landweggetje geloof ik het nu wel, maar ik zou nu geen snelwegen pakken met deze auto. En ik zie geen reden waarom dat over 1 week (of 2 maanden tot aan het onderhoud) anders zou zijn.
Ben benieuwd of je hier verder van de dealer nog terugkoppeling over krijgt
Na wat overleg hebben we toch besloten om de auto te laten repareren. Er zit ook nog Das Welt garantie op, maar omdat we de auto ergens anders in het land gekocht hebben, hebben we toestemming nodig van de verkopende dealer om de auto bij een andere garage te laten onderhouden. Via die weg proberen we nu de standaardoplossing te laten doorvoeren, maar dat krijgen we waarschijnlijk morgen pas te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
We hebben een ID.3 1st Max op het oog, exact 4 jaar oud en ben in de basis tevreden met de proefrit.

Wel een paar vraagjes:
  • Auto gaf nog een paar dagen tot volgende service aan, de lokale garage waar hij te koop staat gaf aan dat zij ook het onderhoud kunnen en willen doen waarbij ze dat volgens VW voorschrift zullen doen en zelf de 24-uurs pechhulp zullen doen, maar wel voor 1 jaar. Zouden jullie dit doen of toch gewoon bij een VW dealer de beurt plannen ook al zijn de 3 bij in de omgeving op z'n vroegst eind oktober? Want als het goed is, is deze 4-jaars beurt sowieso nog gratis toch?
  • Auto gaf ook een software update aan, ik ben helaas vergeten te checken welke versie er op stond en welke er klaar stond. Krijgen alle ID.3's, dus ook de vroegere 1st Max modellen uit 09-2020, de 3.2 update en later nog andere updates? Ik heb hier in het topic gezocht en daar zag ik wel dat 3.2 een dealer update is en daarna weer OTA.
  • VW Connect is volgens mij verlopen, auto gaf zoiets aan en ik moest geloof ik voor offline modus kiezen. Ik zag op de VW website €79 voor 1 jaar of €135 voor 2 jaar, dat vind ik prima te doen op zich. Want ik neem aan voor remote voorverwarmen en dergelijke dat dit wel nodig is, toch? Evenals updates gaf de auto volgens mij zelf aan.
  • Zijn er zaken om op te letten met deze vroege uitvoeringen? Of andere tips/waarschuwingen vanuit jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-09 18:56
Heb deze mail vandaag gekregen, dus nu afwachten totdat deze gedownload is. Heb nu 3.5 {ID.4 jul 2023)
-----
Bedankt dat je als onderdeel van onze ID. -familie voor duurzame mobiliteit hebt gekozen. Daarom zijn we blij dat we je met onze ID. -software 3.7 meer functies en optimalisaties voor je ID. kunnen bieden.

Chassisnummer: XXXX

Via de volgende stappen kun je de update gemakkelijk over-the-air uitvoeren, zonder dat je naar de garage hoeft te gaan:

Geef toestemming voor het datagebruik
Om de data voor de ID.- software naar je auto te sturen, hebben we je toestemming nodig. Als je deze eenmalige toestemming al eerder hebt verstrekt, hoef je verder niets te doen. Heb je nog geen toestemming gegeven? Log dan met je Volkswagen ID in op myVolkswagen ein.1
Dataverbinding controleren
Activeer de onlinemodus in het infotainmentsysteem van je ID.
Software-updates downloaden
De software wordt tijdens de rit op de achtergrond gedownload, op momenten dat je auto online is. Het kan een aantal dagen duren voordat het volledige datapakket op je ID. staat.
Software-updates installeren
Je krijgt een bericht in het infotainmentsysteem van de auto zodra je de update kunt installeren. Je auto leidt je vervolgens door het installatieproces. Het tijdstip van de installatie kun je zelf bepalen. De auto moet geparkeerd zijn om de update te kunnen installeren.

Via de volgende link krijg je meer informatie over de verbeteringen en nieuwe functies van de beschikbare update. Je kunt bijvoorbeeld een video bekijken die stapsgewijs uitlegt hoe je de update dient te installeren of antwoorden op veelgestelde vragen vinden.

Zie meer →

Omdat onze software-updates op elkaar voortbouwen en om meer updates voor uw ID. te ontvangen, is het nodig om de software-updates te installeren. Houd er rekening mee dat het niet mogelijk is om softwareversies te resetten.

We hopen dat je veel plezier zult hebben van de innovaties en wensen je een prettige reis met je ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

Puitv schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:27:
Heb deze mail vandaag gekregen, dus nu afwachten totdat deze gedownload is. Heb nu 3.5 {ID.4 jul 2023)
-----
Bedankt dat je als onderdeel van onze ID. -familie voor duurzame mobiliteit hebt gekozen. Daarom zijn we blij dat we je met onze ID. -software 3.7 meer functies en optimalisaties voor je ID. kunnen bieden.

Chassisnummer: XXXX

Via de volgende stappen kun je de update gemakkelijk over-the-air uitvoeren, zonder dat je naar de garage hoeft te gaan:

Geef toestemming voor het datagebruik
Om de data voor de ID.- software naar je auto te sturen, hebben we je toestemming nodig. Als je deze eenmalige toestemming al eerder hebt verstrekt, hoef je verder niets te doen. Heb je nog geen toestemming gegeven? Log dan met je Volkswagen ID in op myVolkswagen ein.1
Dataverbinding controleren
Activeer de onlinemodus in het infotainmentsysteem van je ID.
Software-updates downloaden
De software wordt tijdens de rit op de achtergrond gedownload, op momenten dat je auto online is. Het kan een aantal dagen duren voordat het volledige datapakket op je ID. staat.
Software-updates installeren
Je krijgt een bericht in het infotainmentsysteem van de auto zodra je de update kunt installeren. Je auto leidt je vervolgens door het installatieproces. Het tijdstip van de installatie kun je zelf bepalen. De auto moet geparkeerd zijn om de update te kunnen installeren.

Via de volgende link krijg je meer informatie over de verbeteringen en nieuwe functies van de beschikbare update. Je kunt bijvoorbeeld een video bekijken die stapsgewijs uitlegt hoe je de update dient te installeren of antwoorden op veelgestelde vragen vinden.

Zie meer →

Omdat onze software-updates op elkaar voortbouwen en om meer updates voor uw ID. te ontvangen, is het nodig om de software-updates te installeren. Houd er rekening mee dat het niet mogelijk is om softwareversies te resetten.

We hopen dat je veel plezier zult hebben van de innovaties en wensen je een prettige reis met je ID.
Ik ook, maar hoefde volgens mij niets meer aan te vinken of zo. best onduidelijk en ook een typefout erin "Log dan met je Volkswagen ID in op myVolkswagen ein.1"

Gek voor zo'n groot bedrijf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhe59

mhe59

ID.5 Pro Performance

MJMaverick schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:28:
[...]

Ik denk dat je de opmerking andersom moet lezen. Jouw auto maakt bij Carplay contact met jouw telefoon via WiFi, niet andersom. Om dit te testen kun je de WiFi van jouw telefoon uitzetten, dan stopt CP er volgens mij mee. Jouw telefoon blijft gewoon met 4G/5G verbonden en zo kan Google Maps alle kaartdata en verkeersinfo ophalen en (zoals beschreven) deze via WiFi naar de weergave op jouw infotainment van de auto laten zien.

Overigens is jouw auto dan via WiFi (en Bluetooth) met de telefoon verbonden, en via 4G met het internet voor de communicatie met de VW systemen,.

Is de weergaven van Google Maps op jouw telefoon buiten de auto ook half wel - half niet? Als dat wel gewoon goed werkt kan het nog zijn dat de telefoon op een plek in de auto ligt waarbij hij een slechte dataverbinding met 4G/5G heeft. Hoewel het volgens mij ook zo moet zijn dat wanneer de telefoon via Bluetooth verbonden is met de auto hij de antenne van de auto kan gebruiken, maar dat kan een kwestie van klepel en klok van mijn kant zijn.
Het is opgelost, ik heb eerst mijn iphone verwijdert en toen opnieuw geconnect en alles werkt weer zoal voorheen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smirri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-08 23:05
Boy schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:54:
[...]

Ik ook, maar hoefde volgens mij niets meer aan te vinken of zo. best onduidelijk en ook een typefout erin "Log dan met je Volkswagen ID in op myVolkswagen ein.1"

Gek voor zo'n groot bedrijf
Ik heb m ook binnen met mijn id4 first met 3.2
Ik ben benieuwd wat voor moois we krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr662
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-07 10:59
smirri schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:39:
[...]

Ik heb m ook binnen met mijn id4 first met 3.2
Ik ben benieuwd wat voor moois we krijgen
Ik heb deze mail ook ontvangen voor mijn id.4 first edition (2020), maar geen idee wat ik waar moet goedkeuren. Het zal wel al goed staan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:08

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik moet nog even wennen aan het verbruik bij winterse temperaturen. Ondanks warmtepomp en het niet al te warm stoken van de auto moet ik toch goed mijn best doen om onder de 20kWh/100km te blijven. Over de afgelopen 15000km haalde ik gemiddeld 17kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
AlphaRomeo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:47:
Ik moet nog even wennen aan het verbruik bij winterse temperaturen. Ondanks warmtepomp en het niet al te warm stoken van de auto moet ik toch goed mijn best doen om onder de 20kWh/100km te blijven. Over de afgelopen 15000km haalde ik gemiddeld 17kWh/100km.
Welke auto hebben we het over?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:08

AlphaRomeo

FP PowerMod
DonJunior schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:43:
[...]
Welke auto hebben we het over?
ID.5 GTX.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Vr13s
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-09 09:07
Afgelopen weekend teruggekomen van twee weken vakantie in Frankrijk, met 3 kleine kinderen op de achterbank in onze ID Buzz. Het was prima te doen, wat mij opviel:
  • De VW navigatie werkt erg prettig als het gaat om file-aanduiding, systeem is zeer accuraat als het gaat om waarschuwing voor plotseling langzaamrijdend verkeer.
  • VW navigatie heeft ons driemaal een dubieuze route laten rijden, zoals vlak na Parijs dat we vanaf de snelweg geleid werden, door een tolpoort, bij eerstvolgende rotonde zelfde weg weer terug, weer door tolpoort en de snelweg weer op.
  • Onze 'beperkte' range van plusminus 330km is bij een rit door Frankrijk prima, op onze route (A1/A10) was er een overvloed aan laadpalen en blijkbaar weinig vraag naar opladen. We stonden vaak alleen.
  • Onze MKB brandstof laadpas werkte overal, reserve laadpassen heb ik niet hoeven gebruiken. Alleen op de terugweg bij Lille TSC had ik moeite om het laden aan de praat te krijgen via de app. Kreeg de melding "Lader niet beschikbaar", pas bij het derde laadpunt werkte het. Op de heenweg deze problemen niet gehad bij dezelfde opladers.
  • Ondanks dat ik in de VW navigatie heb aangevinkt dat laadpalen op de kaart getoond moeten worden, toch gebeurt dit niet. Sporadisch wordt er wat getoond, geheel willekeurig lijkt het. Soms een laadpaal direct aan de route en soms in een stad ver van de snelweg af. Voor het vinden van laadpalen 'en route' is er dus nog wel een backup nodig in de vorm van Fastned en Chargemap app, in ons geval.
  • ID Buzzes ben ik in Frankrijk niet tegengekomen, ook geen Cargo's. Sowieso weinig ID varianten daar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5MGotzXbQ6stNXHY8gc8Cut_pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1k4HQsytRpCAX1t9QdNPdXUD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:31
R0b1 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:16:
[Afbeelding]

De volgende (3de of 4de?) OTA update op de ID3 sw3.2. Software versie is ook na update hetzelfde gebleven (3.2) . Ook de andere versie nummers zijn exact hetzelfde. Merk verder geen verschil.

Ik heb ergens gelezen dat dit de voorbereiding op sw 3.7 zou kunnen zijn.
Helaas is het hierbij gebleven en zijn er geen andere updates meer voorbij gekomen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 18:14
De grote cuphouders vind ik eigenlijk best wel irritant, net buiten bereik en net te groot voor een flat-white of espresso, dus even een ideetje uitgewerkt. Work in progress...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_xndMvvMWtvXZsl1wAlwDcxjUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEjpIFpvNjrdJd3sdSMzOSQL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqVZiApSus0py-BhDn_c_7jY_E8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OMQ65yP56r5MjAsRqxyZdEq1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmyGvmrFIS0ZH6P7frLoyOy5TiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulNay6Tnzz8epOSwEbYeOQnu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKzU2dcpuKLfOcKZLEfVi_IO7BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NObk0Mbz9g9UpjV5RiX4xe4E.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.brianesselbrugge.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:06
@Guitarist je kunt in tinkercad het aantal zijden van een cilinder aanpassen / verhogen, krijg je een wat meer rondere vorm :)

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Mijn ID.4 2021 is volgende week 3 jaar oud. Wat gaat er veranderen mbt de services? Werkt de telefoon app nog, kan ik nog de verwarming/airco aanzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB1983
ikweethetbeter schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:22:
Mijn ID.4 2021 is volgende week 3 jaar oud. Wat gaat er veranderen mbt de services? Werkt de telefoon app nog, kan ik nog de verwarming/airco aanzetten?
Ja, maar deze services kan je via MyVolkswagen of via de app gewoon gratis weer 'aanschaffen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Dankjewel @PB1983 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
ikweethetbeter schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:22:
Ja toch..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
PB1983 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Ja, maar deze services kan je via MyVolkswagen of via de app gewoon gratis weer 'aanschaffen'.
@ikweethetbeter

Het kan zijn dat je een nieuw abo voor We Connect (Plus) moet aanschaffen om dit te laten doorwerken. Maar de ervaringen daarbij zijn verschillend: bij sommigen kan dit inderdaad tegen €0 en anderen moeten er wel een bedrag voor betalen. De schimmige wereld van VW en abo's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Gewoon in het Infotainment menu naar de shop gaan.
Daar zie je welke services je hebt en hoe lang ze nog geldig zijn.
Dit kan ook via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
Vraagje: iemand al ervaring met V2H op de ID.4 nu dat in de software zit?

Ik had liever V2L gezien maar begrijp dat ze geen DC/AC inverter in de wagen willen $teken. Dat gezegd zijnde, voor 'lage' wattages kan dat toch niet zo moeilijk zijn om een externe 'box' te hebben die je kan meenemen op je volgende picknick tocht?

Ik vind bv dit op ali-baba maar de plug is totaal fout en mogelijk smijten ze gewoon alle verzinbare afkortingen op die pagina om hits the halen.

Maar al bij al is het toch kwestie van het juiste protocol te spreken en een inverter die 400V DC kan omzetten naar 240V AC ... daar moet toch een markt voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
Enig idee wat de Terugroepactie OUF6 is? Die staat mooi gespecificeerd op de afspraakbevestiging, of krijg ik dan eindelijk een update naar 3.5? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
PB1983 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:45:
Enig idee wat de Terugroepactie OUF6 is? Die staat mooi gespecificeerd op de afspraakbevestiging, of krijg ik dan eindelijk een update naar 3.5? 8)
Daar lijkt het inderdaad op, op basis van deze post op een ander EV forum:

SpeakEV post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

deroby schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:57:
Vraagje: iemand al ervaring met V2H op de ID.4 nu dat in de software zit?

Ik had liever V2L gezien maar begrijp dat ze geen DC/AC inverter in de wagen willen $teken. Dat gezegd zijnde, voor 'lage' wattages kan dat toch niet zo moeilijk zijn om een externe 'box' te hebben die je kan meenemen op je volgende picknick tocht?

Ik vind bv dit op ali-baba maar de plug is totaal fout en mogelijk smijten ze gewoon alle verzinbare afkortingen op die pagina om hits the halen.

Maar al bij al is het toch kwestie van het juiste protocol te spreken en een inverter die 400V DC kan omzetten naar 240V AC ... daar moet toch een markt voor zijn?
Ik krijg over iets minder dan twee maanden m'n nieuwe VW ID.3 geleverd met de daarbij behorende 'laadpaal' via m'n werkgever. Ik heb bij m'n werkgever dus de vraag gesteld of ik ook een 'iets' duurdere, V2H geschikte, laadpaal mocht laten monteren waarbij ik het prijsverschil dan eventueel zelf bij zou willen leggen....

https://www.laadpaal-informatie.nl/bidirectionele-laadpaal

Ze vonden het een minder goed idee..... Helaasch >:)

Overdag de auto op de zaak of onderweg opladen middels een zakelijke tankpas en dat machientje dan vervolgens thuis middels 'V2H' als 'thuisaccu' voor m'n warmtepomp inzetten .... dat ging 'm niet worden :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-10-2024 15:41 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Will_M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Ik krijg over iets minder dan twee maanden m'n nieuwe VW ID.3 geleverd met de daarbij behorende 'laadpaal' via m'n werkgever. Ik heb bij m'n werkgever dus de vraag gesteld of ik ook een 'iets' duurdere, V2H geschikte, laadpaal mocht laten monteren waarbij ik het prijsverschil dan eventueel zelf bij zou willen leggen....

Overdag de auto op de zaak of onderweg opladen middels een zakelijke tankpas en dat machientje dan vervolgens thuis middels 'V2H' als 'thuisaccu' voor m'n warmtepomp inzetten .... dat ging 'm niet worden :'(
Dat de werkgever het minder leuk vindt snap ik wel, je kan immers ergens publiek laden op hun kosten en dan thuis weer ontladen. Zelf heb ik de laadpaal gewoon via de leasemaatschappij geregeld overigens zonder overleg met de werkgever, die kosten zijn gewoon verrekend in mij maandbedrag. Is dat een speciale regeling dat dat via je werkgever moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

KMdijkens schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:01:
[...]

Dat de werkgever het minder leuk vindt snap ik wel, je kan immers ergens publiek laden op hun kosten en dan thuis weer ontladen. Zelf heb ik de laadpaal gewoon via de leasemaatschappij geregeld overigens zonder overleg met de werkgever, die kosten zijn gewoon verrekend in mij maandbedrag. Is dat een speciale regeling dat dat via je werkgever moet?
Een eigen laadpaal aan huis was in het verleden (tot en met 2020) een verplichting om voor een EV als zakelijke leaseauto in aanmerking te kunnen komen dus die laadpaal werd per definitie meegeleverd door m'n werkgever. M'n werkgever betaalde vervolgens de gehele aansluiting / plaatsing incl. de laadpaal (Alfen Single Pro), eigenaarschap van de laadpaal ligt vervolgens direct voor 100% bij de berijder.

Pér 01-01-2021 mogen én kunnen we bij m'n werkgever alleen nog maar BEV leaseauto's bestellen waarbij die eigen laadpaal geen verplichting meer is omdat dat voor veel werknemers niet tot de mogelijkheden behoord maar waarbij die laadpaal nog steeds wél via die oude regeling aan te vragen is.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 04-10-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
Will_M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Dat wordt een flink prijsverschil. Voor zover ik kan zien is de quasar-2 vooralsnog de enige in NL met een verwachte prijs van rond de €6000,-

https://wallbox.com/nl_nl/quasar-2-bidirectionele-ev-lader

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sicco92
Update van Sicco92 in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1" (de plotselinge noodrem door laadkabel-melding) van afgelopen dinsdag:
De garage heeft het issue gevonden. De oorzaak was een missend afsluitdopje bij het achterlicht. Hierdoor kon er water naar binnen lopen, waardoor de elektronica rondom de laadpoort waterschade had opgelopen en kabels erg waren verroest. Dat moet dus worden vervangen, en we krijgen een afsluitdopje zodat het niet weer gebeurt. Wel een geruststelling dat er een duidelijke oorzaak is, en ik ben ook heel blij met de keuze om de auto toch gelijk naar de garage te brengen i.p.v. het onderhoud in december/januari af te wachten.

Van een vriend die ook automonteur is, kregen we te horen dat er wel vaker afsluitdopjes missen bij Volkswagens.

Daarnaast ook heel blij met de monteur bij de garage. Ze kwam er ook achter dat onze voorruit ook een afsluitrand mist, waardoor die ook water lekt. De voorruit is een paar maanden geleden vervangen door ruitschade. Ze stuurt nog bewijs op waarmee wij dit probleem ook kunnen aankaarten bij de andere garage. We hadden de afgelopen weken al vaker last van ramen die snel besloegen, dus hopelijk wordt dat daarmee ook verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Sicco92 Note-2-Self: Bij levering van m'n nieuwe ID.3, eind November, dus maar even een grondige controle uitvoeren op o.a. missende tule's en rubbers / dopjes :o :P

Aangezien jij 'm tweedehands gekocht hebt: Kan het zijn dat er in het verleden misschien schade gereden is en dat de herstelling niet volledig correct is uitgevoerd? Goed schadeherstel doet écht niets af aan de kwaliteit van de auto!

[ Voor 41% gewijzigd door Will_M op 04-10-2024 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
Sicco92 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:31:
Update van Sicco92 in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1" (de plotselinge noodrem door laadkabel-melding) van afgelopen dinsdag:
De garage heeft het issue gevonden. De oorzaak was een missend afsluitdopje bij het achterlicht. Hierdoor kon er water naar binnen lopen, waardoor de elektronica rondom de laadpoort waterschade had opgelopen en kabels erg waren verroest. Dat moet dus worden vervangen, en we krijgen een afsluitdopje zodat het niet weer gebeurt. Wel een geruststelling dat er een duidelijke oorzaak is, en ik ben ook heel blij met de keuze om de auto toch gelijk naar de garage te brengen i.p.v. het onderhoud in december/januari af te wachten.

Van een vriend die ook automonteur is, kregen we te horen dat er wel vaker afsluitdopjes missen bij Volkswagens.

Daarnaast ook heel blij met de monteur bij de garage. Ze kwam er ook achter dat onze voorruit ook een afsluitrand mist, waardoor die ook water lekt. De voorruit is een paar maanden geleden vervangen door ruitschade. Ze stuurt nog bewijs op waarmee wij dit probleem ook kunnen aankaarten bij de andere garage. We hadden de afgelopen weken al vaker last van ramen die snel besloegen, dus hopelijk wordt dat daarmee ook verholpen.
Top dat je er meteen mee naar de dealer bent gegaan. Had dus op elk moment weer kunnen gebeuren. Kan me voorstellen dat jij en je partner nu weer met een gerust hart de snelweg op kunnen.

Dank voor de terugkoppeling.

Feit blijft evengoed staan dat de VW software wel wat te wensen overlaat. Ik blijf het bizar vinden dat omdat de software ‘denkt’ dat er een laadkabel verbonden is deze een (potentieel zeer gevaarlijke) ‘noodstop’ doet ondanks dat de software ‘weet’ dat je 130 rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

GM15 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Top dat je er meteen mee naar de dealer bent gegaan. Had dus op elk moment weer kunnen gebeuren. Kan me voorstellen dat jij en je partner nu weer met een gerust hart de snelweg op kunnen.

Dank voor de terugkoppeling.

Feit blijft evengoed staan dat de VW software wel wat te wensen overlaat. Ik blijf het bizar vinden dat omdat de software ‘denkt’ dat er een laadkabel verbonden is deze een (potentieel zeer gevaarlijke) ‘noodstop’ doet ondanks dat de software ‘weet’ dat je 130 rijdt.
Ik ben het met die 'simpele' extra controle meer dan 100% eens! Dit is achteraf gezien echter weer zo'n gevalletjes "Alles wordt 100% 'foolproof' ontwikkeld én is dat ook...... Totdat er een 'eindgebruiker' mee gaat werken in de dagelijkse praktijk waarbij je er minimaal 101% aan extra variabelen bij krijgt 8) :9

FW v3.8 incoming.... >:)

Pagina: 1 ... 347 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.