Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 337 ... 379 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:04
kisik schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:13:
[...]

Ik wil het niet eens testen eigenlijk. Dit schijnt net zoals met een zuignapje, vaker niet dan wel te werken.

Als een nieuwe motortje 3 of 4 tientjes en een halfuurtje werk is, voorkom ik dat liever.
Ik heb regelmatig mijn nagels achter de randen gehaakt en hard getrokken. Voor mij werkte dat niet.

Zit even naar de specifieke handleiding te staren en ben bang dat het wel wat meer werk is dan een half uurtje.
De motor, met de hele plastic omlijsting die je ziet als je het laadklepje opent, wordt als één unit vervangen.
Je moet de laadstekker en waterafvoer dus overzetten naar de nieuwe unit
. Loshalen gaat met plastic wedges. Het zit blijkbaar in de auto geklemd en niet geschroefd.

[edit] ik moet beter kijken. de hele unit moet er wel uitgefrot worden, maar de motor unit zit er vanaf de achterzijde met 2 schroefjes in. Deze lijkt los te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKQ2z1B1pgyF6Ekf_-wnH3Lywto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvqKxucesDGvc0mB9OanS48O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door sl1000 op 17-06-2024 12:57 . Reden: bril opgezet ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:44
kisik schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:13:
[...]

Ik wil het niet eens testen eigenlijk. Dit schijnt net zoals met een zuignapje, vaker niet dan wel te werken.

Als een nieuwe motortje 3 of 4 tientjes en een halfuurtje werk is, voorkom ik dat liever.
Ik probeer met je mee te denken..

Overigens vond ik heel veel schema's hier: https://evflux.pro/tag/ID3
Kon zo snel de laadklep logica hier niet vinden, maar ook niet alle tijd om uit te pluizen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Willems
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-06-2024
Verwijderen hoofdsteunen VW ID 3 eerste editie.
Het staat 'gewoon' in de handleiding, het kan dus toch wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQLK0KqFdDkMnNRC_vE8f5TLSMg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/baGyG1r2bXmFkwS8ODwwJsDc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:18

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Sjemig, is dat de originele tekst? Of zijn dat zeer magere OCR resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Willems
gewoon een beroerde vertaling denk ik maar het probleem is wel opgelost gelukkig. Nu kunnen wezenlijk grotere stukken meegenomen worden. Er ontstaat een zee van ruimte zo :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Hans Willems schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:57:
gewoon een beroerde vertaling denk ik maar het probleem is wel opgelost gelukkig. Nu kunnen wezenlijk grotere stukken meegenomen worden. Er ontstaat een zee van ruimte zo :-)
kun jij 'm ff vertalen dan? je duwt aan de achterzijde in de rugleuning, maar moet je dan ook nog een palletje zoeken en indrukken ofzo? wat doe je nu precies aan de achterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
EVfanatic schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:18:
[mbr]Knip[/]
Reden: Dit is sluikreclame
@Notna Wat goed opgemerkt. Jeetje wat triest van die gasten dat ze hier doen alsof ze een vraag komen stellen en vervolgens gewoon reclame maken. Smerig.
Ik was goed te spreken over ze maar dit is wel echt heel sneu.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:23
anti elppa schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:45:
Vandaag proefrit gehad met id7. Ben nog niet overtuigd. Ja de software is heel veel beter dan de andere id modellen, hij is erg stil, degelijk interieur, HUD/ gegevens in je voorruit, maar mis toch wel veel zaken tov mijn model 3. De id7 voelt ook gewoon nog steeds als old auto.
Vraagje: had die demo het adaptieve DCC 2.0 onderstel of de standaard fietspompen?

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans Willems
In de 'regio' op het plaatje moet je even voelen..., niet echt goed aan te geven, je voelt uiteindelijk iets van een knopje of schakelaar ik weet niet precies wat het is, je drukt het hard in en tegelijker tijd zet je de hoofdsteunen omhoog met behulp van de knop aan de zijkant van de hoofdsteun. Dan komt de hoofdsteun al veel hoger omhoog en kun je hem eruit trekken, een beetje wrikken misschien maar wel met kracht. Let op! zet de stoelleuning verder naar achteren anders blokkeert het dak de hoofdsteun voordat die eruit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-08 02:27
DaMenaz schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:53:
[...]

Vraagje: had die demo het adaptieve DCC 2.0 onderstel of de standaard fietspompen?
Ik dacht dat dcc 2 nog niet voor de id7 was enkel passat en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 09:56

Boy

www.byoscoop.nl

DonJunior schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:41:
[...]

@Notna Wat goed opgemerkt. Jeetje wat triest van die gasten dat ze hier doen alsof ze een vraag komen stellen en vervolgens gewoon reclame maken. Smerig.
Ik was goed te spreken over ze maar dit is wel echt heel sneu.
Kan het nu niet meer zien, maar dit ging over die covers in het interieur / deurgrepen aan binnenkant? Dat vond ik er wel goed uit zien idd en had wel interesse, maar dit is wel smerig

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-08 14:31
MrSnowflake schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 00:13:
[...]Ik dacht dat dcc 2 nog niet voor de id7 was enkel passat en zo.
Bij mij: Dynamic Chassis Control: adaptatieve regeling van de ophanging, met
rijprofielselectie
Ik laat in het midden of dat 2.0 is, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Boy schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:41:
[...]

Kan het nu niet meer zien, maar dit ging over die covers in het interieur / deurgrepen aan binnenkant? Dat vond ik er wel goed uit zien idd en had wel interesse, maar dit is wel smerig
Ja precies dat. Ze hadden "interesse" in de genoemde productne en of mensen ervaring hadden met het bedrijf en/of de producten. Terwijl ze dus zelf het bedrijf in kwestie zijn.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
MrSnowflake schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 00:13:
[...]

Ik dacht dat dcc 2 nog niet voor de id7 was enkel passat en zo.
Nu je het zegt. Ik ging er vanuit omdat de Passat optioneel het Pro/2.0 systeem heeft en het in het menu (volgens mij) dezelfde indeling heeft. Maar weet het niet zeker in onze Leon e-Hybrid heb ik ook het DCC en dat is een fijne optie.

Oorspronkelijke vraag aan @anti elppa was om te achterhalen of zijn rijervaringen met of zonder DCC was. Heb zelf nog niet gereden (rij nu een EV6).

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrSnowflake
DaMenaz schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:11:
[...]

Nu je het zegt. Ik ging er vanuit omdat de Passat optioneel het Pro/2.0 systeem heeft en het in het menu (volgens mij) dezelfde indeling heeft. Maar weet het niet zeker in onze Leon e-Hybrid heb ik ook het DCC en dat is een fijne optie.

Oorspronkelijke vraag aan @anti elppa was om te achterhalen of zijn rijervaringen met of zonder DCC was. Heb zelf nog niet gereden (rij nu een EV6).
Voorlopig alleen de Passat en de Tiguan die DCC Pro krijgen. De ID.7 liep de boot mis, net als de fysieke knoppen op het stuur.

Ik heb geen probleem met het ongewenst indrukken van de knoppen, wel met het ongewenst verhogen van de acc snelheid met 10km/u terwijl ik gewoon 1 km/u wou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sinds gisterenmiddag staat het 'MY25' type ID.3 ter configuratie op de website van Volkswagen:

https://configurator.volkswagen.nl/id.3

Ze hebben het 'Design Plus' pakket verwijderd en het glazen dak nu als afzonderlijke optie beschikbaar gemaakt (ook op de Pro-S varianten welke voorheen géén glazen dak konden bevatten in verband met het gewicht). Het DCC deel is nu ondergebracht in een eigen 'Sport' pakket, terwijl dit in het verleden ook een onderdeel was van het Design Plus pakket. De Pro-S modellen lijken nu ook gewoon een volledige 3-zits achterbank te krijgen.

:'(

Morgen de LM en Dealer maar weer even bellen met de vraag: 'FULL OPTION = FULL OPTION....Hoe gaan we dat nú, liefst vóór productieweek 41, weer oplossen?'

:9 >:)

[ Voor 78% gewijzigd door Will_M op 19-06-2024 13:37 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:01
MrSnowflake schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:29:
[...]
Ik heb geen probleem met het ongewenst indrukken van de knoppen, wel met het ongewenst verhogen van de acc snelheid met 10km/u terwijl ik gewoon 1 km/u wou.
Dat gebeurt me minder en minder, moet ik zeggen.
Ik ben ook geen fan van touch knoppen, vooral omdat ik eerst blind wil kunnen voelen waar een knop zit, voor ik erop duw. De "rear" knop van de raambediening is een heel vervelende in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-08 22:24
ID.3 first
Er is nu ook ID.3 oranje edition te configureren met een iets kleine accupakket en minder krachtige elektromotor vanaf € 35.990,- https://configurator.volkswagen.nl/id.3

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
bdbfz schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:35:
[...]

Dat gebeurt me minder en minder, moet ik zeggen.
Ik ben ook geen fan van touch knoppen, vooral omdat ik eerst blind wil kunnen voelen waar een knop zit, voor ik erop duw. De "rear" knop van de raambediening is een heel vervelende in dat opzicht.
Ik vind die "rear" knop vooral vervelend dat je hem moet inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riyu
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-09-2024
MrSnowflake schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Ik vind die "rear" knop vooral vervelend dat je hem moet inhouden.
Ik rij nu een viertal maand met de ID4, en ik heb werkelijk nog steeds geen idee hoe ik de voor- en achterruiten tegelijk open/sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:55
Riyu schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:09:
[...]

Ik rij nu een viertal maand met de ID4, en ik heb werkelijk nog steeds geen idee hoe ik de voor- en achterruiten tegelijk open/sluit.
Kan het niet middels de sleutel? Bij uitstappen ingedrukt houden (deur sluiten). Weet niet of achter dan ook meegaat.

Als je erin zit kan dat vlgs mij niet. Dit door die rear tip toets.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:33
Devke schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:32:
[...]

Kan het niet middels de sleutel? Bij uitstappen ingedrukt houden (deur sluiten). Weet niet of achter dan ook meegaat.

Wanneer je de rear knop een paar sec ingedrukt houdt begint deze te knipperen. Op dat moment kan je met de knop voor de bestuurder alle ramen tegelijk openen en sluiten.

Werkt ook met de sleutel “auto van het slot” (ramen open), “auto op slot” (ramen dicht). Dit kan alleen als de sleutel buiten de auto is en de functie aanstaat.

[ Voor 15% gewijzigd door A.Geerts op 19-06-2024 18:47 ]

Tja.... 🤨

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrSnowflake
Riyu schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:09:
[...]

De rear knop héél lang inhouden, de auto biept dan 1x voor de achterruiten en een 2de keer voor alle rijten. Dan kan je met 1 knopje alles sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
Devke schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:32:
[...]

@Riyu Dat kan in de auto door de rear knop vast te houden tot deze gaat knipperen.
Als deze knippert kun je 1 raamschakelaar bedienen voor alle ramen.

Dit kan buiten de auto door de sleutel de 'open' (of 'sluit') knop vast te blijven houden.
En ja, dan gaan alle ramen open/dicht.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De dealer vertelde mij dat alles over de ID.7 GTX volgende week bekend wordt en dat die dan ook vanaf 27 juni te bestellen is. Ik ben wel benieuwd waarop die uitkomt, want die rode kleur kan mij wel bekoren. Die andere kleuren vind ik (op de foto's althans) niet echt overtuigend. En dan wordt het waarschijnlijk een saaie zwarte.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
True schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:31:
De dealer vertelde mij dat alles over de ID.7 GTX volgende week bekend wordt en dat die dan ook vanaf 27 juni te bestellen is. Ik ben wel benieuwd waarop die uitkomt, want die rode kleur kan mij wel bekoren. Die andere kleuren vind ik (op de foto's althans) niet echt overtuigend. En dan wordt het waarschijnlijk een saaie zwarte.
Heel goed, een beetje kleur in het auto landschap.. overigens niks wat een wrap niet kan oplossen he ;)
Ik heb dezelfde gedachte gehad als jij, de kleuren van de ID.3 konden mij niet echt bekoren dus de auto maar van een kleur laten voorzien d.m.v een wrap.
DonJunior in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

*overigens nog steeds vreemd dat de ID.4 wel gewoon in een mooie blauwe kleur geleverd kan worden maar de ID.3 niet.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
True schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:31:
Fijn, daar wacht ik op :-) Je kan 'm in op de Duitse volkswagen site al wel een tijdje configureren, maar de paketten/prijzen komen niet overeen met de NL markt.

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
DonJunior schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:40:
[...]

Heel goed, een beetje kleur in het auto landschap.. overigens niks wat een wrap niet kan oplossen he ;)
Ik heb dezelfde gedachte gehad als jij, de kleuren van de ID.3 konden mij niet echt bekoren dus de auto maar van een kleur laten voorzien d.m.v een wrap.
DonJunior in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

*overigens nog steeds vreemd dat de ID.4 wel gewoon in een mooie blauwe kleur geleverd kan worden maar de ID.3 niet.
Die blauwe ID.4 is dan ook wel gelijk de mooiste kleur 😉. Wij hebben hem in het blauw. Paar zwarte auto's gehad tijd voor iets anders.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riyu
Nog iemand een mailtje ontvangen dat de Chat Pro functionaliteit van de spraakassistent werd geactiveerd? Deze functionaliteit activeert ChatGPT in de wagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v--8e9_Cob97DrRn6Ml02ski914=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bjlNUWAAA5hoQtFG8t5dG7Eb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Riyu op 20-06-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Geerts
Riyu schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:11:
Nog iemand een mailtje ontvangen dat de Chat Pro functionaliteit van de spraakassistent werd geactiveerd? Deze functionaliteit activeert ChatGPT in de wagen.

[Afbeelding]
Ja ook gehad.

Tja.... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@Riyu @A.Geerts Dat is ID.7 specifiek of? Welke wagens hebben we het over. Want ik ga die denk ik niet krijgen op mijn ID.3 uit 2020

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-04 01:12
Ook gehad maar systeem taal is alles behalve Nederlands....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
DonJunior schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:45:
@Riyu @A.Geerts Dat is ID.7 specifiek of? Welke wagens hebben we het over. Want ik ga die denk ik niet krijgen op mijn ID.3 uit 2020
Volgens de mail (dus; ja ook gehad) :

De functie "Chat Pro" is beschikbaar in alle auto's met de nieuwste generatie infotainment en de online spraakassistent IDA.

Gaat trouwens om ChatGPT 3.5 Turbo...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A.Geerts
ID.4 SW4.0

Tja.... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Daar ben ik ook bang voor met mijn ID.3 first edition. In principe eind van het jaar in voor een nieuwe maar kan nergens vinden of de ID.3 2025 model dezelfde software heeft als de 7. Iemand?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riyu
Ik vermoed alle ID modellen met software 4.X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:30
Vind het wel echt volkomen kut dat je nu al achter gaat lopen als je geen software versie 4.0 hebt. Mijn wagen is een GTX van februari 2023..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08 08:47
Tja, maar 1 merk die dit echt voor elkaar heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:52
KaiseRRuby schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:00:
Vind het wel echt volkomen kut dat je nu al achter gaat lopen als je geen software versie 4.0 hebt. Mijn wagen is een GTX van februari 2023..
Idd, mijn ID4 is net een jaar jong. Ach ik zou al heel blij zijn als het systeem wat minder traag zou zijn, of dat AA binnen de 2 minuten opstart. 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 22:09
Hallo, nieuw in dit topic.

Ik heb een ID 3 first max 58kwh 2020..
Ik heb onlangs de melding met. ! gekregen.
Met oplegger is de auto na 2 weken wachten naar een dealer gebracht.

Nu blijkt dus dat het batterijpakket of enkele modules ervan vervangen worden. (Bekend probleem en al meer besproken hier)

Nu mijn vragen voor degene die dit gehad hebben:

Hoelang duurt zo'n geintje?
Zijn de kosten volledig voor VW?
Zijn de klachten echt helemaal weg na vervanging van de accu/modules?

Alvast bedankt

Gr
Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-08 16:37
mcmiles schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:07:
[...]

Daar ben ik ook bang voor met mijn ID.3 first edition. In principe eind van het jaar in voor een nieuwe maar kan nergens vinden of de ID.3 2025 model dezelfde software heeft als de 7. Iemand?
Zover als ik het begrepen heb krijgt de ID.3 MY 2025 inderdaad nieuwe hardware t.o.v. MY 2024 en eerder en software 4.0 of hoger. De ID.3 GTX die een tijdje terug werd aangekondigd heeft dit ook al.

[ Voor 7% gewijzigd door MJMaverick op 20-06-2024 20:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
pe-el2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:10:

Nu blijkt dus dat het batterijpakket of enkele modules ervan vervangen worden. (Bekend probleem en al meer besproken hier)

Alvast bedankt

Gr
Wouter
Er zit 8 jaar garantie op (maximaal 160k kilometer) dus ga er vanuit dat dit door VW wordt betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNaga
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10-2024

Alvast bedankt

Gr
Wouter
Op je vraag heb ik geen antwoord.
Maar heb je gebruik gemaakt van de terugroepactie ruim een jaar geleden ofzo waarbij de “gezondheid” van de accu werd doorgemeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 22:09
SiNaga schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:46:
[...]

Op je vraag heb ik geen antwoord.
Maar heb je gebruik gemaakt van de terugroepactie ruim een jaar geleden ofzo waarbij de “gezondheid” van de accu werd doorgemeten?
Terugroepactie was in Nov 2023 uitgevoerd.
Toen was er niets volgens VW.
Nu dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
MJMaverick schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:19:
[...]

Zover als ik het begrepen heb krijgt de ID.3 MY 2025 inderdaad nieuwe hardware t.o.v. MY 2024 en eerder en software 4.0 of hoger. De ID.3 GTX die een tijdje terug werd aangekondigd heeft dit ook al.
Dank! Dat gaat het interessant maken. Binnenkort maar eens naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:02
MJMaverick schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:19:
[...]

Weet iemand ook of de beloofde fysieke knoppen dan eindelijk weer terug gaan komen? Dan wordt een upgrade van mijn 2020 ID3 alles bij elkaar wel interessant. Of duurt dat nog tot MY2026?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dave_R schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:46:
[...]

Weet iemand ook of de beloofde fysieke knoppen dan eindelijk weer terug gaan komen? Dan wordt een upgrade van mijn 2020 ID3 alles bij elkaar wel interessant. Of duurt dat nog tot MY2026?
Kijk maar even naar het introductiefilmpje van de GTX versie van de ID.3, dat is exact de upgrade naar het MY25 type.

Stuurwiel krijgt dus wel iets andere knoppen maar dat is nog steeds 'touch', de sliders van het display worden nu wel verlicht.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-09 14:19

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ultraman schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:00:
Vielen een maand geleden mijn achteruitrijsensoren weg... Andere garage gebeld, want naar Nijmegen ga ik niet meer. En die kwam gelijk zelf terug met de terugroepacties. :)
Nou positieve noot: die andere garage, Thoonen in Gassel, is helemaal OK. Mijn achteruitrijsensoren werken weer, als het goed is is de uitstapverlichting gemaakt (nog niet zelf kunnen zien in het donker, ook beetje een bonusonderdeel) en de reeds een jaar openstaande recalls zijn netjes uitgevoerd.

Ik had zelfs de primeur: ik ben de eerste die bij hen naar ID. Software 3.7 is geüpgrade. Komende vanaf 2.4 is dat wel een jump. Er liep zelfs iemand mee naar mijn wagen om mij wegwijs te maken en te helpen met het verbinding van de auto met de app. Dat heb ik in 3,5 jaar nog niet eerder meegemaakt. :)

Wel had ik bij mijn tweede rit mijzelf uitgelockt van de infotainment. Hij vroeg plots om een "S-PIN". Maar mijn S-PIN zou zijn? Geen idee, nooit ingesteld want nooit gezien. Heb het hier wel eens voorbij zien komen gelukkig. Zojuist ingelogd bij myVolkswagen en daar als het goed is eentje ingesteld. Zodadelijk met de kids er op uit kijken of ik in de Infotainment kan komen.

[edit]
Auto is een ID.3 Pro Business (2020).
Lijkt qua uitvoering veel op een ID.3 1st Plus.

[edit2]
Shot van de softwareversie en de componenten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H71yP3hIhSmgjtCEPcLkVeRBDpo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VREkObGTnGw48kLWzPhsiime.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2evOqN2iHB4EkqeJniGHwOe5hRQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYc1IvRLG2locbG9CIfVafr5.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 29-06-2024 13:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-08 19:11

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ultraman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:04:
[...].

Ik had zelfs de primeur: ik ben de eerste die bij hen naar ID. Software 3.7 is geüpgrade. Komende vanaf 2.4 is dat wel een jump. Er liep zelfs iemand mee naar mijn wagen om mij wegwijs te maken en te helpen met het verbinding van de auto met de app. Dat heb ik in 3,5 jaar nog niet eerder meegemaakt. :)
En iedereen maar roepen dat alleen my24 modellen nieuwe software krijgen. Goed om te zien dat ze toch nog iets voor de early adapters doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
[...]

Nou positieve noot: die andere garage, Thoonen in Gassel, is helemaal OK. [..]
Kijk dit zijn de betere berichten om te lezen. Fijn dat het bij sommige dealers ook gewoon goed kan gaan!!

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-08 19:31
[...]

En wat heb je nu meer/anders/beter? De upgrade naar 3.7 is dus weer OTW voor iedereen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:42

Alvast bedankt

Gr
Wouter
Ik heb een id.3 first performance uit mei 2021.
Daar is ook een accupack van de hv accu vervangen.
Alles netjes onder garantie.
Auto had ik gebruikt gekocht in Duitsland en in Nederland netjes de service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
Duurde bij mij 2 dagen ivm testen onderzoeken.
Daarna heb ik het probleem niet meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-08 15:35
ik ben in de war nu, dat de modellen initieel uitgebracht met sw 3.0 kwamen dat wist ik. dat deze vermoedelijk niet hoger dan 3.7 kwamen dat lijkt zo te zijn.
vanaf de ID7 of de buzz kwam sw 4.0 en nu zou vanaf de id7 gtx software 5.0 uitkomen?
wil dit dan zeggen dat 4.0 dan ook al outdated is (maw. NIET naar 5.0 zou kunnen)
het zou handig zijn (vooral voor kopers van tweedehands) om alle software versienummers even op te lijsten, kan dit in topicstart.
sorry voor de vele vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smirri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-08 23:05
Ik ben al sinds januari 2021 in het bezit van een id4 1st edition en heb software 3.2. Nu heb ik mijn vrouw na 3,5 jaar electrisch rijden weten te overtuigen toch op vakantie te gaan met de auto en wil ik A better router planner gebruiken. Als ik mijn auto selecteerd vraagt hij om 135KWH, weten jullie of mijn auto dat aan kan of niet? Dus moet ik dat aanzetten of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:27
Ik heb sinds deze week een ID7. Ik ben nog volop aan het ontdekken, maar dat gaat nog een beetje moeizaam. Niet alles is even intuïtief en de handleiding laat een beetje te wensen over.
Ik ben aan het overwegen om een laadpaal te zetten, maar twijfel nog tussen 1 en 3 fase. Met het capaciteitstarief in België wordt snel thuis laden ontmoedigd, vandaar dat ik een 1 fase paal overweeg. Ik kan echter niet terugvinden met welk vermogen de ID7 kan laden over 1 fase. Aangezien hij met 11kW kan laden over 3 fasen, wil dat dan zeggen dat hij slechts 16A per fase kan? En zodoende maar aan 3.7kW kan laden met een 1 fase paal? Of kan hij stiekem toch 7.4kW over 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Invictus66 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:53:
Ik heb sinds deze week een ID7. Ik ben nog volop aan het ontdekken, maar dat gaat nog een beetje moeizaam. Niet alles is even intuïtief en de handleiding laat een beetje te wensen over.
Ik ben aan het overwegen om een laadpaal te zetten, maar twijfel nog tussen 1 en 3 fase. Met het capaciteitstarief in België wordt snel thuis laden ontmoedigd, vandaar dat ik een 1 fase paal overweeg. Ik kan echter niet terugvinden met welk vermogen de ID7 kan laden over 1 fase. Aangezien hij met 11kW kan laden over 3 fasen, wil dat dan zeggen dat hij slechts 16A per fase kan? En zodoende maar aan 3.7kW kan laden met een 1 fase paal? Of kan hij stiekem toch 7.4kW over 1 fase?
https://ev-database.org/c...Dphase%2016A%20(3.7%20kW)

16A op 1 fase lijkt wel te moeten werken, maar een bron van VW zelf is natuurlijk iets prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
True schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:59:

https://ev-database.org/c...Dphase%2016A%20(3.7%20kW)

16A op 1 fase lijkt wel te moeten werken, maar een bron van VW zelf is natuurlijk iets prettiger.
Volgens die site dus ook 32A op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:54
Kan gewoon tot 32A/7.4kW over 1 fase, uiteraard enkel als kabel en laadpaal dat ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
[...]

Nou positieve noot: die andere garage, Thoonen in Gassel, is helemaal OK. Mijn achteruitrijsensoren werken weer, als het goed is is de uitstapverlichting gemaakt (nog niet zelf kunnen zien in het donker, ook beetje een bonusonderdeel) en de reeds een jaar openstaande recalls zijn netjes uitgevoerd.

Wel had ik bij mijn tweede rit mijzelf uitgelockt van de infotainment. Hij vroeg plots om een "S-PIN". Maar mijn S-PIN zou zijn? Geen idee, nooit ingesteld want nooit gezien. Heb het hier wel eens voorbij zien komen gelukkig. Zojuist ingelogd bij myVolkswagen en daar als het goed is eentje ingesteld. Zodadelijk met de kids er op uit kijken of ik in de Infotainment kan komen.
en welke uitvoering Id heb jij en welk bouwjaar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:01
Riyu schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:11:
Vandaag uitgetest in mijn ID.7, met de systeemtaal in het Engels werkt het vlot. "Tell me something about Amsterdam" of "Is the BMW i5 a better car than the Volkswagen ID.7?" levert een ChatGPT antwoord op. Met de systeemtaal in het Nederlands krijg je het klassieke "dat moet ik nog leren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Invictus66 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:10:
[...]

Volgens die site dus ook 32A op 1 fase.
Dan heb je thuis dus minimaal een 1x35A net aansluiting nodig óf een 3x35A welke in NL onevenredig duur is. Met 1x35A heb je thuis nog maar 5A (= ± 1kWh) over voor de andere zaken in huis op het moment dat je auto aan het laden is 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Will_M schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:50:
[...]

Dan heb je thuis dus minimaal een 1x35A net aansluiting nodig óf een 3x35A welke in NL onevenredig duur is. Met 1x35A heb je thuis nog maar 5A (= ± 1kWh) over voor de andere zaken in huis op het moment dat je auto aan het laden is 8)
offtopic:
Het ging bewust om BE waarbij piekafname juist extra belast wordt, maar er wel flinke aansluitingen beschikbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-09 14:19

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

kisik schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:50:
[...]

En wat heb je nu meer/anders/beter? De upgrade naar 3.7 is dus weer OTW voor iedereen?
Ten opzichte van 2.4 zijn er natuurlijk significante verschillen. Maar verschillen tussen 2.x en 3.x zijn volgens mij redelijk algemeen bekend. Wat er precies aan changes zit tussen 3.5 en/of 3.7 kan ik je helaas niet vertellen. VW heeft er geen changelog bij gegeven helaas...
Ik vermoed dat 3.7 tov 3.5 vooral bugfixes bevat.

Maar als je iets getest of geprobeerd wilt hebben dan laat het maar weten. :)
201WD schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:33:
[...]

en welke uitvoering Id heb jij en welk bouwjaar ?
Een ID.3 Pro Business, 2020.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
Hij laadt gewoon 7,4 kW op 1fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 09:11
Je kunt ook een 3 fase laadpaal limiteren in vermogen.

Iedere net beheerder heeft liever een 3 fase belasting dan een 1 fase belasting. Ik kan me voorstellen dat er in belgie een regel is die jou motiveert om minder vermogen te gebruiken, maar ik kan me niet voorstellen dat je dan een enkel fasige laadpaal moet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
LittleKiller schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:33:
[...]

Je kunt ook een 3 fase laadpaal limiteren in vermogen.

Iedere net beheerder heeft liever een 3 fase belasting dan een 1 fase belasting. Ik kan me voorstellen dat er in belgie een regel is die jou motiveert om minder vermogen te gebruiken, maar ik kan me niet voorstellen dat je dan een enkel fasige laadpaal moet gebruiken
Bijna elke auto/paal heeft een minimum van 6A nodig (per fase) om te kunnen laden. Bij 1F dus ongeveer 1.4kW, bij 3F 4.2kW. Bij 1 fase zou ik de overshoot van mijn zonnepanelen in de auto kunnen steken. Dat kan bij 3 fasen uiteraard ook, maar om 4.2kW overshoot te hebben, heb je wel al heel veel zonnepanelen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Invictus66 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Bijna elke auto/paal heeft een minimum van 6A nodig (per fase) om te kunnen laden. Bij 1F dus ongeveer 1.4kW, bij 3F 4.2kW. Bij 1 fase zou ik de overshoot van mijn zonnepanelen in de auto kunnen steken. Dat kan bij 3 fasen uiteraard ook, maar om 4.2kW overshoot te hebben, heb je wel al heel veel zonnepanelen nodig.
Dat is geloof ik de zekering aansluiting? Je kunt alsnog middels loadbalacing the laadstroom verlagen. In principe gaan zekeringen in je huis van 6A, 10A, 16A, etc

Dus in de basis kan je de laadpaal gewoon knijpen middels external control. Dat kan middels home assistant, of een app.

Wallbox ondersteunt een modus waarmee je je auto louter met zonne energie oplaadt.

Overigens is de laadpaal niet veel meer dan een veredeld relais. De auto zelf bepaalt de minimale laadstroom. Zo'n mobiele lader doet immers precies het zelfde als een normale laadpaal.

-> checken of de isolatie goed is tussen aarde de fasen
-> communicatie met de auto
-> relais sluiten om spanning op de auto te zetten.

Een AC laadpaal, laad niet.

Source: bij een grote laadpalen fabrikant gewerkt als engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

smirri schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:01:
Ik ben al sinds januari 2021 in het bezit van een id4 1st edition en heb software 3.2. Nu heb ik mijn vrouw na 3,5 jaar electrisch rijden weten te overtuigen toch op vakantie te gaan met de auto en wil ik A better router planner gebruiken. Als ik mijn auto selecteerd vraagt hij om 135KWH, weten jullie of mijn auto dat aan kan of niet? Dus moet ik dat aanzetten of niet.
Wat bedoel je precies? Of hij met 135 kW kan laden?
Ik herken die vraag niet, maar heb ABRP een jaar geleden het laatst gebruikt, altijd als ik op vakantie ga.

Prima te doen trouwens, ben ermee naar Italië en Spanje gereden. Mijn vrouw vond het heel ontspannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Vraagje aan de ID.7-rijders. Heeft deze net als de nieuwe Passat bij de binnenspiegel een usb-c zitten voor een dashcam?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:54
LittleKiller schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Dat is geloof ik de zekering aansluiting? Je kunt alsnog middels loadbalacing the laadstroom verlagen. In principe gaan zekeringen in je huis van 6A, 10A, 16A, etc

Dus in de basis kan je de laadpaal gewoon knijpen middels external control. Dat kan middels home assistant, of een app.

Wallbox ondersteunt een modus waarmee je je auto louter met zonne energie oplaadt.

Overigens is de laadpaal niet veel meer dan een veredeld relais. De auto zelf bepaalt de minimale laadstroom. Zo'n mobiele lader doet immers precies het zelfde als een normale laadpaal.

-> checken of de isolatie goed is tussen aarde de fasen
-> communicatie met de auto
-> relais sluiten om spanning op de auto te zetten.

Een AC laadpaal, laad niet.

Source: bij een grote laadpalen fabrikant gewerkt als engineer
Dit is niet wat mijn laadpaal doet. Laadpaal heeft een max powerlimiet die harwarematig ingesteld moet worden gelijk aan de afzekering in de meterkast. Softwarematig kan ik het powerlimiet van de wallbox varieren tussen 6A en het max in stappen van 1A. Daar bovenop is er nog loadbalancing die automatisch het vermogen kan varieren tussen de gestelde limieten.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDune
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:07
Jullie hebben allebei gelijk: een laadpaal kan allerlei slimmigheid bevatten om het laadvermogen te beperken. Echter: de laadpaal doet zelf niet aan vermogensbeperking. De laadpaal zal met de auto communiceren en doorgeven aan de auto hoeveel de auto maximaal mag opnemen. De auto zal zich daar vervolgens aan houden.

Dus: de laadpaal is een veredeld relais met meer of minder intelligentie om de auto zichzelf in laadvermogen te laten beperken 😉

3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-08 16:10
DaMenaz schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:29:
Vraagje aan de ID.7-rijders. Heeft deze net als de nieuwe Passat bij de binnenspiegel een usb-c zitten voor een dashcam?
Nee, helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 20:16
Ik ben aan het kijken naar een occasion ID.3.

Ik zou graag willen weten zoals op tesla 3 dat mijn telefoon als sleutel is te gebruiken is, is dit mogelijk met een id.3 om achteraf toe te voegen?

Het model wat ik op het oog heb heb heeft geen achteruit rij camera met van die witte hulp lijnen zoals op een tesla, is dit makkelijk toe te voegen achteraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Samplex schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:35:
Ik ben aan het kijken naar een occasion ID.3.

Ik zou graag willen weten zoals op tesla 3 dat mijn telefoon als sleutel is te gebruiken is, is dit mogelijk met een id.3 om achteraf toe te voegen?

Het model wat ik op het oog heb heb heeft geen achteruit rij camera met van die witte hulp lijnen zoals op een tesla, is dit makkelijk toe te voegen achteraf?
Nee, de hardware mist om een telefoon als sleutel te gebruiken. Simpelweg niet mogelijk.

en nee niet heel makkelijk.
Er zijn wel camera-kits te koop die achteraf zijn in te bouwen, maar deze vereisen tools om de computer te programmeren. Daarnaast geven ze problemen bij een mogelijke dealer upgrade naar nieuwere firmware. Indien er nieuwere firmware komt vereist de dealer meestal dat de camera wordt losgekoppeld voor de update, waarna je deze weer opnieuw moet inprogrammeren na de update.

[ Voor 4% gewijzigd door sl1000 op 23-06-2024 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

sl1000 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 00:14:
[...]

Nee, de hardware mist om een telefoon als sleutel te gebruiken. Simpelweg niet mogelijk.

en nee niet heel makkelijk.
Er zijn wel camera-kits te koop die achteraf zijn in te bouwen, maar deze vereisen tools om de computer te programmeren. Daarnaast geven ze problemen bij een mogelijke dealer upgrade naar nieuwere firmware. Indien er nieuwere firmware komt vereist de dealer meestal dat de camera wordt losgekoppeld voor de update, waarna je deze weer opnieuw moet inprogrammeren na de update.
Misschien dat @Rainesh iets kan zeggen in hoeverre dit mogelijk is bij de elektrische auto's van VAG en of je dit (plaatsen camera + inleren) ook aanbiedt? (ik meen dat je dit voor een Octavia die tegenwoordig in NL zonder geleverd wordt dit wel doet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57
True schreef op zondag 23 juni 2024 @ 00:27:
[...]

Misschien dat @Rainesh iets kan zeggen in hoeverre dit mogelijk is bij de elektrische auto's van VAG en of je dit (plaatsen camera + inleren) ook aanbiedt? (ik meen dat je dit voor een Octavia die tegenwoordig in NL zonder geleverd wordt dit wel doet).
Ik doe geen retrofits, het coderen wel. Je hebt tegenwoordig ook complete setjes die je met een svm code moet inleren en dan wordt het netjes op je wagenkaart bijgeschreven. Geen issues bij updates etc dan, alleen zijn niet voor alle modellen beschikbaar.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
ArjoK schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:10:
[...]

Softwarematig kan ik het powerlimiet van de wallbox varieren tussen 6A en het max in stappen van 1A. Daar bovenop is er nog loadbalancing die automatisch het vermogen kan varieren tussen de gestelde limieten.
Dus toch minimaal 6A zoals ik eerder schreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
Invictus66 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:23:
[...]

Dus toch minimaal 6A zoals ik eerder schreef?
Klopt, onder de 6A op 1 fase zal hij stoppen met laden. Even een grafiekje opgezocht van mijn installatie wanneer ik laad op enkel het overschot aan zonne-energie. Zodra dit onder de (circa) 1,4kW komt stopt hij met laden. Bij zonnige dagen wisselt de laadpaal ook met regelmaat tussen 1 en 3 fasen afhankelijk van de beschikbare overcapaciteit (boven de 3,6kW schakelt hij naar 3 fasen, eronder op 1 fase).

NB Misschien beetje off-topic, al weet ik niet helemaal zeker of elke EV onder de (circa) 6A stopt met laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgWRCAQsZvC4hhviQdCv34boW_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgHwXrst3z7t0eIfcU1NHXjS.jpg?f=fotoalbum_large

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007

AlphaRomeo

FP PowerMod
Toch vraag ik mij af wat de impact is van dat regelmatig starten en stoppen op de levensduur van de on-board charger in de auto.

En ik kan me voorstellen dat de laadverliezen ook wel significant worden, maar dat is misschien minder belangrijk met voldoende PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
AlphaRomeo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:28:
Toch vraag ik mij af wat de impact is van dat regelmatig starten en stoppen op de levensduur van de on-board charger in de auto.

En ik kan me voorstellen dat de laadverliezen ook wel significant worden, maar dat is misschien minder belangrijk met voldoende PV.
Precies de reden dat ik het uit heb staan, tegen de tijd dat salderen eraf gaat / betalen voor terugleveren daar is wordt het interessant.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
Wij hebben de ID7 Tourer in bestelling staan en krijgen van de week 13x 375Wp panelen erbij om de extra consumptie van de ID7 te compenseren.
Voordeel is dat het een lease bak is. Hierdoor krijgen we ipv €0,05 gewoon de elektraprijs die we normaalzelf betalen aan energie.
Hierdoor verdienen we de panelen ook wat sneller terug.
Mooi bijkomend voordeel. Nu wachten totdat we de auto geleverd krijgen.
Heeft iemand al de ID7 Tourer ontvangen?
Volgens de berichten zou eind deze maand de eerste geleverd worden.

[ Voor 31% gewijzigd door Wimhaw op 23-06-2024 13:01 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 20:16
Is het mogelijk om de batterij conditie van een occasion in het syteem te zien? Een soort hidden menu met deze info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
AlphaRomeo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:28:

Mits het ontwerp van de lader niet heel slecht is, maakt dat echt niets uit.

Volgens mij is de efficiëntie ook niet heel hoog dus ik vermoed dat er IGBT's inzitten. Dit dingen zijn, mits goed ontwerp, moeilijk kapot te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
Samplex schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:17:
Is het mogelijk om de batterij conditie van een occasion in het syteem te zien? Een soort hidden menu met deze info?
Beste wat je kunt doen:

Cruising range / (accu percentage/100) = range per volle batterij.

Dan:

Menu: "wagen" -> "gegevens" -> "lange tijd"

Daar zie je een gemiddelde. Bij mij is dat 6 km/kWh. Kan ook een andere eenheid zijn, maar dit vind ik de makkelijkste.

Vervolgens doe je

Cruising range / Km/kWh = beschikbare batterij capaciteit in kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007

AlphaRomeo

FP PowerMod
LittleKiller schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:10:
[...]
Mits het ontwerp van de lader niet heel slecht is, maakt dat echt niets uit.

Volgens mij is de efficiëntie ook niet heel hoog dus ik vermoed dat er IGBT's inzitten. Dit dingen zijn, mits goed ontwerp, moeilijk kapot te krijgen
Er zit ook minimaal één hoog voltage relais in en waarschijnlijk aan de AC kant ook nog een. Die dingen hebben een beperkte hoeveelheid schakelingen. Ze zullen berekend zijn op één of twee keer schakelen per laadsessie, maar tientallen keren schakelen op een half bewolkte dag zou best eens een beperking kunnen vormen.

Ik ben geen expert en ik heb geen idee van de interne opbouw van zo'n unit, maar ik zou me er iets bij voor kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Samplex schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:17:
Met een obd-II dongle en een app als carscanner is er een waarde uit te lezen welke een goede indicatie geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
AlphaRomeo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:29:
[...]

Er zit ook minimaal één hoog voltage relais in en waarschijnlijk aan de AC kant ook nog een. Die dingen hebben een beperkte hoeveelheid schakelingen. Ze zullen berekend zijn op één of twee keer schakelen per laadsessie, maar tientallen keren schakelen op een half bewolkte dag zou best eens een beperking kunnen vormen.

Ik ben geen expert en ik heb geen idee van de interne opbouw van zo'n unit, maar ik zou me er iets bij voor kunnen stellen.
Ik zou niet weten waarom er een relais in zou moeten zitten. Aangezien ik toch even benieuwd was ben ik er even ingedoken.

Dit is een interessante link: https://www.eetimes.com/u...electrification-platform/

In principe zie ik geen relais erin zitten. nogmaals, ik zou ook niet weten waarom die er bij de lader in zou zitten.

De enige plek waar een relais zit is in de accu zelf, die schakelt het hele hoogspannings systeem af. Dat relais is ook meteen de hoofdreden waarom de id.3 nog steeds een 12volt accu nodig heeft.

edit: ik zie wel een "ac input relay driver" staan. Dat zou wel betekenen dat er aan de ac input een relay is, maar het kan ook zijn dat dat de driver is voor de motor van het socket.

Als er een relais in zit, zit dat niet in de lader zelf maar ergens buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door LittleKiller op 23-06-2024 21:25 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 201WD
Misschien kunen we het hier weer over de Vw id gaan hebben en laadpaal discussies in het andere topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Wimhaw schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:12:
Mooi bijkomend voordeel. Nu wachten totdat we de auto geleverd krijgen.
Heeft iemand al de ID7 Tourer ontvangen?
Volgens de berichten zou eind deze maand de eerste geleverd worden.
Ben benieuwd.

Zaterdag 23/6 een ID.7 Tourer laten configureren. Volgens het systeem zou levering op dit moment dan 6 september zijn. Dat is echt snel. November 2021 een Q4 E-Tron besteld en die prognose werd door de inval in Oekraïne (waar de kabelbomen werden gemaakt) uiteindelijk ergens in 2023 (begin 2022 heb ik hem geannuleerd). Fijn dat de levertijden weer normaal zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door DaMenaz op 24-06-2024 10:15 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 21:19
Het lijkt er op de VW site nu echt op dat het MY25 er aan komt voor de ID.3. Voor ons zeker interessant als in november onze ID.3 1st eruit gaat. Al blijven er mij een aantal dingen onduidelijk.

De ID.4, 5 en 7 worden nu al geleverd met software 4.0 en hoger. Als ik het goed heb zit er dan nu ook het voorverwarmen van de accu op als je wil gaan snelladen toch? Hoe werkt dit en heb je de het navigatie pakket nodig van de auto of zit er ook ergens een knopje waarmee je zelf de voorverwarming voor snelladen kunt activeren?

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
t2faag schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:28:
De ID.4, 5 en 7 worden nu al geleverd met software 4.0 en hoger. Als ik het goed heb zit er dan nu ook het voorverwarmen van de accu op als je wil gaan snelladen toch? Hoe werkt dit en heb je de het navigatie pakket nodig van de auto of zit er ook ergens een knopje waarmee je zelf de voorverwarming voor snelladen kunt activeren?
ID.7:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7i_6HYcE5DLHV-wZtnWthhE_4k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z1HgktgrSVKHMxXddiu5CmGA.jpg?f=user_large

Tamelijk uniek dat het ook met een knop kan. 8)

Daarnaast ook via navigatie (stel een snellader in als bestemming of tussenstop en de auto gaat voorverwarmen indien nodig. Je ziet zelfs in het infotainment wat op dat moment de maximale snelheid is met de actuele staat van de accu).

[ Voor 14% gewijzigd door DaMenaz op 24-06-2024 15:39 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
DaMenaz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:38:
[...]

ID.7:

[Afbeelding]

Daarnaast ook via navigatie (stel een snellader in als bestemming of tussenstop en de auto gaat voorverwarmen indien nodig. Je ziet zelfs in het infotainment wat op dat moment de maximale snelheid is met de actuele staat van de accu).
Dit is vanaf een bepaalde SW versie pas? Ik heb een id4 van 2022. Dacht SW 3.2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illie1
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 10:15
Is er al iemand met een 2020 id3 die sw 3.5 heeft gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
illie1 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:40:
Is er al iemand met een 2020 id3 die sw 3.5 heeft gekregen?
Wel iemand met 3.7

Zelf heb ik 3.2.
Morgen naar de dealer met de auto gelijk eens vragen naar de stand van software updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 21:19
[...]

ID.7:

[Afbeelding]

Top, werkt dit bij de id4 en 5 ook zo. Hopelijk voeren ze dan ook zo door bij de id3.

Verwacht zelf geen sw update meer voor de oudere id modellen op sw 3.x. :|

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Geerts
[...]

ID.7:

[Afbeelding]

Dit kan inderdaad vanaf sw 4.x (id.4/5/7). Als de VW navigatie staat ingesteld zorgt deze ook voor de voor-verwarming en anders aanzetten bij het accu menu.

Tja.... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Geerts
A.Geerts schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:17:
[...]

Dit kan inderdaad vanaf sw 4.x (id.4/5/7). Als de VW navigatie staat ingesteld zorgt deze ook voor de voor-verwarming en anders aanzetten bij het accu menu.

Tja.... 🤨

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
t2faag schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:40:
[...]

Top, werkt dit bij de id4 en 5 ook zo. Hopelijk voeren ze dan ook zo door bij de id3.

Verwacht zelf geen sw update meer voor de oudere id modellen op sw 3.x. :|
Vorige week gaf @Ultraman hier in dit topic aan dat hij swv 3.7 heeft ontvangen in zijn id.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

201WD schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:40:
[...]

Vorige week gaf @Ultraman hier in dit topic aan dat hij swv 3.7 heeft ontvangen in zijn id.3
Hij gaf ook aan volgens mij dat hij dat in de garage heeft moeten laten flashen. Dit zou toch OTA nu eindelijk eens moeten gebeuren?

Pagina: 1 ... 337 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.