zetroy schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:10:
Ik wilde mijn ervaringen delen na het testrijden van zowel de Volkswagen ID.7 als de Zeekr 001, aangezien ik tussen deze twee elektrische voertuigen twijfel.
Met de ID.7 was de rit tot nu toe erg aangenaam. Het voelde comfortabeler op smalle straten en in ondergrondse parkeergarages, ondanks dat de nabijheidssensoren de werkelijke afstand niet weergeven. Hoewel ik vond dat de kwaliteit iets lager was dan die van de Zeekr, is de software zeker veel beter. Het infotainmentsysteem was snel, en het navigeren door het menu was intuïtief, behalve voor het instellen van de optimale verwarming/koeling in de auto. ADAS in de ID.7 hield het midden van de lijn zonder problemen aan, zelfs bij scherpe bochten, en er waren geen fantoomremmingen op de bochten of als er een auto aan de zijkant was. Dit in tegenstelling tot de Zeekr, waar ik willekeurige piepjes en een te gevoelige reactie op de omgeving ondervond, wat vaak leidde tot onnodig remmen.
Aan de andere kant, de Zeekr 001 bood een indrukwekkend interieur, ontwerp, parkeersensoren, AWD en vering die ik meer waardeerde dan die van de ID.7. Echter, door softwareproblemen tijdens mijn proefrit met de Zeekr, zoals het systeem dat zichzelf herstartte en problemen met de parkeersensor, neig ik meer naar de ID.7 voor zijn rijervaring en geavanceerde software.
Het feit dat Zeekr's geplande maart-update werd uitgesteld tot eind april, heeft mijn twijfels over hun vermogen om tijdig te leveren alleen maar vergroot. Dit, gecombineerd met mijn positieve ervaring met de ID.7, doet me neigen naar de ID.7 als mijn volgende auto.
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten en of jullie soortgelijke ervaringen hebben met de ID.7, of advies kunnen geven in mijn beslissingsproces tussen deze twee modellen.
Ik heb inmiddels ook al in een aantal EV's een proefrit gehad, waaronder de ID7 en Zeekr 001.
Als je naar het totaal pakket kijkt is de ID7 toch net wat beter. Misschien een tikkeltje minder luxe oogend, maar de ruimte op de 2de rij is beduidend groter zowel voor je hoofd als benen. Bij de Zeekr kwam ik met mijn net geen 2m tegen het plafond ook als je de gadget de stoelen schuiner zetten gebruikte.
Infotainment vond ik bij ID7 meer vanzelfsprekend. Stoelen zaten beter. Al met al zou ik persoonlijk toch voor de ID7 kiezen. Denk zelf dat we voor de ID7 tourer gaan, want met 2 herders is de achterbak een stuk ruimer dan de standaard ID7. Ga wel voor de meest luxe variant op dit moment, maar dan wel zonder Warmtepomp. Deze investering haal ik er namelijk nooit uit. Reken maar uit. je krijgt op een 1 volle accu lading ca. 30km meer rijkwijdte. als je dat met Fastnet prijzen en thuisoplaad prijzen berekend dan moet je ca. 130000km rijden als je altijd bij Fastnet je auto op laadt of meer dan 300000km als je thuis gaat opladen. Rij zelf ongeveer 20k km/j en heb nog nooit een auto langer gehad dan 5 jaar. Dus een warmtepomp gaat het niet worden.
Alleen als hij gratis wordt zou ik een WP nemen, anders niet.
O ja, heb tevens in een Skoda Enyaq IV80, Volvo EX40, ID4 en Tesla Model Y gereden. Tesla is mooi, maar het gemis aan knoppen vinden mijn vrouw en ik best wel een punt om er niet voor te kiezen.
Skoda is groot, maar beduidend slechtere stoelen en dat is voor mij wel een vereiste dat deze goed zijn.
Volvo was eigenlijk te klein. Als ze de 60 in EV hadden was dat zeker een optie geweest.
ID4 zou misschien nog een optie zijn maar wel de meest luxe variant ook vanwege de stoelen, maar dan lever je wel aan ruimte op de 2de rij in.
[
Voor 7% gewijzigd door
Wimhaw op 10-04-2024 13:33
]