Yes, dit loste het op & ik kon de installatie nu starten. Bedankt!Jelmer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 06:42:
Er is een reset procedure voor de ramen. Al geprobeerd? YouTube: How to reset VW's one touch up/down windows
Raam ijkpunt opnieuw calibreren.R0b1 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:17:
Deze update kwam voorbij (id3; sw3.2) maar ik kan hem niet installeren: er staat een melding dat “sluit ramen” die niet weg wil.
Iemand suggesties?
Elk raam openen en de knop voor 5-10 seconden vast blijven houden als deze helemaal beneden is. Dan sluiten en opnieuw 5-10 seconden vast houden.
Dat zou het moeten oplossen
Zijn er hier al 1st rijders die een (echte) OTA update hebben ontvangen sinds de installatie van 3.x bij de dealer? @Simply1337 bv. ?
Ik vraag me af of VW deze generatie auto's überhaupt nog meeneemt in de OTA updates, of dat het altijd via de dealer gaat.
Ik vraag me af of VW deze generatie auto's überhaupt nog meeneemt in de OTA updates, of dat het altijd via de dealer gaat.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Nope. Maar dat geldt volgens mij voor alles wat voor november/december 2023 is uitgeleverd (en daarna mogelijk ook, maar dat moet nog duidelijker blijken. De signalen zijn niet positief.pietermx schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:40:
Zijn er hier al 1st rijders die een (echte) OTA update hebben ontvangen sinds de installatie van 3.x bij de dealer? @Simply1337 bv. ?
Zelf niet na die grootste aankondiging in wat was het afgelopen december over OTA's? Iedereen heeft in zijn profiel dat vinkje gezet dat je OTA's zou willen ontvangen en vervolgens weer radiostilte (Remember de "I want OTA" mailcampagne van 2,5 jaar geleden!). Eerlijk gezegd is mijn verwachting dat zelfs Over-The-Autohaus updates uitsterven (tenzij er doden kunnen vallen). Ze kunnen het gewoon technisch niet, communicatie kijkt niet mee, marketing kijkt niet mee en ze blijven dezelfde blunders maken.
Even een vertaalde alinea uit: https://www.manager-magaz...33-4a8c-ba82-73b6bf7de5a8
"De laatste tegenslag voor de Cariad-software is het resultaat van een strategische evaluatie uitgevoerd door het topmanagement van Volkswagen, waaruit bleek dat de software niet voldeed aan de normen van het bedrijf. De herziening werd ingegeven door de strijd van het bedrijf om zijn eigen deadlines voor de ontwikkeling van de software te halen." Kwaliteit en tijdigheid worden keer op keer niet behaald, maar dat wisten we al.
en:
"Concluderend kan worden gesteld dat de voortdurende strijd van Volkswagen met de softwareontwikkeling een aanzienlijke tegenslag is voor de plannen van het bedrijf om leider te worden op het gebied van elektrische voertuigen. Het topmanagement van het bedrijf zou de kwestie grondig onderzoeken en aanzienlijke veranderingen in de softwareontwikkelingsactiviteiten overwegen om weer op het goede spoor te komen."
Wat die veranderingen ook worden, dat duurt wel een paar jaar. Geniet maar van je auto zoals die nu is!
ID4. 1st hier maar na de 3.2 installatie bij de dealer een half jaar geleden nog geen update verder ontvangen OTA.pietermx schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:40:
Wel het bekende vinkje aangevinkt in mij profiel bij VW.
Heb zelf geen first maar een ID4 van maart 2022. Uitgeleverd met 2.4. Op 31 augustus heeft de dealer versie 3.2 erop gezet en sindsdien geen updates meer ontvangen.pietermx schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:40:
Zelf verwacht ik geen grote updates meer eigenlijk.
Net een ID.7 tourer bestelt en de dealer kon geen accurate leverdatum geven behalve "rond Q4 dit jaar" leverdatum: +/- september (België).
[ Voor 28% gewijzigd door Valkske op 27-03-2024 17:47 . Reden: werd net gebeld met een meer accurate leverdatum ]
Die toestemmingen zitten vreemd in mekaar (lees: slecht). Ik kan via mijn Volkswagen website login toestemming geven voor OTA updates, en online locatie data delen ivm stembediening, maar de toggle voor online data delen ivm Travel Assist met "zwermdata" kan ik nergens aanzetten. Ik zie op de website enkel dat hij uit staat. Ik kan het in de auto aanzetten, maar het staat telkens terug uit wanneer ik de auto start.EHA1337 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:37:
[...]
Wel het bekende vinkje aangevinkt in mij profiel bij VW.
Dat, en de pagina met de gebruikersinstellingen springt telkens naar het Frans. Dat hebben wij dan weer in België...
Nice, van harte!!. Levertijd is wel bizar lang. Mocht dat idd zo zijn dat gaat het gok ik geen ID 7 worden voor mij.Valkske schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:12:
Net een ID.7 tourer bestelt en de dealer kon geen accurate leverdatum geven behalve "rond Q4 dit jaar" (België). Als ik de datum heb, zal ik het updaten in de google doc.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Idem, alleen december 2021. Zelfde updates gehad.AndereKoekoek schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:35:
[...]
Heb zelf geen first maar een ID4 van maart 2022. Uitgeleverd met 2.4. Op 31 augustus heeft de dealer versie 3.2 erop gezet en sindsdien geen updates meer ontvangen.
Zelf verwacht ik geen grote updates meer eigenlijk.
De auto is nu stabiel en ik gebruik uitsluitend Android Auto om te navigeren.
Grootste irritatiepunt bij mij is dat het zo lang duurt om AA op te starten.
Als de auto zo zou blijven kan ik daar prima mee leven.
Ik heb de auto gekozen voor de ruimte en niet zozeer voor de software.
Gisteren voor de eerste keer de "motorkap" geopend om de ruitenwisservloeistof bij te vullen.
Hierbij viel me op dat er links en rechts 2 losse mousseblokken liggen alsook 1 stuk mousse in een plastic zakje in de buurt van remvloeistof.
Iemand een idee wat deze zijn? Is het vergeten verpakkingsmateriaal of is er iets losgekomen?
:strip_exif()/f/image/B4ySyGBgB21SA8LyoEqILJQW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g5VniHI7yLhATRGv6Lz2cXnT.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij viel me op dat er links en rechts 2 losse mousseblokken liggen alsook 1 stuk mousse in een plastic zakje in de buurt van remvloeistof.
Iemand een idee wat deze zijn? Is het vergeten verpakkingsmateriaal of is er iets losgekomen?
:strip_exif()/f/image/B4ySyGBgB21SA8LyoEqILJQW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g5VniHI7yLhATRGv6Lz2cXnT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ywgy4Q9NUjhLWHh030TpRS1p.jpg?f=fotoalbum_large)
Grappig, die eerste foto herken ik. Ik had ook een vierkant blokje in een zakje onder de motorkap. Ik ga er vanuit dat ze die vergeten zijn, maar wat de functie ervan zou moeten zijn, geen idee.zeeuwsmeisjeman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:33:
Gisteren voor de eerste keer de "motorkap" geopend om de ruitenwisservloeistof bij te vullen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een OTA klaar staan. Geen idee wat, moet eerst 2u rijden. Heb die 'voorbereidingsOTA's' 2 maanden geleden gehad, benieuwd of dit weer zo'n onduidelijke update is.
Dat zijn geluidsdempers. Ik heb die vierkante ook gevonden. Ik wil hem terugplaatsen maar weet eigenlijk niet waar.zeeuwsmeisjeman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oh, het is die aandrijving kalibratie update.KaiseRRuby schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:22:
Ik heb een OTA klaar staan. Geen idee wat, moet eerst 2u rijden. Heb die 'voorbereidingsOTA's' 2 maanden geleden gehad, benieuwd of dit weer zo'n onduidelijke update is.
Proficiat, ben al een tijdje dit forum aan het volgen en ga morgen ook kijken om de id7 tourer te bestellen. September klinkt wel goed. Welke opties heb je erop zitten?Valkske schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:12:
Net een ID.7 tourer bestelt en de dealer kon geen accurate leverdatum geven behalve "rond Q4 dit jaar" leverdatum: +/- september (België).
Pro business premium met trekhaak en Pack Interior Plus. Dat is basically alles behalve pano dak, dcc en warmtepomp.Jelle1989 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:32:
[...]
Proficiat, ben al een tijdje dit forum aan het volgen en ga morgen ook kijken om de id7 tourer te bestellen. September klinkt wel goed. Welke opties heb je erop zitten?
ID.3 1st plus van 12/2020 en paar dagen geleden een OTA updatetje gehad. Iets met de webshop en fonts en geen idee meer wat verder nog. Was zo gepiept, zelfs tijdens het rijden.pietermx schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:40:
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik post deze maar even hier, omdat het mijn eerste langere rit met de ID.7 is en het een beetje gecombineerde rij/reis ervaring is en deze auto toch een net iets ander bereik heeft dan de andere ID's tot nu toe. (mocht een modje deze verplaatsen.. is het niet anders ;-) )
Vorige week met de ID.7 voor 't werk naar Stuttgart gereden. Had met een collega mee kunnen rijden, maar vond dit wel een mooie test voor de vakantie deze zomer. De eerste lange(re) rit waar bij ik niet genoeg had aan een accu lading, dus heel benieuwd hoe dat zou gaan en hoe de auto is onder langere ritten.
's Maandags ochtend vertrokken, accu vol tot 100% om de eerste ruk maar zo ver mogelijk Duitsland in te komen. On-board navigatie ingesteld, zodat de laadstops gepland konden worden en gaan.
Tijdens het rijden krijg je een, imho, best heel OK overzicht van mogelijke alternatieve laders (dus niet de uiteindelijke 'doellader' en wat andere POIs zoals eetgelegenheden) langs de route. Even aanklikken en de navigatie vraagt of daar heen wilt plannen. Je krijgt netjes te zien met welke SoC je aankomt en hoeveel tijd je nodig bent voor het bijladen om de volgende lader of je doel te bereiken.
Rond 07u weg gereden en uiteindelijk rond 11:30 na 365km gestopt bij Bad Camberg om daar bij te laden aan een Ionity lader, SoC 16%. Omdat het toch rond lunchtijd was, en mijn collega stom toevallig daar ook waren, besloten om wederom te laden tot 100%, zodat ik toch op bestemming wat meer speling had mocht er iets tegen zitten.. sowieso weinig laders in de buurt van het hotel dus voor zo'n eerste rit vond ik dat wel praktisch.
Lader ingeprikt; 185kW... ! Later nog even gecheckt bij 35% SoC nog steeds 177kW (1080km/u :-) ) en als laatste wat ik gezien heb bij 75% SoC toch nog 78kW wat er ingepompt wordt. Laden tot 80% zou 22 minuten geduurd hebben, uiteindelijk heeft ie tot 100% 44 minuten geladen. Ruim binnen onze lunch weer helemaal vol en totaal 73,774kWh geladen.
Verder zonder problemen door gereden naar Stuttgart. Aangekomen met nog 41% SoC, goed voor bijna 200km. De les geleerd; als je 2 laders aan de straat hebt, laad dan je auto op en zet hem weer in de parkeergarage ... nu stond er natuurlijk de laatste dag een carsharing auto op een van de plekken en .. niet eens een EV.
Dus, de terug weg maar gereden tot ik dacht; tijd voor koffie en bij een EnBW lader, in de buurt van Hockenheim, waarvan ik dacht dat 'ie 150kW deed (niet dus; 75kW max, dus i.d.d. 150kW totaal voor de dubbele laadpaal) geladen tot ik bij de volgende Ionity lader zou kunnen komen. Bij Ionity geladen van 11% tot 80% in 25minuten (57,10kWh) en door naar huis.
Eigenlijk altijd (m.u.v. even een stuk op de terug weg) netjes 130 op de ACC gereden (in Duitsland als de limiet er af was), nooit langzamer dan de maximum snelheid als het kon. Relatief weinig file en opstoppingen gehad, dus uiteindelijk gemiddeld iets van 100km/u gereden.
Al met al is het me hartstikke goed bevallen, de range is gewoon voldoende om eigenlijk gewoon tijdens het lunchen (als je rond 7u vertrek) de boel weer op te laden tot zeker 80%. Zou je nog een tussen stop plannen voor koffie en een toiletpauze kun je bij een Ionity (of Tesla) lader zeker wel snel genoeg laden om in die 5-10 minuten dat je daar misschien staat toch nog weer wat extra kilometertjes er bij in te pompen...
De on-board navigatie werkt goed, zeker i.c.m. met laadstops die dan automatisch meegenomen worden. (natuurlijk) is er een voorkeur voor Ionity laders, maar daar kan ik nu ook wel van uit een rijders oogpunt inkomen, die zijn wel lekker snel. Maar wil je zelf een laadstop plannen kan dat zonder problemen, de mogelijkheden worden gewoon netjes aangegeven met de verwachtte laad tijd, aantikken en je maakt een tussenstop. Ik heb echt geen behoefte gehad aan bijv. ABRP of een andere app. De HUD met de aanwijzingen is top dat maakt het navigeren net een stuk(je) fijner werken, gewoon de blauwe pijl voor je volgen.
Als reisauto voor deze afstand is de ID.7 ook zeker aan te raden, super comfortabel geen stijve rug of last van de bips na een 6-7 uur rijden.. (en ja, tuurlijk heb ik de massage wel even aangezet, maar meer omdat ik dat gewoon erg lekker vind ;-) )
Die 1400km straks met de vakantie, die zie ik wel goed komen :-)

Vorige week met de ID.7 voor 't werk naar Stuttgart gereden. Had met een collega mee kunnen rijden, maar vond dit wel een mooie test voor de vakantie deze zomer. De eerste lange(re) rit waar bij ik niet genoeg had aan een accu lading, dus heel benieuwd hoe dat zou gaan en hoe de auto is onder langere ritten.
's Maandags ochtend vertrokken, accu vol tot 100% om de eerste ruk maar zo ver mogelijk Duitsland in te komen. On-board navigatie ingesteld, zodat de laadstops gepland konden worden en gaan.
Tijdens het rijden krijg je een, imho, best heel OK overzicht van mogelijke alternatieve laders (dus niet de uiteindelijke 'doellader' en wat andere POIs zoals eetgelegenheden) langs de route. Even aanklikken en de navigatie vraagt of daar heen wilt plannen. Je krijgt netjes te zien met welke SoC je aankomt en hoeveel tijd je nodig bent voor het bijladen om de volgende lader of je doel te bereiken.
Rond 07u weg gereden en uiteindelijk rond 11:30 na 365km gestopt bij Bad Camberg om daar bij te laden aan een Ionity lader, SoC 16%. Omdat het toch rond lunchtijd was, en mijn collega stom toevallig daar ook waren, besloten om wederom te laden tot 100%, zodat ik toch op bestemming wat meer speling had mocht er iets tegen zitten.. sowieso weinig laders in de buurt van het hotel dus voor zo'n eerste rit vond ik dat wel praktisch.
Lader ingeprikt; 185kW... ! Later nog even gecheckt bij 35% SoC nog steeds 177kW (1080km/u :-) ) en als laatste wat ik gezien heb bij 75% SoC toch nog 78kW wat er ingepompt wordt. Laden tot 80% zou 22 minuten geduurd hebben, uiteindelijk heeft ie tot 100% 44 minuten geladen. Ruim binnen onze lunch weer helemaal vol en totaal 73,774kWh geladen.
Verder zonder problemen door gereden naar Stuttgart. Aangekomen met nog 41% SoC, goed voor bijna 200km. De les geleerd; als je 2 laders aan de straat hebt, laad dan je auto op en zet hem weer in de parkeergarage ... nu stond er natuurlijk de laatste dag een carsharing auto op een van de plekken en .. niet eens een EV.
Dus, de terug weg maar gereden tot ik dacht; tijd voor koffie en bij een EnBW lader, in de buurt van Hockenheim, waarvan ik dacht dat 'ie 150kW deed (niet dus; 75kW max, dus i.d.d. 150kW totaal voor de dubbele laadpaal) geladen tot ik bij de volgende Ionity lader zou kunnen komen. Bij Ionity geladen van 11% tot 80% in 25minuten (57,10kWh) en door naar huis.
Eigenlijk altijd (m.u.v. even een stuk op de terug weg) netjes 130 op de ACC gereden (in Duitsland als de limiet er af was), nooit langzamer dan de maximum snelheid als het kon. Relatief weinig file en opstoppingen gehad, dus uiteindelijk gemiddeld iets van 100km/u gereden.
Al met al is het me hartstikke goed bevallen, de range is gewoon voldoende om eigenlijk gewoon tijdens het lunchen (als je rond 7u vertrek) de boel weer op te laden tot zeker 80%. Zou je nog een tussen stop plannen voor koffie en een toiletpauze kun je bij een Ionity (of Tesla) lader zeker wel snel genoeg laden om in die 5-10 minuten dat je daar misschien staat toch nog weer wat extra kilometertjes er bij in te pompen...
De on-board navigatie werkt goed, zeker i.c.m. met laadstops die dan automatisch meegenomen worden. (natuurlijk) is er een voorkeur voor Ionity laders, maar daar kan ik nu ook wel van uit een rijders oogpunt inkomen, die zijn wel lekker snel. Maar wil je zelf een laadstop plannen kan dat zonder problemen, de mogelijkheden worden gewoon netjes aangegeven met de verwachtte laad tijd, aantikken en je maakt een tussenstop. Ik heb echt geen behoefte gehad aan bijv. ABRP of een andere app. De HUD met de aanwijzingen is top dat maakt het navigeren net een stuk(je) fijner werken, gewoon de blauwe pijl voor je volgen.
Als reisauto voor deze afstand is de ID.7 ook zeker aan te raden, super comfortabel geen stijve rug of last van de bips na een 6-7 uur rijden.. (en ja, tuurlijk heb ik de massage wel even aangezet, maar meer omdat ik dat gewoon erg lekker vind ;-) )

bij vertrek van de eerste laadstop zie je recht de bolletjes op de route van mogelijke POIs

uitgeklapt overzicht van de mogelijke tussenstops, eentje selecteren en je kan hem toevoegen als eindbestemming, of tussenstop.
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Nice, mooi verhaal. Naar dit soort verhalen ben ik vooral op zoek. Ik zit nu bijna 5 jaar in een model 3 LR, en voor mij moet het vooral geen achteruitgang zijn kwa range. En dan bedoel ik tov de oude M3 zonder warmtepomp. Ik weet uiteraard dat de nieuwe M3 verder komt dan de ID7, maar dat vind ik niet erg.dizzytal schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 00:06:
Ik post deze maar even hier, omdat het mijn eerste langere rit met de ID.7 is en het een beetje gecombineerde rij/reis ervaring is en deze auto toch een net iets ander bereik heeft dan de andere ID's tot nu toe. (mocht een modje deze verplaatsen.. is het niet anders ;-) )
[Afbeelding]bij vertrek van de eerste laadstop zie je recht de bolletjes op de route van mogelijke POIs
[Afbeelding]uitgeklapt overzicht van de mogelijke tussenstops, eentje selecteren en je kan hem toevoegen als eindbestemming, of tussenstop.
Wat doet die juist, of wat is de verbetering?KaiseRRuby schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:42:
[...]
Oh, het is die aandrijving kalibratie update.
Heb er eigenlijk niet goed naar gekeken want ik dacht dat deze update hier al was benoemd?Cloclo100 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:17:
[...]
Wat doet die juist, of wat is de verbetering?
Poh ik zou dat met de 3.2 navigatie toch nog niet aandurven om daar op te rijden / sturen.
Hier ID.4 Pro. April '23 uitgeleverd met 3.2, en nu 2 OTA updates gehad dit jaar (2024)kisik schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:15:
[...]
Nope. Maar dat geldt volgens mij voor alles wat voor november/december 2023 is uitgeleverd (en daarna mogelijk ook, maar dat moet nog duidelijker blijken. De signalen zijn niet positief.
Hallo,
Ik krijg volgende melding in mijn vw id.4:
Waarsch.-meldingen niet beschikbaar. Let op waarschuwingslampjes.
De klok op het schermpje werkt ook niet meer, evenals alle hulpsystemen.
Rijdt wel nog.
Iemand enig idee wat de oorzaak is en hoe ik dit kan oplossen?
Bedankt alvast,
Jeroen
Rijdt wel nog.
Bedankt alvast,
Jeroen
@dizzytal Thanks voor de uitgebreide omschrijving. Tof om te horen dat de ID.7 bevalt. Komt ook steeds hoger op mijn wensenlijstje ben ik bang.
*sowieso
Opnieuw opstarten?Jdewulf schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:42:
Hallo,
Rijdt wel nog.
Bedankt alvast,
Jeroen
Nee zonder gekheid, het is net een computer dus sluit de auto even een minuut of 15 af (zonder je sleutel in de buurt te houden) en kom daarna nog eens terug. 9/10 keer is dit voldoende.
*sowieso
Bedankt voor de tip, maar reeds geprobeerd. Melding is er trouwens al meer dan een week...
Ik heb al een tijdje de melding: "Helaas zijn er geen afspeelbare bestanden beschikbaar" als ik mijn iphone aansluit op 1 van de voorste USB-C connectors. Wat dan wel vervelend is dat hij de muziek of podcast die ik aan het luisteren ben via carplay dan pauzeert. Soms is er wat slecht contact en kan deze melding verschillende keren verschijnen en de muziek pauzeren, een nieuwe kabel zou dit misschien wel kunnen oplossen. Maar ik meen mij te herinneren dat ik in het begin dat ik de auto had, deze melding niet te zien kreeg. Ik denk dat het begonnen is toen ik eens door alle instellingen en menu's van de auto geweest ben. Of zou het via een update gekomen zijn?
Is er iemand die weet hoe je dit kan uitzetten? Het lijkt dat de iphone zich als usb storage aanbied aan de auto, maar ik vind geen manier om dit te vermijden.
Is er iemand die weet hoe je dit kan uitzetten? Het lijkt dat de iphone zich als usb storage aanbied aan de auto, maar ik vind geen manier om dit te vermijden.
:strip_exif()/f/image/cYDjR5cbdyb0Q4EZ0cU2iDes.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch de accu, dacht dat ze dit bij de terugroepactie al hadden gecontroleerd maar dat hebben ze toen blijkbaar niet gedaan.
Waarschijnlijk een paar weken kwijt ivm brandgevaar (heb 3 maanden met die melding gereden maar goed).
Cupra Born als vervanger mee nu, die stoelen zijn wel echt super maar qua software snap ik het niet zo, de ID software is imo veel prettiger en minder schreeuwerig. Tevens zijn de knoppen op het stuur irritanter (volume is bijv. alleen swipen ipv drukken ook).
Sinds deze week heb ik het vreemde issue dat ik niet meer via de app van Volkswagen de accustatus (Soc) kan inzien. Alle andere functionaliteiten in de app werken wel zoals klimatisering of wagenstatus inzien, dat gaat dan wel. Er is dus wel sync met de VW backend.
Zijn er mogelijk anderen die hier ook last van hebben?
Anders maar de boel resetten in de auto, vind ik een beetje extreem maar misschien kan dat ook nog andere features herstellen die ik nog niet zie
ID3 1st 2020
Edit: Reset maar uitgevoerd. Wonderbaarlijk genoeg verliep dat heel soepel en voelt de UI ook wat soepeler aan. Hadden we dus eerder moeten doen. Alle informatie komt weer in de app te staan.
Als bonus krijg ik nu ook de laadpalen te zien op de onboard navigatie. Heeft ook nooit goed gewerkt tot nu toe. Ik ben weer even tevreden.
Zijn er mogelijk anderen die hier ook last van hebben?
Anders maar de boel resetten in de auto, vind ik een beetje extreem maar misschien kan dat ook nog andere features herstellen die ik nog niet zie
ID3 1st 2020
Edit: Reset maar uitgevoerd. Wonderbaarlijk genoeg verliep dat heel soepel en voelt de UI ook wat soepeler aan. Hadden we dus eerder moeten doen. Alle informatie komt weer in de app te staan.
Als bonus krijg ik nu ook de laadpalen te zien op de onboard navigatie. Heeft ook nooit goed gewerkt tot nu toe. Ik ben weer even tevreden.
[ Voor 25% gewijzigd door krakendmodem op 29-03-2024 17:55 ]
Oké.
Nadat bij mijn auto een accupack vervangen is heb ik het probleem niet meer gehad.
Nu heb ik wel het probleem dat de auto de privacy instellingen in het menu niet omthoud en telkens uitzet.
Dan kan ik in de vw app diverse functies niet meer gebruiken.
Oa wagenpositie .
Ook komt het voor dat ik de melding krijg sleutel niet herkend.
Ik heb via vw app een melding gemaakt.
Nadat bij mijn auto een accupack vervangen is heb ik het probleem niet meer gehad.
Nu heb ik wel het probleem dat de auto de privacy instellingen in het menu niet omthoud en telkens uitzet.
Dan kan ik in de vw app diverse functies niet meer gebruiken.
Oa wagenpositie .
Heb je de battery van je sleutel al eens vervangen?201WD schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:24:
[..]
*sowieso
:strip_exif()/f/image/8a1wVRK7k9vEzFcPs2omDj6r.jpg?f=fotoalbum_large)
Van de week de Misterdotcom trekhaak laten monteren op mijn ID3. Deze zit een stuk lager dan de originele steunhaak. Moet zeggen dat het prima rijd met een flinke aanhanger erachter. Als je de originele steunhaak op je auto hebt hoef je elektrisch niets aan te passen en zou je de trekhaak zelf kunnen monteren.
Wij kunnen van de zomer in ieder geval weer met de Knaus naar Zuid Frankrijk 🌞
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Id3 mag toch niets trekken? Hooguit een bagagebox/fietsendrager op de steunhaak?
[ Voor 3% gewijzigd door Jelmer op 29-03-2024 19:54 ]
Rijd je dan niet onverzekerd rond?Jakkie takkie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:58:
[Afbeelding]
Van de week de Misterdotcom trekhaak laten monteren op mijn ID3. Deze zit een stuk lager dan de originele steunhaak. Moet zeggen dat het prima rijd met een flinke aanhanger erachter. Als je de originele steunhaak op je auto hebt hoef je elektrisch niets aan te passen en zou je de trekhaak zelf kunnen monteren.
Wij kunnen van de zomer in ieder geval weer met de Knaus naar Zuid Frankrijk 🌞
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dat is inderdaad exact wat er gebeurt. De auto ziet je telefoongeheugen als USB-stick en vindt geen afspeelbare bestanden. Het is de interne media-speler van de auto die die melding geeft. Da's een andere functie dan de bluetooth-audio. Ofwel zou je die media speler moeten uitzetten (of op z'n minst de autoplay functie), ofwel zou je je telefoon moeten instellen om geen USB storage aan te bieden. Of dat kan weet ik niet. Ik denk dat mijn ID.7 de laatst gebruikte speler opent, en dus niet automatisch naar de media speler schakelt. Maar ben niet 100% zeker.zeeuwsmeisjeman schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:35:
Ik heb al een tijdje de melding: "Helaas zijn er geen afspeelbare bestanden beschikbaar" als ik mijn iphone aansluit op 1 van de voorste USB-C connectors.
...
Klopt. Maar ik ga er natuurlijk niet echt een Knaus achter hangen, de meeste ritjes zijn in de buurt. Naar de stort, bouwmarkt dat soort dingen. Deze trekhaak is speciaal voor de ID3 door de TUV gekeurd voor 1500kg dus gewoon veilig om mee te rijden. En met de fietsendrager er op net even wat handiger dan de originele omdat hij op een normale hoogte zit. Evengoed hier in NL natuurlijk 0kg trek gewicht op kenteken, is me te veel moeite om dat om te laten keuren.Jelmer schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:34:
Id3 mag toch niets trekken? Hooguit een bagagebox/fietsendrager op de steunhaak?
Ik heb dit ook in mijn Enyaq. Mijn workaround is wifi uitzetten, hij zegt dat ook dat CarPlay verbroken gaat worden. Dan gaat ie van draadloos naar bedraad CarPlay.bdbfz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:56:
[...]
Dat is inderdaad exact wat er gebeurt. De auto ziet je telefoongeheugen als USB-stick en vindt geen afspeelbare bestanden. Het is de interne media-speler van de auto die die melding geeft. Da's een andere functie dan de bluetooth-audio. Ofwel zou je die media speler moeten uitzetten (of op z'n minst de autoplay functie), ofwel zou je je telefoon moeten instellen om geen USB storage aan te bieden. Of dat kan weet ik niet. Ik denk dat mijn ID.7 de laatst gebruikte speler opent, en dus niet automatisch naar de media speler schakelt. Maar ben niet 100% zeker.
Maar het blijft irritant. Ik heb dit met meerdere iPhones in meerdere auto’s gehad.
Maar dan rijd je toch onverzekerd rond? Ook (of wellicht juist) onderweg naar de stort of bouwmarkt kan een ongeluk gebeuren.Jakkie takkie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:03:
[...]
Klopt. Maar ik ga er natuurlijk niet echt een Knaus achter hangen, de meeste ritjes zijn in de buurt. Naar de stort, bouwmarkt dat soort dingen. Deze trekhaak is speciaal voor de ID3 door de TUV gekeurd voor 1500kg dus gewoon veilig om mee te rijden. En met de fietsendrager er op net even wat handiger dan de originele omdat hij op een normale hoogte zit. Evengoed hier in NL natuurlijk 0kg trek gewicht op kenteken, is me te veel moeite om dat om te laten keuren.
Ja dat ook al.DonJunior schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:17:
[...]
Heb je de battery van je sleutel al eens vervangen?
Volgende week ga ik maar eens bellen naar vw dealer.
Handig een trekhaak maar zonder papieren is het illegaal. Stel dat dit door de RDW keuring komt dan vraag ik me af waarom volkswagen niet de moeite heeft genomen om een typekeuring te doen en dit gewoon in de autopapieren heeft laten opnemen. Weet iemand waarom?Jakkie takkie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:03:
[...]
Klopt. Maar ik ga er natuurlijk niet echt een Knaus achter hangen, de meeste ritjes zijn in de buurt. Naar de stort, bouwmarkt dat soort dingen. Deze trekhaak is speciaal voor de ID3 door de TUV gekeurd voor 1500kg dus gewoon veilig om mee te rijden. En met de fietsendrager er op net even wat handiger dan de originele omdat hij op een normale hoogte zit. Evengoed hier in NL natuurlijk 0kg trek gewicht op kenteken, is me te veel moeite om dat om te laten keuren.
Commerciële redenen. Als je dan perse een trekhaak wilt ben je genoodzaakt een ID4 te kopen. Of je zet er een aftermarket trekhaak op die geschikt is voor je doel en laat de combinatie trekhaak+auto keuren bij de TUV, dat is hier dus gebeurd. En ja illegaal, te hard rijden is ook illegaal maar dat doet ook iedereen.Gecko123 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:46:
[...]
Handig een trekhaak maar zonder papieren is het illegaal. Stel dat dit door de RDW keuring komt dan vraag ik me af waarom volkswagen niet de moeite heeft genomen om een typekeuring te doen en dit gewoon in de autopapieren heeft laten opnemen. Weet iemand waarom?
Doe er mee wat je wil, mijn bericht is puur ter info. Voor zover ik heb kunnen nagaan is het de enige trekhaak voor de ID3 die ook echt bedoeld is als trekhaak en als zodanig is ontworpen en getest.BrightSun schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:08:
[...]
Maar dan rijd je toch onverzekerd rond? Ook (of wellicht juist) onderweg naar de stort of bouwmarkt kan een ongeluk gebeuren.
Effe serieus, dit zijn toch geen argumenten.Jakkie takkie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:07:
[...]
Commerciële redenen. Als je dan perse een trekhaak wilt ben je genoodzaakt een ID4 te kopen. Of je zet er een aftermarket trekhaak op die geschikt is voor je doel en laat de combinatie trekhaak+auto keuren bij de TUV, dat is hier dus gebeurd. En ja illegaal, te hard rijden is ook illegaal maar dat doet ook iedereen.
Heb sinds twee week een id5 als een tijdelijke auto. Prima auto en rijdt ok. Niets bijzonders maar ook niet verkeerd. Wat me wel erg tegenvalt is de elektrische auto ervaring. Manmanman. Alsof ik 20 jaar terug de tijd in ben geteleporteerd. De infotainment is 3x niks en tijdens laden laadde die met een whopping 62kW bij een batterij van 41%.
Echt heel teleurstellend voor een auto van 56k. Snap wel dat als dit je eerste elektrische auto ervaring dat je snel weer terug wilt naar een verbrandingsmotor. En dan heb ik het nog niet over het gebrek aan basis dingen als keyless entry, achteruit camera, verstelbare lendensteun, e.d.
Echt heel teleurstellend voor een auto van 56k. Snap wel dat als dit je eerste elektrische auto ervaring dat je snel weer terug wilt naar een verbrandingsmotor. En dan heb ik het nog niet over het gebrek aan basis dingen als keyless entry, achteruit camera, verstelbare lendensteun, e.d.
[ Voor 11% gewijzigd door gebruikershaes op 30-03-2024 20:18 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door gebruikershaes op 30-03-2024 20:18 ]
41% is ook veel te hoog om mee te beginnengebruikershaes schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:15:
Heb sinds twee week een id5 als een tijdelijke auto. Prima auto en rijdt ok. Niets bijzonders maar ook niet verkeerd. Wat me wel erg tegenvalt is de elektrische auto ervaring. Manmanman. Alsof ik 20 jaar terug de tijd in ben geteleporteerd. De infotainment is 3x niks en tijdens laden laadde die met een whopping 62kW bij een batterij van 41%.

Snelladen moet je doen onder de 20%, liefst nog veel lager, 5 of 10% is eigenlijk nog veel beter. Wees vooral niet bang om je gehele accu helemaal leeg te rijden.
Ik ben benieuwd naar de mening van de verzekeraar over dat argument wanneer je een ongeluk zou veroorzaken en zij besluiten niet uit te keren vanwege de aanhanger. Als ik jou was zou ik de trekhaak niet meer gebruiken voor dit soort doeleinden of kijken naar de mogelijkheden tot keuren (en er tot keuring niet meer mee rijden).Jakkie takkie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:07:
[...]
Commerciële redenen. Als je dan perse een trekhaak wilt ben je genoodzaakt een ID4 te kopen. Of je zet er een aftermarket trekhaak op die geschikt is voor je doel en laat de combinatie trekhaak+auto keuren bij de TUV, dat is hier dus gebeurd. En ja illegaal, te hard rijden is ook illegaal maar dat doet ook iedereen.
Ja, ik snap dit wel. Ook dat je maar net moet weten qua laden dat je een hele lage SoC moet hebben om maximaal te kunnen laden.gebruikershaes schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:15:
Hoe vond je het rijden zelf dan? Zag trouwens vandaag een rijtest in het NRC van de nieuwe Passat, die moet ook gewoon 65k kosten tegenwoordig. De prijzen zijn niet meer van wat het vroeger was, vergeet dat niet.
Ja klopt. Ik had alleen wat tijd te doden want ik was te vroeg voor een afspraak dus dacht ik laad alvast nu, dan hoeft het op de terugweg niet meer. Ik kon ook geen laadpunten vinden in de nav? Kan vast wel maar ik kon het niet makkelijk vinden. En om de ergernis af te maken was m’n telefoon oververhit door draadloos laden dus ik kon ook niets op de tel opzoeken. M’n vriendin hield vervolgens haar telefoon voor m’n neus met navigatie naar een Fastned punt. First world problems i know. Maar dat moet niet de bedoeling zijn lijkt me?Autohillenga schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:42:
[...]
41% is ook veel te hoog om mee te beginnen![]()
Snelladen moet je doen onder de 20%, liefst nog veel lager, 5 of 10% is eigenlijk nog veel beter. Wees vooral niet bang om je gehele accu helemaal leeg te rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door gebruikershaes op 30-03-2024 21:58 ]
Ja rijden zelf is dik in orde. Dat kunnen ze bij VW wel. Lekker stil en comfortabel. De auto is ook echt ruim. M’n dochter van 4 kon rechtop staan achterin tussen de stoelen en de bank. Het is dus zeker niet allemaal negatief, maar had een soepelere ervaring verwacht.KaiseRRuby schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:37:
[...]
Ja, ik snap dit wel. Ook dat je maar net moet weten qua laden dat je een hele lage SoC moet hebben om maximaal te kunnen laden.
Hoe vond je het rijden zelf dan? Zag trouwens vandaag een rijtest in het NRC van de nieuwe Passat, die moet ook gewoon 65k kosten tegenwoordig. De prijzen zijn niet meer van wat het vroeger was, vergeet dat niet.
Lane assist wel vaak ruzie mee en ook dat die constant m’n snelheid van de ACC verlaagde omdat die een bord had gedetecteerd. Kan je vast uit zetten. Maar ja het zijn opties die het rijden makkelijker moeten maken niet vervelender.
En de prijzen, sjaa. Ik weet niet hoe ze het gaan rechtvaardigen dat een Passat 65k moet kosten. Ik snap dat de prijzen hoger zijn dan een paar jaar terug, maar ik gok dat je voor 65k best wat moois kunt uitzoeken bij de concurrenten.
[ Voor 8% gewijzigd door gebruikershaes op 30-03-2024 21:56 ]
Lane Assist werkt sowieso niet fijn, je kan beter Traffic Assist gebruiken als dat er op zit, geeft een veel betere ervaring. Ik gebruik het eigenlijk altijd! Aanpassen van de snelheid op basis van de verkeersborden kan je zoals je zegt uitzetten. Was ook een van de eerste dingen die ik deed toen ik mijn ID4 in ontvangst nam! Onzinnige functie die niet alleen op VW’s voorkomt.gebruikershaes schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:53:
[...]
…
Lane assist wel vaak ruzie mee en ook dat die constant m’n snelheid van de ACC verlaagde omdat die een bord had gedetecteerd. Kan je vast uit zetten. Maar ja het zijn opties die het rijden makkelijker moeten maken niet vervelender.
…
Passat 2024 vanaf 47k: https://www.autoweek.nl/nieuwe-autos/volkswagen/passat/KaiseRRuby schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:37:
[...]
.. Zag trouwens vandaag een rijtest in het NRC van de nieuwe Passat, die moet ook gewoon 65k kosten tegenwoordig. De prijzen zijn niet meer van wat het vroeger was, vergeet dat niet.
Je kan hem vast volhangen met opties tot 65k..
[ Voor 7% gewijzigd door DonJunior op 31-03-2024 09:24 ]
*sowieso
Dus jij hebt gewoon een karige huurauto gekregen.? Dat is met de Golf bijvoorbeeld niet heel anders. Als je een instap (huur) Golf hebt zonder opties is dat een totaal andere ervaring dan een goed aangeklede Golf Highline (ter illustratie) zo is dat ook met een EV en mogelijk dus ook de ID5 in dit geval.gebruikershaes schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:15:
Ik ben de laatste die de ID series goed praat (vraag maar aan @KaiseRRuby
*sowieso
Volgens mij is rijbaan assistent of hoe je het noemt vanaf dit jaar verplicht.jacox schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:53:
[...]
Lane Assist werkt sowieso niet fijn, je kan beter Traffic Assist gebruiken als dat er op zit, geeft een veel betere ervaring. Ik gebruik het eigenlijk altijd! Aanpassen van de snelheid op basis van de verkeersborden kan je zoals je zegt uitzetten. Was ook een van de eerste dingen die ik deed toen ik mijn ID4 in ontvangst nam! Onzinnige functie die niet alleen op VW’s voorkomt.
Als je meer je richtingaanwijzer gebruikt heb je er geen last van
Ja ok, maar een auto van 56k moet toch niet kaal en karig zijn? En ja veel van de irritaties zijn media systeem gerelateerd, maar staan niet compleet los van de EV ervaring.DonJunior schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:24:
[...]
Dus jij hebt gewoon een karige huurauto gekregen.? Dat is met de Golf bijvoorbeeld niet heel anders. Als je een instap (huur) Golf hebt zonder opties is dat een totaal andere ervaring dan een goed aangeklede Golf Highline (ter illustratie) zo is dat ook met een EV en mogelijk dus ook de ID5 in dit geval.
Ik ben de laatste die de ID series goed praat (vraag maar aan @KaiseRRuby) maar om nou slecht voorbereid te gaan laden en dan te mopperen dat de snelheid niet hoog genoeg was vind ik wat kort door de bocht om meteen de hele EV ervaring af te schrijven. De meeste issues die je hebt ondervonden zijn Mediasysteem gerelateerd en staan compleet los van 'de EV ervaring' lijkt me.
Voorbeeld: ik wil de dichtstbijzijnde snellader vinden. Lijkt me een heel basic functie voor een EV. Maar VW zegt, naaaah hier heb je alle laders in een straal van paar honderd meter. En je mag ook niet uitzoomen op de kaart om meer te zien. Als je op zoeken klikt mag je ze ook niet zien, maar wat je wel mag doen in je favoriete laders toevoegen, waarvan je niet weet waar ze zitten. Is toch compleet ruk? En ik ben een persoon van 40 die dit soort systemen maakt en ontwerpt. Dit moet voor mij te doen zijn. Wat als je iemand van 60+ de auto mee geeft? Die wil dit toch nooit meer?
Ik kom van een model 3 en ja daar zijn ook genoeg dingen op aan te merken, maar de EV ervaring is subliem. Laden, rijden, plannen is precies zoals je verwacht. Laadt met 150kW bij een halfvolle batterij en 250kW bij een lege batterij. En je hebt een volledig aangeklede auto voor onder de 45k.
Je ziet ook dat nu subsidies wegvallen, de EV verkopen ook stagneren. Begrijpelijk want je betaalt veel meer tov een traditionele auto en je krijgt er gratis frustraties bij.
Terwijl, als je een paar jaar tesla hebt gereden je niet meer anders wil. Het zijn een van de meest merktouwe rijders.
150kw bij halfvolle accu is wat overdreven, maar rest van je punten ben ik met je eens. Ik zit nu bijna 5 jaar in een model 3 LR, en dit is kwa EV gewoon een ongekend goede ervaring. Ik zou als musk die richting aanwijzer stokken niet zou hebben weg gehaald (en er goede regensensors geplaatst zouden zijn) blind zo weer een M3 nemen. Die highland is op de 2 genoemde punten na, ongekend veel beter geworden (en de oude was al gewoon beter dan menig EV wat nu uitkomt).gebruikershaes schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:32:
[...]
Ja ok, maar een auto van 56k moet toch niet kaal en karig zijn? En ja veel van de irritaties zijn media systeem gerelateerd, maar staan niet compleet los van de EV ervaring.
Voorbeeld: ik wil de dichtstbijzijnde snellader vinden. Lijkt me een heel basic functie voor een EV. Maar VW zegt, naaaah hier heb je alle laders in een straal van paar honderd meter. En je mag ook niet uitzoomen op de kaart om meer te zien. Als je op zoeken klikt mag je ze ook niet zien, maar wat je wel mag doen in je favoriete laders toevoegen, waarvan je niet weet waar ze zitten. Is toch compleet ruk? En ik ben een persoon van 40 die dit soort systemen maakt en ontwerpt. Dit moet voor mij te doen zijn. Wat als je iemand van 60+ de auto mee geeft? Die wil dit toch nooit meer?
Ik kom van een model 3 en ja daar zijn ook genoeg dingen op aan te merken, maar de EV ervaring is subliem. Laden, rijden, plannen is precies zoals je verwacht. Laadt met 150kW bij een halfvolle batterij en 250kW bij een lege batterij. En je hebt een volledig aangeklede auto voor onder de 45k.
Je ziet ook dat nu subsidies wegvallen, de EV verkopen ook stagneren. Begrijpelijk want je betaalt veel meer tov een traditionele auto en je krijgt er gratis frustraties bij.
Terwijl, als je een paar jaar tesla hebt gereden je niet meer anders wil. Het zijn een van de meest merktouwe rijders.
De ID7 is voor mij de enige serieuze optie in de ID reeks. Eigenlijke alle andere modellen hoor ik alleen maar ellende over van collega's (en op fora), en geen van hen zou als ze nu weer moeten kiezen een ID3, 4 of 5 nemen.
De ID7 schijnt op veel vlakken wel echt goed te zijn (volledig nieuwe software). We gaan het zien, over 1,5 week heb ik een proefrit. Daarna gaat het voor mij wikken en wegen worden of ik het de extra bijtelling van de ID7 waard vind tov een M3 (waar ik dan tegen die tijd maar aftermarket knipperlicht stokken in laat zetten).
Ja eens. Had zelf de highland in bestelling staan, maar ook afgehaakt vanwege de ruitenwissers en gebrek aan parkeersensoren. Dacht eerst ff kijken bij de concurrentie. De richtingaanwijzers kon ik wel aan wennen. De ruitenwissers bij de VW werken overigens goed, maar erg lawaaierig viel me op.anti elppa schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:40:
[...]
150kw bij halfvolle accu is wat overdreven, maar rest van je punten ben ik met je eens. Ik zit nu bijna 5 jaar in een model 3 LR, en dit is kwa EV gewoon een ongekend goede ervaring. Ik zou als musk die richting aanwijzer stokken niet zou hebben weg gehaald (en er goede regensensors geplaatst zouden zijn) blind zo weer een M3 nemen. Die highland is op de 2 genoemde punten na, ongekend veel beter geworden (en de oude was al gewoon beter dan menig EV wat nu uitkomt).
De ID7 is voor mij de enige serieuze optie in de ID reeks. Eigenlijke alle andere modellen hoor ik alleen maar ellende over van collega's (en op fora), en geen van hen zou als ze nu weer moeten kiezen een ID3, 4 of 5 meer nemen.
De ID7 schijnt op veel vlakken wel echt goed te zijn (volledig nieuwe software). We gaan het zien, over 1,5 week heb ik een proefrit. Daarna gaat het voor mij wikken en wegen worden of ik het de extra bijtelling van de ID7 waard vind tov een M3 (waar ik dan tegen die tijd maar aftermarket knipperlicht stokken in laat zetten).
Ik ben benieuwd wat de ID7 brengt. Ziet er veelbelovend uit. Wel weer prijzig dus hopelijk kunnen ze dat rechtvaardigen.
wat heb jij dan nu op je shortlist staan als ik vragen mag? Ook de ID7 dus? en wat nog meer?gebruikershaes schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:49:
[...]
Ja eens. Had zelf de highland in bestelling staan, maar ook afgehaakt vanwege de ruitenwissers en gebrek aan parkeersensoren. Dacht eerst ff kijken bij de concurrentie. De richtingaanwijzers kon ik wel aan wennen. De ruitenwissers bij de VW werken overigens goed, maar erg lawaaierig viel me op.
Ik ben benieuwd wat de ID7 brengt. Ziet er veelbelovend uit. Wel weer prijzig dus hopelijk kunnen ze dat rechtvaardigen.
Eerlijk gezegd nog geen idee. VAG valt voorlopig af, met uitzondering van de ID7. Mercedes is het ook nog niet als EV en BMW nogal aan de prijs als je de auto een beetje aankleedt.anti elppa schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:37:
[...]
wat heb jij dan nu op je shortlist staan als ik vragen mag? Ook de ID7 dus? en wat nog meer?
De Chinese modellen trekken me ook niet echt. Meestal vind ik ze niet mooi. Behalve de Zeekr of miss Xpeng, maar heb nog geen een serieus overwogen.
Polestar 2 past binnen m’n budget, maar die vind ik te krap van binnen.
Ik had hoop wat Fisker betreft. Die leek wel te voldoen qua features, design, techniek en prijs. Maar de software schijnt nogal een drama te zijn en ze lijken alweer failliet te gaan.
Verder heb ik een vermoeden dat vernieuwde Y er aan zit te komen dus wellicht daar op wachten.
Of miss koop ik zelf een PHEV oid en neem ik autovergoeding van werk.
Ik hoor voor het eerst dat een rijbaan assistent verplicht is maar zou zomaar kunnen. Lane Assist houdt je auto wel in de rijbaan maar zwenkt van links naar rechts op de rijbaan zelf en vind ik uitermate irritant. Traffic Assist houdt je auto gewoon op het midden van de rijbaan, rijdt vele malen relaxter.niki_lauda schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:02:
[...]
Volgens mij is rijbaan assistent of hoe je het noemt vanaf dit jaar verplicht.
Als je meer je richtingaanwijzer gebruikt heb je er geen last van
Richtingaanwijzer gebruik ik bijna niet meer, ik blijft met traffic assist gewoon hangen achter degene voor me. Alleen als die te langzaam rijdt dan haal ik in, met richtingaanwijzer want dan haalt mijn ID.4 zelf in, hoef ik niets voor te doen. Ben als het ware passagier in mijn eigen auto😄
Maar goed bovengenoemde optie zijn erg leuk ( en voor mij een must) maar ik begrijp dat je een vrij karige ID.5 als leenauto hebt gekregen en verwacht niet dat die pakketten op dat exemplaar zitten.
Hoe weet ik of dat er op zit? Als ik op de mode button klik links op het stuur dan zie ik twee icoontjes verschijnen. De linker is geselecteerd, maar ik kan voor geen mogelijkheid de andere selecteren. Heb alle knopjes al ingedrukt.jacox schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:11:
[...]
Ik hoor voor het eerst dat een rijbaan assistent verplicht is maar zou zomaar kunnen. Lane Assist houdt je auto wel in de rijbaan maar zwenkt van links naar rechts op de rijbaan zelf en vind ik uitermate irritant. Traffic Assist houdt je auto gewoon op het midden van de rijbaan, rijdt vele malen relaxter.
Richtingaanwijzer gebruik ik bijna niet meer, ik blijft met traffic assist gewoon hangen achter degene voor me. Alleen als die te langzaam rijdt dan haal ik in, met richtingaanwijzer want dan haalt mijn ID.4 zelf in, hoef ik niets voor te doen. Ben als het ware passagier in mijn eigen auto😄
Maar goed bovengenoemde optie zijn erg leuk ( en voor mij een must) maar ik begrijp dat je een vrij karige ID.5 als leenauto hebt gekregen en verwacht niet dat die pakketten op dat exemplaar zitten.
https://www.fercam.com/en...ty-in-europe--2-2390.htmljacox schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:11:
[...]
Ik hoor voor het eerst dat een rijbaan assistent verplicht is maar zou zomaar kunnen. Lane Assist houdt je auto wel in de rijbaan maar zwenkt van links naar rechts op de rijbaan zelf en vind ik uitermate irritant. Traffic Assist houdt je auto gewoon op het midden van de rijbaan, rijdt vele malen relaxter.
Er is zelfs meer verplicht
Collega van me heeft een Zeekr. Wat een toffe auto om te zien en is echt een apparaat om te rijden. Rete snel ook. Maar software matig niets dan gedoe met die auto. Hij heeft er echt wel spijt van. Ook al een paar keer langs de weg gestaan vanwege storing electrische aandrijflijn.
Not my cup of tea..
*sowieso
Mijn ID.3 1st plus is anders prima en heb geen behoefte deze te vervangen op korte termijn. Prive gekocht zelfs. Als je lang genoeg een auto rijdt is er altijd wel iets dat je irriteert. Het zou bv fijn zijn als m'n AA sneller zou starten (doet er veel langer over dan met de telefoon van m'n vrouw) maar of dat nou echt auto-afkraakwaardig is? Lijkt me niet.anti elppa schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:40:
[...]
150kw bij halfvolle accu is wat overdreven, maar rest van je punten ben ik met je eens. Ik zit nu bijna 5 jaar in een model 3 LR, en dit is kwa EV gewoon een ongekend goede ervaring. Ik zou als musk die richting aanwijzer stokken niet zou hebben weg gehaald (en er goede regensensors geplaatst zouden zijn) blind zo weer een M3 nemen. Die highland is op de 2 genoemde punten na, ongekend veel beter geworden (en de oude was al gewoon beter dan menig EV wat nu uitkomt).
De ID7 is voor mij de enige serieuze optie in de ID reeks. Eigenlijke alle andere modellen hoor ik alleen maar ellende over van collega's (en op fora), en geen van hen zou als ze nu weer moeten kiezen een ID3, 4 of 5 nemen.
Snap jouw gedachten. Besef wel dat de vernieuwde D.4 en 5 nu met dezelfde software en infotainment komen als de ID.7, en ook met de nieuwe aandrijflijn (vanaf de Pro modellen). Net als de nu nog niet te bestellen maar wel aangekondigde ID.3 GTX.anti elppa schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:40:
[...]
...
...
dat zal dan (zonder de ID7 gereden te hebben) wel een mooie sprong voorwaarts zijn.MJMaverick schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:06:
[...]
Snap jouw gedachten. Besef wel dat de vernieuwde D.4 en 5 nu met dezelfde software en infotainment komen als de ID.7, en ook met de nieuwe aandrijflijn (vanaf de Pro modellen). Net als de nu nog niet te bestellen maar wel aangekondigde ID.3 GTX.
Voor mij maakt het verder niet uit, ik wil geen hoge auto. Dus de ID4, en 5 vallen direct af. De 3 is veel te klein en materiaal gebruik is gewoon niet VW waardig. Ik loop met een grote boog om alles wat maar op SUV lijkt heen. Daarom vallen heel veel EV modellen al direct af. Dit is dan nog afgezien van het grotere verbruik van dat soort modellen.
Idem, wat betreft suv’s. 2 weken geleden de ID 7 besteld - pro business. Ben erg benieuwd, maar stiekem het gevoel dat als je je over alle subjectieve merkgevoelens heen zet, het absolute winnaar is.anti elppa schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:26:
[...]
dat zal dan (zonder de ID7 gereden te hebben) wel een mooie sprong voorwaarts zijn.
Voor mij maakt het verder niet uit, ik wil geen hoge auto. Dus de ID4, en 5 vallen direct af. De 3 is veel te klein en materiaal gebruik is gewoon niet VW waardig. Ik loop met een grote boog om alles wat maar op SUV lijkt heen. Daarom vallen heel veel EV modellen al direct af. Dit is dan nog afgezien van het grotere verbruik van dat soort modellen.
Ik zag de ID.7 laatst bij de dealer staan toen ik m'n zomerbanden ging ophalen. Ik hou wel van dit soort auto's
. Stuk mooier dan de ID.4/5 wmb en een mooie upgrade over mn ID.3.
Als we dat nodig zouden hebben, tenminste. Vooralsnog kopen we helemaal geen nieuwe auto
.
Als we dat nodig zouden hebben, tenminste. Vooralsnog kopen we helemaal geen nieuwe auto
van harte met je bestelling!! Wanneer word hij verwacht? en is het de tourer?ChrisRobinson schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:09:
[...]
Idem, wat betreft suv’s. 2 weken geleden de ID 7 besteld - pro business. Ben erg benieuwd, maar stiekem het gevoel dat als je je over alle subjectieve merkgevoelens heen zet, het absolute winnaar is.
Idem. Dat gezegd zijnde, de ID.7 is best nog wel een hoge auto. Ik vind de lijnen van bijv. een Mercedes EQE mooier, en die is ook enkele centimeter minder hoog. Maar prijs-kwaliteit is de ID.7 een veel betere deal volgens mij. Daarom heb ik hem besteld, puur op basis van de pers-reviews, meteen toen hij bestelbaar werd. Ik rij er nu twee maanden in, en ik ben er nog steeds heel tevreden van.ChrisRobinson schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:09:
[...]
Idem, wat betreft suv’s. 2 weken geleden de ID 7 besteld - pro business. Ben erg benieuwd, maar stiekem het gevoel dat als je je over alle subjectieve merkgevoelens heen zet, het absolute winnaar is.
P.S. de BMW modellen (i4/i5) vind ik dan weer minder mooi, maar dat is wellicht omdat ze de verhoudingen van de ICE aanhouden: langere snuit, en dus minder bruikbare binnenruimte voor dezelfde lengte. De ID.7 heeft een snuit die even lang is als de snuit van een Golf 7, merkelijk korter dan de snuit van een Passat, en echt veel korter dan die van een BMW 3 of 5. Maar wel (veel) hoger.
Dank! Ben voor de sedan gegaan, enkel omdat ik die mooier vind. De verwachte levering is in juli ‘24.anti elppa schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:44:
[...]
van harte met je bestelling!! Wanneer word hij verwacht? en is het de tourer?
Ja dat volg ik wel, had precies dezelfde twijfel. Auto heeft ook minimaal die 20 inch wielen nodig - terwijl me dat anders nooit veel boeit.bdbfz schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:51:
[...]
Idem. Dat gezegd zijnde, de ID.7 is best nog wel een hoge auto. Ik vind de lijnen van bijv. een Mercedes EQE mooier, en die is ook enkele centimeter minder hoog. Maar prijs-kwaliteit is de ID.7 een veel betere deal volgens mij. Daarom heb ik hem besteld, puur op basis van de pers-reviews, meteen toen hij bestelbaar werd. Ik rij er nu twee maanden in, en ik ben er nog steeds heel tevreden van.
P.S. de BMW modellen (i4/i5) vind ik dan weer minder mooi, maar dat is wellicht omdat ze de verhoudingen van de ICE aanhouden: langere snuit, en dus minder bruikbare binnenruimte voor dezelfde lengte. De ID.7 heeft een snuit die even lang is als de snuit van een Golf 7, merkelijk korter dan de snuit van een Passat, en echt veel korter dan die van een BMW 3 of 5. Maar wel (veel) hoger.
Mooi te horen dat ie bevalt!
Volg de gedachtengang zeker, en ben het ook eens met de argumenten. Tesla is echt een bedrijf wat een auto heeft gebouwd rondom een ervaring. VW en heel veel oude fabrikanten zijn sterk achtergebleven en proberen nu bij te komen, hopelijk lukt dat een beetje want ik vind het wel mooie merken.
Toen ik anderhalf jaar geleden een auto ging bestellen was de Model Y nog een klap duurder dan nu. Dan zit je qua prijsrange al te vergelijken met een ID.5 (GTX in mijn geval). Plus de autopilot van Tesla had toen nog heel veel van die phantom brakes, de ruitenwissers bevielen me niet en het allergrootste nadeel, praktisch iedere IT vertegenwoordiger rijdt in zo'n ding. Maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk, voor mij de reden om hem niet te kiezen.
Het punt van het snelladen is ook voor mij niet relevant. Het maakt mij echt niks uit of ik nou in 20 of in 25 minuten weer verder kan. Sterker nog, die tijden zijn ook vaak niet van toepassing voor mijn rijtripjes. Dan moet ik nog even 40km laden voor ik weer thuis ben of op een plek waar ik kan laden, dan maakt 4 of 5 minuten mij ook niets uit.
Had ook wel liever gehad dat de software wat beter was maar als je vrijwel alles met ABRP en een dongel doet is het ook al weer gefixt. Oplossing die niet nodig zou moeten zijn in zo'n auto, dat geef ik toe. Ook al beweert iedereen dat software versie 4.0 niet komt naar onze modellen, ik blijf hoop houden op een tussenversie die in ieder geval het navigeren etc iets gaat verbeteren. Dan hoef je geen houtje touwtje oplossing te kiezen. Maar grote kans dat ik dan alsnog via Google Maps navigeer of via een andere routeplanner, simpelweg omdat ik AA of CarPlay te fijn vind om te gebruiken.
Mijn allergrootste minpunt van de auto vind ik de weerspiegeling van het dashboard in de voorruit. Wat is dat vervelend zeg. En wat ik het fijnste vind, zijn de stoelen. Met de ID5 heb je dus die zij armsteunen, voor mij een heel grote reden om deze auto te kopen. Zo zie je maar, keuzes zijn zo persoonlijk. En dat is maar goed ook, anders zag je alleen maar witte M3 of Model Y's en daar werd het ook niet veel kleurrijker van.
Toen ik anderhalf jaar geleden een auto ging bestellen was de Model Y nog een klap duurder dan nu. Dan zit je qua prijsrange al te vergelijken met een ID.5 (GTX in mijn geval). Plus de autopilot van Tesla had toen nog heel veel van die phantom brakes, de ruitenwissers bevielen me niet en het allergrootste nadeel, praktisch iedere IT vertegenwoordiger rijdt in zo'n ding. Maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk, voor mij de reden om hem niet te kiezen.
Het punt van het snelladen is ook voor mij niet relevant. Het maakt mij echt niks uit of ik nou in 20 of in 25 minuten weer verder kan. Sterker nog, die tijden zijn ook vaak niet van toepassing voor mijn rijtripjes. Dan moet ik nog even 40km laden voor ik weer thuis ben of op een plek waar ik kan laden, dan maakt 4 of 5 minuten mij ook niets uit.
Had ook wel liever gehad dat de software wat beter was maar als je vrijwel alles met ABRP en een dongel doet is het ook al weer gefixt. Oplossing die niet nodig zou moeten zijn in zo'n auto, dat geef ik toe. Ook al beweert iedereen dat software versie 4.0 niet komt naar onze modellen, ik blijf hoop houden op een tussenversie die in ieder geval het navigeren etc iets gaat verbeteren. Dan hoef je geen houtje touwtje oplossing te kiezen. Maar grote kans dat ik dan alsnog via Google Maps navigeer of via een andere routeplanner, simpelweg omdat ik AA of CarPlay te fijn vind om te gebruiken.
Mijn allergrootste minpunt van de auto vind ik de weerspiegeling van het dashboard in de voorruit. Wat is dat vervelend zeg. En wat ik het fijnste vind, zijn de stoelen. Met de ID5 heb je dus die zij armsteunen, voor mij een heel grote reden om deze auto te kopen. Zo zie je maar, keuzes zijn zo persoonlijk. En dat is maar goed ook, anders zag je alleen maar witte M3 of Model Y's en daar werd het ook niet veel kleurrijker van.
:strip_exif()/f/image/VSUICttbgCv8LH6XXGiywoer.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik rij dus ook de ID.5, maar heb nog niet echt lange ritten gedaan. Tot nu toe steeds de ingebouwde navi gebruikt, want die werkt, vooralsnog, prima.
Nu ben ik een trip aan het plannen naar Frankrijk. Volgens ABRP kom ik waar ik moet zijn met 3 laadstops. Nu heeft mijn ID.5 geen warmtepomp en volgens mij zit er ook geen batterij-verwarming in voor het laden, dus de ingebouwde navigatie heeft dan niet per sé heel veel meerwaarde?
Ik kan natuurlijk wel Google Maps gebruiken, maar dan zal ik van laadstop naar laadstop moeten plannen, denk ik, omdat Google Maps geen "benul" heeft van de status van de accu e.d.?
Nu ben ik een trip aan het plannen naar Frankrijk. Volgens ABRP kom ik waar ik moet zijn met 3 laadstops. Nu heeft mijn ID.5 geen warmtepomp en volgens mij zit er ook geen batterij-verwarming in voor het laden, dus de ingebouwde navigatie heeft dan niet per sé heel veel meerwaarde?
Ik kan natuurlijk wel Google Maps gebruiken, maar dan zal ik van laadstop naar laadstop moeten plannen, denk ik, omdat Google Maps geen "benul" heeft van de status van de accu e.d.?
Hier ook een ID.5 rijder. Een demo model (GTX) in 'kings red' met nog geen 6k op de teller gekocht. Met warmtepomp, maar verder niet super veel opties. Auto is van zichzelf aardig compleet vindt ik. Het enige wat mij opviel is dat ik geen achteruitrijdcamera heb en geen keyless entry. Ik mis die allebei niet heel erg.
Afgelopen vrijdag een wat langere rit van ongeveer 100 kilometer enkele reis over binnenwegen en 20 minuten snelweg waarbij het verbruik bleef steken op 16.4kwh/100km wat gewoon erg goed is. Auto staat op nieuwe Quatrac's. Ik rijd de auto wel op eco stand, maar vooral omdat ik anders de gasresponse veel te agressief vindt en omdat ik die prijzige banden ook graag een poosje mee wil laten gaan.
Verder een geweldige gezinsauto, de kofferbak is ruimer dan de A4 Avant die ik hiervoor had alleen ongeveer 10cm korter. Ik heb de rubber kofferbakmat uit de Audi in de bak gelegd en dan heb ik aan de zijkanten nog iets ruimte over. Van buiten lijkt de auto niet zo groot, totdat hij naast een andere auto staat. De Renault Captur van mijn vrouw (toch ook een heel behoorlijke auto) lijkt er gewoon klein bij. Van binnen een zee van ruimte en een lekker clean dashboard.
Over een paar weken is het plan om er mee naar Denemarken te rijden, en deze zomer nogmaals. Ik ben heel benieuwd hoe dat bevalt. Qua range houdt de auto het sowieso langer vol dan mijn maag en blaas, dus ik maak me niet druk om die paar laadstops.
Laden doe ik voorlopig even aan 10A Schuko thuis en ik kan laden op het werk.
Afgelopen vrijdag een wat langere rit van ongeveer 100 kilometer enkele reis over binnenwegen en 20 minuten snelweg waarbij het verbruik bleef steken op 16.4kwh/100km wat gewoon erg goed is. Auto staat op nieuwe Quatrac's. Ik rijd de auto wel op eco stand, maar vooral omdat ik anders de gasresponse veel te agressief vindt en omdat ik die prijzige banden ook graag een poosje mee wil laten gaan.
Verder een geweldige gezinsauto, de kofferbak is ruimer dan de A4 Avant die ik hiervoor had alleen ongeveer 10cm korter. Ik heb de rubber kofferbakmat uit de Audi in de bak gelegd en dan heb ik aan de zijkanten nog iets ruimte over. Van buiten lijkt de auto niet zo groot, totdat hij naast een andere auto staat. De Renault Captur van mijn vrouw (toch ook een heel behoorlijke auto) lijkt er gewoon klein bij. Van binnen een zee van ruimte en een lekker clean dashboard.
Over een paar weken is het plan om er mee naar Denemarken te rijden, en deze zomer nogmaals. Ik ben heel benieuwd hoe dat bevalt. Qua range houdt de auto het sowieso langer vol dan mijn maag en blaas, dus ik maak me niet druk om die paar laadstops.
Laden doe ik voorlopig even aan 10A Schuko thuis en ik kan laden op het werk.
Leuk dat je trekhaak voldoet maar de trekhaak/ID3 combinatie voldoet niet en je bent dus gewoon illegaal op de weg. Ja dan kan je zeggen wat is de kans dat je een aanrijding krijgt. Doet niets af aan dat het zeer onverstandig is om het alsnog te doen.Jakkie takkie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:07:
[...]
Los van het feit of het mag of niet, er moet wel degelijk een oorzakelijk verband tussen fout en schade zijn. Je kan bv. niet zeggen; ik moest voorrang geven maar jij bent in fout want je trekhaak is niet verzekerd.AMARONE schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:49:
[...]
Leuk dat je trekhaak voldoet maar de trekhaak/ID3 combinatie voldoet niet en je bent dus gewoon illegaal op de weg. Ja dan kan je zeggen wat is de kans dat je een aanrijding krijgt. Doet niets af aan dat het zeer onverstandig is om het alsnog te doen.
Wij zouden als eerste EV, en ter vervanging van een benzine uit 2007 die op z'n laatste loodjes loopt, een tweedehandse ID.3 willen aankopen met lage kilometerstand.
Nu viel m'n oog op een exemplaar zo'n 250 km van waar ik woon, in het uiterste zuidoosten van België. De wagen staat uiterst competitief geprijsd, maar ik heb de voorbije 3 weken nog enkele exemplaren zien verschijnen voor die prijs dus het is niet heel vreemd.
Nu vroeg ik me af, aangezien het voor ons wel de moeite moet zijn om zo ver te rijden voor een proefrit, of er met de ID3 veel geprutst kan worden op vlak van kilometerstand en dergelijke?
Nu viel m'n oog op een exemplaar zo'n 250 km van waar ik woon, in het uiterste zuidoosten van België. De wagen staat uiterst competitief geprijsd, maar ik heb de voorbije 3 weken nog enkele exemplaren zien verschijnen voor die prijs dus het is niet heel vreemd.
Nu vroeg ik me af, aangezien het voor ons wel de moeite moet zijn om zo ver te rijden voor een proefrit, of er met de ID3 veel geprutst kan worden op vlak van kilometerstand en dergelijke?
Dat lijkt mij sterk.RobinDH1 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:21:
Wij zouden als eerste EV, en ter vervanging van een benzine uit 2007 die op z'n laatste loodjes loopt, een tweedehandse ID.3 willen aankopen met lage kilometerstand.
Als je gaat rijden, kijk dan ook naar de softwareversie. Ik zou eisen dat hij geleverd word met softwareversie 3.2.
Naast zoals @KaiseRRuby opmerkt minimaal software 3.2 is eventueel een accu degradatie test de moeite waard. De eerste ID.X's zijn uit 2020, de garantie op de HV accu loopt daarom tot 2028 (of 160.000 km). Iets om rekening mee te houden als je de auto lang(er) wilt rijden.RobinDH1 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:21:
1 cm = 10 mm = 10000 µm
offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 03-04-2024 16:41 ]
Top. Had al wat gevonden over een eventuele module die de instrumentatiecluster om de tuin zou kunnen leiden maar dat dit niet heel simpel is. Dankjewel voor de goede raad!KaiseRRuby schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:30:
[...]
Dat lijkt mij sterk.
Als je gaat rijden, kijk dan ook naar de softwareversie. Ik zou eisen dat hij geleverd word met softwareversie 3.2.
Kan ik de verkoper vragen zo een accu degradatietest te doen of kan ik dit eventueel zelf doen met een simpele OBD lezer en een appje? De auto in kwestie is van 11/2021, de softwareversie zoals inderdaad eerder aangewezen zal zeker nagekeken worden maar ik denk dat de zogenaamde hardwarematige kinderziektes er tegen dan wel uit zullen geweest zijn?pietermx schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:35:
[...]
Naast zoals @KaiseRRuby opmerkt minimaal software 3.2 is eventueel een accu degradatie test de moeite waard. De eerste ID.X's zijn uit 2020, de garantie op de HV accu loopt daarom tot 2028 (of 160.000 km). Iets om rekening mee te houden als je de auto lang(er) wilt rijden.
[ Voor 46% gewijzigd door RobinDH1 op 02-04-2024 22:01 ]
Dat is een bijzonder gevaarlijke aanname, kan ik je uit ervaring vertellen.... maar ik denk dat de zogenaamde hardwarematige kinderziektes er tegen dan wel uit zullen geweest zijn?
Ik rijd nu al sinds 2021 met een ID.3 (12/2020) en krijg met regelmaat nog hardwarematige problemen.
VW heeft amper tijd om dit op te lossen want ze zitten ram vol met werk.
Wellicht ook wel fijn om bij je lokale VW specialist/dealer/garage even te kijken hoe ze in de agenda zitten.
Kan zomaar zijn dat je met een storing van de auto pas over 3 maanden aan de beurt bent want de HoogVoltage specialist is dan pas beschikbaar (ja die opmerking heb ik letterlijk gehad)
Ook de software wordt niet meer geupdate naar de huidige 4+ versie dus het is wat het is. Dat hoeft zeker geen probleem te zijn, begrijp me niet verkeerd. Maar ga dus wel even kijken (bij een lokale ID.3 leverancier, of je dit bevalt of niet)
Persoonlijk (nogmaals eigen mening) wil ik mensen juist behoeden voor het prive aankopen van een eerste generatie ID.3. Zeker als ze zo goedkoop lijken als ze zijn (je weet wat ze zeggen, goedkoop is vaak duurkoop)
Latere modellen zijn echt wel stukken beter en ik zou zo voor een ID.3 facelift, of ID.7 gaan. Maar de ID.3 1st edities en de Business varianten zou ik (maar dat is echt op basis van persoonlijke ervaring) met een grote boog omheen lopen.
*sowieso
Wat voor soort problemen zijn dat? Bedoel je kapotte cellen? Er zijn een aantal terugroepacties geweest rondom het HV gedeelte begreep ik, maar dat zal zich toch niet met regelmaat herhalen?DonJunior schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:05:
Ik rijd nu al sinds 2021 met een ID.3 (12/2020) en krijg met regelmaat nog hardwarematige problemen.
Hardware is natuurlijk niet alleen de accu. De 12V heb ik 2x gehad. De Hoogvoltage accu heb ik nog niet gehad. (vonden ze nog niet nodig)AlphaRomeo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:26:
[...]
Wat voor soort problemen zijn dat? Bedoel je kapotte cellen? Er zijn een aantal terugroepacties geweest rondom het HV gedeelte begreep ik, maar dat zal zich toch niet met regelmaat herhalen?
Verder heb ik lopende issues met het stuur (knoppen), mediasysteem (hardware matige ghost touches)
Overigens ook de tip om de draagarmen te controleren, met name de stabilisatorstang van de eerste generatie ID.3 wil nog wel eens breken.
*sowieso
Even naar de garage dan, want sinds 2022 is een achteruitrijcamera verplicht. Dus als jij niks ziet, dan is het een defect.AlphaRomeo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:08:
Hier ook een ID.5 rijder. Een demo model (GTX) in 'kings red' met nog geen 6k op de teller gekocht. Met warmtepomp, maar verder niet super veel opties. Auto is van zichzelf aardig compleet vindt ik. Het enige wat mij opviel is dat ik geen achteruitrijdcamera heb en geen keyless entry. Ik mis die allebei niet heel erg.
In zo'n geval worden er twee bekeuringen uitgschreven:Cloclo100 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:17:
[...]
Los van het feit of het mag of niet, er moet wel degelijk een oorzakelijk verband tussen fout en schade zijn. Je kan bv. niet zeggen; ik moest voorrang geven maar jij bent in fout want je trekhaak is niet verzekerd.
- een voor jou omdat je geen voorrang gaf
- een voor de andere partij, want hij rijdt onverzekerd rond.
En mocht de schuld bij de onverzekerde gelegd worden, zal hij de schade vanuit z'n bankrekening zelf moeten betalten.
Ik gebruik meestal waze en maps, en heb ook geen dongle voor mijn ID5. Ik rij gewoon door totdat ik de batterij rond de 30% komt, dan kijk ik even welke laadpalen er liggen naast mijn route (of in de buurt van). Apps die ik dan bekijk zijn de shell recharge, chargemap, chargefinder, fastned enz.Ben.Hahlen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:55:
Ik rij dus ook de ID.5, maar heb nog niet echt lange ritten gedaan. Tot nu toe steeds de ingebouwde navi gebruikt, want die werkt, vooralsnog, prima.
Dat is interessant, heb je daar een bron voor? Mijn auto heeft zijn eerste registratie in September 2022, dus als dat sinds 2022 verplicht is ga ik daar zeker achteraan!pa2ra schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:51:
[...]
Even naar de garage dan, want sinds 2022 is een achteruitrijcamera verplicht. Dus als jij niks ziet, dan is het een defect.
Bij de meeste auto's met een camera achter hoor je het mechaniek openklappen zodra je R inschakelt (zit in het VW logo op de achterklep verwerkt). Als je dat wel hoort maar geen beeld hebt dan is er iets met de camera. Zo niet, dan zit 'ie er misschien toch niet op.
Ik heb zelf ook even rondgezocht op internet en het is inderdaad sinds 6 juli 2022 verplicht op alle nieuwe auto's. Mijn auto is van september 2022, dus zou die feature moeten hebben volgens mij. Ik heb de dealer een mailtje gestuurd. Ik hoor geen mechaniek en ik heb ook geen camerabeeld. Ik hoop dat het een software vlaggetje is wat ze aan kunnen zetten.
De USB-C poorten voorin de ID4 leveren te weinig vermogen om een iphone draadloos op te laden. Die bij de achterstoelen kunnen dit wel. Tijd lang met een kabeltje van achteren naar voren geleefd maar nu deze voor de 3e keer kapot is getrapt door een van mijn kinderen ben ik benieuwd of iemand anders een mooiere (ook qua zicht) oplossing heeft bedacht...
Zat zelf nog te denken: Powerbank ertussen. Dus kabeltje van USB-c poort voor naar powerbank, kabel van powerbank naar draadloze oplader. De powerbank laadt dan langzaam op, maar dat is geen probleem (ik rij niet altijd met telefoon op de draadloze oplader) en de powerbank levert genoeg vermogen voor draadloze oplader.
Zou dat werken? Of andere mooie oplossingen?
Zat zelf nog te denken: Powerbank ertussen. Dus kabeltje van USB-c poort voor naar powerbank, kabel van powerbank naar draadloze oplader. De powerbank laadt dan langzaam op, maar dat is geen probleem (ik rij niet altijd met telefoon op de draadloze oplader) en de powerbank levert genoeg vermogen voor draadloze oplader.
Alleen bij nieuwe typegoedkeuringen, vanaf dit jaar ook bestaande modellen.AlphaRomeo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:08:
Ik heb zelf ook even rondgezocht op internet en het is inderdaad sinds 6 juli 2022 verplicht op alle nieuwe auto's. Mijn auto is van september 2022, dus zou die feature moeten hebben volgens mij. Ik heb de dealer een mailtje gestuurd. Ik hoor geen mechaniek en ik heb ook geen camerabeeld. Ik hoop dat het een software vlaggetje is wat ze aan kunnen zetten.
https://www.autoweek.nl/n...erplicht-in-nieuwe-autos/
De verplichting voor deze rijhulpjes geldt niet voor alle nieuwe auto’s. Alleen de auto’s waarvan de modellen vanaf 1 juni 2022 nieuw op de markt zijn gekomen moeten deze systemen hebben. Vanaf 2024 moeten alle nieuwe auto’s die worden afgeleverd ze hebben.
Sinds 6 juli 2022 verplicht:AlphaRomeo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:02:
[...]
Dat is interessant, heb je daar een bron voor? Mijn auto heeft zijn eerste registratie in September 2022, dus als dat sinds 2022 verplicht is ga ik daar zeker achteraan!
https://www.vzr.nl/nieuws...en_zijn_in_2022_verplicht
https://europadecentraal....tos-verplicht-vanaf-2022/
https://www.hedinautomoti...erplichte-rijhulpsystemen
https://www.alkmaarsdagbl...cameras-in-diverse-landen
https://www.ad.nl/auto/zw...in-nieuwe-autos~a0512c9d/
Het ging in mijn voorbeeld hier niet om bekeuringen, wel over wat de verzekering al dan niet uitbetaalt. Daar moet er nogmaals een oorzakelijk verband tussen fout en schade zijn. Ik ken een geval waarin een bestuurder die teveel had geblazen na zijn ongeval zonder andere betrokkenen, gewoon zijn omnium verzekering uitgeoefend heeft zien worden. Er was namelijk sprake van intoxicatie en niet van dronkenschap, gezien de geringe hoevellheid dat hij teveel blies. Dat iemand zijn trekhaak niet gekeurd is, is niet automatisch schuld aan alle schadegevallen. Ik zit voor alle duidelijkheid zelf in het bank -en verzekeringswezen en praat uit waargebeurde gevallen, niet van horen zeggenpa2ra schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:53:
[...]
In zo'n geval worden er twee bekeuringen uitgschreven:
- een voor jou omdat je geen voorrang gaf
- een voor de andere partij, want hij rijdt onverzekerd rond.
En mocht de schuld bij de onverzekerde gelegd worden, zal hij de schade vanuit z'n bankrekening zelf moeten betalten.
[ Voor 7% gewijzigd door Cloclo100 op 03-04-2024 14:13 ]
https://single-market-eco...atedconnected-vehicles_en
The rules apply to new vehicle types immediately and to all new vehicles from 7 July 2024.
[ Voor 43% gewijzigd door Jelmer op 03-04-2024 14:15 ]
Ik laad anders toch gewoon met een magsafe lader draadloos op via de USB-C aansluitingen vooraan.BJW schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:10:
De USB-C poorten voorin de ID4 leveren te weinig vermogen om een iphone draadloos op te laden. Die bij de achterstoelen kunnen dit wel. Tijd lang met een kabeltje van achteren naar voren geleefd maar nu deze voor de 3e keer kapot is getrapt door een van mijn kinderen ben ik benieuwd of iemand anders een mooiere (ook qua zicht) oplossing heeft bedacht...
Wagen is wel van eind vorig jaar, dus misschien is er iets veranderd aan de output van de poorten?
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.