Zo, na lang wikken en wegen (en uitstelgedrag

) gisteren 4 All Season 3PMSF banden op m'n ID.3 laten monteren: Michelin CrossClimate 2 215/50/R19 93T

. Volgens testdata/reviews die ik kon vinden zijn ze erg goed op alle vlakken (droog/nat/sneeuw), houden ze het lang vol en blijven ze hun eigenschappen behouden tot aan de wettelijke limiet, dus dat leek me een goede optie. Ik kom nu van de winterbanden (Goodyear UltraGrip Performance Plus) met nog erg veel profiel (~8 mm of zo, slechts 2 winters mee gereden en we rijden ~12000 km/jaar) dus qua geluid is het niet verbazend dat het een verbetering is, maar toch prettig. Ook de rolweerstand van deze all season band is relatief laag dus dat is ook weer mooi meegenomen. Hoe ze precies vergelijken met de zomerbanden wat dit betreft is me minder duidelijk maar zover ik kon zien presteren de Michelins niet heel veel slechter dan een goede zomerband. Qua rijeigenschappen merk ik eerlijk gezegd niet veel verschil, maar goed, ik ben dan ook niet aan't racen.
Als ik nu ook nog eens m'n oude banden die amper versleten zijn (de zomerbanden zijn zelfs nieuw van halverwege zomer 2023 ivm de recall

) kan verpatsen dan verdienen we deze all seasons snel terug. Misschien dat als ik de zomer-/winterbanden niet bij Muntstad zelf had gedaan het wat goedkoper kon maar momenteel betaalde ik ruim 2 nieuwe CrossClimate 2 banden per jaar aan wisselen/opslag... Het viel me sowieso mee hoeveel die banden kostten online. Echt een groot verschil met andere goede banden vond ik het niet en nu kon het ook nog eens binnen een week ipv pas ergens diep in mei... De drukte bij Muntstad in Utrecht is al reden genoeg om daar geen bandenwissel te willen doen. Om maanden van te voren moeten te voorspellen of je nog sneeuw of al 20+ gaat meemaken maakte me erg onrustig. Daar gelukkig nu allemaal vanaf.
En nu als echte tweaker uiteraard gaan bijhouden op hoeveel profiel ik nog zit na x km gereden ivm omleggen van de banden

.