*sowieso
In een FB post, herhaald in dit forum (zal straks even zoeken...), heeft VW aangegeven dat de OTA die voor 3.1+ auto's beschikbaar is/wordt uit 2 delen bestaat. 1e deel verandert niets aan het versienummer maar zorgt ervoor dat de auto geschikt gemaakt wordt voor verdere updates. Deel 2 is zo'n update en zal het versienummer naar 3.2.1 brengen.Eadvis schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:49:
Ik heb een ID3 uit 2023 met software 3.2 en kreeg vanmiddag een melding dat er een Over the Air Software update beschikbaar was. Deze is inmiddels uitgevoerd, duurde 52 minuten, maar kan niet zien wat er nu veranderd is. Hij geeft gewoon nog 3.2 aan. Iemand een idee?
Deze dus:
pietermx schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:42:
Software update 3.7 komt er aan!!! Aldus VW via FaceBook:
[Afbeelding]
[ Voor 22% gewijzigd door MJMaverick op 20-02-2024 20:56 ]
Temp = 18 graden, v_gem = 50 km/uDonJunior schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:45:
16,6 gemiddeld?? Hoe doe je dat dan??
Ik kom niet onder de 19
Ik gebruik een Easee icm een ID.3 58Kwh en uitgesteld laden.Easee gaat bij mij ook wit knipperen waarna ik moet auotiseren met een key. Daarna springt de Easee op groen en geeft de ID.3 een melding dat het laden niet gestart kan worden.diotav schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:34:
Hoe gaan jullie om met scheduled charging? Ik wil dat de auto enkel gaat laden tussen 23:00 en 7:00 dmv een delayed start in mijn Easee. Wanneer ik de lader nu inplug en autoriseer knippert de LED even wit, maar is vervolgens solid rood. De VW app pusht dan een standaard error. Ik heb geen reden om te geloven dat het laden om 23:00 niet zal starten (hangt er sinds vandaag), maar liever zie ik dat ze elkaar begrijpen.
Maar er wordt wel geladen in de opgegeven periode.
Uitgesteld laden is dus wel mogelijk met een Easee.
Misschien iets met de Easee instellingen?
Computer says NO!
Zo gaat dat hier nu ook als dat niet duidelijk was.mcv schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:07:
[...]
Ik gebruik een Easee icm een ID.3 58Kwh en uitgesteld laden.Easee gaat bij mij ook wit knipperen waarna ik moet auotiseren met een key. Daarna springt de Easee op groen en geeft de ID.3 een melding dat het laden niet gestart kan worden.
Maar er wordt wel geladen in de opgegeven periode.
Uitgesteld laden is dus wel mogelijk met een Easee.
Misschien iets met de Easee instellingen?
80/90% snelweg, 110km/u ongeveer 350km zonder voorverwarmen, airco op 20 graden.NoFate schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:41:
Guys, wat halen jullie ni eigenlijk qua rijbereik met de ID4 ? ik ben aan het zien voor de pro business premium, op papier toch wel een net rijbereik, maar wat nu tijdens de wintermaanden?
ID.4 1st met 20 inch wielen.
Als het onder de 0 graden komt gaat het wel meer richting de 300km.
[ Voor 7% gewijzigd door EHA1337 op 20-02-2024 21:29 ]
10 maand ongeveer.LucKoekkoek schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:46:
[...]
Dikke Kar,
Hoelang heb je moeten wachten?
De Pure is gelimiteerd tot 100Kw. Heb nog maar 2x aan de snellader gehangen en haalde toen min. 80 bij 50+% batterij.Sky74 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:06:
[...]
Enig idee wat het laadvermogen is bij een snellader nadat je preconditioning gebruikt hebt?
Als ik de foto goed interpreteer zou preconditioning helpen het laadvermogen tot 75 kW te verhogen, in die specifieke situatie…Sky74 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:06:
[...]
Enig idee wat het laadvermogen is bij een snellader nadat je preconditioning gebruikt hebt?
Nog niet echt iets om over naar huis te schrijven.
Lees ff een paar pagina’s terugNoFate schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:41:
Guys, wat halen jullie ni eigenlijk qua rijbereik met de ID4 ? ik ben aan het zien voor de pro business premium, op papier toch wel een net rijbereik, maar wat nu tijdens de wintermaanden?
De garage waar hij hem gekocht heeft lukt het niet om hem te updaten.
Hoe kan hij zijn auto laten updaten? Kan hij dit zelf of moet dit bij een VW garage. En hoe komt hij aan een meldcode (gezien het een import is).
https://www.dieteren.be/en/recall/a.boogerd schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:47:
Mijn kennis heeft onlangs een ID3 gekocht met software versie 2.3. Dit is een import auto en bij navraag bij zijn VW garage in de buurt moet hij naar 2.4 updaten. De VW garage vraag om een meldcode.
Hoe kan hij zijn auto laten updaten? Kan hij dit zelf of moet dit bij een VW garage. En hoe komt hij aan een meldcode (gezien het een import is).
Vin invoeren.
Als er een terugroepactie open staat.. zoals een update.. staat het erop.
Dit kan de VW dealer ook gewoon.. het lijkt dat ze gewoon lui en/of niet de mensen ervoor hebben

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zelf geef ik de klep ook wel eens per ongeluk een tik als ik de laadkabel iets te enthousiast lostrek, maar tot op heden houdt die van mijn ID.3 1+ zich uitstekend.
@NoFateEHA1337 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:28:
[...]
80/90% snelweg, 110km/u ongeveer 350km zonder voorverwarmen, airco op 20 graden.
ID.4 1st met 20 inch wielen.
Als het onder de 0 graden komt gaat het wel meer richting de 300km.
Hier:
80/90% snelweg, 130km/u ongeveer 300km met voorverwarmen, airco op 23 graden.
ID.4 pro 77kWh met 19 inch wielen.
Ik spaar 'm niet, en 300km is wel ongeveer de ondergrens
kat op gesprongen? heb ik iig een keer gehad bij een andere auto.Termy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:24:
Ik kom vanochtend bij de auto, wil de laadpoortklep dichtdoen en kom erachter dat het scharnier gebroken is. Er zit nu speling in een richting in waar het niet hoort en moet een beetje prutsen om de klep netjes dicht te krijgen (lukt gelukkig wel nog). Gisteren was er nog niks aan de hand en het lijkt me wel apart als er iemand tegenaan gelopen is afgelopen nacht.. is dit een bekend euvel van de klep van een ID.3 1+?
klep werd als "opstapje" gebruikt en overleefde de 5 kilo kat niet best.
enkel de 77kwh dan welInvictus66 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:12:
[...]
Zoals eerder vermeld; in België kan je de Tourer al bestellen, voor een meerprijs van slechts €1000
Kreeg zojuist bericht dat die van mij op transport staat.
06.12.2023 besteld.
Ik heb een ID.3 1st pro performance 58kw van mei 2021.krakendmodem schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:11:
Vraagje voor de ID3 1st bestuurders met 58kwh accu. Wat was jullie rijbereik de afgelopen winter? Wat gaf bijvoorbeeld je boordcomputer aan als je 80% SOC had? Ik weet dat de computer terugkijkt naar je verbruik in het verleden. Maar ik rij rustig, en trek normaal op, zonder snel weg te racen bij het stoplicht. Over het algemeen verbruikte ik tussen de 35 en 40% accu over een afstand van 100km. Nu is het wel zo dat ik veel snelweg reed.
Mijn accu viel onder de terugroepactie en deze is begin januari gerepareerd, in de hoop dat de range ook iets beter zou worden. Het verschil met de leenauto's (ID4 77kwh en Cupra 58kwh) vond ik toen best wel groot. Met de ID4 kon ik rustig 400km rijden in de vorst volgens de boordcomputer. (en 50% verbruikt was ook daadwerkelijk 200km gereden). De Cupra deed rustig 250km in de vorst van 80 naar 10%, beiden zonder WP zover ik weet.
Ik heb regelmatig het idee gehad dat mijn auto wel heel onzuinig is/was in verbruik, boven de 21Kwh gemiddeld. Na 180km was de accu leeg (van 80 naar 10%), en dan reed ik nog netjes 100 op de cruise). Verwarming stond op 17 met stoelverwarming in gebruik, ik ben niet zo'n koukleum gelukkig.
Na de reparatie van de accu zijn alle storingen in het systeem gelukkig wel verholpen. Ik had namelijk best wel wat problemen met het laden bij openbare 11KW laadpalen, de auto stopte namelijk spontaan met laden met de melding "Check charging equipment". Dat speelt nu gelukkig niet meer. En nu het buiten weer wat warmer wordt hoop ik dat de range ook weer wat beter gaat worden.
349 km bij 90% lading. 68dkm
Het hangt veel af van de buiten-temperatuur.
meldcode? laatste 4 cijfers van VIN? https://www.anwb.nl/verze...verzekering/meldcode-autoa.boogerd schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:47:
Mijn kennis heeft onlangs een ID3 gekocht met software versie 2.3. Dit is een import auto en bij navraag bij zijn VW garage in de buurt moet hij naar 2.4 updaten. De VW garage vraag om een meldcode.
Nog geen enkele keer in t rood zien rijden. Mooie kleur hoor.A.Geerts schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:43:
Vanochtend in ontvangst genomen😊
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb er zelf 1 in het rood en dan valt het op dat je er toch wel meer ziet. Maar vind de combinatie met het zwarte dak/stijlen erg mooi.EHA1337 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:18:
[...]
Nog geen enkele keer in t rood zien rijden. Mooie kleur hoor.
1st pro performance bestaat niet201WD schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:40:
[...]
Ik heb een ID.3 1st pro performance 58kw van mei 2021.
349 km bij 90% lading. 68dkm
Het hangt veel af van de buiten-temperatuur.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Op de zijkant van de auto staat 1st en in de app van VW staat ID.3 Pro Performance.Termy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:14:
[...]
1st pro performance bestaat niet. Of een 1st (plus/max) of een pro (performance). Hoe dan ook suggereert 349 km bij 90% dat je niet veel snelweg rijdt.
Maakt ook niet uit, maar km's idd meeste via 80km wegen, verbruik zit nu tussen 13,5 en 14.5 kw /100km.
Met mooi weer ga ik wel naar 12.
Maar met koud weer heb je hele andere cijfers.
We laden en klimatiseren dan voor vertrek , terwijl de auto aan de VW Ellibox hangt, laden gebeurd met ong 11kwh 3-fase.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dan zal het wel een first plus zijn als je geen panoramadak hebt. Waar zie je dat pro performance in de app overigens? Ik zie geen typeaanduiding in mijn app ("Volkswagen"). Van wanneer is de auto?201WD schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:20:
[...]
Op de zijkant van de auto staat 1st en in de app van VW staat ID.3 Pro Performance.
Maakt ook niet uit, maar km's idd meeste via 80km wegen, verbruik zit nu tussen 13,5 en 14.5 kw /100km.
Met mooi weer ga ik wel naar 12.
Maar met koud weer heb je hele andere cijfers.
We laden en klimatiseren dan voor vertrek , terwijl de auto aan de VW Ellibox hangt, laden gebeurd met ong 11kwh 3-fase.
Ik herken dit gedrag niet eigenlijk?flippy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:38:
is er al inmiddels een manier gevonden om te voorkomen dat iemand bij VAG constant aan de clima instellingen zit en andere domme dingen zoals de helderheid van het scherm? het is de laatste tijd echt opvallend vaak weer dat "iets/iemand" beslist dat de helderheid van het scherm op maximaal moet staan en de airco op automatisch.
*sowieso
Ik heb een Business Pro. Die wordt ook niet herkend in de app als zodanig.Termy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:14:
[...]
1st pro performance bestaat niet. Of een 1st (plus/max) of een pro (performance). Hoe dan ook suggereert 349 km bij 90% dat je niet veel snelweg rijdt.
Die hele VW IDx logica qua modelnamen klopt van geen kanten. Daarbij zijn buiten NL de namen ook weer anders .. compleet onlogisch.
Volgens kenteken heb ik een ID3 Pro, terwijl het officieel een 'Business' editie is. De eerste versies werden nog als Business geleverd maar dat bestaat niet meer.
*sowieso
Is dat na een melding dat er een nieuw / geactualiseerd profiel beschikbaar is? Die heb ik niet meer zo vaak, maar de laatste paar keren heb ik gewoon op annuleren gedrukt. Zou niet weten wat er in het gedownloade profiel beter zou zijn dan in het profiel wat op dat moment aktief is?flippy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:38:
is er al inmiddels een manier gevonden om te voorkomen dat iemand bij VAG constant aan de clima instellingen zit en andere domme dingen zoals de helderheid van het scherm? het is de laatste tijd echt opvallend vaak weer dat "iets/iemand" beslist dat de helderheid van het scherm op maximaal moet staan en de airco op automatisch.
Ik dacht dat het idee achter de profielen is dat je, als je vaker van auto wisselt ivm poolauto ofzo, je makkelijk je eigen instellingen krijgt, maar dan mogen ze dat best uitbreiden met je geschiedenis van reisdoelen en het radio/navigatievolume en je Dap+ radiostationnenlijst..
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
De configuratie van geïmporteerde auto’s is over het algemeen anders dan hier in NL. Mijn auto komt uit Oostenrijk, een Max met alle opties behalve de 20 inch wielen. Standaard met warmtepomp daar (niet dat je er iets aan hebt). De RDW heeft er ook een first plus van gemaakt omdat ze de pro performance max uitvoering niet in NL kenden in 2020. In MyVolkswagen klopt de naamgeving wel.Termy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:34:
[...]
Dan zal het wel een first plus zijn als je geen panoramadak hebt. Waar zie je dat pro performance in de app overigens? Ik zie geen typeaanduiding in mijn app ("Volkswagen"). Van wanneer is de auto?
ID3 Pro Performance Max 58kWh
nee, ik ben de enigste gebruiker en gebruik ook alleen deze auto.Tarin schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:14:
[...]
Is dat na een melding dat er een nieuw / geactualiseerd profiel beschikbaar is? Die heb ik niet meer zo vaak, maar de laatste paar keren heb ik gewoon op annuleren gedrukt. Zou niet weten wat er in het gedownloade profiel beter zou zijn dan in het profiel wat op dat moment aktief is?
Ik dacht dat het idee achter de profielen is dat je, als je vaker van auto wisselt ivm poolauto ofzo, je makkelijk je eigen instellingen krijgt, maar dan mogen ze dat best uitbreiden met je geschiedenis van reisdoelen en het radio/navigatievolume en je Dap+ radiostationnenlijst..
het is gewoon dat na een onbestemde tijd ik instap en de airco op auto staat (ipv onder en midden met fan op 1) en de helderheid van de schermen ineens maximaal staat ipv minimaal. erg fijn smorgens om 6 uur met een bouwlamp en kleine orkaan in je smoel de wijk uitrijden.
gebruik ook geen voorverwarmen of vergelijkbare acties. zoizo is dat de helderheid zijn eigen plan trekt niet echt een instellbaar iets op afstand.
en krijg nog wel eens die melding van een bijgewerkt profiel maar daar trekt de buzz niks van aan. die blijft net zo lang zeiken (melding komt gewoon terug na paar minuten als je annulleert) tot je op akkord drukt en dan verandert ie alsnog al je instellingen weer.
het is enorm frusterend dat je niet de baas bent van je eigen auto. zelfs de vele teslas waar ik in heb gereden in de afgelopen 10+ jaar hadden dit gezeik niet. dat profielensysteem van tesla werkt ook een klap beter dan dit en dat was 10 jaar geleden...
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Heb je deze optie al uitgezet in je VW app op je telefoon?flippy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:08:
[...]
[...]
nee, ik ben de enigste gebruiker en gebruik ook alleen deze auto.
het is gewoon dat na een onbestemde tijd ik instap en de airco op auto staat (ipv onder en midden met fan op 1) en de helderheid van de schermen ineens maximaal staat ipv minimaal. erg fijn smorgens om 6 uur met een bouwlamp en kleine orkaan in je smoel de wijk uitrijden.
gebruik ook geen voorverwarmen of vergelijkbare acties. zoizo is dat de helderheid zijn eigen plan trekt niet echt een instellbaar iets op afstand.
en krijg nog wel eens die melding van een bijgewerkt profiel maar daar trekt de buzz niks van aan. die blijft net zo lang zeiken (melding komt gewoon terug na paar minuten als je annulleert) tot je op akkord drukt en dan verandert ie alsnog al je instellingen weer.
het is enorm frusterend dat je niet de baas bent van je eigen auto. zelfs de vele teslas waar ik in heb gereden in de afgelopen 10+ jaar hadden dit gezeik niet. dat profielensysteem van tesla werkt ook een klap beter dan dit en dat was 10 jaar geleden...
:strip_exif()/f/image/txqcTorQ0lYXbi9kKl3HjFjF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat loste het profiel-gezeur voor mij op
yup, staat uit. heeft ook nooit aangestaan. gebruik ook niet de vertrektijden of zo. zet alleen als het echt koud is met de hand in de app de verwarming aan maar dat heb ik ook al enkele weken niet gedaan en dit is iets wat die altijd al doet ongeacht of ik de airco aanzet met de app.sl1000 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:18:
[...]
Heb je deze optie al uitgezet in je VW app op je telefoon?
[Afbeelding]
zou ook wel apart zijn want mijn "personalisering" is nooit de airco op auto. die is compleet hopeloos in een buzz dus waar die het briljant idee heeft opgevat dat ik dat wilt weet ik ook niet want zodra ik dat ding op de auto stand zie haal ik hem er direct vanaf.
[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 21-02-2024 23:26 ]
Klinkt mij meer als een defecte module dan normaal gedrag. Mijn scherm is nog nooit feller gegaan en de airco ging bij mij alleen sneller/warmer/anders toen ik allerhande andere issues had. Die zijn voor nu verdwenen. Geen idee of het door een update komt of dat ik het zo in de zomer weer terug krijg.. maar dat terzijde. Ik zou eens een belletje wagen naar de garage.flippy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:08:
[...]
[...]
..
..
Overigens is het: sowieso
*sowieso
Als ik met de auto wegrijd en de vorige keer via de telefoon een podcast heb geluisterd, gaat hij soms verder met de podcast, maar in andere gevallen begint hij het eerste nummer van het usb-stickje te luisteren (artiesen alfabetisch, naar album, dus een nummer van Air). Op podcast-volume, dus lekker hard, schrik me rot. Dan schuif ik snel een zwiep naar links over de volumeschuif, want op het beeldscherm is nog niks zinvols te zien.
Zo ook gisterochtend, en omdat ik maar 5km naar kantoor hoefde en het daar vaak vrij druk op de weg is, vond ik de stilte eigenlijk wel prima.
Gistermiddag terug naar huis (165km) zet ik weer een podcast aan, volume weer omhoog, speelt hij tegelijk met de podcast ook muziek af (weer dat nummer van Air). Dus na enig gekloot in de muziek-app van de auto op pauze gedrukt, volume bijgesteld, gaat de muziek weer aan (en het volume begint weer bij 1). USB-stickje eruit getrokken, podcast ook weg.
Uiteindelijk heb ik in de muziek-app de audio-bron op 'bluetooth' gezet, en toen werkte alles weer naar behoren, maar dit is echt frustrerend. De Discover Media van de Golf 7.5 switchte moeiteloos tussen USB en bluetooth, en onthield daarbij ook nog naar welke muziek mijn vrouw 3 weken geleden geluisterd had als ik sindsdien alleen via bluetooth gestreamed heb.
Herkennen jullie dit? Ik besef dat een USB-stickje met MP3tjes super-ouderwets is en dat streaming de toekomst is enzo, maar dit voelt aan als gebruiker pesten. Muziek in de auto hoort gewoon te werken zonder dat je in menu's moet duiken (net als airco overigens), ik wil me op het verkeer concentreren

Toen ik dit aan de dealer vroeg, reageerden ze eerst met de vraag of ik wel de goede sleutel bij me heb (want vroeger kon je inderdaad een profiel aan een sleutel koppelen - maar vziw niet in de ID-serie en onze sleutels zijn niet te verwisselen (https://www.aliexpress.com/item/1005001860595170.html - een blauwe en een rooie want ik wil niet dat die pianolak zwarte sleutel na 3 jaar bij teruggave onder de krassen zit)) en vervolgens halen ze hun schouders op en zeggen ze dat ik het maar via e-mail aan de klantenservice moet vragen want van software weten ze niks.
Klopt, dat heb ik driekwart jaar geleden gedaan en sindsdien heb ik rust. @flippy Irritant dat jouw auto niet gewoon zijn instellingen behoudt.. Je hebt je neem ik aan wel met hetzelfde WeConnect-ID aangemeld in de auto?sl1000 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:18:
[...]
Heb je deze optie al uitgezet in je VW app op je telefoon?
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Tarin op 22-02-2024 07:50 ]
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten specifiek voor een ID.3? Is het bijv. nodig/verstandig om een accutest uit te laten voeren?
Edit: winterbereik heb ik gevonden. Gemiddeld 275-300 km wat verhoogd kan worden door A/C uit te schakelen en puur stuur+stoelverwarming te gebruiken, daar ben ik met mijn Mazda ook bekend mee en kan enorm schelen.
Paar basic vraagjes nog omdat ik niet zo bekend ben met VW's:
- Is elke ID.3 geschikt voor We Connect 3.0? Ik lees op de We Connect pagina "Als jouw model nog niet beschikt over ID- softwareversie 3.0 of hoger, kan je gebruikmaken van de online verkeersinformatie-, entertainment- en remote functies van VW Connect Start." Dit lijkt een stuk beperkter. Voor mij is bereik, laadstatus, voorverwarmen essentieel om te hebben.
- Zitten er kosten aan de We Connect app? De brochure uit 2020 heeft het over 36 maanden gratis namelijk.
- Is de 6 jaar onderhoud die volgens de brochure bij de ID.3 geleverd werd overdraagbaar? De auto waarvoor ik kijk komt uit de lease en ik zou hem privé kopen. Zou toch mooi zijn als ik nog 2 jaar er gebruik van kan maken.
- Wat kost een onderhoudsbeurt gemiddeld in jullie ervaring?
[ Voor 62% gewijzigd door MooDyBLueS op 22-02-2024 11:01 ]
De auto komt uit Duitsland en is van mei 2021.Termy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:34:
[...]
Dan zal het wel een first plus zijn als je geen panoramadak hebt. Waar zie je dat pro performance in de app overigens? Ik zie geen typeaanduiding in mijn app ("Volkswagen"). Van wanneer is de auto?
dit geeft hij bij VW aan : Wagendetails ID.3 Pro Performance en ze noemen bij de uitrusting 1st Plus
Op de CVO staat ID.3 Pro 150KW .
Er zit dus veel verschil in de omschrijvingen
In deze link wordt gesproken over Performance:
https://www.autoblog.nl/n...rmance-pack-cadeau-158859
hier bieden ze er een aan met die omschrijving:
https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd
Mijne is ook een 1st Plus uit 2020. Staat op kenteken als een "Pro". Ik heb alle opties die je noemt er in ieder geval op zitten. Vraag gerust als er nog meer zaken zijn die je wil weten.MooDyBLueS schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:28:
Wij rijden nu als 2e auto een Mazda MX-30 en morgen ga ik kijken naar een VW ID.3 1st Plus uit 2020.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten specifiek voor een ID.3? Is het bijv. nodig/verstandig om een accutest uit te laten voeren?
En ik las al iets over uitvoeringen die niet altijd kloppen, als ik zo de autoweek info bekijk zijn 2020 modellen altijd een 1st of Life/Business. Deze staat als 1st Plus Pro te boek volgens de advertentie en op kenteken komt er een Pro uit.Denk dat ik maar even de prijslijst van destijds ernaast moet houden als ik morgen op zoek ga naar de opties die ik belangrijk vind. Want zaken als keyless entry/start, buitenspiegels el. verwarmbaar en inklapbaar en de achteruitrijcamera vind ik wel essentieel.
Wat halen jullie overigens in de winter bij 0-5C qua bereik en/of verbruik? Zal het topic zelf ook nog even doorzoeken.
Ik haal nu in de winter volgens het schermpje in de auto tussen de 250 en 300 kilometer op een volle accu. Hoeveel daadwerkelijke kilometers dat zijn weet ik niet want dat hou ik eigenlijk nooit bij. Het scheelt overigens al behoorlijk of het rond nul is of zoals nu een graad of tien.
Auto zit nog op software 2.4 maar laadstatus, voorverwarmen etc. werkt allemaal prima met de app. Ook nu de auto de drie jaar is gepasseerd. Kon het in december gratis verlengen.
[ Voor 5% gewijzigd door JB076 op 22-02-2024 11:04 ]
Thanks! Ik vind het geen ramp om (indien nodig) 95-100 km/u op de teller te gaan rijden en A/C uit te zetten, dus dan ga ik er gemakshalve vanuit dat die 250 km met name bij gewoon 110 km/u is met A/C aan in de koudere temperaturen. Nu met de Mazda ben ik al zo gewend dat ik echt moet plannen en soms dat soort acties uit moet halen, dus het zal altijd beter zijn. 35 vs. 58 kWh is nogal een verschil.JB076 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:02:
[...]
Mijne is ook een 1st Plus uit 2020. Staat op kenteken als een "Pro". Ik heb alle opties die je noemt er in ieder geval op zitten. Vraag gerust als er nog meer zaken zijn die je wil weten.
Ik haal nu in de winter volgens het schermpje in de auto tussen de 250 en 300 kilometer op een volle accu. Hoeveel daadwerkelijke kilometers dat zijn weet ik niet want dat hou ik eigenlijk nooit bij. Het scheelt overigens al behoorlijk of het rond nul is of zoals nu een graad of tien.
Ik had ondertussen mijn vorige post bewerkt, maar hierbij de vragen die ik er extra bij had gezet nogmaals:
- Is elke ID.3 geschikt voor We Connect 3.0? Ik lees op de We Connect pagina "Als jouw model nog niet beschikt over ID- softwareversie 3.0 of hoger, kan je gebruikmaken van de online verkeersinformatie-, entertainment- en remote functies van VW Connect Start." Dit lijkt een stuk beperkter. Voor mij is bereik, laadstatus, voorverwarmen essentieel om te hebben.
- Zitten er kosten aan de We Connect app? De brochure uit 2020 heeft het over 36 maanden gratis namelijk.
- Is de 6 jaar onderhoud die volgens de brochure bij de ID.3 geleverd werd overdraagbaar? De auto waarvoor ik kijk komt uit de lease en ik zou hem privé kopen. Zou toch mooi zijn als ik nog 2 jaar er gebruik van kan maken.
@MooDyBLueS Een 1st Plus heeft die opties idd. Die is overigens ook geschikt voor de update naar 3.2 wat als het goed is gewoon een recall is dus accepteer geen 2.4 van een dealer. Idealiter check je de VIN van de auto gewoon op de website die in dit topic al meerdere keren voorbij gekomen is en dan weet je wat er nog uit staat. Die zijn kosteloos overigens.
Op de snelweg met 105 km/u op de GPS rijd ik rond het vriespunt zo'n 20 kWh/100 km (AC op 19) dus die ongeveer 250 km haal je wel. Vooralsnog nooit geprobeerd het heel erg op te rekken voor bereik want dat was gewoon niet nodig.
Mijn id.3 had vorig jaar toen ik hem kocht al de swv 3.2.MooDyBLueS schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:05:
[...]
Thanks! Ik vind het geen ramp om (indien nodig) 95-100 km/u op de teller te gaan rijden en A/C uit te zetten, dus dan ga ik er gemakshalve vanuit dat die 250 km met name bij gewoon 110 km/u is met A/C aan in de koudere temperaturen. Nu met de Mazda ben ik al zo gewend dat ik echt moet plannen en soms dat soort acties uit moet halen, dus het zal altijd beter zijn. 35 vs. 58 kWh is nogal een verschil.
Ik had ondertussen mijn vorige post bewerkt, maar hierbij de vragen die ik er extra bij had gezet nogmaals:
Ja onderhoud zit op de auto.
Mijn auto heeft volgend jaar mei pas een beurt nodig geeft hij aan.
Als je een eigen VW id account aanmaakt en je auto koppelt aan je id, dan zie je dat allemaal.
Ook kun je dan online naar de app-store en zie welk ap's actief zijn en welke je nog kunt aanschaffen , bij mij was alles gratis/inbegrepen.
Ook al enkele malen meegemaakt dat hij aangaf dat er updates waren, die haalt hij gewoon binnen. Wordt een update onderbroken dan gaat hij later verder.
Voor garantie maakt het ook niet uit of je auto uit buitenland komt.
Al het onderhoud wat er aan de auto is gedaan bij VW staat in het systeem.
Sommige VW dealers kunnen een accutest doen.MooDyBLueS schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:28:
Wij rijden nu als 2e auto een Mazda MX-30 en morgen ga ik kijken naar een VW ID.3 1st Plus uit 2020.
Ik ben ook aan het kijken naar VW ID.3 1st, en volgens de quicktest van VW was de capaciteit van 92%
De test kan ook zien hoeveel ze DC hebben geladen en hoeveel op 100% blijven staan.
Er staan veel ID.3's te koop, dus keuze genoeg
En mocht er een cel /pakket stuk zijn of waardes afwijken, dan wordt die gewoon gratis vervangen, zit garantie op.Pieterve schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:22:
[...]
Sommige VW dealers kunnen een accutest doen.
Ik ben ook aan het kijken naar VW ID.3 1st, en volgens de quicktest van VW was de capaciteit van 92%
De test kan ook zien hoeveel ze DC hebben geladen en hoeveel op 100% blijven staan.
Er staan veel ID.3's te koop, dus keuze genoeg
Dat is persoonlijk. Ik gebruik het nooit. (tenminste het dynamische grootlicht)201WD schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:56:
IQ matrix verlichting erop vind ik wel fijn en veel licht
Werkt voor geen meter op mijn auto tenminste. Hij waaiert mooi aan en gaat vervolgens net te laat uit bij een tegenligger. Je ziet dat hij netjes stukken dempt (dus een tegenligger dempt hij wel, maar structureel veel te laat) evenals verkeersborden, die reflecteren als een malle in mijn gezicht en pas als ik heel dicht bij ben wordt de auto wakker en dimt ie die pixel. Niet fijn.
Vind het gewoon niet relaxt rijden met de gedachte dat ik anderen verblind.
*sowieso
ja dat gaat alleen als het mooi weer is en de accu boven de 35 graden is. en nee, de verwarming gaat niet aan als je naar een lader navigeert, dat gebeurt pas als je hem aankoppelt. als je die (erg basale) functionaliteit wilt moet je toch naar tesla. enigste wat je zelf kan doen met een VAG auto is flink trappen en regeneren voor je bij de lader komt om de accu op te warmen.flaskk schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:18:
Is er nog een mogelijkheid om het "snel" laden te versnellen? Hij blijft constant op 61/62kw hangen. Stel de navigatie in op de snellader en ga van 5 naar 30 procent. Of is dit één van de mooi weer verhalen van vw?
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 22-02-2024 16:29 ]
Er zijn best wel meer merken dan Tesla (BMW bvb) die automatisch de batterij conditioneren als je naar een snellader navigeert.flippy schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:28:
[...]
en nee, de verwarming gaat niet aan als je naar een lader navigeert, dat gebeurt pas als je hem aankoppelt. als je die (erg basale) functionaliteit wilt moet je toch naar tesla.
Ik had dezelfde problemen. Die personaliseren uitzetten hielp niet bij mij. Oplossing: TPI 2068365/4 die alleen door de dealer geïnstalleerd kan worden. Ze weten ervan. Het treft niet alle auto’s. Daarna nooit meer meldingen gehad over nieuwe instellingen en of andere aanpassingen/resets.flippy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:23:
[...]
yup, staat uit. heeft ook nooit aangestaan. gebruik ook niet de vertrektijden of zo. zet alleen als het echt koud is met de hand in de app de verwarming aan maar dat heb ik ook al enkele weken niet gedaan en dit is iets wat die altijd al doet ongeacht of ik de airco aanzet met de app.
zou ook wel apart zijn want mijn "personalisering" is nooit de airco op auto. die is compleet hopeloos in een buzz dus waar die het briljant idee heeft opgevat dat ik dat wilt weet ik ook niet want zodra ik dat ding op de auto stand zie haal ik hem er direct vanaf.
top dank, daar ga ik even achteraan.Tweaker19 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:49:
[...]
Ik had dezelfde problemen. Die personaliseren uitzetten hielp niet bij mij. Oplossing: TPI 2068365/4 die alleen door de dealer geïnstalleerd kan worden. Ze weten ervan. Het treft niet alle auto’s. Daarna nooit meer meldingen gehad over nieuwe instellingen en of andere aanpassingen/resets.
edit: afspraak ingepland voor april. dus nog even volhouden.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 22-02-2024 20:15 ]
:strip_exif()/f/image/Bxjb8sovUp6HAXX19aTa5Y2F.jpg?f=fotoalbum_large)
Even bijladen van 46% naar 80% op donderdag-middag 16:00h op de “grote avond” net voor de apres-ski….gaat de laadklep niet meer open. Na alle kracht-termen ,binnensmonds, gebeld met VW-support. Keurig netjes te woord gestaan. Lang verhaal kort. “ laat even de auto 20 minuutjes met rust”. Dus autosleutel, ook de reserve, even minimaal 25 meter uit de buurt van de auto. Na die 20 minuten, helaas laadklep nog niet te openen. De moed zakte al in mn schoenen. Na nog 10x auto sluiten/openen ineens hoorde ik de bekende “klik”-> Laadklep was weer te openen. (20x getest nadien, bleef goed gaan). Auto kunnen laden. (84%/314km) Hopelijk komende zaterdag voorspoedige terugrit.
Laadklep gaat nu niet meer op slot. Dealer, Pon Naarden, gaat met terugbellen om afspraak in de plannen.
[ Voor 60% gewijzigd door densterdad2 op 03-03-2024 22:50 ]
Kan me vervelendere locaties voorstellendensterdad2 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:19:
Sta je dan met je dan met je ID.4.1 pro in Oostenrijk/Flachau[Afbeelding]
Uit odb11 data lijkt ook dat 1 van de drie fasen geen stroom krijgt.
Moet toch binnenkort voor servicebeurt dus dit maar meteen melden.
Weet je zeker dat het de auto is en niet de kabel/stekker?Vinslo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:34:
Heb te maken met een nieuw ding wat ik nog nergens heb gelezen. De ID4 laadt AC nog maar met 7kw. Heb dus het vermoeden dat er 1 fase defect is in de auto.
Uit odb11 data lijkt ook dat 1 van de drie fasen geen stroom krijgt.
Moet toch binnenkort voor servicebeurt dus dit maar meteen melden.
Helaas wel. Eigen laadpaal doet het op mijn Model 3 gewoon met 11kw. En de ID4 kan sinds het probleem zich voordoet ook bij openbare laadpalen maar tot 7kw.sl1000 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:57:
[...]
Weet je zeker dat het de auto is en niet de kabel/stekker?
Heeft niks te maken met de mooi weer verhalen van VW, maar meer met de mooi weer verhalen van alle fabrikanten. Overal waar staat van x% naar x% in xminuten gaan ze uit van de meest optimale en ideale omstandigheden. Dat doen ze trouwens ook bij het berekenen van het verbruik, van de range, alles eigenlijk. Niet alleen bij EV's, ook gewoon bij 'ouderwetse' benzine of dieselauto's. Je word eigenlijk genaaid waar je bij staat en we accepteren het.flaskk schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:18:
Is er nog een mogelijkheid om het "snel" laden te versnellen? Hij blijft constant op 61/62kw hangen. Stel de navigatie in op de snellader en ga van 5 naar 30 procent. Of is dit één van de mooi weer verhalen van vw?
Kortom, ja, de ID.4 is in staat om met hogere snelheid te laden dan jij elke keer ziet. Die hogere snelheid haal je echter alleen als je 300 km aan 1 stuk door hebt gereden (je accu dus warm is), het buiten 25 graden is, je aankomt bij de lader met 2% accupercentage over, er niemand anders bij die snellader staat, de zon en de maan in dezelfde stand tegenover Jupiter staan en de windkracht lager dan 1 is. Zelden tot nooit dus. Het is allemaal theorie.
Mijn GTX zou 175kW moeten kunnen laden. Ik heb 1 keer op 154kW geladen, verder nooit hogere snelheden gezien. En dan heb je het nog over een piek, na een tijdje zakt hij al weer <100kW.
Oh, nog een PS. Bij reviewers zie je dus soms wel dat het sneller gaat. Alles trouwens, ook het gebruik van het interne display gaat enorm soepel en vloeiend. Ik heb mijn oprechte twijfels of die review auto's dezelfde auto's zijn als degene die wij hebben. Kan me goed voorstellen dat zo'n review auto net even wél een sneller processortje heeft of een review software versie of wél even preheating heeft in de software.
[ Voor 12% gewijzigd door KaiseRRuby op 23-02-2024 10:19 ]

snap je irritatie, maar 't is voor mij minder erg dan je schetst.
de accu moet inderdaad 25 graden of warmer zijn voor de maximale snelheden, en het accu percentage minder dan 20% om piek laad snelheden te halen. veel mensen denken dat de piek snelheden gelijk het gemiddelde zouden moeten zijn en dat is niet het geval.
voor een beeld van de te behalen snelheden bij een warme accu kun je naar de laadcurve van je auto in bv. de FastNed app kijken. dat geeft een redelijke verwachting van wat mogelijk is.
Dit is bijvoorbeeld de mijne:
:strip_exif()/f/image/h2T98E44iaeEQgdI1cHhT1sH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus inderdaad, hoe leger de accu, hoe sneller hij laad.
:strip_exif()/f/image/4ms8l9Cu4ZI4eu21YAbderfy.jpg?f=fotoalbum_large)
En na echt een flink stuk (dit was na een dag van bij elkaar 500km) zelfs ook als het goed koud is zoiets:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BSgmKrzklRRgtgF0GD7vwlCb.jpg?f=user_large)
Maar er zijn ook auto's die een grotere piek hebben en sneller onder de 100kW zakken.
Eerlijk gezegd heb ik meer frustratie gehad bij 150kW-zuilen die met 2 auto's maar 75kW per kabel leveren, en 50kW 'snelladers' bij de Raststätte, of een 60kW-zuil bij de supermarkt die (ondanks (of dankzij, het kan ook te warm zijn vermoed ik) 30° buitentemperatuur) maar 30kW leverde.
Of die 4 laders bij Ikea (waarvan de 2 DC-aansluitpunten op 20kW begrensd zijn) die een half uur voor opening al allemaal bezet zijn
Of afgelopen week, 4 laadplekken: 1 auto staat verkeerdom en blokkeert zo 2 stekkers (ook een manier om zeker te weten dat je de volle 150kW krijgt, maar als je er dan 40 minuten later nog steeds staat ben je gewoon een vervelende klier) en 1 plek geblokkeerd door een benzine-dacia die dat blauwe parkeervak zo mooi bij de auto vond kleuren (op een parkeerplaats waar 75% van de plekken vrij waren - waaronder minstens 20 die dichter bij de in/uitgang van de supermarkt waren).
Daarbij, voorconditionering is leuk, maar kost onderweg ook best een bult energie.. ik gooi eens wat getallen in Excel, de algemene info-websites over dat thema maken naar mijn mening niet altijd de juiste aannames - ik kan het ook niet perfect in een half uur op een bierviltje, maar ik ga toch m'n best doen
[ Voor 12% gewijzigd door Tarin op 23-02-2024 10:52 ]
Heb recent besteld (bij A&M Herent). Men zegt uiterlijk 30 juni 2024 geleverd. Dat is als je met panoramadak besteld. Zonder panoramadak is de levertijd nog korter (april meen ik).Superflip schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:02:
Weet iemand wat de levertijden ongeveer zijn voor de ID.7 in België?
UPDATE: bank zegt nu levering 31 mei.
[ Voor 7% gewijzigd door GVeldhuizen op 11-03-2024 11:00 . Reden: leveringsdatum is aangepast ]
Vandaag bevestiging gekregen om mijn ID.7 op te halen, besteld eerste week oktober, pick up ingepland voor volgende week (met panoramisch dak).GVeldhuizen schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Heb recent besteld (bij A&M Herent). Men zegt uiterlijk 30 juni 2024 geleverd. Dat is als je met panoramadak besteld. Zonder panoramadak is de levertijd nog korter (april meen ik).
Veel plezier met je nieuwe auto!
Rij je accu maar onder de 10% capacteit en dan aan de snelladerflaskk schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:18:
Succes
idd onder de 10 is altijd snel, warm of koud buiten 😁201WD schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:54:
[...]
Rij je accu maar onder de 10% capacteit en dan aan de snellader
Succes
Bij mij was die "uiterste" datum eind maart 2024, en levering was eind januari 2024, ruim 2 maanden beter dan hun uiterste datum. Maar @Freighter z'n doorlooptijd is zowat 3 weken langer dan de mijne (beide met pano dak), dus ofwel zit er variatie op, ofwel loopt het toch wat uit nu er meer bestellingen binnenkomen.GVeldhuizen schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Heb recent besteld (bij A&M Herent). Men zegt uiterlijk 30 juni 2024 geleverd. Dat is als je met panoramadak besteld. Zonder panoramadak is de levertijd nog korter (april meen ik).
Dat kost toch zo'n 5kW voor een half uur ofzo? Dus dat kost je dan 2,5Kwh...Tarin schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:47:
Daarbij, voorconditionering is leuk, maar kost onderweg ook best een bult energie.. ik gooi eens wat getallen in Excel, de algemene info-websites over dat thema maken naar mijn mening niet altijd de juiste aannames - ik kan het ook niet perfect in een half uur op een bierviltje, maar ik ga toch m'n best doen.
Laad snelheid is idd van veel factoren afhankelijk. Daar kwam ik ook achter toen ik laatst mijn ID.3 aan de snellader gehangen had: 20kwTarin schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:47:
De laadsnelheid is van veel factoren afhankelijk, ook van de hardware van de auto zelf - 'mijn' ID.4 pro van de zaak doet al vrij snel (na een flink stuk rijden tot <15% en vanaf ~15°C buitentemperatuur) zoiets:
[Afbeelding]
En na echt een flink stuk (dit was na een dag van bij elkaar 500km) zelfs ook als het goed koud is zoiets:
[Afbeelding]
Maar er zijn ook auto's die een grotere piek hebben en sneller onder de 100kW zakken.
Eerlijk gezegd heb ik meer frustratie gehad bij 150kW-zuilen die met 2 auto's maar 75kW per kabel leveren, en 50kW 'snelladers' bij de Raststätte, of een 60kW-zuil bij de supermarkt die (ondanks (of dankzij, het kan ook te warm zijn vermoed ik) 30° buitentemperatuur) maar 30kW leverde.
Of die 4 laders bij Ikea (waarvan de 2 DC-aansluitpunten op 20kW begrensd zijn) die een half uur voor opening al allemaal bezet zijn.
Of afgelopen week, 4 laadplekken: 1 auto staat verkeerdom en blokkeert zo 2 stekkers (ook een manier om zeker te weten dat je de volle 150kW krijgt, maar als je er dan 40 minuten later nog steeds staat ben je gewoon een vervelende klier) en 1 plek geblokkeerd door een benzine-dacia die dat blauwe parkeervak zo mooi bij de auto vond kleuren (op een parkeerplaats waar 75% van de plekken vrij waren - waaronder minstens 20 die dichter bij de in/uitgang van de supermarkt waren).
Daarbij, voorconditionering is leuk, maar kost onderweg ook best een bult energie.. ik gooi eens wat getallen in Excel, de algemene info-websites over dat thema maken naar mijn mening niet altijd de juiste aannames - ik kan het ook niet perfect in een half uur op een bierviltje, maar ik ga toch m'n best doen.

Meer bepaald de garantie.
Ik heb al een paar dealers gecontacteerd en die beweren dat de verplichte 12M dealergarantie niet geldig is in het buitenland.
De batterijgarantie wel.
Lijkt mij bizar, ik heb al meerdere VW’s geimporteerd uit Duitsland, en toen kreeg ik altijd garantie.
Zonder garantie een ID,3 1st importeren lijkt mij een te gewaagde gok
Ik zou sowieso de 1st in alle gevallen laten staan. Teveel gedoe ermee en VW heeft duidelijk zijn handen er vanaf getrokken qua updates. Als ik al een ID3 zou gaan importeren dan pas vanaf model 2022 ofzo, liever nog de facelift natuurlijk maar goed.Pieterve schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:04:
Iemand ervaring met het importeren van een ID.3 uit Duitsland?
Meer bepaald de garantie.
Ik heb al een paar dealers gecontacteerd en die beweren dat de verplichte 12M dealergarantie niet geldig is in het buitenland.
De batterijgarantie wel.
Lijkt mij bizar, ik heb al meerdere VW’s geimporteerd uit Duitsland, en toen kreeg ik altijd garantie.
Zonder garantie een ID,3 1st importeren lijkt mij een te gewaagde gok
*sowieso
Ben ook zaterdag uit Oostenrijk naar huis gekomen. Mijn ervaring was heel wisselend. Ik heb 160Kw, maar ook 46Kw gezien. De laatste verbaasde me wel een beetje. Was de 4e snellading en met 8% aan gekomen. Was wel bij een Tesla locatie van 40 stalls nabij Keulen, waarvan er 33 bezet waren of zo. Er zijn veel factoren die een rol spelen...... Ik had gedacht nog één keer een klein beetje bij te moeten laden, maar door de vele files, uiteindelijk vanaf daar toch naar huis kunnen rijden.......VWID4 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:09:
Gisteren teruggekomen van de wintersport. Het laden ging iedere keer juist erg snel. Wel flink leegrijden (onder de 20%). Je hebt dan meestal al 2 uur gereden dus de accu is dan goed op temperatuur. Iedere keer ruim boven de 100kw geladen. Vooral tot 80% gaat echt in 20/25 minuten. Wil je hem tot 100% laden, dan duurt het bijna dubbel zo lang. Die laatste 20% gaan erg traag. Dat moet je dus alleen doen als je zelf nog zit te eten ofzo. Anders kun je beter bij 80% afkoppelen en snel weer gaan rijden.
Hier soortgelijke ervaringen, rij normaal nooit op zaterdag maar kon deze vakantie niet anders maar wat een chaos overal haha. Normaal laad ik altijd alleen bij Tesla punten en ook daar nu wel wisselende ervaringen qua snelheid en wachttijden.kisik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:28:
[...]
Ben ook zaterdag uit Oostenrijk naar huis gekomen. Mijn ervaring was heel wisselend. Ik heb 160Kw, maar ook 46Kw gezien. De laatste verbaasde me wel een beetje. Was de 4e snellading en met 8% aan gekomen. Was wel bij een Tesla locatie van 40 stalls nabij Keulen, waarvan er 33 bezet waren of zo. Er zijn veel factoren die een rol spelen...... Ik had gedacht nog één keer een klein beetje bij te moeten laden, maar door de vele files, uiteindelijk vanaf daar toch naar huis kunnen rijden.......
Denk dat ik voor een volgende keer toch nog niets van een ionity passport of dergelijke erbij neem.
Ik had idd Ionity en Tesla en die naar behoefte gebruikt. Goed bevallen zo.TWFpa2Vs schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:06:
[...]
Hier soortgelijke ervaringen, rij normaal nooit op zaterdag maar kon deze vakantie niet anders maar wat een chaos overal haha. Normaal laad ik altijd alleen bij Tesla punten en ook daar nu wel wisselende ervaringen qua snelheid en wachttijden.
Denk dat ik voor een volgende keer toch nog niets van een ionity passport of dergelijke erbij neem.
ja dat zou toch moeten, ware het niet dat ik zaterdag na een rit van 30 minuten en nog 2% niet meer dan 70kW haalde op een snellader van Shell op de parking van carrefour drogenbos (belgie)201WD schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:54:
[...]
Rij je accu maar onder de 10% capacteit en dan aan de snellader
Succes
stond maar 1 andere auto en laadpaal zou max 150kW kunnen leveren, dan zou ik toch wel meer verwachten dan die 70kW die ik maar kreeg.. id4 met sw 3.2.1 trouwens
Wie gaar dit testen hier?
:strip_exif()/f/image/Tt8ayBZrlYUH3VfheedHA5Tt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door N0EL op 26-02-2024 15:41 ]
Ik twijfel tussen de volgende quotesN0EL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:40:
Niet echt on topic hier, maar het was wel een VW die dit deed.
[Afbeelding]
it ain't stupid if it works of,
When you invent the ship, you also invent the shipwreck; when you invent the plane you also invent the plane crash; and when you invent electricity, you invent electrocution... Every technology carries its own negativity, which is invented at the same time as technical progress. van Paul Virilio
Ik ga het niet proberen.. ik pak de fast charger wel
[ Voor 3% gewijzigd door PB1983 op 26-02-2024 15:53 ]
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Ik verwacht dat je accupakket nog niet warm genoeg was, maar met 70kw laden ben je toch zo gereed...SiegmundB schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:13:
[...]
ja dat zou toch moeten, ware het niet dat ik zaterdag na een rit van 30 minuten en nog 2% niet meer dan 70kW haalde op een snellader van Shell op de parking van carrefour drogenbos (belgie)
stond maar 1 andere auto en laadpaal zou max 150kW kunnen leveren, dan zou ik toch wel meer verwachten dan die 70kW die ik maar kreeg.. id4 met sw 3.2.1 trouwens
Het zou idd nog sneller moeten kunnen.
Die fast chargers hebben toch alleen de DC-pinnen aangesloten? volgens mij kan dit nooit werkenN0EL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:40:
[Afbeelding]
Dit inderdaad.sl1000 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:01:
[...]
Die fast chargers hebben toch alleen de DC-pinnen aangesloten? volgens mij kan dit nooit werken
*sowieso
Dat is toch de normale manier om de OTA updates te verkrijgen? Doe ik elke 12 weken, zit nu op versie 5.8.N0EL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:40:
[Afbeelding]

1 cm = 10 mm = 10000 µm
Bijna goed. De DC pinnen zijn alleen voor de fase. Maar er worden zeker nog andere pinnen gebruikt voor de communicatie.sl1000 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:01:
[...]
Die fast chargers hebben toch alleen de DC-pinnen aangesloten? volgens mij kan dit nooit werken
Google maar is op ccs pin layout.
bron: https://blog.evbox.com/nl...an%20ongebruikt%20blijven.
Blijkbaar kan het toch
Golf, Tiguan en nieuwe Passat hebben hem daar zitten.leinenga schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:51:
Was die VW een Hybride toevallig? Ik weet zo ook geen VW ev's met een laadpoort boven het voorwiel.
Heb ik weer wat geleerd vandaag!leinenga schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:49:
CCS-connectoren kunnen tussen 50 kW en 350 kW gelijkstroom leveren. Bovendien kun je ook AC-laden door een AC Type 1-connector (voor CCS1) of AC Type 2-connector (voor CCS2) in de bovenste helft van de connector te steken, waarbij de DC-contacten onderaan ongebruikt blijven.
Blijkbaar kan het toch
*sowieso
Aan auto-zijde, ja, maar dat is eigenlijk geen reden om aan te nemen dat er ook 11/22/44kW aan AC geleverd kan worden door een FastNed DC-laadpunt..leinenga schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:49:
CCS-connectoren kunnen tussen 50 kW en 350 kW gelijkstroom leveren. Bovendien kun je ook AC-laden door een AC Type 1-connector (voor CCS1) of AC Type 2-connector (voor CCS2) in de bovenste helft van de connector te steken, waarbij de DC-contacten onderaan ongebruikt blijven.
Blijkbaar kan het toch
Veel snellaadstations hier hebben 1 of 2 zuilen waar je ook gewoon je AC-kabel in kunt steken, zelfs als dit zou werken lijkt me dat toch handiger..
[ Voor 10% gewijzigd door Tarin op 26-02-2024 17:29 ]
Zo heb ik het ook altijd geleerd.Tarin schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:19:
[...]
Aan auto-zijde, ja, maar dat is eigenlijk geen reden om aan te nemen dat er ook 11/22/44kW aan AC geleverd kan worden door een FastNed DC-laadpunt..
Veel snellaadstations hier hebben 1 of 2 zuilen waar je ook gewoon je AC-kabel in kunt steken, zelfs als dit zou werken lijkt me dat toch handiger..
en inderdaad er worden nog 2 communicatie pinnen bovenin gebruikt, maar daar ging het me niet om.
een losse kabel in een losse kabel lijkt me in geen geval aan de veiligheidsstandaarden voldoen. (denk alleen al aan kortsluiting door water indringing omdat de bende in een plas zou liggen)
betwijfel ook dat de de snellaad kabel een mechanisch slot heeft, om te voorkomen dat ze los kunnen raken tijdens het laden (wat weer vonkvorming en schade kan veroorzaken)
Ik geloof ook nog steeds dat dit niet gaat werken. volgende snellaad beurt ga ik de kabels maar eens bestuderen,
E golf zit rechts achterTWFpa2Vs schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:01:
[...]
Golf, Tiguan en nieuwe Passat hebben hem daar zitten.
De e-Golf gebruikt voor de laadstekker de bestaande koetswerkopening die de ICE Golf 7 voor de tankdop had. Dat is dus compleet anders dan wat hier op de foto staat. De hybride versies hebben _en_ tankdop _en_ laadstekker nodig, dus daar is een bijkomende klep nodig. Bij de eerste versies was dat een klep in de gril vooraan, want dan kon het koetswerk hetzelfde blijven.
[ Voor 24% gewijzigd door bdbfz op 27-02-2024 07:34 ]
Weet je zeker dat die laadpaal 2x150kW kon leveren? Klinkt alsof je de helft kreeg en de andere auto de rest.SiegmundB schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:13:
[...]
ja dat zou toch moeten, ware het niet dat ik zaterdag na een rit van 30 minuten en nog 2% niet meer dan 70kW haalde op een snellader van Shell op de parking van carrefour drogenbos (belgie)
er waren drie laadpalen en we stonden elk aan 1 uiterste. ik heb een comment nagelaten op chargemap dus ben benieuwdorillion schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:29:
[...]
Weet je zeker dat die laadpaal 2x150kW kon leveren? Klinkt alsof je de helft kreeg en de andere auto de rest.
hehe daarom riep ik ook Golf en niet E-Golf ;-)
![]() |
Vorige week overstap gemaakt van een T5.2 diesel DSG naar een ID Buzz. De T5 is een fantastische auto, 8 jaar mee gereden, heel Europa mee door geweest. Na dik 200.000 kilometer tijd voor wat anders. De Buzz was even wennen, maar rijdt als een droom. Eerste lange rit staat volgende week op het programma. De Transporter had een 85 liter tank, bij zuinig rijden 1200 kilometer bereik mogelijk. Dat wordt echt wennen.
Verbruik overzicht ritje Hilversum-Flachau-Hilversum (afgelopen week). Ik maakte gebruik van VW Elli We Charge Plus abbo (€14,99 voor 1 maand). Laden bij Ionity en Aral Pulse voor €0,5 per kWh. 1x geladen mbv de Tesla-app, zonder abbo €0,55 per kWh.
:strip_exif()/f/image/Gw0eJH3AwbyXGESU9KvVwuop.jpg?f=fotoalbum_large)
Laden ging prima en iedere 2 uurtje even pauze ook best oke. Jammer van met name de drukte heen vanaf Munchen en voor de tunnels bij Flachau en terug vanaf Keulen. Zowel heen als terug 15 uur over gedaan. In de nacht om 3:00h vertrokken, terug om 4:00h)
[ Voor 95% gewijzigd door densterdad2 op 27-02-2024 19:47 ]
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.