Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Waar de dealer nooit tijd voor heeft. Dank je de koekoek, auto bevalt prima met 2.4.Autohillenga schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:00:
[...]
Op dit moment is dat software versie 3.2, die wordt geïnstalleerd in de dealer werkplaats en is niet OTA.
Na mijn update van 2.4 naar 3.2 vorige week was mijn navigatie ook niet bijgewerkt maar in de loop van de week is dat vanzelf alsnog gebeurd. Ik zit nu op 23.11, dat lijkt me prima.Mythling schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:41:
Ik heb sinds deze week een ID.3 Pro uit 2020, door de dealer netjes geupdate naar 3.2. De navigatie kaarten zitten echter nog op versie 20.x.
Ik zou nog even wachten tot je misschien wat langere ritten gemaakt hebt.
Is dat niet gewoon een kwestie van een afspraak maken? Dat kan misschien niet per direct maar zou toch gewoon op termijn moeten kunnen lukken.JB076 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:30:
[...]
Waar de dealer nooit tijd voor heeft. Dank je de koekoek, auto bevalt prima met 2.4.
Ik was op zich ook best tevreden met 2.4 maar moet zeggen dat 3.2 toch wel een paar merkbare ‘quality of life’ verbeteringen bevat. Met name meer informatie in de display achter het stuur vind ik wel nuttig. En om de online services te verlengen na 3 jaar had ik ook niet zo veel keuze.
[ Voor 29% gewijzigd door 7o9 op 07-01-2024 12:32 ]
Daarna weer van m'n radar verdwenen tot ik er nu weer over lees. Meteen maar ingepland. 27 maart
Hoe dat met die online services zit weet ik eigenlijk niet. Mijn auto is van december 2020 maar ik ben de hoofdgebruiker pas sinds juni 2022. Vooralsnog werkt alles nog gewoon.
[ Voor 19% gewijzigd door JB076 op 07-01-2024 16:18 ]
Misschien verklaard het volgende de mop voor jeDevke schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:29:
[...]
Via VW reageerd hij wel op de vraag of hij een mop wilt vertellen. Als reactie krijg je dan dat de ontwerpers hier geen rekening mee hebben gehouden maar hij verteld er toch 1. Al hadden we het raadseltje niet door. Stom vertaald uit andere taal, slaat nergens op of wij zijn te dom 🤣🤣
https://www.bargoensewoorden.nl/vergeten-woord/klaar-over/
Huh, die mop is prima Nederlands hier hoor en helemaal niet krom vertaald uit een andere taal.Devke schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:29:
[...]
Via VW reageerd hij wel op de vraag of hij een mop wilt vertellen. Als reactie krijg je dan dat de ontwerpers hier geen rekening mee hebben gehouden maar hij verteld er toch 1. Al hadden we het raadseltje niet door. Stom vertaald uit andere taal, slaat nergens op of wij zijn te dom 🤣🤣
"Voor welk gerecht stopt een auto?" zegt de mijne, en dan de clue die ik niet zal verklappen.
Als het die mop is dan vrees ik toch een beetje voor de laatste van je aannames
[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 07-01-2024 19:59 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Doet het het hele jaar prima .tot het gaat vriezen

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Hahaha hij had vanochtend wat opstartproblemen inderdaad... Even de app sluiten/herstarten (forceren) deed het bij mij prima. Maar ik voelde je pijn vanochtend wel ja.. typisch want dat was vorig jaar exact hetzelfde.Devil schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:20:
En op het moment dat ik het nodig heb doet die kut app het weer eens niet "we could not connect to your vehicle at this moment"...
Zodra het wat kouder wordt gaan mensen de app meer gebruiken in de ochtend (voor het voorverwarmen) en dat vinden de VW servers niet echt tof gok ik.
*sowieso
Sowieso, naast hetzelfde wat jij meldt, al maanden gezeur met die app - airco staat hoegenaamd altijd 'al aan', moet hem dan eerst uitzetten en dan pas aan.Devil schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:20:
En op het moment dat ik het nodig heb doet die kut app het weer eens niet "we could not connect to your vehicle at this moment"...
Onbetrouwbare zooi.
Enige redeeming feature van de auto: mechanisch doet alles het verder wel.
In het begin was ik het wel met je eens, maar afgelopen jaar werkt de app eigenlijk best prima hier.delorean7 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:05:
[...]
Sowieso, naast hetzelfde wat jij meldt, al maanden gezeur met die app - airco staat hoegenaamd altijd 'al aan', moet hem dan eerst uitzetten en dan pas aan.
Onbetrouwbare zooi.
Enige redeeming feature van de auto: mechanisch doet alles het verder wel.
Ik zit sinds kort pas op versie 3.2 van de auto maar de basale functies (zoals voorverwarmen en laadstatus bekijken) werken eigenlijk altijd wel. Tuurlijk soms duurt het even voor de app verbinding heeft maar buiten dat kan ik de auto eigenlijk altijd netjes voorverwarmen en de status bekijken (verder kan ik überhaupt niets met de app)
*sowieso
Buiten die quirky shizzle heeft die voorverwarming het redelijk betrouwbaar gedaan de laatste maanden. Maar altijd in de winter is het echt onbetrouwbaar. Binnenkort naar de wintersport, zou het 3 uit 3 jaar onwerkbaar blijken? Ik vrees er voor. (ook 3.2 hier)DonJunior schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:25:
[...]
In het begin was ik het wel met je eens, maar afgelopen jaar werkt de app eigenlijk best prima hier.
Ik zit sinds kort pas op versie 3.2 van de auto maar de basale functies (zoals voorverwarmen en laadstatus bekijken) werken eigenlijk altijd wel. Tuurlijk soms duurt het even voor de app verbinding heeft maar buiten dat kan ik de auto eigenlijk altijd netjes voorverwarmen en de status bekijken (verder kan ik überhaupt niets met de app)
Is het laden via een USB stick voldoende ?MJMaverick schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:47:
[...]
20.x is echt wel mega-oud inderdaad. Wanneer je na twee weken alles bij elkaar een uur of 5 gereden hebt (waarbij de auto ook goed online is geweest) en het kaartmateriaal niet is bijgewerkt dan zou ik inderdaad een USB stick met een versie laden. Mijn ervaring is dat de auto daarna wel de OTA update van de kaarten binnenkrijgt. Een ander trigger-mechanisme ken ik niet. Voortgang van kaart updates zien is mij nog niet gelukt.
Ik heb ook ergens op dit forum gelezen dat je een factory reset van de ID. moet doen.
Die factory reset was bij mij niet nodig, de ene keer dat ik het via USB heb gedaan. De USB wordt herkend als een update (als de filestructuur klopt, de versie op de USB mag ouder zijn dan de versie die al op de auto staat), de data van de USB wordt dan gekopieerd. Wanneer het kopiëren is gedaan wordt al vrij snel de update naar de laatste versie OTA gedaan (althans, bij mij).spencer_830 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:29:
[...]
Is het laden via een USB stick voldoende ?
Ik heb ook ergens op dit forum gelezen dat je een factory reset van de ID. moet doen.
Dit uiteindelijk opgelost door dit digitaal te melden via ticket - daarna moest ik opnieuw verbinden/connecten met de app (oftewel eigenlijk reset auto en app) en toen werkte het weer met de vernieuwde licentie. Volgend jaar weer het zelfde liedje?Flappiewappie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:42:
[...]
Die hindernis had ik al genomen - belachelijke bug.
Vervolgens heb je de licentie - die wordt natuurlijk niet vanzelf geactiveerd in je auto.
Als ik dan resetten loopt het registratie proces vast op onderstaande screenshot: [Afbeelding]
[Afbeelding]

Hier staat wat
🤣🤣🤣 beetje zelfspot kan geen kwaad lol. Kende dat woord wel maar dat het naar een bord vernoemd was (antwoord staat hierboven al) zei me ff helemaal niks. Weer wat geleerd 🤣Ultraman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:58:
[...]
Huh, die mop is prima Nederlands hier hoor en helemaal niet krom vertaald uit een andere taal.
"Voor welk gerecht stopt een auto?" zegt de mijne, en dan de clue die ik niet zal verklappen.
Als het die mop is dan vrees ik toch een beetje voor de laatste van je aannames
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
De auto terugzetten naar fabrieksinstelling zorgt voor een nieuwe handshake met de backend en dan gaat hij ook weer updaten.MJMaverick schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:47:
[...]
<snip>
Een ander trigger-mechanisme ken ik niet. <snip>
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Dat is een beetje om het probleem heen werken. Zoals je zelf ook al aangeeft, niet iedereen heeft een vast ritme natuurlijk.Simply1337 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:09:
auto zelfstandig laten verwarmen [Tijd instellen!] als je een vaste ritme hebt om te vertrekken [auto blijft 30 minuten warm]... hoef je de app ook niet te gebruiken als half europe zn auto wilt verwarmen.
*sowieso
auto blijft wel na de 30min ook relatief warm [warmte in interieur], na 15min koelt het weer af.DonJunior schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:15:
[...]
Dat is een beetje om het probleem heen werken. Zoals je zelf ook al aangeeft, niet iedereen heeft een vast ritme natuurlijk.
Zonde van energie? zeker, maar vaste (dag) ritme met een speling van 45 min is prima te doen
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Meestal is mijn vertrekmoment wel rond hetzelfde tijdstip en is het bij mij een kwestie van alleen de switch voor die setting op True zetten. Maar een andere tijd is an sich ook zo ingesteld.
Eveneens stel ik zo soms de EVSE tactisch in qua laadmoment, want dat kan de auto op software 2.x niet zelf.
[ Voor 29% gewijzigd door Ultraman op 08-01-2024 12:33 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Home Assistant stuurt het commando en blijft dan monitoren of de status inderdaad veranderd is. Dat was niet binnen de ingestelde tijd gelukt. Toch was de auto wel aan het verwarmen bij mij
Bij mij synced Home Assistant soms dagen niet, ook al is de ID4 gebruikt. En soms na een ritje wordt de info direct gesynced, herken jij dit?davasch schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:51:
Hier ook gelukt; wel met wat problemen.
Home Assistant stuurt het commando en blijft dan monitoren of de status inderdaad veranderd is. Dat was niet binnen de ingestelde tijd gelukt. Toch was de auto wel aan het verwarmen bij mij
In de instellingen van AA zoeken. Staat ergens iets over het automatisch spelen van media na verbinden met een auto.Devke schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:05:
Vraagje. Als ik met de auto weg ga dan schakelt de auto over op Android Auto en begint spotify af te spelen via mijn mobiel. Als ik gewoon naar de radio wil luisteren dan moet ik vragen de radio aan te zetten. Hoe kan ik zelf bepalen of ik Android Auto wil gebruiken of simpel hem uitzetten zodat ik bij de volgende rit niet weer moet vragen aan de auto of de radio aan kan.
Nee, op een enkele storing na werkt het vrij goed eigenlijk.Bjk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:11:
[...]
Bij mij synced Home Assistant soms dagen niet, ook al is de ID4 gebruikt. En soms na een ritje wordt de info direct gesynced, herken jij dit?
een mogelijke oorzaak:Bjk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:11:
[...]
Bij mij synced Home Assistant soms dagen niet, ook al is de ID4 gebruikt. En soms na een ritje wordt de info direct gesynced, herken jij dit?
De VW API is sinds enkele maanden rate-limited op max 1 keer per 30 seconden voor je account.
het kan zijn dat je oplossing vaker dan dat probeert te pollen en dan krijg je de data niet.
Dit zie ik vooral als je meerdere apps met de VW-api laat communiceren (b.v. Tibber + Homeassisant)
oplossing kan zijn om je HA-integratie wat minder vaak te laten pollen (heb mijne nu op 1x per minuut gezet)

Zaterdag is er nog mee gereden...
Die melding had ik ook vanochtend, en heb ik wel vaker gehad. Volgens mij is dat gewoon een soort catch all melding voor verbindingsproblemen, want aan de 12V mankeerde niks.Rev! schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:22:
Tuurlijk, wil ik even voorverwarmen: The 12-volt vehicle battery level is too low
Zaterdag is er nog mee gereden...
Ook een melding die zich dan wel in de loop van de dag oplost zonder dat de auto verder aan is geweest, dus lijkt het met 12V ook niks te maken te hebben.
Op je telefoon naar Android Auto Settings gaan en dan 'Start Music Automatically' uitzetten (schakelaartje)Devke schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:05:
Vraagje. Als ik met de auto weg ga dan schakelt de auto over op Android Auto en begint spotify af te spelen via mijn mobiel. Als ik gewoon naar de radio wil luisteren dan moet ik vragen de radio aan te zetten. Hoe kan ik zelf bepalen of ik Android Auto wil gebruiken of simpel hem uitzetten zodat ik bij de volgende rit niet weer moet vragen aan de auto of de radio aan kan.
Volgens mij zit dat in Android Auto zelf. Toggle staat bij Muziek Automatisch Starten staat bij mij aan. Elke keer als ik nu instap pakt ie automatisch de laatste gekozen optie. Indien dat de radio is, pakt ie de radio en bij koppeling springt in dan gelijk over Spotify van Android Auto.Devke schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:05:
Laat maar
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Wist je dat dit Android Auto zelf was?PB1983 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:22:
[...]
Volgens mij zit dat in Android Auto zelf. Toggle staat bij Muziek Automatisch Starten staat bij mij aan. Elke keer als ik nu instap pakt ie automatisch de laatste gekozen optie. Indien dat de radio is, pakt ie de radio en bij koppeling springt in dan gelijk over Spotify van Android Auto.
Laat maar
*sowieso
Niet met je eens bij mij is de app heel betrouwbaar. Het versturen van een adres, voorverwarmen, laden starten en stoppen en het verhogen van de laadlimiet werkt bij mij goed ,een enkele keer de app afgesloten en opnieuw gestart. Zit sinds juni op 3.2.delorean7 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:27:
[...]
Buiten die quirky shizzle heeft die voorverwarming het redelijk betrouwbaar gedaan de laatste maanden. Maar altijd in de winter is het echt onbetrouwbaar. Binnenkort naar de wintersport, zou het 3 uit 3 jaar onwerkbaar blijken? Ik vrees er voor. (ook 3.2 hier)
Heb je dit via Mqtt/Iobroker geregeld? Er is een nieuwe beta uit van iobroker.vw-connectBjk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:11:
[...]
Kan het zijn dat je auto op Eco-mode staat? Ik had de eerste lange zomerrit een zeer matige Airco. Had ik hem zelf op Eco mode gezet omdat ik ver moest rijden...blijkt dat dan ook de AC een tandje lager gaat.flaskk schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:06:
Hebben meer mensen dat na 40km ofzo rijden de kachel ineens wat minder goed doet? Ik had hem op hi staan maar blies half warme lucht. Stoel en stuur verwarming deden het wel goed.
Dat inderdaad gecontroleerd, eerste 30 minuten gaat t goed en daarna wordt ie kouder, zat ook met een t shirtje in de auto dus mss toch maar een trui aan. Ik heb altijd standje bejaarden tempratuur..
Heel wat anders, maar vandaag ff door de krasstraat getrokken en 4 uur later de laadkabel aansluiten... soort van crunch geluid toen ik de stekker in de laadpoort drukte met behoorlijke kracht. 😅 deed het trouwens prima.
Met de auto nu 700km gereden en nog steeds lijkt het allemaal goed te gaan!
EDIT: Na iets meer dan een half uur werkt de kofferbakklep weer zoals gebruikelijk... Geen idee of dit een software issue of een koude issue is geweest
[ Voor 12% gewijzigd door PublishedMeteor op 10-01-2024 08:51 ]
Gisteren wel wat beweging in na de auto in de zon te zetten, maar bleef niet op slot zitten. Toen WD40 er ingespoten.
Vanmorgen weer vastgevroeren, dus maar met tape vast geplakt. Beter dit dan een klepje wat niet open wil
Ik denk dat je beter wat teflon spray kunt proberen.C0C0 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:01:
Mijns ID.3 laadklep wilniet meer dicht (slotje). Het mechnisme zit vast.
Gisteren wel wat beweging in na de auto in de zon te zetten, maar bleef niet op slot zitten. Toen WD40 er ingespoten.
Vanmorgen weer vastgevroeren, dus maar met tape vast geplakt. Beter dit dan een klepje wat niet open wil.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Qua banden moet ik nog eens kijken wat ik kan doen..
Weet niet waar je uit de buurt komt, Maar veel volkswagen dealers en Wintersport zaken verhuren Sneeuwkettingen voor een relatief kleine prijs.KaiseRRuby schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:21:
Ga over maandje op wintersport en opeens schiet me te binnen dat ik nog winterbanden en sneeuwkettingen moet hebben. Ik heb de 20 inch 235/50 banden. Iemand een setje ketttingen liggen die ik tegen betaling mag lenen?
Qua banden moet ik nog eens kijken wat ik kan doen..
[ Voor 5% gewijzigd door KaiseRRuby op 10-01-2024 10:43 ]
let op, WD40 is niet persé het beste smeermiddel. Kruipolie of teflon spray is beter in dit geval.C0C0 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:01:
Mijns ID.3 laadklep wilniet meer dicht (slotje). Het mechnisme zit vast.
Vanmorgen weer vastgevroeren, dus maar met tape vast geplakt. Beter dit dan een klepje wat niet open wil.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Vanavond maar eens even in duiken en een beetje configureren en afstellen, want tijdens het rijden (ja dat is misschien niet slim) kun je niet veel. Ik wilde even wat ouderwetse radio zenders in de favorieten zetten, maar kreeg al snel de melding: let op de weg, bediening is voor een aantal seconden geblokkeerd... Niet erg en als een keer alles ingesteld is zal dit ook wel mee vallen.
Natuurlijk even snel twee pics:

Eerste (tweede?) indruk; die auto rijd serieus lekker.. :-)
Ik zal komende dag/dagen nog wel wat meet foto's maken als daar mensen benieuwd naar zijn... heeft iemand vragen; laat maar weten.
If you didn't win today, you can always win tomorrow
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
En jawel, de module blijkt na controle van de dealer defect. PON wil (op een auto van net 3 jaar) geen coulance geven, dus de volle mep (~725 euro) is voor rekening van mij.pietermx schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:26:
Zijn er meer mensen die de volgende combi aan meldingen hebben gehad?
- Knipperlicht linksvoor controleren, alstublieft
- Storing: Wagenverlichting
- Knipperlicht rechtsvoor controleren, alstublieft
- Storing: e-Sound. Voorzichtiger rijden, alstublieft
Zelf nu 3x in 2 weken tijd, 2x de wegenwacht (via VW mobility service) laten komen maar die kan niet veel meer dan de boel een reset geven.
Aan o.a. de post van @ID3-Piet te zien (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74073624) te zien is de e-Sound module defect. Ik ben benieuwd wie hier nog meer ervaring mee hebben en wat er aan gedaan is (module vervangen, binnen / buiten garantie, wel / geen coulance).
Ik snap de dealer en laat het repareren, het is alleen wel de laatste VW voor mij denk ik
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Kapotte e-sound module is wel een bekend kwaaltje.pietermx schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:34:
[...]
En jawel, de module blijkt na controle van de dealer defect. PON wil (op een auto van net 3 jaar) geen coulance geven, dus de volle mep (~725 euro) is voor rekening van mij.
Ik snap de dealer en laat het repareren, het is alleen wel de laatste VW voor mij denk ik
Klopt, voor de dealer was het ook niet de eerste. Die schaamt zich er zo'n beetje voor dat VW NL (lees: PON) geen enkele vorm van coulance biedt. Het is natuurlijk belachelijk dat een stuk elektronica er na 3 jaren al mee kapt. Idem voor de SOS module, die is in deze auto een jaar geleden vervangen (deels op eigen kosten).sl1000 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:44:
[...]
Kapotte e-sound module is wel een bekend kwaaltje.
Over de dealer geen kwaad woord, over VW NL / PON wel. De volgende auto wordt er niet eentje meer uit de VW groep ben ik bang (niet dat het gras bij de buren altijd groener is, de garantie termijnen zijn dat in ieder geval wel).
1 cm = 10 mm = 10000 µm
In Nederland geld consumenten recht en met alle verhalen dat deze modules zo snel stuk gaan is het relatief eenvoudig aan te tonen dat dit een probleem van de fabrikant is en daarom onder garantie van de dealer moet worden opgelost (zelfs na 2 jaar, omdat je mag verwachten dat een auto 10+ jaar mee gaat en deze modules geen slijtage onderdelen zijn).pietermx schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:13:
[...]
Klopt, voor de dealer was het ook niet de eerste. Die schaamt zich er zo'n beetje voor dat VW NL (lees: PON) geen enkele vorm van coulance biedt. Het is natuurlijk belachelijk dat een stuk elektronica er na 3 jaren al mee kapt. Idem voor de SOS module, die is in deze auto een jaar geleden vervangen (deels op eigen kosten).
Over de dealer geen kwaad woord, over VW NL / PON wel. De volgende auto wordt er niet eentje meer uit de VW groep ben ik bang (niet dat het gras bij de buren altijd groener is, de garantie termijnen zijn dat in ieder geval wel).
't is nogal gedoe om het gelijk wat je hebt ook daadwerkelijk te krijgen, maar 't is wel zoals de wet hier is.
ik weet niet of iets soortgelijks geld in België?
feitelijk heb je niets van doen met Pon, je dealer verkoopt je een product en daarvan mag je bepaalde verwachtingen hebben.
Wat een toffe auto. Goeie kleur ook #teamblauw.dizzytal schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:36:
Nou vanochtend de ID7 opgehaald. Introductie van de software, netjes van de dealer, maar uit eindelijk moet je er toch zelf even mee bezig en kijken wat fijn werkt. Als je dan zo even bezig bent merkte ik toch wel dat het systeem toch echt wel serieus snel reageert. Swipen, laden e.d. gaat allemaal hartstikke soepel zonder vertraging.
Vanavond maar eens even in duiken en een beetje configureren en afstellen, want tijdens het rijden (ja dat is misschien niet slim) kun je niet veel. Ik wilde even wat ouderwetse radio zenders in de favorieten zetten, maar kreeg al snel de melding: let op de weg, bediening is voor een aantal seconden geblokkeerd... Niet erg en als een keer alles ingesteld is zal dit ook wel mee vallen.
Natuurlijk even snel twee pics:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eerste (tweede?) indruk; die auto rijd serieus lekker.. :-)
Ik zal komende dag/dagen nog wel wat meet foto's maken als daar mensen benieuwd naar zijn... heeft iemand vragen; laat maar weten.
Ik wens je er onwijs veel plezier van en hoop oprecht dat jij niet hetzelfde gezeik krijgt als velen van ons met een IDx First. Geniet er van en uiteraard zijn meer ervaringen alleen maar beter.
en nee.. ik ben helemaaaaaaal niet jaloers
*sowieso
Ik zou tot het gaatje gaan om die kosten bij PON vergoed te krijgen.pietermx schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:13:
[...]
Klopt, voor de dealer was het ook niet de eerste. Die schaamt zich er zo'n beetje voor dat VW NL (lees: PON) geen enkele vorm van coulance biedt. Het is natuurlijk belachelijk dat een stuk elektronica er na 3 jaren al mee kapt. Idem voor de SOS module, die is in deze auto een jaar geleden vervangen (deels op eigen kosten).
Zij kopen de garantie af bij Volkswagen en wringen zich in allerlei bochten om zo min mogelijk garantie/coulance te bieden.
Blijf het bijzonder vinden dat de Volkswagengroep deze constructie gebruikt, onder de streep zal het voor VW ook goedkoper zijn en mensen in Nederland blijven het merk toch wel leasen en een paar zullen er gekocht worden.
da's gewoon omdat je accu opwarmt. een warmere accu is minder "lui" en kan meer vermogen afgeven.IndyVS schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:12:
Ik had mijn id.3 opgeladen tot 80% deze middag. Na een ritje van 5 km is mijn accuniveau nu 81%! Die recuperatie werkt wel echt goed
Ik heb er een sarcastisch mailtje richting PON (cc dealer) aan gewijd, maar verwacht er niks van. Ze verliezen er toch klanten door lijkt mij, maar goed…MLLL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:05:
[...]
Ik ga zou tot het gaatje gaan om die kosten bij PON vergoed te krijgen.
Zij kopen de garantie af bij Volkswagen en wringen zich in allerlei bochten om zo min mogelijk garantie/coulance te bieden.
Blijf het bijzonder vinden dat de Volkswagengroep deze constructie gebruikt, onder de streep zal het voor VW ook goedkoper zijn en mensen in Nederland blijven het merk toch wel leasen en een paar zullen er gekocht worden.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Kia EV6: 7 jaar / 150.000 kmDinictus208 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:16:
Prachtige auto. Wij overwegen hem ook. (Kia ev6 / fisker ocean / ID7 / ID buzz)
Fisker Ocean: 6 jaar / 96.000 km (mits het merk het overleeft)
VW IDX: 2 jaar
Tip: Als je voor de VW gaat, neem extra garantie
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Iets met consumentenrecht, non conformiteit, te verwachten levensduur e.d. Jij hebt niets met de importeur te maken maar met de dealer die de auto geleverd heeft.pietermx schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:13:
[...]
Bij mij is vorige week de SOS module vervangen. Die werd wel vergoed na enigszins moeilijk doen en de service medewerker was het met me eens. Id3 2020.
Ik vermoed overigens dat er ook nog flink verdient wordt op de defecte onderdelen, zie: https://m.oemvwshop.com/1...egrated-speaker-p2905076/
[ Voor 9% gewijzigd door RaymondD op 10-01-2024 19:47 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Bedankt. Kameraad rijd een EV6, die is erg tevreden, maar heel eerlijk (en niet omdat wij nu de ID7 hebben gekocht) het is toch niet helemaal vergelijkbaar (ook qua prijs niet 'helemaal' ;-) )Dinictus208 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:16:
Voor ons (lees mijn vrouw) viel die heel snel af.
De Fisker is zou ik niet direct aandurven als relatief nieuwe speler, deze (of welke auto) moet toch een aantal jaren mee en tja.. je weet 't nooit.
Dan over de ID7.
V2G (bidirectioneel laden) is al beschikbaar, althans... ik kwam het tegen in het menu. Binnenkort maar eens kijken wat je daar daadwerkelijk in de praktijk mee zou kunnen.

Natuurlijk rij je de eerste tijd iets anders en de eerste tientallen km's zijn natuurlijk niet representatief, maar wat ik tot zo ver zie vindt ik niet heel erg tegenvallen qua verbruik:

Ik denk niet dat consumentenrecht op gaat voor een zakelijke aangeschafte auto (helaas). Desalniettemin is het gewoon bagger dat elektronica zo snel kapot gaat.RaymondD schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:13:
[...]
Iets met consumentenrecht, non conformiteit, te verwachten levensduur e.d. Jij hebt niets met de importeur te maken maar met de dealer die de auto geleverd heeft.
…
Ik zal morgen bij het ophalen van de auto nog even het gesprek aangaan, wellicht dat de dealer nog iets wil betekenen. Maar voorlopig lonkt een Koreaan als vervanger (bv. de binnenkort aangekondigde Ioniq 5 model 2025 met de 84kWh accu), of evt. een Tesla Model Y (liever niet eigenlijk, maar wellicht na de facelift) meer dan de ID7.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Ik heb hetzelfde ge-eikel. Non-conformiteit in zakelijke verkoopcontracten is expliciet uitgesloten en consumentenrecht gaat idd niet op. Ik ben ook klaar met de ali-baba kwaliteit voor een Europese prijs (en de aftersales is ook nog eens drama). Ik ga denk ik nog 2 jaar van 8% bijtelling genieten en dan door naar en ander automerk.pietermx schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:58:
[...]
Ik denk niet dat consumentenrecht op gaat voor een zakelijke aangeschafte auto (helaas). Desalniettemin is het gewoon bagger dat elektronica zo snel kapot gaat.
Ik zal morgen bij het ophalen van de auto nog even het gesprek aangaan, wellicht dat de dealer nog iets wil betekenen. Maar voorlopig lonkt een Koreaan als vervanger (bv. de binnenkort aangekondigde Ioniq 5 model 2025 met de 84kWh accu), of evt. een Tesla Model Y (liever niet eigenlijk, maar wellicht na de facelift) meer dan de ID7.
Iemand deze melding ook al eens gehad en bekend hiermee? ID3.1P
Heb hem zelf gehad omdat de pomp van de accu-koeling niet meer werkte (ik zag ook inderdaad dat deze geen toerental aangaf). dag of 5 later begon hij spontaan weer te werken en daarna was de melding verdwenen. <schrug>. sindsdien is het issue ook nooit meer teruggekomen en de dealer kon enkele weken alter (had niet eerder tijd) niets meer vinden.AMARONE schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:10:
Voor het eerst nu een melding welke al 2 dagen blijft staan; elektrische storing in motor, zoek werkplaats op.
Met een OBD11 dongle kun je uitlezen waarom deze melding er staat. kunnen vele dingen zijn.
Zolang de melding geel is kun je rijden, rood is parkeren en afslepen.
[ Voor 8% gewijzigd door sl1000 op 11-01-2024 08:56 ]
VtG (of V2G) vereist voor VW een bi-directionele DC-lader. Deze zijn nog bijna niet te krijgen en schrikbarend duur (voor dat geld heb je ook een 10KWh accu aan de muur, zonder de 10.000 KW limitatie)dizzytal schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:58:
[...]
VtG (bidirectioneel laden) is al beschikbaar, althans... ik kwam het tegen in het menu. Binnenkort maar eens kijken wat je daar daadwerkelijk in de praktijk mee zou kunnen.
Wat is daar eigenlijk de gedachte achter? Dat je een auto hebt die je maar voor een beperkte tijd mag gebruiken voor V2G?sl1000 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:59:
[...]
VtG (of V2G) vereist voor VW een bi-directionele DC-lader. Deze zijn nog bijna niet te krijgen en schrikbarend duur (voor dat geld heb je ook een 10KWh accu aan de muur, zonder de 10.000 KW limitatie)
*sowieso
Heb hetzelfde sinds een paar dagen. Gezien de slechte service elke keer en ik het zat ben de auto alweer (een tijd) kwijt te zijn, rij ik ermee door. Ook omdat meerdere ervaringsdeskundigen hebben aangegeven dat de kans aanzienlijk is dat de melding na een tijd weer verdwijnt.AMARONE schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:10:
Voor het eerst nu een melding welke al 2 dagen blijft staan; elektrische storing in motor, zoek werkplaats op.
Ik zou hem toch maar laten uitlezen bij de garage, bij mij was het een defecte module in de HV-accu.juanpabloo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:36:
[...]
Heb hetzelfde sinds een paar dagen. Gezien de slechte service elke keer en ik het zat ben de auto alweer (een tijd) kwijt te zijn, rij ik ermee door. Ook omdat meerdere ervaringsdeskundigen hebben aangegeven dat de kans aanzienlijk is dat de melding na een tijd weer verdwijnt.
Na de terugroepactie HV-accu blijkt dat na update 3.2 de software toch nog een probleem ontdekt in de HV-accu en dat geeft deze melding.
Bij mij verdween de melding ook na een tijdje maar de auto staat nu toch in reparatie en de defecte module wordt nu (onder garantie) vervangen
[ Voor 0% gewijzigd door KrlGl op 11-01-2024 10:01 . Reden: Typo ]
Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
geen idee, maar even speculerend:DonJunior schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Wat is daar eigenlijk de gedachte achter? Dat je een auto hebt die je maar voor een beperkte tijd mag gebruiken voor V2G?
Indekken tegen de slijtage die er mee gepaard gaat?.
Dit vanwege de 8-jaar garantie op de accu. Anders zou je elke dag de accu meerdere keren kunnen leeg trekken en deze volledig verslijten binnen de garantie termijn
Dat heeft te maken met de 160000 km garantie op de accu.DonJunior schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Wat is daar eigenlijk de gedachte achter? Dat je een auto hebt die je maar voor een beperkte tijd mag gebruiken voor V2G?
Hoe meer V2G bewegingen hoe meer cycli je verstookt
Ben ik benieuwd of VW dan buiten de garantietermijn de beperking eraf haalt. Dat zou wel fair zijn.
Kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die hun EV als backup batterij willen gebruiken, smiddags opladen met de zon en 's avonds ontladen tijdens het electrisch koken. (bijvoorbeeld)
*sowieso
Was ik ook van plan, kijk het wel even aan. Het is niet dat er recent een reparatie is geweest of update waardoor dit ineens speelt.juanpabloo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:36:
[...]
Heb hetzelfde sinds een paar dagen. Gezien de slechte service elke keer en ik het zat ben de auto alweer (een tijd) kwijt te zijn, rij ik ermee door. Ook omdat meerdere ervaringsdeskundigen hebben aangegeven dat de kans aanzienlijk is dat de melding na een tijd weer verdwijnt.
Even 7000€ eraf in Duitsland, zal hier wel niet gebeuren.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Ik kreeg hem ook. Auto stilgezet, via de start/stop knop uit- en aangezet en de melding verdween. Is ook niet meer teruggekomen. Toch niet het idee dat die reset heeft geholpen, maar dat er een relatie kan zijn met het koude weer: als het interieur koud is werkt de versnellingselectieknop bij mij soms wat stroef en lijkt die niet altijd de handeling goed door te geven aan het systeem. De auto geeft dat soms ook geen indicatie van de geselecteerde versnelling (D ofAMARONE schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:10:
Ik heb zo'n melding ook eens gehad, stond in het oranje.AMARONE schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:10:
Eerste keer naar garage en toen hebben ze hem volledig nagekeken en gereset.
2 dagen later weer de melding, auto weer retour naar dealer, na onderzoek bleek dat bij een accu-module de waardes afweken van de overige modules. Er is onder garantie een nieuwe accu-module geplaatst, sindsdien deze melding niet meer gehad.
Ik heb een ID4 uit begin 2021 (geen lease), nu kreeg ik van de week de melding dat het electrosysteem niet correct werkt en dat ik naar een werkplaats moet gaan. Dat heb ik gedaan en die geven aan dat er pas plek is voor reperatie eind maart, dat ik er niet in mag rijden en dat ik geen recht heb op vervangend vervoer. De auto valt nog onder fabrieksgarantie en altijd onderhoud uitgevoerd bij de VW dealer. Ik vind het best vervelend dat ik de auto kwijt ben voor meer dan 2 maanden en dat VW mij niet tegemoet wil komen. Ik kan niet met de fiets naar me werk door de afstand en hierdoor ben ik beperkt in vele zaken.
Heeft iemand een soort gelijke ervaring, zoja hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Dat niet rijden, daar valt nog wel wat op af te dingen.Sam_a schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:26:
Goedemiddag,
Ik heb een ID4 uit begin 2021 (geen lease), nu kreeg ik van de week de melding dat het electrosysteem niet correct werkt en dat ik naar een werkplaats moet gaan. Dat heb ik gedaan en die geven aan dat er pas plek is voor reperatie eind maart, dat ik er niet in mag rijden en dat ik geen recht heb op vervangend vervoer. De auto valt nog onder fabrieksgarantie en altijd onderhoud uitgevoerd bij de VW dealer. Ik vind het best vervelend dat ik de auto kwijt ben voor meer dan 2 maanden en dat VW mij niet tegemoet wil komen. Ik kan niet met de fiets naar me werk door de afstand en hierdoor ben ik beperkt in vele zaken.
Heeft iemand een soort gelijke ervaring, zoja hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Bij de eerste reparatie zeiden ze dat ook tegen mij, maar toen was er binnen een week een plek en kreeg ik vervangend vervoer, bij de tweede keer mocht ik er gewoon mee doorrijden, en toen was de wachttijd inmiddels 3 maanden…
Bij het doorrijden verdween de melding vanzelf, de auto is deze week gerepareerd en ze hebben -ondanks dat de melding verdween- toch een defecte module geconstateerd en vervangen.
Vervangend vervoer is op kosten van de dealer, begreep ik en wordt niet vergoed door Pon, dus ik denk dat ze daarom het niet aanbieden, maar ik zou er zeker een punt van maken. De eerste keer wilde ze het ook doorberekenen aan mij maar na een gesprek met de locatie manager kreeg ik de auto toch gratis mee.
Heb je nu ook meer range? Dat zou de enige reden voor mij zijn om misschien mogelijk eventueel wel het gedoe met de dealer, dat net door meerdere ervaringsdeskundige wordt beschreven (en ook precies mijn punt was), te overwegen.201WD schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:39:
[...]
Ik heb zo'n melding ook eens gehad, stond in het oranje.
Eerste keer naar garage en toen hebben ze hem volledig nagekeken en gereset.
2 dagen later weer de melding, auto weer retour naar dealer, na onderzoek bleek dat bij een accu-module de waardes afweken van de overige modules. Er is onder garantie een nieuwe accu-module geplaatst, sindsdien deze melding niet meer gehad.
Maar ongeacht de range, het lijkt me als je battery pack slecht functioneert of een foutmelding geeft, dat je dat toch wel bekeken en gerepareerd wilt hebben, zeker zolang dat nog onder garantie kan gebeuren.
Voor een overzicht van de opbouw van je batterypack: https://www.batterydesign...b-battery-pack-id-family/
[ Voor 0% gewijzigd door KrlGl op 11-01-2024 22:43 . Reden: Typo ]
Mocht je dat willen uitzoeken, dan even een waarschuwing vooraf:dizzytal schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:58:
[...]
../
V2G (bidirectioneel laden) is al beschikbaar, althans... ik kwam het tegen in het menu. Binnenkort maar eens kijken wat je daar daadwerkelijk in de praktijk mee zou kunnen.
Volkswagen heeft gekozen voor het (inmiddels verouderde) ISO 15118-2 protocol.
Ik schreef daar al eerder over hier op het forum.
Helaas is dat niet volledig compatibel met de nieuwere ISO 15118-20 standaard.
Voor de VW heb je dus een specifieke laadpaal nodig die het oude protocol ondersteunt.
Ik ga er van uit dat de nieuwe generatie laadpalen allemaal volgens 15118-20 zullen gaan werken en dat gaatdus niet 1 op 1 goed met VW straks. In ieder geval niet zonder extra aanpassingen (zo die al mogelijk zijn)
Goed om te weten. Ik heb al een laadmogelijkheid (SmartEVSE), dus het is niet zo zeer dat het van invloed is op de aanschaf van een laadpaal o.i.d. Het was geen overweging in de aanschaf van de auto, dus dat is ook geen 'ding'KrlGl schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 00:14:
[...]
Mocht je dat willen uitzoeken, dan even een waarschuwing vooraf:
Volkswagen heeft gekozen voor het (inmiddels verouderde) ISO 15118-2 protocol.
Ik schreef daar al eerder over hier op het forum.
Helaas is dat niet volledig compatibel met de nieuwere ISO 15118-20 standaard.
Voor de VW heb je dus een specifieke laadpaal nodig die het oude protocol ondersteunt.
Ik ga er van uit dat de nieuwe generatie laadpalen allemaal volgens 15118-20 zullen gaan werken en dat gaatdus niet 1 op 1 goed met VW straks. In ieder geval niet zonder extra aanpassingen (zo die al mogelijk zijn)
Ik zag het staan in het menu en dacht; eens kijken wat (of) we daar eventueel mee kunnen.
Wij als gezin van 4 zijn op zoek naar een nieuwe ev van onze zuurverdiende spaarcentjes, de 'nieuwe' ID5 met software 4.0, nieuwe motor met 286 pk etc. staat ook op ons lijstje evenals de model y (al mee proefgereden). hebben jullie nog tips? zeker gezien jullie ervaringen met de ID modellen van Volkswagen.
Als je prive koopt zeker: kijk goed naar de garantievoorwaarden en lees even de berichten hierboven over hoe VW NL omgaat met wagens met gebreken die net buiten garantieperiode vallen. Ik weet niet hoe dit bij Tesla is maar dit zou mij absoluut ervan weerhouden om prive een nieuwe VW aan te schaffen.aanhetwerk schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:44:
Beste allen,
Wij als gezin van 4 zijn op zoek naar een nieuwe ev van onze zuurverdiende spaarcentjes, de 'nieuwe' ID5 met software 4.0, nieuwe motor met 286 pk etc. staat ook op ons lijstje evenals de model y (al mee proefgereden). hebben jullie nog tips? zeker gezien jullie ervaringen met de ID modellen van Volkswagen.
Daar speelt bij de EVs nog het software verhaal. Gerucht gaat dat VW uiteindelijk op een andere oplossing gaat overstappen waardoor ook 4.x wellicht niet meer geupdatet zal worden. Geen idee of dit zo is en op welke termijn. Maar als dit gebeurt dan is de vraag hoe ze daarmee om zullen gaan met 4.x generatie. Hun trackrecord met de huidige 3.x generatie voorspelt in dat geval niet veel goeds.
Wat ik hier in de fora ook lees is het ook vaak afhankelijk per dealer, zelf (nog) geen negatieve ervaringen gehad, maar ook nog absoluut geen problemen.Ro ofzo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Als je prive koopt zeker: kijk goed naar de garantievoorwaarden en lees even de berichten hierboven over hoe VW NL omgaat met wagens met gebreken die net buiten garantieperiode vallen. Ik weet niet hoe dit bij Tesla is maar dit zou mij absoluut ervan weerhouden om prive een nieuwe VW aan te schaffen.
Daar speelt bij de EVs nog het software verhaal. Gerucht gaat dat VW uiteindelijk op een andere oplossing gaat overstappen waardoor ook 4.x wellicht niet meer geupdatet zal worden. Geen idee of dit zo is en op welke termijn. Maar als dit gebeurt dan is de vraag hoe ze daarmee om zullen gaan met 4.x generatie. Hun trackrecord met de huidige 3.x generatie voorspelt in dat geval niet veel goeds.
Tesla is naar wat ik hoor (van oa buurman) niet beter qua garanties, dus lees je daar ook goed in, sowieso altijd goede tip
Ik ben het geheel met je eens, maar de uitdaging is dat anderen nu niet perse beter zijn. B.v. Tesla updated zijn software dan wel regelmatig, maar staat ook bekend om het afwimpelen van garantie kwesties, vele hardware gebreken in ophanging, etc, etc.Ro ofzo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Als je prive koopt zeker: kijk goed naar de garantievoorwaarden en lees even de berichten hierboven over hoe VW NL omgaat met wagens met gebreken die net buiten garantieperiode vallen. Ik weet niet hoe dit bij Tesla is maar dit zou mij absoluut ervan weerhouden om prive een nieuwe VW aan te schaffen.
en als ik dan even rond shop hoe de b.v. mach-e of ionic.5 het doet dan zie ik daar ook de nodige issues en klachten rondom afhandeling.
vind het persoonlijk verbazend hoeveel EVs issues hebben welke eigenlijk weinig tot niets met het EV-aandrijfsysteem te maken hebben
Even een overzichtje van mijn bevindingen tot zo ver:
's ochtends auto voorverwarmd, nog niet aan de lader, want nog 82%, maar met -6 hakt dat er wel in (OK, en 22C is dan toch wel een ouwe lullen temperatuur ;-) ) Scheelt toch zo een KM of 50 range (sorry, niet gekeken naar percentage). Hoop dat er snel een update komt zodat wanneer je laad 'ie gewoon van het vermogen neemt en niet van de batterij.
Rijden, had ik al gezegd dat dat 'ie top rijd? Nou, dat dus.
De ACC met alle toeters en bellen erbij werkt voor het grootste gedeelte hartstikke goed. Afstand houden (inhouden en versnellen) gaat echt zonder dat je er ook maar iets merkt en wordt grafisch mooi weergegeven in de HUD. Ik kom van een L&C01, daar is het toch meer horten en stoten. De ACC houd rekening netjes rekening met de weg, er wordt netjes aangegeven dat er bijv. een bocht aankomt en dat 'ie .. 75 gaat rijden. Dit werkt ook (zelfs?) bij rotondes, dus in de bebouwde komt reed 'ik' (lees de ACC) 50, kom bij een enkele rotonde, auto remt af tot 35 ongeveer en ik kan netjes de rotonde nemen... na de rotonde versneld de ID7 weer tot 50... ik moet zeggen; daar was ik toch wel een beetje van onder de indruk. (lees; dat ben ik niet gewend)
Ik rijd op een dijk met een parallel weg, enige wat me daar overkomt is dat er op een gegeven moment beneden op de parallel weg een bord 60 staat voor een vervelende bocht... je raad 't; de ID denk dat die 60 voor de hoofdrijbaan geldt. Dat is tot nu toe enige wat ik gemerkt heb waar 'ie mis zat.
Verder nog geen hulpsystemen nodig gehad, ook geen 'false positives' wat de vorige auto wel had dat 'ie met de collision detection in eens vind dat 'ie in moet grijpen, er is zo'n punt op de route dat ie dat vaak doet, bij afslaand verkeer, maar geen last van gehad (tot nu toe)
Dan de snelheidswaarschuwing, die gaat i.d.d wel vaak, maar ik rijd eigenlijk altijd met muziek of een podcast aan en vind ik niet storend. Valt me reuze mee.
Verbruik. Kan niet anders zeggen dan Top. Op de weg terug, auto niet voor verwarmd (buiten temp -2) ingestapt, A/C op Auto en 22C, stoelverwarming aan (2 streepjes.. best warm al) stuurwielverwarming even 'getest'. Stoelmassage een 10 minuten aan gehad (wow.!): 57KM en een verbruik van 17.3kWh/100KM.
Dat is dan: snelweg 110 op de ACC (iets van 15KM), de rest is 84 op de (ACC) en 50 een paar stukjes door de bebouwde kom.
Wat me een beetje tegenviel; de kwaliteit van de achter uit rij camera. De resolutie is wat minder dan bij de L&C, dat had ik niet verwacht. Daarnaast heeft de camera wat last van de achterlichten die een rode gloed over de het beeld geven. Dat is wel vervelend. Op een gegeven moment went dat waarschijnlijk nog wel weer en heb je een beter gevoel bij de grootte van de auto. Wat ik niet snap is dat de camera ook niet gewoon achter het VW logo zit, zal net wel op die paar euro aangekomen qua materiaal kosten ;-)
Terug even de navigatie ingesteld, weinig op aan te merken tot zo ver, zaterdag even verder testen met een langere rit naar Duitsland, waar ik het wel echt nodig ben.
Software, zoals ik al in mijn eerste indruk zei; werkt gewoon supers snel, ik kan hier eigenlijk verder niets aan commentaar opgeven. Natuurlijk is het even zoeken, en kijken welke setting nu ook al weer wat doet, soms moet je even een optie ' uitklappen' maar dat werkt verder gewoon logisch.
Snelkoppelingen boven in het scherm voegen wel wat toe (geen idee of dat verder nieuw is) maar ik heb bijv; Assist, Rij mode, Auto info (voor het verbruik ;-) ) en Apple CP daar staan zodat ik daar snel bij ben.
Ik moet nog eens kijken of ik nog een andere display indeling kan vinden die me beter bevalt dan de default, een misschien met het verbruik altijd in beeld, dat vind ik altijd wel leuk (interessant) om te zien en nu heb ik dat op het grote scherm staan.
Bediening van de A/C en verwarming werkt gewoon, staat altijd in beeld en de swipe balk.. tja die werkt maar als ik een keer een beetje de sweetspot heb qua temp pas ik die toch niet meer aan.
Bediening op het stuur werkt voor mij ook gewoon. Ik vind de knoppen niet vervelend, vergelijkbaar met die van de vorige auto. Enige is dat voor mijn, relatief kleine handen de knop om de ACC te annuleren en restoren meer links op het bedieningspaneel gezeten mocht hebben, hij is nu net wel/niet makkelijk bereikbaar voor m'n duim.
Dit inderdaad.. VW is ruk met service verlenen maar dat komt voornamelijk omdat ze het zo knetter druk hebben. Dan moet je 3 maanden wachten alvorens je een keer met je probleem aan de beurt bent.sl1000 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:08:
[...]
Ik ben het geheel met je eens, maar de uitdaging is dat anderen nu niet perse beter zijn. B.v. Tesla updated zijn software dan wel regelmatig, maar staat ook bekend om het afwimpelen van garantie kwesties, vele hardware gebreken in ophanging, etc, etc.
en als ik dan even rond shop hoe de b.v. mach-e of ionic.5 het doet dan zie ik daar ook de nodige issues en klachten rondom afhandeling.
vind het persoonlijk verbazend hoeveel EVs issues hebben welke eigenlijk weinig tot niets met het EV-aandrijfsysteem te maken hebben
Maar ook al genoeg gedoe in het BMW i4 , Ford Mach-E en Tesla topic voorbij zien komen hoor..
@aanhetwerk
Dus was dat aan gaat is het gewoon belangrijk om te kijken of de auto al zijn beurten heeft gehad (ja ook EVs hebben gewoon beurten en check-ups) en alle terugroepacties zijn uitgevoerd.
In dit topic staat ergens een link hoe je kan zien of jouw gewenste auto nog terugroepacties open heeft staan op basis van het VIN nummer.
*sowieso
Bij mijn ID.3 doet ie dat gewoon. Als ik de auto aan de stekker heb hangen en ik laat hem voorverwarmen dan geeft de app ook de melding: "Lading behouden" en zie ik in mijn HomeAssistant dat de laadpaal ongeveer 2 tot 3 kW vraagt.dizzytal schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:49:
[..]Hoop dat er snel een update komt zodat wanneer je laad 'ie gewoon van het vermogen neemt en niet van de batterij.
[..]
*sowieso
Pas even op met Fisker.Dinictus208 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:16:
YouTube: Fisker stock plummets as debt explodes - only months before bankruptcy
Op een gegeven moment komt er natuurlijk altijd een eind aan de updates. De vraag is dan imho ook wel even; hoe snel stoppen ze de ondersteuning en zijn er nog major issues met de huidige versies want ik snap best dat ze op een gegeven moment 'moeten' stoppen met een ontwikkeling en door naar een. volgende versie.Ro ofzo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Ik ben 'nieuw' in het VW ID wereldje, dus ik weet niet de volledige achtergrond van de 3.x software anders dan dat ze nu 4.0 hebben, die in mijn auto zit, en die qua H/W gewoon niet compatible is met de H/W die ze voorheen gebruikten, ook dat is natuurlijk niets nieuws. Ik weet dus ook niet of er nog super veel issues zijn met de 3.x software (en heel eerlijk maakt mij dat ook niet zo veel uit)
Hoe de ondersteuning is, of in de toekomst zal zijn dat weet je toch nooit vooruit. Tuurlijk sommige hebben misschien een beter trackrecord dan anderen, maar dat is allemaal vanuit het verleden... dat kan zo anders zijn.
Ow dat zou wel lekker zijn. Ik begreep dat dat oorspronkelijk nog niet het geval was. Bij afleveren nog wel even kort over gehad en toen zei de verkoper al wel; ze zijn er mee bezig of het is al gefixt, maar het lijkt dus wellicht op dat laatste.. Straks maar even aan de lader en kijken.DonJunior schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:54:
[...]
Bij mijn ID.3 doet ie dat gewoon. Als ik de auto aan de stekker heb hangen en ik laat hem voorverwarmen dan geeft de app ook de melding: "Lading behouden" en zie ik in mijn HomeAssistant dat de laadpaal ongeveer 2 tot 3 kW vraagt.
[ Voor 15% gewijzigd door dizzytal op 12-01-2024 10:03 ]
Ja, oké. Nuttige post, dank je. Op een rustig moment toch maar even achteraan. Auto is 3 jaar oud + lease dus dat lost zich wel op voor mij.KrlGl schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:40:
Dat hangt er vanaf voor hoeveel % de module nog meedoet. Een 58 kWh pack bestaat uit 9 modules, dus als er eentje volledig uitgevallen is, zul je dat zeker merken aan je range.
Maar ongeacht de range, het lijkt me als je battery pack slecht functioneert of een foutmelding geeft, dat je dat toch wel bekeken en gerepareerd wilt hebben, zeker zolang dat nog onder garantie kan gebeuren.
Voor een overzicht van de opbouw van je batterypack: https://www.batterydesign...b-battery-pack-id-family/
Nu m'n Zappi nog goed ingesteld krijgen dat hij dat in ECO+ ook echt doetDonJunior schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:54:
[...]
Bij mijn ID.3 doet ie dat gewoon. Als ik de auto aan de stekker heb hangen en ik laat hem voorverwarmen dan geeft de app ook de melding: "Lading behouden" en zie ik in mijn HomeAssistant dat de laadpaal ongeveer 2 tot 3 kW vraagt.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dit is de reden waarom we zeker niet voor fisker gaan. Aan de andere modellen kleven ook weer (andersoortige) risico's maar een faillissement is wel het laatste waar ik op zit te wachten.
Kijk ook eens naar de BYD Seal, die staat inmiddels ook hoog op m’n lijstje.Dinictus208 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:37:
[...]
Dit is de reden waarom we zeker niet voor fisker gaan. Aan de andere modellen kleven ook weer (andersoortige) risico's maar een faillissement is wel het laatste waar ik op zit te wachten.
De Zeekr 001 mag er ook zijn, maar is weer een stukje du.urder.
Moet je wel even over je China-drempel heen stappen… (maar dat is met Volvo en MG natuurlijk ook zo)
[ Voor 0% gewijzigd door KrlGl op 12-01-2024 11:04 . Reden: Dikke vingers ]
Die drempel is voor mij te hoog. Maar de zeekr 001 ziet er fantastisch uit.KrlGl schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:04:
[...]
Kijk ook eens naar de BYD Seal, die staat inmiddels ook hoog op m’n lijstje.
De Zeekr 001 mag er ook zijn, maar is weer een stukje du.urder.
Moet je wel even over je China-drempel heen stappen… (maar dat is met Volvo en MG natuurlijk ook zo)
Overigens heb ik ook naar de id buzz gekeken en dat is een gaaf ding. ik ben echter afgehaakt op de range. ik snap niet dat ze daar niet een ook een grote accupakket op aanbieden.
Dat is het nadeel van het MEB platform.. er passen maar zoveel accumodules in en dan zit het platform vol.Dinictus208 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:07:
[...]
Die drempel is voor mij te hoog. Maar de zeekr 001 ziet er fantastisch uit.
Overigens heb ik ook naar de id buzz gekeken en dat is een gaaf ding. ik ben echter afgehaakt op de range. ik snap niet dat ze daar niet een ook een grote accupakket op aanbieden.
Zie het linkje van KrlGl in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1" dan snap je hoe de modules in de auto/buzz zitten verwerkt en dan zie je ook dat er door het modulaire design ze wel vast zitten aan een bepaalde maximum.
*sowieso
Die komt dan ook uit de Zweedse Volvo-studio’sDinictus208 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:07:
[...]
…./ Maar de zeekr 001 ziet er fantastisch uit.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.