theobe schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:55:
Ook is op de heenweg tijdens het laden per ongeluk iemand tegen de kabel aangelopen. Volgens mij is er aardig wat kracht op de CCS aansluiting gekomen. Bij het snelladen geeft dit nu problemen. De connector vergrendeld niet altijd meer gelijk. Ik hoor bij de aansluiting dat tie probeert om te vergrendelen, wat dan vaak niet lukt. Op goed geluk door kracht te zetten, naar links of naar rechts, vergrendeld tie uiteindelijk wel, waarna het laden begint. Maar voordat dit lukt, wordt vaak de laadsessie al afgebroken en moet ik het opnieuw proberen.
Wat hier ook vreemd aan is, bij Fastned en Ionity heb ik dit probleem niet. Bij andere (Tesla, Total, Engie) wel. Waarschijnlijk heeft dit te maken met dat de gaatjes in de aansluiting van de connector bij Fastned en Ionity net wat groter zijn, waardoor die 'm wel in 1x pakt.
Ik ga er vanuit dat ik voor beide zaken naar de dealer moet, tenzij 1 van jullie nog tips heeft om de euvels te verhelpen.
Hebben ze bij jouw ID aan het vergrendelen nog iets gedaan ?
Sinds een week staat bij de Gamma, een paar straten verder, een snellader van Shell.
Bij het aansluiten van de kabel hoor ik dat er een aantal keer wordt geprobeerd om te vergrendelen.
Op het scherm komt ook de percentage van mijn accu te zien, maar krijg daarna de melding dat de stekker niet kan worden vergrendeld. Ik kan de connector dan niet verwijderen uit de auto, moet dan eerst op de ontgrendelknop van de afstandbediening drukken.
Deze week moest ik nog laden om thuis te komen en heb bij een Shell snellader geprobeerd, bij deze kreeg ik dezelfde melding.
Bij beide Shell snelladers heb ik meerdere keren geprobeerd, maar het is mij niet gelukt.
Fastned en Tesla doet het wel, een Allegro station niet.
Van het Allegro station kon ik zonder de connector eruit halen zonder ik op de ontgrendelknop hoefde te drukken.
Bij mij heeft niemand tijdens het snelladen er tegenaan gelopen.
Thuis parkeer ik de ID. achteruit onder de carport, aan de rechterzijde is ook de laadpaal geplaatst. Hierdoor is er wat minder ruimte en moet ik de connecter er een beetje uit wurmen, in een keer eruit trekken gaat niet, omdat ik dan tegen de muur van het huis aan kom.
Hier in Nederland zal het niet echt een probleem zijn, met vakanties is het wel fijn om te weten dat de snellader ook werkt als je aan komt gereden.
(ID.4 Pro 77 kWh maart 2023 levering)