Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 313 ... 370 Laatste
Acties:

• boran_blok
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-01 20:42
Bedankt voorhet filmpje. Het is helaas ingrijpender dan ik had verwacht gebaseerd op de onderdelen die ik kon zien.

Ga dat niet uitvoeren op een lease wagen.

Het zal wat sukkelen worden met bakjes oid om wat van het verticale volume te benutten van de koffer.

Wss ga ik eens kijken voor car boot organizers zoals deze want ik heb echt wel een gebrek aan opslagruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 13:04
Sinds vorige week maandag (4 december) een Volkswagen ID.5 Pro.
Ik kom van een Audi eTron 55, maar die werd een beetje te prijzig in de lease, en dankzij shortlease is het makkelijk wisselen.

Ik had wat, uhm, reserveringen voor ik de ID.5 kreeg. Voornamelijk omdat ik al een keer een ID.3 had gereden en echt helemaal krankjorum werd van de tiptoetsen voor, voornamelijk, de ACC.
Nu, na wat meer ritjes, gaat dat best redelijk, al tik ik hem soms nog wel eens 10KMH door ipv 1KMH.

Best een fijne auto, smoelt best lekker, rijdt ook goed. Mis een beetje de luchtvering, maar ja, je kan niet alles hebben.
Van de andere kant: deze heeft dan weer stuurverwarming, wat met deze temperaturen heerlijk is. Zeker ook dat de stoelen al voorverwarmd zijn bij het instappen is ook lekker.

Wel af en toe wat sync-probleempjes met de app, maar gelukkig niet zo erg als met de eTron (afkloppen!).
Wat ik wel echt mis, is de integratie met de agenda. In de eTron zelf én in de app, kon ik bij mijn agenda en van daar de locaties selecteren waar ik heen wilde.
Dat lijkt met de VW App niet te kunnen. Tevens wordt alles wat je van Maps deelt naar de VW App en als locatie doorstuurt een "Dropped pin", wat een beetje onhandig is.

Het ID Light (zo heet dat, volgens mij) in het dashboard vind ik wel een leuke gimmick. Zou eigenlijk graag in het "Home screen" mijn ritgegevens, kaart en muziek willen zien, maar ben er nog niet achter óf dat kan (in mijn eerste poging iig niet).

De bagageruimte ben ik nog niet over uit, maar lijkt ruim voldoende, zeker als de dubbele bodem naar beneden staat.

Verbruik is wel een stukje beter dan de eTron, maar dat mag natuurlijk ook wel.

Verder lees ik hier graag mee :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 17:50
murdoch1980 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:17:
[...]

Deze zomer naar Italie geweest met de ID4 77 kwh, 45 min is wel erg lang, ik heb voornamelijk bij Ionity gestaan (300KW) en Enel X in Italie (ook 300 KW)
Max wat ik gezien heb ik 125 KW houd wel rekening met het feit dat het zomer is en de batterij goed warm. Laadcurve zakt in naar de 60 KW boven de 80%
In de winter zal idd de laadtijd langer duren, vorige week bij 300 KW fastned kwam ik niet hoger dan 80KW.

Gemiddeld stopten we 20-30 min om van de 20-30% naar 85% te gaan. Met 2 kinderen vrouw en hond moesten we sowieso wel om de 250-300 km stoppen, prima moment om te laden, dus heb niet het gevoel gehad dat ik extra tijd verloren had.
Maar in winterse omstandigheden kan het dus wel langer zijn.
aangezien de laatste 20% bij elektrische auto's net zo lang duurt als van 20 naar 80% laden, deden wij nooit meer dan tot 80%. We begonnen meestal rond de 15-20%, laadsnelheid meestal rond de 125 kW, bij Tesla superchargers in Zweden. dat duurde meestal zo'n 30 / 35 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
BPTBPTBPT schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:10:
Vraag aan ID4 Pro rijders (77kwh) die op vakantie zijn geweest: hoe lang duurt een laadstop gemiddeld? Graag vermelden wat het vermogen van de laadpaal was.
Ik vraag dat omdat ik van een collega hoorde dat dit gemiddeld zo'n 45 minuten duurt. Dat vind ik zeer lang, zeker als je op doorreis bent en meerdere keren moet doen.
Hij gaf aan dat je de 125 kwh laadsnelheid met de ID4 nooit haalt, misschien aan het begin heel even maar dat de praktijk meer rond de 75 kwh is en soms richting de 50 gaat.
Wie kan dat bevestigen of ontkrachten?
Nog een antwoord: ik heb afgelopen week nog 125 kW snelheid gehaald. Mijn laadcurve: van 20-45% zit hij op 125 kW, dan zakt hij naar 100 kW tot 75%, dan eindigt hij bij 80% ongeveer op 85 kW.

Dus ik heb duidelijk een andere ervaring dan je collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
Cloclo100 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:36:
De truc is niet elke keer van 20% naar 80% te laden, en dus voor lange stops gaan, maar voor meer korte stops waar dan die laadsnelheid hoger is. Je kan dit via ABRP instellen, zij doen de maths voor jou.
En ik denk dat die collega boven 80% aan het laden is. Tja, dan gaat het langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
BPTBPTBPT schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:06:
Bedankt voor de reacties op mijn vraag over de laadduur van de ID4. En meer een algemene vraag: wat kan ik verwachten o.g.v. beschikbaarheid van vrije laadpalen? Ik snap dat dat afhangt van het land, de parkeerkplaats, moment, etc. Maar stel: Noord Frankrijk: hoogseizoen, grote parkeerplaats?
Is er dan altijd wat vrij?

Zou dat minder gunstig kunnen worden nu er steeds meer elektrische autos worden verkocht (of wordt dat opgeheven doordat er ook meer palen komen)?
We kunnen niet in de toekomst kijken. Maar mijn ervaring bij Tesla superchargers is dat er altijd wel een plek is. Ik heb letterlijk nog nooit hoeven wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 14:06

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik heb drie weken geleden een factory reset uitgevoerd om me aan te kunnen melden bij de auto als nieuwe gebruiker (PROTIP: Dat werkt nu weer!).

Sindsdien past de cruise-control zich automatisch aan, aan de snelheid op de borden. Dit werkt niet prettig, want soms is het de 100 en soms de 130 langs de weg die gedetecteerd wordt.
Hoe zet ik uit de de cc zich aan de borden moet aanpassen?

Id.3 V2.3

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-05 16:24
@Tukk Dat staat in je handleiding. :+
Nee zonder gekheid, je moet naar Drive Assist (of hoe dat heet) in het hoofdmenu op Assistenen
Dan krijg je dat plaatje met de auto en allerlei systemen. Klik op het bordje (60) en daar staat de instelling: "voorspelling verkeersborden/snelheid" (of iets in die richting)

Heb het toevallig net aan moeten passen omdat ik hetzelfde had (auto geupdate van software dus alle instellingen weg)

[ Voor 3% gewijzigd door DonJunior op 15-12-2023 14:19 ]

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pa2ra
BPTBPTBPT schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:53:
Ok hier dan nog een ID4 specifieke vraag. Ik dacht dat deze thuis met 11Kwh kon laden (als de siuatie dat toelaat: 3 fase aansluiting).
Hier lees ik dat dat maximaal 7,4Kwh is (Zie onder het kopje "Summary & Car-by-Car Comparison ", in de kolom "AC charging rate"). Of lees ik het niet goed?

https://blog.greenenergyc...ide-to-ev-charging-speeds
Het is een Amerikaanse website; hun 'level 2 chargers' gaan niet verder dan 7.4 kW (op 110 -> 220 Volt). Wij in Europa krijgen dan met 3 fasen 11 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 13:11
Ben.Hahlen schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:12:
...

Zou eigenlijk graag in het "Home screen" mijn ritgegevens, kaart en muziek willen zien, maar ben er nog niet achter óf dat kan (in mijn eerste poging iig niet).
....
Wanneer je jouw vinger lang (stil) op het scherm houdt komt het systeem in aanpas modus. Dan kun je 'apps' op een scherm aanpassen, nieuwe schermen toevoegen en schermen verwijderen. Bij het toevoegen van een nieuw scherm kun je een layout kiezen, daarna kun je die volgens mij niet meer aanpassen. Wellicht helpt dit. Ik weet eerlijk gezegd niet of er een 'kleine' app is met ritgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
Firstconnection schreef op donderdag 14 december 2023 @ 01:09:
[...]

Prive ID4 hier. Op vakanties altijd bij Tesla. Goedkoop, gemakkelijk en snel zat. We timen de stops zo dat we ze met nog ca 10-15% SOC bereiken. Beetje reserve ivm eventuele laadissues. 1x gehad in Oostenrijk dat ik naar een andere lader moest, dus dan ben je het minst gestresst. Tijdens laden altijd eten, plassen en ff relaxen (kinderen). In principe bij 90-100% vol weer verder. Ja, die laatste 20% duurt relatief het langst, maar in absolute zin maar een kwartiertje ofzo. We vinden het gewoon fijn om niet een hele strakke planning te moeten hebben met precieze stopovers. Met iets meer geduld en reserve kan je ook nog eens een stukje omrijden.
Jij krijgt die laatste 20% er niet in 15 minuten in. Onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
wiz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:14:
[...]

Bedoel je niet precies andersom toevallig?😂
Nee, hij heeft het goed. Laadsnelheid is vermogen = kW.

Capaciteit = energie = kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
WISP schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:23:
Wij hebben een ID4 pro sinds november 2022 met 3.2
Sinds één week werkt de key less entry niet meer . Ook de front assist werkt niet.
We hebben alle sensoren proper gemaakt.
Volgens de VWgarage moeten we langskomen, maar dat kan pas eind januari
Zijn er andere mogelijkheden?
Frontassist werkt met de radar en de camera. Dus:

- zorg dat het Volkswagenlogo voorop je auto schoon is (daar zit de radar achter)
- zorg dat je voorruit bovenaan schoon is (de camera zit achter de spiegel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
pa2ra schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:18:
[...]

Nee, hij heeft het goed. Laadsnelheid is vermogen = kW.

Capaciteit = energie = kWh.
..en toch is het debiel. Alle snelheden meten we met uren, minuten, seconden. Maar hoe snel we ergens stroom in jassen, nee dat moet zonder de h van uren.
Wie heeft dit ook ooit bedacht zo.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DonJunior schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:29:
[...]

..en toch is het debiel. Alle snelheden meten we met uren, minuten, seconden. Maar hoe snel we ergens stroom in jassen, nee dat moet zonder de h van uren.
Zoek de definitie van de "W" eens op ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Ultraman schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:31:
[...]

Zoek de definitie van de "W" eens op ;)
Ik begrijp de definitie, maar de notatie is voor mij onduidelijk zo. En ik blijf het ook maar fout doen. (Overigens ben ik echt niet de enige, wat natuurlijk geen excuus is, dat begrijp ik)
Iets met snelheid krijgt normaliter een dergelijke (s\m\h) aanduiding erachter.. maar niet in dit geval.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

in 1 van de eeste modellen van de id3 die we op het werk hadden kon je erg goed merken dat de software grontendeels was gelift van de fossiele versies omdat die stug op diverse plaatsen kWh/h aangaf wat een duidelijke indicator was dat ze gewoon dat deel van de software alleen de L van brandstof hadden vervangen met kWh.

dat is ook nog steeds het probleem van de VAG software, het word gemaakt door een afdeling die schijnbaar nog nooit een auto van dichtbij heeft gezien, laat staan een electrische....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 07:39
Autoweek is verrassend positief over de ID.7. De conclusie is: er zit nog een flink gat tussen Tesla en VW maar het gat is wel kleiner geworden. Volgens mij is dat gat voornamelijk te wijten aan de prijs, de VW is gewoon veel te duur.

Zie hier het filmpje: YouTube: Volkswagen ID.7 vs. Tesla Model 3 - AutoWeek Dubbeltest

Zelfs over het infotainmentsysteem (versie 4.0) zijn ze best tevreden. Grootste minpunt is de prijs, tenzij ik wat over het hoofd heb gezien.

Verbaast me een beetje eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pa2ra
[...]

Het kan ook in joule geschreven worden.

1 Watt = 1 joule per seconde

1 Wattuur = 3600 joules

Dus 1 kWh = 3600 kJ. Vind je dat makkelijker?

:)

[ Voor 6% gewijzigd door pa2ra op 15-12-2023 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-05 23:19
pa2ra schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:30:
We kunnen niet in de toekomst kijken. Maar mijn ervaring bij Tesla superchargers is dat er altijd wel een plek is. Ik heb letterlijk nog nooit hoeven wachten.
Ik wel, terwijl er laadplekken vrij waren!
Tesla's hebben de laadpoort aan de andere kant, en de kabels aan de Tesla SuC zijn nogal kort... Met andere woorden: met een ID.x heb je 2 vrije plekken naast elkaar nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
KaiseRRuby schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:24:
Autoweek is verrassend positief over de ID.7. De conclusie is: er zit nog een flink gat tussen Tesla en VW maar het gat is wel kleiner geworden. Volgens mij is dat gat voornamelijk te wijten aan de prijs, de VW is gewoon veel te duur.

Zie hier het filmpje: YouTube: Volkswagen ID.7 vs. Tesla Model 3 - AutoWeek Dubbeltest

Zelfs over het infotainmentsysteem (versie 4.0) zijn ze best tevreden. Grootste minpunt is de prijs, tenzij ik wat over het hoofd heb gezien.

Verbaast me een beetje eigenlijk.
De buitenlandse journalisten zijn ook positief over de ID.7.

Wat mij opvalt is dat hij veel met de Model 3 wordt vergeleken, terwijl ik de ID.7 eerder met de Model S zou vergelijken qua grote en ruimte binnen. En waarschijnlijk valt hij er tussenin. Dus hij is of echt te duur of eigenlijk verrassend goedkoop, afhankelijk van de vergelijking :P .

Blijft een enorme hoeveelheid geld, en dat geldt voor alle ID's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
ikweethetbeter schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:26:
[...]

Ik wel, terwijl er laadplekken vrij waren!
Tesla's hebben de laadpoort aan de andere kant, en de kabels aan de Tesla SuC zijn nogal kort... Met andere woorden: met een ID.x heb je 2 vrije plekken naast elkaar nodig!
Dat snap ik; ik zie dat de v4 kabels langer zijn, of in het midden van een plek geplaatst zijn. Dan heb je dat probleem niet meer (zie bijv. de v4 in Harderwijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:32

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Klopt, kWh is debiel en zou gewoon in J moeten. Ik rij in een 0.21 GJ ID.3 en laad maximaal 11 kJ/s thuis en 130 kJ/s aan de snellader :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
pa2ra schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:17:
[...]
Jij krijgt die laatste 20% er niet in 15 minuten in. Onmogelijk.
Ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Het zal er misschien een beetje om spannen maar hier zie je meer info:

https://insideevs.com/new...c-fast-charging-analysis/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
MJMaverick schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:32:
[...]

De buitenlandse journalisten zijn ook positief over de ID.7.

Blijft een enorme hoeveelheid geld, en dat geldt voor alle ID's
Wij zijn even een rondje mogelijke nieuwe auto's gaan doen vandaag. Naar VW eigenlijk voor de 4 of 5, maar als je dan de 7 ziet en bekijkt (en je hoeft niet perse een SUV) nou.. ik snap zeker wel waarom mensen (puur op uiterlijk en interieur) positief zijn over die auto.

Op het lijstje staan nog wat andere merken/modellen (Mach-E, Ioniq 5 en 6) maar waarbij we bij die modellen nog wel wat opmerkingen hebben zijn we eigenlijk uiterst positief over de ID7 en kunnen we weinig dingen opnoemen die ons tegenstaan (waarbij de andere dat nog wel zo is).

De auto is netjes afgewerkt, nette materialen. De software lijkt best vlot te werken (wat je dan even in zo'n korte tijd ziet) Ruim.. .zowel op de achterbank als in de kofferbak. Daarnaast is het bereik (schijnbaar) ook heel OK, laad 'ie lekker vlot bij... tja... en de prijs.. Uiteindelijk geloof ik graag dat iedereen (alleen) met een M3 of MY gaat vergelijken, maar of je blij wordt van die auto (ja ik heb het vergelijk ook gezien) Nee, Tesla hoeft van mij echt niet, dus vergelijk ik ook niet met die.

Pak je dan bijv. een Ioniq 5 Lounge of Mach-E Premium LR erbij, die wel op onze lijst staan.. dan is die 65-66K voor die ID7 helemaal nog niet zo gek. Als je dan rekent dat je een dan een Comfort Plus pakket, warmtepomp 'er bij hebt'...

Misschien overbodig te zeggen, de 4 en 5 zijn keihard afgevallen (op basis van o.a. interieur) en de ID7 staat 'in eens' met stip boven aan ons lijstje.. Binnenkort een afspraak maken om te rijden, maar als ik de pers mag geloven is dat ook gewoon heel erg goed...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51
Termy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:46:
[...]

Klopt, kWh is debiel en zou gewoon in J moeten. Ik rij in een 0.21 GJ ID.3 en laad maximaal 11 kJ/s thuis en 130 kJ/s aan de snellader :).
Mijn ID.3 laadt nochtans maximaal met 6860000000000000000000000eV/s thuis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
BMS systemen zijn zo ingesteld, dat de laadcurve vanaf 80% dusdanig laag is (om de batterij te beschermen) dat 20-80% laden net zo lang duurt als 80-100%. Dus jij krijgt die laatste 20% er nooit in 15 minuten in. Onmogelijk.

Je kunt wel reageren met 'ok', maar reageer eens inhoudelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
pa2ra schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:33:
[...]

BMS systemen zijn zo ingesteld, dat de laadcurve vanaf 80% dusdanig laag is (om de batterij te beschermen) dat 20-80% laden net zo lang duurt als 80-100%. Dus jij krijgt die laatste 20% er nooit in 15 minuten in. Onmogelijk.

Je kunt wel reageren met 'ok', maar reageer eens inhoudelijk?
Ok

spoiler:
:+

[ Voor 4% gewijzigd door KaiseRRuby op 17-12-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:21
En toch heb je geen gelijk, 15 minuten lukt niet, 17 minuten wel. :7

Zie onderstaand filmpje en let op de tijd van de ID Buzz vanaf 80%.

YouTube: VW ID Buzz 82 kWh vs ID5 & Model 3 charging battle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Autohillenga schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:53:
[...]

En toch heb je geen gelijk, 15 minuten lukt niet, 17 minuten wel. :7

Zie onderstaand filmpje en let op de tijd van de ID Buzz vanaf 80%.

YouTube: VW ID Buzz 82 kWh vs ID5 & Model 3 charging battle
Ik zei in mijn vorige post ook dat het er om zou spannen. In de curve zie je dat het ongeveer ergens tussen de 15-20 minuten zit inderdaad.

(Maar het interesseert me eigenlijk heel weinig, laad toch nooit via een snellader tot 100%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-05 08:56
dizzytal schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:46:
[...]

Wij zijn even een rondje mogelijke nieuwe auto's gaan doen vandaag. Naar VW eigenlijk voor de 4 of 5, maar als je dan de 7 ziet en bekijkt (en je hoeft niet perse een SUV) nou.. ik snap zeker wel waarom mensen (puur op uiterlijk en interieur) positief zijn over die auto.

Op het lijstje staan nog wat andere merken/modellen (Mach-E, Ioniq 5 en 6) maar waarbij we bij die modellen nog wel wat opmerkingen hebben zijn we eigenlijk uiterst positief over de ID7 en kunnen we weinig dingen opnoemen die ons tegenstaan (waarbij de andere dat nog wel zo is).

De auto is netjes afgewerkt, nette materialen. De software lijkt best vlot te werken (wat je dan even in zo'n korte tijd ziet) Ruim.. .zowel op de achterbank als in de kofferbak. Daarnaast is het bereik (schijnbaar) ook heel OK, laad 'ie lekker vlot bij... tja... en de prijs.. Uiteindelijk geloof ik graag dat iedereen (alleen) met een M3 of MY gaat vergelijken, maar of je blij wordt van die auto (ja ik heb het vergelijk ook gezien) Nee, Tesla hoeft van mij echt niet, dus vergelijk ik ook niet met die.

Pak je dan bijv. een Ioniq 5 Lounge of Mach-E Premium LR erbij, die wel op onze lijst staan.. dan is die 65-66K voor die ID7 helemaal nog niet zo gek. Als je dan rekent dat je een dan een Comfort Plus pakket, warmtepomp 'er bij hebt'...

Misschien overbodig te zeggen, de 4 en 5 zijn keihard afgevallen (op basis van o.a. interieur) en de ID7 staat 'in eens' met stip boven aan ons lijstje.. Binnenkort een afspraak maken om te rijden, maar als ik de pers mag geloven is dat ook gewoon heel erg goed...
Buitenlandse videobloggers hebben ook al in de ID.2 mogen kijken. Daar zit als software Android Auto in. De ' nieuwe' software 4.0 is niet meer dan een tussenstation naar een voor VW beter passende softwarestrategie.

Maar goed, dat is wel echt verder in de toekomst eer dat dat komt. De EV verkopen in Duitsland voor november waren -40%! Afgelopen weekend kwam daar de plotselinge afschaffing van de EV-subsidie in Duitsland overheen door de regeringscrisis daar....... Als je het je kan veroorloven om te wachten tot de zomer of iets later dan loont zich dat misschien nog wel.

[ Voor 7% gewijzigd door kisik op 18-12-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:50
Gisteren op een ritje van 250km maarliefst 3x infotainment systeem uitgevallen, handig als je er op navigeert. Het scherm wordt ineens zwart en na 2 minuten komt er "welkom bij Volkswagen" te staan en kun je weer verder navigeren.

Ik begin de Hyundai toch wel echt te missen...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DonJunior
flaskk schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:23:
Gisteren op een ritje van 250km maarliefst 3x infotainment systeem uitgevallen, handig als je er op navigeert. Het scherm wordt ineens zwart en na 2 minuten komt er "welkom bij Volkswagen" te staan en kun je weer verder navigeren.

Welkom bij de club. Je bent eigenlijk geen echte ID.x rijder tot je navigatie op zijn minst 2x is herstart tijdens 1 rit :+

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-05 13:20
Inmiddels in afwachting van mijn ID.5 Pro (vorige week besteld, over 2 weken geleverd, voorraadmodel). Nu zag ik onlangs een Youtube filmpje waarin te zien was dat je camerabeelden op kunt slaan op een USB stick; nu heb ik daar verder niets over terug gevonden, vraag me dan ook sterk af of dit wel kan.

Voorraadmodellen zijn overigens behoorlijk gunstig geprijst, flinke herwaardering, waardoor deze in de lease ook nog eens extra gunstig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
mawi schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:15:
Inmiddels in afwachting van mijn ID.5 Pro (vorige week besteld, over 2 weken geleverd, voorraadmodel). Nu zag ik onlangs een Youtube filmpje waarin te zien was dat je camerabeelden op kunt slaan op een USB stick; nu heb ik daar verder niets over terug gevonden, vraag me dan ook sterk af of dit wel kan.

Voorraadmodellen zijn overigens behoorlijk gunstig geprijst, flinke herwaardering, waardoor deze in de lease ook nog eens extra gunstig is
Welke camerabeelden zou je op kunnen slaan dan? Van achteruit inparkeren?
Of die van Lane Assist?

Dat met die USB kan wel in een Tesla, dat klopt. Nog niet eerder vernomen dat VW uberhaupt al zover is met de techniek dat ze de camera's beschikbaar stellen aan de eigenaar van de auto.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Nu zag ik onlangs een Youtube filmpje waarin te zien was dat je camerabeelden op kunt slaan op een USB stick; nu heb ik daar verder niets over terug gevonden, vraag me dan ook sterk af of dit wel kan.
Chinese ID.X's kunnen dat.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Is de eerste keer dat ik daar van hoor. :/
Waarom zouden alleen de chinese varianten dat kunnen dan? Vreemd dat wij die mogelijkheid niet krijgen? Had me weer een dashcam aankoop gescheelt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
kisik schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:45:
[...]

Buitenlandse videobloggers hebben ook al in de ID.2 mogen kijken. Daar zit als software Android Auto in. De ' nieuwe' software 4.0 is niet meer dan een tussenstation naar een voor VW beter passende softwarestrategie.

Maar goed, dat is wel echt verder in de toekomst eer dat dat komt. De EV verkopen in Duitsland voor november waren -40%! Afgelopen weekend kwam daar de plotselinge afschaffing van de EV-subsidie in Duitsland overheen door de regeringscrisis daar....... Als je het je kan veroorloven om te wachten tot de zomer of iets later dan loont zich dat misschien nog wel.
Ik hoorde het inderdaad dat er in Duitsland werd gezegd, je kan tot zondag aanvragen: succes.
Tja, wat is veroorloven... het idee was om er wel vaart achter te zetten.

Even kijken, een proefrit van een uur geeft natuurlijk nog niet een goed beeld van wat de problemen zijn met de software, maar de eerste indruk was op zich wel OK. Voor het grootste deel wordt voor audio en navigatie AppleCar gebruikt, dus zolang de rest van de functies goed werkt..

Het is niet de enige op 't lijstje, maar wel de auto die bovenstaat... 'Probleem' is dat met veel auto's wel wat is, vaak nu software relateerd, dus tja... of je bij de Hyundai Ioniq 5 ook niet wat tegenkomt is de vraag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

DonJunior schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:46:
[...]

Waarom zouden alleen de chinese varianten dat kunnen dan? Vreemd dat wij die mogelijkheid niet krijgen? Had me weer een dashcam aankoop gescheelt.
Omdat in Europa de verzekering scams niet zo vaak voorkomen. In China of bijvoorbeeld Rusland gooien mensen zich gewoon op de motorkap van een stilstaande auto bij het stoplicht.

De getuigen zitten dan ook in die scam en klagen ze de bestuurder van de stilstaande auto's aan voor blijvend letsel etc.

Door het hebben van zo'n functie verkoop je in China wel echt meer auto's. Waar ze er in Nederland niet echt voor warmlopen.

Had het zelf ook wel willen hebben. Onlangs nog een ongeluk gehad en had wel willen zien wat er zich nou écht achter mij afspeelde ipv het warrige verhaal van de bestuurder. Die ook nog eens zei dat alle auto's op naam van haar vriend staan.

'fun' fact:
Stond stil met mijn idee voor een stoplicht. 108 rijdt achteropet onbekende snelheid.

108 (+-800kg) total loss. Motorkap een stuk korter, olie op de weg, stoom onder de motorkap vandaan.

Mijn schade:
Id4 is nog geen centimeter opgeschoven. Wel parkeersensoren vervangen en de plastic kap van de achterbumper.
Omdat de auto stil bleef staan wel een schokgolf door de auto geen gegaan en een maandje rugpijn gehad. Blijkbaar is die schokgolf minder als de auto wel beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
AndereKoekoek schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:25:
[...]

Omdat in Europa de verzekering scams niet zo vaak voorkomen. In China of bijvoorbeeld Rusland gooien mensen zich gewoon op de motorkap van een stilstaande auto bij het stoplicht.

De getuigen zitten dan ook in die scam en klagen ze de bestuurder van de stilstaande auto's aan voor blijvend letsel etc.

Door het hebben van zo'n functie verkoop je in China wel echt meer auto's. Waar ze er in Nederland niet echt voor warmlopen.

Had het zelf ook wel willen hebben. Onlangs nog een ongeluk gehad en had wel willen zien wat er zich nou écht achter mij afspeelde ipv het warrige verhaal van de bestuurder. Die ook nog eens zei dat alle auto's op naam van haar vriend staan.

'fun' fact:
Stond stil met mijn idee voor een stoplicht. 108 rijdt achteropet onbekende snelheid.

108 (+-800kg) total loss. Motorkap een stuk korter, olie op de weg, stoom onder de motorkap vandaan.

Mijn schade:
Id4 is nog geen centimeter opgeschoven. Wel parkeersensoren vervangen en de plastic kap van de achterbumper.
Omdat de auto stil bleef staan wel een schokgolf door de auto geen gegaan en een maandje rugpijn gehad. Blijkbaar is die schokgolf minder als de auto wel beweegt.
Maar dan nog, het KAN dus in de auto. Ze hebben er de software voor.. WAAROM brengen ze het dan niet ook gewoon uit in de rest van de wereld. Ik snap die logica gewoon niet.
Het zit er op, maar we mogen het niet gebruiken. Ik snap jouw redenering wel, maar die van VW niet. Het is niet dat ze er nog iets extras voor moeten doen dus...

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 18:05
Kijk dat YT filmpje maar van die Chinese ID4, een totaal andere UI look&feel. Mogelijk dus ook andere hardware (computer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawi
In dit geval ging 't om een ID.4 in Dubai, zal ook wel een Chinees model zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby

Jemig inderdaad. Voor dezelfde auto waar ik 64k fiscale waarde heb, heb je nu voor 54k. Dat scheelt fors bijtelling zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 12:13
flaskk schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:23:

Welke Firmware draai je? met de 3.x update zou dit opgelost moeten zijn.
issue is vermoedelijk dat je corrupte navigatie data hebt en als deze wordt weergegeven, crasht de infotainment.
Dacht dat aan factory reset het issue kon oplossen, maar mijn geheugen is wat roestig geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
mawi schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:42:
[...]

In dit geval ging 't om een ID.4 in Dubai, zal ook wel een Chinees model zijn dan.
jup, daar is heel veel grijze import vanuit China

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
DonJunior schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:46:
[...]

i.d.d. andere boordcomputer versie en andere firmware.
da's niet zomaar om te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

DonJunior schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:30:
[...]

Maar dan nog, het KAN dus in de auto. Ze hebben er de software voor.. WAAROM brengen ze het dan niet ook gewoon uit in de rest van de wereld. Ik snap die logica gewoon niet.
Het zit er op, maar we mogen het niet gebruiken. Ik snap jouw redenering wel, maar die van VW niet. Het is niet dat ze er nog iets extras voor moeten doen dus...
Het is een beetje hetzelfde zoals de huizen die ze tegenwoordig bouwen. Ze kijken hoe ze het goedkoopste aan een bepaalde norm kunnen voldoen en kijken daarvoor alleen naar Excel en niet naar de praktijk. Het ene huis heeft een betere isolatie en het andere huis een WTW unit. Het liefst zou je beide krijgen in deze tijd.

Als die aanpassing voor het opnemen 15 euro kost, en ze verkopen 100.000 ID.* auto's, dan hebben ze 1,5 miljoen euro uitgespaard.

Als andere auto's op de Chinese markt die functie hebben en daarvoor 10% meer auto's verkopen dan zonder die functie, dan willen ze die 1,5 miljoen wel uitgeven om er x miljard voor terug te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Fijn om te horen dat VW de nodige verbetering heeft doorgevoerd. Ik zou je wel aanraden om eens een keer écht een lange testrit (uurtje) los te peuteren, om te ervaren hoe de software in het echt werkt (crashes, rare meldingen, stabiliteit van AA of CarPlay etc).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:39:
[...]

Fijn om te horen dat VW de nodige verbetering heeft doorgevoerd. Ik zou je wel aanraden om eens een keer écht een lange testrit (uurtje) los te peuteren, om te ervaren hoe de software in het echt werkt (crashes, rare meldingen, stabiliteit van AA of CarPlay etc).
Afgelopen keer, was gewoon even de auto's vergelijken op basis van interieur, exterieur, ruimte e.d.
Inmiddels staat de afspraak voor de proefrit en we gaan eens even rustig een eindje rijden, kijken hoe de software en rijeigenschappen bevallen...

Het is toch (weer) een lagere auto en de wederhelft had eigenlijk een SUV/Crossover in het hooft.. dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 12:46
[...]
Grappig. Ik heb in de ID7 een (kort) proefritje gemaakt. Ik ben het deels met je eens maar deels ook niet.
Ja, de binnenkant is mooi afgewerkt en de software werkt sneller/beter dan in de huidige modellen.
Maar ik vond de auto wel zielloos rijden, En ik vond dat kleine schermpje tussen het stuur wel heel pover.
Daarnaast was voor ons de zitruimte met z'n vijven in de ID7 niet toereikend en is de ID4/5 vanwege de hogere zit en de platte achterbank een stuk beter. Dus het contract op de 4 is verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
LastSamurai schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:03:
[...]

Grappig. Ik heb in de ID7 een (kort) proefritje gemaakt. Ik ben het deels met je eens maar deels ook niet.
Ja, de binnenkant is mooi afgewerkt en de software werkt sneller/beter dan in de huidige modellen.
Maar ik vond de auto wel zielloos rijden, En ik vond dat kleine schermpje tussen het stuur wel heel pover.
Daarnaast was voor ons de zitruimte met z'n vijven in de ID7 niet toereikend en is de ID4/5 vanwege de hogere zit en de platte achterbank een stuk beter. Dus het contract op de 4 is verlengd.
Zo zie je maar weer; smaken verschillen (gelukkig maar)

Qua zit ruimte bedoel je dan juist de hoogte die je mist? Want dat is natuurlijk wel een beetje logisch, de ID4 en 5 zijn natuurlijk hoger, dat merk je direct aan hoofdruimte.
Juist het feit dat het een mooi geheel is, zonder het kleine schermpje wat bij de ID4 boven je stuurkolom staat viel bij de 7 op.

Wat het rijden betreft heb je natuurlijk direct een vergelijk met je huidige VW, dat hebben wij niet omdat we van een ander merk afkomen. Een 1-op-1 vergelijk zit er toch niet in.

Misschien valt het (toch) tegen, rijden, de hoogte en wordt het een van de andere van het lijstje.. je zal het zaterdag hier wel kunnen lezen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 12:46
dizzytal schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:19:
[...]

Misschien valt het (toch) tegen, rijden, de hoogte en wordt het een van de andere van het lijstje.. je zal het zaterdag hier wel kunnen lezen ;-)
Het is zowieso een mooie auto. Misschien als er over een tijdje een touring is en mn contract op de 4 afloopt, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
dizzytal schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:25:
[...]

Afgelopen keer, was gewoon even de auto's vergelijken op basis van interieur, exterieur, ruimte e.d.
Inmiddels staat de afspraak voor de proefrit en we gaan eens even rustig een eindje rijden, kijken hoe de software en rijeigenschappen bevallen...

Het is toch (weer) een lagere auto en de wederhelft had eigenlijk een SUV/Crossover in het hooft.. dus wie weet.
Al naar de Skoda IV gekeken? m.i. een veel mooiere afwerking dan de huidige ID.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
sl1000 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:26:
[...]

Al naar de Skoda IV gekeken? m.i. een veel mooiere afwerking dan de huidige ID.4
Haha, ja. Afgevallen...

Wat we gezien hebben:
- Hyundai IONIQ 5, was de top favoriet
- daarnaast de Hyundai IONQ 6, nieuw op de lijst,
.. door naar Nissan: Ariya, nope afgevallen.
- Kia EV6 (nope..) EV9.. niet naar gekeken, maar die heeft nooit op de lijst gestaan,
- Renault Megane E-tech, wat een teleurstelling op alle gebieden... We wisten dat 'ie een stuk kleiner was, maar.. dit is een Cliootje ook qua degelijkheid vond ik het serieus veel minder dan ik gedacht had.
- BMW iX1, nummer vijf op de lijst, de wederhelft vond hem mooier dan ze dacht... maar 5de is waarschijnlijk te laag.
- Ford Mustang Mach-E... ik blijf hem mooi vinden, ergens op niveau IONIQ 5 en 6... stuivertje wisselen.
... daarna naar VW, ID4/5 neeh, maar daar kwam de ID7 om de hoek kijken...
- deurtje verder; Skoda, net nog videotje gezien van de nieuwe model met nieuwe aandrijflijn... maar nope daar waren we zo weg.
- Laatste Audi: Q4 e-tron, helaas geen Sportback in de showroom, de 'gewone' moet de plek delen met de iX1, dus misschien dat de Sportback nog op de gedeelte 2/3 plek zou kunnen komen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
dizzytal schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:47:
[...]

Haha, ja. Afgevallen...

Wat we gezien hebben:
- Hyundai IONIQ 5, was de top favoriet
- daarnaast de Hyundai IONQ 6, nieuw op de lijst,
.. door naar Nissan: Ariya, nope afgevallen.
- Kia EV6 (nope..) EV9.. niet naar gekeken, maar die heeft nooit op de lijst gestaan,
- Renault Megane E-tech, wat een teleurstelling op alle gebieden... We wisten dat 'ie een stuk kleiner was, maar.. dit is een Cliootje ook qua degelijkheid vond ik het serieus veel minder dan ik gedacht had.
- BMW iX1, nummer vijf op de lijst, de wederhelft vond hem mooier dan ze dacht... maar 5de is waarschijnlijk te laag.
- Ford Mustang Mach-E... ik blijf hem mooi vinden, ergens op niveau IONIQ 5 en 6... stuivertje wisselen.
... daarna naar VW, ID4/5 neeh, maar daar kwam de ID7 om de hoek kijken...
- deurtje verder; Skoda, net nog videotje gezien van de nieuwe model met nieuwe aandrijflijn... maar nope daar waren we zo weg.
- Laatste Audi: Q4 e-tron, helaas geen Sportback in de showroom, de 'gewone' moet de plek delen met de iX1, dus misschien dat de Sportback nog op de gedeelte 2/3 plek zou kunnen komen..
Ik ga even volledig off-topic, maar

ik mis wel 1tje in je lijst:

Ford Explorer 2024. MEB met een Ford Sausje. Wellicht wel het complete plaatje van alle mebs, behalve kofferbak want dat is altijd skoda's paradepaardje

natuurlijk moet het nog uitkomen.. zoals wat er ook ontbreekt:

Fransen: Renault Scenic E-tech / Peugeot E-3008
Chinese: Xpeng G9 SR/LR - BYD Seal U - Smart #1 / 3 [wel klein]
Amerikanen: Fisker Ocean / Tesla Model Y [Juniper/facelift eind 2024?]
Duitsers: Audi Q6 Etron / Porsche Macan EV

en als je nog geen haast hebt: Kia EV6 en Hyundai Ioniq5 krijgen een facelift [nieuwe bumpers] en nieuwe aandrijflijn/batterij volgend jaar ergens.

Maar persoonlijk de Facelift-refresh van de MEB in 2025 is wellicht het meest interessantste wat gaat komen vanuit VAG.

Skoda krijgt een nieuwe styling, ID.4/5 zal wel trekjes van de ID7 krijgen.
ID.2 in 2026 met MebPlus, Zelfde als zn broertje de Cupra Urbanrebel.

[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 18-12-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Simply1337 schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:18:
[...]

Ik ga even volledig off-topic, maar

ik mis wel 1tje in je lijst:

Ford Explorer 2024. MEB met een Ford Sausje. Wellicht wel het complete plaatje van alle mebs, behalve kofferbak want dat is altijd skoda's paradepaardje

natuurlijk moet het nog uitkomen.. zoals wat er ook ontbreekt:

Fransen: Renault Scenic E-tech / Peugeot E-3008
Chinese: Xpeng G9 SR/LR - BYD Seal U - Smart #1 / 3 [wel klein]
Amerikanen: Fisker Ocean / Tesla Model Y [Juniper/facelift eind 2024?]

en als je nog geen haast hebt: Kia EV6 en Hyundai Ioniq5 krijgen een facelift [nieuwe bumpers] en nieuwe aandrijflijn/batterij volgend jaar ergens.
De Explorer heb ik naar gekeken, maar idd... nog niet leverbaar en de wederhelft vond hem niet mooi.
Chinees doen we sowieso niet, Fisker is me ook te ... euh.. Scenic gaf ik volgens mij al aan.. (maar misschien heb ik dat alleen gedacht, ... dat zou misschien wat kunnen zijn) maar ook nog niet leverbaar.

We zijn wel van plan om vaart te maken, dus ik kijk zelfs 'gewoon' naar voorraad. Er zijn toch wel aardig wat ID7s die hier staan waaronder de Aquamarine blauwe die we gezien hebben met lichte bekleding... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
dizzytal schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:25:
[...]

De Explorer heb ik naar gekeken, maar idd... nog niet leverbaar en de wederhelft vond hem niet mooi.
Chinees doen we sowieso niet, Fisker is me ook te ... euh.. Scenic gaf ik volgens mij al aan.. (maar misschien heb ik dat alleen gedacht, ... dat zou misschien wat kunnen zijn) maar ook nog niet leverbaar.

We zijn wel van plan om vaart te maken, dus ik kijk zelfs 'gewoon' naar voorraad. Er zijn toch wel aardig wat ID7s die hier staan waaronder de Aquamarine blauwe die we gezien hebben met lichte bekleding... :9~
ID.7 Tourer H1 24 als kofferbak belangrijk is... maar ja moet ook nog uitkomen

[ Voor 4% gewijzigd door Simply1337 op 18-12-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Simply1337 schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:28:
[...]

ID.7 Tourer H1 24 als kofferbak belangrijk is... maar ja moet ook nog uitkomen
Als je ziet hoeveel ruimte hier in zit dan is dit voor ons (met z'n vieren) ruim genoeg om 2 weken op vakantie te gaan naar <insert je favoriete vakantieland op 1400km+ > Ruim genoeg in de kofferbak met de 'vloer' eruit krijg je net nog wat meer liters.

En ondanks dat ik normaal stations wel heel erg mooi vind, (jaren in een Megane Estate gereden) moet ik zeggen dat ik de ID7 Tourer net iets minder vind.. (sowieso heb ik dat meer met VW stations, de Passat station vond ik ook altijd niet heel mooi.. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 22:21
Waarop viel de Skoda Enyaq af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Ik moet mijn negatieve realisme van de laatste tijd terugnemen. Volkswagen is wel degelijk bezig met het verder ontwikkelen/verbeteren van software. Geheel OTA op mijn telefoon verschenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caUL_9CQ1R0bHYD6y23ooL5rlAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsJaYtVn1gIO7KWNIfw1cy6e.jpg?f=fotoalbum_large

[realitymodus] Alleen weer jammer dat 99,9% van de gebruikers hier he-le-maal niks aan heeft. [/realitymodus]

[ Voor 4% gewijzigd door kisik op 19-12-2023 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

kisik schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:09:

[realitymodus] Alleen weer jammer dat 99,9% van de gebruikers hier he-le-maal niks aan heeft. [/realitymodus]
[Apple modus]
Je gebruikt de auto gewoon verkeerd.
[/Apple modus]

(Voor de jongere generatie: de iphone 4 had een ontwerpfout en steves jobs officele standpunt was dat mensen de telefoon gewoon anders moeten vasthouden)

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 19-12-2023 09:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
juanpabloo schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:02:
[...]

Waarop viel de Skoda Enyaq af?
Die stond al niet hoog op de lijst; maar we zijn wel even wezen kijken. Uiteindelijk hebben andere modellen dan de voorkeur. De gewone was al niet heel interessant (qua looks) de coupe dan wel weer, maar zet die dan naast een Ioniq 5 of Mach-E.. dan is de voorkeur duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 16:13
Ik ben op zoek naar een 2e hands EV om mijn huidige ICE auto te vervangen. Daarbij is mijn oog gevallen op de ID.3. Ik heb al een paar testritjes gemaakt en ben erg enthousiast over de auto. Ruim genoeg, rijdt heerlijk en de grootste algemene kritiekpunten (goedkoop ogend interieur en instabiel infotainmentsysteem) vond ik niet storend.

Qua uitvoering kijk ik naar een First Plus of een First Max (of een goed uitgeruste Business). Het is alleen zo dat de SEPP-subsidie normaliter niet geldt voor de First Max (cataloguswaarde > 45000) als de subsidiepot vanaf januari weer gevuld is.

Nu zie ik een First Max te koop staan voor een goede prijs, waar ook nog subsidie op te krijgen is (cataloguswaarde 43000). Deze auto is echter geïmporteerd:
Datum eerste toelating: 08-12-2020
Datum inschrijving voertuig in Nederland: 28-09-2023
Datum eerste tenaamstelling in Nederland: 16-11-2023

Zijn er dan nog speciale dingen waar ik op moet letten? Kunnen buitenlandse varianten in sommige opzichten nog afwijken van Nederlandse? Chinese uitvoeringen zullen anders zijn, maar het lijkt me sterk dat die hier aangeboden worden, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
Karrespoor schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:50:
Ik ben op zoek naar een 2e hands EV om mijn huidige ICE auto te vervangen. Daarbij is mijn oog gevallen op de ID.3. Ik heb al een paar testritjes gemaakt en ben erg enthousiast over de auto. Ruim genoeg, rijdt heerlijk en de grootste algemene kritiekpunten (goedkoop ogend interieur en instabiel infotainmentsysteem) vond ik niet storend.

Qua uitvoering kijk ik naar een First Plus of een First Max (of een goed uitgeruste Business). Het is alleen zo dat de SEPP-subsidie normaliter niet geldt voor de First Max (cataloguswaarde > 45000) als de subsidiepot vanaf januari weer gevuld is.

Nu zie ik een First Max te koop staan voor een goede prijs, waar ook nog subsidie op te krijgen is (cataloguswaarde 43000). Deze auto is echter geïmporteerd:

Zijn er dan nog speciale dingen waar ik op moet letten? Kunnen buitenlandse varianten in sommige opzichten nog afwijken van Nederlandse? Chinese uitvoeringen zullen anders zijn, maar het lijkt me sterk dat die hier aangeboden worden, toch?
Kunnen wel anders zijn idd en dat kunnen ook niet zichtbare dingen zijn. Ik heb het gehad met een Octavia Greenline Business nieuw parallel uit België. Zaten minder airbags in, mocht geen aanhanger trekken en nog wat kleine dingen minder dan een NL uitvoering.

Volgens mij is 'gratis' onderhoud een ding. Een nieuwe ID.3, ID.4 had bij aanschaf 6 of 8 jaar gratis onderhoud. Duitse auto's hebben die niet volgens mij.

Wat wel opvalt is dat de auto naar hier is geïmporteerd en is ingeschreven, twee maanden later te naam is gesteld en nu al weer te koop staat. Ik weet niet helemaal hoe het met handel gaat, maar die wordt toch meestal pas te naam gesteld als er een koper/eigenaar is?

[ Voor 4% gewijzigd door kisik op 19-12-2023 11:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KaiseRRuby

Zorg dat hij door de dealer is geupdate naar softwareversie 3.2 voordat je hem koopt. Dat zou mijn advies zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sl1000
KaiseRRuby schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:12:
[...]

Zorg dat hij door de dealer is geupdate naar softwareversie 3.2 voordat je hem koopt. Dat zou mijn advies zijn.
Feitelijk moeten alle openstaande acties zijn gecontroleerd en uitgevoerd.
en met een ID.3 zeker even wat hobbelweggetjes pakken en controleren dat hij geen last heeft van dat kwaaltje van die rammelende link armen (of hoe die dingen ook heten). idem dat er niks "klakt" als je 'm in B laat uit rollen en dan bij bijna stilstand weer gaat optrekken. (losse tandwiel in de aandrijving, moet dan opnieuw verlijmt worden, da's een ander kwaaltje)
daarnaast zie ik regelmatig nog het volgende:
- logo instap verlichting ziet er uit als abstracte kunst
- deurrubbers gescheurd
- kick to open van de achterklep werkt niet (geen idee of de id.3 dat heeft, of alleen de id.4)
- vocht in koplampen of achterlichten
- nieuwe 12v accu dient gemonteerd te zijn i.c.m. de upgrade van de software (handig om na te lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claesto
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-01 10:58
Weet iemand hoe het nu zit met die OTA updates?

Ik rijd nu een ID3 Pro (Okt 2023) en zit op software 3.5 - blijkbaar is er een recall van het model mbt. de onboard WiFi waarvoor hij binnen moet bij de dealer. [geen idee of het hw of sw update betreft]

Nu zag ik recent een video van de ID7 met de 4.0 software (en het nieuwe scherm) met de vermelding van de maker dat hij de 4.0 software niet los ziet van het nieuwe scherm / layout en zegt (vermoeden) dat wellicht oudere (lees: 3.x) auto's de update niet krijgen.

Betreffende video: https://www.youtube.com/watch?v=vS7lfEsSd8o

Zelf ben ik tevreden van de 3.5 versie, geen enkel probleem gehad tot nu toe, werkt vlot zonder haperingen maar lijkt mij toch gigantisch snel om te stoppen met het dispatchen van updates.

[ Voor 5% gewijzigd door claesto op 19-12-2023 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-05 11:54
sl1000 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:24:
[...]

en met een ID.3 zeker even wat hobbelweggetjes pakken en controleren dat hij geen last heeft van dat kwaaltje van die rammelende link armen (of hoe die dingen ook heten). idem dat er niks "klakt" als je 'm in B laat uit rollen en dan bij bijna stilstand weer gaat optrekken. (losse tandwiel in de aandrijving, moet dan opnieuw verlijmt worden, da's een ander kwaaltje)
- deurrubbers gescheurd
- kick to open van de achterklep werkt niet (geen idee of de id.3 dat heeft, of alleen de id.4)
- nieuwe 12v accu dient gemonteerd te zijn i.c.m. de upgrade van de software (handig om na te lopen)
En nog in aanvulling daarop: houdt er rekening mee dat de software-issues zich ook kunnen uitstrekken tot constante reboots van het hele infotainmentsysteem. Dan kan je ook niet even gemakkelijk Carplay/Android Auto gebruiken, want je hele systeem gaat tijdens het rijden op zwart of in standby. Lijkt vooral een issue bij de eerste batch uitgeleverde auto's. @DonJunior en @illie1 kunnen dit beamen.
claesto schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:31:
Weet iemand hoe het nu zit met die OTA updates?

Zelf ben ik tevreden van de 3.5 versie, geen enkel probleem gehad tot nu toe, werkt vlot zonder haperingen maar lijkt mij toch gigantisch snel om te stoppen met het dispatchen van updates.
Vergeet niet dat deze software in de basis al in ieder geval sinds 2020 bestaat. Dus VW is (tegen de tijd dat ze ook oude varianten van de ID-serie naar 3.5/3.7 hebben geupdate) al vier jaar bezig met updates. Feit is dat je een auto hebt die in principe EOL is op wat bugfixes na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claesto
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-01 10:58
Megalo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:47:
Vergeet niet dat deze software in de basis al in ieder geval sinds 2020 bestaat. Dus VW is (tegen de tijd dat ze ook oude varianten van de ID-serie naar 3.5/3.7 hebben geupdate) al vier jaar bezig met updates. Feit is dat je een auto hebt die in principe EOL is op wat bugfixes na.
Wat verdere "research" kwam ik een tweet tegen van Skoda, gebouwd op hetzelfde platform dacht ik met enkel hier en daar wat branding verschillen

https://twitter.com/skodaautonews/status/1660944384140115968
Dear all, ME4 will not be rolled out in cars with ME3.X, as they are not compatible with ME4. The ME4 software, which complies with UNECE standards for software and hardware development, will be installed in new Enyaq models from model care 2024 – starting in autumn 2023.
4.x software lijkt dus inderdaad gekoppeld te zijn aan de hardware van het scherm. Wat niet weg neemt dat er mogelijks een 3.x update nog in zit met bepaalde fixes, extra features waarvoor die nieuwe hardware niet nodig is.

In een ander topic (ander forum) hebben ze het ook oa over een nieuwe regelgeving in Europa (iets met cryptografische functies die op een chip zitten, die momenteel niet in oudere ID auto's zou zitten) het onmogelijk maakt om bepaalde features op de 3.x auto's te krijgen omdat dus die chip ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:38
sl1000 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:24:
[...]

- deurrubbers gescheurd
Dat logo abstracte kunst.... projectie op de weg vanuit de buitenspiegels. Dat moet het VW logo zijn? Ik dacht dat dat zo hoorde 🙈. Gaat om een id4 btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 13:42

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Devke schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:45:
[...]

Dat logo abstracte kunst.... projectie op de weg vanuit de buitenspiegels. Dat moet het VW logo zijn? Ik dacht dat dat zo hoorde 🙈. Gaat om een id4 btw.
Nee, het moet een ruit zijn. Of een wiebertje, zoals het Renault logo. :+
Maar als het projectiespiegeltje kapot is, dan zie je gruzelementen.

Bij mij zijn ze allebei vervangen na ca. 2 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Ik zou graag mijn winter-/zomerwielenset zelf willen wisselen. Bij de ID4 zijn de krikpunten gewoon stalen vouwlijnen.

Heeft er iemand ervaring met zelf wisselen bij een ID4? Een aanbeveling voor 'jack-pad' zou fijn zijn.

Voorheen altijd zelf de wielenset gewisseld op een Golf. Heb een 1,5 tons aluminium krik gebruikt. Neem aan dat het hiermee ook kan? Gezien ten aller tijden 3 wielen op de grond staan.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
B@rt_d@_M@n schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:09:
[...]

Nee, het moet een ruit zijn. Of een wiebertje, zoals het Renault logo. :+
Maar als het projectiespiegeltje kapot is, dan zie je gruzelementen.

Bij mij zijn ze allebei vervangen na ca. 2 jaar
Ah oke. Nee dan is het logo goed haha. Dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSjOqNVelt-w_gvRcut_0Rbrxc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jU2KgKzUVcSFiDAcB2lw850m.jpg?f=fotoalbum_large

Vraagje. Ik sta als hoofdgebruiker van de auto. We hebben nog een account aangemaakt voor onze dochter. Als onze dochter met haar profiel inlogd dan zie ik als hoofdgebruiker direct niks meer in de app. Geen actieradius, accu percentage etc. Als ik op info druk krijg is bovenstaande te zien. Is dat normaal? Ondanks wie er van ons rijdt in het gezin zou ik graag die info willen zien. De auto is van ons. We zijn hoofdgebruiker in het systeem (beheerder) en dan kan ik van een andere gebruiker niks zien. Is dat alleen te omzeilen door maar 1 account te gebruiken? Geen onoverkomelijke zaak dit. Raar vind ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illie1
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 16:55
Devke schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:54:
[Afbeelding]

Vraagje. Ik sta als hoofdgebruiker van de auto. We hebben nog een account aangemaakt voor onze dochter. Als onze dochter met haar profiel inlogd dan zie ik als hoofdgebruiker direct niks meer in de app. Geen actieradius, accu percentage etc. Als ik op info druk krijg is bovenstaande te zien. Is dat normaal? Ondanks wie er van ons rijdt in het gezin zou ik graag die info willen zien. De auto is van ons. We zijn hoofdgebruiker in het systeem (beheerder) en dan kan ik van een andere gebruiker niks zien. Is dat alleen te omzeilen door maar 1 account te gebruiken? Geen onoverkomelijke zaak dit. Raar vind ik het wel.
Dat werkt inderdaad zo. Ik heb dus ook maar 1 profiel in de auto. Zie het voordeel van 2 profielen niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
illie1 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:59:
[...]

Dat werkt inderdaad zo. Ik heb dus ook maar 1 profiel in de auto. Zie het voordeel van 2 profielen niet echt.
De profielen zijn gemaakt voor bedrijfssituaties waar een auto gedeeld wordt door meerdere medewerkers.
in dat geval wil je niet dat de ene medewerker kan zien waar de andere uit hangt, etc.
Maar tja, ik denk dat dat meer een uitzondering situatie is, en voor anderen dus niet bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-05 13:54

Ik zou voor de Max gaan, heb je toch net wat fijne dingen meer zoals de verstelbare elektrische stoelen, goed geluid en (wellicht) DCC. Ik heb ook een Duitse Max, idd geen gratis onderhoud. Kost afhankelijk van de dealer €400….€500 per keer. Door die aangepaste catalogus prijs heb je mazzel, maar dit jaar niet meer want de pot is leeg.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
ReseT schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:10:
Heeft er iemand ervaring met zelf wisselen bij een ID4? Een aanbeveling voor 'jack-pad' zou fijn zijn.
Zelf gedaan bij onze ID.4 en ID.3. Met een normale krik, maar kostte wel aanmerkelijk meer kracht om 'm omhoog te krijgen dan bij de voorgaande ICE's. Vooral de ID.4 is echt lomp zwaar. Krik idd onder de metalen rand met een rubberen 'pad' om de lak niet te beschadigen. Achter wisselen was een fluitje van een cent omdat de rem erop staat. Vóór wat meer pielen om de bouten goed voor het gat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Jakkie takkie schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:10:
[...]

Ik zou voor de Max gaan, heb je toch net wat fijne dingen meer zoals de verstelbare elektrische stoelen, goed geluid en (wellicht) DCC. Ik heb ook een Duitse Max, idd geen gratis onderhoud. Kost afhankelijk van de dealer €400….€500 per keer. Door die aangepaste catalogus prijs heb je mazzel, maar dit jaar niet meer want de pot is leeg.
4-500 per keer? Wat voor werkzaamheden worden uitgevoerd? Ik zou verwachten luchtfilter (a 50euro die je makkelijk zelf kan doen), remvloeistof verversen en VW mobiliteitsservice.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-04 14:00

wiz

Connecting the world

sl1000 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:05:
[...]

De profielen zijn gemaakt voor bedrijfssituaties waar een auto gedeeld wordt door meerdere medewerkers.
in dat geval wil je niet dat de ene medewerker kan zien waar de andere uit hangt, etc.
Maar tja, ik denk dat dat meer een uitzondering situatie is, en voor anderen dus niet bruikbaar.
Wat echt maar halfbakken geïmplementeerd is ... Ik kan dan weliswaar niet checken waar de auto zich nu bevindt .. Maar kan in mijn account wel precies zien welke bestemmingen er in de navigatie historie staan die door het andere account gereden zijn ....

Voor zover ik nu heb gezien biedt het gebruik van individuele profielen sowieso nauwelijks meer functionaliteit dan het kunnen selecteren van stoel instellingen en de kleur van de dashboardverlichting ... Maar goed, ik heb dan ook een tamelijk spartaans uitgeruste ID.4PP :)

HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
ReseT schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:26:
[...]

4-500 per keer? Wat voor werkzaamheden worden uitgevoerd? Ik zou verwachten luchtfilter (a 50euro die je makkelijk zelf kan doen), remvloeistof verversen en VW mobiliteitsservice.
Je mag het haast geen onderhoud noemen. Lijstje van de eerste ohb erbij gepakt..... Remvloeistof vervangen idd, een stuk of 35 (visuele) controles, testritje en dan 'onderhoud' afmelden, Klaar is Kees. Je hebt wel de mobiliteitsservice.... Als je daar ANWB voor €140 per jaar ertegenover zet, kost je €280 per 2 jaar, maar dan moet de remvloeistof nog vervangen worden en de rest van de controles. Is dat dan minimaal €120 waard? Zo gek is de 400-500 misschien ook niet als je het zo bekijkt. Er zit ook een soort van verzekeringspremie in dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
kisik schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:47:
[...]

Je mag het haast geen onderhoud noemen. Lijstje van de eerste ohb erbij gepakt..... Remvloeistof vervangen idd, een stuk of 35 (visuele) controles, testritje en dan 'onderhoud' afmelden, Klaar is Kees. Je hebt wel de mobiliteitsservice.... Als je daar ANWB voor €140 per jaar ertegenover zet, kost je €280 per 2 jaar, maar dan moet de remvloeistof nog vervangen worden en de rest van de controles. Is dat dan minimaal €120 waard? Zo gek is de 400-500 misschien ook niet als je het zo bekijkt. Er zit ook een soort van verzekeringspremie in dat bedrag.
Remvloeistof word vaak niet eens vervangen maar alleen geïnspecteerd. waarom vloeistof vervangen die nog prima is?

De prijs van onderhoud staat inmiddels niet meer in verhouding tot de kosten, maar meer tot de waarde van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
sl1000 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:11:
[...]

Remvloeistof word vaak niet eens vervangen maar alleen geïnspecteerd. waarom vloeistof vervangen die nog prima is?
Er staat wel degelijk dat die is ververst. Moet daarna weer 2 jaar mee tot de volgende ohb. Is allemaal preventief, maar ook een momentopname, net als die controles. Bij mij is ook: "Fuseekogels, aslagers, koppelstanglagers en stabilisatorrubbers: Visueel controleren op beschadiging" afgevinkt. Twee maanden later had ik toch een gebroken stabilisatorstang. Uiteindelijk zegt een visuele controle dus ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
kisik schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:09:
[...]

Er staat wel degelijk dat die is ververst. Moet daarna weer 2 jaar mee tot de volgende ohb. Is allemaal preventief, maar ook een momentopname, net als die controles. Bij mij is ook: "Fuseekogels, aslagers, koppelstanglagers en stabilisatorrubbers: Visueel controleren op beschadiging" afgevinkt. Twee maanden later had ik toch een gebroken stabilisatorstang. Uiteindelijk zegt een visuele controle dus ook niet alles.
Heb zelf meegemaakt dat de dealer deze niet verving, maar alleen controleerde (testen op water inhoud)
Tsja, en wat men daarna afvinkt op het lijstje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 22:22
Wat is jullie ervaring met het controleren/vervangen van de accucellen/module in een ID3 1st 2020 58kwh? Hoelang was je de auto kwijt bijvoorbeeld, zie je verbetering in de range na reparatie?

Ik rij nu al enkele maanden rond in de auto met een melding "elektrosysteem werkt niet correct". De dealer weer ervan, de terugroepactie staat nog open en met de update naar 3.2 in Augustus 2023 hadden ze al gezien dat m'n accu ook het probleem met de accucellen vertoont. Nu is de afspraak al 2x verschoven doordat de onderdelen zeer slecht leverbaar zijn. (volgende afspraak is eind januari).

Gelukkig functioneert de auto verder goed, range lijkt ook goed te zijn (of ik ben niet anders gewend, en wordt het met de reparatie nog beter). Maar toch valt dit mij wel een klein beetje tegen dat het 5 maanden moet duren voordat er een reparatie kan plaatsvinden. Niet dat het mij verder stoort, ik kan er nog mee rijden namelijk.

Verder redelijk tevreden over de auto. Maar de 77kwh accu was wellicht toch net wat fijner geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 12:12
Ik heb juist een bestelling geplaatst voor een ID.7. Zou er iemand een url naar de handleiding van de auto kunnen delen? Je moet altijd de VIN opgeven, en die heb ik pas in maart, maar ik lees wel al graag op voorhand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:45

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

krakendmodem schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:51:
Wat is jullie ervaring met het controleren/vervangen van de accucellen/module in een ID3 1st 2020 58kwh? Hoelang was je de auto kwijt bijvoorbeeld, zie je verbetering in de range na reparatie?

Ik rij nu al enkele maanden rond in de auto met een melding "elektrosysteem werkt niet correct". De dealer weer ervan, de terugroepactie staat nog open en met de update naar 3.2 in Augustus 2023 hadden ze al gezien dat m'n accu ook het probleem met de accucellen vertoont. Nu is de afspraak al 2x verschoven doordat de onderdelen zeer slecht leverbaar zijn. (volgende afspraak is eind januari).

Gelukkig functioneert de auto verder goed, range lijkt ook goed te zijn (of ik ben niet anders gewend, en wordt het met de reparatie nog beter). Maar toch valt dit mij wel een klein beetje tegen dat het 5 maanden moet duren voordat er een reparatie kan plaatsvinden. Niet dat het mij verder stoort, ik kan er nog mee rijden namelijk.

Verder redelijk tevreden over de auto. Maar de 77kwh accu was wellicht toch net wat fijner geweest. ;)
Ik was de auto 7 uur kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
MrSnowflake schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:41:
Ik heb juist een bestelling geplaatst voor een ID.7. Zou er iemand een url naar de handleiding van de auto kunnen delen? Je moet altijd de VIN opgeven, en die heb ik pas in maart, maar ik lees wel al graag op voorhand.
Mocht iemand die ook voor de ID.5 aan kunnen leveren , dan houd ik me ook aanbevolen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 13:26
mawi schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:26:
[...]

Mocht iemand die ook voor de ID.5 aan kunnen leveren , dan houd ik me ook aanbevolen ;)
Als je er eentje ziet staan (bv. bij de dealer), je vindt het VIN linksonder bij het voorruit…

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:50
Na twee dagen auto weer zurück! En nu ook 3.2 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O0WrUqjjHR85-WfjvmvWvHHv7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8G0JsUUCsTjkw3PBzmyjcED.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 22:22
Dat is te overzien. Geen garantie voor mij natuurlijk, maar dan heb ik een beeld hoelang het ongeveer duurt. 1 werkdag dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
flaskk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:53:
Na twee dagen auto weer zurück! En nu ook 3.2 [Afbeelding]
Vanaf 3.0 3.2 (volgens mij) is er een aparte tegel in het menu waarmee je de versie kunt achterhalen. Staat niet meer bij systeeminformatie. Al is ie wellicht wel af te leiden uit deze codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-05 13:54
ReseT schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:26:
[...]

Doet er niet toe wat ze er voor doen want anders geen garantie op de accu. Doen ze gewoon slim want daar gaat niemand risico mee lopen, met defecte accu is je auto total loss.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• murdoch1980
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-05 13:58
MJMaverick schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:20:
[...]

Vanaf 3.0 (volgens mij) is er een aparte tegel in het menu waarmee je de versie kunt achterhalen. Staat niet meer bij systeeminformatie. Al is ie wellicht wel af te leiden uit deze codes.
Klopt en die heeft de slimme naam: ID. Software :*)

• PB1983
  • Laatst online: 06-05 17:07
Het leed van een ID.x 1st edition rijder.. Deze heb ik nog niet gehad, dat zowel het infotainment-scherm als het kleine scherm op zwart blijft staan :'(

Maar het blijft wel een fijne auto hoor :)

[ Voor 13% gewijzigd door PB1983 op 21-12-2023 08:50 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sl1000
PB1983 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:50:
Het leed van een ID.x 1st edition rijder.. Deze heb ik nog niet gehad, dat zowel het infotainment-scherm als het kleine scherm op zwart blijft staan :'(

Houd de powerknop van het infotainment eens 15-20 seconden ingedrukt.
Dit forceert een unit reset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
PB1983 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:50:

Deze is inderdaad vrij makkelijk op te lossen. Zoals @sl1000 aangeeft gewoon even resetten.
Werkt ook door, als je thuis bent, de auto gewoon weg te zetten en een 15 minuten 'rust' te geven.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:23
Nadat een defect van de waterpomp die bij de oplevering van de auto naar boven is gekomen (zie ook eerdere posts) heb ik 4 maanden met veel plezier in mijn ID.4 Pro gereden. De auto rijdt echt superfijn. Het infotainment is wel erg traag en de GPS van de auto lijkt niet door gegeven te worden aan Android Auto waardoor ik soms het GPS-signaal verlies tijdens het navigeren. De knoppen op het stuur enz. vind ik prima werken.

Tot 4 weken geleden, toen ging het storing lampje aan van de koelvloeistof. Deze bleek ver onder het minimum te staan. Op een zaterdag ben ik naar de garage (van Udenhout, Eindhoven) gegaan en hebben zij de vloeistof bijgevuld, maar omdat ze toen geen tijd hadden, heeft er verder geen onderzoek plaatsgevonden. Een week later bleek het vloeistof niveau weer te laag en heb ik contact opgenomen met de garage en hier begon de ellende pas echt:
* Ze hadden geen tijd om een afspraak in te plannen de komende tijd. Er waren nog 20 auto's voor mij en ze konden niet vertellen wanneer ik aan de beurt zou zijn (zeker dagen tot weken); de optie die ze mij gaven was om gewoon langs te komen en dan hebben ze 30min de tijd om een eerste inspectie te doen. Dat heb ik maar gedaan. Moest eerst 1.5 uur wachten (hadden ze wel van tevoren verteld). Toen de inspectie klaar was gaven ze aan dat er ergens (waar wisten ze niet) een lek zat (duh) en dat het niet verstandig was om verder te rijden. En dat mijn auto in de wachtrij (van 20 auto’s) moest plaats nemen.

* Ik vroeg om een vervangende auto. Die hadden ze niet en zij vonden dat dit ook niet hun probleem was. Ik gaf aan dat ik toch wel mag verwachten dat als een nieuwe auto zo snel kapot is dat “Volkswagen” toch voor een tijdelijke oplossing moest zorgen. Het antwoord: Wij zijn niet van Volkswagen, maar een dealer, dus het is niet onze verantwoordelijkheid…… de auto is wel bij deze dealer besteld….
* Uiteindelijk heeft de leasemaatschappij druk uitgeoefend en hebben ze alsnog een vervangende auto geregeld. Het was een benzine T-Cross, maar goed in ieder geval iets voor een paar dagen.
* Vervolgens was het bijna een week helemaal stil. Geen updates, helemaal niks. Totdat ik een bericht kreeg dat de warmtewisselaar kapot was en dat deze in backorder stond bij de fabriek. Een halve dag later een telefoontje: er was toch ergens een warmtewisselaar gevonden. Deze zou zo snel mogelijk ingebouwd worden. Ik gaf aan als dit niet voor het weekend lukte dat ik dit graag zou willen weten en ander vervangend vervoer zou willen hebben ivm een vakantie, zodat ik mijn hele gezin en bagage fatsoenlijk mee zou kunnen nemen; ook omdat ik qua kosten en milieu liever toch geen benzine meer tank.
* Weer helemaal geen updates tot vrijdag net voor 5 uur: “Beste klant, helaas loopt de reparatie van uw auto wat vertraging op waardoor de auto vandaag niet gereed is. Wij informeren u op een later tijdstip wanneer er meer duidelijkheid is. Bij vragen kunt u op dit bericht reageren.”.
* Daarop heb ik contact gezocht omdat ze mij beloofd hadden op tijd contact op te nemen. Na veel gesteggel (want ik had er geen recht op volgens de garage) hebben ze mijn vervangende auto omgewisseld voor een ID.5….. (trouwens er mist van alles in de auto: ruitentikker/gordelsnijder, veiligheidshesjes, parkeerschijf,… en de auto was totaal niet schoon)
* Maandag: geen updates
* Dinsdag: gevraagd naar updates => geen reactie
* Woensdag: weer gevraagd naar updates. Nu bleek dat er meer lekken waren, maar ze wisten niet waar ze zaten, dus konden ze geen tijdslijn aangeven

Ik heb het leasebedrijf gevraagd om een oplossing te gaan vinden, want ondanks dat ik een ID.5 nu heb als vervangende auto komt deze qua configuratie lang te overeen met mijn eigen ID.4 en ik betaal elke maand grof geld voor deze auto waar ik al bijna 3 weken geen gebruik van kan maken.

Samenvatting:
• Fijne auto als deze rijdt
• Communicatie vanuit de dealer (van Udenhout Eindhoven) is echt heel slecht en meestal onvriendelijk. Dit was al bij oplevering en de perikelen daarom trend en nu ook weer. Ik raad deze dealer echt af.

• PB1983
  • Laatst online: 06-05 17:07
sl1000 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:52:
[...]

Houd de powerknop van het infotainment eens 15-20 seconden ingedrukt.
Dit forceert een unit reset.
DonJunior schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:45:
[...]

Deze is inderdaad vrij makkelijk op te lossen. Zoals @sl1000 aangeeft gewoon even resetten.
Werkt ook door, als je thuis bent, de auto gewoon weg te zetten en een 15 minuten 'rust' te geven.
Auto staat gewoon weer voor de deur geparkeerd. Het was een ritje terug van school, vond het net niet droog genoeg mijn dochter met de fiets te brengen.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Pagina: 1 ... 313 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.