Sinds vorige week maandag (4 december) een Volkswagen ID.5 Pro.
Ik kom van een Audi eTron 55, maar die werd een beetje te prijzig in de lease, en dankzij shortlease is het makkelijk wisselen.
Ik had wat, uhm, reserveringen voor ik de ID.5 kreeg. Voornamelijk omdat ik al een keer een ID.3 had gereden en echt helemaal krankjorum werd van de tiptoetsen voor, voornamelijk, de ACC.
Nu, na wat meer ritjes, gaat dat best redelijk, al tik ik hem soms nog wel eens 10KMH door ipv 1KMH.
Best een fijne auto, smoelt best lekker, rijdt ook goed. Mis een beetje de luchtvering, maar ja, je kan niet alles hebben.
Van de andere kant: deze heeft dan weer stuurverwarming, wat met deze temperaturen heerlijk is. Zeker ook dat de stoelen al voorverwarmd zijn bij het instappen is ook lekker.
Wel af en toe wat sync-probleempjes met de app, maar gelukkig niet zo erg als met de eTron (afkloppen!).
Wat ik wel echt mis, is de integratie met de agenda. In de eTron zelf én in de app, kon ik bij mijn agenda en van daar de locaties selecteren waar ik heen wilde.
Dat lijkt met de VW App niet te kunnen. Tevens wordt alles wat je van Maps deelt naar de VW App en als locatie doorstuurt een "Dropped pin", wat een beetje onhandig is.
Het ID Light (zo heet dat, volgens mij) in het dashboard vind ik wel een leuke gimmick. Zou eigenlijk graag in het "Home screen" mijn ritgegevens, kaart en muziek willen zien, maar ben er nog niet achter óf dat kan (in mijn eerste poging iig niet).
De bagageruimte ben ik nog niet over uit, maar lijkt ruim voldoende, zeker als de dubbele bodem naar beneden staat.
Verbruik is wel een stukje beter dan de eTron, maar dat mag natuurlijk ook wel.
Verder lees ik hier graag mee