Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 311 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:46
kisik schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:49:
[...]

Maar dat er is ook nooit officieel bevestigd dat 4.0 wél naar onze auto's komt (en wat daar dan in zou zitten). Dat is toch hetzelfde? Punt is dat ze er helemaal niks over melden. Van over-promise - under-deliver naar complete radiostilte.

Misschien krijgen we wel een 4.0 "in name only", dus wel het versienummer, maar geen functies omdat je hardware er niet geschikt voor is. Net zoiets als recent een aantal ID bezitters een "OTA" hebben gekregen van 3.5 naar 3.7. Gewoon een ander labeltje erop, maar geen nieuwe functies.

Scheelt wel een boel discussies op internet 8)7
Da's toch wel een groot verschil met keihard beweren dat het niet komt / dat er niks komt? Ik hou er overigens verder over op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloetz
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-01 12:40
LastSamurai schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:51:
Ik heb een dingetje met remmen. Als ik rem dan vertraagd de auto keurig maar het laatste stukje 'hapt' er iets en staat de auto abrupt stil. Als ik op de motorrem afrem heb ik dit niet, alleen als ik de echte remmen gebruik.

De auto is twee jaar oud, met 40000 Km. Binnenkort eerste beurt.

Wat zouden dit kunnen zijn ? Remschoenen achter ?
Ik heb dit ook. Van het voorjaar bij de bandenwissel de remschijven laten nakijken en die zouden krom zijn.
Nog niets aan laten doen maar het horten en stoten bij het afremmen tot stilstand begint me steeds meer te irriteren.
2 jaar oud, 50k op de klok en autohold altijd aanstaan.

VW ID.4 Max 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-09 21:52
Klopt het dat je met een ID aan de rechterkant van een tesla laadpaal moet gaan staan (als je naar de paal kijkt) omdat de laadpoort van de auto rechts zit?
Of is de kabel van de lader lang genoeg om over de auto geraken als je links staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:31
De kabel is te kort. Je laadt bij Tesla dus met de ‘verkeerde’ paal en neemt daardoor 2 plaatsen in beslag.
Sommige Tesla punten hebben nog plek aan de uiterste zijkant (naast de officiële laadplekken) waardoor -als je geluk hebt- geen onnodige plekken bezet.

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13
Sky74 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:07:
Klopt het dat je met een ID aan de rechterkant van een tesla laadpaal moet gaan staan (als je naar de paal kijkt) omdat de laadpoort van de auto rechts zit?
Of is de kabel van de lader lang genoeg om over de auto geraken als je links staat?
Bij nieuwe superchargers (v4) niet meer, maar daar zijn er nog niet zoveel van. Bij de oude v3 en eerder is dat inderdaad wel een probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0HEJRHphxv5nBmttPD3k-PthIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUrtI2e1LhQIlsCsaDN4xxmb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:07
Sloetz schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:00:
[...]

...

Heb ergens gelezen (volgens mij in dit topic) dat de Auto Hold het probleem (kromme remschijven) kan veroorzaken. Wanneer de scjijf warm/heet is door (hard) remmen en de remklauwen blijven op de schijf zitten door AH dan koelt dat stuk van de schijf anders af dan de rest. Hierdoor kan eea krom trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:22
MJMaverick schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:30:
[...]

Heb ergens gelezen (volgens mij in dit topic) dat de Auto Hold het probleem (kromme remschijven) kan veroorzaken. Wanneer de scjijf warm/heet is door (hard) remmen en de remklauwen blijven op de schijf zitten door AH dan koelt dat stuk van de schijf anders af dan de rest. Hierdoor kan eea krom trekken.
Klopt, vooral met het rijden in D-mode i.c.m. Pre 3.2 code.
De oudere software had een ontwerpkeuze om regen volledig uit te schakelen als je zelf handmatig ging bijremmen en de auto in D op de cruise-control reed.

Gevolg is dan dat de mechanische remmen extra belast worden, autohold er over heen en presto, krom trekkende schijven (waar men weer geen garantie op geeft, want “verbruiksartikel”. @Simply1337 kan daar over meepraten…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwin16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02-2024
[...]

Ik heb dit ook. Van het voorjaar bij de bandenwissel de remschijven laten nakijken en die zouden krom zijn.
Nog niets aan laten doen maar het horten en stoten bij het afremmen tot stilstand begint me steeds meer te irriteren.
Had ik ook last van. Dealer zei dat remschijven en -blokken vervangen moesten worden, kosten €1100. Ik heb gezegd dat ik er zelf wel naar kijk. Ik heb de remmen goed schoon gemaakt (zaten roestplekken op) en randjes verwijderd. Sindsdien remt hij weer zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:59
[...]

Thanks, ja hier ook 2 jaar 40K en altijd AutoHold icm B drive mode.

Hij moet a.s. donderdag voor z'n eerste beurt dus ik zal het zeker doorgeven.
Het is zakelijke lease dus we horen wel wat er gedaan en vervangen mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:59
Sky74 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:07:
Ja, je pakt bij de meeste Tesla laders twee plekken omdat zoals al is gezegd alleen de V4 kabels hebben die lang genoeg zijn. Maar in mijn ervaring zijn er bij Tesla zoveel laadplekken dat er altijd genoeg vrij zijn.
Ik laad soms bij Tesla omdat ze vaak bij een wegrestaurant oid zitten en ik dan even koffie en een toilet kan gebruiken. Meestal zijn er 20 laders met 10 of meer vrij.
Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
sl1000 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:34:
[...]

Klopt, vooral met het rijden in D-mode i.c.m. Pre 3.2 code.
De oudere software had een ontwerpkeuze om regen volledig uit te schakelen als je zelf handmatig ging bijremmen en de auto in D op de cruise-control reed.

Gevolg is dan dat de mechanische remmen extra belast worden, autohold er over heen en presto, krom trekkende schijven (waar men weer geen garantie op geeft, want “verbruiksartikel”. @Simply1337 kan daar over meepraten…)
nee, niet doen, doe ik niet. echt niet. okey.. ben 50-60k km verder sinds remschijfwissel en B-only. ze zijn nog kaarsrecht, geen wobbel in stuur tijdens mechanisch remmen en ook altijd op auto-hold. af en toe schoonremmen met een harde remactie einde van een afrit, maar stilstaan doen we niet 8)

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cggroen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 11:43
AC laden beperkt
Ik heb thuis een Wallbox PulsarPlus 3 fasen aangesloten, dus capaciteit van 11 kW.
Voorheen (voor 3.2 update) gebeurde het laden altijd met de volle capaciteit, mits mogelijk volgens powerboost, ongeacht de ladingstoestand van de accu.
Recent ontdekte ik dat dit nu niet meer gebeurt, naar mate de accu voller raakt neemt de waarde af tot zelfs ong 4 kW bij bijna 100%.
Eigenlijk lijkt het AC laden eenzelfde gedrag te vertonen als DC laden.
Ik denk niet dat de charger een probleem is, als ik voorklimatisering inschakel, gaat de charger gelijk meer leveren voor de verwarming, maar de accu wordt met dezelfde waarde opgeladen.
Zou dit iets te maken kunnen hebben met de 3.2 update of moet ik het zoeken in evt instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:59
Simply1337 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:14:
[...]
[..]af en toe schoonremmen met een harde remactie einde van een afrit, maar stilstaan doen we niet 8)
Dat is echt niet nodig hoor. Een beetje roest op de schijven kan echt geen kwaad en gaat er ook wel af met gewoon aanremmen. Als je van de snelweg komt en je remt gewoon bij dan gaat de roest er ook wel af. Daar hoef je niet excessief hard voor te remmen.

Zelf overigens nog geen last van kromme schrijfrem problemen en ik rijd alleen maar op D en gewoon met autohold aan. huidige SW 2.4

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
DonJunior schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:43:
[...]

Dat is echt niet nodig hoor. Een beetje roest op de schijven kan echt geen kwaad en gaat er ook wel af met gewoon aanremmen. Als je van de snelweg komt en je remt gewoon bij dan gaat de roest er ook wel af. Daar hoef je niet excessief hard voor te remmen.

Zelf overigens nog geen last van kromme schrijfrem problemen en ik rijd alleen maar op D en gewoon met autohold aan. huidige SW 2.4
hard is relatief als je normaal regenerend remt, moet je even wat harder in de ankers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
cggroen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:42:
AC laden beperkt
Ik heb thuis een Wallbox PulsarPlus 3 fasen aangesloten, dus capaciteit van 11 kW.
Voorheen (voor 3.2 update) gebeurde het laden altijd met de volle capaciteit, mits mogelijk volgens powerboost, ongeacht de ladingstoestand van de accu.
Recent ontdekte ik dat dit nu niet meer gebeurt, naar mate de accu voller raakt neemt de waarde af tot zelfs ong 4 kW bij bijna 100%.
Ik denk niet dat de charger een probleem is, als ik voorklimatisering inschakel, gaat de charger gelijk meer leveren voor de verwarming, maar de accu wordt met dezelfde waarde opgeladen.
Zou dit iets te maken kunnen hebben met de 3.2 update of moet ik het zoeken in evt instellingen.
Dit herken ik niet (zelfde lader ook op 11KW aangesloten), heb je niet verminderd lading aan staan in de VW app? Of toch stiekem de circel teruggedraait in ampere in de wallbox app? Heb je een loadbalancer in de meterkast hangen? anders even de wallbox stroomloos maken en kijken wat hij daarna doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 15:05
Iemand ervaring met
MICHELIN
Pilot Alpin 5 SUV 21" ?
Net gekregen van de leasing voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
blinded schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:56:
Iemand ervaring met
MICHELIN
Pilot Alpin 5 SUV 21" ?
Net gekregen van de leasing voor de winter.
.. wat is het doel van deze vraag?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
DonJunior schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:03:
[...]

.. wat is het doel van deze vraag?
Sowieso heeft er wel een tweaker research gedaan naar winter banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
blinded schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:24:
[...]

Dat zal altijd subjectief zijn.

Zie https://www.anwb.nl/auto/...dentests/winterbandentest voor de Pilot Alpin 6 in vergeleken met andere banden, maar dan in een andere maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-09 09:51

BJW

BJW schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:59:
Ik heb sinds een paar dagen dat de verbinding met de auto steeds weg is. Even wisselen tussen gebruikers en hij heeft weer 4G. Na een uurtje oid valt dit dan weer weg. Meer mensen last van? En ja, zekering 19 is er al even uit geweest.
Lijkt opgelost inmiddels door inderdaad de andere gebruikers te wissen. Gebruikte ik niet/niet veel dus prima maar meerder gebruikers kan dus zorgen voor verbindingsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
AC laden beperkt
Misschien load balancing van je laadpaal? Heb je een warmtepomp thuis? Zo'n stroomverbruiker betekent meestal dat je paal niet de volle 11kW gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cggroen
pa2ra schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:46:
[...]

Misschien load balancing van je laadpaal? Heb je een warmtepomp thuis? Zo'n stroomverbruiker betekent meestal dat je paal niet de volle 11kW gaat laden.
Nee geen warmtepomp en zoals ik vermeldde powerboost limiteerde niet, dus geen load balacing actief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
  • Laatst online: 19-09 14:22
cggroen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:56:
[...]

Nee geen warmtepomp en zoals ik vermeldde powerboost limiteerde niet, dus geen load balacing actief
wat was het accu-percentage?
en waar zag je dat 'ie langzamer ging laden, aan de auto kant, of aan de laadpaal kant?

als het koud is (<0) en het accu percentage is hoog (>85%) dan zie je de laadcurve langzaam teruglopen. van 11KW tot uiteindelijk iets van 5 of 6 KW tegen de tijd dat 100% bereikt wordt. Dat is redelijk normaal in de winter.

als je de snelheid in de auto ziet teruglopen, en vooral bij de start van het laden, dan kan het zijn dat de auto tot 5KW gebruikt om de accu op te warmen tot 0 graden. dit vermogen gaat van de 11KW af de die lader levert.
hierdoor lijkt in de auto alsof de auto niet met de maximale snelheid laad, maar de paal geeft wel gewoon vol vermogen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cggroen
sl1000 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:00:
[...]

wat was het accu-percentage?
en waar zag je dat 'ie langzamer ging laden, aan de auto kant, of aan de laadpaal kant?

als het koud is (<0) en het accu percentage is hoog (>85%) dan zie je de laadcurve langzaam teruglopen. van 11KW tot uiteindelijk iets van 5 of 6 KW tegen de tijd dat 100% bereikt wordt. Dat is redelijk normaal in de winter.

als je de snelheid in de auto ziet teruglopen, en vooral bij de start van het laden, dan kan het zijn dat de auto tot 5KW gebruikt om de accu op te warmen tot 0 graden. dit vermogen gaat van de 11KW af de die lader levert.
hierdoor lijkt in de auto alsof de auto niet met de maximale snelheid laad, maar de paal geeft wel gewoon vol vermogen af.
Ik zal het nog wat nauwkeuriger bekijken ivm buitentemp en accu percentage.
Bij mijn vorige waarnemingen was de meting aan de auto kant en de wallbox nagenoeg gelijk. Wel koud maar zeker boven nul.
Ik zal mijn bevindingen posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
blinded schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:24:
[...]

Niet naar winterbanden, maar wel naar all-seasons. En daarmee kwam ik uit op deze:
https://www.vredestein.nl...ucts/1962-QUATRAC-PRO-EV/
Die liggen er nu een week onder (net op tijd voor de sneeuw :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Nieuws:
According to Automobilwoche and MDR (via Electrive), Volkswagen is shutting down production of the Volkswagen ID.3 and Cupra Born hatchback entirely this week and this pause is expected to continue through the end of this year.
Bron:
https://insideevs.com/new...-born-production-germany/

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
Dat is niet best. In hoeverre zou de fabriek al niet dicht geweest zijn. Ik weet dat veel Duitse bedrijven de laatste twee weken van het jaar dicht zijn. Misschien is de auto-industrie daar wel een uitzondering op, geen idee?

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 18:57
ID.3 is simpelweg niet interessant meer nu je voor hetzelfde geld meer auto kan krijgen of evenveel auto voor minder geld. 43k voor een kale hatchback is niet meer echt concurrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
De productie van ID.4, 5 en 7 ligt volgens mij al een week of drie plat en vorige week een persberichtje dat ze bij VW €10 miljard gaan bezuinigen. De eindbaas bij VW vindt zelf ook dat ze niet meer concurrerend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
kisik schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:48:
De productie van ID.4, 5 en 7 ligt volgens mij al een week of drie plat en vorige week een persberichtje dat ze bij VW €10 miljard gaan bezuinigen. De eindbaas bij VW vindt zelf ook dat ze niet meer concurrerend zijn.
De ID7 ook ja? Heb je daar een bron van, dat vind ik wel interessant namelijk

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 09:58
Van wat ik gelezen heb, kreeg de productielijn van de ID.7 voorrang op de levering van die nieuwere motoren.
There are also reports that Volkswagen is trying to redirect the available APP550 motors to the Emden plant to at least limit the disruption of the ID.7 and ID.4 production there, but even in Emden, there was a five-day break.
bron: https://insideevs.com/new...ottleneck-spreads-europe/

[ Voor 61% gewijzigd door Wilibrord op 06-12-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 02:49
AC laden beperkt
Bij mij thuis heb ik ook een 3-fasen lader. Mijn huis heeft 3x25A, mijn laadpaal 3x20A, en m'n ID.4 is gezekerd op 3x16A.

Tenzij de wasmachine, droger, oven en fornuis tegelijk aan staan, laad ik altijd met 11kW, of de SoC 10% of bijna 100% is, en of het buiten 3 of 30 graden is.

Heb je een kapotte accu in je accupakket?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 14:36
Dit is mijn laadcurve tot 100%, dat doe ik niet vaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGWAjAubm7yRNV7a-Lnd52NlDuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fBstfzgmYKU29MQTxatbYDpM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
DonJunior schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:27:
[...]

De ID7 ook ja? Heb je daar een bron van, dat vind ik wel interessant namelijk
Het eerste bericht was deze:
https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

En daarna eergisteren of zo ik meen een bericht van een Duitstalige site, niet zijnde één of ander discussieforum met ID enthousiastelingen, dat het al drie weken zo zou zijn.

Voorlopig kom ik even niet verder dan dat er maar 20% van de normale productie van de motor wordt gehaald en mogelijk voedt dat dan de voorrang aan ID.7 modellen waarover wordt gesproken. Misschien vanavond nog eens door mijn browse geschiedenis lopen als ik tijd kan vinden.
https://www.hna.de/lokale...oben-fehler-92706890.html

[ Voor 23% gewijzigd door kisik op 07-12-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:24
Beste collega EV rijders,

Ik rijd nu 1.5 maand een Id.4 en merk dat ik er steeds voor kies om te laden tot 100%. Om een beeld te geven... wij laden denk ik iedere 7 a 8 dagen 1x.

Ik lees dat het in principe beter is om tussen 20 en 80% te rijden qua capaciteit. Maar ik las laatst ook van ADAC een artikel dat ze een id.3 alleen met een snellader steeds hadden belast voor 100k kilometers en dat degradatie echt niet schokkend was.

Ik kan niet aan huis laden. Mijn vraag is laden jullie ook altijd volle bak? Of zijn jullie trouwer aan de 80%.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
Devke schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:29:

Ik rijd nu 1.5 maand een Id.4 en merk dat ik er steeds voor kies om te laden tot 100%. Om een beeld te geven... wij laden denk ik iedere 7 a 8 dagen 1x.

Ik lees dat het in principe beter is om tussen 20 en 80% te rijden qua capaciteit. Maar ik las laatst ook van ADAC een artikel dat ze een id.3 alleen met een snellader steeds hadden belast voor 100k kilometers en dat degradatie echt niet schokkend was.

Ik kan niet aan huis laden. Mijn vraag is laden jullie ook altijd volle bak? Of zijn jullie trouwer aan de 80%.
Wat ik vaak deed, de auto een hele dag aan lader tot 50% en zo laten staan. En 2.5 tot 3 uur voor vertrek laad ik de auto op tot 100% (reed toen elke dag de volle afstand) daarbuiten gewoon tot 80% voor parkeren is het het beste om je accu tussen de 10 en 50% te houden. Hiermee ga je “calendar aging” tegen.

Laden tot 80% voor vertrek is het beste voordat je gaat rijden, maar tot 100% geeft ook weer niet extreme slijtage zoals men doet laten denken. Je moet hem vooral niet langdurig op een hoge ladingstoestand laten staan, dat vind je accu vooral niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:06
VW brengt software update waardoor de ID als thuisaccu kan fungeren, wel 77 kWh modellen: nieuws: Volkswagen brengt software-update uit waardoor EV als thuisaccu kan f...

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:46

Niet opladen tot 100% is alleen met een snellader echt raadzaam. Met een gewone 11kW kun je prima laden tot 100%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior

De ID3 (58Kw) hangt bij mij aan de 11kW paal thuis en gaat snachts gewoon tot 100%. In de zomer heb ik genoeg aan 80 a 90% Dus dan wil ik nog wel eens lief zijn. In het begin was ik er allemaal wat huiverig voor en deed ik heel netjes de accu tot max 80%. Maar al een paar keer gehad dat ik naast het forensen toch nog bij iemand op visite wilde of ineens iets verder weg nog moest voor een afspraak en vervolgens moest stoppen bij een snellader om die 20% die ik snachts niet had geladen alsnog erbij te laden.
Het gaat een beetje hand in hand met comfort. Als ik er zeker van ben dat ik het niet nodig heb, dan gaat ie in de zomer tot 80. In de winter gewoon altijd tot 100. Want zelfs dan heb ik maar een krappe 300 kilometer range.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
mcmiles schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:15:
VW brengt software update waardoor de ID als thuisaccu kan fungeren, wel 77 kWh modellen: nieuws: Volkswagen brengt software-update uit waardoor EV als thuisaccu kan f...
Klinkt heel logisch. Je moet verplicht een thuisaccu van Hager Energy kopen en installeren om V2H van de auto te kunnen gebruiken.........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

niet doen, gewoon tot 80% opladen. er is ook totaal geen reden om zo hoog op te laden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
flippy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:34:
[...]

niet doen, gewoon tot 80% opladen. er is ook totaal geen reden om zo hoog op te laden.
Goed onderbouwd ook |:(

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:07

rammes

koekebakker 1e klas

Omg niet weer die duffe discussie over hoe vol de accu te laden.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

mcmiles schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:15:
Kan best zijn dat dit werk via de DC-handshake en dat eigenlijk elk model VW dit prima zou kunnen. Immers, bij het laden via DC rapporteert de auto via een korte verbinding het voltage met de oplader. Deze verbinding kan je in principe open laten staan. Alhoewel VW dat blijkbaar niet doet. MG wel. Check voor mooi tweakers minded projecten maar eens:

https://openinverter.org/forum/viewtopic.php?t=3551

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

flippy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:34:
[...]

Geen reden? Man, met 100% in een ID.4 haal je nog geen 250km met weer/temperatuur als de laatste weken. Met 80% zakt ie nu onder de 200km. Ik laad standaard tot 100% iedere nacht en moet zeker 4x per week ook in een van m’n ritten bijladen.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
DonJunior schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:29:
[...]

De ID3 (58Kw) hangt bij mij aan de 11kW paal thuis en gaat snachts gewoon tot 100%. In de zomer heb ik genoeg aan 80 a 90% Dus dan wil ik nog wel eens lief zijn. In het begin was ik er allemaal wat huiverig voor en deed ik heel netjes de accu tot max 80%. Maar al een paar keer gehad dat ik naast het forensen toch nog bij iemand op visite wilde of ineens iets verder weg nog moest voor een afspraak en vervolgens moest stoppen bij een snellader om die 20% die ik snachts niet had geladen alsnog erbij te laden.
Het gaat een beetje hand in hand met comfort. Als ik er zeker van ben dat ik het niet nodig heb, dan gaat ie in de zomer tot 80. In de winter gewoon altijd tot 100. Want zelfs dan heb ik maar een krappe 300 kilometer range.
En zo moet je je auto ook gebruiken (vind ik), gewoon gebruiken wat je nodig bent. Bij de interne vloot van Skoda is zelfs ook gebleken dat de degradatie echt marginaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 18:34
AllSeeyinEye schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:04:
[...]

Geen reden? Man, met 100% in een ID.4 haal je nog geen 250km met weer/temperatuur als de laatste weken. Met 80% zakt ie nu onder de 200km. Ik laad standaard tot 100% iedere nacht en moet zeker 4x per week ook in een van m’n ritten bijladen.
Mss wel ff erbij vertellen welk batterij package je hebt? Met mijn 77kW zakt ie alleszins nooit onder de 200km à 80%.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLF9CYsGrnZKeGFL4eqSQ2QCI2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYBhsuzbiDOFY6OAQePV9edB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
AllSeeyinEye schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:04:
[...]

Mss wel ff erbij vertellen welk batterij package je hebt? Met mijn 77kW zakt ie alleszins nooit onder de 200km à 80%. En heb dan nog de gtx.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLF9CYsGrnZKeGFL4eqSQ2QCI2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYBhsuzbiDOFY6OAQePV9edB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Cloclo100 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:46:
[...]

Mss wel ff erbij vertellen welk batterij package je hebt? Met mijn 77kW zakt ie alleszins nooit onder de 200km à 80%.
Ik heb de 77kW pro. Rij vrijwel alleen snelweg. Overdags ca 120km/h en na 19.00 ca 140/150km/h. Auto nu zes maanden onder m’n kont en rij een goeie 5000 km per maand.

Overigens nog nooit een laad probleem gehad, alleen een keer bij een 11kwh lader moeten staan om 23.00 in de nacht om na een minuut of 20 genoeg te hebben om een snellader te bereiken. Dat was wel ff kut, maar er was dus geen enkele lader in de buurt van m’n afspraak.

Ik vind het knap hoe jouw verbruik is.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
AllSeeyinEye schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:56:
[...]

Ik rij ook best wat autostrade maar nooit harder dan 110, daar zit meteen het verschil 🙃.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
[...]

Ik heb de 77kW pro. Rij vrijwel alleen snelweg. Overdags ca 120km/h en na 19.00 ca 140/150km/h. Auto nu zes maanden onder m’n kont en rij een goeie 5000 km per maand.

Overigens nog nooit een laad probleem gehad, alleen een keer bij een 11kwh lader moeten staan om 23.00 in de nacht om na een minuut of 20 genoeg te hebben om een snellader te bereiken. Dat was wel ff kut, maar er was dus geen enkele lader in de buurt van m’n afspraak.

200 km haal ik ongeveer met een Enyaq 60, ook rond de 150 km/h ‘s avonds. Ook met een EV blijft harder rijden toch lonen qua tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 14:27

IvoB

Prutst er rustig op los

tijmeng schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:48:
[...]

Kan best zijn dat dit werk via de DC-handshake en dat eigenlijk elk model VW dit prima zou kunnen. Immers, bij het laden via DC rapporteert de auto via een korte verbinding het voltage met de oplader. Deze verbinding kan je in principe open laten staan. Alhoewel VW dat blijkbaar niet doet. MG wel. Check voor mooi tweakers minded projecten maar eens:

https://openinverter.org/forum/viewtopic.php?t=3551
De E3/DC lader van hager lijkt enkel een Type2 en geen CCS2 te hebben. Wat je wil is direct DC-DC naar je accu of DC van je solar naar DC in je auto zonder conversies...
Ik heb alleen een Solaredge filmpje gezien waarin dit werkelijkheid lijkt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz
  • Laatst online: 17-09 14:38

wiz

Connecting the world

[...]

Hmm, 6 maanden oude ID.4P 77kw hier, sw3.2 ... rij meestal gewoon 100/110, overdag en 's nachts ... Maar ik zak echt niet onder de plm 310km/80% ... In de zomer was dat eigenlijk constant 430km/80% ... Rij ook plm 5000 km / maand, voornamelijk snelweg trips heen en weer naar Duitsland.

HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:59
Met mijn id3 58kwh zit ik helaas al een paar weken op een dramatische 255 km bereik als ik 100% laad en normaal rij (104-110 op de teller). Dat is echt weinig want als je ‘s avonds lange stukken snelweg rijdt, moet je dus óf inhouden om de bestemming te halen óf bijladen.

Vorige winters moest ik ook wel uitkijken met mijn snelheid voor de range, maar dit jaar is het een stuk slechter. Geen idee of het de wind, de accu of iets anders is maar ik rij zelf eerder rustiger dan harder ten opzichte van eerdere winters.

Gelukkig rijdt het wel lekker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
juanpabloo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:55:
Met mijn id3 58kwh zit ik helaas al een paar weken op een dramatische 255 km bereik als ik 100% laad en normaal rij (104-110 op de teller). Dat is echt weinig want als je ‘s avonds lange stukken snelweg rijdt, moet je dus óf inhouden om de bestemming te halen óf bijladen.

Vorige winters moest ik ook wel uitkijken met mijn snelheid voor de range, maar dit jaar is het een stuk slechter. Geen idee of het de wind, de accu of iets anders is maar ik rij zelf eerder rustiger dan harder ten opzichte van eerdere winters.

Gelukkig rijdt het wel lekker :)
Ik heb ook eens een hele tijd een hoog verbruik gehad, tot ik er achter kwam dat ik nog steeds in sportmodus stond. Misschien daar ook? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

wiz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:26:
[...]

Hmm, 6 maanden oude ID.4P 77kw hier, sw3.2 ... rij meestal gewoon 100/110, overdag en 's nachts ... Maar ik zak echt niet onder de plm 310km/80% ... In de zomer was dat eigenlijk constant 430km/80% ... Rij ook plm 5000 km / maand, voornamelijk snelweg trips heen en weer naar Duitsland.
Bizar. 430 heb ik wel eens gezien, maar dan op 100% in de zomer. Al kelderde dat al snel naar zo’n 380 op 100%.

Duitsland rijd ik ook regelmatig, en dat is het toch elke keer weer even een snik als de begrenzer op 160 de beperkende factor is haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:18:
[...]

Ik heb ook eens een hele tijd een hoog verbruik gehad, tot ik er achter kwam dat ik nog steeds in sportmodus stond. Misschien daar ook? :)
sportmodus of niet, als je het gas intrapt gaat hij altijd even snel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smirri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-08 23:05
VW belooft dat alle ID's met een 77Kwh batterij birectioneel ladenfunctie krijgen met update 3,5. Dit betekend ook voor de first versies als ik het zo kan interpeteren.
Dit houdt in dat je de auto als thuis accu kan laten functioneren, waardoor je in de nacht of zonder zon je auto kan gebruiken als stroomvoorziening.
Denk dat dit wel een slimme toevoeging is om zo slim om te gaan met je energie.

Zie ook:
nieuws: Volkswagen brengt software-update uit waardoor EV als thuisaccu kan f...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Autohillenga schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:44:
[...]

Wat ik vaak deed, de auto een hele dag aan lader tot 50% en zo laten staan. En 2.5 tot 3 uur voor vertrek laad ik de auto op tot 100% (reed toen elke dag de volle afstand) daarbuiten gewoon tot 80% voor parkeren is het het beste om je accu tussen de 10 en 50% te houden. Hiermee ga je “calendar aging” tegen.

Laden tot 80% voor vertrek is het beste voordat je gaat rijden, maar tot 100% geeft ook weer niet extreme slijtage zoals men doet laten denken. Je moet hem vooral niet langdurig op een hoge ladingstoestand laten staan, dat vind je accu vooral niet fijn.
Jij hebt denk ik eigen laadpaal? Die heb ik niet. Als ik dit zou toepassen dan ben ik een laadpaalklever 🤣. Ik denk dat de accu max 2 dagen boven de 80% staat. Ik probeer laden zo te timen met 100% dat er daarna wel wat ritjes staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 08-12-2023 10:45 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
blinded schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:26:
[...]

sportmodus of niet, als je het gas intrapt gaat hij altijd even snel?
Nee toch niet, hij gaat in ACC sneller optrekken etc. Toen ik die modus uitzette, ging ik snel terug naar mijn oud verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
smirri schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:27:
VW belooft dat alle ID's met een 77Kwh batterij birectioneel ladenfunctie krijgen met update 3,5. Dit betekend ook voor de first versies als ik het zo kan interpeteren.
Dit houdt in dat je de auto als thuis accu kan laten functioneren, waardoor je in de nacht of zonder zon je auto kan gebruiken als stroomvoorziening.
Denk dat dit wel een slimme toevoeging is om zo slim om te gaan met je energie.

Zie ook:
nieuws: Volkswagen brengt software-update uit waardoor EV als thuisaccu kan f...
Ja, alleen ontzettend jammer dat ze de EN ISO 15118-2 standaard gebruiken in plaats van de nieuwe EN ISO 15118-20.
Zou zo maar kunnen betekenen dat je niet zo maar iedere geschikte bidirectionele laadpaal kan gebruiken, wanneer die een beetje mainstream worden. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
150 kmh in afgelopen kou weer is echt 35-40 kwh/100 km... dat je uberhaupt de 200 km haalt is een wonder zegmaar :P tov 100 kmh is 150 kmh bijna 60//70% meer in verbruik

hartje zomer duik je wel onder de 30 kwh/100 dus dan is de 200 km weer haalbaar met gemak

Ideale cruisesnelheid in winter vond ik 120 kmh en in zomer eigenlijk vMax [160].
Genoeg afstand per lading en toch bijna 2 uur rijden per lading.

[ Voor 61% gewijzigd door Simply1337 op 08-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als je in NL 150 op de snelweg doet verdien je idd laag bereik.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:59
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:18:
[...]

Dank, zal ik even checken! Maar wat zou dat in verbruik moeten uitmaken dan? Snellere acceleratie of ook andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz
  • Laatst online: 17-09 14:38

wiz

Connecting the world

AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:19:
[...]

Bizar. 430 heb ik wel eens gezien, maar dan op 100% in de zomer. Al kelderde dat al snel naar zo’n 380 op 100%.

Duitsland rijd ik ook regelmatig, en dat is het toch elke keer weer even een snik als de begrenzer op 160 de beperkende factor is haha
Hmm ik reed afgelopen zomer toch echt ergens rond 14/15kwh per 100km .. Ook op lange stukken naar Bonn en terug. Nu lukt me dat niet en zit ik eerder rond de 22/23kwh per 100km. Nu heb ik niet heel veel extra's in de ID.4 zitten. Geen camera's of HUD etc ... En ik ben in de zomer redelijk nauwkeurig op gebruik van airco etc. (En rij eigenlijk alleen in ECO of Comfort modus)

[ Voor 3% gewijzigd door wiz op 08-12-2023 13:02 ]

HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
wiz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:48:
[...]

Hmm ik reed afgelopen zomer toch echt ergens rond 14/15kwh per 100km .. Ook op lange stukken naar Bonn en terug. Nu lukt me dat niet en zit ik eerder rond de 22/23kwh per 100km. Nu heb ik niet heel veel extra's in de ID.4 zitten. Geen camera's of HUD etc ... En ik ben in de zomer redelijk nauwkeurig op gebruik van airco etc. (En rij eigenlijk alleen in ECO of Comfort modus)
Proefrit in de zomer gaf hier ook rond de 15 kwh/100km. Nu ook rond de 20-22. Bij volle lading gaf de gom laatste x 460 km aan. Springt wel wat op en neer maar dat begint te wennen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Laatst online: 18-09 13:18
YouTube: Belastungstest zum Anbau einer Anhängerkupplung an einem VW ID3. An...

zijn mensen zich hier al van bewust?

Voor mij is een trekhaak erg belangrijk voor een auto. Als VW rijder (ben helemaal geen VW fan ofzo) vond ik de ID.3 wel aantrekkelijk - maar van begin af aan stond het me tegen dat hier geen trekhaak op te verkrijgen is (waar je iets mee kan trekken, zo'n fietsendrager ding heb je bar weinig aan)

Deze is dus goedgekeurd (alle keuringen doorstaan) en daarmee kan de auto iets van 1500kg trekken! Kost 1350 euro, maar dan heb je ook wat. Sinds de aankondiging van V2G maakt dat voor mij de ID.3 weer een heel stuk interessanter!

Mijn vereisten voor een potentiele EV zijn dat het geen crossover is, hij enigszins efficient is (dus geen crossover), over V2G beschikt en het liefst ook minstens 1000kg kan trekken.

Laatst met mijn Polo ook nog 1300kg getrokken. Dat vond de koppeling niet leuk, heb ook niet harder gereden dan ~85kmh op de snelweg, maar het lukte wel

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 14:14
barta123 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:56:
YouTube: Belastungstest zum Anbau einer Anhängerkupplung an einem VW ID3. An...

zijn mensen zich hier al van bewust?

Voor mij is een trekhaak erg belangrijk voor een auto. Als VW rijder (ben helemaal geen VW fan ofzo) vond ik de ID.3 wel aantrekkelijk - maar van begin af aan stond het me tegen dat hier geen trekhaak op te verkrijgen is (waar je iets mee kan trekken, zo'n fietsendrager ding heb je bar weinig aan)

Deze is dus goedgekeurd (alle keuringen doorstaan) en daarmee kan de auto iets van 1500kg trekken! Kost 1350 euro, maar dan heb je ook wat. Sinds de aankondiging van V2G maakt dat voor mij de ID.3 weer een heel stuk interessanter!

Mijn vereisten voor een potentiele EV zijn dat het geen crossover is, hij enigszins efficient is (dus geen crossover), over V2G beschikt en het liefst ook minstens 1000kg kan trekken.

Laatst met mijn Polo ook nog 1300kg getrokken. Dat vond de koppeling niet leuk, heb ook niet harder gereden dan ~85kmh op de snelweg, maar het lukte wel
dit krijg je niet goedgekeurd door de rdw hier.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Coasterfreak schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:08:
[...]

dit krijg je niet goedgekeurd door de rdw hier.
Waarom niet dan? De Duitse TUV is over het algemeen veel strenger dan de keuringen hier...

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
barta123 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:34:
[...]

Waarom niet dan? De Duitse TUV is over het algemeen veel strenger dan de keuringen hier...
op je kentekencard staat een trekgewicht. als zo'n id3 al op kenteken is kun je onmogelijk het trekgewicht wijzigen ongeacht dat het goedgekeurd is in duitsland door tuv of als je €2000 betaalt aan rdw voor een individuele keuring

met andere woorden vergeet het en kijk verder of koop iets anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Coasterfreak schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:39:
[...]

op je kentekencard staat een trekgewicht. als zo'n id3 al op kenteken is kun je onmogelijk het trekgewicht wijzigen ongeacht dat het goedgekeurd is in duitsland door tuv of als je €2000 betaalt aan rdw voor een individuele keuring

met andere woorden vergeet het en kijk verder of koop iets anders
Ik werk veel met import van vrachtwagens en opleggers, daarom staan we ook veel in contact met het RDW. Ik zal het eens navragen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit in Duitsland op papier kan, maar in Nederland niet. Over het algemeen is men in Duitsland veel strenger. Bij iemand die zo zegt; "dat gaat niet" doe ik zelf liever nog even navraag. Ik zal een update geven als ik meer weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
barta123 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:48:
[...]

Ik werk veel met import van vrachtwagens en opleggers, daarom staan we ook veel in contact met het RDW. Ik zal het eens navragen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit in Duitsland op papier kan, maar in Nederland niet. Over het algemeen is men in Duitsland veel strenger. Bij iemand die zo zegt; "dat gaat niet" doe ik zelf liever nog even navraag. Ik zal een update geven als ik meer weet :)
JayPe in "Elektrische auto's - deel 4"

hier iemand die het 5 jaar geleden probeerde met een vw e-up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
barta123 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:48:
[...]

in dit geval is de haak goedgekeurd. De montage op de auto is goedgekeurd. Maar de auto kan het extra gewicht wat je er achter hangt niet afremmen op de motor. Ergo al het extra gewicht komt erbij als je gaat remmen. Punt is dus niet zozeer dat het kan.. de vraag is meer of je niet nog meer moet upgraden (je remmen) alvorens je met gewicht aan je trekhaak gaat rijden. Ik denk dat dit meer een probleem is dan dat het TUV gekeurd is.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 17:13
LastSamurai schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:51:
Ik heb een dingetje met remmen. Als ik rem dan vertraagd de auto keurig maar het laatste stukje 'hapt' er iets en staat de auto abrupt stil. Als ik op de motorrem afrem heb ik dit niet, alleen als ik de echte remmen gebruik.

De auto is twee jaar oud, met 40000 Km. Binnenkort eerste beurt.

Wat zouden dit kunnen zijn ? Remschoenen achter ?
Ik heb precies het zelfde, je staat echt in 1 keer stil het laatste stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr662
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-07 10:59
darud schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:19:
[...]

Ik heb precies het zelfde, je staat echt in 1 keer stil het laatste stukje.
Ik heb het ook, maar pas sinds de 3.2 update en alleen als het koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dommelsch93
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:40
Mijn ervaring is dat het vooral te maken heeft met vochtig weer waardoor de remschijven een licht roestlaagje krijgen. Omdat de remmen amper gebruikt worden, rem je dit er niet af en happen de remmen als je bijna stil staat. Oplossing is simpel, 1 of 2 keer flink remmen en de boel is weer schoon. Je komt daarna weer mooi rustig tot stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
DonJunior schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:54:
[...]

in dit geval is de haak goedgekeurd. De montage op de auto is goedgekeurd. Maar de auto kan het extra gewicht wat je er achter hangt niet afremmen op de motor. Ergo al het extra gewicht komt erbij als je gaat remmen. Punt is dus niet zozeer dat het kan.. de vraag is meer of je niet nog meer moet upgraden (je remmen) alvorens je met gewicht aan je trekhaak gaat rijden. Ik denk dat dit meer een probleem is dan dat het TUV gekeurd is.
We hebben het wel over Volkswagen he.. volgens mij is op het MEB platform de ID.4 en de Enyaq gewoon hetzelfde. Vw wilde alleen geen moeite doen voor een trekhaak op de ID.3

Het ging zogenaamd de nieuwe kever zijn, de nieuwe golf. Ze hebben een ding goed gedaan daar, naast hun schoenen gelopen, vol van zichzelf. Daarom is het geen schot in de roos geweest! 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Devke schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:12:
[...]

Proefrit in de zomer gaf hier ook rond de 15 kwh/100km. Nu ook rond de 20-22. Bij volle lading gaf de gom laatste x 460 km aan. Springt wel wat op en neer maar dat begint te wennen 😀
Misschien mis ik iets maar we hebben het hier over het huidige verbruik in dit seizoen, toch? Dan is zo'n 20 kWh/100 heel normaal met de hogere luchtdichtheid bij lage temperatuur. Niks mis met de auto.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
barta123 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:23:
[...]

We hebben het wel over Volkswagen he.. volgens mij is op het MEB platform de ID.4 en de Enyaq gewoon hetzelfde. Vw wilde alleen geen moeite doen voor een trekhaak op de ID.3

[..]
Het remsysteem staat los van het platform waarop de koets staat.
Ter illustratie: VW gebruikt voor de ID4, met 204pk, remschijven met een buitendiameter van 358mm.
Voor een ID3 met hetzelfde vermogen (204pk) gebruiken ze schijven met een diameter van 330mm.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Devke schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:40:
[...]

Jij hebt denk ik eigen laadpaal? Die heb ik niet. Als ik dit zou toepassen dan ben ik een laadpaalklever 🤣. Ik denk dat de accu max 2 dagen boven de 80% staat. Ik probeer laden zo te timen met 100% dat er daarna wel wat ritjes staan.
Dat deed ik op mijn vorige werk, daar stond een eigen laadpaal, tegenwoordig laad ik tot 50% en kan daar een week mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
Iemand als eens het volgende gezien? Gaat om een ID4 waar de accu behoorlijk leeg is gelopen in een nacht. Ik lees hem met Home Assistant uit, de waardes kloppen ook daadwerkelijk met wat er gisteren en vanochtend in de auto zelf aangegeven werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qMBxhbY8uUw7VnIfLpKfvCDHrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saHSQg9RniJnqSj84lts0YLO.jpg?f=fotoalbum_large

De accu heb ik gisteren tot 80% geladen en heb een een klein stukje naar huis gereden (doorgaans kost dit zo'n 2% SoC). De auto is daarna geparkeerd en op slot gezet en vanochtend zat er nog maar 58% SoC in. Geen updates handmatig uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

davasch schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:23:
Iemand als eens het volgende gezien? Gaat om een ID4 waar de accu behoorlijk leeg is gelopen in een nacht. Ik lees hem met Home Assistant uit, de waardes kloppen ook daadwerkelijk met wat er gisteren en vanochtend in de auto zelf aangegeven werd.

[Afbeelding]

De accu heb ik gisteren tot 80% geladen en heb een een klein stukje naar huis gereden (doorgaans kost dit zo'n 2% SoC). De auto is daarna geparkeerd en op slot gezet en vanochtend zat er nog maar 58% SoC in. Geen updates handmatig uitgevoerd.
Iets houdt de auto wakker gok ik. Ligt de sleutel in de buurt? Hoe leest Home Assistant je auto uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
Sleutel lag binnen, auto in parkeervak buiten voor de deur. Net als iedere dag.

Home Assistant leest de Volkswagen API uit zoals de app ook doet met deze integratie. Geen directe verbinding met de auto dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
Termy schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:53:
[...]

Misschien mis ik iets maar we hebben het hier over het huidige verbruik in dit seizoen, toch? Dan is zo'n 20 kWh/100 heel normaal met de hogere luchtdichtheid bij lage temperatuur. Niks mis met de auto.
Klopt..zo bedoelde ik het ook. Was meer een bevestiging op een post maar kwam wellicht niet zo over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Golf2vr6
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 10:24

[Afbeelding]

Klimatisering aan staan?

¯\_(ツ)_/¯ Pixel 10 Pro XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Dommelsch93 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:57:
Mijn ervaring is dat het vooral te maken heeft met vochtig weer waardoor de remschijven een licht roestlaagje krijgen. Omdat de remmen amper gebruikt worden, rem je dit er niet af en happen de remmen als je bijna stil staat. Oplossing is simpel, 1 of 2 keer flink remmen en de boel is weer schoon. Je komt daarna weer mooi rustig tot stilstand.
Bij mij ook en idd met kouder/vochtiger weer meer. Gisteren winterbanden eronder bij een echte specialist en alle opties besproken. Er zat wat roest op de schijf rechtsvoor. Hij gaf ook aan toch af en toe flink op de remmen afremmen ipv het meerendeel te regenereren. Ik ga de komende tijd even kijken of dat de boel verbeterd. Bij begon dat ongeveer een jaar geleden, toevallig exact na de eerste beurt......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 12:13
Ik krijg maar geen verbinding met m’n ID4 via de app… zegt altijd dat ik mobiele diensten moet hebben, maar ik ben toch geabonneerd? (Zie printscreens)
Software 3.2

Iemand…?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yZzPwj-VQ8Mm0lpnd1dN47HYxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jVrW8LJH6fV6DsFZINQong1F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9RwHGpAOSxFrvF3FXNCzMnEGBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jD41ADHvpEaaqB6QtAkeQTE0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:46

Tarin

Just plain weird.

Remmen gaat hier nog zonder problemen. Verder rijd ik op het moment af en toe in B-modus, maar voor mijn gevoel is uitrollen in D efficienter.. en ik weet niet wat qua signalering beter (wanneer de remlichten aangaan bij (duidelijke) vertraging - in D voor mijn gevoel te vaak, vooral als je maar een beetje wil vertragen met regenereren.

Online/de app werkt hier goed, behalve het zoeken naar een adres of doel op de kaart - dat bleef hangen op de "laatste zoekopdrachten," tot ik een keer uitlogde en opnieuw inlogde. Nu is de zoekgeschiedenis weg, maar kan ik tenminste weer (een) doel (tegelijk) naar de auto sturen.

Qua winter-eigenaardigheden: het panoramadak kraakt bij mij ook een beetje maar nog niet opvallend vervelend ofzo. Verbruik is logischerwijze hoger maar op lange ritten (100+km) best redelijk (22/100km). Accutemperatuur blijft duidelijk lang ondermaats (het eerste (flinke) stuk geen volle regeneratie mogelijk, slechts met 80kW laden na 50km rijden); maar dat is met een eigen laadpaal goed op te vangen denk ik (buiten de extra stroom die dat natuurlijk kost blijft het bereik genoeg voor op en neer naar kantoor, of verder weg en dan toch onderweg redelijk snel laden).
Een ding wat me opviel:
Werkt bij jullie het keyless entry-vlakje op de deurgreep om de auto op slot te zetten in de kou ook minder goed? Soms reageert hij pas na een paar seconden, als ik mijn handpalm er tegen druk.
Het zal wel te koud zijn. Het (absolute first world) probleem is dat ik in de vorige auto's altijd een sleutel moest omdraaien, dus ik had het ding toch in mijn hand. Nu zit hij in mijn broekzak of schoudertas en moet ik hem eerst opvissen om op het afsluit-knopje te drukken..

[ Voor 56% gewijzigd door Tarin op 09-12-2023 10:53 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:07
MatteC schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:25:
Ik krijg maar geen verbinding met m’n ID4 via de app… zegt altijd dat ik mobiele diensten moet hebben, maar ik ben toch geabonneerd? (Zie printscreens)
Software 3.2

Iemand…?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de auto moeten vanuit de Shop zowel de 'We Connect' als de 'We Connect Plus' app geïnstalleerd worden. Zolang deze niet geinstalleerd zijn werkt de communicatie niet of iig veel minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Tarin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:38:
Remmen gaat hier nog zonder problemen. Verder rijd ik op het moment af en toe in B-modus, maar voor mijn gevoel is uitrollen in D efficienter.. en ik weet niet wat qua signalering beter (wanneer de remlichten aangaan bij (duidelijke) vertraging - in D voor mijn gevoel te vaak, vooral als je maar een beetje wil vertragen met regenereren.
Je kunt ook uitrollen in B. Kwestie van pedaal wat laten opkomen ipv helemaal eraf. Daarnaast is er een EU-eis aan de remverlichting die aan moet gaan bij x m/s2 vertraging, ongeacht hoe (puur uitrollen haalt dit niet).
Online/de app werkt hier goed, behalve het zoeken naar een adres of doel op de kaart - dat bleef hangen op de "laatste zoekopdrachten," tot ik een keer uitlogde en opnieuw inlogde. Nu is de zoekgeschiedenis weg, maar kan ik tenminste weer (een) doel (tegelijk) naar de auto sturen.

Qua winter-eigenaardigheden: het panoramadak kraakt bij mij ook een beetje maar nog niet opvallend vervelend ofzo. Verbruik is logischerwijze hoger maar op lange ritten (100+km) best redelijk (22/100km). Accutemperatuur blijft duidelijk lang ondermaats (het eerste (flinke) stuk geen volle regeneratie mogelijk, slechts met 80kW laden na 50km rijden); maar dat is met een eigen laadpaal goed op te vangen denk ik (buiten de extra stroom die dat natuurlijk kost blijft het bereik genoeg voor op en neer naar kantoor, of verder weg en dan toch onderweg redelijk snel laden).
Ja nu het kouder is heb je duidelijk minder regen op hoog SoC%. Ik laad nu standaard naar 90% en daar zie je op basis van de temperatuur aardig wat verschil aan beschikbaar regenvermogen. Ik heb overigens niet de indruk dat dat lang zo blijft maar als jij naar 100% laadt misschien wel.

Overigens: ik beweerde hier ooit dat ik gewoon met 11 kW tot het eind kan laden maar vergat even dat ik maar tot 80% ging. Nu ik naar 90% ga zie ik dat het aan de temperatuur ligt of dat met 11 kW tot 90 gaat of begint af te nemen. Misschien warm in de zomer dat je ook tot 100% met 11 kW kan, maar ik zie dus ook wel degelijk een vertraging op hoge SoC :$.
Een ding wat me opviel:
Werkt bij jullie het keyless entry-vlakje op de deurgreep om de auto op slot te zetten in de kou ook minder goed? Soms reageert hij pas na een paar seconden, als ik mijn handpalm er tegen druk.
Het zal wel te koud zijn. Het (absolute first world) probleem is dat ik in de vorige auto's altijd een sleutel moest omdraaien, dus ik had het ding toch in mijn hand. Nu zit hij in mijn broekzak of schoudertas en moet ik hem eerst opvissen om op het afsluit-knopje te drukken..
Geen probleem mee hier. De deur dicht doen werkt altijd en ook openen werkt prima. Wel zorgen dat je of de binnenkant van de hendel of dat stukje buiten raakt en nuet beide tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:46

Tarin

Just plain weird.

Termy schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:44:
[...]

Je kunt ook uitrollen in B. Kwestie van pedaal wat laten opkomen ipv helemaal eraf. Daarnaast is er een EU-eis aan de remverlichting die aan moet gaan bij x m/s2 vertraging, ongeacht hoe (puur uitrollen haalt dit niet).
Ik weet het, kost wat oefening maar ik voel het inmiddels redelijk goed aan; het gaat me ook meer om lichtjes regenereren/afremmen in D zonder dat meteen de remlichten aan gaan - maar dat is sinds ik geen handbak meer heb (auto van de zaak, de vorige drie waren een automaat) en dus niet meer (gewoon/fijn/met gevoel) op de motor kan remmen sowieso voorbij.
[...]

Ja nu het kouder is heb je duidelijk minder regen op hoog SoC%. Ik laad nu standaard naar 90% en daar zie je op basis van de temperatuur aardig wat verschil aan beschikbaar regenvermogen. Ik heb overigens niet de indruk dat dat lang zo blijft maar als jij naar 100% laadt misschien wel.

Overigens: ik beweerde hier ooit dat ik gewoon met 11 kW tot het eind kan laden maar vergat even dat ik maar tot 80% ging. Nu ik naar 90% ga zie ik dat het aan de temperatuur ligt of dat met 11 kW tot 90 gaat of begint af te nemen. Misschien warm in de zomer dat je ook tot 100% met 11 kW kan, maar ik zie dus ook wel degelijk een vertraging op hoge SoC :$.

[...]
Ik laad naar 80%, heb helaas nog geen wallbox thuis dus 98% van de stroom komt via dc uit een snellaadpaal. Als de accu op 80% is en ik bij temperaturen rond het vriespunt vertrek is het regeneratiebalkje maar voor 75% ofzo beschikbaar.
Geen probleem mee hier. De deur dicht doen werkt altijd en ook openen werkt prima. Wel zorgen dat je of de binnenkant van de hendel of dat stukje buiten raakt en nuet beide tegelijk.
Ik zit echt alleen aan het kuiltje op de greep. Zal het nog even aankijken, anders ga ik begin volgend jaar eens bij de dealer langs.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Tarin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:12:
[...]

Ik zit echt alleen aan het kuiltje op de greep. Zal het nog even aankijken, anders ga ik begin volgend jaar eens bij de dealer langs.
De deur gaat toch vanzelf van het slot als je dichtbij komt?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Gaat om op slot. Werkt bij mij in de kou ook vrijwel niet en moet dus constant op zoek naar m’n sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darud
Ik rij eigenlijk altijd in de b stand, vandaag sinds weet ik veel hoelang reed ik is in de s stand.
Het viel mij op dat bij aankomende rotondes ik een blauwe waarschuwing kreeg en een icoontje van remmen, in de b stand heb ik dit niet.

Weet iemand welke instelling dit is zodat ik het ook aan kan zetten in de b stand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

darud schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:57:
Ik rij eigenlijk altijd in de b stand, vandaag sinds weet ik veel hoelang reed ik is in de s stand.
Het viel mij op dat bij aankomende rotondes ik een blauwe waarschuwing kreeg en een icoontje van remmen, in de b stand heb ik dit niet.

Weet iemand welke instelling dit is zodat ik het ook aan kan zetten in de b stand?
Dat is de eco stand, met voorspellende regeneratie. Die heb je voor zover ik weet niet in de de versnelling die bedoelt is voor in de bergen :+

YouTube: Why D Mode is so much better in the VW ID.3 than any other EV!

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:06
Ja ook in de B-stand licht de blauwe LED op, maar dan moet je wel met een flinke vaart op een lagere snelheid afrijden. Bijvoorbeeld met 100 terwijl er een 50 zone nadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

AkroBatik schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:09:
[...]

Dat is de eco stand, met voorspellende regeneratie. Die heb je voor zover ik weet niet in de de versnelling die bedoelt is voor in de bergen :+

YouTube: Why D Mode is so much better in the VW ID.3 than any other EV!
wat een ongelofelijk vervelend gedrag, de auto gaat dus zelf maar beslissen waneer die gaat regenereren ipv dat de bestuurder beslist.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darud
flippy schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:19:
[...]

wat een ongelofelijk vervelend gedrag, de auto gaat dus zelf maar beslissen waneer die gaat regenereren ipv dat de bestuurder beslist.
Dat heb ik wel uitstaan want dat is gevaarlijk in sommige situaties, ondanks dat ik het uit heb staan krijg in de d stand nog wel deze meldingen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
darud schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:07:
[...]

Dat heb ik wel uitstaan want dat is gevaarlijk in sommige situaties, ondanks dat ik het uit heb staan krijg in de d stand nog wel deze meldingen te zien.
En soms ook irritant, als je nog een heel stuk wil uitrollen, besluit de auto alvast af te remmen omdat je eigenlijk nog boven de maximum snelheid zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davasch
Opgelost... probleem tussen computer en stoel O-)

Probleem zat hem inderdaad in het klimatiseren. Dit stuur ik al lang aan vanuit Home Assistant maar door een kleine wijziging die ik laatst gemaakt heb was hier een foutje in geslopen en stond de auto inderdaad continu te klimatiseren.
Pagina: 1 ... 311 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.