There you go, I did a 5 second google for you:t2faag schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:47:
Ik vond die max 86kw eigenlijk best laag en dacht dat ondertussem de accu wel warm genoeg zou zijn, maar blijkbaar is 20% nog te vol
Ik heb dus geen idee meer wat ik max zou moeten kunnen halen. De ID.3 1st basic, begon met max 100kw bij verkoop, maar zou opgehoogd zijn met de updates. Alleen geen idee wat nu de max zou moeten zijn bij versie 3.0, want ik heb ook nog nooit de max gehaald
ID.3 1st basic= 58kW accu
https://support.fastned.n...s/360013336618-Volkswagen
Kies je VW versie en uitvoering. Kijk van op de horizontale as, en pak het accupercentage van je auto. Ga vanuit daar in een rechte lijn naar boven. Daar waar je de laadcurve doorsnijdt kijk je op de verticale as wat het aantal kW is dat geladen kan worden. Bij 20 procent is dat dus al onder de max. van 120kW. Bij een batterij temperatuur van 30 graden. Daar moet je in deze tijd van het jaar echt moeite voor doen om dat te halen.
De laadgrafiek laat verder goed zien dat de max van 120kW maar in een heel korte tijd gehaald wordt. Bij 30 procent zit het alweer (onder de meest gunstige omstandigheden) onder de 100 procent kW.
Hecht dus niet heel veel waarde aan het halen van de max, dat is voornamelijk advertentiepraat. Het belangrijkste is hoe snel/langzaam de curve afzwakt richting de 80 procent: de winst die in het laatste deel van een laadsessie gehaald kan worden, door ook daar een hoog kW te kunnen halen, bepaald uiteindelijk hoe snel je weer weg kan. Zie ook de duikvlucht die de curve na 80 procent neemt, dit wordt deels bepaald door de fysische wetmatigheden die bepalen hoe het laden van een accu verloopt, maar is ook een keuze van VW geweest: de Id. serie heeft een grotere capaciteit batterij dan daadwerkelijk gebruikt kan worden, juist vanwege de extra ruimte die dit geeft bij het laden van de accu, hiermee kan als het ware de dip in de curve na 80 procent nog wat uitgesteld worden.
Vergelijk maar eens de laadcurves van de ID.4 en ID.5. Het verschil in de curven bij zeg 60/70 procent is aanzienlijk, en dan komt niet alleen door de iets hogere max van de ID.5 (135 om 145).
En verder heb ik een geweldige auto, waarmee het na twee jaar rijden echt een feest is om de aandacht die Volkswagen heeft in de aftersales en software ontwikkeling te mogen waarderen. Het maakt het rijden met de auto echt een belevenis -nee, een privilege, wetende dat er nog zo veel verbeteringen en fijne functies belooft zijn. Ik raad echt elke EV koper aan om in elke vergelijking van EV's de ID.X familie mee te nemen, het is echt een mooie toetssteen om een keuze te maken
[ Voor 12% gewijzigd door NWA op 27-03-2023 11:07 ]