-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Kruislings je banden omwisselen is overigens ook iets anders als kruislings je wielen omwisselen. Meeste profielen zijn immers niet symmetrisch.
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Maar de buitenkanten zijn helemaal versleten, weet niet precies na hoeveel KM om dat ik ook winterbanden heb gereden, maar ik vermoed niet meer dan 15k.
Maar welk probleem proberen we op te lossen door het wisselen van de banden? Het enige wat ik me kan bedenken is voor het “gebrek” aan slijtage op de achterbanden dat er voor zorgt dat je banden oud worden voordat ze versleten zijn. Maar daar hoef je, je niet druk om te maken, want de ID is een achterwielaandrijver.
[Voor 36% gewijzigd door AkroBatik op 18-03-2023 06:52]
.
Dit snap ik niet. Het profiel op m'n achterbanden was lager dan voor dus door te wisselen slijt ik ze egaler. Lijkt me niet zo gek, juist bij achterwielaandrijving?AkroBatik schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 06:46:.
Maar welk probleem proberen we op te lossen door het wisselen van de banden? Het enige wat ik me kan bedenken is voor het “gebrek” aan slijtage op de achterbanden dat er voor zorgt dat je banden oud worden voordat ze versleten zijn. Maar daar hoef je, je niet druk om te maken, want de ID is een achterwielaandrijver.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Maar wat is het voordeel daarvan? Je vervangt toch gewoon slechte banden per as? Ongeacht de status van je andere as?Termy schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:27:
[...]
Dit snap ik niet. Het profiel op m'n achterbanden was lager dan voor dus door te wisselen slijt ik ze egaler. Lijkt me niet zo gel, juist bij achterwielaandrijving?
.
Strikt gezien is het ook niet nodig. Het wordt vooral gedaan om rondom met dezelfde banden te kunnen rijden (alle 4 tegelijk vervangen). Maar als je dat niet uitmaakt kun je ze net zo goed per 2 wisselen.AkroBatik schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 06:46:
Ik zal vandaag wel eens een foto maken. Nieuwe banden zijn besteld, maar ja, het duurt natuurlijk 6 weken om een afspraak te krijgen
Maar de buitenkanten zijn helemaal versleten, weet niet precies na hoeveel KM om dat ik ook winterbanden heb gereden, maar ik vermoed niet meer dan 15k.
Als particulier zou ik liever 2 banden tegelijk vervangen dan 4. Kosten zijn hetzelfde maar de klap is groter 🤣Jakkie takkie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:10:
[...]
Strikt gezien is het ook niet nodig. Het wordt vooral gedaan om rondom met dezelfde banden te kunnen rijden (alle 4 tegelijk vervangen). Maar als je dat niet uitmaakt kun je ze net zo goed per 2 wisselen.
Als zakelijk rijder zou ik me helemaal niet druk maken
.
Ik ben echt een sucker voor dit soort dingen. Hopelijk is EV rijden tegen die tijd nog een beetje financieel interessant.KrlGl schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:17:
[...]
Haha ik kan ook nostalgisch terug naar mijn eerste auto met deze ID.2
[Afbeelding]
![]()
Ik zou zeggen: ‘bring it on!. Nu alleen nog een geluidsgenerator met een ratelende luchtgekoelde boxermotor erbij…
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Update met km-stand 69.000.Gecko123 schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:50:
[...]
Update met km-stand 48.000.
Te gaan tot wettelijke 1,6mm minimum:
- Achter nog 3,1 mm
- Voor nog 4,1 mm
Eerste wissel achter verwacht ik nu op km-stand 91.000. Voorbanden zouden zo'n 130.000 km mee moeten gaan.
Te gaan tot wettelijke 1,6mm minimum:
- Achter nog 2,2 mm (totaal nog 3,8 mm)
- Voor nog 3,2 mm (totaal nog 4,8 mm)
Tempo is nu 23.000 km / mm slijtage.
Eerste wissel achter verwacht ik nu op km-stand 120.000. Voorbanden zouden tot zo'n 140.000 km mee moeten gaan.
De dealer zal het ook wel allemaal vervelend vinden en het probleem ligt natuurlijk puur bij Volkswagen.ucsdcom schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:39:
[...]
Houd het maar even in de gaten. De tijd van soortgelijke kinderziektes uit de First edition van de ID.3 zijn bekend en moet VW inmiddels in dit zelfde platform bij de ID.4 wel achter zich gelaten kunnen hebben, dus bij dit soort bijna totaal uitval binnen enkele dagen zou ik toch al snel de dealer officieel met een brief in gebreke gaan stellen. Je kiest niet voor een leenauto als je zoveel geld neerlegt. Dus 3 keer de kans op reparatie en dan in gebreke stellen zodat VW de gehele auto om kan ruilen.
Eerst zei de dealer dat er een SW update gestart was en afgebroken was wat misschien het probleem kan veroorzaken. Dit is raar want ik heb wel een prompt gekregen voor een SW update, maar die was succesvol afgerond en in infotainment zag ik wel degelijk 3.2.0 staan na update.
De dag erna bleek dat ze toch een storing gezien hadden in een "regelapparaat" en dat ze dit dienen te vervangen. Onderdeel is in backorder maar nog geen ETA. Tot zolang krijg ik een Golf (benzine) als vervangwagen.
Dat is natuurlijk vervelend wat ik heb geen tankkaart meer en was verondersteld om gewoon elektrisch te rijden.
De dealer is natuurlijk afhankelijk van wat die VAG tools kunnen uitlezen en voorstellen. Hoop gewoon dat het straks opgelost is. Want ik betaal natuurlijk geen 60K voor een wagen waarmee ik niet kan rijden, en er nu bovenop ook nog enorm veel twijfels zijn of dit nu het 1ste van een hele rits van problemen zal zijn.
Als consument kun je waarschijnlijk niet veel doen. De dealer probeert het op te lossen en voorziet een vervangwagen. Gewoon vervelend en slechte reclame voor Volkswagen.
Minder arbeid betalen en minder vaak naar de garage als het tegelijk kan. Misschien is het maeginaal en komt het alsnog niet uit maar als het niet uitmaakt dan kan ik het net zo goed wel doen en wellicht wel tegelijk alles vervangen.AkroBatik schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:09:
[...]
Maar wat is het voordeel daarvan? Je vervangt toch gewoon slechte banden per as? Ongeacht de status van je andere as?
Bij een ID.4 banden van voor naar achter of andersom gaat hem sowieso niet worden. Bandenmaat komt niet overeen.AkroBatik schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:43:
[...]
Ik ben het er toch niet helemaal mee oneens. Je moet het of hee regelmatig doen of niet. Je sporing van voor of achter zal heel anders zijn. Bij de Id.4 worden de voorbanden echt opgevreten en ze zijn zo rond als een ballon. Ik moet er niet aan denken om die achter te hebben.
Dit kun je gewoon aangeven, tenminste bij VW TB Breda heb ik gewoon gezegd dat ik een elektrische auto als vervangend vervoer wens en dat was geen probleem. Kreeg een e-golf mee.davydewaele schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:02:
[...]
..Tot zolang krijg ik een Golf (benzine) als vervangwagen.
Dat is natuurlijk vervelend wat ik heb geen tankkaart meer en was verondersteld om gewoon elektrisch te rijden.
..
Kan natuurlijk dat ze op dát moment niets hebben staan, maar heb ook al eens gehad dat ik de vervangende auto een dag later kon omruilen voor een andere die wel aansloot bij mij voorkeur.
Jouw garagmag daarin dus best wat flexibeler optreden hoor.
Desnoods bel je ze op: "Ik heb van jullie vervangend vervoer gehad maar ik, ivm laadpas, deze graag willen ruilen voor een elektrische. Mogelijk kunnen jullie me op een lijst zetten voor het geval er eentje vrij komt".
gisteren via OTA nieuwe app in auto gedownload, gaat over Wagenservice. Maar app blijft hangen, jullie bekend?
ID.3P firstHansoverdiep schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:41:
[Afbeelding]
gisteren via OTA nieuwe app in auto gedownload, gaat over Wagenservice. Maar app blijft hangen, jullie bekend?
Gisteren ook deze update ontvangen en installeren verliep vlekkeloos.
AIrPods Max, iMac 3.2 GHz, i27 inch, MacOS Big Sur, iPhone 11 Pro, iPad Pro, VW ID.3+
[Voor 19% gewijzigd door Hansoverdiep op 20-03-2023 10:18]
Afgelopen donderdag opgehaald. Ik heb de navigatie inderdaadKaiseRRuby schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:01:
[...]
Jij hebt het dan gewoon hè, de wijzigingen zijn pas in juli ingegaan.

Maar....... op het overzicht van de leasemaatschappij dat ik hierna ontvangen heb staat wel een multimediapakket van 1170,- aangerekend die ik niet besteld heb. Door de jaren heen tikt dit toch wel aardig aan extra bijtelling volgens mij. Hier moet ik nog even achteraan.
Dat is echt wel vreemd inderdaad, ik vraag me af hoe dat nou weer kan. Want dat is dus het grotere scherm plus de navi plus de draadloos laad optie.davasch schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:45:
[...]
Afgelopen donderdag opgehaald. Ik heb de navigatie inderdaad![]()
Maar....... op het overzicht van de leasemaatschappij dat ik hierna ontvangen heb staat wel een multimediapakket van 1170,- aangerekend die ik niet besteld heb. Door de jaren heen tikt dit toch wel aardig aan extra bijtelling volgens mij. Hier moet ik nog even achteraan.
Uiteindelijk is het veel slimmer op die navi gewoon achteraf te kopen, want dan telt het niet mee met de bijtelling.
[Voor 8% gewijzigd door KaiseRRuby op 20-03-2023 10:50]
bron: https://www.reddit.com/r/.../id4_caught_on_fire_help/
Stekker van de fastcharger | Laadpoort op de auto |
Quote van @TucanoItaly
Lijkt mij een gevalletje vlamboog op het DC stekker gedeelte?
Communicatie via de reguliere stekker gaat goed, want droog, zodra er dan DC gestart wordt ontstaat vanwege de vochtige laadpoort mogelijk een vlamboog en feest..
Wel een waarschuwing dus om je poort goed te controleren op vocht alvorens klakkeloos in te prikken.
Hebben alleen de Europese varianten zo'n dopje om die AC aansluitingen te beschermen? Je hebt wel ballen als je die stekker in een zichtbaar vochtige laadaansluiting douwt.DonJunior schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:33:
Ik lees net dit in het EV topic: TucanoItaly in "Elektrische auto's - deel 5"
[Afbeelding] [Afbeelding] Stekker van de fastcharger Laadpoort op de auto
Quote van @TucanoItaly
Communicatie via de reguliere stekker gaat goed, want droog, zodra er dan DC gestart wordt ontstaat vanwege de vochtige laadpoort mogelijk een vlamboog en feest..
Wel een waarschuwing dus om je poort goed te controleren op vocht alvorens klakkeloos in te prikken.
Dat is idd wel een aardig risico. Af en toe even checken of dat gaatje voor het regenwater niet dicht zit.DonJunior schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:33:
Ik lees net dit in het EV topic: TucanoItaly in "Elektrische auto's - deel 5"
[Afbeelding] [Afbeelding] Stekker van de fastcharger Laadpoort op de auto
Quote van @TucanoItaly
Je ziet letterlijk het gaatje waar de dop aan vast hoort te zitten, het lijkt er dus op dat de gebruiker deze eraf heeft gehaald want niet mooi/onhandig. vervolgens komt er water in en krijg je dit.TWFpa2Vs schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:07:
[...]
Hebben alleen de Europese varianten zo'n dopje om die AC aansluitingen te beschermen? Je hebt wel ballen als je die stekker in een zichtbaar vochtige laadaansluiting douwt.
Ik kan mij niet voorstellen dat VW dit dopje weg laat en dan het gaatje laat zitten waar dan ook water in kan komen.
Welk gaatje heb jij het over?? Want het gaatje rechtsonder is niet waar de dop aan vast zit?Vaelin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:47:
[...]
Je ziet letterlijk het gaatje waar de dop aan vast hoort te zitten, het lijkt er dus op dat de gebruiker deze eraf heeft gehaald want niet mooi/onhandig. vervolgens komt er water in en krijg je dit.
Ik kan mij niet voorstellen dat VW dit dopje weg laat en dan het gaatje laat zitten waar dan ook water in kan komen.
Dat is het drainage gaatje.
[Voor 7% gewijzigd door PB1983 op 20-03-2023 13:57]
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Onder de motorkap kijken?jacox schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:48:
Afgelopen woensdag heb ik mijn ID.4 opgehaald mét warmtepomp zoals ik 'm besteld heb. Ik kan echter nergens enige bewijs vinden dat-ie er in zit. Dat er geen knopje "warmtepomp aan/uit" is snap ik maar hoe weet ik nu of ik 'm daadwerkelijk geleverd heb gekregen? Is er iets aan de auto te zien die dat kan bevestigen?

[Voor 3% gewijzigd door marowi op 20-03-2023 13:59]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP
Ik gebruik de badge altijd in Italy. Deze leg ik altijd op het dashboard op zon anti slip matje. Werkt prima. En zodra ik hem niet meer nodige heb gaat hij weer in het dashboard kastje.PB1983 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:56:
Iemand al een tolbadge voor Frankrijk (Spanje, Italie en Portugal) geïnstalleerd in zijn ID.x? Waar heb je die dan geplaatst? Heb namelijk een vreselijk hekel om in de rij te staan bij de Péage.
Ik vind het niets om het hele jaar met zon kastje in het zicht te rijden.

Chris
Als je de volgende keer zo bijdehand en belerend wil doen, zorg dan even dat je feiten kloppen.Vaelin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:47:
[...]
Je ziet letterlijk het gaatje waar de dop aan vast hoort te zitten, het lijkt er dus op dat de gebruiker deze eraf heeft gehaald want niet mooi/onhandig. vervolgens komt er water in en krijg je dit.
Yep. Rechts van de binnenspiegel zie je met heel goed kijken een rechthoekig vakje op de ruit, waar de zwarte stippen heel iets minder zijn. Dat vakje is ervoor bedoelt.PB1983 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:56:
Iemand al een tolbadge voor Frankrijk (Spanje, Italie en Portugal) geïnstalleerd in zijn ID.x? Waar heb je die dan geplaatst? Heb namelijk een vreselijk hekel om in de rij te staan bij de Péage.
Ik had hem er eerst onder, zelfs lager dan de zwarte stippen, maar dat werkte dus niet ivm storing door de voorruitverwarming. Er zijn toen heel wat "merde's" bij de tolpoortjes uitgegaan, voordat we erachter kwamen. Vasthouden en heen en weer zwaaien boven het dashboard werkte niet.
Dit is een voorbeeld van een Passat met voorruitverwarming. Bij mijn ID.4 is dat vakje iets kleiner en zit hij rechts van de spiegel.
[Voor 25% gewijzigd door kisik op 20-03-2023 14:49]
Dat heb ik mij ook afgevraagd maar heb hem niet visueel waar kunnen nemen. Als goed is kun je hem wel horen wanneer je de auto voorverwarmd bij lagere buitentemperaturen.jacox schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:48:
Afgelopen woensdag heb ik mijn ID.4 opgehaald mét warmtepomp zoals ik 'm besteld heb. Ik kan echter nergens enige bewijs vinden dat-ie er in zit. Dat er geen knopje "warmtepomp aan/uit" is snap ik maar hoe weet ik nu of ik 'm daadwerkelijk geleverd heb gekregen? Is er iets aan de auto te zien die dat kan bevestigen?
Je kan het zien aan het koelmiddel dat gebruikt is voor je airco/warmtepomp. @Simply1337 weet vast meer details. Je kunt het verder ook horen. Als je de auto van het slot haalt begint ie gelijkt flink te blazen.Jakkie takkie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:10:
[...]
Dat heb ik mij ook afgevraagd maar heb hem niet visueel waar kunnen nemen. Als goed is kun je hem wel horen wanneer je de auto voorverwarmd bij lagere buitentemperaturen.
.
Gelijk rechts naast je spiegel op het gestippelde gedeelte, dit is speciaal aangebracht voor dit soort transponders. Werkt als een tierelierkisik schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:39:
[...]
Yep. Rechts van de binnenspiegel zie je met heel goed kijken een rechthoekig vakje op de ruit, waar de zwarte stippen heel iets minder zijn. Dat vakje is ervoor bedoelt.
Ik had hem er eerst onder, zelfs lager dan de zwarte stippen, maar dat werkte dus niet ivm storing door de voorruitverwarming. Er zijn toen heel wat "merde's" bij de tolpoortjes uitgegaan, voordat we erachter kwamen. Vasthouden en heen en weer zwaaien boven het dashboard werkte niet.
Dit is een voorbeeld van een Passat met voorruitverwarming. Bij mijn ID.4 is dat vakje iets kleiner en zit hij rechts van de spiegel.[Afbeelding]

.
Hier ook. 2.3 is bij mij begin september al gedaan. Het is ronduit belachelijk dat het zo lang moet duren. Bij de introductie was beloofd twee maal per jaar een update te doen. Loze beloften helaas.PB1983 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:26:
[...]
Toen ik oktober voor de 2.3 upgrade (en SOS-module..) naar de dealer ging, zei de dealer nog.. Over 2 of 3 weken heb je vast de OTA upgrade binnen.. Still waiting..
@marowi Bedankt voor je uitleg. De ventielen zijn inderdaad onder de motorkap zichtbaar zoals te zien op de foto!!!marowi schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:59:
[...]
Onder de motorkap kijken?Misschien zie je de vacuüm/vul ventielen zitten? (bovenaan)
[Afbeelding]
Als je mazzel hebt, kun je ook de trilling voelen in het stuur.Jakkie takkie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:10:
[...]
Dat heb ik mij ook afgevraagd maar heb hem niet visueel waar kunnen nemen. Als goed is kun je hem wel horen wanneer je de auto voorverwarmd bij lagere buitentemperaturen.

Bijzonder antwoord van support, hier werkt hij namelijk gewoon zowel voor als na de update. Nederlandse ID.4 Pro uit 2022 met fabrieksaf 3.0Hansoverdiep schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:26:
zie antwoord van Supportteam nav vraag over update app Wagenservice
[Afbeelding]
Tesla’s hebben geen afdekkapje van de DC pennen, en hier zit je met nog hogere stromen. Ik denk dat deze persoon brute pech heeft. Of een constructiefout in de lader of in de laadpoort.TWFpa2Vs schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:07:
[...]
Hebben alleen de Europese varianten zo'n dopje om die AC aansluitingen te beschermen? Je hebt wel ballen als je die stekker in een zichtbaar vochtige laadaansluiting douwt.
Dear all,
We have been quiet regarding OTA for the past few weeks. That is something many of you have noticed and rightly criticized.
While we may not have been very active here, a lot has been happening behind the scenes.
With your helpful feedback, our developers have analyzed issues some customers experienced during the installation of the 3.0 update, identified the causes and implemented optimizations in the software, as well as in the backend systems to help address these.
To make these changes effective, we had to stop the running waves. Those of you, who had been part of one of the waves and have downloaded but not yet installed the ID. software 3.0 update, should have seen an according notification in their infotainment system.
And now?
We need a little more time now to be able to tell you concretely how the updates will continue for everyone. We plan to have all information in April and then pass it on to you as soon as possible.
We do understand that this is not the news you have been waiting for. However, it’s important for us to be honest and transparent with you.
Thank you for bearing with us.
Best,
Your ID. Drivers Club Team
Laten we leuk blijven tegen elkaar
motorkap openen, links naast slot is er een sticker met sneeuwvlokAkroBatik schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:29:
[...]
Je kan het zien aan het koelmiddel dat gebruikt is voor je airco/warmtepomp. @Simply1337 weet vast meer details. Je kunt het verder ook horen. Als je de auto van het slot haalt begint ie gelijkt flink te blazen.
R 744 = warmtepomp
R 1234yf = geen warmtepomp.
als je lui bent kun je kijken op ovi.rdw.nl
onder uitvoering is er een verschil:
ID.3 [enkele letters kan anders zijn]:
D0M51AA (mit) = warmtepomp
D0O51AA (ohne) = geen warmtepomp
ID.4 [enkele letters kan anders zijn]:
D0M1ASA (mit) = warmtepomp
D0O1ASA (ohne) = geen warmtepomp
ID5 [enkele letters kan anders zijn]:
OPE1MH0020M1ASA (mit) = warmtepomp
OPE1MH0020O1BSA (ohne) = geen warmtepomp
Buzz vind ik lastig te zeggen maar volgens mij gaat het om deze karakter:
N3000DNA1AE24 = warmtepomp
N3000DNA1BS24 = geen warmtepomp
VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube
Nou misschien dat mijn hoop hem dit jaar wel voor de zomervakantie te kunnen ontvangen werkelijkheid wordt.t2faag schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:05:
Van de FB VW drivers club;
Dear all,
We have been quiet regarding OTA for the past few weeks. That is something many of you have noticed and rightly criticized.
While we may not have been very active here, a lot has been happening behind the scenes.
With your helpful feedback, our developers have analyzed issues some customers experienced during the installation of the 3.0 update, identified the causes and implemented optimizations in the software, as well as in the backend systems to help address these.
To make these changes effective, we had to stop the running waves. Those of you, who had been part of one of the waves and have downloaded but not yet installed the ID. software 3.0 update, should have seen an according notification in their infotainment system.
And now?
We need a little more time now to be able to tell you concretely how the updates will continue for everyone. We plan to have all information in April and then pass it on to you as soon as possible.
We do understand that this is not the news you have been waiting for. However, it’s important for us to be honest and transparent with you.
Best,
De afgelopen 2 jaar is het nog niet gelukt

Ik kreeg toen een vraag of ik tevreden was over de app. Ben ik niet, dus een duimpje naar beneden gekozen.
Is interessant, want je krijgt dan een hele lijst met punten waar je kunt aangeven hoe tevreden je bent.
En, een behoorlijke set opties om verbeterpunten en nieuwe ideeën te delen.
Ik heb mij kans gepakt, en hoop nu u allen te inspireren om hetzelfde te doen, mocht de beoordelingsoptie ook bij u allen langskomen.
Mogelijk heeft een ruim aantal aan oprechte reacties nog enig effect...
Vandaag bericht gehad van de wagenparkbeheerder dat de annulering toch gelukt is, het wordt een Model Y!Systemadmin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:20:
[...]
Helaas, annuleren alleen mogelijk bij betaling 10% van de cataloguswaarde auto..
Hey, bedankt voor het delen hier. Ik snap werkelijk niet dat VW alleen Facebook kiest als outlet hiervoor.t2faag schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:05:
Van de FB VW drivers club;
Dear all,
And now?
Best,
Of eigenlijk ook wel, facebook is een beetje passé naar mijn mening. Dus, logisch dat VW daar nog in zit...

Mooie keuze. Ben benieuwd hoe ie bevalt. Heb zelf ook lang getwijfeld tussen de Y en de ID4.Systemadmin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:56:
[...]
Vandaag bericht gehad van de wagenparkbeheerder dat de annulering toch gelukt is, het wordt een Model Y!
Uiteindelijk vond ik de zitpositie in de ID4 iets beter (kan makkelijker linkerbeen langs pedalen strekken) en de Y was destijds alleen in de duurdere AWD versie te krijgen, dus voor de ID4 gekozen.
Qua auto geen spijt van de keuze, het is en ruime goed rijdende wagen. Qua software en laadplanning/laadpalen heb ik wel eens spijt dat ik geen Y heb genomen.....
Ben wel benieuwd, dit is mijn code op de ID.5 GTX: DAE1G1Z0101ASA. Heb overigens wel een warmtepomp. Ik heb op die website (waar ik de naam van kwijt ben) een uitdraai gemaakt op basis van VIN waardoor je alle opties kunt zien.Simply1337 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:35:
[...]
motorkap openen, links naast slot is er een sticker met sneeuwvlok
R 744 = warmtepomp
R 1234yf = geen warmtepomp.
als je lui bent kun je kijken op ovi.rdw.nl
onder uitvoering is er een verschil:
ID.3 [enkele letters kan anders zijn]:
D0M51AA (mit) = warmtepomp
D0O51AA (ohne) = geen warmtepomp
ID.4 [enkele letters kan anders zijn]:
D0M1ASA (mit) = warmtepomp
D0O1ASA (ohne) = geen warmtepomp
ID5 [enkele letters kan anders zijn]:
OPE1MH0020M1ASA (mit) = warmtepomp
OPE1MH0020O1BSA (ohne) = geen warmtepomp
Buzz vind ik lastig te zeggen maar volgens mij gaat het om deze karakter:
N3000DNA1AE24 = warmtepomp
N3000DNA1BS24 = geen warmtepomp
Wellicht(onderbuik) de A en hebben ze de O en M gedropt bij de nieuwere autos. B voor geen warmtepompKaiseRRuby schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:11:
[...]
Ben wel benieuwd, dit is mijn code op de ID.5 GTX: DAE1G1Z0101ASA. Heb overigens wel een warmtepomp. Ik heb op die website (waar ik de naam van kwijt ben) een uitdraai gemaakt op basis van VIN waardoor je alle opties kunt zien.
101ASA
VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube
Dank voor het bericht.t2faag schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:05:
And now?
We need a little more time now to be able to tell you concretely how the updates will continue for everyone. We plan to have all information in April and then pass it on to you as soon as possible

Ik moet deshalve wel opmerken dat VW geen jaartal achter "April" heeft gezet. En "plan to" is een intentie, geen afspraak. Opgevolgd met "as soon as possible".
Daarmee is

Als hij echt vlak (<=2 weken) voor je vakantie komt... zou ik hem niet installeren. Dan wil je een werkende wagen hebben. Om diezelfde reden probeer ik ook nooit een servicebeurt voor de vakantie te plannen. Als er niks mis mee is, zelf vloeistoffen en bandencheck doen, vooral van af blijven.Electromonkey schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:39:
[...]
Nou misschien dat mijn hoop hem dit jaar wel voor de zomervakantie te kunnen ontvangen werkelijkheid wordt.
De afgelopen 2 jaar is het nog niet gelukt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Dat niet alleen, maar er staat dat ze in april van plan zijn informatie te delen, niet de update zelf. Dat zal wel weer enkele maanden extra tijd kosten.Ultraman schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:30:
[...]
Dank voor het bericht.
Ik moet deshalve wel opmerken dat VW geen jaartal achter "April" heeft gezet. En "plan to" is een intentie, geen afspraak. Opgevolgd met "as soon as possible".
Daarmee is2024 nog steeds een optie.
Jij hebt een dikke voldoende voor begrijpend lezen op je schoolrapport staanMegalo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:40:
[...]
Dat niet alleen, maar er staat dat ze in april van plan zijn informatie te delen, niet de update zelf. Dat zal wel weer enkele maanden extra tijd kosten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
want?Gunner schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:38:
Ik ben blij dat er iets van een 'update' is maar veel langer moet het niet gaan duren.
Omdat er in 3.x een aantal zaken zitten die ik graag wil gebruiken?
We kunnen het erover eens zijn dat het allemaal niet de schoonheidsprijs verdient ook gezien de mooie praatjes van elke zoveel maand een OTA-update. Natuurlijk rijdt de auto verder goed, maar ook gezien de matige garantieperiode (ja ik rij hem particulier) ga ik toch eens m'n partner lief aankijken tegen die tijd.
Maar ik blijf positief dat ze het voor de zomer geregeld krijgen al dan niet met een dealer-bezoek.
[Voor 53% gewijzigd door Gunner op 21-03-2023 14:59]
Maar niet een update naar 3.0 op korte termijn.Ultraman schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:21:
[...]
Jij hebt een dikke voldoende voor begrijpend lezen op je schoolrapport staan
ik val je niet aan he.. ik vroeg me gewoon af waarom je zo dreigend schrijft "maar veel langer moet het niet gaan duren"Gunner schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:51:
[...]
Omdat er in 3.x een aantal zaken zitten die ik graag wil gebruiken?
We kunnen het erover eens zijn dat het allemaal niet de schoonheidsprijs verdient ook gezien de mooie praatjes van elke zoveel maand een OTA-update. Natuurlijk rijdt de auto verder goed, maar ook gezien de matige garantieperiode (ja ik rij hem particulier) ga ik toch eens m'n partner lief aankijken tegen die tijd.
Maar ik blijf positief dat ze het voor de zomer geregeld krijgen al dan niet met een dealer-bezoek.
Ik kan prima begrijpen, zeker als particulier, dat je wat zaken wenst die in 3.0 zitten.. vroeg het me gewoon af.
Zelf heb ik de hoop al redelijk opgegeven namelijk.

Als de update nou een kWh/100km op 100km/u eraf zou halen zou het een ander verhaal zijn.
Eerlijk antwoord? Gezien hoe VW met updates en daaropvolgende garantiekwesties om gaat.. ik zou het je van harte afraden. Zodra de auto gebrikt wordt door een update vanuit VW zit jij met een kostenpost waar je u tegen zegt.mokkalokka schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:52:
Ik ben aan het oriënteren voor VW ID3. Nu heb ik een 1st plus gezien uit 2020 maar heeft behoorlijk wat kilometers (100k+) de prijs is wel goed. Zal je dit aanraden? Waar moet ik nog meer op letten? Kan ik bijvoorbeeld batterij status/health ergens zien in het menu?
Nee ik vind de ID3 een bijzonder fijne auto, maar particulier zou ik hem, zeker na al de recente verhalen in dit topic, mooi laten staan.
Hier op het forum van tweakers gaat het met name over problemen met de ID serie. Er zijn ook een heleboel mensen die probleemloos rijden met een ID. Als je altijd haantje de voorste wil zijn met updates loop je idd meer risico maar met oudere software rijden ze ook prima.mokkalokka schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:52:
Ik ben aan het oriënteren voor VW ID3. Nu heb ik een 1st plus gezien uit 2020 maar heeft behoorlijk wat kilometers (100k+) de prijs is wel goed. Zal je dit aanraden? Waar moet ik nog meer op letten? Kan ik bijvoorbeeld batterij status/health ergens zien in het menu?
Een auto die nu al boven de 100k heeft gelopen heeft daarentegen wellicht relatief veel aan de snellader gestaan. Ik zou dan ook altijd de staat van de accu laten bepalen, dat kan op steeds meer plaatsen. De accu is een heel duur onderdeel en gaat niet oneindig mee, realiseer je dat.
Eens! Moet er niet aan denken om die auto privé te hebben, laat staan met een beperkte garantie periode.DonJunior schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:24:
[...]
Eerlijk antwoord? Gezien hoe VW met updates en daaropvolgende garantiekwesties om gaat.. ik zou het je van harte afraden. Zodra de auto gebrikt wordt door een update vanuit VW zit jij met een kostenpost waar je u tegen zegt.
Nee ik vind de ID3 een bijzonder fijne auto, maar particulier zou ik hem, zeker na al de recente verhalen in dit topic, mooi laten staan.
- De bouwkwaliteit die (veel) minder is dan vorige generatie vw’s
-de terugroepacties die vaker voorkomen dan dat je je auto wast
-de opvolging van updates door vw en de onbekendheid hoe er omgegaan wordt met gevolgschade door updates
-updates die niet van toepassing zijn op oudere modellen
-het kraken (voornamelijk glasdak van id.4) en piepen als je zelfs op de snelweg rijdt
-de ogenschijnlijke hoge degradatie van accu’s die mensen rapporteren
-incidentele glitches: stuurverwarming niet uit kunnen zetten, telefoongeluid die blijft hangen, dashboard wat uitvalt.
-Het niet nakomen van beloftes.(versie 3.0 in augustus 2022, en nu een update in April wat er verder gaat gebeuren)
Je bent te veel bezig met “pionieren” met die auto en het zijn allemaal dingen die de restwaarde van de id’s, zeker de eerste serie, erg twijfelachtig maken.
Daarentegen rijdt het heerlijk… Daarom zou ik je niet aanraden de auto te kopen zonder 4 jaar garantie oid.
.
Kan ook zijn dat er andere auto’s voor mij remmen oid dat hij me wil attenderen daar op maar het voelt anders. Meer mensen die ervaring?
Ik heb een ID4 1st first max 2e hands gekocht, die had significant minder kms op de teller, en ben na een jaar nog zeer tevreden. Mijn advies zou zijn om een fatsoenlijke degradatie check op het accu pakket te (laten) doen (doet de ANWB dat?). Check goed de garantie voorwaarden, resterende tijd en eventuele extra garantie die sommige garages bieden (lees de kleine letters..)mokkalokka schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:52:
Verder lees je hier vooral de verhalen van mensen die ontevreden zijn. In mijn omgeving ken ik nu 5 mensen met een id3 of id4 en die hebben geen klachten, maar zitten ook niet te wachten op een update die beloofd is.. Ik zat er zelf ook op te wachten, maar heb het nu los gelaten. Ik ben nu tevreden over hoe de auto nu functioneert, de accu degradatie valt tot op heden ruim binnen de norm (50k op de teller) en ik heb geen last van vreemde glitches anders dan de bekende zaken die ik toch niet gebruik (zoals vastleggen van oplaadpunten).
Onder aan de streep, als de accu goed is, en de prijs is goed, dan zou ik het wel adviseren. Your mileage may vary.
Met de software (2.4) heb ik geen problemen, maar ik kijk wel een beetje uit naar 3.0+ voor kleine dingen (percentage accu zien, naast resterende km's).

https://www.elektrischeau...sche-ford-is-de-explorer/
Ford Mustang Mach E SR RWD (Job2 2021-07), 25mm verlaagd
Ik ben er ook wel blij mee hoor, ik rij m'n id.3 ook privé. Niet om de issues goed te praten, maar ook bij andere merken hoor je diverse (software)problemen, daar is VW niet uniek in. Verder geef ik natuurlijk niet zomaar 50K uit aan een auto, en dat is op basis van prima andere ervaringen binnen het merk danwel dealer.1Mark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:34:
Ik ben ook blij met mijn privé ID3.
Ik heb er nog geen dag spijt van gehad. @mokkalokka laat je niet gek maken door die mensen die keihard 'afraden' noemen. Weeg zelf af of je het risico waard vind. De Nederlandse wet kent helemaal geen wettelijke garantietermijn trouwens, dus na 2 jaar houdt de verantwoordelijkheid van geen enkele fabrikant op. Of dat nu om een broodrooster gaat of om een auto.
Wel zou ik niet perse blij worden van een 2 jaar oude auto met 100K, of dat nu EV is of ICE.
[Voor 54% gewijzigd door Gunner op 22-03-2023 09:14]
https://www.volkswagen.de...reichweitensimulator.html
Mij valt trouwens op dat de range van de auto, zoals weergegeven op het display en in de app bij stilstaan omhoog kan gaan als het warmer wordt 😉 Er zit kennelijk een algoritme achter dat rekening houdt met de temperatuur buiten.
Al met al rijdt hij zo lekker dat ik kan zeggen nooit een betere auto te hebben gehad. Maar misschien rijden de meeste elektrische auto’s wel fijner dan een benzineauto.
Elektrische auto’s zijn best duur en ik zou niet schrikken van een tweedehands id.3 met 100k op de teller. De batterijcapaciteit zal wel iets afgenomen zijn, maar je hebt 8 jaar of 160.000 km garantie op de batterij (afhankelijk van wat eerst komt): https://www.volkswagen.nl...ntievoorwaarden-2022.ashx.
Verder lees ik op internet dat experts verwachten dat 300k wel moet kunnen zonder grote problemen. Maar daarover weten we pas over een paar jaar meer.
Helemaal om begrijp ikFlowDesign schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:40:
Binnenkort haal je de beste elektrische VW dus bij FordDan krijg je tenminste meteen fatsoenlijke software erbij
![]()

Toevallig ga ik die dag ergens klussen dus ik kan wanneer ik mijn trapjes/gereedschap/verf van mijn huidige auto naar die nieuwe verplaats gelijk checken hoeveel groter hij is.
Het grote scherm met de software van Ford is zeker een verademing vergeleken met VW

Heb in het afgelopen half jaar ook al probleemloos een paar OTA updates ontvangen

Overigens net dit filmpje op Autoweek gezien en ik ben nu wel heel erg benieuwd in hoeverre de VW ID4 en de Ford Explorer onderhuids de regelapparaten zoals de Continental ICAS1 enzo delen. Ik weet niet of dat integraal onderdeel uitmaakt van het MEB platform, of dat Ford andere apparatuur gebruikt.
https://www.autoweek.nl/a...ende-naam-helemaal-nieuw/
Ford Mustang Mach E SR RWD (Job2 2021-07), 25mm verlaagd
Het gaat er niet om dat men haantje de voorste wil zijn. Het gaat er om dat VW de mensen, die bereid zijn om te testen, niet compenseert en vervolgens een rekening presenteert omdat de auto 1 maand buiten de garantie zit en er allerlei modules vervangen moesten worden vanwege een software fout aan hun kant. Dat is onacceptabel wat mij betreft.Jakkie takkie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:52:
[...]
Hier op het forum van tweakers gaat het met name over problemen met de ID serie. Er zijn ook een heleboel mensen die probleemloos rijden met een ID. Als je altijd haantje de voorste wil zijn met updates loop je idd meer risico maar met oudere software rijden ze ook prima.
..
Als je software aanbied kan er iets fout gaan, daarmee heb ik geen problemen. De afhandeling daaropvolgend, vanuit VW, is compleet onacceptabel wat mij betreft en ik zou mensen die zo'n auto privé willen kopen hier niet mee op willen zadelen.
Ik ben zelf heel tevreden over de ID3. Maar niet over VW, dat is alles wat ik probeer mee te geven.Pjotr662 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:02:
Tevreden mensen zijn er ook 😁 ..
Bij een benzine auto kun je nog naar een andere garage met problemen.. probeer maar eens je ID3 bij een niet VW dealer te laten fixen na een mislukte update.
Conclusie, je kunt prima privé een ID kopen, zolang je geen " I want OTA " mail stuurt.DonJunior schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:15:
[...]
Het gaat er niet om dat men haantje de voorste wil zijn. Het gaat er om dat VW de mensen, die bereid zijn om te testen, niet compenseert en vervolgens een rekening presenteert omdat de auto 1 maand buiten de garantie zit en er allerlei modules vervangen moesten worden vanwege een software fout aan hun kant. Dat is onacceptabel wat mij betreft.
Als je software aanbied kan er iets fout gaan, daarmee heb ik geen problemen. De afhandeling daaropvolgend, vanuit VW, is compleet onacceptabel wat mij betreft en ik zou mensen die zo'n auto privé willen kopen hier niet mee op willen zadelen.
Ik zou ook niet weten waarom je dat zou willen, ik ga geen auto van 50k rijden om dan ook nog als testobject te moeten fungeren.
Dat is ook erg onredelijk. Mijn auto is uit de garantie. Als bij de voorwaarden van de update straks staat dat ik het zelf moet uitzoeken als het mis gaat, doe ik ‘m misschien wel niet.DonJunior schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:15:
[...]
Het gaat er niet om dat men haantje de voorste wil zijn. Het gaat er om dat VW de mensen, die bereid zijn om te testen, niet compenseert en vervolgens een rekening presenteert omdat de auto 1 maand buiten de garantie zit en er allerlei modules vervangen moesten worden vanwege een software fout aan hun kant. Dat is onacceptabel wat mij betreft.
In de aanmeldprocedure voor de OTA stond ook dat VW eventuele schade zou compenseren.Pjotr662 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:12:
[...]
Dat is ook erg onredelijk. Mijn auto is uit de garantie. Als bij de voorwaarden van de update straks staat dat ik het zelf moet uitzoeken als het mis gaat, doe ik ‘m misschien wel niet.
Gisterenochtend "geluisterd" terwijl mijn auto aan het voorverwarmen was en inderdaad, ik kon 'm horen met de wijsheid achteraf dat ik nu weet dat-ie er in zit.Jakkie takkie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:10:
[...]
Als VW je dan niet wil compenseren, moet je dat niet accepteren.Ro ofzo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:36:
[...]
In de aanmeldprocedure voor de OTA stond ook dat VW eventuele schade zou compenseren.
Ik weet niet helemaal of dat de conclusie is. Want voor een auto van 50k verwacht ik minstens een goede auto en dat is bij de oudere softwareversies verre van. Die updates maken het juist beter, althans dat is mijn ervaring. Ik heb nu pas bij versie 2.3 (2.4?) het idee dat ik een stabiele auto heb.Ro ofzo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:04:
[...]
Conclusie, je kunt prima privé een ID kopen, zolang je geen " I want OTA " mail stuurt.
Ik zou ook niet weten waarom je dat zou willen, ik ga geen auto van 50k rijden om dan ook nog als testobject te moeten fungeren.

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p
Oh, ik dacht juist dat er stond dat je op eigen risico mee zou doen.Ro ofzo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:36:
[...]
In de aanmeldprocedure voor de OTA stond ook dat VW eventuele schade zou compenseren.
Dat is wat kort door de bocht. Ik heb mij nooit aangemeld voor de "I want OTA" en toch is mijn update naar 2.4 al 3x uitgesteld. Ondertussen zit ik al ver over mijn garantieperiode. Mij boeit het niet, want lease, maar ik vind niet dat je dit maar onder de mat moet vegen omdat de auto zo goed rijdt. Want, nogmaals, ik vind de ID3 echt een fijne auto om te rijden.Ro ofzo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:04:
[...]
Conclusie, je kunt prima privé een ID kopen, zolang je geen " I want OTA " mail stuurt.
Maar service hoort er wel gewoon bij als je een auto met deze techniek in dit segment koopt. Als die service onder de maat is vind ik dat we dit wel gewoon moeten laten weten aan potentiële kopers, wat ze er mee doen is aan hen natuurlijk.
eerst zien, dan geloven. grote kans dat dit alleen de marktening blaat is, en dat je alsnog opgescheept zit met zwarte schermen, vreemde storings meldingen, en eindeloze beloftes dat pre-charge heating toch echt bij de volgende update zal worden toegevoegd.FlowDesign schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:40:
Binnenkort haal je de beste elektrische VW dus bij FordDan krijg je tenminste meteen fatsoenlijke software erbij
![]()
Dat de service ondermaats is en VW dingen belooft en vervolgens niet nakomt zonder erover te communiceren ben ik helemaal met je eens. En in NL kunnen we inderdaad PON als zondebok aanwijzen voor het servicedeel want die verpesten de ervaring voor veel VW klanten.DonJunior schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:51:
[...]
Dat is wat kort door de bocht. Ik heb mij nooit aangemeld voor de "I want OTA" en toch is mijn update naar 2.4 al 3x uitgesteld. Ondertussen zit ik al ver over mijn garantieperiode. Mij boeit het niet, want lease, maar ik vind niet dat je dit maar onder de mat moet vegen omdat de auto zo goed rijdt. Want, nogmaals, ik vind de ID3 echt een fijne auto om te rijden.
Maar service hoort er wel gewoon bij als je een auto met deze techniek in dit segment koopt. Als die service onder de maat is vind ik dat we dit wel gewoon moeten laten weten aan potentiële kopers, wat ze er mee doen is aan hen natuurlijk.
Moet ik wel bij zeggen dat ik in mijn leven al veel nieuwe wagens heb gereden (peugeot, ford, volvo) en dat er altijd wel ergens gezeik over was. Ik heb nog nooit gehad dat ik na 4 jaar dacht "nou, dit was zo'n goede service, ik blijf bij dit merk".
Maar wat betreft die software updates denk ik wel, je koopt die auto toch nu omdat hij goed is. En als je hem nu niet goed genoeg vindt, dan koop je hem toch niet? Het is niet zo dat je nu een halfgare auto koopt met de belofte dat er in de toekomst eventueel wellicht als het meezit nog allemaal dingen bijkomen. Dat wordt namelijk ook nergens beloofd. Ja, dat je OTA krijgt 2 keer per jaar ofzo. Nergens staat specifiek wat je in die OTA's mag verwachten. Een navi update valt ook onder OTA namelijk.
Maar als je zoals VW met veel bombarie vanuit het hoofdkantoor een nieuwe software update aankondigt, dan moet je ook grote jongen zijn en actief communiceren als het even tegenzit. En niet na 1.5 jaar een bericht op facebook dat je er nog mee bezig bent.
Hier wordt al maanden precies uitgelegd welke verbeteringen je mag verwachten bij de 3.0 update. En dat de update er echt aan komt. En dat dit kosteloos is. Er worden dus wel degelijk verwachtingen geschapen en ik heb de ID.3 ook (mede) gekocht met de verwachting dat in de eerste helft van dit jaar 3.0 een grote verbetering in de gebruikservaring zal betekenen.Ro ofzo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:44:
[...]
Maar wat betreft die software updates denk ik wel, je koopt die auto toch nu omdat hij goed is. En als je hem nu niet goed genoeg vindt, dan koop je hem toch niet? Het is niet zo dat je nu een halfgare auto koopt met de belofte dat er in de toekomst eventueel wellicht als het meezit nog allemaal dingen bijkomen. Dat wordt namelijk ook nergens beloofd. Ja, dat je OTA krijgt 2 keer per jaar ofzo. Nergens staat specifiek wat je in die OTA's mag verwachten. Een navi update valt ook onder OTA namelijk.
Nieuwe id3's worden toch al geleverd met 3.0 / 3.1 / 3.2 ?Megalo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:02:
[...]
Hier wordt al maanden precies uitgelegd welke verbeteringen je mag verwachten bij de 3.0 update. En dat de update er echt aan komt. En dat dit kosteloos is. Er worden dus wel degelijk verwachtingen geschapen en ik heb de ID.3 ook (mede) gekocht met de verwachting dat in de eerste helft van dit jaar 3.0 een grote verbetering in de gebruikservaring zal betekenen.
Waar staat dat alleen nieuwe ID's recht hebben op updates en/of werkende software?Ro ofzo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:11:
[...]
Nieuwe id3's worden toch al geleverd met 3.0 / 3.1 / 3.2 ?
Kijk op die site ook eens bij ID. Software 2.3 update: Vanaf het najaar van 2021 worden de Over-the-Air updates gefaseerd uitgestuurd. We zitten ondertussen in voorjaar 2023.
Waar staat dat ik zeg dat alleen nieuwe auto's recht hebben op updates? Het was gewoon een oprechte vraag.kisik schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:45:
[...]
Waar staat dat alleen nieuwe ID's recht hebben op updates en/of werkende software?
Mijn punt is namelijk dat als ik nu een tweedehands ID zou kopen die nog niet op 3.0 zit en ik had alle debacles over de update van 2.3 naar 2.4 online gelezen, dat ik me toch wel even achter mijn oren zou krabben voor ik tot aanschaf over zou gaan met nog een update in het verschiet.
Ik heb in het najaar van 2021 gewoon een OTA naar 2.3 gekregen. Dus op die site staat niets wat niet klopt. Nieuwe wagens die met 3.0 de fabriek hebben verlaten worden via OTA ook al naar 3.1 en 3.2 overgezet.Kijk op die site ook eens bij ID. Software 2.3 update: Vanaf het najaar van 2021 worden de Over-the-Air updates gefaseerd uitgestuurd. We zitten ondertussen in voorjaar 2023.
Er is alleen een probleem met oude modellen overzetten van 2.4 naar 3.0 . Ja, het duurt lang. Ja, ze communiceren er slecht over. Ja, je ID rijdt ook gewoon door zonder die update.
[Voor 39% gewijzigd door Ro ofzo op 23-03-2023 14:16]
Sorry mijn fout. Ik reageerde op "Nieuwe ID.3's ..." De context was de ID3 van Megalo (die wel net gekocht, maar niet nieuw was).Ro ofzo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:08:
[...]
Waar staat dat ik zeg dat alleen nieuwe auto's recht hebben op updates? Het was gewoon een oprechte vraag.
[...]
Ik ben al 6 keer in ruim 2 jaar bij de VW werkplaats geweest, waaronder 2 keer voor een softwareupdate, waardoor ik 2-3 dagen mijn auto kwijt was. En dat allemaal voor een auto die zogenaamd praktisch geen onderhoud meer behoeft...... Daarnaast rijdt de auto idd wel, maar bepaalde, aan de software gerelateerde, basisfuncties hebben nog nooit gewerkt. En ja, dat vind ik 2 en een kwart jaar na aanschaf wel bijzonder storend, zeker ook als ze doorlopend extra geld of tijd kosten (doordat er bijvoorbeeld niet gepland kan worden geladen in de daluren).Ik heb in het najaar van 2021 gewoon een OTA naar 2.3 gekregen. Dus op die site staat niets wat niet klopt. Nieuwe wagens die met 3.0 de fabriek hebben verlaten worden via OTA ook al naar 3.1 en 3.2 overgezet.
Er is alleen een probleem met oude modellen overzetten van 2.4 naar 3.0 . Ja, het duurt lang. Ja, ze communiceren er slecht over. Ja, je ID rijdt ook gewoon door zonder die update.
Het is inderdaad zo dat VW ernstig in gebreke blijft met de updates voor de ID rijders van het eerste uur. We hebben alleen geen stok om mee te slaan.kisik schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:40:
[...]
(doordat er bijvoorbeeld niet gepland kan worden geladen in de daluren).
Mbt slim laden: dit moet je mi. lokaal oplossen, en niet dmv onbetrouwbare API's. Zo heb je altijd een fall back en volle auto als je ;s ochtende opstaat

In mijn geval wordt verdwijnt de laadlokatie binnen 30 minuten uit de auto. De API is denk ik redelijk betrouwbaar. Ik heb ondertussen derde apps op mijn telefoon gezet, waarmee ik wel iets met inplannen kan. Deze derde 'gratis' apps die kunnen het schijnbaar wel. Ik heb wel weer wat van mijn gegevens aan moeten leveren om een accountje aan te maken, extra apps op de telefoon.IvoB schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:42:
[...]
Het is inderdaad zo dat VW ernstig in gebreke blijft met de updates voor de ID rijders van het eerste uur. We hebben alleen geen stok om mee te slaan.
Mbt slim laden: dit moet je mi. lokaal oplossen, en niet dmv onbetrouwbare API's. Zo heb je altijd een fall back en volle auto als je ;s ochtende opstaatIk gebruik een lader van Phoenix Contact, maar ook de populaire Alfen Pro is via Modbus aan te sturen.
Edit: heb al wat zitten zoeken in de tussentijd en dit lijkt niet te kunnen.
[Voor 22% gewijzigd door KaiseRRuby op 23-03-2023 17:47]
Zit er niet op. Al eens berekend hoeveel energie het kost om een accu van een ID.x op te warmen? De 77Kwh netto accu weegt 500 kg. De vuistregel is 0,2Kwh/kg, dus dat is 82 * 5 voor alleen de (bruto) accucellen. De rest is elektronica en behuizing.KaiseRRuby schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:42:
Weet iemand of je handmatig je accu kunt voorwarmen als je naar een snellader gaat? Dit zodat je de optimale laadsnelheid kunt pakken.
Edit: heb al wat zitten zoeken in de tussentijd en dit lijkt niet te kunnen.
Ik heb dat nooit berekend maar Tesla doet het wel en als je gebruik maakt van de eigen navi van VW verwarmt hij de accu ook voor als je naar een snellader navigeert.IvoB schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:00:
[...]
Zit er niet op. Al eens berekend hoeveel energie het kost om een accu van een ID.x op te warmen? De 77Kwh netto accu weegt 500 kg. De vuistregel is 0,2Kwh/kg, dus dat is 82 * 5 voor alleen de (bruto) accucellen. De rest is elektronica en behuizing.
Helaas is het laatste niet waarKaiseRRuby schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:24:
[...]
Ik heb dat nooit berekend maar Tesla doet het wel en als je gebruik maakt van de eigen navi van VW verwarmt hij de accu ook voor als je naar een snellader navigeert.
.
Heb je daar een bron voor? Tijdje geleden vroeg ik het hier en toen werd gezegd van wel.
Zijn er hier meer die dit hebben ervaren?
Stadia: NoNumbersNeeded
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.