500km verder... een eerste impressie van mijn ID.BUZZ
Ok, de eerlijkheid gebied mij dat ik in het verleden altijd van principe was: Een auto is een noodzakelijk kwaad om je van punt A naar punt B te brengen, op een zo goed mogelijke manier, rekening houdend met het feit dat ik vrij wil zijn in wat ik meeneem zonder al te veel miserie

. Daarom in het verleden altijd een "luxe camionette rijder" geweest, telkenmale een vw caravelle...
Maar soit, in het id. topic is het niet nuttig om over dieselwagens te praten, maar deze intro was wel nuttig om volgende tekst een beetje te kaderen.
Start van de impessie begint nu. Voor zij die geen zin hebben in veel leesvoer: Wauw, wat een prachtige wagen.
De lange versie.
Vrijdag 10/03/2023 - BUZZday voor mij. Ik heb nog nooit zo uitgekeken naar een wagen, de verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. Bummer toen ik in de garage aankwam: Meneer, zet u even, we zijn de wagen nog aan het klaarmaken. Geen probleem, we doen eerst het papierwerk. Verkoper ging wat papieren kopiëren, en ik kon een eerste glimp opvangen van de nieuwe wagen. Woooow. Daarna de uitleg gekregen, ik had ook direct een wauwgevoel, met hier en daar een paar kleine negatieve opmerkingen, maar die komen later misschien wel naar boven...
Hup, c00kie springt in Martha (klinkt raar, maar deze wagen heeft vrouwelijke vormen, en Martha is een mooie naam voor mijn nieuwe ID.BUZZ... dus Martha was klaar om de weg op te gaan) en vertrekt richting huis. ongeveer 25km, waarvan een stuk binnenbaan, stuk autostrade... dus direct goed om alles even te testen. Eerste gevoel was zalig. De wagen rijdt veel comfortabeler dan de Caravelle diesel, is een pak vinniger, plezanter om mee te rijden. Het was wel wat wennen aan de baanliging, waar ik het gevoel had dat de wagen iets harder afgeveerd is. Hier dient wel een kanttekening bij gemaakt te worden dat de caravelle op 17" velgen stond, deze op 20" velgen... Heeft dat er mee te maken? I don't know, maar dat viel wel op. Storend? Nee, ik ben het ondertussen gewoon, dus ok voor mij.
Ik heb vrijdag nog wel wat korte ritjes gedaan, en het comfort blijft mij verbazen. De belangrijkste optie voor mij dat op een wagen zit is de cruise control. In dit geval adaptive cruise control. Schitterend hoe de wagen op basis van verkeersborden & gps zelf inschat hoe snel je mag rijden en zichzelf dan aanpast naar die snelheid. (dit is niet altijd correct, dus je moet wel alert blijven, maar toch...) Het wordt nog beter op het moment dat de wagen bochten begint in te schatten, begint te vertragen zonder dat je ook maar iets doet om een bepaalde bocht te nemen, zodat je zelf alleen nog maar wat moet sturen, om daarna opnieuw te versnellen... Dat was iets, dat kende ik zelfs nog niet en opeens doet Martha dat. Wederom prachtig. Ook hier weer met de nodige disclaimer bij, soms ligt de snelheid voor de bocht nog iets te hoog, en het optrekken na de bocht mag iets sneller gebeuren... Maar alleen al het feit dat dit kan...
Wat voor velen ook een belangrijk aspect van elektrische wagen is, is het verbruik... Wel, als ik de pedaal tegen het metaal duw, dan zie je de inhoud van de batterij smelten als sneeuw voor de zon. Dat is ook niet de bedoeling van een elektrische wagen natuurlijk. Het is eens leuk, maar zo rij je met een diesel- of benzinewagen ook niet. Na een deel korte ritjes, en 3 "iets langere" ritjes mijn bevindingen, of beter gezegd, keiharde resultaten.
Ritje 1: Fietsenrek op de trekhaak, 70km afstand gereden, met een gemiddelde snelheid van 94km/h, quasi de ganse rit goeie meewind, ongeveer 10° => 22,5kWh/100km
Ritje 2: (terugrit) Fietsenrek op de trekhaak, 70km afstand gereden, met een gemiddelde snelheid van 87km/h, quasi ganse rit stevige tegenwind, ongeveer 10° => 23,9kWh/100km
Ritje 3: Zonder fietsenrek, 100km, rustig gereden, vooral autostrade, cruise control ingesteld op 100km/u, bij inhalen beetje gas bij gegeven, vooral zijwind, ongeveer 11° => 20,9kWh/100km
Dus met een volledige batterij, rustig autostrade rijden, zou ik een bereik hebben van rond de 350km... Vind ik niet slecht, maar dit zal zeker verder opgevolgd worden

.
En dan... De 'speciallekes'.
- Martha is supergelukkig als ze mij ziet afkomen. Dan steekt ze spontaan haar lichtjes aan, en draait ze even met haar oogjes. Hoe schattig kan het zijn
. - De smileys in de deuren. Ach ja, een kleine moeite, maar als ik er naar kijk brengt dat toch een spontane glimlach op mijn gezicht.
- De middenconsole. Een bakje voor sleutels en wat rommel in te leggen, met op het eerste zicht 2 "tussenschotjes". 1 ervan is een ijskrabber, de andere een flessenopener
. Goed gevonden - Niet vergeten natuurlijk: De gaspedaal bevat een "playknopsymbooltje", de rem een "pauzeknopsymbooltje". Heeft dit enige meerwaarde? Ik denk het niet, maar naar entertainment kan het voor mij wel tellen
. - Her en der wat "inkervingen" van het busje, gewoon leuk om naar te kijken.
- Oeh oeh oeh... Massagezetels. Ik wist niet eens dat dat bestond, laat staan dat dat in mijn wagen ging zitten. Surprise!!!
Een paar minpunten die ik zelf ondervonden heb.
Als "lover" is het voor mij moeilijk om door mijn euforie fouten op te sporen. Ik heb de wagen aangeschaft als "camionetterijder", dus sommige opmerkingen die op het internet de ronde doen vind ik totaal niet van toepassing... Om er een paar te noemen:
- Bij autostraderijden maakt de wagen veel lawaai. Wel, er zijn in mijn ogen weinig wagens waar je niks hoort, maar bij de BUZZ is het geluid in ieder geval niet luider dan in een standaard auto...
- De ramen van de schuifdeuren kunnen niet open. Tja, dat heb ik nog nooit gehad, dus dat vind ik niet echt een must. We leven in 2023, als het fris moet zijn in de wagen gaat de Airco op.
- Er is geen mogelijklheid tot panoramisch dak. Echt mannen, moet je dat als negatief punt aanschouwen? Ik vind dat lelijk, en zal dat nooit nemen, dus daarom is dat voor mij ook geen minpunt.
- Het rijbereik. Tja, ik heb de indruk dat het vooral 60ers zijn die daar een probleem van maken. Ik wil elektrisch rijden, ik weet dat ze zeggen dat hij 420km kan halen, ik weet dat ik daar 10 à 15% van mag aftrekken en dat dat realistisch is. Als je dat niet wil, geen probleem, maar de wagens die meer dan 400km halen op dit moment zijn nu ook niet om te zeggen zo dik bezaaid. En je rijdt wel met een stevige wagen met een laadvermogen waar velen u tegen kunnen zeggen...
Nu ja, de paar puntjes van kritiek die ik dan weer heb:
- De middenconsole voelt een beetje "goedkoop" aan. Een hele grote bak tussen de 2 voorzetels, waar je quasi geen opbergruimte in hebt... Daar hadden ze beter over moeten nadenken. Ze staat ook "een beetje los" precies, waardoor dat goedkope aanvoelen wel komt. Is ze handig, ja zeker, maar er had misschien nog net dat tikkeltje meer aandacht aan kunnen gegeven worden.
- Er hangen "2 klaptafeltjes" aan de achterkant van de bestuurder & passagierszetel. Ook hier dezelfde opmerking, die voelen wat goedkoop aan. Ik hou mijn hart vast als mijn kinderen hier gebruik van willen maken... Hoe lang gaat het duren voor er eentje afbreekt
. - Het ontbreken van een side assist. Niet te bestellen, niet te verkrijgen. Wel een lane assist, geen side assist. Misschien zorgt de wagen er wel voor dat je niet opzij kunt rijden, maar er komt in ieder geval geen indicatie van. Dit moet ik eens uitproberen
, gevaarlijk dingetje om uit te proberen natuurlijk
.
ik denk dat ik het in een eerste versie hier bij ga laten... Ik kan nog wel eventjes doorgaan, ik kan nog wel wat leuke dingen opsommen, er zullen nog wel wat negatieve zaken te melden zijn... Maar 1 ding is zeker: Ik ben 200% tevreden & trotse eigenaar van de ID Buzz, luisterend naar de naam Martha!
Grtz,
c00kie