KaiseRRuby schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:48:
Het voelt toch wel vervelend dat die oude software versies van de auto's zo slecht werken. Heb met mijn auto daar nog nul problemen mee gehad, alles werkt snel en probleemloos. Het overschrijven van je instellen of resetten van de instellingen komt doordat je in de app andere instellingen hebt staan of bijvoorbeel slim klimatiseren aan.
Het is ook jammer dat sommige dingen gewoon niet af zijn en met een slecht excuus op ‚by design‘ geschoven worden. Als je meerdere gebruikers hebt aangemaakt in de auto kan je als hoofdgebruiker niks met de app als je niet aangemeld bent met als reden privacy/Datenschutz, maar als je al eerder een bestemming naar de auto hebt gestuurd en een ander meldt zich in de auto aan, krijgt diegene alsnog de bestemming voor zijn/haar neus. Ook zijn de laatste bestemmingen in het navigatiesysteem niet per gebruiker apart onthouden, dus ik kan niet zien waar mijn vrouw op dit moment is, maar wel waar ze naartoe genavigeerd is.
Ik hoop echt dat VW die oudere modellen naar dit niveau kan brengen, dat maakt het algemene beeld ook een stuk beter.
Andere vraag: wat doen jullie qua laden? Battery Care staat bij mij aan en de auto laadt dan maar tot 80% maar als ik me verdiep in dit fenomeen is het niet perse nodig. Enkel bij snelladen is het goed om tot 80% te laden maar bij een gewone laadpaal kan het prima tot 100%. Of vergis ik me?
De accu langere tijd op 100% houden is slecht voor de levensduur ervan, maar als je het laden inplant met een vertrektijd is de SoC maar kort 100% en dan is het ok.
Snelladen is in principe om weer verder te kunnen naar de volgende stop, of naar je bestemming/huis, en bovendien meestal duurder, dus dat doe je in principe maar tot 80% of minder, dan heb je ook geen ‚last‘ van de dip in de laadcurve op de laatste 10-15%.
Het is omdenken tov de diesel/benzineauto; ik zal relatief vaak aan de snellader moeten en twijfel nog of het zinvol is alleen naar hyperchargers (sneller dan 50kW) te zoeken omdat je niet superver boven die snelheid komt als je niet aktief je batterij voorbereidt (SoC bij aankomst bij lader minimaal, batterij goed voorverwarmd (zonder dat je dat ziet/af kan lezen - daar mis ik toch het equivalent van de olietemperatuur-weergave

)).
Dan scheelt het niet extreem lang op een laadbeurt van 20-30% om thuis te komen, en ik zit op dat moment toch mijn boek te lezen.